Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 689 ... 698 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:20
Vigni schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:44:
Raden jullie aan eerst een bikefit te doen voor de aanschaf van een eerste wielrenfiets? Dit leek me op papier wel handig, maar het is geen kleine uitgave zo te zien.
Ik heb voor aanschaf een statische fietsmeting laten doen om te bepalen wat voor soort fiets bij mijn lichaam past. Daarna een fiets gekocht en een paar jaar later een dynamische fietsmeting laten doen.

De statische fietsmeting was in mijn geval heel waardevol omdat ik lange benen heb en een kort bovenlichaam, waardoor een endurance frame veel beter pastte dan een race georiënteerde geometrie.

Ik raad het van harte aan!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 14:07

joker1977

Tweakert

GerbenBK schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

6 maanden verder en na een nattig ritje op maandag weer een vastzittende knop :(. Dat afspoelen met water lijkt weer niet te werken. Zal maar weer contact met Futurmshop opnemen. Weet iemand of er al een nieuwe of andere versie is, waarbij dit niet meer speelt?
Wel grappig, ik zet de mijne nooit uit. Staat permanent in bluetooth stand..

Ik vermoed dat die van mij dan ook niet (meer) werkt - maar voor mij werkt dat permanent in Bluetooth-stand wel prima. Heb em standaard als radar in gebruik en als het donker wordt zet ik em aan via de Garmin-fietscomputer.

[ Voor 19% gewijzigd door joker1977 op 15-10-2025 08:44 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:52
Ik zet mijn RTL515 al ruim 2 jaar voor elke rit aan en erna weer uit en herken probleem met knop totaal niet. Zit zeker in najaar/winter/voorjaar diverse malen flink onder de troep en dan gaat hij ff onder de kraan en dan veeg ik ‘m weer droog.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:19
blb4 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:56:
Ik zet mijn RTL515 al ruim 2 jaar voor elke rit aan en erna weer uit en herken probleem met knop totaal niet. Zit zeker in najaar/winter/voorjaar diverse malen flink onder de troep en dan gaat hij ff onder de kraan en dan veeg ik ‘m weer droog.
Prijs je gelukkig, het komt zo regelmatig voor dat Garmin er een speciale melding van maakt in zn FAQ over hoe je hem los zou moeten krijgen onder de kraan.

Bij de volgende idd maar een stukkie tape ofzo. Overigens werkt ie nog wel, alleen zit die knop vast en moet je heel hard drukken om hem aan uit te krijgen.

@Joker1977 Heb je hem dan permanent aan een lader hangen als je niet fietst?

[ Voor 6% gewijzigd door GerbenBK op 15-10-2025 10:13 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-12 23:32
MrGab schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:13:
[...]

Zou ik zeker doen, hiermee voorkom je blessures door een verkeerde houding en zit je goed op de fiets en is de pijn echt alleen van jouw inzet en afzien, niet van een verkeerde houding.
Ik ben bij Velometric in Barneveld geweest, aanrader.
Ik kwam hun ook tegen in mijn zoektocht! Bedankt voor de tip.
LuPo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:36:
[...]

Ik heb voor aanschaf een statische fietsmeting laten doen om te bepalen wat voor soort fiets bij mijn lichaam past. Daarna een fiets gekocht en een paar jaar later een dynamische fietsmeting laten doen.

De statische fietsmeting was in mijn geval heel waardevol omdat ik lange benen heb en een kort bovenlichaam, waardoor een endurance frame veel beter pastte dan een race georiënteerde geometrie.

Ik raad het van harte aan!
Dit lijkt mij ook een goed plan! Waar heb je die ergens gedaan? Of doen goede fietsenwinkels zelf ook een statische meting? Ik was van plan om binnenkort even een kijkje te nemen bij Fietswinkel Gelderland.

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:12
Vigni schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

[...]

Dit lijkt mij ook een goed plan! Waar heb je die ergens gedaan? Of doen goede fietsenwinkels zelf ook een statische meting? Ik was van plan om binnenkort even een kijkje te nemen bij Fietswinkel Gelderland.
De statische meting heb ik ook bij Velometric gedaan. Dan weet je qua stack en reach welke frames geschikt zijn en kan je je zo goed oriënteren om een miskoop te voorkomen.
Vervolgens heb ik een dynamische fit gedaan, dan worden ook de schoenplaatjes afgesteld en krijg je sensoren op je lichaam. Verder kijkt Velometric naar jouw mobiliteit en fysiologische beperkingen en naar jouw wensen en/of sportieve ambities.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:39
Ik herken probleem van de knop zeker maar was bij de 510 erger. (tot het moment dat je echt moiete moest doen om hem uit/aan te kunnen zetten)
Heb 2 515's eentje heeft er meer last van (maar gebruik ik ook vaker)
Wacht wel met claimen garantie tot de 525 ofzo uitkomt ;)
(vorige keer de 510 omgeruild voor een 515 op die manier)

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 15-10-2025 11:52 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• LuPo
Vigni schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

[...]

Toevallig bij Velometric in Barneveld. https://velometric.nl/fietsmetingen/statische-fietsmeting/

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12 17:30
Ik kan velometric ook van harte aanraden. Had 1 van de heren als fysio voorheen en heb er ook een dynamische bikefit gedaan. Kwam goed en aangenaam over.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 14:07

joker1977

Tweakert

GerbenBK schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:10:
[...]
@Joker1977 Heb je hem dan permanent aan een lader hangen als je niet fietst?
Zeker niet - ik hang em eigenlijk enkel aan de lader als mijn Edge ook aan de lader moet.

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-12 15:07
raymondw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Denk niet dat het deze as is....
Die heb ik net uit mijn Nuroad gehaald (precies dit onderdeel nummer!) en dat is 1 geheel...
Het schroefdraad wat erin zit, is 1 geheel met de as
Wat jij op de foto hebt is denk ik een as die uit meerdere delen bestaat
Dop + draad <> as + draad
De newman as zit er inmiddels erop / erin. Zonder problemen draaide ik hem in het zwarte inzetstukje met schroefdraad. Moest als laatste het kunststof puntdopje in de as slaan.

[ Voor 5% gewijzigd door kielkiel op 16-10-2025 06:34 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 22:32
Gisteren met een ANPUDS Momentsleutel 3/8 mijn cassette op 40nm vastgezet, normaal deed ik dit op gevoel. Viel me op dat dit veel lichter is dan op gevoel, vreemd :)

BlaBlaBla

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 21:51
@Strider Is die momentsleutel niet gewoon 2x zo lang als de (dop)sleutel die je daar eerder voor gebruikte?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Nu ik mijn bikin..ehm ketting waxed moet ik die er af en toe afhalen om die weer opnieuw in de was te zetten. Toen ik overstapte van 9 versnellingen naar 10 versnellingen had ik een standaard Campagnolo Ultra Narrow ketting erop liggen maar ik vond toch niet fijn dat die kleverig bleef omdat die ketting ingevet is.
Zand blijft er dan aanzitten, terwijl de waxed ketting alleen af en toe wat was nodig heeft die je erop kunt druppelen en de ketting kleeft niet.

Nu zijn er alleen Missinglink Non-reusable van KMC voor die ketting en die hebben een uitstulping die achter de schakel haakt. De herbruikbare schakels zijn namelijk aan de binnenzijde te breed en gaan weer gemakkelijk los zonder veel kracht en daarom zijn die niet veilig te gebruiken.

Er bestaan RVS pasringen (shims) en zo dus op zoek gegaan naar de juiste maat en dat bleek een 8mm ring te zijn met een gat van 4mm. Met de schuifmaat had ik gemeten hoeveel verschil tussen de binnenschakel van de Ultra Narrow en een KMC ketting zat en dat was tegen de 0,03mm.

Ik heb toen pasringen van 0,01/0,02/0,05mm gekocht en gekeken wat werkt. De 0,05mm was te breed, toen de 0,02mm en daar moest ik de missinglink met de tang daarvoor aanbrengen en de benodigde kracht kwam overeen met wat ik bij de juiste KMC ketting ervaar.

Daarna nog getest met een 0,01mm en een 0,02mm dikke pasringen gestapeld en daar kon ik de missinglink niet installeren en bij al weinig druk kon ik de schakel ook niet meer bewegen. Samen waren die dus te dik.

Daarna met de shuifmaat de dikte van de 0,02 pasring gemeten en zaten ruim boven 0,02mm met rond de 0,025mm. De extra dikte komt waarschijnlijk omdat de pasringen uitgestampt worden en zo zit er dan een klein randje aan.

Wie nog een 10 speed Campagnolo ketting gebruikt en een missinglink willen gebruiken dan kun mijn methode proberen. Het is wel een beetje priegelen en je kunt best die alleen aan één zijde aanbrengen en dan de tweede ring pas bij het sluiten ertussen schuiven.

Over het onderwerp van ketting en was, heb ik eerder al beschreven hoe je die snel na het waxen weer bewegelijk krijgt zonder al teveel moeite: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 18-10-2025 10:19 ]

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:11
esphome schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:01:
Nu ik mijn bikin..ehm ketting waxed moet ik die er af en toe afhalen om die weer opnieuw in de was te zetten. Toen ik overstapte van 9 versnellingen naar 10 versnellingen had ik een standaard Campagnolo Ultra Narrow ketting erop liggen maar ik vond toch niet fijn dat die kleverig bleef omdat die ketting ingevet is.
Zand blijft er dan aanzitten, terwijl de waxed ketting alleen af en toe wat was nodig heeft die je erop kunt druppelen en de ketting kleeft niet.

Nu zijn er alleen Missinglink Non-reusable van KMC voor die ketting en die hebben een uitstulping die achter de schakel haakt. De herbruikbare schakels zijn namelijk aan de binnenzijde te breed en gaan weer gemakkelijk los zonder veel kracht en daarom zijn die niet veilig te gebruiken.

Er bestaan RVS pasringen (shims) en zo dus op zoek gegaan naar de juiste maat en dat bleek een 8mm ring te zijn met een gat van 4mm. Met de schuifmaat had ik gemeten hoeveel verschil tussen de binnenschakel van de Ultra Narrow en een KMC ketting zat en dat was tegen de 0,03mm.

Ik heb toen pasringen van 0,01/0,02/0,05mm gekocht en gekeken wat werkt. De 0,05mm was te breed, toen de 0,02mm en daar moest ik de missinglink met de tang daarvoor aanbrengen en de benodigde kracht kwam overeen met wat ik bij de juiste KMC ketting ervaar.

Daarna nog getest met een 0,01mm en een 0,02mm dikke pasringen gestapeld en daar kon ik de missinglink niet installeren en bij al weinig druk kon ik de schakel ook niet meer bewegen. Samen waren die dus te dik.

Daarna met de shuifmaat de dikte van de 0,02 pasring gemeten en zaten ruim boven 0,02mm met rond de 0,025mm. De extra dikte komt waarschijnlijk omdat de pasringen uitgestampt worden en zo zit er dan een klein randje aan.

Wie nog een 10 speed Campagnolo ketting gebruikt en een missinglink willen gebruiken dan kun mijn methode proberen. Het is wel een beetje priegelen en je kunt best die alleen aan één zijde aanbrengen en dan de tweede ring pas bij het sluiten ertussen schuiven.

Over het onderwerp van ketting en was, heb ik eerder al beschreven hoe je die snel na het waxen weer bewegelijk krijgt zonder al teveel moeite: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Volgens mij draai jij een beetje door want je kan gewoon de meeste missing-links een paar keer hergebruiken en hoef je al dat soort fratsen niet uit te halen. Er bestaan trouwens herbruikbare missing-links van diverse merken.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• esphome
  • Niet online
@orlok
Is dan, doordraaien == tweaken ?

Ik kan inderdaad de non-reusable enkele keren gebruiken en ik heb geen ander merk gevonden die geschikt was voor de Ultra Norrow. Campagnol heeft alleen voor 13 speed ketting nu een link en daarvoor was het steeds een stukje ketting eraf halen en dan een nieuw stukje (CN-RE400) ertussen zetten.
Afbeeldingslocatie: https://images.performancebike.com/images/large/bikes/campagnolo/cn-re400.jpg
Ooit hadden zij de RE100 link en die zie ik nog in een Belgische winkel.
Afbeeldingslocatie: https://www.veloplus.be/media/producten/pics/2758/00-cn-re100.jpg

Ik heb die Campagnolo CN-RE400 kettinkje liggen maar bewaar die liever.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
Op weightweenies en reddit lees ik vaak zat users die de missing links tot tientallen keren hergebruiken. Natuurlijk is het logisch dat vanuit de fabrikant nul risico voorgeschreven zal worden en je iedere keer à 5 euro een nieuwe missing link moet gebruiken, maar met wat gezond verstand kun je zelf ook wel aanvoelen wanneer de schakel gemakkelijker los/vast begint te klikken.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16

sapphire

Die-hard pruts0r

r0g3r schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:40:
Op weightweenies en reddit lees ik vaak zat users die de missing links tot tientallen keren hergebruiken. Natuurlijk is het logisch dat vanuit de fabrikant nul risico voorgeschreven zal worden en je iedere keer à 5 euro een nieuwe missing link moet gebruiken, maar met wat gezond verstand kun je zelf ook wel aanvoelen wanneer de schakel gemakkelijker los/vast begint te klikken.
Ik vraag me altijd af hoe een quick link spontaan los moet gaan, breken kan natuurlijk maar zomaar opeens losgaan lijkt me knap met een ketting die op spanning gehouden word door een derailleur :?

Gabriël AM5

• 418O2
  • Laatst online: 12:28
sapphire schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Ik vraag me altijd af hoe een quick link spontaan los moet gaan, breken kan natuurlijk maar zomaar opeens losgaan lijkt me knap met een ketting die op spanning gehouden word door een derailleur :?
Er zal vast wel eens druk wegvallen en als de quick link dan losschiet kan dat best.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:11
418O2 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Er zal vast wel eens druk wegvallen en als de quick link dan losschiet kan dat best.
Al laat ik een losse ketting vast gehouden met een missing link op de grond vallen dan nog schiet hij niet los, hooguit als hij precies op de missing link zelf valt.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

418O2 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Theoretisch kan dat zeker.

Druk schiet wel eens van de ketting als je een stuiter maakt ofzo. Maar dat duurt 1sec? Dan moet de kettingspanning laag genoeg zijn dat de pinnen van de links enkele millimeters naar achter schuiven en daarna opzij schuiven om los te raken en dan gaan we er vanuit dat het klik mechanisme al lam is én de beweging van meerdere delen gelijk is.
Als je link spontaan uit de klik schiet heb je al een serieus versleten linkje voor nodig die vaak geopend- en gesloten is. Mijn ervaring i.i.g. met KMC/Shimano links
Mijn huidige Shimano 12s heb ik al enkele keren geopend en krijg ik nog steeds niet zonder tangetje los :|

Gabriël AM5

• 418O2
sapphire schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Theoretisch kan dat zeker.

Druk schiet wel eens van de ketting als je een stuiter maakt ofzo. Maar dat duurt 1sec? Dan moet de kettingspanning laag genoeg zijn dat de pinnen van de links enkele millimeters naar achter schuiven en daarna opzij schuiven om los te raken en dan gaan we er vanuit dat het klik mechanisme al lam is én de beweging van meerdere delen gelijk is.
Als je link spontaan uit de klik schiet heb je al een serieus versleten linkje voor nodig die vaak geopend- en gesloten is. Mijn ervaring i.i.g. met KMC/Shimano links
Mijn huidige Shimano 12s heb ik al enkele keren geopend en krijg ik nog steeds niet zonder tangetje los :|
Als het Kats verrot is allemaal zal t vast kunnen. Vind het ook niet heel aannemelijk hoor. Maar misschien met van die gekkies die elke 400km een andere ketting pakken en 15dkm per jaar maken, dat het kan eens kan gebeuren

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-11 18:44
Heeft iemand ervaring met de Dynaplug replica's van Alie? Ik wil eigenlijk een tweede zodat ik niet hele tijd hoef te wisselen tussen tasje op de gravel en wegfiets, maar dingen zijn best duur..

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07
Theoretisch kan je op honderden manieren van je fiets vallen.
@esphome Ik gebruik een link, ongeacht de mening van de fabrikant gewoon opnieuw. En ik vind het alleen maar handiger worden als ie los kan zonder veel moeite. Je moet wel echt vette domme pech hebben als ie los schiet, dat zal echt niet zomaar gebeuren, want dan kan je alles wel gaan wantrouwen en beter niet meer fietsen.
Wat je beter kunt doen is gewoon je kettingmeter even over die link heen leggen, want dat is de enige reden dat ik ze soms tussentijds vervang, ze rekken iets sterker dan gewone schakels en dan kan je een klik voelen.
VET zoals er af fabriek op zit plakt inderdaad een beetje. Ik spoel dat er zelf na een tijdje af, als de ketting goor is, sommigen doen dat direct na aankoop. Olie daarentegen, plakt veel minder. En omdat je ook een geoliede ketting even afdoet nadat het in de schakels zit heb je niet zo veel last van plak. Zeker als je dry lube gebruikt.
Ik ga in de winter ook over van wax naar olie (wet lube van mucoff) want wax geeft veel minder bescherming tegen roest (vocht/pekel).
Ketting gaat er alleen af verder als ik wissel van olie naar wax of omgekeerd, of hij moet echt heel ranzig zijn. Squirt lube zoekt zelf maar uit waar het heen moet, daar ga ik echt de ketting niet voor verwijderen.

Nog een waarschuwing voor shims; die gaan in jouw missinglinks zitten snijden, waardoor je risico op kettingbreuk toeneemt. Elke keer dat die shim een beetje druk ervaart van de tandwielen een piepklein beetje. Rij er maar eens een maandje mee, en check dan hoe diep de groef is geworden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• esphome
  • Niet online
Over het inslijten door de stans rand was nog een aandachtspunt. Ik heb nog doosje met CL559 (NR) liggen dus ik kan nog even vooruit maar die heeft ook de extra speling.
Ik zat ook te kijken of er een single speed link was van KMC die dan dan minder speling hebben en zou passen.

Ik kan overigens wel een missing-link (CL559CR) voor Campagnolo van KMC kopen maar dan niet in Europa maar wel in de USA.

https://kmcchain.us/colle...oducts/missing-link-campy

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-12 20:09
orlok schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Er bestaan trouwens herbruikbare missing-links van diverse merken.
Ik gebruik de Wippermann Connex links, die kan je "oneindig" vaak hergebruiken.

Maar.... voor de prijs van 1 Wippermann link koop je 3-4 normale quick links, dus of dat nou zoveel beter is... :)

BetterShifting.com | Strava

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:06
3dav0d3 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:23:
Heeft iemand ervaring met de Dynaplug replica's van Alie? Ik wil eigenlijk een tweede zodat ik niet hele tijd hoef te wisselen tussen tasje op de gravel en wegfiets, maar dingen zijn best duur..
Wat is er aan de hand met Dynaplug? Overal out-of-stock of schreeuwend duur op Amazon.
Je zou toch zeggen dat de fabrikant er goed aan verdient en intussen is opgeschaald qua productie.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:48
1Mark schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Wat is er aan de hand met Dynaplug? Overal out-of-stock of schreeuwend duur op Amazon.
Je zou toch zeggen dat de fabrikant er goed aan verdient en intussen is opgeschaald qua productie.
Tsja geen idee? Als ik de Tweakers hier moet geloven is dit ''het product'' etc.

Dynaplug, heb soms wel wat het idee dat dit wat gehypet wordt hier op het Tweakers forum, net als bij het grote indoor cycling topic van tweakers waar iedereen elkaar op zit te geilen met die ventilator van VacMaster cardio twv 90 euro's...

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:43
Sinds ik een Dynaplug heb heb ik niet meer lek gereden. Werkt dus super en is alle hype waard!

Hij wil.

• 418O2
[...]

Is al 2-3 jaar zo. Laatst kwam er een shipment binnen en was het beschikbaar bij een paar shops. Maar dat was ook zo weg

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-11 18:44
[...]

Makkelijker systeem dan strips en dat is het wmb waard voor gemak onderweg. Daarnaast geen concurrent die een zelfde soort (of ander soort gemakkelijke) oplossing heeft.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-12 11:25
Zal ook nog even inhaken op de quicklink discussie:
Haalde donderdag m'n ketting er even af om in de hotwax te laten zwemmen, en toen kwam ik er achter dat de (aliexpress) 12s quicklink die ik nu zo'n 5900km er op had zitten (~ 25 keer los en weer vast gehad) deels met de hand losgeduwt kon worden. Gelukkig niet zo los dat de ketting daadwerkelijk uit elkaar kon, maar door genoeg kracht te zetten met de hand kon ik de ketting uiteindelijk wel loskrijgen zonder gereedschap. Les uit dit verhaal: de niet-herbruikbare kun je prima hergebruiken, maar niet té vaak. Gelijk maar een nieuwe gepakt en die klikte aanzienlijk steviger vast dan de oude. Kon als ik ze naast elkaar hield ook wel zien dat de groeven waar de quicklink op vastklikt enigszins weggesleten waren.

Overigens denk ik niet dat er een risico was dat m'n ketting zomaar los zou schieten tijdens het rijden, daarvoor blijft er wel genoeg spanning op dmv de derailleur, en er was echt nog wel wat kracht en gewurm nodig om hem daadwerkelijk los te krijgen. Daarnaast heb ik een reserve quicklink in m'n zadeltasje mocht het een keer nodig zijn.

• Strider
klaaas schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:20:
Sinds ik een Dynaplug heb heb ik niet meer lek gereden. Werkt dus super en is alle hype waard!
Is er eigenlijk geen goedkoper alternatief dat net zo goed is?

BlaBlaBla

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:00

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

Als je nooit meer lek rijdt verdienen die Dynaplugs zichzelf snel terug toch. ;)

• Strider
Kluus schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Als je nooit meer lek rijdt verdienen die Dynaplugs zichzelf snel terug toch. ;)
Zeker, maar ze zijn nu niet te koop. Ik zie bijvoorbeeld ook sets van BBB of Lezyne.

BlaBlaBla

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-12 09:50
Strider schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Ik zie bijvoorbeeld ook sets van BBB of Lezyne.
Die werken ook, maar volgens de "geleerden" niet zo goed.
Ik heb 1x een gravelband gerepareerd met een Lezyne plug maar kan best geloven dat die voor racefietsbanden al snel te lomp zijn, helemaal als je clearance al minimaal is. De dynaplugs zijn een stuk korter en dunner.

Flickr - Strava

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:36
Strider schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Zeker, maar ze zijn nu niet te koop. Ik zie bijvoorbeeld ook sets van BBB of Lezyne.
De aanhouder wint (iedere site die ze verkoopt en je bij voorraad een mailtje krijgt je mailadres achterlaten. Andere sites vaak controleren etc. Fysieke winkels binnenstappen zoals Wheelrunner).
Maar liever dat iedereen overstapt op een ander merk, wordt de verkrijgbaarheid van Dynaplug alleen maar beter van.

En waarom Dynaplug: ik heb er zelf succes mee gehad en ook heel veel succes verhalen over gehoord.

Over alle andere pluggen: Dan heb je het niet over 1 specifiek product maar over alle andere. Dus er zal onderscheid zijn in wat wel en niet werkt. Maar uit die hoek krijg/lees ik alleen negatieve verhalen.

Daarnaast is in mij ogen hoe groter de band, hoe makkelijker deze te pluggen is met al die andere systemen. Tubeless en pluggen werd als eerste op MTB’s gebruikt. Dit werkte min of meer. Maar in mijn ogen is een kleine gravelband of zeker een racefietsband lastiger* te pluggen. En daar is Dynaplug dan wel weer goed in.

Dus heeft iemand een positief verhaal (als in succesvol gebruikt, MTB telt niet mee) over een andere plugset dan Dynaplug laat het hier vooral weten!

*Wat maakt het lastiger:
Hogere druk
Kleinere band dus je kan je plug er minder diep insteken.
Dynaplug is goed met kleine gaatjes en die heb je het meeste. Voor veel andere systemen moet je het gat groter maken. Dat is op een MTB band niet zo lastig, maar op een racefiets met 28 mm waarschijnlijk wel.
Die Dynaplug ram er er in en klaar. Dus je rijdt net zo snel door als 2 slokken uit je bidon. Bij sommige andere systemen heb je er weer een losse “vijl” bij om gat eerst groter te maken etc.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Flipmo
  • Laatst online: 19-12 16:05

Flipmo

OMG !!

Zelf de Dynaplug nog niet hoeven gebruiken.

Maar wel ervaring met de zogenaamde bacon strips op de racefiets.
Die waren echter niet positief, want hoop gedoe en de strip vloog er nog 3x uit die rit.
Ondanks dat de druk niet bijzonder hoog was. Dus alsnog elke keer weer stoppen en prutsen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dus als ik volgend jaar tubeless ga overwegen moet ik nu al op zoek gaan begrijp ik :+

Gabriël AM5

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12 12:54
DDX schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:47:
Heb nog een bel nodig op m'n factor ostro, aero stuur dus spurcycle wordt lastig.
Dacht laat ik dan de hidemybell(/closethegap) maar bestellen.
Nou die gaat weer retour...

Geluid opzich wel ok (maar haalt het niet vergeleken met de spurcycle)
Maar de garmin komt niet mooi uit met stuur, voorkant hangt wat naar beneden en komt boven stuur uit ook.

2 foto's ter vergelijk, de factor mount :
[Afbeelding]

en de hidemybell :
[Afbeelding]

Even kijken wie dit 3d kan printen voor mij en dan kijken of dat beetje past :
https://www.printables.co...ro-mount-spurcycle-holder
Even verder gelezen dat dit bericht, maar heb je onderhand al een mooie oplossing? Ik ben van het weekend bezig geweest om een simpel 3D ontwerp te maken. Hidemybell was op m'n oude fiets een super mooi ontwerp. Helaas hebben ze geen passende voor een Roval Cockpit op m'n nieuwe SL8.
Heb zelf dit verloopje geprint welke onder je mount/garmin bevestigd kan worden. Aan deze mount kan je dan een Knog Oi 22mm bel monteren.
Krijg vandaag de bel binnen. Als je interesse hebt kan ik ook wel wat printen. PLA genoeg kleuren. in PETG enkel zwart(transparant)
Onderstaand het model en het idee waarop het gebaseerd is. Ik heb hem zelf direct onder de mount van de garmin geplaatst. Valt geheel weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTslSXkf9QoRYSrwzFxSeWUPu68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhsqwfWArNEbbFpafOwf7v9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gJ1dwEIq7Gme1oDZ3vtUpzj-XM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0mLcEvPKRjIS6vMUBwwM7Zq.jpg?f=fotoalbum_large

Update! Bel was al binnen bij thuiskomst.
Bijgaand het eind resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RwQRvLNaNM9MQOU7tKdZZLb4nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D61uolcqghrcvG58zKMNZ1nO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door tinusterror op 20-10-2025 16:40 ]

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:37
Tijd voor een beknopt reisverslag:

Vorige week tijdens de vakantie op Gran Canaria samen met mijn vrouw de klim gewaagd naar Pico de las Nieves. Allereerst: Wat een beklimming!

Het was voor ons allebei de eerste kennismaking met een klim van de buitencategorie. Hiervoor enkel geklommen in Zuid-Limburg en Luxemburg. Maar dankzij meerdere reviews en tips op diverse fora hadden we toch een redelijk beeld wat we konden verwachten.

Vertrokken bij zonsopkomst om 7:45 vanuit de kust in Maspalomas en begonnen aan het eerste stuk. Vooraf mezelf voorgenomen om mijn HR rondom het omslagpunt te houden, omdat het lang (42 km) klimmen wordt. Dus vooral niet in het rood gaan fietsen! Na Ayacata (+1300 m) begint eigenlijk het vierde en laatste deel van de beklimming en vanaf daar is het ook niet meer gelukt om 'rustig' te fietsen. Dit deel begint namelijk met 4 km à 10-11%. Uiteindelijk te top bereikt en daar hartelijk beloond met uitzichten naar El Teide op Tenerife.

Opvallend was dat blijkbaar op het stuk na Ayacata het wegdek recent is vernieuwd, want waar op diverse plekken gemeld werd dat het wegdek zeer slecht zou zijn, was dit zeker niet het geval. Dat was in ieder geval gunstig voor de weg naar beneden.

Op aanraden van de fietsverhuur (Kudo's voor Freemotion) de afdaling genomen via de GC-65, dat was echt een fantastische tip. Wat een geweldige route en uitzichten. Ik kan me voorstellen dat de beklimming vanuit deze kant ook zeker de moeite waard is.

Uiteindelijk de ronde afgemaakt en na 120 km en 2700 hm waren we omstreeks 17:00 weer terug in Maspalomas, een ideale vakantiedag O-)

Kortom, een geweldige rit en een fantastische eerste beklimming van een klim uit de buitencategorie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiecbUhtK5GKswltb_MPWFCzt38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVWMrZ5smt6jzses2pfiTRz1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door schilderstape op 20-10-2025 16:55 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:52
sapphire schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:15:
Dus als ik volgend jaar tubeless ga overwegen moet ik nu al op zoek gaan begrijp ik :+
Volgens Klaaas hoef je alleen zo’n ding bij je te hebben en je rijd nooit meer lek. Geen reden dus om tubeless te gaan rijden toch 😎?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:16
Ik kan bevestigen wat @klaaas zegt. Sinds ik een Dynaplug heb niet meer lek gereden.

De Micro Racer is bij Hopmans nog wel op voorraad evenals de navul set. Ik heb zelf de Pro op aanraden van @mhr-zip. Overigens nog niet zo lang hoor :+

• DDX
tinusterror schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Even verder gelezen dat dit bericht, maar heb je onderhand al een mooie oplossing?
Nee nog geen definitieve oplossing.
Vanuit hidemybell wel een andere mount gekregen die op de gopro schroef interface gemonteerd kan worden. (wat de standaard factor mount is)
Zit de houder iig recht.
Alleen de hidemybell blijft stil vergeleken met de spurcycle.

Wilde deze week eens berichtje sturen aan @mr.DJ95 die op mij gereageerd had want ondertussen is het oktober.
Hoe monteer je die houder van jou, want die gaat niet op de gopro interface ?

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 20-10-2025 20:02 ]

• Strider
mhr-zip schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

De aanhouder wint (iedere site die ze verkoopt en je bij voorraad een mailtje krijgt je mailadres achterlaten. Andere sites vaak controleren etc. Fysieke winkels binnenstappen zoals Wheelrunner).
Maar liever dat iedereen overstapt op een ander merk, wordt de verkrijgbaarheid van Dynaplug alleen maar beter van.

En waarom Dynaplug: ik heb er zelf succes mee gehad en ook heel veel succes verhalen over gehoord.

Over alle andere pluggen: Dan heb je het niet over 1 specifiek product maar over alle andere. Dus er zal onderscheid zijn in wat wel en niet werkt. Maar uit die hoek krijg/lees ik alleen negatieve verhalen.

Daarnaast is in mij ogen hoe groter de band, hoe makkelijker deze te pluggen is met al die andere systemen. Tubeless en pluggen werd als eerste op MTB’s gebruikt. Dit werkte min of meer. Maar in mijn ogen is een kleine gravelband of zeker een racefietsband lastiger* te pluggen. En daar is Dynaplug dan wel weer goed in.

Dus heeft iemand een positief verhaal (als in succesvol gebruikt, MTB telt niet mee) over een andere plugset dan Dynaplug laat het hier vooral weten!

*Wat maakt het lastiger:
Hogere druk
Kleinere band dus je kan je plug er minder diep insteken.
Dynaplug is goed met kleine gaatjes en die heb je het meeste. Voor veel andere systemen moet je het gat groter maken. Dat is op een MTB band niet zo lastig, maar op een racefiets met 28 mm waarschijnlijk wel.
Die Dynaplug ram er er in en klaar. Dus je rijdt net zo snel door als 2 slokken uit je bidon. Bij sommige andere systemen heb je er weer een losse “vijl” bij om gat eerst groter te maken etc.
Vorig jaar heb ik ook naar een Dynaplug set gekeken en toen was de situatie niet anders dan nu; overal uitverkocht. Bizar, duur en al een jaar slecht verkrijgbaar.

BlaBlaBla

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik zat twee weken geleden toevallig nog rond te kijken, omdat ik er een had moeten gebruiken, en op dat moment was het vollop verkrijgbaar. Dat was blijkbaar net geluk dus…

Maar ook: zie de tip van @mhr-zip en zet in ieder geval wat alerts aan hier en daar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 67% gewijzigd door Kluus op 21-10-2025 07:41 ]

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-12 12:54
DDX schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:01:
[...]

Nee nog geen definitieve oplossing.
Vanuit hidemybell wel een andere mount gekregen die op de gopro schroef interface gemonteerd kan worden. (wat de standaard factor mount is)
Zit de houder iig recht.
Alleen de hidemybell blijft stil vergeleken met de spurcycle.

Wilde deze week eens berichtje sturen aan @mr.DJ95 die op mij gereageerd had want ondertussen is het oktober.

Hoe monteer je die houder van jou, want die gaat niet op de gopro interface ?
Nee deze outfront steun heeft aan de onderzijde ook nog schroef gaatjes. Opgemeten en met 2x een kleine m3 bout bevestigd. Het is even maatwerk maar wel direct netjes. En de KNOG Oi bel is lekker luid.

• LuPo
Na 9 jaar trouwe dienst heb ik een beginnende scheur gevonden in het achterwiel van mijn Easton EA70 SL velg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CupFzUVEduAmdMuu-ynA_hc2_k4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DuGWYpJlpKacMh9C60Ga6qKJ.jpg?f=user_large

Iemand hier goede tips qua vervanging?

Ik kwam de Campagnolo Zonda tegen voor €399 (set), of de DT Swiss P1800 23 spline voor €299 (set).

Iemand een idee hierbij?

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:12
Jahoor. Beide prima.

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:03
tinusterror schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Even verder gelezen dat dit bericht, maar heb je onderhand al een mooie oplossing? Ik ben van het weekend bezig geweest om een simpel 3D ontwerp te maken. Hidemybell was op m'n oude fiets een super mooi ontwerp. Helaas hebben ze geen passende voor een Roval Cockpit op m'n nieuwe SL8.
Heb zelf dit verloopje geprint welke onder je mount/garmin bevestigd kan worden. Aan deze mount kan je dan een Knog Oi 22mm bel monteren.
Krijg vandaag de bel binnen. Als je interesse hebt kan ik ook wel wat printen. PLA genoeg kleuren. in PETG enkel zwart(transparant)
Onderstaand het model en het idee waarop het gebaseerd is. Ik heb hem zelf direct onder de mount van de garmin geplaatst. Valt geheel weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Update! Bel was al binnen bij thuiskomst.
Bijgaand het eind resultaat.
[Afbeelding]
Leuk gedaan!

Vroeg me alleen wel af of je zeker weet dat hidemybell niks maakt voor roval rapide cockpits? Ik heb er namelijk ook 1tje op mijn sl8 en die past prima.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Strider schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Vorig jaar heb ik ook naar een Dynaplug set gekeken en toen was de situatie niet anders dan nu; overal uitverkocht. Bizar, duur en al een jaar slecht verkrijgbaar.
US markt gaat voor, de restjes naar Europa en dan ook weer eerst naar de grote verdelers. We staan een beetje achter aan de rij helaas.

www.vanspeykwheels.nl

• esphome
  • Niet online
LuPo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:22:
Na 9 jaar trouwe dienst heb ik een beginnende scheur gevonden in het achterwiel van mijn Easton EA70 SL velg.

[Afbeelding]

Ik kwam de Campagnolo Zonda tegen voor €399 (set), of de DT Swiss P1800 23 spline voor €299 (set).

Iemand een idee hierbij?
Ik heb zelf Zonda's en ben er zeer tevreden mee. Zij hebben een G3 spaakpatroon die moeilijker zijn na te spannen en de eerste 2000KM hoeft dat ook niet. Ik had binnen een jaar een spaakbreuk, Campagnolo heeft toen het gehele achterwiel vervangen. Campagnolo geeft 3 jaar garantie en Crash replacement op de wielen. Er kan geen tubeless op voor zover ik weet.

• LuPo
esphome schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Ik heb zelf Zonda's en ben er zeer tevreden mee. Zij hebben een G3 spaakpatroon die moeilijker zijn na te spannen en de eerste 2000KM hoeft dat ook niet. Ik had binnen een jaar een spaakbreuk, Campagnolo heeft toen het gehele achterwiel vervangen. Campagnolo geeft 3 jaar garantie en Crash replacement op de wielen. Er kan geen tubeless op voor zover ik weet.
Voor €400 dus the way to go. Denk niet dat er wat beters is voor dit geld? Uiteraard zijn er betere wielen maar daar betaal je dan ook voor.

• MaSw85
  • Laatst online: 07:53

[Afbeelding]

Iemand een idee hierbij?
Ik rijd al ruim 4,5 jaar zonder problemen op de DT-Swiss P1800 met hoogte 32 mm (zelfde prijs). Vanaf het begin ook tubeless zonder pijntjes aangezien er geen velglint in hoeft en die velg helemaal dicht is aan de binnenkant.

Komoot

• LuPo
MaSw85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Ik rijd al ruim 4,5 jaar zonder problemen op de DT-Swiss P1800 met hoogte 32 mm (zelfde prijs). Vanaf het begin ook tubeless zonder pijntjes aangezien er geen velglint in hoeft en die velg helemaal dicht is aan de binnenkant.
Die lijken me ook nog interessant idd, kleine 200 gram zwaarder dan de 23 variant. Maar dan wel een mooie 32mm velghoogte!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Chinees wielsetje :)
CSC heb ik (en vele anderen) goede ervaringen mee.
Afgelopen weekend nog weer een setje binnengekregen voor iemand van de fietsclub.
40mm hoog (alle andere hoogtes natuurlijk ook te krijgen), 23,2mm intern en 32mm buitenwerks.
dit setje woog 1257 gram en voor 400 euro.
set komt incl 3 reserve spaken en velglint om hem tubeless te maken.

(set via CSC Poland op aliexpress, maandags besteld en vrijdag in huis.)

Edit: ook altijd nog erg tevreden van de Elitewheels Edge, ook via Ali gekocht.
Maar die zijn iets duurder, of je moet de ENT versie nemen (maar die zijn weer iets zwaarder)

[ Voor 16% gewijzigd door Flipmo op 21-10-2025 13:57 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12 12:57
Flipmo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:25:
Chinees wielsetje :)
CSC heb ik (en vele anderen) goede ervaringen mee.
Afgelopen weekend nog weer een setje binnengekregen voor iemand van de fietsclub.
40mm hoog (alle andere hoogtes natuurlijk ook te krijgen), 23,2mm intern en 32mm buitenwerks.
dit setje woog 1257 gram en voor 400 euro.
set komt incl 3 reserve spaken en velglint om hem tubeless te maken.

(set via CSC Poland op aliexpress, maandags besteld en vrijdag in huis.)
Kwam pas ook een setje tegen van ze met carbon spaken. Ze maken helaas, nog, geen wielen van 60mm. Maar hoe zwart zijn hun velgen? Ik heb nu een setje Elitewheels Edge 50mm waar de decals zwart zijn maar de velg in sommig licht zelfs wel meer grijzig lijkt.

Heb je zelf ook ervaring met de carbongespaakte wielen, of besteld voor anderen? Ben wel benieuwd want er staan voor die wielen nog geen review, behalve screenshots van..

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07
hier ook nog altijd tevreden met de EliteWheels.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

@orange.x geen ervaring met carbon spaken.
Volgens mij is geen enkele carbon velg echt zwart zwart..
Tenminste, mijn Scopes, Elitewheels en CSC zijn de zwarte stickers donkerder als het carbon.

Maar daar heb ik nog nooit wat van gedacht. Stoort me totaal niet :)

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-12 10:57
Strider schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

Ik heb goede ervaring met de pluggen met Peaty. Zowel voor mijn gravelbike als voor mijn racefiets.
https://www.futurumshop.n...re-plugger-kit-goud.phtml

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 11:17

[Afbeelding]

Iemand een idee hierbij?
Het uitkiezen van nieuwe velgen is iig een uitgelezen moment om even goed te kijken of je niet lekker wat bredere wilt gaan rijden.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:41
orange.x schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Kwam pas ook een setje tegen van ze met carbon spaken. Ze maken helaas, nog, geen wielen van 60mm. Maar hoe zwart zijn hun velgen? Ik heb nu een setje Elitewheels Edge 50mm waar de decals zwart zijn maar de velg in sommig licht zelfs wel meer grijzig lijkt.

Heb je zelf ook ervaring met de carbongespaakte wielen, of besteld voor anderen? Ben wel benieuwd want er staan voor die wielen nog geen review, behalve screenshots van..
Kun je niet de finish van je wielen kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://pic.lightbicycle.com/www/newsletter/d0e99068-9925-322b-b294-32664cddfc0d/images/compressed/light-bicycle-carbon-rim-finishes.jpeg

Ik heb 1 setje 50mm wielen met carbon spaken. Voelt wel iets harder dan m'n andere setjes. Had achteraf liever niet 20/20 gehad, maar 16/18 bijv.

• KW25
  • Laatst online: 14:56
Vind die ontwikkeling naar carbon spaken wel mooi, stuk stijver waardoor je weer met minder spaken vooruit kunt. Zie nu soms 50mm+ hoge velgen langskomen van 1200gr. Mooie ontwikkeling.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• esphome
  • Niet online
Ik vond nog een setje KMC missing link reusable op Marktplaats voor Campagnolo 10speed ultra narrow ketting en de twee schakels zijn 0,1mm dikker dan de standaard missing link voor een 10speed ketting. Zo komt er dan genoeg druk op de sluiting en een tang is nodig om hem te sluiten.

Ik kan zo een hele tijd vooruit met de twee reusable links.

[ Voor 1% gewijzigd door esphome op 21-10-2025 17:14 . Reden: niets te veel ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Jesse schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Het uitkiezen van nieuwe velgen is iig een uitgelezen moment om even goed te kijken of je niet lekker wat bredere wilt gaan rijden.
En ook iedereen die chinees carbon gaat adviseren, zo te zien is @LuPo op zoek naar een set voor velgremmen, dus dat veranderd de opties hiervoor behoorlijk.

@LuPo zonda’s zijn fijne wielen inderdaad, deze hebben als het goed is ook een dicht velgbed. Tegenhanger van Fulcrum is de Fulcrum Racing 3 dacht ik, zou je ook nog naar kunnen kijken, die hebben wel een ander (wellicht handiger?) spaak patroon.

Bovenstaande wielen gebruiken volgens mij wel cup&conus lagers wat op zich mooi is maar mogelijk wel meer onderhoud en afstelling behoeft. Met de DT Swiss wielen heb je waarschijnlijk industrie lagers, die wat meer install-and-forget zijn… Ook hebben de dt swiss wielen volgens mij een ratchet vrijloop (370 LN 18, welke je kan upgraden naar 36 of 54 als je eil) wat ook een pre kan zijn.

• LuPo
Kluus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:44:
[...]

En ook iedereen die chinees carbon gaat adviseren, zo te zien is @LuPo op zoek naar een set voor velgremmen, dus dat veranderd de opties hiervoor behoorlijk.

@LuPo zonda’s zijn fijne wielen inderdaad, deze hebben als het goed is ook een dicht velgbed. Tegenhanger van Fulcrum is de Fulcrum Racing 3 dacht ik, zou je ook nog naar kunnen kijken, die hebben wel een ander (wellicht handiger?) spaak patroon.

Bovenstaande wielen gebruiken volgens mij wel cup&conus lagers wat op zich mooi is maar mogelijk wel meer onderhoud en afstelling behoeft. Met de DT Swiss wielen heb je waarschijnlijk industrie lagers, die wat meer install-and-forget zijn… Ook hebben de dt swiss wielen volgens mij een ratchet vrijloop (370 LN 18, welke je kan upgraden naar 36 of 54 als je eil) wat ook een pre kan zijn.
Thanks, ik zoek een wielset voor velgremmen inderdaad!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:41
KW25 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:25:
Vind die ontwikkeling naar carbon spaken wel mooi, stuk stijver waardoor je weer met minder spaken vooruit kunt. Zie nu soms 50mm+ hoge velgen langskomen van 1200gr. Mooie ontwikkeling.
50mm zit nu rond de 975-999gram (vaak met beperking van maximaal systeemgewicht van 90-100kg) bij de meest avontuurlijke leveranciers.

Wel heel gaaf, die combi van hoge velgen en laag gewicht. Maar altijd even een half jaartje afwachten om te kijken of er niemand door z'n velgen heen zakt ;-).

[ Voor 20% gewijzigd door Requiem19 op 21-10-2025 17:02 ]

• 1Mark
Kluus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:35:
Ik zat twee weken geleden toevallig nog rond te kijken, omdat ik er een had moeten gebruiken, en op dat moment was het vollop verkrijgbaar. Dat was blijkbaar net geluk dus…

Maar ook: zie de tip van @mhr-zip en zet in ieder geval wat alerts aan hier en daar.

***members only***
En de tool van canyon is ook wel goed, hoop ik.

https://www.canyon.com/en...-1-minitool/10014609.html

Ik heb de oudere 2-in-1 tool (co2 pomp en dynaplug), maar nu is er dus een nieuwe, waar ook een ratchet tool in zit.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

1Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

En de tool van canyon is ook wel goed, hoop ik.

https://www.canyon.com/en...-1-minitool/10014609.html

Ik heb de oudere 2-in-1 tool (co2 pomp en dynaplug), maar nu is er dus een nieuwe, waar ook een ratchet tool in zit.
Die ziet er wel goed uit ja, kende ik nog niet. Moet je die co2 pomp op de schroefdraad van het ventiel draaien of gewoon duwen? (Ik ben zo iemand die altijd de kern mee uitdraait ;) )

• 1Mark
Kluus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:17:
[...]

Die ziet er wel goed uit ja, kende ik nog niet. Moet je die co2 pomp op de schroefdraad van het ventiel draaien of gewoon duwen? (Ik ben zo iemand die altijd de kern mee uitdraait ;) )
Sinds ik dynaplugs heb, heb ik nog niet lekgereden, dus ik heb geen flauw idee! :D
Ik denk duwen als ik het animatiefilmpje van de product page zo'n beetje zie.

• KW25
  • Laatst online: 14:56
Requiem19 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:01:
[...]

50mm zit nu rond de 975-999gram (vaak met beperking van maximaal systeemgewicht van 90-100kg) bij de meest avontuurlijke leveranciers.

Wel heel gaaf, die combi van hoge velgen en laag gewicht. Maar altijd even een half jaartje afwachten om te kijken of er niemand door z'n velgen heen zakt ;-).
Zijn dat die Xiamen carbon wheels? Of hoe die dingen ook heten. Wel een mooie ontwikkeling. Over een tijdje maar eens kijken naar een nieuw setje.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:12

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Kluus schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:17:
[...]

Lol :D same here. Band liep leeg, lekje, dyna plug erin, pompje erop, losdraaien, ventiel meegedraaid, fontein aan sealant :henk

Do { Ping } while ( LOL )

• esphome
  • Niet online
Niks meer draaien en erop klikken, pompen, eraf trekken. Lezyne heeft ook al CO2 oplossing die direct op de de Clik ventielen past en is er geen adapter meer nodig.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

esphome schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:22:
Niks meer draaien en erop klikken, pompen, eraf trekken. Lezyne heeft ook al CO2 oplossing die direct op de de Clik ventielen past en is er geen adapter meer nodig.

[YouTube: Using CO2 with Clik Valve]
Mwah ik ben wel ok met de standaard lezyne co2 pompjes, hoef je ook niet te draaien. Als die Canyon tool ook zo werkt vind ik die echter wel tof want die combineert nog wat meer tools die ik nu los mee neem.

• DDX
tinusterror schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:50:
[...]

Nee deze outfront steun heeft aan de onderzijde ook nog schroef gaatjes. Opgemeten en met 2x een kleine m3 bout bevestigd. Het is even maatwerk maar wel direct netjes. En de KNOG Oi bel is lekker luid.
Even gekeken, onderop de black inc (/factor) mount zou het ook mogelijk moeten zijn om iets vast te schroeven.
Schroefgaatjes zijn eigenlijk om de garmin mount naar voren te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1f70LJSb/photo-2025-10-21-22-47-57.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0wHvpB3/photo-2025-10-21-22-47-52.jpg

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:42
esphome schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:22:

[YouTube: Using CO2 with Clik Valve]
Nu nog een elektrisch pompje met Clik compatibiliteit. Mijn cycplus pompje geeft een veel te lage druk aan, levensgevaarlijk.

• orange.x
LuPo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:01:
Thanks, ik zoek een wielset voor velgremmen inderdaad!
Ga je naar buiten in alle weersomstandigheden? Als je liever niet in de regen buitenfietst maar vooral met mooi weer dan zou je carbon velgen alsnog kunnen nemen, in droog weer is de remprestatie helemaal prima. Echter in natte condities heb ik altijd gemerkt dat het echt slecht remt. En ja, de pro's reden er ook allemaal op etc etc. Mijn ervaring is dat het niet zo heel best is!

Als je veel in de regen ook van plan bent om te rijden dan zou ik gewoon lekker voor de reguliere velgen gaan waarbij die DT wielen die je aangaf echt hele robuuste wielen zijn. Heb vanaf mijn Rose die ik kocht in ik denk 2011 tot mijn nieuwste fiets nu eigenlijk altijd op DT wielen gereden en nooit een probleem gehad. Behalve de carbon wielen, die waren van FFWD. En nu op de nieuwe fiets met schijfremmen is het ietsje minder van belang maar heb ik met Elitewheels echt een hele goede en betaalbare set. Maar zover ik kan zien verkopen zij alleen carbon wielen, ook voor velgremmen.

@Requiem19 soms wel, maar niet bij alle merken. Vriend van mij heeft Lun 3 wielen van Winspace, deze ogen al heel stuk donkerder zwart ondanks dat ze ook mat zijn. Maar voor nu zit ik nog wel even snor. Heb gisteren mijn frame besteld, dat zal nog wel een weekje of 6-8 duren denk ik. Die ga ik daarna nog extra laten coaten zodat ook de decals goed bescherm zijn. En dan is het de komende weken goed aanbiedingen in de gaten houden voor een groepset. Goedkoopste Force E1 is nu bij bike-discount.de te koop voor 1627. Zadel heb ik van de week besteld bij Ali, wordt een probeerseltje van Ryet. En wielen ga ik denk ik dus eerst even proberen met de wielset van die vriend, en daarna een keer een keuze maken wat ik evt daar mee ga doen.

Onderstaande render is dan met meer wit frame en grijzigere decals. Ontwerpding van Elves zelf laat ook nog niet he-le-maal de correcte kleuren zien maar voor een goede indruk is dit wel een goed filmpje: https://www.instagram.com...igsh=MW9ncWtvdHU3d25mbg== Het is precies die kleur en ook qua decals. Op zijn fiets zit op de seattube alleen wat streepjes gebeuren dat ik niet mooi vind en op de vork is het bij hem wat kleiner zo lijkt het. Die van mij vind ik iets mooier in evenwicht ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/In3Jqldh1A9oy8h1Q6lI4T3DTeA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZNEt1eS1XwTKlwCk1ChDy64.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlryJ0gEvsL4gceLnoUmAYy5zi0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUxAzJq7BCdl9KmGSFUPKfee.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZX0jWQD1Zj-iCGV29kLUwC8UmBc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbwn6Sgd9Jhyq3bgg6ertMTr.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 53% gewijzigd door orange.x op 22-10-2025 09:38 ]

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

@orange.x ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Nadat mijn Elves foto's gedeeld zijn door Elves UK en germany heb ik al paar mensen mogen influencen haha.
Allemaal zijn ze erg enthousiast over de fietsen, over de kwaliteit van het frame en spuitwerk niks anders dan lof :)

• GerbenBK
  • Laatst online: 14:19
orange.x schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Ga je naar buiten in alle weersomstandigheden? Als je liever niet in de regen buitenfietst maar vooral met mooi weer dan zou je carbon velgen alsnog kunnen nemen, in droog weer is de remprestatie helemaal prima. Echter in natte condities heb ik altijd gemerkt dat het echt slecht remt. En ja, de pro's reden er ook allemaal op etc etc. Mijn ervaring is dat het niet zo heel best is!
Mijn ervaring is dan weer anders. Het hang ook sterk af van het soort velg, remblokken, gewicht en rijgedrag.

Ik rijd inmiddels zo'n 7 jaar met een full carbon velgremsetje. In het natte remt het inderdaad wat minder (vereist aandacht), maar het is niet slecht. Zeker in de vlakke delen van Nederland heb ik er geen enkele last van. Ook in Limburg, Ardennen en Eifel prima mee gefietst in allerlei weersomstandigheden omstandigheden. Alleen in de Alpen zou ik bij slecht weer een andere set steken omdat je dan, als je pech hebt, bij een heel lange afdaling achter een paar vrachtauto's kan komen te zitten en dan kan het hard gaan met je velg (e/o blokken).

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

FFW

https://www.rtl.nl/nieuws...-veilig-verkeer-nederland

Dit artikel adresseert een probleem dat steeds groter wordt, nu fietsers steeds fellere verlichting gebruiken (want LED zoals in het grootlicht van de auto), verblinden ze daarmee andere weggebruikers Het gaat niet enkel om felle voorlampen, ook de achterverlichting is te fel. Door de flink gemarkete en daarmee populaire 'radar' achterverlichting moet je die racefietser inhalen om niet verblind te worden. Overdag en in Nederland is zo een gadget helemaal onnodig. (ja maar in een tunnel kan het handig zijn..klopt en in 99% van de andere gevallen dus niet)

Nu zie ik tijdens mijn runs ook steeds meer verblindende LED verlichting op andere runners, het gaat totaal het doel (zichtbaar zijn) voorbij (de straat verlichten).

Ik ben daarom voor beter regelgeving mbt verlichting.

[ Voor 18% gewijzigd door FFW op 22-10-2025 10:29 ]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:19
FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:23:

Dit artikel adresseert een probleem dat steeds groter wordt, nu fietsers steeds fellere verlichting gebruiken (want LED zoals in het grootlicht van de auto), verblinden ze daarmee andere weggebruikers Het gaat niet enkel om felle voorlampen, ook de achterverlichting is te fel. Door de flink gemarkete en daarmee populaire 'radar' achterverlichting moet je die racefietser inhalen om niet verblind te worden. Overdag en in Nederland is zo een gadget helemaal onnodig. (ja maar in een tunnel kan het handig zijn..klopt en in 99% van de andere gevallen dus niet) Ik ben daarom voor beter regelgeving mbt verlichting
Ik vind dit een heel goed punt, maar dan wel op EU niveau of iig de afspraken overkoepelend maken.
Nu zijn de regels per land verschillend, dat helpt ook niet mee voor een fabrikant.
(en voor mijn gemoedsrust...)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• FFW
  • Nu online

FFW

Dan zou ik voorstellen om LEDs die niet afgeschermd zijn te verbieden (dwz ongereflecteerd licht) , die regel geldt ook voor auto verlichting, want de LED of bol in grootlicht (voor) en mistlicht (achter) is namelijk niet afgeschermd en mag alleen in uitzonderlijke situaties gebruikt worden.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-12 09:50
@FFW In duitsland hebben ze daar al de svtzo keur verplicht, lichtbeeld op koplamp en geen knipperende lampjes. Wmb ben ik wel voor om dit in nederland ook door te voeren, eventueel met een grootlicht stand zoals de op de koplamp van Futurum of die Magic shine lampjes. Maar voordat dit tot iedereen en overal is doorgedrongen zijn we min. 10 jaar verder.

Maar een radar vind ik niet onnodig in Nederland. Ik beperk mij niet tot fietspaden en op een ruilverkavelingsweg met de kop in de wind hoor ik niet wat er mij achterop komt, vind het wel fijn om te kunnen anticiperen dat er iemand mij met 80+ op een net te smalle weg voorbij komt. In de auto moet je ook altijd in de gaten houden wat er achter je gebeurt, niet alleen wanneer je zelf een zijdelingse verplaatsing gaat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door GWBoes op 22-10-2025 10:49 ]

Flickr - Strava

• FFW
  • Nu online

FFW

over de fietsradar : "De radar kan verschillende soorten voertuigen herkennen, zoals auto's, scooters en andere fietsen, en filtert medefietsers uit om onnodige waarschuwingen te voorkomen"

Dat klinkt inderdaad heel nuttig maar te veel wielrenners hebben altijd de flitsstand aan staan en die zijn voor fietsers die er achter rijden echt te fel. Dus moet je er langs terwijl je blauwe vlekken in je zicht hebt. Met betere regelgeving kan ongefilterd of flitsend licht verboden worden :)

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:58

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik vraag me af of Svtzo gaat helpen, dat is wel een strak afgekaderd lichtbeeld. (Wat mij betreft te strak) Maar het grootste probleem heb ik met mensen die hun koplamp überhaupt niet op de weg gericht hebben, maar deze schuin omhoog laten schijnen. Dan heeft een afgekaderd beeld nog geen zin...

Radar die gaat knipperen is wat mij betreft een mooi tegenwicht tegen het grote percentage automobilisten dat in de auto op de telefoon zit. Ik heb ook geen zin om op een landweggetje in het donker aangereden te worden van achteren.
@GWBoes, vraag me af of ruilverkavelingsweg wel een Nederlands woord is of dat wij dat hier alleen in Schubbekutteveen kennen. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dit artikel adresseert een probleem dat steeds groter wordt, nu fietsers steeds fellere verlichting gebruiken (want LED zoals in het grootlicht van de auto), verblinden ze daarmee andere weggebruikers Het gaat niet enkel om felle voorlampen, ook de achterverlichting is te fel. Door de flink gemarkete en daarmee populaire 'radar' achterverlichting moet je die racefietser inhalen om niet verblind te worden. Overdag en in Nederland is zo een gadget helemaal onnodig. (ja maar in een tunnel kan het handig zijn..klopt en in 99% van de andere gevallen dus niet)

Nu zie ik tijdens mijn runs ook steeds meer verblindende LED verlichting op andere runners, het gaat totaal het doel (zichtbaar zijn) voorbij (de straat verlichten).

Helemaal mee eens!

Pest is alleen dat ik het deels wel snap want blijkbaar is opletten voor veel verkeersdeelnemers ook erg moeilijk en als je een paar keer bijna aangereden bent ga je wel maatregelen treffen om beter gezien te worden :X Maargoed feller is niet altijd beter .....

Even terug komend op Dynaplugs, begrijp ik dat nou goed, het is zo simpel als 'oei een lek wat de sealant niet dicht', knijpt je band stevig vast en jetsert er een plug in om te dichten?
Moet je dan niet enorm opletten dat je de onderkant van je velg (en velglint) raakt, wat gebeurd er met die messing(?) punt, haal je die er thuis nog uit ofzo? En is je band band dan daarna ook total loss of kun je emt die fix gewoon lange tijd blijven rondrijden? En snijden jullie dat af want met een kleine clearance tussen band en frame..... :p

Gabriël AM5

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

blitzkrieg schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:59:
Ik heb ook geen zin om op een landweggetje in het donker aangereden te worden van achteren.
@GWBoes, vraag me af of ruilverkavelingsweg wel een Nederlands woord is of dat wij dat hier alleen in Schubbekutteveen kennen. :P
In de Achterhoek kennen we het woord ook ;)

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:19
FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:58:
over de fietsradar : "De radar kan verschillende soorten voertuigen herkennen, zoals auto's, scooters en andere fietsen, en filtert medefietsers uit om onnodige waarschuwingen te voorkomen"
De radar herkent geen voertuigen, de radar ziet een bewegend object.
Indien het snelheidsverschil groter is dan X km/h krijg je een melding.
Als jij langzaam ingehaald word, door wat voor voertuig dan ook, krijg je geen melding.

Als ik mijn fietsmaatjes voorbij sprint krijgen die gewoon de waarschuwing over naderend verkeer, aantal keer al gehad ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-12 20:26

McMiGHtY

- burp -

Een radar signaleert alleen snelheidsverschil, of dat nu een fatbiker is die opeens achter je opduikt met 50..Of een auto met 50, of..zoals dat soms ook voorkomt, een fietsmaatje die met 50 aankomt..

Officieel zijn in NL ook knipperende achterlampen verboden, dat Nederland een gedoogland is..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• orange.x
Het zou sowieso al heel veel helpen als de gebruikers hun verlichting eens wat beter op de grond mikken ipv recht vooruit. Vroeger met de halogeenlampen kon je ook prima verblind worden als men ze meer rechtuit laat stralen ipv naar beneden. Achterlichten heb ik niet zo heel veel last van gehad. Wat je nu wel tegenwoordig meer tegenkomt is die oplichtende achterlichten bij het afremmen of vaart minderen die dan echt heel fel kunnen worden. Dat zal vast iets veiliger zijn maar het effect mag wel minder heftig als je het mij vraagt. Overigens komt dat rode licht vaak ook behoorlijk ver, zelfs met minder lumen dus ik snap sowieso die enorme standen al niet op die lampjes.

@Flipmo ik ga er vanuit dat ze prima kwaliteit weer gaan leveren. Heb nog altijd veel plezier van mijn Falath Pro Disc.

Zijn er hier fietsers die gebruik maken van de Elite Drive II wielen? Is een beetje het duurdere segment. Heb wat reviews gezien, van oa Hambini, en ook wat "lange termijn" video's en ze zijn er wel over te spreken. Maar van echte kopers ipv krijgers is het ook wel interessant natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door orange.x op 22-10-2025 11:59 ]

• mhr-zip
  • Laatst online: 13:36

Garmin Radar heeft een dag en nacht stand.
Probleem zit meer in het feit dat mensen hem niet goed instellen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Kluus

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Helemaal mee eens!

Pest is alleen dat ik het deels wel snap want blijkbaar is opletten voor veel verkeersdeelnemers ook erg moeilijk en als je een paar keer bijna aangereden bent ga je wel maatregelen treffen om beter gezien te worden :X Maargoed feller is niet altijd beter .....

Even terug komend op Dynaplugs, begrijp ik dat nou goed, het is zo simpel als 'oei een lek wat de sealant niet dicht', knijpt je band stevig vast en jetsert er een plug in om te dichten?
Moet je dan niet enorm opletten dat je de onderkant van je velg (en velglint) raakt, wat gebeurd er met die messing(?) punt, haal je die er thuis nog uit ofzo? En is je band band dan daarna ook total loss of kun je emt die fix gewoon lange tijd blijven rondrijden? En snijden jullie dat af want met een kleine clearance tussen band en frame..... :p
Ja dat begrijp je goed, zo simpel is het! De kans dat je je velglint sloopt is niet zo groot wat zo scherp is die punt niet en zodra je merkt dat je door de band hebt geduwd laat je al los. Er moet nog wel een beetje lucht in de band zitten natuurlijk maar over het algemeen is dat wel zo.

Het staartje laat ik voor die rit gewoon zitten, dat zit binnen no-time tegen je band geplakt dus geen clearance problemen. Bij thuiskomst trim ik hem meestal wel even. Als je maar 1 plug hebt hoeven gebruiken, wat meestal zo is is je band niet total loss en hoef je thuis niets meer te doen behalve wat sealant aanvullen door het ventiel (doe ik op gevoel) en oppompen. Als het gat zo groot is dat het twee of meer pluggen nodig had ga ik thuis het gat proberen te plakken van binnenuit (maar dit komt bijna niet voor dus).

Op dit moment rij ik op mijn gravel ook op een band met een dynaplug er in. Op mijn racer heb ik al gehad dat ik vergeten was dat ik een band geplugged had en toen ik hem ging vervangen ivm slijtage kwam ik er weer achter dat er een plug in zat. ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

FFW schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:58:

Dat klinkt inderdaad heel nuttig maar te veel wielrenners hebben altijd de flitsstand aan staan en die zijn voor fietsers die er achter rijden echt te fel. Dus moet je er langs terwijl je blauwe vlekken in je zicht hebt. Met betere regelgeving kan ongefilterd of flitsend licht verboden worden :)
Ik heb mijn radar middels het IQ veld "Smartbikelights" zo ingesteld dat hij overdag gewoon standaard uit is. En s'avonds gebruik ik alleen de peloton stand, welke wat mij betreft voldoende licht geeft en ook niet flitst. Ik heb ook een hekel aan flitsende lampen bij andere fietsers (als fietser gewoon irritant en als automobilist vind ik het zelfs afleidend) dus ik doe dat een ander dan liever ook niet aan..

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 22-10-2025 13:38 ]

• guapper
  • Laatst online: 19-12 21:51
De Dynaplug is er in 3 uitvoeringen:
- scherp / pointed tip
- afgeknot / minder scherp / soft nose tip
- rond

Met die scherpe punt zou je je velglint wel kunnen beschadigen.

https://shop.dynaplug.com...gs?variant=40876544884829

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 22-10-2025 14:30 ]

• LuPo
orange.x schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Als je veel in de regen ook van plan bent om te rijden dan zou ik gewoon lekker voor de reguliere velgen gaan waarbij die DT wielen die je aangaf echt hele robuuste wielen zijn. Heb vanaf mijn Rose die ik kocht in ik denk 2011 tot mijn nieuwste fiets nu eigenlijk altijd op DT wielen gereden en nooit een probleem gehad. Behalve de carbon wielen, die waren van FFWD. En nu op de nieuwe fiets met schijfremmen is het ietsje minder van belang maar heb ik met Elitewheels echt een hele goede en betaalbare set. Maar zover ik kan zien verkopen zij alleen carbon wielen, ook voor velgremmen.
Dank voor je uitgebreide bericht, ook van o.a.@MaSw85 en @Kluus ! Ik ben n.a.v. jullie berichten voor de DT Swiss P1800 32 Spline gegaan. 150 gram afvallen moet makkelijk lukken en dan heb ik 32mm hoge velgen ipv de 23mm variant die ik hier eerder stuurde. Mooie tussencategorie

• Kluus

Kluus

Gang is alles

guapper schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:29:
De Dynaplug is er in 3 uitvoeringen:
- scherp / pointed tip
- afgeknot / minder scherp / soft nose tip
- rond

Met die scherpe punt zou je je velglint wel kunnen beschadigen.

https://shop.dynaplug.com...gs?variant=40876544884829
Oja ik heb alleen die soft nose en daar heb ik altijd alles mee kunnen fixen. Ook relatief kleine gaatjes op de racer, soms moet je even wat harder duwen maar ik zie geen reden om voor de scherpe te gaan.

• orange.x
@LuPo Ga je zeker plezier van hebben hoor!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:42
Ik heb een paar SRAM blips gekocht, die ik onder in de beugels bevestigd heb. Ik wou deze toewijzen aan mijn Edge 1050, waar ik dan naar links en rechts kan bladeren tussen de schermen. Deze heb ik trouwens ook ingesteld op de hood-knopjes van mijn shifters, waar ik dus ook kan bladeren tussen de schermen. Ik heb alles correct gepaired met mijn Red groep en in de app van SRAM heb ik de toewijzingen gedaan aan de ANT functies van de Edge 1050. Alles lijkt te werken, maar van het moment dat ik op pad ben werkt maar één van de 2 blips. Ik heb het pairen opnieuw gedaan, beide blips werken dan weer zoals ingesteld, maar dit is niet van lange duur. Zowel in de SRAM app als op de Edge is er geen beweging te zien, nochtans vindt de app de blip wel en geeft hij de batterijduur aan. Iemand een gouden tip?

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Lekker man, weer twee extra batterijniveaus erbij. What's next, een EMS voor op je fiets?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
Frenz64 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:24:
Lekker man, weer twee extra batterijniveaus erbij. What's next, een EMS voor op je fiets?
batterij niet vervangbaar, gaat 4-7+ jaar mee (2 jaar gegarandeerd).
Niks om je zorgen over te maken dus.

En als ze op zijn... dan is moet je weer op je knopje van je garmin drukken ipv op je blip, ook geen wereld probleem, en als je ze anders insteld, dan is het nog steed een extra functionaliteit naast de shifters.

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 23-10-2025 09:21 ]

Strava

Pagina: 1 ... 689 ... 698 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).