Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 710 ... 714 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:48
Ben vorig jaar met mijn stadsfiets gevallen en een gekneusde elleboog opgelopen. Vreemd genoeg weerhoudt mij dat ervan om op de racefiets te rijden. Denk iets met SPD waar mijn hoofd van blokkeert, hoop dat dat wel weer wegtrekt.

Gelukkig hebben we nog een hybride met racefietsaandrijving, pakken we die toch? :D

Vorige week de kop eraf geslagen met 100km, net thuis van een rit richting België en al de eerste century (160km+) op de klok gezet.

Heb in de winter wat aan hardlopen gedaan, en merk dat ik nog nooit zo sterk uit de winter gekomen ben. Helpt het lekkere weer? Absoluut. Maar denk dat ik in voorgaande jaren ritjes van 60km max zou hebben gedaan, met een hartslag waar ze in het ziekenhuis van in de stress schieten. Nu 160km, 23km gemiddeld (nooit een snel persoon geweest), en hartslag van rond de 140. Happy camper hier. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-DOhL0Z-VvZEFsT61Fz_hgXdcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhVPmenxfkyRr6uwgk6BnOuT.jpg?f=fotoalbum_large
Met sportdrank afgestemd op de kleur vam de fiets. Nu nog een Celestekleurige sportdrank vinden.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:44
Maarten_E schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:20:
Ben vorig jaar met mijn stadsfiets gevallen en een gekneusde elleboog opgelopen. Vreemd genoeg weerhoudt mij dat ervan om op de racefiets te rijden. Denk iets met SPD waar mijn hoofd van blokkeert, hoop dat dat wel weer wegtrekt.

Gelukkig hebben we nog een hybride met racefietsaandrijving, pakken we die toch? :D

Vorige week de kop eraf geslagen met 100km, net thuis van een rit richting België en al de eerste century (160km+) op de klok gezet.

Heb in de winter wat aan hardlopen gedaan, en merk dat ik nog nooit zo sterk uit de winter gekomen ben. Helpt het lekkere weer? Absoluut. Maar denk dat ik in voorgaande jaren ritjes van 60km max zou hebben gedaan, met een hartslag waar ze in het ziekenhuis van in de stress schieten. Nu 160km, 23km gemiddeld (nooit een snel persoon geweest), en hartslag van rond de 140. Happy camper hier. :D

[Afbeelding]
Met sportdrank afgestemd op de kleur vam de fiets. Nu nog een Celestekleurige sportdrank vinden.
Je kan ook normale pedalen op de racefiets monteren. Als de spd pedalen de belemmering zijn

• Maarten_E
wisselwerking schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:40:
[...]

Je kan ook normale pedalen op de racefiets monteren. Als de spd pedalen de belemmering zijn
Die heb ik inderdaad op mijn oude racefiets zitten, kan die ook weer eens van stal. Denk wel dat het een kwestie van tijd is voor ik de racefiets weer pak. Een reden voor de hybride is ook dat ik in een appartementencomplex woon, en het soms makkelijker is naar beneden te gaan en in de kelder de hybride te pakken ipv de racefiets naar beneden te zeulen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 23:26
Galois schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Ik heb een tijdje een defecte vermogensmeter gehad met ook absurde gegevens. Erg irritant wel, omdat in Garmin/Strava dan wel stond 'max vermogen voor 1 minuut, voor 5 minuten, enz...' met onlogische waarden. Ben toen wel even bezig geweest om dat allemaal te verwijderen :-)

En de vermogensmeter onder garantie vervangen... :)
Nee dat was het niet, dan had je het in de fit file kunnen zien. De Garmin crash is vrijwel zeker de oorzaak. Want in strava zie je er ook niks van terug.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:38
Heeft er iemand een goede tip voor een reep (dus geen gel) met hoge koolhydraten vs gram en prijs verhouding? Hij mag ook nog enigzins smaken en goed verteerbaar zijn voor de maag. ;-)

Heb jarenlang op een merk gereden die inmiddels uit de handel is gehaald. Zie door een diversiteit aan repen eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:27
Dix0r schreef op zondag 8 maart 2026 @ 06:59:
Heeft er iemand een goede tip voor een reep (dus geen gel) met hoge koolhydraten vs gram en prijs verhouding? Hij mag ook nog enigzins smaken en goed verteerbaar zijn voor de maag. ;-)

Heb jarenlang op een merk gereden die inmiddels uit de handel is gehaald. Zie door een diversiteit aan repen eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
https://www.mantel.com/ma...tm_campaign=product-share
Appel en cranberry vind ik goed te eten.

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:11

Ik heb gelukkig nooit snel last van de maag, en ieder zijn smaak, maar ik ben best tevreden van de fruit jellys van decathlon. Ook een handige verpakking om zonder veel gepruts op de fiets open te krijgen:
https://www.decathlon.be/...x-25-g/328219/g75m8602989

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-04 22:17
thunderfury schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Ik heb gelukkig nooit snel last van de maag, en ieder zijn smaak, maar ik ben best tevreden van de fruit jellys van decathlon. Ook een handige verpakking om zonder veel gepruts op de fiets open te krijgen:
https://www.decathlon.be/...x-25-g/328219/g75m8602989
Hier net zo. Wij kopen ze per doos van 100 stuks. https://www.decathlon.nl/...x-25-g/342766/g42m8766988

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:22

Waar ligt je voorkeur? Natuurlijke smaken of meer ‘gemaakt’? Structuur of fijngemalen? Zoet of zout? Met/zonder noten? Neutrale smaak? Vegan? Glutenvrij? Lactosevrij?

Er zijn best wat opties te vinden namelijk ;)

• Maarten_E
Ik vind de Powerbars oprecht lekker. Prettige structuur, en behoorlijk veel smaak, en je proeft ook echt verschil in de repen, in plaats van "zelfde structuur met een ander kunstmatig smaakje".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaF-VWoFNVtT3iOsahBqXHrSBt4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QU2BNNtqRcmc589y0h3fIop0.jpg?f=user_large

Edit: Van Decathlon vind ik eigenlijk alles wel oké, die fruit jellys die boven al genoemd zijn smaken ook prima. Wel een stuk meer suikerig, maar daar is het ook voor natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten_E op 08-03-2026 09:07 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:16

sapphire

Die-hard pruts0r

@Dix0r mijn favorieten qua smaak waren altijd de repen van Born, banaan, Apple Crumble en de Flapjack maar prijzig.
Mantel banaan vind ik ook lekker, Isostar repen zijn ook prima en vooral overal verkrijgbaar.
En nu al een tijdje Nak’d repen van de supermarkt :)

Paar jaar geleden alle toenmalige repen van SiS geprobeerd maar vond ze vrijwel allemaal niet te vreten, smakeloze gemalen blokken :X

Dit herinnert me er aan dat nu het weer warmer word ik nog op zoek moet naar tabs/spul voor in bidon met een veel hogere concentratie electrolyten…..

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 08-03-2026 09:09 ]

Gabriël AM5

• Maarten_E
@sapphire
Dat van SIS heb ik met de gelletjes. Snap dat je daar niet overdreven veel smaak aan kan geven, maar die dingen waren echt tegen heug en meug.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:43

Polariteit

Fietsende fotografeur

Krentenbollen met salami, bananen, stroopwafels, wraps met hummus, mergpijpen, winegums, vlugge japies, krentenbrood, bruine boterhammen met pindakaas, gedroogde dadels, gedroogde abrikozen, studentenhaver, vijgenbrood.

Oh nee, wacht. het ging over dure chemische repen :P

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Polariteit schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:17:
Krentenbollen met salami, bananen, stroopwafels, wraps met hummus, mergpijpen, winegums, vlugge japies, krentenbrood, bruine boterhammen met pindakaas, gedroogde dadels, gedroogde abrikozen, studentenhaver, vijgenbrood.

Ik heb geen zin om voor elke rit een kwartier te mealpreppen, onderweg te klooien met plakkerige dingen in zakjes die eventueel smelten door mijn lichaamswarmte, of een aparte rugtas mee te moeten nemen voor alle etenswaar :+

Daarnaast zijn de meeste repen die ik i.i.g. noem niet zozeer chemisch (winegums zijn niet chemisch :+ ). Zo zijn die Nak’d repen 59% dadel, wat rozijnen, amandel en wat cashew.

@Maarten_E Grappig dat smaken verschillen :)
Ik vind de SiS gelletjes juist één van de lekkerdere omdat ze niet zo zoet zijn en zacht van smaak.
Maarja ach voor die paar seconde dat je het proeft :+

[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 08-03-2026 09:48 ]

Gabriël AM5

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
sapphire schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Ik heb geen zin om voor elke rit een kwartier te mealpreppen, onderweg te klooien met plakkerige dingen in zakjes die eventueel smelten door mijn lichaamswarmte, of een aparte rugtas mee te moeten nemen voor alle etenswaar :+

Daarnaast zijn de meeste repen die ik i.i.g. noem niet zozeer chemisch (winegums zijn niet chemisch :+ ). Zo zijn die Nak’d repen 59% dadel, wat rozijnen, amandel en wat cashew.

@Maarten_E Grappig dat smaken verschillen :)
Ik vind de SiS gelletjes juist één van de lekkerdere omdat ze niet zo zoet zijn en zacht van smaak.
Maarja ach voor die paar seconde dat je het proeft :+
Ik pak voor vertrek altijd wat krentenbollen uit de vriezer en b-merk snelle-jelles. Niet meer gedoe dan gelletjes of repen.
Doordat ik deze goedkope dingen inkoop als ze ook nog eens in de aanbieding zijn heb ik dit jaar denk ik al zo'n 100 euro bespaard tov gelletjes. Maar ik heb dit jaar ook alweer bijna 3k km gefietst.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:04
Ik gebruik ook die Decathlon Jellie's. Die zijn goedkoop en makkelijk mee te nemen.

Op langere ritten krijg ik juist last van het eten van zaken als krentenbollen, koeken, etc. Ik eet het liefst zo min mogelijk extra, bovenop die koolhydraten die ik dan nodig denk te hebben. Dat vind ik wel een voordeel van 2 of 3 Jellie's + een koolhydraatvolle sportdrank. Zo min mogelijk vezels of vet waar ik last van kan krijgen.

Ik vraag me af of al die genoemde voedingswaren goedkoper zijn kwa koolhydraten. (ga het niet apart berekenen, is voor mij niet relevant om eerder genoemde reden.)

• thunderfury
  • Laatst online: 15:11
Polariteit schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:17:

Akkoord dat veel A-merk producten een serieuze marge doorrekenen, maar veel van de dingen die jij opsomt, hebben nu niet echt de focus op koolhydraten. Stroop wafels, humus, pindakaas zijn bijvoorbeeld producten die ook behoorlijk rijk zijn aan vetten. (niet noodzakelijk 'slecht', maar toch niet echt waar ik persoonlijk naar op zoek ben tijdens een langere fietsrit)

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:48

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Sultanakoekjes. 30 gr koolhydraten per pakje, weinig vezels en vetten.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:48

Phydomir

Dennis

Snelle Jelles en dan eigen merk / aldi variant. Vrij goedkoop, 40g per reep en makkelijk naar binnen te werken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:55
Ik ben dus sinds kort in het bezit van een wielrenfiets, deze heeft een carbon frame en carbon zadelpen. Ik ben een beetje huiverig deze in mijn LIDL crivit montagestandaard te klampen. Hebben jullie tips?

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Vigni schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:30:
Ik ben dus sinds kort in het bezit van een wielrenfiets, deze heeft een carbon frame en carbon zadelpen. Ik ben een beetje huiverig deze in mijn LIDL crivit montagestandaard te klampen. Hebben jullie tips?
Gewoon doen, zo hard knijpt die montagestandaard niet.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:25
Niet strak vast klemmen maar net een beetje vast laten hangen, zodat die meer aan het zadel hangt

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Stevie-P schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Ik pak voor vertrek altijd wat krentenbollen uit de vriezer en b-merk snelle-jelles. Niet meer gedoe dan gelletjes of repen.
Doordat ik deze goedkope dingen inkoop als ze ook nog eens in de aanbieding zijn heb ik dit jaar denk ik al zo'n 100 euro bespaard tov gelletjes. Maar ik heb dit jaar ook alweer bijna 3k km gefietst.
Krentenbollen hebben we gewoon niet altijd en vriezerruimte is al schaars maar vind ze wel lekker, alleen nemen ze relatief veel ruimte in in een achterzak.
‘Snelle jelle’s’ zijn ook prima alleen.

Het is ook niet alsof ik alleen gelletjes eet maar voor erbij vind ik die wel fijn :)

Soms heb je van die dagen dat de aanloop naar je ritje niet ideaal is :|
Vanmorgen die fiets uit de garage gehaald, voorblad weer zacht :? 2 weken geleden nieuw bandje ingegaan, en van de week was hij nog hard dus vreemd. Opgepompt en na een 2 uur minimaal zachter dus gok genomen. Onderweg na 50km iets bijgekomen en nu weer een aantal uur later is de band wel veel zachter dus ergens een langzaam lekje….. alweer (en ja 2x buitenland en velg gecontroleerd vorige keer). 3e lek in een maand :(

Toen besloten dat ik korte handschoenen aan wilde, 1 van de 2 weg, daarna Garmin HR meter weg, pffff Polar meter maar gepakt en gekoppeld.
Nou route inladen en Wahoo pakt de verkeerde rijrichting en de optie ‘keer route om’ doet nog steeds/alweer niks dus snel Komoot ingedoken en aangepast.
Onderweg ook nog gedoe met rechter pedaal die niet lekker inklikt en uitklikt als je te hard zucht :|

Ik wil mijn eigen fiets terug! :(

Nouja ondanks dat de voorspelde zon uitbleef tot ik de straat weer in reed en het kneuter mistig was wel heerlijk gereden! Heerlijk tempo kunnen rijden :)

Gabriël AM5

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@sapphire ik zou ook het ventiel checken. Deze zit wellicht niet helemaal goed in de band.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik heb deze reepjes bij mij als ik langere ritten maak. Per twee verpakt, plakt niet in hun verpakking en helpt goed tegen het lege maag gevoel.

https://www.action.com/nl...-granolarepen-oats-honey/

Soms hebben zij ook de chocolade versie die ik niet lekker vind. Ondanks dat ik normaal chocolade echt graag eet. De maple syrup versie heeft een bijzondere smaak maar die heb ik nog niet gezien bij de Action.

Op een langere rit doe ik ook fruitsiroop (63% suiker) in een separate bidon en daar gaat dan water bij om die siroop te verdunnen. 40-60ml Fruitsiroop en daar dan water bij.

@sapphire krentenbollen kun je heel goed plat drukken, zoalng die niet bevroren zijn. Vroeger op lange tochten altijd een rugzakje mee met krentebollen met boter en kaas ertussen of krentenwegge. Krentewegge is al heel compact van zichzelf.

@Vigni Ik gebruik een element van een oud knielkussentje en heb die in de lengte diagonaal door gesneden zodat twee V-vorm schuim delen overhoudt.
De bek van de fietshouder verder open zetten dan je normaal doet en één schuimdeel erin en dan de fiets erin hangen op het inlegschuimdeel. Daarna het tweede schuimdeel onder de bovenste bek proppen en dan de pas de klem bek dicht doen. Je krijgt dan een better kracht verdeling als de bek horizontaal of verticaal staat. Kantelen kan alsnog veel druk op één punt veroorzaken en dat is niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/33NWjnLXYKEp/qm0320/550x235.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door esphome op 08-03-2026 19:31 . Reden: Diverse extra tips. ]

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:44

sebasd

rijdt op espresso

sapphire schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:20:
[...]

Vanmorgen die fiets uit de garage gehaald, voorblad weer zacht :? 2 weken geleden nieuw bandje ingegaan, en van de week was hij nog hard dus vreemd. Opgepompt en na een 2 uur minimaal zachter dus gok genomen. Onderweg na 50km iets bijgekomen en nu weer een aantal uur later is de band wel veel zachter dus ergens een langzaam lekje….. alweer (en ja 2x buitenland en velg gecontroleerd vorige keer). 3e lek in een maand :(
Alsof ik naar mezelf luister. Vandaag een korter ritje met mijn vader, uiteindelijk toch nog 80km weggetrapt, maar weer een lekke voorband. Dat is al de vierde of zo in evenveel weken. En ook hier: buitenband en velg goed gecontroleerd, vandaag zelfs door twee mensen. Morgen maar eens goed kijken of ik iets kan vinden , anders gaat ie naar de fietsenmaker. Om gek van te worden.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:18
sapphire schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:20:
[...]
Vanmorgen die fiets uit de garage gehaald, voorblad weer zacht :?
Met een zacht voorblad rijden lijkt mij ook knap waardeloos 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• esphome
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:06:
[...]
Met een zacht voorblad rijden lijkt mij ook knap waardeloos 8)
Deed mij weer denken aan "rubbery legs", wat vast iedere fietser wel eens heeft meegemaakt.

Over leeg lopende banden gesproken. Ik had een voorband op de auto die steeds weer leegliep tot 1 bar.

Was het ventiel die niet goed afsloot in de velg (tubeless) en als de druk laag genoeg was het rubber van het ventiel sterk genoeg om weer af te sluiten. De garage kreeg bij een APK het lichtbeeld van de koplampen maar niet goed en had al nieuwe koplampen erin gezet maar het lichtbeeld bleef slecht.

Het schaamrood van de monteur kwam toch achter de oren toen ik vroeg of daar een leeglopende band de oorzaak daarvan kon zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door esphome op 08-03-2026 21:04 ]

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-04 23:35
Niet op de toptube/bovenbuis of op de onderbuis klemmen. Op de zadelpen is doorgaans het meest veilig. Het hoeft ook niet heel vast. Gewoon vastklemmen is voldoende.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-04 16:42

@Dix0r , Ik heb laatst een doos EarthLab repen geprobeerd. Die vond ik verrassend lekker! Eén van de redenen om die te kiezen was vanwege de natuurlijke suikers. Ik heb de Berry en samen met de poeder van EarthLab in de bidon een mooie aanvulling, maar vooral de poeder is prijzig.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10
Gisteren een feestje gehad en het werd serieus gezellig...
Vandaag "ietwat" brak op de gravel met de racefietsers mee en het ging erg goed!
Het team haakte af na 50km ivm verplichtingen en conditie, maar ik was nog niet klaar.
Lekker op m'n gemak de 100 vol gemaakt en thuis zonder enige moeite nog wat huishouden gedaan.
Winter training rules!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:38
Die ga ik eens proberen, ook goede prijs! Thanks en ook de rest voor de suggesties.
Krentenbollen, en droge muesli/haverrepen daargelaten. Dat krijg ik echt niet weggewerkt tijdens het fietsen.
Wellicht bij een koffiestop ofzo.

• Mistraller
Zadelpen kan erg veel hebben hoor. Bedenk maar eens wat een klappen die krijgt als je op je zadel zit en door een kuil rijdt.

---------------

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-04 15:15
Ik pak zaterdagochtend de fiets uit de schuur, en terwijl ik opstap denk ik nog "goh, ff geleden dat ik heb gecontroleerd of ik nog voldoende sealant in m'n banden heb, maar ik zal toch wel niet lekrijden dus dat komt straks na de rit wel".

Dan weet je natuurlijk al hoe het afloopt :+
5x6m FTP gedaan en bij het vijfde blokje, 1 minuut voor ik klaar was hoor ik ineens het repetitieve "pfft - pfft - pfft" van een ronddraaiende band die lekt.

Plugje ingeduwd en co2 patroon er in, maar echt helemaal dicht wilde het niet. Hield het gelukkig wel vol om met nog 1x co2 m'n resterende deel van de rit (~75min) af te maken.

Achteraf bleek er inderdaad geen druppeltje sealant meer aanwezig te zijn, althans, in vloeibare vorm. Was ook zeker wel een maand of 3 a 4 geleden dat ik het voor het laatst gecheckt had, oeps.

Hielp ook niet mee dat m'n achterband ernstig aan vervanging toe was, maar de nieuwe bandjes waren nog niet binnen.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:58
Mistraller schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Zadelpen kan erg veel hebben hoor. Bedenk maar eens wat een klappen die krijgt als je op je zadel zit en door een kuil rijdt.
Dat is verticale belasting, een klem knijpt hem echt samen. Voordeel is wel dat een zadelpen relatief makkelijk te vervangen is.

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

danoontjeh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:33:
Ik pak zaterdagochtend de fiets uit de schuur, en terwijl ik opstap denk ik nog "goh, ff geleden dat ik heb gecontroleerd of ik nog voldoende sealant in m'n banden heb, maar ik zal toch wel niet lekrijden dus dat komt straks na de rit wel".

5x6m FTP gedaan en bij het vijfde blokje, 1 minuut voor ik klaar was hoor ik ineens het repetitieve "pfft - pfft - pfft" van een ronddraaiende band die lekt.

Plugje ingeduwd en co2 patroon er in, maar echt helemaal dicht wilde het niet. Hield het gelukkig wel vol om met nog 1x co2 m'n resterende deel van de rit (~75min) af te maken.

Achteraf bleek er inderdaad geen druppeltje sealant meer aanwezig te zijn, althans, in vloeibare vorm. Was ook zeker wel een maand of 3 a 4 geleden dat ik het voor het laatst gecheckt had, oeps.

Hielp ook niet mee dat m'n achterband ernstig aan vervanging toe was, maar de nieuwe bandjes waren nog niet binnen.
Helemaal opgedroogd? In 3-4 maanden? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ook nog nooit helemaal opgedroogd. Ik vervang de latex altijd preventief, denk eens per jaar of zo. Dan zit er altijd nog voldoende latex in de band. Ziet er dan wel 'vies' en vloeibaar uit (dus ik twijfel dan aan de werking), maar nog nooit opgedroogd.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
Galois schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Helemaal opgedroogd? In 3-4 maanden? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ook nog nooit helemaal opgedroogd. Ik vervang de latex altijd preventief, denk eens per jaar of zo. Dan zit er altijd nog voldoende latex in de band. Ziet er dan wel 'vies' en vloeibaar uit (dus ik twijfel dan aan de werking), maar nog nooit opgedroogd.
ligt een beetje aan het merk sealant en het type band.. sommige combinaties zijn gevoeliger voor uitdrogen. Met name de wat meer poreuze banden (bv veloflex) en waterige sealant.

met die veloflex heb ik ook wel eens droog gestaan, nu met hutchinson geen last van, maar die houden ook veel beter druk vast. Die veloflex met barkeeper liep gewoon meer dan een bar per uur leeg, met orange seal bleef het wel een dag op druk, maar droogde wel op.

Strava

• danoontjeh
Galois schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Jazeker, Earthlab Ultra Zero Flats, circa 30ml in beide banden gedaan de laatste keer dat ik het had bijgevuld. Heb de band er uiteraard niet afgehaald om te zien of er niet nog drie druppels ergens verstopten, maar met een geimproviseerd peilstokje door de opening waar je ventiel hoort te zitten kon ik niks meer vinden.

In Pirelli P Zero Race TLR RS banden.

Moet ook zeggen dat ik over deze sealant niet zo tevreden ben, zelfs in de fles begint het na een tijd te klonteren en dan raakt alles waarmee je probeert te injecteren oid verstopt :|

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Gebeuren toch best vaak gekke chemische dingen met de sealant, afhankelijk van de combinatie velglint, band en sealant.

Bij een vriend vorige week een lek wat hij niet kon vinden. Band eraf, hele velglint opgegeten door z'n sealant?

Ik ben een groot voorstander van experimenteren met allerlei gear enzo. Maar dit soort dingen moet je volgens mij simpel houden en voor vertrouwde combi's kiezen.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 22:24
Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:12:
simpel houden en voor vertrouwde combi's kiezen.
TESA tape icm OrangeSeal(Endurance)

Ik heb al jaren mijn tape niet hoeven vervangen en OrangeSeal is makkelijk schoon te maken. Schijnt ook goed te werken tegen gaatjes ;)

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Requiem19
  • Nu online
Orange Seal werkt voor mij ook top.

TESA tape geprobeerd, maar dat hectte op één of andere manier niet zo lekker met het velgbed. Wellicht had ik de verkeerde versie.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:12:
Gebeuren toch best vaak gekke chemische dingen met de sealant, afhankelijk van de combinatie velglint, band en sealant.

Bij een vriend vorige week een lek wat hij niet kon vinden. Band eraf, hele velglint opgegeten door z'n sealant?

Ik ben een groot voorstander van experimenteren met allerlei gear enzo. Maar dit soort dingen moet je volgens mij simpel houden en voor vertrouwde combi's kiezen.
Je hebt helemaal gelijk. Daarom, binnenband.

:)

• Requiem19
  • Nu online
joker1977 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:38:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Daarom, binnenband.

:)
Ik reed laatst weer een stukje op een fiets van een vriend met binnenbanden. Dat was toch wel weer een stuk minder comfortabel dan de lage druk tubeless die ik gewend ben.

Al kun je nu met de TPU binnenbanden ook met redelijk lage druk rijden?

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Ik reed laatst weer een stukje op een fiets van een vriend met binnenbanden. Dat was toch wel weer een stuk minder comfortabel dan de lage druk tubeless die ik gewend ben.

Al kun je nu met de TPU binnenbanden ook met redelijk lage druk rijden?
Wie zegt dat fietsen leuk en comfortabel moet zijn ? Niks van dat moderne praat, pijn lijden zul je :)

• Prulleman
Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:21:

TESA tape geprobeerd, maar dat hectte op één of andere manier niet zo lekker met het velgbed. Wellicht had ik de verkeerde versie.
velgen met een dicht bed 8)
ff wat meer werk met spaken, maar nooit meer twijfel of je tape goed zit bij leeglopers :)

Strava

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:53:
[...]

velgen met een dicht bed 8)
ff wat meer werk met spaken, maar nooit meer twijfel of je tape goed zit bij leeglopers :)
Dat werkt inderdaad wel heel prettig. Maar vereist wel een iets steviger velgbed, langere nipples en wat meer gedoe als je eraan moet werken idd.

• Prulleman
Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Dat werkt inderdaad wel heel prettig. Maar vereist wel een iets steviger velgbed, langere nipples en wat meer gedoe als je eraan moet werken idd.
hoe bedoel je steviger velgbed? is het niet vanzelf steviger omdat er geen gaten in zitten...?
nippels waren volgens mij ook gewoon standaard sapim..

(gelukkig heb ik ze goed gespaakt en heb ik er tot nu toe nog niks aan hoeven doen. Ook bij een loslopende spaak of een slag kan je gewoon met een spaaksleutel de boel richten, alleen bij een gebroken spaak zul je wat meer moeite moeten doen. Maar als je met tape rijdt, moet die er dan ook af, een spaak vervangen is dus altijd gewoon een hoop werk, los van het initieel spaken zal er verder weinig meer werk in zitten. Lastigste is misschien nog wel dat je ze niet gelijk kan aandraaien met een nipple driver vanaf het velgbed)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 09-03-2026 15:03 ]

Strava

• borft
  • Laatst online: 03-04 15:26
Om ook maar even mijn spreekwoordelijke duit in het sealant zakje te doen, ik gebruik blue doc van Schwalbe. Afgelopen weekend voor het eerst dit jaar (!) buiten op de racefiets gereden, en na meer dan 2 maanden niet fietsen zat er nog bijna 3 bar in mijn banden. Sealant was ook na bijna een jaar nog niet opgedroogd.

Maar er staat ook op de fles dat het professional is :D

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:00:
[...]

hoe bedoel je steviger velgbed? is het niet vanzelf steviger omdat er geen gaten in zitten...?
nippels waren volgens mij ook gewoon standaard sapim..
Dat is de feedback die ik krijg van de Chinese engineers; bij no-holes velg optie moet de velg iets versterkt worden. Wellicht leg ik ze verkeerd uit en is het niet het velgbed, maar de velgrand.

• Prulleman
borft schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:05:
Om ook maar even mijn spreekwoordelijke duit in het sealant zakje te doen, ik gebruik blue doc van Schwalbe. Afgelopen weekend voor het eerst dit jaar (!) buiten op de racefiets gereden, en na meer dan 2 maanden niet fietsen zat er nog bijna 3 bar in mijn banden. Sealant was ook na bijna een jaar nog niet opgedroogd.

Maar er staat ook op de fles dat het professional is :D
kleine tip... niet opgedroogd wil niet zeggen dat het nog werkt.. (zelf geven ze "tot 7 maanden" aan)

oja, hierboven zei iemand 30ml ... is dat om gewicht te besparen...? ik doet er zelf altijd 50-60 in. Die 20 gram krijg ik ook nog wel bergop

Strava

• borft
  • Laatst online: 03-04 15:26
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:11:
[...]

kleine tip... niet opgedroogd wil niet zeggen dat het nog werkt.. (zelf geven ze "tot 7 maanden" aan)
Ja, dat is wel een goeie ;) Heb ik (gelukkig) nog niet kunnen testen dit jaar!

• Prulleman
Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Dat is de feedback die ik krijg van de Chinese engineers; bij no-holes velg optie moet de velg iets versterkt worden. Wellicht leg ik ze verkeerd uit en is het niet het velgbed, maar de velgrand.
huh...??
als je spaken wilt.. dan moet je toch gaten aan de binnendiameter hebben..
het velgbed is waar je de tape zou plakken.. (daar zitten geen gaten bij mij, alleen voor het ventiel, de nippels moet ik dus via het ventiel gat naar de gaten aan de binnen diameter geleid worden (met een magneetje)

ik ben geen engineer, maar ik vind het bijzonder dat geen gaten slapper is dan wel gaten.. :)
(je gaat ook geen gaten in een frame boren om het lichter EN steviger te maken.. dan was dat allang de norm)

Strava

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:18:
[...]

huh...??
als je spaken wilt.. dan moet je toch gaten aan de binnendiameter hebben..
het velgbed is waar je de tape zou plakken.. (daar zitten geen gaten bij mij, alleen voor het ventiel, de nippels moet ik dus via het ventiel gat naar de gaten aan de binnen diameter geleid worden (met een magneetje)

ik ben geen engineer, maar ik vind het bijzonder dat geen gaten slapper is dan wel gaten.. :)
(je gaat ook geen gaten in een frame boren om het lichter EN steviger te maken.. dan was dat allang de norm)
Even opgezocht:
If carbon spokes wheels without access holes, we have to strengthen the spoke holes, and use longer nipples for the rims without access holes. So the wheels would be slightly heavier than the wheels with access holes, about 20-30g difference.

It will be harder for you to do maintenance if needed. And it costs extra hand building fee than building the wheels with access holes.
Dat is iig hoe xmcs het doet.

• ElGreco
Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Even opgezocht:

[...]

Dat is iig hoe xmcs het doet.
Ik lees access holes en spoke holes. Dat zijn twee verschillende dingen.

Access holes zijn de gaten die je met je tape dichtmaakt. Spoke holes de gaten waar de spaak+nippel in zitten/op steunen.

Dat de spoke holes steviger gemaakt moeten worden bij carbon spokes (daar heeft de Chinees het ook over), daar kan ik mij in vinden.

Carbon spaken verliezen veel meer spanning dan stalen spaken als je een band op een wiel legt en op spanning brengt. Veel fabrikanten proberen dit verlies teniet te doen door intitieel de spaakspanning hoger te krijgen tijdens de bouw (kaal wiel dus). Gemiddeld zeggen de specs van een velg max 120/130KGF. Als je met een carbon spaak een start KGF nodig hebt van boven de 150/160, dan is het wel verstandig om de spoke holes steviger te maken. Just in case.

Ik kan mij niet voorstellen dat een laagje tape zoveel stevigheid toevoegt dat bij gebrek hieraan, een velgbed zonder access holes dikker/steviger moet.

Dit klinkt een beetje als een lost translation ergens in de google translate pijplijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 09-03-2026 15:45 ]

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-04 10:44
Gebruikt iemand compressiekousen tijdens het fietsen?
Een sport vriend adviseert compressiekousen te dragen voor goed en snel herstel. Hij is een hyrox en hardloop fanaat. Ik heb nu deze besteld op advies van hem https://www.r2bstore.nl/products/compressiesokken

Nu nog een fietsbroek! Welke dragen jullie en waarom? :)

• ElGreco
Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:21:

Ik kom ook wel eens een velg tegen waar de Tesa tape niet direct goed plakt, de eerste helft van het wiel is dan wel even een uitdaging. Maar eenmaal rond, gaat het prima.
Persoonlijk heb ik dat liever dan tape wat zo vast kleeft, dat je de tape na een jaar er af moet bikken in delen omdat het steeds scheurt (of die Mucoff troep, wat kapot scheurt alleen al als je er naar kijkt, ik ben ook geen wiel tegengekomen met Mucoff tape waar geen latex onderdoor is gekropen).

• ElGreco
stefKB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:45:
Poah, nu heb je een beerput opengetrokken

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:43
Een sport vriend adviseert compressiekousen te dragen voor goed en snel herstel. Hij is een hyrox en hardloop fanaat. Ik heb nu deze besteld op advies van hem https://www.r2bstore.nl/products/compressiesokken

Het grote fietskleding topic

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:06

aerofreak

Steve Jobs

De modepolitie vind hier iets van :X

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• stefKB
ElGreco schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Poah, nu heb je een beerput opengetrokken
:9~ :9~ ben benieuwd! :)

• Mistraller
Sammy_tukker schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Dat is verticale belasting, een klem knijpt hem echt samen. Voordeel is wel dat een zadelpen relatief makkelijk te vervangen is.
Verticale belasting als je zadelpen strak rechtop staat en pal boven je crank misschien. Je seatstay staat echter onder een behoorlijke hoek naar achteren, de zijdelingse krachten (naar achteren dus) zijn groot. Ook een deel van het fietscomfort komt uit de constructie van je zadelpen.
Ik denk dat de zadelpen zo'n beetje het sterkste buisje is van heel mijn fiets :) Nu heb ik zelf wel een ronde buis, maar als er 1 plek is waar ik bijv ook mijn fietsendrager zonder zorgen lekker aandraai, dan is het wel op de zadelpen.

Een onderhoudssteun hoeft zelf slechts het gewicht van de fiets te dragen. Terwijl de meeste carbon fietsen een rijdergewicht aan kunnen van pak um beet 100kg. Rijdt die persoon door een kuil dan kom je op een fors krachtenspel op die zadelpen. Maar ook als de berijder lekker aanzet, zonder uit het zadel te komen, dan komen er krachten links/rechts bij kijken.

Klemmen op de top tube is een ander verhaal; die krijgt heel andere krachten te verwerken. Maar dan hangt de fiets ook feitelijk vooral op de klem, en is vastdraaien niet eens echt nodig; slechts zorgen dat ie niet uit de klem valt is genoeg.

---------------

• Mistraller
danoontjeh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:33:

Ik ben al maanden heel erg lui met mijn MTB... tape zit eigenlijk niet 100% goed dus ik had nog geen sealant erin gedaan in voorwiel. Na 2 dagen is de band zacht. Bij elk ritje pomp ik hem op. Lekker dom, I know.
Maar ondertussen rij ik al die maanden al zonder enige sealant.... wel een biba in de toolkit :+

---------------

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:15

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik doe zelf ook aan hyrox, hardlopen en probeer ook soms een triathlon te overleven. Draag zelf ook voor hyrox en hardloopwedstrijden geregeld compressiekousen. Maar voor hardlopen is het gebruik tijdens de activiteit als discutabel door weinig tot geen wetenschappelijke onderbouwing dat het beter is. Ja ik weet alle merken zeggen dat het beter is met allerlei cijfers en onderzoek, maar onafhankelijk onderzoekt zegt heel weinig.

Bij hardlopen (dus ook hyrox) kan je stellen dat het werkt voor de microscheurtjes te voorkomen bij de klappen die je maakt en iets betere doorbloeding wat zou helpen. Maar het beste kan je deze sokken dragen na je training, want daarvoor is het meeste bewijs dat het je herstel verbeterd. Als je beter/sneller wilt fietsen dan moet je aerosokken kopen ;) .

Broeken is heel persoonlijk, zelf ben ik fan van Q36.5, maar ook echt van de FUTURUM lijn en heb ook nog wat van NOOVE. Maar dit is misschien beter om eens te bekijken in Het grote fietskleding topic. Maar stel een budget en probeer vooral eens te passen en bedenk dat het best strak mag zitten.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Mistraller

Ik heb ook compressiekousen gekocht maar dan ivm 4daagse (wandelen) maar ik heb de indruk dat het voor duursporten niet geweldig is. Ook wisselende ervaringen van anderen.
In de winter geeft het sneller koude voeten bij mij. Ik gebruik ze wel ná het lopen om sneller vocht af te voeren. (En inderdaad, in de herstelfase dus)
Maar goed, compressiekousen zijn natuurlijk voor de onderbenen, en die spieren werken ook mee, maar zijn niet de voornaamste bij het fietsen. Dus ik denk dat het voordeel bij fietsen nog wat beperkter zijn dan met loopsporten.
https://www.siroko.com/bl...gebruik-je-om-te-fietsen/

---------------

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
Iemand ervaring met de Magene PES P515? Niet duur vergeleken met andere powermeters.
Ik heb een Ultegra 6800 set op mijn fiets, een wat verouderd systeem dus kan lastig andere powermeters vinden.

• Requiem19
  • Nu online
ElGreco schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Ik lees access holes en spoke holes. Dat zijn twee verschillende dingen.

Access holes zijn de gaten die je met je tape dichtmaakt. Spoke holes de gaten waar de spaak+nippel in zitten/op steunen.

Dat de spoke holes steviger gemaakt moeten worden bij carbon spokes (daar heeft de Chinees het ook over), daar kan ik mij in vinden.

Carbon spaken verliezen veel meer spanning dan stalen spaken als je een band op een wiel legt en op spanning brengt. Veel fabrikanten proberen dit verlies teniet te doen door intitieel de spaakspanning hoger te krijgen tijdens de bouw (kaal wiel dus). Gemiddeld zeggen de specs van een velg max 120/130KGF. Als je met een carbon spaak een start KGF nodig hebt van boven de 150/160, dan is het wel verstandig om de spoke holes steviger te maken. Just in case.

Ik kan mij niet voorstellen dat een laagje tape zoveel stevigheid toevoegt dat bij gebrek hieraan, een velgbed zonder access holes dikker/steviger moet.

Dit klinkt een beetje als een lost translation ergens in de google translate pijplijn.
Technisch gezien weet jij dit beter dan ik, dus no argument there. Deze Chinees spreekt echter prima Engels en benadrukt dit regelmatig als het onderwerp opkomt op holes/no holes in rim bed.

Dus wellicht is er more than meets the eye. Zal het hem nog eens navragen.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:01
Kindrih schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:18:
Iemand ervaring met de Magene PES P515? Niet duur vergeleken met andere powermeters.
Ik heb een Ultegra 6800 set op mijn fiets, een wat verouderd systeem dus kan lastig andere powermeters vinden.
Inmiddels bijna 5.000 km er mee gereden, bevalt goed in combinatie met mijn Magene C606, slechts eenmaal na de initiële oplaadsessie opgeladen na ong. 3.000 km.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

orlok schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Inmiddels bijna 5.000 km er mee gereden, bevalt goed in combinatie met mijn Magene C606, slechts eenmaal na de initiële oplaadsessie opgeladen na ong. 3.000 km.
Hoe goed is de temperatuur offset/calibratie (zo ver je dat echt kan zien natuurlijk zonder met powermeter pedalen te rijden). Sommigen willen daar nog wel eens gek gedrag (spikes) of drift laten zien. Al eens in gedoken/wat van gezien?

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• orlok
GoldenSample schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:24:
[...]

Hoe goed is de temperatuur offset/calibratie (zo ver je dat echt kan zien natuurlijk zonder met powermeter pedalen te rijden). Sommigen willen daar nog wel eens gek gedrag (spikes) of drift laten zien. Al eens in gedoken/wat van gezien?
Calibratie geschiedt op twee manieren of je draait de crankset 5x achteruit rond of je gebruikt de Magene Utility-app. Verder ervaar ik geen raar gedrag, dus ben er zeer tevreden over.

• joker1977

joker1977

Tweakert

orlok schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:34:
[...]

Calibratie geschiedt op twee manieren of je draait de crankset 5x achteruit rond of je gebruikt de Magene Utility-app. Verder ervaar ik geen raar gedrag, dus ben er zeer tevreden over.
Ik ga er vanuit dat er wel temperatuur calibratie in zit? Anders is de powermeter bv. zinloos bij langere beklimmingen en iriritant als je langere ritten maakt wanneer het 's ochtends nog 10 graden kouder is als je weggaat...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
aerofreak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:52:
[...]

De modepolitie vind hier iets van :X
Huh? Als in, ik vind er ook wat van, maar hele lange sokken tot net onder je knieën is toch helemaal hip bij wielrenners? (Mijn sokken zijn veel te kort volgens een hoop. Uiteraard geeft het een paar jaar en we moeten allemaal juist weer enkelsokken oid).

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:33
Kindrih schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:18:
Heb meer dan een jaar een PES P505 op mijn woon-werk fiets en ben er zeer tervreden mee,
Ik heb geen tot nu toe nog geen gek gedrag kunnen ontdekken. de nauwkeurigheid exact testen kan ik helaas niet.
Calibratie kan ook van uit een garmin gebeuren.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Huh? Als in, ik vind er ook wat van, maar hele lange sokken tot net onder je knieën is toch helemaal hip bij wielrenners? (Mijn sokken zijn veel te kort volgens een hoop. Uiteraard geeft het een paar jaar en we moeten allemaal juist weer enkelsokken oid).
Neeeeee sok hoort tot maximaal net onder je kuit toch?

En wat betreft enkelsokken: Rule #27
No socks is a no-no, as are those ankle-length ones that should only be worn by female tennis players.

Gabriël AM5

• esphome
  • Niet online
Gewoon dragen wat jij wilt en wat jij fijn vindt, zolang je maar niet aanstootgevend bent door het weglaten van kleding op specifieke plekken.
Anders dan op één dag (WNBR) in juni van elk jaar op het Noordelijk halfrond, aan de andere kant van de evenaar is het één dag in maart.

Het mag zeker schuren bij anderen, maar liever niet bij jouzelf. d:)b

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

Volgens mij zijn er zelfs UCI-regels mbt soklengte. Iets van maximaal tot halverwege onderbeen (?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• danoontjeh
Galois schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:48:
Volgens mij zijn er zelfs UCI-regels mbt soklengte. Iets van maximaal tot halverwege onderbeen (?)
Klopt, geldt voor zowel sokken als overschoenen. Rule28 maakt daarom bijvoorbeeld ook UCI legale én UCI illegale aero overschoenen. Dat laatste voor wedstrijden waar de UCI niet bij betrokken is.

Wat overigens niet wil zeggen dat de hobby fietser zich daar ook maar iets van zou aan moeten trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door danoontjeh op 10-03-2026 13:41 ]

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

danoontjeh schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Klopt, geldt voor zowel sokken als overschoenen. Rule28 maakt daarom bijvoorbeeld ook UCI legale én UCI illegale aero overschoenen. Dat laatste voor wedstrijden waar de UCI niet bij betrokken is.

Wat overigens niet wil zeggen dat de hobby fietser zich daar ook maar iets van zou aan moeten trekken.
Nee, uiteraard niet. Het staat iedereen vrij om met skisokken te fietsen! Uiteraard... :-)

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Ik hoop dat ik de oorzaak van de reeks aan lekke banden heb gevonden.. Zat toch ergens nog een klein stukje glas vast in de buitenband, niet zomaar te zien van de buitenkant, en prikte ook niet door de binnenkant, behalve waarschijnlijk als er genoeg gewicht / druk op komt.

Voor de zekerheid er maar even een andere buitenband op gedaan. Hopelijk was dit het en zit het dus niet in de velg. Vanavond weer een rondje fietsen, eens kijken of dat gaat zonder lek te rijden... Zou voor het fietsplezier wel weer eens goed zijn.

• esphome
  • Niet online
Als het glas is wat niet van buiten/binnen af te zien is blijft alleen het verpulveren over, wat je dan ook hoort.

Bijvoorbeeld druk met het ronde deel van een klauwhamer vanaf de binnenkant van de buitenband en de band zelf rust op stevig oppervlak. Zo ga je dan hele band af totdat je het verpulveren hoort waarna je opening opzoekt op die plek. Verwijder dan de glasresten met bijvoorbeeld de achterkant van een stopnaald.

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:15
Ik ben op zoek naar een sportieve fiets waarmee ik doordeweeks in de avond wat kortere ritjes kan maken en in het weekend wat langere ritten (enkele uren). Hij zal voornamelijk gebruikt worden op asfalt maar ook hier en daar op grindpaden. Belangrijk is:

Comfort. Geen eerdere (sport)fiets ervaring
Snelheid en gevoel van snelheid
Te gebruiken op onverharde wegen

Zat zelf te denken aan de Cube Nuroad Pro of de Trek Domane AL2. De eerste lijkt een wat betere groepset te hebben.

Wat raden jullie aan?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

sebasd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:59:
Ik hoop dat ik de oorzaak van de reeks aan lekke banden heb gevonden.. Zat toch ergens nog een klein stukje glas vast in de buitenband, niet zomaar te zien van de buitenkant, en prikte ook niet door de binnenkant, behalve waarschijnlijk als er genoeg gewicht / druk op komt.

Voor de zekerheid er maar even een andere buitenband op gedaan. Hopelijk was dit het en zit het dus niet in de velg. Vanavond weer een rondje fietsen, eens kijken of dat gaat zonder lek te rijden... Zou voor het fietsplezier wel weer eens goed zijn.
En nog wat kunnen vinden?
Ik ga van de week ook maar weer er af halen en nog eens voelen. Heb er nu een TPU bandje in zitten en begreep uit een video van GCN dat het ook micro gastjes kunnen zijn die alleen op druk te vinden zijn, of een slecht bandje.

Normaal zou ik ook wel een nieuwe buitenband gepakt hebben maar het is niet mijn eigen fiets en ben een beetje klaar met dingen fixen en kosten maken voor de hopelijk zeer korte periode nog :(
De remblokjes zijn van weet ik wat voor merk en piepen als een gek en zijn niet zo fijn, rechter pedaal is slecht en de banden mogen opzich vervangen worden.

Zou ook graag mijn powermeter eens willen proberen :(

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 10-03-2026 20:50 ]

Gabriël AM5

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

sapphire schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:
[...]

En nog wat kunnen vinden?
Ik ga van de week ook maar weer er af halen en nog eens voelen. Heb er nu een TPU bandje in zitten en begreep uit een video van GCN dat het ook micro gastjes kunnen zijn die alleen op druk te vinden zijn, of een slecht bandje.
Ja, zoals ik zei had ik een stukje glas gevonden na 20 minuten of zo de buitenband rustig inspecteren. Nieuwe binnenband erin, andere (nieuwere) buitenband en net terug van 1,5 uur fietsen. Landweggetjes, dichte mist, maar geen lekke band tot zover… Hopelijk is het lek letterlijk boven zo! Van het weekend 140-150 km in de planning en het zou leuk zijn om dat zonder ongeplande stops te doen..

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:12
esphome schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:09:
Als het glas is wat niet van buiten/binnen af te zien is blijft alleen het verpulveren over, wat je dan ook hoort.

Bijvoorbeeld druk met het ronde deel van een klauwhamer vanaf de binnenkant van de buitenband en de band zelf rust op stevig oppervlak. Zo ga je dan hele band af totdat je het verpulveren hoort waarna je opening opzoekt op die plek. Verwijder dan de glasresten met bijvoorbeeld de achterkant van een stopnaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPcWcsBDmGq7f3k4AAtv-NMVxFQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEvGJPeTpL8KGAGkUg914Q7x.jpg?f=user_large

• Mistraller
Limbo92 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:39:
Ik ben op zoek naar een sportieve fiets waarmee ik doordeweeks in de avond wat kortere ritjes kan maken en in het weekend wat langere ritten (enkele uren). Hij zal voornamelijk gebruikt worden op asfalt maar ook hier en daar op grindpaden. Belangrijk is:

Comfort. Geen eerdere (sport)fiets ervaring
Snelheid en gevoel van snelheid
Te gebruiken op onverharde wegen

Zat zelf te denken aan de Cube Nuroad Pro of de Trek Domane AL2. De eerste lijkt een wat betere groepset te hebben.

Wat raden jullie aan?
Mijn vrouw kachelt op een Liv Avail Advanced 1 (model2021) rond. Met relatief brede tubeless bandjes 32mm dus onverhard zo nu en dan is prima, dat is volgens mij ook beetje het idee van die fiets. (Ze heeft een clutch op de derailleur die slaan van de ketting tegengaat bij ruw wegdek; gebruikt ze amper)
Ze rijdt er voor 99% op asfalt mee, 1 tot 3 uur ritjes en ze komt altijd blij thuis. Comfort is meer dan prima met 32mm bandjes.

Herenvariant van deze fiets is de Giant Defy Advanced. Zit je wel meteen in de carbon hoek, dus andere prijsklasse.

Anyway, als je slechts zo nu en dan eens wat goed berijdbaar gravel meepakt zou ik niet te zwaar naar het onverhard kijken. Op 28mm racebandjes doe ik dat ook regelmatig. En met een 32mm bandje is dat helemaal al geen issue. Snelheid en lekker rijden komt met deze fiets echt wel goed, en als beginner kan je met een endurance model volgens mij makkelijker uit de voeten dan een race volbloedje, waarbij je echt aan de zithouding moet wennen.

Ga naar een shop en probeer ze lekker uit :)

---------------

• Mistraller
Ja sorry hoor, maar als je je band ff goed bekijkt dan kan je een dieper stukje glas, scherf oid gewoon zien en eruit wippen. Standaard shitklusje als je per ongeluk eens een vers schelpenpaadje bent ingedraaid.
Ik heb zelf ook al eens iets gehad, na 3 lekke banden was ik het toen ook beu; wat bleek, af fabriek was een metaalsplinter in de band meegegoten. Zag je dus alleen niet van de buitenkant maar wel degelijk binnenin. (Kreeg daarna van conti een gratis buba en 3x biba :) )

1 tip: als je lek rijdt dan weet je de exacte spot! Je hoeft helemaal niet te zoeken.
Ook daarom is het slim om altijd logo en ventiel uit te lijnen, dan weet je altijd de positie.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 11-03-2026 11:07 ]

---------------

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10:49

Reginas

Queen of Core Stability

Zijpaadje, maar voor het verwijderen van een ingegraven splinter/scherf/overig partikel verkies ik een fijne puntpincet boven een stopnaald.

• esphome
  • Niet online
Reginas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:38:
Zijpaadje, maar voor het verwijderen van een ingegraven splinter/scherf/overig partikel verkies ik een fijne puntpincet boven een stopnaald.
De achterkant van een stopnaald heeft een vorm van een lepeltje, vandaar dat ik die noemde om de vergruisde glasstukje te verwijderen. Als je het glasstukje nog heel is en je kunt het vinden dan is een pincet praktischer om dat te doen.

• Mistraller
Reginas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:38:
Ik pak gewoon whatever er op de werkbank ligt. Als het maar dun en puntig is.

---------------

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 16:27
Ergens is het jammer dat het lekkere weer eventjes weg is weer, maar dat maakt het allemaal wel wat gemakkelijker om gewoon binnen te trainen :)

Gisteravond The Gorby gedaan op Zwift. 5x 5m 110% FTP en 5m 55% FTP. Zou bij mij op 365W komen maar die had ik vooraf al teruggeschroefd naar 350W, vond ik gevoelsmatig wat prettiger om mee te werken. Ging uiteindelijk wel prima. Eerste blok niet echt op cadans gelet, gewoon rond de 80 gehouden. Daarna ook geprobeerd om wat sneller te beginnen en dat beviel prima. Achteraf leverde dat wel in verhouding iets hogere hartslag op en ik kon het niet alle blokken helemaal volhouden maar dat is te trainen denk ik. Al met al goed gevoel aan overgehouden.

Bleek wel dat ik een behoorlijk goede avond had want om de route af te maken moest ik de klim in Innsbruck nog een keer op en een stuk vlak rijden. Uiteindelijk op die klim nog een goede 20m 270W gemiddeld kunnen trappen en na de 5m afdalen het laatste vlakke stuk ook nog 12m 270W gereden. Al met al best een productief avondje.

Kwam er vandaag wel achter dat ik wat gegevens miste in Garmin Connect en er wat verkeerd ingesteld stond. Blijkbaar is mijn hartslagmeter vorig jaar een paar keer uit de baan geschoten en stond mijn max hr op 210 ingesteld :+. Vandaar dat Garmin niet zo scheutig is met het aangeven dat mijn anaeroob goed getraind wordt / ondertraind is. Dit gelijk maar even aangepast. En ook nog wat weegmomenten toegevoegd van de afgelopen 8 weken om de FTP gegevens er beter in te krijgen. Hopelijk levert dit de komende weken dan nog een iets beter beeld over wat ik nu precies train.

Gisteren ook nog droevig nieuws, een kerel van 47 die best actief was binnen de fietsclub is van de week overleden. Stond bij "het leven verlaten". Geen idee of hij ziek was of wat dan ook, maar was altijd wel een vrolijk persoon. Raakt toch op een soort van manier, maar merk ook dat ik het een beetje lastig kan plaatsen omdat ik de oorzaak zeg maar niet weet. Niet dat ik compleet van slag ben ofzo, maar gewoon een ja, het klinkt allemaal ontzettend sneu enzo.

• stefKB
Wat betreft die tubeless tape: ik heb ook een tijdje met Tesa aangemodderd, maar ben uiteindelijk overgestapt naar Schwalbe Rim Tape. Het belangrijkste is niet alleen de tape, maar ook het ontvetten met remmenreiniger of alcohol én de tape er loeistrak omheen trekken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Moet je die ellende ook doen als je velgen als tubeless ready zijn? :X

Gabriël AM5

• orlok
sapphire schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:41:
Moet je die ellende ook doen als je velgen als tubeless ready zijn? :X
Als het tubeless ready velgen voorzien van tubelesstape . . . . nee, anders als de velgen voorzien zijn van spaakgaten . . . . . ja, anders niet. 😉

• Frenz64
  • Laatst online: 03-04 09:47
stefKB schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:13:
Wat betreft die tubeless tape: ik heb ook een tijdje met Tesa aangemodderd, maar ben uiteindelijk overgestapt naar Schwalbe Rim Tape. Het belangrijkste is niet alleen de tape, maar ook het ontvetten met remmenreiniger of alcohol én de tape er loeistrak omheen trekken.
Schwalbe rim tape, hmmm, ik weet dat er een aantal beelddenkers onder de lezers is......

Ik blijf bij m'n biba's, maar ga denk ik wel over op TPU, ben benieuwd of dat idd meer comfort oplevert

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Schwalbe rim tape, hmmm, ik weet dat er een aantal beelddenkers onder de lezers is......

Ik blijf bij m'n biba's, maar ga denk ik wel over op TPU, ben benieuwd of dat idd meer comfort oplevert
Hier ben ik nog steeds verbaasd over het verschil, voelt vooral comfortabeler, of het ook sneller is….geen idee.

Gabriël AM5

• GerbenBK
  • Laatst online: 17:59
Frenz64 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:25:
[...]
maar ga denk ik wel over op TPU
Welke?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Frenz64
  • Laatst online: 03-04 09:47
(nog) geen idee, maar als ik dit in een bepaalde app-groep drop, krijg ik tips zat (die hier ook welkom zijn btw)

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-04 09:30
Na een kleine 4 maanden helemaal niks gedaan te hebben vanwege een beknelde zenuw ben ik weer langzaam terug aan het komen.
Mijn conditie is weg, de kilo’s die ik kwijt was er weer aan en de ambitie om dit jaar wat “oefenwedstrijdjes” te rijden is al een jaar doorgeschoven.
Ik moet in gewicht weer zakken naar 85kg, mijn ftp weer terug naar 300W en eigenlijk wil ik dat als start gaan zien voor het trainen voor de wedstrijdjes. Vanaf dan kom ik op onbekend terrein qua conditie.
Om dat te halen heb ik de Fondo app aangeschaft. Mede om mezelf houvast te geven en om niet te hard van stapel te gaan en weer geblesseerd te raken.
De afgelopen 5 weken heb ik vrijwel alleen z2 gefietst en over twee weken wil ik iets meer proberen, langzaam opbouwen met een goede basis.
Ik ben benieuwd of hier ook wedstrijdrenners zijn en of die me een richting kunnen geven wat ik moet trainen om mee te kunnen met criteruinachtige wedstrijden. (DAC in Doetinchem bijvoorbeeld)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmmm

Gisteravond even voorwiel erbij gepakt voor een uitgebreide inspectie.
TPU binnenbandje zacht, met de mond, opgeblazen en ouderwets door een bak water gehaald. Niets, nergens een gaatje te vinden, ook niet bij de lasnaad of ventiel, misschien een microgaatje die alleen op druk te vinden is zoals GCN zei :?
Daarna buitenband van het wiel gehaald en de buitenkant 2x aan een uitgebreide inspectie onderworpen met een lamp er op. Beetje superfijn grind/zand maar niks spannends. Daarna de binnenkant minutieus met een lampje nagekeken en nagevoeld en een perfect uitziende binnenkant, niets wat ook maar in de verte eruit zag of voelde als een penetratie van de binnenkant.
Daarna de velg aan de beurt en wederom niets spannends, doekje door het velgbed gehaald die bij het geringste scherpe randje blijft haken….niets :?

Geheel weer in elkaar gezet en opgepompt, binnen een paar uur leeg :?

Zo maar even de binnenband los oppompen want die beschouw ik als verloren en dan kijken wat die doet. Hopen dat het een ‘Phantom puncture’ is :|

Edit: WTF!
Net even 2 bar erin gepompt en door het water gehaald…. 12 ja 12! Ienieminie gaatjes op allerlei verschillende plekken 8)7
Dat word met de winkel mailen…..

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 13-03-2026 09:10 ]

Gabriël AM5

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Gedoe! Ik ken de frustratie inmiddels (al rijd ik nog ouderwets met latex binnenbanden). Hopen dat het met een nieuwe binnenband opgelost is voor je.

Ik vloekte vorige week al dat ik overwoog om terug te gaan naar houten banden, dan rijd je tenminste niet zo vaak lek...
Pagina: 1 ... 710 ... 714 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).