Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 740 741 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:56
Zat nog even dit stukje te lezen :

https://www.parool.nl/ams...elling-ijtunnel~b7579db1/
Toenmalig verkeerswethouder Sharon Dijksma meldde de uitkomst na raadsvragen van de ChristenUnie: acht fietsers kwamen ten val, stuk voor stuk in een eenzijdig ongeval, zonder andere verkeersdeelnemers erbij. Op de gemeentelijke website is dat ‘veel ongelukken en gevaarlijke situaties’ geworden.
Schoolklassen op de Nesciobrug
Ten tweede de cijfers zelf, zoals ze bij diezelfde raadsbehandeling naar buiten kwamen: de noordelijke helling is 3,5 procent, aan de stadszijde hooguit 1,8. Amsterdam bouwde zelf de Nesciobrug, waarvan de zuidelijke oprit door het Fietsberaad is gemeten op gemiddeld 3,2 procent, met een uitschieter naar 7 procent – in de open wind, mét bocht. Zelfs een klas basisschoolleerlingen fietst er twee aan twee naar boven. Afvlakken of liften, zoals Groot oppert, hoeft dus niet eens.
En ook dit argument idd :
En ten vierde bestaat een soortgelijke fietstunnel gewoon al: forensen en scholieren fietsen sinds 1977 dagelijks door de 17 meter diepe Kiltunnel onder de Dordtsche Kil, en bij de Heinenoordtunnel boorde Rijkswaterstaat er in 1999 zelfs een aparte fietstunnel naast. Twee keer in de Hoeksche Waard, nul keer in Amsterdam.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 23:43

iichel

Gazoooo

Vaste fietsrondje is een beetje een no-go vandaag, vanwege de gebeurtenissen in Overasselt.
https://nos.nl/liveblog/2629233-dode-is-51-jarige-man-uit-wijchen-politie-pakt-34-mensen-op

Dus de andere kant op een rondje gemaakt, voor het eerst tubeless gereden op een setje Ultegra wielen. Reed best lekker, 0 keer lek, band ontploft etc. Goed resultaat. Jammer dat het weer snel donker wordt dus echt lange rondjes zitten er niet meer in. Uurtje gereden, 26km/h gemiddeld, 169W, alle HR zones ongeveer 20%. Veel groeters. (y)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06:54
Op je eerste ritje 0 keer lek? Zo, zo. Dan heb ik vast tover banden, want ik heb dit hele jaar nog niet één lekke band gehad.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:30
iichel schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:44:
Vaste fietsrondje is een beetje een no-go vandaag, vanwege de gebeurtenissen in Overasselt.
https://nos.nl/liveblog/2629233-dode-is-51-jarige-man-uit-wijchen-politie-pakt-34-mensen-op

Dus de andere kant op een rondje gemaakt, voor het eerst tubeless gereden op een setje Ultegra wielen. Reed best lekker, 0 keer lek, band ontploft etc. Goed resultaat. Jammer dat het weer snel donker wordt dus echt lange rondjes zitten er niet meer in. Uurtje gereden, 26km/h gemiddeld, 169W, alle HR zones ongeveer 20%. Veel groeters. (y)
Prima kansen vandaag om eens lekker in de aanval te gaan >:)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@iichel Ah joh lampjes er op en gaan als je wilt :)

Hier nu al 2 ritjes gehad met de Action lampjes die @guapper geloof ik aanraden. Bevallen prima om goed gezien te worden :), mis mijn Cateye voorlamp wel maar moet ik eens opzoeken want die is ‘kwijt’ :|

Gabriël AM5

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:46
@DDX Ik heb je gezien gisteren :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM8go6OOjgjZBNUX_aRZioUUFZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/apE6lK5IZAlQ4C87C4FejR7V.png?f=fotoalbum_large

Leuke snelheidstraining gehad gisterenavond overigens (op afgesloten parcours).
2u32, 103 km, 40.7 km/h avg, 280W NP. Slaap je wel niet goed van :9 .

@iichel Gewoon een goede set verlichting kopen en gaan. Ik vind het soms zelfs veiliger om volledig in het donker te rijden dan nu in de schemering wanneer de zon zo laag staat en bestuurders verblindt.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:22
sapphire schreef op woensdag 2 september 2026 @ 00:39:
@iichel Ah joh lampjes er op en gaan als je wilt :)

Hier nu al 2 ritjes gehad met de Action lampjes die @guapper geloof ik aanraden. Bevallen prima om goed gezien te worden :), mis mijn Cateye voorlamp wel maar moet ik eens opzoeken want die is ‘kwijt’ :|
Gisterenavond ook lekker rondje gedaan. Als de zon laag staat en je hebt hem in de rug, zet dan ook alvast je voorlamp aan, want je tegenligger wordt immers door de zon verblind.
Maar als het donker wordt rij ik wel langzamer (zonder het te merken zelfs, je denkt sneller te gaan als het donker is haha)

Maar stukje grind, takje, steentje, beestje: je ziet het toch net allemaal net iets minder goed. Ook al heb ik een behoorlijke bak licht op mijn fiets.

Maar idd, als je daar rekening mee houdt is rijden in het donker geen probleem.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DDX
Als de tegenligger door de zon verblind wordt gaat een lampje ook niet echt helpen ben ik bang.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gisteren bijna een kat overreden die uit de struiken sprong naast het fietspad waar ik op reed. Sprong zo'n beetje ter hoogte van mijn pedaal. Gelukkig had ik net de benen stil wegens een naderende afslag. Ging maar net goed, met dank aan de reflexen van de kat zelf.

Geinig te zien op Strava dat bij een cadans van 0 mijn hartslag een paar seconden later omhoog ging

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40
Gisteren met de laag staande zon er voor gekozen om de lamp van de fiets toch even een tijdje op max cq 1300 te zetten ipv de normale spaarstand.
De motorrijders die ons tegemoet kwamen hadden het prima door naar mijn idee.

Hier rijden we op de dijk bij Oterleek, heerlijk weer voor een rondje na de regendagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFzMJgy7ozBovUbNa2FhG-AuCQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw3ahnsp044NJ995MXBL4N1P.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:31:

Maar stukje grind, takje, steentje, beestje: je ziet het toch net allemaal net iets minder goed. Ook al heb ik een behoorlijke bak licht op mijn fiets.
Daar heb je toch tubeless voor >:)

Ik heb recent wat video's zitten kijken over hoe je eea. moet installeren bij tubeless, niet heel spannend en vooral veel hetzelfde maargoed dat zit nu dus in het algoritme van YT :+
Dus krijg ik nu allerlei aanbevelingen en in de autoplay kreeg ik van de week een filmpje waarin een nieuw argument tegen tubeless werd opgegooid die ik nog niet eerder gehoord had. Kwam er op neer dat het vooral een 'subscription model' is van de fietsfabrikanten om ons periodiek geld uit de zakken te kloppen!!!

Op de MTB is het nuttig maar op de wegfiets totaal niet, marginaal sneller dan een latex of TPU bandje maar wel periodiek sealant bij moeten kopen terwijl een Butyl bandje jaaaaaren mee gaat en bovendien moet je alsnog een bandje als reserve meenemen. Bovendien werkt het toch slecht door de te hogen druk op de racer, pas onder de 60PSI werkt het wel maar dat rijd niemand op een wegfiets.....

60PSI is 4,1bar ongeveer dus lijkt me niet geheel kloppend dat niemand dat rijd.

Maar bijzondere insteek was het zeker :+

Hier van de week de 32mm bandjes binnen en sealant, nu eens rustig aan de andere benodigdheden bij elkaar sprokkelen. Vooral de Dynaplug zijn weer eens slecht verkrijgbaar :(
Heb naar aanleiding van een tip van @Requiem19 aan het neuzen op weightweenies maar dat was zoveel info dat ik het eea door een LLM heb laten samenvatten O-) Daar kwam uit dat de 'beste' ventielen die de Orange seal Versavalve is, iemand hier ervaring daarmee?
BreadFan schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:03:
Gisteren bijna een kat overreden die uit de struiken sprong naast het fietspad waar ik op reed. Sprong zo'n beetje ter hoogte van mijn pedaal. Gelukkig had ik net de benen stil wegens een naderende afslag. Ging maar net goed, met dank aan de reflexen van de kat zelf.

Geinig te zien op Strava dat bij een cadans van 0 mijn hartslag een paar seconden later omhoog ging
Oef!
Ik heb dat ooit gehad tegen mijn voorwiel op volle snelheid, kat sprong de bosjes terug in, ik de berm in. Zat mooi een pluk haar op de (aero)spaak :X

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 02-09-2026 12:39 ]

Gabriël AM5

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:01
@sapphire druk verhaal is afhankelijk van een paar factoren, hoe meer volume hoe lager de druk (dus een brede (23+ intern) velg + een 30-34mm band hoef je met een normaal gewicht echt niet boven de 4 bar te rijden.

Ik rij 23mm velg, 30 mm banden, 76 kg met 3.8-4 bar (v/a).

Grootste voordeel: van de 10 keer lek, merk je het wellicht 3 keer niet, 3 keer laat je de sealant en zwaartekracht even zijn werk doen, met pech een beetje lucht erbij, 3 keer moet je een plug erin steken (met dynaplugs kan het bijna niet mislukken!) en 1 keer moet je misschien een biba steken..
Dus als je het combineert met dynaplugs en een elektrisch mini pompje ben je 9 van de 10 keer binnen een halve minuut weer op pad. DAAR zit voor mij de meerwaarde.

En over beesten onderweg...
Ik ben laatst een keer aangevlogen door 2 ganzen... Eentje voorlangs tikt mijn arm aan, de andere achterlangs mijn been.. ben blij dat ik overeind ben gebleven.. paar cm dichter erop en ik was gevallen, die beesten zijn echt lomp zwaar

Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:44

Kluus

Gang is alles

@sapphire inderdaad met 32mm kun je al best onder die 60 psi zitten. Bovendien is die grens naar mijn idee ook aardig achterhaald tegenwoordig, meestal zit ik er nog wel iets boven en ook ik heb al meerdere jaren geen merkbaar lek meer gehad op de racer. Afgelopen jaar een merkbaar lek gehad (in de zin dat er even wat sealant uit spoot) en dat was op de gravelbike in wegconfiguratie (35mm slicks, ~3 bar).

Ik neem tegenwoordig geen eens een reserve biba meer mee eigenlijk, al een jaar of 6 geen reserve nodig gehad (hopelijk jinx ik dit nu niet). Maar in mijn ervaring (zonder de hele discussie te willen starten) voldoet tubeless op de weg echt uitstekend.

Edit: Oja die ene keer dat ik opeens wat weinig druk had onderweg was ook nog dit jaar geloof ik. Verder niets gemerkt en alleen lucht bij gepompt, dus geen idee of het een lek was wat toch nog gedicht is of misschien een ventiel wat ik niet goed had dicht gedraaid. :-)

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 02-09-2026 14:06 ]

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:04
Ik moet zeggen dat ook ik al een hele tijd geen bb in een lekke tubeless band heb gestoken maar neem nog steeds een bb mee, wel moet je eens in de zoveel tijd ff controleren of alles nog gaat werken als je de bb toch een keer nodig moet hebben.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja het is bij mij ook wat natuurlijk gegaan, met de MTB nam ik al nooit meer een biba mee sinds tubeless omdat ik die binnenbanden te groot vind ik ik toch altijd ergens een route rij waarin ik meestal niet al te ver van de auto/thuis af ben.

Toen is het met de race denk ik gewoon ooit zo ontstaan vanaf een moment dat ik zo snel mijn reserve binnenband niet gevonden kreeg. Inmiddels denk ik er een beetje zo over: Met biba's nam ik ook al niet 2 reserves mee op de normale ritten dus dan zou 2x lek ook een "call of shame" of trein zoeken ofzo zijn en inmiddels schat ik de kans op onheroepelijk lek met tubeless nog kleiner in dan 2x lek in 1 rit.

Zo zat ik dit pas nog bij de koffiepauze te vertellen tegen mijn fiets groepje waarbij ik mijn zakje met spullen die ik nog wél mee neem liet zien en toen vroeg ik me al gelijk af waarom er nog wel twee bandenlichters in zaten. :+

Edit: en ja, ik realiseer me heus wel dat met een zadeltasje het meenemen van een binnenbandje sowieso een non-issue is, maarja... ;)

Bij een bikepacking avontuur steek ik dus natuurlijk wel een of meerdere bandjes in een tas maar gewoon een rondje vanuit huis, meh, daarvoor vertrouw ik genoeg op tubeless inmiddels.

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 02-09-2026 14:36 ]

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:24:
@sapphire druk verhaal is afhankelijk van een paar factoren, hoe meer volume hoe lager de druk (dus een brede (23+ intern) velg + een 30-34mm band hoef je met een normaal gewicht echt niet boven de 4 bar te rijden.

Ik rij 23mm velg, 30 mm banden, 76 kg met 3.8-4 bar (v/a).

Grootste voordeel: van de 10 keer lek, merk je het wellicht 3 keer niet, 3 keer laat je de sealant en zwaartekracht even zijn werk doen, met pech een beetje lucht erbij, 3 keer moet je een plug erin steken (met dynaplugs kan het bijna niet mislukken!) en 1 keer moet je misschien een biba steken..
Dus als je het combineert met dynaplugs en een elektrisch mini pompje ben je 9 van de 10 keer binnen een halve minuut weer op pad. DAAR zit voor mij de meerwaarde.

En over beesten onderweg...
Ik ben laatst een keer aangevlogen door 2 ganzen... Eentje voorlangs tikt mijn arm aan, de andere achterlangs mijn been.. ben blij dat ik overeind ben gebleven.. paar cm dichter erop en ik was gevallen, die beesten zijn echt lomp zwaar
Afgelopen 10 jaar nog geen 10x lek gereden maar de lekken die ik had waren wel allemaal mooie die met sealant gedicht zou kunnen worden. Allemaal met nat weer, puntje van een steentje, dun ijzerdraadje, doorntje, etc.
Dat was voor mij de reden om na te denken over tubeless.
Kluus schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:03:
@sapphire inderdaad met 32mm kun je al best onder die 60 psi zitten. Bovendien is die grens naar mijn idee ook aardig achterhaald tegenwoordig, meestal zit ik er nog wel iets boven en ook ik heb al meerdere jaren geen merkbaar lek meer gehad op de racer. Afgelopen jaar een merkbaar lek gehad (in de zin dat er even wat sealant uit spoot) en dat was op de gravelbike in wegconfiguratie (35mm slicks, ~3 bar).

Ik neem tegenwoordig geen eens een reserve biba meer mee eigenlijk, al een jaar of 6 geen reserve nodig gehad (hopelijk jinx ik dit nu niet). Maar in mijn ervaring (zonder de hele discussie te willen starten) voldoet tubeless op de weg echt uitstekend.

Edit: Oja die ene keer dat ik opeens wat weinig druk had onderweg was ook nog dit jaar geloof ik. Verder niets gemerkt en alleen lucht bij gepompt, dus geen idee of het een lek was wat toch nog gedicht is of misschien een ventiel wat ik niet goed had dicht gedraaid. :-)
Ligt er een beetje aan welke calculator je pakt kwam ik achter, de range die ze adviseren ligt tussen de 4,2 en 3,8bar met 32mm en systeemgewicht berijder van 95kg.
Ik heb nu altijd een reserve biba mee en Parktool superpatches, met tubeless ben ik van plan een Dynaplug setje en een TPU bandje mee te nemen. Voor die 25~36 gram ga ik dat niet laten.
Pest is nu dat ik TPU bandjes heb liggen dus wel verleidelijk om die gewoon te gaan rijden, alleen slechte ervaring met ghost punctures :(

Gabriël AM5

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:47
sapphire schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:55:
[...]

Afgelopen 10 jaar nog geen 10x lek gereden maar de lekken die ik had waren wel allemaal mooie die met sealant gedicht zou kunnen worden. Allemaal met nat weer, puntje van een steentje, dun ijzerdraadje, doorntje, etc.
Dat was voor mij de reden om na te denken over tubeless.

[...]

Ligt er een beetje aan welke calculator je pakt kwam ik achter, de range die ze adviseren ligt tussen de 4,2 en 3,8bar met 32mm en systeemgewicht berijder van 95kg.
Ik heb nu altijd een reserve biba mee en Parktool superpatches, met tubeless ben ik van plan een Dynaplug setje en een TPU bandje mee te nemen. Voor die 25~36 gram ga ik dat niet laten.
Pest is nu dat ik TPU bandjes heb liggen dus wel verleidelijk om die gewoon te gaan rijden, alleen slechte ervaring met ghost punctures :(
Ik rij al meer dan 4 jaar tubeless op de racer, ik heb altijd een binnenbandje bij me, en een dynaplug setje. Ook een goeie (vind ik zelf), is een tyreglider naast gewone bandenlichters. In mijn ervaring zitten de tubeless banden zo strak om de velg, dat ik ze er zonder hulp niet op krijg. De tyreglider is tot nu toe, by far, de beste tool die ik gevonden heb om de buitenband er weer op te krijgen zonder buitensporig geweld, en het werkt ook goed met een binnenband.

That said, gelukkig tot nu toe, onderweg, nog nooit nodig gehad.

• Prulleman
@sapphire
waren wel allemaal mooie die met sealant gedicht zou kunnen worden. Allemaal met nat weer, puntje van een steentje, dun ijzerdraadje, doorntje, etc.
hoe kom je tot die conclusie? klinkt als prima mogelijk hoor, vaak gaat het mis bij bv een snee van 5 mm ofzo.
never mind.. beter lezen.. ja, dit gaat dus inderdaad prima!

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 02-09-2026 16:21 ]

Strava

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:47
Prulleman schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:36:
@sapphire
[...]

hoe kom je tot die conclusie? klinkt als prima mogelijk hoor, vaak gaat het mis bij bv een snee van 5 mm ofzo.
Is dat niet precies wat ie zegt? ;)

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:36:
@sapphire
[...]

Persoonlijk heb ik nog nooit van die gaten gehad zoals een gescheurde zijwang of een flinke snee van glas ofzo waarbij je band gewoon eigenlijk na thuiskomst de prullebak in kan. Zijn altijd van die 'suffe' lekjes die nét door het rijvlak heen komen en in de binnenband prikken; tijdens LBM 2x scherp puntje steen, begin dit jaar een dun ijzerdraadje, keer daarvoor een doorntje. Dat soort kleine lekjes zijn toch de dingen waarvoor je tubeless neemt lijkt me :?
Voor een groter gaatje een plug en bij een flinke snee een binnenbandje om thuis te komen? Of zeg ik dan iets heel vreemds?

Gabriël AM5

• Prulleman
borft schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:06:
[...]

Is dat niet precies wat ie zegt? ;)
ow. ik ben echt scheel. sorry @sapphire..

Strava

• Mistraller
DDX schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:53:
Als de tegenligger door de zon verblind wordt gaat een lampje ook niet echt helpen ben ik bang.
Kan net het verschil maken. Ik zet hem dan ook juist volle bak.
sapphire schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:35:
[...]

Daar heb je toch tubeless voor >:)
Tubeless helpt niet tegen op je muil gaan.

---------------

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 12:12
Ik heb mijn casette en ketting vervangen maar vraag mij nu af of ik ook niet meteen mijn voorste tandwielen moet vervangen zie foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIR_yK5HeNHHc_QdJiesmki4D40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rB3JCkO2d7dzPaqEEUOGbn7x.jpg?f=fotoalbum_large

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
jostefa schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:31:
Ik heb mijn casette en ketting vervangen maar vraag mij nu af of ik ook niet meteen mijn voorste tandwielen moet vervangen zie foto: [Afbeelding]
los van hoe het er uit ziet, waarom zou je zelf vinden dat je ze moet vervangen?

Strava | AP | IP | AW | SM

• jostefa
Omdat het slijtage onderdelen zijn en ik het sowieso een keer moet vervangen. De drive train werkt sowieso beter als alles nieuw is en onderdelen zoals ketting slijten minder snel. Maar goed ik heb er geen verstand van verder ;).

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:34
jostefa schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:56:
Omdat het slijtage onderdelen zijn en ik het sowieso een keer moet vervangen. De drive train werkt sowieso beter als alles nieuw is en onderdelen zoals ketting slijten minder snel. Maar goed ik heb er geen verstand van verder ;).
dan heb je toch je antwoord? Als je het kan vervangen en je je daar beter bij voelt? gewoon doen. Ben je er meteen voor een lange tijd vanaf

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 02-09-2026 19:13 ]

Strava | AP | IP | AW | SM

• Prulleman
Als het de eerst ketting en cassette waren hoeft het meestal niet hoor. Het zwart is er wel vanaf maar ik weet niet of deze echt op zijn

Strava

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:45
Ik heb mijn casette en ketting vervangen maar vraag mij nu af of ik ook niet meteen mijn voorste tandwielen moet vervangen zie foto: [Afbeelding]
Deze zijn bij lange na nog niet op

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:11:
[...]
Tubeless helpt niet tegen op je muil gaan.
Vraag maar aan Tadej… O-)

• DDX
Duurt wel even voor die bladen versleten zijn, heb fiets waar met ruim 100 duizend km nog originele voorbladen op zitten.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:12

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik ga binnenkort ook de stap nemen naar hot wax. Over 3 weken jarig dus ideaal om te vragen als verjaardagscadeau. Binnen mijn familie wijs je iets aan voor een bepaald budget en dan krijg je dat :+ . Surprise!

Mijn oog is gevallen op de set van Silca, Ultimate Chain Wax System, omdat de temperatuurregulatie daar goed bij in te stellen is. Samen met een zak Secret Blend Chain.

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met verschillende systemen en soorten wax. Er zijn echt veel soorten :o

If it aint fixed, it's broken.

• CedricD
Ziet er op het zicht nog prima uit. Hoeveel kilometer heb je ermee?

• jostefa
Tjebakka schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:32:
Ik ga binnenkort ook de stap nemen naar hot wax. Over 3 weken jarig dus ideaal om te vragen als verjaardagscadeau. Binnen mijn familie wijs je iets aan voor een bepaald budget en dan krijg je dat :+ . Surprise!

Mijn oog is gevallen op de set van Silca, Ultimate Chain Wax System, omdat de temperatuurregulatie daar goed bij in te stellen is. Samen met een zak Secret Blend Chain.

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met verschillende systemen en soorten wax. Er zijn echt veel soorten :o
Ik vind het persoonlijk echt teveel moeite, ik gebruik gewoon Squirt Chain Lube en maak de ketting dan 1x maand ofzo helemaal schoon met kokend water. Ik gebruikte ook Secret Blend Chain maar volgens mij zit daar wel rommel in die niet goed voor de natuur is...
CedricD schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:44:
[...]

Ziet er op het zicht nog prima uit. Hoeveel kilometer heb je ermee?
Geen idee het is niet mijn fiets. We gaan hem niet vervangen, thanks voor je reactie

[ Voor 20% gewijzigd door jostefa op 03-09-2026 10:33 ]

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:13

Hoogie2004

Whohooooo

Ik gebruik 2 kettingen, elke ~500km wissel ik ze, al zou 750 vast ook wel gaan als het niet te vochtig is.

Dan kan ik in 1x 2 kettingen waxen met mijn Dynamic Waxifier 2 en de Silca Secret Blend wax. Werkt prima, kost 15 minuten elke 1000km, dat vindt ik persoonlijk geen probleem. Grootste voordeel persoonlijk is dat het zo schoon blijft, geen zwarte plakzooi als je eens aan (of in de buurt van) je ketting moet komen bij onderhoud, wieltje eruit nemen, etc.

Chad: Private Cycling Coach | Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Even zoeken op Squirt hot wax in dit topic :).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik gebruik nu al een aantal maanden de set van Silca met een endurance chip (ik heb die chip er op het begin al ingegooid dus kan eigenlijk niet zeggen wat het verschil is tov normaal). Ik wissel met 3 kettingen per fiets (momenteel heb ik de race and gravel over op de hotwax, MTB twijfel ik nog).

Het gaat echt lang mee, tot nu toe wissel ik gewoon wanneer ik denk dat het tijd wordt, maar dat zal wel rond de 500km zijn. Tussendoor heb ik af en toe voor grote ritten de drip wax van silca gebruikt maar ik vraag me ook daarbij af of het nodig was.

Het hotwaxen bevalt mij tot nu toe wel echt veel beter nog dan verwacht. Geen gunk meer op mijn aandrijflijn, zeker op de gravel had je naar een tijdje met olie zo'n aangekoekte derailleurwieltjes. Dit is nu verleden tijd. Geen speciale doeken meer die smerig en vettig wordt om de ketting schoon te maken. Mijn handen zijn me ook dankbaar want ik merkte dat bij mijn vorige methoden van ketting schoonmaken (oa met lampenolie) er toch wat aggresieve chemicalien op mijn handen kwamen waardoor ik allemaal kloofjes en natuurlijk ook gewoon smerige handen had, ook dit is verleden tijd. En die ketting waxen is sowieso een verassend leuk klusje eigenlijk.

Enige is dat ik wel te lui ben om de hele ketting los te halen met poetsen, die poets ik nu gewoon met de rest van de fiets en ik droog hem af met een doek terwijl ik heb gemonteerd hou. Misschien moet ik dit nog aanpassen in mijn workflow want nu zie ik wel eens wat vliegroest op de ketting. Aan de andere kant weet ik ook niet hoe erg dat nou echt is.

• Requiem19
  • Nu online
Gisteren leuk experimentje op de Vlagheide vuilnisbelt klimmetjes.

Op het eerste klimmetje (opgang Noord) 1x volgas en daarna op gevoel op V02 max omhoog rijden. Geen geneuzel met target watts, garmin piepjes, lap power.

Gewoon luisteren naar je lichaam. Nuttig om beter te ‘voelen’ ipv slaaf van je computertje te zijn. Zat nog dichter bij elkaar dan ik dacht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wo5qzvKwlpcyxpuYCgVsTKfR_bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rw4bUVLjO5dgPIVQsRO5xUTe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_YiC7adoBZc7HPWIuOxcetpuEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hV7L7e1hmxdMo5AW3cwWSlQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Requiem19 op 04-09-2026 09:12 ]

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:59
"Het is een gevoel...Dat kan je niet uitleggen..."

https://www.strava.com/athletes/38143282

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:59
Ik was half juli, na het fietsfestijn in Freiburg, echt behoorlijk fit. Een goede conditie en mijn FTP was ook aardig omhoog gegaan (295W).

Daarna heb ik zeker een maand helemaal niks aan sport gedaan. 3 weken op vakantie in Griekenland zeilen. Wat in de basis vooral op je kont zitten is en met enige regelmaat wat zwemen. En door een enkelblessure kon ik ook niet in de vroege ochtend een stukje rennen.

Sinds ik terug ben en weer begonnen ben met fietsen is mijn hoofd helemaal in de war. Ik lever wel kracht maar er zit helemaal geen uithoudingsvermogen meer achter. Met als gevolg PAPBENEN en de wens om al na 40km naar huis te willen...

Blijkbaar verdwijnt conditie een stuk sneller dan kracht. De relatie tussen kracht geleverd gekoppeld aan de lichaamlijke inspanning is even zoek. Ik probeer nu heel bewust de inspanning te managen. En na een paar weken merk ik gelukkig dat de conditie weer terugkomt: hartslag, geleverd vermogen en gevoel komen langzaam weer in balans.

Is dit een bekend fenomeen? Het is me niet eerder zo extreem opgevallen...

[ Voor 16% gewijzigd door bwernsen op 04-09-2026 14:47 ]

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Marcel a
Je moet het allemaal niet zo overdenken. Je hebt even matige benen. Niet vreemd. Lekker blijven fietsen en het komt allemaal goed.

• iichel

iichel

Gazoooo

Rondje Grave - Ravenstein (Maas over) - Grave. De wind was zo hard dat je je fiets er tegenaan kon zetten 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TO5uQW4.png

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Sigma heeft nieuw lampen voor de fiets gepresenteerd en zelfs exemplaar die kan schakelen tussen normaal en groot licht net als de koplampen van een motorvoertuig.

Overzicht van de verlichting: https://sigma.bike/nl/product-category/lighting-systems-nl/

Nood breekt wet.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb weer eens jullie ervaring nodig…..

Ik heb Newman A.50 velgen die zoals je wellicht raad 50mm zijn :+
Nou wilde ik gewoon 80mm Muc-off ventielen nemen maar die dingen steken nog best uit (tenminste de 80mm biba’s die ik nu heb).
Nou was mijn gedachte 60mm ventielen - 50mm velg is 10mm maar die ventielen grenzen toch niet aan de bovenrand en liggen ietsjes dieper dus iets spelling?
Dan las ik ook nog dat de Muc-Off ventielen effectief eerder 70mm lengte zijn. Daarbij dacht ik ook gelijk Clik te proberen en dat is toch ook iets hoger dan een standaard Presta ventielkern of lijkt dat maar zo?

Zou dat haalbaar zijn of gewoon andere/langere ventielen halen?

Gabriël AM5

• ElGreco
  • Laatst online: 10:45
Als je Clik kernen gaat gebruiken is een 60mm ventiel genoeg.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• iichel

iichel

Gazoooo

60mm ventielen steken ongeveer 15-20mm uit op een 50mm velg.

• CedricD
Ik werd vandaag (voor de 2e keer al deze week) getrakteerd door een VO2-max verhoging melding op mijn Garmin na de rit.
Toevallig mensen die vo2 max al eens in een echte test hebben gedaan en kwam die wat overeen met wat Garmin denkt dat het is?

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:08

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

CedricD schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:07:
Ik werd vandaag (voor de 2e keer al deze week) getrakteerd door een VO2-max verhoging melding op mijn Garmin na de rit.
Toevallig mensen die vo2 max al eens in een echte test hebben gedaan en kwam die wat overeen met wat Garmin denkt dat het is?
Geen inspannings VO2 max testen. Wel astmagerelateerde testen bij de pneumoloog.
Maar online is behoorlijk wat feedback te vinden van effectieve testen waaruit blijkt dat het redelijk accuraat is wat Garmin je zegt.
VO2 max is uiteindelijk ook gewoon maar één parameter in je lichaam, de rest van je waarden zijn redelijk hard gecorreleerd. Garmin kijkt gewoon daarnaar. Wanneer jij correcte data ingeeft, komt dat er ook uit.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:06

Stufferdt

doet ook maar wat.

Hier kwam paar jaar geleden tijdens een inspanningstest bij sportmedisch centrum 50 VO2max uit wat intervals op dat moment ook dacht. Vaak klopt het wel enigzins dacht ik.

Hier morgen bikefit overigens. Knie, scheen en bovenbeen (links) blijven last geven en zit laatste tijd gewoon niet comfortabel. Dus hopelijk komt er wat uit.

😀😀😀

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 23:58
sapphire schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:01:
Ik heb weer eens jullie ervaring nodig…..

Ik heb Newman A.50 velgen die zoals je wellicht raad 50mm zijn :+
Nou wilde ik gewoon 80mm Muc-off ventielen nemen maar die dingen steken nog best uit (tenminste de 80mm biba’s die ik nu heb).
Nou was mijn gedachte 60mm ventielen - 50mm velg is 10mm maar die ventielen grenzen toch niet aan de bovenrand en liggen ietsjes dieper dus iets spelling?
Dan las ik ook nog dat de Muc-Off ventielen effectief eerder 70mm lengte zijn. Daarbij dacht ik ook gelijk Clik te proberen en dat is toch ook iets hoger dan een standaard Presta ventielkern of lijkt dat maar zo?

Zou dat haalbaar zijn of gewoon andere/langere ventielen halen?
Ik heb even een fotootje gemaakt, zodat je het kunt zien. 80mm ventiel met clik valve op 50mm wielen.

Gaat makkelijk passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGbsMcDYNyK0rjkp__yjeDlTwgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHu98guURcoCj4UoNwI4ipDx.jpg?f=fotoalbum_large

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

bwernsen schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:40:
Ik was half juli, na het fietsfestijn in Freiburg, echt behoorlijk fit. Een goede conditie en mijn FTP was ook aardig omhoog gegaan (295W).

Daarna heb ik zeker een maand helemaal niks aan sport gedaan. 3 weken op vakantie in Griekenland zeilen. Wat in de basis vooral op je kont zitten is en met enige regelmaat wat zwemen. En door een enkelblessure kon ik ook niet in de vroege ochtend een stukje rennen.

Sinds ik terug ben en weer begonnen ben met fietsen is mijn hoofd helemaal in de war. Ik lever wel kracht maar er zit helemaal geen uithoudingsvermogen meer achter. Met als gevolg PAPBENEN en de wens om al na 40km naar huis te willen...

Blijkbaar verdwijnt conditie een stuk sneller dan kracht. De relatie tussen kracht geleverd gekoppeld aan de lichaamlijke inspanning is even zoek. Ik probeer nu heel bewust de inspanning te managen. En na een paar weken merk ik gelukkig dat de conditie weer terugkomt: hartslag, geleverd vermogen en gevoel komen langzaam weer in balans.

Is dit een bekend fenomeen? Het is me niet eerder zo extreem opgevallen...
Ik heb een maand niet gefietst deze zomer maar wel intensief krachttraining gedaan. Ik was een paar weken terug na 40km echt volledig uitgeblust met een gemiddelde snelheid die ruim 2km onder wat ik 'normaal' doe op wat kortere ritten. Dus ja, conditie verdwijnt (bij mij in ieder geval) heel snel en dat maakt kracht dus ook niet goed. Gelukkig merk ik nu alweer dat het allemaal een stuk makkelijker gaat.

• Requiem19
  • Nu online
Thomas schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:21:
[...]

Ik heb een maand niet gefietst deze zomer maar wel intensief krachttraining gedaan. Ik was een paar weken terug na 40km echt volledig uitgeblust met een gemiddelde snelheid die ruim 2km onder wat ik 'normaal' doe op wat kortere ritten. Dus ja, conditie verdwijnt (bij mij in ieder geval) heel snel en dat maakt kracht dus ook niet goed. Gelukkig merk ik nu alweer dat het allemaal een stuk makkelijker gaat.
Dat komt ook terug in de wetenschappelijke literatuur.

Kracht blijft zelfs 2-3 weken na het stoppen met trainen redelijk op peil, terwijl V02 max al na 2 weken inactiviteit 6-7% daalt. Daarnaast neemt je bloedplasma volume vrij snel af bij inactiviteit (binnen enkele dagen al). Als je dan weer gaat fietsen de eerste keer zul je een (veel) hogere hartslag zien: er is simpelweg minder bloed in je lichaam om zuurstof te transporteren, dus moet je hart harder werken.

Dat bloedplasma volume is al snel weer terug op niveau na een paar ritjes en de overige adapaties komen ook snel terug als je al wat langer sport.

Tip van de week: zelfs 2 rustige korte ritjes per week kunnen een hoop cardiofitness behouden.

Illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://trainright.com/nitropack_static/BIxrHgiiYpbwjrpCFShHHbrBuHIwcKHu/assets/images/optimized/rev-cd21fe5/trainright.com/wp-content/uploads/2020/04/DetrainingFigure3.png

[ Voor 13% gewijzigd door Requiem19 op 07-09-2026 10:36 ]

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hehe, kom een 70+ grijze dame op haar e-bike met fietstassen tegen met een aero Abus Gamechanger op het hoofd. Toch een geinig gezicht :)

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:40
New bike day gisteren! Laten afstellen met parameters van mijn vorige bikefit en de fit was spot on tijdens de eerste rit. Wel nog eens een spacer laten zakken maar voorlopig laat ik het even zo. 

Eerste bevindingen:

- Ultegra DI2 schakelt scherper en crispy'er tov. SRAM Rival.
- De twee buttons op mijn shifters  _/-\o_
- Cockpit gevoel is strak, shifters maatje kleiner dan bij SRAM en pák comfortabeler tijdens het rijden aan mijn handen. Had al veel eerder moeten overschakelen naar deze shifters.
- Niet per sé fan van de kleurstelling maar kan er wel mee leven, 't is wel iets dat je nooit tegenkomt dus past wel bij mij.
- Reynolds wielen bollen vlotjes en in breedte 32mm bandjes wel heel comfortabel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IGOUROr.jpeg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xjeIgxq.jpeg

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

BreadFan schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:59:
Hehe, kom een 70+ grijze dame op haar e-bike met fietstassen tegen met een aero Abus Gamechanger op het hoofd. Toch een geinig gezicht :)
Marginal gains!

Zondag had ik ook zoiets, oude man wss ook 70+ op een knaloude racer, piepend en krakend (de fiets) maar mét dikke aerohelm. Heerlijk :)

Andersom kwam ik ook tegen, dikke moderne aero racer maar geen helm.

Zie ik het eerste liever :+

Gabriël AM5

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 20:56
Requiem19 schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:35:
[...]

Kracht blijft zelfs 2-3 weken na het stoppen met trainen redelijk op peil, terwijl V02 max al na 2 weken inactiviteit 6-7% daalt. Daarnaast neemt je bloedplasma volume vrij snel af bij inactiviteit (binnen enkele dagen al). Als je dan weer gaat fietsen de eerste keer zul je een (veel) hogere hartslag zien: er is simpelweg minder bloed in je lichaam om zuurstof te transporteren, dus moet je hart harder werken.

Dat bloedplasma volume is al snel weer terug op niveau na een paar ritjes en de overige adapaties komen ook snel terug als je al wat langer sport.

Tip van de week: zelfs 2 rustige korte ritjes per week kunnen een hoop cardiofitness behouden.

Illustratie:

[Afbeelding]
Zeer herkenbaar.
Na een onsteking in de kies (en kaakbeen) was ik bepaald niet fit. 2 weken niet gefietst. Rustpols gemiddeld 10 slagen hoger. Schijnt 1,5 jaar te kunnen duren voor het volledig weg is.
Plotseling 1,5Kg afgevallen (bloedplasma).
Volgens Garmin is VO2max 7% gedaald. Maak ik mij niet zo druk om. Die zal ook weer snel omhoog gaan.

Vorige week weer begonnen met korte Z2 ritjes. Harslag kruipt dan te snel weer omhoog.
In het weekend weer 3 uur Z2. Werd stiekem ook Z3. Gewicht (bloedplasma) na deze rit weer op oude niveau. Rustpols weer normaal.

We gaan er weer voor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stillekracht op 07-09-2026 17:02 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:21
Dat kan nog wel even mee hoor. Ik zet er dan nog 4500km op met dat slijtagebeeld.

• esphome
  • Niet online
Had gisteren een mindere dag. Hoge hartslag terwijl ik niet eens vol ging. Vandaag was het weer mooi fiets weer en de wind was het zelfde ook de richting. Dus dezelfde route gereden maar wat aan klooien met de fietscomputer en zo wat rustiger begonnen.

De hartslag was weer normaal en ondanks dat ik geen rustdag had genomen ging het lekker. Nog aan eind bij een kennis geweest omdat ik in de buurt was. Na een uurtje weer verder gefiets en ik doe liever geen onderbrekingen omdat ik meestal daarna fiets als een natte vaatdoek.

Moet wat in de koffie hebben gezet want dit keer trok ik figuurlijk de straatstenen uit de weg. Hartslag wel weer hoog maar het is dan nog maar 15 kilometer naar huis.

Bijna thuis vlogen er nog een aantal militaire transportvliegen achter elkaar over met een hele dikke als laatste in de rij. Effe gestopt om te kijken, want dat je toch niet zo vaak.

Nood breekt wet.

• Ramon 73
Requiem19 schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:35:
[...]

Illustratie:

[Afbeelding]
Heb je voor mij ook zo'n mooie voorspelling? ☺️

53/,194/78. 12.000km/jaar, VO2max:50, FTP: 305watt

Vanaf 3 augustus zit ik stil, ongeluk met de fiets. Ik mag (en kan) niet meer dan een uurtje wandelen.

Tot begin november is er niks te sporten....wat kan ik verwachten als ik weer begint? Ik rij het hele jaar door, zomerfiets en winterfiets. Temperaturen onder -10, ijzel, gladheid is het enige dat mij tegenhoudt.

In 2023 heb ik 6 weken stil gezeten, toen kon ik zelfs niet wandelen en heb ik drie weken gestructureerd trainen nodig gehad om weer op (bijna) het oude niveau te komen. Nu kan ik wel wandelen (loop elke dag minimaal een uur op redelijk tempo) maar dat is d1 en niet meer. Ook is het 12 weken en dus dubbel zo lang.

• Marcel a
Ik zou er rekening mee houden dat je er weer even in moet komen.

• Ramon 73
Marcel a schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:57:
Ik zou er rekening mee houden dat je er weer even in moet komen.
Ik weet dat (voor mij) 2026 voorbij is wat fietsen betreft. Teller staat op 8636km en daar komt niet veel meer bij. Als ik het jaar kan afsluiten met 9000 totaal dan ben ik tevreden (sort of).

Frisse start in 2027, dan heb ik 6-8 weken om weer op sterkte te komen.

• DDX
Ramon 73 schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:07:
[...]

Ik weet dat 2026 voorbij is wat fietsen betreft.
:o

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:14

Predator

Suffers from split brain

Hij bedoelt voor zichzelf met het zware fietsongeval en de revalidatie voor de nekwervels 😊

@Ramon 73 ik hoop van harte dat je toch nog dit jaar die 9000 haalt !

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 07-09-2026 21:02 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Ramon 73
Predator schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:56:
[...]

Hij bedoelt voor zichzelf met het zware fietsongeval en de revalidatie voor de nekwervels 😊

@Ramon 73 ik hoop van harte dat je toch nog dit jaar die 9000 haalt !
Dankjewel 👍💪

Kleine aanpassing gedaan, inderdaad voor mijzelf is 2026 voorbij op fiets gebied.

• esphome
  • Niet online
Ik wam onlangs nog een wielrenner tegen met een dikke fiets. Dik balhoofd, dikke banden en een voorvork die wel leek alsof die uit een crossmotor kwam. Het mag dan wel aerodynamisch zijn, ik vind het gewoon er niet uitzien. Ik zie liever ranke racefietsen en ranke berijders.

Die fat-bikes zie ik niet graag net als dat het geval is met verfoeilijke kinderbrommers.

Nood breekt wet.

• Prulleman
esphome schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:07:
Ik wam onlangs nog een wielrenner tegen met een dikke fiets. Dik balhoofd, dikke banden en een voorvork die wel leek alsof die uit een crossmotor kwam. Het mag dan wel aerodynamisch zijn, ik vind het gewoon er niet uitzien. Ik zie liever ranke racefietsen en ranke berijders.

Die fat-bikes zie ik niet graag net als dat het geval is met verfoeilijke kinderbrommers.
Klinkt als een mountainbike 🙃.

De moderne fatbikes zijn wel een verwerpelijke ontwikkeling in de onze maatschappij

Strava

• Ramon 73
Prulleman schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:36:
[...]

De moderne fatbikes zijn wel een verwerpelijke ontwikkeling in de onze maatschappij
Waarom vind je dat? Ik heb ook een mening over fatbikes, of beter gezegd: over de berijders ervan. Het ligt minder aan het voertuig dan aan degene die ermee rijdt.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ramon 73 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:54:
[...]

Waarom vind je dat? Ik heb ook een mening over fatbikes, of beter gezegd: over de berijders ervan. Het ligt minder aan het voertuig dan aan degene die ermee rijdt.
Omdat een significant deel simpelweg niet aan de eisen voldoet van een voertuig welke legaal in Nederland de weg op mag?
Dus trap ondersteuning tot en met 25km/u, gashendel alleen bruikbaar tot 6km/u, ik heb er nog nooit één met een bel oid gezien of gehoord en werkende remmen lijkt ook vaak optioneel :X
En dan heb ik het nog niet gehad over de beroerde afgestelde bouwlampen voorop die krengen want helas hebben we daar in Nederland dan weer géén regels voor :(

Gabriël AM5

• Ramon 73
sapphire schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:00:
[...]

Omdat een significant deel simpelweg niet aan de eisen voldoet van een voertuig welke legaal in Nederland de weg op mag?
Dus trap ondersteuning tot en met 25km/u, gashendel alleen bruikbaar tot 6km/u, ik heb er nog nooit één met een bel oid gezien of gehoord en werkende remmen lijkt ook vaak optioneel :X
En dan heb ik het nog niet gehad over de beroerde afgestelde bouwlampen voorop die krengen want helas hebben we daar in Nederland dan weer géén regels voor :(
De meeste fatbike die door fietsenhandelaren verkocht worden voldoen wel aan de regels zodra het ding de winkel verlaat. Geen gashendel, werkende bel. Ik hoor de jeugd heir in de straat ook vrolijk erop los claxxonneren. Voor het licht geldt (dacht ik) wel een regel dat je zichtbaar moet zijn en andere weggebruikers niet mag verblinden. Maar er wordt nauwelijks op gehandhaafd. Er zullen volgende maand weer grote fietscontroles zijn, zoals meestal einde vd zomer. En dan gebeurt er weer weinig me, totdat een ijverige agent een bonnetje schrijft.

• Requiem19
  • Nu online
Ramon 73 schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:24:
[...]

Heb je voor mij ook zo'n mooie voorspelling? ☺️

53/,194/78. 12.000km/jaar, VO2max:50, FTP: 305watt

Vanaf 3 augustus zit ik stil, ongeluk met de fiets. Ik mag (en kan) niet meer dan een uurtje wandelen.

Tot begin november is er niks te sporten....wat kan ik verwachten als ik weer begint? Ik rij het hele jaar door, zomerfiets en winterfiets. Temperaturen onder -10, ijzel, gladheid is het enige dat mij tegenhoudt.

In 2023 heb ik 6 weken stil gezeten, toen kon ik zelfs niet wandelen en heb ik drie weken gestructureerd trainen nodig gehad om weer op (bijna) het oude niveau te komen. Nu kan ik wel wandelen (loop elke dag minimaal een uur op redelijk tempo) maar dat is d1 en niet meer. Ook is het 12 weken en dus dubbel zo lang.
Ik denk wat je kunt verwachten:

1) Na het allerleerste begin om weer te bewegen, zal je sneller dan je denkt 20-30 minuten hard kunnen fietsen.
2) Valkuil is om dit niet te doen, want het herstel zal in de eerste 4-6 weken veel langer duren dan je gewend bent.
3) Na +/- 2 weken beginnen met bewegen en dan 4-6 weken opbouwen heb je weer een normalere - maar nog steeds smalle - basis
4) Ondertussen ben je 8 weken verder. Een uurtje of 2 uurtjes hard fietsen zal al wel redelijk gaan, maar vooral de fatigue resistance zal nog wat lager zijn en je herstel van zware trainingen zal nog minder zijn dan je gewend was

De truc zal zijn om eerder te voorzichtig te zijn dan te enthousiast. Na 2 weken stoer kunnen zeggen dat je weer 20minuten x% van je oude FTP kunt fietsen is niet stoer of een indicatie van je buitengewone talent, maar juist een risico om teveel te doen.

Ik denk dat je na 4 maanden - als het meezit (niet ziek worden, geen andere dingen) je weer rond de 90% van je oude niveau kunt zitten. Zeker je FTP zal misschien wel close kunnen zijn waar je bij zat. Maar vooral de power na 4-5-6 uur fietsen zal nog wat meer opbouw vergen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik zie fatbikes niet als een nieuwe ontwikkeling. Dit zijn toch gewoon de brommertjes die ze in mijn jeugd al hadden? Die werden ook aan alle kanten voorzien van illegale aanpassingen. En daarvoor ook al... Het enige verschil is dat ze nu in ieder geval elektrisch zijn en minder stinken :).

Ik ben ook blij dat mijn pubers er niet om vragen en als ze dat wel doen komt er nog geen, blijkbaar ben ik daar duidelijk genoeg in geweest dus. ;) Maar ik heb ze wel een beetje leren accepteren in het straatbeeld.

NB: Ik woon bepaald niet in de randstad, dus deze dingen worden hier vooral gebruikt op bepaalde (school)routes en specifieke hangplekken, waar ik dan weer niet echt kom met de fiets, dus ik heb er waarschijnlijk minder last dan iemand die door hartje Amsterdam moet (maar daar wil je sowieso niet zijn met je racefiets toch (ook pre-fatbike)?) ;)

• Ramon 73
Requiem19 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:28:
[...]

1) Na het allerleerste begin om weer te bewegen, zal je sneller dan je denkt 20-30 minuten hard kunnen fietsen.
2) Valkuil is om dit niet te doen, want het herstel zal in de eerste 4-6 weken veel langer duren dan je gewend bent.
3) Na +/- 2 weken beginnen met bewegen en dan 4-6 weken opbouwen heb je weer een normalere - maar nog steeds smalle - basis
4) Ondertussen ben je 8 weken verder. Een uurtje of 2 uurtjes hard fietsen zal al wel redelijk gaan, maar vooral de fatigue resistance zal nog wat lager zijn en je herstel van zware trainingen zal nog minder zijn dan je gewend was

De truc zal zijn om eerder te voorzichtig te zijn dan te enthousiast. Na 2 weken stoer kunnen zeggen dat je weer 20minuten x% van je oude FTP kunt fietsen is niet stoer of een indicatie van je buitengewone talent, maar juist een risico om teveel te doen.

Ik denk dat je na 4 maanden - als het meezit (niet ziek worden, geen andere dingen) je weer rond de 90% van je oude niveau kunt zitten. Zeker je FTP zal misschien wel close kunnen zijn waar je bij zat. Maar vooral de power na 4-5-6 uur fietsen zal nog wat meer opbouw vergen.
Dat is geen verkeerd vooruitzicht. De winter komt eraan, dan is het toch minder met fietsen. Ik ga deze winter ws meer/vooral op de Tacx rijden, dan zit ik "warm" en droog. En de woon/werk ritten liggen dan weer snel in het vooruitzicht. Dat is 30km enkele reis waar ik normaal 52-58 minuten over doe (heen wat langer, dan wil ik niet te vol erin gaan, moet nog een hele dag mee). Als ik dat maar vast weer kan, dan komt de rest vanzelf. Eens kijken of Garmin coach daar bij kan assisteren.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
Kluus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:31:
Ik zie fatbikes niet als een nieuwe ontwikkeling. Dit zijn toch gewoon de brommertjes die ze in mijn jeugd al hadden? Die werden ook aan alle kanten voorzien van illegale aanpassingen. En daarvoor ook al... Het enige verschil is dat ze nu in ieder geval elektrisch zijn en minder stinken :).
Ja precies, ik zie ze tien keer liever voorbij vliegen op mijn woon-werk route dan een stinkende lawaaiige scooter. Ik heb gisteren wel een tijdje in het wiel gezeten bij een fatbike die met 35 km/u langskwam en geen trap verzette, kon niet eens, de ketting lag eraf. Dat was wel even vreemd. Had ook geen licht etc. Toen had ik wel de neiging om er even wat van te zeggen, maar toch onderdrukt. Nogmaals echt tien keer liever dat dan de blauw rokende puch waar ik in mijn jeugd op rond reedt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:27

Niellie41

[object Object]

Het grote verschil met een brommer is dat je daarvoor minimaal 16 jaar moet zijn en een rijbewijs moet halen. Al was het vroeger alleen theorie, maar nog. Iedereen kan een op een fatbike (of elektrische fiets) rijden en die kunnen dan even hard als een brommer (met blauw kenteken).

• Ramon 73
MrAngry schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:46:
[...]

Ja precies, ik zie ze tien keer liever voorbij vliegen op mijn woon-werk route dan een stinkende lawaaiige scooter. Ik heb gisteren wel een tijdje in het wiel gezeten bij een fatbike die met 35 km/u langskwam en geen trap verzette, kon niet eens, de ketting lag eraf. Dat was wel even vreemd. Had ook geen licht etc. Toen had ik wel de neiging om er even wat van te zeggen, maar toch onderdrukt. Nogmaals echt tien keer liever dat dan de blauw rokende puch waar ik in mijn jeugd op rond reedt.
Het is in elk geval minder onveilig dat het nieuwe fenomeen in Heerlen: elektrische step. Niet steppen, opgevoerd tot 35+, en dan sturen met rechts, appen met links. Uiteraard zonder helm.

En daar kom je er niet 1 van tegen, maar meerdere per dag....

• Requiem19
  • Nu online
Ramon 73 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:40:
[...]

Dat is geen verkeerd vooruitzicht. De winter komt eraan, dan is het toch minder met fietsen. Ik ga deze winter ws meer/vooral op de Tacx rijden, dan zit ik "warm" en droog. En de woon/werk ritten liggen dan weer snel in het vooruitzicht. Dat is 30km enkele reis waar ik normaal 52-58 minuten over doe (heen wat langer, dan wil ik niet te vol erin gaan, moet nog een hele dag mee). Als ik dat maar vast weer kan, dan komt de rest vanzelf. Eens kijken of Garmin coach daar bij kan assisteren.
Het is wmb vooral belangrijk om je aerobe fitness eerst op te bouwen (dat is je basis). Er zijn drie belangrijke indicatoren om dat in de gaten houden wmb:

1) Gevoel. Dat staat altijd bovenaan :). Lekker binnen fietsen in Zwift, Rouvy of wat dan ook zonder trainingsplan, maar gewoon een rondje trappen en dan vooral een normale ademhaling behouden
2) Cardiac drift / aerobic decoupling: als je bij hetzelfde vermogen na 30-45-60 minuten ziet dat je hartslag langzaam blijft doorstijgen ga je eigenlijk iets te hard. Bijv je begint met 150watt met een hartslag van 135, maar na een tijdje wordt dit 140-145-150-155
3a) Power/HR: deel je vermogen door je hartslag (intervals.icu doet dit automatisch. Een rit van bijv 150watt met gemiddelde HR van 150 = 1.00. Dit getal zegt heel veel over hoe efficiënt je aerobe (basis) duursysteem werkt.

Ter illustratie: mijn eerste ongetrainde ritje op 30 december had een Power/HR van 0.94. Mijn lalatste duurritjes deze zomer zitten op 1.2. Als je weer langzaam begint met trainen kun je deze metric in de gaten houden. Die zou langzaam moeten stijgen als je weer meer conditie krijgt. Terwijl deze metric stijgt zou ook je cardiac drift/decoupling juist moeten dalen. Dat ziet er ongeveer zo uit in Intervals.icu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3O6lvIfBr4Mc35qbY-w3y6IS1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UqCUiT0cMN2wg7W8qB1aKuPK.png?f=fotoalbum_large

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:56
Niellie41 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:53:
Het grote verschil met een brommer is dat je daarvoor minimaal 16 jaar moet zijn en een rijbewijs moet halen. Al was het vroeger alleen theorie, maar nog. Iedereen kan een op een fatbike (of elektrische fiets) rijden en die kunnen dan even hard als een brommer (met blauw kenteken).
Theorie voor de brommer?

Niet in @Kluus z'n tijd hoor.. Natuurlijke selectie was in onze tijd echt nog een ding. :+

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:31:

Ik ben ook blij dat mijn pubers er niet om vragen en als ze dat wel doen komt er nog geen, blijkbaar ben ik daar duidelijk genoeg in geweest dus. ;) Maar ik heb ze wel een beetje leren accepteren in het straatbeeld.

NB: Ik woon bepaald niet in de randstad, dus deze dingen worden hier vooral gebruikt op bepaalde (school)routes en specifieke hangplekken, waar ik dan weer niet echt kom met de fiets, dus ik heb er waarschijnlijk minder last dan iemand die door hartje Amsterdam moet (maar daar wil je sowieso niet zijn met je racefiets toch (ook pre-fatbike)?) ;)
Bij de brommers vroeger (puchjes, MT, etc etc, ik heb ook de Zundapps en Kreidlers nog gekend) waren 3 kenmerkende verschillen: jongeren waren in elk geval vaak zeker 15 á 16 en de motoren maakten veel kabaal. Hard gingen ze zeker, maar er werd wel een helm gedragen. En vaak ook nog een degelijke full-face, behalve als je Puch Haagse stijl reed natuurlijk :)

De jongere leeftijd maakt dat ze zich onkwetsbaar voelen, nóg onverantwoordelijker, in de leeftijd 12/13 spelen veel dingen zich nog in de veilige Vader/Moeder/Leerkracht zone af en besef is er niet dat in het verkeer die veiligheid ontbreekt.

Door de stille techniek kunnen anderen amper anticiperen op het voertuig; terwijl je een brommer al van 300 meter hoorde aanknorren.

De helm is natuurlijk geen irritatiefactor maar wel een maatschappelijk probleem.

Ik heb zelf ooit een week een speedpedelec mogen testen. Ik ben me rot geschrokken, want werkelijk iedereen ziet je te laat, je moet echt ruim vooraf anticiperen op situaties en het gewicht van zo'n fiets maakt het gedrag heel anders. Tov mijn brommertje van vroeger was dit niet te vergelijken. En een fatbike haalt de 40km meestal ook wel met gemak.

Gelukkig zijn mijn kinderen wars van electrische fietsen, laat staan fatbikes. Je merkt dat er op scholen toch ook wel echt een grote groep kinderen is die neerkijkt op fatbikers; het is echt een bepaalde groep die voor die dingen kiest.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 08-09-2026 12:43 ]

---------------

• Frenz64
  • Laatst online: 10:56
Ik reed laatst op m'n motor (ook elektrisch, Zero DS 11.4 uit 2015) met integraalhelm, beschermende kleding, leren handschoenen etc. op de A'damse Straatweg in Utrecht stad met ongeveer 40 km/h. Voor diegenen die die weg niet kennen: het is de weg met het grootste ongevalrisico in NL.

Het hele laatste stuk naar het centrum toe is opnieuw ingericht. Op het separate fietspad komt mij een fatbike met een ventje van ik denk max 14 jaar fluitend voorbij, zonnebrilletje, korte broek en t-shirt. Ik versnel en hij rijdt > 50 km/h terwijl hij continu fietsers inhaalt. Dan heb je echt een deathwish met al die zijwegen waar de gemiddelde automobilist eerst z'n neus over het fietspad zet, om te kijken of hij de Straatweg op kan draaien.

Dat jochie kan er niet zoveel aan doen, qua hormonen enzo, maar wat bezielt die ouders om je kind aan zulke risico's bloot te stellen.

• Ramon 73
Frenz64 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:23:
Ik reed laatst op m'n motor (ook elektrisch, Zero DS 11.4 uit 2015) met integraalhelm, beschermende kleding, leren handschoenen etc. op de A'damse Straatweg in Utrecht stad met ongeveer 40 km/h. Voor diegenen die die weg niet kennen: het is de weg met het grootste ongevalrisico in NL.

Het hele laatste stuk naar het centrum toe is opnieuw ingericht. Op het separate fietspad komt mij een fatbike met een ventje van ik denk max 14 jaar fluitend voorbij, zonnebrilletje, korte broek en t-shirt. Ik versnel en hij rijdt > 50 km/h terwijl hij continu fietsers inhaalt. Dan heb je echt een deathwish met al die zijwegen waar de gemiddelde automobilist eerst z'n neus over het fietspad zet, om te kijken of hij de Straatweg op kan draaien.

Dat jochie kan er niet zoveel aan doen, qua hormonen enzo, maar wat bezielt die ouders om je kind aan zulke risico's bloot te stellen.
Ik hoorde een stukje in een podcast. De auteur stond bij de lbs. Die vertelde dat vader en zoontje om 1745 de winkel binnen stapten. Fatbike, remmen stuk. Even snel repareren, want hij moet er vanavond mee naar voetbal.

Daar begon de lbs uiteraard niet meer aan. Laten staan tot morgen was geen optie. Pa tegen zoontje: rij maar gewoon met je fiets, kijk wel goed uit. Tsja, zelfs met 15kmh maak je een fameuze klapper zonder remmen.

Of vorig jaar. Ijsje halen onderweg. Ik vertrek bij de ijsboerderij, pak fiets uit het rek. Hoor ik net moeders tegen kind zeggen "kijk, die meneer heeft ook een helm op, nou doe niet zo lastig". Ik antwoordde dat moeder beter zelf het goede voorbeeld kon geven, die keek me echter vuil aan.

Het zijn niet altijd de kinderen, meestal gewoon de ouders.

• Ramon 73
Requiem19 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:28:
[...]

Goed, dankjewel voor de tips.

Ik kan alvast starten, met nekbrace, met fietsen op de Tacx. Rechtop zonder gekke dingen in rustig tempo mag. Dan kan ik wat eerder starten met de zwaardere trainingen.

Nou toch maar even afwachten.....ik heb ook bijvangst in hoge bloeddruk en een verdikte hartspier. Dus ik moet nog ontdekken wat daarmee moet gebeuren.

• Requiem19
  • Nu online
@Ramon 73 wel bijzonder dat je een hoge bloeddruk hebt terwijl je behoorlijk sport lijkt me?

Ben geen medicus, maar dat zou je volgens mij doorgaans niet verwachten. Een verdikte hartspier kan wel een (normaal) gevolg zijn van veel duursporten en hoeft volgens mij niet per se erg te zijn.

Ben benieuwd, succes met het herstel en de 'bijvangtsten' op te lossen.

• Prulleman
guapper schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:34:
[...]

Theorie voor de brommer?

Niet in @Kluus z'n tijd hoor.. Natuurlijke selectie was in onze tijd echt nog een ding. :+
klopt, ik zit met 47 net op de grens, ik kreeg mijn brommer bewijs nog net kado als ik het me goed herinner..*

maar verder is inderdaad het probleem dat die dingen geen drol kosten, en er geen leeftijds grens voor is en ze wel hip zijn.. een ebike is niet cool voor een brugklasser van 12, maar een fatbike wel, even app downloaden en alle begrenzers eraf en als 12 jarige vol gas overal langs.. die hersenen zijn gewoon nog niet genoeg ontwikkeld om verantwoord op zo'n ding te zitten. vandaar ook dat je 16 moet zijn voor een brommer.

* even opgezocht, theorie vanaf 1 jun 1996 (toen was ik dus 17)
" Wie geboren was op of na 1 juni 1980 moest een theorie-examen afleggen bij het CBR. Oudere personen kregen dit certificaat vrijgesteld"

Strava

• Ramon 73
Requiem19 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:02:
@Ramon 73 wel bijzonder dat je een hoge bloeddruk hebt terwijl je behoorlijk sport lijkt me?

Ben geen medicus, maar dat zou je volgens mij doorgaans niet verwachten. Een verdikte hartspier kan wel een (normaal) gevolg zijn van veel duursporten en hoeft volgens mij niet per se erg te zijn.

Ben benieuwd, succes met het herstel en de 'bijvangtsten' op te lossen.
Op de recovery hebben ze mij twee uur vastgehouden omdat de bloeddruk niet laag genoeg werd. De assistent vertelde dat de helft van de 50+ers in zijn marathon groep een verdikte hartspier had, en hoge bloeddruk gaat daar bijna hand in hand mee. Zijn woorden, niet de mijne. Zal ook wat erfelijkheid in zitten.

En een gezonde levensstijl helpt, maar sluit niet alles uit. Vriend van mij sukkelt al tijden met diabetes. Midden 50, normaal gewicht, gezonde levensstijl. Toch diabetes. Hoe dan?

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:56
Prulleman schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:40:
[...]

klopt, ik zit met 47 net op de grens, ik kreeg mijn brommer bewijs nog net kado als ik het me goed herinner..*

maar verder is inderdaad het probleem dat die dingen geen drol kosten, en er geen leeftijds grens voor is en ze wel hip zijn.. een ebike is niet cool voor een brugklasser van 12, maar een fatbike wel, even app downloaden en alle begrenzers eraf en als 12 jarige vol gas overal langs.. die hersenen zijn gewoon nog niet genoeg ontwikkeld om verantwoord op zo'n ding te zitten. vandaar ook dat je 16 moet zijn voor een brommer.

* even opgezocht, theorie vanaf 1 jun 1996 (toen was ik dus 17)
" Wie geboren was op of na 1 juni 1980 moest een theorie-examen afleggen bij het CBR. Oudere personen kregen dit certificaat vrijgesteld"
Om een brommer op te voeren moest je nog wel wat dingen regelen: geld en iemand met kennis van zaken of zelf leren sleutelen. Zo'n fiets opvoeren is vaak niet meer dan de app openen de de begrenzing verwijderen.

• esphome
  • Niet online
Goh, dat men zo snel weer op zijspoor en de berm zit.

Ik schreef dat de racefiets steeds vetter werd. Breed balhoofd, brede vork en dikke en zo ook brede banden. En in mijn ogen dan ook de echte fat-bike.

De fat-bike van voorheen benoem ik en velen met mij, als kinderbrommer omdat die het meest wordt bestuu...bezeten wordt door kinderen. })

Nood breekt wet.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:42
esphome schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:09:

Ik schreef dat de racefiets steeds vetter werd. Breed balhoofd, brede vork en dikke en zo ook brede banden. En in mijn ogen dan ook de echte fat-bike.

De fat-bike van voorheen benoem ik en velen met mij, als kinderbrommer omdat die het meest wordt bestuu...bezeten wordt door kinderen. })
Steeds vetter als in wat? Van 28mm naar 30mm bandjes? Of bedoel je gewoon een gravelbike?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
esphome schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:09:

Ach, zo heeft iedereen iets wat hij niet mooi vindt. Ik vind die cockpits die er van voren uitzien als een zeemeeuw dan weeer minder.
Verder vind ik het juist wel leuk om wat diverse fietsen op de weg te zien. Een stalen ros met buiscommandeurs, een aero- of gravelbike, ze krijgen alleen een groet. Zolang ze maar een helm dragen.

• esphome
  • Niet online
KW25 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:16:
[...]

Steeds vetter als in wat? Van 28mm naar 30mm bandjes? Of bedoel je gewoon een gravelbike?
Nee.

Nood breekt wet.

• esphome
  • Niet online
Stevie-P schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:09:
[...]

Ach, zo heeft iedereen iets wat hij niet mooi vindt. Ik vind die cockpits die er van voren uitzien als een zeemeeuw dan weeer minder.
Verder vind ik het juist wel leuk om wat diverse fietsen op de weg te zien. Een stalen ros met buiscommandeurs, een aero- of gravelbike, ze krijgen alleen een groet.
Ik vind toch regelmatig dode insecten op het balhoofd of schuine lage buis. Lastig te verwijderen zijn die wel.

Een zeemeeuw die zich te pletter vliegt op het balhoofd, dan moet je toch wel heel hard kunnen fietsen op zo'n fat bike. Gaat je niet lukken, ook niet als die fat bike nog zo aerodynamisch is.

Een breed balhoofd vangt natuurlijk wel meer insecten en zo ook meer werk om die eraf te schrapen en daarna te wassen, want je wil natuurlijk wel met een schone fiets beginnen aan de rit.

[ Voor 1% gewijzigd door esphome op 09-09-2026 10:22 . Reden: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrre ]

Nood breekt wet.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 15:36

Ik heb afgelopen tijd wat ervaring opgedaan. Gaan waxen met een bestaande ketting zou ik persoonlijk trouwens afraden, is ook een beetje zonde van het voordeel wat een nieuwe gewaxte ketting geeft.

Qua apperatuur heb ik goede ervaring met de Optimize Automatic Wax Heater 2.0, deze wordt ook aanbevolen door https://zerofrictioncycling.com.au/ (deze gozer houdt zich geloof ik dag en nacht bezig met waxen).
Dit apparaat kan verwarmen tot 125 graden, en dat is vooral handig wanneer je de Silca Secret Chain Blend zou willen combineren met de Silca StripChip. Dat laatste zou ik je aanraden, want de bottle method heeft best wat voeten in de aarde: 1 of meerdere iteraties met wasbenzine, 1 of meerdere iteraties met ontvetter en eventueel nog een ronde met aceton om de ketting goed vrij te krijgen van water. Ik ben voor de bottle method gegaan en zou achteraf voor de StripChip zijn gegaan.

Hier is ook de strategie 2 kettingen, zodat je er weinig werk van hebt wanneer je thuis komt van een natte rit (want het meest verstandig is om dan de ketting opnieuw te waxen), zodoende je de tweede ketting kunt monteren.

Re-waxing is overigens vrij simpel; ZFC beveelt zelfs aan de ketting op de wax de plaatsen alvorens de wax pot de wax op termperatuur heeft. Nadat hij op temperatuur is, is het een kwestie de ketting wat rond draaien en je bent klaar. Advies: elke 300-500 schrijft ZFC.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Vraagje voor de mede 4iiii bezitter; hoe lang doen jullie op zo’n CR2032 batterijtje?

Vorig jaar november een PM gekocht en gemonteerd. Helaas pas in april kunnen gebruiken en toen bijna direct leeg maarja hele winter in een koude schuur gehangen. En vanavond weer geen wattage/cadans want de sensor word niet gevonden. Dus of batterij weer leeg of dat ding kapt er gewoon elke paar maanden mee :?

Gabriël AM5

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
Er zijn ook heel erg veel kut cr2032 batterijen die het gewoon niet altijd goed doen. Dus dat eerst uitsluiten zou ik zeggen. Ik heb zelf met name slechte ervaring met die van ikea.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• esphome
  • Niet online
Altijd mooi als een melding ook een gevolg krijgt en de boel veiliger gemaakt word door de betreffende gemeente. Een tijd geleden een melding gedaan en dikke week geleden bericht gehad, dat die melding was afgehandeld.

Vandaag was ik redelijk in de buurt en zo een stuk omgefietst om te zien of ook de situatie nu veiliger was. Inderdaad, er staat nu een extra schrikhek die er eerder niet stond.
Toen ik er toen reed was het gras er hoog stond. En gelukkig zag rechts de volgende haakse bocht die zo'n 50 meter verderop ligt en wist zo dat het fietspad daar verder liep. Op snelheid heb je maar weinig tijd om dat allemaal in te schatten en dan kan het snel misgaan.

De bocht heeft zijn eigen lage betonnen lantaarnpaal en kattenogen in het fietspad maar daar heb je dan overdag weinig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCxa9Xs5BjR5nMo_qeYmj4mWaAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZQYWfOLkHB0WAwNz6oy0zlc.jpg?f=fotoalbum_large

Het linker schrikhek stond er al nu is er de haaks staande erbij gekomen. Toch snel gegaan en een compliment aan de betreffende gemeente voor plaatsen van het schrikhek.

Ik koop meestal Varta batterijen en die kun je ook kopen bij de Action: https://www.action.com/nl...noopcelbatterijen-cr2032/
Het is alleen een ramp om die uit de blisterverpakking te krijgen, dank aan de EU daarvoor.

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 10-09-2026 22:03 ]

Nood breekt wet.

• Ramon 73
sapphire schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:29:
Vraagje voor de mede 4iiii bezitter; hoe lang doen jullie op zo’n CR2032 batterijtje?

Vorig jaar november een PM gekocht en gemonteerd. Helaas pas in april kunnen gebruiken en toen bijna direct leeg maarja hele winter in een koude schuur gehangen. En vanavond weer geen wattage/cadans want de sensor word niet gevonden. Dus of batterij weer leeg of dat ding kapt er gewoon elke paar maanden mee :?
Dat klinkt bekend voor 4iiii. Nieuwe Varta nemen, daar heb ik de beste ervaringen mee. Batterij vakje en deksel voorzichtig schoon vegen en napoetsen met een doekje met enkele druppels babyolie. Batterij ook even afvegen. Dat houdt vocht redelijk goed weg. Ik heb onder garantie 2x een nieuwe gehad, en de laatste begon ook weer batterijen te eten. Ik heb de pm laten zitten op het wrak.....

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@MrAngry Er zit inderdaad een IKEA in maar daar heb ik juist goede ervaring mee :?

Gelukkig hebben ik een pakje Varta’s liggen ga ik die eens proberen :)

@Ramon 73 Was al bang dat dat een bekend 4iiii dingetje zou zijn :(
Zou WD40 wel ok werken ipv babyolie? Die laatste heb ik namelijk niet meer en de eerste zou ook water moeten buitenhouden :?

Gabriël AM5

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 23:58
Waarschijnlijk maakt het 'lipje' slecht contact met de batterij. Beetje uitduwen is vaak al voldoende. Is een bekend probleem met 4iii.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4obKM7i0fKlnfROvnEehdcYAPoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1PPWJ41lHHYuTMa3Yv6CPne.jpg?f=fotoalbum_large

• Mistraller
sapphire schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:29:
Ligt aan de versie, (ik heb een oude) en een half jaar max of zo? Ik heb wel de Chipolo firmware uit laten zetten (soort van FindMy) in de hoop dat het iets zou schelen. Ik koop altijd 2032 in bulk in het buitenland en die gaan acceptabel lang mee, maar daar zullen de meningen over verschillen. Maar goed ze zijn ook niet duur.

Het eerste wat qua sensoren gaat klagen is inderdaad de 4iiii en dan is het na de melding meestal daarna ook rap gedaan. Ik heb er altijd eentje spare in mijn zadeltasje.

---------------

• DDX
Met 4iiii (heb ze op 3 fietsen dubbel, 2e versie volgens mij) en geen prolemen mee.
Koop meestal in bulk via amazon, laatste keer varta.

Quarq is irritanter (heb ik ook weer op 2 fietsen) die geeft melding op garmin bijna leeg en dan soms binnen 50km leeg....
Terwijl dag ervoor alles nog ok was volgens de garmin en sram app.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40
@sapphire Klinkt wel bekend, help een fietsmaatje ook met zijn IT dingen en zoals @Mistraller al aangeeft is de FindMy functie wel een accu slurper.
Mijn advies is om de normale FW te flashen, zonder FindMy.
Als je milieu bewust bent kun je doorgaan tot het ding uitgaat, anders 1x per X maanden verwisselen.

Of een mooie set oplaadbare Favero Pro pedalen, kun je ook L+R kiezen :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wie is er bekend in de omgeving Bodegraven? Ik wil van Bodegraven met een clubje naar De Meern fietsen. Ik zie 3 opties:
1) Het fietspad aan de noorzijde
2) Het fietspad LF4 aan de zuidzijde
3) de doorgaande weg aan de zuidzijde (witte weg bij Molenbrug)

Welke is voor een clubje het meest relaxt en praktisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15yZUx9VZxRQOgFx7Ywhlo0n2Iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1m3nkdQHmuuzrCfWL1ZNXFwy.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1 ... 740 741 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).