orange.x schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:48:
@
Casual Ruud Bedoel je wel dat je de buitenband in het velgbed gedaan hebt?
Ik zet mijn wiel altijd met het ventiel beneden op de grond en leg de band die dan dus bovenop het wiel zit in het velgbed (zodat ze zo dicht mogelijk bij de spaken komen). Dan trek ik met beide handen een ander kant op de band naar beneden richting het ventiel en probeer dus de band zoveel mogelijk in het velgbed te drukken rondom. Kom je dan bij het ventiel aan dan zou je bij de meeste velgen de band al bijna over de rand kunnen krijgen.
Let wel op, als er sealnt inzit, dit gaat er uitkomen, en goed ook

dus het gaat wel een knoeiboeltje worden helaas.
De buitenband zit er op en moet er af. Beide kanten zitten zo strak in de velgrand dat de band er niet meer af gaat. Bandje erop leggen is eigenlijk nooit een probleem. Ook bij deze nieuwe banden niet.
orlok schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:55:
[...]
Als het bij het ventiel lekt gewoon wat strakker aandraaien, anders het wiel met ventiel naar beneden heen en weer schudden, dan klotst de sealant rondom het rubber van het ventiel.
De band uit de rand drukken met twee handen op de band met de duimen naar mekaar toe en dan met de duimen de band naar het midden drukken dan springt gegarandeerd - als je het goed doet - de band met een knal uit de rand. 😉
Ik heb niet het hele verhaal verteld haha. Het rubber aan de binnenkant was kapot/versleten. Ik heb dat provisorisch proberen te fixen. Dat leek bij het ploppen te werken, maar na het vullen met sealant en opnieuw oppompen, loopt er zo veel lucht langs dat de sealant het niet dicht. Ik stop er dus wel een nieuw ventiel in, maar nu zit ik met dit heuvel.
Net het achterwiel even gedaan en dat ging verder feilloos.
Ik zal straks eens opnieuw kijken en duwen zoals je aangeeft. Bedankt voor het meedenken.