Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
Overheen gekeken omdat ik enkel keek naar wielset foto’s. 🤭

Dat maakt mn shortlist nu zipp 404, Campa one en DT Swiss ERC 1400.

• Dizzy Mike
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-10-2025
Vandaag mijn eerste racefiets gekocht, het is een Scott Speedster 10 Disc Bike geworden.

Iedereen hartstikke bedankt voor het geven van advies :)

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 20:50
Dizzy Mike schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:19:
Vandaag mijn eerste racefiets gekocht, het is een Scott Speedster 10 Disc Bike geworden.

Mooie fiets! Succes ermee!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:18
Dizzy Mike schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:19:

Klinkt goed, veel veilige kms gewenst!

Net terug van de eerste internationale trip op de racefiets: Den Bosch-Lommel (B)-Eindhoven :+
102 kilometer, waarvan veel met de wind schuin tegen, pas in de laatste 15-20 kilometer kreeg ik hem achter me, dus laten we het maar niet over gemiddeldes hebben.. :+

Moet echt wat aan intervaltraining gaan doen. Als ik "gewoon" fiets haal ik makkelijk 26-28 km/u als kruissnelheid, maar kan nauwelijks versnellen daarna, of zo'n versnelling naar 30-35 over langere periodes vasthouden. Nu fiets ik vooral voor de leuk, maar merk dat boven de kruissnelheid de pijp al gauw leeg is.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 20:50
Maarten_E schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:51:
[...]

maar merk dat boven de kruissnelheid de pijp al gauw leeg is.
Dat is bij iedereen zo hoor :9.

Ik merk vooral dat m'n kruissnelheid verhoogd is door intervaltrainingen. Stel dat kruissnelheid vroeger 27 km/u was en nu 30 km/u is, dan is het nu ook makkelijker om een periode aan 35 km/u te rijden dan vroeger.

Over 35 km/u gesproken: vandaag was dat een makkie met de wind in de rug :*)

• Maarten_E
CedricD schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:13:
[...]

Dat is bij iedereen zo hoor :9.

Ik merk vooral dat m'n kruissnelheid verhoogd is door intervaltrainingen. Stel dat kruissnelheid vroeger 27 km/u was en nu 30 km/u is, dan is het nu ook makkelijker om een periode aan 35 km/u te rijden dan vroeger.

Over 35 km/u gesproken: vandaag was dat een makkie met de wind in de rug :*)
Dat bedoel ik ook inderdaad, maar je verhoogt je kruissnelheid niet door slechts kilometers rond te trappen, daar zul je flink voor moeten trainen. Dus zal toch eens aan de intervaltraining moeten, al vind ik het idee van trainen niet zo prettig. Klinkt gek misschien, maar voor mijn gevoel gaat een hobby dan haast als werk aanvoelen.. :D Maar goed, je moet wat om een beetje goed beslagen ten ijs te komen, ook qua hobby.

Wat ik al zei, zelfs op de laatste 20 kilometer kon ik nog redelijk makkelijk 30+ aantikken door de wind van achteren, wat mij wel verbaasde aangezien ik de eerste 70-80 kilometer moest buffelen om snelheid vast te kunnen houden.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-01 19:44

Grin

Ride si sapis.

Jpjedi schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:26:
[...]

Hmmm.... interessant.

https://www.hopmansfietsg...ielset-8053340450419.html

En erg licht voor die hoogte met 1550gr.
ik had Zipp 404 en als ik ze daarmee vergelijk dan zijn ze vooral véél comfortabeler. De trillingen worden erg goed gedempt. Licht, zeer sterk/rigide en het smoelt prima.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04:26
Grin schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 23:03:
[...]

ik had Zipp 404 en als ik ze daarmee vergelijk dan zijn ze vooral véél comfortabeler. De trillingen worden erg goed gedempt. Licht, zeer sterk/rigide en het smoelt prima.
Hoe oud waren die Zipps, want je zou eigenlijk nieuw met nieuw moeten vergelijken ;)

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:50
Over die gemiddeldes, iedereen spreekt hier over 30+ gemiddeld op deze tijd van het jaar dat ze willen aanhouden. Dan lijkt je me vlot boven de curve te zitten.

Het zou een mooie metric zijn om de curve te zien per land bv. Hoeveel percent van de ritten zit boven de 30km/u hoeveel boven 33 enz. En dat liefst per maand

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:39
Tarkin schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:04:
Over die gemiddeldes, iedereen spreekt hier over 30+ gemiddeld op deze tijd van het jaar dat ze willen aanhouden. Dan lijkt je me vlot boven de curve te zitten.

Het zou een mooie metric zijn om de curve te zien per land bv. Hoeveel percent van de ritten zit boven de 30km/u hoeveel boven 33 enz. En dat liefst per maand
Tja, wie anno 2020 nog over gemiddeldes praat heeft het niet helemaal begrepen denk ik :+.

Het gaat tegenwoordig om wattages, gepolariseerd trainen, 4D profielen en W/Kg. Zelfs TSS (=totale trainingsomvang o.b.v. IF) begint al een beetje achterhaald te worden met mannen als MvdP en WvA.

Mijn rondjes buiten deze tijd van het jaar zijn doorgaans lekker met 25-28 km/u. De stevige blokken doe ik binnen.

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Boven welke curve?

Is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de aard van de rit. Wat voor route (hoogtemeters, stoplichten of juist lange dijken), wind, duur van de rit, etc. Iemand die in Limburg woont zal sneller een lager gemiddelde rijden dan iemand die in Groningen lang kan trappen zonder een heuvel of een stoplicht tegen te komen. Nederland tegenover Italië zegt dan nog minder.

Dan zegt wattage meer (maar ook daar kan je beter naar jezelf kijken ipv vergelijken met anderen).

Uiteindelijk kun je je meten in een koers of op de zondagochtend met je maatjes op de klimmetjes en de eindsprint voor de koffie. Daar zijn de prijzen te verdienen ;)

• Maarten_E
Oh, ik weet dat ik jaren aan training verwijderd zit van 30 gemiddeld rijden, is geen doel opzich, maar het zou wel tof zijn om qua kruissnelheid er wat snelheid bij te hebben.

Ik haal ook geen 28 per uur gemiddeld, want je hoeft maar even achter fietsers te zitten die je bel niet horen (ik rijd vaak door dorpskernen), en mijzelf erlangs wurmen vind ik not done. Dus wacht ik vaak tot zij doorhebben dat ik achter ze fiets en dan ga ik weer terug naar kruissnelheid.

Moet ook een nog investeren in een fietscomputer en hartslagmeter, rijd ook niet in zones ofzo, denk dat ik bijna nooit D2 uitkom. :+

• Ypuh
Zoals @Reynouts al aangeeft is snelheid van zoveel factoren afhankelijk dat het echt helemaal niets zegt. Ter referentie, met windkracht 4~ zoals gister moet je van goede huize komen om 30 gemiddeld te rijden, terwijl ik in de zomer met relatief gemak 34-35+ solo gemiddeld rij.

Verder zijn zaken als route, regio, groepsverband, windrichting, houding, verkeer, hoogteverschillen, stoplichten etc. van dusdanige invloed dat gemiddelde snelheid precies helemaal niets zegt. Ik heb groepsritten gehad van 37 km/u gemiddeld waar je zo fris als een hoentje afstapt, en ritten met 31 gemiddeld waar ik helemaal afgedraait was.

Als je je blind staart op die 30 gemiddeld (wat letterlijk elke beginner doet), dan train je verkeerd en ga je jezelf opblazen/demotiveren/overbelasten. Je kunt beter heel veel langzaam rijden dan altijd semi-snel proberen te zijn. De prijzen worden inderdaad pas op zondagmorgen voor de koffie of op de klimmetjes verdeeld, niet bij het aantal kudos op Strava.

Ps. Hartslag is inderdaad een goede graadmeter en kun je gebruiken om te weten hoe hard je rijdt en te pacen. Op de rustige tourritten na zou ik niet zonder willen rijden (en voor die ritten is het fijn achteraf te weten hoe rustig je gereden hebt).

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 02-02-2020 10:06 ]

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-01 17:43
Ik heb ook een 30+ obsessie maar sinds vorig jaar let ik bijna alleen maar op m’n hartslag en gevoel van de dag. Als ik in een groep fiets bungel ik lekker achter aan in het begin, laat de rest het tempo maar bepalen, aan het einde ga ik wel kopwerk doen op dat tempo (tenzij ik kapot ben). Alleen rij ik op gevoel, dat is soms 33 en soms 28, gaat me om de lol

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
En daarom is een powermeter leuk, die geeft objectief aan hoe hard je getrapt hebt.

Soms moet je harder werken om 20 km/h volle bsk wind tegen te fietsen dan 35 km/h windje mee. Km/h zegt mij dus weinig. Al geef ik toe dat 30+ leuk op strava staat :-).

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 20:03

Crazy D

I think we should take a look.

Maarten_E schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:23:
Oh, ik weet dat ik jaren aan training verwijderd zit van 30 gemiddeld rijden, is geen doel opzich, maar het zou wel tof zijn om qua kruissnelheid er wat snelheid bij te hebben.
Tjah, ik weet niet wat je postuur is, ik ben niet echt aero dus waar ik 26 rij, rijden anderen met dezelfde inspanning makkelijk 28 :X Ik haal ze wel makkelijk in bij een afdaling :+
Ik haal ook geen 28 per uur gemiddeld, want je hoeft maar even achter fietsers te zitten die je bel niet horen (ik rijd vaak door dorpskernen), en mijzelf erlangs wurmen vind ik not done. Dus wacht ik vaak tot zij doorhebben dat ik achter ze fiets en dan ga ik weer terug naar kruissnelheid.
Dat, en het hangt super af van de wind. Heb ritjes gedaan met 25 gemiddeld en dezelfde route met 28 gemiddeld. In dat laatste geval was er of geen wind, of die stond heel gunstig. Dankzij m'n powermeter weet ik dat de inspanning an zich wel gelijkwaardig was. Gemiddelde snelheid is van zoveel factoren afhankelijk. Het is jammer dat er meestal wordt gevraagd "hoe hard ging je" (of hoe lang deed je er over, wat op hetzelfde neerkomt) in plaats van "wat is je plezier geweest op schaal van 1 op 10".... (zelfs m'n oom, die weet dat ik niet hard rij en me dat ook niet boeit vroeg als 1e na de AGR tocht: hoe lang deed je er over 8)7 ).
Moet ook een nog investeren in een fietscomputer en hartslagmeter, rijd ook niet in zones ofzo, denk dat ik bijna nooit D2 uitkom. :+
Dat zou je weleens kunnen verbazen maar D2 is volgens mij wel een zone waarvan de meesten denken dat ze rustig aan rijden :)

Exact expert nodig?

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:15

Flipmo

OMG !!

Jpjedi schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:24:
Iemand tips voor nieuwe carbon velgen? Spline /+-50mm /1500-1550gr / voorkeur 240s naven. Geen beunspaker maar gewoon merk. Budget rond 1500 euro.

Ben nu ingezoomed op DT Swiss ERC 1400 47
Ik heb deze Scope wielset, erg tevreden over.
Licht, stijf en valt binnen je budget :)

https://www.scopecycling....n,%20Nederland&radius=495

[ Voor 13% gewijzigd door Flipmo op 03-02-2020 09:07 ]

• Jpjedi
Flipmo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Ik heb deze Scope wielset, erg tevreden over.
Licht, stijf en valt binnen je budget :)

https://www.scopecycling....n,%20Nederland&radius=495
Dat ik daar nog niet eerder tegenaan gelopen ben. Die R4D is een mooie set, licht, 100 euro goedkoper. Echter eigen naven.. zijn dat brandlabeled of is het eigen product? Kun je iets over de naven zeggen?

• Ypuh
Scope is wel bekend en ook wel goed, maar niet op het niveau van Zipp, Campa, Enve etc. lijkt me. Het ontbreekt ze simpelweg aan schaalvoordeel om net een stapje voor te lopen.

Voordelen zijn wel weer handgespaakt in Nederland en locale garantie. Zou ze zo kopen, maar mis net dat beetje extra.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:30

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iemand tips voor nieuwe carbon velgen? Spline /+-50mm /1500-1550gr / voorkeur 240s naven. Geen beunspaker maar gewoon merk. Budget rond 1500 euro.

http://www.yoeleobike.com...-direct-sat-c50-road.html

China A merk. geen 1400 gram, voor geen 1100 euro heb je ze. Je kan zelfs kiezen of je ze op 23-25-27 mm wil. Stickers en naven. Keuze genoeg.
Ik heb ze zelf niet, maar bij ons groepje toeristen zijn ze ingeslagen als Corona :9

[ Voor 7% gewijzigd door Joindry op 03-02-2020 09:56 ]

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:15

Flipmo

OMG !!

op Mantel.com hebben ze er een blog over geschreven: https://www.mantel.com/blog/scope-r4d-review

en de wielset van deze blog zitten nu onder mijn fiets, gewonnen met een winactie op Facebook vorig jaar *D

Daarvoor had ik ook geen ervaring met dure carbonnen wielset, dus kan er weinig over zeggen.
enigste dat ik weet is dat er SKF lagers inzitten.
Met mijn 89kg geven ze weinig mee, met flink aanzetten hoor ik ze zelden tot niet de schijven raken.
Lekkere ratel hebben ze ook, al vind mijn vrouw dat minder leuk als ik naast haar fiets en de benen moet stilhouden ;)

• Jpjedi
Ypuh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:51:
Scope is wel bekend en ook wel goed, maar niet op het niveau van Zipp, Campa, Enve etc. lijkt me. Het ontbreekt ze simpelweg aan schaalvoordeel om net een stapje voor te lopen.

Voordelen zijn wel weer handgespaakt in Nederland en locale garantie. Zou ze zo kopen, maar mis net dat beetje extra.
Gezien het gewicht, eigen ontwerp en de kennis erachter durf ik dat wel aan. Enige wat ik nu nog aan het googelen ben is info over die naven. Een eigen naaf ontwikkelen is weer een vak apart natuurlijk, het is ook niet voor niets dat zoveel merken met 240s monteren.
Joindry schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:54:
[...]

http://www.yoeleobike.com...-direct-sat-c50-road.html

China A merk. geen 1400 gram, voor geen 1100 euro heb je ze. Je kan zelfs kiezen of je ze op 23-25-27 mm wil. Stickers en naven. Keuze genoeg.
Ik heb ze zelf niet, maar bij ons groepje toeristen zijn ze ingeslagen als Corona :9
Nee dank je, ik kom vaak genoeg in Chinese fabrieken om dat niet aan te durven. ;)
Flipmo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:56:
op Mantel.com hebben ze er een blog over geschreven: https://www.mantel.com/blog/scope-r4d-review

en de wielset van deze blog zitten nu onder mijn fiets, gewonnen met een winactie op Facebook vorig jaar *D

Daarvoor had ik ook geen ervaring met dure carbonnen wielset, dus kan er weinig over zeggen.
enigste dat ik weet is dat er SKF lagers inzitten.
Met mijn 89kg geven ze weinig mee, met flink aanzetten hoor ik ze zelden tot niet de schijven raken.
Lekkere ratel hebben ze ook, al vind mijn vrouw dat minder leuk als ik naast haar fiets en de benen moet stilhouden ;)
Zat het juist te lezen, goed verhaal wel maar niet echt vanuit neutraal perspectief. Wel lekker, gratis wielen _/-\o_

• Joindry

Joindry

Jpjedi schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Nee dank je, ik kom vaak genoeg in Chinese fabrieken om dat niet aan te durven. ;)
Beetje jammer dat je alle China over één kam trekt. Het is best een groot gebied met uiteenlopende kwaliteiten. Ik ga niet zelf beginnen het merk quoten, maar doe gerust zelf wat google/youtube werk. Het is niet je eerste alieexpress China merk...

Trouwens een reden waarom je 240 naven wil? 350 is iets zwaarder maar verder ook gewoon dik 200 euro goedkoper :X

• Ypuh
Jpjedi schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:01:
[…]
Gezien het gewicht, eigen ontwerp en de kennis erachter durf ik dat wel aan. Enige wat ik nu nog aan het googelen ben is info over die naven. Een eigen naaf ontwikkelen is weer een vak apart natuurlijk, het is ook niet voor niets dat zoveel merken met 240s monteren.
Scope is gewoon net als FFWD toch? Whitelabel groot inkopen/afkopen, eigen sticker erop, zelf inspaken, eigen naaf (vaak een afgeleide van DT) en lokale QC/garantie. Je krijgt dan alle voordelen van een groot merk en een prijs tussen de A en C(hina) merken.

An sich niets mis mee, maar je mist bijvoorbeeld de 'innovaties' als Showstopper of AC3 brake tracks (geen issue voor jou als je met schijven rijdt) of dimples (waarvan al is bewezen dat ze geen aerodynamisch voordeel hebben, maar zien er gewoon cool uit).

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:22

FFWD wielen bij Fasefietsen voor erg scherpe prijs. Mooi setje F4R 45MM voor 999,-.

Goedkoper ga je ze niet vinden.

https://fasefietsen.nl/ffwd/

• Ypuh
Binkovsky schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:20:
[...]

FFWD wielen bij Fasefietsen voor erg scherpe prijs. Mooi setje F4R 45MM voor 999,-.

Goedkoper ga je ze niet vinden.

https://fasefietsen.nl/ffwd/
Via via had ik ze nieuw in doos voor 625e. Na een half jaartje en met 4.000km met winst weer verkocht.

Fijne hufterproof wielset, maar in het natte remmen ze dramatisch. De Zipp 404's die ik nu heb zijn echt wel 1-2 niveautjes hoger qua looks, materialen en technieken.

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:22
Ypuh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Via via had ik ze nieuw in doos voor 625e. Na een half jaartje en met 4.000km met winst weer verkocht.

Fijne hufterproof wielset, maar in het natte remmen ze dramatisch. De Zipp 404's die ik nu heb zijn echt wel 1-2 niveautjes hoger qua looks, materialen en technieken.
Goedkoper ga je ze niet vinden. :X

• Joindry

Joindry

Ypuh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:54:
[...]
dimples (waarvan al is bewezen dat ze geen aerodynamisch voordeel hebben, maar zien er gewoon cool uit).
Die dimples vind ik inderdaad ook cool. Mijn hart brak een beetje toen ik ontdekte dat ze geen aero voordeel opleverden. :'(
Die zaagtand, of hoe noemen ze het ook bij Zipp, vind ik dan weer écht lelijk. Die zou evenveel "werken" als de dimples trouwens 8)7 Innovatie noemen ze dat dan.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-01 19:44

Grin

Ride si sapis.

Waar kan je vinden dat het 'golfbalpatroon' op Zipp's nergens goed voor is? Ik zat een tijdje te kijken naar de Zipp 454 maar die dimples en haaienvinnen zijn dus nergens goed voor? Uiteindelijk toch voor de Campa Bora WTO 60 gegaan, dat G3 spaakpatroon was voor mij de dealmaker. O+

Afbeeldingslocatie: https://static.evanscycles.com/production/bike-components/wheels/product-image/484-319/zipp-454-nsw-carbon-clincher-700c-wheelset-black-EV373442-8500-4.jpg

NewsBlur || My Fujifilm gear

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01 09:42
Reynouts schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:22:
Boven welke curve?

Is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de aard van de rit. Wat voor route (hoogtemeters, stoplichten of juist lange dijken), wind, duur van de rit, etc. Iemand die in Limburg woont zal sneller een lager gemiddelde rijden dan iemand die in Groningen lang kan trappen zonder een heuvel of een stoplicht tegen te komen. Nederland tegenover Italië zegt dan nog minder.

Dan zegt wattage meer (maar ook daar kan je beter naar jezelf kijken ipv vergelijken met anderen).

Uiteindelijk kun je je meten in een koers of op de zondagochtend met je maatjes op de klimmetjes en de eindsprint voor de koffie. Daar zijn de prijzen te verdienen ;)
inderdaad gisteren een rit naar de Vlaamse ardennen gemaakt.

Tegen wind was het afzien als de beesten, op momenten reed ik 20 km/u aan 320watt :)
Thuisgekomen met een gemiddelde snelheid van 26, maar zo dood als een pier...

goeie training wel, verkeerde richting ook... :)

• Ypuh
@Joindry Dat van die dimples en gebroken hart had ik ook last van. Gelukkig wist ik dat vóór ik ze kocht en heb ik mezelf kunnen foppen door te zeggen dat ik ze puur qua looks vet genoeg vind.

@Grin Hambini heeft het ontkracht (een kekke aerospace / aerodynamica engineer) in één van zijn videos: YouTube: YouTube

Het Sawtooth profile is erop gericht om het aerodynamisch drag voordeel te hebben van 58mm wielen en het gewicht en vatbaarheid voor zijwind van een 53mm wiel. Een minieme performance gain lijkt me (performance gains van wielen zijn sowieso laag t.o.v. een aerosuit of helm).

De uiteindelijke extra's van NSW t.o.v. Firecrest zijn sinds 2019 ook niet zo groot meer. De impress logo's vind ik nog het vetste, en daarnaast de cognition hub en meegeleverde wieltassen (en voor de velgrem versie ook Tubeless).

• Joindry

Joindry

@Grin Dat was Hambini. Een, laten we het, interessante internetpersoonlijkheid noemen. Hij wind er geen doekjes om en zegt dat eigenlijk nauwelijks vooruitgang geboekt is op aerowielen de voorbije 10 jaar. (qua aero). Dat het een verziekte markt is qua marketting en lege termen.

De zaagtand is enkel nuttig bij hogere densiteit, maw in water. Het resultaat is niet 0 bij lucht, maar wel onmeetbaar klein. Maar is het beter, dus ja, is het geen leugen.
De Dimples staan aan de verkeerde kant van het wiel. Die moeten eigenlijk staan waar bij het verlaten van het wiel, de lucht loslaat (turbilent wordt). Dat is ongeveer ter hoogte van de remvelg of vaak de aansluiting van de band op velg. Het Aero voordeel van een correcte dikte van buitenband (niet mushrooming) is -tig keer groter dan zaagtand en zelfs aero spaken.

Zijn voornaamste klaagzang gaat naar de methode van meting, waarbij crosswinds nog steeds nauwelijks meegenomen worden en dat er dan steeds gemeten wordt bij stabiele wind (zelfde hoek en snelheid). Dat zoiets gewoon niet voorkomt en dat de resultaten echt hartverscheurend slécht kunnen zijn in zo een gevallen.
Je moet tussen zijn ego door kunnen kijken om een volle video uit te kijken. Maar hij geeft wel veel info mee.

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Ypuh schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:07:
Hambini heeft het ontkracht (een kekke aerospace / aerodynamica engineer) in één van zijn videos: YouTube: YouTube
Ik vind Hambini vele malen interessanter dan GCN de laatste tijd trouwens.

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-01 13:45
Vraagje aan de woon-werkfietsers alhier. Of eigenlijk... iedereen hier die wel eens met een rugzak(je) fietst.

Ik ben onlangs begonnen met fietsend forenzen (50 km heen, 50 km terug) en neem daarbij wat spul mee in een rugzak. Kleding, schoenen, handdoekje, max. een paar kilo. Maar na ca. een uur krijg ik me toch 'n last van mijn onderrug. :'(

Heb de volgende rugzak in gebruik: https://www.deuter.com/lt...bike-backpack-race-air-10

Heb 'm strak aangegespt, vrij hoog op de rug ook, maar wel comfortabel. Tijdens het fietsen ook helemaal geen last van het ding, ik voel 'm nauwelijks zitten. Maar toch ga ik het in mijn rug voelen na een tijdje.

Bekend verschijnsel? Zo ja, dan hoor ik graag wat jullie hier aan gedaan hebben, als er al iets aan te doen is... Het is ook niet dat ik weinig fiets en niets gewend ben, ik kom aan ca. 5.000 km per jaar.

• Ypuh
jspr schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:46:
[...]

Ik vind Hambini vele malen interessanter dan GCN de laatste tijd trouwens.
Hambini is puur vermaak met een (semi-)serieuze ondertoon. Leuk om te kijken op een rustige vrijdagavond met een biertje erbij.

Toen ik problemen had met mijn nieuwe Cervelo BB heeft hij me meer dan prima geholpen (rij dus ook met zijn BB). Sindsdien ben ik fan en rijdt mijn S3 als een zonnetje.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Bakkenist schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:52:
Vraagje aan de woon-werkfietsers alhier. Of eigenlijk... iedereen hier die wel eens met een rugzak(je) fietst.

Ik ben onlangs begonnen met fietsend forenzen (50 km heen, 50 km terug) en neem daarbij wat spul mee in een rugzak. Kleding, schoenen, handdoekje, max. een paar kilo. Maar na ca. een uur krijg ik me toch 'n last van mijn onderrug. :'(

Heb de volgende rugzak in gebruik: https://www.deuter.com/lt...bike-backpack-race-air-10

Heb 'm strak aangegespt, vrij hoog op de rug ook, maar wel comfortabel. Tijdens het fietsen ook helemaal geen last van het ding, ik voel 'm nauwelijks zitten. Maar toch ga ik het in mijn rug voelen na een tijdje.

Bekend verschijnsel? Zo ja, dan hoor ik graag wat jullie hier aan gedaan hebben, als er al iets aan te doen is... Het is ook niet dat ik weinig fiets en niets gewend ben, ik kom aan ca. 5.000 km per jaar.
Ik fiets ook met rugtas met kleding, schoenen, handdoek, brood en wat kantoorspullen. Ik heb het gevoel dat het bij mij tegenwoordig minder problemen geeft. Ik doe dagelijks buikspieroefeningen, maar ook planken en opdrukken doe ik zo ongeveer op dagelijkse basis. Ik heb daardoor (even los van fietsen met rugtas) veel minder rugproblemen. Ik kan mij voorstellen dat dit in elk geval de moeite waard is om te proberen. Daarnaast merk ik mijn rug meer zodra ik wat meer uptempo woon-werk ritten doe. Als ik "rustig" fiets heb ik al veel minder last.

• Joindry

Joindry

"Onderrug" kan nog 20 oorzaken hebben...
Begin zoals hierboven gezegd wat verstevigende oefeningen te doen. Want van 0 naar 100 km is een groot verschil. En als je zeker wil zijn ga even langs bij de kine, je voorkomt erger en weet tegelijk de oorzaak. Als je een beetje een goede sportkine hebt, wil die gratis advies geven over je positie. (y)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:47

Ik heb mijn fiets voorzien van een demontabele bagagedrager. Je houding wordt hoe dan ook anders met een rugzak.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Ypuh
wisselwerking schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:06:
[...]

Ik fiets ook met rugtas met kleding, schoenen, handdoek, brood en wat kantoorspullen. Ik heb het gevoel dat het bij mij tegenwoordig minder problemen geeft. Ik doe dagelijks buikspieroefeningen, maar ook planken en opdrukken doe ik zo ongeveer op dagelijkse basis. Ik heb daardoor (even los van fietsen met rugtas) veel minder rugproblemen. Ik kan mij voorstellen dat dit in elk geval de moeite waard is om te proberen. Daarnaast merk ik mijn rug meer zodra ik wat meer uptempo woon-werk ritten doe. Als ik "rustig" fiets heb ik al veel minder last.
+1

Vorig jaar rond deze tijd ook veel problemen met mijn rug gehad (en ben nog 'maar' 29). Dit heeft toch zeker een maand of 3-4 naweeen opgeleverd. Op aanraden van een clubgenoot die hier ook last van heeft, ben ik ook dagelijks 2x 5 minuten gaan planken, pushups en nog wat andere oefeningen gaan doen en mijn rugpijn verdween als sneeuw voor de zon. De oefeningen hebben hier echt het verschil in gemaakt en die 5-10 minuten per dag zijn slechts een kleine investering.

Na een lange zware klimrit voel ik mijn rug nog wel, maar niet dusdanig dat ik er om thuis hoef te blijven (paar biertjes doet vaak wonderen).

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:28

Stufferdt

doet ook maar wat.

Ik kijk de afgelopen weken regelmatig even op marktplaats en bij webshops naar mooie aanbiedingen om een powermeter in huis te halen.

Nu kom ik op marktplaats deze rotor inpower tegen: cranklengte (172,5) en bcd kloppen (110). Nu geeft de verkoper aan dat hij er eventueel een rotor pressfit 4130 bracket lagers bij heeft. MIjn eigen fiets heeft een rotor 4630 pressfit bracket. Ik heb nu 2 vragen: Past de powermeter in mijn huidige bracket of heb ik een andere nodig? En kan ik mijn huidige sram force kettingbladen (50/34 met bcd 110) overzetten?

Edit:
Alternatief denk ik aan een power2max crank. Wat zouden jullie doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Stufferdt op 03-02-2020 21:03 ]

😀😀😀

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:54
Nieuwe fietser meld zich hier. Inmiddels een maandje bezig met racefietsen en de 1e 500 km zitten erop met mijn startersfiets. Vandaag een leuk ritje:

Isaac

[ Voor 28% gewijzigd door wm1234 op 03-02-2020 23:06 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mooie fiets man, luxe om die als starters-model te hebben!

@Stufferdt wat is voor jou het voordeel van een power-meter in de crank tapas tov een meter in de pedaalarm? Die zijn vaak wat aantrekkelijker geprijsd geloof ik.

correctie door @Prulleman

[ Voor 70% gewijzigd door SirLenncelot op 04-02-2020 12:13 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
SirLenncelot schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:16:

@Stufferdt wat is voor jou het voordeel van een power-meter in de crank tov een meter in de pedaalarm? Die zijn vaak wat aantrekkelijker geprijsd geloof ik.
wat is een pedaalarm dan (voor zover ik weet is dat hetzelfde als een crank)

Je hebt verschillende soorten powermeters:
- achter as
- trapas spindle
- spider (tussen je crank en je voorbladen)
- crank
- pedalen

in alle categorieen heb je ze duur en heel duur, maar de keuze is het grootst in cranks en pedalen.
Een enkelzijdige crank heb je vanaf +/- 300 eur (stages 105). Een enkelzijdig pedaal vanaf 450 ongeveer (vectors of assioma.
(dubbelzijdig is uiteraard duurder, net niet 2x zo duur)

Cranks zijn het meest betaalbaar (relatief gezien) omdat je een duidelijk/groot oppervlak hebt waarop de strain gauge geplakt kan worden. (denk ik)

IQ2 kan ook nog interessant worden, maar zoals een echte kickstarter moet je hier echt even geduld hebben of ze alles wel waar kunnen maken. Tot nu toe hebben ze al heel veel problemen gehad
https://www.iqsquare.com/

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 04-02-2020 11:39 ]

Strava

• Ypuh
Power2Max en Quarq hebben wel de naam dat ze betrouwbaar zijn. Pedaalsystemen zijn inmiddels (3e/4e generatie) wel on par, maar blijven natuurlijk een stuk kwetsbaarder en gevoelliger voor storingen etc.

Rotor ken ik niet zo goed en heb ik nooit overwogen omdat ik de crankstellen simpelweg niet mooi vind. SRAM bladen hebben wel een andere passing dan Shimano, dus de specifieke uitvoering bepaald of je je bladen over kunt zetten.

Je Kuota heeft een BB386 wat eigenlijk gewoon een BB30/BBRight/PF30 bottom bracket is, maar dan een stuk breder (lagers staan verder uit elkaar dus minder/geen spacers nodig). Dat maakt de boel in theorie een stuk stabieler. Vrijwel alle crankstellen zijn daarop passend te maken mits de as lang genoeg. BB30 past zonder shims (de ID van de lagers is ook 30mm), Adlhu en Shimano zijn 24mm en passen met plastic shims en GXP heb je een ander BB voor nodig (bijv. C-Bear).

Welke je precies nodig bent ben ik ff te lui om op te zoeken, maar in principe passen alle crankstellen van pak hem beet na 2012 op jouw frame mits je bereid bent een ander BB aan te schaffen (a 50-100 euro).

Edit: C-Bear heeft altijd wel een handige chart met de Shell Inner Diameter/BB width van elke standaard met daarnaast een overzicht of ze een passende oplossing hebben. Een 30mm spindle op een 37mm shell gaat bijvoorbeeld niet passen, dan zou het lager veel te dun zijn. Aangezien de Kuota een 46mm diameter heeft (breedst mogelijk) is alles wel passend te maken d.m.v. adapters.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 04-02-2020 11:48 ]

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:37
Prulleman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:37:
[...]
IQ2 kan ook nog interessant worden, maar zoals een echte kickstarter moet je hier echt even geduld hebben of ze alles wel waar kunnen maken. Tot nu toe hebben ze al heel veel problemen gehad
Wow, IQ2 bestaat dus nog steeds. Volgens mijn zijn die al ruim 2 jaar bezig met dit project. Ik zou daar geen geld in steken. Niet voor dat de eerste exemplaren in het wild gespot zijn in ieder geval.

• Prulleman
  • Nu online
Noxa schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:02:
[...]

Wow, IQ2 bestaat dus nog steeds. Volgens mijn zijn die al ruim 2 jaar bezig met dit project. Ik zou daar geen geld in steken. Niet voor dat de eerste exemplaren in het wild gespot zijn in ieder geval.
ja.. ze zijn blijkbaar pas begonnen met het testen van de nieuwe modellen, ze hebben wat mensen uitgenodigd voor indoor tests en outdoor tests. Ze publiceren ook al wat vergelijkingsmateriaal met andere powermeters.

Maar uiteindelijk kunnen ze testen wat ze willen, het draait er om hoe betrouwbaar en accuraat de productiemodellen zijn (en blijven).

Maar ze zijn dus wel afgestapt van het oorspronkelijke idee, en maken nu gewoon pedalen, als het goed is goedkoper omdat ze iets in het productie proces zouden hebben geoptimaliseerd.. (maar uiteindelijk hebben ze alleen maar een hoop problemen moeten oplossen en zal de prijs straks toch omhoog moeten als ze ooit winst willen maken, of ze verkopen hun ideeen aan garmin of shimano ofzo)

Strava

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:28

Stufferdt

doet ook maar wat.

SirLenncelot schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:16:

@Stufferdt wat is voor jou het voordeel van een power-meter in de crank tapas tov een meter in de pedaalarm? Die zijn vaak wat aantrekkelijker geprijsd geloof ik.

correctie door @Prulleman
Ik heb niet direct een voorkeur, qua look maakt het me niet echt uit, dus zou dan voor de goedkoopste optie gaan.
Prulleman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:37:
[...]

wat is een pedaalarm dan (voor zover ik weet is dat hetzelfde als een crank)

Je hebt verschillende soorten powermeters:
- achter as
- trapas spindle
- spider (tussen je crank en je voorbladen)
- crank
- pedalen

in alle categorieen heb je ze duur en heel duur, maar de keuze is het grootst in cranks en pedalen.
Een enkelzijdige crank heb je vanaf +/- 300 eur (stages 105). Een enkelzijdig pedaal vanaf 450 ongeveer (vectors of assioma.
(dubbelzijdig is uiteraard duurder, net niet 2x zo duur)

Cranks zijn het meest betaalbaar (relatief gezien) omdat je een duidelijk/groot oppervlak hebt waarop de strain gauge geplakt kan worden. (denk ik)

Enkelzijdige crankmeters zijn voor sram helaas een stuk duurder, anders kocht ik die.Pedalen ben ik toch wat huiverig voor, laatste val heeft flinke sporen achter gelaten op mijn pedalen. Daar zou ik toch even slecht van slapen :P
Ypuh schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:40:
Power2Max en Quarq hebben wel de naam dat ze betrouwbaar zijn. Pedaalsystemen zijn inmiddels (3e/4e generatie) wel on par, maar blijven natuurlijk een stuk kwetsbaarder en gevoelliger voor storingen etc.

Rotor ken ik niet zo goed en heb ik nooit overwogen omdat ik de crankstellen simpelweg niet mooi vind. SRAM bladen hebben wel een andere passing dan Shimano, dus de specifieke uitvoering bepaald of je je bladen over kunt zetten.

Je Kuota heeft een BB386 wat eigenlijk gewoon een BB30/BBRight/PF30 bottom bracket is, maar dan een stuk breder (lagers staan verder uit elkaar dus minder/geen spacers nodig). Dat maakt de boel in theorie een stuk stabieler. Vrijwel alle crankstellen zijn daarop passend te maken mits de as lang genoeg. BB30 past zonder shims (de ID van de lagers is ook 30mm), Adlhu en Shimano zijn 24mm en passen met plastic shims en GXP heb je een ander BB voor nodig (bijv. C-Bear).

Welke je precies nodig bent ben ik ff te lui om op te zoeken, maar in principe passen alle crankstellen van pak hem beet na 2012 op jouw frame mits je bereid bent een ander BB aan te schaffen (a 50-100 euro).

Edit: C-Bear heeft altijd wel een handige chart met de Shell Inner Diameter/BB width van elke standaard met daarnaast een overzicht of ze een passende oplossing hebben. Een 30mm spindle op een 37mm shell gaat bijvoorbeeld niet passen, dan zou het lager veel te dun zijn. Aangezien de Kuota een 46mm diameter heeft (breedst mogelijk) is alles wel passend te maken d.m.v. adapters.
Kijk, dit maakt het begrijpbaar voor deze n00b haha. Een andere bb maakt het wel weer wat lastiger, aangezien ik die niet zelf kan vervangen. Dat is bij een quarq/power2max wel weer handiger natuurlijk. Keuzes, keuzes, keuzes :+

😀😀😀

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:01
Inmiddels alweer 8 jaar aan het fietsen op mijn tweedehands instapper. Laatste tijd flink aan het oriënteren geweest op een nieuwe fiets in de prijsklasse 2000-2400. Vandaag op twee fietsen gefietst:

Trek Emonda SL5 Disc 2020 (Zwart-rood)
https://www.mantel.com/trek-emonda-sl-5-disc

En op de Giant TCR Advanced 1 Disc KOM 2020
https://www.mantel.com/giant-tcr-advanced-1-disc-2020

Beiden fietsen erg goed, merk eigenlijk weinig verschil. Voordelen van de Giant zijn Ultegra en 400 gram lichter, voor wat het waard is. En wat ik mooier vind bij de Giant is de afwerking/wegwerking van de kabels. De Trek kan tot 28 mm banden en naar wat ik ervan begrepen heb de Giant tot 25mm.

Kunnen jullie mij helpen bij het maken van een keuze? Is de Trek beter qua onderdelen (los van de groep)? Bijvoorbeeld wielen dan de Giant of is het puur het merk? Of hebben jullie in deze prijsklasse nog alternatieve fietsen in gedachten? Ik heb wel de voorkeur voor een fietsenwinkel. Ik had gehoopt dat de Giant beter zou fietsen, maar merk weinig verschil anders was de keus wellicht makkelijker geweest.

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:57
@Arno90 bij de juiste winkel icm onderhandeling, komt een SL6 disc ook binnen je bereik. Ik weet niet of dat je keuze makkelijker maakt?

Beide zijn natuurlijk mooie fietsen, redelijk goed vergelijkbaar (uitgezonderd afmontage) en is naar mijn mening vooral een persoonlijke kwestie.

De Emonda is wel een echte klim fiets, weet niet of dat ook je intentie is? Wat ik persoonlijk wel een plus vindt, Trek geeft levenslang garantie op het frame. Maar anderzijds, hoe groot is die kans dat je dat nodig hebt? Zelf heb ik zeer recent voor een soortgelijke keuze gestaan, uiteindelijk gekozen voor SL6 disc ;)

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 11:00
RR46 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:33:
@Arno90 bij de juiste winkel icm onderhandeling, komt een SL6 disc ook binnen je bereik. Ik weet niet of dat je keuze makkelijker maakt?

Beide zijn natuurlijk mooie fietsen, redelijk goed vergelijkbaar (uitgezonderd afmontage) en is naar mijn mening vooral een persoonlijke kwestie.

De Emonda is wel een echte klim fiets, weet niet of dat ook je intentie is? Wat ik persoonlijk wel een plus vindt, Trek geeft levenslang garantie op het frame. Maar anderzijds, hoe groot is die kans dat je dat nodig hebt? Zelf heb ik zeer recent voor een soortgelijke keuze gestaan, uiteindelijk gekozen voor SL6 disc ;)
Sterker nog, de SL6 Disc is 100eu goedkoper geprijsd op Mantel: https://www.mantel.com/trek-emonda-sl-6-disc

Creating my own hero.

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:57
Yes, 2019 model. Maar ik doelde op 2020... Appels met appels vergelijken ;-)

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:01
RR46 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:33:

Check, vanmiddag niet stilgestaan bij de SL6 disc, die kwam ik vanavond ook tegen bij Mantel. Het 2020 model heeft een adviesprijs van 2749. Wel ook een hele gave fiets. Maar waarom dan een Trek in plaats van een Giant? Wat zijn daar dus los van afmontage e.d. nog de verschillen? Want in principe is de Giant die ik poste vergelijkbaar met de SL6 disc.

Ik fiets per jaar ongeveer 4-5000 km met af en toe een uitstapje naar Duitsland voor wat hoogtemeters.

Edit: Giant geeft dacht ik ook levenslang garantie op het frame. Mijn gevoel zegt de Trek (SL5 disc), maar de specificaties van de Giant lijken/zijn beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Arno90 op 04-02-2020 22:20 ]

• coelho
  • Laatst online: 07-01 12:47
Heb me vandaag opgegeven voor een 3-daagse ride met het werk eind Juni, van Toulouse naar Girona. 3 etappes van zo'n 115km met elke dag een optionele lus van zo'n 20 extra km.

Ik heb nog ruim 4 maanden om langere ritten te gaan maken. Ik rijd elk jaar 1 a 2 keer meer dan 100km, maar veelal rijd ik er gemiddeld 60. Wel met 30+ km/u, waar dit meer een toeren zal zijn naar wat ik begrepen heb, met zo'n 25-28 op het vlakke. Omdat er afhankelijk van de route tussen 2800-4200HM in zitten, zal ik ook nog wat proberen af te vallen. De huidige 95kg moet toch minimaal onder de 90 komen.

Tot slot het materiaal. Ik rijd nu een Scott Speedster 10 2017 met voor 50-34 en achter 11-32. De eerste vraag is of dat dat genoeg zal zijn. Ook is het een fiets met velgremmen. Moet ik daar nog mee opletten, of is het voldoende om nieuwe blokjes te monteren voor vertrek?

Ik ga me in een voor mij onbekende wereld begeven, dus maak graag gebruik van jullie kennis. Het zal vast zo spannend niet zijn, maar ben graag goed voorbereid.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 17:00
Arno90 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:06:
[...]

Check, vanmiddag niet stilgestaan bij de SL6 disc, die kwam ik vanavond ook tegen bij Mantel. Het 2020 model heeft een adviesprijs van 2749. Wel ook een hele gave fiets. Maar waarom dan een Trek in plaats van een Giant? Wat zijn daar dus los van afmontage e.d. nog de verschillen? Want in principe is de Giant die ik poste vergelijkbaar met de SL6 disc.

Ik fiets per jaar ongeveer 4-5000 km met af en toe een uitstapje naar Duitsland voor wat hoogtemeters.

Edit: Giant geeft dacht ik ook levenslang garantie op het frame. Mijn gevoel zegt de Trek (SL5 disc), maar de specificaties van de Giant lijken/zijn beter.
Kijk ook eens bij Hopmans, zij geven standaard 20% korting op de adviesprijzen van Trek, kan leuk oplopen. Zijn voor zover ik weet de goedkoopste qua Trek fietsen.

Denk dat ze die prijzen niet online mogen vermelden, maar even bellen kan geen kwaad :)

[ Voor 4% gewijzigd door NeoPhire op 04-02-2020 22:49 ]

• Galois
  • Laatst online: 07-01 18:04

Galois

1811 - 1832

coelho schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:22:
Heb me vandaag opgegeven voor een 3-daagse ride met het werk eind Juni, van Toulouse naar Girona. 3 etappes van zo'n 115km met elke dag een optionele lus van zo'n 20 extra km.

Ik heb nog ruim 4 maanden om langere ritten te gaan maken. Ik rijd elk jaar 1 a 2 keer meer dan 100km, maar veelal rijd ik er gemiddeld 60. Wel met 30+ km/u, waar dit meer een toeren zal zijn naar wat ik begrepen heb, met zo'n 25-28 op het vlakke. Omdat er afhankelijk van de route tussen 2800-4200HM in zitten, zal ik ook nog wat proberen af te vallen. De huidige 95kg moet toch minimaal onder de 90 komen.

Tot slot het materiaal. Ik rijd nu een Scott Speedster 10 2017 met voor 50-34 en achter 11-32. De eerste vraag is of dat dat genoeg zal zijn. Ook is het een fiets met velgremmen. Moet ik daar nog mee opletten, of is het voldoende om nieuwe blokjes te monteren voor vertrek?

Ik ga me in een voor mij onbekende wereld begeven, dus maak graag gebruik van jullie kennis. Het zal vast zo spannend niet zijn, maar ben graag goed voorbereid.
Als wordt gezegd dat jullie op het vlakke 25-28 km/h zullen rijden en jij normaliter 30+ op het vlakke rijdt, dan zou ik mij over ritjes van 115 km niet heel druk maken. Dat lukt je makkelijk! Zelfs met die hm al zijn 4000 hm op 100 km wel flink wat.

En een verzet van 34-32 daarmee kom je elke berg op! Meer dan.

Kortom: rest alleen nog maar 4 maanden keihard trainen, want je geniet het meeste van dit soort tripjes als je fit aan de start staat :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk erover om met groepje mensen weekendje lang te gaan fietsen in heuvelachtig / bergachtig gebied.

M'n eerste ingeving was de Vogezen, omdat ik daar vorig jaar zelf ben wezen fietsen, maar dat is best ver rijden (6,5 uur).

Wat is de dichtstbijzijnde leuke fietsomgeving qua bergen / heuvels? Is dat dan de Ardennen? Of zijn er nog andere opties enigszins in de buurt van NL (Amsterdam)?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:36
Eifel! Alle fun van de Ardennen met betere wegen.

[ Voor 78% gewijzigd door MrAngry op 05-02-2020 12:07 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• wisselwerking
En anders is Tecklenburg ook leuk en niet al te ver weg

• Ypuh
coelho schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:22:
115-135km per dag is easy peasy als je nu al 80km met 30km/u gemiddeld rijden kan. De omgeving alleen zal je al net dat extra setje geven om het 'makkelijk' te maken.

De enige uitdaging is die 4.200hm. Dat is echt wel serieus en telt véél zwaarder dan de afstand. Bij klimmen gebruik je andere spieren die als Ollander niet erg getraind zullen zijn (je gaat waarschijnlijk dus spierpijn krijgen). Ter referentie, ik heb de afgelopen 4 jaar 40dkm gefietst, waaronder 2x de Ventoux op één dag en LBL, maar heb nog nooit 4.200hm op één dag gereden. Ik raad je dan ook aan om ter voorbereiding een keer een 100km+/2.000hm+ rit te doen ter voorbereiding. Dat kan in Limburg, maar makkelijker is om vanuit Maastricht of Luik de Ardennen in te gaan.

Kijk eens op cyclokalender.nl en dan in Belgie welke tochten er zijn. Zelf ga ik o.a. de Hageland Classic rijden en later dit jaar de LBL Classic, Jan Nelissen Classic en Velomediane.
Requiem19 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:54:
Wat is de dichtstbijzijnde leuke fietsomgeving qua bergen / heuvels? Is dat dan de Ardennen? Of zijn er nog andere opties enigszins in de buurt van NL (Amsterdam)?
Ik ben helemaal fan van La Roche-en-Ardenne. Ca. <3u rijden vanuit Amsterdam.

[ Voor 18% gewijzigd door Ypuh op 05-02-2020 13:17 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:13:
[...]

115-135km per dag is easy peasy als je nu al 80km met 30km/u gemiddeld rijden kan. De omgeving alleen zal je al net dat extra setje geven om het 'makkelijk' te maken.

De enige uitdaging is die 4.200hm. Dat is echt wel serieus en telt véél zwaarder dan de afstand. Bij klimmen gebruik je andere spieren die als Ollander niet erg getraind zullen zijn (je gaat waarschijnlijk dus spierpijn krijgen). Ter referentie, ik heb de afgelopen 4 jaar 40dkm gefietst, waaronder 2x de Ventoux op één dag en LBL, maar heb nog nooit 4.200hm op één dag gereden. Ik raad je dan ook aan om ter voorbereiding een keer een 100km+/2.000hm+ rit te doen ter voorbereiding. Dat kan in Limburg, maar makkelijker is om vanuit Maastricht of Luik de Ardennen in te gaan.

Kijk eens op cyclokalender.nl en dan in Belgie welke tochten er zijn. Zelf ga ik o.a. de Hageland Classic rijden en later dit jaar de LBL Classic, Jan Nelissen Classic en Velomediane.

[...]

Ik ben helemaal fan van La Roche-en-Ardenne. Ca. <3u rijden vanuit Amsterdam.
4200 hm is ook erg veel. Weet je zeker dat het er zoveel zijn @coelho?
Want 3x Mont Ventoux (op en af) is 120 km en 4800 hm. Wat een zware tocht is... als jij dus vergelijkbare afstanden/km doet tijdens deze ‘toertocht’ kan het niet anders dan dat er erg enthousiaste deelnemers zijn :)

@Requiem19 Tecklenburg in het Teutoburgerwoud inderdaad. <2 uur van Amsterdam en veel hoogtemeters mogelijk!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
[...]

Bij klimmen gebruik je andere spieren die als Ollander niet erg getraind zullen zijn (je gaat waarschijnlijk dus spierpijn krijgen).
Je gebruikt dezelfde spieren hoor.
https://www.cyclingabout....than-cycling-on-the-flat/

Dit artikel gaat er wat dieper op in.

TLDR:
-geen tijd om te coasten - even druk van de pedalen en je staat zo goed als stil.
-crank deadspot - je momentum is anders op de het vlakke, waardoor er meer van de totale stroke verlangt wordt.

Bij veel klimmen komt het er vooral op neer dat je gearing geschikt moet zijn, zodat je niet verplicht wordt om op of zelfs over je limieten te rijden.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Ypuh
Wordt wel een lange dag als je met 30x34 en 6km/u gem. 4.200 hm moet overleven dan.

Technisch gezien zal die gast misschien wel gelijk hebben, maar waar je op het vlakke met een groepje met <150w de 30km/u gem. aantikt, zul je daar in een klim niet mee weg komen. Bij 4.200hm is mijn ruwe gok dat je dan toch al snel 6 uur uphill aan het fietsen bent. Dan is er ook geen sprake meer van een interval training.

Heerlijke dooddoener voor een mooi wielerverhaal is dat trouwens; "Een watt is een watt ongeacht het parcours" met 4 pagina's aan motivatie.

• Requiem19
  • Nu online
Grootste twee verschillen imo:

Op het vlakke hoef je niet continu vermogen te leveren en kan je regelmatig even coasten. Dat maakt zo'n groot verschil. Bergop moet je vermogen leveren totdat het vlak wordt of afvlakt. Dat is fysiek veel zwaarder omdat de afvalstoffen in je spieren veel minder momenten krijgen om afgevoerd te worden en je cardio constant onder druk staat.

Daarnaast mis je gewoon veel koeling bergop. Iedereen die indoor fietst merkt goed het verschil tussen op het vlakke 150 watt trappen en op de trainer.

• Ypuh
Requiem19 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:35:
Daarnaast mis je gewoon veel koeling bergop. Iedereen die indoor fietst merkt goed het verschil tussen op het vlakke 150 watt trappen en op de trainer.
Indoor trainen zal dan ook een factor 1.5 efficienter zijn dan buiten trainen gok ik zo. Ik fiets meestal maar een uurtje binnen, maar hou dan 0 seconden mijn benen stil. Daar moest ik aan het begin even aan wennen, maar wie weet knal ik straks ook wel de Alpe op binnen het uur :+.

• DDX
  • Registratie: April 2001
Mooie van in de bergen fietsen is dat je na een lange klim even tijdje kan uitrusten in de afdaling.
Dus ff uurtje flink je best doen en dan 20 minuten uitrusten oid.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:47
DDX schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:50:
Mooie van in de bergen fietsen is dat je na een lange klim even tijdje kan uitrusten in de afdaling.
Dus ff uurtje flink je best doen en dan 20 minuten uitrusten oid.
Ligt ook een beetje aan de afdaling, naar afdaling van de Ventoux naar Sault toch redelijk bij moeten trappen. Achteraf niet slim, want onderaan zit een steil klimmetje Sault in en toen schoot de kramp erin.

Hello fellow humans

• DDX
  • Registratie: April 2001
joint_me schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:54:
[...]

Ligt ook een beetje aan de afdaling, naar afdaling van de Ventoux naar Sault toch redelijk bij moeten trappen. Achteraf niet slim, want onderaan zit een steil klimmetje Sault in en toen schoot de kramp erin.
Tja moeten of kunnen bijtrappen iig kan je ook bijtrappen met iets minder wattage gemiddeld iig.
Als ik mijn lange klimritten doe rust ik iig lekker uit in de afdalingen en geniet van de omgeving. (maar dat laatste doe ik ook tijdens het klimmen, alleen dat met iets hogere hartslag/wattage)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10-2025
Kan ik nog iemand blij maken met een €20,- kortingscode van Futurumshop? Geldig t/m 31 maart en op het gehele assortiment van toepassing. (minimale besteding €100,-)

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 21:19
Oelske schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:43:
Kan ik nog iemand blij maken met een €20,- kortingscode van Futurumshop? Geldig t/m 31 maart en op het gehele assortiment van toepassing. (minimale besteding €100,-)
Mocht hij er nog zijn: Mij :)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Oelske schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:43:
Graag!

• Maarten_E
Is er een manier om te meten hoe lang je stuurpen zou moeten zijn?
Merk dat ik te gestrekt zit met mijn bovenarmen op mijn racefiets. De framemaat is goed, dat voel ik, maar ik moet mijn armen gewoon te ver strekken en kom ook niet lekker onderin de beugels.
Het zadel staat al zo ver mogelijk naar voren, gelukkig heeft dit (nog) geen gevolgen gehad voor mijn knieën, maar voel wel dat de fiets niet zo zou moeten staan.

Er zit nu een 130mm stuurpen op, maar probeer erachter te komen wat de beste lengte zou zijn. Vermoed zo rond de 90-100mm, maar is er een manier om dat te testen?

• Dizzy Mike
Waar kan je zien of een fiets voldoet aan de regels van UCI om met officiële races mee te doen?
Ik kan niet echt iets vinden van UCI zelf.

Mijn fiets die ik laatst heb gekocht:
https://www.scott-sports....tt-speedster-10-disc-bike

• Maarten_E
Dizzy Mike schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:41:
Waar kan je zien of een fiets voldoet aan de regels van UCI om met officiële races mee te doen?

https://web.archive.org/w...pe=FILE&id=34033&LangId=1

Als het goed is zou dit het moeten zijn, vanaf pagina 60.

[ Voor 77% gewijzigd door Maarten_E op 05-02-2020 19:51 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 20:13
Op de fiets zelf normaal gesproken. Of bij de fabrikant of even zoeken online. Google moet je hierbij kunnen helpen ;-)

Waar Google mij dan weer niet kan helpen is wat er daadwerkelijk in een Topeak Backloader zadeltas van 6 liter past. Ik heb gevonden dat in de variant van 10l een paar schoenen, een set normale kleding en een reserveset wielerkleding past. Echter kan ik niet vinden wat er in de 6 liter variant past. Iemand van hier die err toevallig eentje heeft of mij hierbij kan helpen?

• Dizzy Mike
@la_fusion Kan niet echt iets concreets vinden, alleen bijvoorbeeld de maten.

• Dizzy Mike
@Maarten_E Als ik dat zo lees samen met deze wikipedia pagina: Wikipedia: Racing bicycle

Mag het gewoon denk ik?

Volgens mij mag het gewoon geen super lange,brede fiets zijn met rare afmetingen. En natuurlijk een hulpmiddel is niet toegestaan.

Voor de volgende keer, wijzig je laatste post aub.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 06-02-2020 10:46 ]

• Maarten_E
Dan zou ik zeggen dat het mag, maar ben zeker geen expert, dus stuur geen advocaat mocht je worden gediskwalificeerd. ;)

Denk het ook, maar mocht je twijfels hebben, misschien even het een en ander nameten en wegen. Geloof dat voornamelijk het minimum gewicht van 6,8 kilo een issue is. Zolang je daar boven zit, zou het over het algemeen goed moeten zijn lijkt me. :)

Edit: Zolang het dus niet een van deze is, lijkt het mij goed dus. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Maarten_E op 05-02-2020 21:40 ]

• Holk

Heb je al gefietst met je nieuwe racer? Tenzij je een kruising bent van Tom en Mathieu zou ik eerst maar eens een stuk of wat kilometer gaan rijden voor me druk te maken of een stock fiets niet door de controle komt

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:36
Het niveau waarbij ze fietsen gaan keuren is ook het niveau waarbij je je daar zelf niet meer druk over hoeft te maken. Ga lekker fietsen joh, de rest is voorlopig echt nog even bijzaak.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:59

sapphire

Die-hard pruts0r

* sapphire komt weer eens kijken.

Ik heb een vraag aan de renners met een power meter...

Ik heb een collega die sinds een jaartje helemaal van het fit zijn/gezond eten en sporten is. Leuk voor hem maar hij moet altijd uitgebreid delen hoeveel KM hij heeft hardgelopen of breed uitmeten in de groepsapp als hij een halve marathon heeft gelopen. We krijgen er ook gratis voedingsadvies bij met alles wat we eten en commentaar dat " we" ook wel eens wat aan onze conditie mogen doen. Owja meneer is een keer fit, heel cool maar als je structureel veel te weinig slaapt is conditie opbouwen/op peil houden voor mij even een no-go.
Iig hij heeft nu de fiets op de sportschool ontdekt dus kwam laatst de vraag hoeveel kilowatt ik wegtrap. Nou geen een want ik wielren op dit moment niet en een kilowatt wegtrappen is nogal veel. Nouja hij zat trots te vertellen dat hij weet-ik-hoe ver hard gerend en daarna een uur lang 170watt had weggetrapt op de sportschool.
Prima, ik heb geen power meter dus ik heb geen idee hoeveel watt ik wegtrap. Wel een indicatie op Strava (met HRM, cadans, ect) maar die is vrij uit de lucht gegrepen toch?

Nouja dus kwam de altijd loze 'hoeveel km/u' ik dan fiets wat uiteraard veel te traag was.
Nou kun je me veel vertellen en ik weet dan 10 watt 10 watt is of je nou tegenwind, bergje op of in de sportschool rijd. Maar de vergelijking tussen 'verstand op nul op een fiets op de sportschool' of midden in het verkeer met temperatuur net boven het vriespunt is aardig mank. Gaat ook wat energie zitten in warm blijven lijkt me? Buiten het feit dat ik op een gewone fiets met fietstassen rijd en dat 2x per dag, 3 dagen per week :+

Gabriël AM5

• Jpjedi
sapphire schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:18:

Ik heb een vraag aan de renners met een power meter...

Ik heb een collega die sinds een jaartje helemaal van het fit zijn/gezond eten en sporten is. Leuk voor hem maar hij moet altijd uitgebreid delen hoeveel KM hij heeft hardgelopen of breed uitmeten in de groepsapp als hij een halve marathon heeft gelopen. We krijgen er ook gratis voedingsadvies bij met alles wat we eten en commentaar dat " we" ook wel eens wat aan onze conditie mogen doen. Owja meneer is een keer fit, heel cool maar als je structureel veel te weinig slaapt is conditie opbouwen/op peil houden voor mij even een no-go.
Iig hij heeft nu de fiets op de sportschool ontdekt dus kwam laatst de vraag hoeveel kilowatt ik wegtrap. Nou geen een want ik wielren op dit moment niet en een kilowatt wegtrappen is nogal veel. Nouja hij zat trots te vertellen dat hij weet-ik-hoe ver hard gerend en daarna een uur lang 170watt had weggetrapt op de sportschool.
Prima, ik heb geen power meter dus ik heb geen idee hoeveel watt ik wegtrap. Wel een indicatie op Strava (met HRM, cadans, ect) maar die is vrij uit de lucht gegrepen toch?

Nouja dus kwam de altijd loze 'hoeveel km/u' ik dan fiets wat uiteraard veel te traag was.
Nou kun je me veel vertellen en ik weet dan 10 watt 10 watt is of je nou tegenwind, bergje op of in de sportschool rijd. Maar de vergelijking tussen 'verstand op nul op een fiets op de sportschool' of midden in het verkeer met temperatuur net boven het vriespunt is aardig mank. Gaat ook wat energie zitten in warm blijven lijkt me? Buiten het feit dat ik op een gewone fiets met fietstassen rijd en dat 2x per dag, 3 dagen per week :+
De vraag is of de vermogens indicatie van strava klopt als je zonder pm rijdt? Simpelweg nee, korreltje zout is nog teveel gezegd. Geen idee waarom ze überhaupt een poging wagen om een getal erop te plakken.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:42

Roozzz

Plus ultra

Afhankelijk van zijn gewicht is dat niet heel veel. Interessanter in mijn beleving is watt/kg.
En de schatting van strava is nog niet eens zo heel slecht, geeft je iig een orde van grootte. Mits je je eigen en fiets gewicht goed hebt staan.

Ik zou een keer met hem gaan fietsen na het werk, dan is het waarschijnlijk snel genoeg duidelijk :+

If you can see, look. If you can look, observe

• coelho
  • Laatst online: 07-01 12:47
Galois schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 06:30:

Als wordt gezegd dat jullie op het vlakke 25-28 km/h zullen rijden en jij normaliter 30+ op het vlakke rijdt, dan zou ik mij over ritjes van 115 km niet heel druk maken. Dat lukt je makkelijk! Zelfs met die hm al zijn 4000 hm op 100 km wel flink wat.

En een verzet van 34-32 daarmee kom je elke berg op! Meer dan.

Kortom: rest alleen nog maar 4 maanden keihard trainen, want je geniet het meeste van dit soort tripjes als je fit aan de start staat :)

De enige uitdaging is die 4.200hm. Dat is echt wel serieus en telt véél zwaarder dan de afstand.
Galois schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:41:

4200 hm is ook erg veel. Weet je zeker dat het er zoveel zijn @coelho?
Want 3x Mont Ventoux (op en af) is 120 km en 4800 hm. Wat een zware tocht is... als jij dus vergelijkbare afstanden/km doet tijdens deze ‘toertocht’ kan het niet anders dan dat er erg enthousiaste deelnemers zijn :)
Ypuh schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:28:

Wordt wel een lange dag als je met 30x34 en 6km/u gem. 4.200 hm moet overleven dan.

Technisch gezien zal die gast misschien wel gelijk hebben, maar waar je op het vlakke met een groepje met <150w de 30km/u gem. aantikt, zul je daar in een klim niet mee weg komen. Bij 4.200hm is mijn ruwe gok dat je dan toch al snel 6 uur uphill aan het fietsen bent. Dan is er ook geen sprake meer van een interval training.
Tja, dan post je iets, en vervolgens ben je een dag niet online en is de hele discussie de verkeerde kant op gegaan. Sorry :+

Wat ik dacht te zeggen, maar bij nader inzien duidelijker had moeten formuleren is het volgende:
- We fietsen 3 dagen
- Elke dag ca. 110km
- Elke dag optioneel zo'n 20-25km extra
- Het cumulutieve aantal hoogtemeters van die drie dagen bij elkaar opgeteld ligt tussen 2800 en 4200, afhankelijk van de keuze van parcours. 2800 indien je alleen de 'korte' routes fietst, 4200 wanneer je ook alle optionele lussen meepikt. En omdat je de optie elke dag hebt en dus van de beentjes af kunt laten hangen, zijn er ook nog varianten te bedenken waarbij de hm ergens tussen de 2800 en 4200 komen te liggen.

Overigens goed om te lezen dat jullie denken dat de afstand geen issue wordt omdat ik de kortere stukken nu al sneller rijdt. Uiteraard ga ik mijn kilometers maken, maar het stelt me wel iets gerust.
Rest nog de vraag over velgremmen. Ik ga niet als een achterlijke naar beneden, dus dat is ook niks om me druk over te maken?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-01 21:32
Watt/kg zegt natuurlijk meer dan absoluut vermogen. Maar 170W is niet veel. Voor mij is het herstel. Voor mijn vriendin (53kg) haar max.

• Prulleman
  • Nu online
De schatting van strava is volgens mij wat aan de conservatieve kant (althans, bij mij). Ik heb buiten geen powermeter, alleen op de trainer, maar als ik een recovery ritje op de trainer bekijk, dan zijn de watts vergelijkbaar met een zwaardere rit buiten. Het grootste nadeel van de berekende watts in strava is dat er geen rekening gehouden kan worden met wind.. (en daarop aansluitend hoe aero je bent). Daar ontstaan echt grote verschillen (50+ watt verschil tussen een flinke wind mee of tegen is niet zo gek)

Strava

• Requiem19
  • Nu online
Simonsters schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 07:42:
Watt/kg zegt natuurlijk meer dan absoluut vermogen. Maar 170W is niet veel. Voor mij is het herstel. Voor mijn vriendin (53kg) haar max.
Aan de andere kant is w/kg vooral belangrijk zodra het omhoog gaat.

Op het vlakke is absoluut wattage veel belangrijker.

• Holk
170 watt voor een uur is een herstel/duurtraining op de Tacx voor mij. 200watt gedurende 2 uur is lekker trappen en als ik het gevoel doortrek naar buiten is dat ongeveer 30 km/u.

Maar de juiste reactie op z’n gepraat is: “goed voor je, fijn dat je er plezier aan hebt. Zelf weet ik die waarden niet”

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-01 11:38

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik heb nog geen racefiets alleen MTB maar die racefiets komt er wel aan...maar ik trap ook nog wel eens een "rondje" op een hometrainer in de sportschool waar ik met een redelijke inspanning (absoluut niet kapot gaan) 200 watt voor 1 uur wegtrap, dat lijkt me voor iemand die voor het eerst in 7-8 jaar sinds 2 maanden fietst niet heel realistisch...dus denk dat de hometraibers op sportscholen ook redelijk "positief" rekenen...

Ik ben absoluut geen krachtpatser of natuurtalent...op de mtb bungel ik ergens op 3/4de in ee strava segmenten en zie ik verdacht veel vrouwen om me heen :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Ypuh
Vertel hem maar dat 170w redelijk pussy is tenzij hij 50kg weegt en dat alles onder de 4.5 w/kg geen aandacht verdiend. Je moet ze mentaal verslaan in hun eigen taal.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:04
Jpjedi schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:23:
[...]

De vraag is of de vermogens indicatie van strava klopt als je zonder pm rijdt? Simpelweg nee, korreltje zout is nog teveel gezegd. Geen idee waarom ze überhaupt een poging wagen om een getal erop te plakken.
Volgens mij kloppen ze wel aardig als je een flinke berg omhoog rijdt en je gewicht goed is ingevuld. Op het vlakke is het totaal useless omdat wind een te grote invloed heeft.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-01 16:44
Ypuh schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Vertel hem maar dat 170w redelijk pussy is tenzij hij 50kg weegt en dat alles onder de 4.5 w/kg geen aandacht verdiend. Je moet ze mentaal verslaan in hun eigen taal.
Onder de 4,5 geen aandacht? Dju! >:) Maar inderdaad, 170W an sich qua gegeven is inderdaad waardeloos.

Geen optie om gewoon uit die appgroep te stappen? Dat geblaat is alleen leuk als iedereen het leuk vindt, anders gewoon lekker pleite gaan.

• wisselwerking
Holkers schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:48:
170 watt voor een uur is een herstel/duurtraining op de Tacx voor mij. 200watt gedurende 2 uur is lekker trappen en als ik het gevoel doortrek naar buiten is dat ongeveer 30 km/u.

Maar de juiste reactie op z’n gepraat is: “goed voor je, fijn dat je er plezier aan hebt. Zelf weet ik die waarden niet, en het interesseert mij ook niet
Kleine toevoeging op een reactie die op zichzelf al goed was.

Ik heb geen idee wat voor watt ik kan wegtrappen (bij een rit van 100km met 36km/u gemiddeld geeft Strava aan dat geschat vermogen 241w is, maar ik kom ook wel ritten tegen waarbij ik minder snel rijd met een hoger geschat vermogen). Ik weet alleen dat ik vrij lang redelijk hard kan rijden (voor een plezierfietser) en dat ik mij daar goed (fysiek en mentaal) bij voel. En daar doe ik het uiteindelijk voor.

[ Voor 10% gewijzigd door wisselwerking op 06-02-2020 10:42 ]

• orange.x
wisselwerking schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:35:
[...]

Kleine toevoeging op een reactie die op zichzelf al goed was.

Ik heb geen idee wat voor watt ik kan wegtrappen. Ik weet alleen dat ik vrij lang redelijk hard kan rijden (voor een plezierfietser) en dat ik mij daar goed (fysiek en mentaal) bij voel. En daar doe ik het uiteindelijk voor.
Het is sowieso voor jezelf van belang met welk doel je je sport beoefent en of je aan je eigen doelstelling kan komen. Iemand die geen ambities heeft om wedstrijden te rijden zal waarschijnlijk ook niet de effort leveren om dat wel te kunnen. Kan natuurlijk alsnog wel zo zijn, qua hardrijden of dingen, maar er gewoon geen zin in hebben.

Ik heb me in het verleden in ieder geval vaak genoeg verbaasd over hoe men een sport kan beoefenen en dat er dan doelen zijn maar er bijna alles aan doen om die doelen niet te halen om vervolgens ook nog te gaan zitten klagen. Dan denk ik: als je heel graag iets wilt, dan moet je er voor zorgen dat je dat kan of gaat doen. Maar ieder weekend tot laat uit met je vrienden en niet om 8u op je fiets willen zitten maar een keer om 11u willen starten. Tja!

Ik zelf zou in ieder geval zo klaar zijn met zo'n figuur :)

In onze vrij beperkte appgroep die vooral over fietsen gaat (2 vrienden en ik) wordt ook wel geprikt en gedaan over het wel of niet doen van trainingen enzo maar dat kan ook omdat het algemene doel wel ongeveer gelijk is. Er is zeker de wil, maar als dat niet altijd tot actie leidt dan is dat soms aanleiding om even een prikje uit te delen. Maar dat kan alleen als je elkaar lang genoeg kent en weet wat de achterliggende gedachte er van is.

• Mistraller
  • Laatst online: 01:47
Binnen weet ik het alleen van Zwift. (Die het uit de Tacx uitleest)

Denk dat het interessanter is om te weten wat z'n FTP is.

Ik heb mijn Zwift wattages in de verste verte nog nooit teruggezien in een buitenrit op Strava. Zit al gauw 30% lager. Sowieso omdat het een schatting is, en er wordt met tal van zaken geen rekening gehouden.

Daarnaast is er nogal veel verschil in powermeters, de manier van meten, etc.

Ik ben zelf 69kg, en ook voor mij is 170W niet echt heel boeiend in Zwift, met mijn FTP van 236 is het Endurance, dus zou gek zijn als je dat niet lang kunt volhouden. (https://support.trainerro...Understanding-Power-Zones)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:59

sapphire

Die-hard pruts0r

@ iedereen. Het is een directe collega waar ik dagelijks mee werk dus uit een appgroep stappen helpt weinig.
Hij zal overigens zo'n 85~90KG wegen dus max 2w/kg zijn.

Ik vind het allemaal prima wat hij doet/zegt/wil. Ik fiets om mijn eigen redenen waarbij mijn wattages in principe weinig van belang zijn en ik heb er plezier in.

Imho is het weer zo'n Apha mannetje die gewoon wil laten zien hoe geweldig hij is/bevestiging zoekt hoe geweldig hij wel niet is.

Ik was vooral benieuwd in hoeverre "170watt wegtrappen" nou wat zegt maar blijkbaar dus net zo weinig als "30km/u" fietsen zonder context en aanvullende gegevens :)

Gabriël AM5

• Ypuh
sapphire schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:00:
Ik was vooral benieuwd in hoeverre "170watt wegtrappen" nou wat zegt maar blijkbaar dus net zo weinig als "30km/u" fietsen zonder context en aanvullende gegevens :)
170w i.c.m. met 85kg zegt wel iets, namelijk dat het niet zo snel gaat allemaal. Dat is voor mij dezelfde inspanning als een spannende film kijken vanaf de bank :+.

Ik val mijn directe collega's (niet-wielrenners) ook regelmatig 'lastig' met mooie ritten of een keer een leuke prestatie. Ook wel als alpha mannetje soms, maar volgens mij kunnen ze er wel om lachen en is er ook wel wederzijdse interesse in elkaars doen en laten.

Iemand die er totaal niet op zit te wachten of onze bedrijfs social media/appgroepen val ik héél soms (max. 1-2x per jaar) mee lastig als er bijvoorbeeld een rit georganiseerd wordt voor een goed doel of samen met klanten o.i.d.

• Holk
Beste vraag is nu: heeft hij een Tweakers account?... :+

• orange.x
@Ypuh Over zo'n Noorwegen"ritje" mag je best braggen hoor ;)

Hier weer aardig on track om alles weer op te bouwen. Vorig jaar bijna 8000km gemaakt wat voor mij een nieuw record was echter ben ik zo'n beetje half oktober "gestopt" met echt doorfietsen. Hier en daar nog een "verplichte" Fondo gereden maar verder werd alles best wel wat minder. Hoofdzakelijk omdat ik meer tijd in de verbouwing van de zolder stak en er nog wat kinderkamerverbouwingen gepland waren. Goed, die waren in verhouding tot de zolder slechts een weekend en nog een dag. Sinds 11 januari een 2e zoon (de 1e is in november 6 geworden) dus ook dat was even aankijken hoe dat zou moeten gaan met het oppakken van het fietsen weer :)

De bedoeling was om ook te gaan Zwiften, heb in oktober ergens een simpele Tacx wheel on trainer gekocht maar ben daar vanaf januari pas mee aan de slag gegaan. Ik moet zeggen dat het wel erg leuk is dat Zwift. Leuker dan ik had gedacht. Ook voor het eerst een FTP test gedaan nadat ik een ramptest ook gedaan had en dat ging me eigenlijk beter dan verwacht af. Wel een voordeel dat ik dus sinds september of oktober een powermeter heb zodat dat Zwiften ook nog wat meer zin heeft.

Wat nu wel heel anders is dan de voorgaande winters is dat ik het gevoel heb dat de trainingen nu wat doeltreffender zijn voor wat ik ook met het seizoen wil. Afgelopen jaren spinde ik 1-2x per week en reed bij mooi weer eens buiten. Nu ben ik eigenlijk relatief wat laat omdat dat spinnen dan in oktober al begon en stopte in maart en dit jaar ben ik eigenlijk pas vanaf januari echt aan de slag. Vanaf april begint de di-do avondcompetitie bij mijn club weer waar ik dan als niet-lid wel gewoon wekelijks aan meedoe en ik wil daar wel nog weer wat beter zijn dan vorig jaar. Dus ik ga proberen om wat meer intervaltrainingen te doen op de Tacx afgewisseld met wat wedstrijdjes (Tour de Zwift en gisteren meegedaan met de Zwift NL competie).

Doelen voor dit jaar zijn nog betere klasseringen in de wegwedstrijdjes die er voor mij toe doen, funklasse niveau wel nog steeds: Nijkerk, Omloop der 7 heuvelen (@Ypuh zou je ook eens moeten overwegen), Scherpenzeel en misschien nog wat andere dorpsrondjes. Eind mei begin juni zit ik een weekje in Spanje bij Altea om een "hoogtestage" te doen. Ga een fiets huren voor 3 dagen en wat mooie tochten maken van om en nabij de 100km met zo'n 2000+hm. Verder is eind juni een appartementje geboekt vlakbij Huez waar we met z'n 3en de Marmotte gaan rijden. Dit is een week voor de officiele organisatie en we doen het dus op eigen houtje. Kijk hier ook erg naar uit :)

Kortom, genoeg om me druk voor te maken qua trainingen en heb in ieder geval erg veel zin weer in alles, mede ook denk ik door het toch best meevallende weer wat we de afgelopen dagen hebben :9

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:42

Roozzz

Plus ultra

@ iedereen. Het is een directe collega waar ik dagelijks mee werk dus uit een appgroep stappen helpt weinig.

Ik vind het allemaal prima wat hij doet/zegt/wil. Ik fiets om mijn eigen redenen waarbij mijn wattages in principe weinig van belang zijn en ik heb er plezier in.

Imho is het weer zo'n Apha mannetje die gewoon wil laten zien hoe geweldig hij is/bevestiging zoekt hoe geweldig hij wel niet is.

Oh zo één... Dan meld ik standaard dat ik me er niet zo mee bezig hou, maar dat de misses ongeveer 4,5 w/kg bij 60kg en ik haar ongeveer bij kan houden (met gelijk gewicht).
Als iets doorgaans vervelend is voor dit type persoon, dan is het dat ze heel even moeten denken en vervolgens aan zichzelf gaan twijfelen of het wel kan kloppen. En dat een vrouw (ffs!) het kennelijk beter kan :+

Voor alle mensen trouwens waar een groot verschil zit tussen indoor en outdoor qua wattage, kalibreren jullie deze beide wel? Hier scheelt het maar een paar watt.

If you can see, look. If you can look, observe

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:08

Ik trap 170-180watt weg zonder gigantisch veel inspanning, in de 3de maand van mijn revalidatie na zowel een hernia operatie en kruisband reconstructie. Daarvoor al sinds oktober 2018 niks intensief kunnen doen. Je collega mag zich wel iets meer gaan inspannen als hij al een jaartje bezig is... ;)
Pagina: 1 ... 73 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).