Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 708 709 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:25

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

ElGreco schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:11:
[...]
Versie 1.5.0

- KNMI Harmonie model voor voorspellingen binnen 60 uur vooruit (NL+EU), daarna over op het meest accurate model per locatie, of direct op het meest accurate model indien locatie buiten NL+EU. Dit zou betere voorspellingen, vooral qua wind, moeten opleveren voor in ieder geval NL en BE.
- Bugfixes: GPX distance, elevation en route sharing bij Ride Route - GPX, gaven wat probleempjes her en der
- Tekstuele verbeteringen her en der
Zuiver feedback (geen kritiek!). Wind klopt nog steeds niet in uw app voor "mijn" locatie (Lokeren België).
Ik zie oostenwind (aan de vlaggen e.d.) en in al mijn andere weerapps (KMI, Windy, Windfinder) staat ook gans de dag oostenwind aangegeven maar in uw app staat gans de dag zuidenwind.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
sapphire schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:59:
[...]

FTP is toch het vermogen wat je langere tijd kunt vasthouden en wat men de grote van je motor noemt? Als de een daar ruim boven moet fietsen en de andere daar ruim onder. dan is het voor de een toch een pittige inspanning en voor de andere aan eitje.
Hogere inspanning is over het algemeen meer warmte.

Maargoed misschien zeg ik het gewoon verkeerd maar bedoelen we het zelfde?
ik heb nog wat aangepast, want het klopte niet helemaal wat er stond, maar de strekking is gelijk..

jij hebt het over een relatief hogere inspanning, maar zo werkt het niet. 1000 watt is 1000 watt, en daarvan gaat bv 200 watt naar je wiel, en 800 warmte. Iemand die efficienter is produceert misschien maar 600 warmte bij 200 watt, maar dat kan je dus niet 1 op 1 aan een FTP hangen, efficiency is maar zeer beperkt trainbaar.

Wat je wel kan zeggen is dt mensen met een hogere efficiency wellicht van natuure betere fietsers zijn en daarom eerder een hoog FTP zullen hebben, maar op die manier kan je geen conclusies trekken dat boven onder ftp efficienter is.

het efficiency verloop door verschillende zones is ook niet zo groot., tenzij je boven threshold gaat, dan wordt het ineens een hoop minder efficient.

Nuance in het verhaal, ondanks een gelijke output aan warmte, maar wel een andere ervaring vanwege andere processen.
AI maakt er deze conclusie van:
[/quote]
Als ze allebei precies 200 watt leveren, produceren ze allebei ongeveer 650 tot 750 watt aan warmte. De Zone 4-fietser zal echter veel meer zweten en een hogere kerntemperatuur ervaren omdat zijn lichaam fysiologisch zwaarder onder druk staat om diezelfde prestatie te leveren.
[quote]

je statement "Hogere inspanning is over het algemeen meer warmte." klopt dus niet, maar zo kan het wel voelen

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 04-03-2026 09:13 ]

Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:05:
[...]

ik heb nog wat aangepast, want het klopte niet helemaal wat er stond, maar de strekking is gelijk..

jij hebt het over een relatief hogere inspanning, maar zo werkt het niet. 1000 watt is 1000 watt, en daarvan gaat bv 200 watt naar je wiel, en 800 warmte. Iemand die efficienter is produceert misschien maar 600 warmte bij 200 watt, maar dat kan je dus niet 1 op 1 aan een FTP hangen, efficiency is maar zeer beperkt trainbaar.

Wat je wel kan zeggen is dt mensen met een hogere efficiency wellicht van natuure betere fietsers zijn en daarom eerder een hoog FTP zullen hebben, maar op die manier kan je geen conclusies trekken dat boven onder ftp efficienter is.
De missing link (naast de benoemde efficiency) in het verhaal is denk ik vooral hoe goed iemand geproduceerde warmte kwijt raakt.

Efficiency scheelt bijzonder genoeg niet zoveel tussen pro's en amateurs. Zie bijv dit onderzoekje. Pro's zo rond de 20.9% op een rustig tempo (150w) en amateurs op 19,9%. Als het vermogen hoger wordt blijven de pro's redelijk efficient (20,5%), terwijl amateurs meer efficiency verliezen (18,9%).

Ik had gedacht dat het verschil hoger zou zijn :).

Die 1-2% verschil in efficiency kan natuurlijk nooit het verschil zijn tussen zweten als een beest en het koud hebben als een otter. Maar wat me logischer lijkt is dat een amateur niet heel goed is in het kwijtraken van z'n warmte en het daardoor veel sneller warm heeft.

Ditzelfde effect heb je ook met heat training. Als je dat de eerste keer doet zweet je je rot. Maar doe je het een maand consistent, dan heb je het veel minder warm op hetzelfde vermogen.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:01

aerofreak

Steve Jobs

jorrefunk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Zuiver feedback (geen kritiek!). Wind klopt nog steeds niet in uw app voor "mijn" locatie (Lokeren België).
Ik zie oostenwind (aan de vlaggen e.d.) en in al mijn andere weerapps (KMI, Windy, Windfinder) staat ook gans de dag oostenwind aangegeven maar in uw app staat gans de dag zuidenwind.
@ElGreco De windrichting klopt ook bij mij niet. In mijn geval zit er een 90 graden verschil, dit lijkt consistent met de gehele weersverwachting van vandaag. Afgelopen maandag was dit ook al het geval trouwens. Misschien kan je hier iets mee :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:05:
[...]

het efficiency verloop door verschillende zones is ook niet zo groot., tenzij je boven threshold gaat, dan wordt het ineens een hoop minder efficient.

Nuance in het verhaal, ondanks een gelijke output aan warmte, maar wel een andere ervaring vanwege andere processen.
AI maakt er deze conclusie van:
[/quote]
Als ze allebei precies 200 watt leveren, produceren ze allebei ongeveer 650 tot 750 watt aan warmte. De Zone 4-fietser zal echter veel meer zweten en een hogere kerntemperatuur ervaren omdat zijn lichaam fysiologisch zwaarder onder druk staat om diezelfde prestatie te leveren.
[quote]

je statement "Hogere inspanning is over het algemeen meer warmte." klopt dus niet, maar zo kan het wel voelen
Ik snap dat XXXwatt XXXwatt is maar wat ik bedoel is dat de moeite ie het kost omdat wattage te rijden niet voor iedereen het zelfde is.

Even buiten vermogens, als ik mijn trainingsrondjes altijd met een bepaalde ca HR rijd en ik haal daar een bepaalde range snelheid bij en ik ga op eens veel langzamer rijden (bij gelijk blijvende omstandigheden). Daalt mijn HR = minder inspanning = minder warmte. Rij je met iemand voor wie die snelheid wel een pittige kluif is zal die een hogere HR hebben (procentueel van max HR dus niet absoluut) = hogere inspanning =meer warmte :?

Gabriël AM5

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:59
jorrefunk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Je bent een topper. Dank je voor de feedback. Ik heb de oorzaak gevonden. v1.5.1 met de bugfix staat online.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:59
aerofreak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:27:
[...]

@ElGreco De windrichting klopt ook bij mij niet. In mijn geval zit er een 90 graden verschil, dit lijkt consistent met de gehele weersverwachting van vandaag. Afgelopen maandag was dit ook al het geval trouwens. Misschien kan je hier iets mee :)
Correct. Bugfix staat al online. Dit moet ergens in de afgelopen dagen er in geslopen zijn met wat andere wijzigingen.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Prulleman
  • Nu online
sapphire schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Ik snap dat XXXwatt XXXwatt is maar wat ik bedoel is dat de moeite ie het kost omdat wattage te rijden niet voor iedereen het zelfde is.

Even buiten vermogens, als ik mijn trainingsrondjes altijd met een bepaalde ca HR rijd en ik haal daar een bepaalde range snelheid bij en ik ga op eens veel langzamer rijden (bij gelijk blijvende omstandigheden). Daalt mijn HR = minder inspanning = minder warmte. Rij je met iemand voor wie die snelheid wel een pittige kluif is zal die een hogere HR hebben (procentueel van max HR dus niet absoluut) = hogere inspanning =meer warmte :?
heel kort, 200 watt op de pedalen is 700 watt warmte , voor jou , voor pogi en voor de buurvrouw.
de hoeveelheid geproduceerde warmte is gelijk.

de toevoeging van @Requiem19 is wel een goede, op mijn statement dat het "gevoel" wel kan afwijken, dat ligt er dus vooral aan hoe goed je de warmte kan afvoeren. een matige wielertoerist kan die 700 watt aan warmte simpelweg niet kwijt, terwijl bij pogi het van zijn huid afvliegt

Strava

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:25

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

ElGreco schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Je bent een topper. Dank je voor de feedback. Ik heb de oorzaak gevonden. v1.5.1 met de bugfix staat online.
Sterk werk met uw handige app! d:)b

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:32:
[...]

heel kort, 200 watt op de pedalen is 700 watt warmte , voor jou , voor pogi en voor de buurvrouw.
de hoeveelheid geproduceerde warmte is gelijk.

de toevoeging van @Requiem19 is wel een goede, op mijn statement dat het "gevoel" wel kan afwijken, dat ligt er dus vooral aan hoe goed je de warmte kan afvoeren. een matige wielertoerist kan die 700 watt aan warmte simpelweg niet kwijt, terwijl bij pogi het van zijn huid afvliegt
Ja met wat je AI dus zegt
200watt =200watt maar de HR en warmte afvoer kan verschillen waardoor het voor de één minder inspannend is/voelt?

Gabriël AM5

• Requiem19
  • Nu online
sapphire schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Ja met wat je AI dus zegt

[...]

200watt =200watt maar de HR en warmte afvoer kan verschillen waardoor het voor de één minder inspannend is/voelt?
De hartslag staat hier op zich los van.

Hartslag moet je zien als een marktwerking of beter gezegd: vraag-aanbod. De vraag voor zuurstof komt vanuit de spieren (beter gezegd, de mitochondriën in de spieren). Middels je centrale zenuwstelsel wordt die vraag omgezet naar een groter aanbod van zuurstof door je hartslag te verhogen.

Op zichzelf doet dat niets met je warmte productie. Die warmteproductie vindt plaats in de spieren. Waarbij je efficientie (ik ga tekort door de bocht, maar om het beetje simpel te houden) zo moet zien:

20% efficientië betekent dat je lichaam 20% van de energie in voedingsstoffen omzet in kracht op de pedalen. 80% van de energie wordt niet gebruikt, maar wordt grotendeels omgezet in warmte. Dus als je bijvoorbeeld 200 watt power neemt, met 20% efficiëntie, betekent dit dat iemand 1000watt aan energie verbruikt, waarbij 200 watt op de pedalen komt en 800 watt nutteloos verdwijnt. Beetje mechanisch verlies, maar voor een groot deel wordt die 800 watt omgezet in warmte.

Stel nu dat iemand 25% efficiënt is ipv 20%. Dat scheelt maar 5%, maar: 200 / 0,25 = 800 watt. Scheelt toch even 200 watt minder die nodig is en dus een pak minder omzetting in warmte.

Nu blijkt het tussen profs en amateurs relatief weinig te schelen (ik had meer gedacht :)), dus hier zit het hem niet in.

De enige logische reden die ik kan bedenken is a) het kleine verschil in efficiëntie, maar b) hoe simpel een pro de warmte kwijt kan tov een amateur.

Dat is ook best logisch. Denk aan een pro met een FTP van 425 watt - Pogacar bijvoorbeeld. Laten we hem inschatten op een buitengewoon hoge efficientië: 25%. Dan verstookt hij 1700 watt op FTP tempo. Dat is een ENORME bak warmte productie en om zijn lichaam in homeostase te houden (een fysieke staat die je kunt volhouden), moét hij wel waanzinnig goed zijn in het kwijt kunnen van die warmte.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:03
En toch heeft hartslag volgens mij wel enige relatie in de warmte, aangezien ik zeg 300w ga trappen en het dan wel warm krijg als het buiten vriest terwijl ik bij 200w zit te bibberen.
Terwijl een ander iemand al moeite heeft om 200w te trappen, dan al op hartslag 170 zit en het al warm krijgt.

Maargoed hoeveel vet er op je lichaam zit gaat ook weer uitmaken.

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 04-03-2026 10:41 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
  • Nu online
Ik zou het niet onlogisch vinden als een minder getraind iemand veel efficiëntie verliest bij hogere vermogens, omdat er bijv ook veel energie naar het hart long systeem toe moet.

Dus dat onderzoekje erbij halend: bij 150w zaten de Pro's op 20,9% efficientië en de amateurs op 19,9%. Als de pro naar 300w gaat verliest hij weinig efficiëntie. Een amateur daalt dan ws veel harder in efficiëntie (zeg 16-17%).

En dat scheelt veel warmte productie:
300w met 20,9% efficiëntie = 1435w
300w met 16% efficiëntie = 1875w

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:03
Als ik samen met anderen fiets en ónder mijn niveau moet rijden, en me dus steeds moet inhouden en met de handrem erop moet rijden, kost me dat voor mijn gevoel óók meer energie. Ik kan er doodmoe van zijn na zo'n rit. Hoe is dat te verklaren? Of is dat een psychologisch effect?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:12

Phydomir

Dennis

nomar109 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
Als ik samen met anderen fiets en ónder mijn niveau moet rijden, en me dus steeds moet inhouden en met de handrem erop moet rijden, kost me dat voor mijn gevoel óók meer energie. Ik kan er doodmoe van zijn na zo'n rit. Hoe is dat te verklaren? Of is dat een psychologisch effect?
Puur giswerk, maar wat @Requiem19 aanhaalt qua efficiëntie, dat kan denk ik ook heel goed de andere kant op werken. Ons lichaam is erg goed in zo efficient mogelijk werken, als je daar ver onder gaat zitten, kan dat ook vermoeiend zijn. Maar het zou ook heel goed puur psychologisch kunnen zijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Requiem19
  • Nu online
nomar109 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
Wat @Phydomir zegt zeker. De meeste mensen zijn onbewust vrij goed in het opzoeken van een natuurlijke cadans en tempo, waarop alles efficiënt werkt: je trapbeweging, je energieverbruik etc.

Als je opeens met langzame mensen moet fietsen moet je de hele tijd trappen - inhouden - trappen. Na een tijdje merk je dat dit rete irritant is en ga je een oplossing zoeken: zachter trappen, oh wacht dat voelt heel 'licht' , weet je wat, ik houd de kracht hetzelfde maar verlaag m'n cadans: 'oh dat werkt ook niet, ga ik weer te hard'.

Kost allemaal energie.

Lichamelijk dus, maar nog meer mentaal. In je eentje een rondje fietsen is 'flow'. Je denkt niet na over hoe je trapt, waar je heen gaat etc. Grotendeels auto-pilot en dat kost veel minder mentale capaciteit.

Als die auto pilot uit staat en je moet elke seconde van de rit bewust nadenken kost dat rete veel energie.

• Prulleman
  • Nu online
DDX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:40:
En toch heeft hartslag volgens mij wel enige relatie in de warmte, aangezien ik zeg 300w ga trappen en het dan wel warm krijg als het buiten vriest terwijl ik bij 200w zit te bibberen.
Terwijl een ander iemand al moeite heeft om 200w te trappen, dan al op hartslag 170 zit en het al warm krijgt.

Maargoed hoeveel vet er op je lichaam zit gaat ook weer uitmaken.
Met 300 watt op de pedalen zit je dus ook met 900 watt warmte ipv 600 warmte bij 200 op de pedalen (beide 25%)
Lijkt me een behoorlijke factor in het verhaal... :)

Strava

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Je hart is natuurlijk ook een spier die ook gewoon warmte genereert. Kan me voorstellen dat als je zuurstofopname beter wordt je hartslag ook gaat dalen, waardoor je hart ook minder warmte genereert. Blijft natuurlijk de vraag hoe significant dit deel is tov van je been- en romp spieren.

• Requiem19
  • Nu online
tjanssen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:42:
Je hart is natuurlijk ook een spier die ook gewoon warmte genereert. Kan me voorstellen dat als je zuurstofopname beter wordt je hartslag ook gaat dalen, waardoor je hart ook minder warmte genereert. Blijft natuurlijk de vraag hoe significant dit deel is tov van je been- en romp spieren.
Maar dat is dus direct gekoppeld aan je efficiëntie :).

Als je hart dusdanig meer warmte produceert betekent dit dat het een hoger energieverbruik heeft. Dit weegt mee in het efficiëntie verhaal waar het de hele tijd over gaat. Voor efficiëntie maakt het niet uit of het je beenspieren zijn die energie verbruiken, je linkerpink, of je hersenen of je hart. Het is het totale energieverbruik van je lichaam tov het vermogen dat je levert.

Het is idd best logisch dat bij hogere vermogens amateurs minder efficiënt worden wmb. Alleen laten de studies die hier naar gekeken hebben (pro's vs amateurs) dit niet zien verrassend genoeg.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Maar dat is dus direct gekoppeld aan je efficiëntie :).

Als je hart dusdanig meer warmte produceert betekent dit dat het een hoger energieverbruik heeft. Dit weegt mee in het efficiëntie verhaal waar het de hele tijd over gaat. Voor efficiëntie maakt het niet uit of het je beenspieren zijn die energie verbruiken, je linkerpink, of je hersenen of je hart. Het is het totale energieverbruik van je lichaam tov het vermogen dat je levert.

Het is idd best logisch dat bij hogere vermogens amateurs minder efficiënt worden wmb. Alleen laten de studies die hier naar gekeken hebben (pro's vs amateurs) dit niet zien verrassend genoeg.
Inderdaad. Maar als jouw zuurstofcapacitieit beter wordt kan ik me voorstellen dat je bij een gelijkblijvende belasting met een lagere hartslag kunt opereren. Tevens heeft een getraind hart een hoger slagvolume, wat ook zorgt voor een lagere hartslag. Wat je bedoelt met efficiëntie? Zoals eerder zelf stelde is de spierefficiëntie tussen een sterveling en een prof niet schrikbarend hoger is. Een getraind wielrenner zal beter glucose kunnen opnemen dan een niet-prof, waarbij een niet-prof wellicht relatief meer energie uit vetbranding haalt. Dit laatste is voor je lijf ook minder efficiënt, en genereert ook extra warmte.

• Requiem19
  • Nu online
tjanssen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Inderdaad. Maar als jouw zuurstofcapacitieit beter wordt kan ik me voorstellen dat je bij een gelijkblijvende belasting met een lagere hartslag kunt opereren. Tevens heeft een getraind hart een hoger slagvolume, wat ook zorgt voor een lagere hartslag. Wat je bedoelt met efficiëntie? Zoals eerder zelf stelde is de spierefficiëntie tussen een sterveling en een prof niet schrikbarend hoger is. Een getraind wielrenner zal beter glucose kunnen opnemen dan een niet-prof, waarbij een niet-prof wellicht relatief meer energie uit vetbranding haalt. Dit laatste is voor je lijf ook minder efficiënt, en genereert ook extra warmte.
Andersom, profs halen relatief meer energie uit vetverbranding tov suikers dan amateurs aangezien LT1 bij profs a) veel hoger is en b) veel dichter bij hun LT2 ligt.

Geen idee overigens of dat impact heeft op productie van warmte.

De rest: yes; prof heeft meer slagvolume en relatief lagere hartslag. Maar dat verband zou bijna 1:1 terug te zien moeten zien in de GME test, waarvan nu juist vast gesteld is dat deze bij profs en amateurs opvallend dicht bij elkaar liggen.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:05
Requiem19 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Andersom, profs halen relatief meer energie uit vetverbranding tov suikers dan amateurs aangezien LT1 bij profs a) veel hoger is en b) veel dichter bij hun LT2 ligt.

Geen idee overigens of dat impact heeft op productie van warmte.

De rest: yes; prof heeft meer slagvolume en relatief lagere hartslag. Maar dat verband zou bijna 1:1 terug te zien moeten zien in de GME test, waarvan nu juist vast gesteld is dat deze bij profs en amateurs opvallend dicht bij elkaar liggen.
Een complex systeem terugbrengen tot een enkele metric is sowieso tricky om zaken te verklaren. Een getraind lichaam zal op heel veel verschillende vlakken aangepast zijn aan de te leveren inspanning. Dat gezegd hebbend: de test die je aanhaalt gaat over een tijdsduur van 10 minuten. Dat is een tijdsduur die een amateur nog prima vol kan houden (afhankelijk van de belasting uiteraard). Als er sprake is van echte vermoeidheid is het best aannemelijk dat het verschil in efficiëntie groter wordt.

T.a.v. je hypothese dat getrainde sporters makkelijker warmte kwijtraken: welke fysiologische verandering zou dat moeten veroorzaken? En is er onderzoek dat die hypothese ondersteund?

Hij wil.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Flipmo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Niet vergeten je kin en hals in te smeren.. door je spiegelplaat komt daar ook zonlicht ;)
@VoorMeelezen @Barteljaap @klaaas @Louislouislouis @wibblemoo @Cloclo100

Hartelijk dank voor de genereus aangeboden woonruimte in jullie hoofd. Helaas ben ik al voorzien en moet dan ook jullie aanbod, vriendelijkst afslaan. :(:)

Echter, mocht er één van jullie een mooie villa in een warm land, waar je goed kunt fiets in de winter dan hou ik mij aanbevolen en zou dan daar graag gebruik van maken. Uiteraard geheel gratis voor mij net als jullie huidige aanbod tot verblijf op die locatie.

Dan om terug te komen op functioneren van de spiegel zelf, ik heb hier al een eerder aangeven dat de spiegel de omgeving voor mij reflecteert. De zon zou dan ook net boven de horizon moeten staan opdat ik die kan zien in de spiegel. De zon is dan ook niet meer zo krachtig dat ik op die plekken zou moeten smeren.
Pagina: 1 ... 708 709 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).