Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 718 ... 723 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:26

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:19:
M’n vriendin kwam gisteren bij me. ‘JE HEBT DE VERKEERDE BAND VOOR ME GEKOCHT’.

‘Want hij past echt niet. Ik heb alles geprobeerd en 10 youtube filmpjes gekeken en hij doet het gewoon niet’.

Gingen we samen even aan de slag, lag er binnen 3 minuten mooi op. Ze had hem niet net genoeg in het gootje gelegd en dan krijg je hem er uiteraard niet over heen…

Moraal: alles is redelijk eenvoudig als je het wat vaker doet en er handigheid in krijgt.

Vaak is het angst voor het onbekende :).

*Disclaimer, gaat niet over wat beter is, maar dat er teveel beren op de weg gezien worden.
Weer is wat anders dan "JE KOOPT NOOIT BLOEMEN VOOR ME!!!!"

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:19:
M’n vriendin kwam gisteren bij me. ‘JE HEBT DE VERKEERDE BAND VOOR ME GEKOCHT’.

‘Want hij past echt niet. Ik heb alles geprobeerd en 10 youtube filmpjes gekeken en hij doet het gewoon niet’.

Gingen we samen even aan de slag, lag er binnen 3 minuten mooi op. Ze had hem niet net genoeg in het gootje gelegd en dan krijg je hem er uiteraard niet over heen…

Moraal: alles is redelijk eenvoudig als je het wat vaker doet en er handigheid in krijgt.
Mwah er zitten wel flinke verschillen tussen banden. Ik heb ze ook gehad waar ik toch zo een 10 minuten bezig was dat ding erop te krijgen. Mijn huidige flipt er zonder enige kracht zo op. Dus of ik heb heel veel meer handigheid gekregen, of sommige banden zijn gewoon echt irritant strak.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vandaag mijn nieuwe stuur gemonteerd nadat mijn vorige stuur brak tijdens het rijden. Zie: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Het oude stuur was eveneens van aluminium en de nieuwere is van een sterkere materiaal samenstelling. Anderhalf keer zo sterk maar het kan wel roesten lees ik. De buis is dunner in materiaaldikte en best flexibel, maar niet onaangenaam, nadeel is dat stuurdoppen nu niet goed klemmen omdat de openings diameter dan ook groter is. Ook zestig gram lichter en de bocht van dwars naar de remhendel blijft horizontaal en wat ruimer. Dat voelt goed aan en onderin in de bocht voelt nog goed aan, ik ga eens test als ik het stuur iets naar voren kantel of het dan beter aanvoelt.

Fijn stuur en vangt ook veel trillingen op die van de weg af komen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sissors schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:25:
[...]

Mwah er zitten wel flinke verschillen tussen banden. Ik heb ze ook gehad waar ik toch zo een 10 minuten bezig was dat ding erop te krijgen. Mijn huidige flipt er zonder enige kracht zo op. Dus of ik heb heel veel meer handigheid gekregen, of sommige banden zijn gewoon echt irritant strak.
Jup en vergeet ook de velg niet. Sommige combinaties zijn gewoon een stuk vervelender dan andere. Maar goede techniek blijft het altijd een stuk makkelijker maken. Met stugge inserts (hi Cushcore!) merk je dit nog sterker. Op sommige band-velg combi's heb ik die er redelijk eenvoudig in, bij anderen is het met de zelfde techniek (of allerlei andere dingen uit de trukendoos) rampzalig.

Top punt/dieptepunt van wiel/velg combinaties blijft wel een Specialized/Roval velg waar een Specialized band altijd vanaf sprong. Zelfde band andere velg geen enkel probleem, zelfde velg andere band, ook geen enkel probleem. Great job Specialized. :D Ook een stuk hell: Downhill mountainbike band op een velg met een rimstrip (die in het velgbed ligt ipv tape voor tubeless, maar daardoor het velgbed in het midden een stuk minder diep maakt). De erg stugge sidewall vande Downhill casing was niet echt een top combi -O-

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:03
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:21:
[...]

Weer is wat anders dan "JE KOOPT NOOIT BLOEMEN VOOR ME!!!!"
Denk dat de vrouw hier ook niet vrolijk zou zijn als ik binnen 3 minuten klaar zou zijn door hem goed in het "gootje" te leggen 8)7

Sorry, kon het niet laten :+

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:42
GWBoes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:16:
[...]

Aangezien ik vaak degene ben die ze bij de garage treffen om de lamp te vervangen kan ik wel zeggen dat dat vaak ook gewoon een skill issue is :+
_/-\o_

Dat mensen pensioen niet snappen is ook een skill-issue. Een band vervangen mag geen skill-issue opleveren voor zoveel liefhebbers. Dat is een ontwerp-issue.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03

Phydomir

Dennis

Frenz64 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:11:
Als je full time op de fiets zit zoals jij, fair enough. Maar zonder te hoaxen, hoe vaak rijd je nou lek?
Als je niet je banden helemaal kaal rijdt, dan valt het over het algemeen wel mee ja. Tubeless heeft mij nu in een jaar tijd twee keer "gered" en ik vind het iets meer gedoe bij installatie het volledig waard (één van die twee keren zag ik thuis pas dat ik blijkbaar lek was gereden). Ik kan er heel slecht tegen als dingen die gewoon moeten werken, het ineens niet meer doen. Daar vallen lekke banden bij mij ook onder. Het kan een heerlijke rit, in één keer verpesten voor me.
Paar weken geleden ook met een groepje van vier een week in Spanje wezen fietsen. Drie keer lek en alles bij elkaar nog geen vijf minuten kwijt geweest en door kunnen fietsen. Voor mij persoonlijk dus echt alle moeite waard.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Phydomir schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:59:
[...]

Als je niet je banden helemaal kaal rijdt, dan valt het over het algemeen wel mee ja. Tubeless heeft mij nu in een jaar tijd twee keer "gered" en ik vind het iets meer gedoe bij installatie het volledig waard (één van die twee keren zag ik thuis pas dat ik blijkbaar lek was gereden). Ik kan er heel slecht tegen als dingen die gewoon moeten werken, het ineens niet meer doen. Daar vallen lekke banden bij mij ook onder. Het kan een heerlijke rit, in één keer verpesten voor me.
Paar weken geleden ook met een groepje van vier een week in Spanje wezen fietsen. Drie keer lek en alles bij elkaar nog geen vijf minuten kwijt geweest en door kunnen fietsen. Voor mij persoonlijk dus echt alle moeite waard.
4x volgens mij.. bij mij 1 x achteraf gezien en 1 keer een stop van 2 min. De andere 2 ook razendsnel met een dynaplug.

(Ook maar dynaplugs besteld... Duur spul, maar werkt feilloos)

Strava

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-05 21:18
sapphire schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:14:
[...]

Als je toch nooit lek rijd kun je dus net zo goed tubeless rijden toch :+
Zeker, je hoeft vooraf alleen maar een compressor, een tyre monkey oid, eventueel extra velglint te plakken, besluiten welke sealant erin moet, een nacht wachten om te checken of hij goed afsluit en your ready to go!

Terwijl team biba de band moet oppompen.....the horror!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:14

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:03:
Laatst was ik de hydraulische remmen van mijn racefiets (Shimano Ultegra) aan het ontluchten. Ook even alles goed schoonmaken daarna onder het rubber van de handgreep...

En toen viel mij iets geks op. Onder het rubber van de handgreep, verticaal linksonder de olieschroef, zit een gekke opening, met daarin een rubbertje of ventieltje-achtig iets. Zie de foto hieronder in het rood omcirkeld. Ik kan nergens vinden wat dit is... of welke functie dit heeft.

Maar wat mij wel opviel is dat het lijkt alsof hier minimaal olie uit lekt. Echt minimaal, maar ik weet het vrij zeker aangezien ik het 100% had schoongemaakt en een paar dagen later zit er toch weer een vettige rand omheen.

Vlak na het schoonmaken blijft het schoon, ook al knijp ik de remmen in en houd ik ze ingeknepen. Dan lekt er niets. Het blijft dus schoon, maar na een paar dagen is er precies op die plek toch een vettige/viezige rand.

En omdat het alleen bij de linkerrem zo is, vind ik dat raar... ik merk verder niets aan mijn remmen, ze doen het goed en ik weet dus ook niet of dit altijd al zo geweest is. Het viel mij toevallig op.

Iemand?

[Afbeelding]

EDIT: kwartier door googlen met steeds betere zoektermen bracht mij bij deze post... het lijkt er dan op dat de diafragma verschoven/beschadigd/gescheurd/oid is als hij olie lekt door dat gaatje...

Maar ik vind het ook weer zo'n gedoe om alles open te halen omdat ik toevallig hier wat 'viezigheid' zag en alles verder prima werkt... Alleen om te checken of dit diafragma van 3 euro beschadigd of verschoven is?

Hmmm... misschien als ik mij een keer heel erg verveel :)
Of zou het 'normaal' zijn dat er iets lekt en deze viezigheid? Dat het niet rechts is en wel links dat het er gewoon bij hoort omdat de ene net wat beter afsluit dan de andere, maar beide binnen acceptabele grenzen? Het is niet zo dat er olie lekt namelijk...

Wel is het zo, en daar ga ik nu dan iets achter zoeken, dat mijn voorrem bij half versleten blokken altijd wat minder goed doet. Dan moet ik soms 3x pompen voordat deze 'goed' zit. Maar ook niet altijd... soms. Heel vaag... maar opeens zoek ik er iets achter...

Ben benieuwd of iemand hier een mooie aanvulling op heeft! Tnx!
Even een update (voor oa de mensen die mee hebben gedacht @DDX, @CyberThijs, @la_fusion :)).
Misschien hebben anderen er ook nog wat aan!

Er zat dus een klein scheurtje in het diafragma. Zie de linker foto hieronder. Het scheurtje was kleiner dan op de foto, die is wat uitgescheurd... Daarom lekte er maar minimaal olie en heb ik het dus nooit echt gemerkt (behalve bij het zien van viezigheid daar).

Het vervangen van dit diafragma is echt 3 minuten werk. Supereenvoudig en het opnieuw vullen is maar minimaal nodig, omdat er vrijwel geen olie lekt bij het vervangen.
Wel hele gevoelige schroefjes die met 0,8 Nm aangedraaid moeten worden (en mijn momentsleutel begint pas bij 2 Nm).

Ik weet dus niet wanneer dit gescheurd is of hoe, maar ik denk dat het bij het terugdrukken van de zuigers is gebeurd bij het plaatsen van nieuwe remblokken. Als het reservoir (te?) vol is met olie, dan drukt de olie tegen het diafragma aan bij het terugdrukken van de zuigers (werkt dan als een soort ballon).

De protip is dus: de bleedschroef op je hendel iets losdraaien bij het terugdrukken van de zuigers. Zeker als je tussendoor (met bv. halfversleten remblokken) nog eens hebt ontlucht (sowieso ontluchten met teruggedrukte zuigers).

Maar goed... al met al heb ik voor 5 euro weer veel geleerd (10 euro incl. bezorgkosten :)).

Dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lti8SPajINjLU_Xy5U8of6xss2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPagZnfGslor7syX37K1yitB.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Frenz64 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:02:
[...]

Ik was al overtuigd lid van team biba, maar het is toch prettig dat hierboven ruim bevestigd te zien krijgen door de niet-lekrijders
Hahaha... ik snap het hoor! Ik ben overtuigd tubelessrijder, al meer dan 10 jaar (vooral vanwege de ervaring op de MTB) en tegenwoordig loop ik nog steeds vaak tegen 'gedoe' aan, maar dat is altijd wel vrij snel opgelost. Ik snap dat iemand die 'net begint met tubeless' en tegen dit 'gedoe' aanloopt, dat het vrij snel gedaan is met de pret en je tubeless vervloekt! :)

Maar na wat ervaring hiermee... wil je echt niets anders! :)
(volgens mij heb ik fietsen ook vervloekt toen ik 4 was omdat het niet lukte... ben toch blij dat ik heb doorgezet... mijn ouders dan :))
DDX schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:04:
Het is altijd wel gedoe als je onderweg binnenbandje moet wisselen, vooral als het vies weer is en alles onder zit.
Ik was al overtuigd tubeless rijder en blijf dat ook 😁
Mijn fietsgroepje is 50-50 (tubeless rijders en niet), maar er is niet een duidelijk significant verschil in lekrijden. Vrijwel niemand rijdt lek... als het eens per jaar is, dan is het veel... en dan is het zowel een tl-rijder als een niet-tl-rijder.

Ook al gebruik ik als argument voor tubeless, ook altijd het niet lek rijden :)

Wat is jouw ervaring als kilometervreter? Wel duidelijk verschil in lek rijden?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:53:
[...]

Denk dat de vrouw hier ook niet vrolijk zou zijn als ik binnen 3 minuten klaar zou zijn door hem goed in het "gootje" te leggen 8)7

Sorry, kon het niet laten :+
Kijk je wel uit als je gaat pluggen. Een goede latex zorgt ervoor dat een aantal maanden later weer geen verrassing als de binnenband barst. De nachtrust is weg want de kleine laat je niet slapen.

;)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:22
Frenz64 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:44:
[...]

Zeker, je hoeft vooraf alleen maar een compressor, een tyre monkey oid, eventueel extra velglint te plakken, besluiten welke sealant erin moet, een nacht wachten om te checken of hij goed afsluit en your ready to go!

Stel je voor, dat je moet nadenken welke helm je moet kopen. Welke fiets. Welke banden erop. Welk shirtje. Welke bib. Welke schoenen.

De horror!

Pyama en sokken aan en ready to go voor een rondje hardlopen!

Hoeveel beren wonen er bij jou in de buurt? ;-).

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:44:
[...]

Laat ik beginnen met dat ik 2 wielen heb met butyl binnenbanden (en op mijn leenfiets zit nu 2x TPU). voor ik direct in team tubeless geduwd word.
Maar ik zie bij beide het probleem niet zo :?

Nodig bij beide: een buitenband en iets om hem er af te halen/opleggen en een fietspomp.

Bij binnenbanden: een binnenband :+ Kun je ook kiezen tussen gewoon butyl, butyl light, latex of TPU (en 723 merken). En ja een binnenband is bewezen techniek en je kan er overal mee terecht… behalve als je 80mm ventielen wilt :+

Tubeless: ventielen, sealant en eventueel een compressor of tire booster.
Eventueel velglint maar volgens mij is het gros tegenwoordig tubeless ready.

Om voor mezelf te spreken, als mijn GP5000’s op zijn wil ik de sprong naar tubeless wel eens wagen.
Tirebooster kost €50 ofzo en vraag ik wel voor m’n verjaardag (gelijk weer wat te vragen).
Sealant tja je kan je er druk om maken maar een korte zoektocht leerde mij dat Orange seal endurance erg populair is dus die word het (en anders las ik veel Stan’s sealant specifiek de race of Silca).
Ventielen ben ik nog niet over uit dus tips zijn welkom ;)

En ja ik zal vast nog wel eens mopperen als alles onder de latex zit maar het vooruitzicht van lagere bandenspanning (en iets van 4 watt minder rolweerstand per wiel) kan ik al blij van worden :)
En dan wil ik van 28mm naar 32mm als het past :)

Overigens was 25mm butyl —>25mm TPU (zelfde druk) al een enorm verschil wat ik niet verwachte. Vorige week weer terug op 28mm butyl ben ik na 50m gestopt om te checken of m’n banden niet lek waren :+ Hoop met 32mm tubeless richting de 4 bar te gaan.

Edit: Niet volgens Silca, die adviseren met 32mm tubeless nog steeds 4,35-4,45 bar Maarja met mijn huidige setup ook 5,2 bar en dat rijd ik zeker niet :+

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 18-04-2026 15:03 ]

Gabriël AM5

• kwiebus
  • Laatst online: 22:35
Galois schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:27:
Tjeee @kwiebus, ben benieuwd of het lukt. Zo extreem heb ik het nog nooit gezien. Ik ga er vanuit dat het aan de andere kant zo diep mogelijk in de velg zit. Deze is zelfs met een tool als die monkey niet overheen te krijgen...
Mijn Pirelli soap is over. Ik heb vanmiddag Schwalbe One bandjes gehaald en deze kon ik zonder moeite met met mijn blote handen om de velg leggen. Eerst nog wel een flinke tijd lopen te klooien om de helft van de Pirelli die nog op het wiel zat eraf te krijgen.

Even met de Schwalbe booster het bandje op de velg geplopt en deze is meteen al goed luchtdicht zonder nog sealant te hebben toegevoegd. Dus wat mijn betreft doet Schwalbe tubeless easy zijn naam eer aan.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:02
Deze middag ook m'n banden vervangen/geupgrade naar de GP5000 (met tan lines voor de zomer).
Maar die 28mm is wel héél veel kleiner dan de 28mm Ultra Sport die erop lagen. Scheelt gemonteerd zo 3-4mm in de breedte en hoogte (de diameter van m'n wielen is bijna een cm kleiner geworden).

Wel minder pompen :')
En maar een versnelling hoger schakelen dan zeker :')

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 18-04-2026 16:19 ]

• Maarten_E
  • Laatst online: 04:56
Galois schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:08:
[...]

Wel hele gevoelige schroefjes die met 0,8 Nm aangedraaid moeten worden (en mijn momentsleutel begint pas bij 2 Nm).
Hoe draai je een schroefje met 0,8Nm aan? Blaas je ze erin, vraag je een baby om er tegenaan te duwen? Gewoon met beleid draaien en zodra je iets van weerstand voelt stoppen?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Maarten_E schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:26:
[...]

Hoe draai je een schroefje met 0,8Nm aan? Blaas je ze erin, vraag je een baby om er tegenaan te duwen? Gewoon met beleid draaien en zodra je iets van weerstand voelt stoppen?
Tsja… dat is wat in de dealer instructie van Shimano zelf staat :)

Ik heb ‘m inderdaad gewoon aangedraaid en zonder veel kracht verder vast. Vast meer dan 0,8 Nm.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:10

sebasd

rijdt op espresso

Zo, de eerste century ooit zit erop. 160 km bij de Ronde van Noord-Holland. Beetje jammer van de regen, maar verder een prima dag gehad. Goed blijven eten en rustig doorfietsen, nu bijzonder weinig last van vermoeide benen. Vast door het herstelbiertje achteraf..

8 uur gestart, rond 14:50 weer terug in Hoorn. Volgende stap: de Elfstedentocht op 25 mei.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46
Galois schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:15:
[...]
Wat is jouw ervaring als kilometervreter? Wel duidelijk verschil in lek rijden?
Zeker en ook kan je met minder druk rijden/comfortabeler.
Al hangt het er natuurlijk wel vanaf wat je lek noemt, bij tubeless kan het wel eens zijn dat je moet bijpompen maar dat is stuk sneller dan bandje wisselen.
En plug heel soms nodig (vorig jaar 2 keer volgens mij), maar ook dat weer makkelijker dan bandje wisselen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Frenz64
Oké, da's dus 2 keer per 48.000 km, mwahh, I'll take the odds met mijn jaarkilometrage.

Oké, oké, ik shop ietwat selectief en ik snap je argumentatie @sapphire

En @Requiem19 het heeft idd ff geduurd voordat ik uit de keuze was voor m'n fiets, terwijl tita, schijfremmen en mech groepje al een gegeven waren. En qua gesoigneerd eruit zien, ik denk dat de SR mederijders wel een beetje kunnen inschatten hoeveel hoofdbrekens dat mij kost :+ .
Hardlopen zit er helaas niet meer in met een tita knie, anders was die nieuwe fiets er wss niet eens gekomen....

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:52:
Oké, da's dus 2 keer per 48.000 km, mwahh, I'll take the odds met mijn jaarkilometrage.

Oké, oké, ik shop ietwat selectief en ik snap je argumentatie @sapphire

En @Requiem19 het heeft idd ff geduurd voordat ik uit de keuze was voor m'n fiets, terwijl tita, schijfremmen en mech groepje al een gegeven waren. En qua gesoigneerd eruit zien, ik denk dat de SR mederijders wel een beetje kunnen inschatten hoeveel hoofdbrekens dat mij kost :+ .
Hardlopen zit er helaas niet meer in met een tita knie, anders was die nieuwe fiets er wss niet eens gekomen....
Tita fiets, tita knie, dus eigenlijk ben je de tita tovenaar?

Gabriël AM5

• Frenz64
Sssssst

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51
Vandaag gemiddeld 65% ‘groet-respons’ op een rondje Noord-Holland. Inclusief @DDX nabij het Amstelmeer :)

• DDX
wibblemoo schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:43:
Vandaag gemiddeld 65% ‘groet-respons’ op een rondje Noord-Holland. Inclusief @DDX nabij het Amstelmeer :)
Langs de kust is groet response stuk kleiner.
Rondom Wieringen is het altijd stuk rustiger dus groot response wat hoger :)

• Prulleman
wibblemoo schreef op zondag 19 april 2026 @ 14:43:
best een aardige score.. denk dat we gisteren niet verder kwamen dan 20%

Strava

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
In mijn omgeving is het ook wel de overgrote meerderheid van fietsers die een sympathiek knikje of handje geeft. Altijd fijn.

Het Specialized Power Comp zadel dat ik een een paar weken geleden uittestte heb ik inmiddels weer geretourneerd. Bleek op de langere tochtjes toch voor aardig wat pijn te zorgen. Ik had de rails met wat tape ingebonden zodat die niet zouden krassen en gelukkig is het in nieuwstaat gebleven.

Daarna maar naar de lokale Mantel gegaan om op zo’n apparaat zitten om je zitbotbreedte te meten ipv de karton-methode, maar het bleef een beetje giswerk omdat bij elke kleine verandering in zitpositie het weer andere waarden aangaf. Inmiddels heb ik aardig wat uurtjes op een SI Flite Boost gezeten en die bevalt mij uitstekend. Hoera!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vond laatst de oude Lezyne ‘direct drive’ fietspomp van vaders die bij zijn fiets zat. Zo’n stevige alu pomp met een slangetje in het handvat die je dan in het andere uiteinde schroeft en op je ventiel.

Kinderen wilde weten hoe dat werkte dus dacht het even te demonstreren…..had eerst al een tang nodig om het slangetje los te draaien uit het handvat en daarbij kwam al flink wat wit poeder los. De onderzijde was nog erger :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFUrM3AJcj3QuF7pi2xUiICfwaI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8AQoqdPtOAuYcUzi1gKEqhgL.jpg?f=user_large

10 jaar op een frame gezeten en in die tijd was flink wat water meegepakt. Galvanische corrosie is een ding, de kop zit onder de witte poeder maar de middenkolom van de pompbuis flink aangetast. Pomp kan dus weg.
Toen kon ik dat aan de kinderen gaan uitleggen, zelfs met hulp van AI blijven ze het raar vinden :+

Ook in deze grappig om te zien hoe twee vergelijkbare producten die vrijwel even oud zijn er uit zien met of zonder zorg :X

Gabriël AM5

• DDX
dingbat schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:24:
Daarna maar naar de lokale Mantel gegaan om op zo’n apparaat zitten om je zitbotbreedte te meten ipv de karton-methode, maar het bleef een beetje giswerk omdat bij elke kleine verandering in zitpositie het weer andere waarden aangaf. Inmiddels heb ik aardig wat uurtjes op een SI Flite Boost gezeten en die bevalt mij uitstekend. Hoera!
Je zou eigenlijk een druk meting moeten doen.
Die karton methode slaat iig nergens op, want zo zit je niet op een zadel. (iig niet op een racefiets)

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 17:14

fstieger99

www.Isaia.it

Dit weekend mijn ultieme Frame aangekocht. Een Colnago EPS. Voor de meeste een nietszeggende ouwe fiets met velgremmen. Voor mij het einde van een zoektocht van 3,5 jaar hehe.
Voor de mensen die niet zo neurotisch zijn hier een AI summary.

Het verhaal van de Colnago EPS is er een van Italiaans meesterschap en een technologische "laatste dans" met een legendarische partner: de ATR Group.

De Geboorte van een Legende
In 2009, terwijl de rest van de wereld overstapte op massaproductie-monocoque frames uit Azië, hield Ernesto Colnago vast aan zijn filosofie: een frame moet als een maatpak zitten. Voor de EPS (Extreme Power Super) zocht hij de absolute top in koolstofvezeltechnologie en vond die bij ATR in Abruzzen.

De ATR-Connectie: Formule 1 voor je Fiets
ATR was destijds de leverancier van carbononderdelen voor grootmachten als Ferrari, Lamborghini en Ducati. Vakmanschap: In plaats van standaard vellen, leverde ATR aan Colnago handgewikkelde filament-wound buizen. Elke buis werd met uiterste precisie opgebouwd om de perfecte balans tussen gewicht en stijfheid te vinden.

Het Einde van een Tijdperk
De EPS was het laatste vlaggenschip waarbij Colnago intensief samenwerkte met ATR. Kort na de productie van de EPS-serie verschoof de productie voor de opvolger (de C59) naar een andere specialist (FAPS), wat de EPS met zijn ATR-carbon tot een gewild verzamelobject maakt voor puristen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7f89wsaL0R2e4Ma0K0cEYglq2RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2piB46xHy1ASyZsBIhmTGMi.jpg?f=fotoalbum_large

complete build
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhRazivZ1p5at16K5EsAvZ54RJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kh6gXANpw828k94V6u1EjDWn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door fstieger99 op 20-04-2026 16:33 ]

The Sartorialist

• Prulleman
@fstieger99 en puur uit nieuwsgierigheid, waarom is dit jou fiets? Nostalgie zie je vaker met klassieke stalen frames.

Strava

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-05 17:14

fstieger99

www.Isaia.it

ja goeie, in 2009 was ik 26 ik zag toen bij Codagex in Belgie dit tmodel staan precies in deze kleuren. Ik vond het toen al een ongekend fraai ding. Zabel had een eigen kleurstelling voor team Milram destijds maar reed op een EPS prototype rond.
Daarnaast had je ook Colnago Bardiani destijds met een EPS model rondrijden. De ronde buizen met lug constructie vond ik zo fraai, C59 modellen en later hadden geen volledig ronde buizen meer. Op die manier heeft dit frame altijd heel hoog op de lijst gestaan. Omdat ik niet groot ben 1:72 is in Europa deze maat haast niet aan te komen 50s.
Ik heb verder een ruime historie met Colnago, CLX, CLX 2.0 superfietsen maar ze misten wel het made in italy. Dat is met deze ingevuld waarbij zowel de totstandkoming als de materialen 100% italiaans zijn. Dat maakt het voor mij af.

The Sartorialist

• dingbat
  • Niet online
DDX schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:32:
[...]

Je zou eigenlijk een druk meting moeten doen.
Die karton methode slaat iig nergens op, want zo zit je niet op een zadel. (iig niet op een racefiets)
Dat zou inderdaad een veel genuanceerder beeld geven. Ik weet niet of de gemiddelde fietsboer zo’n apparaat heeft. Waarschijnlijk iets voor een volgende fiets icm een bike fit.

Ik heb vorig jaar een tweedehands instapfietsje gekocht waar ik idealiter laagdrempelig en comfortabel kilometers op kan (blijven) maken. Dat gezegd, ik heb me er niet aan kunnen weerhouden om eraan te sleutelen en onderdelen te vervangen, maar het is leuk om te leren en zo rij ik er hopelijk nog een paar jaar mee :P

[ Voor 28% gewijzigd door dingbat op 20-04-2026 17:36 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

fstieger99 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:37:
Dit weekend mijn ultieme Frame aangekocht. Een Colnago EPS. Voor de meeste een nietszeggende ouwe fiets met velgremmen. Voor mij het einde van een zoektocht van 3,5 jaar hehe.

Het verhaal van de Colnago EPS is er een van Italiaans meesterschap en een technologische "laatste dans" met een legendarische partner: de ATR Group.

In 2009, terwijl de rest van de wereld overstapte op massaproductie-monocoque frames uit Azië, hield Ernesto Colnago vast aan zijn filosofie: een frame moet als een maatpak zitten. Voor de EPS (Extreme Power Super) zocht hij de absolute top in koolstofvezeltechnologie en vond die bij ATR in Abruzzen.

ATR was destijds de leverancier van carbononderdelen voor grootmachten als Ferrari, Lamborghini en Ducati. Vakmanschap: In plaats van standaard vellen, leverde ATR aan Colnago handgewikkelde filament-wound buizen. Elke buis werd met uiterste precisie opgebouwd om de perfecte balans tussen gewicht en stijfheid te vinden.

De EPS was het laatste vlaggenschip waarbij Colnago intensief samenwerkte met ATR. Kort na de productie van de EPS-serie verschoof de productie voor de opvolger (de C59) naar een andere specialist (FAPS), wat de EPS met zijn ATR-carbon tot een gewild verzamelobject maakt voor puristen

[Afbeelding]

complete build
[Afbeelding]
Niet helemaal mijn ding maar dit frame en de Italiaanse afmontage met Deda, Campagnolo en de Bora wielen maakt het wel een plaatje O+
Dan de hamvraag; hoe rijd het?

Gabriël AM5

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 11:54
Good for you!
100% voor je eigen lol.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:06
fstieger99 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:37:

[Afbeelding]

complete build
[Afbeelding]
Hulde! Niks mooiers dan een lang gekoesterde droom waarmaken. Dit is zo jouw fiets en hier zul je ongetwijfeld langer plezier van hebben dan de zoveelste nieuwe trend op fietsgebied bijvoorbeeld

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
@sapphire Ik denk niet dat dit galvanische corrosie is. Daarvoor moet aluminium in contact staan met een edeler metaal, plus water dat als elektrolyt werkt. Bij de pompjes die ik ken zit er aan de buitenkant alleen aluminium, dus zo’n galvanisch koppel ontbreekt.

Veel logischer is dat de oxidehuid van het aluminium is aangetast. Aluminium is normaal goed beschermd, maar alleen zolang de pH tussen ca 4 en 8 blijft. Schoonmaakmiddelen zoals zeep zijn vaak behoorlijk alkalisch, en dat kan de oxidefilm oplossen. Zodra die laag weg is, gaat aluminium heel snel corroderen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mc_maarten schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:06:
@sapphire Ik denk niet dat dit galvanische corrosie is. Daarvoor moet aluminium in contact staan met een edeler metaal, plus water dat als elektrolyt werkt. Bij de pompjes die ik ken zit er aan de buitenkant alleen aluminium, dus zo’n galvanisch koppel ontbreekt.

Veel logischer is dat de oxidehuid van het aluminium is aangetast. Aluminium is normaal goed beschermd, maar alleen zolang de pH tussen ca 4 en 8 blijft. Schoonmaakmiddelen zoals zeep zijn vaak behoorlijk alkalisch, en dat kan de oxidefilm oplossen. Zodra die laag weg is, gaat aluminium heel snel corroderen.
Koperen kop in een aluminium buis waar wel eens vocht/water bij komt.
Met mijn beperkte kennis maar royale ervaring met waterkoeling in het verleden klinkt dat toch als een recept voor galvanische corrosie :?
Contact maken ze ook zeker want in had een zelfde soort pompje en één van de hoofdredenen dat ik die van het frame gehaald heb was het continu tikken van die (koperen) kop in de aluminium buis :X Eerst had ik er iets tussen gedaan maar ik ben vrij gevoelig voor tikjes tijdens het fietsen.
En in een schuine houding is dat slangetje nooit stevig genoeg om volledig parallel te blijven aan de behuizing lijkt me.
Qua schoonmaak is er hooguit bionet of Datsy gebruikt maar meer dan de tuinslang verwacht ik eigenlijk niet, vaders is niet-biologische van de poets met zijn fietsen :X
En natuurlijk niet afdrogen en in een vochtige schuur zetten…..

Gabriël AM5

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:41
fstieger99 schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:16:
ja goeie, in 2009 was ik 26 ik zag toen bij Codagex in Belgie dit tmodel staan precies in deze kleuren. Ik vond het toen al een ongekend fraai ding. Zabel had een eigen kleurstelling voor team Milram destijds maar reed op een EPS prototype rond.
Daarnaast had je ook Colnago Bardiani destijds met een EPS model rondrijden. De ronde buizen met lug constructie vond ik zo fraai, C59 modellen en later hadden geen volledig ronde buizen meer. Op die manier heeft dit frame altijd heel hoog op de lijst gestaan. Omdat ik niet groot ben 1:72 is in Europa deze maat haast niet aan te komen 50s.
Ik heb verder een ruime historie met Colnago, CLX, CLX 2.0 superfietsen maar ze misten wel het made in italy. Dat is met deze ingevuld waarbij zowel de totstandkoming als de materialen 100% italiaans zijn. Dat maakt het voor mij af.
Heel tof! Sowieso voor 100% Italiaans gaan, dat maakt het echt helemaal af. *; en velgremmen… het blijft zoveel mooier dan schijfremmen. Het is echt iets qua esthetiek wat klopt.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 09:53
@tiswat over schijf vs velgremmen is best wel wat te doen over esthetiek. Persoonlijk vind ik bijv schijfremmen juist weer mooier. Oogt wat moderner ofzo. En het heeft een boel praktische voordelen mbt slijtage. Ik heb nu van die mooie 65mm hoge velgen, je moet er toch niet aan denken dat je om de zoveel jaar zo'n bedrag uit mag geven. Dan liever een schijfje af en toe of een setje remblokjes. En fiets je vooral met droog weer dan gaan die blokjes behoorlijk lang mee.

Op mijn oude fiets had ik velgremmen en ook ooit eens een FFWD wielset gewonnen wat carbon was. We grapten altijd als we aant afdalen waren en ik begon te remmen dat je dan weer 2 euro kwijt was aan versleten velg :) Viel wel wat mee hoor, maar ik heb ook altijd wel goede remblokken gebruikt maar vond de remkracht bij nat weer echt ondermaats. Wat dat betreft is schijfremmen gewoon ideaal.

Maar ik wil vooral geen discussie aanslingeren :P Ieder zijn ding en alles mag ook natuurlijk. Vooral doen wat je zelf mooi, praktisch etc vindt.

• DDX
En fiets je met redelijk weer dan gaan velgen ook lang mee hoor. (als in niet door echte bagger)
Heb setje mavic's die al 100k+ hebben gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 21-04-2026 10:30 ]

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:55

Reginas

Queen of Core Stability

@fstieger99 Veel plezier toegewenst met jouw nieuwe aankoop. Het verhaal van het Carbon zei mij niet zoveel, maar de paint job vind ik heerlijk om te zien. Ik heb dat ook met bijv. de Colnago’s van Team Rabo uit dezelfde tijd. Zo zorgvuldig en gedetailleerd. Echt een lust voor het oog.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:05
@tiswat @orange.x
Ben zelf ook voor de schijfrem, in mijn beleving zit het er wat strakker en robuster uit.

In 2023 was de Tour de Madeloc zowat het hoogtepunt van de vakantie, nu is het een maandag middag rit geworden. In afwachting van een voorvork de winterfiets mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxR_nb9YCjvHEMCjdnoMRmkCSRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jr46gP4LBt1fTjsJiZIaqSrw.jpg?f=fotoalbum_large
80km/870hm

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• orange.x
@raymondw Fidlock FTW! Heb jij ook wel eens naar die bussen gekeken van Keego? Zijn volgens mij niet of nauwelijks leverbaar, maar leek me ook nog wel een mooie optie. Ik heb nu zelf de wat kleinere variant waarbij de dop zit met zo'n klepje en knijpnozzle. Klepje heb ik er dan zelf even afgehaald maar ik vind het echt een fijn systeem.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:26

McMiGHtY

- burp -

Ik begreep laatst dat die Keego flessen afgeven?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:05
orange.x schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:35:
@raymondw Fidlock FTW! Heb jij ook wel eens naar die bussen gekeken van Keego? Zijn volgens mij niet of nauwelijks leverbaar, maar leek me ook nog wel een mooie optie. Ik heb nu zelf de wat kleinere variant waarbij de dop zit met zo'n klepje en knijpnozzle. Klepje heb ik er dan zelf even afgehaald maar ik vind het echt een fijn systeem.
Zeker een FTW!
We hebben alle maten, alle versies doppen en ook het tasje, al was dat achteraf niet de beste koop.
De Keego's zijn al maaaaanden niet leverbaar. (wilde graag de blauwe bij de Cube Agree Nebula)

Heb in 2022 de eerste versie Fitlock gekocht en van de winter een setje nieuwe bidons. Ze hebben er wat aan verbetert :+
De oude bidons waren stijf en er kwam (naar mijn idee) weinig vocht uit, de nieuwe antibacteriële modellen zijn soepel en je verzuipt zowat in wat er nu aan vocht uitkomt.
McMiGHtY schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:58:
Dat zou wel verklaren waarom ze er niet (meer) zijn, heb je een linkje?

[ Voor 10% gewijzigd door raymondw op 21-04-2026 16:11 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• ElGreco
  • Laatst online: 23:26
McMiGHtY schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 15:58:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A53Yc0h5IgBOvl8aR8z5Ncfvzrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1BaxE6yQWxNVxuoleZrWPqq.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel je dit?

Ik heb een ticket open staan bij Keego, maar nog geen reactie mogen ontvangen.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Prulleman
ElGreco schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:53:
[...]

[Afbeelding]

Bedoel je dit?

Ik heb een ticket open staan bij Keego, maar nog geen reactie mogen ontvangen.
8)7

Strava

• Frenz64
ieuw, [verwijdert Keego van de wishlist]

Tita is tiijdloos, maar zo gaat de tijd wel snel voorbij. Ik blijf bij m'n RVS Elite bidons

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:04
orange.x schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:35:
De deal met fidlock is afgelopen, die hebben nu een andere partner en houden dat exclusief

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

orange.x schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:20:
@tiswat over schijf vs velgremmen is best wel wat te doen over esthetiek. Persoonlijk vind ik bijv schijfremmen juist weer mooier. Oogt wat moderner ofzo. En het heeft een boel praktische voordelen mbt slijtage. Ik heb nu van die mooie 65mm hoge velgen, je moet er toch niet aan denken dat je om de zoveel jaar zo'n bedrag uit mag geven. Dan liever een schijfje af en toe of een setje remblokjes. En fiets je vooral met droog weer dan gaan die blokjes behoorlijk lang mee.

Op mijn oude fiets had ik velgremmen en ook ooit eens een FFWD wielset gewonnen wat carbon was. We grapten altijd als we aant afdalen waren en ik begon te remmen dat je dan weer 2 euro kwijt was aan versleten velg :) Viel wel wat mee hoor, maar ik heb ook altijd wel goede remblokken gebruikt maar vond de remkracht bij nat weer echt ondermaats. Wat dat betreft is schijfremmen gewoon ideaal.

Maar ik wil vooral geen discussie aanslingeren :P Ieder zijn ding en alles mag ook natuurlijk. Vooral doen wat je zelf mooi, praktisch etc vindt.
Ik heb 1x tijdens een 150km rit door baggerweer een compleet setje Shimano remblokjes opgeremd, bevestigd door een mechaniker van Shimano dat die grijze smurrie de restanten waren van mijn remblokjes (dalen in de regen op Duitse wegen vol bagger :| ).
Paar jaar daarna had mijn woon-werk fiets schijven en die heeft me 2x gered waarbij ik 1x zó hard moest remmen dat de fiets verticaal op het voorwiel tot stilstand kwam. En voor ik weer te horen krijg dat ik niet kan fietsen, ik reed met 45 een afdaling in en er kwam een hond het fietspad oplopen. Niet aangelijnd in een natura2000 gebied :X. Ik stond letterlijk 1cm voor de hond stil op de puntjes van m’n tenen met een stuurpen tussen m’n benen en een zadel in m’n rug. Moment dat ik viel ving het baasje van de hond me op :+

Enige mindere aan de schijven vind ik dat het naar rechts sturen op snelheid toch echt ietsjes zwaarder voelt dan bij velgremmen.

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Laatst online: 18:00
Herkennen jullie dit? Gisteren had ik een z2 training 2 uur lang op laag vermogen. Vanmorgen stond ik heb met helse spierpijn. Gek dat je van een zware training bijna geen spierpijn kan hebben en van een 'rustige' ineens helemaal stuk kan zijn

Strava | AP | IP | AW

• Prulleman
sapphire schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:06:
[...]

Enige mindere aan de schijven vind ik dat het naar rechts sturen op snelheid toch echt ietsjes zwaarder voelt dan bij velgremmen.
Dit heb ik echt nog nooit gemerkt of gehoord...

Strava

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:41:
[...]

Dit heb ik echt nog nooit gemerkt of gehoord...
Ik hier in het topic al een paar keer, vorig jaar nadat ik mijn Cube had. dacht toen dat het gewoon een nieuwe fiets dingetje was maar blijken de schrijven en klauw te zijn die links zitten en als je dan naar rechts stuurt heb je iets extra gewicht wat je de andere kant op moet trekken.
Ik merkte het nu weer bij de overstap van velgrem naar schijfrem, het went gelukkig binnen drie bochten weer dus spannend vind ik het niet.

@Webgnome Helse spierpijn niet maar wel stijver dan zou moeten na een Z2. Misschien heb je iets onder de leden, aankomend griepje ofzo?

Gabriël AM5

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Webgnome schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:29:
Herkennen jullie dit? Gisteren had ik een z2 training 2 uur lang op laag vermogen. Vanmorgen stond ik heb met helse spierpijn. Gek dat je van een zware training bijna geen spierpijn kan hebben en van een 'rustige' ineens helemaal stuk kan zijn
Bij mij altijd een voorbode van ziek worden. :X

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• orange.x
Ik heb heel soms bij bepaalde momenten wel dat je de schijf iets kan horen aanlopen, misschien ook wel naar rechts maar niet in zo'n mate dat ik het gevoel heb daar enorm door tegengehouden te worden :) Kan je dat niet dan op zo'n manier afstellen dat het verholpen kan worden?

• ElGreco
  • Laatst online: 23:26
Ik zou aan de rechter voorvork poot, een stukje plaklood onderaan plakken, is de fiets weer in balans.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
@sapphire Kan het zijn dat de weerstand die je voelt wordt veroorzaakt door de routing van je rem/schakel leidingen?
Wringt er iets wanneer je naar rechts stuurt? (tegendruk van een kabel/leiding?)
En voel je dit verschil ook wanneer je stil staat?

[ Voor 11% gewijzigd door guapper op 22-04-2026 11:03 ]

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
Webgnome schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:29:
Geen idee hoe vaak en wanneer laatste keer je training z2 was maar als dat tijdje geleden is kan zijn dat lichaam weer even moet wennen aan de belasting. Ik sta zelf vaak in krachthonk als ik mijn training na paar weken omgooi (andere oefeningen, volume of sets bijv) dan moet ik ook altijd even weekje wennen. Kan me ook voorstellen dat handbiken de spieren in armen anders belast dan in de benen op een fiets. Armen zijn natuurlijk kleinere spiergroepen dan in je benen.
Ik had zelf vorige week voor eerst 1,5 uur z2 gedaan was toen zelf inderdaad dag er na ook wel moe en zware benen. Al denk je na en tijdens training goh dat is lekker had zo nog een uur gekund. Dus als (beginner) met benen toegespitst op krachttraining herken ik het wel :D

• Prulleman
sapphire schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:59:
[...]

Ik hier in het topic al een paar keer, vorig jaar nadat ik mijn Cube had. dacht toen dat het gewoon een nieuwe fiets dingetje was maar blijken de schrijven en klauw te zijn die links zitten en als je dan naar rechts stuurt heb je iets extra gewicht wat je de andere kant op moet trekken.
Ik merkte het nu weer bij de overstap van velgrem naar schijfrem, het went gelukkig binnen drie bochten weer dus spannend vind ik het niet.

@Webgnome Helse spierpijn niet maar wel stijver dan zou moeten na een Z2. Misschien heb je iets onder de leden, aankomend griepje ofzo?
Hmmm ik heb ook een paar jaar een MTB met een lefty gereden ... Zou toch helemaal merkbaar moeten zijn.. maar had enkel dat met losse handen anders voelde

Strava

• Webgnome
Sjenker schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:47:
[...]

Geen idee hoe vaak en wanneer laatste keer je training z2 was maar als dat tijdje geleden is kan zijn dat lichaam weer even moet wennen aan de belasting. Ik sta zelf vaak in krachthonk als ik mijn training na paar weken omgooi (andere oefeningen, volume of sets bijv) dan moet ik ook altijd even weekje wennen. Kan me ook voorstellen dat handbiken de spieren in armen anders belast dan in de benen op een fiets. Armen zijn natuurlijk kleinere spiergroepen dan in je benen.
Ik had zelf vorige week voor eerst 1,5 uur z2 gedaan was toen zelf inderdaad dag er na ook wel moe en zware benen. Al denk je na en tijdens training goh dat is lekker had zo nog een uur gekund. Dus als (beginner) met benen toegespitst op krachttraining herken ik het wel :D
Handbike is wel iets anders maar het zijn en blijven spieren. Denk dat het een gevalletje was flinke tegenwind wat er toch in hakte.

Strava | AP | IP | AW

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01

PeaceNlove

Deugleuter

Webgnome schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:42:
[...]

Handbike is wel iets anders maar het zijn en blijven spieren. Denk dat het een gevalletje was flinke tegenwind wat er toch in hakte.
Z2=Z2, als jij je netjes aan die zone hebt gehouden dan heb je met de tegenwind gewoon een lager tempo gehad. Mijn gok zou zijn dat je een virusje te pakken hebt, gebaseerd op dat ik dan vaak ook opeens spierpijn heb …

• Webgnome
Ja die kans is aanwezig. Z2 = Z2 is net zoiets als water is nat ;). Het z2 is de ene keer makkelijk te doen en de andere keer gewoon ruk.

Strava | AP | IP | AW

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

guapper schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:08:
@sapphire Kan het zijn dat de weerstand die je voelt wordt veroorzaakt door de routing van je rem/schakel leidingen?
Wringt er iets wanneer je naar rechts stuurt? (tegendruk van een kabel/leiding?)
En voel je dit verschil ook wanneer je stil staat?
@orange.x @ElGreco Het is echt minimaal hoor maar viel me vooral op toen ik vorig jaar de Cube net had en dan vooral als je bij bv een rotonde eerst links stuurt en dan op snelheid naar rechts. Mijn eerste gedachte was dat het voelde alsof de fiets iets langer was en daardoor de bochten iets minder wendbaar aanvoelde. Daarna viel me op dat het alleen naar rechts was en toen las ik dat van de schijfremmen.
Na 4 maanden op velgremmen viel het me 2 weken geleden met de eerste rit op de Cube weer op maar daarna eigenlijk was het weer zo gewend. Het is niet alsof ik het altijd bewust voel of er last van heb

Als ik stil sta voel ik geen weerstand oid :)

Gabriël AM5

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 16:14
Draai het voorwiel eens om, dus remschijf aan de rechterkant er in, dus remschijf niet in de remklauw.
Dan zou je nu weerstand met naar links sturen moeten voelen.
(alleen remmen met de achterrem!, maar dat snap je hopelijk wel)

Ik heb er persoonlijk ook nog nooit iets van gemerkt.

mountainbiker

• Maarten_E

EINDELIJK iemand anders die ik daar over hoor. Begon te denken dat het in mijn hoofd zat. Vind het echt een nadeel van schijfremmen, al is het probleem bij mij andersom. Heb juist dat ik regelmatig bij bochten naar links weer moet corrigeren omdat ik te snel te scherp instuur.

Is dat niet op te lossen door de schijfrem vòòr rechts te plaatsen? Zat te denken dat de centrifugale kracht een rol speelt, en dat de schijfrem voor aan de rechterkant en de schijfrem achter aan de linkerkant dit compenseert?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 16:14
Gyroscopisch effect bedoel je? Dat is waarschijnlijk erg klein. De remschijf is erg licht tov de rest van het wiel. De bijdrage van de remschijf is erg klein. Bovendien hoe verder van de as hoe groter dat effect. De remschijf zit dichtbij de as en is licht.

mountainbiker

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:36

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik denk dat ze allemaal 200mm stuurtjes hebben.

If it aint fixed, it's broken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Maarten_E schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:06:
[...]

EINDELIJK iemand anders die ik daar over hoor. Begon te denken dat het in mijn hoofd zat. Vind het echt een nadeel van schijfremmen, al is het probleem bij mij andersom. Heb juist dat ik regelmatig bij bochten naar links weer moet corrigeren omdat ik te snel te scherp instuur.

Is dat niet op te lossen door de schijfrem vòòr rechts te plaatsen? Zat te denken dat de centrifugale kracht een rol speelt, en dat de schijfrem voor aan de rechterkant en de schijfrem achter aan de linkerkant dit compenseert?
Ja links stuurt daardoor iets te scherp en rechts iets te ruim :+

@mountainbiker Het is het best voelbaar en ik ga niet met 25+ rijden met één rem :+
Overigens als ik een euro kreeg voor iedere keer dat ik iets voel/hoor/ruik en te horen kreeg dat het zó minimaal is dat ik het niet zou moeten kunnen waarnemen…. Dan kon ik een setje Shimano Ultegra schijven met blokjes kopen ;)
Dus verbaasd me niets dat de meeste mensen het niet voelen, ik ben ook altijd diegene die het tikje in de fiets van zijn voorganger hoort terwijl de rest van de groep niets hoort :(

Gabriël AM5

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:36

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik denk dat jullie het echt eerder in een te korte remleiding moeten zoeken.

If it aint fixed, it's broken.

• orange.x
@sapphire aaah, ik had het verkeerd begrepen. Het gaat dus echt om hoe de bocht loopt en hoever je in moet sturen enzo. Zal daar vanavond eens op letten. Kan het me nu niet zo voor de geest halen namelijk.

• Maarten_E
Tjebakka schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:25:
Ik denk dat jullie het echt eerder in een te korte remleiding moeten zoeken.
Ik voel het in hoe de fiets zich zet, niet zozeer in het stuur. De fiets voelt alsof je over een dood punt heen moet duwen als je naar rechts stuurt. Bovendien speelt het bij mij op twee fietsen, wat het wel erg toevallig zou maken.

• dingbat
  • Niet online
Omdat ik voornamelijk in de polder fiets heb ik niet echt issues ervaren met velgremmen. Het enige lastige voor mij is dat de keuzeruimte beperkter is dan voor schijfremmen. Ik zoek een degelijk allround setje, alu en idealiter breder dan 17mm intern met het idee dat 25/28mm banden er wat mooier op liggen. Voor nu is mijn oog gevallen op een Pacenti Forza set. Het liefst HED Ardennes maar die zijn bijzonder prijzig.

[ Voor 10% gewijzigd door dingbat op 22-04-2026 16:04 ]

• orange.x
@Maarten_E En als je rechtop zit en zonder handen fietst, wil de fiets dan ook een specifieke kant op? Of gaat hij dan wel gewoon rechtuit?

• Maarten_E
orange.x schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:38:
@Maarten_E En als je rechtop zit en zonder handen fietst, wil de fiets dan ook een specifieke kant op? Of gaat hij dan wel gewoon rechtuit?
Ook dan heb ik het idee dat ik de fiets met mijn gewicht moet corrigeren. Op mijn oude fiets met.velgremmen kan ik prima rechtuit zonder handen fietsen. Op de nieuwe hybride en racefiets niet (beide schijfremmen).

@sapphire Ben jij toevallig een vlieggewicht? Denk dat mijn gebrek aan gewicht ook niet meehelpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten_E op 22-04-2026 17:14 ]

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:04
Nou, ik heb ook eens een goeie botsing meegepakt. Gisterenmiddag kwam een auto vanuit een onoverzichtelijke uitrit het fietspad op en ik kon niet meer uitwijken - dus ik ging over de motorkap. Gezien het best een harde klap was heb ik toen toch maar 112 gebeld en heeft de ambulance me meegenomen. Voelt wel wat overdreven, maar ik had niet echt een andere route naar hulp en pijn deed het wel :P Uiteindelijk lijk ik met de schrik (en nog een paar dagen beurs) weg te komen :)

Dan komt de afhandeling rondom de schade natuurlijk... De fiets staat nu bij de fietsenmaker. Die gaat een herstelrekening opstellen en daar hoor ik binnenkort van terug. Toen ik vroeg of ze ook het carbon konden controleren zei hij dat ze daarvoor zouden meten of het frame nog recht is.
Hebben jullie enig inzicht in hoe betrouwbaar zo'n check is? Je leest online allerlei interpretaties over carbonnen fietsframes na een impact, en hoe ontzettend moeilijk de integriteit te controlleren is na een crash. En hoe plots een ondeugdelijk frame kan falen. Daarmee zit het "meten of hij recht is" van de fietsenmaker me niet helemaal lekker. Maar misschien lees ik dan de verkeerde verhalen?

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:32

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

dingbat schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
Omdat ik voornamelijk in de polder fiets heb ik niet echt issues ervaren met velgremmen. Het enige lastige voor mij is dat de keuzeruimte beperkter is dan voor schijfremmen. Ik zoek een degelijk allround setje, alu en idealiter breder dan 17mm intern met het idee dat 25/28mm banden er wat mooier op liggen. Voor nu is mijn oog gevallen op een Pacenti Forza set. Het liefst HED Ardennes maar die zijn bijzonder prijzig.
Stond vorig jaar op het punt deze hieronder te kopen - standaard versie, 599 euro - tot ik zo idioot was om mijn velgremfiets te verkopen :(
https://leeze.de/en/produ...dO8_N5O91Fs0TLO-dGKs9ly3F

• Prulleman
Golenes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:33:
Nou, ik heb ook eens een goeie botsing meegepakt. Gisterenmiddag kwam een auto vanuit een onoverzichtelijke uitrit het fietspad op en ik kon niet meer uitwijken - dus ik ging over de motorkap. Gezien het best een harde klap was heb ik toen toch maar 112 gebeld en heeft de ambulance me meegenomen. Voelt wel wat overdreven, maar ik had niet echt een andere route naar hulp en pijn deed het wel :P Uiteindelijk lijk ik met de schrik (en nog een paar dagen beurs) weg te komen :)

Dan komt de afhandeling rondom de schade natuurlijk... De fiets staat nu bij de fietsenmaker. Die gaat een herstelrekening opstellen en daar hoor ik binnenkort van terug. Toen ik vroeg of ze ook het carbon konden controleren zei hij dat ze daarvoor zouden meten of het frame nog recht is.
Hebben jullie enig inzicht in hoe betrouwbaar zo'n check is? Je leest online allerlei interpretaties over carbonnen fietsframes na een impact, en hoe ontzettend moeilijk de integriteit te controlleren is na een crash. En hoe plots een ondeugdelijk frame kan falen. Daarmee zit het "meten of hij recht is" van de fietsenmaker me niet helemaal lekker. Maar misschien lees ik dan de verkeerde verhalen?
Recht kan nog steeds als er een scheur in zit... Dus ik zou even doorvragen over de methode of anders en echte carbon inspectie laten doen

Zoiets via röntgen
https://www.unlimitedcolo...2-R246ntgenfoto-test.aspx

Strava

• DDX
Prima toch om dan ambulance te bellen ?
Hoe is hulp voor je fiets dan geregeld trouwens dat die bij fietsenmaker is beland ?

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:41

He shit joh, beterschap!

• Golenes
DDX schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:37:
[...]

Prima toch om dan ambulance te bellen ?
Hoe is hulp voor je fiets dan geregeld trouwens dat die bij fietsenmaker is beland ?
Ja dat is misschoen ook wel zo :) Ik ben de fiets gisteren zelf wezen ophalen met de auto, die stond binnen bij de bewoners voor wiens huis het gebeurde.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 14:09

Predator

Suffers from split brain

Golenes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:14:
[...]

Ja dat is misschoen ook wel zo :) Ik ben de fiets gisteren zelf wezen ophalen met de auto, die stond binnen bij de bewoners voor wiens huis het gebeurde.
Dat is ook zo'n vraag die ik mezelf al gesteld heb. Als je alleen op weg bent en je valt en wordt afgevoerd .... je fiets neemt de ambulance nie meer denk ik. 8)7 Goed dat je hier wat hulpvaardige mensen had. :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• orange.x
Maarten_E schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:13:
[...]

Ook dan heb ik het idee dat ik de fiets met mijn gewicht moet corrigeren. Op mijn oude fiets met.velgremmen kan ik prima rechtuit zonder handen fietsen. Op de nieuwe hybride en racefiets niet (beide schijfremmen).

@sapphire Ben jij toevallig een vlieggewicht? Denk dat mijn gebrek aan gewicht ook niet meehelpt.
Hmm, nou hier geen lichtgewicht per se, 84kg zei de weegschaal vanochtend. Maar ik merkte juist bij mijn 2 nieuwere Elves fietsen tov mijn carbon Rose fiets met velgremmen dat deze juist veel strakker op de weg liggen als ik rechtop zit. Bij de Rose was ik toch altijd iets aan het corrigeren inderdaad.

Gisteren met bochten zowel links als rechts eigenlijk niets kunnen ontdekken waarvan ik zeg: valt me op. Was misschien ook weinig tijd voor want het ging behoorlijk rap allemaal. Maar het kan inderdaad de bekabeling zijn, gaat deze binnenin door het frame of buitenom nog deels?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03

Phydomir

Dennis

@Golenes Ik zou de fiets laten controleren door een carbon expert zoals bijvoorbeeld Unlimited Colors. "Kijken of hij nog recht is" klinkt niet als iets wat bij carbon heel erg aan de orde is. Ook als er wel echt schade is (die misschien niet met het blote oog te zien is) kan er heel veel qua reparatie.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• dingbat
  • Niet online
jorrefunk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:43:
[...]

Stond vorig jaar op het punt deze hieronder te kopen - standaard versie, 599 euro - tot ik zo idioot was om mijn velgremfiets te verkopen :(
https://leeze.de/en/produ...dO8_N5O91Fs0TLO-dGKs9ly3F
Bedankt voor de tip! Die specs lijken bijna te mooi om waar te zijn. En voor een hele nette prijs. Wel jammer dat het remoppervlak bewerkt is omdat het toch oneffen eraf gaat slijten. Maar deze gaan voorlopig sowieso bovenaan mijn wishlist!

• Golenes
Phydomir schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:56:
@Golenes Ik zou de fiets laten controleren door een carbon expert zoals bijvoorbeeld Unlimited Colors. "Kijken of hij nog recht is" klinkt niet als iets wat bij carbon heel erg aan de orde is. Ook als er wel echt schade is (die misschien niet met het blote oog te zien is) kan er heel veel qua reparatie.
@Phydomir en @Prulleman , bedankt voor de feedback. Ik zal Unlimited Colors eens contacteren, al is het maar voor de peace of mind als ik er weer op stap. Ook even informeren bij de FM wat ze nou precies doen, en ik ga even uitzoeken hoe zo'n scan dan verzekeringstechnisch gaat werken. Maar dat is secundair, natuurlijk.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20
Predator schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:03:
[...]

Dat is ook zo'n vraag die ik mezelf al gesteld heb. Als je alleen op weg bent en je valt en wordt afgevoerd .... je fiets neemt de ambulance nie meer denk ik. 8)7 Goed dat je hier wat hulpvaardige mensen had. :)
Mijn ervaring (helaas ervaring) is dat mensen altijd heel behulpzaam zijn als er iets gebeurd is.
Laatste keer dat ik het nodig had ook. Ambulance liet me toen weten (ondanks hersenschudding en allerlei andere plekken) ritje ambulance mij 950 euro zou kosten, dus als ik zelf naar ziekenhuis kon dit slimmer was.
@Golenes was dat bij jou geen issue? Sterkte met herstel!

[ Voor 4% gewijzigd door kwet op 23-04-2026 10:03 ]

• DDX
Predator schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:03:
[...]

Bij mijn vader is de fiets door de politie meegenomen naar het politiebureau. (toen hij mee ging met de ambulance)
Die is hij toen na aantal dagen gaan ophalen.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 23-04-2026 10:03 ]

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:32

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

dingbat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:57:
[...]
Bedankt voor de tip! Die specs lijken bijna te mooi om waar te zijn. En voor een hele nette prijs. Wel jammer dat het remoppervlak bewerkt is omdat het toch oneffen eraf gaat slijten. Maar deze gaan voorlopig sowieso bovenaan mijn wishlist!
Had toen ook mijn huiswerk gedaan. Pacenti's en Hed's was ik ook tegengekomen. En dan nog wielsets van Hunt en Boyd (USA). Maar die Leeze vond ik er het beste uitkomen, ook na mailverkeer (vraag/antwoord) met de mensen van Leeze zelf.

• Golenes
kwet schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:02:
[...]

Mijn ervaring (helaas ervaring) is dat mensen altijd heel behulpzaam zijn als er iets gebeurd is.
Laatste keer dat ik het nodig had ook. Ambulance liet me toen weten (ondanks hersenschudding en allerlei andere plekken) ritje ambulance mij 950 euro zou kosten, dus als ik zelf naar ziekenhuis kon dit slimmer was.
Ze hebben mij er in ieder geval niet voor gewaarschuwd! Dat wilde de 112-operator trouwens ook niet, ik stelde nog voor te vragen of de automobilist mij wilde brengen, maar dat was niet aan de orde. Ik heb dat nog nooit gehoord, dat de ambulance kosten op je verhaald worden in Nederland. Lijkt me een lastige.
Gelukkig zijn mensen inderdaad ontzettend behulpzaam, zeker op het platteland zit het naar mekaar omkijken er nog goed in.

• wibblemoo
Ambulance-beschikbaarheid is ook niet oneindig, dus als het medisch verantwoord is, zullen ze je zelf naar de huisarts laten gaan. Scheelt weer capaciteit. Die opmerking over 950 euro zal dan ook meer daar op slaan, dan jouw portomonee. Een ambu-rit zal alleen effect hebben op je eigen risico.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20
wibblemoo schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:22:
Ambulance-beschikbaarheid is ook niet oneindig, dus als het medisch verantwoord is, zullen ze je zelf naar de huisarts laten gaan. Scheelt weer capaciteit. Die opmerking over 950 euro zal dan ook meer daar op slaan, dan jouw portomonee. Een ambu-rit zal alleen effect hebben op je eigen risico.
Ik weet niet precies wat het effect was, maar dat werd me toen verteld, ze hebben me toen in elk geval goed nagekeken en me doorverwezen naar ziekenhuis, afspraak gemaakt en gezegd dat ik onderweg waa. Gelukkig was het tijdens een tocht. Dus ik ben netjes gebracht en fiets was ook meegenomen.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:04
Golenes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:15:
[...]
Ze hebben mij er in ieder geval niet voor gewaarschuwd! Dat wilde de 112-operator trouwens ook niet, ik stelde nog voor te vragen of de automobilist mij wilde brengen, maar dat was niet aan de orde.
Zolang niet bekend is wat het letsel is zullen ze niet zo snel risico willen lopen. Stel dat je wel een nekwervel hebt gebroken en in de auto met een dwarslaesie bij het ziekenhuis aankomt, wiens schuld is dat dan?

Als ik het goed begrijp was bij @kwet de ambu al ter plekke en ging het om de rit naar het ziekenhuis, als die het vertrouwd vinden kan je dan wat eigen risico besparen.

Flickr - Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
orange.x schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:32:
[...]

Hmm, nou hier geen lichtgewicht per se, 84kg zei de weegschaal vanochtend. Maar ik merkte juist bij mijn 2 nieuwere Elves fietsen tov mijn carbon Rose fiets met velgremmen dat deze juist veel strakker op de weg liggen als ik rechtop zit. Bij de Rose was ik toch altijd iets aan het corrigeren inderdaad.

Gisteren met bochten zowel links als rechts eigenlijk niets kunnen ontdekken waarvan ik zeg: valt me op. Was misschien ook weinig tijd voor want het ging behoorlijk rap allemaal. Maar het kan inderdaad de bekabeling zijn, gaat deze binnenin door het frame of buitenom nog deels?
Niet op jou gericht, maar ihkv de schijfremmen / velgremmen stabiliteit-discussie:

Ik zou eerst de geometrie van de verschillende frames eens vergelijken. Dat heeft een veel groter aandeel in rij-ervaring dan schijfremmen of velgremmen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 14:09

Predator

Suffers from split brain

kwet schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:02:
[...]

Mijn partner is ooit afgevoerd met de ambulance, en ik was toen niet thuis.
Het was wel een zo'n zelfstandige ambulance, niet van het ziekenhuis zelf. In België mag dat. In Nederland geen idee. Precies 3de wereld toestanden.

Maar het vreemde was wel, ze moest toen onmiddelijk met de bankkaart betalen voor ze haar wilden meeneemen :? Het was iets van een 100 euro of zo. Maar wel te betalen terwijl ze op de brancard lag.

Nog een argument dat je beter een bankkaart meeneemt op de fiets dan je paspoort 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Predator op 23-04-2026 11:33 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Prulleman
Predator schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:32:
[...]

Mijn partner is ooit afgevoerd met de ambulance, en ik was toen niet thuis.
Het was wel een zo'n zelfstandige ambulance, niet van het ziekenhuis zelf. In België mag dat. In Nederland geen idee.

Maar het vreemde was wel, ze moest toen onmiddelijk met de bankkaart betalen voor ze haar wilden meeneemen :? Het was iets van een 100 euro of zo. Maar wel te betalen terwijl ze op de brancard lag.
In nederland werkt dat in ieder geval niet zo :)

Ik heb een half jaar geleden mijn vrouw gebeld om me op te halen met een gebroken sleutelbeen en gekneusde ribben. (kon mijn fiets gelijk mee in de auto, leuke uitdaging, je vrouw instructies geven hoe een wiel te verwijderen).
Wel bijzonder in deze situatie.. mijn sleutelbeen was overduidelijk gebroken, maar toen ik de HAP/Spoed (geen idee meer eigenlijk) belde, moest ik eerst langs mijn eigen huisarts voor een doorverwijzing, want dat was sneller, als je via spoed wordt opgenomen gaat er een heel protocol met overbodige checks ofzo, terwijl je eigen huisarts je gelijk bij de röntgen kan krijgen.

Strava

• wibblemoo
Dat is om Amerikaanse toestanden te voorkomen, waar de 'Emergency Rooms' volzitten met mensen met een verkoudheid/griepje.

• Webgnome
my 2 cents over ambulance vervoer in Nederland Het word vergoed door je basis verzekering. En wat betreft hoe je spullen weer thuis komen..

Mijn ervaring is dat wanneer er politie bij betrokken zijn dat deze niet te beroerd zijn om dingen mee te nemen mocht dat nodig zijn ( zoals ook al door anderen is aangehaald ). Echter word er natuurlijk altijd wel verwacht dat je iets zelf kan regelen.

Zo hebben ze ooit een keer mijn vrouw naar het ziekenhuis vervoerd en haar rolstoel stond hier thuis nog. Gelukkig hebben ze die dingen ook in een ziekenhuis echter het was wel interessant..

[ Voor 64% gewijzigd door Webgnome op 23-04-2026 11:51 ]

Strava | AP | IP | AW

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
...als je in Nederland woont, en een zorgverekering hebt.
;)

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 23-04-2026 11:54 ]

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
Iemand nog tips en dingen om op te letten wanneer je een bike fitting zoekt? Ik merk dat ik volgens mij nog niet helemaal optimaal op de fiets zit soms dag erna licht zeurende spier in de lies of daarnet boven voorkant heup. Daarnaast dacht ik kan ik gelijk plaatjes en schoen uitzoeken en gelijk goed laten afstellen als ik daar mee wil beginnen fietsen.
Pagina: 1 ... 718 ... 723 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).