Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 716 717 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-04 14:48
Arend_Akelig schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:03:
All, ik wil naast het mtb'en ook recreatief gaan wielrennen.
Zit een beetje jonggebruikte tweedehandsjes te kjiken op MP. Ik zie bijv. fietsen met schijfremmen en ultegra afgemonteerd voor 1600-1700 euro. Het liefst wil ik een waardevast merk, ik focus nu vooral op Bianchi en Pinarello. Hebben jullie nog tips welke merken ik mee kan nemen?
Bianchi en Pinarello zijn twee merken die het vooral goed doen bij de zondagochtend fietsclubjes. Zijn zeker niet beter of waardevaster dan andere fietsen. Ik zou er niet te veel over nadenken maar kijken naar afmontage en onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door Biohazzard21 op 14-04-2026 09:25 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
ja.. beter een goed onderhouden fiets met goede onderdelen, dan een fiets met een mooie sticker.
Als je nieuw gaat kopen, dan is het puur een kwestie van budget natuurlijk en kan je kijken en hoeverre je merkbeleving mee laat wegen. En verder kies je gewoon de maat, de kleur en de afmontage die bij je budget past.
2e hands is het een ingewikkelde combinatie van beschikbaarheid, onderhoudsstaat, maat, afstand, betrouwbaarheid verkoper, .... Als je dan nog kritisch bent op het merk... dan wordt het erg ingewikkeld om de juiste keuzes op de belangrijkere zaken te maken.

Strava

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik had dat in mijn post erbij willen zetten maar vond dat flauw.

Ik heb ook in België gefietst en Duitsland. Duitsland doet het best en Nederland is komt in de richting van België. Het stuk wat ik net daarvoor gefietst had had tegels met grote kieren in de lengte richting ertussen, daarna asfalt wat over een oud betonpad gelegd was en zo om de 30 meter een flinke kier. Dan waar ik reed toen het stuur brak was al gefreesd maar in de winter was er dan gaten ontstaan omdat het wegdek niet na het frezen (boom wortels) was afgedicht.

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:36:
Balen man. Dit is wel next level. Hoe lang heb je van t stuur mogen genieten?

Je schrijft dat de wegen hier niet goed zijn. Waar is hier?
Ik neem aan dat het originele stuur is en zo 25 jaar oud. Geen voortekenen gehad dat die zou breken anders het vermoeden dat het eens moest gebeuren.

Ik fiets hier in Overijssel en Drenthe. Het verschilt per gemeente hoe de staat van de weg is. Hardenberg is een ramp hier, terwijl het betonnen fietspad rond De Oldemeyer zwemplas weer juist erg goed, leuk en zeker positief uitdagend is. Die loopt echter niet helemaal rond en de rijbaan is daar met de auto al een hele kluif.

Ik ken een fietspad die je kunt vergelijken met het berijden van een stier. Beiden, wat ik niet graag doe.

@AMD1800
Nee, ik schrok niet en was alleen verbaast dat het stuur weg draaide. Was het een afdaling geweest, wat ik dus niet doe, dan was het meteen een schietgebedje geworden voor een stuurdemper en meer dan alleen een voorrem.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04
* Webgnome maakt notitie: niet naar hardenberg met de fiets..

Strava | AP | IP | AW

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:24:
* Webgnome maakt notitie: niet naar hardenberg met de fiets..
Coevorden richting Slagharen dan meteen naar links oversteken, naar de andere kant van het kanaal. Rechts ligt immers het 'stieren' fietspad.

https://maps.app.goo.gl/dWQmzPNR3bZm6Mw77

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-04 14:58
kwiebus schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:01:
[...]

Over tubeless gesproken, ben aan het worstelen om een Pirelli P Zero Race TLR op een Fulcrum Wind 55 DB te krijgen maar dat lijkt een mission impossible.
Er kwam toevallig gisteren in een Instagram reel deze tool voorbij: https://cushcore.com/products/rotarytiretool
Lijkt mij super makkelijk, maar ook super duur.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-04 15:02
rodiee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:42:
[...]

Er kwam toevallig gisteren in een Instagram reel deze tool voorbij: https://cushcore.com/products/rotarytiretool
Lijkt mij super makkelijk, maar ook super duur.
De handmatige versie van de tool zoals die al jaren in de autoindustrie word gebruikt?

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-04 15:34
Hatsa,

Na vorig geholpen te zijn aan een vernauwde liesslagader rechts, toch zeker 1 koers kunnen rijden na een hele lange tijd op te bouwen. Komt de dag erna de diagnose in mijn linkerbeen kijken..

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:02
Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:25:
ja.. beter een goed onderhouden fiets met goede onderdelen, dan een fiets met een mooie sticker.
Als je nieuw gaat kopen, dan is het puur een kwestie van budget natuurlijk en kan je kijken en hoeverre je merkbeleving mee laat wegen. En verder kies je gewoon de maat, de kleur en de afmontage die bij je budget past.
2e hands is het een ingewikkelde combinatie van beschikbaarheid, onderhoudsstaat, maat, afstand, betrouwbaarheid verkoper, .... Als je dan nog kritisch bent op het merk... dan wordt het erg ingewikkeld om de juiste keuzes op de belangrijkere zaken te maken.
OK thanx voor de tips voor nu. Zal tzt eerst eens testrijden op een aantal merken. V.w.b. zithouding etc lijkt het mij nogal lastig: pas na een tijd merk je volgens mij pas wat fijn zit/fietst. Ook met mijn huidige mtb ooit een bikefit gedaan en uiteindelijk toch met een iets lager zadel gaan rijden ivm het compacter en wendbaarder door de bochten kunnen gaan..

In ieder geval dank voor alle feedback; ik dacht even dat racers tov mtb's juist waardevaster zijn...

• Prulleman
Arend_Akelig schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:40:
[...]

OK thanx voor de tips voor nu. Zal tzt eerst eens testrijden op een aantal merken. V.w.b. zithouding etc lijkt het mij nogal lastig: pas na een tijd merk je volgens mij pas wat fijn zit/fietst. Ook met mijn huidige mtb ooit een bikefit gedaan en uiteindelijk toch met een iets lager zadel gaan rijden ivm het compacter en wendbaarder door de bochten kunnen gaan..

In ieder geval dank voor alle feedback; ik dacht even dat racers tov mtb's juist waardevaster zijn...
Als de maat globaal goed is, dan kan je altijd nog wel wat kanten op met een andere stuurpen.}
Pas ook op voor fietsen die al vrij laag zijn en waarbij de vork al kort is gezaagd.. terug de hoogte in gaat dan niet meer

Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
edoappelhof schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:33:
Hatsa,

Na vorig geholpen te zijn aan een vernauwde liesslagader rechts, toch zeker 1 koers kunnen rijden na een hele lange tijd op te bouwen. Komt de dag erna de diagnose in mijn linkerbeen kijken..
Oef, dat is wel echt balen. Sterkte.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04
Hatsa,

dat is niet mooi. Beterschap in ieder geval

Strava | AP | IP | AW

• Prulleman
Hatsa,

ai ai... sterkte man... echt balen, op deze manier lig je er wel heel lang uit...

Strava

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:21
esphome schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:28:
[...]

Coevorden richting Slagharen dan meteen naar links oversteken, naar de andere kant van het kanaal. Rechts ligt immers het 'stieren' fietspad.

https://maps.app.goo.gl/dWQmzPNR3bZm6Mw77
Wat is een stieren fietspad voor een soort fietspad?

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:26
AMD1800 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:22:
[...]

Wat is een stieren fietspad voor een soort fietspad?
Niets bijzonders behalve dat je langs een weiland met stieren rijdt. 🤭

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11

Kluus

Gang is alles

Hatsa,

Ai dat is balen zeg, zag je vandaag nog wel bij de Brabant Cup, toch nog goed gegaan? Sterkte maar weer in ieder geval ;(

• esphome
  • Niet online
Vanochtend het gebroken stuur kaal gemaakt en foto's genomen van de breuk. Vanavond toch maar een 40 jaar oud stuur gemonteerd wat van mijn hometrainer fiets afkomt. Het stuurlint was herbruikbaar en alle plak die op het stuur achterbleef laten zitten, zodat het lint ook nu weer goed blijft zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdHe9dJegNSR26iRgXbpBTcbSFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfBQMTX182uZK0LtNcUoUnTO.jpg?f=fotoalbum_large

Kennelijk ooit goed vastgezet gezien hoe de buis gestuikt is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcprX6eOFiuT4dcrtBqZteDZ2lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFnRCLRgoJmwHdNt2thYzHiu.jpg?f=fotoalbum_large

In die tijd had je nog geen A-heads en dus een stuurpen die meteen het stuur vastklemt. De bout eruit en het stuur wilde amper draaien en het eraf schuiven zou haast onmogelijk zijn. Eerst een schroeven ertussen....dat was niets. Een plankje...ook niets.
Hmmmmm, een soort mini-krik heb ik nodig. Toen zag ik het, de schroefdraad zit helemaal door de klem heen en zo de bout van de andere zijde erin gedraaid en een ring gepakt en en zo had ik mijn mini-krik. Het stuur schoof er zo af en ik in de klem van de A-head klemmen, remhendels erop en het lint er op wikkelen.
Altijd mooi om te herkennen waarom iets zo is gemaakt, dat het onderhouden en demonteren te doen is zonder special gereedschap nodig te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZfTHhTZ_pok5rxkv76lkCN2MT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThmmM8KZJ5JXswELb8rwNNjz.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ik heb weer een fiets die ik kan gebruiken totdat het vervangende stuur binnenkomt.

@AMD1800 hier wordt inhoud gegeven aan "stieren fietspad": esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Pagina: 1 ... 716 717 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).