Een spider PM kan niet daadwerkelijk L/R balans meten. In de spider kan je alleen het totaal aan kracht zien, maar niet hoeveel kracht je links zet en hoeveel rechts.
Een spider PM "berekent" de L/R balans door het gemeten vermogen toe te schrijven aan het been dat op dat moment naar beneden aan het trappen is.
In de praktijk werkt het been dat omhoog gaat meestal het been waarmee je naar beneden trapt een beetje tegen. Je hebt dus zowel een P+ (de positieve bijdrage aan vermogen door het been dat naar beneden trapt) en een P- (het "verlies" van het been dat omhoog gaat). Die P- is trouwens geen daadwerkelijk verlies, omdat de energie potentiële zwaartekrachtenergie wordt, opgeslagen in het been dat omhoog is gegaan, en die krijg je weer terug zodra het been weer naar beneden gaat.
Een spider PM berekent de L/R balans correct als de P- verwaarloosbaar is. Anders gaat het fout: stel dat je (zoals ik) een heel lui rechterbeen hebt, die maar heel moeilijk omhoog gaat. Dan lijkt het voor de spider PM alsof je linkerbeen heel weinig werk doet, terwijl het tegenovergestelde juist waar is: je linkerbeen is keihard aan het werken om je luie rechterbeen omhoog te krijgen, maar een spider PM ziet alleen de som van P+ (links) en P- (rechts) die veel lager uitvalt.
Bij de andere helft van de pedaalslag gaat het dan (weer) fout, omdat daar energie die het linkerbeen heeft "opgeslagen" in het rechterbeen weer teruggegeven wordt en door de spider PM wordt toegerekend aan het rechterbeen.
Bij mij is het vrij extreem: ik heb een 60/40 balans, maar omdat dat voor een groot deel komt doordat m'n rechterbeen niet goed omhoog gaat, denkt een spider PM bij mij dat ik een 47/53 balans heb -- hij denkt dus dat m'n imbalans de andere kant op gaat dan hij daadwerkelijk is.