Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 708 ... 714 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 13:59
Reginas schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:26:
Tips gevraagd voor veilig rijden in het wiel van een ander: afgelopen jaar heb ik 2x een smak gemaakt doordat er niet (tijdig?) werd gesignaleerd vanuit de groep en ik op de achterste rij aan de rechterkant opgesloten zat. Hoewel ik beide valpartijen redelijk genadig door ben gekomen, merk ik dat de schrik in mijn lijf is gekropen.

Ik merk dat ik hierdoor toch -onbewust- wat minder comfortabel rijd in een groep als ik niet op kop zit, zeker als de snelheid wat hoger ligt. Ik heb de neiging om door gaatjes (over schouders, onder armen etc.) heen te kijken naar voren. Gisteren kreeg ik bij een training meermaals te horen dat ik daardoor niet strak het wiel van degene voor me houd.

Hoe win je dat vertrouwen terug? Hoe kun je dat het beste oefenen? Waar kan ik überhaupt het beste naar kijken?

Valpartijen waren overigens bij een toerclub waar de paniek soms sneller is dan de rensters en de feedback kwam van een meer wedstrijd-georiënteerde club waar ze sowieso heel kritisch zijn. Het maakte me wel weer bewust van mijn gedrag en dat wil ik graag verbeteren.
Wat al meer gezegd is, vooral niet doen als je er geen vertrouwen in hebt maar de beste manier om het vertrouwen terug te krijgen is om het stap voor stap toch weer op te bouwen. Daarnaast moet je er ook gewoon vertrouwen in hebben dat de persoon voor je niet ineens uitwijkt of door een gat rijdt. Als jij je niet geweldig voelt bij die groep is dat misschien een goede reden om er even niet samen mee te rijden.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:12
Vraagje voor de mechanikers hier. Ik heb een carbon stuur geïnstalleerd.
Shifter mogen op 4Nm vast gezet worden (fabrikant stuur), maar dan zit de shifter (SRAM Force) niet vast.
Ik heb deze nu vastgezet, totdat ik 'm niet meer makkelijk kan bewegen, dit komt uit op 5Nm. Stuurlintje zit er weer op, heb deze veel gebruikt bij binnen fietsen.

Maar nu wil ik weer buiten gaan fietsen, maar ik knijp 'm dus enorm. Aangezien ik de torque niet heb aangehouden, ben ik dus bang dat het een keer misgaat door bijv een kassei of slecht wegdek. Want binnen heb je daar naar natuurlijk geen last van.

Wat kan ik het beste doen? Stuurlint er weer af en kijken of er een afdruk in het stuur staat? Of toch maar beter voor een aluminium stuur gaan en ff lekker geen risico lopen? M'n leven en gebit zijn mij sowieso meer waard. :+

[ Voor 3% gewijzigd door tiswat op 02-03-2026 10:18 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:06
ok, toch eerst de band eraf. dit is natuurlijk verder ook een situatie die een amateur die zijn eigen materiaal moet betalen nooit zal overkomen.. ik zie mezelf niet met een platte band door rijden, met of zonder liner.

Maar... als je dit van plan bent in een race situatie (want je hebt immers ook een liner om met een platte band door te kunnen rijden), dan moet je dus ook geen carbon spaken nemen, of als het dan carbon spaken zijn, dan een hub met normale gaten, want op deze manier kan je dus niet doorrijden met een lekke band

Strava

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
Prulleman schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:21:
[...]

ok, toch eerst de band eraf. dit is natuurlijk verder ook een situatie die een amateur die zijn eigen materiaal moet betalen nooit zal overkomen.. ik zie mezelf niet met een platte band door rijden, met of zonder liner.

Maar... als je dit van plan bent in een race situatie (want je hebt immers ook een liner om met een platte band door te kunnen rijden), dan moet je dus ook geen carbon spaken nemen, of als het dan carbon spaken zijn, dan een hub met normale gaten, want op deze manier kan je dus niet doorrijden met een lekke band
Voor normale hubs zijn inmiddels ook oplossingen voor carbon spaken. Toevallig kwam het gister voorbij bij Hambini...

YouTube: If Your Wheel Falls Apart It Is Not Because Of This

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59
Louislouislouis schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Wauw niet echt reclame voor je merk. Voor deze foto wist ik helemaal niet van het bestaan van die ‘liners’ in tubeless banden, iemand hier die daar ook mee rijdt?

Dit staat als productbeschrijving bij zo’n liner:

“Dankzij het veerkrachtige polymeerschuim dempt de insert schokken en trillingen, voorkomt het snakebites en biedt het meer grip zonder concessies aan het rijgevoel.”

Klinkt lang niet gek
Snakebite bij tubeless :?

Het zou technisch kunnen, maar dat is toch echt meer een biba probleem.
Ik denk dat het meer helpt als je echt lek gaat, dat je dan niet meteen op je velg stuitert of op je plaat gaat.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:00
tiswat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:18:
Shifter mogen op 4Nm vast gezet worden (fabrikant stuur), maar dan zit de shifter (SRAM Force) niet vast.
Ik heb deze nu vastgezet, totdat ik 'm niet meer makkelijk kan bewegen, dit komt uit op 5Nm. Stuurlintje zit er weer op, heb deze veel gebruikt bij binnen fietsen.

Maar nu wil ik weer buiten gaan fietsen, maar ik knijp 'm dus enorm. Aangezien ik de torque niet heb aangehouden, ben ik dus bang dat het een keer misgaat door bijv een kassei of slecht wegdek. Want binnen heb je daar naar natuurlijk geen last van.

Wat kan ik het beste doen? Stuurlint er weer af en kijken of er een afdruk in het stuur staat? Of toch maar beter voor een aluminium stuur gaan en ff lekker geen risico lopen? M'n leven en gebit zijn mij sowieso meer waard. :+
Waarom niet gewoon langs een FM ?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:20

fdees

Trust me I'm an Engineer

Heb je hem gemonteerd met montagepasta, want dit zou bij een lager moment wel kunnen helpen voor meer grip en dus minder kans dat hij gaat bewegen.

daarnaast ga je echt geen afdruk zien die iets gaat zeggen of het stuur beschadigd is. Misschien iets in het hars van het carbon dat dit eerst zal beschadigen. Vergeet ook niet dat een buis een van de sterkste vormen is.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04 19:11
Mistraller schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat het meer helpt als je echt lek gaat, dat je dan niet meteen op je velg stuitert of op je plaat gaat.
Ik zie voor liners ook eerder een usecase in een profpeleton, waar je op een lekke band door rijd tot de spaken er uit vliegen of de ploegwagen komt met een nieuw wiel.
Of wanneer je band een boertje laat, en er geen luchtdruk meer in de band is natuurlijk.

• dfbt
Ha allen,

Ik heb even een vraagje.
Ik heb dus een paar weken geleden een nieuwe fiets gekocht, zie :
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84598838

Nu heb ik er paar ritjes op zitten, maar ben toch benieuwd, ik rij dus voor t eerst sinds een jaar of 10 op een Carbon fiets, met meer oriëntatie op Aero en nu vind ik het echt heel moeilijk om met deze racefiets rechtop te zitten en even handjes los te hebben, wat uit achterzak te pakken etc. Voor mijn gevoel ben ik helemaal niet meer stabiel ( vergeleken met mijn oude bianchi) kon ik echt zowel overal wind voor/tegen wel prima even losse handen rijden, en hoewel het niet helemaal een must is, maar tijdens het rijden even strekken, armpjes beetje rust geven en gemakkelijk wat eten pakken was wel relaxed. Is dit echt nog een kwestie van wennen? Of blijft t gewoon met zulke modellen dat je fiets zo makkelijk reageert op elke kleine mini beweging dat je gewoon een heel stuk meer voorzichtig moet doen ?

Ik heb dus wel een klein stukje gefietst voor aanschaf, maar met een fiets die je ''nog'' niet heb gekocht vond ik dat niet t slimste om uit te proberen terwijl t wegdek nog een klein beetje nat was.

[ Voor 9% gewijzigd door dfbt op 02-03-2026 11:07 ]

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-04 07:48

Phydomir

Dennis

Herken dat wel @dfbt .

Naast dat het frame wat directer en dus nerveuzer is, zat er bij mij ook zo'n 30mm aan velg hoogte verschil in. Helpt ook niet mee.Zolang de wind van voor of achter komt gaat het nog wel. Maar anders gewoon handjes aan het stuur.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Prulleman

Wat voor momentsleutel heb je? hoe oud istie? berg je em altijd op de juiste manier op (spanning eraf bv)? waren de bouten droog of vet?
Zoveel variabelen waardoor 4nm heel anders kan uitpakken... maar simpel gezegd als je shifter draait, zit ie niet vast genoeg. daarmee is de kans groot dat je momentsleutel afwijkt, of er ergens anders wat mis gaat.

In dit geval wil je ook niet dat je shifter ineens tijdens het rijden wegzakt, (ik maak me dus meer druk om dat het nu zo vast zit dat het "niet makkelijk" beweegt).
Ik zou eerder checken of het allemaal vast genoeg zit en niet zomaar kan verdraaien of verschuiven.

Carbon knijp je echt niet fijn als je 5 nm eropzet ipv 4

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 02-03-2026 12:03 ]

Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
dfbt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:06:
Ha allen,

Ik heb even een vraagje.
Ik heb dus een paar weken geleden een nieuwe fiets gekocht, zie :
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84598838

Nu heb ik er paar ritjes op zitten, maar ben toch benieuwd, ik rij dus voor t eerst sinds een jaar of 10 op een Carbon fiets, met meer oriëntatie op Aero en nu vind ik het echt heel moeilijk om met deze racefiets rechtop te zitten en even handjes los te hebben, wat uit achterzak te pakken etc. Voor mijn gevoel ben ik helemaal niet meer stabiel ( vergeleken met mijn oude bianchi) kon ik echt zowel overal wind voor/tegen wel prima even losse handen rijden, en hoewel het niet helemaal een must is, maar tijdens het rijden even strekken, armpjes beetje rust geven en gemakkelijk wat eten pakken was wel relaxed. Is dit echt nog een kwestie van wennen? Of blijft t gewoon met zulke modellen dat je fiets zo makkelijk reageert op elke kleine mini beweging dat je gewoon een heel stuk meer voorzichtig moet doen ?

Ik heb dus wel een klein stukje gefietst voor aanschaf, maar met een fiets die je ''nog'' niet heb gekocht vond ik dat niet t slimste om uit te proberen terwijl t wegdek nog een klein beetje nat was.
Wat was je oude fiets? Kunnen we even ook de geometrie vergelijken.

Ik zou zelf denken dat alleen het materiaal carbon/alu/tita een fiets niet direct stabielier / instabieler maakt, maar dat het eerder in de geometrie of de wielen zit.

De wat oudere fietsen met zwaardere wielen hadden als ongemerkt pluspunt dat de middelpuntvliedende kracht van die wielen stiekem de fiets best stabiel maakt. Lichtere klimwielen - die vaak ook nog een stuk dieper zijn - reagere veel sneller/gevoeliger.

• tiswat
Prulleman schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Wat voor momentsleutel heb je? hoe oud istie? berg je em altijd op de juiste manier op (spanning eraf bv)? waren de bouten droog of vet?
Zoveel variabelen waardoor 4nm heel anders kan uitpakken... maar simpel gezegd als je shifter draait, zit ie niet vast genoeg. daarmee is de kans groot dat je momentsleutel afwijkt, of er ergens anders wat mis gaat.

In dit geval wil je ook niet dat je shifter ineens tijdens het rijden wegzakt, (ik maak me dus meer druk om dat het nu zo vast zit dat het "niet makkelijk" beweegt).
Ik zou eerder checken of het allemaal vast genoeg zit en niet zomaar kan verdraaien of verschuiven.

Carbon knijp je echt niet fijn als je 5 nm eropzet ipv 4
Momentsleutel is een paar maanden oud. En draai het altijd terug naar 0. Het verschuift nu niet, dus het zit stevig. Heb steeds beetje bij beetje vaster gezet om te voelen of er beweging in zat. Vind het nog steeds tricky, het is een Darimo stuur (132 gram) dus echt verdomd licht. Overigens wel de klassieke vorm.

Misschien maak ik me zorgen om niks hoor, maar echt een stemmetje in mijn achterhoofd.

• Prulleman
tiswat schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Momentsleutel is een paar maanden oud. En draai het altijd terug naar 0. Het verschuift nu niet, dus het zit stevig. Heb steeds beetje bij beetje vaster gezet om te voelen of er beweging in zat. Vind het nog steeds tricky, het is een Darimo stuur (132 gram) dus echt verdomd licht. Overigens wel de klassieke vorm.

Misschien maak ik me zorgen om niks hoor, maar echt een stemmetje in mijn achterhoofd.
gewoon lekker mee fietsen dan!

Strava

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:16
[...]

Ik had hetzelfde aan de hand bij mijn nieuwe Giant Defy. Shifters verschoven constant en volgens FM was dit normaal vanwege moment. Ik vond daar niks normaals aan en heb ze zelf inderdaad iets vaster gedraaid en nooit nog problemen gehad..

• dfbt
Requiem19 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Wat was je oude fiets? Kunnen we even ook de geometrie vergelijken.

Ik zou zelf denken dat alleen het materiaal carbon/alu/tita een fiets niet direct stabielier / instabieler maakt, maar dat het eerder in de geometrie of de wielen zit.

De wat oudere fietsen met zwaardere wielen hadden als ongemerkt pluspunt dat de middelpuntvliedende kracht van die wielen stiekem de fiets best stabiel maakt. Lichtere klimwielen - die vaak ook nog een stuk dieper zijn - reagere veel sneller/gevoeliger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwy7GvXlnaF2iGCvuAXNthZjMWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HTl29Ca8gYzlJKfkd5TyTPx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was mijn oude fiets, Bianchi gekocht eind 2016 . Alu fiets en wielen. Wel een keer nieuw setje wielen erop gezet.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 16:39

Flipmo

OMG !!

dfbt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding]

Dit was mijn oude fiets, Bianchi gekocht eind 2016 . Alu fiets en wielen. Wel een keer nieuw setje wielen erop gezet.
Lagere wielen, dunnere buizen etc etc.
Je nieuwe fiets is een aero bike, met veel oppervlakte aan de zijkant. Dikker frame, hogere wielen. Daarmee vang je echt flink meer wind :)

• dfbt
Flipmo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Lagere wielen, dunnere buizen etc etc.
Je nieuwe fiets is een aero bike, met veel oppervlakte aan de zijkant. Dikker frame, hogere wielen. Daarmee vang je echt flink meer wind :)
ja ik weet dat die verschillen er zijn, maar het is ook gewoon op de plekken waar helemaal geen wind staat, even laatste 100 meter met 15-20 km per uur door mijn straat kon ik altijd handen los ff ''chillen''. Het is gewoon voor mijn gevoel heel onstabiel. (kan ook gewoon aan mij liggen hoor) :D

[ Voor 3% gewijzigd door dfbt op 02-03-2026 13:05 ]

• Prulleman
dfbt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:05:
[...]

ja ik weet dat die verschillen er zijn, maar het is ook gewoon op de plekken waar helemaal geen wind staat, even laatste 100 meter met 15-20 km per uur door mijn straat kon ik altijd handen los ff ''chillen''. Het is gewoon voor mijn gevoel heel onstabiel. (kan ook gewoon aan mij liggen hoor) :D
kan bv ook aan de balhoofd hoek liggen, als die bij je oude fiets een stukje vlakker was, dan gaat die ook makkelijker rechtdoor. Een fiets met een steilere stuurhoek is wat nerveuzer.
Daarnaast heb je ook nog het concept "fork offset"

https://road.cc/content/f...ngles-trail-matter-267512

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N65YrwQUMWS8UnXKB6QXTH3szSs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UhngLBMz50OjeKfE1Bkl52yX.png?f=user_large
Meer trail --> stabieler
minder trail --> nerveuzer

combinatie van een hoop factoren waarschijnlijk bij je nieuwe fiets die alles bij elkaar voor een nerveuzer stuur gedrag zorgen.

ik kan op mijn brompton vouwfiets nog geen 2 meter met losse handen rijden. Met de MTB is het een heel stuk simpeler, maar die is veel langer en meer slack. De wegfiets zit er tussenin

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 02-03-2026 13:19 ]

Strava

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-03 14:53

McMiGHtY

- burp -

guapper schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Ik zie voor liners ook eerder een usecase in een profpeleton, waar je op een lekke band door rijd tot de spaken er uit vliegen of de ploegwagen komt met een nieuw wiel.
Of wanneer je band een boertje laat, en er geen luchtdruk meer in de band is natuurlijk.
GCN filmpje over de Servicekoers van EF, daar hebben ze het er over dat ze eigenlijk altijd met liners rijden. Waarschijnlijk vanwege bovenstaande..

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Requiem19
dfbt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding]

Als ik het zo snel even bekijk scheelt de trail tussen beide fietsen niet gek veel. Dat is qua geometrie toch wel een van de dingen die het meeste impact heeft op stabiliteit.

Ik zou met windstil verwachten dat er er niet een reuze verschil zou zijn.

Wellicht interessant om eens te checken of met name je voorwiel goed gebalanceerd is.

Verder kan het uiteraard ook een kwestie zijn van wennen...

• dfbt
Requiem19 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Als ik het zo snel even bekijk scheelt de trail tussen beide fietsen niet gek veel. Dat is qua geometrie toch wel een van de dingen die het meeste impact heeft op stabiliteit.

Ik zou met windstil verwachten dat er er niet een reuze verschil zou zijn.

Wellicht interessant om eens te checken of met name je voorwiel goed gebalanceerd is.

Verder kan het uiteraard ook een kwestie zijn van wennen...
Ik ga het echt tijdens windstil nog wel een beetje uitproberen, thanks voor alle replies! ook de rest @Prulleman en nog een aantal!

En anders gewoon accepteren en wennen.
Hij is in ieder geval echt een stuk sneller. :9
Vooral bij 30+ merk ik echt dat t veel minder moeite kost. Dus dat is echt wel stuk lekkerder fietsen als je met een wat sneller groepje ben. :)

[ Voor 12% gewijzigd door dfbt op 02-03-2026 15:05 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004

PeaceNlove

Deugleuter

@dfbt
Wat je eventueel nog kan doen is eerst even schakelen naar een lekker zwaar verzet. Ik doe dat zelf ook wel en merk dat ik dan makkelijker kan corrigeren met mijn balans

• guapper
@dfbt heb je al gecontroleerd of je stuur wel helemaal vrij loopt? Is de preload op je balhoofd niet te groot, waardoor het net ff te strak zit en niet 100% soepel vrijloopt?

[ Voor 9% gewijzigd door guapper op 02-03-2026 15:14 ]

• dfbt
guapper schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:13:
@dfbt heb je al gecontroleerd of je stuur wel helemaal vrij loopt? Is de preload op je balhoofd niet te groot, waardoor het net ff te strak zit en niet 100% soepel vrijloopt?
Dan zou ik echt terug moeten naar mijn FM voor dit verhaal

• guapper
Nee. Kun je zelf toch voelen?

edit: en als het inderdaad wat stroef loopt of weerstand lijkt te hebben, heb je inderdaad een reden om je FM te contacten. Dan heb je ook een verhaal bij je klacht.

[ Voor 74% gewijzigd door guapper op 02-03-2026 15:38 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik moet zeggen dat het op mijn vorige racer al amper lukte om zonder handen te rijden en op mijn Cube ook niet terwijl ik op ‘gewone’ fietsen het me weinig moeite kost :+

Gisteren trouwens een mooie route gepoogd te fietsen :)
Pittig windje maar wat vooral irritant was is dat ik 7x mijn route aan heb moeten passen omdat er een hardloopwedstrijd was (Lansingerland Loop?). Opzich leuk voor die mensen en moet kunnen maar het parcours was dusdanig irritant aangelegd dat over een stuk van 10km lengte alle wegen zuid/zuidwestelijke richting geblokkeerd waren :X
In de polder niet zo spannend maar op een gegeven moment was het puzzelen hoe op de fiets Pijnacker uit te komen was na het zoveelste afgesloten fietspad :(

Gabriël AM5

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De eerste duizend kilometer van dit jaar komt al in zicht.

Leuke route met een tiental kilometers op een smal fietspad tussen de bomen door en op en neer. Scherpe bochten en zelfs een paar haakse.
Er stond een bord van 10% helling en dat voor maar vijf meter aan fietspad. Waarom dacht ik, dat is toch niets, totdat ik weer het zelfde bord zag voor 10% afdaling en ook dan maar een paar meter. Er bleken dus ooit mensen rechtdoor het kanaal te hebben in gereden want je moest wel op tijd sturen na eveneens, een korte afdaling.

Ik fiets al in mijn zomer tenue terwijl ik toch nog wielrenners tegenkom met jack, beenstukken en volle handschoenen. Die zullen het dan nu zeker wel wat warmer hebben dan ik, de zon heeft al kracht.
Het is nu juist fijn om stevig door te kunnen trappen, nu het nog niet zo warm is.

Goede rit, ik had 75 km willen doen en het zijn er uiteindelijk 90 geworden. Nog vele andere wielrenners die gezien vandaag erop uit gingen in dit prachtige lenteweer.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:51
Requiem19 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Wat @Prulleman zegt, dit is een naaf probleem omdat de spaken niet verankerd in de hub zitten. Als 1 spaak plotseling breekt, kunnen alle spaken in 1x uit de hub knallem.

Levensgevaarlijk ontwerp wmb. Maar @ElGreco kan er vast wat meer over zeggen.
Er zijn vaker plaatjes online verschenen van fietsen waarbij de naaf nog keurig in de fiets zit, maar het complete wiel verder uit elkaar is gevallen met de meeste spaken intact. Het filmpje van PeakTorque wat @Prulleman deelt, geeft een perfecte samenvatting van het probleem.

Spaken verliezen onder bepaalde omstandigheden hun spanning volledig. Normaliter is dit geen probleem. Carbon spaken hebben amper elasticiteit (daarom verliezen ze aardig wat spanning na het monteren van een band) maar het grootste probleem is dus de open naaf: geen spanning icm een verkeerde richting waar de spaak naar toe gedwongen wordt, kan resulteren tot het er uit poppen van 1 of 2 spaken. Daarna gaat het in sneltreinvaart en volgt de rest ook.

Vroeger had je ook naven met een open slot waar de kop van de spak in kon "vallen" bij de bouw. Maar daarna kwam er ook een (al dan niet minimale) cap er over heen om de boel op zijn plaats te houden in geval van nood.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:04

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Ja ik heb het wel eens gehad, heel ongelukkig op een steentje gekomen waarna er aan weerszijde gaatjes in de wangen van de band waren.

Maar het is inderdaad geen veelvoorkomend ding en eigenlijk juist een biba probleem inderdaad.

Die liners kende ik al wel maar ik heb er nooit zo’n goed gevoel bij gehad, voor mij is het een oplossing voor een niet bestaand probleem, zeker met de huidige velgen. Vroeger toen de velgen nog niet gemaakt waren met tubeless in gedachten kwam het wel voor dat de band vrij snel in het velgbed viel als deze leeg liep, dan is hier misschien iets voor te zeggen, maar tegenwoordig kost het al moeite zat om een band uit de randen te krijgen… ;)

Voor profs heeft het misschien wel als voordeel dat je langer met een lege band dood kan rijden, zoals ze vroeger ook met tubes (en dan niet biba’s maar die gelijmde dingen) deden, maar als recreant en amateur stop je gewoon zodra je lek rijdt. Maar aan dat plaatje te zien heeft het hier toch ook niet goed aan deze functie voldaan… ;)

• Mistraller
[...]

4 of 5 is nou ook niet echt iets waar ik me zorgen om zou maken hoor. Sleutel heeft een bepaalde tolerantie, is ook niet gekalibreerd waarschijnlijk en de fabrikant houdt echt wel een veiligheidsmarge aan.

---------------

• Mistraller
esphome schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:51:

Ik fiets al in mijn zomer tenue terwijl ik toch nog wielrenners tegenkom met jack, beenstukken en volle handschoenen.
Vaak niet verstandig om meteen kortkort te gaan.

https://wielerrevue.nl/ar...in-kort-kort-moet-fietsen

Ik zie het tijdens de 4daagse ook vaak. In de nacht al met korte kleding op pad, en maar klagen over de knieën en stijve spieren zeker na een rust. Helemaal als mensen het niet gewend zijn.
De boodschap vanuit de sportwetenschap is dus duidelijk: heb geduld. De winst van een paar weken verstandig kleden is oneindig veel groter dan de korte voldoening van die eerste rit in het kort.

---------------

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:08:
[...]

4 of 5 is nou ook niet echt iets waar ik me zorgen om zou maken hoor. Sleutel heeft een bepaalde tolerantie, is ook niet gekalibreerd waarschijnlijk en de fabrikant houdt echt wel een veiligheidsmarge aan.
Mijn motto bij twijfel met dit weer is ook liever iets te warm dan te koud.
Bij iets te warm kan je nog een rits open zetten en wat extra drinken, bij te koud gekleed....nouja artikel zegt het al maar hier zelf ook snel last van stijve knieën :p

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Beetje ondergesneeuwd denk ik. Zijn er hier mensen die met vermogensmeters fietsen? En zo ja hebben jullie nog tips/tricks do's en dont's behalve de usual. Zoals
  1. niet blindstaren op het directe cijfertje maar op de 3s / 30s average
  2. vermogen fluctueerd ook, alleen is het niet zo onderhevig aan externe omstandigheden
  3. batterij op tijd opladen
  4. niet vergelijken met anderen
  5. etc..

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 03-03-2026 07:23 ]

Strava | AP | IP | AW

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:08
Iig 3seconde waarde, niet de continu wiseelende waarde. (1)
En als je net een powermeter hebt gewoon lekker fietsen en niet blind denken ik moet 200w trappen omdat ik dat op een forum/bij andere mensen zie. (4)
En op tijd batterij vervangen/opladen (3) is wel handig ja.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-04 15:58
Kluus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:57:
[...]

Ja ik heb het wel eens gehad, heel ongelukkig op een steentje gekomen waarna er aan weerszijde gaatjes in de wangen van de band waren.

Maar het is inderdaad geen veelvoorkomend ding en eigenlijk juist een biba probleem inderdaad.

Die liners kende ik al wel maar ik heb er nooit zo’n goed gevoel bij gehad, voor mij is het een oplossing voor een niet bestaand probleem, zeker met de huidige velgen. Vroeger toen de velgen nog niet gemaakt waren met tubeless in gedachten kwam het wel voor dat de band vrij snel in het velgbed viel als deze leeg liep, dan is hier misschien iets voor te zeggen, maar tegenwoordig kost het al moeite zat om een band uit de randen te krijgen… ;)

Voor profs heeft het misschien wel als voordeel dat je langer met een lege band dood kan rijden, zoals ze vroeger ook met tubes (en dan niet biba’s maar die gelijmde dingen) deden, maar als recreant en amateur stop je gewoon zodra je lek rijdt. Maar aan dat plaatje te zien heeft het hier toch ook niet goed aan deze functie voldaan… ;)
Ik heb eigenlijk nooit over die liners nagedacht maar zie toch echt wel een veiligheidsvoordeel voor de recreant.
Vorig jaar in de Ardennen in een steile bochtige afdaling een klapband (voor) door een scherpe steen die niet te ontwijken viel. (Tubeless) band liep dus meteen van de velg en daarna was er geen redden meer aan. Met een liner schat ik in dat er toch kans was geweest om enigszins gecontroleerd tot stilstand te komen vanaf 60. Dit heeft toch vrij lang geduurd voordat ik weer wat vertrouwen in het materiaal kreeg.

Welke liners worden momenteel gezien als best in class, wie heeft ervaring hiermee?
En wat is de levensduur van die dingen want ze lijken vrij prijzig.

• dfbt
guapper schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:27:
Nee. Kun je zelf toch voelen?

edit: en als het inderdaad wat stroef loopt of weerstand lijkt te hebben, heb je inderdaad een reden om je FM te contacten. Dan heb je ook een verhaal bij je klacht.
Ik zal dat vanavond nog eens checken, thanks!

• dfbt
esphome schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:51:

Ik fiets al in mijn zomer tenue terwijl ik toch nog wielrenners tegenkom met jack, beenstukken en volle handschoenen. Die zullen het dan nu zeker wel wat warmer hebben dan ik, de zon heeft al kracht.
Het is nu juist fijn om stevig door te kunnen trappen, nu het nog niet zo warm is.
Zodra ik 12-13 graden plus zie met een klein zonnetje is het hier ook al kort/kort. Heb t altijd vrij snel warm. Kwam gister middag met 16 graden ook wat mensen tegen nog met dichte handschoenen, lange broek en jack en dan denk ik hoe dan :)

• dfbt
Webgnome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:22:
Beetje ondergesneeuwd denk ik. Zijn er hier mensen die met vermogensmeters fietsen? En zo ja hebben jullie nog tips/tricks do's en dont's behalve de usual. Zoals
  2. vermogen fluctueerd ook, alleen is het niet zo onderhevig aan externe omstandigheden
  5. etc..
ik kijk meestal naar de 3 of 30 sec waarde inderdaad.
Misschien handig om met jou powermeter een FTP te doen? Zodat ze power waardes kloppen met de meter die je hebt.

En elke rit kalibreren? Is dat een ding bij Favo duo?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:35:
[...]

Vaak niet verstandig om meteen kortkort te gaan.

https://wielerrevue.nl/ar...in-kort-kort-moet-fietsen

Ik zie het tijdens de 4daagse ook vaak. In de nacht al met korte kleding op pad, en maar klagen over de knieën en stijve spieren zeker na een rust. Helemaal als mensen het niet gewend zijn.

[...]
Ik vind het een beetje aparte argumentatie in dat artikel. "Let niet alleen op de luchttemperatuur, want het gaat ook om de kou!". Granted wind speelt een rol, maar bij 15+ graden waar het daar om gaat valt de impact van de wind ook wel een stuk meer mee.

Maar meer nog, daarna hebben ze het erover dat je teveel energie verliest op je korte broek om je lichaam op temperatuur te houden! Het moment dat ik een korte broek aan doe, zit ik echt niet te rillen op mijn fiets omdat het eigenlijk veel te koud is. Ik denk dat er weinig discussie is dat dat niet verstandig is. Maar afgelopen woensdag met ~18 graden had ik een korte broek aan, en shirt + ondershirt. Conclusie? Dat ondershirt was echt overkill, ik had meer problemen met het niet te warm te krijgen.

• Sissors
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:22:
  5. etc..
Sowieso zeker als je hem op 3 seconde oid zet (ik kon niet kiezen tussen 3 seconde en 10 seconde, dus heb hem op 5 seconde staan :P ), letterlijk niet teveel naar staren. Als jij een sprintje het viaduct op doet, dan is het aanlokkelijk om te kijken of je nu de x Watt hebt gehaald, maar doe dat alleen als je echt op een leeg fietspad zit, anders gewoon op de weg blijven letten.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:10
@Webgnome Gewoon gaan gebruiken dat ding! Je komt er vanzelf achter hoe het voor jou werkt.

Mijn 2 tips:
Ik kijk zelf naar de 10s waardes. Trainen op vermogen is lastig in de buitenwereld. Elke hobbel, heuvel of windvlaag heeft enorme invloed op je poweroutput. Wees dus lief voor jezelf en heb er vrede mee als de omstandigheden niet meewerken.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Requiem19
De golden triangle met power:

1. Gevoel
2. Power
3. HR drift -> bij duurinspanning. HR negeren bij intense blokken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

dfbt schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:14:
[...]

Zodra ik 12-13 graden plus zie met een klein zonnetje is het hier ook al kort/kort. Heb t altijd vrij snel warm. Kwam gister middag met 16 graden ook wat mensen tegen nog met dichte handschoenen, lange broek en jack en dan denk ik hoe dan :)
Hoe dan? Nou je trekt de kleding aan en gaat fietsen :+

Maar zonder gekheid het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je gewend bent, ik rijd dagelijks op een fiets en merk dat ik daardoor bijvoorbeeld snel zonder lange handschoenen op de racer kan. Ik heb een paar jaar geleden deep winter handschoenen gekocht en eerlijk gezegd geen geweldige koop omdat ze vrijwel altijd te warm zijn voor mij terwijl bij de reviews van die dingen meerdere mensen klaagden dat ze te koud zijn :+

Om even wat voorbeelden te geven; toen mijn tante op Curacao woonde kwam ze in de zomer eens hier langs. het was 20 graden en ik liep in een korte broek en shirt en zij in lange broek en een vest want ze had het koud. Als je normaal altijd in 30 graden zit en gewend bent dan voelt 20 graden koud aan.
En meer fiets gerelateerd een kennis van me ging met mijn zwager fietsen afgelopen najaar, beide lekker warm gekleed. Zwager zweette zichzelf het lazerus want moest flinke inspanning leveren, voor die kennis was het een heel rustig ritje en zat laag in zijn HR en kreeg het daardoor gewoon koud :+

Gabriël AM5

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:04

Kluus

Gang is alles

Ik was gisteren toch blij dat ik bij vertrek op mijn werk toch maar armstukjes had aangetrokken. In het zonnetje was het heerlijk maar zodra die onder begon te gaan was het ook gelijk weer behoorlijk fris.

• Prulleman
zoveel factoren... niet alleen hoe laat je gaat fietsen, waar, hoe lang, hoe hard je fietst, persoonlijke voorkeur, wat voor kleding/onderkleding, de ene korte (of lange) broek is de andere niet. Het ene ondershirt is het andere niet.. Je kan dus niet zomaar zeggen dat iedereen gisteren kort moest rijden, of juist niet.

ik heb even de temp van garmin erbij gepakt voor het ritje van zondag. half 12 vertrokken, temps tussen de 13 en 15 graden, behoorlijk veel wind, ik was blij met beenstukken, long sleeve jersey (gobik envy, rated 5-15, behoorlijk winddicht). was eigenlijk perfect :) de wind was een grote factor waardoor het kouder voelde dan ~14.
genoeg mensen met kort kort zien rijden, misschien helemaal goed voor ze, maar mij niet gezien.

Strava

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:19
Kleding is toch echt een gevoelskwestie, ik krijg het zelf vaak koud op de fiets omdat ik buiten 80 tot 90% van de tijd rondpeddel in zone 2.

Gistermiddag rond 14:00 had ik dan ook een lange broek en een thermoshirt + perfetto jack aan.

Korte broek doe ik eigenlijk pas bij 20+ graden en een kort shirt praktisch nooit maar dat heeft ook met bescherming tegen de zon te maken.

• DDX
Ik was vanmorgen de gek met beenstukken denk ik, kwam wel 5 man tegen in korte broek.
Zonnetje 6 graden (maar geen wind) tja ze doen maar....

• blitzkrieg
  • Laatst online: 16:48

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Zag ze zondag ook in korte broek terwijl ik in winterbroek+merino ondershirt, 4seasons jas en overschoenen fietste. Was voor mij wel een z1/z2 rit met mijn vrouw. Maar ook bij hogere intensiteit moet ik er niet aan denken. :X

Morgen weer op de fiets naar het werk, wordt weer zoeken qua kleding, 's ochtends rond 0 en nog donker, 's middags 12 graden en zon. Heen koukleumen, terug zweten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Requiem19
Mensen mensen... kleding gevoelskwestie?

Daar zijn gewoon apps voor he. Just saying ;-).

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:19
De NTFU heeft de wielermonitor 2026 gepubliceerd (onderzoek van Ipsos), staan dingen in die ik persoonlijk leuk vind om te lezen. Bijvoorbeeld:

- Het aantal 'wielersporters' neemt sterk toe;
- Het percentage vrouwen onder wielersporters blijft groeien.

Voor mensen met interesse hier te vinden: https://www.ntfu.nl/news/...-ruim-15-miljoen-fietsers

• Sissors
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:09:

Ik had die voor de grap bekeken, maar ik vond hem wel een kou-kleum app :P .

• wibblemoo
DDX schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:57:
Ik was vanmorgen de gek met beenstukken denk ik, kwam wel 5 man tegen in korte broek.
Ik vraag me wel eens af of het een bewuste keuze is, of gewoon een gebrek aan andere kleding..

• tiswat
wibblemoo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Ik vraag me wel eens af of het een bewuste keuze is, of gewoon een gebrek aan andere kleding..
Dat vermoeden heb ik ook wel eens. Dat zijn de zomerfietsers die dus niks anders hebben en met het zonnetje denken "We kunnen naar buiten!".

• Webgnome
  • Nu online
Iedereen thanks voor de tips. Ik ga er mee aan de slag, gewoon fietsen. Een FTP test ga ik binnenkort hier eens op de dijk doen. Daar ga ik geen 330 euro voor uitgeven op dit moment. ( kan wel, wil niet). Verder zoals jullie al aangeven, niet blindstaren op cijfertjes en altijd oog op de weg.

Wat kalibreren betreft, dat hoeft volgens mij niet voor elke rit. En eerlijk als ik dat elke keer moet doen wanneer ik wil fietsen is de lol er al snel af. Dat is net zo irritant als dat je elke keer als je wil fietsen je banden op moet pompen omdat ze leeg zijn

Heb het natuurlijjk wel gedaan nadat ze waren gemonteerd. En dat is bij Favero super simpel. Zet de cranks op een bepaalde stand en klik op een knopje 8)7

Ik ga er mee aan de slag.

[ Voor 41% gewijzigd door Webgnome op 03-03-2026 10:53 ]

Strava | AP | IP | AW

• Prulleman
Webgnome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:43:
Iedereen thanks voor de tips. Ik ga er mee aan de slag, gewoon fietsen. Een FTP test ga ik binnenkort hier eens op de dijk doen. Daar ga ik geen 330 euro voor uitgeven op dit moment. ( kan wel, wil niet). Verder zoals jullie al aangeven, niet blindstaren op cijfertjes en altijd oog op de weg.

Wat kalibreren betreft, dat hoeft volgens mij niet. En eerlijk als ik dat elke keer moet doen wanneer ik wil fietsen is de lol er al snel af. Dat is net zo irritant als dat je elke keer als je wil fietsen je banden op moet pompen omdat ze leeg zijn

qua kalibreren.. op een garmin kan je instellen dat ie daar bij verbinden automatisch om vraagt..
praktisch gezien werkt het voor mij dus zo:
ik pak mijn fiets uit de schuur en zorg dat de pedalen (assioma duo) uit standby komen, fiets wegzetten met de pedalen in de juiste positie (boven/beneden), zet de edge aan en ga schoenen aan doen, helm opzetten etc. ondertussen piept de garmin die naast me ligt, of ik de PM wil kalibreren, druk op start en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 03-03-2026 10:54 ]

Strava

• Webgnome
  • Nu online
@Prulleman thanks voor de tip. Heb het nu even aangezet in de Garmin.

Strava | AP | IP | AW

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ik vermoed dat er zat rond rijden waarbij dat het geval is :X

@DDX Ik vond het vanmorgen niet overdreven koud maar korte broeken weer....nee. Was ook vrij vochtig hier wat voor het gevoel niet helpt.

@Louislouislouis Leuk dat je dat onderzoek plaatst :)

ik vond deze wel mooi
Volgens De Vries is het tijd om dat oude beeld los te laten. “De tijd dat wielrenners als schuldige op het fietspad worden aangewezen, is echt voorbij. De populariteit van de wielersport vraagt juist om betere fietsinfrastructuur. Dat komt de veiligheid én de leefbaarheid ten goede. Geef de wielersport daarom een prominente plek in het ruimtelijk beleid, zowel op landelijk, provinciaal als lokaal niveau.”
Tuurlijk ben ik voor omdat ik wielren maar ook in de bredere zin als ik kijk hoeveel mensen genieten van fietsen en hoeveel het ook gebruikt word als transport middel ben ik zeer groot voorstander van verbeteringen in de fiets infra :)

[ Voor 47% gewijzigd door sapphire op 03-03-2026 11:12 ]

Gabriël AM5

• Mistraller
Sissors schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Ik vind het een beetje aparte argumentatie in dat artikel. "Let niet alleen op de luchttemperatuur, want het gaat ook om de kou!". Granted wind speelt een rol, maar bij 15+ graden waar het daar om gaat valt de impact van de wind ook wel een stuk meer mee.

Maar meer nog, daarna hebben ze het erover dat je teveel energie verliest op je korte broek om je lichaam op temperatuur te houden! Het moment dat ik een korte broek aan doe, zit ik echt niet te rillen op mijn fiets omdat het eigenlijk veel te koud is. Ik denk dat er weinig discussie is dat dat niet verstandig is. Maar afgelopen woensdag met ~18 graden had ik een korte broek aan, en shirt + ondershirt. Conclusie? Dat ondershirt was echt overkill, ik had meer problemen met het niet te warm te krijgen.
Ik heb eigenlijk altijd een ondershirt aan, ook bij 30+, ik begin altijd met 1e laagje een mesh.
Zelf fiets ik vooral duurritjes. Het is heel persoonlijk maar ik denk zelf dat het sowieso verschilt per persoon (mijn broer zweet als een otter, ik niet), je gewicht cq persoonlijke vetlaagje, en je leeftijd.
En 15 graden, stevige wind op kop bovenop de dijk? Mwa... kan zomaar de helft schelen.
Het is geen wet van Meden en Perzen maar over het algemeen zal je in feb/maart eerder mensen zien die net te weinig aan hebben dan net te veel.

---------------

• DDX
Ik heb het wel eens gevraagd, antwoord was toen ik heb geen lange broek.

• Sissors
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:56:
Maar is het nodig? Bij mijn Assiomo Pros niet iig, maar misschien bij de duos wel.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Webgnome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:56:
Waar?

• Sissors
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:04:
[...]

Het is geen wet van Meden en Perzen maar over het algemeen zal je in feb/maart eerder mensen zien die net te weinig aan hebben dan net te veel.
De rest van je post kan ik me in vinden, maar dit stukje niet echt. Ook voor mezelf, omdat vroeg in het seizoen is doe je maar wat meer aan, om nou in februari op je t-shirt te fietsen?

Hell ik heb op 1 januari iig op korte broek gefietst een keer, en ik zag toch een hoop mensen dik ingepakt. Het was 16 graden!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-04 11:24
[...]

Ten dele waar denk ik. Er zijn ook gewoon zat mensen die bij de eerste zonnestraaltjes direct hun korte broek tevoorschijn toveren.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:24
Als ik in de winter naar werk fiets komt me weleens een puber tegemoet in een t-shirtje terwijl ik daar dan zit met m'n dikke handschoenen, lange alles, en een windblockend ondershirt. Mensen zijn gewoon verschillend.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-04 11:24
Louislouislouis schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:15:
De NTFU heeft de wielermonitor 2026 gepubliceerd (onderzoek van Ipsos), staan dingen in die ik persoonlijk leuk vind om te lezen. Bijvoorbeeld:

- Het aantal 'wielersporters' neemt sterk toe;
- Het percentage vrouwen onder wielersporters blijft groeien.

Voor mensen met interesse hier te vinden: https://www.ntfu.nl/news/...-ruim-15-miljoen-fietsers
Dit vond ik ook erg positief nieuws! Alhoewel je nog steeds een bepaalde groep mensen hebt die wielrenners haten (type werkbuschaffeur, verstokte autogebruikers etc. En mind you, soms is ook de fietser een hufter!), merk ik dat het echt anders is dan een jaar of 5 geleden waarbij 'de wielrenner' echt een slechte naam en reputatie had. Dat komt denk ik enerzijds door de aanwas van heel veel nieuwe fietsers die bewuster (of alleen) zich in het verkeer begeven, en anderzijds beter gedrag bij de wielrenner in het algemeen. De tijden van de zondagochtendgroepjes die overal schijt aan hebben zijn echt voorbij. Ook is het in de community veel meer geaccepteerd om onveilig en hufterig gedrag te benoemen en elkaar er op te wijzen.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-04 07:48

Phydomir

Dennis

Wel persoonlijk qua kleding, ik ben zelf iemand die vaak nog arm/been stukken draag als ik vele andere al kort/kort zie rijden. Bij een graad of 15 ga ik twijfelen. Maar dan is ook de rest van het weer van belang. 15 graden, windstil en een lekker zonnetje is prima kort/kort. Wat wind en volop bewolking en 18graden is arm/been stukken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• blitzkrieg
  • Laatst online: 16:48

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Requiem19 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:09:

Daar klopt dus geen kloten van, die app, want zondag kon je blijkbaar gewoon in korte broek. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 14:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Soms een beetje stoer doen, soms een gebrek aan kleding maar meestal ervaring dat de meeste het vervelend vinden om veel te zweten/heel warm te worden.

Maar dit soort weer is sowieso irritant, je wil je eigenlijk kleden zodat je comfortabel bent gedurende de rit, maar dan ben je vaak eigenlijk net te dun gekleed want zodra je dan in de schaduw, in de wind ergens voor een stoplicht staat te wachten koel je echt heel, heel snel af en dan is het niet lekker meer fietsen. Maar als je dan 3 lagen aanhebt zit je al te zweten voor je de straat uit bent gereden.

Zelf gehad met -5. Wel lange broek maar niet een dikke, wel een jasje maar ook niet dik. 60km lang helemaal prima, tot ik bij Schiphol op de brug moest wachten om het Amsterdamse bos in te rijden. Ik heb het niet meer warm gehad tot ik in Oost bij m'n werk aan kwam.

blup

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009

Polariteit

Fietsende fotografeur

Even een technisch vraagje tussendoor voor de mensen die zelf weleens wat onderhoud uitvoeren aan hun fiets: Afgelopen mijn ketting (12sp) + 5 kleinste kransjes van de cassette (shimano, 10-51) vervangen. Hier is iets niet helemaal goed gegaan, want het schakelen gaat niet zo prettig omdat er 'speling' op de cassette lijkt te zitten.

Zojuist wil ik de cassette er dus af halen om dit te fixen, maar ik kom er dus achter dat ik deze er met geen mogelijkheid af krijg. Ik gebruik een kettingzweep en een BBB-BTL12s cassettesleutel(de shimano variant als het goed is) als tools, maar de cassettesleutel gaat echt maar een heel klein stukje in de lockring van de cassette. Bij het draaien heb ik steeds het gevoel ik eerder de kartels in de lockring aan gort trek, dan dat de lockring los draai. En dan zet ik nog niet eens heel veel kracht, omdat de sleutel er steeds uitschiet en ik bang ben voor een bloedbad :+

Iemand tips om de cassette fatsoenlijk te kunnen losmaken zonder de lockring aan gort te draaien of op de intensive care te eindigen ivm aan de cassette opengehaalde armen :+

En klopt het wel dat de cassettesleutel maar een heel klein stukje in de cassette kan, waardoor hij steeds los schiet?

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

rijdt op espresso

Polariteit schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:54:

En klopt het wel dat de cassettesleutel maar een heel klein stukje in de cassette kan, waardoor hij steeds los schiet?
Nou, nee. In ieder geval niet bij mij. Ik heb nog nooit het idee gehad dat de sleutel los zou gaan schieten.

Ging ie er wel gewoon verder in bij het vastdraaien? Zit die lockring er wel recht op? En eventuele spacers tussen je kransjes (geen idee of elke cassette die heeft, mijne wel)? En is je cassette wel compatible met je body?

Oh, en wat bedoel je met speling? Kun je je kransjes met de hand bewegen?

Sorry, hoop stomme vragen, maar zonder foto's / fiets in de hand is het lastig antwoord geven.

[ Voor 17% gewijzigd door sebasd op 03-03-2026 12:43 ]

• KW25
  • Laatst online: 12:45
Webgnome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:43:

Wat kalibreren betreft, dat hoeft volgens mij niet voor elke rit. En eerlijk als ik dat elke keer moet doen wanneer ik wil fietsen is de lol er al snel af. Dat is net zo irritant als dat je elke keer als je wil fietsen je banden op moet pompen omdat ze leeg zijn

Heb het natuurlijjk wel gedaan nadat ze waren gemonteerd. En dat is bij Favero super simpel. Zet de cranks op een bepaalde stand en klik op een knopje 8)7

Hoezo kost een ftp test 330 euro?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• ElGreco
KW25 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Waarschijnlijk gaat het hier om een volledige SMO. Bij het juiste adres en de juiste aanvullende verzekering, kan het soms bijna niets kosten overigens.

• Webgnome
  • Nu online
Garmin Edge -> Sensors -> Power Meter -> Callibration notice -> Enable
KW25 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Als ik al een FTP test doe, dan doe ik meestal een volledige met ademhalingsanalyze etc. En ben gewoon 'simpel' verzekerd dus betaal ik de volle mep.

Maarrr.. misschien ga ik wel gewoon een dijkje rijden. Kan natuurlijk ook

[ Voor 49% gewijzigd door Webgnome op 03-03-2026 13:49 ]

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
@Webgnome maak je het allemaal niet heel ingewikkeld? :).

Als je nu eerst eens een maandje fietst met je nieuwe data en dan beetje na een maand je ritjes uitpluist op intervals.icu heb je veel meer gevoel bij wat de data betekent.

Daarna zou ik pas gaan finetunen.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:11
dfbt schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:14:
[...]

Woon-werk, zou zomaar kunnen. In de ochtend vertrokken toen het nog 4-5°C was, lange, dikkere kleding aan. En geen tweede set meegenomen voor de rit naar huis. Dat heb ik vanmiddag ook, vanochtend was het 3-4°C in onbevolkte gebied, dus de LM wintertrui met dunne handschoenen was zeer aangenaam (eigenlijk nog iets te fris). Vanmiddag met 16-17°C naar huis en rij ik "dus" voor joker. Korte broek (vanochtend beenstukken). LM trui, dichte handschoenen. Ik zou dan niet weten hoe ik het anders moet doen.

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:05
Polariteit schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:54:
Ik gebruik een kettingzweep en een BBB-BTL12s cassettesleutel(de shimano variant als het goed is) als tools
Dat is herkenbaar, ik had ooit hetzelfde probleem en volgens mij ook met een BBB tool. De ene voor Shimano geschikte tool is blijkbaar de andere niet. Je zult een andere moeten kopen. Ik heb hem vervangen voor een Parktool en die paste perfect.

• Webgnome
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:53:
@Webgnome maak je het allemaal niet heel ingewikkeld? :).

Als je nu eerst eens een maandje fietst met je nieuwe data en dan beetje na een maand je ritjes uitpluist op intervals.icu heb je veel meer gevoel bij wat de data betekent.

Daarna zou ik pas gaan finetunen.
Valt wel mee toch? Wel een goede tip om inderdaad even te wachten en te kijken hoe het gaat. Aan de andere kant, ik wilde deze periode ( voorjaar ) toch een keer een FTP test doen omdat de vorige, officiele, alweer een tijdje geleden is dus waarom niet meteen koe en horens. ;)

Strava | AP | IP | AW

• ElGreco
Ramon 73 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:57:
[...]

Woon-werk, zou zomaar kunnen. In de ochtend vertrokken toen het nog 4-5°C was, lange, dikkere kleding aan. En geen tweede set meegenomen voor de rit naar huis. Dat heb ik vanmiddag ook, vanochtend was het 3-4°C in onbevolkte gebied, dus de LM wintertrui met dunne handschoenen was zeer aangenaam (eigenlijk nog iets te fris). Vanmiddag met 16-17°C naar huis en rij ik "dus" voor joker. Korte broek (vanochtend beenstukken). LM trui, dichte handschoenen. Ik zou dan niet weten hoe ik het anders moet doen.
De echte Tweakers influencers zeggen: Tailfin met kleding :+

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Paar jaar terug gekocht, zou niet meer zonder kunnen!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:10
Allemaal first world problems...

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Prulleman
bwernsen schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:03:
Allemaal first world problems...
dit hele topic bestaat uit niks anders :D

Strava

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
DDX schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:57:
Ik was om 11:30 uur nog steeds blij met de keuze voor een lange broek.

Everytime I suffer I become a better man because of it

• ElGreco
ElGreco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:54:
Mag ik hier schaamteloos een creatie van mij pluggen? Als dat niet ok is, hoor ik het graag van de mods

Ik heb een webtool voor wielrenners gemaakt waarmee je op basis van de weersverwachting direct kledingadvies krijgt voor je rit — vooral handig bij twijfelweer.

https://tempelo.app

Wat je ermee kunt:
• Weercheck per locatie (en per moment)
• Kledingadvies op basis van temperatuur / wind / neerslag (laagjes, handschoenen/overschoenen etc.)
• Ride Now / Ride Later: nu vertrekken of later plannen en vergelijken
• GPX-route uploaden: het weer wordt per uur langs je route getoond — dus niet alleen “het weer bij jou thuis”, maar het weer op de plek waar je op dat moment rijdt
• Delen met je groep: je kunt de weerpagina/ritplanning als deelbare link doorsturen naar je groepsapp (WhatsApp/Signal/etc.), zodat iedereen hetzelfde overzicht ziet

Geen account nodig: openen en gaan.
Feedback op gekke dingen is welkom, en wensen/ideeën kun je ook droppen — geen garanties dat alles erin komt, maar ik lees het wel 🙂

Met dank aan @McMiGHtY , @klaaas , @rinslll , @mhr-zip , @Requiem19 , @nooberke voor het meekijken!
Versie 1.5.0

- KNMI Harmonie model voor voorspellingen binnen 60 uur vooruit (NL+EU), daarna over op het meest accurate model per locatie, of direct op het meest accurate model indien locatie buiten NL+EU. Dit zou betere voorspellingen, vooral qua wind, moeten opleveren voor in ieder geval NL en BE.
- Bugfixes: GPX distance, elevation en route sharing bij Ride Route - GPX, gaven wat probleempjes her en der
- Tekstuele verbeteringen her en der

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:05
Ramon 73 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:57:
[...]

Je doet met 16 graden dichte handschoenen aan omdat je ze toch bij je hebt? Koekoek...

Hij wil.

• guapper
Hittestress training!

Ik rij eigenlijk altijd met handschoenen: vandaag was de uitzondering die de regel bevestigd. Korte handschoenen vergeten.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Er zijn ook mensen die slecht tegen de zon kunnen en daarom dan ook beschermende kleding dragen omdat zij wel graag willen fietsen, zonder dat het hun schaadt op een ander vlak.

Zelf zit ik nog te twijfelen of ik nu UPF (UV werend) mouwen neem of toch een shirt met lange mouwen die heel ademend is. Dan heb je tenminste geen band die de mouw op zijn plaats houdt waar je dan meer zweet.

Ik kan goed tegen de zon, wel smeer ik armen en van onder de knie tot de broek in met zonnecrème en ook de bovenkant van de oren en de neus en natuurlijk de nek achter. Na dik uur is dat wel weg, en dan is er ook bescherming meer maar je verkort wel zo de blootstelling aan UV.

Om onderweg mij nog een keer te smeren lijkt mij niet fijn om dan weer de handschoenen (kort) aan te doen.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:19

Stufferdt

doet ook maar wat.

MMUilwijk schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Ik was om 11:30 uur nog steeds blij met de keuze voor een lange broek.
Ik kwam woensdag in het Kroondomein (Foei, gravel, verkeerde topic) kort/kort tegen terwijl ik ook blij was met lange broek, gevoerd jack, handschoenen (Castelli perfetto...), buffje en overschoenen in combinatie met merino sokken. Dus eens. Ik moet met temperaturen <15 niet denken aan kort. Windje maakt het toch vaak koud.

Hier overigens morgen de racer maar weer eens naar buiten :) Sinds 2 september als ik me niet vergis... * Stufferdt hides :o :o

😀😀😀

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Vanmiddag wel een leuke:

- Dame in kort/kort, maar dan ook echt compleet zomertenue, hippe influencer kleurtjes.
- Heer ernaast, Rapha brevet kledij, lang/lang.

Verschil kon haast niet groter

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:19

Stufferdt

doet ook maar wat.

McMiGHtY schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:42:
Vanmiddag wel een leuke:

- Dame in kort/kort, maar dan ook echt compleet zomertenue, hippe influencer kleurtjes.
- Heer ernaast, Rapha brevet kledij, lang/lang.

Verschil kon haast niet groter
Lijkt me een gevalletje "dezelfde gemiddelde snelheid maar een andere intensiteit". Ik kleed me met vriendin of schoonvader op pad ook wat dikker dan nodig want lagere hartslag/intensiteit dan ik solo of in een gelijkwaardige groep zou doen.

Overigens niks mis mee. Lekker fietsen is het belangrijkste. En samen met je partner is altijd leuk (in mijn geval).

😀😀😀

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Grrrmzz over first world problemen gesproken...

Zou de Joop Zoetemelk 100km doen met een vriend van me, hebben we in december ofzo al afgesproken. Krijg ik een bericht of het nog doorgaat en zo ja of we dan de 75km kunnen doen want hij heeft eigenlijk geen conditie en geen tijd want hij moet begin van de middag weer thuis zijn :|

Deja Vu.....

Nou was de 100 vorig jaar ook 120 met heen en terug dus 75 is 73 dus word 93 maarja had me eigenlijk wel verheugd op een mooie ruime 100km+ voor eind maart :|

Gabriël AM5

• Mistraller
Sissors schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:25:
[...]

De rest van je post kan ik me in vinden, maar dit stukje niet echt. Ook voor mezelf, omdat vroeg in het seizoen is doe je maar wat meer aan, om nou in februari op je t-shirt te fietsen?

Hell ik heb op 1 januari iig op korte broek gefietst een keer, en ik zag toch een hoop mensen dik ingepakt. Het was 16 graden!
Ik weet niet hoe je mijn post leest maar ik bedoel dus dat bij het eerste prille zonnetje veel mensen al meteen kortkort vertrekken terwijl dat soms niet verstandig is. Zo zag ik wat foto's van de toerclub die de start van het seizoen inluiden. Zeker als je dan heel de winter binnen hebt gezeten en dan niet onder wil doen voor de rest in het nieuwe tenuetje.... Grote BRRR dacht ik toen ik ze zag.
Ik vraag het wel eens aan mijn vrouw wat ik aan zal doen en dan doe ik +1 want ik ben hier de koukleum :P

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 04-03-2026 00:46 ]

---------------

• Mistraller
esphome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:57:
Er zijn ook mensen die slecht tegen de zon kunnen en daarom dan ook beschermende kleding dragen omdat zij wel graag willen fietsen, zonder dat het hun schaadt op een ander vlak.

Zelf zit ik nog te twijfelen of ik nu UPF (UV werend) mouwen neem of toch een shirt met lange mouwen die heel ademend is. Dan heb je tenminste geen band die de mouw op zijn plaats houdt waar je dan meer zweet.

Ik kan goed tegen de zon, wel smeer ik armen en van onder de knie tot de broek in met zonnecrème en ook de bovenkant van de oren en de neus en natuurlijk de nek achter. Na dik uur is dat wel weg, en dan is er ook bescherming meer maar je verkort wel zo de blootstelling aan UV.

Om onderweg mij nog een keer te smeren lijkt mij niet fijn om dan weer de handschoenen (kort) aan te doen.
Afdekken is natuurlijk altijd goed. Maar bijsmeren blijft wel belangrijk, zeker als je zweet. Helaas al iets te veel beginnende huidkanker plekjes weggehaald zien worden bij wat bekenden. En dan vooral op van die typische "verbrandplekken" zoals langs de haargrens, neus. Ik neem in de zomer altijd een miniflesje mee in elk geval. Leuk is het niet maar wel slim. Ik kan ook goed tegen de zon, maar of dat een garantie is tegen minder DNA schade, geen idee... Gelukkig is de zonkracht nog niet zo sterk nu.

Ik heb zelf trouwens een lange bib met dunne stof onder de knie. Ideaal bij twijfelweer en als je geen beenstukken wil. Of je wil je beenhaar nog niet scheren en het was eigenlijk wel nodig :+

Maar dat.... is weer een ander popcorn topic :D

---------------

• DDX
Stufferdt schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:39:
[...]

Lijkt me een gevalletje "dezelfde gemiddelde snelheid maar een andere intensiteit". Ik kleed me met vriendin of schoonvader op pad ook wat dikker dan nodig want lagere hartslag/intensiteit dan ik solo of in een gelijkwaardige groep zou doen.
Ik snap eigenlijk nogsteeds niet hoe dat werkt, want je trapt nogsteeds dat vermogen wat die andere persoon ook trapt. (misschien zelfs iets meer al je kopwerk doet)
Een andere intensiteit dan dat je normaal doet ja, is het dan gewenning ?

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 07:21:
[...]

Ik snap eigenlijk nogsteeds niet hoe dat werkt, want je trapt nogsteeds dat vermogen wat die andere persoon ook trapt. (misschien zelfs iets meer al je kopwerk doet)
Je zones aeroob of anaeroob noemen klopt eigenlijk niet. Beide manieren van energie leveren zijn altijd actief, alleen in andere verhoudingen. Als 1 persoon van de 2 een hoger ftp heeft maar ze trappen hetzelfde vermogen dan zal voor deze persoon een groter deel van de verbranding aeroob plaatsvinden, en laat dat nou veel efficiënter zijn en daarmee ook minder restwarmte creëren.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Maar niet iedereen heeft een zelfde FTP dus stel je trapt beide 200watt en jouw FTP is 240watt en die van de andere 180watt. Is het voor jou een makkelijke inspanning en de andere moet flink doortrappen. Minder inspanning is meestal minder warmte.

Laatste keer dat ik met vaders samen op de racer zat reed ik op kop in de flevopolder, hij steunend en puffend achter me omdat het zo zwaar was en ik reed op ~65% van de max hartslag :+

Gabriël AM5

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 16:39

Flipmo

OMG !!

esphome schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:57:

Niet vergeten je kin en hals in te smeren.. door je spiegelplaat komt daar ook zonlicht ;)

• Requiem19
[...]

Als ik nu een rondje met MvdP ga doen, zouden we dan allebei dezelfde kleding moeten aandoen?

Ik denk het niet. 200w gemiddeld is voor hem Z1. Voor mij Z2/3.

Warmte productie is op zich niet gerelateerd aan welke zone, maar aan wattage. Maar hij zal zoveel efficiënter zijn dat hij relatief minder warmte produceert dan ik.

• Prulleman
sapphire schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Maar niet iedereen heeft een zelfde FTP dus stel je trapt beide 200watt en jouw FTP is 240watt en die van de andere 180watt. Is het voor jou een makkelijke inspanning en de andere moet flink doortrappen. Minder inspanning is meestal minder warmte.

Laatste keer dat ik met vaders samen op de racer zat reed ik op kop in de flevopolder, hij steunend en puffend achter me omdat het zo zwaar was en ik reed op ~65% van de max hartslag :+
ik weet niet of het zo werkt.. Bij een bepaalde output wordt ~20-25% omgezet in beweging en de rest ~75-80% in warmte. Die~20- 25% is dan dus 200 watt, je hebt dan dus nog ~700 watt aan warmte... bij de 1 600, bij de ander 800, dat is een behoorlijk verschil, maar niet perse gerelateerd aan hoe getraind je bent.

Het uiteindelijke verschil is denk ik een grote combinatie van factoren, waarvan efficiency er eentje is. FTP hoort daar niet bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 04-03-2026 09:00 ]

Strava

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:53:
[...]

ik weet niet of het zo werkt.. 200 watt is een bepaalde hoeveelheid energie, daarvan wordt ~20-25% omgezet in beweging en de rest ~75-80% in warmte. Daar zullen vast onderlinge verschillen in zitten, maar niet perse gerelateerd aan hoe getraind je bent.
Het uiteindelijke verschil is denk ik een grote combinatie van factoren, waarvan efficiency er eentje is. FTP hoort daar niet bij.
FTP is toch het vermogen wat je langere tijd kunt vasthouden en wat men de grote van je motor noemt? Als de een daar ruim boven moet fietsen en de andere daar ruim onder. dan is het voor de een toch een pittige inspanning en voor de andere aan eitje.
Hogere inspanning is over het algemeen meer warmte.

Maargoed misschien zeg ik het gewoon verkeerd maar bedoelen we het zelfde?

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 708 ... 714 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).