@
Torgo Nice! Welkom bij de club

Ben benieuwd wat je van die storagebox vind? Ik twijfel nog steeds of ik hem zal kopen
Hier verhaal omdat ik het leuk vind en misschien leuk/ handig voor anderen.
Afgelopen week griep dus simpelweg geen fut om te fietsen, begin van de week naar werk al buiten adem van een viaduct die ik normaal vaak sprintend pak

Dus tijd voor wat klein onderhoud, zeker geen overbodige luxe na wat smerige ritten afgelopen tijd. Daarbij wat interessante observaties, vond ik in ieder geval.
Ik ben ben in februari/maart bij de nieuwe fiets direct overgestapt op Effetto Mariposa flowerpower wax ipv PFTE sprays. Stuk vaker aanbrengen dat wel maar daarentegen een stuk makkelijker dan een spray en als je hierbij morst veeg je het zo weg.
Schoonmaken van de ketting ging ook een stuk gemakkelijker, doek erover en de meeste zwarte prut zit gevangenen de wax en veeg je er zo af.
Nu na 3000 kilometer ook de cassette, derailleurwieltjes, ketting, etc er even vanaf en dat was ook interessant vond ik.
Voorblad veeg je zo schoon met een keukenpapiertje, derailleurwieltjes idem maar Shimano vond het een goed idee om wat irritante gaatjes, hoekjes enzo erin te maken waar het tussen/in blijft zitten. Maar wax smelt dus even in heet water en het verdwijnt als sneeuw voor de zon. Idem met de cassette, keukenpapiertje erover, heet water en een oude tandenborstel en schoon

Nog nooit zó weinig ontvetter/ schoonmaak troep hoeven gebruiken!
Sowieso scheelt het al dat er geen kabels buitenom lopen en vind ik schijven en remklauwen makkelijker schoon te maken dan velgremmen (jaja maar die hoef je niet te bleeden qua onderhoud).
In ieder geval ben ik erg tevreden met de Mariposa wax, minder rommel, goed schoon te maken met minder schoonmaakmiddelen én biologisch afbreekbaar

Begonnen met een 100ml flesje en ik ben niet bepaald zuinig geweest maar kan nog wel een paar maanden door gok ik tot februari. Kost me dan €13 per jaar en heb ik al een 500ml fles klaarstaan
#teamschonefiets
Wel twee vragen…..
Hebben voor 12s een aparte slijtage meter voor de ketting nodig of werkt die van 10s ook op 12?
En kan dit kwaad, op mijn kransje 15T: