De hartslag staat hier op zich los van.
Hartslag moet je zien als een marktwerking of beter gezegd: vraag-aanbod. De vraag voor zuurstof komt vanuit de spieren (beter gezegd, de mitochondriën in de spieren). Middels je centrale zenuwstelsel wordt die vraag omgezet naar een groter aanbod van zuurstof door je hartslag te verhogen.
Op zichzelf doet dat niets met je warmte productie. Die warmteproductie vindt plaats in de spieren. Waarbij je efficientie (ik ga tekort door de bocht, maar om het beetje simpel te houden) zo moet zien:
20% efficientië betekent dat je lichaam 20% van de energie in voedingsstoffen omzet in kracht op de pedalen. 80% van de energie wordt niet gebruikt, maar wordt grotendeels omgezet in warmte. Dus als je bijvoorbeeld 200 watt power neemt, met 20% efficiëntie, betekent dit dat iemand 1000watt aan energie verbruikt, waarbij 200 watt op de pedalen komt en 800 watt nutteloos verdwijnt. Beetje mechanisch verlies, maar voor een groot deel wordt die 800 watt omgezet in warmte.
Stel nu dat iemand 25% efficiënt is ipv 20%. Dat scheelt maar 5%, maar: 200 / 0,25 = 800 watt. Scheelt toch even 200 watt minder die nodig is en dus een pak minder omzetting in warmte.
Nu blijkt het tussen profs en amateurs relatief weinig te schelen (ik had meer gedacht

), dus hier zit het hem niet in.
De enige logische reden die ik kan bedenken is a) het kleine verschil in efficiëntie, maar b) hoe simpel een pro de warmte kwijt kan tov een amateur.
Dat is ook best logisch. Denk aan een pro met een FTP van 425 watt - Pogacar bijvoorbeeld. Laten we hem inschatten op een buitengewoon hoge efficientië: 25%. Dan verstookt hij 1700 watt op FTP tempo. Dat is een ENORME bak warmte productie en om zijn lichaam in homeostase te houden (een fysieke staat die je kunt volhouden), moét hij wel waanzinnig goed zijn in het kwijt kunnen van die warmte.