De eerste buitenrit (50 KM) van het jaar achter de rug en het goed. Helaas was het nog af en toe bewolkt, gelukkig had ik op het laatste moment toch nog de mouwtjes aangedaan. En zo snel de zon er door kwam voelde je de extra warmte meteen in de armen trekken. Andere wielrenners hadden de langebroek/beenstukken aan en ook arm stukken terwijl ik al de eerste kleur op blote benen kreeg.
Wat mij opviel ten opzicht van het binnen fietsen is dat het buiten veel lichter trapt en je voelt ook meteen de extra kracht als je die zet(rocker zou dit emuleren). Op de binnenfiets op een Wahoo Core is dat nu totaal niet en bij het virtueel schakelen voel je eerst even een verzwaring en dan weer terug naar wat de zwaarte zou moeten zijn voor die versnelling.
Het fietsen op de Wahoo Core voelt voor mij aan, alsof je op vals plat fietst en er hangt gewoon iets aan de fiets wat afremt. Nu drie maanden binnen gefietst en dan weer de wei in is toch wel fijn. Wind mee en wind tegen is nu weer een factor en het opzoeken van de droge stukken op de weg en de ass-saver had ik ook opzitten.
De hartslag was ook veel hoger buiten, binnen heb je constant zicht op die waarden en temporiseer je veel meer. Dan op de dijk, met de wind in rug over 46 km/u zittend en dan ook over maximale hartslag zonder dat echt te merken was. Dat komt volgens mij omdat de koeling is zoveel beter buiten. Binnen bij 5 graden en twee ventilatoren merk ik zeker wel en ben dan echt blij dat die hartslag weer omlaag gaat.
Mooi, de eerste rit zit erop en nu nog veel meer ritten doen voordat het straks weer saai wordt op de binnenfiets. Maar goed, zonder binnenfiets had nu wel weer opnieuw, de conditie moeten opbouwen.
Nu kon ik meteen gaan.
Update: De dag daarna was het nog een keer zulk mooi weer me wel de gehele weg een lekker zonnetje op de bol. Dus nog een keer dezelfde rit gereden waar de wind wel iets gedraaid. Het ging dan niet meer zo hard als de dag daarvoor, dit omdat het meeste kruit al verschoten was.

Een goed begin zo met zelfs twee dagen en nu komt er weer regen en zo wordt het weer fiets poetsen en binnenfietsen.
[
Voor 10% gewijzigd door
esphome op 26-02-2026 16:54
. Reden: Nog een keer ]