Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 712 ... 720 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:16
nrg schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 06:47:
Omdat ik voorheen geen trekhaak had, heb ik een fietsendrager voor op het dak. Toen ik switchte naar mijn huidige auto (met trekhaak) heb ik zonder heel hard na te denken dakdragers voor deze auto gekocht om m’n dakfietsendrager te kunnen gebruiken.

Op zich werkt dit prima, en wat prettig is is dat het allemaal compact tegen het plafond in de schuur is op te bergen. Alleen gebruik ik de boel daardoor ook minder, en op weg naar vakantie heb ik toch het idee dat m’n fiets achterop wat beschutter zit dan op het dak.

Daarom, vraag: wie heeft ervaringen met compacte (qua opbergen) fietsendragers voor op de trekhaak? Nu alleen voor 1 (carbon) racefiets, idealiter later ook voor een kinderfiets.
Wellicht is de Uebler I21S iets? Opgevouwen 60 x 20 x 60, maar ik moet zeggen dat mijn simpele twinny load ook niet in de wegstaat (weggepropt in een hoekje, ideaal is anders). Je kunt ze ook met een kogelhaak ophangen aan de muur. Wellicht is dat nog een idee?

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35
nrg schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 06:47:
Daarom, vraag: wie heeft ervaringen met compacte (qua opbergen) fietsendragers voor op de trekhaak? Nu alleen voor 1 (carbon) racefiets, idealiter later ook voor een kinderfiets.
Ik ben ooit de volledige Velofollies-beurs afgelopen om alle Fietsendragers met elkaar te vergelijken. Uiteindelijk was ik het meest onder de indruk van de Pro-User Diamant fietsendrager. Zeer compact opvouwbaar, kan je zonder adapter aansluiten op zowel 7 als 13 politie stekkers, nummerplaat wisselen kan vlot en je kan hem kantelen om de autokoffer nog te kunnen openen.

Al jaren in gebruik hier tot grote tevredenheid.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:31
Ik heb beiden gehad toevallig. De Uebler is top, zo compact opvouwbaar en licht. De prijs is alleen best hoog. Ik heb m verkocht omdat ik een niet kantelende had, dat is eigenlijk wel een vereiste als je er mee op vakantie gaat zodat je klep open kan.

Ik heb nu de Pro User maar die gebruik ik alleen op de vouwwagen. Prima ding, niet duur, opvouwbaar en daarmee ook goed op te bergen. Relatief zwaar voor het soort drager maar voor het doel bevalt die wel.

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:44

nrg

Dank al voor deze aanbevelingen! Kantelen is wel een must inderdaad. Ik heb geen haast dus ik ga wat Marktplaats alerts aanzetten op deze modellen.

De Consumentenbond en Mantel bevelen de Thule EasyFold 3 944 aan, die ziet er ook netjes uit en neem ik ook in m’n alerts mee.

De Pro-User Diamant is overigens Beste Koop volgens de Consumentenbond :)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:26
nrg schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:22:
Dank al voor deze aanbevelingen! Kantelen is wel een must inderdaad. Ik heb geen haast dus ik ga wat Marktplaats alerts aanzetten op deze modellen.

De Consumentenbond en Mantel bevelen de Thule EasyFold 3 944 aan, die ziet er ook netjes uit en neem ik ook in m’n alerts mee.

Nog een optie: een drager voor 2 fietsen kopen waar je later een opzetstuk kunt vast klikken voor een 3e fiets. Ik heb dit vooralsnog alleen bij de Thule dragers gezien.

Kijk even naar deze pagina, en dan de sectie "Twee, drie óf vier fietsen"

https://www.velozine.nl/n...or-twee-tot-vier-fietsen/

Dan heb je een drager die compact is en niet zo zwaar, maar houd je wel de mogelijkheid voor een 3e fiets erop in de toekomst.

Edit: de EasyFold 3 944 is precies wat ik bedoelde, ik wist de exacte type allen niet

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 21-03-2026 09:33 ]

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:12
Als je zo’n vracht geld uit gaat geven kijk dan naar de epos 3 of 2: voordeel is dat daar ook drie echt verschillende fietsen op kunnen, door de poot per fiets. Kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat, overigens, ik verhuur de mijne voor een fractie via marktplaats, ik weet niet waar je woont? 😉 (het is opgeborgen niet de meest kleine, maar in gebruik wel veruit de beste die ik ooit heb gebruikt)

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:26
Hier een zeer tevreden Thule Easyfold 3 gebruiker.

Ideaal in gebruik, vooral dat kantelen zodat je altijd in de kofferbak kunt. Er kunnen zonder moeite 3 fietsen op en hij is binnen no time ingeklapt en past in de kofferbak.

Enige aandachtspunt is het gewicht. De mijne weegt zo'n 27kg. Dus als je ook elektrische fietsen mee wilt nemen, moet je opletten dat je het maximale gewicht dat de trekhaak aankan niet overschrijdt. Nu zal daar wel wat marge zijn, maar ik zou bijvoorbeeld niet met 3 elektrische fietsen ver gaan rijden, laat staan met 4. 3 of 4 gewone fietsen/racefietsen kan uiteraard prima.

Als je op marktplaats zoekt, zou ik wel waakzaam zijn voor gestolen waar. Die dingen worden veel weggehaald omdat mensen ze op de trekhaak laten zitten. Het slot stelt weinig voor en naar het schijnt kun je redelijk gemakkelijk aan lopers komen.

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:22
Casual Ruud schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:21:
Als je op marktplaats zoekt, zou ik wel waakzaam zijn voor gestolen waar. Die dingen worden veel weggehaald omdat mensen ze op de trekhaak laten zitten. Het slot stelt weinig voor en naar het schijnt kun je redelijk gemakkelijk aan lopers komen.
Ik heb een dure Uebler, hartstikke fijn ding. maar de slotjes zijn ruk. Ik maak ze open en dicht met een klein sleuteltje dat eigenlijk bij een heel ander slot hoort. Het zou ook met een schroevendraaiertje kunnen, of als ik lange nagels had zou het waarschijnlijk ook wel kunnen met een vingernagel. Onbegrijpelijk dat een premium merk hier geen aandacht voor heeft. Geldt ongetwijfeld ook voor Thule.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Van de week een lange tocht gedaan en zelfs van zelfgemaakt kaartje afgereden die ik mee heb om te zien waar de verschillende plaatsen liggen in de provincie. Eerst tegen de wind in, en i.p.v. rond 50KM omkeren nu eens totdat ik merk dat lastiger wordt. Uiteindelijk vijf uur gefietst met twee maal een kleine pauze van vijf minuten om te eten.

De laatste 20 km naar huis was het wel op en zo in rustiger tempo verder gefietst. Had vorig jaar al eens geschreven dat je kennelijk toch over reserves beschikt waarvan je niet van bewust bent.
Nu ook weer meegemaakt toen ik een andere wielrenner voor mij zag op zo'n twee kilometer. Je gaat je er onbewust op richten en dan zit snelheid er weer in en het gaat dan zuiver op wilskracht.
Bij het bijhalen kun je wel even praatje gaan maken maar ik wilde ook de gevonden snelheid behouden dus alleen even de hand opgestoken en door.

De volgende keer dan meer eten mee en een derde pauze. Omdat het nog koel was zo vroeg in het jaar, was het water verbruik laag en zo kwam ik goed toe met de twee standaard bidons.

Veel mooie landschappen gezien en maar ook veel klinkerwegen, die met wat minder lucht in banden veel beter te doen waren (V4/A5,5). Zachtere banden helpen helaas niet op asfalt fietspaden, waar boomwortels voor richels zorgen die de alle letterlijk de kracht uit je slaan, als je al in je reserve rijdt.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 21:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb een XLC fietsendrager voor 3 fietsen. Redelijk compact in te klappen en kantelbaar.

Kijk ook goed naar de afstand tussen de goten. 3 racefietsen is geen probleem, 3 gewone of mountainbikes is echt een gepuzzel qua sturen, trappers en vorken.

[ Voor 6% gewijzigd door blitzkrieg op 21-03-2026 13:01 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22
Vraagje aan de experts hier. Ik heb het wel eens voorbij zien komen, zijn er eigenlijk zuurstofmaskers die thuis kan gebruiken voor tests? Die zeg maar ook bij een sportcentrum op moet tijdens een test?

Strava | AP | IP | AW

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:46
Wij hebben recent een spinder TX2 aangeschaft, ik vind hem super praktisch in gebruik en hij is eventueel uitbreidbaar met een extra goot naar 3 fietsen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:21

sapphire

Die-hard pruts0r

@Webgnome Ik zal @Requiem19 even taggen…

Nou de eerste 100k rit van het jaar is ook weer een feit.
Zou de Joop Zoetemelk Classic 100km doen maar mijn fietsmaatje had een dansuitvoering van zijn dochter dus omwille van de tijd de 75km gedaan. Met heen- en terugweg was het 98km dus even een straatje om gedaan en 102km aangetikt uit principe :+

Prima weertje en gezellige sfeer, begonnen met 2 graden en grauw en laatste kilometers in een heerlijk zonnetje en kwik dat richting de 10 graden klom :p
Verder nog staande gehouden door een boze agent :(
We reden met een grote groep van denk 100 renners 2 aan 2 langs een vaart, veel verkeer tegen en er werd netjes gesignaleerd en dat verkeer kon prima er langs :) komen we bij een bocht waar we een ambulance zien staan en opeens springt er een agent met armen wijd zo midden in de groep al scheldend en tierend dat we moesten stoppen. Dus een deel schoot er nog omheen en een deel boven op de rem….
Helemaal tierend dat we achteropkomend verkeer hinderen, ect.
Nouja technisch gezien had hij gelijk maar het was daar smal genoeg dat verkeer er ook niet langs zou kunnen als we 1 breed zouden rijden :? Nouja beetje vage situatie want we herkende hem ook niet direct als agent zijnde door zijn gele hesje en hij ging helemaal los met schelden, vrij bizar :X

Nouja al met al een lekker ritje, heerlijk tempo in een groep kunnen rijden, beetje kopwerk in het begin, paar keer gaatje dichtgereden vol in de wind in de polder, sprintje een viaduct op en benen die goed voelde dus genoten :)

Én maatje op tijd thuis afgeleverd!

Gabriël AM5

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:49

sebasd

rijdt op espresso

sapphire schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:47:
Lekker!

Zelf ook weer een lange rit achter de kiezen, lekker gefietst op zich maar toen ik thuis kwam wel wat rillerig. Misschien toch net iets dieper gegaan dan goed was. Vanavond lekker met de beentjes omhoog en op tijd slapen, dan komt het wel weer goed.

• SPAR1880
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-04 19:44

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:46
Heeft iemand goede ervaringen met een bikefit in de buurt van Rhenen/Wageningen?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vigni schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:45:
Heeft iemand goede ervaringen met een bikefit in de buurt van Rhenen/Wageningen?
https://rembrandtbikefitting.nl/ (Veenendaal) (primair zitpositie)
https://velometric.nl/ (Barneveld) (zitpositie, ook zadeldrukmeting)

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 22-03-2026 09:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Webgnome schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:38:
Vraagje aan de experts hier. Ik heb het wel eens voorbij zien komen, zijn er eigenlijk zuurstofmaskers die thuis kan gebruiken voor tests? Die zeg maar ook bij een sportcentrum op moet tijdens een test?
Even zoeken in het topic op ‘Calibre’:

https://calibrebio.com/?s...W2TLveU_jyLE850ar4m9GfGQM

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:36
nrg schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:22:

Wil je ajb zo goed zijn om te vragen naar een aankoopbewijs?

Te veel fietsendragers worden gestolen en via MP doorverkocht aan de volgende fietser.

Mijn collega heeft die pro-user: prachtig ding, lekker compact op te bergen. (y)

[ Voor 6% gewijzigd door guapper op 22-03-2026 12:42 ]

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-04 14:35
Vandaag op een ritje van 70km drie wheelsuckers allemaal vakkundig gelost; 1x strak uit het wiel gereden, 1x gelost na een verkeerslicht en 1x gelost na twee opeenvolgende scherpe bochten. 8)

• Webgnome
Vandaag eerste lange ronde van het jaar gereden. 83 km. Eerst van Arnhem naar Apeldoorn en vervolgens daar een rondje van ~ 30 km en weer terug naar huis. Mooie route over de Veluwe richting kootwijk en die omgevingen. Daar had ik nog wel even een bijna dood ervaring :+ op de fietsroutes daar zijn ook mountainbike paden, of nou ja voor paarden dan. Wij reden met een km of 30 op het fietspad en voor ons reed een mountainbiker. Deze man stak op precies het verkeerde moment op de verkeerde plek het fietspad op. Vol in de ankers. Gelukkig had ik net een nieuwe voorband en remblokjes. Ben er naast gaan rijden en probeerde contact te maken, meneer deed of ik er niet was. Nou ja dan niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 22-03-2026 16:52 ]

Strava | AP | IP | AW

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:39
Het is wel weer lente hoor..😄 hele kuddes grijze ‘koeien’ in strakke identieke pakkies. Als de krokussen langs de weg in bloei staan komen ze allemaal naar buiten 😄

Terassen weer gevuld, kilo’s appeltaart verorberd. De winter is officieel voorbij!

On topic: vandaag weer een lekker rondje gereden. Eindelijk weer eens 30+ gemiddeld. En dat op de gravelfiets (op de weg). Na de initiële lekken blijft de huidige set caracal bandjes voorlopig heel. Misschien maakt de andere sealant en wat minder lucht in de bandjes een verschil. Het kan ook ouderwets geluk zijn. We gaan het meemaken!

Ik moet geloof ik ook wat aan mijn aero positie doen…. Ik zie regelmatig matig mensen gemiddelden rijden boven de 30 en daarbij onder de 200watt gemiddeld blijven… ik moet daarvoor 250-260 watt gemiddeld rijden… (solo, dat wel)

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Requiem19
bwernsen schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:44:
Het is wel weer lente hoor..😄 hele kuddes grijze ‘koeien’ in strakke identieke pakkies. Als de krokussen langs de weg in bloei staan komen ze allemaal naar buiten 😄

Terassen weer gevuld, kilo’s appeltaart verorberd. De winter is officieel voorbij!

On topic: vandaag weer een lekker rondje gereden. Eindelijk weer eens 30+ gemiddeld. En dat op de gravelfiets (op de weg). Na de initiële lekken blijft de huidige set caracal bandjes voorlopig heel. Misschien maakt de andere sealant en wat minder lucht in de bandjes een verschil. Het kan ook ouderwets geluk zijn. We gaan het meemaken!

Ik moet geloof ik ook wat aan mijn aero positie doen…. Ik zie regelmatig matig mensen gemiddelden rijden boven de 30 en daarbij onder de 200watt gemiddeld blijven… ik moet daarvoor 250-260 watt gemiddeld rijden… (solo, dat wel)
Vraag me af of je pm klopt. Met deze temperaturen en weinig wind is 30+ op de weg met weinig hm voor mij gemiddeld 170-180watt.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoe zie jij hoeveel mensen wegtrappen als ze met 30+ voorbij rijden?

Gabriël AM5

• Requiem19
sapphire schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:57:
[...]

Hoe zie jij hoeveel mensen wegtrappen als ze met 30+ voorbij rijden?
Str… :)

• bwernsen
Requiem19 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:56:
[...]

Vraag me af of je pm klopt. Met deze temperaturen en weinig wind is 30+ op de weg met weinig hm voor mij gemiddeld 170-180watt.
Ik denk wel dat t klopt. Ik heb twee crank based PMs (gehad). Een 4iiii en nu een inpeaks. Beide geven zeer vergelijkbare waarden. Bij het switchen tussen beide pms ben ik niet opeens andere waarden gaan fietsen.

Ik heb niet een heel typisch fietslichaam. Korte stevige poten en een lang (breed) bovenlijf.. dat zal iets schelen denk ik.

• esphome
  • Niet online
sapphire schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:47:
@Webgnome Ik zal @Requiem19 even taggen…

Zou de Joop Zoetemelk Classic 100km doen maar mijn fietsmaatje had een dansuitvoering van zijn dochter dus omwille van de tijd de 75km gedaan. Met heen- en terugweg was het 98km dus even een straatje om gedaan en 102km aangetikt uit principe :+

Prima weertje en gezellige sfeer, begonnen met 2 graden en grauw en laatste kilometers in een heerlijk zonnetje en kwik dat richting de 10 graden klom :p
Verder nog staande gehouden door een boze agent :(
We reden met een grote groep van denk 100 renners 2 aan 2 langs een vaart, veel verkeer tegen en er werd netjes gesignaleerd en dat verkeer kon prima er langs :) komen we bij een bocht waar we een ambulance zien staan en opeens springt er een agent met armen wijd zo midden in de groep al scheldend en tierend dat we moesten stoppen. Dus een deel schoot er nog omheen en een deel boven op de rem….
Helemaal tierend dat we achteropkomend verkeer hinderen, ect.
Nouja technisch gezien had hij gelijk maar het was daar smal genoeg dat verkeer er ook niet langs zou kunnen als we 1 breed zouden rijden :? Nouja beetje vage situatie want we herkende hem ook niet direct als agent zijnde door zijn gele hesje en hij ging helemaal los met schelden, vrij bizar :X

Nouja al met al een lekker ritje, heerlijk tempo in een groep kunnen rijden, beetje kopwerk in het begin, paar keer gaatje dichtgereden vol in de wind in de polder, sprintje een viaduct op en benen die goed voelde dus genoten :)

Én maatje op tijd thuis afgeleverd!
In Belgie krijg je dan meer rechten maar ook meer plichten:
Groep vanaf 51 tot maximaal 150 fietsers groep wielertoeristen met volgwagen
  • Je bent niet verplicht om het fietspad te gebruiken.
  • Je mag constant met 2 naast elkaar op de rijbaan rijden als je gegroepeerd blijft.
  • De groep mag alleen op de de rechter rijstrook rijden als de rijbaan in rijstroken is verdeeld.
  • Zijn er geen rijstroken gemarkeerd? Dan mag je nooit meer dan de rechterhelft van de rijbaan in beslag nemen als je in groep fietst.
  • Er moeten minstens 2 wegkapiteins (zie lager) bij de groep zijn.
  • Het is verplicht dat een begeleidende auto, met een waarschuwingsbord op het dak, op ongeveer 30 meter voor én op 30 meter achter de groep rijdt.
Bron: https://www.veiligverkeer...-in-groep/verkeersregels/
Zie ook: https://www.politie.be/59...n-in-groep-hoe-doe-je-dat

In Nederland maakt het niet uit of je in groepen of individueel rijdt, de regels zijn hetzelfde voor beide vormen. Het is wel handiger om de groep te splitsen in kleinere groepen opdat inhalend verkeer het beter kan inschatten en niet halverwege er achter komt dat het niet past.

Extra: Vandaag zelf nog eens 70KM gefietst, had twee dagen gehouden tussen de vorige lange rit.

Wat een drukte op de weg met fietsers/wielrenners vandaag. Op het keerpunt een extra rondje (+20 min) gereden op een betonnen fietspad door het bos die om een zwemplas loopt. Daarna weer op huis aan en weer extra tempo gereden. Nog even aan een wiel gezogen (wheelsucker) maar dan op zo'n drie to vier meter erachter. Dichterbij, dan wordt naar het wiel gezogen en dan moet je zelfs remmen.

Ging mij echter te langzaam en zo er voorbij, eerst nog de kans gegeven om dan aan te pikken. Dat deed die niet en zo kon het tempo er weer in, tot aan huis. ;)

Goede rit en

[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 22-03-2026 19:46 . Reden: Vandaag erbij gefietst ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Viziw is dat niet inzichtelijk bij non-Pro users, daarnaast zegt het ook niet alles tenzij je alle factoren weet (windrichting, groep of solo, helling, etc. )
Lijkt mij appels met peren vergelijken :?

Maargoed ik heb weinig ervaring er mee sinds mijn PM nog ongebruikt is dankzij Cube :(

Gabriël AM5

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:19

Predator

Suffers from split brain

Ik heb ook een setje extra banden met de caracal race in 40mm. Zelf geen problemen gehad om ze tubeless te maken. Ze blijven goed op druk, van de eerste keer. Ook geen sealant uit de sidewalls zien komen of zo. Misschien had ik geluk :)
Ik heb recent een rondje van 20k aan de Schelde gedaan (plat, matige wind, maar zowel voor als tegen.). Ik had toen 30.5km/u avg voor 198W avg (asioma pm).

Dat was met een alu gravel bike (cube nuroad), met de 40mm caracal banden. Ik ben 1m77, 75kg.
Er zaten zelf nog spatborden op. Dus allesbehalve aero :+

Als ik 2 verschillende online tools neem om power/speed te berekenen kom ik toch rond de 30km/u uit voor 200.

Ik zou ook denken dat je powermeter te laag meet… of je hebt heeeeeel slechte banden en rijdt op 1.3 bar :P

[ Voor 6% gewijzigd door Predator op 22-03-2026 19:38 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-04 19:58
3dav0d3 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:48:
Vandaag op een ritje van 70km drie wheelsuckers allemaal vakkundig gelost; 1x strak uit het wiel gereden, 1x gelost na een verkeerslicht en 1x gelost na twee opeenvolgende scherpe bochten. 8)
Ik vertraag meestal tot ze beginnen in te halen. Dan als ze ernaast zitten rustig versnellen, dan raakt de wieltjeszuiger flink vermoeid. Als ze dat even volhouden kun je ze erna heel makkelijk lossen.
Al moet ik zeggen:
- lang geleden dat iemand achter mij wilde rijden
- ook wel leuke spontane kop-over-kop ritjes gedaan met een wildvreemde. Best leuk als je elkaar kunt versterken.

Zelf een leuke 100+ rit door Limburgs heuvelland gedaan. Alhoewel, leuk, stuk of 5 wegafzettingen met alleen gammel wandelpad ernaast. Paar 100 meter per keer lopen, goed voor het gemiddelde....
En weer hopen volk onderweg dat eigenlijk niet met een fiets overweg kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon 73 op 22-03-2026 19:46 ]

• bwernsen
Predator schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:31:
[...]

Ik heb ook een setje extra banden met de caracal race in 40mm. Zelf geen problemen gehad om ze tubeless te maken. Ze blijven goed op druk, van de eerste keer. Ook geen sealant uit de sidewalls zien komen of zo. Misschien had ik geluk :)

[...]

Ik heb recent een rondje van 20k aan de Schelde gedaan (plat, matige wind, maar zowel voor als tegen.). Ik had toen 30.5km/u avg voor 198W avg (asioma pm).

Dat was met een alu gravel bike (cube nuroad), met de 40mm caracal banden. Ik ben 1m77, 75kg.
Er zaten zelf nog spatborden op. Dus allesbehalve aero :+

Als ik 2 verschillende online tools neem om power/speed te berekenen kom ik toch rond de 30km/u uit voor 200.

Ik zou ook denken dat je powermeter te laag meet… of je hebt heeeeeel slechte banden en rijdt op 1.3 bar :P
Ik wil best geloven dat de powermeter een afwijking heeft. Maar zoals gezegd heb ik zowel met een 4iii als een inpeaks gereden. Nadat ik de Inpeaks heb gemonteerd heb ik niet opeens een afwijking in het geleverde vermogen gezien. In andere woorden de waarden zijn gelijk gebleven.

Enige wat echt uitsluitsel geeft is naast een ander gaan fietsen met een PM en live 10s waarden vergelijken.

Ik ben overigens 1m85, 90kg en vetpercentage van 16%.

• bwernsen
Ik vind het als ik solo fiets en het is druk wel lekker van groepje naar groepje te springen. Dat houdt t een beetje interessant. Niet dat het me heel vaak overkomt, maar ik heb er geen moeite mee als iemand in m'n wiel komt hangen. Als ze besluiten om me in te halen, vallen ze daarna regelmatig weer stil. :D

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:52

Stufferdt

doet ook maar wat.

Ik zou het zoeken in banden(druk) en vooral positie op de fiets. Maar ook in zaken als snelheid in bochten, je route en handelingssnelheid in verkeerssituatie en hoeveel je er daarvan hebt. Een druk dorp doorkruisen in het weekend kost je een paar tienden qua gemiddelde. Same voor langzame kruispunten en rotondes etc. Dat telt mooi op.

Hier overigens een geëscaleerde luchtweginfectie waardoor ik het weekend in de voortuin op een bankje (koers kijkend) heb gespendeerd. Afgelopen 2 weken geen meter gefietst uiteindelijk.

😀😀😀

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:48
Ramon 73 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Ik vertraag meestal tot ze beginnen in te halen. Dan als ze ernaast zitten rustig versnellen, dan raakt de wieltjeszuiger flink vermoeid. Als ze dat even volhouden kun je ze erna heel makkelijk lossen.
Al moet ik zeggen:
- lang geleden dat iemand achter mij wilde rijden
- ook wel leuke spontane kop-over-kop ritjes gedaan met een wildvreemde. Best leuk als je elkaar kunt versterken.

Zelf een leuke 100+ rit door Limburgs heuvelland gedaan. Alhoewel, leuk, stuk of 5 wegafzettingen met alleen gammel wandelpad ernaast. Paar 100 meter per keer lopen, goed voor het gemiddelde....
En weer hopen volk onderweg dat eigenlijk niet met een fiets overweg kan.
Vanwaar die haat op andere fietsers? Je kan toch ook even samen rijden? Als er iemand in mijn wiel zit heb ik er niet zo’n last van. Vind het wel lomp als iemand niet even bedankt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh

• Ramon 73
Noutie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Vanwaar die haat op andere fietsers? Je kan toch ook even samen rijden? Als er iemand in mijn wiel zit heb ik er niet zo’n last van. Vind het wel lomp als iemand niet even bedankt.
Het grootste deel zit zo kort erachter dat ze af en toe de achterband raken. Dat is onprettig.
En daarbij, waarom moet je genieten van het werk dat een ander doet? Behalve dit topic kom ik overigens nooit iemand tegen die plakkers niet vervelend vindt. Paar jaar geleden moest ik 100-150 meter achter een andere wielrenner blijven doordat het fietspad versmald was, die vent werd behoorlijk aggressief, terwijl ik niet anders kon en fatsoenlijk afstand hield.
Meestal doe ik er ook niet actief iets mee. Ik laat ze gewoon zitten, tenzij ik al diverse kilometers het kopwerk doe. Dan mag de uitgeruste plakker de kop pakken. En soms is het leuk, stukjes kop-over-kop rijden. Vorige week nog op weg naar huis leuk gereden met een vreemde, die bedankte ook toen hij een andere afslag moest nemen.
Dus, die haat leeft alleen in jouw opvatting. Al vindt niemand het prettig om zwaan kleef aan te rijden.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:25
Ramon 73 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Het grootste deel zit zo kort erachter dat ze af en toe de achterband raken. Dat is onprettig.
En daarbij, waarom moet je genieten van het werk dat een ander doet? Behalve dit topic kom ik overigens nooit iemand tegen die plakkers niet vervelend vindt. Paar jaar geleden moest ik 100-150 meter achter een andere wielrenner blijven doordat het fietspad versmald was, die vent werd behoorlijk aggressief, terwijl ik niet anders kon en fatsoenlijk afstand hield.
Meestal doe ik er ook niet actief iets mee. Ik laat ze gewoon zitten, tenzij ik al diverse kilometers het kopwerk doe. Dan mag de uitgeruste plakker de kop pakken. En soms is het leuk, stukjes kop-over-kop rijden. Vorige week nog op weg naar huis leuk gereden met een vreemde, die bedankte ook toen hij een andere afslag moest nemen.
Dus, die haat leeft alleen in jouw opvatting. Al vindt niemand het prettig om zwaan kleef aan te rijden.
In principe doe je altijd alleen maar kopwerk toch als je solo fietst? Dus dan maakt het niet uit hoeveel km kopwerk je doet?
knip

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 22-03-2026 23:34 . Reden: Offtopic ]

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-04 14:35
Noutie schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Hier geen haat hoor, maar ik vindt het wel leuk om ze eraf te rijden. :+ Daarnaast snap ik het wel als sommigen het onprettig vinden, je weet immers niet wat de stuurkunsten zijn van de plakker en daarbij komt dat menigeen het ook nog niet ff meldt; dat maakt de situatie niet veiliger. Als ik weet dat ze er zitten kan ik tenminste signaleren.

• Prulleman
  • Laatst online: 20:26
esphome schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:12:
[...]

In Belgie krijg je dan meer rechten maar ook meer plichten:

[...]

Bron: https://www.veiligverkeer...-in-groep/verkeersregels/
Zie ook: https://www.politie.be/59...n-in-groep-hoe-doe-je-dat

In Nederland maakt het niet uit of je in groepen of individueel rijdt, de regels zijn hetzelfde voor beide vormen. Het is wel handiger om de groep te splitsen in kleinere groepen opdat inhalend verkeer het beter kan inschatten en niet halverwege er achter komt dat het niet past.

Extra: Vandaag zelf nog eens 70KM gefietst, had twee dagen gehouden tussen de vorige lange rit.

Wat een drukte op de weg met fietsers/wielrenners vandaag. Op het keerpunt een extra rondje (+20 min) gereden op een betonnen fietspad door het bos die om een zwemplas loopt. Daarna weer op huis aan en weer extra tempo gereden. Nog even aan een wiel gezogen (wheelsucker) maar dan op zo'n drie to vier meter erachter. Dichterbij, dan wordt naar het wiel gezogen en dan moet je zelfs remmen.

Ging mij echter te langzaam en zo er voorbij, eerst nog de kans gegeven om dan aan te pikken. Dat deed die niet en zo kon het tempo er weer in, tot aan huis. ;)

Goede rit en
Als je op tijd de benen even stil houd hoef je niet te remmen hoor...

Strava

• Ramon 73
(knip)

[ Voor 97% gewijzigd door Ramon 73 op 22-03-2026 21:55 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-04 23:58
KW25 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:44:
[...]

In principe doe je altijd alleen maar kopwerk toch als je solo fietst? Dus dan maakt het niet uit hoeveel km kopwerk je doet?

knio
Misschien helpt de wetenschap dat je er ook profijt van hebt als iemand achter te fiets; met een klever achter je heb je minder luchtweerstand dan solo.

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 22-03-2026 23:35 . Reden: Quote aangepast ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:23
Stom vraagje even: hoe maak ik van dit Mavic wiel een QR-wiel met de meegeleverde adapters?
(Geen tijd gehad om er goed naar te kijken, maar ik dacht die duw ik er even in en klaar. Maar zoals het wiel nu is passen ze niet :? En aangezien ik de volgende keer dat ik het wiel in handen heb ook weinig tijd heb om er rustig naar te kijken, iemand die me even kan vertellen hoe en wat zodat ik het dan snel kan fixen? :) )

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MXkBxk1t/PXL-20260322-121508185-MP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/C07ys75D/PXL-20260322-121521848.jpg

PS. Wheelsuckers zijn vervelend wanneer ze je het idee geven dat het niet hard genoeg gaat (bijv. telkens tot half langszij komen en zich dan weer terug laten vallen) en al helemaal wanneer ze zo'n vrijloop hebben die je normaal al op 100m afstand hoort. :N

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

blb4 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Misschien helpt de wetenschap dat je er ook profijt van hebt als iemand achter te fiets; met een klever achter je heb je minder luchtweerstand dan solo.
Dit en wat @KW25 zegt.
Zaterdag ook 2 mensen achter ons, vroegen op een gegeven moment nog of we het vervelend vonden maar precies wat @KW25 zegt; ik rijd meestal solo en pak dan 100% kopwind dus ach.

Soms word het dan spontaan kop over kop en dat is wel leuk, op de Haarlemmer ringvaart heb ik dat nog wel eens maar dat leent zich er ook goed voor.

Gabriël AM5

• Ramon 73
blb4 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:08:
[...]
Dat een Klever minder weerstand geeft wist ik al. Echter is het voordeel voorop veel minder dan het voordeel achter. Ik heb gewoonweg geen behoefte aan freewheelers achter mij. Dan moet ik ook nog eens opletten voor diegene achter mij, opletten met remmen, kan mij neus niet legen zodra ik wil. Ik heb veel last van een loopneus op de fiets en die leeg ik met regelmaat. Kan ik heel goed in de berm lanceren, echter een achterligger krijgt zeker wel iets mee. Niet prettig, en dat vind ik storend zodra er iemand achter mij blijft rijden. Ik moet dan mijn gedrag aanpassen omdat een ander uit de wind wil zitten.
Maar, zoals gezegd, het komt nog uiterst zelden voor en vaak is het leuk kop over kop rijden.

• Requiem19
Ik vind het ook verschrikkelijk irritant als iemand(en) het doen zonder te vragen of even kort contact te maken.

Dat is gewoon een beetje gek / onbeleefd wmb.

• esphome
  • Niet online
Prulleman schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:01:
[...]

Als je op tijd de benen even stil houd hoef je niet te remmen hoor...
Ik hield de benen al stil anders had ik toch ook niet hoeven te remmen. ;)

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:16
Ik vind fietsers die naast elkaar fietsen en het hele fietspad in beslag nemen op plekken waar ze niet eens kunnen zien wat er voor ze aankomt een stuk spannender dan wheelsuckers. Dit keer waren het twee bejaarden. Gelukkig kwam ik ze achterop. Die hoorden me ook pas na 5 keer bellen en roepen.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
Ik heb er geen moeite mee maar ik wil het wel altijd even weten. Als ik in de remmen moet of de benen even stil houd is het fijn dat je weet dat er iemand in je wiel zit. Ook inhalen oid kan ik dan aangeven m, wel zo veilig.

Verder ooit een keer ontzettend mijn best gedaan om iemand in te halen (ging aardig stuk om dat voor elkaar te krijgen). Die bleef vervolgens ook plakken en vroeg bij de eerste kans of we samen konden fietsen. Vanaf dat moment samen gefietst. Was erg gezellig maar ik heb veel open vragen gesteld, zo was hij veel aan het woord en hoefde ik alleen maar te luisteren. Veel meer was niet mogelijk voor mij, ondertussen stiekem op zijn Garmin gekeken en toen bleek dat hij met een hartslag van 135bpm fietste terwijl ik op de 165bpm zat. Het werd een uurtje pokerface trainen, iets was misschien ooit ook weer van pas komt.

We zijn al niet al te geliefd op het fietspad, laten we aub niet ook elkaar gaan haten. Wees beleefd, naar andere wielrenners maar ook naar andere verkeersdeelnemers.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Prulleman
esphome schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:43:
[...]

Ik hield de benen al stil anders had ik toch ook niet hoeven te remmen. ;)
Niet op tijd dus🙃

Strava

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 17:26

joker1977

Tweakert

bwernsen schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:48:
[...]
Ik ben overigens 1m85, 90kg en vetpercentage van 16%.
Ik ben langer (1m89), lichter (84kg) en heb zeker een hoger vetpercentage. Maar dat verschil in postuur zal verwaarloosbaar zijn in de ruis.

Toch is voor mij de norm 180-200W voor 30km/h in het hoge noorden (dus geen hoogtemeters, wel serieus wind). En ik ben geen 30 (of 40) meer, dus ik rij op een endurance-fiets ipv. een full-aero racer.

Als je 250W moet doen voor 30 km/h dan zit dat aan de hoge kant. Rij je op banden met veel profiel, antilek e.d. ? Of wel "echte racebandjes" ?

• Requiem19
Afh van het terrein, banden, wind, trmperatuur etc etc etc, zou je met 250w en 30km/h uitkomen op een CdA van rond de 0.55.

Volgens mij ligt dat vrij dicht in de buurt van iemand op een stadsfiets. Klinkt mij iig vrij onwaarschijnlijk :-). Denk dat er iets anders aan de hand is. PM, lastige route met veel stoppen, veel bochtjes, stiekem veel hm. Remmetje dat aanloopt etc.

Mijn berekende CdA ligt rond de 0.38 - 0.40 met 1.80

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 23-03-2026 08:17 ]

• KW25
  • Laatst online: 18:25
ElGreco schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:04:
[...]

Ik heb Tempelo weer een stap verder uitgebreid, dit keer met persoonlijker kledingadvies op basis van feedback.

Het basisidee was al: op basis van weerdata een voorstel doen voor wat je ongeveer wilt dragen. Maar in de praktijk is dat natuurlijk heel persoonlijk. De één rijdt bij 12 graden en motregen nog prima met armstukken en een gilet, terwijl een ander dan al snel met lange mouwen, overschoenen of dikkere handschoenen prettiger zit.

Daarom kan Tempelo nu beter leren van feedback op eerder gegeven kledingadvies. Als je na een rit aangeeft dat een advies te warm, te koud of op bepaalde punten net niet goed zat, dan kan dat meegenomen worden in volgende adviezen. Dus niet alleen een algemeen “gemiddeld” advies, maar steeds meer afgestemd op wat voor jou werkt.

Wat er nu onder andere in zit:
• persoonlijker kledingadvies op basis van eerdere feedback
• meer nuance per lichaamsdeel
• feedback die tijdelijk gepauzeerd kan worden
• mogelijkheid om bepaalde feedback niet mee te laten tellen

Algemene info over deze uitbreiding: https://tempelo.app/nl/personalized-clothing-advice
Ik zit momenteel in de costa blanca en het is hier ongeveer 14 graden maar wel blauwe luchten dus in de volle zon. Dan is onderstaand advies wel warm. Kijkt hij alleen naar temperatuur zonder zon?

Hoofd: klakske (optioneel) + buff (optioneel)
Bovenlichaam: lange mouwen + ondershirt lange mouwen + gilet (optioneel)
Handen: lange handschoenen (dunne)
Onderlichaam: lange fietsbroek of thermo bibshort + beenstukken
Schoenen: dunne overschoenen (optioneel)

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:03
Hallo allen,

Ben sinds kort (5 weken) thuis bezig op een tacx Neo bike.
En eigelijk bevalt het meer dan ik had verwacht, nooit wat met fietsen gehad.
Maar nu wil even doorpakken, en voorzichtig aan het orienteren naar een buiten (race) fiets.
Hierbij zou een beetje advies heel fijn zijn:)

Leeftijd: 39 jr
Gewicht: 76 kg
Lengte: 186 cm
Budget: €3000 voor de fiets.
Behoefte aan comfort geen ultra racer.
Ik zal al tevreden zijn met rit afstand van 25-40 km Max voorlopig
Hiermee voorzichtig aan het e.e.a te verkennen

Volgens meerdere A.I modellen komt voornamelijk de Endurace CF 7 Di2 naar voren.
Hierbij ook gelijk de vraag, doe ik er goed aan om voor dit model te gaan?

Nogmaals ben compleet nieuw in de race fietsen wereld.
Elk beetje advies is al mooi mee genomen.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04 08:21
Naast de vraag of het verstandig is direct €3000 kapot te slaan op een nieuwe fiets om buiten fietsen te proberen is er niks mis met de Endurace. Je kan ook kijken naar een Giant Defy of Cube Attain, beide ook veel fiets voor het geld met een comfortabele geometrie.

Verkijk je ook niet te veel op de prijzen op internet, bij een fietsenmaker kan je vaak nog wat korting krijgen, al dan niet via pedalen of andere accessoires waardoor je onder de streep gelijk uitkomt. Als je een FM hebt die wat meer gericht op sportieve fietsen kan hij ook nog wat advies geven op de maat en positie op de fiets.

Flickr - Strava

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:12
twilight7 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:37:
Hallo allen,

Ben sinds kort (5 weken) thuis bezig op een tacx Neo bike.
En eigelijk bevalt het meer dan ik had verwacht, nooit wat met fietsen gehad.
Maar nu wil even doorpakken, en voorzichtig aan het orienteren naar een buiten (race) fiets.
Hierbij zou een beetje advies heel fijn zijn:)

Leeftijd: 39 jr
Gewicht: 76 kg
Lengte: 186 cm
Budget: €3000 voor de fiets.
Behoefte aan comfort geen ultra racer.
Ik zal al tevreden zijn met rit afstand van 25-40 km Max voorlopig
Hiermee voorzichtig aan het e.e.a te verkennen

Volgens meerdere A.I modellen komt voornamelijk de Endurace CF 7 Di2 naar voren.
Hierbij ook gelijk de vraag, doe ik er goed aan om voor dit model te gaan?

Nogmaals ben compleet nieuw in de race fietsen wereld.
Elk beetje advies is al mooi mee genomen.
Ik zou eerst maar eens naar een lokale FM gaan, wellicht heeft hij een interessante fiets staan (tweede hands) lekker daar dit seizoen op fietsen, voor hetzelfde geld bevalt die zo goed dat hij nog een paar jaar door kan. Heb ik ook gedaan (10 jaar terug) inmiddels 3 kids verder en nu een eerste 'echte' racer gekocht.
Voordeel boven marktplaats is dat je garantie krijgt: ik had toen ook bedongen 2 nieuwe bandjes en ketting+cassette, zodat je niet gelijk weer voor kosten komt te staan. En dat is voor hun inkoop best voordelig aan te komen.

• esphome
  • Niet online
That sucks.

• bwernsen
Requiem19 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:16:
Afh van het terrein, banden, wind, trmperatuur etc etc etc, zou je met 250w en 30km/h uitkomen op een CdA van rond de 0.55.

Volgens mij ligt dat vrij dicht in de buurt van iemand op een stadsfiets. Klinkt mij iig vrij onwaarschijnlijk :-). Denk dat er iets anders aan de hand is. PM, lastige route met veel stoppen, veel bochtjes, stiekem veel hm. Remmetje dat aanloopt etc.

Mijn berekende CdA ligt rond de 0.38 - 0.40 met 1.80
Het gaat om gemiddeldes, inclusief remmen, doorgangen, omhoog en omlaag, etc, etc. Met 250watt trappen zit ik tussen 32-36km/u. Op echt vlakke delen zit het met 30km/u op ongeveer 200Watt. Maar dan fiets je op een grote ronde niet 30km/u gemiddeld ;).

Ik zal komende weken jullie opmerkingen ter harte nemen en de bevindingen rapporteren…

• GerbenBK
  • Laatst online: 23:24
bwernsen schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Het gaat om gemiddeldes, inclusief remmen, doorgangen, omhoog en omlaag, etc, etc. Met 250watt trappen zit ik tussen 32-36km/u. Op echt vlakke delen zit het met 30km/u op ongeveer 200Watt. Maar dan fiets je op een grote ronde niet 30km/u gemiddeld ;).
Exact de reden waarom gemiddelde snelheid vergelijken bij verschillende ritten over het algemeen weinig zin heeft. De ene kiest z'n routes uit zonder stoplichten, gunstige wind en zet zn Garmin pas aan aan de rand van de stad, terwijl de ander het weer helemaal anders doet.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Svenneh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:36
Ik probeer mezelf niet meer blind te staren op km/h.

A) Je wordt er onrustig van.
B) Het is alleen leuk als je wind mee hebt

• twilight7
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:03
GWBoes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:01:
Naast de vraag of het verstandig is direct €3000 kapot te slaan op een nieuwe fiets om buiten fietsen te proberen is er niks mis met de Endurace. Je kan ook kijken naar een Giant Defy of Cube Attain, beide ook veel fiets voor het geld met een comfortabele geometrie.

Verkijk je ook niet te veel op de prijzen op internet, bij een fietsenmaker kan je vaak nog wat korting krijgen, al dan niet via pedalen of andere accessoires waardoor je onder de streep gelijk uitkomt. Als je een FM hebt die wat meer gericht op sportieve fietsen kan hij ook nog wat advies geven op de maat en positie op de fiets.
is idd veel geld! de gedachtengang daarachter: zou zonder zijn een (te) goedkope fiets tekopen wat uiteindelijk niet bevalt, en daardoor mijn interesse wellicht onderuit haalt.
Fietsenzaken zijn beetje schaars hier kwa keuze, maar wel goed om het een kans te geven.
Sammy_tukker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Ik zou eerst maar eens naar een lokale FM gaan, wellicht heeft hij een interessante fiets staan (tweede hands) lekker daar dit seizoen op fietsen, voor hetzelfde geld bevalt die zo goed dat hij nog een paar jaar door kan. Heb ik ook gedaan (10 jaar terug) inmiddels 3 kids verder en nu een eerste 'echte' racer gekocht.
Voordeel boven marktplaats is dat je garantie krijgt: ik had toen ook bedongen 2 nieuwe bandjes en ketting+cassette, zodat je niet gelijk weer voor kosten komt te staan. En dat is voor hun inkoop best voordelig aan te komen.
zie dat er in Franker een Racefietsen Outlet is, voelt wel riskant aangezien ik er nog teweinig kennis van heb.
Zoals gezegt rondje FM is zowieso een wijze set.

• GWBoes
GerbenBK schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:57:
[...]
Exact de reden waarom gemiddelde snelheid vergelijken bij verschillende ritten over het algemeen weinig zin heeft.
Dat vooral. Hier in het rustige vlakke noorden kan ik redelijk ongestoord constant fietsen. Bij 200W gemiddeld over een solo rondje haal ik (1.85m <75kg) dan ook echt wel 30km/u gemiddeld. Als de omstandigheden niet te extreem zijn zelfs nog ruim daarboven.

Flickr - Strava

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:19

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

GWBoes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Dat vooral. Hier in het rustige vlakke noorden kan ik redelijk ongestoord constant fietsen. Bij 200W gemiddeld over een solo rondje haal ik (1.85m <75kg) dan ook echt wel 30km/u gemiddeld. Als de omstandigheden niet te extreem zijn zelfs nog ruim daarboven.
In woon ook in het vlakke Noorden maar haal zelden 30 gemiddeld ;) Naast de al genoemde aspecten speelt ook nog mee: leeftijd, longinhoud, metabolisme, of je wel of niet voor de rit een grote boodschap gedaan hebt, inname van eten/drinken, afstand van de rit, kwaliteit van het asfalt, gewicht van de fiets, bandendruk, tubeless ja/nee, zadeltasje ja/nee, peperduur aero pak ja/nee etc etc.

Met andere woorden er valt niets over te zeggen :D

Gisteren weer lekker buiten gefietst in het zonnetje! :9 Veel fietsers tegengekomen, ook weer veel oudevandagen die lang niet altijd goed opletten, wandelaars die zonder op of om te kijken oversteken |:( mede racefietsers die soms wel en soms niet groeten. Maarrrr ik ben zelfs gegroet door een dame op de racefiets! Voor het eerst dat een vrouw groet :+ (n.a.v. een eerdere discussie hier)

Do { Ping } while ( LOL )

• DDX
  • Laatst online: 23:42
Hebben julie daar ook last van, je voornemen om halvewege tijdens een rit een lunchstop te doen maar dan niet echt iets tegenkomen of wat je tegenkomt superdruk/geen handige plek om je fiets neer te zetten.
Gisteren weer zo'n dag, 250km rit vanuit Lemmer naar huis en dacht ergens op de Veluwe stop ik wel en voor je het weet zit ik dan in de Flevopolder waar je weer helemaal niets tegenkomt.
Bidons bijvullen werd hem zelfs niet gisteren, watertaps nog afgesloten....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
Shadow_Agent schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:13:
[...]

In woon ook in het vlakke Noorden maar haal zelden 30 gemiddeld ;) Naast de al genoemde aspecten speelt ook nog mee: leeftijd, longinhoud, metabolisme, of je wel of niet voor de rit een grote boodschap gedaan hebt, inname van eten/drinken, afstand van de rit, kwaliteit van het asfalt, gewicht van de fiets, bandendruk, tubeless ja/nee, zadeltasje ja/nee, peperduur aero pak ja/nee etc etc.

Met andere woorden er valt niets over te zeggen :D
Een gemiddeld wattage is een gemiddeld wattage. Goede conditie of niet. Goede dag of niet :).

Verder is het idd niet goed te vergelijken. Maar echt grote outliers vallen natuurlijk wel op.

Het valt mij - qua wattages - overigens altijd op dat veel mensen vrij hoge vermogens fietsen in hun ritje tov hun FTP. Als ik bijv 250watt zou vertalen naar hoe ik mijn (snellere) duurritjes fiets, dan zou ik daar een FTP van ong 340-350 voor nodig hebben.

• GerbenBK
DDX schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:47:

[...] een lunchstop [...] Gisteren [..] en dacht ergens op de Veluwe [...]
Classic error....;)

[ Voor 6% gewijzigd door GerbenBK op 23-03-2026 11:03 ]

• DDX
Mja, maar classic error is dan heel nederland dan.
In Noord-Holland heb ik dit ook regelmatig eigenlijk.
Of dat je iets tegekomt maar dan zit je al bijna weer thuis....

Hielp ook niet mee dat ik voor het mooie eigenlijk iets eerder had moeten vertrekken want nu had ik ook niet heel veel speling in tijd om voor het donker binnen te zijn.
Dus eigenlijk was een tankstation stop beter maar die kwam ik ook niet tegen op mijn route :-(

[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 23-03-2026 11:05 ]

• GerbenBK
DDX schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Mja, maar classic error is dan heel nederland dan.
In Noord-Holland heb ik dit ook regelmatig eigenlijk.
Of dat je iets tegekomt maar dan zit je al bijna weer thuis....
Bij mij in de buurt is eigenlijk alles open op zondag itt een groot deel van de Veluwe...

• GWBoes
Requiem19 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Het valt mij - qua wattages - overigens altijd op dat veel mensen vrij hoge vermogens fietsen in hun ritje tov hun FTP.
Ik denk dat je dan wel moet weten wanneer het FTP voor het laatst geupdate is en op basis van wat.
Ik heb op Strava al tijden niet mijn zichtbare FTP geupdate dus waarschijnlijk zul je bij mij nu denken dat de vermogens heel laag zijn vergeleken met FTP. Laatste outdoor test was ook al wat jaartjes geleden en ik vraag me af hoe representatief de indoor ramp test van een maand geleden is.

Flickr - Strava

• blb4
Sammy_tukker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:16:
[...]

@twilight7 Exact zo ben ik ook begonnen. in 2014 voor € 350 via MP een racefiets gekocht om te kijken of (race)fietsen wat voor me is en of die fiets dan beviel. Dat bleek beide 't geval en uiteindelijk meer dan 30.000 km op deze fiets gefietst en pas in 2021 een nieuwe fiets gekocht.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:26
KW25 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:23:
[...]

Ik zit momenteel in de costa blanca en het is hier ongeveer 14 graden maar wel blauwe luchten dus in de volle zon. Dan is onderstaand advies wel warm. Kijkt hij alleen naar temperatuur zonder zon?

Hoofd: klakske (optioneel) + buff (optioneel)
Bovenlichaam: lange mouwen + ondershirt lange mouwen + gilet (optioneel)
Handen: lange handschoenen (dunne)
Onderlichaam: lange fietsbroek of thermo bibshort + beenstukken
Schoenen: dunne overschoenen (optioneel)
Is 14 graden het moment waarvoor het advies gegeven wordt? En is 14 graden de verwachte temperatuur of de gevoelstemperatuur? Er zijn veel parameters die meespelen voor het bepalen van het kledingadvies. Je mag ook een screenshot sturen naar support at tempelo.app, dan kan ik wat gerichter kijken.
Puur sec 14 graden, vind ik het advies ook te warm, maar zonder de rest van de parameters, lastig een concrete verklaring te geven.

Temperatuur wordt altijd gemeten in de schaduw, en nooit in de zon. Als het strak blauw is en je fietst in de zon, kan het inderdaad warmer aanvoelen. Het is wel iets wat de warmteperceptie kan beïnvloeden, maar hoe ik dit in de logica zou kunnen verwerken, zie ik even niet. Zonnetje in januari voelt anders dan zonnetje in juli.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• DDX
En zonnetje op de Veluwe tussen de bomen voelt ook anders dan in de polder van Noord-Holland.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:34:
En zonnetje op de Veluwe tussen de bomen voelt ook anders dan in de polder van Noord-Holland.
In de polder in Noord-Holland is het altijd koud toch? Tenminste wel als ik er ben blijkbaar :+

Gabriël AM5

• DDX
Polder van Friesland was zaterdag ook best frisjes.

• Prulleman
Qua vermogen vs snelheid.. even los van de voor de hand liggende zaken zoals wind/positie/... is de route met de hoeveelheid scherpe bochten, kruisingen en stoplichten is echt wat de gemiddelde snelheid heel erg drukt.

Als je dan in niet buiten de bebouwde kom woont, dan telt het begin en eind van je rondje dus negatief mee. Bij grote rondjes (met name een groot rondje door rustig gebied met lange wegen) is het percentage van de stad in en uit rijden dan niet zo groot, bij een klein rondje is het een stuk moeilijker om je gemiddelde hoog te houden.

https://www.strava.com/activities/17790369421
Hier kom ik op een compleet rondje (met de wind uit het oosten) op 31.5 met 195 watt.
als ik het begin en eind eraf haal (beetje poging om wind mee en tegen gelijk te houden)
dan kom ik op 33.7 met 202 watt
(en alleen wind mee 40.5 met 221 watt (mijn vrouw in mijn wiel met 145 watt :)) of 38.4 met 206 watt)

en check voor de grap ook eens het verschil in gemiddeld vermogen tussen garmin connect en strava....dat scheelt bij mij ook altijd wel 2-4 watt.. (nee niet normalized met een andere formule echt avg power...)
ben er ooit helemaal ingedoken, korte samenvatting, de meeste powermeters sturen elke seconde de waardes door, actueel, maar ook cumulatief, als je dan een paar dropouts hebt, gewoon een paar seconde dat je garmin geen waarde ontvangt, dan wordt je gemiddelde lager, want die worden als 0 geteld, maar garmin connect pakt voor je gemiddelde gewoon de cumulatieve waarde, dropouts hebben dan geen invloed, want de cumulatieve waarde komt na de dropout gewoon met de gemiste watts door. Strava berekend echter wel gewoon het gemiddelde van alle losse doorgekomen waardes en negeert de cumulatieve power in de fit file...

Als iemand een gare connectie heeft, dan kan die zo 5-10 watt schelen op strava...

Strava

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:54
Prulleman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:58:

https://www.strava.com/activities/17790369421
Hier kom ik op een compleet rondje (met de wind uit het oosten) op 31.5 met 195 watt.
als ik het begin en eind eraf haal (beetje poging om wind mee en tegen gelijk te houden)
dan kom ik op 33.7 met 202 watt
(en alleen wind mee 40.5 met 221 watt (mijn vrouw in mijn wiel met 145 watt :)) of 38.4 met 206 watt)
Ik dacht ook gelezen te hebben dat het voor de voorste renner ook mee helpt als er iemand achter je fietst, iets met minder turbulentie / minder vacuum werking. Maar dat zal denk ik maar een paar procent opleveren.
Hier na een maand of 4 "rust" weer lekker aan het fietsten, de afgelopen maand bijna 1000km gefietst en inmiddels lid geworden van de lokale fietsclub. :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Requiem19
Tinusvolkel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Ik dacht ook gelezen te hebben dat het voor de voorste renner ook mee helpt als er iemand achter je fietst, iets met minder turbulentie / minder vacuum werking. Maar dat zal denk ik maar een paar procent opleveren.
Volgens een onderzoekje van Bert Blocken scheelt het idd tot 2-3%

Ter vergelijking, als er iemand voor je rijdt scheelt het ongeveer 27%. Als je als 3e rijdt scheelt het ongeveer 35%. Naast iemand rijden levert een 10% verlies op. Percentage = drag.

https://www.sciencedirect...cle/pii/S0045793012004446

• blb4
DDX schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:41:
Gisteren daarentegen was ‘t weer top in Friesland !

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Ramon 73 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Dat is gewoon gevaarlijk en dan zou ik daar zeker iemand voor wegsturen. Technisch gezien is het een aanrijding ;)

Afgelopen weekend een lichte afdaling in ZLimburg. Komt een behoorlijk grote wielerclub (zelfde tenue, ca 35 man) de berg op. Niemand waarschuwde elkaar, enfin, ze bleven min of meer rechts, tot er twee malloten ineens uitwaaierden op mijn helft (De weg was ca 6 meter breed en ik denk 5% helling; dus je zou zeggen ruim zat en niet zo steil dat je ervan zwabbert). Toen moest ik toch zelf even heel hard TEGEN roepen, en draaiden ze gelukkig hun stuur. Ik weet niet waar hun gedachten waren maar ze waren niet bij het verkeer. Remmen had ik al wel vast maar ik reed nog wel 30+ want bergaf.
Ik hoop dat de wielergroep zich realiseerde dat ze een gevaar op de weg zijn zo...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Requiem19 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Volgens een onderzoekje van Bert Blocken scheelt het idd tot 2-3%

Ter vergelijking, als er iemand voor je rijdt scheelt het ongeveer 27%. Als je als 3e rijdt scheelt het ongeveer 35%. Naast iemand rijden levert een 10% verlies op. Percentage = drag.

https://www.sciencedirect...cle/pii/S0045793012004446
Zoiets? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0IzwHLODRXdbFnpj5rfwf-BNek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZLHplrtGl9XZYBzWokJYT4y.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: TU/e

---------------

• Ramon 73
Mistraller schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Dat is gewoon gevaarlijk en dan zou ik daar zeker iemand voor wegsturen. Technisch gezien is het een aanrijding ;)

Afgelopen weekend een lichte afdaling in ZLimburg. Komt een behoorlijk grote wielerclub (zelfde tenue, ca 35 man) de berg op. Niemand waarschuwde elkaar, enfin, ze bleven min of meer rechts, tot er twee malloten ineens uitwaaierden op mijn helft (De weg was ca 6 meter breed en ik denk 5% helling; dus je zou zeggen ruim zat er niet zo steil dat je ervan zwabbert). Toen moest ik toch zelf even heel hard TEGEN roepen, en draaiden ze gelukkig hun stuur. Ik weet niet waar hun gedachten waren maar ze waren niet bij het verkeer. Remmen had ik al wel vast maar ik reed nog wel 30+ want bergaf.
Ik hoop dat de wielergroep zich realiseerde dat ze een gevaar op de weg zijn zo...
Dit weekend 2 georganiseerde groepen als tegenliggers gehad. Beiden waarschuwden netjes en boden ruimte. Er is nog hoop 😊

• Maarten_E
  • Laatst online: 30-04 13:40
Hieronder volgt een klaagzang:

Denk dat ik mij erbij neer moet gaan leggen dat ik nooit snel ga worden. Ben ervan overtuigd dat toen ik als fietser werd geschapen door de alwetende Fietsgod, alle kwaliteiten in de categorie "stoïcijns op 70% van het maximale vermogen 8 uur rondfietsen" zijn gaan zitten, en niks in de categorie snelheid.

Heb nog nooit 30km/u gemiddeld gezien, geen idee wat ik verkeerd doe. Ben ik te voorzichtig, moet ik maar door rood gaan rijden, oma's omver beuken? (/s)

Net (weliswaar op de hybride) mijzelf compleet maar dan ook compleet kapot gereden, nog geen 27 gemiddeld over nog geen 25km afstand.

Het gekke is dat mijn gemiddelde twee weken geleden, op dezelfde fiets over 170km uitkomt op 23.3km/u. 145km meer met een verval van 3,5km/u.

Met de conditie zit het wel goed, maar eens het krachthonk in dan?
Het enig positieve dat ik voorlopig even zie ia dat ik volgens mij nog nooit zo lekker de winter uit ben gekomen. Every cloud...

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:41

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:41:
Zondagochtend ook

En ook hier mensen die het niet snappen terwijl ze op fietsen van 10k zitten..
Ingehaald worden en opeens naar links uitwijken om in de berm iets te gaan doen.. Apart..was zelfs een wereldkampioen..die had beter moeten wetn.

[ Voor 39% gewijzigd door McMiGHtY op 23-03-2026 19:34 ]

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 21:54
Maarten_E schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:20:

Denk dat ik mij erbij neer moet gaan leggen dat ik nooit snel ga worden. Ben ervan overtuigd dat toen ik als fietser werd geschapen door de alwetende Fietsgod, alle kwaliteiten in de categorie "stoïcijns op 70% van het maximale vermogen 8 uur rondfietsen" zijn gaan zitten, en niks in de categorie snelheid.

Heb nog nooit 30km/u gemiddeld gezien, geen idee wat ik verkeerd doe. Ben ik te voorzichtig, moet ik maar door rood gaan rijden, oma's omver beuken? (/s)

Net (weliswaar op de hybride) mijzelf compleet maar dan ook compleet kapot gereden, nog geen 27 gemiddeld over nog geen 25km afstand.

Het gekke is dat mijn gemiddelde twee weken geleden, op dezelfde fiets over 170km uitkomt op 23.3km/u. 145km meer met een verval van 3,5km/u.

Het enig positieve dat ik voorlopig even zie ia dat ik volgens mij nog nooit zo lekker de winter uit ben gekomen. Every cloud...
Train je wel afwisselend? Als je doet wat je altijd doet dan krijg je wat je altijd krijgt :)
En oma’s omver beuken hoeft pas bij 40 gemiddeld >:)
Maar als je er maar plezier in hebt toch? Dat is neem ik aan het belangrijkste.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• DDX
blb4 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Gisteren daarentegen was ‘t weer top in Friesland !
Rit naar huis via de Veluwe was top ja, niet te vroeg vertrokken want toen was het nog koud.
Bij Zwolle konden kniestukken zelfs uit :)
En na de Hollandse Brug Noord-Holland in snel de kniestukken en windvestje weer aan, daar was het een stuk frisser.

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:32
Alvast mijn excuses ik weet dat dit beetje tegen advies in gaat maar zag zo geen enkele aankoop advies vraag in verkeer en vervoer sectie. Ben aan het kijken naar mijn eerste race fiets, wil graag mix van terrein aankunnen en beetje racen en de langere afstanden ( 60~80km iets waar ik al beetje ervaring mee heb op een travelbike ). Ik kwam daarom uit op cyclocross omdat mooi tussen gravel en race fiets in zit.
Ik heb nu een optie op een ( nieuw maar model van vorig jaar waar ze vanaf moeten) cube cross pro carbon 62 met een ultegra set voor 1700 incl rij klaar en eerste beurt. Naar mijn idee zover mijn kennis gaat een goeie deal. Klopt dit of heb ik het mis? Ik heb al even gekeken in fietszaak en maat klopte goed en vond ook mooie fiets. Mooi zwart en rode accenten. Enige “argwaan” die ik heb is dat verkoper er gelijk bij zei dat hij er 100 euro af kon doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIVoTOx5vNe-5ZaAIpQEpgtT8L8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXhQ0RMahlyJ12GX4cfB9brh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VVG4OBQggWnvrEZ0rkXN3uWq9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyaadRWn2Y8wMqdF0UeN4Rx2.jpg?f=fotoalbum_tile

• Webgnome

Zonder te weten hoe lang je traint, hoe vaak je traint en hoe je traint is er natuurlijk vrij weinig te zeggen over waar het aan kan liggen. En dan heb ik nog niet over leeftijd. Die speelt stiekem ook gewoon mee. Je kan niet verwachten dat wanneer je 50+ bent je net zo hard / makkelijk kan gaan als je net begint als iemand die 25 is. Dat is gewoon je zelf voor de gek houden.

Zelf herken ik wel wat je zegt en uiteindelijk, toen ik begon met structureel trainen. Oftewel een schema erbij pakken en 3 of meer maanden een bepaald doel voor ogen is het pas goed hard gegaan. Nu raak ik ook een soort plafond. Is dat vervelend? Ja. Is dat erg? Misschien. HEt belangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet. Dat je er uit haalt wat je er denkt uit te willen halen. Kun je de snelheid gemiddeld niet meer verhogen? Dan zou je misschien andere doelen kunnen nastreven zoals een zo lang mogelijke tocht maken etc etc. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Toevoeging. Doodzonde nummer een die ik heb geleerd. Vergelijken van je zelf met anderen. Tenzij je wedstrijden of semi prof bent heeft dat alleen maar frustratie tot gevolg.

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 24-03-2026 06:47 ]

Strava | AP | IP | AW

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56

Leeftijd, aantal uren training per week, gestructureerde training?
We zijn zeker dat het niet over een stadsfiets gaat? :) Voor de rest ook eens gecontroleerd of je geen slepende rem of compleet verslete lagers hebt?

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26
@Maarten_E Ik weet niet of het een optie is, maar je zou het fietsen kunnen combineren met hardlopen. Hardlopen is een stuk intensiever dan fietsen waardoor je je cardio vergroot. Het zorgt ook voor sterkere spieren die je helpen op de fiets. Het hardlopen gebruik je dan voor de relatief korte stukken van 30-45 minuten voor de intervallen en de fiets voor de wat langere ritten. Bijkomend voordeel is dat hardlopen veel minder tijd vergt (tenzij je marathon ambities krijgt).

• Cloclo100
Mistraller schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Afgelopen weekend een lichte afdaling in ZLimburg. Komt een behoorlijk grote wielerclub (zelfde tenue, ca 35 man) de berg op. Niemand waarschuwde elkaar, enfin, ze bleven min of meer rechts, tot er twee malloten ineens uitwaaierden op mijn helft (De weg was ca 6 meter breed en ik denk 5% helling; dus je zou zeggen ruim zat er niet zo steil dat je ervan zwabbert). Toen moest ik toch zelf even heel hard TEGEN roepen, en draaiden ze gelukkig hun stuur. Ik weet niet waar hun gedachten waren maar ze waren niet bij het verkeer. Remmen had ik al wel vast maar ik reed nog wel 30+ want bergaf.
Ik had vroeger wel eens de reflex om meteen nee te gebaren als iemand in mijn wiel kwam, zeker als ik mijn Shokz op heb of als ik met intervals bezig was. Nu kijk ik eerst eens welk “vlees ik in de kuip heb”. Als iemand overdreven zit te hijgen door in mijn wiel te rijden, zonder helm rijdt of heel oud materiaal heeft dan zeg ik netjes dat ik het liever niet wil. Niets tegen ouderen natuurlijk, maar een bejaarde die net alles eruit heeft geperst om in mijn wiel te komen zitten, dat roept om problemen :). Je haalt er zo die types uit vind ik.

@bwernsen Ik ben ook 1m95 met 84kg en 180 à 200W is voor mij ook 30 à 32 km/h. Bij 250 W dan zit ik toch ook rond de 35 km/h..

Voor de rest ben ik nu aan het trainen voor de 3 Ballons in de Vogezen, 10 tot 12u per week. Interessant om te vermelden is dat ik door een kleine blessure bijna 3 weken niet heb kunnen fietsen januari. Daarvoor in december veel ziek geweest, samen met de baby die vanalles mee neemt uit de crèche. Dit was voor het eerst in jaren dat ik in de winter zo lang niet gefietst heb maar die reset blijkt uiteindelijk een zegen. Ik heb ondertussen hetzelfde FTP (320W) dan vorig jaar einde april, met veel minder uren en ongeveer dezelfde aanpak(Join). Midden mei nog een midweek naar Mallorca en dan hoop ik op mijn 43ste beter dan ooit te zijn voor een paar mooie Gran Fondo’s. Tegen dan hoop ik nog tegen de 80kg te zitten. Midden juni begint mijn verlof en dan gaan we toevallig nog eens richting Zuid-Frankrijk. Met schoonfamilie hebben we een huisje in Carpentras gehuurd en omdat ik dan natuurlijk(lees: hopelijk) met super compensatie uit de 3 Ballons kom, wil ik op dag één of twee van het verlof de Cinglé de Ventoux doen.. alvorens me aan de wijn en kaas te storten de rest van onze 2 weken. Daarna zullen we wel een laat zomerdoel vinden maar toch eerst nog een paar maanden vooral lange plezierritten en graveltochten rijden, ik heb op alle Tweakers pagina’s al mooie dingen geleend en op Komoot opgeslagen :). Als het dan nog even meezit hoop ik mijn 1ste social ride mee te pikken, dan heb ik de usual suspects ook eens mogen ontmoeten. Ride on!

• Requiem19
@Maarten_E Rijd je nog steeds op deze fiets?

Dat is toch wel echt anders dan een (sportieve) racefiets. Je zit hier vrij rechtop. Breed stuur. Langzame toerfiets banden. Etc etc.

Denk dat dit iig wel veel verklaart :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJu8Qj5tL02dAhQ14fVZi81xsCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRbebQce7TLU3pWiuRD0k1NV.jpg?f=fotoalbum_large

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35
Sjenker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:15:
Alvast mijn excuses ik weet dat dit beetje tegen advies in gaat maar zag zo geen enkele aankoop advies vraag in verkeer en vervoer sectie. Ben aan het kijken naar mijn eerste race fiets, wil graag mix van terrein aankunnen en beetje racen en de langere afstanden ( 60~80km iets waar ik al beetje ervaring mee heb op een travelbike ). Ik kwam daarom uit op cyclocross omdat mooi tussen gravel en race fiets in zit.
Ik heb nu een optie op een ( nieuw maar model van vorig jaar waar ze vanaf moeten) cube cross pro carbon 62 met een ultegra set voor 1700 incl rij klaar en eerste beurt. Naar mijn idee zover mijn kennis gaat een goeie deal. Klopt dit of heb ik het mis? Ik heb al even gekeken in fietszaak en maat klopte goed en vond ook mooie fiets. Mooi zwart en rode accenten. Enige “argwaan” die ik heb is dat verkoper er gelijk bij zei dat hij er 100 euro af kon doen.
Cube is zeer scherp geprijsd, doe daar je voordeel mee.
Kies de fiets die je aanspreekt, als je er blij van word is de drempel in gebruik ook lager 8)

En verkopers moeten verkopen :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• esphome
  • Niet online
Hoe langer de rit, hoe langer fiets je ook tegen de wind. Ik ga hier uit van een tocht, waar je weer op het startpunt eindigt.

De gemiddelde snelheid is dan al lager en daarna krijg je die ook niet veel echt hoger. Terug heb je dan wel de wind mee maar je hebt al veel van jouw krachten gegeven in het eerste deel. En zo kun je ook, maar een deel het verlies tegen de wind weer compenseren. Of je moet perfecte wind hebben die draait en je moet dan ook de route daar op hebben gepland.

Hoe korter de rit des te hoger de gemiddelde snelheid kan zijn. Dat is mijn ervaring.

@Maarten Je kunt de a-head, het deel waar de fietscomputer op zit, omdraaien en zo kom je lager te zitten als de rug en edele delen daar geen bezwaar tegen hebben.

• Mistraller
esphome schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:06:
Hoe langer de rit, hoe langer fiets je ook tegen de wind. Ik ga hier uit van een tocht, waar je weer op het startpunt eindigt.

De gemiddelde snelheid is dan al lager en daarna krijg je die ook niet veel echt hoger. Terug heb je dan wel de wind mee maar je hebt al veel van jouw krachten gegeven in het eerste deel. En zo kun je ook, maar een deel het verlies tegen de wind weer compenseren. Of je moet perfecte wind hebben die draait en je moet dan ook de route daar op hebben gepland.

Hoe korter de rit des te hoger de gemiddelde snelheid kan zijn. Dat is mijn ervaring.
Korte ritjes is natuurlijk logisch, dat is gewoon je energielevel wat met verse benen nog hoog is.
Compenseren heeft eigenlijk vooral met de tijd te maken en dat is waar de teleurstelling over een lagere snelheid vaak vandaan komt.

Stel: Je gaat 100km rijden en je wilt op 30 gemiddeld uitkomen. Eerst 50km tegen de wind in, stel, je rijdt dan 25km/h. Voor je gevoel moet je op de terugweg 50km met 35km/h rijden om te compenseren. Dat is dus niet zo! Je moet terug bijna 38km/h rijden over die volle 50km, 13km/h harder dan de heenweg.

100km/30km/h => je hebt 3,33 uur de tijd.
Op de heenroute, heb je al 2 uur daarvan verstookt.
Betekent dat je nog maar 1,33 uur resterend hebt voor de terugweg, en dat is dus 50km/1,33=37,59km/h

Dit sommetje heb ik al vaker berekend tijdens ritjes om te beseffen dat een stukje met een lagere snelheid rijden, betekent dat je echt fors moet aanpoten om dat nog goed te maken!

En ook al rij je tegen de wind in wel hard door, dan nog moet je ook bochtjes, en andere optrekmomentjes compenseren. Je wint feitelijk het meeste door zo snel mogelijk weer op snelheid te zijn.
Verloren snelheid compenseren moet altijd over de tijd en niet over afstand.

Hoe vaak ik mij al niet verkeken heb op die wijsheid... 8)7

---------------

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:46
Je gevoel van compenseren met 35 km/h is logisch en klopt ook gewoon. De denk 'fout' zit hem meer in op afstand omkeren in plaats van tijd. Het is km per uur natuurlijk. Dus X tijd op 25km/h kan prima met X tijd op 35 km/h gecompenseerd worden, maar je moet eerder omdraaien (na 41.6km ongeveer). En je schiet je beginpunt dan een beetje (bijna 20km...) voorbij.

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 08:20
Een cyclocross fiets is toch wel weer een geval apart; zijn toch wat meer op snelheid gericht/nerveuzer, vaak wat kortere zit.
Wat is de rede dat je geen gravelbike zou willen? Aangezien je daarmee toch veelzijdiger bent (met racebanden als "endurance" racefiets en met brede gravelbanden mooi voor onverharde excursies)
Korting snap ik wel; grote maat, en toch wel een beetje een niche-product

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:48
Alleen als je een rondje fietst werkt dat dus niet. Wanneer het waait zul je altijd langer over het deel met tegenwind doen dan het deel met rugwind en je gemiddelde op een dag met wind dus lager uit komen dan op een windstille dag.

Of je moet extreem veel geluk hebben dat de wind halverwege het rondje 180gr draait ;)

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 08:20
Requiem19 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:11:
@Maarten_E Rijd je nog steeds op deze fiets?

Dat is toch wel echt anders dan een (sportieve) racefiets. Je zit hier vrij rechtop. Breed stuur. Langzame toerfiets banden. Etc etc.

Denk dat dit iig wel veel verklaart :).
Als je met een hybride ruim 23gem haalt over 170km _/-\o_ dan is het onmogelijk dat je op een racefiets de 30gem niet haalt voor een uur.
Zelf haal ik op mijn hybride ook nooit 30gem (woon-werk), meestal ~25. maar qua inspanning voelt dat toch al zeker gelijk aan 30 op de racefiets.

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:32
Kempenaer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:04:
[...]

Een cyclocross fiets is toch wel weer een geval apart; zijn toch wat meer op snelheid gericht/nerveuzer, vaak wat kortere zit.
Wat is de rede dat je geen gravelbike zou willen? Aangezien je daarmee toch veelzijdiger bent (met racebanden als "endurance" racefiets en met brede gravelbanden mooi voor onverharde excursies)
Korting snap ik wel; grote maat, en toch wel een beetje een niche-product
Het leek mij beste van twee werelden. Dus je hebt race fiets frame en groepset en kunt evt toch bredere banden opgooien voor off road en evt frame aan bevestigen om wat bagage mee te nemen. Echt bike packen ben ik niet van plan met tent en al enige wat me wat lijkt is misschien van slaapplek naar slaapplek fietsen.
Ik weet ook nog niet wat straks mijn grootste voorkeur heeft de wat langere fiets tochten of toch veel scheuren en crossen. Verder was in ieder geval in winkel (en wat ik online kon vinden) niet iets vergelijkbaars wat ik voor zelfde geld kon vinden. Carbon, ultegra groepset etc.

• Cloclo100
Mistraller schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:31:
[...]

Korte ritjes is natuurlijk logisch, dat is gewoon je energielevel wat met verse benen nog hoog is.
Compenseren heeft eigenlijk vooral met de tijd te maken en dat is waar de teleurstelling over een lagere snelheid vaak vandaan komt.

Stel: Je gaat 100km rijden en je wilt op 30 gemiddeld uitkomen. Eerst 50km tegen de wind in, stel, je rijdt dan 25km/h. Voor je gevoel moet je op de terugweg 50km met 35km/h rijden om te compenseren. Dat is dus niet zo! Je moet terug bijna 38km/h rijden over die volle 50km, 13km/h harder dan de heenweg.

100km/30km/h => je hebt 3,33 uur de tijd.
Op de heenroute, heb je al 2 uur daarvan verstookt.
Betekent dat je nog maar 1,33 uur resterend hebt voor de terugweg, en dat is dus 50km/1,33=37,59km/h

Dit sommetje heb ik al vaker berekend tijdens ritjes om te beseffen dat een stukje met een lagere snelheid rijden, betekent dat je echt fors moet aanpoten om dat nog goed te maken!

En ook al rij je tegen de wind in wel hard door, dan nog moet je ook bochtjes, en andere optrekmomentjes compenseren. Je wint feitelijk het meeste door zo snel mogelijk weer op snelheid te zijn.
Verloren snelheid compenseren moet altijd over de tijd en niet over afstand.

Hoe vaak ik mij al niet verkeken heb op die wijsheid... 8)7
Ik heb daarom een paar routes waar ik (althans in de late lente/zomer/vroege herfst) door het dichte bladerdek mijn route in wijzerzin of tegenwijzerzin kan rijden en zo min of meer windvrij kan rijden ;)

• Slowreader
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-03 17:07
[Afbeelding][Afbeelding]
Een cyclocross-fiets is speciaal gemaakt voor veldrijden. Dus voor meer technisch werk. Dat rijmt niet per se met jouw wens om langere afstanden te fietsen. Ik zou dan eerder voor een gravelfiets gaan. Die zitten vaak iets meer in de richting van racefietsen. Ook kunnen in gravelfietsen vaak bredere banden (althans dat denk ik). Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet kan. In de praktijk maakt het allemaal niet zo heel veel uit. Het blijft een fiets,

• Requiem19
ekiter schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:06:
Alleen als je een rondje fietst werkt dat dus niet. Wanneer het waait zul je altijd langer over het deel met tegenwind doen dan het deel met rugwind en je gemiddelde op een dag met wind dus lager uit komen dan op een windstille dag.

Of je moet extreem veel geluk hebben dat de wind halverwege het rondje 180gr draait ;)
Zie hier een van de redenen waarom je meer vermogen moet trappen als het zwaar is :-).

(Belangrijkste reden is overigens de kwadratische toename van luchtweerstand bij meer snelheid).
Pagina: 1 ... 712 ... 720 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).