Wat een hoop reacties op mijn bericht van gister, leuk om te lezen
Zal ze dan ook even per lijkend onderwerp beantwoorden.
Requiem19 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:16:
@
!mark er is idd geen zinnig woord te zeggen over snelheid stadsfiets vs racefiets. Hangt alleen al af van hoe je zit op je stadsfiets, welke banden etc.
Maar als je een uit de lucht gegrepen getal wilt… het zou mij niet verbazen als een rondje 27 km/h op je stadsfiets naar iets van 33-34 km/h gaat op een racefiets.
1Mark schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:07:
[...]
Als dit de afstanden en snelheden zijn die je haalt met je stadsfiets, dan denk ik dat een racefiets voor jou echt geweldig gaat zijn.
Wat voor kleding draag je nu? Want strakke wielerkleding ipv een gewone korte broek en shirt maakt ook nogal een verschil.
Ter vergelijk:
- ik rij zo'n 30km/h gemiddeld op de racefiets op een tocht van 50-130km
- ik rij, als ik flink doorfiets, 25km/h op mijn stadsfiets voor een <30min ritje. Maar dat hou ik geen uur of langer vol.
Sissors schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:34:
Ik heb een relatief sportieve stadsfiets met een Alfine 8, en op mijn racefiets ben ik zeker een 5km/u sneller over een stuk langere afstanden. Nu granted, je bent er dan ook meer op gekleed, en je accepteert meer zweten, maar ja, je zal behoorlijk wat sneller zijn op een racefiets.
Het blijft inderdaad lastig dat snap ik, maar over het algemeen kan ik voorzichtig geschat dus zeker op +5 of +6 km/h rekenen. Dat zou echt een behoorlijk upgrade zijn qua mogelijkheden om langere rondjes te rijden, dan zou ik in 6 uur zo 30-40 kilometer kunnen verder rijden

En eerlijk is eerlijk, als ik nu met wat wind in de rug een wat langer stuk zo rond de 30km/h kan rijden voelt rijdt dat ook best een stuk 'lekkerder' doordat alles wat rapper gaat dan 24ish tegen de wind in. Verwacht eigenlijk dat het helling op relatief nog meer gaat schelen want dan wordt het gewicht ook een grotere factor.
Zitten van die relatief zware anti-lekbanden op, geloof Schwalbe Marathon Plus. Qua rolweerstand vgm niet de meest praktisch keuze, maar heb er in de 9 jaar dat die er op zitten nooit lek mee gereden ondanks dat ik er toch regelmatig mee door glas heb gereden. Zeker toen ik nog minder kilometers maakte toen een prima keuze, alleen nu niet helemaal optimaal natuurlijk. Maar goed, koop dan in het voorjaar liever gewoon een nieuwe fiets dan dat ik die ga veranderen kan deze er mooi voor de korte ritjes en slecht weer naast blijven staan.
Qua zithouding probeer ik zeker met wind tegen wel iets lager/voorover te gaan zitten dan je normaal vaak doet op een stadsfiets, maar blijft vanwege de stuurhoogte enzo toch lastig.
Kleding is ook gewoon vrij standaard spijkerbroek met T shirt en afhankelijk van het weer kort of lange mouwen/pijpen. Enige waar ik nog op let is dat het shirt bij de broek in zit en niet alle kanten op wappert en daarmee veel wind vangt.
Kortom nog een hele hoop te verbeteren als je het zo bekijkt

Binnen een setup wordt i.v.m. ruimte wel een dingetje, maar het scheelt wel dat ik ook in de winter nog best vaak de fiets functioneel gebruik, en vooral richting huis toe eigenlijk altijd wel doorrijdt. Daarnaast is het buiten zijn en leuke stukjes van de omgeving zien voor mij ook wel een grote factor, op een home trainer zitten ga ik geen motivatie voor kunnen opbrengen ben ik bang

[/quote]
AMD1800 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:19:
@
!mark als je al zulke afstanden op je stadsfiets hebt gefietst ga je enorm veel plezier hebben van je racefiets. Tenzij je graag spullen meeneemt op je bagagedrager. Je vindt fietsen leuk dus je kunt ook gerust wat meer uitgeven aan je eerste racefiets.
Jaaa, bagage meenemen is iets waar ik ook nog even naar zit te kijken of dat een dealbreaker is of niet.
Iets van klein bagage meenemen zou namelijk toch wel fijn zijn: tot ~1 of 2L extra drinken buiten hetgeen in de bidons kan, wat te eten, bandenplaksetje. Niet bijzonder veel dus allemaal, maar dat neem ik nu standaard wel mee op ritten van >75km.
Geen mogelijkheid daartoe zal toch wel een behoorlijk verandering van mindset worden voor mij
Echt oriënteren op modellen moet ik nog doen, maar zat zo rond de 1-1.5K ofzo te denken. Zie namelijk nieuwe fietsen die beginnen bij 500 euro helemaal tot 10K. De goedkoopste modellen wil ik wel een beetje mijden (kan onderbuik zijn hoor, maar krijg het gevoel dat dat echt duurkoop gaat worden

), maar denk ook niet dat ik een hele dure nodig ga hebben, heb namelijk geen enkele interesse om echt serieus competitief t.o.v. anderen proberen te zijn; en heb het idee dat je dan een hele hoop extra geld uitgeeft voor hooguit een paar % extra performance.
Als jouw spieren verzuren, kunnen ze niet meer zuurstof vragen en hoeft je hart ook niet harder te werken.
De beperking is dus je benen. Klikpedalen en een betere houding met gekanteld bekken op een racefiets maakt het makkelijker om meer energie te leveren, maar het grootste deel zal ook training zijn. Veel intervallen en veel lamge rustige ritten.
Als je uiteindelijk echt topfit bent zie je vaak sws iets lagere hartslagen doordat je hart zich fysiologisch aanpast.
Wat betreft hartslag: Heb je een hartslagmeter? Want zonder getallen blijft dat natuurlijk gokken. Gelukkig zijn die niet zo duur.
Maar los van trainen, is het ook afhankelijk van de persoon. Ik ken mensen die hun hartslag gewoon nooit omhoog krijgen (granted, ouder persoon), maar wel het heel veel uren vol kunnen houden. Ik kan verrekte lang in zone 4 een rondje fietsen (80%-90% van je max hartslag), maar andere gaan me in veel lagere zones met gemak voorbij, dus hoeveel je eraan hebt is een tweede

.
Mistraller schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:37:
[...]
Buiten de fiets heb je ook nog zoiets als aanleg. Maar je kunt natuurlijk trainen met een bepaald doel. Wat je nu niet kunt, dat komt later wel. Kleine stapjes.
Zelf merk ik dat de HR niet omhoog wil als ik te kort geslapen heb. Ik fiets lekkerder én harder na een goede nachtrust. Verder kan je eens nagaan wat je vooraf én onderweg aan voedingsstofffen tot je neemt.
Ja wel gemeten idd (smartwatch), zo rond de 100-120 als ik een lange afstand rijdt met meestal zo rond de 22-24.5km/h gemiddeld uitgaande van vlak of minimaal heuvelachtig. Dit houdt ik minimaal wel een uur of 7 vol, mogelijk langer. Als ik één uurtje ~26 gemiddeld rijdt dan zo rond de 130-145, maar daarna moet ik echt iets rustiger aan doen om de benen wat rust te gunnen.
Iets als de
oude Holleweg, oprijden dan gaat die wel kortstondig richting de 160-170 waar het boven de 10% zit, maar dat is ook meer omdat ik dan weinig keuze heb tussen ofwel even meer power leveren om in de laagste versnelling nog te blijven 'draaien' ofwel afstappen

Dat houdt ik maximaal 3-4 minuten vol overigens, dan is het qua beenspieren echt even klaar. Echt kramp heb ik nooit gehad nog maar wel het gevoel dat de bovenbenen niet meer willen en door die pijn heen proberen te trappen lijkt mij niet zo verstandig dan.
Max hartslag die ik fysiek kan halen is zo rond de 190-195, alleen lukt me dat met fietsen niet voordat m'n benen gewoon niet meer willen. Met badminton enkelspel haal ik dat wel als het een wedstrijd is met lange rally's en een gelijkwaardige tegenstander. Ook semi-langdurig boven de 175 gaat dan prima, zweet dan ook wel echt beduidend meer dan ik ooit op de fiets heb gedaan.
Qua eten gewoon 'ouderwets' boterhammen als ik verder rijdt dan 75km, tenzij ik weet dat ik elders eet.
Ik houd daarbij dan ongeveer één broodje per 25km afstand aan. Voor mijn gevoel werkt dat prima en heb ik nooit het gevoel dat ik honger heb onderweg. Drinken vaak een combinatie van sportdrank en (kraan)water.
Mistraller schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:36:
Kortom, verhogen van je lactaatdrempel (kort explosief, intervallen etc) komt ook je duurritjes ten goede. Dan zit je minder snel in de anaerobe zone, heb je minder snel een glycogeentekort (=opgeslagen suikers) en ben je dus sneller weer de oude na een flinke rit en ben je toch sneller thuis

Dus eigenlijk zeg je, juist wel die steile en korte stukken omhoog even wat vaker meepakken om mezelf te dwingen daar kort even flink aan te zetten:9
Voorzichtige conclusie is denk ik me wat serieuzer op een andere fiets ga oriënteren, nu zal men hier wat bevooroordeeld zijn natuurlijk maar lees geen enkele rede waarom ik het niet zou moeten doen
Voor Zaterdag weer een lang rondje gepland iig, richting de de vele dammen in het roerdal Noord Oost t.o.v. Monschau, en dan terug lekker 'lui' terugrijden naar Nederland via RAVel 48 aka de Vennbahn

Mits het weer het toelaat dan, en anders maar ad-hoc inkorten