4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Ik denk dat dit per persoon verschilt. Ik had na zo'n 2-3 dagen al nergens meer last van (überhaupt weinig last).
En ging na 2 weken alweer hardlopen, fietsen had ik denk ik al eerder kunnen doen, maar ik durfde het niet aan
Maar, ik heb hier collega's rondlopen die twee weken aan het aanstellen waren lastig liepen, die hadden duidelijk meer hersteltijd nodig.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en met 2-3 weken rekening houden. (Het is toch een, soort van, essentieel onderdeel
[ Voor 38% gewijzigd door Taedium op 09-09-2025 12:26 ]
Enige ingreep waarbij ik zelf niet de hechtingen heb verwijderd.
Ken ook verhalen met nabloedingen, "zo groot als een sinasappel", "de ene werd helemaal zwart" dus het kan ook langer duren. Succes!
[ Voor 15% gewijzigd door blitzkrieg op 09-09-2025 12:39 ]
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
guapper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:39:
Na de ingreep naar huis gereden op de fiets??

Nb; en die vraag mag je gewoon stellen hoor, ook hier hoeft geen taboe op en je ziet wel hoe veel mannen dit laten doen. En het is ook relevant, ik vroeg me destijds dezelfde dingen af.
[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 09-09-2025 13:11 ]
Jaaaaa de jeweetwelkater gebruiken we in de familie ook altijd maar wist niet of dat een algemeen bekende uitdrukking isFrenz64 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:50:
Hoe herstel je normaal van een wondje of blessure @sapphire ? Dat is een aardige indicatie of het snel over is of langer duurt. Bij mij ging het vlotjes, dagje gevoelig en daarna doorrrr (ego herstel duurde wat langer, je bent toch een jeweetwelkater voor wie zo oud is dat hij zich Jan, Jans en de kinderen herinnert uit de Libelle)
Mja ego zal wel meevallen, dat dat niet meer werkt is toch juist de bedoeling? Verder herstel ik wel redelijk vlot geloof ik
3 weken fietsen is toch wel een ding, weekje prima maargoed gaat dus helemaal afhangen van vanalles.
Nou hoop ik niet dat @Frenz64 dezelfde ingreep heeft gehad als die theepot, want dat was wel wat anders dan een vasectomie.sapphire schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:17:
[...]
Jaaaaa de jeweetwelkater gebruiken we in de familie ook altijd maar wist niet of dat een algemeen bekende uitdrukking is![]()
Mja ego zal wel meevallen, dat dat niet meer werkt is toch juist de bedoeling? Verder herstel ik wel redelijk vlot geloof ik
# weken fietsen is toch wel een ding, weekje prima maargoed gaat dus helemaal afhangen van vanalles.
Alsof dat een garantie is voor een rustig ritje. Of roer ik nu weer een verkeerd thema aanblitzkrieg schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:41:
[...]
Of in ieder geval door je vrouw gereden moeten worden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik fietste toen nog niet intensief; geen skippyballen maar wel duurde het hier vrij lang voor de wondjes goed dicht waren. Maar over het algemeen zou ik het na een weekje wel weer aandurven hoor, zolang er geen spanning op de huid komt. Zorgen dat je zaakje goed ligt is natuurlijk altijd aan te radensapphire schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:13:
Iemand ervaring met een vasectomie en hoe lang fietsen dan geen goed idee is (gemiddeld)? Sommige dingen zijn wel handig als je dat weet voor een planning. Bijvoorbeeld dat niet een maand voor een toertocht doen waar je voor aan het trainen bent
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
[ Voor 98% gewijzigd door blb4 op 09-09-2025 15:52 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb een aantal jaar geleden bij de huisarts om een verwijzing gevraagd. Ik heb het daarna nooit aangedurfd om daadwerkelijk een afspraak te maken met het ziekenhuis… Het is een ego dingetje denk ik..
Dat zal erg liggen aan de winkel.Misha schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:24:
Misschien wat gek maar wat is de etiquette bij het maken van een proefrit? Kun je aankomen in je fietskleding en een tour van 1,5/2 uur doen?
Meestal maak je van tevoren een afspraak voor een proefrit, dan zullen ze ook vragen welke pedalen erop moeten zitten, dus dan kan je dat ook gelijk vragen.
Toen ik mijn huidige racefiets ging testen werd mij gezegd dat ik rustig een paar uur gaan rijden er werden zelf nog wat tips gegeven qua wegen en klimmetjes. Ik kwam daar dus inderdaad in wielertenue aan en heb een paar uurtjes rondgereden voordat ik de knoop doorhakte.
Leggen we er nu een knoop in of hakken we die door? Lastig twee onderwerpen door elkaarStevie-P schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:35:
[...]
heb een paar uurtjes rondgereden voordat ik de knoop doorhakte.

Als je je zadeltasje doorhakt, dan heb je er toch niks meer aan? Sta je dan met je ballen ...crimby schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:40:
[...]
Leggen we er nu een knoop in of hakken we die door? Lastig twee onderwerpen door elkaar
Ben ook in voor een geintje maar hoeveel zever moet ge nu doorscrollen om echt iets interessants te lezen. Pfff
Ik denk dat dit meestal geen probleem is, maar gewoon een kwestie van overleggen. Ik heb voor de aanschaf van de Merida die ik op 't oog had een proefrit gemaakt bij 't Merida Experience center, daar was 't geen enkel probleem om een paar uur weg te blijven.Misha schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:24:
Misschien wat gek maar wat is de etiquette bij het maken van een proefrit? Kun je aankomen in je fietskleding en een tour van 1,5/2 uur doen?
??? Dezer dagen toch best wat interessante en relevante discussies voorbij gekomen. Noem dat maar gezever…jorrefunk schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:59:
Sta (alweer) op het punt dit topic te verlaten.
Ben ook in voor een geintje maar hoeveel zever moet ge nu doorscrollen om echt iets interessants te lezen. Pfff
Even je nr 2 hobby 3 weken aan de kant, tbv je nr 1 hobbysapphire schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:17:
[...]
3 weken fietsen is toch wel een ding, weekje prima maargoed gaat dus helemaal afhangen van vanalles.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
QFTMcMiGHtY schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:58:
Nou fiets ik vaker dan..
Ik heb de ingreep op een dinsdagmiddag ondergaan en zat op zaterdag weer prima op de fiets.[b]
Iemand ervaring met een vasectomie en hoe lang fietsen dan geen goed idee is (gemiddeld)? Sommige dingen zijn wel handig als je dat weet voor een planning. Bijvoorbeeld dat niet een maand voor een toertocht doen waar je voor aan het trainen bent
Als tip had ik gekregen om kort voor het vertrek naar het ziekenhuis goed te douchen en schone kleren aan te trekken. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik was de twee dagen erna wat ongedurig. Geen pijn, maar het was ook niet prettig om lang te zitten.
Zoveel mensen, zoveel ervaringen. Zoals bij mij ging het goed, maar je hoort ook vervelende verhalen. Garantie tot de deur !
Succes
sapphire schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:13:
[...]
Hier een paar maanden geleden onder het mes gegaan, zelfde ervaringen, beetje ongemakkelijk gevoel. De ingreep opzich stelde niks voor.Stillekracht schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:08:
[...]
Ik heb de ingreep op een dinsdagmiddag ondergaan en zat op zaterdag weer prima op de fiets.
Als tip had ik gekregen om kort voor het vertrek naar het ziekenhuis goed te douchen en schone kleren aan te trekken. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik was de twee dagen erna wat ongedurig. Geen pijn, maar het was ook niet prettig om lang te zitten.
Zoveel mensen, zoveel ervaringen. Zoals bij mij ging het goed, maar je hoort ook vervelende verhalen. Garantie tot de deur !
Succes
Ik heb een dag echt niets gedaan en de dag erna heb ik weer gefietst met de bakfiets. Wel rustig aan, en iedere dag een beetje meer. Meeste last had ik nog van de hechtingen aan een kant die nog niet helemaal opgelost waren, maar fietsen ging wel prima. Een goede zittende fietsbroek waar de naden van de zeem een beetje uit de ''richting'' waren deed wonderen.
Tien dagen later weer aan het gravelen in de Eifel.
Succes !
[ Voor 3% gewijzigd door Turbosjaak op 10-09-2025 11:46 ]
Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21
Niet dat ik er van sta te kijken (ik weet hoeveel je fietst), maar toch, a little bit more information than I neededMcMiGHtY schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:58:
Nou fiets ik vaker dan..
Sorry @jorrefunk
On topic dan: mijn Links / Rechts balans is in een maand (eerste ritjes) van 57% 43% gegaan naar 51% / 49%, dat zit nu dus binnen een 'normale' range, jihaa! Nu het wattage in beide benen weer naar een acceptabel niveau krijgen.
Maar waar ga je het laten doen? Ik wilde destijds in het ziekenhuis en daar had ik weinig zelf te plannen. Ik stond al een half jaar op de wachtlijst en toen werd ik op een dinsdag in april ofzo gebeld dat ze die week op vrijdag ineens plek hadden want ze hadden een afbeller. Dat overviel me dus die heb ik geskipped.sapphire schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:26:
Allemaal bedankt voor de ervaringen/adviezen....ga ze mee nemen in mijn wel overwogen besluit....

Als je bij zo'n huisarts gaat die het als hobby doet kan je waarschijnlijk wel sneller terecht.
Verder vond ik dit wel een goede discussie hoor, redelijk eenduidige adviezen ook, voor hier!
Leuke hobbyKluus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:41:
[...]
Als je bij zo'n huisarts gaat die het als hobby doet kan je waarschijnlijk wel sneller terecht.
Besteld, ik laat je weten of het wat isMistraller schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:48:
Ik kwam dit tegen op ali
Een remklauw spreider. Leek mij handig. Is dit een clone van iets of gewoon een slim ding en iemand al ervaring mee?
[Afbeelding]
https://nl.aliexpress.com/item/1005009774840568.html
Overigens best wel tevreden van de afhandeling van Buycycle, mag toch zeggen dat ik volledig ontzorgd ben geweest in de verkoop van mijn fiets. Ergens in Slowakije is ook iemand heel tevreden, heeft me 5 sterren gegeven en mijn centjes stonden de dag na levering op rekening.
Dit keer in de cadans van 80 proberen te blijven i.p.v. in de 90 p/m (truttel versnelling). De vorig keer ging het niet goed toen de hartslag 157 bereikte, had het toen niet in de gaten gehouden. Nu kon ik op tijd omlaag schakelen en net voor de top weer zwaarder toen de cadans over de honderd ging. De 26 achter was nu te licht en de 22 achter ging nu prima.
Dus op tijd omlaag schakelen en dan kan er waarschijnlijk ook weer even later weer aangezet worden.
De snelheid zakte niet onder 11km en voor het gevoel ging toch het echt langzamer. De afdaling was ook veel leuker omdat ik er niet al door zat. Met een 50x14 haal je net over de 50km/u en dan kun je beter de benen stil houden en genieten van wind en snelheid.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dat ligt ook wel een beetje aan je niveau, niet? Ik ben nog steeds slecht met klimmen, maar alweer een heel stuk beter dan begin voorjaar, toen ik nog niet snapte dat je niet gewoon compleet voluit moet gaan zoals op 't Kopje wel werkt...KW25 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:27:
Wat voor klimmetje heb je het over? Op welke klim in NL rijd je met 11kmh naar boven?
Nog geen idee, ik ben nog aan het twijfelden, het hoe en wat laat ik even in het midden om niet teveel off-topic te gaanKluus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:41:
[...]
Maar waar ga je het laten doen? Ik wilde destijds in het ziekenhuis en daar had ik weinig zelf te plannen. Ik stond al een half jaar op de wachtlijst en toen werd ik op een dinsdag in april ofzo gebeld dat ze die week op vrijdag ineens plek hadden want ze hadden een afbeller. Dat overviel me dus die heb ik geskipped.Uiteindelijk nog een keer over geslagen omdat dit in de zomervakantie viel en toen kon ik eind september terecht wat me beter uit kwam.
Verder vond ik dit wel een goede discussie hoor, redelijk eenduidige adviezen ook, voor hier!
Binnenkort maar eens de huisarts bellen om eens te bespreken. Ze is gek genoeg om het inderdaad zelf te doen, dingen wegsnijden spaart ze ook op zodat ze dan een hele middag achter elkaar dat soort dingen kan doen ipv afspraak op het ziekenhuis en eerlijk is eerlijk ze dat het super netjes.
Of ik dit bij de huisarts zou laten doen weet ik alleen niet.
En ja dit was een verrassend eensgezind onderwerp
ik ben uiteindelijk ook via via aan een huisarts gekomen die dit gewoon heel veel doet
Read the code, write the code, be the code!
Maar op mijn achterband met nog geen 3500km begin ik ditzelfde proces ook al lichtjes waar te nemen, terwijl mijn vorige achterband, die ik bij 5600km verving (ik wilde naar 32mm, maar deze had ook een sneetje op het loopvlak) dit nog veel minder had.
Herkennen andere Pirellibandengebruikers deze typische slijtage en kan het kwaad zo aan de zijkant? De voorband gaat binnenkort sws vervangen worden, maar de achterband wil ik nog wel een paar duizend km mee door.
Verder ben ik eigenlijk wel tevreden over deze banden, ok ze zijn behoorlijk lastig om de velg te krijgen, maar de lekbestendigheid is tot nu toe na 9k km 100% gebleken.
:strip_exif()/f/image/EInuiZ7wZlbXyjWuhjTcaD7z.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe is de bandenspeling in je frame?r0g3r schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:05:
Ik zie al enige tijd de onderstaande slijtage op mijn tubeless Pirelli voorband. Oké, begrijpelijk want de band is 9000km oud, hoewel ik op het loopvlak de slijtageindicatie-putjes nog steeds kan zien.
Maar op mijn achterband met nog geen 3500km begin ik ditzelfde proces ook al lichtjes waar te nemen, terwijl mijn vorige achterband, die ik bij 5600km verving (ik wilde naar 32mm, maar deze had ook een sneetje op het loopvlak) dit nog veel minder had.
Herkennen andere Pirellibandengebruikers deze typische slijtage en kan het kwaad zo aan de zijkant? De voorband gaat binnenkort sws vervangen worden, maar de achterband wil ik nog wel een paar duizend km mee door.
Verder ben ik eigenlijk wel tevreden over deze banden, ok ze zijn behoorlijk lastig om de velg te krijgen, maar de lekbestendigheid is tot nu toe na 9k km 100% gebleken.
[Afbeelding]
In dat geval kun je beter de vraag stellen "zit er nog vlees op jouw frame"la_fusion schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:52:
[...]
Hoe is de bandenspeling in je frame?
Het is een gravelframe dus clearance tot zo'n 50mm past makkelijk. En in de bochtjes doe ik doorgaans niks geks, ik wil nog wat jaartjes van deze hobby blijven genietenla_fusion schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:52:
[...]
Hoe is de bandenspeling in je frame?
dan zijn die plekken waarschijnlijk door het rijden met vrij lage druk, ik zie dat op mijn MTB bij de achterband ook sterker dan bij de voorband, door het continu (ver) indrukken van de band (achter meer gewicht erop) slijten de wangen wat harder. Achter zie je dan wat sneller van die strepen.r0g3r schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:05:
[...]
Het is een gravelframe dus clearance tot zo'n 50mm past makkelijk. En in de bochtjes doe ik doorgaans niks geks, ik wil nog wat jaartjes van deze hobby blijven genieten
/edit, hier zie je het vooral aan de buitenkant, terwijl je het door inveren, meer zou verwachten over de hele wang.. misschien komt het juist door 1 of een paar ritjes waarbij de achterband serieus druk heeft verloren, en dit stuk als contact vlak is gebruikt
[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 11-09-2025 13:14 ]
Hier ook tevreden met deze band, weet niet of je al een tyremonkey hebt, maar daarmee kreeg ik hem een stuk makkelijker op de velg.r0g3r schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:05:
Verder ben ik eigenlijk wel tevreden over deze banden, ok ze zijn behoorlijk lastig om de velg te krijgen,
Als 't echt niet lukt met je handen gebruik ik een EasyTire, die, om weer een beetje bij 't vorige populaire onderwerp in dit topic te blijven, in ons clubje steevast met verlostang wordt aangeduid. Wat natuurlijk niet helemaal klop, of 't moet verlossen van 't probleem dat je de band niet over de velg krijgt zijn....Tinusvolkel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:23:
[...]
Hier ook tevreden met deze band, weet niet of je al een tyremonkey hebt, maar daarmee kreeg ik hem een stuk makkelijker op de velg.
Ik heb dat ook gehad met precies dezelfde band. Heb er nog een tijdje mee doorgereden omdat het loopvlak nog goed was, uiteindelijk wel vervangen. 9k km haal ik helaas niet met deze banden.r0g3r schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:05:
Ik zie al enige tijd de onderstaande slijtage op mijn tubeless Pirelli voorband. Oké, begrijpelijk want de band is 9000km oud, hoewel ik op het loopvlak de slijtageindicatie-putjes nog steeds kan zien.
[Afbeelding]
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Mijn GP4000s hadden vroeger dezelfde symptomen. Kan je nog perfect mee rondrijden. De integriteit zit niet in dat verdwenen laagje, maar wel en de vezels die nu zichtbaar zijn.r0g3r schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:05:
[Afbeelding]
Dit kwam ook bij mij niet van het wrijven tegen het frame. Maar waarschijnlijk ook door ouderdom en vervorming. Slijtage zoals we zeggen.
Ter info : Geen dynaplug racer micro, maar bij fashion for cycling zijn er nog (enkele) dynaplug racer pro's ter beschikkingGWBoes schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:54:
[...]
Ik heb een nieuwe. Gobik pouch, super klein ding maar past zoals het nu lijkt een mini elektrische pomp, multitool en dynaplug racer (micro) in (zodra die ergens op voorraad is
)
edit: en nu al uitverkocht
[ Voor 3% gewijzigd door schoene op 11-09-2025 18:07 ]
Tldr: bij 40 km/h is het verschil tussen de snelste aero racemonsters en dit:

Ongeveer 40 watt (zonder berijder) of 27 watt (met berijder).
Het verschil tussen de snelste aero bakken en de langzaamste aero bakken is ongeveer 12 watt bij 40 km/h. Echt een klein verschil dus.
(bij 40 km/h gaat het om de windsnelheid, dus 30 km/h fietsen met windsnelheid van 10 km/h tegen levert grosso modo hetzelfde effect op).
Conclusie; als je van een (oudere?) niet zo aero fiets gaat naar een echte aero racer, kun je best wat winnen. Als je twijfelt tussen de aero racers zelf, gaat het niet mega veel verschil maken welke sneller/langzamer is.
Snelste overigens de nieuwe Factor (eq aequo met de Cervelo S5 als er iemand op de fiets zit).

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 11-09-2025 18:05 ]
Het is een schroefje die zorgt dat je achterderailleur hanger gespannen blijft ofzo zie:
https://www.canyon.com/en...-hanger-no.21/116977.html

Je hebt waarschijnlijk ook nog een c-clip nodig en het weer spannen van de veer (binnenin) kan wel eens tikken op de vingers geven dus rustig aan en een veiligheidsbril op.jostefa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:10:
Mijn achterderailleur (shimano) begon rond te draaien nadat ik het achterwiel eruit had gehaald. Uiteindelijk bleek dat te komen doordat er een schroefje was losgetrild en verdwenen. Ik kan dit schroefje echter nergens vinden op internet, waarschijnlijk omdat ik de verkeerde zoekterm gebruik. Canyon verkoopt wel een soortgelijk schroefje, maar 20 euro voor een schroefje vind ik wel erg prijzig.
Het is een schroefje die zorgt dat je achterderailleur hanger gespannen blijft ofzo zie:

Of je laat het door de LBS doen.
[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 11-09-2025 18:28 ]
Als je een foto plaats waar dit schroefje zou moeten thuis horen volgens jouw wordt het verhaal over het 'ronddraaien' van jouw derailleur wat duidelijker.jostefa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:10:
Mijn achterderailleur (shimano) begon rond te draaien nadat ik het achterwiel eruit had gehaald. Uiteindelijk bleek dat te komen doordat er een schroefje was losgetrild en verdwenen. Ik kan dit schroefje echter nergens vinden op internet, waarschijnlijk omdat ik de verkeerde zoekterm gebruik. Canyon verkoopt wel een soortgelijk schroefje, maar 20 euro voor een schroefje vind ik wel erg prijzig.
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dat 'schroefje' (nokje) is de blokkering van de derailleurkooi. Met andere woorden je hebt gewoon een nieuwe derailleurkooi nodig of je bent zo handig dat je daar een zelf gemaakt nokje in kan schroeven/klinken.jostefa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:34:
Dit is hetzelfde schroefje maar op mijn oude fiets. Ik zit te denken om gewoon een boutje met een moertjes op te vullen en die er in te draaien.
[Afbeelding]
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Minder rolweerstand ja, aerodynamisch ligt dat ff andersesphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:13:
Daar kan bijna een motorband in en dat kan nog wel eens minder weerstand bieden dan een tubeless band. Breder is immers minder weerstand....toch!?
Met mijn aero fiets merk ik zeker ook bergafwaarts voordeel. Maar dat kan natuurlijk ook door 't extra gewicht dat ik mee tors komenRequiem19 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:04:
Voor de Nerds: https://www.cyclingnews.c...ested-12-aero-bikes-2025/
[Afbeelding]
Het verschil tussen de snelste aero bakken en de langzaamste aero bakken is ongeveer 12 watt bij 40 km/h. Echt een klein verschil dus.
(bij 40 km/h gaat het om de windsnelheid, dus 30 km/h fietsen met windsnelheid van 10 km/h tegen levert grosso modo hetzelfde effect op).
Conclusie; als je van een (oudere?) niet zo aero fiets gaat naar een echte aero racer, kun je best wat winnen. Als je twijfelt tussen de aero racers zelf, gaat het niet mega veel verschil maken welke sneller/langzamer is.
Snelste overigens de nieuwe Factor (eq aequo met de Cervelo S5 als er iemand op de fiets zit).
[Afbeelding]
Bij de nieuwere Shimano-derailleurs is het inderdaad gewoon een schroefje; je ziet het schroefdraad duidelijk zitten. Op mijn andere fiets zit ook een schroef, die ik er inmiddels vanaf heb gehaald en overgezet. Ik ga het zelf wel wat moois in elkaar prutsen. Bedankt voor de hulp.orlok schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:45:
[...]
Dat 'schroefje' (nokje) is de blokkering van de derailleurkooi. Met andere woorden je hebt gewoon een nieuwe derailleurkooi nodig of je bent zo handig dat je daar een zelf gemaakt nokje in kan schroeven/klinken.
Voor de liefhebbers, iets zuidelijker ligt een nog net wat mooier rondje Frankrijk (90km)Mistraller schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:01:
Vandaag dacht ik lekker een rondje in Frankrijk te rijden. Wat denk je? Geen enkel hoogtemetertje kunnen pakken. Wel regen. Zeiknat thuis.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LRQmjT6UW0D5Gizhg7gpO3tA.jpg?f=user_large)
Hoewel ik een liefhebber van afbeeldingen ben zou een link naar iets van een GPX nog mooier zijn.henri86 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:49:
[...]
Voor de liefhebbers, iets zuidelijker ligt een nog net wat mooier rondje Frankrijk (90km)
[Afbeelding]
Disclaimer: ik heb hem zelf niet gereden en het stuk door Tilburg lijkt me he-le-maal ruk, maar iemand uit die regio kan daar vast iets meer over zeggen. En je moet er iets voor over hebben hè, om de Drie Grote Rondes in Brabant te rijden hè.
@henri86 Ik heb ook wel interesse in de GPX van de mooiere ronde van Frankrijk. Dit is echt in mijn achtertuin namelijk.
https://www.komoot.com/nl...G8CtBFWuWNdqKMqe1&ref=wtd7o9 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:13:
[...]
Hoewel ik een liefhebber van afbeeldingen ben zou een link naar iets van een GPX nog mooier zijn.
bedoelde je deze?Reginas schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:21:
Voor de liefhebbers: Rondje Vuelta in Brabant.
Disclaimer: ik heb hem zelf niet gereden en het stuk door Tilburg lijkt me he-le-maal ruk, maar iemand uit die regio kan daar vast iets meer over zeggen. En je moet er iets voor over hebben hè, om de Drie Grote Rondes in Brabant te rijden hè.
@henri86 Ik heb ook wel interesse in de GPX van de mooiere ronde van Frankrijk. Dit is echt in mijn achtertuin namelijk.
:strip_exif()/f/image/tZ0BMEDtL9kCON9TkMKpLsLd.png?f=user_large)
https://www.strava.com/routes/2714283368330079916
---------------
Ik zie dat @henri86 inmiddels de GPX voor de Tour de France in Brabant in de Kempen heeft gedeeld, maar dat dit wel een gravelroute betreft.
Dit is dus hoe ik aan 350 ‘nog te fietsen’-routes kom in Komoot.
[ Voor 16% gewijzigd door Reginas op 12-09-2025 07:35 ]
ChatGPT genereert ze gewoon. Als je iets vraagt als “Maak een gpx file via fietspaden in de provincie Utrecht die de contouren heeft gelijk aan frankrijk met een lengte van zo’n 90 km en de stad Utrecht als middelpunt” dan krijg je na wat extra vragen/antwoorden een python script die een gpx file uitspuugt. Kwaliteit nog niet 100% maar toch.Webgnome schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:19:
zijn er eigenlijk tools tegenwoordig die dit soort leuke routes kunnen genereren? (ik ben lui.)
[ Voor 40% gewijzigd door blb4 op 12-09-2025 09:19 ]
ja, misschien die dan weer in komoot importeren en handmatig optimaliserenblb4 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:05:
[...]
ChatGPT genereert ze gewoon. Als je iets vraagt als “Maak een gpx file via fietspaden in de provincie Utrecht die de contouren heeft gelijk aan frankrijk met een lengte van zo’n 90 km en de stad Utrecht als middelpunt” dan krijg je na wat extra vragen/antwoorden een python script die een gpx file uitspuugt. Kwaliteit nog niet 100% maar toch.
mountainbiker
Noem jij 12watt nou een klein verschil ?!? Jij kamt je scheiding nog anders voor de marginal gains en dan vind je 12watt weinigRequiem19 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:04:
Voor de Nerds: https://www.cyclingnews.c...ested-12-aero-bikes-2025/
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook dit heb ik maar even aan ChatGPT gevraagd. Deze grafiek toont 't tijdsverschil tussen een gewone racefiets (totaal gewicht 88kg) en een aerofiets (totaal gewicht 89kg) bij een klim & afdaling van een helling met lengte van 10 km waarbij met 200W naar boven wordt gefiets. Met 10-35W aerovoordeel bij 40 km/u zit 't omslagpunt dus bij hellingen tussen de 5% en 7%, bij steilere hellingen is een lichtere niet aero fiets in 't voordeel. Dit is dus combinatie helling op + helling af en bij helling af ook de aanname dat je gewoon kunt doorrijden en niet hoeft te remmen. In de praktijk zal 't omslagpunt dus wel bij een lager % liggen. Garantie tot aan de deur....blb4 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:15:
[...]
Met mijn aero fiets merk ik zeker ook bergafwaarts voordeel. Maar dat kan natuurlijk ook door 't extra gewicht dat ik mee tors komen. Interessante vraag: weegt die 1 kg oid extra gewicht van een aero fiets zwaarder bergop dan 't extra gewicht & aero voordeel bergafwaarts?
/f/image/a0lBuCEQGHPssKrpTnt9pqi9.png?f=fotoalbum_large)
En dan kom je nog op het punt dat daalsnelheid meestal beperkt wordt door de durf en kunnen van de rijder.
Ja ik herken dat wel van 40km/u tegen een helling op. Dat is echt niet fijn en je flikkert dan ook bijna zeker van je fiets af.GWBoes schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:11:
Ik denk dat het omslagpunt veel lager ligt. Bij klimmen ga je niet met je bek plat op het stuur onderin de drops, lekker rechtop op de hoods of zelfs bovenop het stuur en dan ben je zelf een veel groter deel van het frontaal oppervlakte. Ook zijn er weinig mensen die met 40km/h een helling van 5%, laat staan 9%, opfietsen en aero voordeel neemt exponentieel af (1/2*rho*Cw*A*v^2) bij lagere snelheid.
En dan kom je nog op het punt dat daalsnelheid meestal beperkt wordt door de durf en kunnen van de rijder.
Tja, die drempels kunnen echt venijnig zijn.
Ik probeer me in andere mensen te verplaatsen ;-). Ik zou het irritant vinden om 12w meer te trappen dan nodig, maar meeste mensen hier worden pas echt enthousiast als er op een makkelijker manier echt veel te winnen is.sapphire schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:36:
[...]
Noem jij 12watt nou een klein verschil ?!? Jij kamt je scheiding nog anders voor de marginal gains en dan vind je 12watt weinig
Aero sokken zijn al snel 5-8w sneller en die kosten een paar tientjes... op de schaal van Watt per Euro is dat een stuk aantrekkelijker dan een nieuwe fiets van 10-15k.
Je kunt hier zelf een beetje mee spelen met een calculator: https://climbapedia.org/segment_timesblb4 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:46:
[...]
Ook dit heb ik maar even aan ChatGPT gevraagd. Deze grafiek toont 't tijdsverschil tussen een gewone racefiets (totaal gewicht 88kg) en een aerofiets (totaal gewicht 89kg) bij een klim & afdaling van een helling met lengte van 10 km waarbij met 200W naar boven wordt gefiets. Met 10-35W aerovoordeel bij 40 km/u zit 't omslagpunt dus bij hellingen tussen de 5% en 7%, bij steilere hellingen is een lichtere niet aero fiets in 't voordeel. Dit is dus combinatie helling op + helling af en bij helling af ook de aanname dat je gewoon kunt doorrijden en niet hoeft te remmen. In de praktijk zal 't omslagpunt dus wel bij een lager % liggen. Garantie tot aan de deur....
[Afbeelding]
Uitgangspunt bijvoorbeeld Alpe D'huez, 80kg rijder, 9kg fiets, 250w,
Scenario 1: CdA 0.36 (windtunnel CdA van de langzaamste fiets+rijder in de Cyclingnews test). Klimtijd: 1:11:06
Scenario 2: CdA 0.33 (windtunnel CdA van de snelste fiets + rijder in de Cyclingnews test). Klimtijd: 1:10:50
Scenario 3: CdA 0.36 (langzame fiets zoals in scenario 1, maar verlaging van fietsgewicht met 1kg). Klimtijd: 1:10:17.
Als je exact dezelfde 3 scenario's draait als hierboven, maar je verlaagt het stijgingspercentage van 8% naar 4%:
Scenario 1: 42:02
Scenario 2: 41:38
Scenario 3: 41:44
Dan zie je dus al dat bij een klim van 4% het aero voordeel meer oplevert dan 1kg gewichtsverlies. Dit alles overigens met een gemiddelde snelheid van 20 km/h.
Doen we het NOG een keer met een vals plat klimmetje van 1%^
Scenario 1: 26:29
Scenario 2: 25:53
Scenario 3: 26:26
Wil jij heel snel stoppen met je analyses, mijn vrouw leest hier ook mee. Voordat ik afgescheept wordt met een paar nieuwe sokken...Requiem19 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:26:
[...]
Ik probeer me in andere mensen te verplaatsen ;-). Ik zou het irritant vinden om 12w meer te trappen dan nodig, maar meeste mensen hier worden pas echt enthousiast als er op een makkelijker manier echt veel te winnen is.
Aero sokken zijn al snel 5-8w sneller en die kosten een paar tientjes... op de schaal van Watt per Euro is dat een stuk aantrekkelijker dan een nieuwe fiets van 10-15k.
12 watt vind ik ook vrij veel om er 'ff' bij te trappen.sapphire schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:36:
[...]
Noem jij 12watt nou een klein verschil ?!? Jij kamt je scheiding nog anders voor de marginal gains en dan vind je 12watt weinig
Alleen maar analyses deze over dure nieuwe fietsen dus?Sammy_tukker schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:39:
[...]
Wil jij heel snel stoppen met je analyses, mijn vrouw leest hier ook mee. Voordat ik afgescheept wordt met een paar nieuwe sokken...
Ik gebruik geen chatgpt, het eerste Frankrijk plaatje was ovaal en na wat aanpassen werd het een lange V...mountainbiker schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:23:
Net een en ander geprobeerd, maar chatgpt creeert bij mij vreemde cirkels en lijntjes, niks enigzins strava-art waardigs.
geen succes...
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Hold Taco's beer!GWBoes schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:00:
Nee, want de sokken werken net als de haaienpakken van de zwemmers, meer stof is beter.
Ideaal zou dus aero beenstukken zijn, maar dan krijg je weer koelingsproblemen.
https://sporza.be/nl/2023...-in-kuurne~1677440522244/
En zou boven een bepaalde temperatuur de UCI-sokkenhoogtepolitie er ook niet wat van vinden? Wanneer houd een sok op en wordt het een beenstuk.GWBoes schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:00:
Nee, want de sokken werken net als de haaienpakken van de zwemmers, meer stof is beter.
Ideaal zou dus aero beenstukken zijn, maar dan krijg je weer koelingsproblemen.
"Dit gebruik ik om de zon te blokken, huidkanker wil niemand toch?"blitzkrieg schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:23:
[...]
En zou boven een bepaalde temperatuur de UCI-sokkenhoogtepolitie er ook niet wat van vinden? Wanneer houd een sok op en wordt het een beenstuk.![]()
Zo netjes mogelijk verstuurd naar iemand in Duitsland afgelopen zondag. Wielen kwamen gisteren bij hem aan en hij moest nog even in Buycycle aangeven dat alles goed was. En hoppa, vandaag m'n geld ontvangen. Precies het bedrag dat wij afgesproken hadden, is geen commissie oid op ingehouden.
Wel een top ervaring zo.
Ja en dan nog een stukje lopen en dan noemen we het een triathlonWebgnome schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:25:
Is het een idee om gewoon een zwempak aan te doen.?

Dan de vraag welke aerosolen de juiste zijn want je hebt ze met een patroontje, andere zijn gewoon strak…
@Requiem19 Heb je geen lijstje met de top5 laaghangend aero-fruit-for-watts
Voila: https://www.rule28.com/bl...y-in-performance-upgradessapphire schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:02:
[...]
Ja en dan nog een stukje lopen en dan noemen we het een triathlon![]()
![]()
Dan de vraag welke aerosolen de juiste zijn want je hebt ze met een patroontje, andere zijn gewoon strak…
@Requiem19 Heb je geen lijstje met de top5 laaghangend aero-fruit-for-watts?
In volgorde hoe ik er zelf naar kijk:
- Banden
- Sokken
- Ketting waxen
- Strakke kleding
- Skin suit
- Helm
Ja die zijn er, maar wat eruit komt moet je altijd nog wel goed fine tunen. Anders krijg je een bochtencircus, onverharde stukken, wegen waar je echt niet lekker kunt fietsen etc.Webgnome schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:19:
zijn er eigenlijk tools tegenwoordig die dit soort leuke routes kunnen genereren? (ik ben lui.)
Maar bovendien gaat de charme van het creëren van strava art er dan wel een beetje af natuurlijk. Maar dat is eigenlijk met alles rond AI.
Dat gezegd hebbende: Routedoodle werkt wel aardig.
---------------
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic