Nu ik mijn bikin..ehm ketting waxed moet ik die er af en toe afhalen om die weer opnieuw in de was te zetten. Toen ik overstapte van 9 versnellingen naar 10 versnellingen had ik een standaard Campagnolo Ultra Narrow ketting erop liggen maar ik vond toch niet fijn dat die kleverig bleef omdat die ketting ingevet is.
Zand blijft er dan aanzitten, terwijl de waxed ketting alleen af en toe wat was nodig heeft die je erop kunt druppelen en de ketting kleeft niet.
Nu zijn er alleen Missinglink Non-reusable van KMC voor die ketting en die hebben een uitstulping die achter de schakel haakt. De herbruikbare schakels zijn namelijk aan de binnenzijde te breed en gaan weer gemakkelijk los zonder veel kracht en daarom zijn die niet veilig te gebruiken.
Er bestaan RVS pasringen (shims) en zo dus op zoek gegaan naar de juiste maat en dat bleek een 8mm ring te zijn met een gat van 4mm. Met de schuifmaat had ik gemeten hoeveel verschil tussen de binnenschakel van de Ultra Narrow en een KMC ketting zat en dat was tegen de 0,03mm.
Ik heb toen pasringen van 0,01/0,02/0,05mm gekocht en gekeken wat werkt. De 0,05mm was te breed, toen de 0,02mm en daar moest ik de missinglink met de tang daarvoor aanbrengen en de benodigde kracht kwam overeen met wat ik bij de juiste KMC ketting ervaar.
Daarna nog getest met een 0,01mm en een 0,02mm dikke pasringen gestapeld en daar kon ik de missinglink niet installeren en bij al weinig druk kon ik de schakel ook niet meer bewegen. Samen waren die dus te dik.
Daarna met de shuifmaat de dikte van de 0,02 pasring gemeten en zaten ruim boven 0,02mm met rond de 0,025mm. De extra dikte komt waarschijnlijk omdat de pasringen uitgestampt worden en zo zit er dan een klein randje aan.
Wie nog een 10 speed Campagnolo ketting gebruikt en een missinglink willen gebruiken dan kun mijn methode proberen. Het is wel een beetje priegelen en je kunt best die alleen aan één zijde aanbrengen en dan de tweede ring pas bij het sluiten ertussen schuiven.
Over het onderwerp van ketting en was, heb ik eerder al beschreven hoe je die snel na het waxen weer bewegelijk krijgt zonder al teveel moeite:
esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
[
Voor 5% gewijzigd door
esphome op 18-10-2025 10:19
]