Een antwoord volledig analoog met je geboortedatum wed ik.Frenz64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:24:
Lekker man, weer twee extra batterijniveaus erbij. What's next, een EMS voor op je fiets?
Een wegwerpproduct van >€80 die mogelijk maar 2 jaar meegaat. Ik snap het maar zou er zelf ver weg van blijven.Prulleman schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:20:
[...]
batterij niet vervangbaar, gaat 4-7+ jaar mee (2 jaar gegarandeerd).
Niks om je zorgen over te maken dus.
Dit terwijl je bij Shimano in theorie een di2 kabel en 2 stukjes aluminium folie kan gebruiken als blip
Oh zeker (op de aanname én je stelling) @Cloclo100
Het is mijn persoonlijke frustratie ook, nu ik verleid ben tot een PM moet ik voor elke rit nadenken: oké, hoe zit het met de accu van hartslagmeter, fietscomputer, radar én PM's (dubbelzijdig ook nog).
Neig er steeds meer naar alles weg te flikkeren en gewoon te gaan genieten van het fietsen, maar ja, datahongerig hè en Strava en toch nog beter willen worden (ondanks mijn dino-leeftijd)
Het is mijn persoonlijke frustratie ook, nu ik verleid ben tot een PM moet ik voor elke rit nadenken: oké, hoe zit het met de accu van hartslagmeter, fietscomputer, radar én PM's (dubbelzijdig ook nog).
Neig er steeds meer naar alles weg te flikkeren en gewoon te gaan genieten van het fietsen, maar ja, datahongerig hè en Strava en toch nog beter willen worden (ondanks mijn dino-leeftijd)
Ik wist niet dat ik me hier moest verantwoorden voor mijn aankopen, ik zal in het vervolg eerst een peer review van mijn potentiële posts laten doen. Iemand verder ook hetzelfde probleem (gehad) of een mogelijke oplossing?
je kan je ook druk maken om niks he.. mijn garmin geeft netjes aan, ook via een connect melding op mijn telefoon als er -iets- bijna leeg is, hartslag, power, di2, shifters, wordt allemaal netjes bijgehouden door garmin. De garmin moet je nog het meest in de gaten houden, maar die haal ik toch elke rit van mijn fiets, leg ik op mijn werkplek en als die onder de 40% komt gaat ie aan de lader. ik heb echt 0.0 accu stress met alle elektronica op mijn fiets.Frenz64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:35:
Tja niet heel veel anders dan de meeste lampen....GWBoes schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:31:
[...]
Een wegwerpproduct van >€80 die mogelijk maar 2 jaar meegaat. Ik snap het maar zou er zelf ver weg van blijven.
Ik denk dat je een app nodig hebt om die batterijniveaus bij te houden.Frenz64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:35:
en bij normaal gebruik gaat de blip waarschijnlijk langer mee dan al je andere slijtage onderdelen. Dus het is maar net hoe je er tegen aan kijkt, als je het niet nodig vind pima, dan zet je ze niet op je fiets. Ik heb geen sram, maar gebruik de ultegra hood knopjes toch wel erg vaak, dus als ik sram zou hebben, zou ik de blips zeker overwegen
garmin connect...??Requiem19 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
Ik denk dat je een app nodig hebt om die batterijniveaus bij te houden.

Met Connect kan het, m'n 1040 geeft het aan, maar dan moet je daar dus tijdig op kijken. Een gigantisch first world problem, eens. Maar spontaan de fiets pakken en dan zien dat één van je devices de rit niet gaat volhouden, heel irritant.
@Cloclo100 dus als ik het goed begrijp werken ze als je stilstaat wel beide, maar zodra je on the move bent stopt er 1?
Dat vind ik ook een belangrijke overweging, voor je het weet zit je vol met sensoren en ga je je daar druk om maken. Twee van mijn fietsen hebben SRAM Red en met mijn computertje kan ik daar ook veel data uit halen, maar daar zitten absoluut grenzen aan. Het meest irritante dat ik tot nu toe heb meegemaakt was bij een lang geplande fietsrit opdagen met twee lege derailleurbatterijen. Dus nu gaan de batterijen los mee om te voorkomen dat ze leeg raken tijdens de autorit. Die HUD bril die ik laatst kocht is ook een gadget die ik eigenlijk niet vaak zal gebruiken, want ik zie het steeds meer als schermtijd.Frenz64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:35:
Oh zeker (op de aanname én je stelling) @Cloclo100....Neig er steeds meer naar alles weg te flikkeren en gewoon te gaan genieten van het fietsen,...
Niet geheel van toepassing in dit topic waarschijnlijk (al schuift dat ook een beetje de laatste tijd) maar als je 1x hebt met SRAM kan je de dubbelklik die normaal voor je voorderailleur is toewijzen aan de fietscomputer functies. Dat werkt ook best tof, zo doe ik dat momenteel op mijn gravel.Prulleman schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:46:
en bij normaal gebruik gaat de blip waarschijnlijk langer mee dan al je andere slijtage onderdelen. Dus het is maar net hoe je er tegen aan kijkt, als je het niet nodig vind pima, dan zet je ze niet op je fiets. Ik heb geen sram, maar gebruik de ultegra hood knopjes toch wel erg vaak, dus als ik sram zou hebben, zou ik de blips zeker overwegen
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 23-10-2025 10:20 ]
Dus je vindt allerlei apps en electrische dingen irritant maar toch 'moet' je het van jezelf op je fiets zetten? Kan me voorstellen dat dat irriteert.Frenz64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:52:
Met Connect kan het, m'n 1040 geeft het aan, maar dan moet je daar dus tijdig op kijken. Een gigantisch first world problem, eens. Maar spontaan de fiets pakken en dan zien dat één van je devices de rit niet gaat volhouden, heel irritant.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Sommige gebruikers maken via de extra buttons er juist weer een soort Shimano / Campa manier van schakelen van. Dus dat je op en terugschakelt via een kant. Als je daar voor kiest heb je uiteindelijk nog 1 extra optie over voor de "aan beide kanten" drukken voor bedienen van je Garmin bijvoorbeeld. Maar lijkt mij dan juist weer heel onhandig omdat je dan bij 3 dataschermpjes altijd die combinatie 2x extra in moet drukken om op je andere scherm te komen.. Ik denk dat ik straks met mijn Force E1 groep een knopje gebruik voor scrollen, en zolang ik geen nieuwe Garmin met geintegreerde bel heb gebruik ik de ander denk ik ook om te scrollen. Anders zou je daarmee dus de bel kunnen bedienen.Kluus schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
Niet geheel van toepassing in dit topic waarschijnlijk (al schuift dat ook een beetje de laatste tijd) maar als je 1x hebt met SRAM kan je de dubbelklik die normaal voor je voorderailleur is toewijzen aan de fietscomputer functies. Dat werkt ook best tof, zo doe ik dat momenteel op mijn gravel.
Ik snap dat wel hoor. De frustratie zelf deel ik niet helemaal, maar als ik weg wil rijden en een sensor doet het niet, dan loop ik inderdaad toch even naar binnen om een 2032je te pakken. Als het onderweg is, soit, dan maar geen data. Tenzij de edge zelf leeg is, dan zet ik mijn fenix wel aan als backup.Frenz64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:35:
Bij een echt lange rit gooi ik een batterypack in een tas, en een usb kabeltje richting edge, radar en lamp om het geheel centraal te voeden; en 2 reserve 2032's mee.
Dat heb ik ook in de garage, daar hangt een usb charger naast de fietsen om alle oplaadbare shit op te laden zonder van de fiets te moeten halen.
In huis heb ik daar overigens ook een hekel aan, ik heb home automation, en al die sensors die batterijtjes vreten; en melden dat ze bijna leeg zijn... of simpelweg uitgevallen blijken als je terug van vakantie komt; ik bedraad ze liever met vaste stroom.
Mijn vrouw is in elk geval gestopt met HR bijhouden, ze draagt geen horloge meer
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 23-10-2025 10:31 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Maar sram heeft tegenwoordig toch ook hood knopjes ?Prulleman schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:46:
Wat bedoel je precies met dubbelklik ? En hoe stel je dat in dan ?Kluus schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
Niet geheel van toepassing in dit topic waarschijnlijk (al schuift dat ook een beetje de laatste tijd) maar als je 1x hebt met SRAM kan je de dubbelklik die normaal voor je voorderailleur is toewijzen aan de fietscomputer functies. Dat werkt ook best tof, zo doe ik dat momenteel op mijn gravel.
Dubbelklik bedoelt ie beide gelijktijdig indrukken. Net als het gelijktijdig indrukken van beide shifters de voorderrie schakelt.DDX schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:04:
[...]
Wat bedoel je precies met dubbelklik ? En hoe stel je dat in dan ?
Als je 1x rijdt kun je de voorderrie functie (gelijktijdig indrukken) toewijzen aan een andere functie.
Dat doe je in de SRAM app.
Nee eerder bij het repairen-instellen werkt alles. Als ik dan bv. de Edge terug uit en aan zet, dan werkt het niet meer naar behoren. Ik heb het eens bij chatgpt voorgelegd, volgens hem is het een bug bij nieuwe Red eTap AXS-groepen met Blips en de garmin Edge 1050. Hij heeft ook tal van oplossingen aangeboden, ik zal ze eens uitproberen in het weekend!orange.x schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:13:
@Cloclo100 dus als ik het goed begrijp werken ze als je stilstaat wel beide, maar zodra je on the move bent stopt er 1?
ja, dat klopt, ik liep nog een beetje achterDDX schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Maar sram heeft tegenwoordig toch ook hood knopjes ?
Na elke rit krijg ik op de Edge zelf een overzicht van de batterij-niveau's, tussen de andere stats.Frenz64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:52:
Ik denk dat hij bedoelt beide shifters tegelijk induwen.DDX schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:04:
[...]
Wat bedoel je precies met dubbelklik ? En hoe stel je dat in dan ?
ja inderdaad, maar de *40 en *50 series zijn hier wel beter in dan de oudere *30, daarbij krijg je het volgens mij niet in je ritoverzicht op je garmin zelf, maar enkel op je telefoon via connect (en via de webinterface kan je de status ook zien rechtsboven)Cloclo100 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:49:
[...]
Na elke rit krijg ik op de Edge zelf een overzicht van de batterij-niveau's, tussen de andere stats.
Nieuwe Tailfin SpeedPack trouwens :
https://www.tailfin.cc/speedpack/?v=1a13105b7e4e
https://www.tailfin.cc/speedpack/?v=1a13105b7e4e
[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 23-10-2025 16:07 ]
Ja klopt, zoals @ElGreco al uitlegte was precies wat ik bedoelde.Cloclo100 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
Ik denk dat hij bedoelt beide shifters tegelijk induwen.
Bij mijn Garmin edge 530 krijg ik gewoon een melding tijdens een activiteit, dat een batterij bijna leeg is.
Ik heb altijd mijn rit kunnen afmaken om daarna thuis de di2 of power meter weer op te laden of een batterij vervangen.
Ik heb altijd mijn rit kunnen afmaken om daarna thuis de di2 of power meter weer op te laden of een batterij vervangen.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic