Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 712 713 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:19
Sjenker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Het leek mij beste van twee werelden. Dus je hebt race fiets frame en groepset en kunt evt toch bredere banden opgooien voor off road en evt frame aan bevestigen om wat bagage mee te nemen. Echt bike packen ben ik niet van plan met tent en al enige wat me wat lijkt is misschien van slaapplek naar slaapplek fietsen.
Ik weet ook nog niet wat straks mijn grootste voorkeur heeft de wat langere fiets tochten of toch veel scheuren en crossen. Verder was in ieder geval in winkel (en wat ik online kon vinden) niet iets vergelijkbaars wat ik voor zelfde geld kon vinden. Carbon, ultegra groepset etc.
Naar mijn weten zijn cross frames wel anders dan racefiets frames, omdat je tijdens een cross veel moet draaien en smijten zijn die frames vaak wat korter. Je hebt ook gravelbikes met race geometrie geloof ik, die zouden dan misschien nog beter aanpassen bij je wensen de Orbea Terra bijvooorbeeld

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Nieuwe Pirelli’s komen vdg uit. P Zero, maar dan aero focus. Die paar watts die je bespaart met veel zijwind zijn voor ons niet zo interessant. Wat WEL interessant is, is de mogelijke toename van stabiliteit met wind. Dit soort banden, zoals de Conti Aero 111, zorgt ervoor dat de luchtstroom netter van de band naar de velg verloopt.

Als die luchtstroom opeens los laat, dan valt de druk weg en voelt het alsof je voorwiel ineens naar links/rechts valt.

Met deze banden heb je daar minder last van (iig de Conti laat dat zien in zowel windtunnel als praktijk). Echt mooi hoe deze aansluit op de velgrand. In dit geval slim van Pirelli om het ook op een hookless velg te presenteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnKc0jIQkskXtJprswun1_lsxHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHqsn6xTMmJWU2BvmGpmmBjA.jpg?f=fotoalbum_large

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• Requiem19
  • Nu online
Sjenker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Het leek mij beste van twee werelden. Dus je hebt race fiets frame en groepset en kunt evt toch bredere banden opgooien voor off road en evt frame aan bevestigen om wat bagage mee te nemen. Echt bike packen ben ik niet van plan met tent en al enige wat me wat lijkt is misschien van slaapplek naar slaapplek fietsen.
Ik weet ook nog niet wat straks mijn grootste voorkeur heeft de wat langere fiets tochten of toch veel scheuren en crossen. Verder was in ieder geval in winkel (en wat ik online kon vinden) niet iets vergelijkbaars wat ik voor zelfde geld kon vinden. Carbon, ultegra groepset etc.
Hoe brede banden heb je in gedachten? Meeste gravel frames passen 40mm+ velgen op (50mm begint steeds meer de standaard te worden).

Als je wilt gravelen zou ik zelf denk ik liever een gravelfiets hebben. Crossfietsen hebben minder BB drop. Wendbaarder voor kort keren en draaien en hoogte voor oa de balken. Gravelen is vaak meer rechtdoor, ruimere bochten en hoge snelheden. Dan is wmb een wat lager zwaartepunt fijner.

Al is een Crux van origine ook een cross frame, waar heel veel mensen met plezier op gravelen + de weg doen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29
Vigni schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:46:
Je gevoel van compenseren met 35 km/h is logisch en klopt ook gewoon. De denk 'fout' zit hem meer in op afstand omkeren in plaats van tijd. Het is km per uur natuurlijk. Dus X tijd op 25km/h kan prima met X tijd op 35 km/h gecompenseerd worden, maar je moet eerder omdraaien (na 41.6km ongeveer). En je schiet je beginpunt dan een beetje (bijna 20km...) voorbij.
Punt is natuurlijk dat de meeste rijders van huis vertrekken en ook thuis willen komen, en je er in het simplistische voorbeeldje natuurlijk vanuit gaat dat de windrichting en -kracht gelijk blijft. Die keuze heb je doorgaans gewoon niet. (Naast het feit dat je meestal wel met een route of doel in je hoofd op pad gaat en dat helemaal niet variabel wíl maken)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24
DDX schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:03:
Dus eigenlijk was een tankstation stop beter maar die kwam ik ook niet tegen op mijn route :-(
Geen idee hoe je je routes maakt, maar als ik via Komoot wat in elkaar plot en het is echt voor lange ritten dan houd ik ook altijd rekening met ofwel waterpunten of tankstations/supermarkt. Met gezelschap is het iets makkelijk om een supermarkt te pakken vanwege de fietsen, er kan dan iemand buiten blijven staan. Maar ritten boven de 100km waar vaak toch wel stopje nodig is lijkt me dan wel slim om dat in te bouwen.
Voor zo'n ervaren fietser als jij... :+

Een paar weken geleden had ik voor gisteren een vrije dag ingepland om te gaan fietsen. Ofwel op Zwift bij minder weer en anders buiten. Het is toch buiten geworden. Met armstukjes dan wel maar het was toch best heel prima weer. Eerst de kinderen naar school gebracht en daar nog een kort gesprekje gehad dus om 10.00 zat ik op de fiets. Flevoland eerst aangedaan, kon ik nog weer wat nieuwe blokjes afvinken en vervolgens van Flevoland doorgestoken via Harderwijk naar Epe. Wel mooi de afwisseling van polder naar mooie bosfietspaden. Van Epe naar Apeldoorn afgedaald om bij Kaldi Apeldoorn, gerund door m'n broer, even wat te eten en drinken. Vervolgens via Kootwijk en de Heetweg weer richting huis te gaan.
Had bij een kennis nog een segmentje gezien op Strava bij Zwartebroek van ongeveer 4-5km waar de snelste tijd nog geen 40gem was. Dus die wilde ik meepakken om te kijken of ik daar nog de KOM kon scoren, ware het niet dat ik er al 130km op had zitten ongeveer. Dus ik dat meegepakt en thuis gekeken hoe en wat.. Maar geen registratie op dat segment. FLAUW. Bleek, had ik gewoon verkeerde startpunt gepakt haha. Uiteindelijk zou ik het niet gehaald hebben met iets van 38,2 gemiddeld maar het was een 2e plek geweest. Volgende keer maar eens proberen met iets frissere benen. Al met al toch zeer tevreden over de stats van de gehele rit. De 1e 2u40 tot ik bij Apeldoorn aankwam was met 262W gemiddeld (87kg dus ong 3W/kg) en 146hr. Daarna door de stad even een aparte lap gemaakt en bij Apeldoorn uit weer de druk op de benen gegooid en incl dat segmenthuntje nog 1u15 280W avg gereden met 157hr. Voor eind maart... 8)

Edit: Ohja, ik had al wel eens een foto gedeeld van de fiets in opbouw enzo, maar hij is nu wel zo goed als klaar (mogelijk nog 1 spacer onder stuur weg, maar moet blijken komende tijd). Hier nog een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/RHfvIEOgIB83iUR9PzqgKsNBIcjwsA8wEPTj5ulwDmo-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/VoZ53kq6tfkfCucHu-_3CK6Dnp9QW5O5yfignwycdPE-2048x1536.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door orange.x op 24-03-2026 11:10 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:49
In dit geval was de route vooral gemaakt om wat tegeltjes af te vinken op de weg naar huis.
Maargoed had genoeg voedsel mee in m'n tailfin en had eigenlijk niet verwacht dat de waterpunten nog afgesloten zouden zijn.
En perse nodig was een stop niet, wel welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 24-03-2026 10:19 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29
DDX schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:19:
In dit geval was de route vooral gemaakt om wat tegeltjes af te vinken op de weg naar huis.
Maargoed had genoeg voedsel mee in m'n tailfin en had eigenlijk niet verwacht dat de waterpunten nog afgesloten zouden zijn.
En perse nodig was een stop niet, wel welkom.
Hadden we ook in ZLimburg, tappunten dicht in de "winter"...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24
@DDX wel goed om te weten dat dat inderdaad in het voorjaar nog het geval kan zijn. Nu heb ik nog niet zoveel buitengefietst, ook niet hele lange tochten. Maar daar denk je mogelijk niet zo snel aan nee :)

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:19
Mistraller schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Punt is natuurlijk dat de meeste rijders van huis vertrekken en ook thuis willen komen, en je er in het simplistische voorbeeldje natuurlijk vanuit gaat dat de windrichting en -kracht gelijk blijft. Die keuze heb je doorgaans gewoon niet. (Naast het feit dat je meestal wel met een route of doel in je hoofd op pad gaat en dat helemaal niet variabel wíl maken)
Ja helemaal eens. Wel een leuk vraagstuk voor een routefinder app op basis van windsverwachting

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Of je maakt je allemaal wat minder druk om de (gemiddelde) snelheid :)
Ik fiets naar m'n werk steeds vaker op het gemakje, lekker lage hartslag en zo wissel je je trainingen een beetje af met groepsritjes waar je op kop lekker diep kan gaan.
Mooi op het binnenblad want dan gebruik je die en je kleinere kransjes ook meteen wat vaker.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:12
Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Hoe brede banden heb je in gedachten? Meeste gravel frames passen 40mm+ velgen op (50mm begint steeds meer de standaard te worden).

Als je wilt gravelen zou ik zelf denk ik liever een gravelfiets hebben. Crossfietsen hebben minder BB drop. Wendbaarder voor kort keren en draaien en hoogte voor oa de balken. Gravelen is vaak meer rechtdoor, ruimere bochten en hoge snelheden. Dan is wmb een wat lager zwaartepunt fijner.

Al is een Crux van origine ook een cross frame, waar heel veel mensen met plezier op gravelen + de weg doen.
Ik heb niet ambitie om echt te gravelen, maar zou wel leuk vinden als ik tijdens mijn rit kan beslissen om stuk (verhard) bos pad te kunnen pakken. Dus primaire focus zou niet gravelen zijn is mijn verwachting. Wat ik ook begreep was cross zeg maar voorganger van gravelbikes. Ik moet eerlijk zijn ben nog niet helemaal bekend met alle band maten maar denk niet dat ik op 50mm zou uit komen aangezien niet primair ga gravelen.
Louislouislouis schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Naar mijn weten zijn cross frames wel anders dan racefiets frames, omdat je tijdens een cross veel moet draaien en smijten zijn die frames vaak wat korter. Je hebt ook gravelbikes met race geometrie geloof ik, die zouden dan misschien nog beter aanpassen bij je wensen de Orbea Terra bijvooorbeeld
Als beginner lijkt wendbaarheid mij juist wel handig voor eerste race fiets of zie ik dat verkeerd?

• Requiem19
  • Nu online
Sjenker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Ik heb niet ambitie om echt te gravelen, maar zou wel leuk vinden als ik tijdens mijn rit kan beslissen om stuk (verhard) bos pad te kunnen pakken. Dus primaire focus zou niet gravelen zijn is mijn verwachting. Wat ik ook begreep was cross zeg maar voorganger van gravelbikes. Ik moet eerlijk zijn ben nog niet helemaal bekend met alle band maten maar denk niet dat ik op 50mm zou uit komen aangezien niet primair ga gravelen.

[...]

Als beginner lijkt wendbaarheid mij juist wel handig voor eerste race fiets of zie ik dat verkeerd?
Als je 'af en toe' een bospad pakt en de weg je prioriteit is, zou een 35mm wegband op zich best logisch zijn. Dan zit je meer op het type 'allfroad' fiets.

Als beginner wil je overigens vooral een stabiele fiets. Als een fiets echt scherp stuurt kan dat onrustig voelen.

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:54
Zolang het droog is gaan gravel paden prima met 28/30mm race bandjes op niet al te hoge druk. Gravelbike is alleen wat comfortabeler als je hele rit uit gravel bestaat en meer grip als het modderig word. Maar voor een kort stukje droog offroad is het prima te doen met wegbandjes.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Als je 'af en toe' een bospad pakt en de weg je prioriteit is, zou een 35mm wegband op zich best logisch zijn. Dan zit je meer op het type 'allfroad' fiets.

Als beginner wil je overigens vooral een stabiele fiets. Als een fiets echt scherp stuurt kan dat onrustig voelen.
beste antwoord ^^^

verder -kan- er natuurlijk een heleboel, je kan met een crossfiets ook de weg op en gravelen, en met een gravel fiets ook crossen en de weg op, maar zoals Requiem aangeeft, een crossfiets is om snel te kunnen sturen en een uurtje knallen. een gravel fiets is om lange ritten te maken, lekker makkelijk en stabiel rechtdoor.
is je idee van gravel dus MTB routes en single tracks rijden, dan is een crossfiets wellicht beter, maar gewoon onverharde (rechte) paden, daar is een gravel fiets een stuk prettiger en comfortabeler.

ga je eigenlijk 95% verhard rijden, maar wil je niet beperkt worden door je banden als je een keer een onverhard pad tegenkomt --> allroad met brede banden.

let ook op: hoe meer multifunctioneel een fiets wordt, hoe minder deze zal uitblinken in 1 specifieke categorie :)
hoewel het met modern materiaal en wellicht 2 setjes wielen/banden toch aardig multifunctioneel kan zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 24-03-2026 11:53 ]

Strava

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Helemaal dit dus; ik denk dat je een "verkeerd" beeld hebt bij cyclocross fietsen; die zijn echt op wendbaarheid gebouwd en m.i. juist minder stabiel.

Voor jouw use-case is een gravel-fiets m.i. echt de beste keuze. Of evt. een allroad model, maar persoonlijk zie ik daarvan het nut niet in; dan beter tzt een volbloed racefiets voor erbij mocht je meer snelheid zoeken.

Met de voorgestelde 35mm bandjes kun je idd het hele jaar goed uit de voeten (ik vind momenteel de caracal allroad stiekem wel fijne bandjes, lopen licht en geven vertrouwen als je eens goed off-road wil; evt. iets als een g-one allround is ook een mooie band maar slijt m.i. te snel als je veel op asfalt rijdt)
En mocht je dan een keer wat ruigere gravel op gaan zoeken dan kun je nog een breder setje overwegen.
En voor puur asfalt zelfs een 28/30mm, maar dat is allemaal voor later zorg en redelijk betaalbaar qua upgrades

• Sjenker
Dank je voor de adviezen dan toch nog maar weer keer gaan kijken bij de fietsenmakers wat er aan gravelbikes zijn voor soortgelijk budget en nog keer proefritje maken om verschil te voelen tussen sturen.
Het uitblinken gaat het mij niet echt om, geen plannen om aan races mee te doen. Snel gaan is leuk maar of ik nou 30km/h gemiddeld of 27km/h gemiddeld aantik maakt mij niet zoveel uit. Denk dat ook groot deel ligt aan bestuurder ;) En als ik op mijn afgetrapte stadionfiets ook snelheden van 30km/h kan halen en gemiddeld 24 dan moet dat ook wel goed komen met een fatsoenlijke fiets.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:21
Een gravel fiets is ideaal wanneer je comfort wenst op de weg + offroad. Direct stuur gedrag kun je inderdaad wel vergeten. Je 'zeilt' meer op zo'n fiets dan direct strak insturen in een bocht.

Eigenlijk is het een endurance fiets alleen vaak hebben ze ook nokjes, clutched derailleur en wat andere slimmigheidjes voor bijv. backpack avonturen en offroad gebruik.

Dus tip van flip:
Wanneer je beide wegtypes rijdt koop je naast je gravelbike een extra weg wielsetje zodat je makkelijk kunt switchen voor het type terrein wat je plant voor die dag. Oh en gravelbike is soms (meestal?) ook single speed, dus de kans bestaat dat je bij bepaalde fitheid en tempo wel 'uitspint' op de weg.

Voor mij blijft het overigens altijd een compromisfiets. Ga liever voor N+1 😉

[ Voor 17% gewijzigd door Dix0r op 24-03-2026 14:26 ]

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:52
Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:43:
Nieuwe Pirelli’s komen vdg uit. P Zero, maar dan aero focus. Die paar watts die je bespaart met veel zijwind zijn voor ons niet zo interessant. Wat WEL interessant is, is de mogelijke toename van stabiliteit met wind. Dit soort banden, zoals de Conti Aero 111, zorgt ervoor dat de luchtstroom netter van de band naar de velg verloopt.

Als die luchtstroom opeens los laat, dan valt de druk weg en voelt het alsof je voorwiel ineens naar links/rechts valt.

Met deze banden heb je daar minder last van (iig de Conti laat dat zien in zowel windtunnel als praktijk). Echt mooi hoe deze aansluit op de velgrand. In dit geval slim van Pirelli om het ook op een hookless velg te presenteren.

[Afbeelding]
Profiel van de rechter is bijna hetzelfde als de Veloflexxen hadden.

Heimwee........ :-(

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:30

McMiGHtY

- burp -

Daar heb ik er nog 2 van in de verpakking zitten...

Kopuh?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30
orange.x schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Geen idee hoe je je routes maakt, maar als ik via Komoot wat in elkaar plot en het is echt voor lange ritten dan houd ik ook altijd rekening met ofwel waterpunten of tankstations/supermarkt. Met gezelschap is het iets makkelijk om een supermarkt te pakken vanwege de fietsen, er kan dan iemand buiten blijven staan. Maar ritten boven de 100km waar vaak toch wel stopje nodig is lijkt me dan wel slim om dat in te bouwen.
Voor zo'n ervaren fietser als jij... :+

Een paar weken geleden had ik voor gisteren een vrije dag ingepland om te gaan fietsen. Ofwel op Zwift bij minder weer en anders buiten. Het is toch buiten geworden. Met armstukjes dan wel maar het was toch best heel prima weer. Eerst de kinderen naar school gebracht en daar nog een kort gesprekje gehad dus om 10.00 zat ik op de fiets. Flevoland eerst aangedaan, kon ik nog weer wat nieuwe blokjes afvinken en vervolgens van Flevoland doorgestoken via Harderwijk naar Epe. Wel mooi de afwisseling van polder naar mooie bosfietspaden. Van Epe naar Apeldoorn afgedaald om bij Kaldi Apeldoorn, gerund door m'n broer, even wat te eten en drinken. Vervolgens via Kootwijk en de Heetweg weer richting huis te gaan.
Had bij een kennis nog een segmentje gezien op Strava bij Zwartebroek van ongeveer 4-5km waar de snelste tijd nog geen 40gem was. Dus die wilde ik meepakken om te kijken of ik daar nog de KOM kon scoren, ware het niet dat ik er al 130km op had zitten ongeveer. Dus ik dat meegepakt en thuis gekeken hoe en wat.. Maar geen registratie op dat segment. FLAUW. Bleek, had ik gewoon verkeerde startpunt gepakt haha. Uiteindelijk zou ik het niet gehaald hebben met iets van 38,2 gemiddeld maar het was een 2e plek geweest. Volgende keer maar eens proberen met iets frissere benen. Al met al toch zeer tevreden over de stats van de gehele rit. De 1e 2u40 tot ik bij Apeldoorn aankwam was met 262W gemiddeld (87kg dus ong 3W/kg) en 146hr. Daarna door de stad even een aparte lap gemaakt en bij Apeldoorn uit weer de druk op de benen gegooid en incl dat segmenthuntje nog 1u15 280W avg gereden met 157hr. Voor eind maart... 8)

Edit: Ohja, ik had al wel eens een foto gedeeld van de fiets in opbouw enzo, maar hij is nu wel zo goed als klaar (mogelijk nog 1 spacer onder stuur weg, maar moet blijken komende tijd). Hier nog een paar foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb jij met deze wielen geen last van windgevoeligheid?
Ik twijfel zelf tussen 50mm en 60mm, maar dit is denk ik nog wel een treedje hoger? :)

BlaBlaBla

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
Strider schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:30:
[...]

Heb jij met deze wielen geen last van windgevoeligheid?
Ik twijfel zelf tussen 50mm en 60mm, maar dit is denk ik nog wel een treedje hoger? :)
ik gok 65mm.

(ik heb zelf voor 50mm gekozen, maar bij een echte aero bike is iets hoger wel mooier, maar verder is 50 een prima compromis tussen aero, gewicht, windgevoeligheid)

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 24-03-2026 14:48 ]

Strava

• Sjenker
Dix0r schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:20:
Een gravel fiets is ideaal wanneer je comfort wenst op de weg + offroad. Direct stuur gedrag kun je inderdaad wel vergeten. Je 'zeilt' meer op zo'n fiets dan direct strak insturen in een bocht.

Eigenlijk is het een endurance fiets alleen vaak hebben ze ook nokjes, clutched derailleur en wat andere slimmigheidjes voor bijv. backpack avonturen en offroad gebruik.

Dus tip van flip:
Wanneer je beide wegtypes rijdt koop je naast je gravelbike een extra weg wielsetje zodat je makkelijk kunt switchen voor het type terrein wat je plant voor die dag. Oh en gravelbike is soms (meestal?) ook single speed, dus de kans bestaat dat je bij bepaalde fitheid en tempo wel 'uitspint' op de weg.

Voor mij blijft het overigens altijd een compromisfiets. Ga liever voor N+1 😉
Nu snap ik ook waarom sommige wielrenners met honderd en 1 fietsen eindigen ;)
Pagina: 1 ... 712 713 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).