Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 706 707 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-02 13:22
Zeker wel: je fietst teveel

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-02 10:37
fyi je Komoot staat op privé btw

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:32
r0g3r schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:54:
[...]
fyi je Komoot staat op privé btw
Prima, doe daar toch niet zo veel mee :) (meer soms als je een tocht rijd dat je via komoot de route ontvangt)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:03
DDX schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:44:
Kan iemand deze verklaren ?

https://www.strava.com/activities/17442302656

Deel rit is een rechte lijn.
Op garmin connect ziet route er goed uit : https://connect.garmin.com/app/activity/21910195703
Op komoot ziet het er goed uit : https://www.komoot.com/tour/2789734555
Garmin connect hangt aan strava en komoot.

Download ik de fit file van garmin, laad ik die in via fitfiletools ziet het er goed uit.
Pas ik starttijd aan (zodat strava het niet als duplicate ziet) en upload ik die fit file dan weer op strava krijg ik weer die rechte lijn. (geen save gedaan)

Nog even beter gekeken, plek waar probleem begint stond ik stil voor stoplicht (en koppelde ik hartslagmeter omdat die bij starten niet gevonden was)
En plek waar ik weer lijntje heb op strava stond ik ook even stil. (al had ik tussendoor ook ergens een stoplicht waa ik even stil stond)
Ik wilde er al bijna een opmerking over maken "doorfietsroute".

Ik denk dat er in de trackfile 1 puntje met een verkeerde timestamp of gps location zit, wat strava niet lekker corrigeert. Afstand corrigeren werkt ook niet zeker?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:00

Polariteit

Fietsende fotografeur

DDX schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:44:
Kan iemand deze verklaren ?

https://www.strava.com/activities/17442302656

Deel rit is een rechte lijn.
Op garmin connect ziet route er goed uit : https://connect.garmin.com/app/activity/21910195703
Op komoot ziet het er goed uit : https://www.komoot.com/tour/2789734555
Garmin connect hangt aan strava en komoot.

Download ik de fit file van garmin, laad ik die in via fitfiletools ziet het er goed uit.
Pas ik starttijd aan (zodat strava het niet als duplicate ziet) en upload ik die fit file dan weer op strava krijg ik weer die rechte lijn. (geen save gedaan)

Nog even beter gekeken, plek waar probleem begint stond ik stil voor stoplicht (en koppelde ik hartslagmeter omdat die bij starten niet gevonden was)
En plek waar ik weer lijntje heb op strava stond ik ook even stil. (al had ik tussendoor ook ergens een stoplicht waa ik even stil stond)
Ik heb dit ook een paar keer gehad, en mijn conclusie was dat er 'iets' in de fitfile zat waar specifiek Strava van over zijn nek ging. 2 oplossingen bij mij die werkten (voor verschillende activiteiten):
*GPX-file uit garmin connect downloaden, en die in Strava importeren (dus niet een FIT-file!)
*FIT-file importeren op gpsvisualizer.com en 1-op-1 converteren naar GPX-file

Wellicht lukt dit bij jou ook...

• DDX
Aangezien het woon-werk rit is geloof ik het verder wel, maar wel bijzonder.
Correct distance maakt er 37,5 km's van, de 40,04 die er staat is zelfde als garmin connect (40,05)

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:15

sebasd

rijdt op espresso

Zo lekker als het weer vorig weekend was, zo smerig was het vandaag. Wind, regen, bah. Maar goed, toch weer net geen 100km gereden, op zich mooie route via Hilversum, Loosdrecht, Breukelen, Tienhoven, Maartensdijk, Den Dolder en weer terug naar Amersfoort, maar die route is nog veel mooier met lekker weer. Wel weinig fietstoeristen zo, dat scheelt wel een boel, zeker langs de Vecht..

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Woensdag ziet er mooi uit wat betreft het weer met 15 graden en wind Z2. De fiets maar eens van de huiszolder afhalen en nakijken.
Een paar weken geleden al het stuurlint vervangen en daaronder stroken van een oud stuurlint gedaan opdat het nieuwe lint mooier over de rem/versnellingskabels loopt en tevens ook wat meer vering geeft aan de bovenkant waar mijn handen rusten.

De conditie al op de hometrainer bij gehouden en hopelijk kan ik zo ook een vliegende start maken nu ik dit jaar binnen al bijna 600 KM in januari en februari samen, heb gefiets.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:07
Alle gravelrijders hebben vandaag de Gooische Strade Bianchi gereden. Misschien was het daarom rustiger..

Het begon vanochtend met een zonnetje. Kreeg er lente vibes van. Helaas trok daarna de lucht dicht en na 13u begon het heel stevig te regenen.

Gelukkig was ik toen net gefinisht 😄.
90km in 3u10min gefietst. Ik ben niet ontevreden.

Ik zal geen fiets onder de modder posten. Dat trekken de 28mm rijders niet. 😃

[ Voor 4% gewijzigd door bwernsen op 21-02-2026 18:01 ]

https://www.strava.com/athletes/38143282

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:15

sebasd

rijdt op espresso

bwernsen schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:00:
Alle gravelrijders hebben vandaag de Gooische Strade Bianchi gereden. Misschien was het daarom rustiger..
Ah, was dat het. Reed van Baarn naar Hilversum tegen een kudde fietsers met een stuurbordje in, en ik vroeg me al af wat voor rit dat was.
Mijn 28mm zat gewoon onder de modder hoor, daarvoor hoef je met dit weer het asfalt niet af... Nu wel weer (soort van) schoon, ketting nog even goed nalopen morgen en dan is ie wel weer klaar voor het volgende ritje. Eigenlijk fiets ik op dinsdag, maar met de vooruitzichten en een kinderfeestje op dinsdagmiddag zou het zomaar woensdag(-avond) kunnen worden..

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

bwernsen schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:00:

Het begon vanochtend met een zonnetje. Kreeg er lente vibes van. Helaas trok daarna de lucht dicht en na 13u begon het heel stevig te regenen.

Gelukkig was ik toen net gefinisht 😄.
90km in 3u10min gefietst. Ik ben niet ontevreden.

Ik rijd deze winter op 25mm door de bagger.

Pfffff ik heb mijn weekend niet. Zijn een weekendje weg dus gisteren met inpakken kwam ik erachter dat de voorband van mijn geleende fiets lek was :(
Extra bandje in de tas gegooid en gaan.
Zou vanmorgen gaan rijden maar één natte bende en ik ben zó klaar met dat poetsen en die fiets dus zou later op de dag gaan. Dus routetje gebouwd, loop ik met de kinderen naar buiten…. Regen :+

En waarom die band leeg was, geen idee. :? binnenkant van de band nagelopen en velglint nagekeken maar niets gevonden.

Gabriël AM5

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
Pfoe, die block periodization (zie: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" ) werkt bij mij wel vrij goed. Denk beste qua trainingsbenadering tot nu toe.

Meting 31 december vs 22 februari (5-6 uur pw):

Ftp: 207 =>> 248
W/kg 2.80 =>> 3.46

Wel even overleven in de intense week met 4x HIT. Rest van het programma is eig wel heel goed te doen omdat je dan juist maar 1x pw hoge intensiteit doet.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• ElGreco
  • Laatst online: 23:31
ElGreco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:54:
Mag ik hier schaamteloos een creatie van mij pluggen? Als dat niet ok is, hoor ik het graag van de mods

Ik heb een webtool voor wielrenners gemaakt waarmee je op basis van de weersverwachting direct kledingadvies krijgt voor je rit — vooral handig bij twijfelweer.

https://tempelo.app

Wat je ermee kunt:
• Weercheck per locatie (en per moment)
• Kledingadvies op basis van temperatuur / wind / neerslag (laagjes, handschoenen/overschoenen etc.)
• Ride Now / Ride Later: nu vertrekken of later plannen en vergelijken
• GPX-route uploaden: het weer wordt per uur langs je route getoond — dus niet alleen “het weer bij jou thuis”, maar het weer op de plek waar je op dat moment rijdt
• Delen met je groep: je kunt de weerpagina/ritplanning als deelbare link doorsturen naar je groepsapp (WhatsApp/Signal/etc.), zodat iedereen hetzelfde overzicht ziet

Geen account nodig: openen en gaan.
Feedback op gekke dingen is welkom, en wensen/ideeën kun je ook droppen — geen garanties dat alles erin komt, maar ik lees het wel 🙂

Met dank aan @McMiGHtY , @klaaas , @rinslll , @mhr-zip , @Requiem19 , @nooberke voor het meekijken!
Versie 1.3.0 staat online

- Webtool is nu meertalig. Engels in toegevoegd.

- Webtool onthoudt nu je laatst ingevoerde locatie. Als extraatje, als je nu op de (ingevulde) locatie klikt, krijg je een lijst met ook je recente zoekopdrachten

- Locatie zoeken is wat makkelijker gemaakt. Resultaten verschijnen terwijl je typt (minimaal 3 letters). De knop "zoek locatie" is verdwenen, want overbodig nu. Er zit wat logica in het tonen van de resultaten, om relevante locaties te tonen en niet het dorp naast Timboektoe bovenaan te tonen. Toggle "Dichtbij mij" geeft voorrang aan locaties dicht bij je huidige locatie (indien GPS gebruikt is) of dichtbij je laatste cq recente opdrachten. Uitgebreide uitleg staat in de FAQ

- FAQ en Privacy zijn bijgewerkt nav deze wijzigingen

Heb je ideeen, mis je iets, snap je iets niet, is er iets wat stoort: laat het weten. Feedback is welkom.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 15:04
Requiem19 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:51:
Pfoe, die block periodization (zie: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" ) werkt bij mij wel vrij goed. Denk beste qua trainingsbenadering tot nu toe.

W/kg 2.80 =>> 3.46

Wel even overleven in de intense week met 4x HIT. Rest van het programma is eig wel heel goed te doen omdat je dan juist maar 1x pw hoge intensiteit doet.
En waar haal je je mosterd qua trainingen ?

• Requiem19
Cloclo100 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 06:54:
[...]

En waar haal je je mosterd qua trainingen ?
Dat bedenk ik volledig zelf. Na een paar trainen met apps als Join, Trainerroad etc zie je op een gegeven moment wel dat het allemaal niet zo ingewikkeld is. Dan lees je nog eens wat onderzoekjes her en der, wat podcasts en je kunt al een aardig beginnetje maken.

V02 max trainingen zijn bijv bijna altijd een variatie van: 30/15, 1m/2m/3m/4m/5m/8m blokken. Waarbij de totale tijd op V02 max richting de 20m moet gaat (en voor langere blokken hoger, of als je beter wordt kan je ook wat meer tijd op V02 max aan etc).

Verder veel over/unders (bijv 3x 1m 110%, 2m 90%), omdat dit voor mij persoonlijk goed werkt. Ik ben vrij explosief en moet eerst even die explosieve tank leegmaken voordat ik goed m'n duurvermogen aanspreek op hogere intensiteit.

Ook veel trial en error dus. Gaat ook regelmatig mis overigens ;-). Een tijdje geleden had ik 3 intensievere trainingen geprogrammeerd waarbij ik mezelf dusdanig overschatte dat ik ze alle 3 niet kon finishen. Trainerroad doet dat eigenlijk wel echt heel mooi, die schrijft tegenwoordig zelden een training voor die te zwaar is.

• esphome
  • Niet online
Ik had vorig jaar al een nieuwe versie van de spiegel gemaakt opdat ik altijd de weg voor mij kan zien. Bijvoorbeeld als ik lang naar de fietscomputer kijk om een waarde te vinden.
De spiegel is van plastic (PE) en daarop zit aan beide kanten een dunne laag aluminium (Dibond).

De vorige versie zat met bouten vast en was zo niet gemakkelijk te verwijderen als dit nodig was. Ik heb nu de bouten vervangen door magneten en zo kan ik de spiegel erop klikken en ook gemakkelijk er weer af. Bij het aanstoten van de spiegel met enige kracht zal deze ook loskomen en vandaar dat er een koordje doorheen gaat die de spiegel niet op de grond terecht komt. De spiegel komt ook lost als je toevallig met losse handen rijdt en je dan door een kuil rijdt, de massa van jou dempt immers dan de slag in het stuur niet.

Hieronder de handleiding hoe die spiegel en bevestigpunten op de het stuur te fabriceren en hoe te monteren. Voor niet ronde sturen zal er een andere manier van bevestigen nodig zijn en als je fietscomputer etc. voor het stuur hebt zitten dan beperkt dat het zicht op een deel van de reflectie in de spiegel.

De beschermfolie zit overigens nog op de spiegel en die haal ik pas op het laatst eraf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gdc4fztnVckuWpxvyEZAxvnr4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyBt6JaYyDxJDym6xFT9QqHP.jpg?f=fotoalbum_large

Eerdere versie van de spiegel met zicht foto: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

De spiegel zelf bestellen/afmetingen: https://www.plattenzuschn...9878f71afba4e14847a92af79

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02 11:10

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

esphome schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:11:
Ik had vorig jaar al een nieuwe versie van de spiegel gemaakt opdat ik altijd de weg voor mij kan zien. Bijvoorbeeld als ik lang naar de fietscomputer kijk om een waarde te vinden.
De spiegel is van plastic (PE) en daarop zit aan beide kanten een dunne laag aluminium (Dibond).

De vorige versie zat met bouten vast en was zo niet gemakkelijk te verwijderen als dit nodig was. Ik heb nu de bouten vervangen door magneten en zo kan ik de spiegel erop klikken en ook gemakkelijk er weer af. Bij het aanstoten van de spiegel met enige kracht zal deze ook loskomen en vandaar dat er een koordje doorheen gaat die de spiegel niet op de grond terecht komt. De spiegel komt ook lost als je toevallig met losse handen rijdt en je dan door een kuil rijdt, de massa van jou dempt immers dan de slag in het stuur niet.

Hieronder de handleiding hoe die spiegel en bevestigpunten op de het stuur te fabriceren en hoe te monteren. Voor niet ronde sturen zal er een andere manier van bevestigen nodig zijn en als je fietscomputer etc. voor het stuur hebt zitten dan beperkt dat het zicht op een deel van de reflectie in de spiegel.

De beschermfolie zit overigens nog op de spiegel en die haal ik pas op het laatst eraf:
[Afbeelding]

Eerdere versie van de spiegel met zicht foto: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

De spiegel zelf bestellen/afmetingen: https://www.plattenzuschn...9878f71afba4e14847a92af79
Over Aero hoeven we het niet meer te hebben denk ik, maar serieus ik snap dat je achter je wilt kunnen kijken. Dit is wel heel groot. Wat is er mis met een goed geplaatst klein spiegeltje?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-02 17:23

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

[Afbeelding]

Zou je niet beter een houder voor je computer kunnen monteren zodat die een stukje voor je stuur uitsteekt? Dan kijk je vanzelf al iets meer naar voren. Dit is echt een lelijke non-oplossing voor een non-probleem. Je moet nog steeds wisselen van het kijken op je computer naar het kijken in de spiegel.

If it aint fixed, it's broken.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54
magic_nl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Over Aero hoeven we het niet meer te hebben denk ik, maar serieus ik snap dat je achter je wilt kunnen kijken. Dit is wel heel groot. Wat is er mis met een goed geplaatst klein spiegeltje?
volgens mij was dit niet om naar achter te kijken, maar juist naar voren (TT houding, blik omlaag en toch via de spiegel de weg kunnen zien)

verder zal ik niet nog een keer mijn mening geven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 23-02-2026 14:17 ]

Strava

• Cloclo100

[Afbeelding]

Leuk dat je dit mooi in een stappenplan gegoten hebt maar ik denk dat echt niemand dit gaat gebruiken :).

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:43
Requiem19 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:51:

W/kg 2.80 =>> 3.46
Klinkt goed. Is dit FTP op basis van een 20 minuten test oid? Ik vraag dit met het oog op je opmerking dat je vrij goed bent in de anaerobe inspanningen, en dat die in een ramp test aanzienlijke invloed hebben.
Niet omdat ik je waardes niet geloof hoor, maar gewoon even benieuwd :)

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:38
@esphome Hoe ziet dit eruit op de fiets? Heb je een foto waarop dat te zien is (de hele fiets)?

• Requiem19
danoontjeh schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Klinkt goed. Is dit FTP op basis van een 20 minuten test oid? Ik vraag dit met het oog op je opmerking dat je vrij goed bent in de anaerobe inspanningen, en dat die in een ramp test aanzienlijke invloed hebben.
Niet omdat ik je waardes niet geloof hoor, maar gewoon even benieuwd :)
Ramp test for simplicity EN om mijn V02 max te meten met ademgasanalyse middels een consumer V02 device (Calibre).

Zolang ik alle testen op de ramp test methode doe, zou er voldoende vergelijkbaarheid moeten zijn hoop ik. Al is het natuurlijk waar dat ik aeroob misschien niet veel beter ben geworden en anaeroob wel ;-).

Beste minuut van test 1 op 31 december '25 was 276w. Standaard FTP formule = 276 * 0,75 = 207
Beste minuut van test 2 op 22 februari '26 was 330 watt (=> + 54 watt). Standaard FTP formule = 330 * 0,75 = 247.5

Ik pas 0,75 toe voor deze 'FTP' waarde voor standaardisatie / vergelijkbaarheid. Maar in praktijk zou mijn 'echte' FTP wellicht 0,72 kunnen zijn bijv. Dat zou ik eens moeten testen met een lactaat meting na een ramptest bijv.

[ Voor 23% gewijzigd door Requiem19 op 23-02-2026 15:28 ]

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-02 10:20
Complimenten voor je geknutsel, als het voor jou iets oplost alleen maar mooi toch..

Ik heb geloof ik al eerder mijn mening erover gegeven wat betreft veiligheid, net als het niet dragen van een helm. Dus ik houd het maar voor me nu :)

• esphome
  • Niet online
Tjebakka schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:01:
[...]

Zou je niet beter een houder voor je computer kunnen monteren zodat die een stukje voor je stuur uitsteekt? Dan kijk je vanzelf al iets meer naar voren. Dit is echt een lelijke non-oplossing voor een non-probleem. Je moet nog steeds wisselen van het kijken op je computer naar het kijken in de spiegel.
Ik kan natuurlijk ook nog zonder fietscomputer gaan fietsen. ;)

• esphome
  • Niet online
magic_nl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Naar achteren kijken....daar heb ik toch een radar voor en bij het afslaan draai ik mijn hoofd en kijk achter mij. Deze spiegel kijkt vooruit en niet achteruit, zie: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

• esphome
  • Niet online
Biohazzard21 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:09:
[...]

Complimenten voor je geknutsel, als het voor jou iets oplost alleen maar mooi toch..

Ik heb geloof ik al eerder mijn mening erover gegeven wat betreft veiligheid, net als het niet dragen van een helm. Dus ik houd het maar voor me nu :)
En toch kun je het niet laten net als Prulleman. })

• esphome
  • Niet online
Cloclo100 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Leuk dat je dit mooi in een stappenplan gegoten hebt maar ik denk dat echt niemand dit gaat gebruiken :).
Ach een Tweaker blijft een Tweaker en deelt het ook als hem of haar geen geld of roem oplevert. :Y

• esphome
  • Niet online
Louislouislouis schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:21:
@esphome Hoe ziet dit eruit op de fiets? Heb je een foto waarop dat te zien is (de hele fiets)?
Zij is erg verlegen en zij wil niet zo graag herkenbaar op foto's. Frameparts is geen probleem zoals je kunt zien.

En nee, ook geen collage. >:)

• Cloclo100
Mijn trapas draaide wat stroef en heb deze nu gereinigd en terug ingevet. Als ik ze handvast zet dan draait ze soepel maar als ik op 54nm aandraai zit ze bijna muurvast. De lagers voelden eerlijk gezegd wat korrelig maar slechts 6000km (cema ceramics) en vooral in droog weer gereden. Kan je een crankstel te strak aandraaien of hang ik eraan voor nieuwe lagers?

https://photos.app.goo.gl/sV8bKHngCr2EevaK9

https://photos.app.goo.gl/3YCHrJUAh1f9ZmEZ9

Edit: dit is een educatieve post, waar je op het einde achterkomt dat je de preloader altijd terug moet draaien..

[ Voor 6% gewijzigd door Cloclo100 op 23-02-2026 20:45 ]

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:43
Requiem19 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:23:
[...]
Al is het natuurlijk waar dat ik aeroob misschien niet veel beter ben geworden en anaeroob wel ;-).
Vooral dit was mijn gedachte inderdaad, maar je kunt hoe dan ook stellen dat je flink vooruit bent gegaan lijkt me. Benieuwd hoe dit je over nog een paar trainingsblokken bevalt of dat je dan wellicht van mening verandert.

Leuk ding die Calibre trouwens, ook wel eens naar gekeken. Ook de lactaattesten trekken erg mijn aandacht dus wie weet schaf ik daar dit jaar ook eens de spullen voor aan.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-02 08:57
Gisteren speciaal vrijgenomen om de Uber Pretzel te rijden. Paceplan is goed gelukt, bedoeling was 210-220W op de tussenstukken te doen en de klimmetjes 250W. Aan het einde de Alpe du Zwift en met wat andere klimmetjes zou het op ongeveer 5u moeten uitkomen. Maar het ging best voorspoedig, ook denk ik deels door de slimme fietswissels :). Al met al denk ik een uur of 2 in totaal omhoog gefietst en de rest dus vlak. Uiteindelijk ongeveer 4u45 onderweg geweest met 2x een fietswissel dus zo goed als verder constant gefietst (Tarmac SL8 voor het klimmen en TT bike voor afdalen / vlak).

De lastigste dingen waren voor mij in ieder geval het inhouden. Merkte in het begin dat ik wel echt harder kon maar dat was natuurlijk niet verstandig. Voor een volgende keer (moet nog een paar vrij lange routes doen) in ieder geval iets meer drinken en net wat meer eten nog.

Nog een ander vraagje. Ik heb op mijn oude racefiets een SRAM Rival AXS groepset en daar heb ik eigenlijk 0 problemen mee qua kettinglijn of geratel of iets (voor is daar 48). Maar op mijn nieuwe fiets heb ik de SRAM Force E1 groepset en ik merk dat ik daar op de grootste voor (50) en kleinste achter (10), en ook al een beetje op de 11, een soort ratel hoor. Het is net alsof er iets aanloopt of iets ergens tegenaan schuurt (vooral bij het fietsen, want de crank terugdraaien gaat zonder moeite en herrie of dat je voelt dat iets lastig loopt). Maar er loopt niets aan. Ik heb de lengte voor de ketting volgens de SRAM methode gedaan. De afstand van de kooi tov de cassette goed gezet (al twijfel ik daar nu licht over, maar schakelen naar licht of zwaar is nergens een probleem), de voorderrailleur goed afgesteld...
Zou het kunnen zijn dat de chainline te "breed" staat, dus crankstel te dicht op het frame tov de cassette, waardoor de ketting te scheef komt te staan? Ik heb gewoon gebruik gemaakt van het standaard spacertje dat erbij zit... En dat bij het oplopen van het onderste derailleurwieltje er wat gaat tikken? Ik heb mijn zoon gevraagd van joh, waar hoor je dan het geluid vandaan komen, want ik kan niet zelf kijken of luisteren omdat niemand in huis op mijn fiets kan en dat verzet kan trappen, maar hij zegt dan ja "hier ergens" :9

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 24-02-2026 12:15 ]

• DDX
Cloclo100 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:21:
Mijn trapas draaide wat stroef en heb deze nu gereinigd en terug ingevet. Als ik ze handvast zet dan draait ze soepel maar als ik op 54nm aandraai zit ze bijna muurvast. De lagers voelden eerlijk gezegd wat korrelig maar slechts 6000km (cema ceramics) en vooral in droog weer gereden. Kan je een crankstel te strak aandraaien of hang ik eraan voor nieuwe lagers?

https://photos.app.goo.gl/sV8bKHngCr2EevaK9

https://photos.app.goo.gl/3YCHrJUAh1f9ZmEZ9

Edit: dit is een educatieve post, waar je op het einde achterkomt dat je de preloader altijd terug moet draaien..
Haha ja die preloader even schoonmaken is ook altijd handig ja. (en juiste spacers gebruiken)

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02 13:34
Requiem19 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Ramp test for simplicity EN om mijn V02 max te meten met ademgasanalyse middels een consumer V02 device (Calibre).

Zolang ik alle testen op de ramp test methode doe, zou er voldoende vergelijkbaarheid moeten zijn hoop ik. Al is het natuurlijk waar dat ik aeroob misschien niet veel beter ben geworden en anaeroob wel ;-).

Beste minuut van test 1 op 31 december '25 was 276w. Standaard FTP formule = 276 * 0,75 = 207
Beste minuut van test 2 op 22 februari '26 was 330 watt (=> + 54 watt). Standaard FTP formule = 330 * 0,75 = 247.5

Ik pas 0,75 toe voor deze 'FTP' waarde voor standaardisatie / vergelijkbaarheid. Maar in praktijk zou mijn 'echte' FTP wellicht 0,72 kunnen zijn bijv. Dat zou ik eens moeten testen met een lactaat meting na een ramptest bijv.
En die 1 minuut haal je uit je Wahoo/Garmin?
Ik vraag me af hoeveel de 20min vermogen curve in de Element app afwijkt van je echte FTP.

BlaBlaBla

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:46
Ik heb gewoon gebruik gemaakt van het standaard spacertje dat erbij zit...
Welk standaard spacertje heb je het dan over? Ik heb een 1x geinstalleerd en heb toen hier gekeken welke spacers ik nodig had voor mijn frame: https://docs.sram.com/en-...Item=dub-bsa-installation

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Requiem19
Strider schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:19:
[...]

Ik vraag me af hoeveel de 20min vermogen curve in de Element app afwijkt van je echte FTP.
Intervals.icu genereert een power curve voor elke rit die je maakt. Dus dan check je binnen 2 seconden je power curve van 1m voor je ramptest.

Geen idee hoe de Element app een 20m vermogen curve maakt. Wat je 'echte' FTP is, is overigens wel een mysterie. Al die testjes gebruiken afleidingen van kortere inspanningen om dat te vertalen naar een FTP. Op individueel niveau kan dat er flink naast zitten.

Het beste zou een lactaat test zijn om je 'echte' FTP te bepalen. Maar zelfs dan zal je echte FTP per dag verschillen en zich per week / maand ook ontwikkelen.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-02 11:06
Strider schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:19:
[...]
bij Intervals.ICU kan je een grafiek maken met een 60s moving average. Kan je de hoogste waarde gedurende de ramptest pakken. Of als je verder niks bijzonders hebt gedaan tijdens de rit gewoon de max 1 min waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ1QP8Rqhn7PaGV_s6oOxEnXuaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FRAWG6GHZNd9iMiGwgqdh2sF.png?f=fotoalbum_large

Flickr - Strava

• Requiem19
GWBoes schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:33:
[...]

bij Intervals.ICU kan je een grafiek maken met een 60s moving average. Kan je de hoogste waarde gedurende de ramptest pakken. Of als je verder niks bijzonders hebt gedaan tijdens de rit gewoon de max 1 min waarde.

[Afbeelding]
Bij een standaard ramptest zou ik denken dat je altijd de max 1m waarde kunt pakken toch?

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-02 11:06
Requiem19 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Bij een standaard ramptest zou ik denken dat je altijd de max 1m waarde kunt pakken toch?
Ja, normaal wel. Maar ik wil na de cooldown nog wel eens wat sprintjes doen waarbij ik nog iets meer trap in 1 minuut dan aan het eind van de ramp. :9

Flickr - Strava

• Requiem19
Poor you :).

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Pffff met de LBS gebeld over de Cube terugroepactie maar echt communicatief zijn ze niet bij cube zeg. vorige week scheen een update verstuurd te zijn maar een hoop blabla maar inhoudelijk stond er eigenlijk niets.
Dus LBS was er zelf even ingedoken en kreeg te horen dat ze nog 2 tot 3 weken verwachten nodig te hebben om te leveren :(
Dus 12 maanden een fiets waarvan er 3 niet op kunnen fietsen :(

Nouja had al grappend geroepen dat ik hoopte de Joop Zoetemelk Classic wel op die fiets te kunnen doen maar we gaan ook echt die kant op :X

En dit gaat bij de volgende fiets toch wel meewegen in de aanschaf......

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 24-02-2026 15:50 ]

Gabriël AM5

• DDX
Afschrijving in eerste jaar /12 x 3 en daarvoor compensatie zou het minste zijn... (los van tijd dat je ermee bezig bent)

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 24-02-2026 16:06 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02 13:34
GWBoes schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding]
En stel je vergelijkt die waarde met wat Wahoo aangeeft, zit daar verschil tussen?

BlaBlaBla

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
ElGreco schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:08:
[...]

Heb je ideeen, mis je iets, snap je iets niet, is er iets wat stoort: laat het weten. Feedback is welkom.
Zojuist gebruikt voor een ritje die ik morgen plan te gaan rijden. Ik vind het een nuttigere tool dan ik van tevoren had gedacht. Het weer wordt morgen dusdanig anders dan de afgelopen tijd dat ik toch wel wat advies kon gebruiken. 8)
Ik heb een paar kleine aanmerkingen:
  1. helmmuts is een woord
  2. wisselen van taal resulteert in het opnieuw ophalen van het weerbericht
  3. bij 12 graden (10 graden gevoelstemp) en de koudebeleving op "warm" wordt er geadviseerd: dunne helm muts of klakske (optioneel) + buff (optioneel). Ik zou dat pas gaan overwegen als het 5 graden kouder zou zijn. Maar wellicht ben ik een uitzondering hierin.

[ Voor 4% gewijzigd door Stevie-P op 24-02-2026 17:59 ]

• DDX
Mja ik zie mensen in de zomer met een helmmuts fietsen dus geen idee of dat advies voor de temperatuur is of voor zweetafvoer?
Vandaag trouwens met 10 graden dunne helmmuts op, maar geen handschoenen.
Had ook wel zonder gekund maar vanmorgen wat mist/miezer.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:40:
Mja ik zie mensen in de zomer met een helmmuts fietsen dus geen idee of dat advies voor de temperatuur is of voor zweetafvoer?
Vandaag trouwens met 10 graden dunne helmmuts op, maar geen handschoenen.
Had ook wel zonder gekund maar vanmorgen wat mist/miezer.
Nou de hoeveelheid en het gebruik van helmmutsen en dergelijke staat denk ik in direct verband met de hoeveelheid haar van de betreffende fietser :+

Hier is het aantal significant gestegen naarmate het haar minder werd :|

Gabriël AM5

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:28
Mag ik hier schaamteloos een creatie van mij pluggen? Als dat niet ok is, hoor ik het graag van de mods

Ik heb een webtool voor wielrenners gemaakt waarmee je op basis van de weersverwachting direct kledingadvies krijgt voor je rit — vooral handig bij twijfelweer.

Wat je ermee kunt:
• Kledingadvies op basis van temperatuur / wind / neerslag (laagjes, handschoenen/overschoenen etc.)
• GPX-route uploaden: het weer wordt per uur langs je route getoond — dus niet alleen “het weer bij jou thuis”, maar het weer op de plek waar je op dat moment rijdt
• Delen met je groep: je kunt de weerpagina/ritplanning als deelbare link doorsturen naar je groepsapp (WhatsApp/Signal/etc.), zodat iedereen hetzelfde overzicht ziet

Feedback op gekke dingen is welkom, en wensen/ideeën kun je ook droppen — geen garanties dat alles erin komt, maar ik lees het wel 🙂

Met dank aan @McMiGHtY , @klaaas , @rinslll , @mhr-zip , @Requiem19 , @nooberke voor het meekijken!
Mooi initiatief en complimenten dat jij (en anderen?) er tijd en moeite in stoppen!

Een kritische note:
- Het is mij onduidelijk voor welke doelgroep dit is gemaakt (nauw ja.....in ieder geval fietsers :) ) Voor beginnende fietsers lijkt het mij prima.
- De keuze van je kleding is o.a. afhankelijk van de duur en intensiteit waarop je gaat fietsen en of je onderweg nog iets kan uittrekken of extra kan meenemen.
- Wat ik veel zie en hoor is dat mensen het niet koud willen hebben. Ze starten dus met veel kleding aan om het de eerste 10 a 15 minuten niet koud te hebben. Dat zegt ook iets over hoe de rest van de rit zal gaan (warmte stuwing, extra zweten en daarna weer koud. Slecht model om te kunnen presteren)
- Op lange of zeer lange ritten (>100 tot 400km) wordt je als het regenachtig is wat kouwelijker na een kilometer of 100. Mijn strategie was altijd om de eerste 100Km zonder regenkleding te rijden en pas als ik wat kouwelijk begon te worden eventueel een jackie aan. Nuance hierin dat er in de tijd dat ik dit nog deed, de voedingsstrategie totaal anders was dan tegenwoordig. Ik heb geen zin om dit met deze afstanden nog te gaan testen :?

Mijn suggestie zou zijn om het model dus aan te vullen met vragen over:
- Intensiteit
- Duur van de de rit

GCN heeft recentelijk een video geplaatst waar ze onderzoek doen naar het effect van kleding op de door hun bekende JBF-academische onderzoeksniveau. Je kan wat vinden van de onderzoeksmethode, maar ik denk dat er wel een essentie in zit. https://youtu.be/nXP4e0RbhLQ?si=sPvurOG20w7slc3u
Aan de hand van deze video ben ik onderweg eens bewust gaan voelen waar het koud voelt. Ik onderschrijf hun uitkomst. Het is niet de core, maar de armen en schouders.

Mijn bericht is niet bedoeld als kritiek, maar juist een compliment voor het initiatief en een bijdrage waar je misschien iets mee kan.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:19
sapphire schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:49:
Pffff met de LBS gebeld over de Cube terugroepactie maar echt communicatief zijn ze niet bij cube zeg. vorige week scheen een update verstuurd te zijn maar een hoop blabla maar inhoudelijk stond er eigenlijk niets.
Dus LBS was er zelf even ingedoken en kreeg te horen dat ze nog 2 tot 3 weken verwachten nodig te hebben om te leveren :(
Dus 12 maanden een fiets waarvan er 3 niet op kunnen fietsen :(

Nouja had al grappend geroepen dat ik hoopte de Joop Zoetemelk Classic wel op die fiets te kunnen doen maar we gaan ook echt die kant op :X

En dit gaat bij de volgende fiets toch wel meewegen in de aanschaf......
Troost je met de gedachte dat het altijd nog erger kan 8)
26 maart 2025 fiets besteld: zou in de week van 21 juni komen. Uiteindelijk nooit gekomen en toen zou er een 2026 model komen (op zich een prima 'upgrade') ware het niet dat die 'overal' in Nederland al stond behalve bij mijn LBS ergens half november 2025: toen flink boos gemaakt richting hen en dingen gezegd als 'dan haal ik hem zelf wel ergens anders': half dagje later gebeld dat zij hem ook voor mij konden ophalen. Dat was voor mij natuurlijk nog beter. Ik zei toen al gekscherend als er dan wat mee is hoef ik niet half Nederland weer door. Dat had ik beter niet kunnen zeggen. Welgeteld 6 dagen na levering, terugroepactie..... Gelijk dezelfde dag nog bij hen langs geweest en ik was ook de eerste die via hun in het terugroepportal terecht ben gekomen, maar tot op heden nog geen nieuwe vork, de enige meters die ik in een jaar er op gefietst heb zijn meters bij de bikefitter...

Ik overweeg inmiddels sterk om mijn rechtsbijstand een briefje richting LBS/Cube te laten sturen dat dit vrij schunnig begint te worden (alhoewel ik de LBS niet voor de bus wil gooien, maar Cube heeft gewoon een belachelijke houding hierin)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sammy_tukker schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:03:
[...]

Troost je met de gedachte dat het altijd nog erger kan 8)
26 maart 2025 fiets besteld: zou in de week van 21 juni komen. Uiteindelijk nooit gekomen en toen zou er een 2026 model komen (op zich een prima 'upgrade') ware het niet dat die 'overal' in Nederland al stond behalve bij mijn LBS ergens half november 2025: toen flink boos gemaakt richting hen en dingen gezegd als 'dan haal ik hem zelf wel ergens anders': half dagje later gebeld dat zij hem ook voor mij konden ophalen. Dat was voor mij natuurlijk nog beter. Ik zei toen al gekscherend als er dan wat mee is hoef ik niet half Nederland weer door. Dat had ik beter niet kunnen zeggen. Welgeteld 6 dagen na levering, terugroepactie..... Gelijk dezelfde dag nog bij hen langs geweest en ik was ook de eerste die via hun in het terugroepportal terecht ben gekomen, maar tot op heden nog geen nieuwe vork, de enige meters die ik in een jaar er op gefietst heb zijn meters bij de bikefitter...

Ik overweeg inmiddels sterk om mijn rechtsbijstand een briefje richting LBS/Cube te laten sturen dat dit vrij schunnig begint te worden (alhoewel ik de LBS niet voor de bus wil gooien, maar Cube heeft gewoon een belachelijke houding hierin)
Ja ik had het al deels meegekregen van je uit het topic hier.
Lastige is om hier een schuldige in aan te wijzen, Cube heeft een bepaalde werkwijze en als ik het goed begrepen heb is dat gewoon 1x een enorme hoeveelheid van een bepaalde fiets bestellen/produceren en een dealer moet dan 1x ruim van ter voren bestellen. Geloof na de zomer dus na de zomer 2025 de Agree 2026 bestellen. Cube levert dan steeds wat fietsen uit in de loop van een periode maar daar lijkt geen pijl op te trekken.
Dealers kunnen onderling nog wel ruilen/schuiven maar dat is eigenlijk een noodoplossing. Dus is het dan Cube's schuld of een dealer die valse beloften doet, lastig.
Wat ik begrepen had is dat Cube claimt dat door deze manier van werken ze zelf minder voorraad over hebben aan het einde van het seizoen waardoor ze prijzen overall scherp kunnen houden omdat ze dus geen voorraad hebben waar ze vanaf moeten en prijzen moeten verlagen daardoor.
En ik geef eerlijk toe dat ik ook mede door de scherpe prijs voor een Cube ben gegaan, een vergelijkbare Giant die ik op het oog had kostte €7~800 meer en had Di2 105 ipv Ultegra.

Ik wilde een 2025 blackline maat 58 en die was vorig jaar deze periode zo ongeveer nergens meer te vinden, uiteindelijk nadat ik binnenstebuiten gekeerd was kwam er uit dat ik prima op een maat 60 zou passen en die was wel makkelijk te vinden.

En wat betreft die terugroep actie, volgens mij was ik er ook vrij vlot bij. Direct nadat het hier gepost was gebeld en ze hadden zelf ook nét pas bericht van Cube, moment dat het aanmelden kon hebben ze iedereen direct aangemeld. Ze hebben toen de ticketnummers opgenoemd van de 5 aanmeldingen en die waren vrijwel opvolgend en weet nog dat het geen heel hoog nummer was. Maarja snel zijn ze sowieso niet bij Cube :X

Gabriël AM5

• Cloclo100
Requiem19 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:51:
[...]

Gisteren nog een ramp test gedaan. Ik heb nog één minuut volledig aan 425W gereden en dan meteen stilgevallen. Toch geeft Intervals maar 303W eftp aan terwijl dit aan 75% 319W zou moeten zijn, waar zou dit aan liggen?

• Requiem19
Cloclo100 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Gisteren nog een ramp test gedaan. Ik heb nog één minuut volledig aan 425W gereden en dan meteen stilgevallen. Toch geeft Intervals maar 303W eftp aan terwijl dit aan 75% 319W zou moeten zijn, waar zou dit aan liggen?
Die eFTP heeft onderliggend algoritme wat iets genuanceerder is dan het rudimentaire ‘max 1m waarde * 0.75’.

Dat is nogal grofmazig. (Is dat een woord?).

Ik zal het eens voor je uitpluizen of hun onderliggende algoritme te vinden is. Meestal zijn ze daar wel open over.

• Prulleman
@Cloclo100 |Toevoeging op @Requiem19 , waarschijnlijk ziet intervals het niet als een ramp test.. het idee van een ramp test is natuurlijk de opbouw. Als je een lekkere warming up doet en dan 1 minuut vol gas, dan haal je wellicht 500 watt, daar kan je ook geen FTP van maken met de 75% ramptest formule.

Strava

• Requiem19
Ik denk dat @Prulleman de spijker op z'n kop slaat.

Zie hieronder wat screenshots van het intervals.icu Forum waar precies deze vraag besproken werd. Kennelijk gaat intervals.icu dus uit van een max effort en bepaalt aan de hand daarvan je FTP. In een andere post van de maker las ik dat het een soort afgeleide is van de 95% x 20m test. Dus eigenlijk juist ook wel heel algemeen ;). Al zou je die twee modellen die genoemd worden nog kunnen uitpluizen.

Maar precies wat hierboven staat: Intervals bekijkt sec de max effort en ziet niet dat het onderdeel is van een ramp test met vermoeidheid door de eerdere stappen. Als je een zo hoog mogelijk intervals.icu eFTP wilt is het simpel: rustige warmup en dan bijv 1-3 minuten vol rijden. Kennelijk kun je de minimum duration ook instellen wanneer hij je eFTP berekent namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://forum.intervals.icu/uploads/default/optimized/3X/c/5/c5f58254ffb9bcf8829a1bba0a7199639a32edd4_2_594x499.png
Afbeeldingslocatie: https://forum.intervals.icu/uploads/default/original/3X/c/c/ccc4b5b638dbdc2037f4dbaf11182049ea6de2e4.png

• ElGreco
Stevie-P schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:59:
[...]

Zojuist gebruikt voor een ritje die ik morgen plan te gaan rijden. Ik vind het een nuttigere tool dan ik van tevoren had gedacht. Het weer wordt morgen dusdanig anders dan de afgelopen tijd dat ik toch wel wat advies kon gebruiken. 8)
Ik heb een paar kleine aanmerkingen:
  1. helmmuts is een woord
  2. wisselen van taal resulteert in het opnieuw ophalen van het weerbericht
  3. bij 12 graden (10 graden gevoelstemp) en de koudebeleving op "warm" wordt er geadviseerd: dunne helm muts of klakske (optioneel) + buff (optioneel). Ik zou dat pas gaan overwegen als het 5 graden kouder zou zijn. Maar wellicht ben ik een uitzondering hierin.
• helmmuts is een woord
-> thanks, wordt aangepast in de volgende release
• wisselen van taal resulteert in het opnieuw ophalen van het weerbericht
-> klopt, op dit moment is het technisch niet echt een issue, ik heb het wel op de lisjt staan om aan te pakken op een later moment, zo'n extra call is onnodig
• bij 12 graden (10 graden gevoelstemp) en de koudebeleving op "warm" wordt er geadviseerd: dunne helm muts of klakske (optioneel) + buff (optioneel).
-> misschien dat klakske alleen wat duidelijker aangeeft dat je optioneel iets op je hoofd doet onder je helm. Helm_muts ( :+ ) is wellicht overdreven/niet duidelijk genoeg. Voor beide geldt overigens "optioneel"

thanks voor de feedback

• ElGreco
Stillekracht schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Mooi initiatief en complimenten dat jij (en anderen?) er tijd en moeite in stoppen!

Een kritische note:
- Het is mij onduidelijk voor welke doelgroep dit is gemaakt (nauw ja.....in ieder geval fietsers :) ) Voor beginnende fietsers lijkt het mij prima.
- De keuze van je kleding is o.a. afhankelijk van de duur en intensiteit waarop je gaat fietsen en of je onderweg nog iets kan uittrekken of extra kan meenemen.
- Wat ik veel zie en hoor is dat mensen het niet koud willen hebben. Ze starten dus met veel kleding aan om het de eerste 10 a 15 minuten niet koud te hebben. Dat zegt ook iets over hoe de rest van de rit zal gaan (warmte stuwing, extra zweten en daarna weer koud. Slecht model om te kunnen presteren)
- Op lange of zeer lange ritten (>100 tot 400km) wordt je als het regenachtig is wat kouwelijker na een kilometer of 100. Mijn strategie was altijd om de eerste 100Km zonder regenkleding te rijden en pas als ik wat kouwelijk begon te worden eventueel een jackie aan. Nuance hierin dat er in de tijd dat ik dit nog deed, de voedingsstrategie totaal anders was dan tegenwoordig. Ik heb geen zin om dit met deze afstanden nog te gaan testen :?

Mijn suggestie zou zijn om het model dus aan te vullen met vragen over:
- Intensiteit
- Duur van de de rit

GCN heeft recentelijk een video geplaatst waar ze onderzoek doen naar het effect van kleding op de door hun bekende JBF-academische onderzoeksniveau. Je kan wat vinden van de onderzoeksmethode, maar ik denk dat er wel een essentie in zit. https://youtu.be/nXP4e0RbhLQ?si=sPvurOG20w7slc3u
Aan de hand van deze video ben ik onderweg eens bewust gaan voelen waar het koud voelt. Ik onderschrijf hun uitkomst. Het is niet de core, maar de armen en schouders.

Mijn bericht is niet bedoeld als kritiek, maar juist een compliment voor het initiatief en een bijdrage waar je misschien iets mee kan.
Beginnende fietser kan een doelgroep zijn inderdaad. Of eeuwige twijfelaars. Of als je een "bevestiging" zoekt op jouw vermoeden qua kleding.

Mijn persoonlijke behoefte was weer en kledingadvies langs een lagere route. Ik zit de laatste tijd wel vaker op de fiets van 9.00 tot 19.00 en wil graag weten wat het weer wordt gedurende de rit. Deze functie zit verstopt onder de knop Ride Route - GPX

Daar kom je ook een van jouw tips tegen: duur van de rit. Als je een GPX upload en aangeeft hoe lang je erover denkt te doen, of wat je verwachte gemiddelde snelheid zal zijn, dan wordt het weer geplot op de route per uur en per locatie waar je je op dat moment bevindt. Incl windrichting markers/pijlen en kledingadvies per uur.
Voor RideNow en RideLater kun je 8 uur vooruit kijken (op een enkel plek). Dan moet je zelf kijken hoe het zit over X aantal uur. Dat zegt ergens niets over hoe je je voelt na 4 uur en of je koubeleving dan kouder is dan bij de start.
Ergens verder op de horizon wil ik een feedback systeem inbouwen zodat je achteraf kunt aangeven hoe het advies voor je was. Adhv deze feedback, kan het systeem zichzelf finetunen voor jou obv jouw profiel/ervaringen. Maar dat is voor later.

Intensiteit:
De code is voorbereid op het rekening houden met intensiteit. Deze functie zit er nog niet in echter (qua knoppen/selectie). Ik zit nog even te broeden wat ik hiermee doe, aangezien de selecties voor de Koubeleving, impliciet ook vertaald zouden kunnen worden naar intensiteit. Als ik een intensieve rit tegemoet ga, zal mijn koubeleving "warm" zijn.

Ik heb het filmpje van GCN ook gezien en is zeker interessant. ik ga dit zeker volgen.

Ik zie dit zeker niet als kritiek en ben hier blij mee. Met dit soort input kan ik mijn eigen gedachtes benchmarken en het systeem bijschaven. Wordt zeker gewaardeerd

• esphome
  • Niet online
De eerste buitenrit (50 KM) van het jaar achter de rug en het goed. Helaas was het nog af en toe bewolkt, gelukkig had ik op het laatste moment toch nog de mouwtjes aangedaan. En zo snel de zon er door kwam voelde je de extra warmte meteen in de armen trekken. Andere wielrenners hadden de langebroek/beenstukken aan en ook arm stukken terwijl ik al de eerste kleur op blote benen kreeg.

Wat mij opviel ten opzicht van het binnen fietsen is dat het buiten veel lichter trapt en je voelt ook meteen de extra kracht als je die zet(rocker zou dit emuleren). Op de binnenfiets op een Wahoo Core is dat nu totaal niet en bij het virtueel schakelen voel je eerst even een verzwaring en dan weer terug naar wat de zwaarte zou moeten zijn voor die versnelling.
Het fietsen op de Wahoo Core voelt voor mij aan, alsof je op vals plat fietst en er hangt gewoon iets aan de fiets wat afremt. Nu drie maanden binnen gefietst en dan weer de wei in is toch wel fijn. Wind mee en wind tegen is nu weer een factor en het opzoeken van de droge stukken op de weg en de ass-saver had ik ook opzitten.

De hartslag was ook veel hoger buiten, binnen heb je constant zicht op die waarden en temporiseer je veel meer. Dan op de dijk, met de wind in rug over 46 km/u zittend en dan ook over maximale hartslag zonder dat echt te merken was. Dat komt volgens mij omdat de koeling is zoveel beter buiten. Binnen bij 5 graden en twee ventilatoren merk ik zeker wel en ben dan echt blij dat die hartslag weer omlaag gaat.

Mooi, de eerste rit zit erop en nu nog veel meer ritten doen voordat het straks weer saai wordt op de binnenfiets. Maar goed, zonder binnenfiets had nu wel weer opnieuw, de conditie moeten opbouwen.
Nu kon ik meteen gaan. :)

Update: De dag daarna was het nog een keer zulk mooi weer me wel de gehele weg een lekker zonnetje op de bol. Dus nog een keer dezelfde rit gereden waar de wind wel iets gedraaid. Het ging dan niet meer zo hard als de dag daarvoor, dit omdat het meeste kruit al verschoten was. ;)
Een goed begin zo met zelfs twee dagen en nu komt er weer regen en zo wordt het weer fiets poetsen en binnenfietsen.

[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 26-02-2026 16:54 . Reden: Nog een keer ]

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:30

Reginas

Queen of Core Stability

Eerste 100+ rit van dit jaar zit er ook op. Van Eindhoven naar Utrecht gefietst, vanwege een zeldzame zuidoostenwind.

Met de zon op de bol en de wind in de rug richting het noorden vertrokken en heerlijk geluncht bij Grand Café De Verdraagzaamheid in Zaltbommel. Blauwe luchten, zicht op de Waal. Op het terras nog aan de praat geraakt met een oudere renner (bouwjaar 1945, dan mag ik dat wel zeggen, toch?) die nog allemaal tips had voor routes in de omgeving. Op een dag als deze kom ik graag terug. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_4QN6DeFBbNSHxeBjnUqughfqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omufBFwZ1dBJuA3dygPNFtAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMgSBvXcorZ2RyccldnfVIdrIMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8n6Hel8aXwVfACNHEdR1fqL.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens door het Rivierenland/westelijke Betuwe naar Utrecht gereden. Stuk over de Lekdijk vond ik erg mooi. Zo anders dan bij mijn eigen omgeving en daar kan ik dan echt van genieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD7RlceGruw03DAp_Hg-GCqiW-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epqOfmo1RTfxolcUOJqY0gbW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hzl-wZspdvzV5tWMrDoNqxVw7tA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LfMLTKlWKvKTRo8JIZvt0ii.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste 10 kilometer was het zwaarste. De zon stond laag en ik vond het verkeer aan de zuidkant van Utrecht in de avondspits maar onrustig. Onbekende omgeving helpt dan ook niet.

Uiteindelijk warm onthaald door mijn schoonmoeder en betere wederhelft en getrakteerd op een lekkere steak. Life could be worse. :9

• Mistraller
Pfft het was weer mooi inderdaad. Hele doucheruimte op het werk hing ineens weer vol wielerkleding waar ik normaal het rijk alleen had :D

Maar wat ik vervelender vond bij thuiskomst.... NU AL jeuk ogen en een dichtgelopen neus. Hebben de pollen tegenwoordig ook al een week vooraf het weerbericht bekeken of zo. 8)7

---------------

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28
Vandaag de eerste mooie dag van het jaar en net als 1/2 fietsend Zeeland een rondje gereden.
Van de eerste 47km was het 46km wind tegen, vooral rond de Oosterschelde was er geen enkel stukje gewas om je achter te verstoppen....
Na 50km draaide de route en kwam er wat wind mee in :D
Ondanks de alu gravel fiets, 38mm banden en spatboarden behoorlijk wat carbon ingehaald.
Afgelopen maanden was het doel 180km in de week waarvan 1 dag 100km.
Vandaag kwam de man met de hamer na goeie 100km, toch vaker trainen voor iets meer km.
Lekker gefietst, rond het water was het (net) te koud en verder van het water was het (net) te warm.
Terug bij de auto toch wel blij met het schema de afgelopen maanden, na 30min eigenlijk nergens meer last van oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZgVumpDkELWQSRB3FNXiM1WIJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNDpl09yZGQWYfb5FivAKaDX.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van rondje NH :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:49
Mistraller schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:13:
Pfft het was weer mooi inderdaad. Hele doucheruimte op het werk hing ineens weer vol wielerkleding waar ik normaal het rijk alleen had :D

Maar wat ik vervelender vond bij thuiskomst.... NU AL jeuk ogen en een dichtgelopen neus. Hebben de pollen tegenwoordig ook al een week vooraf het weerbericht bekeken of zo. 8)7
Oei, vervelend ja.

Maar bedankt voor de reminder om de jaarlijkse medicijnen daartegen te bestellen _/-\o_

• EHAM_Kyle
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:53
Gisteren heb ik voor het eerst een rondje gefietst op mijn nieuwe Canyon Aeroad CF SLX 7 Di2 met opzetstuurtje.

Het verschil met mijn vorige fiets merk ik goed. Deze fiets voelt stijver en reageert sneller als ik kracht zet. Optrekken gaat makkelijker en ik kan mijn snelheid beter vasthouden. In de aero-positie zit ik ook comfortabel, zelfs als ik wat langer zo rijd.
Ik reed gemiddeld 33 km/u op mijn vaste rondje. Dat heb ik nog niet eerder gehaald. Normaal lag mijn gemiddelde snelheid lager. Rond de 28kmh
Overdag kon ik helaas niet van de zon genieten, omdat ik tot 18:00 moest werken. Daarna ben ik meteen op de fiets gestapt. Het weer was gelukkig nog prima om te rijden.
Mijn eerste indruk is dus erg positief. Nu vooral meer kilometers maken.

Strava:https://strava.app.link/ROqnnv8t40bAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4mDGvDmj5_RLbwp_qWTUjEHTIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twdIMjRNEVFBLFqqDiCIUggT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door EHAM_Kyle op 26-02-2026 12:14 ]

• Frenz64
Had je vorige fiets ook een opzetstuur @EHAM_Kyle ?

• EHAM_Kyle
@Frenz64 Yes had op me oude Cube Agree uit 2011 de gekoopst mogelijk opzetstuurtje erop.

• Frenz64
Ah oké, mogelijk verklaarde dat de bijna 15% performance gain die je 'ervaart' (van 28 naar 33 km/h). Want die discussie is hier ook al menig maal de revue gepasseerd: hoeveel sneller ben ik op m'n nieuwe fiets en jouw gain voert de ranglijst wel zo ongeveer aan.

• Prulleman
het wordt pas echt objectief als je een powermeter (liefst dezelfde) op de 2 fietsen hebt.. want je eerste rondje op je nieuwe fiets trap je altijd wat harder :)

anyway, een groot deel van het verschil zal ongetwijfeld voorkomen uit harder trappen, positie en banden. uiteraard zullen de wielen en het frame ook sneller zijn, maar geen 5 bij ~30 km/u

ik ben 2 jaar terug ook overgestapt naar van een oude alu cube met lage wielen naar een systemsix met 50mm velgen. Dat was echt geen 5 km/u verschil, denk dat 2 al veel is.

(in jou geval zou de houding nog het grootste verschil kunnen maken, gezien je met het ene stuurtje en het andere stuurtje wel echt totaal anders op de fiets kan zitten..)

[ Voor 62% gewijzigd door Prulleman op 26-02-2026 15:14 ]

Strava

• Requiem19
Een Aeroad is sws sneller dan alles wat je daarvoor had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mib-LMhGiaplZdEmkk6HRuQ7GIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g04F4sSranHnC9WGPRSaqJrP.jpg?f=fotoalbum_large

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56

Niellie41

[object Object]

EHAM_Kyle schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:13:
Gisteren heb ik voor het eerst een rondje gefietst op mijn nieuwe Canyon Aeroad CF SLX 7 Di2 met opzetstuurtje.

Het verschil met mijn vorige fiets merk ik goed. Deze fiets voelt stijver en reageert sneller als ik kracht zet. Optrekken gaat makkelijker en ik kan mijn snelheid beter vasthouden. In de aero-positie zit ik ook comfortabel, zelfs als ik wat langer zo rijd.
Ik reed gemiddeld 33 km/u op mijn vaste rondje. Dat heb ik nog niet eerder gehaald. Normaal lag mijn gemiddelde snelheid lager. Rond de 28kmh
Overdag kon ik helaas niet van de zon genieten, omdat ik tot 18:00 moest werken. Daarna ben ik meteen op de fiets gestapt. Het weer was gelukkig nog prima om te rijden.

Strava:https://strava.app.link/ROqnnv8t40b[Afbeelding]
Zou je kunnen zeggen dat elke trap raak is? :D

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:09

Flipmo

OMG !!

Leesvoer van Bicycling 8)
De psychologie van nieuwe spullen: Hoe een nieuwe fiets je tijdelijk sneller maakt

https://www.bicycling.nl/...-nieuwe-fiets-en-snelheid

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:49
Zo, net even een rondje van ruim 30km gemaakt, prachtig weer!

Helaas zat de zadelpen na verstelling van de winter toch niet goed vast dus de helft van de rit was wat minder prettig (D-fuse pen, u kent het wel).

Nu vastgezet met wat haarlak en even kort getest op wat goede drempels en hobbels en lijkt vast te zitten. Van t weekend maar weer proberen

• Requiem19
Flipmo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:32:
Leesvoer van Bicycling 8)
De psychologie van nieuwe spullen: Hoe een nieuwe fiets je tijdelijk sneller maakt

https://www.bicycling.nl/...-nieuwe-fiets-en-snelheid
Ik geloof persoonlijk wél in 'nieuwe fiets is sneller' (overigens niet 5 km/h sneller ;-)).

- Sommige mensen gaan van een ouder type band naar een moderne snelle band. Dat scheelt echt veel
- Goed onderhouden nieuwe drive train: scheelt ook weer iets
- Als je van een endurance fiets naar een aero fiets gaat is je houding een stuk sportiever, daar zit veel winst in qua luchtweerstand
- Oudere modellen fietsen hadden behoorlijk brede stuurtjes. Moderne fietsen zitten rond de 40/38 mm in vele maten, dat scheelt ook al veel frontaal oppervlak

Het is niet alleen motivatie ;-). Afhankelijk van welke type fiets je hiervoor had uiteraard.

• DDX
Of pakken hun nieuwe fiets als het mooier weer / dunnere lucht / minder rotzooi op de wegen ligt.
Dan ga je ook vanzelf 3km/u harder gemiddeld.

• EHAM_Kyle
@Prulleman Misschien wel handig om erbij te zeggen: sinds september ben ik echt serieus begonnen met trainen om me triathlontijden te verbeteren. In de winter heb ik best wat uren op Zwift gemaakt en daardoor me FTP flink kunnen verbeteren.

Ook heb ik met de Canyon een bikefit laten doen. dus alles staat nu goed afgesteld. Het is dus waarschijnlijk een combinatie van me verbeterde FTP, Betere fiets en een bikefit dat me gemiddeld stuk omhoog brengt.

• Mistraller
DDX schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:40:
Of pakken hun nieuwe fiets als het mooier weer / dunnere lucht / minder rotzooi op de wegen ligt.
Dan ga je ook vanzelf 3km/u harder gemiddeld.
Dunner haar scheelt ook :+

Wat bij mij ook scheelt, is meer fietsers op de weg, dan ben ik eerder geneigd om iemand bij/voor te willen blijven.

---------------

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-02 17:23

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik weet zeker dat m'n nieuwe ceramic bottom bracket (gister geïnstalleerd) met 3km/u extra opleveren :9

Ik moest bij de Di2 junction vlakbij de bottom bracket om een Di2 kabel te vervangen die was gebroken door mijn zadelpen. Deze is ooit door Rinus van Cycleworks weer gemaakt maar hij begon sinds november steeds vaker te haperen. Meteen mijn BB maar vervangen.

[ Voor 57% gewijzigd door Tjebakka op 26-02-2026 16:08 ]

If it aint fixed, it's broken.

• ElGreco

Wat je ermee kunt:

Met de nieuwe update wat meer aandacht voor het Ride Route - GPX gedeelte.

Met RideNow en RideLater, kon je het weer en kledingadvies delen met je groep. Voor RideRoute - GPX was deze functie er nog niet.

Inmiddels kun je ook vanuit RideRoute - GPX delen. De ontvanger ziet het weer volgens de, door de deler, ingevulde parameters (datum / starttijd / ritduur) en het bijbehorende weerbericht en kledingadvies. Daarbij komt de GPX ook mee en kun je de route zien, met alle markers (windrichting/kledingadvies per uur).

Ook kan de ontvanger direct uit Tempelo de gedeelde route als GPX downloaden, handig voor groepsritten. Na 14 dagen vervalt de geldigheid van de share link en wordt het GPX bestand ook verwijderd.

Daarnaast een paar kleine aanpassingen in de kledingadviezen nav feedback en wat tekstuele aanpassingen zodat de FAQ makkelijker vindbaar is.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-02 15:43

joker1977

Tweakert

EHAM_Kyle schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:41:
@Prulleman Misschien wel handig om erbij te zeggen: sinds september ben ik echt serieus begonnen met trainen om me triathlontijden te verbeteren. In de winter heb ik best wat uren op Zwift gemaakt en daardoor me FTP flink kunnen verbeteren.

Ook heb ik met de Canyon een bikefit laten doen. dus alles staat nu goed afgesteld. Het is dus waarschijnlijk een combinatie van me verbeterde FTP, Betere fiets en een bikefit dat me gemiddeld stuk omhoog brengt.
Laten we heel eerlijk zijn: Natuurlijk is het de combinatie van die dingen. Want ik zie uit je Strava-historie en je ritje-titels wel iets terug wat je bij veel mensen terugziet: Een sterke focus op "gemiddelde snelheid" en iets "easy ride" noemen. Beide zijn nogal kenmerken waarvan ik denk.. hmm ja het zal :P

Een fiets die je van 28 --> 33 km/h duwt zou je systeem ongeveer 38% meer aero moeten maken. Dat is onmogelijk als je je realiseert dat je zelf de grootste factor bent. Dus er is meer aan de hand. Vermoedelijk is het de combinatie dat je beter bent geworden, je harder hebt ingespannen dan normaal en dat je fiets wat sneller is geworden.

Als we dan ook nog even je hartslag-data erbij pakken dan zie ik wel een lekkere cadans-lock, waar je duidelijk behoorlijk loopt door te trappen op basis van je cadans en het oplopende karakter op sommige delen (bv. de rechte delen van Annen Anloo Gasteren Loon).

Denk dat de fiets zeker sneller is, maar dat dat marginaal is tov. je eigen verbetering / je verhoogde inspanning tov. een 28 km/h ritje op de oude fiets :)

• esphome
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:11:
Een Aeroad is sws sneller dan alles wat je daarvoor had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmEwYY-ZJ4sZlchCanlm0H7ayMA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6vPSpfNDEVTKH3PXKwGMe2K1.jpg?f=user_large
De radar en tevens achterlicht staan wel erg naar beneden als ik de foto bekijk. Ik er een detail foto van gemaakt.

Dan had ik ook het nieuwe fiets gevoel van wat gaat het hard en elke trap voel je. Een dag later, voelde het weer als vanouds en voelde het normaal aan...ook de snelheid. Wel nog steeds remmen voor sommige bochten terwijl als ik in Zwift (trainingssimulatie) rij dan zie bochten met een snelheid genomen worden wat gewoonweg niet kan.
Als ik dat zou doen in de werkelijkheid dan zie waarschijnlijk twee zwarte sporen op het wegdek ziet staan die parallel aan elkaar lopen. En als je die sporen dan volgt dan lig ik daar met de fiets in berm. Banden van velg en nog veel meer ellende ;)

Vandaag nog wel een wielrenner bijna zien verongelukken. Hij keerde plotseling om en stak over om een eerdere afslag te pakken. Gelukkig ging net goed voor hem en de auto kon hem ontwijken.

Kijk altijd achterom als je wat bijzonders doet en vertrouw alleen je ogen dan.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:00
.. en een helm.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

EHAM_Kyle schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:13:

Strava:https://strava.app.link/ROqnnv8t40b[Afbeelding]
Ik wil de pret niet bederven maar gisteren stond er net als vandaag een stevige wind uit het zuidwesten. Het lijkt op strava wel dat je redelijk optimaal hebt gereden ten opzichte van de wind. ( Niet echt tegen/beschutting).

Ik wil maar zeggen dat het ook wel lastig is ritten een op een te vergelijken al heb je ongetwijfeld vooruitgang geboekt met je wintertraining!

Wel een mooie fiets, veel plezier ermee!

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 26-02-2026 19:29 ]

• esphome
  • Niet online
Ik vind het zo mooi dat je gewoon in hoofden van mensen kunt wonen en dat geheel, zonder huur te hoeven betalen. En dan zetten die ook nog een helm op, alleen jou nog beter te beschermen tegen alle gevaren in de wereld.

Dank je wel. })

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Requiem19 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:38:
[...]

Ik geloof persoonlijk wél in 'nieuwe fiets is sneller' (overigens niet 5 km/h sneller ;-)).

- Sommige mensen gaan van een ouder type band naar een moderne snelle band. Dat scheelt echt veel
- Goed onderhouden nieuwe drive train: scheelt ook weer iets
- Als je van een endurance fiets naar een aero fiets gaat is je houding een stuk sportiever, daar zit veel winst in qua luchtweerstand
- Oudere modellen fietsen hadden behoorlijk brede stuurtjes. Moderne fietsen zitten rond de 40/38 mm in vele maten, dat scheelt ook al veel frontaal oppervlak

Het is niet alleen motivatie ;-). Afhankelijk van welke type fiets je hiervoor had uiteraard.
Een sluit het ander natuurlijk niet uit hè. Kans is ook zeer aanwezig dat de nieuwe fiets beter zit (en dat betekend niet noodzakelijk meer aerodynamisch, een goede houding helpt ook om duur inspanning te kunnen blijven leveren), wat enorm uit kan maken.

Verder natuurlijk met @Prulleman , zolang je niet (idealiter de zelfde) powermeter gebruikt is het op zn Best een schatting.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 26-02-2026 19:45 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• DDX
esphome schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:17:
[...]

[Afbeelding]
De radar en tevens achterlicht staan wel erg naar beneden als ik de foto bekijk. Ik er een detail foto van gemaakt.
Wel zo prettig voor de achterliggers, ik heb hem niet zo extreem naar beneden staan maar wel iets.

• DDX
Kluus schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik wil de pret niet bederven maar gisteren stond er net als vandaag een stevige wind uit het zuidwesten. Het lijkt op strava wel dat je redelijk optimaal hebt gereden ten opzichte van de wind. ( Niet echt tegen/beschutting).
Gisteren viel de wind toch wel mee, windkracht 3 a 4 ofzo.
Vandaag windkracht 7, had het goede idee om een fiets te pakken met hoge velgen, vanavond best spannend om fiets recht te houden.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:25:
[...]

Gisteren viel de wind toch wel mee, windkracht 3 a 4 ofzo.
Vandaag windkracht 7, had het goede idee om een fiets te pakken met hoge velgen, vanavond best spannend om fiets recht te houden.
Ik denk dat dat nogal scheelt tussen de kustregio, waar jij volgens mij fietst en het oosten. ;) Hier was het beide windkracht 4 ofzo en voor ons is dat al best veel. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 26-02-2026 21:36 ]

• DDX
haha mensen die 3 a 4 veel vinden, dat is hier zo ongeveer standaard ja :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:49:
haha mensen die 3 a 4 veel vinden, dat is hier zo ongeveer standaard ja :)
Dat was bij LBM vorig jaar ook, heel 'gedoe' dat het 4Bft zou zijn. Ik heb van genoeg dingen last gehad maar daar niet van :+

Gabriël AM5

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:55
Woendag met mijn kinderen wezen mountainbiken. Het hoeft niet altijd hard om plezier te hebben.

De jongste reed heel makkelijk weg en vond het erg leuk. Totdat zijn zus de slag te pakken had en bij hem weg reed. Toen was het opeens saai en wilde hij stoppen. Fietsen is ook mentaal zwaar.

• Mistraller

---------------

• DDX
Haha Ralph is wel mooi fanatiek daarin ja :)

Ik doe het soms erbij, nu wel poging om Assendelft voor 100% af te vinken in wandrer, ook wat aanpassingen daarvoor gedaan op openstreetmap.
Want midden in de weiland opeens een weg waar je zogenaamd met auto,fiets ed mag komen klopt niet. (er loopt geen weg heen zelfs)

• Requiem19
GoldenSample schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:44:
[...]

Een sluit het ander natuurlijk niet uit hè. Kans is ook zeer aanwezig dat de nieuwe fiets beter zit (en dat betekend niet noodzakelijk meer aerodynamisch, een goede houding helpt ook om duur inspanning te kunnen blijven leveren), wat enorm uit kan maken.

Verder natuurlijk met @Prulleman , zolang je niet (idealiter de zelfde) powermeter gebruikt is het op zn Best een schatting.
Een goede PM is niet voldoende helaas. Alleen al wat warmer/kouder weer maakt uit voor de luchtweerstand, laat staan de windkracht etc.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:19
DeKever schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:13:
Woendag met mijn kinderen wezen mountainbiken. Het hoeft niet altijd hard om plezier te hebben.

De jongste reed heel makkelijk weg en vond het erg leuk. Totdat zijn zus de slag te pakken had en bij hem weg reed. Toen was het opeens saai en wilde hij stoppen. Fietsen is ook mentaal zwaar.
Stiekem vind ik dat het mooist aan Mtb-en: kids kunnen het snel (zeker hier in Ede) en je hebt samen lol, en je hoeft je kids niet te leren fietsen ze leren het vanzelf. Ik kijk nu al uit naar de dag dat de kids oud genoeg zijn om mij er vanaf te fietsen op de Amerongse berg.

• Requiem19
joker1977 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Laten we heel eerlijk zijn: Natuurlijk is het de combinatie van die dingen. Want ik zie uit je Strava-historie en je ritje-titels wel iets terug wat je bij veel mensen terugziet: Een sterke focus op "gemiddelde snelheid" en iets "easy ride" noemen. Beide zijn nogal kenmerken waarvan ik denk.. hmm ja het zal :P

Een fiets die je van 28 --> 33 km/h duwt zou je systeem ongeveer 38% meer aero moeten maken. Dat is onmogelijk als je je realiseert dat je zelf de grootste factor bent. Dus er is meer aan de hand. Vermoedelijk is het de combinatie dat je beter bent geworden, je harder hebt ingespannen dan normaal en dat je fiets wat sneller is geworden.

Als we dan ook nog even je hartslag-data erbij pakken dan zie ik wel een lekkere cadans-lock, waar je duidelijk behoorlijk loopt door te trappen op basis van je cadans en het oplopende karakter op sommige delen (bv. de rechte delen van Annen Anloo Gasteren Loon).

Denk dat de fiets zeker sneller is, maar dat dat marginaal is tov. je eigen verbetering / je verhoogde inspanning tov. een 28 km/h ritje op de oude fiets :)
Er staat weinig in dat niet waar is, maar bij deze terugkerende discussie als iemand vol enthousiasme over de eerste rit op z’n nieuwe fiets vertelt denk ik ‘moet dat nu’? :-).

Als kind is één van mijn mooiste herinneringen dat ik met mijn oma in Rotterdam vaak sportschoenen ging kopen ergens in ‘t Oude Noorden bij de zaak van een oud profvoetballer. Thuis liet ik dan vol trots aan m’n moeder zien ‘hoe veel sneller ik kon rennen op deze schoenen’.

Wat ik - achteraf - het meest waardeerde aan m’n moeder was dat ze dan vooral glimlachtte en niets zei.

Just saying 🥸.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:26
Requiem19 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Er staat weinig in dat niet waar is, maar bij deze terugkerende discussie als iemand vol enthousiasme over de eerste rit op z’n nieuwe fiets vertelt denk ik ‘moet dat nu’? :-).

Als kind is één van mijn mooiste herinneringen dat ik met mijn oma in Rotterdam vaak sportschoenen ging kopen ergens in ‘t Oude Noorden bij de zaak van een oud profvoetballer. Thuis liet ik dan vol trots aan m’n moeder zien ‘hoe veel sneller ik kon rennen op deze schoenen’.

Wat ik - achteraf - het meest waardeerde aan m’n moeder was dat ze dan vooral glimlachtte en niets zei.

Just saying 🥸.
Zegt de man die continu bezig is met aero-tweaks en efficiency.

Vind het wel mooi dat dit forum je altijd weer snel terug naar de realiteit brengt.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Requiem19
KW25 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:22:
[...]

Zegt de man die continu bezig is met aero-tweaks en efficiency.

Vind het wel mooi dat dit forum je altijd weer snel terug naar de realiteit brengt.
Fair point.

Maar als je mijn posts terugleest, zie je - hoop ik dan maar - dat ik meestal (zeker niet altijd :)), bezig ben met mijn eigen aero-tweaks, trainingsexperimentjes of hier en daar wat advies geef over intervals.icu of over trainen.

Als iemand bezig is met iets wat mij persoonlijk minder interesseert (tegeltjes, spatborden, tassen, spiegeltjes, BRMs) laat ik dat (doorgaans ^^) lekker gaan.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
Mja, je kunt ook niet moeilijk iedere 2 weken een nieuwe fiets kopen natuurlijk (slecht voor je footprint zegmaar..) :P

[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 27-02-2026 16:37 ]

• esphome
  • Niet online
Ik ben overigens erg trots op mijn footprint....

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

guapper schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:35:
Mja, je kunt ook niet moeilijk iedere 2 weken een nieuwe fiets kopen natuurlijk (slecht voor je footprint zegmaar..) :P
Dat ligt er aan wat je met die fiets doet ;)

Gabriël AM5

• Mistraller
Geweldig verhaal waar je als winterfietser toch lekker op gaat:

Winterse wind is zwaarder trappen dan zomerse, zelfs bij dezelfde windkracht!
Dit omdat bij koudere temperatuur meer moleculen samengepakt zitten.
Hoeveel het werkelijk scheelt voor een fietser; geen idee; maar Diederik Jekel kan het altijd vermakelijk brengen.
https://scientias.nl/waar...-bij-dezelfde-windkracht/

---------------

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28
Mistraller schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:11:

Hoeveel het werkelijk scheelt voor een fietser; geen idee; maar Diederik Jekel kan het altijd vermakelijk brengen.

[YouTube: Waarom is wind in de winter krachtiger dan in de zomer? Ook bij dezelfde windkracht]

Ook als watersporter :+
Je haalt makkelijker hogere snelheden als het lekker koud is, maar niet TE koud en andersom.
Er dieper op ingaand, ik houd met mijn weerstation het gewicht van de lucht bij om op bepaalde dagen net even extra te kunnen geven.
Wat je ziet is als je kg/m3 bijhoudt het net even anders is als hPa.

Leuk uitgelegd d:)b

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:49
Mistraller schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:11:

[YouTube: Waarom is wind in de winter krachtiger dan in de zomer? Ook bij dezelfde windkracht]

Anderzijds betekent het ook dat je meer zuurstof binnenkrijgt ;)
Hetzelfde als dat de motor van je auto op een frisse ochtend net wat potenter is dan later op de dag.
Pagina: 1 ... 706 707 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).