Naar mijn weten zijn cross frames wel anders dan racefiets frames, omdat je tijdens een cross veel moet draaien en smijten zijn die frames vaak wat korter. Je hebt ook gravelbikes met race geometrie geloof ik, die zouden dan misschien nog beter aanpassen bij je wensen de Orbea Terra bijvooorbeeldSjenker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Het leek mij beste van twee werelden. Dus je hebt race fiets frame en groepset en kunt evt toch bredere banden opgooien voor off road en evt frame aan bevestigen om wat bagage mee te nemen. Echt bike packen ben ik niet van plan met tent en al enige wat me wat lijkt is misschien van slaapplek naar slaapplek fietsen.
Ik weet ook nog niet wat straks mijn grootste voorkeur heeft de wat langere fiets tochten of toch veel scheuren en crossen. Verder was in ieder geval in winkel (en wat ik online kon vinden) niet iets vergelijkbaars wat ik voor zelfde geld kon vinden. Carbon, ultegra groepset etc.
Nieuwe Pirelli’s komen vdg uit. P Zero, maar dan aero focus. Die paar watts die je bespaart met veel zijwind zijn voor ons niet zo interessant. Wat WEL interessant is, is de mogelijke toename van stabiliteit met wind. Dit soort banden, zoals de Conti Aero 111, zorgt ervoor dat de luchtstroom netter van de band naar de velg verloopt.
Als die luchtstroom opeens los laat, dan valt de druk weg en voelt het alsof je voorwiel ineens naar links/rechts valt.
Met deze banden heb je daar minder last van (iig de Conti laat dat zien in zowel windtunnel als praktijk). Echt mooi hoe deze aansluit op de velgrand. In dit geval slim van Pirelli om het ook op een hookless velg te presenteren.
Als die luchtstroom opeens los laat, dan valt de druk weg en voelt het alsof je voorwiel ineens naar links/rechts valt.
Met deze banden heb je daar minder last van (iig de Conti laat dat zien in zowel windtunnel als praktijk). Echt mooi hoe deze aansluit op de velgrand. In dit geval slim van Pirelli om het ook op een hookless velg te presenteren.
Hoe brede banden heb je in gedachten? Meeste gravel frames passen 40mm+ velgen op (50mm begint steeds meer de standaard te worden).Sjenker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Het leek mij beste van twee werelden. Dus je hebt race fiets frame en groepset en kunt evt toch bredere banden opgooien voor off road en evt frame aan bevestigen om wat bagage mee te nemen. Echt bike packen ben ik niet van plan met tent en al enige wat me wat lijkt is misschien van slaapplek naar slaapplek fietsen.
Ik weet ook nog niet wat straks mijn grootste voorkeur heeft de wat langere fiets tochten of toch veel scheuren en crossen. Verder was in ieder geval in winkel (en wat ik online kon vinden) niet iets vergelijkbaars wat ik voor zelfde geld kon vinden. Carbon, ultegra groepset etc.
Als je wilt gravelen zou ik zelf denk ik liever een gravelfiets hebben. Crossfietsen hebben minder BB drop. Wendbaarder voor kort keren en draaien en hoogte voor oa de balken. Gravelen is vaak meer rechtdoor, ruimere bochten en hoge snelheden. Dan is wmb een wat lager zwaartepunt fijner.
Al is een Crux van origine ook een cross frame, waar heel veel mensen met plezier op gravelen + de weg doen.
Punt is natuurlijk dat de meeste rijders van huis vertrekken en ook thuis willen komen, en je er in het simplistische voorbeeldje natuurlijk vanuit gaat dat de windrichting en -kracht gelijk blijft. Die keuze heb je doorgaans gewoon niet. (Naast het feit dat je meestal wel met een route of doel in je hoofd op pad gaat en dat helemaal niet variabel wíl maken)Vigni schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:46:
Je gevoel van compenseren met 35 km/h is logisch en klopt ook gewoon. De denk 'fout' zit hem meer in op afstand omkeren in plaats van tijd. Het is km per uur natuurlijk. Dus X tijd op 25km/h kan prima met X tijd op 35 km/h gecompenseerd worden, maar je moet eerder omdraaien (na 41.6km ongeveer). En je schiet je beginpunt dan een beetje (bijna 20km...) voorbij.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Geen idee hoe je je routes maakt, maar als ik via Komoot wat in elkaar plot en het is echt voor lange ritten dan houd ik ook altijd rekening met ofwel waterpunten of tankstations/supermarkt. Met gezelschap is het iets makkelijk om een supermarkt te pakken vanwege de fietsen, er kan dan iemand buiten blijven staan. Maar ritten boven de 100km waar vaak toch wel stopje nodig is lijkt me dan wel slim om dat in te bouwen.DDX schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:03:
Dus eigenlijk was een tankstation stop beter maar die kwam ik ook niet tegen op mijn route
Voor zo'n ervaren fietser als jij...
Een paar weken geleden had ik voor gisteren een vrije dag ingepland om te gaan fietsen. Ofwel op Zwift bij minder weer en anders buiten. Het is toch buiten geworden. Met armstukjes dan wel maar het was toch best heel prima weer. Eerst de kinderen naar school gebracht en daar nog een kort gesprekje gehad dus om 10.00 zat ik op de fiets. Flevoland eerst aangedaan, kon ik nog weer wat nieuwe blokjes afvinken en vervolgens van Flevoland doorgestoken via Harderwijk naar Epe. Wel mooi de afwisseling van polder naar mooie bosfietspaden. Van Epe naar Apeldoorn afgedaald om bij Kaldi Apeldoorn, gerund door m'n broer, even wat te eten en drinken. Vervolgens via Kootwijk en de Heetweg weer richting huis te gaan.
Had bij een kennis nog een segmentje gezien op Strava bij Zwartebroek van ongeveer 4-5km waar de snelste tijd nog geen 40gem was. Dus die wilde ik meepakken om te kijken of ik daar nog de KOM kon scoren, ware het niet dat ik er al 130km op had zitten ongeveer. Dus ik dat meegepakt en thuis gekeken hoe en wat.. Maar geen registratie op dat segment. FLAUW. Bleek, had ik gewoon verkeerde startpunt gepakt haha. Uiteindelijk zou ik het niet gehaald hebben met iets van 38,2 gemiddeld maar het was een 2e plek geweest. Volgende keer maar eens proberen met iets frissere benen. Al met al toch zeer tevreden over de stats van de gehele rit. De 1e 2u40 tot ik bij Apeldoorn aankwam was met 262W gemiddeld (87kg dus ong 3W/kg) en 146hr. Daarna door de stad even een aparte lap gemaakt en bij Apeldoorn uit weer de druk op de benen gegooid en incl dat segmenthuntje nog 1u15 280W avg gereden met 157hr. Voor eind maart...
Edit: Ohja, ik had al wel eens een foto gedeeld van de fiets in opbouw enzo, maar hij is nu wel zo goed als klaar (mogelijk nog 1 spacer onder stuur weg, maar moet blijken komende tijd). Hier nog een paar foto's:

[ Voor 63% gewijzigd door orange.x op 24-03-2026 11:10 ]
In dit geval was de route vooral gemaakt om wat tegeltjes af te vinken op de weg naar huis.
Maargoed had genoeg voedsel mee in m'n tailfin en had eigenlijk niet verwacht dat de waterpunten nog afgesloten zouden zijn.
En perse nodig was een stop niet, wel welkom.
Maargoed had genoeg voedsel mee in m'n tailfin en had eigenlijk niet verwacht dat de waterpunten nog afgesloten zouden zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 24-03-2026 10:19 ]
Hadden we ook in ZLimburg, tappunten dicht in de "winter"...DDX schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:19:
In dit geval was de route vooral gemaakt om wat tegeltjes af te vinken op de weg naar huis.
---------------
@DDX wel goed om te weten dat dat inderdaad in het voorjaar nog het geval kan zijn. Nu heb ik nog niet zoveel buitengefietst, ook niet hele lange tochten. Maar daar denk je mogelijk niet zo snel aan nee
Ja helemaal eens. Wel een leuk vraagstuk voor een routefinder app op basis van windsverwachtingMistraller schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:10:
[...]
Punt is natuurlijk dat de meeste rijders van huis vertrekken en ook thuis willen komen, en je er in het simplistische voorbeeldje natuurlijk vanuit gaat dat de windrichting en -kracht gelijk blijft. Die keuze heb je doorgaans gewoon niet. (Naast het feit dat je meestal wel met een route of doel in je hoofd op pad gaat en dat helemaal niet variabel wíl maken)
Of je maakt je allemaal wat minder druk om de (gemiddelde) snelheid 
Ik fiets naar m'n werk steeds vaker op het gemakje, lekker lage hartslag en zo wissel je je trainingen een beetje af met groepsritjes waar je op kop lekker diep kan gaan.
Mooi op het binnenblad want dan gebruik je die en je kleinere kransjes ook meteen wat vaker.
Ik fiets naar m'n werk steeds vaker op het gemakje, lekker lage hartslag en zo wissel je je trainingen een beetje af met groepsritjes waar je op kop lekker diep kan gaan.
Mooi op het binnenblad want dan gebruik je die en je kleinere kransjes ook meteen wat vaker.
Ik heb niet ambitie om echt te gravelen, maar zou wel leuk vinden als ik tijdens mijn rit kan beslissen om stuk (verhard) bos pad te kunnen pakken. Dus primaire focus zou niet gravelen zijn is mijn verwachting. Wat ik ook begreep was cross zeg maar voorganger van gravelbikes. Ik moet eerlijk zijn ben nog niet helemaal bekend met alle band maten maar denk niet dat ik op 50mm zou uit komen aangezien niet primair ga gravelen.Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Hoe brede banden heb je in gedachten? Meeste gravel frames passen 40mm+ velgen op (50mm begint steeds meer de standaard te worden).
Als je wilt gravelen zou ik zelf denk ik liever een gravelfiets hebben. Crossfietsen hebben minder BB drop. Wendbaarder voor kort keren en draaien en hoogte voor oa de balken. Gravelen is vaak meer rechtdoor, ruimere bochten en hoge snelheden. Dan is wmb een wat lager zwaartepunt fijner.
Al is een Crux van origine ook een cross frame, waar heel veel mensen met plezier op gravelen + de weg doen.
Als beginner lijkt wendbaarheid mij juist wel handig voor eerste race fiets of zie ik dat verkeerd?Louislouislouis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Naar mijn weten zijn cross frames wel anders dan racefiets frames, omdat je tijdens een cross veel moet draaien en smijten zijn die frames vaak wat korter. Je hebt ook gravelbikes met race geometrie geloof ik, die zouden dan misschien nog beter aanpassen bij je wensen de Orbea Terra bijvooorbeeld
Als je 'af en toe' een bospad pakt en de weg je prioriteit is, zou een 35mm wegband op zich best logisch zijn. Dan zit je meer op het type 'allfroad' fiets.Sjenker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Ik heb niet ambitie om echt te gravelen, maar zou wel leuk vinden als ik tijdens mijn rit kan beslissen om stuk (verhard) bos pad te kunnen pakken. Dus primaire focus zou niet gravelen zijn is mijn verwachting. Wat ik ook begreep was cross zeg maar voorganger van gravelbikes. Ik moet eerlijk zijn ben nog niet helemaal bekend met alle band maten maar denk niet dat ik op 50mm zou uit komen aangezien niet primair ga gravelen.
[...]
Als beginner lijkt wendbaarheid mij juist wel handig voor eerste race fiets of zie ik dat verkeerd?
Als beginner wil je overigens vooral een stabiele fiets. Als een fiets echt scherp stuurt kan dat onrustig voelen.
Zolang het droog is gaan gravel paden prima met 28/30mm race bandjes op niet al te hoge druk. Gravelbike is alleen wat comfortabeler als je hele rit uit gravel bestaat en meer grip als het modderig word. Maar voor een kort stukje droog offroad is het prima te doen met wegbandjes.
beste antwoord ^^^Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:17:
[...]
Als je 'af en toe' een bospad pakt en de weg je prioriteit is, zou een 35mm wegband op zich best logisch zijn. Dan zit je meer op het type 'allfroad' fiets.
Als beginner wil je overigens vooral een stabiele fiets. Als een fiets echt scherp stuurt kan dat onrustig voelen.
verder -kan- er natuurlijk een heleboel, je kan met een crossfiets ook de weg op en gravelen, en met een gravel fiets ook crossen en de weg op, maar zoals Requiem aangeeft, een crossfiets is om snel te kunnen sturen en een uurtje knallen. een gravel fiets is om lange ritten te maken, lekker makkelijk en stabiel rechtdoor.
is je idee van gravel dus MTB routes en single tracks rijden, dan is een crossfiets wellicht beter, maar gewoon onverharde (rechte) paden, daar is een gravel fiets een stuk prettiger en comfortabeler.
ga je eigenlijk 95% verhard rijden, maar wil je niet beperkt worden door je banden als je een keer een onverhard pad tegenkomt --> allroad met brede banden.
let ook op: hoe meer multifunctioneel een fiets wordt, hoe minder deze zal uitblinken in 1 specifieke categorie
hoewel het met modern materiaal en wellicht 2 setjes wielen/banden toch aardig multifunctioneel kan zijn
[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 24-03-2026 11:53 ]
Helemaal dit dus; ik denk dat je een "verkeerd" beeld hebt bij cyclocross fietsen; die zijn echt op wendbaarheid gebouwd en m.i. juist minder stabiel.Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:17:
[...]
Als je 'af en toe' een bospad pakt en de weg je prioriteit is, zou een 35mm wegband op zich best logisch zijn. Dan zit je meer op het type 'allfroad' fiets.
Voor jouw use-case is een gravel-fiets m.i. echt de beste keuze. Of evt. een allroad model, maar persoonlijk zie ik daarvan het nut niet in; dan beter tzt een volbloed racefiets voor erbij mocht je meer snelheid zoeken.
Met de voorgestelde 35mm bandjes kun je idd het hele jaar goed uit de voeten (ik vind momenteel de caracal allroad stiekem wel fijne bandjes, lopen licht en geven vertrouwen als je eens goed off-road wil; evt. iets als een g-one allround is ook een mooie band maar slijt m.i. te snel als je veel op asfalt rijdt)
En mocht je dan een keer wat ruigere gravel op gaan zoeken dan kun je nog een breder setje overwegen.
En voor puur asfalt zelfs een 28/30mm, maar dat is allemaal voor later zorg en redelijk betaalbaar qua upgrades
Dank je voor de adviezen dan toch nog maar weer keer gaan kijken bij de fietsenmakers wat er aan gravelbikes zijn voor soortgelijk budget en nog keer proefritje maken om verschil te voelen tussen sturen.
Het uitblinken gaat het mij niet echt om, geen plannen om aan races mee te doen. Snel gaan is leuk maar of ik nou 30km/h gemiddeld of 27km/h gemiddeld aantik maakt mij niet zoveel uit. Denk dat ook groot deel ligt aan bestuurder
En als ik op mijn afgetrapte stadionfiets ook snelheden van 30km/h kan halen en gemiddeld 24 dan moet dat ook wel goed komen met een fatsoenlijke fiets.
Het uitblinken gaat het mij niet echt om, geen plannen om aan races mee te doen. Snel gaan is leuk maar of ik nou 30km/h gemiddeld of 27km/h gemiddeld aantik maakt mij niet zoveel uit. Denk dat ook groot deel ligt aan bestuurder
Een gravel fiets is ideaal wanneer je comfort wenst op de weg + offroad. Direct stuur gedrag kun je inderdaad wel vergeten. Je 'zeilt' meer op zo'n fiets dan direct strak insturen in een bocht.
Eigenlijk is het een endurance fiets alleen vaak hebben ze ook nokjes, clutched derailleur en wat andere slimmigheidjes voor bijv. backpack avonturen en offroad gebruik.
Dus tip van flip:
Wanneer je beide wegtypes rijdt koop je naast je gravelbike een extra weg wielsetje zodat je makkelijk kunt switchen voor het type terrein wat je plant voor die dag. Oh en gravelbike is soms (meestal?) ook single speed, dus de kans bestaat dat je bij bepaalde fitheid en tempo wel 'uitspint' op de weg.
Voor mij blijft het overigens altijd een compromisfiets. Ga liever voor N+1 😉
Eigenlijk is het een endurance fiets alleen vaak hebben ze ook nokjes, clutched derailleur en wat andere slimmigheidjes voor bijv. backpack avonturen en offroad gebruik.
Dus tip van flip:
Wanneer je beide wegtypes rijdt koop je naast je gravelbike een extra weg wielsetje zodat je makkelijk kunt switchen voor het type terrein wat je plant voor die dag. Oh en gravelbike is soms (meestal?) ook single speed, dus de kans bestaat dat je bij bepaalde fitheid en tempo wel 'uitspint' op de weg.
[ Voor 17% gewijzigd door Dix0r op 24-03-2026 14:26 ]
Profiel van de rechter is bijna hetzelfde als de Veloflexxen hadden.Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:43:
Nieuwe Pirelli’s komen vdg uit. P Zero, maar dan aero focus. Die paar watts die je bespaart met veel zijwind zijn voor ons niet zo interessant. Wat WEL interessant is, is de mogelijke toename van stabiliteit met wind. Dit soort banden, zoals de Conti Aero 111, zorgt ervoor dat de luchtstroom netter van de band naar de velg verloopt.
[Afbeelding]
Heimwee........
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Daar heb ik er nog 2 van in de verpakking zitten...
Kopuh?
Kopuh?
Heb jij met deze wielen geen last van windgevoeligheid?orange.x schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:16:
[...]
Geen idee hoe je je routes maakt, maar als ik via Komoot wat in elkaar plot en het is echt voor lange ritten dan houd ik ook altijd rekening met ofwel waterpunten of tankstations/supermarkt. Met gezelschap is het iets makkelijk om een supermarkt te pakken vanwege de fietsen, er kan dan iemand buiten blijven staan. Maar ritten boven de 100km waar vaak toch wel stopje nodig is lijkt me dan wel slim om dat in te bouwen.
Voor zo'n ervaren fietser als jij...
Een paar weken geleden had ik voor gisteren een vrije dag ingepland om te gaan fietsen. Ofwel op Zwift bij minder weer en anders buiten. Het is toch buiten geworden. Met armstukjes dan wel maar het was toch best heel prima weer. Eerst de kinderen naar school gebracht en daar nog een kort gesprekje gehad dus om 10.00 zat ik op de fiets. Flevoland eerst aangedaan, kon ik nog weer wat nieuwe blokjes afvinken en vervolgens van Flevoland doorgestoken via Harderwijk naar Epe. Wel mooi de afwisseling van polder naar mooie bosfietspaden. Van Epe naar Apeldoorn afgedaald om bij Kaldi Apeldoorn, gerund door m'n broer, even wat te eten en drinken. Vervolgens via Kootwijk en de Heetweg weer richting huis te gaan.
Had bij een kennis nog een segmentje gezien op Strava bij Zwartebroek van ongeveer 4-5km waar de snelste tijd nog geen 40gem was. Dus die wilde ik meepakken om te kijken of ik daar nog de KOM kon scoren, ware het niet dat ik er al 130km op had zitten ongeveer. Dus ik dat meegepakt en thuis gekeken hoe en wat.. Maar geen registratie op dat segment. FLAUW. Bleek, had ik gewoon verkeerde startpunt gepakt haha. Uiteindelijk zou ik het niet gehaald hebben met iets van 38,2 gemiddeld maar het was een 2e plek geweest. Volgende keer maar eens proberen met iets frissere benen. Al met al toch zeer tevreden over de stats van de gehele rit. De 1e 2u40 tot ik bij Apeldoorn aankwam was met 262W gemiddeld (87kg dus ong 3W/kg) en 146hr. Daarna door de stad even een aparte lap gemaakt en bij Apeldoorn uit weer de druk op de benen gegooid en incl dat segmenthuntje nog 1u15 280W avg gereden met 157hr. Voor eind maart...
Edit: Ohja, ik had al wel eens een foto gedeeld van de fiets in opbouw enzo, maar hij is nu wel zo goed als klaar (mogelijk nog 1 spacer onder stuur weg, maar moet blijken komende tijd). Hier nog een paar foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik twijfel zelf tussen 50mm en 60mm, maar dit is denk ik nog wel een treedje hoger?
BlaBlaBla
ik gok 65mm.Strider schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:30:
[...]
Heb jij met deze wielen geen last van windgevoeligheid?
Ik twijfel zelf tussen 50mm en 60mm, maar dit is denk ik nog wel een treedje hoger?
(ik heb zelf voor 50mm gekozen, maar bij een echte aero bike is iets hoger wel mooier, maar verder is 50 een prima compromis tussen aero, gewicht, windgevoeligheid)
[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 24-03-2026 14:48 ]
Nu snap ik ook waarom sommige wielrenners met honderd en 1 fietsen eindigenDix0r schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:20:
Een gravel fiets is ideaal wanneer je comfort wenst op de weg + offroad. Direct stuur gedrag kun je inderdaad wel vergeten. Je 'zeilt' meer op zo'n fiets dan direct strak insturen in een bocht.
Dus tip van flip:
When in doubt N+1Dix0r schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:20:
Dus tip van flip:
Extra wielset is natuurlijk helemaal ideaal maar met een beetje "allround" banden zeker niet meteen noodzakelijk (wel leuk
'uitspinnen' (als dit echt een woord is) zou ik zeker met een SRAM afmontage nog niet zo snel bang voor zijn met een 1x gravel-fiets. (bijv 38x10 is nog steeds bijna hetzelfde als een 50x13, wat op het vlakke toch al ruimschoots voldoet tot >50km/h)
Een extra buitenblad kan er later altijd ook nog bij voor op de weg als bovenstaande echt te weinig blijkt en kost ook de wereld niet.
(Maar ik denk dat je tegen dan alweer een heleboel fietservaring rijker bent!)
Vaak/soms is de wielbasis bij een gravelfiets toch iets langer en BB tov wielas lager zodat het geheel stabieler is?Dix0r schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:20:
Dus tip van flip:
@Tinusvolkel Zo slijt je ketting weer extra
Dat ie vaker rond moet? Hou er iig wel rekening mee dat ie niet te schuin staat, maar volgens mij zit daar ook wel iets van er beveiliging in bij het electronisch schakelen.sapphire schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:31:
[...]
Vaak/soms is de wielbasis bij een gravelfiets toch iets langer en BB tov wielas lager zodat het geheel stabieler is?
@Tinusvolkel Zo slijt je ketting weer extra
Kleine update sinds mijn post van vorige week, met vooral focus op één nieuwe feature.ElGreco schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:04:
[...]
Ik heb Tempelo weer een stap verder uitgebreid, dit keer met persoonlijker kledingadvies op basis van feedback.
Het basisidee was al: op basis van weerdata een voorstel doen voor wat je ongeveer wilt dragen. Maar in de praktijk is dat natuurlijk heel persoonlijk. De één rijdt bij 12 graden en motregen nog prima met armstukken en een gilet, terwijl een ander dan al snel met lange mouwen, overschoenen of dikkere handschoenen prettiger zit.
Daarom kan Tempelo nu beter leren van feedback op eerder gegeven kledingadvies. Als je na een rit aangeeft dat een advies te warm, te koud of op bepaalde punten net niet goed zat, dan kan dat meegenomen worden in volgende adviezen. Dus niet alleen een algemeen “gemiddeld” advies, maar steeds meer afgestemd op wat voor jou werkt.
Wat er nu onder andere in zit:
• persoonlijker kledingadvies op basis van eerdere feedback
• meer nuance per lichaamsdeel
• feedback die tijdelijk gepauzeerd kan worden
• mogelijkheid om bepaalde feedback niet mee te laten tellen
Algemene info over deze uitbreiding: https://tempelo.app/nl/personalized-clothing-advice
Nieuw:
- Ride Commute: plan je woon-werkritten en ontvang automatisch op het juiste moment vóór je rit e-mail alerts met het weer en kledingadvies, ook voor later op de dag (bijv. je terugrit)
Verder vooral UX en flow verbeteringen:
- Ride Route opnieuw ingericht (centrale routehub, betere Strava-flow, minder tussenstates)
- in-app menu toegevoegd voor overzichtelijkere navigatie
- account/integratiestructuur opgeschoond
Daarnaast nog wat kleinere UX- en consistency-fixes en een optie toegevoegd om je account volledig te verwijderen.
Feedback altijd welkom op Ride Commute.
Meer info over Ride Commute: https://tempelo.app/nl/commute/help
100 euries per band.. dat is duurder dan mijn autobandenRequiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:43:
[Afbeelding]
Mijn vrouw kachelt alweer enkele jaren met (stock) Giant Gavia Fondo 1 32mm bandjes (tubeless) op haar Liv Avail Advanced, en hoewel ze hoofdzakelijk asfalt rijdt is gravel of onverhard absoluut geen probleem. Die fiets was min of meer ook als all-road gebouwd.Sjenker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:10:
[...]
Ik heb niet ambitie om echt te gravelen, maar zou wel leuk vinden als ik tijdens mijn rit kan beslissen om stuk (verhard) bos pad te kunnen pakken. Dus primaire focus zou niet gravelen zijn is mijn verwachting. Wat ik ook begreep was cross zeg maar voorganger van gravelbikes. Ik moet eerlijk zijn ben nog niet helemaal bekend met alle band maten maar denk niet dat ik op 50mm zou uit komen aangezien niet primair ga gravelen.
[...]
Als beginner lijkt wendbaarheid mij juist wel handig voor eerste race fiets of zie ik dat verkeerd?
Zelf vind ik onverhard met 28mm ook al nooit een issue. Het is niet verboden of zo
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 24-03-2026 22:24 ]
---------------
Dit vat dit topic wel samenMcMiGHtY schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:22:
Alles voor de wattttjes!
Tappunt bij station Valkenburg was vorige week in elk geval nog dicht.Mistraller schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Hadden we ook in ZLimburg, tappunten dicht in de "winter"...
Edit: vanmiddag was dat tappunt nog steeds dicht. Voor de veiligheid zou ik er vanuit gaan dat alle WML tappunten dicht zijn (Limburg).
[ Voor 21% gewijzigd door Ramon 73 op 25-03-2026 20:44 ]
Ik fiets ook al de hele winter op mijn gravel (op de weg) omdat ik geen zin heb om mijn racefiets schoon te maken na iedere rit. 45mm banden met dikke noppen geeft wel extra dimensie bij een 30km/u tegenwind door de velden. De gemiddeldes die ik haal zijn niet op en top (variërend van de 26.5 tot de 29), maar al het extra werk geeft best wel wat voldoening.
In mijn hoofd rijd ik dadelijk 33 gemiddeld als ik eindelijk naar de wegfiets overstap, in realiteit ga ik waarschijnlijk de 30 net aantikken. Ach, even een reality check is ook af en toe nodig.
In mijn hoofd rijd ik dadelijk 33 gemiddeld als ik eindelijk naar de wegfiets overstap, in realiteit ga ik waarschijnlijk de 30 net aantikken. Ach, even een reality check is ook af en toe nodig.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Ja wij waren bij het zwembad in Valkenburg, maar je kunt er natuurlijk wel vanuit gaan dat alle kranen die van de waterleidingmaatschappij dan nog dicht zijnRamon 73 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:10:
[...]
Tappunt bij station Valkenburg was vorige week in elk geval nog dicht.
---------------
Op de tappunten in de duinen van Scheveningen staat dat ze vanaf 1 april weer open gaan
Waarom juist is er een verschil tussen het al dan niet zuiver maken van de fiets, of het nu een racefiets of gravelfiets is?Yakolev schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:48:
Ik fiets ook al de hele winter op mijn gravel (op de weg) omdat ik geen zin heb om mijn racefiets schoon te maken na iedere rit. 45mm banden met dikke noppen geeft wel extra dimensie bij een 30km/u tegenwind door de velden. De gemiddeldes die ik haal zijn niet op en top (variërend van de 26.5 tot de 29), maar al het extra werk geeft best wel wat voldoening.
Op een Landrover (of beter gezegd een Suzuki Jimmy, zo duur is mijn gravel nu ook weer niet) mag modder komen en blijven. Op een Ferrari hebben we dat toch liever niet.Cloclo100 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Waarom juist is er een verschil tussen het al dan niet zuiver maken van de fiets, of het nu een racefiets of gravelfiets is?
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Ik vind het ook wel prettig om een 'ragbak' te hebben voor hondenweer. In mijn geval een budget gravel fiets die vooral in de winter van stal gehaald wordt.Cloclo100 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Waarom juist is er een verschil tussen het al dan niet zuiver maken van de fiets, of het nu een racefiets of gravelfiets is?
Als ik dan thuis kom na een rondje met 2 graden en verkleumde handen en voeten heb ik niet echt de mentale kracht om die fiets - in de koud - netjes af te spuiten en bij te houden. Die fiets piept en kraakt dan ook.
M'n goede gravelfiets is een ander verhaal. Die krijgt heel veel liefde na elk ritje en heeft netjes een gewaxte ketting
Zullen nog wel wat zakken. Een Conti 111 Aero begon ook rond de 100 euro en is nu rond de 70.Cloclo100 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:33:
[...]
100 euries per band.. dat is duurder dan mijn autobanden
Dit is toch wel heel interessant, omdat het gewoon veel stabieler stuurt met wind van de zijkant. Zorgt er eigenlijk voor dat je ipv 50mm (of lager) eerder 60+mm wielen kunt rijden.
Aja ik dacht al, mijn gravel is een even precious kind dan mijn racertRequiem19 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:06:
[...]
Ik vind het ook wel prettig om een 'ragbak' te hebben voor hondenweer. In mijn geval een budget gravel fiets die vooral in de winter van stal gehaald wordt.
Als ik dan thuis kom na een rondje met 2 graden en verkleumde handen en voeten heb ik niet echt de mentale kracht om die fiets - in de koud - netjes af te spuiten en bij te houden. Die fiets piept en kraakt dan ook.
M'n goede gravelfiets is een ander verhaal. Die krijgt heel veel liefde na elk ritje en heeft netjes een gewaxte ketting.
Wat @Prulleman zegt: 65mm. Mijn eerste overstap van simpele velgjes naar 44mm was wel echt even wennen maar is alweer zolang geleden. Mijn racebak heeft nu 50mm, goedkopere wielen van Elitewheels, en dat verschil was nauwlijks merkbaar. Deze nieuwe zijn ook van Elitewheels maar dit is de duurdere lijn die ze verkopen, dus niet via Aliexpress. Al zijn die van Aliexpress ook echt helemaal top.Strider schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:30:
Heb jij met deze wielen geen last van windgevoeligheid?
Merkte in afgelopen rit op 1 plek een keer met een langszoevende vrachtwagen, op een metertje of 3 afstand wel de zucht wind erna dat ik wat vatbaarder was met deze setup. Maar het is wel iets waar je dan rekening mee gaat houden onbewust en dat vrij makkelijk opvangt eigenlijk. Het scheelt ook dat ik relatief zwaar ben met 86-87kg nu. Maar ook met rond de 80kg had ik er geen problemen mee (50mm). Verwacht dus met 65mm ook geen problemen als ik ooit weerbij de 80 in de buurt kom.
Ik weet niet waar je vandaan komt? van hele lage velgen? Dan is misschien 50 de betere keuze. Sowieso is dat een velghoogte die, afhankelijk van merk etc, een hele goede verhouding kan hebben tussen en aero en gewicht. Want het is vaak weer wat zwaarder zodra het hoger wordt. Die 50mm wielen kwamen binnen op zo'n 1325gr en deze 65mm op 1460gr (wat nog altijd niet gigantisch is natuurlijk). Maar heb je wat goedkopere wielen en hoog dan kan je zo tegen de 1600+ aankijken.
@Cloclo100 Mijn gravelfiets en mijn racefiets zijn ragbakken hoor, alleen de ketting maak ik zsm droog en olie ik in. Tegen piepen en kraken kan ik niet.
Verder zit er eigenlijk altijd een laag modder op. Eén keer in de zoveel tijd rij ik langs de wasbox op weg naar huis en spoel ik ze af. Dat is al heel wat vaker dan mijn auto, die wordt alleen door de dealer gewassen
.
Verder zit er eigenlijk altijd een laag modder op. Eén keer in de zoveel tijd rij ik langs de wasbox op weg naar huis en spoel ik ze af. Dat is al heel wat vaker dan mijn auto, die wordt alleen door de dealer gewassen
Wasbox is dubbelfout: warmwater lost zout verder op waardoor het dieper in de lagers dringt en de harde spuit (hoge druk) doet daar nog een schepje bovenop: wat dat betreft gaat er niks boven een buitenkraantje met een zachte broes tuinslang. Of een speciale fietswasplaats zoals deze https://www.bike-cleaner.nl/ (zelf nog nooit gebruikt maar er staat er hier een langs de route in Ede)Louislouislouis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:37:
@Cloclo100 Mijn gravelfiets en mijn racefiets zijn ragbakken hoor, alleen de ketting maak ik zsm droog en olie ik in. Tegen piepen en kraken kan ik niet.
Verder zit er eigenlijk altijd een laag modder op. Eén keer in de zoveel tijd rij ik langs de wasbox op weg naar huis en spoel ik ze af. Dat is al heel wat vaker dan mijn auto, die wordt alleen door de dealer gewassen.
Ik heb nu 50mm en dat bevalt prima, 60mm staat wel mooier en ik ben ook benieuwd of je daarmee echt merkt dat je eenvoudiger een hogere snelheid kan vasthouden.orange.x schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Wat @Prulleman zegt: 65mm. Mijn eerste overstap van simpele velgjes naar 44mm was wel echt even wennen maar is alweer zolang geleden. Mijn racebak heeft nu 50mm, goedkopere wielen van Elitewheels, en dat verschil was nauwlijks merkbaar. Deze nieuwe zijn ook van Elitewheels maar dit is de duurdere lijn die ze verkopen, dus niet via Aliexpress. Al zijn die van Aliexpress ook echt helemaal top.
Merkte in afgelopen rit op 1 plek een keer met een langszoevende vrachtwagen, op een metertje of 3 afstand wel de zucht wind erna dat ik wat vatbaarder was met deze setup. Maar het is wel iets waar je dan rekening mee gaat houden onbewust en dat vrij makkelijk opvangt eigenlijk. Het scheelt ook dat ik relatief zwaar ben met 86-87kg nu. Maar ook met rond de 80kg had ik er geen problemen mee (50mm). Verwacht dus met 65mm ook geen problemen als ik ooit weerbij de 80 in de buurt kom.
Ik weet niet waar je vandaan komt? van hele lage velgen? Dan is misschien 50 de betere keuze. Sowieso is dat een velghoogte die, afhankelijk van merk etc, een hele goede verhouding kan hebben tussen en aero en gewicht. Want het is vaak weer wat zwaarder zodra het hoger wordt. Die 50mm wielen kwamen binnen op zo'n 1325gr en deze 65mm op 1460gr (wat nog altijd niet gigantisch is natuurlijk). Maar heb je wat goedkopere wielen en hoog dan kan je zo tegen de 1600+ aankijken.
Waarom ben je voor Elitewheels gegaan en niet voor XMCS?
BlaBlaBla
Ik hou alles wat beweegt netjes en vuil vrij. De rest krijgt een koude afspuitbeurt en als ik zin heb een snelle droog actie met een handdoek.
En om de zoveel tijd als het zonnetje schijnt, ik een kopje koffie erbij heb, maak ik een sopje en doe het goed...
En om de zoveel tijd als het zonnetje schijnt, ik een kopje koffie erbij heb, maak ik een sopje en doe het goed...
Wat was het met het weer vandaag..? Onmogelijk koud, guur en winderig...
Ik vind het moeilijk om toe te geven... Maar ik heb de door Join voorgestelde training voor vandaag (3u fietsen) overgeslagen...
Wel, voor het goede gevoel, nieuwe fietsbril en -schoenen gekocht!
Ik vind het moeilijk om toe te geven... Maar ik heb de door Join voorgestelde training voor vandaag (3u fietsen) overgeslagen...
Wel, voor het goede gevoel, nieuwe fietsbril en -schoenen gekocht!
Zo, de vakantiewoning in Frankrijk is geregeld. Mocht je in de eerste week van september een handbike de ventoux op zien fietsen dan zou ik dat zomaar kunnen zijn.. (als de handbike achter uit fietst moet je even helpen..
)
Nu nog even goed uitzoeken hoe we hier het beste voor kunnen trainen. Ik ben in ieder geval bezig om een FTP increase programma af te ronden. ( via Join ). Daarna de lange klimmen programma. En natuurlijk heel veel naar de posbank en als het even kan Limburg.
Nu nog even goed uitzoeken hoe we hier het beste voor kunnen trainen. Ik ben in ieder geval bezig om een FTP increase programma af te ronden. ( via Join ). Daarna de lange klimmen programma. En natuurlijk heel veel naar de posbank en als het even kan Limburg.
[ Voor 36% gewijzigd door Webgnome op 25-03-2026 20:40 ]
Ik ben destijds begonnen met na vrijwel iedere rit schoonmaken. Dat is echt verleden tijd. Zo nu en dan gaat hij de standaard op en worst hij helemaal schoongemaakt. Maar over het algemeen gaat er een billendoekje over het frame en de wielen. Ik fiets alleen buiten met goed weer dus heb de noodzaak ook niet zo. En op deze manier blijft het voor het oog netjes schoon voor de groepsritjes en het moraal.
Nu de overige 8kg nog afvallen. Ik ben op de helft, sinds 1 januari. Dat is niet alleen moraal maar ook resultaatgericht.
Nu de overige 8kg nog afvallen. Ik ben op de helft, sinds 1 januari. Dat is niet alleen moraal maar ook resultaatgericht.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Dan ga je fietsend naar je werk en het druppelt een beetje. JA ik heb mijn regenwerende jack aan dus dat red ik wel. Halverwege regent het harder, ach, waait vast over. Daarna: ik ben nu toch zeiknat dus laat maar zitten die regenjas.
Kom je uiteindelijk zeiknat aan op je werk, zo verkleumd dat je je helm niet loskrijgt
De douche was gelukkig zaaaalig warm.
En gelukkig was het meeste opgedroogd toen ik weer naar huis fietste zonder regen.
Dat mentale spelletje van het uitstellen van je regenjas, en dan uiteindelijk nat regenen; ben ik nou zo dom of hebben jullie dat ook
Kom je uiteindelijk zeiknat aan op je werk, zo verkleumd dat je je helm niet loskrijgt
En gelukkig was het meeste opgedroogd toen ik weer naar huis fietste zonder regen.
Dat mentale spelletje van het uitstellen van je regenjas, en dan uiteindelijk nat regenen; ben ik nou zo dom of hebben jullie dat ook
---------------
Jep, helaas bekend meeMistraller schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:53:
Dan ga je fietsend naar je werk en het druppelt een beetje. JA ik heb mijn regenwerende jack aan dus dat red ik wel. Halverwege regent het harder, ach, waait vast over. Daarna: ik ben nu toch zeiknat dus laat maar zitten die regenjas.
Kom je uiteindelijk zeiknat aan op je werk, zo verkleumd dat je je helm niet loskrijgt![]()
Ik had vanmorgen mijn gewone winterjas aangedaan 'want het is zó koud en de harde wind snijd door je heen'.
Note to self: niet meer naar niet-fietsers luisteren als ze zeggen dat het koud is. Ik was van buiten nat van de regen en van binnen van het zweet.
Ik trek tegenwoordig vrij vlot de regenjas aan. Op mijn werk geen douche en kleding droogt er vrij traag. Ik ben al eens met half vochtige kleding naar huis kunnen gaan. Sindsdien vrij vlot jas aan, kan ik in de middag tenminste gedroogde kleding aan.Mistraller schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:53:
Kom je uiteindelijk zeiknat aan op je werk, zo verkleumd dat je je helm niet loskrijgt![]()
Een keertje op Zwift gedaan en meermaals de echte. Maar vergeleken met real-life vind ik de Ven-Top route op Zwift toch niet zo realistisch; op Zwift is de klim significant (25%?) sneller. (en gewoon saai...AMD1800 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 04:51:
@Webgnome Je kan in Zwift virtueel de Mont Ventoux op klimmen: Ven-Top heet de route. Er kan vast iemand vertellen of die route enigzins overeen komt met de echte klim.
Sowieso zie ik het nut niet zo in om die hele lange beklimingen op Zwift te doen ter voorbereiding van een lange klim buiten; gewoon duurvermogen trainen en bijv sweet-spot blokken heb je zeker zoveel aan.
(Daarvoor vind ik dan stiekem Road to Sky nog wel leuk, die is met die segmentjes wat leuker te maken door bijv. blokjes te doen oid, en is ook niet zo heel lang)
@AMD1800 Gebruik zelf Rouvy daar staat ie ook op en dan van alle kanten had ik gezien. Ik ga hem sowieso een aantal keren 'virtueel' rijden om gewoon het idee te krijgen. Al ben ik het wel met @Kempenaer eens het is niet super realistisch. Althans als ik het vergelijk met hoe dat ik de Kaunertaler gletserstrasse heb gedaan virtueel en 3x in het echt. Virtueel is een stuk makkelijker. (en saaier ).
Was sowieso van plan om als het ff kan een keertje naar de ardennen te gaan en mocht dat niet lukken dan maar rondjes draaien rond de posbank of limburg.
Was sowieso van plan om als het ff kan een keertje naar de ardennen te gaan en mocht dat niet lukken dan maar rondjes draaien rond de posbank of limburg.
@Webgnome En als de Ventoux niet lukt is de omgeving er om heen ook nog heel mooi fietsen/handbiken. MIsschien nog wel mooier dan die kale pukkel. 
Planning is hier ook om deze zomer weer even in Bedoin neer te strijken, zou maar zo in dezelfde periode kunnen zijn, zal dan een oogje open houden
Planning is hier ook om deze zomer weer even in Bedoin neer te strijken, zou maar zo in dezelfde periode kunnen zijn, zal dan een oogje open houden
Kleine update over de cyclocross of toch gravelbike kopen. Afspraak gemaakt voor paar proefritten morgen bij de fietsenmaker. Hij ging voor zorgen dat ik paar fietsen kon uitproberen en dus de cube cross pro kan vergelijken met wat gravelbikes. Ben benieuwd
Het verhaal begint mooi te worden: inmiddels is mijn vork geleverd en gemonteerd: hier was wel een één-tweetje met de lbs nodig: ik heb een formele mail gestuurd met ‘je hebt nog 14 dagen en anders gaat de koop ontbonden worden’: hij heeft hem wat opgeleukt en een briefje van gemaakt en die samen met een boze mail doorgestuurd naar oneway (importeur Cube) vervolgens werd de volgende dag de vork opgestuurd en nu wordt hij gemonteerd. Zit oneway hier nou gewoon te slapen? Blijkbaar hebben ze de juiste vorken gewoon ‘op zolder’ liggen…Sammy_tukker schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:10:
Zoals bekend is er een terugroepactie op de Cube Agree. Nu heb ik ook zo'n beauty. Reeds besteld in maart 2025, toen de belofte dat hij in juni zou komen. (modeljaar 2025). Daar is het nooit van gekomen, dealer beloofde mij toen een 2026 exemplaar van de Agree pro Bail 'n Prism. Die werd in november overal uitgeleverd, behalve bij mijn dealer. Ik ben toen aardig uit mijn panty gegaan en zij op hun beurt richting Cube ook. Vervolgens konden zij binnen 2 dagen een ruil exemplaar (eigen voorraad ruilen tegen voorraad van een andere dealer) toch een fiets bemachtigen. Ik blij, dealer blij. Ik zei toen ook nog de epische woorden 'als er wat mee is ga ik liever om de hoek mijn beklag doen' Dat had ik beter niet kunnen kunnen doen, want 5 december 2025 stond ik met mijn beauty bij de dealer want een terugroepactie. Toen werd ik al een beetje zenuwachtig en heb gelijk mijn zorgen ge-uit bij de dealer, Cube heeft een niet al te beste reputatie opgebouwd zullen we maar zeggen. Tot op heden heb ik nog niets weer gehoord, ondertussen al wel 3 keer weer bij de dealer in de telefoon geklommen (fiets ondertussen ook opgehaald omdat ik mijn mtb liet bikefitten en deze voor weinig erbij zou kunnen doen). Maar nog steeds nul op het rekest. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, ik wil best graag geloven dat cube zijn best doet, maar weet gewoon niet zo goed wat ik ga doen. Ik overweeg een formele ingebrekestelling richting de LBS (via rechtsbijstand), maar wil eigenlijk de LBS niet voor de bus gooien. Zijn er meer mensen die iets formeels overwegen? Dan wel dat aan het verkennen zijn?
Ik maak me bijvoorbeeld ook zorgen over als ik een keer op mijn plaat ga en er bijvoorbeeld een nieuw cube specifiek onderdeel in moet dat dat nooit meer goed gaat komen. Wellicht toch overstappen op een Sensa of een Canyon of iets anders interessants....
Net teruggekoppeld gekregen vanuit mijn LBS dat uiterlijk week 17 de recall tot eind januari (dus eind januari) uitgeleverd zou moeten zijn (onder allerlei voorbehouden).
Hoe dan ook, ‘ik ben gered’: als je mijn briefje wilt lenen pm me dan maar.
Ik gok dat oneway gewoon x aantal vorken binnen krijgt en dat er dan iemand de verdeling bepaald. Nu krijgen ze de brief binnen en halen ze jouw gewoon naar "voren". Ze hebben ook waarschijnlijk beperkte capaciteit om dit te verwerken naast hun normale bezigheden.Sammy_tukker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:27:
[...]
Het verhaal begint mooi te worden: inmiddels is mijn vork geleverd en gemonteerd: hier was wel een één-tweetje met de lbs nodig: ik heb een formele mail gestuurd met ‘je hebt nog 14 dagen en anders gaat de koop ontbonden worden’: hij heeft hem wat opgeleukt en een briefje van gemaakt en die samen met een boze mail doorgestuurd naar oneway (importeur Cube) vervolgens werd de volgende dag de vork opgestuurd en nu wordt hij gemonteerd. Zit oneway hier nou gewoon te slapen? Blijkbaar hebben ze de juiste vorken gewoon ‘op zolder’ liggen…
Lijkt mij heel sterk dat ze zichzelf zo in de voet gaan schieten door ze gewoon niet te versturen
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Dan verdelen ze die capaciteit mijn inziens niet goed. Door deze beroerde afhandeling koop ik liever een ander merk. Daar zitten ze dan blijkbaar op te wachten.fdees schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:56:
[...]
. Ze hebben ook waarschijnlijk beperkte capaciteit om dit te verwerken naast hun normale bezigheden.
Kan ik goed voorstellen, ik ben zelf ook aan het kijken naar in dit geval een stadsfiets met riem. Cube heeft daarin enkele mooie fietsen, maar deze kwaliteitsissues wegen hierin voor mij ook mee. Maar je hebt in dit geval zoveel zaken die meespelen waarom zo een proces zo lang duurt, productiecapaciteit, transportcapaciteit, verdeling en het in kaart brengen van alles. Dit dan op verschillende niveau's, dealers, importers, merk en producenten. Als je nu een racefiets wilt kopen en als we eerlijk zijn objectief zien de specificaties er goed uit dan zou het heel stom zijn dat ze totaal geen fietsen kunnen leveren omdat ze dit probleem met de vork eerst moeten oplossen.AMD1800 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Dan verdelen ze die capaciteit mijn inziens niet goed. Door deze beroerde afhandeling koop ik liever een ander merk. Daar zitten ze dan blijkbaar op te wachten.
Het naar mijn mening belangrijkste fout die ze maken is de communicatie. Het is onduidelijk en gaat over te veel lagen heen. Bij problemen is communicatie alles. Had Cube op hun website een contactformulier gehad waarin je het framenummer had moeten invoeren en je mailadres. Dat ze hier dan vanuit regelmatig updates geven over het proces met verwachtingen wanneer ze konden leveren dan weten mensen waar ze aan toe zijn en geeft dit veel meer rust bij de eigenaren.
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Ik heb nog niet genoeg buitenuurtjes gemaakt op de 65mm om dit zelf te kunnen constateren. Ik wil eigenlijk nog wel een keer een testje doen met een vast vermogen op dezelfde fiets met dezelfde banden en dan de verschillende velgen om te kijken of er wat zinnigs over te zeggen valt.Strider schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:06:
Ik heb nu 50mm en dat bevalt prima, 60mm staat wel mooier en ik ben ook benieuwd of je daarmee echt merkt dat je eenvoudiger een hogere snelheid kan vasthouden.
Waarom ben je voor Elitewheels gegaan en niet voor XMCS?
Verder heb ik voor Elitewheels gekozen omdat ik al een goede ervaring had met hun goedkopere wielen. Deze set Drive II 65D behoorlijk in de aanbieding was rond eind vorig jaar en er mooi uitzag. Ook carbon spaken vond ik wel interesant om te proberen.
XMCS zijn er volgens mij hier op het forum ook best wat al over tevreden dus ik zou zeggen het overwegen waard. Ik denk dat het in die zin tenzij het echt TE goedkoop is je niet ontzettend snel complete rotzooi koopt. Maar veel goede reviews helpt wel degelijk
Hehe nou het heeft even geduurd maar het is je gegund dat je nu eindelijk kan fietsenSammy_tukker schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:27:
[...]
Het verhaal begint mooi te worden: inmiddels is mijn vork geleverd en gemonteerd: hier was wel een één-tweetje met de lbs nodig: ik heb een formele mail gestuurd met ‘je hebt nog 14 dagen en anders gaat de koop ontbonden worden’: hij heeft hem wat opgeleukt en een briefje van gemaakt en die samen met een boze mail doorgestuurd naar oneway (importeur Cube) vervolgens werd de volgende dag de vork opgestuurd en nu wordt hij gemonteerd. Zit oneway hier nou gewoon te slapen? Blijkbaar hebben ze de juiste vorken gewoon ‘op zolder’ liggen…
Hier zojuist gebeld dat de vork vanmiddag bezorgd is, dinsdag word hij vervangen
@fdees Ik was ook in de markt voor een Nulane of een Editor oid maar voorlopig even geen Cube
@fdees Er kunnen allerlei dingen zijn inderdaad. Ook in de communicatie hebben ze tekort geschoten, wat het allemaal nog vervelender maakt. Neemt niet weg dat ze er lang over lijken te doen om die nieuwe vorken te leveren. Wat mij betreft zouden ze die vorken ook met spoed moeten maken ten koste van het leveren van nieuwe fietsen. Maar dit niet doen staat natuurlijk mooier voor nieuwe klanten, want die kunnen gewoon wel fietsen met hun nieuwe fiets, die wel leverbaar is.
En is cash-flow technisch natuurlijk beter.AMD1800 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:36:
@fdeesMaar dit niet doen staat natuurlijk mooier voor nieuwe klanten, want die kunnen gewoon wel fietsen met hun nieuwe fiets, die wel leverbaar is.
Ik heb maandag een leenfiets opgehaald, een Agree C62 2022 met 2x11 mechanisch en alu wielen. LBS gaf aan dat 80% van de fietsen met het probleem nog hadden staan.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Om jullie wat in de stemming te brengen voor de Vlaamse hellingen en kasseiklassiekers, wil ik graag mijn bescheiden hobbyprojectje delen: Cobbles & Climbs.
Link: https://www.youtube.com/@CobblesClimbs
Ik film er de bekende (en minder bekende) Vlaamse (en nabijgelegen Waalse) hellingen op een manier die ik zelf miste: geen muziek, geen eindeloze intro's en vooral geen 'flat-pancake' effect. Ik film POV vanaf de stuurpen en 360° vanaf de voorvork om het reliëf van de kasseien en de hellingsgraad in 4K zo realistisch mogelijk over te brengen.
Puur bedoeld voor de liefhebber die even de sfeer wil proeven van de Paterberg, de Oude Kwaremont, Taaienberg etc. Feedback is uiteraard welkom!
Ik film er de bekende (en minder bekende) Vlaamse (en nabijgelegen Waalse) hellingen op een manier die ik zelf miste: geen muziek, geen eindeloze intro's en vooral geen 'flat-pancake' effect. Ik film POV vanaf de stuurpen en 360° vanaf de voorvork om het reliëf van de kasseien en de hellingsgraad in 4K zo realistisch mogelijk over te brengen.
Puur bedoeld voor de liefhebber die even de sfeer wil proeven van de Paterberg, de Oude Kwaremont, Taaienberg etc. Feedback is uiteraard welkom!
Ach, had ik maar een sig...
Het idee is erg cool idee, maar ik haak al af in de eerste 5s..... de intro is niet mijn ding.Moxxie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:10:
Om jullie wat in de stemming te brengen voor de Vlaamse hellingen en kasseiklassiekers, wil ik graag mijn bescheiden hobbyprojectje delen: Cobbles & Climbs.
Toch even doorgeklikt en ik mis toch wel een stukje stemming aka iets anders dan het geluid van wielen.
Het tweede fimpje startte met dezelfde intro, pagina gesloten.
Sorry, niet mijn ding op deze manier
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
@Moxxie Leuk gedaan, maar ik mis vooral wat overlay informatie zoals bijvoorbeeld positie op de kaart, en de positie op de klim zelf ( zoals bijvoorbeeld de climbpro functie van garmin )
Vandaag de integratie met RideWithGPS online gezet.ElGreco schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Kleine update sinds mijn post van vorige week, met vooral focus op één nieuwe feature.
Nieuw:
- Ride Commute: plan je woon-werkritten en ontvang automatisch op het juiste moment vóór je rit e-mail alerts met het weer en kledingadvies, ook voor later op de dag (bijv. je terugrit)
Verder vooral UX en flow verbeteringen:
- Ride Route opnieuw ingericht (centrale routehub, betere Strava-flow, minder tussenstates)
- in-app menu toegevoegd voor overzichtelijkere navigatie
- account/integratiestructuur opgeschoond
Daarnaast nog wat kleinere UX- en consistency-fixes en een optie toegevoegd om je account volledig te verwijderen.
Feedback altijd welkom op Ride Commute.
Meer info over Ride Commute: https://tempelo.app/nl/commute/help
Er zijn nu drie ingangen om routes in te laden:
- GPX bestand
- Strava routes
- RideWithGPS routes
De gegenereerde Forecast obv een route, kan gedeeld worden (bijvoorbeeld met je groep via whatsapp/Signal/email etc). Op dit moment, kan de ontvanger alleen bij het gegeneren van een Forecast obv een GPX file, de GPX file ook daadwerkelijk mee downloaden, indien gewenst. Als de Forecast gegenereerd is obv een Strava of RideWithGPS route, kan de ontvanger geen GPX file downloaden en alleen een grafische weergave van de route zien samen met de Forecast en een kledingadvies.
Ik moet eerst de voorwaarden van Strava en RDWGPS uitpluizen of ik dat wel of niet mag aanbieden als functionaliteit.
Daarnaast wat bugfixes voor de Strava integratie en het ophalen van de routes.
Her en der wat kleine UX verbeteringen
FAQ en Privacy weer bijgewerkt
Ik heb een feature request, ride commute, waarbij je de avond van tevoren een gecombineerde kledingvoorspelling laat doen voor zowel de heen- als de terugweg. Waarbij je qua kleding dus rekening houd met de combinatie van heen- en terugweg dmv. laagjes en 's ochtends iets te koud, 's middags iets te warm.ElGreco schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:40:
Tempoloyo verhaal
stil jij, je haalt zo mijn afspraak met tailfin onderuitDDX schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:14:
Dan komt advies: koop een tailfin en stop daar op de terugweg wat laagjes in.
Haalbaar feature. Ik zet hem op de lijst. Uitkomst zal waarschinlijk wel die Tailfin zijn.blitzkrieg schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb een feature request, ride commute, waarbij je de avond van tevoren een gecombineerde kledingvoorspelling laat doen voor zowel de heen- als de terugweg. Waarbij je qua kleding dus rekening houd met de combinatie van heen- en terugweg dmv. laagjes en 's ochtends iets te koud, 's middags iets te warm.
Tailfin is mij te duur, ik heb een quick-rack en een Vaude Aqua front light. 
Daar gaan vanmiddag de laagjes ook weer in.
Hoop dat Ortlieb een keer een beetje chique bagagedragertas maakt ipv. die bejaarden trunk-bag.
Zou de drypack kunnen proberen, maar vraag me af hoe handig die is.
Daar gaan vanmiddag de laagjes ook weer in.
Hoop dat Ortlieb een keer een beetje chique bagagedragertas maakt ipv. die bejaarden trunk-bag.
Zou de drypack kunnen proberen, maar vraag me af hoe handig die is.
Nieuwe fiets besteld
Leasing van huidige Orbea (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75861250) loopt ten einde in juni dus op tijd gekeken voor een opvolger
https://www.merida.nl/rac...k-mountain-dust-blue/2026
/f/image/qiIvsAf1Jb1nZApCQB9H4jwl.webp?f=fotoalbum_large)
+ Shifters die beter in de hand liggen dan de SRAM Rivals van nu
+ Hogere stack dus zat beter/relaxter op de fiets tijdens de testrit
+ Standaard 32mm banden, opvallend comfortabeler dan mijn huidige 28mm banden
+ Standaard aero cockpit + carbon wielen
+ Goedkoper in leasing dan mijn huidige fiets én hogere afmontage op ieder vlak dus eigenlijk een no brainer
+ 1 Van de weinig fietsen die mij qua livery konden bekoren...
https://www.merida.nl/rac...k-mountain-dust-blue/2026
/f/image/qiIvsAf1Jb1nZApCQB9H4jwl.webp?f=fotoalbum_large)
+ Shifters die beter in de hand liggen dan de SRAM Rivals van nu
+ Hogere stack dus zat beter/relaxter op de fiets tijdens de testrit
+ Standaard 32mm banden, opvallend comfortabeler dan mijn huidige 28mm banden
+ Standaard aero cockpit + carbon wielen
+ Goedkoper in leasing dan mijn huidige fiets én hogere afmontage op ieder vlak dus eigenlijk een no brainer
+ 1 Van de weinig fietsen die mij qua livery konden bekoren...
[ Voor 21% gewijzigd door Stancke op 27-03-2026 17:01 ]
Heb mijn test ritjes 2x25minuutjes gehad vandaag. Op een carbon gravelbike gezeten en de cyclocross die ik op het oog had. Vond de cx wel leukst om te fietsen denk ik. Super vloeiend door de (scherpe) bochten en lekker agressief kunnen fietsen. In begin was even wennen. Paar stijle stukjes gehad om te klimmen en af te dalen.
Gravel bike was een Cube Nuroad C62 One met 40mm de cx had 33mm maar kan tot 35mm.
Ik neig toch erg naar de cube cross. Reed lekker en vond de ultegra set die erop zit heerlijk fietsen kon telkens precies goede versnelling vinden. De gravelbike zat toch paar keer net iets te licht of te zwaar.
Gravel bike was een Cube Nuroad C62 One met 40mm de cx had 33mm maar kan tot 35mm.
Ik neig toch erg naar de cube cross. Reed lekker en vond de ultegra set die erop zit heerlijk fietsen kon telkens precies goede versnelling vinden. De gravelbike zat toch paar keer net iets te licht of te zwaar.
Waarom niet een wegfietst met ruimte voor 'brede' banden getest. Zo'n fiets zal op langere afstanden een stuk comfortabeler zijn dan een cx fiets. En die zal ook 'sneller' voelen dan een gravelfiets.
Hij wil.
@Sjenker Gewoon kopen waar je een blij gevoel van krijgt.
Ik weet niet of dat nog zo is tegenwoordig. Gravelfietsen zijn ook al een stuk sneller/reactiever geworden. Vooral als je een wedstrijdmodel pakt bijvoorbeeld. En als je doel primair offroad is met ook prima wegeigenschappen zou ik eerder een gravel kiezen dan een wegfiets.klaaas schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:14:
Waarom niet een wegfietst met ruimte voor 'brede' banden getest. Zo'n fiets zal op langere afstanden een stuk comfortabeler zijn dan een cx fiets. En die zal ook 'sneller' voelen dan een gravelfiets.
Hier overigens nog geen meter gemaakt met de nieuwe wielen en banden door een luchtweginfectie. Daar gaat de voortgang van de afgelopen winter...
😀😀😀
Zo'n nuroad is een behoorlijk brave gravelfiets. Ik kan me goed voorstellen dat een CX dan reactiever aanvoelt. Maar er zijn ook andere modellen die idd reactiever zullen zijn. Meest dan wel met een race-georienteerde geo en dat moet je ook maar net liggen. Met een moderne allroad fiets heb je vaker een reactieve fiets met een wat meer relaxte zit. Maar goed, is ook maar net wat je zoekt.Stufferdt schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Ik weet niet of dat nog zo is tegenwoordig. Gravelfietsen zijn ook al een stuk sneller/reactiever geworden. Vooral als je een wedstrijdmodel pakt bijvoorbeeld. En als je doel primair offroad is met ook prima wegeigenschappen zou ik eerder een gravel kiezen dan een wegfiets.
Ik had de indruk dat het om een fiets ging die ook een onverhard paadje mee kon pakken, niet dat dat onverharde het primaire doel was.
En beterschap!
Hij wil.
Wat klaaas zegt.
Daarnaast maak ik eruit op dat die gravelbike een 1by is en de crosser een 2by. Met (waarschijnlijk) een 10-51 casette is het niet gek dat de sprongen in de casette vrij groot zijn.
Het maakt mij verder niets uit, maar het zijn niet de meest voor de hand liggende fietsen als je een allround fiets zoekt. Ik vind de suggestie van klaaas wel een goede. Neig je meer naar gravel/offroad dan zijn er genoeg meer racey gravelbikes waar tot 50mm banden in kunnen. Met bijvoorbeeld 45mm Schwalbe RS of Hutchinson Caracal Race kun je ook prima op de weg zonder veel te moeten inboeten aan snelheid.
Daarnaast maak ik eruit op dat die gravelbike een 1by is en de crosser een 2by. Met (waarschijnlijk) een 10-51 casette is het niet gek dat de sprongen in de casette vrij groot zijn.
Het maakt mij verder niets uit, maar het zijn niet de meest voor de hand liggende fietsen als je een allround fiets zoekt. Ik vind de suggestie van klaaas wel een goede. Neig je meer naar gravel/offroad dan zijn er genoeg meer racey gravelbikes waar tot 50mm banden in kunnen. Met bijvoorbeeld 45mm Schwalbe RS of Hutchinson Caracal Race kun je ook prima op de weg zonder veel te moeten inboeten aan snelheid.
Dit. En als het toch niet bevalt je fiets verkopen via buycycle en dan een nieuwe kopen.bwernsen schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:11:
@Sjenker Gewoon kopen waar je een blij gevoel van krijgt.
Een crosser uit 2022 verkopen gaat je niet de hoofdprijs opleveren denk ik. Is geen corona meer hè.
Hij wil.
Zou idd goed opletten dat je wel een realistisch vergelijk hebt inderdaad. Voor de rest is gevoel natuurlijk belangrijk (want de meeste mensen doen het gelukkig voor het plezier) maar ook misleidend. De zeer langzame bewustwording voor obsessief smalle bandjes is er bij uitstek een voorbeeld van. Voelt snel, is het (meestal) niet.Casual Ruud schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:22:
Wat klaaas zegt.
Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!
NFD! (New Fork Day)… Vandaag was het dan zo ver, de vork van mijn Cube Agree Pro is vervangen. 🎉
Nu nog mooi weer en dan kan het feest beginnen. 🥳
Nu nog mooi weer en dan kan het feest beginnen. 🥳
Ride Commute voor een hele dag (heen + terug = gecombineerde email de avond er voor met advies voor beide commute momenten), is live.blitzkrieg schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb een feature request, ride commute, waarbij je de avond van tevoren een gecombineerde kledingvoorspelling laat doen voor zowel de heen- als de terugweg. Waarbij je qua kleding dus rekening houd met de combinatie van heen- en terugweg dmv. laagjes en 's ochtends iets te koud, 's middags iets te warm.
Zo gisteren voor het eerst 100km+ gedaan (104 km). Mooi rondje over de Veluwe. 230 hoogtemeters en 26.5 km/h, kleine 4 uur bezig. Was wel aanpoten met de wind en de hagel af en toe en voel mijn beentjes wel. Nu op naar de 150
Weekendje voor mezelf gehad: 260km gefietst (150km aan 208 watt en 110 aan 220 watt), goed boek gelezen en Gent-Wevelgem gekeken, wat wil een mens nog meer
Als we dan toch dingen aan het posten zijn.. Vandaag een 20" FTP test gedaan.
Ben wel blij met het resultaat. Toch weer iets gestegen sinds de vorige keer ( Januari ). Of dat komt door de afwijking in mijn huidige vermogensmeter tov die in de wahoo kickr zit laat ik even in het midden. Het ging lekker en ondanks dat ik aardig tot het gaatje ben gegaan was het een relatief vlakke 20 minuten. Dat is ook wel eens anders geweest.
* Webgnome is dus handbiker dus daarom is het zo 'laag'.
Ben wel blij met het resultaat. Toch weer iets gestegen sinds de vorige keer ( Januari ). Of dat komt door de afwijking in mijn huidige vermogensmeter tov die in de wahoo kickr zit laat ik even in het midden. Het ging lekker en ondanks dat ik aardig tot het gaatje ben gegaan was het een relatief vlakke 20 minuten. Dat is ook wel eens anders geweest. * Webgnome is dus handbiker dus daarom is het zo 'laag'.
Vandaag vertrokken met gelukkig wel de mouwtjes aan, toch veel vertrouwende op het zonnetje die scheen. Het was toch frisser dan gedacht door de tegenwind. Dan maar sneller trappen en naar en paar kilometer was de warmte balans er.
Het bleef toch fris en zo zijn mijn voorhoofd holtes dan nu ook weer mooi leeg. Ik had een route gepland, maar week daar dan al snel vanaf en nam toch maar weer één van mijn lievelingsroutes. En daarna op de wegbewijzering gereden naar punt die in de geplande route zat. Dat was tussen de weilanden tegen de wind en ik speelde af en toe ook de gedachte, ik keer om en ga wind mee naar huis. Toch doorgezet en het geplande punt bereikt. Dan even naar de andere kant van de rivier en dan rechtsomkeer de brug over en nu wel naar huis.
Toch weer dik over de 60km gefiets en zo weer genoeg beweging gehad. Hopelijk komt de warmte snel weer terug en dit was met 9 tot 11 graden wel wat fris en dan vooral later aan de voeten. Het was toen meer van welke voeten....
Het bleef toch fris en zo zijn mijn voorhoofd holtes dan nu ook weer mooi leeg. Ik had een route gepland, maar week daar dan al snel vanaf en nam toch maar weer één van mijn lievelingsroutes. En daarna op de wegbewijzering gereden naar punt die in de geplande route zat. Dat was tussen de weilanden tegen de wind en ik speelde af en toe ook de gedachte, ik keer om en ga wind mee naar huis. Toch doorgezet en het geplande punt bereikt. Dan even naar de andere kant van de rivier en dan rechtsomkeer de brug over en nu wel naar huis.
Toch weer dik over de 60km gefiets en zo weer genoeg beweging gehad. Hopelijk komt de warmte snel weer terug en dit was met 9 tot 11 graden wel wat fris en dan vooral later aan de voeten. Het was toen meer van welke voeten....
Voor mij vandaag een rondje Amersfoort - Amerongen - Arnhem (nou ja, Oosterbeek) - Apeldoorn - Amersfoort.
140km ongeveer gereden, mede dankzij twee omleidingen, met vanaf Amerongen tot aan Garderen maar weinig vlakke. Was wel hard werken, zeker omdat ik het laatste stuk wind tegen had (dat wist ik) en die wind behoorlijk was aangetrokken (daar had ik niet op gerekend).
Wel op weg gegaan met meer eten, en dat was te merken, tot de laatste 25km ging het eigenlijk prima. Daarna was de tank wel een beetje leeg, maar ijs en koffie in Voorthuizen maakte veel goed. Ook een nieuw merk proteinereep geprobeerd omdat ze in de aanbieding waren bij de Deka, en die kreeg ik eigenlijk een stuk beter weg dan die van de XXLNutrition. Daar ga ik ook even mee verder experimenteren.
Nu lekker met de beentjes omhoog, meer inspanning geleverd dan vorige week maar voor mijn gevoel minder kapot. Dat gaat langzaam de goede kant op.
140km ongeveer gereden, mede dankzij twee omleidingen, met vanaf Amerongen tot aan Garderen maar weinig vlakke. Was wel hard werken, zeker omdat ik het laatste stuk wind tegen had (dat wist ik) en die wind behoorlijk was aangetrokken (daar had ik niet op gerekend).
Wel op weg gegaan met meer eten, en dat was te merken, tot de laatste 25km ging het eigenlijk prima. Daarna was de tank wel een beetje leeg, maar ijs en koffie in Voorthuizen maakte veel goed. Ook een nieuw merk proteinereep geprobeerd omdat ze in de aanbieding waren bij de Deka, en die kreeg ik eigenlijk een stuk beter weg dan die van de XXLNutrition. Daar ga ik ook even mee verder experimenteren.
Nu lekker met de beentjes omhoog, meer inspanning geleverd dan vorige week maar voor mijn gevoel minder kapot. Dat gaat langzaam de goede kant op.
Heb je een foto van je setup met je Kickr? Nu komen handbikes natuurlijk in best wat vormen en variaties maar kan me voorstellen dat het soms een beetje krap wordt om het in z'n Kickr te krijgen of valt dat mee?Webgnome schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:45:
Als we dan toch dingen aan het posten zijn.. Vandaag een 20" FTP test gedaan. [Afbeelding] Ben wel blij met het resultaat. Toch weer iets gestegen sinds de vorige keer ( Januari ). Of dat komt door de afwijking in mijn huidige vermogensmeter tov die in de wahoo kickr zit laat ik even in het midden. Het ging lekker en ondanks dat ik aardig tot het gaatje ben gegaan was het een relatief vlakke 20 minuten. Dat is ook wel eens anders geweest.![]()
* Webgnome is dus handbiker dus daarom is het zo 'laag'.
Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!
@GoldenSample ik had de setup al ooit een keer gepost hier, kon m zo snel niet vinden dus bij deze:
Zoals je ziet achterstevoren (ten opzichte van traditioneel wielrenfiets ). De grote uitdaging in mijn ervaring met handbikes is vooral de breedte van de voorvork inclusief de beensteunen of dat wat er voor door moet gaan. Dat moet maar net passen.
Gelukkig in mijn situatie gaat het net. Uiteinde van de beensteun komt net niet tegen de roller aan. Moet ze wel inklappen om dat het anders niet in de breedte past. Steun dus nu met mijn benen tegen de kickr snap. Dat is niet perfect, het werkt goed genoeg. Een kennis van mij heeft een direct-drive en dat is alweer een situatie apart.
Zoals je ziet achterstevoren (ten opzichte van traditioneel wielrenfiets ). De grote uitdaging in mijn ervaring met handbikes is vooral de breedte van de voorvork inclusief de beensteunen of dat wat er voor door moet gaan. Dat moet maar net passen.
Gelukkig in mijn situatie gaat het net. Uiteinde van de beensteun komt net niet tegen de roller aan. Moet ze wel inklappen om dat het anders niet in de breedte past. Steun dus nu met mijn benen tegen de kickr snap. Dat is niet perfect, het werkt goed genoeg. Een kennis van mij heeft een direct-drive en dat is alweer een situatie apart.
Onlangs heb ik een nieuwe groepset op mijn wegfiets gemonteerd, waardoor ik nu een mechanische Ultegra‑groepset ‘over’ heb.
Alles bij elkaar heb ik – op een frame na – voldoende losse onderdelen liggen om een N+1 op te bouwen.
Aangezien ik nog wel een wegfiets voor woon‑werkverkeer kan gebruiken, ben ik daarom op zoek naar een geschikt frame.
Mijn oog is gevallen op de Tarmac SL7: een frame dat ik esthetisch erg fraai vind en waarop ik bovendien goed pas.
Op Buycycle worden er behoorlijk wat aangeboden, maar ik ben wat terughoudend met online kopen. Voor mijn gevoel worden Tarmac‑frames namelijk relatief vaak nagemaakt.
Zijn er, los van reviews en het type verkoper, specifieke red flags in de vormgeving van het frame waar ik volgens jullie op kan letten?
Alles bij elkaar heb ik – op een frame na – voldoende losse onderdelen liggen om een N+1 op te bouwen.
Aangezien ik nog wel een wegfiets voor woon‑werkverkeer kan gebruiken, ben ik daarom op zoek naar een geschikt frame.
Mijn oog is gevallen op de Tarmac SL7: een frame dat ik esthetisch erg fraai vind en waarop ik bovendien goed pas.
Op Buycycle worden er behoorlijk wat aangeboden, maar ik ben wat terughoudend met online kopen. Voor mijn gevoel worden Tarmac‑frames namelijk relatief vaak nagemaakt.
Zijn er, los van reviews en het type verkoper, specifieke red flags in de vormgeving van het frame waar ik volgens jullie op kan letten?
Zou een frame waar je een rekje cq spatborden aan kunt hangen of bredere banden in kunt gebruiken, niet een meer logische keus zijn voor een wowe ragbak?
Niet dat alles logisch hoeft te zijn als je het over een racefiets hebt, maar toch....
Niet dat alles logisch hoeft te zijn als je het over een racefiets hebt, maar toch....
@ElGreco Dat zou zeker een betere keuze zijn, maar daarvoor heb ik al een Diverge.
Dat is mijn gebruikelijke woon-werk fiets en die gebruik ik met tassen om 1 keer in de zoveel tijd mijn werkgarderobe in de kleedkamer te wisselen. De Tarmac zou gewoon voor de lol zijn bij mooi weer en wanneer ik naar huis een extra lusje wil maken. Ik heb de mazzel dat ik ook geen laptop oid hoef mee te nemen van en naar werk dus ik fiets eigenlijk alleen met tassen bij de garderobe wissel
Dat is mijn gebruikelijke woon-werk fiets en die gebruik ik met tassen om 1 keer in de zoveel tijd mijn werkgarderobe in de kleedkamer te wisselen. De Tarmac zou gewoon voor de lol zijn bij mooi weer en wanneer ik naar huis een extra lusje wil maken. Ik heb de mazzel dat ik ook geen laptop oid hoef mee te nemen van en naar werk dus ik fiets eigenlijk alleen met tassen bij de garderobe wissel
Naast Dogma's zijn deze Tarmac's natuurlijk wel een van de meest geimiteerde frames.Louislouislouis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:52:
Onlangs heb ik een nieuwe groepset op mijn wegfiets gemonteerd, waardoor ik nu een mechanische Ultegra‑groepset ‘over’ heb.
Op bijv. de Specialized site staat ook een stukje over counterfeit.
Maar wat ElGreco schrijft zou ik voor woon-werk verkeer juist iets van een allroad fiets opbouwen; Met ruimte voor brede banden en vaste spatborden en evt. wat nokjes. Kun je 'm ook meepakken als het eens slecht weer is.
Update gemist maar een N+2 dus
Heb geen antwoord op je vraag want geen ervaring met tweedehands kopen van een Tarmac, maar even voor mijn begrip. Je hebt dus een nieuwe groepset op je wegfiets gezet en je zoekt nu voor woon-werk bij mooi weer een nieuwe wegfiets want je hebt voor minder weer / tassen al een Diverge.Louislouislouis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:30:
@ElGreco Dat zou zeker een betere keuze zijn, maar daarvoor heb ik al een Diverge.
Ik ben uit principe altijd voor N+1, maar uhmm....kun je niet dan gewoon de wegfiets pakken waar je net de nieuwe groep op hebt gezet?
[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 30-03-2026 12:36 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Het is wel lekker des Tweakers dat de eerste drie antwoorden zijn 'Kan je niet beter een ander soort fiets opbouwen' of 'gebruik gewoon je huidige fiets'.
Dat had ik moeten weten toen ik de vraag stelde natuurlijk
@GerbenBK Ja dat kan maar ik wil gewoon graag een SL7 en ik heb spullen over.
Dat had ik moeten weten toen ik de vraag stelde natuurlijk
@GerbenBK Ja dat kan maar ik wil gewoon graag een SL7 en ik heb spullen over.
[ Voor 27% gewijzigd door Louislouislouis op 30-03-2026 12:36 ]
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic