Laatst was ik de hydraulische remmen van mijn racefiets (Shimano Ultegra) aan het ontluchten. Ook even alles goed schoonmaken daarna onder het rubber van de handgreep...
En toen viel mij iets geks op. Onder het rubber van de handgreep, verticaal linksonder de olieschroef, zit een gekke opening, met daarin een rubbertje of ventieltje-achtig iets. Zie de foto hieronder in het rood omcirkeld. Ik kan nergens vinden wat dit is... of welke functie dit heeft.
Maar wat mij wel opviel is dat het lijkt alsof hier minimaal olie uit lekt. Echt minimaal, maar ik weet het vrij zeker aangezien ik het 100% had schoongemaakt en een paar dagen later zit er toch weer een vettige rand omheen.
Vlak na het schoonmaken blijft het schoon, ook al knijp ik de remmen in en houd ik ze ingeknepen. Dan lekt er niets. Het blijft dus schoon, maar na een paar dagen is er precies op die plek toch een vettige/viezige rand.
En omdat het alleen bij de linkerrem zo is, vind ik dat raar... ik merk verder niets aan mijn remmen, ze doen het goed en ik weet dus ook niet of dit altijd al zo geweest is. Het viel mij toevallig op.
Iemand?
EDIT: kwartier door googlen met steeds betere zoektermen bracht mij bij
deze post... het lijkt er dan op dat de diafragma verschoven/beschadigd/gescheurd/oid is als hij olie lekt door dat gaatje...
Maar ik vind het ook weer zo'n gedoe om alles open te halen omdat ik toevallig hier wat 'viezigheid' zag en alles verder prima werkt... Alleen om te checken of dit diafragma van 3 euro beschadigd of verschoven is?
Hmmm... misschien als ik mij een keer heel erg verveel

Of zou het 'normaal' zijn dat er iets lekt en deze viezigheid? Dat het niet rechts is en wel links dat het er gewoon bij hoort omdat de ene net wat beter afsluit dan de andere, maar beide binnen acceptabele grenzen? Het is niet zo dat er olie lekt namelijk...
Wel is het zo, en daar ga ik nu dan iets achter zoeken, dat mijn voorrem bij half versleten blokken altijd wat minder goed doet. Dan moet ik soms 3x pompen voordat deze 'goed' zit. Maar ook niet altijd... soms. Heel vaag... maar opeens zoek ik er iets achter...
Ben benieuwd of iemand hier een mooie aanvulling op heeft! Tnx!
[
Voor 27% gewijzigd door
Galois op 16-04-2026 09:35
]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.