Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 693 694 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06
Ik test nooit ftp en de ftp waardes die ik op de garmin zie zijn dan als ik in Frankrijk klimmetjes doe.
En dan zie ik nu op de garmin steeds melding dat mijn ftp zogenaamd zakt.

Afgelopen BRM merkte je trouwens ook verschil in mensen die gewend zijn in groepen te rijden en mensen die gewoon hard kunnen trappen.
Na iedere bocht vol het gas erop als je op kop rijd is niet handig als er 10 man in je wiel zit.
En dan handgebaren voor tegenliggers/putten als de rest van de groep op 20m afstand rijd :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:22
DDX schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:39:
Ik test nooit ftp en de ftp waardes die ik op de garmin zie zijn dan als ik in Frankrijk klimmetjes doe.

Afgelopen BRM merkte je trouwens ook verschil in mensen die gewend zijn in groepen te rijden en mensen die gewoon hard kunnen trappen.
Na iedere bocht vol het gas erop als je op kop rijd is niet handig als er 10 man in je wiel zit.
En dan handgebaren voor tegenliggers/putten als de rest van de groep op 20m afstand rijd :)
Ach ja beter teveel handgebaren dan te weinig.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• DDX
Dat is waar er reden ook mensen mee die totaal niets aangaven.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:42

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:39:

Ja, al was afgelopen BRM het percentage 1st timers best hoog. Ik had een groepje in mn wiel die keurig de signalen doorgaf en ook doorgaf als er iets vanaf achteren aankwam.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• DDX
McMiGHtY schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:59:
[...]

Ja, al was afgelopen BRM het percentage 1st timers best hoog. Ik had een groepje in mn wiel die keurig de signalen doorgaf en ook doorgaf als er iets vanaf achteren aankwam.
Zijn niet alleen first timers hoor, ook ervaren mensen.
Of van die mensen die als het snel gaat op hun ligstuur gaan liggen als ze bij iemand in het wiel zitten :o

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:42

McMiGHtY

- burp -

Ja..die heb je ook idd, die had ik vorige keer (met die pontjes) om me heen zitten.. De dame op de TT fiets klapte meerdere malen bijna op dr snufferd (en bij het stoplicht dus echt een keertje onderuit)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06

derx666

mecker ende blaet

danoontjeh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:26:

Hij ging ook nog enigszins in op de discussie die hierboven ook gevoerd werd/wordt, en was van mening dat iets dikkere mensen over het algemeen in het voordeel zijn qua aerodynamica. Dit vooral doordat ledematen grotere rondingen hebben waardoor luchtstroming beter blijft plakken aan het oppervlak ipv los te scheuren (vergeef me het gebrek aan de juiste technische termen) wat resulteert in een lagere luchtweerstand.
FCK... Zeg je nou dat ik wel Aero ben, en niet zoals ik al jaren claim de Aero van een klein huis heb, en dus dat ik gewoon langzaam ben 😅

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
Gebanned schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:57:
In absolute zijn is 4 W/kg is natuurlijk niets als je 55 kg weegt. Dan krijg je van die kleine klimmertjes die knalhard omhoog rijden; maar in het klassement compleet ongevaarlijk zijn omdat ze eraf waaien zodra ze op het vlakke met hun neus in de wind komen.

Herinner me nog een uitspraak van de trainer van TJV van een paar jaar terug over één van hun knechten. Die zat in W/kg veel hoger dan Vingegaard, maar kon door zijn lage gewicht geen fatsoenlijk klassement rijden.
Vingegaard zelf weegt in Tour shape ook nog geen 59 kilo :P Juist door zijn belachelijk hoge w/kg rijdt hij (bijna) iedereen kapot. En echt niet alleen in de bergen. Laag gewicht is nooit de reden dat iemand geen goed klassement kan rijden.

• derx666
  • Laatst online: 20:06

derx666

mecker ende blaet

Scheelt natuurlijk ook dat Vingegaard eigenlijk maar zelden in de wind hoeft te rijden. Alleen tijdens de TT en evt 1 of 2 keer laatste stuk van een rit mocht hij alleen komen te zitten, al dan niet op kop.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Requiem19
  • Laatst online: 23:13
Grin schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
[...]

Hmmmm ik heb ook een praktijkvoorbeeld die precies het tegenovergestelde 'bewijst'.
Geen FTP waardes maar een vlak segment, 5min lang naast elkaar gefietst: hij trapte 348W@85-87kg/189cm en ikzelf met 284w@70-72kg/180cm. Onze FTP waardes verschillen niet zoveel, beide ergens rond de 4.3-4.5w/kg. Hij moest na die 5min toch echt van kop af, ik kon nog even door.
Vergeet ook niet dat wanneer je meer spiervolume hebt, je ook sneller verzuurt.
En daarbij is die bulk idd niet aero... :)
Hier is wel eea over te zeggen 😄.

First of all, fietsten jullie met 70watt verschil precies 5m naast elkaar? Dat is al knap op zich.

Belangrijker: kloppen de FTP’s? Ramptest is erg onprecies bijv. Plus: is ftp test op dezelfde pm als de fiets gedaan?

Dan het leukere stuk: FTP is een frísse waarde. Na een tijdje fietsen komt de ‘4e dimensie vsn endurance performance’ kijken: durability. Bij profts zakt een 20m test 2.9% gemiddeld na 4 uur fietsen (1 onderzoekje - variërend van +1.1% tot -8.5%). Bij niet-profs is de delta nog veel groter.

Kortom, met vergelijkbaar FTP kunnen 2 mensen na 2 uur fietsen opeens een verschillend ‘ftp’ hebben:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ofei6ZwKfk_bWROPzioz7zsdBY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEuHiila0KmCrWhbm2cJvrmd.jpg?f=fotoalbum_large

Dan is het nog de vraag hoe groot de aerobe en anaerobe contributie is - dat verschilt aanzienlijk pp, waarbij meer aerobe wielrenners na herhaaldelijke inspanningen minder watts verliezen. Dus wellicht ben jij aerober dan je fietsmaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZpdulsivtYy802hofU2ZqNLZ2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFQgUGbMAcjlUq5W8t1yfm0U.jpg?f=fotoalbum_large

En tenslotte: wellicht had jij beter vooraf gegeten, beter tijdens, of wellicht had jij beter geslapen, geen krijsende baby, geen ruzie op de meubelboulevard met je vriendin, geen… you get the point ;-).

En de mate van spiermassa op zich is geen determinant - denk aan de bonkige klassiekerrijders, of bijv Abrahamsen die 20kg zwaarder geworden is - voor verzuring. Áls het FTP klopt zouden jullie beiden op jullie FTP vrij gelijkwaardig verzuren, dat is immers op hetzelfde moment in de lactaat curve en daarmee de toename van H+ ionen (die zorgen voor verzuring en niet het lactaat).

Het is wel zo dat je spiervezeltype-samenstelling indicaties geeft over je verzuring. Type II (sprinters) verzuurt sneller (meer anaeroob) dan type II (slow twitch). Daarom is het heel intetessant om te bepalen wat iemands anaerobe contributie is bij een FTP test…

Overigens… teveel FTP geneuzel. Wat echt boeit is LT1, VT1, aerobe drempel. Zwaar underrated >:)

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:07
blb4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:17:
[...]

Zou ik de buitenband ook kunnen repareren met zo'n tubeless plug? Of idd met een gewone binnenbandplakker? Ik zie bij Rose ook deze. Iemand ervaring mee? Band is verder nog in behoorlijk goede conditie.
Ik heb goede ervaringen met Rema Tiptop reparatie voor tubeless banden. Voor een gewone binnenband zal dit ook wel werken. Het zijn niet alleen de ‘plakkers’, Rema heeft ook een solutie/cement die er bij hoort. Geen idee of dat hetzelfde is als de gewone solutie, lijkt me eigenlijk van niet, andere kleur, iets andere verwerkingsinstructie.

Gr
Hans

[ Voor 7% gewijzigd door Swedish_Chef op 19-11-2025 23:07 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:24
Biohazzard21 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:49:
[...]

Vingegaard zelf weegt in Tour shape ook nog geen 59 kilo :P Juist door zijn belachelijk hoge w/kg rijdt hij (bijna) iedereen kapot. En echt niet alleen in de bergen. Laag gewicht is nooit de reden dat iemand geen goed klassement kan rijden.
Samen met Bernal is hij toch wel de lichtste tourwinnaar uit de geschiedenis.
Door zijn hoge W/kg rijdt hij bergop iedereen kapot. Enig idee hoe zijn klassement er uit zou zien als de eerste week alleen uit waaier etappes zou bestaan?
En denk je dan in hoe een renner die nog 10 cm kleiner en 10 kg lichter is zoiets verteerd.

• Requiem19
  • Laatst online: 23:13
Gebanned schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:09:
[...]

Samen met Bernal is hij toch wel de lichtste tourwinnaar uit de geschiedenis.
Door zijn hoge W/kg rijdt hij bergop iedereen kapot. Enig idee hoe zijn klassement er uit zou zien als de eerste week alleen uit waaier etappes zou bestaan?
En denk je dan in hoe een renner die nog 10 cm kleiner en 10 kg lichter is zoiets verteerd.
Sorry maar wat een onzin :-). JV’s ftp ligt rond de 400. Dan kom je prima mee op het vlakke.

Daarnaast was in 1903 Garin al 60kg. Ocana in 1973 was 52kg. Van Impe 58kg in 1976. Pantani 57kg in 1998. Sastre 60kg in 2008.

In een waaier etappe moet je trouwens helemaal niet kijken naar FTP, maar naar de powercurve van 5s tot pak ‘m beet 1 minuut (of 5 als je de waaier mist). Het gaat vooral om positioneren en heel even vol kunnen gaan als je een waaier mist.
Pagina: 1 ... 693 694 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).