Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 686 687 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-10 18:31
Casual Ruud schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:20:
Heeft iemand een truukje om de buitenkant uit de velgrand te krijgen?

Ik heb een nieuwe buitenband erop gelegd, eerst op de velgrand gepopt en daarna sealant erin. Nu blijkt het ventiel te lekken, maar ik krijg de buitenband met geen mogelijkheid meer uit de velgrand gedrukt. Alsof ie vastgelijmd zit. Er zit geen enkele ruimte om iets tussen te steken.
Als het bij het ventiel lekt gewoon wat strakker aandraaien, anders het wiel met ventiel naar beneden heen en weer schudden, dan klotst de sealant rondom het rubber van het ventiel.

De band uit de rand drukken met twee handen op de band met de duimen naar mekaar toe en dan met de duimen de band naar het midden drukken dan springt gegarandeerd - als je het goed doet - de band met een knal uit de rand. 😉

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:17
orange.x schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:48:
@Casual Ruud Bedoel je wel dat je de buitenband in het velgbed gedaan hebt?
Ik zet mijn wiel altijd met het ventiel beneden op de grond en leg de band die dan dus bovenop het wiel zit in het velgbed (zodat ze zo dicht mogelijk bij de spaken komen). Dan trek ik met beide handen een ander kant op de band naar beneden richting het ventiel en probeer dus de band zoveel mogelijk in het velgbed te drukken rondom. Kom je dan bij het ventiel aan dan zou je bij de meeste velgen de band al bijna over de rand kunnen krijgen.

Let wel op, als er sealnt inzit, dit gaat er uitkomen, en goed ook :P dus het gaat wel een knoeiboeltje worden helaas.
De buitenband zit er op en moet er af. Beide kanten zitten zo strak in de velgrand dat de band er niet meer af gaat. Bandje erop leggen is eigenlijk nooit een probleem. Ook bij deze nieuwe banden niet.
orlok schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

Als het bij het ventiel lekt gewoon wat strakker aandraaien, anders het wiel met ventiel naar beneden heen en weer schudden, dan klotst de sealant rondom het rubber van het ventiel.

De band uit de rand drukken met twee handen op de band met de duimen naar mekaar toe en dan met de duimen de band naar het midden drukken dan springt gegarandeerd - als je het goed doet - de band met een knal uit de rand. 😉
Ik heb niet het hele verhaal verteld haha. Het rubber aan de binnenkant was kapot/versleten. Ik heb dat provisorisch proberen te fixen. Dat leek bij het ploppen te werken, maar na het vullen met sealant en opnieuw oppompen, loopt er zo veel lucht langs dat de sealant het niet dicht. Ik stop er dus wel een nieuw ventiel in, maar nu zit ik met dit heuvel.

Net het achterwiel even gedaan en dat ging verder feilloos.

Ik zal straks eens opnieuw kijken en duwen zoals je aangeeft. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:22

nrg

@Casual Ruud als die band toch de kliko in gaat kun je ook kijken of hij los gaat als je de band platknijpt met een (waterpomp)tang oid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:22
Gewoon wat meer kracht zetten zou ik zeggen.
Maar hoor wel vaker van mensen die banden met geen mogelijkheid eraf krijgen en uiteindelijk maar gaan knippen etc.

Zag dit laatst langskomen :
https://www.parktool.com/...t-1?category=New+Products
Parktool maakt overal tools voor :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:25
Hier sinds een maand een Cannondale SystemSix, en zou graag een powermeter aanschaffen.
Nu ben ik zelf nog niet mega thuis in alle techniek/compatibility dus hoop dat iemand mij uitsluitsel kan geven.

Op mijn fiets zit een Cannondale Hollowgram Si crankset. Nu zie ik op de site van Stages een crank powermeter welke bedoelt is voor de Hollowgram Si, maar deze leveren niet naar NL. Enkel USA.

Zijn er crank powermeters van bijv stages of 4iii (bedoelt voor ultegra) die zouden passen?
Mijn achterderailleur en cassete zijn ultegra, mocht dit van belang zijn.
Wellicht een domme vraag maar desondanks kom ik nu nog niet achter de 100% uitsluitsel.

(Op de hoogte van alternatief zoals powermeter in pendalen maar tast eerst liever de goedkopere optie af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 17:07
@Casual Ruud Dus je bedoelt dat zeg maar de rand nog in de "hook" zit van de velg. Ja, dat is toch altijd een kwestie van even de 2 zijkant inknijpen en dan gaat er wel eentje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

esphome schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

[...]

Bron: https://www.randonneurs.nl/nl/articles/7/reglementen en https://www.randonneurs.n...s/5/beginnende-randonneur

Het gaat om het plezier (koffie met appeltaart) en afstand en niet zuiver om de snelheid.
Mistraller schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:44:
[...]

De brm's die ik gereden heb was bijv stempeltje bij een bakker, meteen ff lekker eten dus ;) bonnetje vragen bij de pont, maar vaak is een selfie ook goed. Voor vertrek wordt je keurig gebriefd. Het gaat erom dat je een bewijs hebt, en de organisator van de BRM kiest dat zelf. Ik had ook een keer een café als checkpoint, maar die bleek op de dag in kwestie ineens niet beschikbaar dus toen was het ook een foto ipv een stempel. Ik heb ook wel deelnemers gezien die een checkpoint gemist hadden, maar alsnog het brevet behaalden doordat ze met hun gps track konden aantonen dat ze de route gereden hadden.

Randonneurs is een heel vriendelijke groep mensen, het is heel leuk om te zien dat het veel rijders niet gaat om de snelste en lichtste fiets, de hoogste snelheid of de strakste outfit.
Gewoon lekker meerijden, kan het aanraden :)
DDX schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:57:
Tegenwoordig is het meestal foto maken van iets, opgekomen in corona periode.
Daarvoor was het tankstation,bakker,mcdonalds etc zoeken in plaats die op kaart staat en stempel regelen. (verbazend hoe vaak er nog stempels aanwezig zijn)

De checkpoints zijn op hoeken van de route om te bewijzen dat je neit hebt afgesneden zegmaar.

Maar dat is vooral van belang als je voor pbp (paris brest paris) wilt kwalificeren, dan zijn ze ook wat 'strenger'
Als je gewoon rondje wilt rijden prima, zorg alleen wel even dat je jezelf afmeld bij organisator als je niet naar finish gaat.
Ah tnx, helder :)

Ik had inderdaad begrepen dat het niet om snel-snel-snel fietsen gaat; en dat is eigenlijk precies wat in mijn straatje past :) Ben zelf ook absoluut niet de snelste, en hoef ook niet de snelste te zijn. Vind gewoon lekker veel en vaak op de fiets zitten veel leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
maikel_rox schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:07:
Hier sinds een maand een Cannondale SystemSix, en zou graag een powermeter aanschaffen.
Nu ben ik zelf nog niet mega thuis in alle techniek/compatibility dus hoop dat iemand mij uitsluitsel kan geven.

Op mijn fiets zit een Cannondale Hollowgram Si crankset. Nu zie ik op de site van Stages een crank powermeter welke bedoelt is voor de Hollowgram Si, maar deze leveren niet naar NL. Enkel USA.

Zijn er crank powermeters van bijv stages of 4iii (bedoelt voor ultegra) die zouden passen?
Mijn achterderailleur en cassete zijn ultegra, mocht dit van belang zijn.
Wellicht een domme vraag maar desondanks kom ik nu nog niet achter de 100% uitsluitsel.

(Op de hoogte van alternatief zoals powermeter in pendalen maar tast eerst liever de goedkopere optie af)
Ik heb een systemsix met ultegra cranks, dus afhankelijk van je bb moet dat prima kunnen. Verder zou je ook een 4iiii factory install kunnen doen op je eigen hollowgram crank.
Maar een setje assioma's is het makkelijkst (en werkt uitstekend)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:31
Strider schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:34:
Ik ben op zoek naar een momentsleutel waar ik mijn cassette en schijfremmen mee kan vastzetten. Ik heb al een BBB Cycling 1/2 Lockplug.
Budget +/- 50 euro. Tips? :)
(In deze prijsklasse is het aanbod namelijk enorm)
Daar heb je geen momentsleutel voor nodig. Gewoon goed vast zetten, dat bereik is zeer ruim.
Al 25+jaar zet ik de cassette op gevoel vast, nooit los gelopen en altijd los kunnen maken zodra nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-10 18:55
Polariteit schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

[...]

[...]

Ik had inderdaad begrepen dat het niet om snel-snel-snel fietsen gaat; en dat is eigenlijk precies wat in mijn straatje past :) Ben zelf ook absoluut niet de snelste, en hoef ook niet de snelste te zijn. Vind gewoon lekker veel en vaak op de fiets zitten veel leuker :)
Dan zit je in die hoek wel goed. Pas op, het kan verslavend werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@maikel_rox Dit schijnt er eentje te wezen die voor veel verschillende cranks kunt krijgen en ook voor Cannondale:

https://www.power2max.com...d-cannondale-power-meter/

of

https://xcadey.eu/xcedey-...?manufacturer=10&model=48

Pedalen zijn merk onafhankelijk en zijn ook niet goedkoop en zo beter meteen de goede keuze maken. De Xcadey meet standaard ook beide benen afzonderlijk.

Ik heb verder zelf geen powermeter en anderen hier kunnen daarover vast meer vertellen.

Update: 4iiii kun je in Nederland laten installeren op de crank: https://benelux.4iiii.com/nl/crank-finder/

Dealers: https://benelux.4iiii.com/nl/dealers/

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 04-10-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

McMiGHtY

- burp -

[...]

[...]

[...]

Mooi, ik hoef niks meer uit te leggen :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:40
Casual Ruud schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:38:
[...]

De buitenband zit er op en moet er af. Beide kanten zitten zo strak in de velgrand dat de band er niet meer af gaat.
Zag dit ooit als tip. Verwijderen met een thru axle: https://www.tiktok.com/@s...video/7444975337567489323

Zelf overigens nooit hoeven toepassen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:17
GerbenBK schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:17:
[...]

Zag dit ooit als tip. Verwijderen met een thru axle: https://www.tiktok.com/@s...video/7444975337567489323

Zelf overigens nooit hoeven toepassen.
Je bent een held!

Binnen 30 seconden los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:53
[...]

[...]

[...]

Ik heb mijn ogen uitgekeken; er reed ook iemand mee die zijn eigen fiets had gemaakt met bamboe en fiberglas/epoxy.
Je hebt meer dan ruim de tijd in elk geval, dus feitelijk is er ook amper tijdsdruk. En ook hier zijn natuurlijk snelle rijders, maar ik hoor daar ook niet bij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1 ... 686 687 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).