Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 717 ... 723 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 14:49
Arend_Akelig schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:03:
All, ik wil naast het mtb'en ook recreatief gaan wielrennen.
Zit een beetje jonggebruikte tweedehandsjes te kjiken op MP. Ik zie bijv. fietsen met schijfremmen en ultegra afgemonteerd voor 1600-1700 euro. Het liefst wil ik een waardevast merk, ik focus nu vooral op Bianchi en Pinarello. Hebben jullie nog tips welke merken ik mee kan nemen?
Bianchi en Pinarello zijn twee merken die het vooral goed doen bij de zondagochtend fietsclubjes. Zijn zeker niet beter of waardevaster dan andere fietsen. Ik zou er niet te veel over nadenken maar kijken naar afmontage en onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door Biohazzard21 op 14-04-2026 09:25 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
ja.. beter een goed onderhouden fiets met goede onderdelen, dan een fiets met een mooie sticker.
Als je nieuw gaat kopen, dan is het puur een kwestie van budget natuurlijk en kan je kijken en hoeverre je merkbeleving mee laat wegen. En verder kies je gewoon de maat, de kleur en de afmontage die bij je budget past.
2e hands is het een ingewikkelde combinatie van beschikbaarheid, onderhoudsstaat, maat, afstand, betrouwbaarheid verkoper, .... Als je dan nog kritisch bent op het merk... dan wordt het erg ingewikkeld om de juiste keuzes op de belangrijkere zaken te maken.

Strava

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik had dat in mijn post erbij willen zetten maar vond dat flauw.

Ik heb ook in België gefietst en Duitsland. Duitsland doet het best en Nederland is komt in de richting van België. Het stuk wat ik net daarvoor gefietst had had tegels met grote kieren in de lengte richting ertussen, daarna asfalt wat over een oud betonpad gelegd was en zo om de 30 meter een flinke kier. Dan waar ik reed toen het stuur brak was al gefreesd maar in de winter was er dan gaten ontstaan omdat het wegdek niet na het frezen (boom wortels) was afgedicht.

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 06:36:
Balen man. Dit is wel next level. Hoe lang heb je van t stuur mogen genieten?

Je schrijft dat de wegen hier niet goed zijn. Waar is hier?
Ik neem aan dat het originele stuur is en zo 25 jaar oud. Geen voortekenen gehad dat die zou breken anders het vermoeden dat het eens moest gebeuren.

Ik fiets hier in Overijssel en Drenthe. Het verschilt per gemeente hoe de staat van de weg is. Hardenberg is een ramp hier, terwijl het betonnen fietspad rond De Oldemeyer zwemplas weer juist erg goed, leuk en zeker positief uitdagend is. Die loopt echter niet helemaal rond en de rijbaan is daar met de auto al een hele kluif.

Ik ken een fietspad die je kunt vergelijken met het berijden van een stier. Beiden, wat ik niet graag doe.

@AMD1800
Nee, ik schrok niet en was alleen verbaast dat het stuur weg draaide. Was het een afdaling geweest, wat ik dus niet doe, dan was het meteen een schietgebedje geworden voor een stuurdemper en meer dan alleen een voorrem.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:00
* Webgnome maakt notitie: niet naar hardenberg met de fiets..

Strava | AP | IP | AW

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:24:
* Webgnome maakt notitie: niet naar hardenberg met de fiets..
Coevorden richting Slagharen dan meteen naar links oversteken, naar de andere kant van het kanaal. Rechts ligt immers het 'stieren' fietspad.

https://maps.app.goo.gl/dWQmzPNR3bZm6Mw77

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-05 13:16
kwiebus schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:01:
[...]

Over tubeless gesproken, ben aan het worstelen om een Pirelli P Zero Race TLR op een Fulcrum Wind 55 DB te krijgen maar dat lijkt een mission impossible.
Er kwam toevallig gisteren in een Instagram reel deze tool voorbij: https://cushcore.com/products/rotarytiretool
Lijkt mij super makkelijk, maar ook super duur.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-05 16:28
rodiee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:42:
[...]

Er kwam toevallig gisteren in een Instagram reel deze tool voorbij: https://cushcore.com/products/rotarytiretool
Lijkt mij super makkelijk, maar ook super duur.
De handmatige versie van de tool zoals die al jaren in de autoindustrie word gebruikt?

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05 19:57
Hatsa,

Na vorig geholpen te zijn aan een vernauwde liesslagader rechts, toch zeker 1 koers kunnen rijden na een hele lange tijd op te bouwen. Komt de dag erna de diagnose in mijn linkerbeen kijken..

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:33
Prulleman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:25:
ja.. beter een goed onderhouden fiets met goede onderdelen, dan een fiets met een mooie sticker.
Als je nieuw gaat kopen, dan is het puur een kwestie van budget natuurlijk en kan je kijken en hoeverre je merkbeleving mee laat wegen. En verder kies je gewoon de maat, de kleur en de afmontage die bij je budget past.
2e hands is het een ingewikkelde combinatie van beschikbaarheid, onderhoudsstaat, maat, afstand, betrouwbaarheid verkoper, .... Als je dan nog kritisch bent op het merk... dan wordt het erg ingewikkeld om de juiste keuzes op de belangrijkere zaken te maken.
OK thanx voor de tips voor nu. Zal tzt eerst eens testrijden op een aantal merken. V.w.b. zithouding etc lijkt het mij nogal lastig: pas na een tijd merk je volgens mij pas wat fijn zit/fietst. Ook met mijn huidige mtb ooit een bikefit gedaan en uiteindelijk toch met een iets lager zadel gaan rijden ivm het compacter en wendbaarder door de bochten kunnen gaan..

In ieder geval dank voor alle feedback; ik dacht even dat racers tov mtb's juist waardevaster zijn...

• Prulleman
Arend_Akelig schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:40:
[...]

OK thanx voor de tips voor nu. Zal tzt eerst eens testrijden op een aantal merken. V.w.b. zithouding etc lijkt het mij nogal lastig: pas na een tijd merk je volgens mij pas wat fijn zit/fietst. Ook met mijn huidige mtb ooit een bikefit gedaan en uiteindelijk toch met een iets lager zadel gaan rijden ivm het compacter en wendbaarder door de bochten kunnen gaan..

In ieder geval dank voor alle feedback; ik dacht even dat racers tov mtb's juist waardevaster zijn...
Als de maat globaal goed is, dan kan je altijd nog wel wat kanten op met een andere stuurpen.}
Pas ook op voor fietsen die al vrij laag zijn en waarbij de vork al kort is gezaagd.. terug de hoogte in gaat dan niet meer

Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:22
edoappelhof schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:33:
Hatsa,

Na vorig geholpen te zijn aan een vernauwde liesslagader rechts, toch zeker 1 koers kunnen rijden na een hele lange tijd op te bouwen. Komt de dag erna de diagnose in mijn linkerbeen kijken..
Oef, dat is wel echt balen. Sterkte.

• Webgnome
Hatsa,

dat is niet mooi. Beterschap in ieder geval

Strava | AP | IP | AW

• Prulleman
Hatsa,

ai ai... sterkte man... echt balen, op deze manier lig je er wel heel lang uit...

Strava

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
esphome schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:28:
[...]

Coevorden richting Slagharen dan meteen naar links oversteken, naar de andere kant van het kanaal. Rechts ligt immers het 'stieren' fietspad.

https://maps.app.goo.gl/dWQmzPNR3bZm6Mw77
Wat is een stieren fietspad voor een soort fietspad?

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:56
AMD1800 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:22:
[...]

Wat is een stieren fietspad voor een soort fietspad?
Niets bijzonders behalve dat je langs een weiland met stieren rijdt. 🤭

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:01

Kluus

Gang is alles

Hatsa,

Ai dat is balen zeg, zag je vandaag nog wel bij de Brabant Cup, toch nog goed gegaan? Sterkte maar weer in ieder geval ;(

• esphome
  • Niet online
Vanochtend het gebroken stuur kaal gemaakt en foto's genomen van de breuk. Vanavond toch maar een 40 jaar oud stuur gemonteerd wat van mijn hometrainer fiets afkomt. Het stuurlint was herbruikbaar en alle plak die op het stuur achterbleef laten zitten, zodat het lint ook nu weer goed blijft zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdHe9dJegNSR26iRgXbpBTcbSFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfBQMTX182uZK0LtNcUoUnTO.jpg?f=fotoalbum_large

Kennelijk ooit goed vastgezet gezien hoe de buis gestuikt is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcprX6eOFiuT4dcrtBqZteDZ2lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFnRCLRgoJmwHdNt2thYzHiu.jpg?f=fotoalbum_large

In die tijd had je nog geen A-heads en dus een stuurpen die meteen het stuur vastklemt. De bout eruit en het stuur wilde amper draaien en het eraf schuiven zou haast onmogelijk zijn. Eerst een schroeven ertussen....dat was niets. Een plankje...ook niets.
Hmmmmm, een soort mini-krik heb ik nodig. Toen zag ik het, de schroefdraad zit helemaal door de klem heen en zo de bout van de andere zijde erin gedraaid en een ring gepakt en en zo had ik mijn mini-krik. Het stuur schoof er zo af en ik in de klem van de A-head klemmen, remhendels erop en het lint er op wikkelen.
Altijd mooi om te herkennen waarom iets zo is gemaakt, dat het onderhouden en demonteren te doen is zonder special gereedschap nodig te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZfTHhTZ_pok5rxkv76lkCN2MT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThmmM8KZJ5JXswELb8rwNNjz.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ik heb weer een fiets die ik kan gebruiken totdat het vervangende stuur binnenkomt.

@AMD1800 hier wordt inhoud gegeven aan "stieren fietspad": esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

• edoappelhof
Kluus schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:08:
[...]

Ai dat is balen zeg, zag je vandaag nog wel bij de Brabant Cup, toch nog goed gegaan? Sterkte maar weer in ieder geval ;(
Dat gaat (nog) best oke, op dat soort rondjes hoef je niet lang boven FTP. Heb jou gemist daar!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:59:
[...]

Dat gaat (nog) best oke, op dat soort rondjes hoef je niet lang boven FTP. Heb jou gemist daar!
Ja, ik stond bij de jeugd te kijken en zag je een paar rondjes voorrijden. Na de jeugdwedstrijd zijn we vrij snel gegaan om te eten. :Y)

• Cloclo100
  • Laatst online: 22:26
En hier eindigt ineens mijn voorjaar en alle mooie doelen. Gisteravond, na een rit van 110km spring ik nog even op een fietspad met een schuine borduur, zoals ik er al 1000 genomen heb. Tegen ongeveer 35km/u weggeschoven en hard op de rechterflank. Al snel duidelijk dat ik niet meer op mijn been kon steunen en 2 vriendelijke mannen hebben me geholpen en hulpdiensten gebeld. Verdict is voorlopig best zwaar: 2 (wel cleane) breukjes achteraan in het bekken, opgenomen in het ziekenhuis voor verdere onderzoeken en dan wordt beslist of ik nog naar huis kan vandaag. De fiets was ook flink gehavend maar dat zijn zorgen voor latzr. Eerste crash ooit maar wel meteen de moeite. Als Wout zoveel miserie kan overwinnen , dan kan ik dit ook wel voor 1 valpartij. 🤟
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTayFWJBZW_S00Nim5efWuT_n6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DjUaMJP3JiZYV0291XQRPSe.jpg?f=fotoalbum_large

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:16
Ai! Dat is balen zeg, Beterschap! Hopelijk voorspoedig herstel!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Requiem19
Pfoe, sterkte @Cloclo100. Hopelijk herstellen de breuken snel en kan je deze zomer nog lekker genieten op de fiets.

Een goede reminder voor ons allemaal dat een ongeluk in een klein hoekje zit....

Voor de niet Vlaams-taligen: wat is een schuine 'borduur'? Probeer even te begrijpen wat er nu precies gebeurd is, maar ben even lost in de terminilogie van de weg-objecten.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:41
Oh sjees, beterschap! Ziet er toch vrij heftig uit.

@esphome jij komt er ook nog goed vanaf met het stuur, dat had veel erger kunnen aflopen.

[ Voor 48% gewijzigd door tiswat op 15-04-2026 08:33 ]

• Webgnome
@Cloclo100 beterschap en spoedig herstel gewenst!
Requiem19 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:22:
Pfoe, sterkte @Cloclo100. Hopelijk herstellen de breuken snel en kan je deze zomer nog lekker genieten op de fiets.

Een goede reminder voor ons allemaal dat een ongeluk in een klein hoekje zit....

Voor de niet Vlaams-taligen: wat is een schuine 'borduur'? Probeer even te begrijpen wat er nu precies gebeurd is, maar ben even lost in de terminilogie van de weg-objecten.
Ik dek dat een schuine borduur een schuin randje is het fietspad op

Strava | AP | IP | AW

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Poh dat ziet er niet best uit @Cloclo100 heel veel sterkte met herstel ook!

• edoappelhof
Kluus schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:03:
[...]

Ja, ik stond bij de jeugd te kijken en zag je een paar rondjes voorrijden. Na de jeugdwedstrijd zijn we vrij snel gegaan om te eten. :Y)
Heel belangrijk!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:03
Aj beterschap @Cloclo100 het gaat vaak goed....
Hier de laatste dagen ook 2x net geluk gehad.
Zondag een klein opstaand randje op een nieuwe klinkerweg niet gezien waar m'n voorwiel net achterbleef hangen en ik een stuk offroad op geslingerd werd en net staande kan blijven.
Gisteren wat miscommunicatie op het einde van ons vaste rondje die we ooit wat anders indelen.
Ik riep rechtsaf en degene die schuin voor mij op kop reed dacht rechtdoor.
Dus we sneden elkaar af en onze lichamen raakte elkaar maar konden net staande blijven.
Dus ben weer even wakker geschut en maar weer wat scherpen zijn...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ai, sterkte met het herstel @Cloclo100 !

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 09:53
Beterschap @Cloclo100. Komt wel weer goed, maar zal even tijd kosten ja. Goede reminder voor de rest, soms niet te snel te veel willen. Maar ik heb er soms ook wel een handje van als het eenmaal lekker rondrijdt.

• Cloclo100
Requiem19 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:22:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYNUopXpB8V-6x6_TtIk5-uTJnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blP3TCx0Ijpnub7Zi7FxAnIp.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets.. maar dat zou normaal nooit een probleem mogen zijn, net omdat hij schuin oploopt. Ik heb de fiets ook niet meer gezien, wie weet heb ik een klapband ofzo gehad.

Voor de rest bedankt allemaal, CT-scan is genomen en dokter gaat nu beslissen wat ik mag en niet mag, operatie is voorlopig uitgesloten. Zun van mijn fietsdoelen, ik was lekker in vorm aan het geraken, maar blij dat het niks ergers is. Niet zo handig met een baby van 11 maanden en een vrouw die zelfstandig is, maar we slepen ons er wel doorheen. Vamos!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 14:09

Predator

Suffers from split brain

Webgnome schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:37:
@Cloclo100 beterschap en spoedig herstel gewenst!

[...]

Ik dek dat een schuine borduur een schuin randje is het fietspad op
Inderdaad. Ik weet niet of @Cloclo100 een Belg is, maar hier in België liggen veel fietspaden hoger dan de straat, op hoogte van het voetpad. Er is dan een grote betonnen boordsteen die afgeschuind is.
Op bepaalde punten waar je moet oversteken of kruisen is die boordsteen dan verlaagd en kan je er makkelijker af.

Maar met de fietspaden chaos in België mis je die vaak, waardoor je er dan toch eens moet schuin op rijden om weer op het fietspad te geraken. Dat gaat bijna altijd goed, maar dus niet altijd. ;(
Veel beterschap @Cloclo100

De fietsinfrastructuur in België is vaak echt om te huilen. Ontbrekende borden, slechte staat van de fietspaden. Sommige fietsstroken zijn slechter dan een deftige gravelstrook. Geen uniforme kleuren en lijnen. Omwisseling tussen 2 richting en 1 richtingsfietspaden.
Daar bovenop ook aggressieve autobestuurders als je door omstandigheden niet op het fietspad beland bent. Vaak is dat ook niet express.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 16:14
@Cloclo100 beterschap!

Ik heb de sigma reco 80 radar aangeschaft, dit is de duitse versie met StVZO achterlicht (geen knipperfunctie vooral) (voor 120 € bij Rose in Bocholt (DE)). Je hebt ook de sigma reco 81, maar die is erg slecht verkrijgbaar.
Ik gebruik hem in combinatie met een karoo 3.
Was probleemloos te connecten.
Via de Sigma app de firmware geupdate van 1.04 naar 1.05.

Dit is mijn eerste radar. Gisteren eerste ritje gedaan, het bevalt me wel goed, die radar waarschuwingen, geeft je net wat eerder info over wat er van achter naderd.
Mijn gehoor is al niet top meer (50+ en ook teveel harde muziek (metal o.a.) in het verleden geluisterd vrees ik), dus ik ben echt eerder gewaarschuwd.

Viel me wel op dat ie een vrachtwagen aan gaf als een treintje van 3 autos.
Doet een garmin radar dat ook?

[ Voor 3% gewijzigd door mountainbiker op 15-04-2026 10:59 ]

mountainbiker

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
mountainbiker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:56:
@Cloclo100 beterschap!

Ik heb de sigma reco 80 radar aangeschaft, dit is de duitse versie met StVZO achterlicht (geen knipperfunctie vooral) (voor 120 € bij Rose in Bocholt (DE)). Je hebt ook de sigma reco 81, maar die is erg slecht verkrijgbaar.

Dit is mijn eerste radar. Gisteren eerste ritje gedaan, het bevalt me wel goed, die radar waarschuwingen, geeft je net wat eerder info over wat er van achter naderd.
Mijn gehoor is al niet top meer (50+ en ook teveel harde muziek (metal o.a.) in het verleden geluisterd vrees ik), dus ik ben echt eerder gewaarschuwd.

Ik heb een Cospoo tr70, daarbij heb ik dat nog niet gezien. Aanhangers worden wel als een bumperklevende 2e auto getoond.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:26
@Cloclo100 beterschap!

Gewoon op voorraad bij bike24, bike-discount en hollandbikeshop voor rond de 155-160 eu.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 13:50

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Cloclo100 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:14:
Eerste crash ooit maar wel meteen de moeite.
[Afbeelding]
Hier was mijn eerst knullige valpartij met de club ook op zo een borduurrand (ook Vlaming, dus ik ken het woord :) ) Bij het oprijden zaten er tussen twee van die 'stoepranden' een serieuze kap af (stuk eruit)
Gevolg, stootlek, direct leegloper en af die rand gegleden. Rechtdoor in een plantenbak die ik net probeerde te ontwijken. Verdikt was veel malser. Stootlek, wat krasjes van in de struiken te vallen en gekneusd ego.
Maar euhm, veel beterschap!

• esphome
  • Niet online
@Cloclo100 beterschap!

Garmin laat vrachtwagens ook zien als twee of drie als er een aanhanger aanzit.

Ik heb sinds een paar weken de Reco 81 en ik heb er 135 voor betaald. Ik heb alleen de radar aanstaan en gaat die rustig knipperen als er verkeer achterop komt. Het remlicht maakt onderscheid tussen rustig remmen en een noodstop. Dan gaat snel knipperen i.p.v. constant branden.

Hij is soms wat te gevoelig voor mijn gevoel en Sigma moet nog daar aan schaven aan wat er gezien wordt. Ik heb zelf de houder van de Garmin 515 omgebouwd naar er één voor de Sigma (i.v.m. extra vergrendeling in de Sigma) want ik vind de houder van Sigma echt groot. Maar wel degelijk.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:17
Voor dit jaar heb ik in de planning staan om met een groepje de 11 stuwmeren tocht te doen (200km road, https://www.komoot.com/tour/2599786500) na vorig jaar de AGR240 te hebben gedaan (maar niet tijdens AGR weekend ivm langzaamrijdend en stilstaand verkeer). Heeft iemand deze toevallig al eens gedaan en zo ja, wat vond je ervan? Tips zijn meer dan welkom.

• esphome
  • Niet online
Schuine stoepranden maken het oprijden gevaarlijk en ik stuur altijd extra in als ik er over moet. Zoveel mogelijk haaks raken want anders kunt als het ware afketsen met het wiel.

Je ziet die borduur randen steeds meer hier en ik heb ook kennis er mee gemaakt toen ik ruim de bocht doorging en de zijkant van de velg achter, die rand raakte. Geen schade maar ik er vanaf of rij er zoveel mogelijk haaks er tegenop.

Deze gemeente heeft actie ondernomen na ongelukken: https://meijel24.nl/2021/...lijk-na-flinke-valpartij/

Sterkte @Cloclo100 en hopelijk kun snel weer langs die borduur randen voorbij zoeven op de fiets.

• mountainbiker
Knipperend remlicht heeft de reco 80 ook. Maar dus geen continue knipperend achterlicht in verschillende modi. Vind ik zelf geen groot probleem. Ik fiets veel in Duitsland, dus beter geen Polizei gezeur, zijn soms echt streng weet ik uit ervaring...

Wat bedoel je met houder van de Garmin 515 omgebouwd?
Ik dacht dat het gewoon een garmin compatible mount is.

mountainbiker

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
@Cloclo100 en @edoappelhof Beterschap en een spoedig herstel gewenst aan jullie beiden.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
Beterschap beiden!

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:07
esphome schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:16:
[...]

Garmin laat vrachtwagens ook zien als twee of drie als er een aanhanger aanzit.
De nieuwe Garmin radar (icm x40 edge of hoger) laat ook de positie en de grootte van het object zien.

https://www.dcrainmaker.c...-820-in-depth-review.html

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Webgnome
Mistraller schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:37:
[...]

De nieuwe Garmin radar (icm x40 edge of hoger) laat ook de positie en de grootte van het object zien.

Dat kan ik bevestigen. Gisteren paar keer gehad over de dijk dat ik hierdoor wist wat er achter mij zat. Werkt verdacht goed.

Strava | AP | IP | AW

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:37:
[...]

Dat wordt dan alleen ondersteund door een paar Garmin fietscomputers x40/x50 en smartphones waar de Varia software opstaat. Andere merken en oudere Edge's zijn uitgesloten van die extra functionaliteit.

• Webgnome
@esphome dat is hoe Garmin werkt helaas.. 😂

Strava | AP | IP | AW

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:06
@Cloclo100 : Heel veel sterkte met het herstel.

En @esphome : Wat heb jij een ongelooflijke mazzel gehad. Dit is een vriend van mij ooit overkomen terwijl we aan het fietsen waren en die viel recht op zijn gezicht. Heeft meerdere operaties aan zijn aangezicht gehad en vrijwel al zijn boventanden zijn nu nep. Het was ook echt een bloedbad, schrik er nog welleens van wakker. Een 40 jaar oud stuurtje lijkt me in dat opzicht best spannend.

[ Voor 7% gewijzigd door Louislouislouis op 15-04-2026 13:41 ]

• Frenz64
  • Laatst online: 17-05 21:18
Phoa, beterschap allebei idd en je hebt veel mazzel gehad @esphome

Let's all be carefull out there (Captain Frank Furillo speaking, voor wie 'm zich nog herinnert)

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Captain Thaddeus Harris staat me dan nog wel bij.. :+

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een giant defy advanced pro 2 met de hookless velgen.
Nu gebruik ik al jaren de PIRELLI CINTURATO VELO 32 mm banden zoals aangegeven in de geteste en goedgekeurde banden lijst op de site van Giant.
Nu zijn deze banden end of life en vervangen door het nieuwe model de CINTURATO™ EVO 32 mm.
Op de pirelli site geven ze aan dat deze op Giant velgen kunnen maar deze worden niet op de Giant site weergegeven.
Wat moet ik nu aanhouden, want in mijn gedachte zijn toch alle hookless banden op hookless velgen te zetten. Of zijn die van Giant weer speciaal.
Ik heb Giant al gemaild maar krijg geen antwoord

• tiswat
koetsier88 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:37:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een giant defy advanced pro 2 met de hookless velgen.
Nu gebruik ik al jaren de PIRELLI CINTURATO VELO 32 mm banden zoals aangegeven in de geteste en goedgekeurde banden lijst op de site van Giant.
Nu zijn deze banden end of life en vervangen door het nieuwe model de CINTURATO™ EVO 32 mm.
Op de pirelli site geven ze aan dat deze op Giant velgen kunnen maar deze worden niet op de Giant site weergegeven.
Wat moet ik nu aanhouden, want in mijn gedachte zijn toch alle hookless banden op hookless velgen te zetten. Of zijn die van Giant weer speciaal.
Ik heb Giant al gemaild maar krijg geen antwoord
Kan me echt niet voorstellen dat Giant écht speciale heeft die alleen voor Giant geschikt zijn.

• koetsier88
tiswat schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:39:
[...]

Kan me echt niet voorstellen dat Giant écht speciale heeft die alleen voor Giant geschikt zijn.
Dat vind ik ook maar onderstaande staat op de site

Please be aware that if you choose to use a tire with an indicated maximum pressure above 72.5psi (5 bar) that is not on the list of tires that have passed the Giant test protocol, YOU DO SO AT YOUR OWN RISK, as the tire may not function properly with the Giant hookless road, CX and gravel WheelSystems.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:46
Misschien nog niet getest door Giant zelf / lopen ze wat achter met updaten van info op hun site ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• koetsier88
DDX schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:59:
Misschien nog niet getest door Giant zelf / lopen ze wat achter met updaten van info op hun site ?
Ja misschien wel, maar weet niet of deze nieuwe banden wel goed op de giant hookless velgen passen. En of ze eraf kunnen geraken. Of zijn alle hookless velgen hetzelfde. Want bij andere merken hookles velgen staan ze wel op de site om te gebruiken

• Requiem19
koetsier88 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:25:
[...]

Ja misschien wel, maar weet niet of deze nieuwe banden wel goed op de giant hookless velgen passen. En of ze eraf kunnen geraken. Of zijn alle hookless velgen hetzelfde. Want bij andere merken hookles velgen staan ze wel op de site om te gebruiken
Ik zou Giant mailen, daar zullen ze wel op moeten reageren omdat het een safety vraag is lijkt me.

Denk overigens dat het prima kan. In principe is hookless = hookless.

• koetsier88
Requiem19 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:30:
[...]

Ik zou Giant mailen, daar zullen ze wel op moeten reageren omdat het een safety vraag is lijkt me.

Denk overigens dat het prima kan. In principe is hookless = hookless.
Ik heb giant gemaild maar krijg geen antwoord.
Dan maar een andere band gaan zoeken.

Zit dan te denken aan de continental banden of de hutchinson challenger TL banden te nemen

[ Voor 5% gewijzigd door koetsier88 op 15-04-2026 16:36 ]

• DDX
Als ze op de pirelli site als compatible vermeld worden zal het wel goed zitten.
Maar wil je jezelf volledig indekken dan enkel band nemen die bij beide goedgekeurd is.

• Mistraller
  • Laatst online: 02:07
esphome schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:54:
[...]

Dat wordt dan alleen ondersteund door een paar Garmin fietscomputers x40/x50 en smartphones waar de Varia software opstaat. Andere merken en oudere Edge's zijn uitgesloten van die extra functionaliteit.
Dat klopt, al hoort een smartphone in je achterzak of thuis wat mij betreft. Maar verder vind ik dat Garmin qua support niet slecht is, zeker gezien de hoeveelheid verbeteringen ze backporten naar de x40 serie. Hazard reporting is immers ook op x40 uitgebracht toen x50 werd gelanceerd. Voor andere merken weet ik niet of het aan het ontbreken van de software ligt, of aan het al dan niet doorsturen van data. Sowieso krijgt ook de x30 serie al meer data door dan je standaard ziet; want de exacte speed van elke detectie wordt ook doorgestuurd. Met een IQ app kan je die vervolgens ook loggen zodat die data in je FIT terecht komt.

De x30 serie mist waarschijnlijk gewoon wat extra computing power om visueel meer weer te geven dan nu. Maar de radar zelf is op zich nog wel backwards compatibel. Over ANT+ is er alleen 1 protocol bug; In ANT+ is niet meer ruimte in het dataveld om boven de 200m afstand te gaan. Heb dus een radar met 240m range aangesloten via ANT+, dan zal de eerste detectie 40 meter of korter aangeven, en dan ineens naar 200 meter springen. Daarom koppelen de nieuwere devices over BT. Heeft GLama al eens in een review besproken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• esphome
  • Niet online
@Frenz64 @Louislouislouis Ik rustte op dat moment op rubber van de remhendels en voelde het rechterdeel van het stuur wegdraaien. De onderkant van de buis waar de scheur zit was groot genoeg om genoeg weerstand te bieden. Als het helemaal afbreekt en je laat los dan is de kans groot dat het stuur dan hangend aan de kabels in het voorwiel schiet.

Vandaag gefiets met mijn oude stuur van mijn vorige fiets, wachtende op het nieuwe stuur, het was een beetje thuiskomen en de greep onderaan was veel comfortabeler dan de nieuwe drops met knikken erin. Het viel mij verder op dat het stuur flexte als ik kracht zette. Nieuwere sturen geven geen krimp.
Eens kijken of er stuurdoppen zijn die 1 a 2 cm toevoegen zodat de pink er ook nog bij past als ik de handen laag heb.

• Galois
  • Laatst online: 19-05 17:14

Galois

1811 - 1832

Laatst was ik de hydraulische remmen van mijn racefiets (Shimano Ultegra) aan het ontluchten. Ook even alles goed schoonmaken daarna onder het rubber van de handgreep...

En toen viel mij iets geks op. Onder het rubber van de handgreep, verticaal linksonder de olieschroef, zit een gekke opening, met daarin een rubbertje of ventieltje-achtig iets. Zie de foto hieronder in het rood omcirkeld. Ik kan nergens vinden wat dit is... of welke functie dit heeft.

Maar wat mij wel opviel is dat het lijkt alsof hier minimaal olie uit lekt. Echt minimaal, maar ik weet het vrij zeker aangezien ik het 100% had schoongemaakt en een paar dagen later zit er toch weer een vettige rand omheen.

Vlak na het schoonmaken blijft het schoon, ook al knijp ik de remmen in en houd ik ze ingeknepen. Dan lekt er niets. Het blijft dus schoon, maar na een paar dagen is er precies op die plek toch een vettige/viezige rand.

En omdat het alleen bij de linkerrem zo is, vind ik dat raar... ik merk verder niets aan mijn remmen, ze doen het goed en ik weet dus ook niet of dit altijd al zo geweest is. Het viel mij toevallig op.

Iemand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM-T6fLLAxHyHxvCUPXQUSDlcvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76oJJh8I8qvXNoiEHgq3owL1.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: kwartier door googlen met steeds betere zoektermen bracht mij bij deze post... het lijkt er dan op dat de diafragma verschoven/beschadigd/gescheurd/oid is als hij olie lekt door dat gaatje...

Maar ik vind het ook weer zo'n gedoe om alles open te halen omdat ik toevallig hier wat 'viezigheid' zag en alles verder prima werkt... Alleen om te checken of dit diafragma van 3 euro beschadigd of verschoven is?

Hmmm... misschien als ik mij een keer heel erg verveel :)
Of zou het 'normaal' zijn dat er iets lekt en deze viezigheid? Dat het niet rechts is en wel links dat het er gewoon bij hoort omdat de ene net wat beter afsluit dan de andere, maar beide binnen acceptabele grenzen? Het is niet zo dat er olie lekt namelijk...

Wel is het zo, en daar ga ik nu dan iets achter zoeken, dat mijn voorrem bij half versleten blokken altijd wat minder goed doet. Dan moet ik soms 3x pompen voordat deze 'goed' zit. Maar ook niet altijd... soms. Heel vaag... maar opeens zoek ik er iets achter...

Ben benieuwd of iemand hier een mooie aanvulling op heeft! Tnx!

[ Voor 27% gewijzigd door Galois op 16-04-2026 09:35 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
Zolang je niets merkt zou ik het niet open maken, eventueel alvast zo'n rubbertje bestellen.
Maar als je zegt dat je bij half versleten remmen 3 keer moet pompen dan zit er toch iets niet goed, dat hoort niet.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
Dit filmpje haalt de shifter uit elkaar en legt zo uit waar deze weeping port voor dient: YouTube: How Your Shimano Road Hydraulic Lever Works!.

TL;DR: dat gaatje zorgt ervoor dat de "blaas" met olie kan uitzetten/inkrimpen zonder zichzelf vacuum te trekken. Als er veel olie uit komt, dan zou die blaas wel eens stuk kunnen zijn.

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:07:
Zolang je niets merkt zou ik het niet open maken, eventueel alvast zo'n rubbertje bestellen.
Maar als je zegt dat je bij half versleten remmen 3 keer moet pompen dan zit er toch iets niet goed, dat hoort niet.
Nee, dat is dus ook mijn onzekerheid hierin. Maar aangezien het niet altijd zo is... Bij halfversleten remmen dan gaan de remmen bij de eerste keer knijpen tot 1 cm van het stuur en na 3x knijpen gewoon tot een paar cm.

Maar ook niet altijd dus... Of beter gezegd: ik weet het eigenlijk niet heel goed. Ik heb er namelijk nooit echt last van gehad of over nagedacht, totdat ik deze viezigheid zag. En omdat het rechts niet zo is, moet er toch iets mis zijn. Misschien wel een heel klein scheurtje...

Ik heb inderdaad zo'n diafragma besteld. Even in de gaten houden en toch maar een keer vervangen. Ziet er op YouTube erg eenvoudig uit :)
CyberThijs schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:14:
Dit filmpje haalt de shifter uit elkaar en legt zo uit waar deze weeping port voor dient: YouTube: How Your Shimano Road Hydraulic Lever Works!.

TL;DR: dat gaatje zorgt ervoor dat de "blaas" met olie kan uitzetten/inkrimpen zonder zichzelf vacuum te trekken. Als er veel olie uit komt, dan zou die blaas wel eens stuk kunnen zijn.
Maar dat is dus het probleem... het is niet eens een druppel. Alleen viezigheid. En dus ook geen idee hoe lang dit al zo is en of het dus 'stabiel' is of dat het elke week slechter wordt?

Ik heb in ieder geval zo'n diafragma besteld. Voor nog geen tientje ben ik in ieder geval gerust... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
Galois schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:26:
[...]

Nee, dat is dus ook mijn onzekerheid hierin. Maar aangezien het niet altijd zo is... Bij halfversleten remmen dan gaan de remmen bij de eerste keer knijpen tot 1 cm van het stuur en na 3x knijpen gewoon tot een paar cm.

Maar ook niet altijd dus... Of beter gezegd: ik weet het eigenlijk niet heel goed. Ik heb er namelijk nooit echt last van gehad of over nagedacht, totdat ik deze viezigheid zag. En omdat het rechts niet zo is, moet er toch iets mis zijn. Misschien wel een heel klein scheurtje...

Ik heb inderdaad zo'n diafragma besteld. Even in de gaten houden en toch maar een keer vervangen. Ziet er op YouTube erg eenvoudig uit :)
Hou er rekening mee dat een beetje lekken al issues kan geven, er zit erg weinig olie in het systeem.

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:31:
[...]

Hou er rekening mee dat een beetje lekken al issues kan geven, er zit erg weinig olie in het systeem.
Ja, mee eens. Net ook dat filmpje van @CyberThijs bekeken en het ziet er zo eenvoudig uit... ik vervang dit onderdeel morgen als de diafragma binnen is... Better safe than sorry...

Vraag mij alleen af hoe lang dit al zo is...
Doet mij ook denken aan dat ik mijn voorrem vaker moet ontluchten dan mijn achterrem (eens per jaar?). Achterrem eigenlijk helemaal niet...

Vervangen lijkt 3 minuten werk, dus hopelijk kom ik geen gekke dingen tegen en is het in 5 minuten geklaard! (2 minuten speling ;)).

• la_fusion
Galois schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:40:
[...]

Ja, mee eens. Net ook dat filmpje van @CyberThijs bekeken en het ziet er zo eenvoudig uit... ik vervang dit onderdeel morgen als de diafragma binnen is... Better safe than sorry...

Vraag mij alleen af hoe lang dit al zo is...
Doet mij ook denken aan dat ik mijn voorrem vaker moet ontluchten dan mijn achterrem (eens per jaar?). Achterrem eigenlijk helemaal niet...

Vervangen lijkt 3 minuten werk, dus hopelijk kom ik geen gekke dingen tegen en is het in 5 minuten geklaard! (2 minuten speling ;)).
Heb je hier toevallig ook meer last van als je fiets op zijn kop of plat heeft gelegen? Ik ervaar namelijk al sinds aanschaf bij mijn fiets hetzelfde(toevallig ook voorrem) en merk het vooral als hij bijv in de auto heeft gelegen bij transport.

• Galois

Galois

1811 - 1832

la_fusion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:33:
[...]

Heb je hier toevallig ook meer last van als je fiets op zijn kop of plat heeft gelegen? Ik ervaar namelijk al sinds aanschaf bij mijn fiets hetzelfde(toevallig ook voorrem) en merk het vooral als hij bijv in de auto heeft gelegen bij transport.
Geen idee... mijn fiets gaat nooit op de kop (mag niet van velominati). In de auto wel eens plat, maar ook maar 1-2x per jaar. En aangezien dit mij niet eerder is opgevallen, weet ik het eigenlijk niet.

Maar merk je dan ook dat je dan vaker moet ontluchten? Bij mij is dat dus eens per jaar... terwijl achter niet nodig is... Dus ook niet iets verontrustends.

Misschien vervang ik die diafragma voor niets... (maar wel weer iets nieuws geleerd... :)).

• la_fusion
Galois schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:32:
[...]

Geen idee... mijn fiets gaat nooit op de kop (mag niet van velominati). In de auto wel eens plat, maar ook maar 1-2x per jaar. En aangezien dit mij niet eerder is opgevallen, weet ik het eigenlijk niet.

Maar merk je dan ook dat je dan vaker moet ontluchten? Bij mij is dat dus eens per jaar... terwijl achter niet nodig is... Dus ook niet iets verontrustends.

Misschien vervang ik die diafragma voor niets... (maar wel weer iets nieuws geleerd... :)).
Nee ik ontlucht verder ook niet omdat meestal na 1-2x pompen het daarna weer normaal blijft werken. Ik neem mijn fiets wel vaker mee in de auto en laat dan niemand weten dat ik hem ook op de kop zet om de wielen eruit te halen(:+) maar merk dan dus wel vaak dezelfde klachten zoals bij jou beschreven. Vandaar mijn vraag, want als het bij jou hiermee wordt opgelost...

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
Tijdens de meivakantie zit ik met de familie in Vielsalm. Nu wil ik twee keer gaan fietsen. Ik heb al een route (Chouffe Classic) die wat meer naar het zuiden gaat. Nu zoek ik nog een mooie route richting het Noorden van ongeveer 100km. Zou mooi zijn als daar ook de Rosier in zit. Heeft iemand wellicht nog een mooie route van ongeveer 100km op de plank liggen?

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
lochtejans schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:13:
Tijdens de meivakantie zit ik met de familie in Vielsalm. Nu wil ik twee keer gaan fietsen. Ik heb al een route (Chouffe Classic) die wat meer naar het zuiden gaat. Nu zoek ik nog een mooie route richting het Noorden van ongeveer 100km. Zou mooi zijn als daar ook de Rosier in zit. Heeft iemand wellicht nog een mooie route van ongeveer 100km op de plank liggen?
Op 15km van Vielsalm ligt het wielercafe "Le coffee ride". Ze hebben een grote verzameling aan gpx'en op hun site staan: https://www.lecoffeeride.cc/rides . Keuze genoeg! Zo gaat bijvoorbeeld de route Monschau ist Schön naar het noorden.

• kwiebus
  • Laatst online: 22:35
Casual Ruud schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]

Zo'n bandenknecht doet echt wonderen. Kost geen drol en bespaart een hoop gedoe en schrale handen.

Laatst nog iemand met pech onderweg mee geholpen. Toevallig had ze zelf zo'n ding bij, maar wist ze niet hoe het werkte. De drie kerels die al gestopt waren ook niet haha.

Neem hem zelf onderweg nooit mee overigens.
Geprobeerd maar zet ook geen zoden aan de dijk. Ik moet op het einde ongeveer een halve velghoogte overbruggen wat zo'n 2.5cm is en zoveel rek zit er niet in. Ik krijg één kant van de band om het wiel maar dan houdt het op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1sk4Rxj.jpeg

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:05
Ik ben 51 en heb 30 lang gefietst op een oude Raleigh Rapide uit 1981.
De fiets moest nieuwe tandwielen etc en hij trapte veel te zwaar zei de fietsenmaker. Dat is deze Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uFKgfWdxW9SU934vCUlRX1B1xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEnKjsbFlC3L6769c2MFLtWz.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nu net een andere serieuzere fiets aangeschaft. Dat is deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6n4c2sje5cvlO5Ym9njD8oFThE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ms75aGKRB659ehe4Ne3RltIy.jpg?f=fotoalbum_large

Uh... Wat een verschil!
🤣
Ik zoef nu over de weg...
Las hier al wat over Pinarello...
heb geen bierbuik en fiets niet wijdbeens :+

Ik wist niks van een fatsoenlijke racefiets... Sterker nog... De eerste 20 jaren fietste ik oa op halfzachte banden zo bleek later.

Pinarello komen nog racefiets pedalen op en dito schoenen etc. Nu ook maar echt ervaren hoe het is

[ Voor 16% gewijzigd door Harribo op 16-04-2026 22:43 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Met alle respect, dat was wel tijd :P . Buiscommandeurs zie je echt weinig meer (met goede reden). Maar mooie fiets :Y

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:05
Sissors schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:43:
Met alle respect, dat was wel tijd :P . Buiscommandeurs zie je echt weinig meer (met goede reden). Maar mooie fiets :Y
Dank je. Geloof je meteen.
Ik fietste altijd gewoon met "een racefiets"...
Buiscommandeurs? Oh ik weet niet waar het over gaat... Maar dat is nadelig dus?
Edit : Buiscommandeurs... Dat zijn flippers. Zo noem ik ze.

[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 16-04-2026 22:47 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Harribo schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:45:
[...]

Dank je. Geloof je meteen.
Ik fietste altijd gewoon met "een racefiets"...
Buiscommandeurs? Oh ik weet niet waar het over gaat... Maar dat is nadelig dus?
Schakelen met die dingen op je onderbuis, ipv gewoon op je stuur, waardoor je dus je stuur ook minder los hoeft te laten op je nieuwe fiets.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:44
kwiebus schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:51:
[...]

Geprobeerd maar zet ook geen zoden aan de dijk. Ik moet op het einde ongeveer een halve velghoogte overbruggen wat zo'n 2.5cm is en zoveel rek zit er niet in. Ik krijg één kant van de band om het wiel maar dan houdt het op.

[Afbeelding]
Dit soort dingen zijn altijd frustrerend uiteraard.

Zit de band wel echt goed in het velgbed onderin? Goed samenknijpen, druk houden en dan zo naar boven gaan. Als je zegt dat één kant net lukt, lijkt het dat de band al te veel tegen de velgrand aan zit.

Heb je ook de tang ook verder van het midden geprobeerd? Als je hem in het midden zet, moet je waarschijnlijk veel te hard trekken en gaat het niet lukken. Eventueel wat zeepsop gebruiken kan ook helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG2SsEYEtjSEAje9Z4dGWT-Ftgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ONQs79xICTXQH7QuQIcfsFX.jpg?f=fotoalbum_large

• kwiebus
Casual Ruud schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:48:
[...]

Dit soort dingen zijn altijd frustrerend uiteraard.

Zit de band wel echt goed in het velgbed onderin? Goed samenknijpen, druk houden en dan zo naar boven gaan. Als je zegt dat één kant net lukt, lijkt het dat de band al te veel tegen de velgrand aan zit.

Heb je ook de tang ook verder van het midden geprobeerd? Als je hem in het midden zet, moet je waarschijnlijk veel te hard trekken en gaat het niet lukken. Eventueel wat zeepsop gebruiken kan ook helpen.

[Afbeelding]
Als ik het verder van het midden probeer trek ik de band aan die kant wel op de velg maar druk deze dan aan de andere kant er weer even ver af. Het lukt mij niet om de band dan aan de ander kant op de velg te houden, heb daar niet voldoende kracht voor en met een bandenlichter ertussen aan de andere kant om de band tegen te houden lukt het ook niet. Voor mijn gevoel is het velgbed niet brreed en diep genoeg om voldoende ruimte te bieden voor beide randen van de band.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:17
[...]

[Afbeelding]
Gewoon andere ruimer passende banden monteren. Ik heb wel eens met wat gepast geweld mijn net passende banden op de wielen gekregen. Allemaal mooi tot ik lek reed en ze er natuurlijk met geen mogelijkheid vanaf kreeg. Erna maar gewoon een set banden erop gelegd die er wel goed op (en af) kunnen. Misschien vervelend, maar met die combinatie ga je zo te zien niet thuis komen als je ooit lek rijdt.

• kwiebus
Bastard schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:24:
[...]

Gewoon andere ruimer passende banden monteren.
Ik ben bang dat er weinig anders op zit. Dan hou ik deze Pirelli maar als spare voor mijn Campagnolo wielen waar ze al op zitten en koop ik voor de Fulcrum weer dezelfde Schwalbe band die er op zat.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 14:09

Predator

Suffers from split brain

Bastard schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:24:
[...]

Gewoon andere ruimer passende banden monteren. Ik heb wel eens met wat gepast geweld mijn net passende banden op de wielen gekregen. Allemaal mooi tot ik lek reed en ze er natuurlijk met geen mogelijkheid vanaf kreeg. Erna maar gewoon een set banden erop gelegd die er wel goed op (en af) kunnen. Misschien vervelend, maar met die combinatie ga je zo te zien niet thuis komen als je ooit lek rijdt.
Dat was ook meteen mijn bedenking. Je moet diezelfde band wel op zijn minst van en weer op de velg krijgen aan 1 kant om er een binnenband in te krijgen…. MET de tools die je bij hebt op de fiets !

Ik heb zelfs een klein klompje zeep mee op mijn gravel, omdat die banden niet zo makkelijk in de rand ploffen. Thuis doe ik dat met de compressor, maar onderweg heb ik die niet mee natuurlijk….

Ik vind wel dat een nieuwe band altijd moeilijker gaat de eerste keer. Als die eenmaal op een velg gezeten heeft, dan gaat dat ietsje beter.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Cloclo100
[...]

[Afbeelding]
Met een tyre monkey krijg je werkelijk alle krengen op velgen.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-05 10:21
kwiebus schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:32:
[...]

Ik ben bang dat er weinig anders op zit. Dan hou ik deze Pirelli maar als spare voor mijn Campagnolo wielen waar ze al op zitten en koop ik voor de Fulcrum weer dezelfde Schwalbe band die er op zat.
ik had voorheen ook altijd deze Pirelli banden en met pijn, moeite, degelijke bandenlichters (Lezyne), idd wat zeepsop langs de randen lukte het altijd wel om ze erop te krijgen, je wordt er na een paar keer ook wel meer bedreven in, hoewel ik wel altijd vreesde dat ik de rand van de carbon velg (zipp 303 FC dus ook nog soort van 'rauw' afgewerkt) zou bekrassen/beschadigen. En ook altijd de angst wat er van zou komen als ik onderweg een binnenband zou moeten steken, hoewel dit me deze winter overkwam, maar omdat de band er al 6k op zat was deze al een stuk soepeler geworden en gaf geen problemen meer.
Toen kocht ik deze lente eens Schwalbe Pro One TLE's en die floepten er wonderbaarlijk gewoon met m'n blote handen op, dit had ik nog nooit meegemaakt! Wat helaas niet meer lukte was met een normale vloerpomp en gewoon via het presta-ventiel de band tubeless ploppen, hiervoor heb ik wat truukjes moeten uithalen (eerst binnenband erin, dan ploppen tegen de velgrand aan 1 zijde, band eruit en opnieuw oppompen).

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03

Phydomir

Dennis

r0g3r schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:44:
Toen kocht ik deze lente eens Schwalbe Pro One TLE's en die floepten er wonderbaarlijk gewoon met m'n blote handen op, dit had ik nog nooit meegemaakt!
Zo zie je maar wat een verschil de combinatie velg, band kan maken. Ik heb echt flinke ruzie gehad met de Pro One's TLE op mijn velgen. Zo'n tiremonkey/glider maakt dan wel een enorm verschil. Had ook moeite met het ploppen van die band. Lag ook deels aan m'n velgtape toen. Band bleef maar in het midden liggen en alle lucht liep er direct langs. Een extra laagje velgtape was toen de oplossing. Wel een compressor nodig. Heb dat ding 4x gebruikt tot nu toe maar vind hem nu al volledig z'n geld waard.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tjeee @kwiebus, ben benieuwd of het lukt. Zo extreem heb ik het nog nooit gezien. Ik ga er vanuit dat het aan de andere kant zo diep mogelijk in de velg zit. Deze is zelfs met een tool als die monkey niet overheen te krijgen...

Het is altijd gedoe met banden-velg-combinatie. Mijn nieuw FFWD velgen die accepteren heel eenvoudig de GP5000 en Pro One's. Nauwelijks moeite hoef ik te doen en ik heb ze tubeless gemonteerd en ze verliezen weinig lucht.

Het is wel altijd een gedoe om ze tubeless te krijgen. Banden komen als 'vouwband' binnen en hebben dan irritante vouwen. Ik heb dan zo'n tyre booster en dan zijn ze gelijk op druk, maar als ik dan het ventiel erin wil doen, dan gaat de band weer van de velg af.

Heel vaak meegemaakt... Wat ik dan doe ik heel snel tijdens het leeglopen het ventiel erin draaien. Dan zit er bv. nog 2 bar in en dan blijft de band in de velg.
Het vraagt de nodige ervaring om een band tubeless te monteren.

• mountainbiker
Quote: "Als ik het verder van het midden probeer trek ik de band aan die kant wel op de velg maar druk deze dan aan de andere kant er weer even ver af. "

Zet de band aan een kant stevig vast met een tiewrap oid zodat ie niet terug kan flippen en werk vanaf de ander kant met stevige bandenlichters/tyre monkey (achtige tools) stukje bij beetje de band op de velg. Zeep (zeepsop oplossing) de binnenkant van de rand v.d. band iets in op dat laatste hardnekkige stuk. Af en toe weer het deel van de band wat al in de velg ligt weer naar het midden van het velgbed duwen. Het is ff doorbijten maar meestal lukt het mij zo wel, ahum.

Ook vaak gedacht, dat gaat echt niet lukken, maar uiteindelijk lukt het altijd (soms na een uur worstelen).

En inderdaad ervaring, na een paar keer gaat het beter en sneller,

[ Voor 4% gewijzigd door mountainbiker op 17-04-2026 10:33 ]

mountainbiker

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:04
Wat mij wel eens heeft geholpen is voorzichtig een lijmklem aan 1 kant van de band plaatsen, dus bv op de foto van Kwiebus helemaal onderin, net waar de band in de velg ligt en dan met kleine stapjes van de andere kant de band erom lepelen.
De klem zorgt dat de band niet uit het velgbed kan komen en je hebt dan beide handen om de andere kant eromheen te krijgen.

Flickr - Strava

• ElGreco
  • Laatst online: 23:26
Met dit soort velg/band combi's vraag ik mij altijd wat ik zou doen langs de weg met pech, waarbij tubeless systeem het niet red om een gat te dichten. Hoe moet ik ooit een biba hier tussen krijgen. Alhoewel, tubeless kan niet lek.

Vwb initiele setup: wat een heel klein beetje kan helpen, is de band uit de verpakking halen en dan ergens leggen (liefst in zijn ronde vorm en niet opgevouwen) om een beetje op te laten warmen (zon/radiator etc). Dan wordt de band iets (met de nadruk op iets) minder stug.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• tiswat
ElGreco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:15:
Met dit soort velg/band combi's vraag ik mij altijd wat ik zou doen langs de weg met pech, waarbij tubeless systeem het niet red om een gat te dichten. Hoe moet ik ooit een biba hier tussen krijgen. Alhoewel, tubeless kan niet lek.

Vwb initiele setup: wat een heel klein beetje kan helpen, is de band uit de verpakking halen en dan ergens leggen (liefst in zijn ronde vorm en niet opgevouwen) om een beetje op te laten warmen (zon/radiator etc). Dan wordt de band iets (met de nadruk op iets) minder stug.
Als die er al een tijd omheen ligt, vormt de band zich er ook meer naar en wordt ie soepeler. Dan zou het als het goed is makkelijker moeten gaan.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:42
Bijzonder eigenlijk dat zoiets basisachtigs als banden om velgen leggen anno 2026 nog een geputst kan zijn.

Nog even en we zitten op het niveau van auto's waarbij een kapotte koplamp een ritje naar de garage oplevert.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 11:16

bonzz.netninja

Niente baffi

Misschien is het al langs gekomen maar bij een te krappe band zit een deel van de oplossing vaak aan de overkant van de plek die er erop probeert te leggen. Daar veel heen en weer en induwen zodat je wat meer ruimte maakt en heel langzaam het rubber wat verplaatst en rekt. Zo lukt het mij de afgelopen 20 jaar wielrennen in ieder geval altijd wel.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Webgnome
DeKever schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:38:
Bijzonder eigenlijk dat zoiets basisachtigs als banden om velgen leggen anno 2026 nog een geputst kan zijn.

Nog even en we zitten op het niveau van auto's waarbij een kapotte koplamp een ritje naar de garage oplevert.
Het is eerder ook een deel skill. Je moet het een paar keer gedaan hebben en weten welke band je wel en welke band je niet kan gebruiken. Dat is echt niet hetzelfde als kapotte koplamp problematiek bij auto's

Strava | AP | IP | AW

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:04
Webgnome schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:01:
[...]
Dat is echt niet hetzelfde als kapotte koplamp problematiek bij auto's
Aangezien ik vaak degene ben die ze bij de garage treffen om de lamp te vervangen kan ik wel zeggen dat dat vaak ook gewoon een skill issue is :+

Flickr - Strava

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Ben wel benieuwd wat het kost om een band erop te laten leggen bij een fietsenmaker.
Laatst hier nog een koplamp laten vervangen door de garage, voor 15 euro inclusief lampje ga ik niet lopen kloten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:56
Tinusvolkel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:33:
Ben wel benieuwd wat het kost om een band erop te laten leggen bij een fietsenmaker.
Laatst hier nog een koplamp laten vervangen door de garage, voor 15 euro inclusief lampje ga ik niet lopen kloten.
Dan ben je spekkoper want deze heeft dus alleen materiaalkosten berekend. Laatst bij de merkdealer €65 voor het vervangen van een H7 dimlichtlampje, mijn zelf meegebrachte lampje mocht niet worden gemonteerd. Enfin, deze dealer ziet mij dus niet meer terug.! 🤔

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:32
ElGreco schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:15:
Als het gat groot genoeg is dat je sealant het niet meer dicht krijgt kan je dat gat toch gebruiken om de binnenband door naar binnen te duwen? :*)

WoT stats

• Frenz64
Galois schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:27:
Tjeee @kwiebus

.....Het is altijd gedoe met banden-velg-combinatie......

.....Het is wel altijd een gedoe om ze tubeless te krijgen......
.....Het vraagt de nodige ervaring om een band tubeless te monteren.
Ik was al overtuigd lid van team biba, maar het is toch prettig dat hierboven ruim bevestigd te zien krijgen door de niet-lekrijders

• DDX
Het is altijd wel gedoe als je onderweg binnenbandje moet wisselen, vooral als het vies weer is en alles onder zit.
Ik was al overtuigd tubeless rijder en blijf dat ook 😁

• Frenz64
Als je full time op de fiets zit zoals jij, fair enough. Maar zonder te hoaxen, hoe vaak rijd je nou lek?Toegegeven, door het gedoe met m'n knie is mijn km totaal niet erg indrukwekkend de laatste twee jaar, maar zo lang is het zeker dat ik lek gereden heb, zowel met de racert als met de toch wel redelijk afstanden op de woon/werk unit.

• Requiem19
M’n vriendin kwam gisteren bij me. ‘JE HEBT DE VERKEERDE BAND VOOR ME GEKOCHT’.

‘Want hij past echt niet. Ik heb alles geprobeerd en 10 youtube filmpjes gekeken en hij doet het gewoon niet’.

Gingen we samen even aan de slag, lag er binnen 3 minuten mooi op. Ze had hem niet net genoeg in het gootje gelegd en dan krijg je hem er uiteraard niet over heen…

Moraal: alles is redelijk eenvoudig als je het wat vaker doet en er handigheid in krijgt.

Vaak is het angst voor het onbekende :).

*Disclaimer, gaat niet over wat beter is, maar dat er teveel beren op de weg gezien worden.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:11:
Als je full time op de fiets zit zoals jij, fair enough. Maar zonder te hoaxen, hoe vaak rijd je nou lek?Toegegeven, door het gedoe met m'n knie is mijn km totaal niet erg indrukwekkend de laatste twee jaar, maar zo lang is het zeker dat ik lek gereden heb, zowel met de racert als met de toch wel redelijk afstanden op de woon/werk unit.
Als je toch nooit lek rijd kun je dus net zo goed tubeless rijden toch :+

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 717 ... 723 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).