Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 687 ... 698 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:58
Casual Ruud schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:20:
Heeft iemand een truukje om de buitenkant uit de velgrand te krijgen?

Ik heb een nieuwe buitenband erop gelegd, eerst op de velgrand gepopt en daarna sealant erin. Nu blijkt het ventiel te lekken, maar ik krijg de buitenband met geen mogelijkheid meer uit de velgrand gedrukt. Alsof ie vastgelijmd zit. Er zit geen enkele ruimte om iets tussen te steken.
Als het bij het ventiel lekt gewoon wat strakker aandraaien, anders het wiel met ventiel naar beneden heen en weer schudden, dan klotst de sealant rondom het rubber van het ventiel.

De band uit de rand drukken met twee handen op de band met de duimen naar mekaar toe en dan met de duimen de band naar het midden drukken dan springt gegarandeerd - als je het goed doet - de band met een knal uit de rand. 😉

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:23
orange.x schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:48:
@Casual Ruud Bedoel je wel dat je de buitenband in het velgbed gedaan hebt?
Ik zet mijn wiel altijd met het ventiel beneden op de grond en leg de band die dan dus bovenop het wiel zit in het velgbed (zodat ze zo dicht mogelijk bij de spaken komen). Dan trek ik met beide handen een ander kant op de band naar beneden richting het ventiel en probeer dus de band zoveel mogelijk in het velgbed te drukken rondom. Kom je dan bij het ventiel aan dan zou je bij de meeste velgen de band al bijna over de rand kunnen krijgen.

Let wel op, als er sealnt inzit, dit gaat er uitkomen, en goed ook :P dus het gaat wel een knoeiboeltje worden helaas.
De buitenband zit er op en moet er af. Beide kanten zitten zo strak in de velgrand dat de band er niet meer af gaat. Bandje erop leggen is eigenlijk nooit een probleem. Ook bij deze nieuwe banden niet.
orlok schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

Als het bij het ventiel lekt gewoon wat strakker aandraaien, anders het wiel met ventiel naar beneden heen en weer schudden, dan klotst de sealant rondom het rubber van het ventiel.

De band uit de rand drukken met twee handen op de band met de duimen naar mekaar toe en dan met de duimen de band naar het midden drukken dan springt gegarandeerd - als je het goed doet - de band met een knal uit de rand. 😉
Ik heb niet het hele verhaal verteld haha. Het rubber aan de binnenkant was kapot/versleten. Ik heb dat provisorisch proberen te fixen. Dat leek bij het ploppen te werken, maar na het vullen met sealant en opnieuw oppompen, loopt er zo veel lucht langs dat de sealant het niet dicht. Ik stop er dus wel een nieuw ventiel in, maar nu zit ik met dit heuvel.

Net het achterwiel even gedaan en dat ging verder feilloos.

Ik zal straks eens opnieuw kijken en duwen zoals je aangeeft. Bedankt voor het meedenken.

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:18

nrg

@Casual Ruud als die band toch de kliko in gaat kun je ook kijken of hij los gaat als je de band platknijpt met een (waterpomp)tang oid

• DDX
  • Laatst online: 19:55
Gewoon wat meer kracht zetten zou ik zeggen.
Maar hoor wel vaker van mensen die banden met geen mogelijkheid eraf krijgen en uiteindelijk maar gaan knippen etc.

Zag dit laatst langskomen :
https://www.parktool.com/...t-1?category=New+Products
Parktool maakt overal tools voor :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-12 12:31
Hier sinds een maand een Cannondale SystemSix, en zou graag een powermeter aanschaffen.
Nu ben ik zelf nog niet mega thuis in alle techniek/compatibility dus hoop dat iemand mij uitsluitsel kan geven.

Op mijn fiets zit een Cannondale Hollowgram Si crankset. Nu zie ik op de site van Stages een crank powermeter welke bedoelt is voor de Hollowgram Si, maar deze leveren niet naar NL. Enkel USA.

Zijn er crank powermeters van bijv stages of 4iii (bedoelt voor ultegra) die zouden passen?
Mijn achterderailleur en cassete zijn ultegra, mocht dit van belang zijn.
Wellicht een domme vraag maar desondanks kom ik nu nog niet achter de 100% uitsluitsel.

(Op de hoogte van alternatief zoals powermeter in pendalen maar tast eerst liever de goedkopere optie af)

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08
@Casual Ruud Dus je bedoelt dat zeg maar de rand nog in de "hook" zit van de velg. Ja, dat is toch altijd een kwestie van even de 2 zijkant inknijpen en dan gaat er wel eentje...

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:58

Polariteit

Fietsende fotografeur

esphome schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

[...]

Bron: https://www.randonneurs.nl/nl/articles/7/reglementen en https://www.randonneurs.n...s/5/beginnende-randonneur

Het gaat om het plezier (koffie met appeltaart) en afstand en niet zuiver om de snelheid.
Mistraller schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:44:
[...]

De brm's die ik gereden heb was bijv stempeltje bij een bakker, meteen ff lekker eten dus ;) bonnetje vragen bij de pont, maar vaak is een selfie ook goed. Voor vertrek wordt je keurig gebriefd. Het gaat erom dat je een bewijs hebt, en de organisator van de BRM kiest dat zelf. Ik had ook een keer een café als checkpoint, maar die bleek op de dag in kwestie ineens niet beschikbaar dus toen was het ook een foto ipv een stempel. Ik heb ook wel deelnemers gezien die een checkpoint gemist hadden, maar alsnog het brevet behaalden doordat ze met hun gps track konden aantonen dat ze de route gereden hadden.

Randonneurs is een heel vriendelijke groep mensen, het is heel leuk om te zien dat het veel rijders niet gaat om de snelste en lichtste fiets, de hoogste snelheid of de strakste outfit.
Gewoon lekker meerijden, kan het aanraden :)
DDX schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:57:
Tegenwoordig is het meestal foto maken van iets, opgekomen in corona periode.
Daarvoor was het tankstation,bakker,mcdonalds etc zoeken in plaats die op kaart staat en stempel regelen. (verbazend hoe vaak er nog stempels aanwezig zijn)

De checkpoints zijn op hoeken van de route om te bewijzen dat je neit hebt afgesneden zegmaar.

Maar dat is vooral van belang als je voor pbp (paris brest paris) wilt kwalificeren, dan zijn ze ook wat 'strenger'
Als je gewoon rondje wilt rijden prima, zorg alleen wel even dat je jezelf afmeld bij organisator als je niet naar finish gaat.
Ah tnx, helder :)

Ik had inderdaad begrepen dat het niet om snel-snel-snel fietsen gaat; en dat is eigenlijk precies wat in mijn straatje past :) Ben zelf ook absoluut niet de snelste, en hoef ook niet de snelste te zijn. Vind gewoon lekker veel en vaak op de fiets zitten veel leuker :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:09
maikel_rox schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:07:
Hier sinds een maand een Cannondale SystemSix, en zou graag een powermeter aanschaffen.
Nu ben ik zelf nog niet mega thuis in alle techniek/compatibility dus hoop dat iemand mij uitsluitsel kan geven.

Op mijn fiets zit een Cannondale Hollowgram Si crankset. Nu zie ik op de site van Stages een crank powermeter welke bedoelt is voor de Hollowgram Si, maar deze leveren niet naar NL. Enkel USA.

Zijn er crank powermeters van bijv stages of 4iii (bedoelt voor ultegra) die zouden passen?
Mijn achterderailleur en cassete zijn ultegra, mocht dit van belang zijn.
Wellicht een domme vraag maar desondanks kom ik nu nog niet achter de 100% uitsluitsel.

(Op de hoogte van alternatief zoals powermeter in pendalen maar tast eerst liever de goedkopere optie af)
Ik heb een systemsix met ultegra cranks, dus afhankelijk van je bb moet dat prima kunnen. Verder zou je ook een 4iiii factory install kunnen doen op je eigen hollowgram crank.
Maar een setje assioma's is het makkelijkst (en werkt uitstekend)

Strava

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-12 17:16
Strider schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:34:
Ik ben op zoek naar een momentsleutel waar ik mijn cassette en schijfremmen mee kan vastzetten. Ik heb al een BBB Cycling 1/2 Lockplug.
Budget +/- 50 euro. Tips? :)
(In deze prijsklasse is het aanbod namelijk enorm)
Daar heb je geen momentsleutel voor nodig. Gewoon goed vast zetten, dat bereik is zeer ruim.
Al 25+jaar zet ik de cassette op gevoel vast, nooit los gelopen en altijd los kunnen maken zodra nodig

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:24
Polariteit schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

[...]

[...]

Ik had inderdaad begrepen dat het niet om snel-snel-snel fietsen gaat; en dat is eigenlijk precies wat in mijn straatje past :) Ben zelf ook absoluut niet de snelste, en hoef ook niet de snelste te zijn. Vind gewoon lekker veel en vaak op de fiets zitten veel leuker :)
Dan zit je in die hoek wel goed. Pas op, het kan verslavend werken!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@maikel_rox Dit schijnt er eentje te wezen die voor veel verschillende cranks kunt krijgen en ook voor Cannondale:

https://www.power2max.com...d-cannondale-power-meter/

of

https://xcadey.eu/xcedey-...?manufacturer=10&model=48

Pedalen zijn merk onafhankelijk en zijn ook niet goedkoop en zo beter meteen de goede keuze maken. De Xcadey meet standaard ook beide benen afzonderlijk.

Ik heb verder zelf geen powermeter en anderen hier kunnen daarover vast meer vertellen.

Update: 4iiii kun je in Nederland laten installeren op de crank: https://benelux.4iiii.com/nl/crank-finder/

Dealers: https://benelux.4iiii.com/nl/dealers/

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 04-10-2025 20:31 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-12 17:13

McMiGHtY

- burp -

[...]

[...]

[...]

Mooi, ik hoef niks meer uit te leggen :D

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:34
Casual Ruud schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:38:
[...]

De buitenband zit er op en moet er af. Beide kanten zitten zo strak in de velgrand dat de band er niet meer af gaat.
Zag dit ooit als tip. Verwijderen met een thru axle: https://www.tiktok.com/@s...video/7444975337567489323

Zelf overigens nooit hoeven toepassen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:23
GerbenBK schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:17:
[...]

Zag dit ooit als tip. Verwijderen met een thru axle: https://www.tiktok.com/@s...video/7444975337567489323

Zelf overigens nooit hoeven toepassen.
Je bent een held!

Binnen 30 seconden los.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:33
[...]

[...]

[...]

Ik heb mijn ogen uitgekeken; er reed ook iemand mee die zijn eigen fiets had gemaakt met bamboe en fiberglas/epoxy.
Je hebt meer dan ruim de tijd in elk geval, dus feitelijk is er ook amper tijdsdruk. En ook hier zijn natuurlijk snelle rijders, maar ik hoor daar ook niet bij.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:04
Recent is er een spaak van mijn wiel vervangen en daarmee ook de velglint. Nu probeer ik weer een tubeless band te monteren maar de band wil niet in de velgrand 'ploppen'. Dit is de eerste keer dat ik een band op deze velg monteer (gekocht met een band).

Ik gebruik een Schwalbe Tire Booster Tubeless, wat eigenlijk altijd perfect werkt bij mijn MTB wielen.

Nu heb ik een binnenband gemonteerd met als idee om eerst 1 kant van de band in de velgrand te monteren maar dat werkte ook al niet. Op 4 bar viel 85% van de band in de velgrand en nadat ik de lucht eruit liet ging de gehele band weer terug naar het midden.

Wat gaat hier fout? :)
Kan de nieuwe velglint de oorzaak zijn?

BlaBlaBla

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-12 15:07
Ik ben me online aan het oriënteren op nieuwe fietsschoenen. Nu heb ik binnenkort een bikefit en dan wil ik ook nieuwe zooltjes aanmeten vanwege Metatarsalgie. Daarom gebruik ik in mijn huidige schoenen speciale (wandel)zooltjes. Deze heb ik los van elkaar gekocht en paste toevallig.

De nieuwe schoenen die ik op het oog heb (Lake MX177) heb ik gisteren (zonder zooltjes) probleemloos ruim 70 km uitgeprobeerd. Geen knelling aan de zijkant of bovenkant, wel pijn aan de onderkant vanwege de metatarsalgie. Als ik mijn huidige wandelzooltjes gebruik in de nieuwe schoenen is het erg krap.
Moet ik bij de aanschaf rekening houden met een maatje groter en breder zodat de zooltjes passen? (Ik heb brede voeten). Of zijn sportzooltjes dunner? Wat is jullie ervaring met sportzooltjes?

• orlok
Strider schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:12:
Recent is er een spaak van mijn wiel vervangen en daarmee ook de velglint. Nu probeer ik weer een tubeless band te monteren maar de band wil niet in de velgrand 'ploppen'. Dit is de eerste keer dat ik een band op deze velg monteer (gekocht met een band).

Ik gebruik een Schwalbe Tire Booster Tubeless, wat eigenlijk altijd perfect werkt bij mijn MTB wielen.

Nu heb ik een binnenband gemonteerd met als idee om eerst 1 kant van de band in de velgrand te monteren maar dat werkte ook al niet. Op 4 bar viel 85% van de band in de velgrand en nadat ik de lucht eruit liet ging de gehele band weer terug naar het midden.

Te weinig luchtstroom om de band in de velgrand te ploppen, dus beter een compressor met 24ltr voorraadvat gebruiken of naar de fietsenmaker gaan.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:20

fdees

Trust me I'm an Engineer

kielkiel schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:20:
Ik ben me online aan het oriënteren op nieuwe fietsschoenen. Nu heb ik binnenkort een bikefit en dan wil ik ook nieuwe zooltjes aanmeten vanwege Metatarsalgie. Daarom gebruik ik in mijn huidige schoenen speciale (wandel)zooltjes. Deze heb ik los van elkaar gekocht en paste toevallig.

De nieuwe schoenen die ik op het oog heb (Lake MX177) heb ik gisteren (zonder zooltjes) probleemloos ruim 70 km uitgeprobeerd. Geen knelling aan de zijkant of bovenkant, wel pijn aan de onderkant vanwege de metatarsalgie. Als ik mijn huidige wandelzooltjes gebruik in de nieuwe schoenen is het erg krap.
Moet ik bij de aanschaf rekening houden met een maatje groter en breder zodat de zooltjes passen? (Ik heb brede voeten). Of zijn sportzooltjes dunner? Wat is jullie ervaring met sportzooltjes?
Is het geen idee om een bikefit te doen waarmee ze de schoenen mee nemen en kijken of zooltjes nodig zijn. Want mogelijk met een goede afstelling van de schoenen, zadel en stuur ga je al vooruit qua pijn. Dus ik zou adviseren om een bikefit te doen waarbij ze je ook de schoenen aan meten.

Het nadeel van een mtb schoen is ook nog dat deze minder afstel vrijheid hebben dan een racefietsschoen.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 10:03

Phydomir

Dennis

Zou best kunnen. Toen ik mijn tubeless banden erop wilde leggen ook in eerste instantie erg lopen klooien. Band wilde eigenlijk helemaal niet in de rand vallen. De lucht liep direct langs de velg. Uiteindelijk een extra laag velg lint er over heen gelegd en toen ging de band er in één keer helemaal goed op. (met een klein compressortje).

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• esphome
  • Niet online
Van de Lake MX177 is ook een wide uitvoering beschikbaar voor de bredere voet. Dat geeft je voorin meer ruimte.

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:02
Had blijkbaar genoeg aan 750cc water en 1 pakje sultana.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAJ4rOUU3W1PiFAjTxpSUBOWJI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bh1Kg65eTVp4H2um5U2yXkHL.jpg?f=fotoalbum_large

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-12 14:58

derx666

mecker ende blaet

Ik heb zelf ook de MX177 en gebruik inlegzolen van de podoloog waar ik al jaren naartoe ga voor mn normale schoenen. Ik had in eerste instantie een set oude inlegzolen gebruikt, maar dan kwam ik dus met de nagel van mn dikke teen tegen de bovenkant van de schoen aan. Een bredere schoen had daarbij niet geholpen, ik mis de hoogte, niet de breedte. M'n podoloog heeft daarna de teenruimte van de schoen iets opgerekt (blijkbaar kon dat) en heeft het zooltje bij m'n tenen iets dunner gemaakt. Dat was voor mij genoeg.
M'n andere Lake CX238 heb ik hetzelfde bij, en daar dus ook aangepaste zolen voor (en iets opgerekt). In m'n oude Shimano RC701 schoenen heb ik er iets minder last van, maar deze gebruik ik alleen nog op de indoor trainer, en evt als reserve mocht er iets met m'n Lake schoenen zijn.

Ik zou de schoenen gewoon meenemen naar diegene die de zolen aanmeet, en aangeven waar de schoen wringt :)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• derx666
  • Laatst online: 21-12 14:58

derx666

mecker ende blaet

Demonslayer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:20:
Had blijkbaar genoeg aan 750cc water en 1 pakje sultana.

[Afbeelding]
Misschien voor jouw gevoel genoeg, maar of het slim was... 750ml op 3 uur is echt weinig, en over 1 pakje sultana maar niet te spreken.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-12 15:07
derx666 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

Ik heb zelf ook de MX177 en gebruik inlegzolen van de podoloog waar ik al jaren naartoe ga voor mn normale schoenen. Ik had in eerste instantie een set oude inlegzolen gebruikt, maar dan kwam ik dus met de nagel van mn dikke teen tegen de bovenkant van de schoen aan. Een bredere schoen had daarbij niet geholpen, ik mis de hoogte, niet de breedte. M'n podoloog heeft daarna de teenruimte van de schoen iets opgerekt (blijkbaar kon dat) en heeft het zooltje bij m'n tenen iets dunner gemaakt. Dat was voor mij genoeg.
M'n andere Lake CX238 heb ik hetzelfde bij, en daar dus ook aangepaste zolen voor (en iets opgerekt). In m'n oude Shimano RC701 schoenen heb ik er iets minder last van, maar deze gebruik ik alleen nog op de indoor trainer, en evt als reserve mocht er iets met m'n Lake schoenen zijn.

Ik zou de schoenen gewoon meenemen naar diegene die de zolen aanmeet, en aangeven waar de schoen wringt :)
Thx voor je uitgebreide toelichting! Dat klinkt hoopvol met de Lake schoenen. Zijn namelijk wel fijne schoenen. Heb nu voor de zekerheden ook de brede schoen van de MX177 besteld* al ben ik bang dat ik hetzelfde probleem blijf houden, namelijk het ontbreken van de hoogte. Goede tip om de schoen mee te nemen! Hopelijk schuift de bikefitter dan iets passend in mijn schoen 😊

*volgens de maattabel van Lake zou mijn brede voeten niet 'passen' in de huidige regular schoenen, dus ook maar ff uitproberen of Wide net iets lekkerder zit.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
derx666 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Misschien voor jouw gevoel genoeg, maar of het slim was... 750ml op 3 uur is echt weinig, en over 1 pakje sultana maar niet te spreken.
Wat je zegt hoeft niet perse te kloppen, omdat de hoeveelheid vocht die iemand nodig heeft verschilt per persoon. In dit YouTube filmpje van Universiteit van Nederland wordt uitgelegd dat je je drinkbehoefte kunt testen door jezelf voor en na het sporten/wielrennen te wegen en daarnaast goed bij te houden hoeveel drinken je hebt gehad. Dan is het bereiken van je drinktekort/vochttekort een kwestie van uitvoeren van de volgende rekensom [gewicht voor het wielrennen] - [gewicht na het wielrennen] + [hoeveelheid drinken die je onderweg hebt gehad] en dan weet je dus hoeveel je te weinig hebt gedronken.

• Mistraller
derx666 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Met deze temperaturen, meh.... En je weet niet hoeveel er vooraf gegeten en gedronken is. En na de rit wordt ingenomen. Je lijf is enorm flexibel hoor, en geen lijf is hetzelfde.

---------------

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:02
Als ik smorgens fiets.
1-1,5 uur van te voren begin ik altijd met 250cc water, 1-2 kopjes espresso, 100 gram havermout met 250cc melk, 75 gram banaan, 75 gram bosvruchten. Soms aangevuld met 15 gram whey of 1 ei en een ei-eiwit.

En als ik er weer ben 500cc water en een warme koolhydraat en eiwit rijke maaltijd.

Tijden kortere ritten bij 20+ graden had ik soms wel wat meer dorst. Ik heb standaard wel 1 flesje water van 500cc mee voor het geval. Totaal 750cc plus 500cc.

• orange.x
Zover ik weet ben ik nooit een overmatige drinker geweest op de fiets. Komt ook zelden voor dat ik tijdens een fietsrit naar het toilet moet. Echt warme dagen gaat er wel een bidon van rond de 600ml per uur door maar dan moet ik ook wel echt inspannend fietsen. En in de winterperiode buiten kan het ook prima voorkomen dat ik 1-1,5 bidon op 3u wegdrink. Wel gezegd dat ik ook al voordat ik de deur uitga vaak extra drink en naderhand trekt mijn lijf het wel weer recht als bleek dat het te weinig was in totaal.

Over eten is een beetje hetzelfde te zeggen. 1 sultana klinkt best weinig maar de gemiddelde hartslag was bij die rit ook niet zo heel hoog. Zegt niet zoveel over iemands conditie of staat, maar als dit een Z2 ritje was en er is een prima ontbijt of lunch aan vooraf gegaan dan verbaasd me dit ook niet zoveel. Doorgaans neem ik voor een 2u rit of niets mee of iets van een banaan. En als het een rit langer is dan neem ik in principe voor elk uur iets mee. Dat kan dan bijvoorbeeld een banaan zijn, krentenbol zijn met een beetje suiker, reepje.

• esphome
  • Niet online
kielkiel schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:42:
[...]
Thx voor je uitgebreide toelichting! Dat klinkt hoopvol met de Lake schoenen. Zijn namelijk wel fijne schoenen. Heb nu voor de zekerheden ook de brede schoen van de MX177 besteld* al ben ik bang dat ik hetzelfde probleem blijf houden, namelijk het ontbreken van de hoogte. Goede tip om de schoen mee te nemen! Hopelijk schuift de bikefitter dan iets passend in mijn schoen 😊

*volgens de maattabel van Lake zou mijn brede voeten niet 'passen' in de huidige regular schoenen, dus ook maar ff uitproberen of Wide net iets lekkerder zit.
Er zijn speciale schoenoprekkers voor knobbels etc. en ik neem aan dat een bikefitter ook dit soort gereedschappen gebruikt om de schoen precies passend te maken.

Nog meer hulpmiddelen: https://schoenspannerssho...outen-schoenoprekker.html

En een uitleg hoe en wat: https://schoenspannerssho...spanner-of-schoenoprekker

[ Voor 4% gewijzigd door esphome op 06-10-2025 11:01 ]

• orlok
Nou fiets ik al tig jaar op de racefiets om de dag en het gehele jaar door mijn rondjes van gemiddeld 75km, soms meer en soms wat minder, neem altijd wat te drinken (0,5 ltr water) en wat te eten (Peijenburg noten) mee maar het komt zelden voor dat ik daar tijdens het fietsen gebruik van maak. Pas als ik een rondje plan van meer dan 100km neem ik extra een banaan mee en stop dan ergens om deze op te eten. Oké, voor het vertrek drink ik wel wat melk of sinaasappelsap en ook als ik weer thuis kom, maar onderweg dus bijna nooit.

• esphome
  • Niet online
Het drinken hangt geheel af van de buiten temperatuur en de mate van inspanning. Het vocht wordt hoofdzakelijk gebruikt om het lichaam te koelen. Zo kom je de ene keer met een vocht tekort thuis en de andere keer zelfs met een overschot als je meer hebt gedronken dan voor koeling is gebruikt.

Zelf drink ik extra in de tijd voor het fietsen door steeds een een kopje water te drinken tijdens het omkleden, schoenen aantrekken en zo heb ik zeker een halve liter in de maag. Dat zit er dan al mooi in en ik kan dan tijdens het fietsen dan aanvullen.
Ik heb verder drie verschillende bidons die elk meer of minder water dan bevatten. Is het erg warm dan gaat de 900ml bidon mee en de tweede bidon kan een 800ml of 650ml zijn. Is het koeler dan neem twee kleine mee. In de winter dan maar eentje en dan soms maar voor de helft gevuld.

Ik kom zo hopelijk nooit zonder water te zitten, want dan moet ik ergens water vragen of een drinkwaterpunt opzoeken.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05

Nieuwe band. Ik heb ook wel eens gehad dat ik over de 5 bar moest om de band goed op de velg te laten ploppen.
Zolang je geen hookless velgen hebt hoeft dat geen probleem te zijn lijkt me.
Wellicht kun je het velgbed nat maken om te zorgen dat er minder weerstand is?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12
orlok schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:10:
Nou fiets ik al tig jaar op de racefiets om de dag en het gehele jaar door mijn rondjes van gemiddeld 75km, soms meer en soms wat minder, neem altijd wat te drinken (0,5 ltr water) en wat te eten (Peijenburg noten) mee maar het komt zelden voor dat ik daar tijdens het fietsen gebruik van maak. Pas als ik een rondje plan van meer dan 100km neem ik extra een banaan mee en stop dan ergens om deze op te eten. Oké, voor het vertrek drink ik wel wat melk of sinaasappelsap en ook als ik weer thuis kom, maar onderweg dus bijna nooit.
hangt dus heel erg van de inspanning af, maar ook als ik niet op de fiets zit, dan drink ik wel vaker dan 1x per 2.5 / 3 uur wat ;) Op de racefiets drink ik relatief weinig, maar toch wel tussen de 500 en 1000ml/uur, afhankelijk van de inspanning en temperatuur. Moet er wel bijzeggen dat ik slecht ben in rustig fietsen ;)

• Mistraller
esphome schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:30:
Het drinken hangt geheel af van de buiten temperatuur en de mate van inspanning. Het vocht wordt hoofdzakelijk gebruikt om het lichaam te koelen. Zo kom je de ene keer met een vocht tekort thuis en de andere keer zelfs met een overschot als je meer hebt gedronken dan voor koeling is gebruikt.

Zelf drink ik extra in de tijd voor het fietsen door steeds een een kopje water te drinken tijdens het omkleden, schoenen aantrekken en zo heb ik zeker een halve liter in de maag. Dat zit er dan al mooi in en ik kan dan tijdens het fietsen dan aanvullen.
Ik heb verder drie verschillende bidons die elk meer of minder water dan bevatten. Is het erg warm dan gaat de 900ml bidon mee en de tweede bidon kan een 800ml of 650ml zijn. Is het koeler dan neem twee kleine mee. In de winter dan maar eentje en dan soms maar voor de helft gevuld.

Ik kom zo hopelijk nooit zonder water te zitten, want dan moet ik ergens water vragen of een drinkwaterpunt opzoeken.
Ik kan je verzekeren dat je lichaam dat water ook nodig heeft om je afvalstoffen af te voeren en voor de verwerking van je voeding ;) Kramp is een feit als je te weinig drinkt.
En je hoeft niet veel water mee te nemen, als je maar wat waterpunten weet te vinden. Bij een 100+ ritje in de zomer ga je ook aan 2 bussen niet genoeg hebben.
Ik zag dat Nicole van Batenburg, die nu de Trans Pyrenees aan het bedwingen is (2.000km, 40.000hm) met een drinkzak rijdt. De beste manier om kleine beetjes te drinken, alleen zou ik op de fiets een rugzak echt vervelend vinden. (met de 4d heb ik wel een drinkzak). Ze gaat alleen niet heel lekker want snotjeverkouden.

---------------

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Ik vind die kleine drink rugzak goed te doen, maar ben ook wel gewend doordat ik naar werk (11km enkel) ook altijd een rugzak draag.
Nog niet mee getest, maar ik bedacht dat een drinkzak in koelere omstandigheden nog een extra voordeel heeft: het water wordt op je rug voorverwarmd.
In de winter merk ik wel eens dat ik moeite heb met het (meer dan 1 slokje) drinken van een koude bidon.

Edit: ik vermoed wel dat het water in de drinkslang snel afkoelt, zodat je weinig voordeel haalt uit bovenstaande. Komende winter maar eens testen. Misschien ook zonder bijtklep, zodat het water na het drinken niet in de slang blijft staan, maar terug stroomt naar de drinkzak.

[ Voor 27% gewijzigd door guapper op 06-10-2025 23:06 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

guapper schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:01:
Ik vind die kleine drink rugzak goed te doen, maar ben ook wel gewend doordat ik naar werk (11km enkel) ook altijd een rugzak draag.
Nog niet mee getest, maar ik bedacht dat een drinkzak in koelere omstandigheden nog een extra voordeel heeft: het water wordt op je rug voorverwarmd.
In de winter merk ik wel eens dat ik moeite heb met het (meer dan 1 slokje) drinken van een koude bidon.

Edit: ik vermoed wel dat het water in de drinkslang snel afkoelt, zodat je weinig voordeel haalt uit bovenstaande. Komende winter maar eens testen. Misschien ook zonder bijtklep, zodat het water na het drinken niet in de slang blijft staan, maar terug stroomt naar de drinkzak.
Heet water in je bidon doen, dan is het eerste half uur wel te doen. Daarna inderdaad koud water :X

Gabriël AM5

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
sapphire schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:34:
[...]

Heet water in je bidon doen, dan is het eerste half uur wel te doen. Daarna inderdaad koud water :X
Ik heb geïsoleerde bidons gehaald voor de kou, dat is toch het handigste

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:22
Voor degenen die in de markt zijn voor een nieuwe fietscomputer. De Wahoo Elemnt Bolt v3 is nu in de aanbieding voor €279,99 bij veel winkels. Bij futurumshop geldt kortingscode HFSD-20 nog t/m eind oktober en dan komt de Bolt v3 op €259,99

Wat mij betreft voor deze prijs een no-brainer!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:43
LuPo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:22:
Voor degenen die in de markt zijn voor een nieuwe fietscomputer. De Wahoo Elemnt Bolt v3 is nu in de aanbieding voor €279,99 bij veel winkels. Bij futurumshop geldt kortingscode HFSD-20 nog t/m eind oktober en dan komt de Bolt v3 op €259,99

Wel een leuke aanbieding. Ik ben echter nog prima tevreden over de v2, dus ik kan deze aankoop voor mijzelf nog niet recht lullen :P

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:22
Biohazzard21 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:32:
[...]

Wel een leuke aanbieding. Ik ben echter nog prima tevreden over de v2, dus ik kan deze aankoop voor mijzelf nog niet recht lullen :P
Snap ik. ;)

Ik kwam van een Edge 820 dus dan is het makkelijker te verantwoorden. :D

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:20
LuPo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:22:

Besteld! :9

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 13:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

guapper schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:01:

Je kunt geïsoleerde drinkslangen krijgen, heb ik ook aan mijn MTB-rugzak van EVOQ die ik ook vaak met gravelen gebruik.

Laat voor het eerst met wielrennen gebruikt (of iig op mijn snelle gravelfiets waar ik het meest voorover zit), maar dan vind ik de rugzak wat minder fijn zitten. Wordt wel beter als je de helft eruit hebt qua drinken/eten op een lange rit. :)

• orange.x
Zijn er hier mensen die ook een beetje verstand hebben van het spuiten van frames? Of iemand kennen? Ik ben dus bezig met een nieuw frame van Elves maar de volgorde is dat ze eerst spuiten en aflakken en daarna de logo's aanbrengen. Dat gebeurt denk ik bij wel meer merken maar volgens mij wordt er bij de duurdere merken ook na het aanbrengen van logo's nog een extra beschermlaagje of aflaklaag overheen gespoten. Ik heb in ieder geval zelden fietsen gezien waarvan er alleen een stukje van het logo afgegaan is. Ik heb dat dus met mijn huidige frame wel, niet dat het superboeiend is, en dat is toch wel een beetje jammer.

Nu weet ik dat ze bij unlimitedcolors.nl een extra coating aanbieden, maar €400,- ex 9% BTW is zeg maar bijna de helft van een compleet nieuw frame! Dusja, dat is OOK een beetje gekkigheid. Ik denk dat ik het er maar mee moet doen in the end.. En het zouden zilveren logo's op een wit frame worden dus het is niet zo dat je het heel snel zal gaan zien als er ergens een stukje af zou gaan.. Of ik moet het even bij een goedkopere spuiter brengen ofzo.

Zou er nadat zo'n laklaag aangebracht is nog meer handelingen nodig zijn? Misschien oppoetsen ofzo?

• orange.x
Toevallig pas een video van hem gezien. Zal wel ff een bericht sturen aan hem wat aan te raden is.

• orlok
orange.x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:01:
Zijn er hier mensen die ook een beetje verstand hebben van het spuiten van frames? Of iemand kennen? Ik ben dus bezig met een nieuw frame van Elves maar de volgorde is dat ze eerst spuiten en aflakken en daarna de logo's aanbrengen. Dat gebeurt denk ik bij wel meer merken maar volgens mij wordt er bij de duurdere merken ook na het aanbrengen van logo's nog een extra beschermlaagje of aflaklaag overheen gespoten. Ik heb in ieder geval zelden fietsen gezien waarvan er alleen een stukje van het logo afgegaan is. Ik heb dat dus met mijn huidige frame wel, niet dat het superboeiend is, en dat is toch wel een beetje jammer.

Nu weet ik dat ze bij unlimitedcolors.nl een extra coating aanbieden, maar €400,- ex 9% BTW is zeg maar bijna de helft van een compleet nieuw frame! Dusja, dat is OOK een beetje gekkigheid. Ik denk dat ik het er maar mee moet doen in the end.. En het zouden zilveren logo's op een wit frame worden dus het is niet zo dat je het heel snel zal gaan zien als er ergens een stukje af zou gaan.. Of ik moet het even bij een goedkopere spuiter brengen ofzo.

Zou er nadat zo'n laklaag aangebracht is nog meer handelingen nodig zijn? Misschien oppoetsen ofzo?
Wat is er nou zo moeilijk aan om een spuitbus blanke lak te kopen en een blanke laklaag aan te brengen over de logo's op je frame. 🤔

• orange.x
orlok schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Wat is er nou zo moeilijk aan om een spuitbus blanke lak te kopen en een blanke laklaag aan te brengen over de logo's op je frame. 🤔
Opzich niet zoveel. Maar geeft dit uiteindelijk hetzelfde oppervlaktegevoel? Als in net zo stroef of glad als de rest? Moet het nog nabehandeld worden met iets? Ik ben niet ZO ervaren he :)

Heb in het verleden een frame bespoten met spraydip, en ook die met een aflaklaag behandeld maar dat was toch niet echt je-van-het als eindresultaat.

[ Voor 14% gewijzigd door orange.x op 08-10-2025 12:49 ]

• DDX
BRM voor komend weekend is populair :
'Het maximaal aantal deelnemers is al bereikt!'

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 16:05

Flipmo

OMG !!

orange.x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:01:

ik wil het vanavond wel eens checken op mijn Elves Falath evo en Elves Mori,
De Mori is sowieso gespoten. Maar bij de Falath evo weet ik zo niet of er wat over het chromen logo zit.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:41
DDX schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:33:
Dat was maandag al. Limiet is al behoorlijk opgerekt.

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
ElGreco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

Dat was maandag al. Limiet is al behoorlijk opgerekt.
Wat is limiet eigenlijk / wat is de opgerekte limiet ?
Ik had/heb mij nog niet ingeschreven, nog dubio of ik brm of stuwmeren doe.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Waarom niet allebei?

• orange.x
Hoe groot achten jullie de kans dat complete groepsets van bijv SRAM met rond BF goedkoper zullen zijn dan de huidige prijzen? Heb voor nu de SRAM Force E1 2X met PM op het oog en is zo net onder de 2000 bij bike-discount.de en bike24 zit er ook net onder.

Er is wel de optie om zonder PM te nemen voor minder, dan kan je van 1500-1600 klaar zijn en dan zou je een linker crankarm PM kunnen nemen van ook Force. Bij elkaar opgeteld wel iets goedkoper maar ik wil later de optie hebben om voor hier in NL om te kunnen schakelen naar een 1X systeem. Die Force E1 met powermeter heeft ThreadMount tov DirectMount en heeft ook wat opties om daar een 1X blad voor te kopen. Dit zal ongetwijfeld ook wel kunnen voor de DirectMount optie, maar misschien zit je dan meer of minder met de chainline in de weg...

• DDX
Zelfde dag is wel een dingetje ;)

• Requiem19
  • Laatst online: 19:33
orange.x schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:39:
Hoe groot achten jullie de kans dat complete groepsets van bijv SRAM met rond BF goedkoper zullen zijn dan de huidige prijzen? Heb voor nu de SRAM Force E1 2X met PM op het oog en is zo net onder de 2000 bij bike-discount.de en bike24 zit er ook net onder.

Er is wel de optie om zonder PM te nemen voor minder, dan kan je van 1500-1600 klaar zijn en dan zou je een linker crankarm PM kunnen nemen van ook Force. Bij elkaar opgeteld wel iets goedkoper maar ik wil later de optie hebben om voor hier in NL om te kunnen schakelen naar een 1X systeem. Die Force E1 met powermeter heeft ThreadMount tov DirectMount en heeft ook wat opties om daar een 1X blad voor te kopen. Dit zal ongetwijfeld ook wel kunnen voor de DirectMount optie, maar misschien zit je dan meer of minder met de chainline in de weg...
Ik heb vorig jaar ook gewacht op BF, uiteindelijk was Red XPLR als volledige groep toen iets van 50euro goedkoper dan voor BF...

Maar die was vrij nieuw toen, al is E1 Force dat natuurlijk relatief ook... zou geen wereldwonderen verwachten.

• DDX
Je kan beter kijken bij een zaak zoals wim de vos of die toevallig oem zaken in de aanbieding hebben.
Zaken die niet echt aan BF doen.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:11

Kluus

Gang is alles

orange.x schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Opzich niet zoveel. Maar geeft dit uiteindelijk hetzelfde oppervlaktegevoel? Als in net zo stroef of glad als de rest? Moet het nog nabehandeld worden met iets? Ik ben niet ZO ervaren he :)

Heb in het verleden een frame bespoten met spraydip, en ook die met een aflaklaag behandeld maar dat was toch niet echt je-van-het als eindresultaat.
Ja bij mijn Specialized fietsen is dat ook zo inderdaad, je voelt aan het relief dat de letters er apart op zitten maar er zit wel een hele blanke laklaag over het geheel inderdaad.

Ik zou het ook niet zelf aandurven want ik heb niet zo'n vertrouwen in mijn spuit kunsten, mijn eerste gedachten waren ook aan Unlimited Colors maar dat is wel prijzig ja. Ik denk toch dat ik het persoonlijk uiteindelijk daar zou laten doen. :)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
[...]

Als je het netjes wil doen moet je denk ik wel het hele frame een blanke toplaag geven om een egale finish te krijgen idd. Voor wat extra shine kun je de blanke lak daarna evt nog oppoetsen / polijsten, bv met producten voor autolak.

Dat lijkt me op zich niet zo heel moeilijk om zelf te doen (Ik heb ooit een blank carbon achterbrug gespoten en dat zag er imo keurig uit.) maar een of twee laagjes blanke lak lijkt me ook wel iets wat een lokale autoschade tent of ander random bedrijf met een spuitcabine voor je kan doen.

Mijn take aways waren: Voldoende afstand tussen spuitbus en werktstuk houden en liever meerdere passages dan in 1x (te) dik met het risico op druipers.

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 09-10-2025 15:41 ]

• GerbenBK
DDX schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:45:
Je kan beter kijken bij een zaak zoals wim de vos of die toevallig oem zaken in de aanbieding hebben.
Zaken die niet echt aan BF doen.
Wat bedoel je dan precies met "kijken"? Bellen, erheen gaan? Of kan ik inmiddels zelf ergens online zien wat ie heeft liggen?

Zit in hetzelfde schuitje. Ga ergens tussen nu en half januari een groepset kopen en wil natuurlijk wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. :*)

• DDX
Bij Wim de Vos is het facebook in de gaten houden of even langsgaan ja.
Zie ook wel eens aanbiedingen van hem langskomen, recent Dura Ace groepen maar SRAM groepen heb ik nog niet langs zien komen.
Maar hou het ook niet dagelijks in de gaten.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 16:05

Flipmo

OMG !!

Wim de Vos is idd facebook in de gaten houden.
Wat DDX zegt, heb ik ook nog nooit SRAM groepsets voorbij zien komen.
Mijn beide 105 di2 setjes heb ik er wel vandaan.
De eerste set heb ik opgehaald.
De 2de set voor de gravelbike heb ik laten verzenden door hem. Kreeg het pakketje enkele dagen later thuis.
Voor het geld wat ik voor verzenden moest betalen kan ik niet heen en weer rijden (totaal 350km rijden)

• Requiem19
  • Laatst online: 19:33
[...]

Mijn fiets heb ik bij Beca laten spuiten in NH. Op zich heel netjes gedaan allemaal en hoge kwaliteit, maar wel vrij duur (650 euro oid voor een hele fiets) en de kleur werd in het echt toch net iets anders dan ik in m'n hoofd had....

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
Flipmo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:00:
Wim de Vos is idd facebook in de gaten houden.
Wat DDX zegt, heb ik ook nog nooit SRAM groepsets voorbij zien komen.
Mijn beide 105 di2 setjes heb ik er wel vandaan.
De eerste set heb ik opgehaald.
De 2de set voor de gravelbike heb ik laten verzenden door hem. Kreeg het pakketje enkele dagen later thuis.
Voor het geld wat ik voor verzenden moest betalen kan ik niet heen en weer rijden (totaal 350km rijden)
Ik zou ook gewoon even bellen naar de Vos, die gast handelt in zo'n grote aantallen dat er ook vast wel zaken niet op zijn facebook pagina voorbij komen. Mocht hij het niet hebben liggen, kan het alsnog de moeite zijn om te informeren, wellicht komt er een handeltje voorbij waarmee hij jou (en zichzelf) weer wat verder kan helpen.

• GerbenBK
Facebook…pfoeh ja dan betaal ik toch maar wat meer elders. :X

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja, dat was best mooi om te zien, lichte paniek bij de organisator, de Stayokay is zelfs maar even gebeld om een extra barista op te trommelen en Google Maps is doorzocht om alle parkeermogelijkheden in kaart te brengen en de pontbazen zijn aangeschreven dat ze veel fietsers kunnen verwachten.

Het lijkt heerlijk fietsweer te worden,dus balen als je niet ingeschreven hebt

• DDX
Balen voor de langzame deelnemers dat alle pannekoeken dan op zijn :)

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:28

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je bent wat je eet. ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

De eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen! (En er liggen er best wel wat op de route )

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:35
kinderen?

Strava | AP | IP | AW

• Prulleman
McMiGHtY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:23:
De eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen! (En er liggen er best wel wat op de route )
ik kan hier niks van maken.. weet niet wat vreemder is.. een route die vol met pannenkoeken ligt, of vol met kinderen... 8)7

Strava

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja..jammer..had je je in moeten schrijven... #InschrijvenIsMeeMaken

• DDX
Nu maak je mensen bang en doen ze nooit meer mee aan een BRM 😁

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:58

Polariteit

Fietsende fotografeur

DDX schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:55:
Nu maak je mensen bang en doen ze nooit meer mee aan een BRM 😁
Wordt voor mij de eerste keer, dus als met die 'kinderen' toevallig 200km 'kinderkopjes' worden bedoelt, dan vind ik dat wel een beangstigend vooruitzicht ja :+

• DDX
Polariteit schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Wordt voor mij de eerste keer, dus als met die 'kinderen' toevallig 200km 'kinderkopjes' worden bedoelt, dan vind ik dat wel een beangstigend vooruitzicht ja :+
Volgens mij liggen die wel bij start en finish ja.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:24
Helaas vanwege ziekte moet ik me afmelden, misschien komt er een plekje vrij of kan ik hem doorgeven?

• Torgo
  • Laatst online: 14:35
Het is eindelijk zo ver… New Bike Day! 🤩

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIKW4DbZk-7RlwSWuuQgmMrjljc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZMjNxexuQGqpIbTYhihpXXL.jpg?f=fotoalbum_large

CUBE AGREE C:62 PRO BALI/PRISM + Favero ASSIOMA PRO RS-2

Na 30K en 8+ jaar mijn eerste racefiets vervangen. (Die blijft nu op de KICKR)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Torgo schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:08:

[Afbeelding]

Gefeliciteerd! Is dat nu een soort ingebouwd Sint-bernardshond kruikje in ‘t frame?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:35
batterij :+

Strava | AP | IP | AW

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

pannekoek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Helaas vanwege ziekte moet ik me afmelden, misschien komt er een plekje vrij of kan ik hem doorgeven?
Even Ivan mailen dat je niet start, anders gaat die zitten wachten op je.

(Start is om 09:00, officieel mag je het hele uur nog starten, als organisator wacht je met de kaarten die niet opgehaald zijn tot 10:00 uur en dan ben je klaar qua startperikelen, mocht er nou net iemand vanwege ziekte niet starten, en het is de enige kaart die niet opgehaald is..)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Polariteit schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Pannenkoekenrestaurants..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

Volgens mij liggen die wel bij start en finish ja.
Ja, maar niet overdreven veel..

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12 10:03

Phydomir

Dennis

[Afbeelding]

Mooi kleurtje :9

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Torgo Nice! Welkom bij de club :)
Ben benieuwd wat je van die storagebox vind? Ik twijfel nog steeds of ik hem zal kopen :|

Hier verhaal omdat ik het leuk vind en misschien leuk/ handig voor anderen.

Afgelopen week griep dus simpelweg geen fut om te fietsen, begin van de week naar werk al buiten adem van een viaduct die ik normaal vaak sprintend pak :X
Dus tijd voor wat klein onderhoud, zeker geen overbodige luxe na wat smerige ritten afgelopen tijd. Daarbij wat interessante observaties, vond ik in ieder geval.
Ik ben ben in februari/maart bij de nieuwe fiets direct overgestapt op Effetto Mariposa flowerpower wax ipv PFTE sprays. Stuk vaker aanbrengen dat wel maar daarentegen een stuk makkelijker dan een spray en als je hierbij morst veeg je het zo weg.
Schoonmaken van de ketting ging ook een stuk gemakkelijker, doek erover en de meeste zwarte prut zit gevangenen de wax en veeg je er zo af.
Nu na 3000 kilometer ook de cassette, derailleurwieltjes, ketting, etc er even vanaf en dat was ook interessant vond ik.
Voorblad veeg je zo schoon met een keukenpapiertje, derailleurwieltjes idem maar Shimano vond het een goed idee om wat irritante gaatjes, hoekjes enzo erin te maken waar het tussen/in blijft zitten. Maar wax smelt dus even in heet water en het verdwijnt als sneeuw voor de zon. Idem met de cassette, keukenpapiertje erover, heet water en een oude tandenborstel en schoon :) Nog nooit zó weinig ontvetter/ schoonmaak troep hoeven gebruiken!
Sowieso scheelt het al dat er geen kabels buitenom lopen en vind ik schijven en remklauwen makkelijker schoon te maken dan velgremmen (jaja maar die hoef je niet te bleeden qua onderhoud).

In ieder geval ben ik erg tevreden met de Mariposa wax, minder rommel, goed schoon te maken met minder schoonmaakmiddelen én biologisch afbreekbaar :)
Begonnen met een 100ml flesje en ik ben niet bepaald zuinig geweest maar kan nog wel een paar maanden door gok ik tot februari. Kost me dan €13 per jaar en heb ik al een 500ml fles klaarstaan >:)

#teamschonefiets

Wel twee vragen…..
Hebben voor 12s een aparte slijtage meter voor de ketting nodig of werkt die van 10s ook op 12?

En kan dit kwaad, op mijn kransje 15T:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNTWTaFznW5vI5wtGR6kaZNZRlA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhdKTNNM5VVSwUS6wpdRzMN2.jpg?f=fotoalbum_medium

Gabriël AM5

• Torgo
blb4 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:24:
[...]

Gefeliciteerd! Is dat nu een soort ingebouwd Sint-bernardshond kruikje in ‘t frame?
Haha, ik denk dat er nog wel genoeg plek is voor een mini flesje whiskey, maar dit is een storage box optie van cube die gemonteerd is net als de bidon houders. Ben er wel blij mee want ik vond mijn vorige zadeltasje altijd gepruts want die bleef nooit goed zitten en ging dan tikken.

En volgens de officiële wind tunnel tests is het ook nog aero verhogend! 😇

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:56

[Afbeelding]

potverdikkie, ik zit net half nederland af te bellen of er toevallig nog een in 58 ergens staat... gefeliciteerd hoor _/-\o_
Ik heb er een in bestelling staan, na een geannuleerde 2025 bestelling (is dus eigenlijk doorgeschoven) maar heb er weinig fiducie in dat die ook komt, dus als hij ergens gewoon staat spring ik gelijk in de auto. (zeker nu ik hem vanochtend bij een andere dealert in maat 53 heb zien staan, tis een puik kleurtje)

• DDX
pannekoek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Zoiezo afmelden ja, hij had gisteren al paar afmeldingen.
Staat nu op de site dat er 143 personen starten.

Hoop wel dat het beetje ok weer is, hoorde net over motregen....
Morgenochtend maar even kijken welke fiets ik pak.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 10-10-2025 15:41 ]

• DDX
McMiGHtY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

Ja, maar niet overdreven veel..
Ik dacht onder het poortje, maar keek net op streetview maar zijn gewoon klinkertjes.

• Torgo
Sammy_tukker schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

potverdikkie, ik zit net half nederland af te bellen of er toevallig nog een in 58 ergens staat... gefeliciteerd hoor _/-\o_
Ik heb er een in bestelling staan, na een geannuleerde 2025 bestelling (is dus eigenlijk doorgeschoven) maar heb er weinig fiducie in dat die ook komt, dus als hij ergens gewoon staat spring ik gelijk in de auto. (zeker nu ik hem vanochtend bij een andere dealert in maat 53 heb zien staan, tis een puik kleurtje)
Fingers crossed 🤞

PS: Was je toevallig bij de Cube store in Leersum? Daar stond de mijne namelijk (maat 53) in the showroom te shinen totdat ik hem ophaalde om 11:30 😀

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:41

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dat zou ik toch proberen gladslijpen. kan anders wel krassen op de ketting denkik op termijn. Of toch zeker problemen geven bij het schakelen.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:56
Torgo schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Fingers crossed 🤞

PS: Was je toevallig bij de Cube store in Leersum? Daar stond de mijne namelijk (maat 53) in the showroom te shinen totdat ik hem ophaalde om 11:30 😀
Nee maar die heb ik wel gebeld ;) en die vertelden idd dat ze een 53 hadden afgeleverd :o
De wereld is klein.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:16

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

sapphire schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:12:
@Torgo Nice! Welkom bij de club :)
Ben benieuwd wat je van die storagebox vind? Ik twijfel nog steeds of ik hem zal kopen :|
Snap ik, ben er zelf niet erg over te spreken .Verder mooie fiets! :9

Do { Ping } while ( LOL )

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Wat voor knoopcellen gebruiken jullie in je sram axs shifters? Ik gebruik die van Ikea en krijg soms lege batterij meldingen die even later verholpen lijken, maar in het algemeen gaan ze maar kort mee (maanden).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• DDX
MrAngry schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:02:
Wat voor knoopcellen gebruiken jullie in je sram axs shifters? Ik gebruik die van Ikea en krijg soms lege batterij meldingen die even later verholpen lijken, maar in het algemeen gaan ze maar kort mee (maanden).
Deze :
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0BBRT4WDL
You last purchased this item on 2 Jul 2024, gebruik ze vooral voor m'n 4iiii's maar ook voor axs shifters.
Kan mij niet direct herinneren wanneer ik die voor het laatst vervangen heb dus dat gaat al richting een jaar volgens mij. (misschien langer)
En daarvoor bestelling was in 2022.

• esphome
  • Niet online
Het nieuwe zadeltasje....

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Shadow_Agent schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Snap ik, ben er zelf niet erg over te spreken .Verder mooie fiets! :9
Dat vraagt natuurlijk om een onderbouwing ;)

Bij mij zal het wel wat minder opvallen aangezien alles zwart is :+

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 10-10-2025 17:05 ]

Gabriël AM5

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
MrAngry schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:02:
Deze.
Geen heel bewuste keuze, maar deze verkochten ze bij de supermarkt toen ik met een lege powermeter onderaan een klim in Frankrijk stond.
Ze doen het prima zowel in de powermeter als de shifters.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12 22:00
Mijn fietsjaar is rampzalig gelopen gereden, gevallen in juli en de hele zomer aan mij voorbij laten moeten gaan. Ook omdat ik de prototype mooiweerfietser ben (mijn naam staat onder dat lemma in de Van Dale), maar eens gaan zoeken naar een Tacx. Gevonden op Marktplaats bij mij in de buurt, net opgehaald en nu onderweg naar huis. Zit ook een standaard bij om je voorvork in te zetten, dus ik kan de fiets ook als overkill-spinfiets gebruiken.

Ben benieuwd.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Torgo
Maarten_E schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:43:
Mijn fietsjaar is rampzalig gelopen gereden, gevallen in juli en de hele zomer aan mij voorbij laten moeten gaan. Ook omdat ik de prototype mooiweerfietser ben (mijn naam staat onder dat lemma in de Van Dale), maar eens gaan zoeken naar een Tacx. Gevonden op Marktplaats bij mij in de buurt, net opgehaald en nu onderweg naar huis. Zit ook een standaard bij om je voorvork in te zetten, dus ik kan de fiets ook als overkill-spinfiets gebruiken.

Ben benieuwd.
Dat is wel sneu/jammer. Ik ben ook een mooi weer fietser, maar de komende dagen is het nog mooi weer met weinig wind. Bij mij tenminste in Noord Holland. Dus je zou nog een laatste ritje of twee kunnen doen :)

Veel plezier met je indoor setup, ben zelf ook fanatiek Zwifter.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Maarten_E schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:43:

Ben benieuwd.
Da's niet een ding wat omhoog en naar beneden kan als je je voorvork erin gedraaid hebt?

Pagina: 1 ... 687 ... 698 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).