Je bent gehackt @DDX ! Firmware update gemist, batterijbesparing à la Apple, F*cking SRAM?
Mechforthewin!
Mechforthewin!
[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 12-11-2025 20:53 ]
[ Voor 10% gewijzigd door weekend warrior op 12-11-2025 22:24 ]
Dit lijkt dus idd de oorzaakyeehaw schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:46:
Weet niet of het hetzeflde is maar ik had iets vergelijkbaars waar de derrailleur tijdens de schakel naar het grotere kransje rood knipperde en terug schakelde naar de vorige. Volgens het internet zou dat de b-screw zijn, maar ik heb toen een nieuwe accu geplaatst en toen werkte het weer. Dus misschien dat de piekspanning van de accu minder is?
Toch een soort abonnementskwestieDDX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:10:
[...]
Dit lijkt dus idd de oorzaak
Vanmorgen andere accu geplaatst en nu kan ik wel schakelen.
Vanavond nog even de andere accu terugplaatsen en kijken of het probleem er dan weer is.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Misschien een beveiliging dat je niet in een zware versnelling blijft hangen als ie leeg is.DDX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:23:
Hmms bijzonder, ik kon het via google niet vinden.
Waarom zou er voor de grootste kransjes meer power nodig zijn ?
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Meer kracht (en dus power) voor nodig… denk ik.DDX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:23:
Hmms bijzonder, ik kon het via google niet vinden.
Waarom zou er voor de grootste kransjes meer power nodig zijn ?
Ik zit mij echt af te vragen waarom grotere kransjes meer kracht zouden moeten kosten ?RR46 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:32:
[...]
Meer kracht (en dus power) voor nodig… denk ik.
maar leeg is die niet, ook na net opgeladen te zijn heb ik het probleem met die batterijderx666 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:27:
[...]
Misschien een beveiliging dat je niet in een zware versnelling blijft hangen als ie leeg is.
De ketting moet meer op spanning worden gebracht.DDX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:28:
[...]
Ik zit mij echt af te vragen waarom grotere kransjes meer kracht zouden moeten kosten ?
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Volgens mij klopt deze redenering niet want mechanisch schakelen doe je met een trekkabel tegen/met de veerspanning terwijl elektrisch schakelen met een stappen motor gaat.raymondw schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:07:
[...]
De ketting moet meer op spanning worden gebracht.
Bedenk ook eens hoe mechanisch werkt, je klikt zonder moeite naar kleiner, maar groter kost kracht.
Zelfde voor een motor.
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb deze:rodiee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:42:
Ik ben, voor als ik op de racefiets naar het werk ga, opzoek naar een kleine rugtas. Het liefst zo klein en licht mogelijk. Er hoeft alleen een 15" laptop (35x23cm), een drinkfles en wat eten in te passen.
Heeft iemand een aanbeveling?
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Ik heb op mijn 2 axs fietsen allemaal 1xorange.x schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:25:
@DDX werkt die accu die achter moeite heeft wel in je voorder dan? Want die doet in principe "minder" werk dan als je het zo zegt gezien de kettingspanning etc omdat dat alleen een geleider is. Dan zou je dus die accu ff moeten labelen dat je die alleen voor gebruikt of voor nood tijdens het fietsen dat het wel achter kan, maar dan mogelijk niet de grootste 3.
Zit ook weer wat in ja, haha.orlok schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:50:
[...]
Volgens mij klopt deze redenering niet want mechanisch schakelen doe je met een trekkabel tegen/met de veerspanning terwijl elektrisch schakelen met een stappen motor gaat.
Een dagrugzak met frame, en een ventilerend rugpand en heupriem is voor mij het enige dat goed werkt, zeker op een fiets waarbij je voorover hangt.rodiee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:42:
Ik ben, voor als ik op de racefiets naar het werk ga, opzoek naar een kleine rugtas. Het liefst zo klein en licht mogelijk. Er hoeft alleen een 15" laptop (35x23cm), een drinkfles en wat eten in te passen.
Heeft iemand een aanbeveling?
Heb je hetzelfde probleem op beide fietsen?DDX schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:05:
[...]
Ik heb op mijn 2 axs fietsen allemaal 1x
Merkte vanmorgen met andere accu trouwens toch weer moeite om 2 grootste kransjes te bereiken. (met paar keer proberen kwam ik er wel trouwens)
Dus of beide accu's die ik heb hebben het probleem of toch iets met de derrailleur.
Ik denk dat je aan je max jaar kilometers zit en dat je materiaal er gewoon geen zin meer heeft met al dat gefiets van jouDDX schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:05:
[...]
Merkte vanmorgen met andere accu trouwens toch weer moeite om 2 grootste kransjes te bereiken. (met paar keer proberen kwam ik er wel trouwens)
Dus of beide accu's die ik heb hebben het probleem of toch iets met de derrailleur.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik denk dat je derailleur toch ergens fysiek geblokkeerd wordt, de limiet schroeven zal niet het probleem zijn want dan kwam je er helemaal niet. Misschien toch de b schroef iets uitdraaien?DDX schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:05:
[...]
Heb je ook zonder ketting gemonteerd?DDX schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:05:
[...]
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Hij heeft er wel een term voor.McMiGHtY schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:03:
MIsschien weet Bauke het?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
[ Voor 3% gewijzigd door FFW op 15-11-2025 14:22 ]
Moet gewoon te doen zijn, net zoals ik op m'n 11sp DA (officieel max 30T) een 36T kan rijden met Kogel kooi. Het is in die gevallen wel iets meer zoeken met kettinglengte en B-screw.FFW schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:42:
Over Red AXS, ik heb op twee fietsen deze 11s groep en dacht mij op een OSPW en 11-32 cassette te kunnen tracteren, niet dus. de ketting ketst er bij ongeveer elke omwenteling en elk tandwiel vanaf. De OSPW is van cycling ceramic en red compatible. De 11s red AXS groep lijkt geen 32 te ondersteunen. beetje raar dat hij dan ook op de kleinere tandwielen ketst dus ik probeer het in de winter nog eens.
ik gebruik overigens een sunrace 11s flatchain.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
BlaBlaBla
Elektrisch pompje (Cyplus) altijd bij me. Afaik hoef je een geplugde band niet per se te plakken, maar kan me voorstellen dat het voor je gemoedsrust wel fijn kan zijn.Strider schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
Gisteren een reflectie gekregen dat het ondanks rijden met tubeless het verstandig is om toch wel iets van een plug en een pompje bij te hebben. Met een nieuwe tubeless band lek rijden wat latex niet kan dichten is niet tof. Gelukkig was een andere wielrenner zo vriendelijk om even mijn band op te pompen.
Fietsen jullie met een fietstasje of wat hulpmiddelen in je jersey?
Ik neem aan dat een plug een tijdelijke oplossing is en je de buitenband vanuit de binnenkant moet plakken?
Dat kan met deze jongens.Strider schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
Ik neem aan dat een plug een tijdelijke oplossing is en je de buitenband vanuit de binnenkant moet plakken?
Elke fiets heeft hier z'n eigen tasje. Commuter en MTB gewoon een échte pomp want die electrische gaan leeg, of zijn leeg als je ze nodig hebt, of je rijdt meerdere keren lek...Strider schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
Gisteren een reflectie gekregen dat het ondanks rijden met tubeless het verstandig is om toch wel iets van een plug en een pompje bij te hebben. Met een nieuwe tubeless band lek rijden wat latex niet kan dichten is niet tof. Gelukkig was een andere wielrenner zo vriendelijk om even mijn band op te pompen.
[ Voor 44% gewijzigd door Mistraller op 17-11-2025 11:26 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Zijn meer toppers voor in het graveltopic.bwernsen schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:23:
Het einde vh jaar nadert… dus het wordt wel tijd om terug te kijken. Zoals het heurt… Wat is voor jou de fietsinnovatie van het jaar 2025 geweest? Het mag ook een eyeopener geweest zijn, die je iedereen gunt. Of welk product zou jij aan iedereen willen aanraden?
Voor mij zijn de toppers van het jaar:
- Brede banden (min 45mm)
- winterschoenen
- GRX 1x Di2
- zoveel mogelijk in de natuur fietsen op de momenten dat er bijna niemand is.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik rij ook gewoon door met een geplugde band, mits ik maar 1 plug heb gebruikt. Bij 2 plugs (in hetzelfde gat) ga ik hem wel thuis plakken.Strider schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
Ja hier houden we van smalle bandjes, koude voeten, triples en drukte!
Heb dit ook al eens gedaan op een veldrijbandje. Werkt inderdaad prima!guapper schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:30:
Gebruik je dan een standaard binnenband sticker op de binnenzijde van de buitenband?
Dat heb ik laatst tenminste gedaan toen ik mijn wielen tubeless gemaakt heb, in een buba waar ik eerder al een flink gat in gereden had; geen problemen mee gehad tot nog toe.
Ik zag eerder op de dag plakkers van Lezyne voorbij komen: kopie van wat laatst ook gebruikt werd om de tubeless buitenband van mijn auto te repareren.
Veel succes met 45mm bandjes in je framepje te proppen.sapphire schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:53:
[...]
Met proppen zal dat best passen, of het nog beweegt is een tweede.KW25 schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:02:
[...]
Veel succes met 45mm bandjes in je framepje te proppen.
vergeet de zadeltasjes nietsapphire schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:53:
[...]
In mei dit jaar begonnen met fietsen op de weg, fanatiek minimaal 3x per week. Lid geworden van de lokale fietsclub vanaf half juni.bwernsen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:39:
Niemand die zijn/haar fiets gerelateerde toppers van 2025 wil delen?
Om eerlijk te zijn is 2025 een (fiets)jaar geweest voor mij om snel te vergeten. Ik heb veel fysieke malheur gekend en dat drukt ook flink op mijn fietshobby.bwernsen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:39:
[ Voor 17% gewijzigd door guapper op 18-11-2025 16:08 ]
Ik hoop met een uur of 7 toch wel klaar te zijnguapper schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:08:
60km stapvoets is natuurlijk ook 11 uur in het zadel. Alsnog een uitdaging.
[ Voor 23% gewijzigd door derx666 op 18-11-2025 17:38 ]
Cube Nuroad Race (2022)
[ Voor 86% gewijzigd door Koenbr op 18-11-2025 21:15 ]
Dat is precies wat zo leuk is aan fit zijn; het wordt allemaal makkelijker en daarmee ook leuker.la_fusion schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:08:
Aangezien er voor mij niets spannends meer op de planning staat dit jaar..
- Volle bak voorbereiding gedaan voor de UCI Gravel wedstrijd in Vianden met een aantal resultaten:
--> van 69 -> 61 kilo en met een hogere FTP naar 3,8 w/kg
--> alsnog totaal kansloos om mij te kwalificeren voor het WK
--> bevestiging dat gravel echt leuk rijden is maar dat er ook te veel mensen zonder verstand rondrijden
- Door het verliezen/opzeggen van mijn baan ga ik dit jaar de 12000 km(ipv 8-9k max) aantikken:
--> erg fit inmiddels door consequent te blijven fietsen/trainen
--> je moet wel wat afwisseling zoeken om het leuk te blijven houden
--> alsnog zijn er heel erg veel mensen veel sneller/beter dan jou
- Green divide alleen gereden
--> door het superfit zijn echt 0 problemen
--> ook gewoon erg relax iedere dag kunnen fietsen
Al met al wel een mooi fietsjaar, vooral ook omdat ik nu zo fit ben. Dat maakt het zoveel makkelijker om met dezelfde mensen te fietsen. Ook meerdere dagen achter elkaar op pad is geen probleem.
Het ligt er ook wel aan wat je er mee wil doen. In onze fietsclub zie ik gasten die echt wel fit zijn en eindeloos kunnen blijven fietsen maar er zijn andere die toch echt meer power neer kunnen leggen en daardoor op momenten gewoon beter voor de dag komen.Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:28:
[...]
Dat is precies wat zo leuk is aan fit zijn; het wordt allemaal makkelijker en daarmee ook leuker.
Zo rond de 4 w/kg is toch voor veel mensen vaak een drempel zie ik om me heen. Ben daar in 2024 wel iets overheen geweest, maar dat vereiste wel heeeeelllll veel uren training. Denk dat voor een gemiddelde sterveling die niet maniakaal vaak fietst dat wel een gezond plafond is.
Wil je richting de 4.5 of 5 w/kg dan moet je of A) takke veel talent hebben (dankjewel ouders), ofecht een enorm volume gaan draaien (denk consistent 15uur+ per week).
Dat is in mijn ervaring meer je bouw/aanleg qua explosiviteit en massa.la_fusion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:58:
[...]
Het ligt er ook wel aan wat je er mee wil doen. In onze fietsclub zie ik gasten die echt wel fit zijn en eindeloos kunnen blijven fietsen maar er zijn andere die toch echt meer power neer kunnen leggen en daardoor op momenten gewoon beter voor de dag komen.
Als er bijv stevige wind staat, dan delf ik ondanks mijn fitheid alsnog gigantisch het onderspit omdat ik volle bak in het rood moet om bij te blijven.
Ik ben niet de meest lichte persoon en kan wind tegen vaak wel redelijk m'n vermogen kwijt, niet dat ik dan 500watt wegtrap. En qua explositiviteit, ik rij wat dat betreft dan liever op kop (tempo lekker steady, zondr veel gedoe door bochten) dan achteraan waar ik het constant dicht moet sprinten.Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:07:
[...]
Dat is in mijn ervaring meer je bouw/aanleg qua explosiviteit en massa
Maar ik ben wel benieuwd of dat soort grote gasten nog dezelfde inspanning kan doen na 100km. Vaak botten ze wel echt hard af dan. Laat staan als het beetje heuvel op/af gaat over de dag.
Dat is, soms, best leuk om even te doen idd.. Totdat er dan weer een "berg" aankomt en alles weer voorbij komt zettenorange.x schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:15:
Vorig jaar bij de toertocht Veenendaal-Veenendaal ook wat stukken gehad waar de wind behoorlijk op kop of schuin voor stond. Wanneer ik dan even op kop reed en 37 kon blijven rijden werd er in het wiel behoorlijk afgezien
Gisteravond in 't donker & regen lek gereden, behoorlijke glassplinter door m'n Vittoria Rubino Pro "winterband". Gelukkig opgehaald door m'n vrouw, die was weer erg blij......guapper schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:30:
Gebruik je dan een standaard binnenband sticker op de binnenzijde van de buitenband?
Dat heb ik laatst tenminste gedaan toen ik mijn wielen tubeless gemaakt heb, in een buba waar ik eerder al een flink gat in gereden had; geen problemen mee gehad tot nog toe.
Ik zag eerder op de dag plakkers van Lezyne voorbij komen: kopie van wat laatst ook gebruikt werd om de tubeless buitenband van mijn auto te repareren.
[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 19-11-2025 11:25 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Begin 2025 geopereerd aan een vernauwde liesslagader welke na een maand open ging en ik dus een aneurysma had. Lang en bijzonder geduldig moeten opbouwen om bij de eerste koers wel weer podium te kunnen rijden. Worth the wait.bwernsen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:39:
Zeker het proberen waard. Zo'n grote binnenbandplakker is in verhouding tot prijs van een nieuwe buitenband prima om te proberen!blb4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:17:
Gisteravond in 't donker & regen lek gereden, behoorlijke glassplinter door m'n Vittoria Rubino Pro "winterband". Gelukkig opgehaald door m'n vrouw, die was weer erg blij......
Zou ik de buitenband ook kunnen repareren met zo'n tubeless plug? Of idd met een gewone binnenbandplakker? Ik zie bij Rose ook deze. Iemand ervaring mee? Band is verder nog in behoorlijk goede conditie.
Dit zijn wel leuke topics om over te praten. Ben zelf 88kg met een FTP van ong. 340. Op vlakke stukken trap je idd erg hard, maar merk wel dat je in bergen toch wel snel ingehaald wordt door lichte lui. Zit zelf ook teveel in de sportschool om echt nog veel kg kwijt te raken, nu ong. een vetpercentage van 11/12%. Merk dat je dan echt veel op eten moet letten.Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:07:
[...]
Dat is in mijn ervaring meer je bouw/aanleg qua explosiviteit en massa.
Dat soort 'beukers' kunnen met wind tegen op een rechtstuk vaak prima een minuut 500watt trappen (5 a 6w/kg voor hen, 8w/kg voor jou). Als jij dan uit het pelotonnetje gelost wordt 'kom je minder voor de dag'.
Maar ik ben wel benieuwd of dat soort grote gasten nog dezelfde inspanning kan doen na 100km. Vaak botten ze wel echt hard af dan. Laat staan als het beetje heuvel op/af gaat over de dag.
En sws, in NL kom je in groepjes vaak beter voor de dag als je absolute vermogen wat hoger is (tenzij je in Limburg woont bijv).
Flippin heck... Een aneurysma... Dat zijn minder leuke dingen om mee te maken 😬edoappelhof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:27:
[...]
Begin 2025 geopereerd aan een vernauwde liesslagader welke na een maand open ging en ik dus een aneurysma had. Lang en bijzonder geduldig moeten opbouwen om bij de eerste koers wel weer podium te kunnen rijden. Worth the wait.
Cube Nuroad Race (2022)
Of minder je bovenlichaam trainen? ;-).KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:05:
[...]
Dit zijn wel leuke topics om over te praten. Ben zelf 88kg met een FTP van ong. 340. Op vlakke stukken trap je idd erg hard, maar merk wel dat je in bergen toch wel snel ingehaald wordt door lichte lui. Zit zelf ook teveel in de sportschool om echt nog veel kg kwijt te raken, nu ong. een vetpercentage van 11/12%. Merk dat je dan echt veel op eten moet letten.
Ik val in die categorie. Explosief, kan goed in het rood rijden. Maar te grof gebouwd om echt hoge W/kg outputs te hebben voor heel lange tijd.Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:07:
[...]
Dat is in mijn ervaring meer je bouw/aanleg qua explosiviteit en massa.
Dat soort 'beukers' kunnen met wind tegen op een rechtstuk vaak prima een minuut 500watt trappen (5 a 6w/kg voor hen, 8w/kg voor jou). Als jij dan uit het pelotonnetje gelost wordt 'kom je minder voor de dag'.
En sws, in NL kom je in groepjes vaak beter voor de dag als je absolute vermogen wat hoger is (tenzij je in Limburg woont bijv).
Tjah, ook geen grote motor hierbwernsen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:14:
[...]
Ik val in die categorie. Explosief, kan goed in het rood rijden. Maar te grof gebouwd om echt hoge W/kg outputs te hebben voor heel lange tijd.Het is wat het is. Je genetische erfenis.
Haha ja daar heb je gelijk in. Maar liever iets harder trainen dan dat ik mijn hiidige fysiek moet inleveren, het oog wil ook wat.Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:06:
[...]
Of minder je bovenlichaam trainen? ;-).
Wmb kun je overigens beter 340 watt / 88kg hebben (3.86 w/kg), dan 240 w / 62kg. Bergop ga je even hard +/-, maar op het vlakke moet zo'n lichtgewicht relatief constant harder trappen. 180w is voor hem 75% FTP, terwijl jij bijv op het vlakke wellicht richting de 210 gaat voor een vergelijkbaar tempo (uitgaande van groter frontaal oppervlak.. die sportschool bicepsen vangen veel wind), wat 61% FTP is.
'Enige' nadeel van de combi groot/sterk/zwaar is dat je meer energie verbruikt per uur en meer moet eten, maar vaak gaat dat bij grote gasten automatisch wel OK.
4w/kg voor een WK...?? ik ken een hoop mensen rond de 4 w/kg, en ook wat die er ruim boven zitten, maar dat lijkt me echt niet genoeg voor een WK... (los van welke leeftijds cat..)KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:51:
[...]
Haha ja daar heb je gelijk in. Maar liever iets harder trainen dan dat ik mijn hiidige fysiek moet inleveren, het oog wil ook wat.
Eten is idd het probleem niet. Ik denk vooral dat ik veel meer wind vang, brede schouder en rug zijn eigenlijk een soort van zeilen.
Daarnaast ben ik het ermee eens dat iedereen veel beter kan worden. Denk sowieso wel 4w/kg. Zou denken dat dag ook voldoende moet zijn om je te kwalificeren voor het WK Gravel/weg.
Ken wel een paar jongens die het wk gravel hebben gereden met 4w/kg, wellicht dat techniek ook een rol speelt.Prulleman schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:31:
[...]
4w/kg voor een WK...?? ik ken een hoop mensen rond de 4 w/kg, en ook wat die er ruim boven zitten, maar dat lijkt me echt niet genoeg voor een WK... (los van welke leeftijds cat..)
Klinkt heel herkenbaar, kom op max 4.5 w/kg. En dat is gewoon met een uur of 6 a 8 uur fietsen per week. Verder kom ik niet, maar moet zeggen dat ik de discipline er ook niet voor heb om te streven naar meer. Vind dit al prima, er blijft weinig in mijn wiel zitten als ik buiten fiets en (bijna) niemand haalt mij in. Dat is voor mij ook al genoeg voldoening. En ben ook een lichtgewicht en heb helaas géén klimmen in de buurt. Dus het is vooral polder/dijk fietsen.Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:28:
[...]
Dat is precies wat zo leuk is aan fit zijn; het wordt allemaal makkelijker en daarmee ook leuker.
Zo rond de 4 w/kg is toch voor veel mensen vaak een drempel zie ik om me heen. Ben daar in 2024 wel iets overheen geweest, maar dat vereiste wel heeeeelllll veel uren training. Denk dat voor een gemiddelde sterveling die niet maniakaal vaak fietst dat wel een gezond plafond is.
Wil je richting de 4.5 of 5 w/kg dan moet je of A) takke veel talent hebben (dankjewel ouders), ofecht een enorm volume gaan draaien (denk consistent 15uur+ per week).
Hmmmm ik heb ook een praktijkvoorbeeld die precies het tegenovergestelde 'bewijst'.Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:06:
[...]
Of minder je bovenlichaam trainen? ;-).
Wmb kun je overigens beter 340 watt / 88kg hebben (3.86 w/kg), dan 240 w / 62kg. Bergop ga je even hard +/-, maar op het vlakke moet zo'n lichtgewicht relatief constant harder trappen. 180w is voor hem 75% FTP, terwijl jij bijv op het vlakke wellicht richting de 210 gaat voor een vergelijkbaar tempo (uitgaande van groter frontaal oppervlak.. die sportschool bicepsen vangen veel wind), wat 61% FTP is.
'Enige' nadeel van de combi groot/sterk/zwaar is dat je meer energie verbruikt per uur en meer moet eten, maar vaak gaat dat bij grote gasten automatisch wel OK.
dat is bovengemiddeld hoor, er zijn er genoeg die niet boven de 4 uitkomen met dat volumetiswat schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:45:
[...]
Klinkt heel herkenbaar, kom op max 4.5 w/kg. En dat is gewoon met een uur of 6 a 8 uur fietsen per week. Verder kom ik niet, maar moet zeggen dat ik de discipline er ook niet voor heb om te streven naar meer. Vind dit al prima, er blijft weinig in mijn wiel zitten als ik buiten fiets en (bijna) niemand haalt mij in. Dat is voor mij ook al genoeg voldoening. En ben ook een lichtgewicht en heb helaas géén klimmen in de buurt. Dus het is vooral polder/dijk fietsen.
Kom van 355 met 63KG. Inmiddels iets zwaarder en niet meer echt getest maar kan veel makkelijker rond mijn vorige FTP rijden, zonder extra volume. Moet wel bekennen weinig geklommen te hebben het afgelopen jaar.Gebanned schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:57:
In absolute zijn is 4 W/kg is natuurlijk niets als je 55 kg weegt. Dan krijg je van die kleine klimmertjes die knalhard omhoog rijden; maar in het klassement compleet ongevaarlijk zijn omdat ze eraf waaien zodra ze op het vlakke met hun neus in de wind komen.
Herinner me nog een uitspraak van de trainer van TJV van een paar jaar terug over één van hun knechten. Die zat in W/kg veel hoger dan Vingegaard, maar kon door zijn lage gewicht geen fatsoenlijk klassement rijden.
Tja, techniek of verstand zit niet ver van elkaar af in het gravel.. in Vianden(2,5x 45km ronde) zaten per ronde 3 steile afdalingen met grote stenen. Als ik zag hoe sommige daar naar beneden gingen vond ik niet gek dat er daar een aantal flink tegen de grond zijn gegaan. Zelf eerder een keer de fout in gegaan en daarom daar rustig aan gedaan(zeker nadat het grootste gedeelte voorbij wasKW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:38:
[...]
Ken wel een paar jongens die het wk gravel hebben gereden met 4w/kg, wellicht dat techniek ook een rol speelt.
Als je voor een wk 5w/kg moet hebben is dat dat echt wel veel. Ligt ook aan het parcours.
355 met 63kg is wel echt bovengemiddeld, dan trap je ook lekker mee in wedstrijden. Zeker als het bergop gaat.edoappelhof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:07:
[...]
Kom van 355 met 63KG. Inmiddels iets zwaarder en niet meer echt getest maar kan veel makkelijker rond mijn vorige FTP rijden, zonder extra volume. Moet wel bekennen weinig geklommen te hebben het afgelopen jaar.
Ik kan me vergissen, maar met een ftp van 4.3 - 4.5w/kg een inspanning van 4w/kg slechts 5 minuten kunnen volhouden klinkt mij vreemd in de oren? ~90% van je FTP zou je veel langer moeten kunnen volhouden dan dat zou ik zeggen..Grin schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
[...]
Geen FTP waardes maar een vlak segment, 5min lang naast elkaar gefietst: hij trapte 348W@85-87kg/189cm en ikzelf met 284w@70-72kg/180cm. Onze FTP waardes verschillen niet zoveel, beide ergens rond de 4.3-4.5w/kg. Hij moest na die 5min toch echt van kop af, ik kon nog even door.
Ahja goed punt: was aan het einde van een rit van ruim 80km, waar we stevige kopbeurten deden 2aan2.danoontjeh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:17:
[...]
Ik kan me vergissen, maar met een ftp van 4.3 - 4.5w/kg een inspanning van 4w/kg slechts 5 minuten kunnen volhouden klinkt mij vreemd in de oren? ~90% van je FTP zou je veel langer moeten kunnen volhouden dan dat zou ik zeggen..
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq