Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 682 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24

derx666

mecker ende blaet

Ik probeer tijdens het maken van mijn routes er meestal zoveel mogelijk rekening mee te houden om bebouwing te vermijden.Nu scheelt het dat ik in Noord Limburg woon, en dat hier best goed te doen is. Ik heb regelmatig rondjes van ~2u waar ik minder dan 5x door een auto ben ingehaald (leve de Garmin Radar Connect IQ app die dat netjes bijhoudt :) ).

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

derx666 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:36:
Ik probeer tijdens het maken van mijn routes er meestal zoveel mogelijk rekening mee te houden om bebouwing te vermijden.Nu scheelt het dat ik in Noord Limburg woon, en dat hier best goed te doen is. Ik heb regelmatig rondjes van ~2u waar ik minder dan 5x door een auto ben ingehaald (leve de Garmin Radar Connect IQ app die dat netjes bijhoudt :) ).
Ik zwaai vanuit het midden van de Randstad, ik kom ook wel eens 5 auto’s tegen voor ik de straat uit ben :+

Dat was in Denemarken een verademing, 50km gereden en amper iemand gezien buiten Billund :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
blitzkrieg schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:47:
[...]
Ben je trouwens niet bang dat je met de gravelbike ook weer alles of niets gaat fietsen? Ook dan is de kans op een ongeluk aanwezig. Misschien wel minder verkeer, maar meer bomen. :P
Nee. Ik heb nog een Giant Revolt en merkte de laatste tijd steeds vaker dat ik daar relaxter opzat en ook dat ik hem meenam voor lage hartslag trainingen. Tuurlijk deed ik wel eens een KOM poging haha, maar het hoeft niet.
Op de Aeroad kan ik gewoon niet rustig fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 13:26
Ik deed vandaag een test om mijn omslag punt/lactaatdrempel te bepalen. Echter wel na een lange rit de laatste 20-30 minuten. Nu kwam ik uit op een gemiddelde hartslag van 164bpm echter zien mijn hartslag zones er nu heel anders uit, alles ligt veel hoger dan standaard zones van je max hartslag (in mijn geval 182bpm). Maar zoals ik zei zitten de zones niet meer netjes tussen de 50-60, 60-70 70-80, 80-90 en 90-100%. En zone 4 heeft nu een heel smal bereik in hartslag vergeleken met de andere zones. Heb ik nu iets fout gedaan of klopt dit wel aan de hand van de 20 minuten test?

Fondo app laat dit zien. En als dit klopt zat ik gewoon altijd maar wat in de herstel zone te trainen en soms in D1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_lpq4i9XML-8ksnlxX1Zr6AQHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yM6S97Jvt9Ap836hj7bciBTP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Demonslayer op 19-09-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Toch nog even kunnen fietsen vandaag en had al sinds zondag niet meer gefietst. Dus de accu was goed opgeladen en zo was de 50KM een makkie. En stapte ik net van de fiets af ik er opstapte maar dan een stuk hongeriger en gelukkig was het ook al etenstijd.

Een tijdje geleden was van mij Campagnolo Zonda een spaak gebroken en Mantel heeft die toen naar Campagnolo gezonden en die heeft hem omgeruild voor een nieuwe. Die kwam vanmiddag met de post en toen meteen de tandwielen overzet van oude wiel die ik als reservewiel gebruik. Ook meteen een nieuwe band erop gezet en dan nu een 28mm die nog net tussen achtervork past. Ik heb hem 5,2bar gereden en dat is 0,5bar lager dan ik in de 25mm pompte. Als ik tijdens het fietsen naar beneden en achteren kijk kan ik nog 5bar proberen kijkende naar de wangen van de band die uitsteken van de velg.

Fietste weer helemaal lekker en de Zonda is zijwaarts veel stijver dan mijn reserve wiel en daar had ik wel eens gevoel van wat doet die nou. Bochten nemen voelt veel zekerder aan, kan ook door een nieuwe GP5000 komen.
Het oude wiel is 17mm aan de buitenkant en de Zonda is 17mm aan de binnenzijde en zo steekt de band ook iets anders uit omdat de Zonda breder is.

Ik hoop dat er nog veel anderen hebben kunnen fietsen, genieten van het mooie weer.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

joker1977

Tweakert

Demonslayer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:32:
Ik deed vandaag een test om mijn omslag punt/lactaatdrempel te bepalen. Echter wel na een lange rit de laatste 20-30 minuten. Nu kwam ik uit op een gemiddelde hartslag van 164bpm echter zien mijn hartslag zones er nu heel anders uit, alles ligt veel hoger dan standaard zones van je max hartslag (in mijn geval 182bpm). Maar zoals ik zei zitten de zones niet meer netjes tussen de 50-60, 60-70 70-80, 80-90 en 90-100%. En zone 4 heeft nu een heel smal bereik in hartslag vergeleken met de andere zones. Heb ik nu iets fout gedaan of klopt dit wel aan de hand van de 20 minuten test?

Fondo app laat dit zien. En als dit klopt zat ik gewoon altijd maar wat in de herstel zone te trainen en soms in D1.

[Afbeelding]
Zonder context echt lastig te beoordelen, omdat dit soort zones meestal worden vastgesteld op basis van VT1 en VT2 en die kun je enkel (goed) meten met een ademgas-analyse.

Als je die laatste 20-30 minuten voluit hebt gereden en je HR is daar redelijk steady 164 dan kun je wel stellen dat dat (ongeveer) je omslagpunt is. Alles daaronder valt in principe onder duur (d.w.z. meestal wordt er zoiets gehanteerd als 0-73% van die omslag is herstel (Z1), 74-85% is rustige duur (Z2), 85-96% is tempo/intensieve duur (Z3) en 97%-104% is omslag (Z4) en daarboven 105%> is HIT/Weerstand.

Ik heb niet gekeken of jouw Fonda app dat ook zo doet, maar das een beetje de standaard..

Maar als je max hartslag 182 is en je zat voorheen vaak met HR <123 te fietsen dan durf ik wel te stellen dat je vroeger inderdaad veel in je herstel-zone zat. Als je toch het gevoel hebt dat het wel wat intensiever dan dat was, zou ik aanraden een sportmedische keuring te doen met ademgas-analyse zodat VT1 (en VT2, al zal die redelijk rond de 164 zitten) wordt bepaald. Misschien heb jij toevallig een hele lage VT1 waardoor alles wat meer verschuift naar beneden in het Z1-Z2 deel.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Demonslayer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:32:

[Afbeelding]
Heb je je rusthartslag goed ingevuld? Die zal mogelijk rond de 50 zitten en als die op 0 staat dan trekt dit alles naar beneden

• esphome
  • Niet online
Gisteren met opgeladen spieren gereden omdat ik al vijf dagen niet had gefietst. In de sigma app staat dat ik 80 minuten van de 100 minuten dat de rit duurde de hartslag >=141 zat en 16 minuten een trede lager >=126.
Maximale hartslag is voor mij 157 en de rusthartslag 55 of lager tot in de hoge 40.

Dus dat is dan te vergelijken met Z3 als het zo lees. Ik kan wel boven de max. hartslag Z3 (168) komen maar dan moet er ook een motivatie zijn zoals een gat wat ik wil dichtrijden. Het is dan niet explosief maar ik schroef heel langzaam de snelheid op. Ik ben altijd al een lange afstandsrijder geweest en na pas een tijd in de rit zelf kan ik vol gaan (hogere hartslag).

Ik heb wel een een jongen op een fat-bike aangesproken die veertig reed zonder te hoeven trappen en ook geen kenteken had. Om die snelheid te meten, moest ik toch wel even flink trappen (164bpm). Zo toch nog een andere motivatie punt gevonden.

En er is progressie want ik ben nu al twee keer ruim boven de 157bpm geweest en er geen nadeel van ondervonden kort na die inspanning.

• esphome
  • Niet online
Vaak heb ik momentsleutel nodig die een hogere waarde hebben dan mijn kleine momentsleutel die ik gebruik voor de fiets.

Nu denk ik simpel, 100Nm is 1Nm met een hefboom van één meter er aan vast. Om de cassette vast te zetten moet die vast worden gezet met 40Nm en ten eerste zit op de sleutel geen Newtonmeter en zo heb ik op 10cm van de hartafstand een bout in hendel gedraaid. Eerst een gat geboord die iets kleiner was dan de diameter van de bout. In dat gat een schroefdraad gemaakt. Nog twee moeren erop en zo kan ik alles ook goed vastzetten.

Dit is dan het resultaat en ik stel dan 4Nm in op de momentsleutel en kan zo de cassette met ongeveer de juiste kracht vastzetten omdat de 4Nm * 10cm = 40Nm. Er zit natuurlijk een afwijking in omdat de moment sleutel niet exact 4Nm kan geven en zo wordt die afwijking ook met 10 vermenigvuldigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEYOqgNvKR3afNhpBbJ8OxeKmnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FlPWxmQEmcFSot1wQZJ2Osd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
Dat lijkt me tricky. Straks draai je hem op 42Nm vast...

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Je moment zit in de kop, niet in de staart. De hefboom maakt het makkelijker voor het aandraaien maar het moment blijft op dezelfde plek

• esphome
  • Niet online
Klopt en ik had dat het kon afwijken meegenomen. Je kunt binnenkort een zwaardere momentsleutel (40-210Nm)bij de Lidl kopen voor minder dan € 14,- maar hoe nauwkeurig zou die dan zijn?

Het is in ieder geval beter dan op het gevoel vastdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:39:
Klopt en ik had dat het kon afwijken meegenomen. Je kunt binnenkort een zwaardere momentsleutel (40-210nM)bij de Lidl kopen voor minder dan € 14,- maar hoe nauwkeurig zou die dan zijn?

Het is in ieder geval beter dan op het gevoel vastdraaien.
Niet dus, zoals Holk heel terecht opmerkt. Je draait straks iets met 4Nm aan en jij bent in de veronderstelling dat dat 40Nm is. Dan kan je dat op gevoel echt nog wel beter inschatten dan er een factor 10 naast zitten.

• Holk
Cassette of crankas met 40nm is bij mij “vast -= vast”.

• esphome
  • Niet online
Holk schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:43:
Cassette of crankas met 40nm is bij mij “vast -= vast”.
Zegt de Hulk ehm holk. Dat verschilt dus per persoon hoeveel kracht als vast wordt ervaren. Vandaar dat juist momentsleutels zijn.

Had het nog met het lager van een Zonda wiel die zijn exact instelbaar zijn. Ik dacht dat de opspan-schijf met de hand kon worden aangedraaid. Maar ik had nog steeds een heel klein beetje speling.

Nu zag ik dat je in de as een imbus sleutel zetten en de draaischijf heeft een kleine imbus waarmee je schijf uiteindelijk vastzet. Met de kleine imbus kon ik zo een hefboom maken en kon wel de opspan-schijf wel verder draaien dan met de hand. Nu is ook de laatste speling eruit halen en na de volgende rit dit nog eens herhalen.

Via de imbus van de as zou je zelfs met een momentsleutel dit weer exact kunnen doen en dan moet je denken aan minder dan 1Nm. Zo weinig is het en hou zelf altijd de regel aan bij lagers. Totdat het strak zit en dan 8ste slag terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:27:

[...]

Ik heb wel een een jongen op een fat-bike aangesproken die veertig reed zonder te hoeven trappen en ook geen kenteken had. Om die snelheid te meten, moest ik toch wel even flink trappen (164bpm). Zo toch nog een andere motivatie punt gevonden.
Zo.. dat zal wel indruk hebben gemaakt :X

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:02:
[...]

Zegt de Hulk ehm holk. Dat verschilt dus per persoon hoeveel kracht als vast wordt ervaren. Vandaar dat juist momentsleutels zijn.

Had het nog met het lager van een Zonda wiel die zijn exact instelbaar zijn. Ik dacht dat de opspan-schijf met de hand kon worden aangedraaid. Maar ik had nog steeds een heel klein beetje speling.

Nu zag ik dat je in de as een imbus sleutel zetten en de draaischijf heeft een kleine imbus waarmee je schijf uiteindelijk vastzet. Met de kleine imbus kon ik zo een hefboom maken en kon wel de opspan-schijf wel verder draaien dan met de hand. Nu is ook de laatste speling eruit halen en na de volgende rit dit nog eens herhalen.

Via de imbus van de as zou je zelfs met een momentsleutel dit weer exact kunnen doen en dan moet je denken aan minder dan 1nM. Zo weinig is het en hou zelf altijd de regel aan bij lagers. Totdat het strak zit en dan 8ste slag terug.
Voor iemand die het beter weet heb je veel tekst nodig om te beschrijven dat je het niet begrijpt.

Succes met je 4 nM waarbij je denkt dat het 40 is :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Prulleman schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:06:
[...]
Zo.. dat zal wel indruk hebben gemaakt :X
Hahaha dat weet ik niet want ik kan niet kan niet de hersenpan van een ander kijken. Maar als niemand er niet van zegt en de politie komt tegenwoordig alleen nog voor een incident uit de auto. Dan moeten wij wachten tot een oudje mensje omver wordt gereden door zo'n een stille moordenaar. En dan roept men in koor, "hoe heeft het zover kunnen komen".

In plaats van eens positief te zijn dat er wat van gezegd wordt, proef ik vooral azijn in jouw reactie.

• esphome
  • Niet online
Holk schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:08:
[...]

Voor iemand die het beter weet heb je veel tekst nodig om te beschrijven dat je het niet begrijpt.

Succes met je 4 nM waarbij je denkt dat het 40 is :w
Jou eerste zin bevat een contradictie en zo weet ik niet wat nu bedoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:21
Stevie-P schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:41:
[...]

Niet dus, zoals Holk heel terecht opmerkt. Je draait straks iets met 4nM aan en jij bent in de veronderstelling dat dat 40nM is. Dan kan je dat op gevoel echt nog wel beter inschatten dan er een factor 10 naast zitten.
nM is nanometer.....
Wat je wil schrijven hier is Nm, Newtonmeter. Het kan maar op 1 manier, hoofdletter N en kleine letter m.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:48:
[...]

Hahaha dat weet ik niet want ik kan niet kan niet de hersenpan van een ander kijken. Maar als niemand er niet van zegt en de politie komt tegenwoordig alleen nog voor een incident uit de auto. Dan moeten wij wachten tot een oudje mensje omver wordt gereden door zo'n een stille moordenaar. En dan roept men in koor, "hoe heeft het zover kunnen komen".

In plaats van eens positief te zijn dat er wat van gezegd wordt, proef ik vooral azijn in jouw reactie.
Als jij denkt dat het helpt.. droom lekker verder..
Ik vind er ook wat van.. net zoals zonder helm rijden.
Een discussie prima, maar op straat aanspreken is helaas kansloos

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:50
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:02:
[...]

Via de imbus van de as zou je zelfs met een momentsleutel dit weer exact kunnen doen en dan moet je denken aan minder dan 1nM. Zo weinig is het en hou zelf altijd de regel aan bij lagers. Totdat het strak zit en dan 8ste slag terug.
Ik hoop dat je weet dat die kleine inbus nodig is om de stelring te borgen op de ingestelde lagerspanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Ramon 73 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:53:
[...]

nM is nanometer.....
Wat je wil schrijven hier is Nm, Newtonmeter. Het kan maar op 1 manier, hoofdletter N en kleine letter m.
Of nanomol, vakidioterie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:34
Zolang bezittelijke voornaamwoorden maar correct worden gespeld maakt nano newton nada uit wmb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:53:
[...]

nM is nanometer.....
Dank voor de correctie, anderen gingen liever vliegen vangen. Ik heb het in mijn bijdrages aangepast.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:24:
Vaak heb ik momentsleutel nodig die een hogere waarde hebben dan mijn kleine momentsleutel die ik gebruik voor de fiets.

Nu denk ik simpel, 100Nm is 1Nm met een hefboom van één meter er aan vast. Om de cassette vast te zetten moet die vast worden gezet met 40Nm en ten eerste zit op de sleutel geen Newtonmeter en zo heb ik op 10cm van de hartafstand een bout in hendel gedraaid. Eerst een gat geboord die iets kleiner was dan de diameter van de bout. In dat gat een schroefdraad gemaakt. Nog twee moeren erop en zo kan ik alles ook goed vastzetten.

Dit is dan het resultaat en ik stel dan 4Nm in op de momentsleutel en kan zo de cassette met ongeveer de juiste kracht vastzetten omdat de 4Nm * 10cm = 40Nm. Er zit natuurlijk een afwijking in omdat de moment sleutel niet exact 4Nm kan geven en zo wordt die afwijking ook met 10 vermenigvuldigd.

[Afbeelding]
Dus die sleutel voor je casette heb je een inbus bout ingezet, en daar ga je een momentsleutel weer op zetten?

Nu heb ik beperkte mechanica achtergrond, maar als we gewoon naar eenheden kijken: je draait hem bijvoorbeeld met 4Nm aan, dat vermenigvuldig je met de 10cm, dan heb je nu dus 0.4Nm^2. En niet 40Nm.
En logischerwijs, als je de sleutel op je casette zet, en je trekt er loodrecht op de draairichting aan met je momentsleutel, dan staat er 0Nm op je momentsleutel, en draait dat ding wel gewoon vaster.

Nm is iets bij een rotatie. Als je een kracht met een bepaalde arm wil hebben om die rotatie te maken, dan heb je dus een Newton meter nodig, en niet een Newtonmeter meter. Oké dit wordt misschien alleen maar onduidelijker :+ . Maar ja, het klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
edoappelhof schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:55:
[...]

Ik hoop dat je weet dat die kleine inbus nodig is om de stelring te borgen op de ingestelde lagerspanning?
En dat weet ik, eerst inbus los draaien en dan kan ik het lager instellen. Ik kon dat niet met vingers strak genoeg krijgen. En zo vandaar dat ik de inbus gebruikte om zo een hefboom te creëren om de gewenste spanning te bereiken. Daarna de inbus weer echt goed vast gezet om die spanning te borgen na weer iets spanning te hebben gelost.

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 20-09-2025 14:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
Heerlijk om weer iemand in dit topic te hebben zoals @hoi1234

@esphome lekker blijven posten, ik geniet ervan. Hoe staat het met het spiegeltje op je stuur?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:35

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ik kom net terug van een fietsrit waarbij ik een paard tegen ben gekomen. Gelukkig is de edele viervoeter niet geschrokken van mijn lampje (die ik niet mee had)

:+

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:34
Shadow_Agent schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:51:
Ik kom net terug van een fietsrit waarbij ik een paard tegen ben gekomen. Gelukkig is de edele viervoeter niet geschrokken van mijn lampje (die ik niet mee had)

Wel even het paard aangesproken hoop ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:57

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

KW25 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:33:

@esphome lekker blijven posten, ik geniet ervan. Hoe staat het met het spiegeltje op je stuur?
U geniet ervan? Ieder zijn meug 😀.

• esphome
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:51:

Stond waarschijnlijk in de wei te grazen en keek niet op of om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 23:24

derx666

mecker ende blaet

Misschien stond ie wel in de gang..... :+

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:07:
[...]
Wel even het paard aangesproken hoop ik.
Omdat die geen kenteken had? En zo ook niet verzekerd is voor als die schade toebrengt aan een ander of nog erger!? Dat gaat volgens mij niet op voor paarden.

• esphome
  • Niet online
derx666 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:31:
Misschien stond ie wel in de gang..... :+
Dan vraag ik mij af waar die Shadow_Agent allemaal aan het rondrijden is. Dwars door huizen heen!!!

Het moet toch niet nog gekker worden hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73

[Afbeelding]
War veel beter werkt is een spline dop en daar de momentsleutel op. Dan heb je altijd 40Nm (of waar je de sleutel op instelt).
Nou is het bij een cassette niet van groot belang dat je met 40Nm de ring vast zet. De cassette moet goed vast zitten en tzt nog los gemaakt kunnen worden. In 30 jaar tijd dat ik deze cassette afnemer gebruik nog nooit een momentsleutel gebruikt om de cassette vast te zetten.

https://www.temu.com/nl/v..._1758375363320_3h9yhwwiw7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
KW25 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:33:

Ik had er toen meteen twee laten maken. Die tweede zit er nu op en daar heb ik eerst de benodigde inkeping in gevijld en die zit er nu op. Nu is er genoeg ruimte tussen de spiegel en beugel die het stuur vastzet.

Ik vind hem nog steeds erg handig en het is ook een blijvertje.

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
Leuke opgaven ;) : Maar Nm*cm is een druk (Nm^2)

Hier de oplossing
Je hebt een kracht F (je hand).
Afstanden:
• L1 = afstand van kracht F tot moment M1 (je momentsleutel).
• L2 = afstand van kracht F tot M2 (de boutkop).

M=FL (kracht x arm = moment)
F=M/L (F is gelijk)
M1/L1=M2/L2
M2=M1*L2/L1 (als je de afstand weet kan je het moment zo uitrekenen :henk )

[Afbeelding]

• Sissors
  • Niet online
mc_maarten schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:44:
Leuke opgaven ;) : Maar Nm*cm is een druk (Nm^2)

Hier de oplossing
Je hebt een kracht F (je hand).
Afstanden:
• L1 = afstand van kracht F tot moment M1 (je momentsleutel).
• L2 = afstand van kracht F tot M2 (de boutkop).

M=FL (kracht x arm = moment)
F=M/L (F is gelijk)
M1/L1=M2/L2
M2=M1*L2/L1 (als je de afstand weet kan je het moment zo uitrekenen :henk )

[...]
Hoe is de kracht gelijk in zijn setup?

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
@Sissors
  • Je oefent één kracht F uit met je hand.
  • Diezelfde kracht F loopt via de hefboom door tot beide punten waar je momenten bekijkt (M1 en M2).
  • Er wordt dus geen nieuwe kracht toegevoegd bij M1 of M2. het is steeds dezelfde handkracht.

• Sissors
  • Niet online
mc_maarten schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:55:
@Sissors
  • Je oefent één kracht F uit met je hand.
  • Diezelfde kracht F loopt via de hefboom door tot beide punten waar je momenten bekijkt (M1 en M2).
  • Er wordt dus geen nieuwe kracht toegevoegd bij M1 of M2. het is steeds dezelfde handkracht.
Dat is niet hoe een hefboom werkt. Plus dat het er dus helemaal vanaf hangt in welke richting de kracht wordt uitgeoefend.

Maar als jouw vergelijking zou kloppen, zou het moment wat overgebracht afhangen van waar je de momentsleutel vast hebt. Hoe zou dat werken? Immers de momentsleutel maakt het juist per definitie niks uit waar je hem vast hebt.

• Prulleman
Sissors schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:12:
[...]

Dat is niet hoe een hefboom werkt. Plus dat het er dus helemaal vanaf hangt in welke richting de kracht wordt uitgeoefend.

Maar als jouw vergelijking zou kloppen, zou het moment wat overgebracht afhangen van waar je de momentsleutel vast hebt. Hoe zou dat werken? Immers de momentsleutel maakt het juist per definitie niks uit waar je hem vast hebt.
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar dat maakt schijnbaar wel uit ... Moment sleutel moet je bij het handvat vasthouden

Chatgpt heeft er mooie theorieën over die het voor mij niet duidelijker maken. Ik ben ook geneigd om te zeggen dat het niet uitmaakt (en ik geloof chatgpt ook niet altijd)
Als je om andere bronnen vraagt komen er veel handleidingen

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
Sws overbodige discussie. Cassette gewoon stevig vast zetten, draaien tot de ring strak zit, 1 klein beetje verder tot je de tanden voelt klikken, 4-6 klikjes is voldoende. Gaat nooit onbedoeld los en toch fatsoenlijk uit elkaar voor nieuwe cassette.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
Ramon 73 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:31:
Sws overbodige discussie. Cassette gewoon stevig vast zetten, draaien tot de ring strak zit, 1 klein beetje verder tot je de tanden voelt klikken, 4-6 klikjes is voldoende. Gaat nooit onbedoeld los en toch fatsoenlijk uit elkaar voor nieuwe cassette.
Dit soort nuchterheid komt het gesprek natuurlijk niet ten goede hè. Ook nog eens slecht voor de economie.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47
Bij een click type moment-sleutel (welke de meeste van ons gebruiken) maakt het inderdaad uit waar je hem vast houdt. Het komt er op neer dat het GEEN rigide simpele staaf constructie is en dat maakt het wat complexer.

Deze video legt het uit:
YouTube: Why GRIP Position on Torque Wrenches MATTERS!

(Voor wie minder tijd heeft vanaf ca. 9:30 het belangrijkste.)

btw @mc_maarten druk is N/m^2 dus kracht gedeeld door oppervlakte...

[ Voor 7% gewijzigd door mountainbiker op 20-09-2025 19:39 ]

mountainbiker

• Sissors
  • Niet online
mountainbiker schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:34:
Bij een click type moment-sleutel (welke de meeste van ons gebruiken) maakt het inderdaad uit waar je hem vast houdt. Het komt er op neer dat het GEEN rigide simpele staaf constructie is en dat maakt het wat complexer.

Deze video legt het uit:

Interessante video! Overigens blijft het wel dat het impact heeft dus, maar niet dat het 1 op 1 schaalt met de de lengte van waar je hem vastpakt! En zelfs als dat wel zo was, dan kan je dus net zo goed je momentsleutel direct gebruiken op je cassette door hem op verkeerde plaats vast te pakken :P .

Mijn inziens:
1. Werkt die hele stellage die voorgesteld niet wordt zoals gepland.
2. Is op gevoel prima
3. En anders koop je een momentsleutel die wel voldoet.

• esphome
  • Niet online
mountainbiker schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:34:

Deze video legt het uit:

Als ik naar de video kijk dan zie ik hoe een het werkt. De positie van de hand en de lengte niet relevant omdat het alleen een kracht moet zijn die voldoende is om de weerstand in de koppeling te overkomen.

Je kunt de kop en binnendeel en het draai punt zien als een hefboom maar met net voor het einde een steunpunt. Je kunt dan met het korte einde van hefboom een zwaar object op tillen doordat lange einde van de hefboom de kracht na het steunpunt wordt vermenigvuldigd.

Bij de momentsleutel redeneer je dan vanuit het einde van hefboom naar de koppeling toe en zo hoef je dan ook niet zo'n krachtige koppeling te hebben omdat veel kracht bij het uiteinde via het draaipunt en dan een lange hefboom juist tot minder kracht kracht wordt omgezet bij de koppeling.

Dit is ook waarom het eerdere gewichten voorbeeld geen stand hield omdat je daar alleen maar naar streefde om genoeg kracht te zetten om de koppeling te overkomen. En zo waar je hand neerzet maakt niet uit zolang je maar genoeg kracht uitoefen om de weerstand van de koppeling te overwinnen. Daarom zijn de stangen van momentsleutel voor het vastdraaien van wielmoeren ook een stuk langer. Je moet langer hefboom hebben om je kracht menselijk gezien te kunnen leveren.

Wat ik wel belangrijk vind bij het gebruik van de sleutel is dat die moet klikken vanuit een beweging en niet uit opnieuw aanzetten omdat er gewoonweg meer frictie is vanuit stilstand. Daarom gebruik meestal bij een verticale rotatie een vinger die trekt aan de uiteinde i.p.v. met de hele hand. Dit omdat de pols voorkomt dat je een vloeiende beweging kunt maken tijden het roteren en zo weer opnieuw moet aanzetten.

Stop ik wel dan draai ik de bout iets terug en zet de sleutel zo aan dat ik wel in één vloeiende beweging de indicatie bereik.

ps. een langere hendel geeft ook ruimte om een langere interne hefboom te gebruiken en zo nog minder kracht op de koppeling te hebben. Je zou dan een standaard koppeling hebben en de lengte van de interne hefboom bepaalt de hoeveelheid Nm en het bereik.

[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 20-09-2025 21:24 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik bedacht me net dat ik een cruciaal stuk informatie mis voor morgen!

Einde van Arnhem, 110km en 50km ligt rond Didam…..wie is daar bekend en weet een goede plek voor koffie en (appel)taart?

Ter referentie de route:
https://ridewithgps.com/routes/51951942

Had de vriend waarmee ik morgen ga beloofd dat we een koffie-taart stop zouden doen dus belofte maakt schuld :)

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 682 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).