Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 693 ... 697 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Je bent gehackt @DDX ! Firmware update gemist, batterijbesparing à la Apple, F*cking SRAM?

Mechforthewin!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:17
Firmware update gemist zou kunnen, installeer die eigenlijk nooit zolang het werkt bij di2 en axs.
Zal morgen eens kijken of er wat beschikbaar is.
Maar vermoed niet dat dat veel zal uitmaken.
En geen idee wanneer probleem begonnen is, zou zomaar al paar maanden kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 12-11-2025 20:53 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:11
Weet niet of het hetzeflde is maar ik had iets vergelijkbaars waar de derrailleur tijdens de schakel naar het grotere kransje rood knipperde en terug schakelde naar de vorige. Volgens het internet zou dat de b-screw zijn, maar ik heb toen een nieuwe accu geplaatst en toen werkte het weer. Dus misschien dat de piekspanning van de accu minder is?

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-12 20:39
Het achterwiel is een fulcrum racing 77 qr die standaard onder een Cube zit. Technisch lijkt deze op de racing sport van Fulcrum (zie afbeelding). De as heb ik er inmiddels uit maar om de freehub er af te krijgen moet het lager aan de non drive side er uit om met een hex 11 of 12. De freehub los te kunnen schroeven. Wordt vervolgd.

Bron, einde pagina twee: https://forum.cyclinguk.o...6a038a2b756fceab&start=15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAa-vWPz8a0oC4Pg9Xfx78ZTCs0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SOv69cM6X6urVz03KuUi82bb.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door weekend warrior op 12-11-2025 22:24 ]

• DDX
yeehaw schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:46:
Weet niet of het hetzeflde is maar ik had iets vergelijkbaars waar de derrailleur tijdens de schakel naar het grotere kransje rood knipperde en terug schakelde naar de vorige. Volgens het internet zou dat de b-screw zijn, maar ik heb toen een nieuwe accu geplaatst en toen werkte het weer. Dus misschien dat de piekspanning van de accu minder is?
Dit lijkt dus idd de oorzaak
Vanmorgen andere accu geplaatst en nu kan ik wel schakelen.
Vanavond nog even de andere accu terugplaatsen en kijken of het probleem er dan weer is.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:36
DDX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:10:
[...]

Dit lijkt dus idd de oorzaak
Vanmorgen andere accu geplaatst en nu kan ik wel schakelen.
Vanavond nog even de andere accu terugplaatsen en kijken of het probleem er dan weer is.
Toch een soort abonnementskwestie 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:43
Ook gehad onlangs met SRAM… andere accu en opgelost.

“Lege” accu weer terug geplaatst en probleem terug: ledje knipperde weer rood en schakelde niet naar de grootste 2 a 3 bladen. Lijkt iets met de (piek)spanning te zijn… al sluit ik niet uit dat de accu langzaam aan het begeven is?

Bij lange tochten neem ik dan meestal een 2e accu mee, gelukkig erg compact en licht.

• DDX
Hmms bijzonder, ik kon het via google niet vinden.
Waarom zou er voor de grootste kransjes meer power nodig zijn ?

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 21:55

derx666

mecker ende blaet

DDX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:23:
Misschien een beveiliging dat je niet in een zware versnelling blijft hangen als ie leeg is.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:43
DDX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:23:
Meer kracht (en dus power) voor nodig… denk ik.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-12 18:09

McMiGHtY

- burp -

MIsschien weet Bauke het?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• DDX
RR46 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:32:
[...]

Meer kracht (en dus power) voor nodig… denk ik.
Ik zit mij echt af te vragen waarom grotere kransjes meer kracht zouden moeten kosten ?

• DDX
derx666 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:27:
[...]

Misschien een beveiliging dat je niet in een zware versnelling blijft hangen als ie leeg is.
maar leeg is die niet, ook na net opgeladen te zijn heb ik het probleem met die batterij

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 23:16
DDX schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:28:
[...]

Ik zit mij echt af te vragen waarom grotere kransjes meer kracht zouden moeten kosten ?
De ketting moet meer op spanning worden gebracht.
Bedenk ook eens hoe mechanisch werkt, je klikt zonder moeite naar kleiner, maar groter kost kracht.
Zelfde voor een motor.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• DDX
Ja ok, maar waarom kan je dan wel gewoon de 9 kleinste kransjes gebruiken maar niet de grootste 3 ?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 23:16
Ik denk omdat er voldoende spanning was om die 9 kleine stappen te kunnen doen.
Met de 3 grootste krijg je, extra spanning, andere ketting lijn en grotere stappen.
Ik heb een labvoeding, we kunnen wel wat dingen simuleren met je fiets, dan weet je waar het fout gaat.

Maar gezien dat een nieuwe batterij wel werkt zou ik het laten voor wat het is, de oude is op.

Je bent welkom ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• DDX
Oja extra spanning, die was ik even vergeten.

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:11
Bij mij werkte het bij de 10-33 casette nog wel, maar bij de 10-44 niet meer. Dus klinkt aannemelijk

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:20
@DDX werkt die accu die achter moeite heeft wel in je voorder dan? Want die doet in principe "minder" werk dan als je het zo zegt gezien de kettingspanning etc omdat dat alleen een geleider is. Dan zou je dus die accu ff moeten labelen dat je die alleen voor gebruikt of voor nood tijdens het fietsen dat het wel achter kan, maar dan mogelijk niet de grootste 3.

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:18
Ik ben, voor als ik op de racefiets naar het werk ga, opzoek naar een kleine rugtas. Het liefst zo klein en licht mogelijk. Er hoeft alleen een 15" laptop (35x23cm), een drinkfles en wat eten in te passen.
Heeft iemand een aanbeveling?

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:53
raymondw schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:07:
[...]

De ketting moet meer op spanning worden gebracht.
Bedenk ook eens hoe mechanisch werkt, je klikt zonder moeite naar kleiner, maar groter kost kracht.
Zelfde voor een motor.
Volgens mij klopt deze redenering niet want mechanisch schakelen doe je met een trekkabel tegen/met de veerspanning terwijl elektrisch schakelen met een stappen motor gaat. ;)

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:00
rodiee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:42:
Ik ben, voor als ik op de racefiets naar het werk ga, opzoek naar een kleine rugtas. Het liefst zo klein en licht mogelijk. Er hoeft alleen een 15" laptop (35x23cm), een drinkfles en wat eten in te passen.
Ik heb deze:
https://www.vaude.com/nl/...l#?colour=1294&size=13424

Maar wel met een iets kleinere laptop (Dell XPS 13).

Er zijn meer opties: https://www.vaude.com/nl/...akken/fietsrugzakken.html

Zelf vind ik het prettig om in ieder geval een band om de heup of middel te hebben zodat het wat vaster blijft zitten.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• DDX
orange.x schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:25:
@DDX werkt die accu die achter moeite heeft wel in je voorder dan? Want die doet in principe "minder" werk dan als je het zo zegt gezien de kettingspanning etc omdat dat alleen een geleider is. Dan zou je dus die accu ff moeten labelen dat je die alleen voor gebruikt of voor nood tijdens het fietsen dat het wel achter kan, maar dan mogelijk niet de grootste 3.
Ik heb op mijn 2 axs fietsen allemaal 1x
Merkte vanmorgen met andere accu trouwens toch weer moeite om 2 grootste kransjes te bereiken. (met paar keer proberen kwam ik er wel trouwens)
Dus of beide accu's die ik heb hebben het probleem of toch iets met de derrailleur.

• DDX
orlok schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:50:
[...]

Volgens mij klopt deze redenering niet want mechanisch schakelen doe je met een trekkabel tegen/met de veerspanning terwijl elektrisch schakelen met een stappen motor gaat. ;)
Zit ook weer wat in ja, haha.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:43
rodiee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:42:
Een dagrugzak met frame, en een ventilerend rugpand en heupriem is voor mij het enige dat goed werkt, zeker op een fiets waarbij je voorover hangt.
De rugzak moet dan goed ondersteund worden en op zijn plaats blijven, maar je wil hem niet direct tegen je rug hebben. Het frame houd de rugzak los van je rug, zodat je via het gaas je rug kunt ventileren/koelen.

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:26
DDX schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:05:
[...]

Merkte vanmorgen met andere accu trouwens toch weer moeite om 2 grootste kransjes te bereiken. (met paar keer proberen kwam ik er wel trouwens)
Dus of beide accu's die ik heb hebben het probleem of toch iets met de derrailleur.
Heb je hetzelfde probleem op beide fietsen?
Dan kun je of de accu (spanning) uitsluiten of de derailleur.
Misschien kan je de spanning van beide accu’s even meten?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:57
[...]

Ik denk dat je aan je max jaar kilometers zit en dat je materiaal er gewoon geen zin meer heeft met al dat gefiets van jou :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:16

Kluus

Gang is alles

[...]

Ik denk dat je derailleur toch ergens fysiek geblokkeerd wordt, de limiet schroeven zal niet het probleem zijn want dan kwam je er helemaal niet. Misschien toch de b schroef iets uitdraaien?

Als je derailleur wel een groen lampje geeft bij de kransjes die wel goed werken is de spanning goed lijkt mij? In principe is dateen ingebouwde spanningsmeter op je derailleur toch?

En als hij niet naar de grote kransjes wil geeft ie dan alleen rood (vast of knipperend) of knippert ie rood-groen? Rood-groen knipperen = mechanisch probleem.

• DDX
Gisteren paar krasjes erbij gekregen op de derailleur dus misschien toch maar een nieuwe kopen .
Zal ook nog even op de andere fiets testen ja, niet echt aan gedacht verder.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:53
[...]

Heb je ook zonder ketting gemonteerd?

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• DDX
Ga er binnenkort even wat meer aandacht aan besteden, was nu meer zo van huh.
Dus idd zonder ketting proberen en even testen met andere fiets/derrailleur.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:32
Hij heeft er wel een term voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJeKKw9bjxTOyRo4_BTM4nYriKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PLuzHSB0kQZQGvPp3MzeRT7u.gif?f=user_large

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:52

FFW

Ik zoek lekvrije tubes banden.
Ik heb nog een wielset tubes velgen waarop nu een oude bandenset zit, nu ben ik geen fan van tubes door het risico van lek rijden, maar dit is een aero set waarbij spaken en naven uit een stuk zijn.

Ik ben erg tevreden over Schalbe One buitenbanden (clinchers) waarmee ik in 5000km nog nooit heb lek gereden. Ik lees me ook in op airless banden. Bestaat zoiets ook voor tubes velgen ? Doordat websites de woorden tubes, tubular en tubeless door elkaar gebruiken zie ik door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door FFW op 15-11-2025 14:22 ]

• FFW
  • Registratie: Maart 2013

FFW

Over Red AXS, ik heb op twee fietsen deze 11s groep en dacht mij op een OSPW en 11-32 cassette te kunnen tracteren, niet dus. de ketting ketst er bij ongeveer elke omwenteling en elk tandwiel vanaf. De OSPW is van cycling ceramic en red compatible. De 11s red AXS groep lijkt geen 32 te ondersteunen. beetje raar dat hij dan ook op de kleinere tandwielen ketst dus ik probeer het in de winter nog eens.

ik gebruik overigens een sunrace 11s flatchain.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
FFW schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:42:
Over Red AXS, ik heb op twee fietsen deze 11s groep en dacht mij op een OSPW en 11-32 cassette te kunnen tracteren, niet dus. de ketting ketst er bij ongeveer elke omwenteling en elk tandwiel vanaf. De OSPW is van cycling ceramic en red compatible. De 11s red AXS groep lijkt geen 32 te ondersteunen. beetje raar dat hij dan ook op de kleinere tandwielen ketst dus ik probeer het in de winter nog eens.

ik gebruik overigens een sunrace 11s flatchain.
Moet gewoon te doen zijn, net zoals ik op m'n 11sp DA (officieel max 30T) een 36T kan rijden met Kogel kooi. Het is in die gevallen wel iets meer zoeken met kettinglengte en B-screw.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@FFW Zijn alle nieuwe banden niet vrij van lekken :?

Vandaag de winterschoenen geprobeerd, 8 graden met wind dus gevoeldstemperatuur 3 graden, heerlijk geen koude voeten :)

Wel weer fascinerende dingen gezien onderweg qua mede wielrenners :+
Ik dacht in de verte een groepje pubers te zien rijden zo onrustig bewoog de groep die ik zag. Dichterbij gekomen waren het ca. 15 wielrenners maar man wat reden die onrustig, niet netjes 2 aan 2 ofzo neeeeee. Achterelkaar, naast elkaar, om elkaar, paar voorop, gat in het midden, etc. Opletten deden ze ook niet, er kwam een hardloper aan en daar schrokken er een paar zo van dat ze de berm in reden :X
Stukje achter ze gereden want met wat bochten en geen overzicht is het bloedlink om zo’n groep in te halen. Toen ik ze inhaalde begon er één opeens als een malle te sprinten om me in te halen maar met een verzet zodat hij 130rpm moest doen ofzo :?
Uiteindelijk belanden er een paar in m’n wiel om bij de eerste bocht boven op te rem te staan en te stoppen :?

En qua kleding is het ook hilarisch, ene moment kom je iemand tegen met balaclava en volledig ingepakt en 5 min later iemand die kort-kort rijd en weer wat later iemand in een soort wollen jas en een bouwvakkers regenbroek ofzo :+
Dit is nog leuker dan in den zomer zo :)

Gabriël AM5

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:31
Ik heb voor het eerst winterschoenen gekocht. ❤️ Wat is dat lekker zeg. Gewoon warme comfortabele voeten. Ipv verkleumde klauwen. Zelfs met overschoenen, dichtplakken van gaten, dubbele lagen sokken, niks hielp om warme voeten te krijgen.

• guapper
@sapphire Ik kwam vanmorgen een hardloper tegen op de heide, die lekker in z'n blote bast de hond aan het uitlaten was. Leek me ook best fris. Misschien zijn koudegrens aan het verleggen?

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 16-11-2025 15:49 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:12

PeaceNlove

Deugleuter

Bij mij was iedereen keurig ingepakt, geen halfnaakte hardlopers gezien en iedereen hield zich ook netjes aan de verkeersregels.
Wel blij dat ik voor de merino baselayer was gegaan, er kwam nog wat miezerregen uit de lucht en het was qua gevoelstemperatuur best fris.

• Strider
  • Registratie: November 2001
Gisteren een reflectie gekregen dat het ondanks rijden met tubeless het verstandig is om toch wel iets van een plug en een pompje bij te hebben. Met een nieuwe tubeless band lek rijden wat latex niet kan dichten is niet tof. Gelukkig was een andere wielrenner zo vriendelijk om even mijn band op te pompen.

Fietsen jullie met een fietstasje of wat hulpmiddelen in je jersey?
Ik neem aan dat een plug een tijdelijke oplossing is en je de buitenband vanuit de binnenkant moet plakken?

BlaBlaBla

• Requiem19
  • Laatst online: 13:01
Strider schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
Gisteren een reflectie gekregen dat het ondanks rijden met tubeless het verstandig is om toch wel iets van een plug en een pompje bij te hebben. Met een nieuwe tubeless band lek rijden wat latex niet kan dichten is niet tof. Gelukkig was een andere wielrenner zo vriendelijk om even mijn band op te pompen.

Ik neem aan dat een plug een tijdelijke oplossing is en je de buitenband vanuit de binnenkant moet plakken?
Elektrisch pompje (Cyplus) altijd bij me. Afaik hoef je een geplugde band niet per se te plakken, maar kan me voorstellen dat het voor je gemoedsrust wel fijn kan zijn.

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:01

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Dat kan met deze jongens.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:57

Elke fiets heeft hier z'n eigen tasje. Commuter en MTB gewoon een échte pomp want die electrische gaan leeg, of zijn leeg als je ze nodig hebt, of je rijdt meerdere keren lek...
(Ik rij zelden lek; vanmorgen toevallig de eerste in 2 jaar, dus ik zou zeker vergeten om die pomp op te laden.)
Op de racer CO2. En op alle fietsen een bijbassende biba en tools. Bij een lange rit gaan er ook plakkers mee.
Overigens kan je ook gewoon zoeken in dit topic wat de middelde tweaker meeneemt... is al vaak besproken hier. Want anders...

Afbeeldingslocatie: https://media1.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExdmhxemozMWh4M2p4MzZqNHgwYm5yN2M2MDg4aW4ycHZrYXg0bHVwcCZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/pUeXcg80cO8I8/giphy.gif

[ Voor 44% gewijzigd door Mistraller op 17-11-2025 11:26 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Iemand hier ervaring met de "factory second" van 4IIII? Als ik de omschrijving zo lees bij Mantel zou dat lichte cosmetische schade moeten zijn.
Zijn inclusief wat black-friday "korting" mooi geprijsd, en voor iets minder geld is het ook wel lekker als er een lichte kras op zit. Doet het niet zo'n pijn als ik dat zelf doe. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• bwernsen
Ik zou daar niet over twijfelen. Die slijtage komt toch wel :)

• bwernsen
Het einde vh jaar nadert… dus het wordt wel tijd om terug te kijken. Zoals het heurt… Wat is voor jou de fietsinnovatie van het jaar 2025 geweest? Het mag ook een eyeopener geweest zijn, die je iedereen gunt. Of welk product zou jij aan iedereen willen aanraden?

Voor mij zijn de toppers van het jaar:
- Brede banden (min 45mm)
- winterschoenen
- GRX 1x Di2
- zoveel mogelijk in de natuur fietsen op de momenten dat er bijna niemand is.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:47
bwernsen schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:23:
Het einde vh jaar nadert… dus het wordt wel tijd om terug te kijken. Zoals het heurt… Wat is voor jou de fietsinnovatie van het jaar 2025 geweest? Het mag ook een eyeopener geweest zijn, die je iedereen gunt. Of welk product zou jij aan iedereen willen aanraden?

Voor mij zijn de toppers van het jaar:
- Brede banden (min 45mm)
- winterschoenen
- GRX 1x Di2
- zoveel mogelijk in de natuur fietsen op de momenten dat er bijna niemand is.
Zijn meer toppers voor in het graveltopic.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Kluus
  • Laatst online: 12:16

Kluus

Gang is alles

Ik rij ook gewoon door met een geplugde band, mits ik maar 1 plug heb gebruikt. Bij 2 plugs (in hetzelfde gat) ga ik hem wel thuis plakken.

• guapper
Gebruik je dan een standaard binnenband sticker op de binnenzijde van de buitenband?
Dat heb ik laatst tenminste gedaan toen ik mijn wielen tubeless gemaakt heb, in een buba waar ik eerder al een flink gat in gereden had; geen problemen mee gehad tot nog toe.

Ik zag eerder op de dag plakkers van Lezyne voorbij komen: kopie van wat laatst ook gebruikt werd om de tubeless buitenband van mijn auto te repareren.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

KW25 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:45:
[...]

Ja hier houden we van smalle bandjes, koude voeten, triples en drukte!

:+

Gabriël AM5

• orange.x
guapper schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:30:
Gebruik je dan een standaard binnenband sticker op de binnenzijde van de buitenband?
Dat heb ik laatst tenminste gedaan toen ik mijn wielen tubeless gemaakt heb, in een buba waar ik eerder al een flink gat in gereden had; geen problemen mee gehad tot nog toe.

Ik zag eerder op de dag plakkers van Lezyne voorbij komen: kopie van wat laatst ook gebruikt werd om de tubeless buitenband van mijn auto te repareren.
Heb dit ook al eens gedaan op een veldrijbandje. Werkt inderdaad prima!

• bwernsen
KW25 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:45:
[...]

Kom maar op met jouw toppers dan!

• KW25
sapphire schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:53:
[...]

Veel succes met 45mm bandjes in je framepje te proppen.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

KW25 schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:02:
[...]

Veel succes met 45mm bandjes in je framepje te proppen.
Met proppen zal dat best passen, of het nog beweegt is een tweede.
Dan nog is brede banden wel een trend, een Giant Defy kan max 38mm aan maar er zijn mensen die 40mm bandjes rijden. Er zijn vast ook gewoon raceframes die 45mm kunnen huisvesten zo niet lekker belangrijk waar de grens ligt :?

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
@sapphire met genoeg kracht beweeg alles wel op een bepaalde manier.

Strava | AP | IP | AW

• bwernsen
Niemand die zijn/haar fiets gerelateerde toppers van 2025 wil delen?

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
nou vooruit dan:

- nieuwe tita fiets (met dubbele PM, maar wel mech!)
- volledige knieprothese in mei, in juli zat ik weer op de fiets
- pijnvrij sporten
- loslaten! Van gemiddeldes, doelen, prio is heel blijven en....
- genieten

• Prulleman
  • Laatst online: 11:24
Mijn hoogtepunt is denk ik dat ik boven verwachting na 6 weken al weer buiten kon fietsen na een flinke crash (gebroken sleutelbeen + zwaar gekneusde ribben).

Eerste 4 dagen kon ik mijn bed niet eens uit en zag ik het herstel vrij somber en lang voor me.. Na 1 weekje ging het gelukkig al iets beter, na 1,5 week operatie en daarna ging het herstel vrij snel. Veel gewandeld, netjes fysio oefeningen gedaan en na 4 weken groen licht om indoor te fietsen. Eerst ritjes waren erg zwaar, maar ook dat ging weer vrij snel vooruit, en 2 weken later, (6 weken na de crash, 4,5 na de operatie) weer heerlijk buiten kunnen fietsen, en niet eens zoveel ingeleverd qua conditie :)
https://www.strava.com/activities/16361196064

Afgelopen weekend ook weer een (rustig) ritje op de MTB gedaan, en ook dat ging goed.

Zo zie je maar, zonder dieptepunten, geen hoogtepunten :)

(nu nog hopen dat het plaatje er straks weer uit moet, niet zoveel zin in nog een operatie)

Strava

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-12 13:32
sapphire schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:53:
[...]

vergeet de zadeltasjes niet

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12 22:10
bwernsen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:39:
In mei dit jaar begonnen met fietsen op de weg, fanatiek minimaal 3x per week. Lid geworden van de lokale fietsclub vanaf half juni.

3 weken geleden toch maar m'n eerste mountainbike gekocht (ik zei altijd, veel te gevaarlijk en ondertussen al 2 ongelukken gehad op de weg waarbij m'n sleutelbeen bij het laatste ongeluk uit de kom ging..) en afgelopen zondag gewoon P95 gefietst(van de 821 deelnemers) bij de Dutch Masters 101km met een gemiddelde van net onder de 24kmh. Dat was echt wel mijn hoogtepunt dit seizoen 😎

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-12 01:12

Reginas

Queen of Core Stability

Om eerlijk te zijn is 2025 een (fiets)jaar geweest voor mij om snel te vergeten. Ik heb veel fysieke malheur gekend en dat drukt ook flink op mijn fietshobby.
Ik heb wel leuke momenten meegemaakt, daar niet van, maar geen grote doelen volbracht of iets dergelijks.

Toppunten 2025:
- Officieel gestart als Start2Bike-instructeur. De cursus vond ik niet zo leuk, maar het vervolg wel.
- Longest Day Ride met wielerclub waarbij we een zusterafdeling halverwege hebben ontmoet en hebben geluncht bij Golfpark De Haverleij in Den Bosch. Fijne plek met mooi uitzicht over de baan. Echt zo’n geluksdag.
- 2x met succes banden tubeless gezet, waarvan 1x zonder bandenlichters. Erg goed voor het zelfvertrouwen! :+
- Vanuit de sponsor VIP geweest bij WK Gravel in Valkenburg. Zat ook een mini-wegritje bij, maar vooral de beleving van het evenement was leuk.
- Passo Dei Tre Termini weer een stukje sneller afgelegd dan voorgaande jaren.

Qua evenementen: Brabants Mooiste en Amstel Gold Race gereden, maar verder was 2025 vooral koffieritjes en het coachen van startende renners.

Vooruitblik 2026:
- Mijn nieuwe fiets in gebruik nemen (naast mijn Cinelli en mijn Cube heb ik nog een andere fiets die met de C begint :P ).
- Niet vallen of stukken maken.
- Opnieuw bochtenclinic volgen.
- Fietszegening bij de Achelse Kluis, is pas op 9 augustus, maar denk dat mijn racefiets en ik wel wat extra hulp van boven kunnen gebruiken.
- Georganiseerde fietsreis naar de Harz maken.
- @ElPaco gaat deelnemen aan de Zestig van Texel. Ik ga hem op de fiets ondersteunen/bevoorraden. 60 kilometer stapvoets rijden op de MTB is natuurlijk geen echte uitdaging, maar wel veel zin in om dit avontuur samen aan te gaan.
- Alle 13 gemeenten van Zeeland fietsen, bij voorkeur met gezelschap. De uitdaging blijft mooi, ook als Wielervrienden.nl ter ziele is gegaan.

• guapper
60km stapvoets is natuurlijk ook 11 uur in het zadel. Alsnog een uitdaging.

[ Voor 17% gewijzigd door guapper op 18-11-2025 16:08 ]

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:36
guapper schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:08:
60km stapvoets is natuurlijk ook 11 uur in het zadel. Alsnog een uitdaging.
Ik hoop met een uur of 7 toch wel klaar te zijn ;)

WoT stats

• Requiem19
Mijn hoogtepunt was ook mijn dieptepunt ;-).

6 maanden gedisciplineerd getraind en een speciale fiets custom opgebouwd voor 1 wedstrijd, en dan 2 dagen voor de wedstrijd snoeihard op m'n bakkes in de verkenning. Geen wedstrijd en ruk rest van de vakantie.

Les voor mezelf:

- Het proces ergens naartoe is belangrijker dan het 'doel' zelf; vergeet niet te genieten van de weg er naar toe (deed ik al, maar kan nog wel meer)
- Alle eieren in 1 mandje gooien is nogal riskant; als je 'doel' dan mislukt, voelt dat frustrerend. Oplossing: MEER doelen in 2025. Als je toch al hard getraind hebt, kun je net zo goed een wedstrijdje extra rijden, of een wedstrijdje vooraf

Andere leerpunt voor mij is dat ik met 1x kind nog best wel OK veel kon fietsen, maar dat het met 2 kinderen onder de 4 jaar wel extra lastig is. Ging van 10k p/j naar ong 5k dit jaar. Duurde even, maar ik accepteer nu maar even wat het is. Iets minder tijd, iets minder goed in vorm, maar ook met 3 uurtjes in de week kom je nog steeds vooruit op de fiets :D.

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-12 20:39
Mijn fiets schakelt weer zoals het moet. :)@esphome zat het dichtst bij het probleem. De shifter kabel was gaan rafelen net achter zijn eindstop in de shifter. Ik dacht dat ik deze twee jaar geleden had vervangen maar blijkbaar heb ik toen alleen de andere (voorkant) gedaan.

Ik nu nu alle binnen- en buitenkabels vervangen door jagwire pro shift. Het achterwiel vervangen door een Shimano wh-rs500 en het derailleur gereinigd en gesmeerd. Het wiel heb ik vervangen omdat de freehub zoals eerder opgemerkt veel te veel speling had. Het oude wiel had een Fulcrum rt-013 freehub die niet service vriendelijk en niet heel degelijk is.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsP7wP6aU84iZ0wRQ_N5mNJtMXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bJcZx5f396ITlJXWyDv4Ifo.jpg?f=fotoalbum_large

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Fietshoogtepunten van 2025:
- 3 geweldig mooie ritten gemaakt in Argentinie in Februari telkens op een gehuurde "mtb". Eerst in Puerto Madrin met een aantal andere van de reisgroep, lekker chill. Daarna een rondje vanuit Bariloche, en als grootste hoogtepunt 70km vanuit El Chalten. Voelde behoorlijk speciaal om daar door de geweldige natuur te kunnen fietsen.
- Limburgs Mooiste 180km 2900hm in minder dan 8u.
- Maratona Dles Dolomites medio fondo uitgefietst in 7:05hr. Had deze uberhaupt niet verwacht uit te fietsen omdat ik na Limburgs mooiste eerst een week niet gefietst heb vanwege een abces op m'n zitvlak, en na 3km crashte tijdens m'n eerste rit... Weer anderhalve week... Uiteindelijk maar iets van 10-12 ritten gemaakt tussen LM en de Maratona, dus m'n vorm die ik voor LM had was redelijk aan diggelen. Door gebruik van een extra kleine versnelling (33-36) en gecontroleerd laag Z3 (2 - 2.3 wkg) ging het verbazingwekkend goed. Ik knakte wel op de Falzarego, en kan me van de klim weinig meer herinneren. Op de Mur dl Giat moest ik op het laatste steile stuk ook m'n meerdere erkennen, en van de fiets af.
Maar toch... 110km met 3100hm in 7:05 is voor een ouwe zak van 49 met zo'n 100kg niet al te slecht :)

En uiteindelijk lijkt het erop dat ik dit jaar toch de 10K km ga halen, zelfs met alle ongemakken in juni en bijna een maand zeer weinig fietsen in Februari ivm de geweldige rondreis in Argentie.

[ Voor 23% gewijzigd door derx666 op 18-11-2025 17:38 ]

Cube Nuroad Race (2022)

• Torgo
  • Laatst online: 10:46
Ik vind het wat vroeg voor de terugblikken op 2025. Hey jaar heeft nog zes weken, dus nog meer dan 10% van het jaar over. 🙂. Ik meld me wel eind December voor een terugblik.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Aangezien er voor mij niets spannends meer op de planning staat dit jaar..

- Volle bak voorbereiding gedaan voor de UCI Gravel wedstrijd in Vianden met een aantal resultaten:
--> van 69 -> 61 kilo en met een hogere FTP naar 3,8 w/kg
--> alsnog totaal kansloos om mij te kwalificeren voor het WK
--> bevestiging dat gravel echt leuk rijden is maar dat er ook te veel mensen zonder verstand rondrijden
- Door het verliezen/opzeggen van mijn baan ga ik dit jaar de 12000 km(ipv 8-9k max) aantikken:
--> erg fit inmiddels door consequent te blijven fietsen/trainen
--> je moet wel wat afwisseling zoeken om het leuk te blijven houden
--> alsnog zijn er heel erg veel mensen veel sneller/beter dan jou :+
- Green divide alleen gereden
--> door het superfit zijn echt 0 problemen
--> ook gewoon erg relax iedere dag kunnen fietsen

Al met al wel een mooi fietsjaar, vooral ook omdat ik nu zo fit ben. Dat maakt het zoveel makkelijker om met dezelfde mensen te fietsen. Ook meerdere dagen achter elkaar op pad is geen probleem.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:42
Edit: verplaats naar fietskledingtopic.

[ Voor 86% gewijzigd door Koenbr op 18-11-2025 21:15 ]

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:43
Fietshoogtepunten van 2025:
- Nieuwe racefiets gekocht en begonnen met fietsen
- Meerdere toertochten gedaan waarvan ook de eerste 100km+ rit
- Algehele fitheid ook stukken beter door het trainen

En het hoogtepunt moet nog komen; in december in een ruime week 550km wegtrappen in Zambia.

Al met al heeft het mij veel gebracht en nu vooral ook veel zin om volgend jaar een aantal mooie tochten te gaan maken en mijn eerste kwart triatlon te doen.

• orange.x
Even door de Strava kalender gebladerd en wat leuke momenten waren:
- Januari: Goede laatste veldrijwedstrijd: 13e
- Maart: Baanclinic in Amsterdag Sloten
- April: Vanuit Amersfoort naar net over de grens onder Tilburg bij een bakkertje wat lekkers gehaald en teruggefietst (243+km)
- Eind april: Een soort van 1e test dat jaar met een route van ongeveer 100km dat ik in 3u af wil leggen, gelukt.
- Mei: Vanuit Amersfoort naar Apeldoorn gefietst om een rondje met mijn broer te fietsen maar ik werd bij een snelle groep gevoegd dus heb helemaal niet met mijn broer gefietst haha.
- Eind mei: In de Eifel tot de conclusie komen dat ik eigenlijk nog steeds te zwaar ben :)
- Eind juni begin juli: Week vertoeven in de Jura, wederom constaterende dat ik echt wat lichter moet worden
- Augustus: Op vakantie wat mooie ritjes gemaakt maar ging moeizamer dan gedacht
- September: Weer naar Katwijk aan Zee met een hele rits nieuwe blokjes oprapen. Ook aant stoeien geweest met MyWhoosh, uiteindelijk geen succes voor mij
- Oktober: Veldrijseizoen weer begonnen met wat leuke wedstrijden maar geen enorm goede uitslagen
- November: Na 4 veldrijwedstrijden zo'n beetje ronde positie 25-30/40 gefinished eindelijk ook de 5e wedstrijd een goede uitslag met 13e plek van de 31.

Wat nog moet komen dit jaar:
- Vooral veldrijwedstrijden en veel trainen/uurtjes maken. Sinds de constatering voor en tijdens de zomer dat het gewicht te hoog was is dit na de zomer eigenlijk nog erger geworden :D Maar de afgelopen 2 weken heb ik al behoorlijk de intensiteit en uurtjes kunnen opkrikken. Beide weken ieder 6 dagen wel gesport op de fiets. Mix tussen binnen en buiten. Deze week wordt het een avondje minder door de Pubquiz. Merk al wel dat de conditie (al was die niet belabberd) aardig aan het verbeteren is.
- En ook niet onbelangrijk: een nieuwe racefiets opbouwen die hopelijk sub 8kg gaat worden. Goed, dat zou leuk zijn, lukt het niet dan is er ook geen ramp. Als ik mezelf gewoon weer richting de 80kg kan krijgen richting halverwege volgend jaar dan zou dat mooi zijn (vooral zelf in de hand natuurlijk).

Doelen voor volgend jaar:
- Niet specifieke doelen qua bepaalde tochten of events die gereden moeten worden. Maar ik denk dat ik nog wat meer tijd in ga plannen voor langere tochten. Dat is afgelopen jaar al best aardig gelukt maar is nog niet op het niveau waarop ik het zou willen. En verder hopelijk weer een hoop mooie ritjes in bijv Limburg, Eifel, Ardennen, wellicht Luxemburg.
- Hopelijk net als dit jaar ergens een hele week vooral in het teken zetten van fietsen en gezelligheid. Dolemieten zou op het lijstje staan, maar even zien hoe dat gaat lopen.

• Requiem19
la_fusion schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:08:
Aangezien er voor mij niets spannends meer op de planning staat dit jaar..

- Volle bak voorbereiding gedaan voor de UCI Gravel wedstrijd in Vianden met een aantal resultaten:
--> van 69 -> 61 kilo en met een hogere FTP naar 3,8 w/kg
--> alsnog totaal kansloos om mij te kwalificeren voor het WK
--> bevestiging dat gravel echt leuk rijden is maar dat er ook te veel mensen zonder verstand rondrijden
- Door het verliezen/opzeggen van mijn baan ga ik dit jaar de 12000 km(ipv 8-9k max) aantikken:
--> erg fit inmiddels door consequent te blijven fietsen/trainen
--> je moet wel wat afwisseling zoeken om het leuk te blijven houden
--> alsnog zijn er heel erg veel mensen veel sneller/beter dan jou :+
- Green divide alleen gereden
--> door het superfit zijn echt 0 problemen
--> ook gewoon erg relax iedere dag kunnen fietsen

Al met al wel een mooi fietsjaar, vooral ook omdat ik nu zo fit ben. Dat maakt het zoveel makkelijker om met dezelfde mensen te fietsen. Ook meerdere dagen achter elkaar op pad is geen probleem.
Dat is precies wat zo leuk is aan fit zijn; het wordt allemaal makkelijker en daarmee ook leuker.

Zo rond de 4 w/kg is toch voor veel mensen vaak een drempel zie ik om me heen. Ben daar in 2024 wel iets overheen geweest, maar dat vereiste wel heeeeelllll veel uren training. Denk dat voor een gemiddelde sterveling die niet maniakaal vaak fietst dat wel een gezond plafond is.

Wil je richting de 4.5 of 5 w/kg dan moet je of A) takke veel talent hebben (dankjewel ouders), of B) echt een enorm volume gaan draaien (denk consistent 15uur+ per week).

• la_fusion
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:28:
[...]

Dat is precies wat zo leuk is aan fit zijn; het wordt allemaal makkelijker en daarmee ook leuker.

Zo rond de 4 w/kg is toch voor veel mensen vaak een drempel zie ik om me heen. Ben daar in 2024 wel iets overheen geweest, maar dat vereiste wel heeeeelllll veel uren training. Denk dat voor een gemiddelde sterveling die niet maniakaal vaak fietst dat wel een gezond plafond is.

Wil je richting de 4.5 of 5 w/kg dan moet je of A) takke veel talent hebben (dankjewel ouders), of B) echt een enorm volume gaan draaien (denk consistent 15uur+ per week).
Het ligt er ook wel aan wat je er mee wil doen. In onze fietsclub zie ik gasten die echt wel fit zijn en eindeloos kunnen blijven fietsen maar er zijn andere die toch echt meer power neer kunnen leggen en daardoor op momenten gewoon beter voor de dag komen.

Als er bijv stevige wind staat, dan delf ik ondanks mijn fitheid alsnog gigantisch het onderspit omdat ik volle bak in het rood moet om bij te blijven.

• Requiem19
la_fusion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:58:
[...]

Het ligt er ook wel aan wat je er mee wil doen. In onze fietsclub zie ik gasten die echt wel fit zijn en eindeloos kunnen blijven fietsen maar er zijn andere die toch echt meer power neer kunnen leggen en daardoor op momenten gewoon beter voor de dag komen.

Als er bijv stevige wind staat, dan delf ik ondanks mijn fitheid alsnog gigantisch het onderspit omdat ik volle bak in het rood moet om bij te blijven.
Dat is in mijn ervaring meer je bouw/aanleg qua explosiviteit en massa.

Dat soort 'beukers' kunnen met wind tegen op een rechtstuk vaak prima een minuut 500watt trappen (5 a 6w/kg voor hen, 8w/kg voor jou). Als jij dan uit het pelotonnetje gelost wordt 'kom je minder voor de dag'.

Maar ik ben wel benieuwd of dat soort grote gasten nog dezelfde inspanning kan doen na 100km. Vaak botten ze wel echt hard af dan. Laat staan als het beetje heuvel op/af gaat over de dag.

En sws, in NL kom je in groepjes vaak beter voor de dag als je absolute vermogen wat hoger is (tenzij je in Limburg woont bijv).

• orange.x
@la_fusion @Requiem19 Denk inderdaad dat het vooral veel met bouw en vermogen trappen te maken heeft als het gaat over wind. Als ik in goede lichamelijke doen ben, rond die 80kg en dan zit ik ook zo rond de 4W/kg, dan merk ik net als ik nu wat zwaarder ben vrij weinig van wind. Tuurlijk heeft een goede conditie etc er ook mee te maken maar bij gelijke conditie en bijv 20kg gewichtsverschil tussen iemand die 60kg weegt en kleiner is bijvoorbeeld of iemand die 80 weegt gaat die van 80kg het wel wat makkelijker hebben.

Vorig jaar bij de toertocht Veenendaal-Veenendaal ook wat stukken gehad waar de wind behoorlijk op kop of schuin voor stond. Wanneer ik dan even op kop reed en 37 kon blijven rijden werd er in het wiel behoorlijk afgezien :+

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:07:
[...]

Dat is in mijn ervaring meer je bouw/aanleg qua explosiviteit en massa

Maar ik ben wel benieuwd of dat soort grote gasten nog dezelfde inspanning kan doen na 100km. Vaak botten ze wel echt hard af dan. Laat staan als het beetje heuvel op/af gaat over de dag.
Ik ben niet de meest lichte persoon en kan wind tegen vaak wel redelijk m'n vermogen kwijt, niet dat ik dan 500watt wegtrap. En qua explositiviteit, ik rij wat dat betreft dan liever op kop (tempo lekker steady, zondr veel gedoe door bochten) dan achteraan waar ik het constant dicht moet sprinten.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

orange.x schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:15:
Vorig jaar bij de toertocht Veenendaal-Veenendaal ook wat stukken gehad waar de wind behoorlijk op kop of schuin voor stond. Wanneer ik dan even op kop reed en 37 kon blijven rijden werd er in het wiel behoorlijk afgezien :+
Dat is, soms, best leuk om even te doen idd.. Totdat er dan weer een "berg" aankomt en alles weer voorbij komt zetten :)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:36
guapper schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:30:

Gisteravond in 't donker & regen lek gereden, behoorlijke glassplinter door m'n Vittoria Rubino Pro "winterband". Gelukkig opgehaald door m'n vrouw, die was weer erg blij......

Zou ik de buitenband ook kunnen repareren met zo'n tubeless plug? Of idd met een gewone binnenbandplakker? Ik zie bij Rose ook deze. Iemand ervaring mee? Band is verder nog in behoorlijk goede conditie.

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 19-11-2025 11:25 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:26
Begin 2025 geopereerd aan een vernauwde liesslagader welke na een maand open ging en ik dus een aneurysma had. Lang en bijzonder geduldig moeten opbouwen om bij de eerste koers wel weer podium te kunnen rijden. Worth the wait.

• orange.x
blb4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:17:
Gisteravond in 't donker & regen lek gereden, behoorlijke glassplinter door m'n Vittoria Rubino Pro "winterband". Gelukkig opgehaald door m'n vrouw, die was weer erg blij......

Zou ik de buitenband ook kunnen repareren met zo'n tubeless plug? Of idd met een gewone binnenbandplakker? Ik zie bij Rose ook deze. Iemand ervaring mee? Band is verder nog in behoorlijk goede conditie.
Zeker het proberen waard. Zo'n grote binnenbandplakker is in verhouding tot prijs van een nieuwe buitenband prima om te proberen!

• KW25
[...]

Dat soort 'beukers' kunnen met wind tegen op een rechtstuk vaak prima een minuut 500watt trappen (5 a 6w/kg voor hen, 8w/kg voor jou). Als jij dan uit het pelotonnetje gelost wordt 'kom je minder voor de dag'.

En sws, in NL kom je in groepjes vaak beter voor de dag als je absolute vermogen wat hoger is (tenzij je in Limburg woont bijv).
Dit zijn wel leuke topics om over te praten. Ben zelf 88kg met een FTP van ong. 340. Op vlakke stukken trap je idd erg hard, maar merk wel dat je in bergen toch wel snel ingehaald wordt door lichte lui. Zit zelf ook teveel in de sportschool om echt nog veel kg kwijt te raken, nu ong. een vetpercentage van 11/12%. Merk dat je dan echt veel op eten moet letten.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:25
Mijn hoogtepunten dit jaar:
- Eerste internationale rit gemaakt (naar de belgische grens, net eroverheen, en weer terug), wat ook gelijk m'n eerste rit van meer dan 100km was (107km).
- Eerste keer een beste minuut gereden van meer dan 500 watt (506w om precies te zijn, afgelopen weekend)
- Eerste keer een KOM gepakt, alhoewel ik die inmiddels al weer kwijt ben. Volgend seizoen ga ik wat serieuzer jagen en er hopelijk meerdere pakken. Weliswaar redelijk onbenullige lokale KOMs, maar toch leuk om te doen.
- Met afstand m'n meeste kilometers in een jaar gemaakt (tot nu toe ~7200km) met bovenal heel veel plezier.

• derx666

derx666

mecker ende blaet

edoappelhof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:27:
[...]

Begin 2025 geopereerd aan een vernauwde liesslagader welke na een maand open ging en ik dus een aneurysma had. Lang en bijzonder geduldig moeten opbouwen om bij de eerste koers wel weer podium te kunnen rijden. Worth the wait.
Flippin heck... Een aneurysma... Dat zijn minder leuke dingen om mee te maken 😬
Congrats met het podium, dat moet een flinke ontlading zijn geweest.

Cube Nuroad Race (2022)

• Requiem19
KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:05:
[...]

Dit zijn wel leuke topics om over te praten. Ben zelf 88kg met een FTP van ong. 340. Op vlakke stukken trap je idd erg hard, maar merk wel dat je in bergen toch wel snel ingehaald wordt door lichte lui. Zit zelf ook teveel in de sportschool om echt nog veel kg kwijt te raken, nu ong. een vetpercentage van 11/12%. Merk dat je dan echt veel op eten moet letten.
Of minder je bovenlichaam trainen? ;-).

Wmb kun je overigens beter 340 watt / 88kg hebben (3.86 w/kg), dan 240 w / 62kg. Bergop ga je even hard +/-, maar op het vlakke moet zo'n lichtgewicht relatief constant harder trappen. 180w is voor hem 75% FTP, terwijl jij bijv op het vlakke wellicht richting de 210 gaat voor een vergelijkbaar tempo (uitgaande van groter frontaal oppervlak.. die sportschool bicepsen vangen veel wind), wat 61% FTP is.

'Enige' nadeel van de combi groot/sterk/zwaar is dat je meer energie verbruikt per uur en meer moet eten, maar vaak gaat dat bij grote gasten automatisch wel OK.

• bwernsen
[...]

Ik val in die categorie. Explosief, kan goed in het rood rijden. Maar te grof gebouwd om echt hoge W/kg outputs te hebben voor heel lange tijd. :) Het is wat het is. Je genetische erfenis.

• Requiem19
bwernsen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:14:
[...]

Ik val in die categorie. Explosief, kan goed in het rood rijden. Maar te grof gebouwd om echt hoge W/kg outputs te hebben voor heel lange tijd. :) Het is wat het is. Je genetische erfenis.
Tjah, ook geen grote motor hier :). Kort en explosief, heerlijk.

Máár: als je echt de tijd ervoor neemt kun je ook flinke stappen zetten om qua duurvermogen beter te worden. Kost alleen takkeveel tijds-investering.

In 2024 had ik die tijd wel 2 maanden en dan zie je waanzinnige progressie. Er zijn tegenwoordig ook voldoende onderzoeken die laten zien dat dezelfde trainingsprikkel heel verschillend kan uitwerken binnen een controlegroep.

De personen die minder goed reageren op zo'n trainingsprikkel laten ze dan het volume verhogen en opeens schieten ze vooruit - soms zelf meer dan de groep die sneller op de eerste prikkel reageert.

Blijft persoonlijk dus wat het beste voor je werkt. Maar uiteindelijk kan iedereen echt veel beter worden is mijn rotsvaste geloof :).

• KW25
Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:06:
[...]

Wmb kun je overigens beter 340 watt / 88kg hebben (3.86 w/kg), dan 240 w / 62kg. Bergop ga je even hard +/-, maar op het vlakke moet zo'n lichtgewicht relatief constant harder trappen. 180w is voor hem 75% FTP, terwijl jij bijv op het vlakke wellicht richting de 210 gaat voor een vergelijkbaar tempo (uitgaande van groter frontaal oppervlak.. die sportschool bicepsen vangen veel wind), wat 61% FTP is.

'Enige' nadeel van de combi groot/sterk/zwaar is dat je meer energie verbruikt per uur en meer moet eten, maar vaak gaat dat bij grote gasten automatisch wel OK.
Haha ja daar heb je gelijk in. Maar liever iets harder trainen dan dat ik mijn hiidige fysiek moet inleveren, het oog wil ook wat.

Eten is idd het probleem niet. Ik denk vooral dat ik veel meer wind vang, brede schouder en rug zijn eigenlijk een soort van zeilen.

Daarnaast ben ik het ermee eens dat iedereen veel beter kan worden. Denk sowieso wel 4w/kg. Zou denken dat dag ook voldoende moet zijn om je te kwalificeren voor het WK Gravel/weg.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:16
In absolute zijn is 4 W/kg is natuurlijk niets als je 55 kg weegt. Dan krijg je van die kleine klimmertjes die knalhard omhoog rijden; maar in het klassement compleet ongevaarlijk zijn omdat ze eraf waaien zodra ze op het vlakke met hun neus in de wind komen.

Herinner me nog een uitspraak van de trainer van TJV van een paar jaar terug over één van hun knechten. Die zat in W/kg veel hoger dan Vingegaard, maar kon door zijn lage gewicht geen fatsoenlijk klassement rijden.

• Prulleman
KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:51:
[...]

Haha ja daar heb je gelijk in. Maar liever iets harder trainen dan dat ik mijn hiidige fysiek moet inleveren, het oog wil ook wat.

Eten is idd het probleem niet. Ik denk vooral dat ik veel meer wind vang, brede schouder en rug zijn eigenlijk een soort van zeilen.

Daarnaast ben ik het ermee eens dat iedereen veel beter kan worden. Denk sowieso wel 4w/kg. Zou denken dat dag ook voldoende moet zijn om je te kwalificeren voor het WK Gravel/weg.
4w/kg voor een WK...?? ik ken een hoop mensen rond de 4 w/kg, en ook wat die er ruim boven zitten, maar dat lijkt me echt niet genoeg voor een WK... (los van welke leeftijds cat..)

Strava

• KW25
Prulleman schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:31:
[...]

4w/kg voor een WK...?? ik ken een hoop mensen rond de 4 w/kg, en ook wat die er ruim boven zitten, maar dat lijkt me echt niet genoeg voor een WK... (los van welke leeftijds cat..)
Ken wel een paar jongens die het wk gravel hebben gereden met 4w/kg, wellicht dat techniek ook een rol speelt.

Als je voor een wk 5w/kg moet hebben is dat dat echt wel veel. Ligt ook aan het parcours.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:20
Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:28:
[...]

Klinkt heel herkenbaar, kom op max 4.5 w/kg. En dat is gewoon met een uur of 6 a 8 uur fietsen per week. Verder kom ik niet, maar moet zeggen dat ik de discipline er ook niet voor heb om te streven naar meer. Vind dit al prima, er blijft weinig in mijn wiel zitten als ik buiten fiets en (bijna) niemand haalt mij in. Dat is voor mij ook al genoeg voldoening. En ben ook een lichtgewicht en heb helaas géén klimmen in de buurt. Dus het is vooral polder/dijk fietsen.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:59

Grin

Ride si sapis.

Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:06:
[...]

Hmmmm ik heb ook een praktijkvoorbeeld die precies het tegenovergestelde 'bewijst'.
Geen FTP waardes maar een vlak segment, 5min lang naast elkaar gefietst: hij trapte 348W@85-87kg/189cm en ikzelf met 284w@70-72kg/180cm. Onze FTP waardes verschillen niet zoveel, beide ergens rond de 4.3-4.5w/kg. Hij moest na die 5min toch echt van kop af, ik kon nog even door.
Vergeet ook niet dat wanneer je meer spiervolume hebt, je ook sneller verzuurt.
En daarbij is die bulk idd niet aero... :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Prulleman
tiswat schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:45:
[...]

Klinkt heel herkenbaar, kom op max 4.5 w/kg. En dat is gewoon met een uur of 6 a 8 uur fietsen per week. Verder kom ik niet, maar moet zeggen dat ik de discipline er ook niet voor heb om te streven naar meer. Vind dit al prima, er blijft weinig in mijn wiel zitten als ik buiten fiets en (bijna) niemand haalt mij in. Dat is voor mij ook al genoeg voldoening. En ben ook een lichtgewicht en heb helaas géén klimmen in de buurt. Dus het is vooral polder/dijk fietsen.
dat is bovengemiddeld hoor, er zijn er genoeg die niet boven de 4 uitkomen met dat volume

Strava

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:26
Gebanned schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:57:
In absolute zijn is 4 W/kg is natuurlijk niets als je 55 kg weegt. Dan krijg je van die kleine klimmertjes die knalhard omhoog rijden; maar in het klassement compleet ongevaarlijk zijn omdat ze eraf waaien zodra ze op het vlakke met hun neus in de wind komen.

Herinner me nog een uitspraak van de trainer van TJV van een paar jaar terug over één van hun knechten. Die zat in W/kg veel hoger dan Vingegaard, maar kon door zijn lage gewicht geen fatsoenlijk klassement rijden.
Kom van 355 met 63KG. Inmiddels iets zwaarder en niet meer echt getest maar kan veel makkelijker rond mijn vorige FTP rijden, zonder extra volume. Moet wel bekennen weinig geklommen te hebben het afgelopen jaar.

• la_fusion
  • Nu online
KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:38:
[...]

Ken wel een paar jongens die het wk gravel hebben gereden met 4w/kg, wellicht dat techniek ook een rol speelt.

Als je voor een wk 5w/kg moet hebben is dat dat echt wel veel. Ligt ook aan het parcours.
Tja, techniek of verstand zit niet ver van elkaar af in het gravel.. in Vianden(2,5x 45km ronde) zaten per ronde 3 steile afdalingen met grote stenen. Als ik zag hoe sommige daar naar beneden gingen vond ik niet gek dat er daar een aantal flink tegen de grond zijn gegaan. Zelf eerder een keer de fout in gegaan en daarom daar rustig aan gedaan(zeker nadat het grootste gedeelte voorbij was :+) en per ronde zo'n 5-10 min op de afdalingen verloren. Dat ga je op de beklimmingen niet meer goed maken.

Anyway, misschien meer voor het gravelbike topic..

• KW25
edoappelhof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:07:
[...]

Kom van 355 met 63KG. Inmiddels iets zwaarder en niet meer echt getest maar kan veel makkelijker rond mijn vorige FTP rijden, zonder extra volume. Moet wel bekennen weinig geklommen te hebben het afgelopen jaar.
355 met 63kg is wel echt bovengemiddeld, dan trap je ook lekker mee in wedstrijden. Zeker als het bergop gaat.

Hoeveel uur train je?

• danoontjeh
Grin schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
[...]
Geen FTP waardes maar een vlak segment, 5min lang naast elkaar gefietst: hij trapte 348W@85-87kg/189cm en ikzelf met 284w@70-72kg/180cm. Onze FTP waardes verschillen niet zoveel, beide ergens rond de 4.3-4.5w/kg. Hij moest na die 5min toch echt van kop af, ik kon nog even door.
Ik kan me vergissen, maar met een ftp van 4.3 - 4.5w/kg een inspanning van 4w/kg slechts 5 minuten kunnen volhouden klinkt mij vreemd in de oren? ~90% van je FTP zou je veel langer moeten kunnen volhouden dan dat zou ik zeggen..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Het is maar net wat je trained natuurlijk..

• danoontjeh
Overigens voor de nerds hier met interesse in aerodynamica e.d.:
Dan Bigham was eerder deze week te gast bij de podcast Performance Process, om te praten over de PIV (Particle Image Velocimetry) test die ze bij Redbull-Bora-Hansgrohe recent hebben gedaan als validatie voor hun CFD analyses. Ik vond het erg interessant en kan het zeker aanraden.

Hij ging ook nog enigszins in op de discussie die hierboven ook gevoerd werd/wordt, en was van mening dat iets dikkere mensen over het algemeen in het voordeel zijn qua aerodynamica. Dit vooral doordat ledematen grotere rondingen hebben waardoor luchtstroming beter blijft plakken aan het oppervlak ipv los te scheuren (vergeef me het gebrek aan de juiste technische termen) wat resulteert in een lagere luchtweerstand.

Hij denkt ook dat de data uit toekomstige PIV tests ze meer inzicht gaat bieden in hoe ze aerodynamica beter kunnen optimaliseren voor dunne klassementsrenners.

Misschien een beetje offtopic dit, maar gezien de relevantie voor de discussie hierboven besloot ik het toch nog even te noemen.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:59

Grin

Ride si sapis.

danoontjeh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:17:
[...]

Ik kan me vergissen, maar met een ftp van 4.3 - 4.5w/kg een inspanning van 4w/kg slechts 5 minuten kunnen volhouden klinkt mij vreemd in de oren? ~90% van je FTP zou je veel langer moeten kunnen volhouden dan dat zou ik zeggen..
Ahja goed punt: was aan het einde van een rit van ruim 80km, waar we stevige kopbeurten deden 2aan2.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Pagina: 1 ... 693 ... 697 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).