Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 710 711 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:00
@stevens20 Hier behoorlijk wat jaartjes ook wedstrijden gereden, zowel bij club als dorpsrondjes. Afgelopen jaar helemaal niets van dat gedaan en wil het dit jaar ook weer oppakken. Wat voor mij werkt is voor de basis toch lange ritten rijden op behoorlijk tempo. Dat zorgt ervoor dat je de duur van die ritjes makkelijk uit kan zingen. Doorgaans zijn dat soort rondjes zo rond de 45m met een uitzondering naar een uur. Bij de club waar ik ga rijden trainen/rijden we aan het begin van het seizoen meer 1u15 wat verlengd wordt naar 1u40-45 als het langer licht blijft.

Wat voor mij verder helpt is wat interval werk en ook wat krachtblokken doen. Je kan dit ook combineren in 1 training als je wilt om een beetje dat wedstrijd-idee te simuleren. Bijv eerst een sprint trekken (gat dichten) en dan meedraaien voorin op een wat hoger vermogen om te kijken of je met een groepje kan ontsnappen. Dus als je bij wijze van 20s (uitgaande van 300W FTP) 450W doet bijvoorbeeld en dan terugzakt naar een paar minuten op 300-350W. Pak je daarna een blok rust en doe je dat nog een paar keer.

Verder wat ook vaak helpt is het gewoon gaan doen. Niets traint bijna beter dan het daadwerkelijk doen en ondervinden. De eerste 3-4x dat ik meedoe vanuit de winter is het altijd omschakelen naar "die manier van fietsen". Ik ben helaas nog niet pro genoeg dat ik onttrain tijdens die wedstrijdritjes :+

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
@sapphire Herkenbaar! Zo heb ik er ook 3 TPU bandjes (RideNow) doorheen gejaagd in 2 weken; toen had ik het wel gezien.
Ze reden fijn (26mm, 5 bar), maar hielden het helaas niet lang vol.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:40
Bestond er nu maar een systeem waar je miniscule gaatjes snel mee kunt dichten, dat zou een gat in de markt zijn!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:54
stevens20 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:29:
Na een kleine 4 maanden helemaal niks gedaan te hebben vanwege een beknelde zenuw ben ik weer langzaam terug aan het komen.
Mijn conditie is weg, de kilo’s die ik kwijt was er weer aan en de ambitie om dit jaar wat “oefenwedstrijdjes” te rijden is al een jaar doorgeschoven.
Ik moet in gewicht weer zakken naar 85kg, mijn ftp weer terug naar 300W en eigenlijk wil ik dat als start gaan zien voor het trainen voor de wedstrijdjes. Vanaf dan kom ik op onbekend terrein qua conditie.
Om dat te halen heb ik de Fondo app aangeschaft. Mede om mezelf houvast te geven en om niet te hard van stapel te gaan en weer geblesseerd te raken.
De afgelopen 5 weken heb ik vrijwel alleen z2 gefietst en over twee weken wil ik iets meer proberen, langzaam opbouwen met een goede basis.
Ik ben benieuwd of hier ook wedstrijdrenners zijn en of die me een richting kunnen geven wat ik moet trainen om mee te kunnen met criteruinachtige wedstrijden. (DAC in Doetinchem bijvoorbeeld)
Waarom heb je 5 weken alleen maar in Z2 gefietst? Geblesseerd raken van te veel doen is best moeilijk op de fiets, oververmoeid raken dat lukt wel, maar echt geblesseerd? Je moet nu gewoon lekker bezig zijn, uren maken, variëren. Of je nu 3x 8' Z4 rijdt of 1x 20' Z4 maakt echt het verschil niet. Voeg eens sprintjes van 10 seconde toe tijdens een duurtraining, zeg ieder half uur 1. Heb je een keer weinig tijd doe dan eens een aantal sprints van 20-30 seconde. Je kunt best met vermoeidheid op de fiets stappen, het moet alleen niet neerwaartse spiraal worden, er moet ook een moment zijn dat je wel weer fris en herstelt bent in de week.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:52

Stufferdt

doet ook maar wat.

orange.x schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:22:
Verder wat ook vaak helpt is het gewoon gaan doen. Niets traint bijna beter dan het daadwerkelijk doen en ondervinden. De eerste 3-4x dat ik meedoe vanuit de winter is het altijd omschakelen naar "die manier van fietsen". Ik ben helaas nog niet pro genoeg dat ik onttrain tijdens die wedstrijdritjes :+
Eens met alles erboven sowieso. Maar verder ook vooral, zo vroeg mogelijk in het seizoen gewoon instappen. Nu wordt er nog niet zo kneiterhard gereden vaak (ook door kou en vaak iets viezere baan + "dikke lucht"). Verkapte brommertraining en zo lang mogelijk aan proberen haken is toch vaak de beste prikkel voor specifiek wedstrijden.

Ik overweeg morgen het nieuwe asfalt op de Nedereindse berg ("NEB") maar eens te gaan uitproberen. Ben niet echt fit en vermoed dat een wedstrijdprikkel wel gaat helpen maar niet genieten is op dit moment. Nog wel in dubio welke licentie ik aanschaf. Verschli tussen enkel trainingsrondjes (26 euro) en ook omlopen/criteriums (98 euro) is wel erg fors. Of lees ik het verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXppy61y6wdtk09XOnW2hjoBYok=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h7wncDvqvNEUh1dwQxHNh5wl.png?f=user_large

😀😀😀

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

sebasd schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:15:
Gedoe! Ik ken de frustratie inmiddels (al rijd ik nog ouderwets met latex binnenbanden). Hopen dat het met een nieuwe binnenband opgelost is voor je.

Ik vloekte vorige week al dat ik overwoog om terug te gaan naar houten banden, dan rijd je tenminste niet zo vaak lek...
Even teruggekeken en het zijn sowieso goedkope TPU bandjes van Ridenow dus een butyl bandje bij de fietsenmaker om de hoek is al duurder :X
En deze lag al een jaar om eens TPU te proberen op mijn Cube maar daar zaten de banden serieus vast dus dat was een ‘komt ooit wel’ projectje.

Als ik de prijzen van een Pirelli smarttube of een Tubolito zie dan lijkt de stap naar tubeless zo gek nog niet.
Velgen zijn tubeless ready dus dan zou binnen bandenwissel er alleen latex, ventielen en een booster bij moeten toch? Ow en dynaplugs :+

@guapper Ja de ene zit er al een paar weken probleemloos op de ander, not so much. Net weer een ander omgelegd en kijken wat die doet. Gelukkig zijn die niet zo duur.

@Cloclo100 bespeur ik daar Vlaams sarcasme? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 13-03-2026 10:15 ]

Gabriël AM5

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:44
stevens20 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:29:
Ik ben benieuwd of hier ook wedstrijdrenners zijn en of die me een richting kunnen geven wat ik moet trainen om mee te kunnen met criteruinachtige wedstrijden. (DAC in Doetinchem bijvoorbeeld)
Vooral niet te spannend maken voor jezelf.. gewoon meedoen en als je op zo'n clubwedstrijdje gedubbeld wordt kan je gewoon weer aanhaken. Uiteindelijk is dat ook nog eens de beste training.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
sebasd schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:15:
Gedoe! Ik ken de frustratie inmiddels (al rijd ik nog ouderwets met latex binnenbanden). Hopen dat het met een nieuwe binnenband opgelost is voor je.

Ik vloekte vorige week al dat ik overwoog om terug te gaan naar houten banden, dan rijd je tenminste niet zo vaak lek...
Houten banden, dan is het lachen geblazen in regen bij elke bocht want je glijdt meteen weg. Beter massieve banden zoals Tannus.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:44
Stufferdt schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Eens met alles erboven sowieso. Maar verder ook vooral, zo vroeg mogelijk in het seizoen gewoon instappen. Nu wordt er nog niet zo kneiterhard gereden vaak (ook door kou en vaak iets viezere baan + "dikke lucht"). Verkapte brommertraining en zo lang mogelijk aan proberen haken is toch vaak de beste prikkel voor specifiek wedstrijden.

Ik overweeg morgen het nieuwe asfalt op de Nedereindse berg ("NEB") maar eens te gaan uitproberen. Ben niet echt fit en vermoed dat een wedstrijdprikkel wel gaat helpen maar niet genieten is op dit moment. Nog wel in dubio welke licentie ik aanschaf. Verschli tussen enkel trainingsrondjes (26 euro) en ook omlopen/criteriums (98 euro) is wel erg fors. Of lees ik het verkeerd?

[Afbeelding]
Je kunt ook naar de voorjaarscompetitie gaan in Veenendaal.. Ook leuke wedstrijdjes met niet te veel stress en asociaal rijgedrag.

Wat betreft de licentie moet je vooral voor jezelf bekijken wat je zou willen doen. Als je echt alleen maar clubwedstrijdjes doet gewoon basis pakken, maar als je bv. in de zomer ook nog wat criteriums wil doen kan je beter plus nemen. Anders betaal je vaak een dagprijs en die kan oplopen tot 25 euro...

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:52

Stufferdt

doet ook maar wat.

Biohazzard21 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Je kunt ook naar de voorjaarscompetitie gaan in Veenendaal.. Ook leuke wedstrijdjes met niet te veel stress en asociaal rijgedrag.
Zelf niet geweest maar hoor dat de baan niet heel spannend is. Dan is een NEB wel leuker. Maar zag dat AXA betere opkomst heeft morgen dan de NEB (17 vs 7). Dus waarschijnlijk wel een leukere koers ja (en meer C-renners...).
Wat betreft de licentie moet je vooral voor jezelf bekijken wat je zou willen doen. Als je echt alleen maar clubwedstrijdjes doet gewoon basis pakken, maar als je bv. in de zomer ook nog wat criteriums wil doen kan je beter plus nemen. Anders betaal je vaak een dagprijs en die kan oplopen tot 25 euro...
Criteriums midden-Nederland lijken vooral klasse 3 te zijn tegenwoordig (eerste klasse zonder voorrijders en dat soort ongein) en wat ik vorig jaar zag gaat me dat toch wel serieus te hard. Dus vermoed dat het vooral clubkoersjes gaan worden inderdaad (AXA, Eemland en Papendal zijn aan te fietsen). En een dagprijs van 25 euro ja? Schaamteloos...

Waar rijd je zelf trouwens? En nog concrete plannen?

edit: aldus het adviesformulier van de KNWU hoor ik in klasse 2 thuis :+ (enige wedstrijdervaring afgelopen 3 jaar, uurtje 34-38 gemiddeld moet wel lukken).

[ Voor 5% gewijzigd door Stufferdt op 13-03-2026 10:31 ]

😀😀😀

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:40
sapphire schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:10:
[...]

@Cloclo100 bespeur ik daar Vlaams sarcasme? ;)
Jazeker, helemaal gratis vandaag! :)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:42
ElGreco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:54:
Mag ik hier schaamteloos een creatie van mij pluggen? Als dat niet ok is, hoor ik het graag van de mods

Ik heb een webtool voor wielrenners gemaakt waarmee je op basis van de weersverwachting direct kledingadvies krijgt voor je rit — vooral handig bij twijfelweer.

https://tempelo.app

Wat je ermee kunt:
• Weercheck per locatie (en per moment)
• Kledingadvies op basis van temperatuur / wind / neerslag (laagjes, handschoenen/overschoenen etc.)
• Ride Now / Ride Later: nu vertrekken of later plannen en vergelijken
• GPX-route uploaden: het weer wordt per uur langs je route getoond — dus niet alleen “het weer bij jou thuis”, maar het weer op de plek waar je op dat moment rijdt
• Delen met je groep: je kunt de weerpagina/ritplanning als deelbare link doorsturen naar je groepsapp (WhatsApp/Signal/etc.), zodat iedereen hetzelfde overzicht ziet

Geen account nodig: openen en gaan.
Feedback op gekke dingen is welkom, en wensen/ideeën kun je ook droppen — geen garanties dat alles erin komt, maar ik lees het wel 🙂

Met dank aan @McMiGHtY , @klaaas , @rinslll , @mhr-zip , @Requiem19 , @nooberke voor het meekijken!
Vandaag een nieuwe versie uitgerold.

Het is nu mogelijk om een account aan te maken middels een MagicLink

-> je kunt er nu nog niet veel mee, maar er staan wat functies op de planning waar een account voor nodig is. Een account was ook nodig voor Strava. Link delen met anderen heeft geen nut, de link is alleen geldig voor de combinatie emailadres+apparaat+browser

Stava integratie: je kunt nu direct jouw Strava routes inladen voor een forecast (vereist inloggen op Tempelo). Losse GPX bestanden inladen blijft bestaan

-> Tempelo haalt alleen een lijst van jouw opgeslagen routes op. Activiteiten, segmenten of andere athlete data wordt niet gebruikt.

Kledingadvies per uur verplaatst naar de forecast tabel (@McMiGHtY !)

-> De tabel is klikbaar. Als je op een uur rij klikt, verschijnt het advies van dat moment (zolang de temperatuur verschillen klein zijn, zal het advies niet veel anders zijn).

Aangepaste FAQ en Privacy

Verschillende UX verbeteringen

Verschillende kleine bugs opgelost

Navigatie flow verbeterd

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:00
@Stufferdt Je zou kunnen overwegen om je bij de club van NEB (De Volharding volgens mij) te voegen, vaak krijg je dan vanuit de club een basislicentie. Maargoed, de contributie voor de club is mogelijk nog weer hoger dan de regiolicentie. Ik heb in ieder geval voor mijn wedstrijden (in de winter het veldrijden de MNC (Midden Nederland Competitie)) en bij de club nooit een andere licentie nodig gehad. Ook bij een dorpskoersje was het gewoon inschrijven bij de KNWU met die clublicentie. Maar bij WVE Eemland is dat voor een jaar zo'n €125,-€145,- alweer zie ik :P. Maargoed, mijn oudste fietst er nu ook dus ik vind het niet erg om wat extra bij te dragen voor behoud van de club. Volharding is ook €145,- per jaar zie ik, maar dan kan je wel met de clubwedstrijden gratis meedoen, dus dat scheelt dan nog weer. Als je dat 30-40x in een seizoen doet dan verdien je in dat kader wel weer wat terug.

Wat me vorig jaar tegenhield is dat ze nu ook verplichten om met een transponder te rijden. Wat maakt dat je dus, voor het 1e jaar nog eens €60,-, weer meer kwijt bent en dat je per keer dat je meedoet ook nog moet betalen wat eerder afgekocht kon worden voor een seizoen voor ongeveer €20,- (€10 borg voor nummer) en dat nu €3 per keer is meen ik... MAARJA, alles kost geld... Het moet maar :)

[ Voor 11% gewijzigd door orange.x op 13-03-2026 11:45 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
sapphire schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:10:
[...]
Ja de ene zit er al een paar weken probleemloos op de ander, not so much. Net weer een ander omgelegd en kijken wat die doet. Gelukkig zijn die niet zo duur.
Is het bij jou ook steeds de achterband die plat gaat?
Pagina: 1 ... 710 711 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).