Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 695 ... 697 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:10

Kluus

Gang is alles

sir_huxley schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:01:
[...]

Die 5 bar zou gelden voor hookless rims.

https://www.reddit.com/r/...idenow_tpu_tube_pressure/

Nog een dingetje. Mocht je velgremmen hebben dan is TPU misschien niet zo een goed idee vanwege de hitte die kan ontstaan in de velg. (Ik heb zelf schijfremmen)

Afgelopen weekend bijna 200 km gereden in temperaturen van 45 graden. Geen enkel probleem gehad.
Nee, voor hookless rims is 5 bar de max maar die mogen ook prima lager.
Edit: Nvm, je reageerde op een ander bericht! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 25-11-2025 15:31 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:24
[...]

Die 5 bar zou gelden voor hookless rims.

https://www.reddit.com/r/...idenow_tpu_tube_pressure/

Nog een dingetje. Mocht je velgremmen hebben dan is TPU misschien niet zo een goed idee vanwege de hitte die kan ontstaan in de velg. (Ik heb zelf schijfremmen)

Afgelopen weekend bijna 200 km gereden in temperaturen van 45 graden. Geen enkel probleem gehad.
Die warmte is alleen relevant als je flink moet remmen in afdalingen. Daar hoef je je in Nederland sowieso al bijna geen zorgen over te maken. In de bergen kan je dan beter een aluminium remrand hebben.

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:18
Kluus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:06:
[...]

Nee, voor hookless rims is 5 bar de max maar die mogen ook prima lager.
Dat schrijf ik toch?

• sir_huxley
tiswat schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:23:
[...]

Die warmte is alleen relevant als je flink moet remmen in afdalingen. Daar hoef je je in Nederland sowieso al bijna geen zorgen over te maken. In de bergen kan je dan beter een aluminium remrand hebben.
Dat klopt. Maar in de gebruiksaanwijzing schrijven ze ook dat de binnenbanden kunnen uitzetten indien het buiten erg warm is. Dit was afgelopen weekend in de volle zon in Brazilië in een erg bergachtig terrein. Lees afdalingen en beklimmingen van 12km onafgebroken.

Wat ik probeer te zeggen is dat niet iedereen in Nederland fiets. Dus als het relevant is, dan kun je daar rekening mee houden. Voor de meeste misschien niet, maar toch belangrijk om te vermelden.

[ Voor 14% gewijzigd door sir_huxley op 25-11-2025 15:12 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
[...]
Dat verschilt per band. Er zijn inderdaad fabrikanten die aangeven dat ze niet geschikt zijn voor velgremmen, de Aerothans zijn dat wel. Mijn Aerothans hebben in ieder geval meerdere afdalingen met velgremmen op een aluminium remrand overleeft.

Flickr - Strava

• sir_huxley
GWBoes schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:12:
[...]

Dat verschilt per band. Er zijn inderdaad fabrikanten die aangeven dat ze niet geschikt zijn voor velgremmen, de Aerothans zijn dat wel. Mijn Aerothans hebben in ieder geval meerdere afdalingen met velgremmen op een aluminium remrand overleeft.
Goed om te weten dat sommige fabrikanten hier wel een oplossing voor gevonden hebben. _/-\o_

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:00
ik heb laatst (per ongeluk) met 1 bar gefietst. Het was niet optimaal, maar ging nog verrassend goed. Alsof op een tapijtje...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Oja my bad, ik dacht dat je reageerde op het bericht van @loyske, maar ik zie nu dat je op een heel ander bericht reageerde. Excuses!

• sir_huxley
Kluus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:30:
[...]

Oja my bad, ik dacht dat je reageerde op het bericht van @loyske, maar ik zie nu dat je op een heel ander bericht reageerde. Excuses!
Geen probleem. Ik begon enkel aan mijzelf twijfelen :)

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:22
Sammy_tukker schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

potverdikkie, ik zit net half nederland af te bellen of er toevallig nog een in 58 ergens staat... gefeliciteerd hoor _/-\o_
Ik heb er een in bestelling staan, na een geannuleerde 2025 bestelling (is dus eigenlijk doorgeschoven) maar heb er weinig fiducie in dat die ook komt, dus als hij ergens gewoon staat spring ik gelijk in de auto. (zeker nu ik hem vanochtend bij een andere dealert in maat 53 heb zien staan, tis een puik kleurtje)
Ladies and gentleman, we got him.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpKQmt-lN_fxBjeM13y-9Gzm2Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDlkhjUFFfqz5aU6zQ6YbEIU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hemel en aarde moeten bewegen, uiteindelijk bijna bij een andere dealer de fiets opgehaald, maar gelukkig was mijn dealer instaat om zelf via Cube een fiets te ruilen bij een andere dealer en zo toch de door mij gewenste fiets te leveren 🙂 Hulde voor leverend dealer Joop van Voorthuizen wat dat betreft. Eindelijk is hij er de Agree Pro Bail n Prism.

Nu hopen dat het binnenkort een keer hard regent en daarna als het zonnetje schijnt maar eens uitproberen (zout vindt hij niet zo lekke) 😏

[ Voor 3% gewijzigd door Sammy_tukker op 26-11-2025 12:02 ]

• GWBoes
Sammy_tukker schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:51:
[...]
(zout vindt hij niet zo lekke) 😏
hoezo niet? plastic roest toch niet :9

Flickr - Strava

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:04

sapphire

Die-hard pruts0r

@Sammy_tukker Ow hij kan prima wat zout hebben, heb hier z’n zwarte 2025 broertje staan en die heeft het afgelopen zomer prima gedaan na wat pekel meegepakt te hebben in februari/maart. Kwestie van afspoelen ;)

Veel plezier op deze schitterende fiets, mooi kleurtje idd!

Gabriël AM5

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:03
Sammy_tukker schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:51:
[...]

Ladies and gentleman, we got him.
Lekker kleurtje! Geniet ervan!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
orange.x schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:07:
Wat is hier een beetje de gemiddelde ervaring met TPU binnenbanden tov bijv tubeless?
Dat laatste (t.o.v. tubeless) niet. Wel losstaand (of tov butyl, maar net hoe je het bekijkt).
Vervolg op: TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" van een jaar geleden.

Inmiddels 1,5 jaar à ~ 18.000 km o.i.d totaal gereden op specifiek deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006573052438.html RideNow TPU 36 gram voor 18-32c in combinatie met 30 en 32mm GP5000 (non-TLR, gewoon de normale tube-type). Ook een paar honderd kilometer licht (Goois) gravel op de 32mms.

Als ik even snel kijk en reken heb ik er 11 gekocht - 2*2 momenteel in de fietsen - 2 in zadeltasje - 2 nog reserve = 3 lek gereden.
Eentje door glasscherven, twee door plakkende herfsttroep op mijn altijd gore woonwerkroute.
Heb ze alledrie niet kunnen plakken met die standaard meegeleverde patches.
TPU bandjes schijnen ook goed te plakken te zijn met de Park Tool GP-2 Super Patch... Dus een reserve binnenbandje + zo'n plaksetje moet je zeker wel thuis kunnen brengen denk ik.
Interessant!

Ben nog steeds overtuigd van TPU. Zie mijzelf voorlopig niet wisselen naar tubeless, latex of terug naar butyl.
+sneller
+lichter
+praktischer (twee in zadeltasje)
+even duur als butyl
-bar slecht te plakken (maar wel leuk dat je er standaard 2 patches bij krijgt per TPU biba :+ )
-wat vaker bijpompen (is de moeite niet)

Informaticus of vakkundig Googler?

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:10
Hi allen,

Mijn vrouw heeft een paar maanden terug een nieuwe racefiets gekocht. Haar vorige racefiets (een bulls Harrier, ergens uit 2014 gok ik) hebben we hier nog staan en moet weg. Hij is op dit moment echter niet berijdbaar: Er mist een derailleurwieltje en een zadel, en de afstelling van de gehele groepset en remmen moet eens goed door iemand met verstand worden nagelopen. Op dit moment staat de fiets ook best wel in de weg, dus we willen er graag snel vanaf.

Heeft iemand ervaring met het verkopen van zo'n soort fiets? Ik heb geen idee of hij nog wat waard is en of je op Markplaats bijvoorbeeld geinteresseerden gaat vinden. Ik heb er over getwijfeld om hem zelf eerst op te lappen, maar ben onvoldoende bedreven in het afstellen waardoor ik eerst kosten zou moeten gaan maken bij de LBS zonder dat ik weet wat het uiteindelijk oplevert. Iemand tips?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:27
Ik zou op z'n minst een derraileurwieltje en zadel erop zetten zodat de fiets rijdbaar is.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:00
Laten we naar de 2e hands markt kijken. Er staan gewoon heel veel oudere fietsen te koop. Ik denk dat het aanbod groter is dan de vraag. Zou jij als aspirant (onervaren) koper dan een opknapper halen of een knap exemplaar?

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-12 12:03
Maardiweb schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:40:
Hi allen,

Mijn vrouw heeft een paar maanden terug een nieuwe racefiets gekocht. Haar vorige racefiets (een bulls Harrier, ergens uit 2014 gok ik) hebben we hier nog staan en moet weg. Hij is op dit moment echter niet berijdbaar: Er mist een derailleurwieltje en een zadel, en de afstelling van de gehele groepset en remmen moet eens goed door iemand met verstand worden nagelopen. Op dit moment staat de fiets ook best wel in de weg, dus we willen er graag snel vanaf.

Heeft iemand ervaring met het verkopen van zo'n soort fiets? Ik heb geen idee of hij nog wat waard is en of je op Markplaats bijvoorbeeld geinteresseerden gaat vinden. Ik heb er over getwijfeld om hem zelf eerst op te lappen, maar ben onvoldoende bedreven in het afstellen waardoor ik eerst kosten zou moeten gaan maken bij de LBS zonder dat ik weet wat het uiteindelijk oplevert. Iemand tips?
Zoiets ga je niet verkopen, tenzij je het te koop aanbiedt voor reserveonderdelen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:48:
Ik zou op z'n minst een derraileurwieltje en zadel erop zetten zodat de fiets rijdbaar is.
@Maardiweb Ja dit en voor wat betreft even netjes afstellen kan je dit ook zien als de uitgelezen kans om dit jezelf eigen te maken. Er is genoeg te vinden op internet en het is geen rocket science. Het is zo handig als je zelf wat kan aan een fiets, ook als je onderweg problemen krijgt enzo...

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 27-11-2025 10:57 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb er over getwijfeld om hem zelf eerst op te lappen, maar ben onvoldoende bedreven in het afstellen waardoor ik eerst kosten zou moeten gaan maken bij de LBS zonder dat ik weet wat het uiteindelijk oplevert. Iemand tips?
uitstekende aanleiding om nagenoeg risicoloos aan een fiets te gaan lopen prutsen en dat zo te leren, me dunkt.

Youtube erbij en gaan :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:21

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Hi allen,

Nu te laat natuurlijk, maar ik zou geprobeerd hebben 'm in te ruilen bij aanschaf van de nieuwe.
Anders is de vraag wat een 'goede' soortgelijke fiets op Markplaats opbrengt.
Dan kun je bepalen of de fiets nog enige waarde heeft, maar vaak worden fietsen voor een 'emotionele' prijs te koop gezet en zit dat ver van de de marktwaarde af.
Dan kun je bepalen met een vrijblijvende offerte van een LBS of reparatie zinvol is.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Sammy_tukker
ik heb mijn oude bianchi gehouden: gaat tegen het plafond van de schuur, en als ik dan een keer gedoe of geen zin heb in zout op mijn nieuwe cube ga ik lekker met het italiaanse raspaardje de weg op. En van mijn kids mocht ik hem ook niet verkopen, die zien hun kans schoon dat ze over een paar jaar erop passen :)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:05
Sammy_tukker schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:22:
ik heb mijn oude bianchi gehouden: gaat tegen het plafond van de schuur, en als ik dan een keer gedoe of geen zin heb in zout op mijn nieuwe cube ga ik lekker met het italiaanse raspaardje de weg op. En van mijn kids mocht ik hem ook niet verkopen, die zien hun kans schoon dat ze over een paar jaar erop passen :)
Ik heb m'n oude Orbea ook nog in de schuur hangen, exemplaar uit 2010 met triple tiagra. Die wordt door m'n halve fietsclub inclusief mijzelf als reservefiets gebruikt. Ik denk dat hij zo'n 2 à 3 x per jaar van stal komt. Je moet er dan dus wel ruimte voor hebben.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ekoi heeft fietsbrillen met magnetisch verwisselbare lenzen. Ziet er handig uit en ze hebben nu 60% korting op alles (I know, ze hebben altijd korting)

Maar... ik zie alleen de lenzen, niet het frame :? Ben ik nou gek?

https://www.ekoi.com/nl/2175-magnetische-fietsbril

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@BreadFan Dat sowieso……

Zo vandaag de bestelling van Mantel binnen met een 4iiii R8100 ‘factory second’ power meter. Factory second was ik wat huiverig voor, een krasje is natuurlijk niet erg maar ja hoe erg zou het zijn zeker als je zelf heel zuinig bent en dus nog nette cranks hebt.
Maargoed retourneren kan altijd maar niet nodig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC8qwqMSF1_ECEvXu3HdeNVVZ8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XOlq59WY1MMmQVcKyy7JI0CB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQktnpC4_gLDZiLPz7l7UCSwSOs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LPs94OR0o2A37GpG7OekXd5M.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-aiYiF09UjTTh1JRwiMQ0EuoZE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CxaLb3XYoOILVuO8IquootJp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdMz5gNcBwYzBo9TOvqR44SVUZs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hUAmG31CvvSuPxl3djCFvMsU.jpg?f=user_large

Op de laatste twee foto’s heb ik mijn best moeten doen om de veegjes vast te leggen. Recht van voren is het echt amper zichtbaar, als het licht goed staat iets beter. Persoonlijk vind ik dit écht geen probleem :)

Nu eens tijd gaan vinden om het erop te zetten :)

Gabriël AM5

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:46
sapphire schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:56:
@BreadFan Dat sowieso……

Zo vandaag de bestelling van Mantel binnen met een 4iiii R8100 ‘factory second’ power meter. Factory second was ik wat huiverig voor, een krasje is natuurlijk niet erg maar ja hoe erg zou het zijn zeker als je zelf heel zuinig bent en dus nog nette cranks hebt.
Maargoed retourneren kan altijd maar niet nodig :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de laatste twee foto’s heb ik mijn best moeten doen om de veegjes vast te leggen. Recht van voren is het echt amper zichtbaar, als het licht goed staat iets beter. Persoonlijk vind ik dit écht geen probleem :)

Nu eens tijd gaan vinden om het erop te zetten :)
Ik heb hem inmiddels een paar weken op m'n MTB en krijg hem morgen binnen voor de gravel. Werkt erg goed. Waarom heb jij een ander kapje? Is dat enkel voor de refurbished zoals jij hem hebt? Ik heb er zo'n draaidopje op zitten voor de batterij.

Enige nadeel is dat als je rechts bent, je waarschijnlijk minder kracht zet met links. Ik heb een dubbelzijde power2max op m'n racefiets en weet daardoor het verschil tussen links en rechts (44/56%) en heb die correctie dus toegepast op de 4iiii (kan heel eenvoudig met de app op je telefoon)

edit-

En tijd vinden om hem erop te zetten? Het is letterlijk 2 minuten werk als je die dop hebt... :P

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

martijn k. schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:09:
[...]

Ik heb hem inmiddels een paar weken op m'n MTB en krijg hem morgen binnen voor de gravel. Werkt erg goed. Waarom heb jij een ander kapje? Is dat enkel voor de refurbished zoals jij hem hebt? Ik heb er zo'n draaidopje op zitten voor de batterij.

Enige nadeel is dat als je rechts bent, je waarschijnlijk minder kracht zet met links. Ik heb een dubbelzijde power2max op m'n racefiets en weet daardoor het verschil tussen links en rechts (44/56%) en heb die correctie dus toegepast op de 4iiii (kan heel eenvoudig met de app op je telefoon)

edit-

En tijd vinden om hem erop te zetten? Het is letterlijk 2 minuten werk als je die dop hebt... :P
Geen idee waarom die er anders uitziet, staat ook zo op de product foto. Vind het er wel tof uitzien.

En mijn dominante been is links dus ik verwacht ook geen 51-49% li-re verhouding maar dat hoef ook niet.
En qua tijd, ja I know maar vanavond alleen thuis met de kinderen, morgen alleen met de kids, vrouw ziek geweest, huis ontploft en zaterdag Sint vieren met de familie dus vraagt nog eea aan voorbereidingen.
Waarschijnlijk morgenavond wel tijd want moet echt m’n ketting nog smeren wil ik zaterdag nog een klein rondje willen doen :9

Gabriël AM5

• DDX
martijn k. schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:09:
[...]
Pas op met zomaar die correctie aan te passen.
Ik heb 3 fietsen met dubbel 4iiii en die komt redelijk richting de 50/50 vaak (vaak net iets meer 51/49 of 52/48)
Favero RS dubbel komt ongeveer overeen.
Maar 2 fietsen waar ik een quarq op heb zitten zitten eigenlijk continu op de 55/45 of 54/46.
Quarq doet ook geen echte meting l/r maar doet een berekening op basis van het totale vermogen.
Rotor die ik heb doet ongeveer hetzelfde als de quarqs
Nu weet ik niet wat power2max doet, maar volgens mij is dat ook een spider meting toch dus ook een schatting van het vermogen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ok Tweakerbloed kruipt waar het niet gaan kan maar de crankarm zit er op :+

@martijn k. Wel iets meer dan 2 minuten werk, alle schroefdraden in montagepasta zetten, zijkant van BB even schoongemaakt en een nieuw vetje maar inderdaad wel prima te doen :)
Gelijk gekoppeld aan de Wahoo en find my netwerk :)

Gabriël AM5

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:00
BreadFan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:00:
Ekoi heeft fietsbrillen met magnetisch verwisselbare lenzen. Ziet er handig uit en ze hebben nu 60% korting op alles (I know, ze hebben altijd korting)

Maar... ik zie alleen de lenzen, niet het frame :? Ben ik nou gek?

https://www.ekoi.com/nl/2175-magnetische-fietsbril
Nee, je bent niet gek.

Ekoi geeft regelmatig 60% korting op de hele webshop, maar vervolgens halen ze dan producten van de site waarop ze die korting kennelijk niet willen geven.

Ze verkopen bijvoorbeeld ook brillen met inserts op sterkte. Die verdwijnen altijd van de site tijdens zo'n actie en staan er plots weer op als de actie is afgelopen.

Die magnetic brillen zijn wel regelmatig afgeprijsd als set; bril met een aantal (3?) glazen.

Het business model van Ekoi is wat bedenkelijk, maar ik ben best tevreden met hun spullen. Geen ervaring met hun brillen overigens.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:29:
[...]

Pas op met zomaar die correctie aan te passen.
Ik heb 3 fietsen met dubbel 4iiii en die komt redelijk richting de 50/50 vaak (vaak net iets meer 51/49 of 52/48)
Favero RS dubbel komt ongeveer overeen.
Maar 2 fietsen waar ik een quarq op heb zitten zitten eigenlijk continu op de 55/45 of 54/46.
Quarq doet ook geen echte meting l/r maar doet een berekening op basis van het totale vermogen.
Rotor die ik heb doet ongeveer hetzelfde als de quarqs
Nu weet ik niet wat power2max doet, maar volgens mij is dat ook een spider meting toch dus ook een schatting van het vermogen.
Ja same here, op mijn MTB ook een spider pm die een inschatting doet van L/R en die geeft keurig altijd 50/50 terwijl ik volgens de Assiomas op de race richting 54/46 ging vaak.

Die spider pms zijn echt top om je totale vermogen te meten maar de L/R moet je inderdaad met een korreltje zout nemen.

Zolang de 4iiii je enige pm is maakt het ook niet veel uit eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 28-11-2025 06:52 ]

• DDX
Kluus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:48:
[...]

Ja same here, op mijn MTB ook een spider pm die een inschatting doet van L/R en die geeft keurig altijd 50/50 terwijl ik volgens de Assiomas op de race richting 54/46 ging vaak.

Die spider pms zijn echt top om je totale vermogen te meten maar de L/R moet je inderdaad met een korreltje zout nemen.
Wel grappig dat bij jou die spider pm dan weer 50/50 doet.
Toch wel benieuwd waarom ik dat bij mij nooit zie, op welke manier hij dan denkt dat ik meer met links trap.

Ik ben trouwens rechts, dus dat zegt ook niets over links/rechts verhouding.
Als je eenzijdige meting doet is dat toch altijd minder nauwkeurig.
Als ik rond ftp trap zit ik bijvoorbeeld meer richting 50/50 dan als ik gewoon rustig rondje fiets.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-12 09:11
Als je rechts(handig) bent is je linkerbeen vaak sterker (meestal sprongbeen)

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:16
Wie springt er nog als 'ie een fiets heeft?

Maar serieus: is dat ook zo als je daar niet actief op traint?

[ Voor 50% gewijzigd door guapper op 28-11-2025 11:17 ]

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:56

derx666

mecker ende blaet

guapper schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:16:

MTB-ers

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:37
DDX schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:13:
[...]

Wel grappig dat bij jou die spider pm dan weer 50/50 doet.
Toch wel benieuwd waarom ik dat bij mij nooit zie, op welke manier hij dan denkt dat ik meer met links trap.
Een spider PM kan niet daadwerkelijk L/R balans meten. In de spider kan je alleen het totaal aan kracht zien, maar niet hoeveel kracht je links zet en hoeveel rechts.
Een spider PM "berekent" de L/R balans door het gemeten vermogen toe te schrijven aan het been dat op dat moment naar beneden aan het trappen is.

In de praktijk werkt het been dat omhoog gaat meestal het been waarmee je naar beneden trapt een beetje tegen. Je hebt dus zowel een P+ (de positieve bijdrage aan vermogen door het been dat naar beneden trapt) en een P- (het "verlies" van het been dat omhoog gaat). Die P- is trouwens geen daadwerkelijk verlies, omdat de energie potentiële zwaartekrachtenergie wordt, opgeslagen in het been dat omhoog is gegaan, en die krijg je weer terug zodra het been weer naar beneden gaat.

Een spider PM berekent de L/R balans correct als de P- verwaarloosbaar is. Anders gaat het fout: stel dat je (zoals ik) een heel lui rechterbeen hebt, die maar heel moeilijk omhoog gaat. Dan lijkt het voor de spider PM alsof je linkerbeen heel weinig werk doet, terwijl het tegenovergestelde juist waar is: je linkerbeen is keihard aan het werken om je luie rechterbeen omhoog te krijgen, maar een spider PM ziet alleen de som van P+ (links) en P- (rechts) die veel lager uitvalt.
Bij de andere helft van de pedaalslag gaat het dan (weer) fout, omdat daar energie die het linkerbeen heeft "opgeslagen" in het rechterbeen weer teruggegeven wordt en door de spider PM wordt toegerekend aan het rechterbeen.
Bij mij is het vrij extreem: ik heb een 60/40 balans, maar omdat dat voor een groot deel komt doordat m'n rechterbeen niet goed omhoog gaat, denkt een spider PM bij mij dat ik een 47/53 balans heb -- hij denkt dus dat m'n imbalans de andere kant op gaat dan hij daadwerkelijk is.

• Frenz64
guapper schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:16:

Yup, elke 'hindernis' neem je automagisch met je linkerbeen. Uit mijn atletiek en basketball verleden komt die wetenschap. Onbewust doe je dat.

• GWBoes
Mooi voorbeeld bij het verhaal van @Tom-Z . Mijn crankarm was afgebroken, met 1 been terug naar huis gefietst en alsnog geen 0-100% op de spider Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJG6BAl_suR6DEJ9-0_qGoAbTYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GQ45omH4WHs0SIOJ8MEnJTQk.png?f=fotoalbum_large

Flickr - Strava

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01
GWBoes schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:05:
Mooi voorbeeld bij het verhaal van @Tom-Z . Mijn crankarm was afgebroken, met 1 been terug naar huis gefietst en alsnog geen 0-100% op de spider [Afbeelding]
ja, op zich logisch, zeker met 1 crank moet je wel trekken om de cirkel rond te maken, die kracht wordt dan gewoon aan je andere been toegekend.

Ik denk dat het in de praktijk prima werkt hoor, zeker beter dan een enkelzijdige, en dat is eigenlijk voor de meeste onder ons ook al prima

Strava

• DDX
Eigenlijk zou het mooi zijn als je gewoon l/r kan uitschakelen als je via spider meet.

• GerbenBK
Frenz64 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:32:
Als je rechts(handig) bent is je linkerbeen vaak sterker (meestal sprongbeen)
En als je ambidexter bent?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:11

McMiGHtY

- burp -

Ik ken alleen Dexter

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Frenz64
Dan zou ik een single sided nemen

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

GWBoes schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:05:
Mooi voorbeeld bij het verhaal van @Tom-Z . Mijn crankarm was afgebroken, met 1 been terug naar huis gefietst en alsnog geen 0-100% op de spider [Afbeelding]
Ben ik de enige die verbaasd is en zich afvraagt hoe je een crankarm breekt? :X

@Frenz64 Zouden volgens die logica dus alle rechtshandige een dominant linker been hebben?

Ik weet uit mijn karate tijd dat ik al die jaren één van de weinige was met een voorkeur om met links te trappen terwijl ik rechtshandig ben :?

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 28-11-2025 18:10 ]

Gabriël AM5

• Kluus

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:07:
[...]

Waarschijnlijk wel, memo gemist? ;)
https://bike.shimano.com/...s-inspection-program.html

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zeker gemist maar das best een heftig dingetje :X

Gabriël AM5

• GWBoes
sapphire schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:07:
[...]
Dit voorbeeld was met een Mountainbike, vandaar ook de gigantische spreiding in balans voor de breuk, constant aanzetten voor bultjes en na bochten. Paar weken ervoor had ik een boomstronk in het lange gras geraakt, daarna een tik met trappen en de eerstvolgende rit brak hij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZAbJqPVIk4IPT4dG1LAX1Ih07U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65SsgRv7erkOwp60zXNoukl2.jpg?f=fotoalbum_small
Onder garantie een nieuwe gekregen maar dit is wel m'n laatste carbon crank op de MTB :+

Flickr - Strava

• kaassouflee
  • Laatst online: 14:07
https://www.cube.eu/nl-en...ree-c-62-models-2025-2026

Aangezien hier wel een aantal Cube Agree rijders zitten leek het me nuttig deze even te delen. Mogelijk fouten in voorvork voor modellen uit 2025 en 2026.
Was zelf aan het kijken naar een Agree One uit een van die jaren, maar misschien toch nog maar even wachten :(

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:20
Vandaag weer lekker stukje gereden al merk ik dat wanneer alles natter is ik voorzichtiger ben omdat ik op de klinkertjes al vrij snel glij. Ik denk er daarom over na om een 2e set (simpele) wielen te kopen en daar een setje continental grand prix 4-seasons op te leggen.

Ik verwacht flink verschil daarmee te hebben of kom ik dan bedrogen uit?

Momenteel fiets ik op compleet gladde 23mm bandjes en zou graag gaan naar 25mm (misschien zelfs 28mm voor maar ik heb geen idee waar ik kan vinden of dat past? Op het oog zou t prima moeten gaan.. Heb een trek one.five)

Overigens geef ik totaal nog niets om snelheid oid. Wel om comfort maar dat is nu al prima/ik weet niet beter.
Ik fiets vooral nog om te herstellen, kom van een vo2max af van 14,9 en inmiddels na een jaar trainen en nu paar maanden fietsen 28,7 (en word dus ook enigszins medisch begeleid)

• Sammy_tukker
kaassouflee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:56:

Aangezien hier wel een aantal Cube Agree rijders zitten leek het me nuttig deze even te delen. Mogelijk fouten in voorvork voor modellen uit 2025 en 2026.
Was zelf aan het kijken naar een Agree One uit een van die jaren, maar misschien toch nog maar even wachten :(
Hoe noemen ze dit ook al weer, doodgemaakt met een blije mus? Kat in de zak van Sinterklaas…. Morgen gelijk maar ff langs bij de dealer, mijn framenummer is affected, maar de vork moet los om het nummer te checken, dat mogen ze mooi ff bij de dealer doen….

En ik wilde hem nog wel aanstaande vrijdag inweiden.. bijna kort kort weer, dat moet gevierd worden, maar gelukkig heb ik mijn oude vertrouwde bianchi nog 🤡

[ Voor 9% gewijzigd door Sammy_tukker op 03-12-2025 20:29 ]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:26
kaassouflee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:56:

Ben met een fiets maatje aan het appen, die dacht het even zelf te checken.
ALLES moet los, het is echt veel werk....

De eerste vervangende vorken worden pas in Februari verwacht |:(
Gelukkig heb ik nog een bijna nagel nieuwe Nuroad...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• raymondw
  • Laatst online: 13:26
Het word wel duidelijk gecommuniceerd....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDqDrBEj_GVK5CsyG7nsyTpQ9YM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dI9wAS1BfxUzIinkXUd6RAeo.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• DDX
'in rare cases, some carbon forks have shown cracks above the brake mount'

Als ik dat zo lees kan je ook prima zelf even kijken/de boel in de gaten houden.
Lijkt me niet dat het instant compleet doorscheurt.
Maargoed blijft een risco natuurlijk maar je fietste er gisteren ook gewoon op zegmaar.

• Torgo
  • Laatst online: 12:51
Nou zeg, heb er pas drie ritjes op zitten op mijn nieuwe Cube Agree. En de dealer is een uur rijden. 😵‍💫. Gelukkig is het indoor season.

• blitzkrieg
  • Laatst online: 14:22

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Die van mij ook. Gelukkig de dealer op een kwartier. Jammer genoeg net de fiets weer compleet onder de bagger. Kan ik eerst weer poetsen.

Gelukkig de andere fiets nog steeds beschikbaar. N+1 *O*

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• kaassouflee
  • Laatst online: 14:07
Zelf al een tijdje aan het zoeken naar opvolging van mn aluminium Sensa met smalle bandjes. Twijfel tussen de Cube agree one (2025 of 2026 model) en een Trek madone sl5 gen8.
De trek zat eigenlijk lekkerder en is iets goedkoper, maar heeft mindere wielen en mechanisch 105. De Cube heeft goede specs, maar zat iets minder lekker. Ik verwacht met smaller stuur of andere stuurpen wel lekker te kunnen zitten Wat betreft de trek twijfel ik of die voor langere ritten comfortabel genoeg is (iemand ervaring hier?).
Verder heeft die mechanische 105 met interne bekabeling. Hoe is de ervaring hiermee, blijft dat betrouwbaar schakelen ondanks de interne bochten?

Cube heeft vooral een wat te breed stuur (44cm op maat 58 bij het 2025 model), maar zoals bekend wel goed uitgerust natuurlijk. Even afwachten hoe snel dit gedoe van de voorvork is opgelost, maar gezien het weer kan ik nog wel even wachten.
Hoe is de ervaring hier verder van jullie met de agree (one)?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:05
MisterEagle schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:56:
Vandaag weer lekker stukje gereden al merk ik dat wanneer alles natter is ik voorzichtiger ben omdat ik op de klinkertjes al vrij snel glij. Ik denk er daarom over na om een 2e set (simpele) wielen te kopen en daar een setje continental grand prix 4-seasons op te leggen.

Momenteel fiets ik op compleet gladde 23mm bandjes en zou graag gaan naar 25mm (misschien zelfs 28mm voor maar ik heb geen idee waar ik kan vinden of dat past? Op het oog zou t prima moeten gaan.. Heb een trek one.five)

Overigens geef ik totaal nog niets om snelheid oid. Wel om comfort maar dat is nu al prima/ik weet niet beter.
Ik fiets vooral nog om te herstellen, kom van een vo2max af van 14,9 en inmiddels na een jaar trainen en nu paar maanden fietsen 28,7 (en word dus ook enigszins medisch begeleid)
Ik heb een setje ‘winterwielen’ met zoals we in Utrecht zeggen een stel winterbândsjies. Voor mij is ‘t belangrijkste dat ze een minder snel lek raken, ‘t extra profiel doet echt niet heel veel.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• GerbenBK
DDX schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:54:
'in rare cases, some carbon forks have shown cracks above the brake mount'

Als ik dat zo lees kan je ook prima zelf even kijken/de boel in de gaten houden.
Lijkt me niet dat het instant compleet doorscheurt.
Maargoed blijft een risco natuurlijk maar je fietste er gisteren ook gewoon op zegmaar.
Gister wist je het natuurlijk niet, en je weet ook niet zeker of 'an insufficient resin content in this area' zichtbaar is bij jouw vork.

• Sammy_tukker
blitzkrieg schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:16:
Die van mij ook. Gelukkig de dealer op een kwartier. Jammer genoeg net de fiets weer compleet onder de bagger. Kan ik eerst weer poetsen.

Gelukkig de andere fiets nog steeds beschikbaar. N+1 *O*
Hup onder de bagger wegbrengen dat ding: als je een goede dealer hebt komt die echt wel schoon terug 🥱

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

raymondw schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:29:
[...]

Ben met een fiets maatje aan het appen, die dacht het even zelf te checken.
ALLES moet los, het is echt veel werk....

De eerste vervangende vorken worden pas in Februari verwacht |:(
Gelukkig heb ik nog een bijna nagel nieuwe Nuroad...
Vanmiddag ook maar even bellen maar dat is mooi k*t als ik tot februari niet kan fietsen, dag planning :w

Lekker de powermeter er nét op en nog niet eens kunnen proberen :( Ik word overigens wel gek van de melding van Find my elke dag als ik van huis ga :+

En nog een andere vraag, heb je voor 12s kettingen (Shimano) een aparte chain checker nodig of werkt die van de 10S ook of zijn de afmetingen anders?

[ Voor 24% gewijzigd door sapphire op 04-12-2025 08:32 ]

Gabriël AM5

• dfbt
Ik had dus letterlijk voor morgen een afspraak bij een cube dealer in de buurt om voor de CUBE AGREE C:62 PRO BALI/PRISM te gaan kijken. Straks maar even bellen.

Het wordt mijn 2e racefiets ooit die ik van plan ben om te gaan kopen, maar mijn 1e fiets ( mijn bianchi uit 2017) ga ik never nooit weg doen. Die is verder nog helemaal prima, dus wordt als fiets gewoon gebruikt voor in Kickr core die op zolder staat, en eventueel voor ritjes met de kinderen in de zomer achter de racefiets in het karretje.

Doen jullie allemaal je oude fiets weg als je een nieuwe koopt?

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:00
dfbt schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:32:
Ik had dus letterlijk voor morgen een afspraak bij een cube dealer in de buurt om voor de CUBE AGREE C:62 PRO BALI/PRISM te gaan kijken. Straks maar even bellen.

Het wordt mijn 2e racefiets ooit die ik van plan ben om te gaan kopen, maar mijn 1e fiets ( mijn bianchi uit 2017) ga ik never nooit weg doen. Die is verder nog helemaal prima, dus wordt als fiets gewoon gebruikt voor in Kickr core die op zolder staat, en eventueel voor ritjes met de kinderen in de zomer achter de racefiets in het karretje.

Het heet een N+1 met een reden.
Eerste (serieuze) racefiets gehouden om op te koersen. Hangt nu weeral een jaar eigenlijk ongebruikt aan de muur wegens niet meer koersen en compleet ander rijgevoel dan m'n nieuwe racer. Dus die staat wel op de nominatie om te verkopen, maar velgremmen en wat lakschade drukt te prijs. Dus dan denk je: ach, ik houd 'm wel. O+

Hier overigens een CUBE AGREE C:62 SLX in liquidblue die niet in de getroffen vorken lijkt te zitten :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• GWBoes

Bredere banden met lagere druk geeft wel meer grip maar met velgremmen gaat breder dan 25mm zelden praktisch zijn, vooral met slecht weer wil je wat meer ruimte vrijhouden omdat elk zandkorreltje, blaadje en takje meegenomen wordt en in je klauw blijft hangen.
25 mm zal iets effect hebben maar "4 seizoenen" banden zijn meestal vooral lekbestendiger en daardoor ook harder dus geven niet perse meer grip.

Flickr - Strava

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik heb al meerdere fietsen weggedaan hoor. Mijn allereerste aluminium racefiets. Mijn opvolger daarvan welke bijna volledig carbon was. Een Isaac gravelfiets waarvan ik frame heb laten vervangen en in de tussentijd een aluminium cyclocrosser voor had gekocht is ook weggegaan.

Heb nu nog mijn huidige racefiets en ik heb bijna alle onderdelen, wielen moeten nog komen, voor mijn nieuwe fiets binnen! Maar ik ga het frame en vork eerst nog even laten bijspuiten met een extra laklaag zodat de decals onder een beschermende laag komen. Zal binnenkort wel even een paar foto's maken!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb mijn tweede fiets in Corona tijd gekocht. De tijd waarin je beginnersfietsen van ca 2 jaar oud probleem met winst tov de aanschaftijd kon verkopen. Dat leek me toen wel een goed idee :D .

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-12 14:30
sapphire schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:29:
[...]
En nog een andere vraag, heb je voor 12s kettingen (Shimano) een aparte chain checker nodig of werkt die van de 10S ook of zijn de afmetingen anders?
Bij Shimano kan je daar gewoon dezelfde checker voor gebruiken. Sram 12s schijnt wel af te wijken door andere dikte van de rollers.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
Hier even wat foto's van het frame + vork:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR0Yviv1rq8L-oWQNSHY-12BFGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niKr1MqfStWqkVPMsAgvF5X5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aoEuAJpVvnslX80IFGThV67CRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHHguizg7za1jY3UfYZes6VR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9smgmrrgDtXeD0Nd5i9t-V9oQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwApRgHOhorItFbK8gC7q2fy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34BrJFQFXcV_Df4SlNcRDXjMjg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCn0n3GA8T9AEf49cvX02m8z.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie is wel dat de decals onder bepaalde lichtinvallen verschillend kleuren. Soms lijkt het bijna zwart, een andere hoek is het echt meer zilver en het kan ook bijna opgaan in de rest van het frame.
Het is dus niet echt wit wit maar Pearl White, parelmoer effect dus. Ben benieuwd hoe het er in de zon uit komt te zien en natuurlijk met alles erop en eraan!

[ Voor 4% gewijzigd door orange.x op 04-12-2025 12:48 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-12 08:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik fiets al 5 jaar op 28mm, met velgremmen. (Trek 1400) Bij mij past dat net. Maar wat gezegd wordt hier over hoe weinig plaats nog in aan de vork is waar. Van zodra je wat modder meeneemt of blaadjes, blijft het zitten. Maar bij gewoon nat weer en propere wegen, lukt dat wel.
De iets lagere druk doet meer voor grip. Maar de 4-season is vooral voor lekbestendigheid. Ik denk zelfs dat conti zelf zegt dat hun 4-s minder grip biedt dan de conti 5000.
Mijn system weight is 95 kg en ik rijd zo een 5 bar. Scheelt toch een stuk in grip tov mijn oude oude setup van 6.5 bar op de 23mm.

tl;dr Mooie wegen probeer 28mm conti
Veel kans op lek, neem 4-Season
Veel vuil, vermijd best 28mm

• Torgo
  • Laatst online: 12:51

Als je hem nog moet kopen, heb je natuurlijk geen last van de recall, dan checken ze het (en fixen ze het indien nodig) voordat je je fiets krijgt.

Ik heb mijn oude fiets ook bewaard en gepromoveerd tot permanente indoor fiets. :)

• Sammy_tukker
Sammy_tukker schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:22:
[...]

Hoe noemen ze dit ook al weer, doodgemaakt met een blije mus? Kat in de zak van Sinterklaas…. Morgen gelijk maar ff langs bij de dealer, mijn framenummer is affected, maar de vork moet los om het nummer te checken, dat mogen ze mooi ff bij de dealer doen….

En ik wilde hem nog wel aanstaande vrijdag inweiden.. bijna kort kort weer, dat moet gevierd worden, maar gelukkig heb ik mijn oude vertrouwde bianchi nog 🤡
Dat inweiden gaat hem niet worden, net bij de fm gehoord dat hij onder de terugroepactie valt, cube kennende zal dat wel een jaartje duren…. Mooi kl-ten zeggen we dan…

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
De Crivit montagestandaard van Lidl is weer afgeprijsd. Ik wil graag een meer robuuste zoals de Park Tool PCS-10, maar voor twee tientjes is het (kennelijk) een prima tijdelijke oplossing. Weet iemand of deze ook in de winkel te vinden is, of moet je het per se online bestellen?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb em gewoon in de winkel gehaald.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:06
dingbat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:33:
Het Crivit montagestandaard van Lidl is weer afgeprijsd. Ik wil graag een meer robuuste zoals de Park Tool PCS-10, maar voor twee tientjes is dit (kennelijk) een prima tijdelijke oplossing. Weet iemand of deze ook in de winkel te vinden is, of moet je het per se online bestellen?
De Lidl montagestandaard is alleen in de winkel als deze in de reclamefolder staat vermeld, anders alleen via de webshop te bestellen.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11
orlok schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:05:
[...]

De Lidl montagestandaard is alleen in de winkel als deze in de reclamefolder staat vermeld, anders alleen via de webshop te bestellen.
@dingbat
Nee vaak ook als restpartij. Tijdje geleden lagen ze hier voor 18 euro toen de winkel ging verbouwen. Meen dat ik het hier nog gepost had destijds.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wbt de Cube terugroepactie…..

Gisteren de LBS gebeld en ik was hem net voor want hij had de dag ervoor (3e dus) bericht van Cube gehad met alle benodigde info. Hij mocht er 5 checken en had net alle gegevens bij elkaar gezocht.
Verder was hij er heel relaxed over, ik vertelde dat ik baalde omdat ik nét een PM erop gezet heb en deze zaterdag even wilde testen. Hij had zoiets van even goed kijken rondom de remklauw en als het er goed uitziet gewoon zaterdagochtend een rondje doen en ‘s middags even langsbrengen.
Probleem zou zich vooral uiten bij excessief remmen bv een noodstop op hoge snelheid, remmen in een afdaling, etc.
Hij had ook te horen gekregen dat vervangende vorken pas begin februari leverbaar zouden zijn en baalde daar erg van!

Nouja we gaan het zien hopelijk valt het mee.

Gabriël AM5

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Bedankt! In de folder zie ik niks, maar ik ga wel even langs een filiaal in de buurt in het geval ze er eentje hebben liggen. Was die standaard vorige week maar afgeprijsd toen ik uren gebukt stond omdat de achterderailleur moeilijk deed. Toen leek een paar honderd euro voor een mooi standaard om fysio te voorkomen een uitstekend idee! Maar de feestdagen worden al duur, dus moet het even wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door dingbat op 05-12-2025 07:53 ]

• Sammy_tukker
sapphire schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:21:
Wbt de Cube terugroepactie…..

Gisteren de LBS gebeld en ik was hem net voor want hij had de dag ervoor (3e dus) bericht van Cube gehad met alle benodigde info. Hij mocht er 5 checken en had net alle gegevens bij elkaar gezocht.
Verder was hij er heel relaxed over, ik vertelde dat ik baalde omdat ik nét een PM erop gezet heb en deze zaterdag even wilde testen. Hij had zoiets van even goed kijken rondom de remklauw en als het er goed uitziet gewoon zaterdagochtend een rondje doen en ‘s middags even langsbrengen.
Probleem zou zich vooral uiten bij excessief remmen bv een noodstop op hoge snelheid, remmen in een afdaling, etc.
Hij had ook te horen gekregen dat vervangende vorken pas begin februari leverbaar zouden zijn en baalde daar erg van!

Nouja we gaan het zien hopelijk valt het mee.
Dan ben ik toch blijer met mijn lbs: als Volvo zijn auto’s terugroept vanwege een probleem met de veiligheidsgordels rij ik er in de basis (behalve naar de dealer) ook niet mee door, er staat heel duidelijk in de recall ‘don’t use the bike’: laat de lbs lekker een oplossing bedenken als jij zaterdag wil fietsen (hij heeft vast wel een mooie demofiets voor je staan)

• blitzkrieg
  • Laatst online: 14:22

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb gisterenmiddag ook gebeld. Kon dezelfde middag wel langs komen, maar heb nu afspraak voor vanmiddag.
Gisteravond ook een (standaard) mail van ze gehad met uitleg en de vraag om een afspraak te maken.

Lijkt tot nu toe erg netjes te gaan, vanmiddag maar kijken of mijn voorvork er ook bij zit.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:30

Ik had de oude ingeruild, maar ook weer terug “gekocht” om te gebruiken op de indoor trainer.

[ Voor 47% gewijzigd door newtastyland op 05-12-2025 09:12 ]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:12
Ik nu wel. Zoniet, dan had ik nu 3 MTB 's en 4 racefietsen gehad. Via marktplaats of Buycyle gaat prima.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:26:
[...]

Dan ben ik toch blijer met mijn lbs: als Volvo zijn auto’s terugroept vanwege een probleem met de veiligheidsgordels rij ik er in de basis (behalve naar de dealer) ook niet mee door, er staat heel duidelijk in de recall ‘don’t use the bike’: laat de lbs lekker een oplossing bedenken als jij zaterdag wil fietsen (hij heeft vast wel een mooie demofiets voor je staan)
Als ik het niet geweten had was ik ook gaan fietsen. Aangezien ik de remmen afgelopen jaar al flink op de proef gesteld heb kan die paar kilometer extra er ook nog wel bij.
Noem het nuchter, noem het stront eigenwijs maar ik heb niet de illusie dat mijn voorvork opeens spontaan breekt nu ik dit gelezen heb :?

Gabriël AM5

• Sammy_tukker
sapphire schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:56:
[...]

Als ik het niet geweten had was ik ook gaan fietsen. Aangezien ik de remmen afgelopen jaar al flink op de proef gesteld heb kan die paar kilometer extra er ook nog wel bij.
Noem het nuchter, noem het stront eigenwijs maar ik heb niet de illusie dat mijn voorvork opeens spontaan breekt nu ik dit gelezen heb :?
Probleem met carbon is dat het in een keer breekt zonder waarschuwing, behalve een waarschuwing op papier (of een forum O-) )

• GerbenBK
sapphire schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:56:
[...]

Iedereen maakt z'n eigen afweging van het risico. Ik denk dat ik persoonlijk ook enorm in de verleiding zou zijn gekomen als het m'n enige fiets zou zijn. Maar het is natuurlijk geen illusie.

De kans dat je vork breek is groot genoeg dat Cube een massale terugroepactie doet, alhoewel de kans dat dat precies bij jou gebeurt waarschijnlijk nog steeds heel klein is. Door de vork, zoals hier eeder gesuggereerd werd, vaker te inspecteren kun je dat risico nog wat verder verkleinen. Maar als je half januari zonder tanden in het ziekenhuis ligt, baal je denk ik dat je het risico hebt genomen. :*)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:00:
[...]

Probleem met carbon is dat het in een keer breekt zonder waarschuwing, behalve een waarschuwing op papier (of een forum O-) )
Klopt maar er is niets veranderd behalve dat er een waarschuwing is.
Volgens de LBS is de waarschuwing dat er scheuren kunnen ontstaan bij de remklauw niet dat ze spontaan dwars doormidden breken.
Het is dezelfde vork waarmee ik de vorige rit wel vol gas alles mee deed. Als ze de waarschuwing een week later uit gedaan hebben zou het geen probleem geweest zijn?

Ik snap dat CUBE zegt ‘stop, rij geen meter meer’ want ze kunnen niet anders. Als ze zeggen ‘kijk maar wanneer het je uitkomt om eens te checken’ is dat juridisch zelfmoord.

Idem met ‘rij er alleen mee naar de dealer’ als je dealer 40km ver weg zit is 40km geen probleem? Zit je dealer 5km ver weg en rijd je eerst 35km voor wat anders en dan naar de dealer dan is het wel een probleem :?
GerbenBK schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:11:
[...]

Iedereen maakt z'n eigen afweging van het risico. Ik denk dat ik persoonlijk ook enorm in de verleiding zou zijn gekomen als het m'n enige fiets zou zijn. Maar het is natuurlijk geen illusie.

De kans dat je vork breek is groot genoeg dat Cube een massale terugroepactie doet, alhoewel de kans dat dat precies bij jou gebeurt waarschijnlijk nog steeds heel klein is. Door de vork, zoals hier eeder gesuggereerd werd, vaker te inspecteren kun je dat risico nog wat verder verkleinen. Maar als je half januari zonder tanden in het ziekenhuis ligt, baal je denk ik dat je het risico hebt genomen. :*)
Nouja half januari zal wel meevallen, zaterdagmiddag staat de fiets bij de fietsenmaker hoor, afspraak staat al.
Cube heeft gewoon een risicoanalyse gedaan en ik geloof echt wel dat ze zo’n actie met een reden opzetten. Maar hebben ze hebben ze op een gegeven moment geen keuze want als ze het niet doen en er gebeuren grote ongelukken en blijkt dat ze dit al lang wisten zijn ze de sigaar.

Maargoed we gaan het zien, als ik zaterdag in de kreukels lig zal ik de ‘I told you so’s’. Sportief in ontvangst nemen hier :X

[ Voor 38% gewijzigd door sapphire op 05-12-2025 10:30 ]

Gabriël AM5

• orlok
Mistraller schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:11:
[...]

@dingbat
Nee vaak ook als restpartij. Tijdje geleden lagen ze hier voor 18 euro toen de winkel ging verbouwen. Meen dat ik het hier nog gepost had destijds.
Dat zou best kunnen, maar dan alleen in jouw winkel. 😉

• Sammy_tukker
GerbenBK schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:11:
[...]

Misschien wordt het tijd dat we doorverwijzen naar: Zorgverzekering 2026

Mijn two cents: neem alleen verplicht eigen risico en een tandongevallenmodule, dan kun je rustig op je Cube doorfietsen ;) kost je max €385 :+

• Frenz64
sapphire schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:19:
[...]

Klopt maar er is niets veranderd behalve dat er een waarschuwing is.
Volgens de LBS is de waarschuwing dat er scheuren kunnen ontstaan bij de remklauw niet dat ze spontaan dwars doormidden breken.
Het is dezelfde vork waarmee ik de vorige rit wel vol gas alles mee deed. Als ze de waarschuwing een week later uit gedaan hebben zou het geen probleem geweest zijn?

Ik snap dat CUBE zegt ‘stop, rij geen meter meer’ want ze kunnen niet anders. Als ze zeggen ‘kijk maar wanneer het je uitkomt om eens te checken’ is dat juridisch zelfmoord.

Idem met ‘rij er alleen mee naar de dealer’ als je dealer 40km ver weg zit is 40km geen probleem? Zit je dealer 5km ver weg en rijd je eerst 35km voor wat anders en dan naar de dealer dan is het wel een probleem :?

[...]

Nouja half januari zal wel meevallen, zaterdagmiddag staat de fiets bij de fietsenmaker hoor, afspraak staat al.
Cube heeft gewoon een risicoanalyse gedaan en ik geloof echt wel dat ze zo’n actie met een reden opzetten. Maar hebben ze hebben ze op een gegeven moment geen keuze want als ze het niet doen en er gebeuren grote ongelukken en blijkt dat ze dit al lang wisten zijn ze de sigaar.

Maargoed we gaan het zien, als ik zaterdag in de kreukels lig zal ik de ‘I told you so’s’. Sportief in ontvangst nemen hier :X
Ik snap je wel en het risico lijkt me wel aanvaardbaar in jouw specifieke geval, maar ik kijk er niet 'statistisch' naar. Ik zou gewoon niet meer helemaal relaxed op de fiets zitten met de gedachte dat heel hard in de remmen knijpen mss niet zo'n goed plan is.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:26

joker1977

Tweakert

Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:26:
[...]

Dus je hebt er (potentieel) een jaar erop gefietst zonder zorgen, maar nu ineens verandert alles en ga je niet meer erop fietsen. Tja..

Ik zou zelf een rondje gaan fietsen en dan op een later moment naar de fietsenmaker; maar zou me absoluut niet druk maken..

• Bezulba
  • Laatst online: 15:47

Bezulba

Formerly known as Eendje

joker1977 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:45:
[...]

Dus je hebt er (potentieel) een jaar erop gefietst zonder zorgen, maar nu ineens verandert alles en ga je niet meer erop fietsen. Tja..

Ik zou zelf een rondje gaan fietsen en dan op een later moment naar de fietsenmaker; maar zou me absoluut niet druk maken..
Vraag aan de Ford Pinto eigenaren hoe goed zo'n strategie werkt...

Wij mensen zijn echt extreem slecht in het inschatten van gevaar, zeker als het ver weg lijkt en "dit overkomt mij toch niet want het ging altijd goed".

Een bedrijf doet geen recall als er eigenlijk geen gevaar is. Dat er al uberhaupt een recall is zegt genoeg over de risico's, want er zijn genoeg voorbeelden van producten die wel degelijk een gevaar zijn/waren maar waar de fabrikant er niet over piekert om er een recall voor te doen. Dit doe je niet als blijkt dat bij 1 batch van 5 fietsen er een boutje te strak is aangedraaid.

[ Voor 24% gewijzigd door Bezulba op 05-12-2025 11:00 ]

blup

• DDX
Over de Cube terugroep actie, wat verwacht je dat de fietsenmaker gaat doen ?
Die gaat ook gewoon kijken of er scheurtjes zitten en dan waarschijnlijk advies geven fiets maar door.
Gok dat fietsenmakers in de US wat strenger zullen zijn door de claim cultuur daar.

Shimano heeft ook een 'recall' lopen op hun cranks.
Daar is het niet stop met fietsen maar ga eens per half jaar ofzo langs de fietsenmaker.
Ik heb 3 fietsen met deze dura ace cranks maar zelf geen scheurtjes/geluiden kunnen waarnemen dus fiets gewoon door.
Want wat gaat een inspectie van de fietsenmaker daar toevoegen ?
Die recall is redelijk wazig want doe inspectie en zie je niets fiets maar door....

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 05-12-2025 11:28 ]

• Mistraller
orlok schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:30:
[...]

Dat zou best kunnen, maar dan alleen in jouw winkel. 😉
Heb je er al eens om gevraagd in jouw winkel. Alle winkels die nonfood verkopen, met name Aldi en Lidl, houden restanten over en worden vaak na een tijdje in magazijn gelegd omdat winkelmeters nodig zijn voor nieuwe vracht. Je ziet het overal. Ook de Aldi had onlangs een "50% korting op non-food week" hier, puur om op te ruimen.
Op een rustig moment even vragen, nee heb je, ja kun je krijgen. Zo'n grote dozen zijn ze graag kwijt.

---------------

• Sammy_tukker
DDX schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:28:
Over de Cube terugroep actie, wat verwacht je dat de fietsenmaker gaat doen ?
Die gaat ook gewoon kijken of er scheurtjes zitten en dan waarschijnlijk advies geven fiets maar door.
Gok dat fietsenmakers in de US wat strenger zullen zijn door de claim cultuur daar.

Shimano heeft ook een 'recall' lopen op hun cranks.
Daar is het niet stop met fietsen maar ga eens per half jaar ofzo langs de fietsenmaker.
Ik heb 3 fietsen met deze dura ace cranks maar zelf geen scheurtjes/geluiden kunnen waarnemen dus fiets gewoon door.
Want wat gaat een inspectie van de fietsenmaker daar toevoegen ?
Die recall is redelijk wazig want doe inspectie en zie je niets fiets maar door....
FM checkt de framecode en vervolgende de vorkcode, die kijkt niet naar scheurtjes.

Mijn FM was er heel duidelijk in: er mag niet meer op gefietst worden (ik had dus wel de 'foute' vork-code), behalve stilstaand. Fiets bleef wat hem betreft staan (wat mij betreft ook), hier staat hij toch alleen maar in de weg nu in het winterseizoen.

Lekkere FM heb je als hij duidelijke veiligheidsinstructies niet volgt, ik zou een andere zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sammy_tukker op 05-12-2025 11:45 ]

• GerbenBK
joker1977 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:45:
[...]
Wetenschap van een bepaald risico kan je blik daar op inderdaad behoorlijk veranderen. Zo zijn er in mijn familie een aantal mensen die hebben ontdekt dat ze een bepaalde gen-afwijking hebben. Nooit klachten gehad en ook geen garantie dat je die krijgt, alleen verhoogde kans. In realiteit is er niets veranderd want ze hadden die afwijking al hun hele leven, maar sommigen kiezen voor preventieve behandelingen en anderen niet. Dus tja...

[ Voor 6% gewijzigd door GerbenBK op 05-12-2025 12:38 ]

• orlok
Mistraller schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:36:
[...]

Heb je er al eens om gevraagd in jouw winkel. Alle winkels die nonfood verkopen, met name Aldi en Lidl, houden restanten over en worden vaak na een tijdje in magazijn gelegd omdat winkelmeters nodig zijn voor nieuwe vracht. Je ziet het overal. Ook de Aldi had onlangs een "50% korting op non-food week" hier, puur om op te ruimen.
Op een rustig moment even vragen, nee heb je, ja kun je krijgen. Zo'n grote dozen zijn ze graag kwijt.
Aan jouw antwoord begrijp ik dat jij het (nog) niet aan jouw Lidl winkel hebt gevraagd want anders had je namelijk kunnen weten dat overtollige winkelvoorraad bij de Lidl meteen wordt afgevoerd naar het distributiecentrum na afloop van de (week)acties om ruimte vrij te maken voor de nieuwe weekacties. 🤔

• dfbt
Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:45:
[...]

FM checkt de framecode en vervolgende de vorkcode, die kijkt niet naar scheurtjes.

Mijn FM was er heel duidelijk in: er mag niet meer op gefietst worden (ik had dus wel de 'foute' vork-code), behalve stilstaand. Fiets bleef wat hem betreft staan (wat mij betreft ook), hier staat hij toch alleen maar in de weg nu in het winterseizoen.

Lekkere FM heb je als hij duidelijke veiligheidsinstructies niet volgt, ik zou een andere zoeken.
Zit ook wel verschil in een Crank die een raar geluid kan krijgen of een klein scheurtje, of dat je tijdens remmen, bochtenwerk, snelheid je voorvork in 1x kan breken lol.

• Sammy_tukker
dfbt schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:55:
[...]

Zit ook wel verschil in een Crank die een raar geluid kan krijgen of een klein scheurtje, of dat je tijdens remmen, bochtenwerk, snelheid je voorvork in 1x kan breken lol.
Ben ik volledig met je eens, ik reageerde vooral op het eerste deel van je post dat de FM alleen de vork visueel inspecteert en je vrolijk weer op pad stuurt. Een crank die afbreekt is vooral heel onhandig, maar een stuk onschuldiger. Behalve als je in de middel of no-where zit en 100km naar huis moet hinken op 1 poot ;)

• orlok
Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:00:
[...]

Ben ik volledig met je eens, ik reageerde vooral op het eerste deel van je post dat de FM alleen de vork visueel inspecteert en je vrolijk weer op pad stuurt. Een crank die afbreekt is vooral heel onhandig, maar een stuk onschuldiger. Behalve als je in de middel of no-where zit en 100km naar huis moet hinken op 1 poot ;)
Dan kom je misschien wel in het Guinness book of Records. 🤣

• DDX
dfbt schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:55:
[...]

Crankarm die 'opeens' afbreekt heeft ook best wel wat impact.
Lopen ook wat rechtzaken volgens mij in de US ivm gevolgen van valpartijen en een rechtzaak dat inspectie niet voldoende zou zijn.

• DDX
Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:00:
[...]
Een crank die afbreekt is vooral heel onhandig, maar een stuk onschuldiger. Behalve als je in de middel of no-where zit en 100km naar huis moet hinken op 1 poot ;)
Sprintje en opeens 1 been los is niet heel onschuldig.

• Mistraller
orlok schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:49:
[...]

Aan jouw antwoord begrijp ik dat jij het (nog) niet aan jouw Lidl winkel hebt gevraagd want anders had je namelijk kunnen weten dat overtollige winkelvoorraad bij de Lidl meteen wordt afgevoerd naar het distributiecentrum na afloop van de (week)acties om ruimte vrij te maken voor de nieuwe weekacties. 🤔
Nee maar je kunt je afvragen waar ineens al die spullen vandaan komen die bij een winkelverbouwing kennelijk in de weg liggen. Ze gaan echt niet even vlak voor een verbouwing de spullen uit het distributiecentrum daarheen halen. ;) Ik had ook geen reden om te vragen.

Nogmaals, vragen staat vrij he.

---------------

Pagina: 1 ... 695 ... 697 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).