ik rij regelmatig ook over de grens (vanuit breda naar het zuiden, Turnhout, Brecht, Meer) maar merk niet echt verschil, minder dan de helft groet denk ik. In het bos op de MTB is het iets beter, maar nog steeds niet best. In Spanje is het een stuk beter, daar is niet groeten een uitzondering, vaak ook verbaal. Maar ja, ik ben ook een stuk vrolijker als ik in Spanje fiets dan hier met 5 graden, grijze lucht en natte wegen
10 graden en zonnetje vraagt gewoon om een korte broek hahaDDX schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:47:
Je noemt natuurlijk wel regio van Nederland waar het wat rustiger is met fietsers.
Gisteren groette ook bijna iedereen terug in Holland, maar als het straks wat mooier weer is dan zakt dat percentage wel rap.
Gisteren kwamen er ook al weer paar man van korte broekenbrigade buiten
zodra er al maar een beetje ruimte is, trek ik ook dat ding aan.
Daarom zijn al die routes tegenwoordig eenrichtingsverkeer. Zijn we eindelijk van de groeten af.Prulleman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:48:
In het bos op de MTB is het iets beter, maar nog steeds niet best.
Hij wil.
Nog geen €5 en ze horen je een stuk beter. Al zijn er nog steeds mensen die 2-3x deze toeter moeten horen voordat ze snappen dat er verkeer in aantocht is.sapphire schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:47:
En vandaag in de serie ‘wie heeft Sapphire deze week bijna aangereden?’
Een kind
Nee viel heel erg mee, zag de kinderen al spelen rond het fietspad, ingehouden en uiteraard stak er één over zonder te kijken dus remmen. Kind schrok een beetje maar ik stond al stil voor hij er erg in had, even lief lachen en duimpje omhoog
De WTF was vooral vaders, die stond langs de kant van de weg met drie kleine kinderen die langs een fietspad aan het spelen waren en zat vooral in zijn telefoon. Hij heeft niet eens doorgehad wat er gebeurde en dat ik moest remmen. Het is maar waar je prioriteiten liggen
En de andere WTF, fietsers op een fietspad! Ja joh je verwacht het niet maar het gebeurd toch echt! De irritatie-grens lag vandaag bij veel mensen bijzonder laag en meerdere mopperende mensen gehoord bij inhalen of langsrijden. Tja als je naast elkaar midden op het fietspad loopt of met 2 bakfietsen naast elkaar rijd of je hond midden op het fietspad uitlaat dan is er wel eens de kans aanwezig dat er andere fietsers zijn die er ook rijden…..
Overigens ook genoeg nette mensen gezien die me aan zagen komen en de hing even netjes vasthielden, die heb ik vriendelijk bedankt
En deze week lag het aantal groetende fietsers ook bijzonder laag, alleen rond Berkel en Roderijs een aantal. Verder 90% niet. The saga continues.
Zal allemaal wel door het trieste weer komen dat mensen er geen zin in hebben
ik heb deze als backup naast een gewone bel, dit lawaaigeval is alleen voor als niks anders helpt (fietsers met oortjes in, hoodie op, verzonken in een videogesprek).
https://www.temu.com/nl/-..._1770037006892_muxnpqku0m
Allemaal leuk dat groeten, maar hoe vaak stopt er iemand als je een andere fietsers langs de kant van de weg ziet staan met - wellicht - een lekke band / panne?
Natuurlijk gaat iedereen nu zeggen dat ze dat doen. Maar wat ik meestal zie is dat andere fietsers niet per se heel behulpzaam zijn.
Want je gemiddelde van 30 per uur haal je uiteraard wel met groeten, maar niet met even afremmen... ;-).
Natuurlijk gaat iedereen nu zeggen dat ze dat doen. Maar wat ik meestal zie is dat andere fietsers niet per se heel behulpzaam zijn.
Want je gemiddelde van 30 per uur haal je uiteraard wel met groeten, maar niet met even afremmen... ;-).
Eerlijk, soms wel soms niet.
Als ik met dit weer onderweg ben en een pont wil halen ben ik de aso die niet stopt.
Vanmorgen stond ik zelf met panne trouwens, gelukkig even vloeken en creatief klooien het pobleem kunnen oplossen.
Gisteren ketting vervangen en schijnbaar de quicklink niet helemaal lekker dicht gedaan ofzo.
Probeer onderweg een ketting die half uit elkaar ligt maar eens de quicklink open te krijgen om hem daarna goed vast te zetten.
Als ik met dit weer onderweg ben en een pont wil halen ben ik de aso die niet stopt.
Vanmorgen stond ik zelf met panne trouwens, gelukkig even vloeken en creatief klooien het pobleem kunnen oplossen.
Gisteren ketting vervangen en schijnbaar de quicklink niet helemaal lekker dicht gedaan ofzo.
Probeer onderweg een ketting die half uit elkaar ligt maar eens de quicklink open te krijgen om hem daarna goed vast te zetten.
[ Voor 60% gewijzigd door DDX op 02-02-2026 14:06 ]
Bij iedereen die ik langs de kant zie sta, die iets met zijn fiets doet, laat ik even snelheid minderen en vraag ik of t lukt of ze hulp nodig hebben. Ik ga niet bij iedereen stilstaan maar al even vragen of t lukt en dan komt er van zelf wel een ja of een nee haha. Had laats een jongen van jaar of 19 geholpen die in de kou stond en zijn pompje kapot was gegaan. Die kon wel een co2 patroon gebruiken. Vroeg ook om mijn nummer en een tikkie te sturen , maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt haha.Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
Allemaal leuk dat groeten, maar hoe vaak stopt er iemand als je een andere fietsers langs de kant van de weg ziet staan met - wellicht - een lekke band / panne?
ik groet iedereen die ik inhaalklaaas schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:56:
[...]
Daarom zijn al die routes tegenwoordig eenrichtingsverkeer. Zijn we eindelijk van de groeten af.
Ik groet ook altijd op de fiets, maar soms ben ik gewoon te traag en is de tegenligger al voorbij.
Ook Belg hier trouwens. Maar lang niet iedereen groet. Ik zou zeggen 60% of zo. Iets meer dan de helft.
Bij het inhalen gebeurt het wel meer.
Ik merk wel redelijk wat solidariteit. Dit weekend stond ik even stil en aan het prutsen met mijn toolbox die in een drinkhouder zit. Meteen 2 fietsers die kwamen vragen of ik problemen had.
Ook Belg hier trouwens. Maar lang niet iedereen groet. Ik zou zeggen 60% of zo. Iets meer dan de helft.
Bij het inhalen gebeurt het wel meer.
Ik merk wel redelijk wat solidariteit. Dit weekend stond ik even stil en aan het prutsen met mijn toolbox die in een drinkhouder zit. Meteen 2 fietsers die kwamen vragen of ik problemen had.
[ Voor 28% gewijzigd door Predator op 02-02-2026 14:09 ]
Wat dfbt zegt; Ik minder altijd vaart en heb inmiddels al meermaals iemand uit de brand geholpen met mijn ouderwetse handpomp, omdat ze door hun CO2-patronen heen waren. En in een aantal gevallen ook met een binnenbandje. Ik hoop vooral dat er iemand stopt als ik me zelf een keer in een dergelijke situatie bevind.Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
Read the code, write the code, be the code!
Ook keertje bij iemand gestopt die geen binnenbandje mee had, tja sorry toen kon ik niet helpen.
Geen zin om mijn turbolito bandje te verkopen (en dan klacht krijgen dat is wel heel duur) en moest zelf nog ruim 100km fietsen en om dan zonder bandje te fietsen...
Geen zin om mijn turbolito bandje te verkopen (en dan klacht krijgen dat is wel heel duur) en moest zelf nog ruim 100km fietsen en om dan zonder bandje te fietsen...
Ik begrijp van mijn collega's uit den (Neder)lande dat onder de rivieren men sowieso een stuk vriendelijker is dus dat zal het zijnschoene schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Belg inderdaad. Maar ik rijd ook regelmatig in Zeeland, en ik heb niet meteen het gevoel dat het daar anders is. Maar ik ben er natuurlijk ook nog niet bewust mee bezig geweest om dit te analyseren. En in Zeeland rijden natuurlijk wel nog meer belgen
Altijd! Nee eerlijk gezegd niet en zoals @DDX al zei soms wel soms niet.Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
Paar weken terug in de kou met mist in de polder zag ik iemand lopen en even gestopt om te vragen of hij hulp nodig had maar was niet nodig.
En week erna zag ik iemand zitten op een grote kei en zag pas nadat ik er langs gereden was zijn fiets erachter liggen
Heb me wel voorgenomen het vaker te vragen sinds ik fietsen weer opgepakt heb maar zie (gelukkig) niet zoveel pechgevallen.
En dan net doen of het je geen moeite kost.
[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 02-02-2026 14:43 ]
Ik heb ook al een aantal maal iemand uit de brand mogen helpen; hoop daarmee genoeg karmapunten te hebben verzameld dat iemand mij ooit ook eens wil helpen als het echt nodig is
. Tot nu nooit nodig geweest, maar ben altijd wel elke keer weer positief verrast over het aantal mensen dat dan toch weer vraagt of alles OK is als je met je fiets staat te prutsen
Qua helpen.. sja.. soms wel, soms niet. Hangt er echt vanaf hoeveel tijd ik heb en hoever ik van huis ben.
Natuurlijk anders als iemand in de kreukels ligt, maar dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.
Natuurlijk anders als iemand in de kreukels ligt, maar dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.
Als iemand alleen bezig is, roep ik altijd ff of het luktRequiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
hoe vaak stopt er iemand als je een andere fietsers langs de kant van de weg ziet staan met - wellicht - een lekke band / panne?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ik stop zelden voor iemand met panne. Wel even vertragen, aanroepen of er hulp nodig is. Het is mindr dan 2x per jaar dat ik iemand tegenkom die zich niet zelf kan redden.Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
Afgelopen herfst zag ik een wielrenner met band eraf, hulp aangeboden. Kwam net de wederhelft aangereden met de bezemwagen,call of shame.
Destijds met de mountainbike eens een andere biker keihard zien vallen, lag versuft op het pad. Middle of nowhere. Ambulance gebeld, ambulanciers begeleid naar de gevallen biker. Met een wandelaar de brancard met 4 personen naar beneden gezeuld.
[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 02-02-2026 17:06 ]
Als die gene alleen staat, wil ik het nog wel vragen. Bij meer mensen doe ik het niet.Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
Het ligt eraan; als ik iemand vrolijk bij normale temperaturen zie knutselen aan de fiets op loopafstand van een dorp/fietsenmaker dan geloof ik het wel, als iemand afgelegen er wat bedenkelijk bij staat te hannesen dan wil ik nog wel eens vragen of het lukt. Niet dat ik zelf zo'n klusheld ben, maar even iets vasthouden moet me nog wel lukken (plus ik heb nog wat gereedschap achter in mijn tas). Eerlijkheidshalve; ik kan me ook nog een paar gevallen herinneren waarbij ik achteraf twijfelde of ik niet beter toch even had moeten checken.Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
Verleden zomer wel een keer iemand (die niet reageerde) langs een afgelegen weg in de graskant knock-out zien liggen met de fiets ernaast. Na een paar keer in toenemend volume degene aangeroepen te hebben reageerde diegene uiteindelijk dat hij even lag te slapen, maar bedankte me vriendelijk dat ik even gestopt was.
Qua zwaaien; meestal werp ik er nog wel een vriendelijke glimlach met een hoofdknikje over bij het passeren van tegenliggers, soms met nog een duim omhoog terwijl ik mijn handen aan het stuur hou (dus dat zullen de meesten vast niet zien). Bij echt barre omstandigheden, met weinig fietsers, wil ik nog wel eens iets uitbundiger zijn richting de sporadische bikkel(in) die in weer en wind het ijzeren ros aan het temmen is.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Het is geen onderhandeling toch, je kan gewoon zeggen dat je alleen een tubolito hebt en waarschuwen dat die duur zijn, graag of niet. Ff de prijs voor een nieuwe bij mantel zoeken en met een tikkie afhandelen. Heb je zelf gelijk weer een frisse nieuwe.DDX schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:41:
Ook keertje bij iemand gestopt die geen binnenbandje mee had, tja sorry toen kon ik niet helpen.
@Requiem19
Ik fiets zelf 2 keer gestopt tot nu toe. Ene keer binnenband aangeboden, maar dat wilde meneer niet. Ook wel logisch, want ik wist niet zeker of het zou passen, omdat ik zelf 24 mm buitenbanden heb, en hij hoefde nog maar een uur te lopen zei hij.
Andere keer heb ik mijn bandenlichters uitgeleend. Dat was ook wel nodig, want hij was ergens ten oosten van Noordpolderzijl onder de Zeedijk en dus in de middle of nowhere en was dus alleen zijn bandenlichters vergeten. Had ook net een nieuwe Sensa ook
Ik fiets zelf 2 keer gestopt tot nu toe. Ene keer binnenband aangeboden, maar dat wilde meneer niet. Ook wel logisch, want ik wist niet zeker of het zou passen, omdat ik zelf 24 mm buitenbanden heb, en hij hoefde nog maar een uur te lopen zei hij.
Andere keer heb ik mijn bandenlichters uitgeleend. Dat was ook wel nodig, want hij was ergens ten oosten van Noordpolderzijl onder de Zeedijk en dus in de middle of nowhere en was dus alleen zijn bandenlichters vergeten. Had ook net een nieuwe Sensa ook
[ Voor 8% gewijzigd door AMD1800 op 02-02-2026 19:52 ]
Prima als ik redelijk in de buurt van huis ben ja maar als ik zelf nog 100km ofzo moet nee daar gaat mijn backup. (die je dan net zal zien die dag nodig heb)Kluus schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:25:
[...]
Het is geen onderhandeling toch, je kan gewoon zeggen dat je alleen een tubolito hebt en waarschuwen dat die duur zijn, graag of niet. Ff de prijs voor een nieuwe bij mantel zoeken en met een tikkie afhandelen. Heb je zelf gelijk weer een frisse nieuwe.
Was vandaag trouwens echt zo'n dag, gisteren ketting vervangen, schijnbaar zat quicklink niet 100% dus vanmorgen vloog ketting er opeens af.
Quicklink zat nog muurvast aan 1 kant, zie die dan maar eens los te krijgen.
Gelukt en ketting er weer op en quicklink nu wel goed vast.
Niet helemaal opgelet daarbij en ketting liep niet goed door kooi...
Ja dat gaan we dus onderweg niet meer oplossen.
Eind van dag op werk even derraileurkooi los en ketting goed erop.
Terwijl ik dat deed merkte ik dat achterband wel erg leeg was, bijgepompt en zag dat er latex ontsnapte dat ging hem dus ook niet worden.
Snel dynaplug erin en weer pompen, fixed.
En ketting eigenlijk net te laat vervangen (na 4000km, tooltje gaf net na de 0.5 aan) want slaat soms over, hopenlijk trekt dat bij met paar ritjes anders is het weer 100 euro voor casette...
[ Voor 43% gewijzigd door DDX op 02-02-2026 20:17 ]
:strip_exif()/f/image/JKwZMotfOwgJceViOh0w4yiJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Top zo'n tweedehands fiets met ketting zonder quicklink waarvoor je 2 verlengstukken nodig hebt om hem alsnog niet open te krijgen. Geloof dat mijn kettingpons aan vervanging toe is
Was sowieso al op zoek naar iets sterkers. Na zadeltasjes, quickracks, tailfins, banden, tubeless sealant en pompjes
Met deze uit het jaar ??? breek ik eerder mijn pols dan de pennetjes
[ Voor 4% gewijzigd door TheTinusNL op 02-02-2026 21:48 ]
Informaticus of vakkundig Googler?
@TheTinusNL .. zit je ketting dan niet veel te vast...? Want een veel grotere hefboom heb je meestal niet. En als je eerder alles krom trekt dan het pinnetje eruit duwt.. dan zit het te vast (ondanks wel of geen hefboom). Of .... Hij zat niet recht op het pinnetje door speling bv
Ik vind dat vingertje altijd zo moeilijk te zien, dan is er maar 1 oplossing; altijd zelf groetenr0g3r schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:05:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf meestal geen initiatiefnemer van de groet ben, maar ik zal hem wél altijd beantwoorden mits ik hem op tijd waarneem. En als ik dan wel in een sociale bui ben, blijft het toch meestal bij een hoofdknik of een van de hoods omhoog getild wijsvingertje.
Wel een leuke variant op de immer terugkerende fietspomp -en zadeltasjesdiscussie!
Ik doe het eigenlijk in de winter ook veel vaker, als ik met bar weer iemand zie fietsen, wandelen of hardlopen, dan vind ik een groet altijd wel passend. Sowieso is het leuk om op je racer of MTB te laten zien dat het anders kan. Groeten, goed remmen, ruimte geven, het maakt mijn ritjes leuker als er een glimlach op iemands gezicht komt.
Alleen mensen die hun hond niet kort houden of onder appèl die gun ik geen blik waardig
Als er meerdere mensen zijn dan stop ik nooit, maar iemand alleen vraag ik altijd of alles goed is. Zeker als er een beetje radeloos gekeken wordt. Afgelopen week lag een oudere vrouw in de berm, toen ben ik ook gestopt, maar 2 omstanders hadden al een ambu gebeld, en ze was bij kennis, dus toen was het ook weinig zinvol om erbij te blijven staan.Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Deze kettingpons had ik ook, en was inderdaad hard werken, nog een uur lang afdruk in je handpalm...
Nu een Parktool CT-5 en die is echt wel een heel stuk prettiger, ook al oogt ie fragiel.
---------------
Parktool CT-4.2TheTinusNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]
Top zo'n tweedehands fiets met ketting zonder quicklink waarvoor je 2 verlengstukken nodig hebt om hem alsnog niet open te krijgen. Geloof dat mijn kettingpons aan vervanging toe is
Was sowieso al op zoek naar iets sterkers. Na zadeltasjes, quickracks, tailfins, banden, tubeless sealant en pompjes... wat is nou de gouden tip voor een kettingpons? Met mijn ervaring tot nu toe lijkt alles van plastic per definitie al af te vallen...
Hij wil.
Hier een ketting splitser met een plastic handvat en plastic hendel. Het is dan gemakkelijker om te voelen hoeveel kracht je zet en of je wel echt recht erop zit.TheTinusNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]
Was sowieso al op zoek naar iets sterkers. Na zadeltasjes, quickracks, tailfins, banden, tubeless sealant en pompjes... wat is nou de gouden tip voor een kettingpons? Met mijn ervaring tot nu toe lijkt alles van plastic per definitie al af te vallen...
Ik heb een Campagnolo ketting en daar zit een handleiding van hier tot Tokyo bij van wat wel en vooral wel niet mag. Bij het verwijderen van de pin breekt de rand af en zo meer kracht nodig dan normaal. Die pin moet dan vervangen worden en dan ook de schakel nog. Ik ben daarom overgestapt op een Quicklink en de speciale vervangende kettingstukje bewaar ik lekker nog.
De Parktool CT-4.2 geeft inderdaad een goed gevoel en controle tijdens het splitsen.
@Tinusvolkel Het is dat ik aan de reacties begrijp dat dat ding aan je ketting een kettingpons is 
Ik heb geloof ik een BBB BTL-05 of zoiets wat i.i.g. lijkt op de genoemde Parktool qua concept. Kost amper moeite om een pin er uit te drukken
Ik heb geloof ik een BBB BTL-05 of zoiets wat i.i.g. lijkt op de genoemde Parktool qua concept. Kost amper moeite om een pin er uit te drukken
Ik gebruikte onlangs de Topeak “All Speeds” kettingpons. Fijn ding. Het was weliswaar mijn eerste keer dat ik een ketting zelf inkortte, maar het ging allemaal heel soepeltjes.
weet je zeker dat de pons op precies de goed plek zit? Luistert vrij nauw, een milimeter te ver naar links of rechts en je zit al op de kettingschakel zelf met het pinnetje van de pons; en dan kan je draaien tot je een ons weegt...TheTinusNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]
Hier de parktool ct-3.2 duur ding relatief maar had hem destijds nodig omdat het zo’n beetje de enige tool was waar flattop kettingen in paste (hopelijk is dat inmiddels anders). Het is wel een erg fijn ding in ieder geval.
Heb de PRO Team chainbreaker, werkt prima voor flattop SRAM road en eagle MTB kettingen.
De kettingpons die in m'n Decathlon fietsgereedschapkoffertje zit is ook een prima ding. Paar keer gebruikt en werkt uitstekend. Is ook los verkrijgbaar vlgs mij en el cheapo uiteraard
Ik heb een kettingspons van 10 jaar oud ofzo en die werkt prima op sram 12 speed kettingen ?Kluus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:42:
Hier de parktool ct-3.2 duur ding relatief maar had hem destijds nodig omdat het zo’n beetje de enige tool was waar flattop kettingen in paste (hopelijk is dat inmiddels anders). Het is wel een erg fijn ding in ieder geval.
Nog gekocht in tijd van 10 speed.
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 03-02-2026 09:59 ]
Apart, de topeak die ik ook heb werkt in ieder geval echt niet. Gisteren toevallig weer een half uur aan het klooien geweest daarmee voor ik me herinnerde dat ik een specifieke pons had daarvoor.DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Ik heb een kettingspons van 10 jaar oud ofzo en die werkt prima op sram 12 speed kettingen ?
Nog gekocht in tijd van 10 speed.
Misschien ligt het specifiek aan die topeak die ik ook heb dan. Gelukkig is die parktool sowieso wel een fijn ding in gebruik doordat hij wat groter is dan de standaard tools.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 03-02-2026 10:06 ]
Gouden tip weet ik niet. Maar ik heb de CT-33 van Parktool en die werkt heel fijn: https://www.mantel.com/park-tool-ct-33-kettingponsenTheTinusNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
Tijdje geleden zocht ik oplossing om spurcycle op m'n factor ostro te monteren, met dank aan @mr.DJ95 3d print en spurcycle netjes onder de garmin mount.
Nog even geluidverschil tussen de hidemybell en de spurcycle :
Heeft er hier iemand ervaring met een wielset van Wheelsfar? Best mooie (high-end specs) voor het geld:
Hub: DT Swiss 240 + 54T
Hoogte: 50mm
Intern: 24mm
Extern: 30mm
Spaken: Sapim cx-ray + Black Brass
Mat zwart + no holes in rim bed
Gewicht: 1377gram
Prijs (shipping + duty prepaid): $1269 - $85 (korting) = $ 1185 --> ~ € 1010,-
BlaBlaBla
Wheelsfar is hetzelfde bedrijf als Farsports. Farsports maakt de eigen lijn met een paar variaties en bij Wheelsfar kun je wat meer customizen. Ze doen dit al lang - één van de eerderen uit China die een Direct 2 Consumer model begon - en staan bekend als betrouwbaar.Strider schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:20:
Heeft er hier iemand ervaring met een wielset van Wheelsfar? Best mooie (high-end specs) voor het geld:
Zelf geen ervaringen met hun producten. Op het Weightweenies forum is een vrij lang Farsports dedicated topic als je wat meer wilt uitpluizen: https://weightweenies.sta...ic.php?p=1966335#p1966335
Yes heb ik. Enorm tevreden over! Is mijn tweede wielset van Farsports al. Voorheen een setje clinchers. Op de huidige rij ik inmiddels alweer 4 jaar en het zijn gewoon heel betrouwbare wielen in combinatie met de DT Swiss 240 naven. Ik heb nagenoeg dezelfde velgen als jij, maar dan de 44mm, 21mm 28mm.Strider schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:20:
Een keer een kapot achterwiel gehad (stoeprandje te hard opgeknald). Toen een vervangende velg besteld en om laten spaken door de onvolprezen @ElGreco .
If it aint fixed, it's broken.
Ik zit met een lastig euvel op mijn fiets waar ik nog niet de oplossing voor heb. Ik vind het lastig om concreet op te schrijven wat exact het probleem is. Dus mocht het niet duidelijk zijn dan hoor ik heel graag.
De armen / pedalen van mijn fiets gaan na een aantal keer fietsen steeds losser zitten, althans zo lijkt het:
De armen / pedalen van mijn fiets gaan na een aantal keer fietsen steeds losser zitten, althans zo lijkt het:
- Als ik kracht zet met mijn handen lijkt er speling te zitten in de BB
- De schroeven van de armen zitten nog gewoon vast (alsof de armen toch heel langzaam van de crank afschuiven)
- Als ik de armen iets te strak vast zet dat in de BB een kraak te horen, doe ik hem los dan zit er standaard al te veel speling op.
- De BB moet vervangen worden?
- De crank / schroef / armen moet vervangen worden?
Ik heb een press-fit bottom bracket. Volgens mij kan ik dan niet bij de lagers?DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:31:
Haal je crank er eens uit en voel je lagers.
als je de crank en spindle eruit haalt, kan je met je vingers voelen of er zijdelingse beweging zit in je lagers (de binnenste lager schaal moet alleen rond draaien, die hoort geen fractie van een mm opzij te kunnen).kielkiel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Ik heb een press-fit bottom bracket. Volgens mij kan ik dan niet bij de lagers?
Moet je bij elke type BB kunnen voelen, behalve bij ouderwetse dingen als square taper bb's enzo)
even afhankelijk van het type cranks, als je het idee hebt dat die losser gaan zitten, dan kan het ook dat zijn, maar dat is wel een gek issue.. om wat voor cranks gaat het? en heb je bv een preload adjuster, wave washer, ... of ander soort spacers op de spindle zitten?
Wat ook niet duidelijk is in je verhaal, of de cranks ook echt losser gaan zitten, of dat dat alleen maar lijkt...?
Als je een momentsleutel hebt, kan je dat misschien checken..
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 03-02-2026 16:55 ]
Zoiezo slim om eens in de zoveel tijd even crank eruit te halen/zaken te bekijken.
Bij dub heb je bijvoorbeeld plastic vulstukjes om van 30mm 29mm te maken, die slijten ook en daarna slijt je dub as.
Zo heb ik al eens een dub crank mogen weggooien, gelukkig is een vervanging niet heel prijzig.
Als je zo'n probleem hebt kan je crankarm vaster zetten en lijkt het probleem 'opgelost' maar dat is het dan niet.
Bij dub heb je bijvoorbeeld plastic vulstukjes om van 30mm 29mm te maken, die slijten ook en daarna slijt je dub as.
Zo heb ik al eens een dub crank mogen weggooien, gelukkig is een vervanging niet heel prijzig.
Als je zo'n probleem hebt kan je crankarm vaster zetten en lijkt het probleem 'opgelost' maar dat is het dan niet.
[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 03-02-2026 17:04 ]
Ik ben een leek op het gebied van cranks, maar kan het een shimano hollowtech zijn? Ik haal regelmatig de crank / trapas eruit en maak de binnenkant schoon. Ik zie daar zover ik mij kan herinneren alleen 2 kunststof ringen met een ruimte ertussen maar niet iets wat lijkt op lagers? Of zijn die kunststof ringen toevallig de lagers?Prulleman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:54:
[...]
als je de crank en spindle eruit haalt, kan je met je vingers voelen of er zijdelingse beweging zit in je lagers (de binnenste lager schaal moet alleen rond draaien, die hoort geen fractie van een mm opzij te kunnen).
Moet je bij elke type BB kunnen voelen, behalve bij ouderwetse dingen als square taper bb's enzo)
even afhankelijk van het type cranks, als je het idee hebt dat die losser gaan zitten, dan kan het ook dat zijn, maar dat is wel een gek issue.. om wat voor cranks gaat het? en heb je bv een preload adjuster, wave washer, ... of ander soort spacers op de spindle zitten?
Wat ook niet duidelijk is in je verhaal, of de cranks ook echt losser gaan zitten, of dat dat alleen maar lijkt...?
Als je een momentsleutel hebt, kan je dat misschien checken..
Iemand ervaring met oordopjes op bij het fietsen? Mijn oog viel op de JLab Epic Sport ANC 3, deze houdt windgeruis tegen maar laat andere geluiden door. Aangezien ik de laatste tijd veel alleen fiets is een muziekje erbij wel fijn. Heb op dit moment nog oudere airdpods maar daar hoor je alleen maar wind en ben bang dat ze bij het fietsen er uit vallen.
Ja ervaring mee, als medeweggebruiker. Doe je medeweggebruikers een lol en doe gewoon geen oordopjes in.Kindrih schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:42:
Iemand ervaring met oordopjes op bij het fietsen? Mijn oog viel op de JLab Epic Sport ANC 3, deze houdt windgeruis tegen maar laat andere geluiden door. Aangezien ik de laatste tijd veel alleen fiets is een muziekje erbij wel fijn. Heb op dit moment nog oudere airdpods maar daar hoor je alleen maar wind en ben bang dat ze bij het fietsen er uit vallen.
Wandelaars/fietsers die teveel in hun eigen wereldje zitten verstopt met oordopjes in en geen idee hebben wat overige weggebruikers doen zijn superirritant
Maar goed trek je niks van mijn antwoord aan want denk dat ik 1 van de weinigen ben die er zo over denkt...
Geen oordopjes aub in het verkeer. Ik rij met een bone conduction headset en dat werkt oké, mits niet te luide muziek.Kindrih schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:42:
Vorige week als test eens met mijn JBL Tour Pro 2 dopjes gereden, ambient aware aan. Het is veel beter dan gewone oordopjes, laat staan met ANC. Toch voel ik mij niet veilig met oordopjes, je hoort gewoon veel minder.
Mijn test was om 6.00 in de ochtend, dan heb ik het gehoor niet direct nodig bij het fietsen, maar met drukker verkeer is het no-go.
Als je muziek wil luisteren, hooguit bone conduction is veilig te noemen. De Shokz openrun2 heeft fijn geluid.
[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 03-02-2026 20:39 ]
Neen. Was vorige keer nog een helletocht in de regen, maar toch voornamelijk bergaf. Je kan wel een rugzak afgeven bij de start, die je dan daar boven kan afhalen met dan verse kledij of iets anders.pier87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:01:
Vraagje, over les3ballons weet iemand hier of je na het finishen van dit evenement een mogelijkheid is om teruggebracht te worden bij de start?
Terugfietsen is ook een prima optie hoor, dan komen er 22 km extra bij
Het is zover, de Aeroo is gearriveerd 
Moet nog even wachten op m'n stuurpen, die lijkt morgen binnen te komen, dus hopelijk dit weekend tijd om alles te monteren.
:strip_exif()/f/image/MG7RKqbGRipONfxbLFuYpTc8.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi verpakt moet ik zeggen. Heb het al even naast m'n huidige stuur gehouden en handpositie etc vergeleken, lijk hiermee zo'n 6-8cm meer van m'n onderarmen op het stuur te kunnen laten rusten in aerotuck positie. Natuurlijk nog niet met shifters gemonteerd geprobeerd, dus vandaar de marge op m'n meting.
Voelt zo in de hand ook niet eens smal aan, terwijl het op de hoods toch maar 30cm is. Erg benieuwd hoe het aanvoelt op de fiets.
Moet nog even wachten op m'n stuurpen, die lijkt morgen binnen te komen, dus hopelijk dit weekend tijd om alles te monteren.
:strip_exif()/f/image/MG7RKqbGRipONfxbLFuYpTc8.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi verpakt moet ik zeggen. Heb het al even naast m'n huidige stuur gehouden en handpositie etc vergeleken, lijk hiermee zo'n 6-8cm meer van m'n onderarmen op het stuur te kunnen laten rusten in aerotuck positie. Natuurlijk nog niet met shifters gemonteerd geprobeerd, dus vandaar de marge op m'n meting.
Voelt zo in de hand ook niet eens smal aan, terwijl het op de hoods toch maar 30cm is. Erg benieuwd hoe het aanvoelt op de fiets.
Heb je een foto van hoe/wat/wast er nu geprint is/ hoe het gemonteerd is?DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:20:
Tijdje geleden zocht ik oplossing om spurcycle op m'n factor ostro te monteren, met dank aan @mr.DJ95 3d print en spurcycle netjes onder de garmin mount.
[YouTube: hidemybell vs spurcycle]
Wil ooit nog eens een Aero FI mount voor mijn Wahoo maken en printen
@Kindrih Gewoon niet doen.
Vorig jaar 2x gehad dat iemand zó in zijn/haar eigen bubbel zat met oortjes op en ondanks meerdere keren bellen opeens afsloeg op moment dat ik wilde gaan inhalen
[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 03-02-2026 22:48 ]
1 dopje mono is niks mis mee. Niet twee doen inderdaad; en gewoon niet te hard zetten, geen podcasts waar je met concentratie naar luistert etc.Kindrih schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:42:
En ook géén noise cancelling gebruiken. Ik heb zelf nu JLab Go air pop, nooit uitgevallen. (kan ik ook slechts mono gebruiken want de andere heeft de wasmachine niet overleefd)
In spotify laat ik een playlistje maken met 180BPM; hij vult het met mijn favo muziek; ik fiets er heerlijk op.
---------------
Je kan inderdaad naar de Shokz openrun kijken zoals @Ramon 73 ook al zegt, die heb ik ook en zeker de laatste generatie is heel prima. Dan heb je niets in je oren en hoor je je omgeving ook gewoon.Kindrih schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:42:
Als ik muziek op zet gebruik ik die, maar eigenlijk heb ik persoonlijk maar een hekel aan met muziek op fietsen, ook solo. Ff rust en wat fluitende vogeltjes aan mijn kop vind ik ook wel lekker.
JaPrulleman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:01:
@TheTinusNL .. zit je ketting dan niet veel te vast...?
Risico van tweedehands zullen we maar zeggen. Maar hij is inmiddels los zonder polsen of kettingponsen te breken
Want een veel grotere hefboom heb je meestal niet. En als je eerder alles krom trekt dan het pinnetje eruit duwt.. dan zit het te vast (ondanks wel of geen hefboom). Of .... Hij zat niet recht op het pinnetje door speling bv
Ja meerdere keren gecheckt of hij er goed op zat en ook meerdere pinnetjes geprobeerd, maar heb ook bij verse nieuwe kettingen al moeite met die kettingpons. Dus dank voor de tips allen over welke kettingponsen jullie tevreden over zijnPolariteit schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:39:
[...]
weet je zeker dat de pons op precies de goed plek zit? Luistert vrij nauw, een milimeter te ver naar links of rechts en je zit al op de kettingschakel zelf met het pinnetje van de pons; en dan kan je draaien tot je een ons weegt...
Informaticus of vakkundig Googler?
Betrouwbare partij. Vraag altijd nog even voor een (extra) korting.Strider schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:20:
Heb 3 wielsets van ze. 2x voor race en 1x voor MTB. Volledig customized naar mijn wensen
Mijn 1e set bestelde ik ergens in 2019. Daar heb ik ~35k mee gefietst totdat ik een spaakbreuk had, (deels) door eigen toe doen.
Ik geloof dat een deel van hun wielsets ook UCI certified is (oid).
[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 04-02-2026 10:02 ]
Ik heb nu van Rolfstone tijdens het fietsen vaak alleen het rechter dopje in. Nog nooit last gehad van loskomen of iets. Soms als geluid ietsje minder werd kon ik het oortje wel weer beter erin steken / beetje bijdraaien maar dat is het dan ook. Zijn de Riva, maar ik zie dat ze alleen nog de Nova Sport verkopen. Sowieso zijn heel veel dopjes die ze hadden of koptelefoons niet meer te bestellen. Of het gaat niet zo goed met ze of er komt een nieuwe lineup...kielkiel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:18:
[...]
Ik ben een leek op het gebied van cranks, maar kan het een shimano hollowtech zijn? Ik haal regelmatig de crank / trapas eruit en maak de binnenkant schoon. Ik zie daar zover ik mij kan herinneren alleen 2 kunststof ringen met een ruimte ertussen maar niet iets wat lijkt op lagers? Of zijn die kunststof ringen toevallig de lagers?
Maar ik zou me dus vooral beperken tot aan 1 kant een dopje in. Rechts dan voornamelijk omdat je dan met links het verkeer achter en naast je goed kan horen.
is dat zodat je de lagers beter kan horen, of wat?orange.x schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:17:
[...]
Ik heb nu van Rolfstone tijdens het fietsen vaak alleen het rechter dopje in. Nog nooit last gehad van loskomen of iets. Soms als geluid ietsje minder werd kon ik het oortje wel weer beter erin steken / beetje bijdraaien maar dat is het dan ook. Zijn de Riva, maar ik zie dat ze alleen nog de Nova Sport verkopen. Sowieso zijn heel veel dopjes die ze hadden of koptelefoons niet meer te bestellen. Of het gaat niet zo goed met ze of er komt een nieuwe lineup...
Maar ik zou me dus vooral beperken tot aan 1 kant een dopje in. Rechts dan voornamelijk omdat je dan met links het verkeer achter en naast je goed kan horen.
Ben wel benieuwd naar de freehub van m'n nieuwe wielen, maar dat moet nog even op zich laten wachten jaborft schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:19:
is dat zodat je de lagers beter kan horen, of wat?
Die kunstof ringen die je ziet zijn waarschijnlijk afdicht ringen, daarachter zitten je lagers verstopt, maar let op, bij sommige merken (zoals Shimano) is het niet de bedoeling dat je dit verder uit elkaar haalt..kielkiel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:18:
[...]
Ik ben een leek op het gebied van cranks, maar kan het een shimano hollowtech zijn? Ik haal regelmatig de crank / trapas eruit en maak de binnenkant schoon. Ik zie daar zover ik mij kan herinneren alleen 2 kunststof ringen met een ruimte ertussen maar niet iets wat lijkt op lagers? Of zijn die kunststof ringen toevallig de lagers?
Lijkt inderdaad een vreemd issue, kan je nog eens posten welke cranks je hebt zodat we weten met wat voor systeem we te maken hebben? Je zicht Shimano Hollotech, dat kan, zijn je cranks dan ook van Shimano en dus met een preload dop en knijp pakking op de linker cranck, of heb je een ander systeem zoals SRAM waar je de cranks in elkaar draait op een centrale bout op de rechter crank en dan mogelijk links een preload ring? (Of nog iets anders).
Als je het niet precies weet misschien eens een foto plaatsen dan kunnen mensen hier het vast herkennen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 04-02-2026 15:05 ]
Ik beschouw Farsports als een van de OG "direct to consumer" Chinese wielbouwers. Ik kocht er in 2018 mijn eerste setje Chinese wielen via hun Wheelsfar.com website, gesterkt in mijn keuze omdat ze toen een van de weinigen waren met UCI-gekeurde wielen. Altijd zeer tevreden van geweest.Strider schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:20:
Heeft er hier iemand ervaring met een wielset van Wheelsfar?
Die UCI certificatie is wel een beetje een wassen neus vind ik.
Die vereisen een impact test van 40j, terwijl zelfs de merken die sub 1000g 50mm wielen maken op 80/90j testen. En dat zijn dan vaak wielen met een beperkt maximaal gewicht van 90-100kg.
Die vereisen een impact test van 40j, terwijl zelfs de merken die sub 1000g 50mm wielen maken op 80/90j testen. En dat zijn dan vaak wielen met een beperkt maximaal gewicht van 90-100kg.
Mooi filmpje hierover :
[ Voor 45% gewijzigd door DDX op 04-02-2026 15:54 ]
Wassen neus of niet: als een bedrijf de moeite doet om zo'n certificaat te behalen, dan is de kans dat ze morgen met de noorderzon vertrokken zijn behoorlijk klein.
Gelukkig zijn er de dag van vandaag ook Nederlandse importeurs die hun Chinese leverancier hebben doorgelicht en er een vertrouwensband mee hebben opgebouw. Zo kan daare met extra vertrouwen (en aftersales) kan kopen
Gelukkig zijn er de dag van vandaag ook Nederlandse importeurs die hun Chinese leverancier hebben doorgelicht en er een vertrouwensband mee hebben opgebouw. Zo kan daare met extra vertrouwen (en aftersales) kan kopen
En netjes garantie geven/recalls doen, oh wacht dan stopt die dropshipper.
En recalls vanuit china hoef je ook niet echt te verwachten denk ik.
Of gewoon informeren bij bijvoorbeeld @ElGreco wat hij kan leveren.
En recalls vanuit china hoef je ook niet echt te verwachten denk ik.
Of gewoon informeren bij bijvoorbeeld @ElGreco wat hij kan leveren.
Is dat met Elitewheels ook niet zo dacht ik? Die waren ook bezig om al hun wielen UCI certified te krijgen dacht ik. En die bouwen ook wielen voor rebranders maar dat heb ik niet zeker.CyberThijs schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Ik beschouw Farsports als een van de OG "direct to consumer" Chinese wielbouwers.
[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 04-02-2026 18:33 ]
---------------
Benieuwd hoeveel duurder ons leven als fietser gaat worden, gaan ze opeens onze brandstof belasten...
https://nos.nl/artikel/26...r-meer-als-je-veel-snoept
Dat wordt banaantjes vastbinden aan je bovenbuis…DDX schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:24:
Benieuwd hoeveel duurder ons leven als fietser gaat worden, gaan ze opeens onze brandstof belasten...
Ik was nooit zo van het ontbijten. 🥞 maar het is verbazingwekkend hoeveel lekkerder ik fiets met een goed pannenkoekenontbijt. Geen fade aways, snel herstel na een explosieve inspanning, etc, etc..
Zo te lezen is de invoering nog niet zo simpel. Ik ga ervanuit dat zelfgemaakte pannenkoeken betaalbaar blijven. 😄
Zo te lezen is de invoering nog niet zo simpel. Ik ga ervanuit dat zelfgemaakte pannenkoeken betaalbaar blijven. 😄
Geen gummybeertjes meer mee in ieder gevalDDX schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:24:
sapphire schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:44:
[...]
Heb je een foto van hoe/wat/wast er nu geprint is/ hoe het gemonteerd is?
Wil ooit nog eens een Aero FI mount voor mijn Wahoo maken en printen

en 3d file : https://www.printables.co...ro-mount-spurcycle-holder
De factor mount heeft een gopro connector (zie foto1) maar ik heb een extra gopro adapter onder de garmin plek gezet, k-edge opzetstukje paste ook gewoon.
Lamp er nu nog opzetten gaat dingetje worden, het opzetstukje gaat er niet ver genoeg op zegmaar.
Maargoed bij mij kan de lamp nogsteeds op de mount erachter.
En eventueel kan dit helpen :
https://framesandgear.com...-extension-mount-aluminum
Ziet er beter uit en stuk luider dan de hidemybell dus tevreden
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 04-02-2026 20:28 ]
Ah nou snap ik het, maar de GoPro mount in dat geprinte ding kun je dus niet gebruiken?DDX schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:27:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en 3d file : https://www.printables.co...ro-mount-spurcycle-holder
De factor mount heeft een gopro connector (zie foto1) maar ik heb een extra gopro adapter onder de garmin plek gezet, k-edge opzetstukje paste ook gewoon.
Lamp er nu nog opzetten gaat dingetje worden, het opzetstukje gaat er niet ver genoeg op zegmaar.
Maargoed bij mij kan de lamp nogsteeds op de mount erachter.
En eventueel kan dit helpen :
https://framesandgear.com...-extension-mount-aluminum
Ziet er beter uit en stuk luider dan de hidemybell dus tevreden
En lekker geluidje hoor die Spurcycle, of het luider is vind ik lastig op je filmpje, sowieso helderder!
Overigens mochten mensen zo’n Ali Spurcycle kloon overwegen….. alleen doen als je nooit in de regen fietst
Ding roest als een gek en na een paar maanden doet het alleen nog maar een doffe tik ipv ping.
offtopic:
Black inc. met witte letters
Dubbel nvm.
[ Voor 97% gewijzigd door sapphire op 04-02-2026 20:56 ]
Misschien als je dat blokje iets bewerkt kan je hem er nog verder opschuiven.sapphire schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Ah nou snap ik het, maar de GoPro mount in dat geprinte ding kun je dus niet gebruiken?
Of als je een andere gopro mount hebt, want als je naar plaatje bij de 3d file staat past het daar wel :
Maar voor mij maakt het niet uit, heb lamp liever erachter.
En bel achteraan even geprobeerd maar dan zit hoek bel niet handig en ook onhandiger te bedienen.
Op filmpje komt het lastig over.En lekker geluidje hoor die Spurcycle, of het luider is vind ik lastig op je filmpje, sowieso helderder!
Maar zeker onderweg valt geluid van de hidemybell gewoon erg tegen.
Kan stuk erger bij de wielen :offtopic:

Maar ik heb de zwarte versie van de decals :
[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 04-02-2026 21:12 ]
Mijn tweede setje Chinese wielen komt dan ook van ElitewheelsMistraller schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:32:
[...]
Is dat met Elitewheels ook niet zo dacht ik? Die waren ook bezig om al hun wielen UCI certified te krijgen dacht ik. En die bouwen ook wielen voor rebranders maar dat heb ik niet zeker.
Ik heb ook een eigen merk hub. Doet het prima, alleen is een 6-pal (in elk geval de mijne) wel heel luid. Bellen niet nodig als ik de benen stilhouCyberThijs schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Mijn tweede setje Chinese wielen komt dan ook van Elitewheels. Ook daar heel tevreden van. Waar ik bij mijn FarSports wielen had gekozen voor echte DT-Swiss 350 naven ben ik bij Elitewheels gegaan voor hun eigen RD13 hub: ook een ratchet style hub. Sinds de patenten van DT-Swiss vervallen zijn kun je prima "generieke" ratchet hubs krijgen .
---------------
Het enige nadeel van non dt swiss ratchet hubs is dat als ze stuk gaan op fietsvakantie je met een waardeloos wiel zit opgescheept (dit overkwam mij vorig jaar in Livigno op dag 2) terwijl je met dt swiss veel meer kans hebt dat je zo ergens een nieuwe ratchet kan scoren.
In de elders zeer populaire CSC wielen passen volgens mij gewoon DT Swiss ratchets. Zullen niet de enige Chinezen zijn waarbij dat past?
Hij wil.
Dat zou dan prima zijn inderdaad, maar iets om in de gaten te houden. In mijn geval ging het om een totaal ander systeem dan DT swiss (maar wel ratchet) waar niet even snel aan te komen was. Maar dat was ook geen chinees merk.klaaas schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:34:
In de elders zeer populaire CSC wielen passen volgens mij gewoon DT Swiss ratchets. Zullen niet de enige Chinezen zijn waarbij dat past?
Die ervaring heeft me wel doen besluiten om voortaan voor DT swiss te gaan persoonlijk. Het heeft me wel een setje goeie klimwielen opgeleverd (Roval Alpinist) die daar in Livigno relatief goed geprijst waren (en ja, die hebben DT swiss naven).
Er zijn inderdaad Chinese naven waarbij de ratchet op die van DT lijkt ontwerp technisch, maar toch andere maten heeft. Hierdoor past een DT Swiss ratchet niet, in geval van nood, of als het ooit gewoon versleten raakt.
Functionaliteit en werkting is inderdaad dezelfde, maar uitwisselbaarheid niet gegarandeerd. Soms heb je pech, soms heb je geluk.
Functionaliteit en werkting is inderdaad dezelfde, maar uitwisselbaarheid niet gegarandeerd. Soms heb je pech, soms heb je geluk.
Ratchets die bij DT Swiss kapot gaan? Dat heb ik gelukkig zelf nog nooit hoeven te ervaren. Mijn idee is dat dit bomb-proof is. Heb zowel 350/240/180 in mijn wielen. Mijn laatste wielset 180 EXPKluus schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:02:
Het enige nadeel van non dt swiss ratchet hubs is dat als ze stuk gaan op fietsvakantie je met een waardeloos wiel zit opgescheept (dit overkwam mij vorig jaar in Livigno op dag 2) terwijl je met dt swiss veel meer kans hebt dat je zo ergens een nieuwe ratchet kan scoren.
Enige waarmee ik een issue gehad heb is de 360 3-pawl hub. Daar heb ik de body vervangen en was het issue opgelost.
@Kluus heeft het overDix0r schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:06:
[...]
Ratchets die bij DT Swiss kapot gaan? Dat heb ik gelukkig zelf nog nooit hoeven te ervaren. Mijn idee is dat dit bomb-proof is. Heb zowel 350/240/180 in mijn wielen. Mijn laatste wielset 180 EXP![]()
Enige waarmee ik een issue gehad heb is de 360 3-pawl hub. Daar heb ik de body vervangen en was het issue opgelost.
non
dt swiss ratchet hubs, niet over het echte werk.Check.ElGreco schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:08:
[...]
@Kluus heeft het overnon
dt swiss ratchet hubs, niet over het echte werk.
Ik kan me overigens wel een recall herinneren van de 240EXP. Dat was de 1e batch naar het EXP systeem.
DT Swiss stuurde me toen nieuwe ratchets toe.
Tja, maar stroop of poedersuiker erop wordt net zo duur alsof je er bladgoud er op legt of truffel op schaaft.bwernsen schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:50:
Ik was nooit zo van het ontbijten. 🥞 maar het is verbazingwekkend hoeveel lekkerder ik fiets met een goed pannenkoekenontbijt. Geen fade aways, snel herstel na een explosieve inspanning, etc, etc..
Zijn wel producten die volgens mij behoorlijk lang houdbaar zijn. HAMSTERUUUUH!esphome schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Tja, maar stroop of poedersuiker erop wordt net zo duur alsof je er bladgoud er op legt of truffel op schaaft.
Even gecheckt en het zat verkeerd in mijn hoofd. Iemand had DT Swiss bodies op CSC naven gezet. Dat ging prima. Zegt dus nog niet alles over de ratchets, alleen dat ze aan de ratchet kant iig gelijk genoeg zijn aan DT.ElGreco schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:08:
[...]
@Kluus heeft het overnon
dt swiss ratchet hubs, niet over het echte werk.
Hij wil.
Pfff.. januari was maar een matige maand qua fietsen. Wel wat ritjes kunnen doen, maar achtereenvolgens sneeuw, griep en een ingreep in mijn gezicht met de bijbehorende hersteltijd maakten dat ik bij lange na niet zoveel kilometers heb kunnen maken als ik heb gehoopt. Wel tussendoor zowel een schoen- als een bikefit kunnen doen, dus daar zal het als het goed is niet meer aan liggen...
Nu zijn zowel de sneeuw als de griep hier de deur uit, en de hechtingen zijn uit mijn gezicht, dus ik kan weer. Aankomende 2,5 maand staan in het teken van toewerken naar mijn eerste century, dus lekker kilometers wegtrappen. Heel veel zin in.
Nu zijn zowel de sneeuw als de griep hier de deur uit, en de hechtingen zijn uit mijn gezicht, dus ik kan weer. Aankomende 2,5 maand staan in het teken van toewerken naar mijn eerste century, dus lekker kilometers wegtrappen. Heel veel zin in.
Dan ga ik mijn sportvoeding wel in het buitenland bestellen als het hierdoor in Nederland duurder wordt.DDX schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:24:
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Invoerheffing net zoals btw bij douaneblitzkrieg schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:15:
[...]
Dan ga ik mijn sportvoeding wel in het buitenland bestellen als het hierdoor in Nederland duurder wordt.
Wat ik gezien heb van de regels is het doel om suikerhoudende eindproducten te belasten; geraffineerd/bewerkt voedsel dus.guapper schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:21:
Gaat dat alleen over producten waar suiker aan is toegevoegd, of raakt dit ook jouw suikerbidon?
Ik zou verwachten dat de basale ingrediënten ongemoeid blijven. De beste workaround is dus vooral zelf veel gaan bakken in de keuken denk ik
Dat doen ze bij de verbruiksbelasting op frisdranken ook niet.
Zeker wel: https://www.douane.nl/ond...nvoeren-uit-niet-eu-land/blitzkrieg schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Dat doen ze bij de verbruiksbelasting op frisdranken ook niet.
Als u uit een niet-EU-land accijnsgoederen of verbruiksbelastinggoederen invoert in Nederland, dan moet u accijns of verbruiksbelasting betalen.
Dat is als een bedrijf importeert, niet als particulier voor eigen gebruik. Uk wens ze veel succes met het controleren van mijn pakketje met 2 buitenbanden, een cassete en een doos repen.
Alle drie zullen een HS code hebben op de commerciële factuur die toegevoegd is aan je zending. De douaneheffingen, invoer btw en overige heffingen worden bepaald obv de HS (of Taric) code, die aangeeft wat voor type goederen je invoert.blitzkrieg schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:50:
[...]
Dat is als een bedrijf importeert, niet als particulier voor eigen gebruik. Uk wens ze veel succes met het controleren van mijn pakketje met 2 buitenbanden, een cassete en een doos repen.
Er is hier geen onderscheid tussen een bedrijf en een consument.
Gelukkig is merendeel van mijn energie gewoon suikerwaterRequiem19 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:28:
[...]
Wat ik gezien heb van de regels is het doel om suikerhoudende eindproducten te belasten; geraffineerd/bewerkt voedsel dus.
Ik zou verwachten dat de basale ingrediënten ongemoeid blijven. De beste workaround is dus vooral zelf veel gaan bakken in de keuken denk ik.
En anders ga ik gewoon suikerbiet kopen.
Dan bestel je toch gewoon in een EU land waar geen suikertaks op sportvoeding geheven wordt, bijvoorbeeld in Duitsland. Daar kost een fles coca cola ook maar € 1,25 ofzo.
Zien anderen er overigens ook de ironie in van suikertaks op sportvoeding? Ik kan er in ieder geval hartelijk op lachen.
Het duurt niet lang meer en je kunt in Nederland met de auto vanuit Amsterdam via Kleve naar Antwerpen rijden en terug en je bent nog goedkoper uit als je een keer tankt, een paar flessen shampoo en een doos gelletjes meeneemt.
Zien anderen er overigens ook de ironie in van suikertaks op sportvoeding? Ik kan er in ieder geval hartelijk op lachen.
Het duurt niet lang meer en je kunt in Nederland met de auto vanuit Amsterdam via Kleve naar Antwerpen rijden en terug en je bent nog goedkoper uit als je een keer tankt, een paar flessen shampoo en een doos gelletjes meeneemt.
Mag ik nog eens de banden discussie aanhalen? Sta weer voor de keuze nieuwe bandjes te kopen voor het seizoen, en weer die vraag; 26mm of 28mm. Het moeten sowieso de Pirelli P Zero (met biba) worden, de GP5000's die worden zo snel plat?
Waar ik de afgelopen twee jaar constant op 26mm heb gereden neemt nu ineens de twijfel toe. De bandjes komen op ARC1650 62mm DT Swiss velgen... Wat ik me dus afvraag, ligt 28mm net zo mooi als 26mm op de velg, en merk je die 2mm echt?
Waar ik de afgelopen twee jaar constant op 26mm heb gereden neemt nu ineens de twijfel toe. De bandjes komen op ARC1650 62mm DT Swiss velgen... Wat ik me dus afvraag, ligt 28mm net zo mooi als 26mm op de velg, en merk je die 2mm echt?
Het is zover hoor, ik heb zojuist de Aeroo gemonteerd.
Nog niet uitgebreid geprobeerd, heb helaas griep te pakken dus alleen even 50 meter in de straat heen en weer gedaan. Moet zeggen dat dat erg goed voelde. Die 30cm tussen de hoods is wel wat smaller dan m'n 38cm hiervoor, maar het voelt niet als een extreem verschil.
Nog niet helemaal tevreden met hoe m'n stuurlint er op zit, maar dat doe ik nog wel een andere keer opnieuw. Is bij zo'n vreemd gevormd stuur toch ff wat lastiger om écht strak te krijgen.
Huidige setup:
:strip_exif()/f/image/Bf2LEBOVDRKZ6n9m2XuCylR1.jpg?f=fotoalbum_large)
En mocht iemand het stuur nog van bovenaf willen zien:
Nog niet uitgebreid geprobeerd, heb helaas griep te pakken dus alleen even 50 meter in de straat heen en weer gedaan. Moet zeggen dat dat erg goed voelde. Die 30cm tussen de hoods is wel wat smaller dan m'n 38cm hiervoor, maar het voelt niet als een extreem verschil.
Nog niet helemaal tevreden met hoe m'n stuurlint er op zit, maar dat doe ik nog wel een andere keer opnieuw. Is bij zo'n vreemd gevormd stuur toch ff wat lastiger om écht strak te krijgen.
Huidige setup:
:strip_exif()/f/image/Bf2LEBOVDRKZ6n9m2XuCylR1.jpg?f=fotoalbum_large)
En mocht iemand het stuur nog van bovenaf willen zien:
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic