Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 679 680 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier staat m'n achterlamp in het licht en donker altijd in de stand dat ie varieert tussen fel en minder fel, maar noem je dat ook knipperen? hij gaat namelijk nooit helemaal uit.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:10
EdwinW schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:06:
@Mistraller Er staat letterlijk in het artikel:

[...]

Er wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen dag/nacht. Of hierop wordt gehandhaafd, is een ander verhaal. Reflectie hoort aanwezig te zijn op de fiets, lampjes mogen (tegenwoordig) afneembaar zijn.
M.a.w. de lampjes hoeven overdag (bij voldoende daglicht) niet aanwezig te zijn op de fiets, maar reflectoren wel. Dat is zoals het staat beschreven.
Begin nou eens bovenaan het artikel te lezen.

Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.

Als dit de eisen voor overdag waren dan zouden deze zaken en complete fietsen niet algemeen te koop zijn in de winkel ofwel vergezeld gaan van een waarschuwing "Niet toegestaan op de openbare weg"

Je kunt niet naar believen de wetgeving in twee knippen en eruit trekken wat jij wilt aantonen.

Bij auto's is dit onderscheid inmiddels wel duidelijk; daar wordt het dagrijverlichting genoemd.

Het zal een kwestie van tijd zijn tot er ook voor dagrijverlichting op de fiets meer duidelijkheid komt, maar de eisen en zichtbaarheid zijn compleet anders dan in de nacht. Ik zie overigens dagrijverlichting nooit verplicht worden. TNO heeft al eerder aangetoond dat knipper beter opvalt, denk maar aan de richtingaanwijzer of een zwaailicht.

Als ik er ooit een bekeuring voor zou krijgen dan weet ik wel zeker dat oom agent bakzeil gaat halen, zo'n zaak is glansrijk te winnen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52
Ik heb maar eens een contactformulier naar de politie ingevuld. Eens kijken wat de politie er zelf over zegt..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 21:16
Mistraller schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:22:
[...]

Begin nou eens bovenaan het artikel te lezen.

Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.

Als dit de eisen voor overdag waren dan zouden deze zaken en complete fietsen niet algemeen te koop zijn in de winkel ofwel vergezeld gaan van een waarschuwing "Niet toegestaan op de openbare weg"

[...]
@EdwinW heeft toch echt gelijk. Een fiets moet, ook overdag, voorzien zijn van reflectoren. Dat staat in hoofdstuk 5 ("permanente eisen") artikel 5.9.54 van de Regeling Voertuigen. Toen ik m'n racefiets kocht kreeg ik daar keurig een zakje bij met reflectoren...

In dit artikel van onderzoekers aan de Universiteit Groningen staat het nog een keer uitgelegd: "verlichting is in Nederland geen wettelijke voertuigeis voor fietsen, in tegenstelling tot reflectoren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:18
-vaak- krijg je bij een racefiets/mtb, als je die online besteld, een setje reflectoren in een doosje erbij, wellicht om aan de wettelijke eis te voldoen. Ik ken echter niemand die ze er ook op zet. Als je een fiets bij de LBS haalt en je krijgt em netjes afgemonteerd mee, dan zitten ze er natuurlijk ook niet op. Soms krijg je het doosje met zooi mee, vaker wordt het gewoon weg geflikkerd (of op de volgende stadsfiets gemonteerd)

(ik heb nog wel een voorraadje liggen ergens in een laatje)

[ Voor 31% gewijzigd door Prulleman op 08-09-2025 11:05 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:04:
-vaak- krijg je bij een racefiets/mtb, als je die online besteld, een setje reflectoren in een doosje erbij, wellicht om aan de wettelijke eis te voldoen. Ik ken echter niemand die ze er ook op zet. Als je een fiets bij de LBS haalt en je krijgt em netjes afgemonteerd mee, dan zitten ze er natuurlijk ook niet op. Soms krijg je het doosje met zooi mee, vaker wordt het gewoon weg geflikkerd (of op de volgende stadsfiets gemonteerd)

(ik heb nog wel een voorraadje liggen ergens in een laatje)
Hoe bevestig je die reflectoren vervolgens op je klikpedalen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:18
Stevie-P schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:21:
[...]

Meestal worden er wiel/spaak reflectoren meegeleverd

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:20
[...]

Zo dus: https://www.rosebikes.nl/...daalreflector-161506?sf=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Waarom niet gewoon reflecterende tape om je benen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:51
Krijg je nog steeds een bekeuring, want het moet op de fiets zitten.

@EdwinW lekker in de bochten, not

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:21
[...]

Je moet het probleem niet verleggen: als die niet op de door jou gekozen pedalen passen of te bevestigen zijn, ligt de bal bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Maar even serieus heeft er ooit iemand een boete gekregen voor reflectoren die niet in orde waren? Licht bij een controle tot daar aan toe (been there toen ik 16 was ofzo) maar reflectoren heb ik nog nooit gehoord of een agent naar zien kijken.
En elk jaar gebeurd het me wel eens dat ik verkeerd inschat en net te laat ben en dus een stuk door schemer moet rijden en dan kom je uiteraard politie tegen maar ze kijken niet eens om.
NeBuCADnezar schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:48:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik schat dat 80% van de vrouwen groet. En die doen dat meestal als eerste.
Van de mannen ook zoiets, meestal even met het linker handje.
Wellicht speelt de regio een rol.
Ja ik zit midden in de randstad waar mensen toch al niet bekend staan om hun geweldige interesse naar een ander dus dat zal vast meespelen.
Reginas schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:52:
Veel vrouwen in mijn omgeving groeten wel (inclusief ik zelf). Hoor vaak wel dat de onderliggende gedachte is dat ze willen compenseren voor de horkerigheid waar wielrenners regelmatig om bekend staan.
Allemaal nette vrouwen dus ;)
Grappig dat je dat dus totaal niet herkend :)
mhr-zip schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:03:
[...]

Mijn ervaring is dat als er een stelletje fietst met de partner in het wiel. Dat de vrouw juist altijd groet en de man (die eigenlijk altijd op kop rijdt) juist niet groet.

Ik ben blij dat er steeds meer vrouwen gaan fietsen. Want “mannen” hebben echt al genoeg verziekt aan de status van wielrenners (behalve wij hier op Tweakers, want wij zijn allemaal heilige boontjes).

Maar het vervelende voor die vrouwen is dat ze in een macho wereld terecht komen waar ze zich in de gemiddelde bouwkeet nog voor zouden schamen.

Dus mij maakt het echt niet uit of een vrouw wel of niet groet.
Mja gek genoeg is het weinig de vrouw voorop en partner in het wiel :?

Maargoed zo erg is het bij wielrennen nu toch ook weer niet qua macho gedrag richting vrouwen? Tenminste niet erger of minder erg dan andere plekken waar groepen mannen samenkomen (gemiddeld genomen want een bouwkeet zal vast anders zijn dan in de zorg ofzo ).

In het algemeen wel anders hadden wielrenners niet zo'n slechte naam gehad helaas :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

Phydomir

Dennis

Prulleman schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:04:
Soms krijg je het doosje met zooi mee, vaker wordt het gewoon weg geflikkerd (of op de volgende stadsfiets gemonteerd)
Ik ben dan tot nu toe twee keer bestolen door m'n LBS. Geen reflectoren meegekregen :'(

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Op veel fietsschoenen zitten op de hak en de zijkant vaak reflectie stroken. Fietsbroeken hebben vaak ook een een reflectie strook, die dan in een naad zit ingenaaid. Een zadeltasje zijn ook vaak van reflectie stroken voorzien op de achterkant.

Aan reflectie heb je zo al meer tot jouw beschikking dan je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:20
Frenz64 schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:51:
Krijg je nog steeds een bekeuring, want het moet op de fiets zitten.

@EdwinW lekker in de bochten, not
Als je de bochten op de juiste manier neemt, gaat dat niet gebeuren.
(dat moet een automatisme zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:25:
[...]

Meestal worden er wiel/spaak reflectoren meegeleverd
Mag niet. Het moet op de velg of band. Op mijn commuter heb ik wel banden met reflectie want daarmee rij ik veel in het donker gedurende de winter.
esphome schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:35:
Op veel fietsschoenen zitten op de hak en de zijkant vaak reflectie stroken. Fietsbroeken hebben vaak ook een een reflectie strook, die dan in een naad zit ingenaaid. Een zadeltasje zijn ook vaak van reflectie stroken voorzien op de achterkant.

Aan reflectie heb je zo al meer tot jouw beschikking dan je zou verwachten.
Mag niet. Je moet amberkleurig op het pedaal aan zowel voorzijde als achterzijde.
Als je SPD rijdt dan kan je dus van die flatpedals erin klikken, daar zitten ze op.

Maar dan nog, reflectoren zijn pas zinvol bij koplampen die voldoende schijnen. Volkomen zinloos overdag.
Zelfs op politiefora kom ik vele discussies tegen hierover.

Ga er vanuit dat als er vrijwel geen racebanden met reflectoren te koop zijn, reflectoren tussen de spaken niet toegestaan zijn, dat dit verder gaat dan "gedogen". Anders waren verkopers en fabrikanten allang aangesproken op hun zorgplicht. (tav advies aan de klant en het product tov de wettelijke beperkingen)

---------------

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08:28

Reginas

Queen of Core Stability

sapphire schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:15:

Maargoed zo erg is het bij wielrennen nu toch ook weer niet qua macho gedrag richting vrouwen? Tenminste niet erger of minder erg dan andere plekken waar groepen mannen samenkomen (gemiddeld genomen want een bouwkeet zal vast anders zijn dan in de zorg ofzo ).

In het algemeen wel anders hadden wielrenners niet zo'n slechte naam gehad helaas :(
Om eerlijk te zijn: veel vrouwen om mij heen, inclusief ikzelf, hebben regelmatig te maken met hufterig gedrag van mannen. Varieert van ongevraagd viaducten op worden geduwd, tikken op de billen tijdens het fietsen, foute opmerkingen tot mensen die ongevraagd aan je materiaal zitten tijdens een pauze “want als vrouw weet je niet hoe je materiaal ervoor staat” tot opmerkingen tijdens een cursus van medecursisten “dat de vrouwtjes maar even moeten ophouden met kwebbelen”. Tegen een man zouden ze nooit zoiets zeggen hè? Nog los van het feit dat wij stil stonden te luisteren naar de cursusleider.

Bekende van me is ambassadeur voor een merk in de Benelux en heeft verschillende fietsen gesponsord, waaronder een vette aerobike. Hoe vaak zij wel niet te horen krijgt dat zij die fiets niet waard is, omdat zij er als vrouw er vast niet hard genoeg op kan fietsen.

Nog een pareltje: gisteren reed ik een georganiseerde toertocht met een vriendin. Zij werd een keer aangetikt op de bil door een passerende e-MTB’er en een keer ongevraagd geknuffeld door een verkeersregelaar toen we stonden te wachten. Oké, toegegeven: het was geen medefietser, maar toch niet tof.

En mijn favoriet: bekende van me is een keer boos op mij geworden, omdat ik rijd bij een ladies only-club en daarmee effectief vrouwen weghoudt uit de vrouwenpoule, waarmee hij en andere vrijgezelle mannen, minder kans hebben op het ontmoeten van een single vrouw bij een gemengde fietsclub. :'(

Ik wil liever niet de discussie over seksisme binnen en buiten de wielersport aanzwengelen in dit topic. Ik wilde alleen noemen dat er - in ieder geval in mijn sociale omgeving - regelmatig negatieve voorvallen plaatsvinden met mannelijke fietsers. Ik vind het goed om te horen dat jullie je hier niet in herkennen. Houd dat vast zou ik zeggen, dan blijft de sport prettig voor alle beoefenaars. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:31
Reginas schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:09:
[...]

Om eerlijk te zijn: veel vrouwen om mij heen, inclusief ikzelf, hebben regelmatig te maken met hufterig gedrag van mannen. Varieert van ongevraagd viaducten op worden geduwd, tikken op de billen tijdens het fietsen, foute opmerkingen tot mensen die ongevraagd aan je materiaal zitten tijdens een pauze “want als vrouw weet je niet hoe je materiaal ervoor staat” tot opmerkingen tijdens een cursus van medecursisten “dat de vrouwtjes maar even moeten ophouden met kwebbelen”. Tegen een man zouden ze nooit zoiets zeggen hè? Nog los van het feit dat wij stil stonden te luisteren naar de cursusleider.

Bekende van me is ambassadeur voor een merk in de Benelux en heeft verschillende fietsen gesponsord, waaronder een vette aerobike. Hoe vaak zij wel niet te horen krijgt dat zij die fiets niet waard is, omdat zij er als vrouw er vast niet hard genoeg op kan fietsen.

Nog een pareltje: gisteren reed ik een georganiseerde toertocht met een vriendin. Zij werd een keer aangetikt op de bil door een passerende e-MTB’er en een keer ongevraagd geknuffeld door een verkeersregelaar toen we stonden te wachten. Oké, toegegeven: het was geen medefietser, maar toch niet tof.

En mijn favoriet: bekende van me is een keer boos op mij geworden, omdat ik rijd bij een ladies only-club en daarmee effectief vrouwen weghoudt uit de vrouwenpoule, waarmee hij en andere vrijgezelle mannen, minder kans hebben op het ontmoeten van een single vrouw bij een gemengde fietsclub. :'(

Ik wil liever niet de discussie over seksisme binnen en buiten de wielersport aanzwengelen in dit topic. Ik wilde alleen noemen dat er - in ieder geval in mijn sociale omgeving - regelmatig negatieve voorvallen plaatsvinden met mannelijke fietsers. Ik vind het goed om te horen dat jullie je hier niet in herkennen. Houd dat vast zou ik zeggen, dan blijft de sport prettig voor alle beoefenaars. :)
Wat loopt er ook een volk rond. Ook wel eens goed om dit te horen, aangezien ik altijd alleen rij als man en dit soort gedrag dus nooit zie of meemaak.

Over dat groeten, hier doen de meesten het wel, al zat iemand mij net wel heel raar aan te kijken op een landweggetje toen ik ‘hoi’ zei :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@Reginas het lijkt mij best een goede om het hier, of in een eigen topic, eens over te hebben. Ergens wist ik wel dat dit soort gedrag gebeurd ( het komt vaak genoeg in het nieuws ) en het is iets wat ons allemaal aan gaat. Dit soort gedrag kan echt niet door de beugel. Zomaar mensen knuffelen etc wth..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Afgrijselijk dat sommigen dit moeten meemaken om hun hobby te kunnen uitvoeren.
Ik ga ook geen 'sorry', namens alle mannen zeggen oid, want ik kan mij totaal niet identificeren in de personen die dit doen en blijkbaar acceptabel gedrag vinden.
De vrouw des huizes heeft nog niet zulk extreem gedrag meegemaakt, wel al meerdere keren kleinerende opmerkingen als "wel goed opletten, hè meissie", als ze in de remmen moest nadat een auto haar afsneed of zich niet aan de voorrangsregels hield. Ik heb het idee dat richting mij, als man, dan veel eerder een "sorry" wordt uitgesproken of een verontschuldigend handje wordt opgestoken...

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:51
Een van mijn ervaringen met achterlicht op de racefiets en medeweggebruikers wil ik jullie niet onthouden in de discussie die hier gaande is:

Vorig jaar werd ik tijdens een fietsrit ineens door een automobilist naar de kant van de weg gemaand. Hij was druk aan het gebaren en wees naar mijn fiets, dus ik dacht dat er misschien wel iets aan de hand was wat ik zelf niet in de gaten had.
Toen we stilstonden ging het raampje open vroeg de bestuurder al wijzend naar mijn achterlicht wat dat voor soort achterlicht was. Ik was al helemaal voorbereid op het gezeik dat er zou komen over het felle en knipperende licht dat er van mijn Varia af kwam. Dus ik probeer rustig uit te leggen wat voor lampje het is (Garmin Varia) en dat ik hem door de radarfunctie ook al had opgemerkt voordat hij bij mij was en dat het lampje ook automatisch een ander knipperpatroon aanneemt als er een achteropkomend voertuig gedetecteerd wordt.

De reactie die ik vervolgens kreeg had ik echt niet zien aankomen. De man vond het fantastisch. Hij had mij kennelijk al van grote afstand gezien en was er verbaasd over hoe ver van tevoren hij mij al had opgemerkt. Het waren alleen maar complimenten en dat wou hij mij graag even laten weten.

We hebben elkaar daarna nog een fijne dag verder gewenst en hebben beiden onze weg weer vervolgd. Ik een beetje verbaasd, maar met een grote glimlach op mijn gezicht.
Zo kan het dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ik heb met even mijn onderkaak van de vloer opgeraakt maar serieus WHAT THE F*CK 8)7

Ik geloof je direct op je paarse Cinelli dat je dit niet verzint maar alle voorbeelden zijn te absurd voor woorden :X
Ik zal niet ontkennen dat ik wel eens vrouwen zie fietsen (of hardlopen for that matter) waarvan ik denk "Zo jij mag er best zijn!" maar opmerkingen maken of ongevraagd aanraken is écht zoveel grenzen over.
Ik heb ooit voor de gein een kort sprintje gedaan tegen Amy Pieters nadat zij een lokale wedstrijd gereden had en ik nog vrij fris en topfit was. Laten we het er op houden dat ze die fiets heul veel meer waard was/is dan ik _O-
Maargoed andersom geredeneerd als je op je zelf gekochte fiets dat tegen iemand zegt die meerdere fietsen gesponsored heeft gekregen zou je toch al eens goed moeten nadenken. Blijkbaar ziet die fabrikant haar als waardevoller dan diegene anders hadden ze hem wel een filets gesponsord :+
Tja ik zou ook in een ladies-only club gaan fietsen met zulke mannen in de buurt dus een beetje zijn eigen schuld :+

Bizar allemaal en (helaas) bedankt dat je me even onder m'n steen vandaan haalt, heb ik af en toe wel een beetje last van :F
VoorMeelezen schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:22:
[...]

Wat loopt er ook een volk rond. Ook wel eens goed om dit te horen, aangezien ik altijd alleen rij als man en dit soort gedrag dus nooit zie of meemaak.

Over dat groeten, hier doen de meesten het wel, al zat iemand mij net wel heel raar aan te kijken op een landweggetje toen ik ‘hoi’ zei :9~
Gemeen maar soms zó leuk O-)
Als je mensen tegen de wind in ziet ploeteren en je bent zelf ook bezig bent en hoog in je HR zit om dan voor het inhalen even een paar keer diep in te ademen en dan bij het inhalen even heel fris 'hallo' te zeggen met een big smile >:)

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 08-09-2025 13:38 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:56
Er zijn ook nog genoeg mannen die het niet kunnen hebben als ze door het andere geslacht ingehaald worden. Paar weken geleden reed ik met m'n vriendin ook een man voorbij halverwege een klimmetje om een paar seconden later weer door hem, zicht/hoorbaar zwaar inspannend, ingehaald te worden.
Hij was volgens mij ook gewoon met z'n partner aan het toeren dus waar die plotselinge aandrang om zich te bewijzen vandaan kwam... 8)7

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:40
[...]

Bizar. Werkelijk waar bizar.
Elke man kijkt wel eens naar een vrouw en elke vrouw kijkt wel eens naar een man. Maar laten we please respectvol blijven. Deze mannen mogen toch wel terug naar de jaren 1800 ofzo.

En ik maar raar vinden dat 99 van de 100 vrouwen niet terugzwaaien (en mannen vaker terugzwaaien).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Om eerlijk te zijn: veel vrouwen om mij heen, inclusief ikzelf, hebben regelmatig te maken met hufterig gedrag van mannen. Varieert van ongevraagd viaducten op worden geduwd, tikken op de billen tijdens het fietsen, foute opmerkingen tot mensen die ongevraagd aan je materiaal zitten tijdens een pauze “want als vrouw weet je niet hoe je materiaal ervoor staat”
Ik hoor mijn vrouw er eerlijk gezegd nooit over. Ze rijdt altijd solo. Wel dat ze vaak aangemoedigd wordt om ff in een groepje aan te pikken. (En dat is waarschijnlijk wel eerder dan dat ze het bij een man zouden doen) Maar dat ervaart ze niet als onvriendelijk gedrag.

Wel weer tijdens de vierdaagse (op het gevaar af dat we offtopic gaan) twee zaken die me opvielen.

Ik liep achter 2 dames. Een man in het publiek: "Kijk die heeft geen BH aan!" -O-

Vrouwen in het publiek met een bord in de lucht "Lach als je geen onderbroek aan hebt" richting mannen.

Ik vind beiden niet okee, maar er wordt door sommige vrouwen kennelijk met 2 maten gemeten.

[ Voor 19% gewijzigd door Mistraller op 08-09-2025 13:50 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 23:17
schumi1986 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Even een update:

Retour aangevraagd en aangegeven dat dit komt doordat beide wielen vervangen moeten worden, in de hoop dat Canyon met een optie tot wisselen van de wielen zou komen zodat ik snel weer zou kunnen fietsen. Dat was helaas niet het geval maar kon wel mijn fiets retour sturen ondanks dat ik net buiten de 30 dagen zat.

Afgelopen donderdag de fiets terug gestuurd en vandaag al bericht dat de fiets ontvangen is en ik mijn geld terug krijg. Het retour proces is dus prima te noemen.

Heb vandaag dan ook maar weer een nieuwe Canyon besteld met SRAM Force en een paar mooie ZIPP 404 wielen.
Hoe bevallen de Zipp 404 wielen? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Mistraller schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:45:
[...]

Ik hoor mijn vrouw er eerlijk gezegd nooit over. Ze rijdt altijd solo. Wel dat ze vaak aangemoedigd wordt om ff in een groepje aan te pikken. (En dat is waarschijnlijk wel eerder dan dat ze het bij een man zouden doen) Maar dat ervaart ze niet als onvriendelijk gedrag.

Wel weer tijdens de vierdaagse (op het gevaar af dat we offtopic gaan) twee zaken die me opvielen.

Ik liep achter 2 dames. Een man in het publiek: "Kijk die heeft geen BH aan!" -O-

Vrouwen in het publiek met een bord in de lucht "Lach als je geen onderbroek aan hebt" richting mannen.

Ik vind beiden niet okee, maar er wordt door sommige vrouwen kennelijk met 2 maten gemeten.
Ik hoor mijn zus er ook nooit over, echter weten we allemaal, dat het gebeurd. En tuurlijk word er met twee maten gemeten. Dat doet iedereen. Echter zit er een verschil tussen roepen 'Ze heeft geen bh aan' en iemand op de billen tikken of knuffelen als je er niet om hebt gevraagd. Dat mag toch duidelijk zijn?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:01
mhr-zip schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:03:
[...]

Maar het vervelende voor die vrouwen is dat ze in een macho wereld terecht komen waar ze zich in de gemiddelde bouwkeet nog voor zouden schamen.
Macho wereld?

Bij wielrenners denk (en zie) ik toch vooral mannen die net wat te veel vel over been zijn (want elk grammetje telt) of met een net wat te dikke pens in een te strak broekje met een te kort shirt (aan de voorzijde) waarbij de te dure fiets de indruk moet maken :+
Als je je als wielrenner macho voelt, moet je een keer goed in de spiegel kijken, zonder het statussymbool van die fiets die 4x duurder is dan wat je nodig hebt in de hand. _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Mistraller Moet ik nu bang zijn voor een bekeuring omdat er van de fabriek op de schoenen, fietsbroek en zadeltasje reflecterende stroken zitten!?

Die zijn niet ter vervanging, maar aanvullend en die lichten dus alleen op zoals jij ook zegt, als zij aangestraald worden. Ik kan toch moeilijk die strips eraf knippen of gaan afplakken.

Nog even over de niet Duitse versie van de Garmin Varia, die zijn in Duitsland naast de toegestane versie wel te koop, maar dan staat er "internationaal" bij. Het gebruik van de internationale versie binnen Duitsland is dan een taak van de Duitse politie om dat dan te handhaven.

@cohn Een fel knipperend rood achterlicht(en) geeft de indicatie dat er een noodstop gemaakt wordt met een voertuig. Ik vind dat zelf goed idee wat zo tijd uitspaart voor de achterligger om te bepalen hoe hard de voorganger nu afremt. En zo er niet alsnog moet na doseren en zo dan remweg te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
henri86 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:03:
[...]

.....of met een net wat te dikke pens in een te strak broekje met een te kort shirt (aan de voorzijde)
Pens == strak broekje & en een te kort shirt.

Of je moet dan positie fietskleding moeten kunnen kopen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wel bijzonder die variërende verhalen over hoe er met vrouwen op de fiets wordt omgegaan.

Mijn vriendin fietst 95% alleen in de polder in NH en heeft zelden dat ze iets geks meemaakt. Een andere vriendin fietst 10-12k per jaar net boven of of onder Amsterdam en die heeft ook weinig geks vziw. Alleen af en toe een man die een praatje begint.

Maar dat heb ik soms ook wel. Werd laatst ingehaald door een gast op dezelfde fiets als ik en daar 10 minuutjes mee opgefietst. Moet kunnen toch?

Wellicht scheelt het nogal veel waar je dus fietst. Wil de beerput niet opentrekken, maar herinner me wel eens wat gesprekken over vrouwen op de fiets met iemand uit Limburg en die dacht er toch iets anders over dan de meeste hier ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

Phydomir

Dennis

henri86 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:03:
[...]

Macho wereld?

Bij wielrenners denk (en zie) ik toch vooral mannen die net wat te veel vel over been zijn (want elk grammetje telt) of met een net wat te dikke pens in een te strak broekje met een te kort shirt (aan de voorzijde) waarbij de te dure fiets de indruk moet maken :+
Als je je als wielrenner macho voelt, moet je een keer goed in de spiegel kijken, zonder het statussymbool van die fiets die 4x duurder is dan wat je nodig hebt in de hand. _O- :+
Macho misschien niet, maar het is wel echt een mannenwereld, met gedrag wat daar bij hoort.

Maar, ik heb wel het idee dat ik tegenwoordig veel meer vrouwen op de wielrenfiets tegenkom dan een jaar of 3/4 geleden.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik stond 2 jaar terug op zo'n pondje waarbij je zelf met een draaiwiel het pondje naar de andere kant moet krijgen. Klein schuitje dus. Hele groep wielrenners last minute er ook op, denk man of 8-9 + m'n vriendin en ik. Ik draaien aan dat wiel, al die mannen grappen maken over wie de broek bij ons thuis aan hand enzo.

'Erger' dan dit is me nog niet overkomen op de fiets, dus ik prijs me gelukkig ;-).

ps, waren (uiteraard?) wielrennende mannen die 'wat op leeftijd' waren. Die maken toch het snelste van die dad-jokes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Webgnome schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:00:
[...]

Ik hoor mijn zus er ook nooit over, echter weten we allemaal, dat het gebeurd. En tuurlijk word er met twee maten gemeten. Dat doet iedereen. Echter zit er een verschil tussen roepen 'Ze heeft geen bh aan' en iemand op de billen tikken of knuffelen als je er niet om hebt gevraagd. Dat mag toch duidelijk zijn?
Nou moet ik zeggen dat de dames die voor mij liepen hier fors op aansloegen. Het moge wat mij betreft duidelijk zijn dat beiden echt niet kunnen. Het gaat om de context. Als je ergens in een drukke omgeving staat en je raakt puur per ongeluk iemands bilpartij aan, dan is die aanraking technisch niet anders dan die tik.

Toch is die tik, net als die belachelijke opmerking, seksueel van aard en dus even onwenselijk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
esphome schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:16:
@Mistraller Moet ik nu bang zijn voor een bekeuring omdat er van de fabriek op de schoenen, fietsbroek en zadeltasje reflecterende stroken zitten!?
Nee, maar je kunt niet stellen dat je de juiste reflectoren hebt bij nacht of slecht zicht. Leuk dat ze op je schoenen zitten, maar ze horen op je pedalen aldus de wet. :)
maar dan staat er "internationaal" bij.
Klopt en dit is de zorgplicht die je als verkoper cq. producent hebt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ondertussen probeer ik nu al zovaak een verslagje met foto's hier te plaatsen maar crashed de pagina steeds en zijn én de foto's niet geupload en is mijn verhaal verdwenen. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:04

Kluus

Gang is alles

Ik fiets heel vaak in verschillende groepen en ik heb ook nooit zoiets meegemaakt, zelf herken ik me er al totaal niet in maar ook bij medefietsers heb ik dit gedrag richting vrouwen nog nooit gezien. Wel bizar om te lezen inderdaad en heftig om dit zo regelmatig voor de kiezen te krijgen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:08

Secsytime

Automagisch

Kluus schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:07:
Ik fiets heel vaak in verschillende groepen en ik heb ook nooit zoiets meegemaakt, zelf herken ik me er al totaal niet in maar ook bij medefietsers heb ik dit gedrag richting vrouwen nog nooit gezien. Wel bizar om te lezen inderdaad en heftig om dit zo regelmatig voor de kiezen te krijgen lijkt mij.
Dit gedrag komt mij ook niet bekend voor, misschien toch meer iets van de randstad?

Het enige waar ik last van heb zijn die gasten die "helm" roepen. Dit zijn overigens wel altijd mannen.. zet je toch aan het denken..

[ Voor 5% gewijzigd door Secsytime op 08-09-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Secsytime schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:17:
[...]

Dit gedrag komt mij ook niet bekend voor, misschien toch meer iets van de randstad?

Het enige waar ik last van heb zijn die gasten die "helm" roepen.
Ik weet toevallig dat dit niet in de Randstad is ;) maar inderdaad, misschien is het een beetje regio gebonden...

Beetje advocaat voor de duivel, al staan er absoluut valide dingen in het verhaal van @Reginas die echt niet door de beugel kunnen; ik zie wel een paar dingen die bij mannen onderling ook gewoon gebeuren hoor, zoals een heuvel op duwen als je ziet dat iemand het zwaar heeft, dat is dan wel binnen een groep met bekenden. Ik heb dat laatst ook bij iemand gedaan op de Emmapyramide nadat hij voor een ander lid van de groep het klimmetje had aangetrokken en er daarna even helemaal doorheen zat...

Materiaalopmerkingen worden mannen onderling ook echt wel gemaakt, je hoeft maar in dit topic te kijken om dat te zien. Als ik nu een foto van mijn ketting post zijn we zo weer 10 reacties verder... ;)

En niet elk sprintje bergop hoeft te betekenen dat deze persoon niet "gechicked" wil worden, ik ga zelf ook graag een krachtmetinkje aan heuvelop, of dit nou een man of een vrouw is.

Niet om het verhaal te baggtelliseren of in twijfel te trekken, maar soms zijn dingen gewoon ook echt niet vervelend bedoeld en zou die persoon het zelf ook erg vinden als hij hoort dat dit wel zo is over gekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 08-09-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:25
Lol, klimmetjes van een paar minuten en er helemaal doorheen zitten :o

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
DDX schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:23:
Zonder context kun je daar onmogelijk een conclusie aan verbinden. Als ik 70km gefietst heb en dan bij de Emma aan kom dan heb ik het er ook lastig mee hoor? Als ik gewoon vanaf de parkeerplaats in Rheden begin dan is het met twee vingers in de neus en met de ogen dicht..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Dan trap je toch gewoon iets minder hard, het is geen alpencol waar je nog even minimaal een uur moet klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:23:
Dat ligt er aan hoe hard het gaat, dit was 45 sec all-out voor hem en dan moet ie nog even over dat bultje heen. Kan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:26:
Dan trap je toch gewoon iets minder hard, het is geen alpencol waar je nog even minimaal een uur moet klimmen.
Ik zei toch dat hij het klimsprintje aangetrokken had voor een ander persoon in de groep, dus dat is even helemaal maximaal tot hij leeg was. En ja, daarna was hij uiteraard zo weer hersteld.

Anyway hier ging het niet om, het gaat er mij om dat je bij mannen (bekenden uiteraard, bij een vreemde zou ik dit nooit doen) ook wel eens geholpen wordt met een duwtje in de rug.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 08-09-2025 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Je kunt jezelf in 1 minuut heleeemaal naar de klote helpen of in 1 uur.

Is beiden niet zo moeilijk toch? :-).

Ik weet wel welke van de twee 'naar de kloten' ik liever zou uitvoeren :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:33:
Je kunt jezelf in 1 minuut heleeemaal naar de klote helpen of in 1 uur.

Is beiden niet zo moeilijk toch? :-).

Ik weet wel welke van de twee 'naar de kloten' ik liever zou uitvoeren :9~
Ja ligt er aan, ik denk toch die van 1 uur omdat je dan meestal in mooi gebied bent en daarna de ook beloning groter is. ;) Maar 1 minuut ben je weer sneller van af... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 08-09-2025 16:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:35:
[...]

Ja ligt er aan, ik denk toch die van 1 uur omdat je dan meestal in mooi gebied bent en daarna de ook beloning groter is.
Poeh ja, die had ik nog niet meegenomen.

Nu twijfel ik weer, denk toch dat ik bij m'n eerste antwoord blijf.

Overigens: die echt aerobe tijgers (zoals volgens mij ook @DDX) kunnen fysiologisch gewoon niet zo diep gaan als meer anaerobe figuren. Als je echte duur-duur sporters maximaal laat gaat komen ze simpelweg niet zo diep als een sprinter type:

Afbeeldingslocatie: https://www.lactate.com/images/RunnerTypes.gif

Goede duursporters vinden het daarom vaak moeilijk te begrijpen hoeveel pijn zo'n 1minuut sprint kan doen bij een meer sprinter type. Die duursporter rijdt vrij snel tegen een muur aan en kan gewoon niet harder. Terwijl een sprinter veelllll meer in de verzuring kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Haha sorry, het is idd lastig te snappen dat je een sprintje aantrekt voor iemand en dan zo dood bent dat je niet verder komt als je nog 200m moet fietsen.
Nog even los van dat de Emmapyramide niet echt heel spannend is als klim.

Als je nou Doodeman ofzo had genoemd had ik het nog soort van gesnapt.

En zelf een beklimming van een uur en diep gaan hou ik nog over ja om de volgende klim weer diep te gaan.
Mijn FTP verbetering paar weken geleden ook gedaan nadat ik al 60km erop had zitten met wat bultjes.

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 08-09-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ergste in Nederland blijft toch wel de Keutenberg vind ik.

Eerst dat heeeelllleee steile stuk dat je ong met 400-500watt op moet fietsen. En als je dan een vent bent (of het feminine equivalent) trek je natuurlijk vol door tot de boerderij op de hoek.

Vooral dat stuk vals plat na het steile stuk is echt killing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:45:
Haha sorry, het is idd lastig te snappen dat je een sprintje aantrekt voor iemand en dan zo dood bent dat je niet verder komt als je nog 200m moet fietsen.

En zelf een beklimming van een uur en diep gaan hou ik nog over ja om de volgende klim weer diep te gaan.
Mijn FTP verbetering paar weken geleden ook gedaan nadat ik al 60km erop had zitten met wat bultjes.
Jouw motor is denk ik vrij onvergelijkbaar met de meesten van ons ;-).

Maar je hebt op tv toch wel eens zo'n Harrie Lavreysen of Jeffrey Hoogland huilend van de pijn op de grond gezien na een 10s sprintje?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/08/06/772663/1024x576a.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Requiem19 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:47:

Eerst dat heeeelllleee steile stuk dat je ong met 400-500watt op moet fietsen. En als je dan een vent bent (of het feminine equivalent) trek je natuurlijk vol door tot de boerderij op de hoek.

De keutenberg.. that brings back memories. Mei dit jaar gingen we met het vaste groepje naar Gulpen om daar een weekend te fietsen. De groep in twee gedeeld en ik ging samen met de enige vrouw in de groep samen ( we noemen haar Pogi want ze heeft echt een conditie/vermogen waar je U tegen zegt ). Na wat ronddwalen moest ze naar de wc. Google erbij gepakt en naar de dichtsbijzijnde toilet gefietst. Ik zag op maps dat het bij de keutenberg weg was en er was een heel erg gedimd lampje aan het branden. Nou zo gezegd zo gedaan en we gingen weer verder. En ja hoor.. 400 meter verder begon het gezeur. Pogi is normaal heel erg netjes, vloekt niet, scheld niet. Toen we de bocht om gingen veranderde dat als sneeuw voor de zon :+

Ik kan je vertellen, met een handbike is ie te doen.. snel? neu...

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Webgnome schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:52:
[...]

De keutenberg.. that brings back memories. Mei dit jaar gingen we met het vaste groepje naar Gulpen om daar een weekend te fietsen. De groep in twee gedeeld en ik ging samen met de enige vrouw in de groep samen ( we noemen haar Pogi want ze heeft echt een conditie/vermogen waar je U tegen zegt ). Na wat ronddwalen moest ze naar de wc. Google erbij gepakt en naar de dichtsbijzijnde toilet gefietst. Ik zag op maps dat het bij de keutenberg weg was en er was een heel erg gedimd lampje aan het branden. Nou zo gezegd zo gedaan en we gingen weer verder. En ja hoor.. 400 meter verder begon het gezeur. Pogi is normaal heel erg netjes, vloekt niet, scheld niet. Toen we de bocht om gingen veranderde dat als sneeuw voor de zon :+
Eigenlijk is dat dan ook seksitisch toch? Noem der dan Vos ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@Secsytime ze doet er net zo hard aan mee en vind het niet erg..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Webgnome schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:55:
@Secsytime ze doet er net zo hard aan mee en vind het niet erg..
Mij maakt het niet uit hoor, maar zo zie je maar weer dat het heel lastig is om hier iets over te zeggen.

Zo heb ik net ook geleerd dat ik seksitisch ben omdat ik mijn vrouw het viaduct op duw.. vroeger zouden ze dat hoffelijk vinden. Maarja, die tijden zijn duidelijk voorbij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
@Secsytime Je eigen vrouw een handje helpen of een wild vreemde is nogal een verschil? Dat zie je hopelijk zelf ook wel in toch?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

PeaceNlove

Deugleuter

Secsytime schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:03:
[...]

Mij maakt het niet uit hoor, maar zo zie je maar weer dat het heel lastig is om hier iets over te zeggen.

Zo heb ik net ook geleerd dat ik seksitisch ben omdat ik mijn vrouw het viaduct op duw.. vroeger zouden ze dat hoffelijk vinden. Maarja, die tijden zijn duidelijk voorbij!
Nee hoor, dat is niet seksistisch, want ik ga er vanuit dat er vanuit beide kanten akkoord is dat er geduwd gaat worden.

Het gaat hier om grensoverschrijdend gedrag, waarbij de ene persoon ongevraagd of zonder akkoord van de ander aan die ander meent te moeten gaan zitten of ongevraagd zijn mening uit over de ander, maakt niet uit waarover:
Hoe de ander er uit ziet, hoe de ander zijn of haar fiets onderhoud, hoe de ander op zijn fiets zit. Scroll maar terug, vrij recent nog twee posts waarbij iemand ongevraagd advies kreeg van een onbekende over zijn fietshouding of over de ‘herrie’ van de drivetrain. Dat doe je gewoon al niet en je laat het al helemaal uit je hoofd aan onbekenden te zitten of ongevraagd iets te vinden van hun specifieke uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Als ik met mensen samenfiets die echt een piepende en krakende fiets hebben moet ik wel op m'n lippen bijten om er niets van te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:45:

Ja zonder mijn duwtje was ie ook echt wel boven gekomen natuurlijk haha, het versterkt mijn punt hoe makkelijk je het soms even doet… ;)

Doodeman of Keutenberg hoeven wij niet aan te trekken, daar is het gewichtsverschil te groot voor, dat is ieder voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

PeaceNlove

Deugleuter

Requiem19 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:14:
Als ik met mensen samenfiets die echt een piepende en krakende fiets hebben moet ik wel op m'n lippen bijten om er niets van te zeggen.
Daarom is HTFU ook zo’n lekkere regel. Komt iemand niet boven? Gewoon lekker inhalen en HTFU( niet hardop zeggen, laat de beentjes het maar zeggen), de volgende keer zal die ander hopelijk wel sneller boven zijn.
Irriteer je je het leplazarus aan iets? HTFU.
Regent het ? HTFU!
Kutdag gehad op je werk? HTFU en ros die negatieve energie maar je trappers in.

Tenminste, zo pas ik de regel wel toe. Werkt in mijn geval best aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Requiem19 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:47:

Ik heb hem dit voorjaar nog gereden, moet zeggen dat ik de Gulpenerberg vanuit Partij misschien wel zwaarder vind omdat die juist op het eind nog net even een extra procentje erbij doet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens nogmaals, mijn voorbeelden gingen wel over als je met vrienden op pad ging, zomaar iemand duwen die je niet kent is natuurlijk raar en tikken op de bil zijn sowieso vreemd ongewenst gedrag wat ik tot voorkort alleen toe zou schrijven aan slecht opgevoedde pubers op fatbikes.

Laat dat even duidelijk zijn voor zo ver dat nog niet was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik vind de Keutenberg trouwens ook altijd wel meevallen eigenlijk, je ziet al best snel waar hij begint af te vlakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier mezelf ook 1x lekker kapot gefietst op de keutenberg...
Toen ik later m'n ritje aan het analyseren was zag ik dat ik niet op m'n lichtste verzet had gezet.
Had hem nu gedaan met 35x28 ipv 35x33

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:42:
Ik vind de Keutenberg trouwens ook altijd wel meevallen eigenlijk, je ziet al best snel waar hij begint af te vlakken.
Ja, maar dan trap je dus niet vol door op het vals plat... dan wordt hij inderdaad minder leuk.

Als ik even snel kijk heb het officiële segment van de Keutenberg vol op gegaan (begin bij de bocht t/m de boerderij op de kruising, 1,6km) in 4:34.

https://www.strava.com/segments/628031?oq=keutenberg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:50:
[...]

Ja, maar dan trap je dus niet vol door op het vals plat... dan wordt hij inderdaad minder leuk.

Als ik even snel kijk heb het officiële segment van de Keutenberg vol op gegaan (begin bij de bocht t/m de boerderij op de kruising, 1,6km) in 4:34.

https://www.strava.com/segments/628031?oq=keutenberg
Ja misschien is dat het, het is voor mij toch een mentale opluchting als het afvlakt. Mijn tijd valt inderdaad ook nogal tegen zie ik: 5:26 dat is wel een stuk langer dan ik had gedacht, dus ik neem mijn claim wel een beetje terug…

Maar ik heb hem geloof ik alleen nog maar gedaan aan het einde van een lange rit dus wat dat betreft was het ook altijd een opluchting haha. ;) O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 08-09-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ongevraagd is niet altijd ongewenst..

Laatst zag ik iemand met velgremmen die zo waren afgesleten dat hij zen velg vervormd had en aan het afslijten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Kluus schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:20:
[...]

Materiaalopmerkingen worden mannen onderling ook echt wel gemaakt, je hoeft maar in dit topic te kijken om dat te zien. Als ik nu een foto van mijn ketting post zijn we zo weer 10 reacties verder... ;)
Spannend!

Soms dit model: Afbeeldingslocatie: https://happy-animal.nl/wp-content/uploads/2022/03/Goedkoopste-slipketting-hond.jpg

>:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 07:27

derx666

mecker ende blaet

Ik denk dat ik de Doodeman erger vind dan de Keuteberg. De Keut is even steil, en trekt dan nog 200m een beetje door, en zwakt dan wat af. Gulpenerberg vanuit Partij is ook wel vervelend inderdaad omdat ie juist aan het einde nog even iets steiler wordt. De Doodeman begint ellendig, dan kom je bij het bankje en denk je ahh nu wordt het beter, maar dat is niet zo :) Met een PB van net geen 5min op het strava segment zit ik zo'n beetje aan de onderkant van de middenmoot denk ik, maar wat een ellendig ding is dat.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Secsytime schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:00:
Ongevraagd is niet altijd ongewenst..

Laatst zag ik iemand met velgremmen die zo waren afgesleten dat hij zen velg vervormd had en aan het afslijten was.
Ja ik zag een tijd geleden ook iemand fietsen met een los hangende quick release sluiting, denk dat die het ook niet erg vond dat ik het even meldde… ;)

Maar goed we kennen de context verder niet, soms kan het ook best irritant zijn…

@esphome Nee die ik bedoel is juist heel wat minder bling. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 08-09-2025 19:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Secsytime schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:03:
[...]

Echt serieus? Ga je het 'vroeger' argument gebruiken. 'Vroeger' toen vrouwen nog ontslagen werden als ze trouwden? Of 'vroeger' toen een vrouw in de vergaderkamer geacht werd koffie te halen omdat ze wss de secretaresse was?

Tjonge jonge, jij bent echt oud zeg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 21:39
Nou het klopt niet dat dit soort dingen gebeuren maar laten we niet iedereen gelijk over 1 kam scheren.
Ik (v) fiets nu bijna 5 jaar maar nog nooit met de voorbeelden die gegeven werden te maken gehad.
Fiets veel alleen en dan wordt er vriendelijk gegroet. Door vrouwen niet altijd merk ik, vrouwen onderling kunnen ook behoorlijk competitief zijn wat ik jammer vind. Laten we blij zijn dat er steeds meer fietsende vrouwen zijn 😃
Wanneer ik bij iemand aanhaak geef ik even aan dat ik in t wiel zit. Nooit vervelende opmerkingen gehad gelukkig en al helemaal nooit handtastelijkheden meegemaakt.

[ Voor 30% gewijzigd door rinslll op 08-09-2025 19:22 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• crimby
Tijd voor een verslagje!

Afgelopen dagen stond eigenlijk de Pieter Ride op de planning. Georganiseerd door onze grote vrienden van NL Tour Rides. Het idee was om geld in te zamelen voor het Sport Gehandicaptenfonds en dan het pieter pad van Pieterburen naar St Pietersberg te fietsen. In 4 dagen zo’n 570km.

Helaas heeft de organisatie de boel een week van te voren geannuleerd.

Snel een nieuw plan gemaakt, want we hadden er immers naar uitgekeken én best wat geld opgehaald. Een tegenprestatie was dus een vereiste.
Omdat we niet allerlei extra bikepacking spullen wilden aanschaffen, hebben we gekozen voor één standplaats. Een huisje op Europarcs de Ijssel Eilanden nabij Kampen. Vanaf die standplaats hebben we een viertal routes uitgestippeld om ongeveer aan die 570km te komen.

Dag 1 - Giethoorn Steenwijk Urk
Vanwege de reisdag een wat kortere route van 126km gepland. Een mooie route die vooral in het teken stond van enorm veel wind tegen. Verder wel een prima temperatuurtje met zonnetje. Aangezien ik veel beter was getraind, heb ik eigenlijk al het kopwerk gedaan en dat voelde best prima. De route was vlak maar gevarieerd qua landschap en nog toeristisch ook. Op de wind na, gewoonweg echt een topdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IiitgXYXCqCQNmtzGtFduWys5Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SDNtR31DTOw2kdHft8MFp5u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ6-D8HPMxlD26Rp9rxxdEPM7L4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50C5SyuycR5syzqy0VrUVZTs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/861gx8o-W1ti25IFOzBU8iz35eQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETsUrlJae8M9b2YZ4gmaYE0B.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db8RZrwR0bDHM0C8v-5UE2cw1Og=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPoz2D9EHX5UCm1ejtqpUtD0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk7DInOD8BM2p20_u2qudPB9NS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIY4LgWSo1yqu5dSJhBOsllw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzig2V6g5qo7EE8l15-YdHGivhQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmoNBNB9LGPD5krdZrkz5LKd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsk7LWbGb1qOgGaxpAaXvcuD96c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6JHdqDTuu32lu3jhoeXbKGq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAQk3CZ2l8xwfRO83fVBySVkg5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecC4vseRUouagGTLsTA9bHYE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAouTCqwvWdNAuWOnu812NG9A00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHyZ9TaPyYiCgjlRKgGVbxcv.jpg?f=fotoalbum_tile
Dag 2 - Sallandse Heuvelrug
De dag begon zeer matig. Vriend van me had onlangs nieuwe tubeless wielen en banden op zijn fiets gezet en de toplaag van de band was helemaal los en er zat lucht tussen. Niet iets wat je even snel zelf oplost (tenzij je een extra buitenband mee hebt natuurlijk). Dus op zoek naar een fietsenmaker. Gelukkig eentje gevonden op zo’n 10km afstand die bereidt was om tussen de bedrijven door ons snel te helpen. Aardige en betrokken man - Nentjes Wielersport. Afin, een anderhalf uur later konden we vertrekken en beginnen aan onze rit van 149km.

Het begon wederom fijn, maar met wind. Wel wind mee. Zonnetje en de benen voelde goed. Totdat we aankwamen bij de Sallandse Heuvelrug waar de nodige stortbuien over ons heen kwamen. Koude grote druppels en veel ook. Aangezien het niet zou regenen, hadden we geen jasje of overschoenen mee, dus doorweekt konden we door.
Een enorm mooie route, veel natuur, dieren en verschillende landschappen. Leuke dorpjes ook. Door de regen en uiteindelijk de wind tegen, waren de laatste 50km afzien. Ook hier al het kopwerk gedaan, waarbij het geklaag achter mij steeds duidelijker aanwezig was haha!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOJjh5cXJtwO5gfOQwqXqaemvck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYy9VczvG8FmRxvfu42VViMw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckMwAL24_FqDy67-_6alTAc-VAY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qt2HRLhmEByczZqGZj4paAEU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXNvA9eSM7cYgHjjQsDWdvt3yFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3syXJF4Phl56vgmAn6pypcj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-DJyW4k2mXQ6eTnXRNbPZExvCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49GiRuV6tFP45Evzky8iEr5c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhPlTIZMpFdA76OLKYNXXGBkrdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iuqtel2krlr0b2F62EfLFKr0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmxbzeCocGeFMnelTaG9eTtbtW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vy9Ibt265e7g6ShDum7gOYqO.jpg?f=fotoalbum_tile
Dag 3 - Markermeer
Wat een perfecte dag was dit! Een klein met de auto gereden om vervolgens het Markermeer rond te fietsen. Een klein lusje bij Enkhuizen omdat ik in Bovenkarspel geboren ben en ik hier wat wilde laten zien. Al met al een route van 166km.

In Volendam bleek het kermis, dus daar ging het goed los. Weinig van het stadje kunnen zien helaas maar zonder schrammen de menigte kunnen ontsnappen. Via Monnickendam naar Amsterdam en door via Almere weer naar boven. Weinig wind, veel zon een prachtig watertje aan de linkerkant. Vriend van me zat er wel helemaal doorheen dus ook hier al het kopwerk gedaan.

De laatste kilometers (vanaf Almere) nog even een klein treintje van 3 gereden maar toen ik na het kopwerk even achter de onbekende derde mocht hangen, moest die vriend van me lossen en ik dus ook. Al met al wel nog een half uur met 300 watt kunnen stoempen (FTP is 250) na de nodige kilometers in mijn benen te hebben.

Op het allerlaatst nog even wat tandjes af moeten schakelen en dat vond ik wel vervelend. Als het zwaar wordt of als we er bijna zijn, dan ben ik juist iemand die even de tanden op elkaar zet en flink aanzet. Dan is het tegenovergestelde frustrerend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po1n1963YiNnKnvp9cffhaSUVi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPwegtNQW2kubCQsoSkRfGiH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEpdHOJz6QroYtNWh_mabpyNOmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inWqARbYrlBqq3geTmg5ghKP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCQI5mrJckwAFSS9RRZCsvUZWEY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0X754Xq4MckbNnVAPVQJ7yRL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u6AYEpvaSX-z3DhJwLewt4UtAI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMKhOfrMrZEXc0WqZsvaDtJP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaWpvLi5enG4yHLlnqAb5EXmPqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXkS0DCRRsSTgR1Ux3dKgE1V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bii_NYyAnXmpf7Y1-grZF3k8hk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9LlYF7U6U4ngdWM0FL4SjGl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KspVc6w2--OJIutJIX_F9ATcQRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkRm1glrmzBA1YjkwR69KQUN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2URuCP-IxctZa47spQeb33QLCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjEGUlLTW3TAUMGFxgqkjTmN.jpg?f=fotoalbum_tile
Dag 4 - Hoge veluwe
De laatste dag was alweer aangebroken. En waar ik afgelopen dagen met volle zin begin, ontbrak de laatste dag de motivatie. Sociale batterij was ook leeg. Fysiek weinig last en qua energie zat het ook goed. Maar als je er mentaal niet lekker in zit, dan is het pittig. Het begon wat rommelig doordat we al moesten uitchecken maar al met al rond 10:00 op de fiets. De route was zo’n 134km dus zou geen enkel probleem moeten zijn. De eerste 30km was wat saai met veel tegenwind maar toen we in de Veluwe aankwamen was dat snel voorbij. Ondanks alle toeristen konden we lekker cruisen. Van Veluwe naar het Kroondomein en door. Na zo’n 100km een stop voor een ijsje (ijswagen en een mega rij aan mensen). Dik verdiend.
Na de stop kwam ik wat langzaam op gang en de vriend van me ging ineens lekker. Wat er in resulteerde dat hii 100 meter voor me reed en af en toe om keek maar niet wachtte. Nou zat ik er mentaal al niet lekker in, maar dan helpt dit niet. Zeker gezien ik al 3 dagen lang hem er doorheen sleepte en al het kopwerk deed.

Nou vrij snel na het ijsje een overdosis winegums erin en de rollen waren gelukkig weer omgedraaid. Al wachtte ik wel netjes en paste ik mijn snelheid aan.

De laatste 20km waren lekker met de wind mee dus dat was een fijne afsluiter waar we zo’n 40-45km/h door konden trappen en zo ook de dijken over en bruggetjes op. Met uitschieters van 900+ watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-NieIqrU0G2lVq4ZWeUqyRBjXU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0xHfIf79piydYDE0IRUEKWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEGLyonXmpRp_DhLWrsLfBDYCds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54vBOdkDZs35vTQtEz0mTJUW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLgnzsPYQ9JBPJfl-ulbIqwrWxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NF2EAwxxqDuXJyfV4UZq9S8F.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_GiyJvgAUO82-jE4QnFGUkxaPY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTVA5JUczVvNLAHjwhymav3O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgGNXdxsA6ZlG7N9Jhqr7O--1QI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQEgZAXd03fR9DCA4WuLM8AV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yFRTyITRMnQQEskhEgb1oovixo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/445f6JEzAawP5XokGN4uS9Bu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqJ82Tyc0eNQV519-rHRwbckiJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RegiNBf9PNAYoUKbAWEzdcev.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAHT13GyRJ9YKaRbK2UX_PfkAAI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbSbAASxxykRw8IVm7Mp91Qq.jpg?f=fotoalbum_tile
Terug bij de auto gefinished met 577km op de teller en een flinke ervaring rijker! Ik zat lekker in de wedstrijd, zowel fysiek en mentaal De 4e dag was wat lastig maar dat was ook een samenloop van omstandigheden waar ik jullie niet lastig mee zal vallen. Wel is het goed om vaker samen te fietsen en zorgen dat we beide gelijk in de wedstrijd zitten met de juiste passie, voorbereiding (en prioriteiten hierin) en verwachtingen.

Maar absoluut een aanrader als Nederlandse standplaats!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Helemaal eens @rinslll , maar als je anno 2025 (nog) niet door hebt dat de machtsbalans tussen m/v nog steeds goed fout zit, dan ben je wel onderdeel van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Frenz64 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:22:
Helemaal eens @rinslll , maar als je anno 2025 (nog) niet door hebt dat de machtsbalans tussen m/v nog steeds goed fout zit, dan ben je wel onderdeel van het probleem.
Misschien zegt dat meer over jouw omgeving, dan over die van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Kluus schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:29:
[...]
Anyway hier ging het niet om, het gaat er mij om dat je bij mannen (bekenden uiteraard, bij een vreemde zou ik dit nooit doen) ook wel eens geholpen wordt met een duwtje in de rug.
Is dat nader te quantificeren?

Een vriend van me was laatst bij een SR gravel event. Klimmetje met mul zand; je voelt 'm aankomen...

Deze vriend (met niets dan de beste bedoelingen) vraagt zich af of hij er goed aan doet zijn excuses te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:16
Ik herken als Belg(N-Limburg) helemaal niets van het gedrag wat ik in de voorgaande pagina's lees, en al zeker niet tov vrouwen. In onze groep (6 tot max 8 ) zijn we vriendelijk tegen iedereen (wandelaars, fietsers, automobilisten) en al zeker tegen vrouwenlijke collega's. Iedereen krijgt een goedemorgen, bedankt of hallo. We hebben er trouwens een meisje in onze club en die rijdt gewoon mee met kruissnelheid 35. Geen voorkeursbehandeling, ongevraagd tips, seksisme of cynisme, gewoon 1 of the guys. Als ik zoiets achterlijk zou zien dan zou ik ook meteen in de bres springen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 09:26
Gisteren voor het eerst een gran fondo gefietst. De Charly Gaul in Luxemburg: 150km en 2000hms. Perfect georganiseerde tocht en super leuk om zo een dag wielrennertje te spelen. Raad het iedereen aan om zoiets eens te proberen. Zou alleen even wat meer drinken zodat je niet 100km met kramp hoeft te fietsen, goed leerpuntje. https://strava.app.link/pXAOzEbhvWb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Heb dit soort gedrag in mijn omgeving gelukkig nog niet meegemaakt. Maar eerlijk gezegd verbaast het mij niets als je weet dat de helft van alle vrouwen wel eens te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag. ;(

Wat belangrijk is om te doen is er in ieder geval iets van zeggen als je het ziet gebeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door Gebanned op 08-09-2025 23:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

guapper schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:42:
[...]

Is dat nader te quantificeren?

Een vriend van me was laatst bij een SR gravel event. Klimmetje met mul zand; je voelt 'm aankomen...

Deze vriend (met niets dan de beste bedoelingen) vraagt zich af of hij er goed aan doet zijn excuses te maken.
Een vriend helpen is toch anders dan een wild vreemde.

Zoals vele voorbeelden die aangehaald worden is de context alles.
Zoals ‘opmerking over materiaal’ als je iemand wijst op een losse quick release is dat imho best vriendelijk en fijn want gevaarlijk.
Als iemand zegt ‘meissie jij bent zo’n mooie fiets toch niet waard’ is dat technisch gezien ook een opmerking over materiaal maar ja een volwassen vrouw die je niet kent aanspreken met ‘meissie’ is gewoon denigrerend en oordelen of iemand materiaal waard is of niet vind ik al niet echt vriendelijk.
Beide een opmerking over materiaal maar de context is behoorlijk anders.

Zelfde als iemand een klimmetje op duwen, is het een bekende/vriend/je vrouw is dat onvergelijkbaar met dat bij een vreemde doen wat de intentie ook is. Als ik dat bij een vriend van me zou doen zou die niet eens opkijken denk ook al is dat niet gebruikelijk voor ons. Een vreemde wel mag ik hopen. Zoals ik eerder zei iets met grenzen overgaan.

Lijkt me dat we de discussie daarover en opmerkingen met het niveau ‘dus als ik mijn vrouw een duwtje geef ben ik een seksist’ wel achterwegen kunnen laten.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja maar ik kan me eigenlijk gewoon niet voorstellen dat dat zo veel gebeurt, ongevraagd een vreemde (m/v) duwen en dat soort opmerkingen maken, dat is zo raar, ik kan me werkelijk niemand voor de geest halen die dat zou doen… Maar misschien moet ik me dan daarmee gelukkig prijzen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 09-09-2025 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:30
rinslll schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:18:
Nou het klopt niet dat dit soort dingen gebeuren maar laten we niet iedereen gelijk over 1 kam scheren.
Ik (v) fiets nu bijna 5 jaar maar nog nooit met de voorbeelden die gegeven werden te maken gehad.
Fiets veel alleen en dan wordt er vriendelijk gegroet. Door vrouwen niet altijd merk ik, vrouwen onderling kunnen ook behoorlijk competitief zijn wat ik jammer vind. Laten we blij zijn dat er steeds meer fietsende vrouwen zijn 😃
Wanneer ik bij iemand aanhaak geef ik even aan dat ik in t wiel zit. Nooit vervelende opmerkingen gehad gelukkig en al helemaal nooit handtastelijkheden meegemaakt.
Mannen groeten mij als man, net als vrouwen trouwens, niet altijd. Dus als alle mannen jou wel groeten, dan zal dat wel zijn omdat je een vrouw bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:57
Kom allemaal fietsen op de Utrechtse heuvelrug! Ik schat in dat hier 90% van alle mensen naar je groet/knikt/zwaait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@sapphire mijn opmerking over de quickrelease ging niet over de gesponsorde fiets maar over de opmerking.
tot mensen die ongevraagd aan je materiaal zitten tijdens een pauze “want als vrouw weet je niet hoe je materiaal ervoor staat”
Niet om vervelend te doen naar @Reginas want ik weet ook dat zij dit allemaal met de beste bedoelingen geplaatst heeft en ook echt wel een probleem benoemd wat er is. Maar dat tweede zinnetje is denk ik een aanname, als dat echt een gedane opmerking dan is dat inderdaad een ongepaste opmerking maar verder wordt er inderdaad aan materiaal van anderen gezeten wordt bij pauzes, en daar mag je best wat van vinden (vind ik ook), maar ik vraag mij oprecht af of dat dan echt zo richting vrouwen gericht is. Dit is mij, en meerdere mannen in mijn omgeving namelijk ook regelmatig overkomen.

En over die sponsorship, ja, het woord "meissie" is zeker ongepast en het is ronduit een gemene opmerking, iemand die zoiets zegt tegen wie dan ook lijkt me niet echt een aangenaam persoon. Niets gezegd over die bekende van @Reginas want ik heb geen idee over wie dat gaat.

Maar als ik heel eerlijk ben over die ambassadeur sponsorships heb ik daar ook vaak mijn bedenkingen bij. Ik heb ook iemand in mijn omgeving (en, ja, dat is een man) die fietsen van 12k+ gesponsort krijgt voor wat insta filmpjes van (naar mijn mening) matige kwaliteit en om mensen in zijn fietsomgeving een beetje richting dat merk te praten (die vervolgens wel de volle pond neer moeten leggen). Ik zou zo'n gemene opmerking zelf ook nooit plaatsen maar hij krijgt ze ook kan ik je zeggen.

En het gaat hier in het topic ook regelmatig over een bepaald anwb stel dus blijkbaar ben ik ook niet de enige die zo over dat soort sponsoring denkt. ;)

Ik ga nu proberen er ook mee op te houden want ik merk ook wel dat ik mezelf in een hoekje plaats waar ik helemaal niet in wil zitten. Vrouwenemancipatie is helaas nog steeds een ding maar we moeten er wel voor waken dat we elkaar ook geen complex gaan aanpraten, zoals de opmerking hierboven over dat groeten... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 09-09-2025 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:13:
@sapphire mijn opmerking over de quickrelease ging niet over de gesponsorde fiets maar over de opmerking.
Dat snapte ik hoor, ik gaf hem alleen als voorbeeld aan van een materiaal opmerking waar ik persoonlijk blij van zou worden als iemand me op zoiets potentieel gevaarlijks zou wijzen :)

Stomme is alleen ik werd vanmorgen wakker met een vraag maar die is denk nogal ongepast om net nu te stellen hier :+

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 09-09-2025 08:22 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@sapphire mijn dm staat altijd open :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08:28

Reginas

Queen of Core Stability

Kluus schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:13:

[...]

1. Niet om vervelend te doen naar @Reginas want ik weet ook dat zij dit allemaal met de beste bedoelingen geplaatst heeft en ook echt wel een probleem benoemd wat er is. Maar dat tweede zinnetje is denk ik een aanname, als dat echt een gedane opmerking dan is dat inderdaad een ongepaste opmerking maar verder wordt er inderdaad aan materiaal van anderen gezeten wordt bij pauzes, en daar mag je best wat van vinden (vind ik ook), maar ik vraag mij oprecht af of dat dan echt zo richting vrouwen gericht is. Dit is mij, en meerdere mannen in mijn omgeving namelijk ook regelmatig overkomen.

2. En over die sponsorship, ja, het woord "meissie" is zeker ongepast en het is ronduit een gemene opmerking, iemand die zoiets zegt tegen wie dan ook lijkt me niet echt een aangenaam persoon. Niets gezegd over die bekende van @Reginas want ik heb geen idee over wie dat gaat.

Maar als ik heel eerlijk ben over die ambassadeur sponsorships heb ik daar ook vaak mijn bedenkingen bij. Ik heb ook iemand in mijn omgeving (en, ja, dat is een man) die fietsen van 12k+ gesponsort krijgt voor wat insta filmpjes van (naar mijn mening) matige kwaliteit en om mensen in zijn fietsomgeving een beetje richting dat merk te praten (die vervolgens wel de volle pond neer moeten leggen). Ik zou zo'n gemene opmerking zelf ook nooit plaatsen maar hij krijgt ze ook kan ik je zeggen.
Natuurlijk heb ik er geen problemen mee als iemand mij of een ander wijst op iets wat onveilig is en het eventueel direct oplost. Heel goed als mensen alert zijn op veiligheid. Ook prima als het een onbekende is, mits hij of zij het even aankondigt. "Hey, ik zie dat je quick release loszit". Alsjeblieft, waarschuw elkaar hiervoor. Meteen gaan prutsen aan de quickrelease zodra ik stilsta en zonder iets te zeggen vind ik toch anders. (ik betrek het maar even op mijzelf)

Nogmaals wil ik benadrukken dat de voorbeelden die ik heb genoemd in mijn eerdere post, puur gingen om vreemden die iets ongevraagd en soms ongewenst deden. Wellicht was niet alles vrouwonvriendelijk bedoeld, maar eerder sociaal onhandig (zie 'ongevraagd'), maar zodra het vrouwen betreft, kan het snel aanvoelen als vrouwonvriendelijk. Ik realiseer me dat ik me in een omgeving bevind met veel fietsende vrouwen, die juist ook andere fietsende vrouwen opzoeken. Dat zou kunnen zorgen voor een soort echoput-effect of dat bepaalde acties achteraf als 'vrouwonvriendelijk' worden geduid, terwijl je op het moment zelf het niet echt registreerde of hooguit een wenkbrauw optrok. Gelukkig zijn het geen situaties die ik wekelijks meemaak, maar zoals bij die toertocht vond ik het wel opvallend dat dezelfde persoon 2 keer te maken kreeg met een ongevraagde en ongewenste aanraking (billentikker en knuffel van verkeersregelaar).

Op het spondeal-verhaal ga ik verder niet in, want dan wordt de betreffende persoon gemakkelijk te traceren. Het is in ieder geval een deal die ook vraagt om een degelijke tegenprestatie die verder gaat dan alleen middelmatige filmpjes delen op Instagram. Maar je hebt gelijk, dit zou iedereen (m/v/x) kunnen overkomen met een dure fiets. Ook als die fiets zelf betaald is.

Ik vind het het heel fijn (zonder enige vorm van sarcasme) dat het merendeel van de mensen hier onbekend is met dit soort gedragingen en deze ook afkeurt. Zoals @Kluus ook zegt, ik wil niemand een complex aanpraten. Twijfel niet aan jezelf: ga met een ander om zoals jij zelf ook behandeld wil worden lijkt mij een prima leidraad.

Wat betreft groeten: blijven doen! Is gezellig, is leuk. En als je het niet doet, ook prima. Ik heb hier zelf niets meer aan toe voegen en ik zal ook verder niet ingaan op dit onderwerp. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Het is een discussie waar je nooit uitkomt. Je hebt het hier over intent vs interpretatie.

Ik ken genoeg mensen die iedereen meissie of gozah noemen. En dat is gewoon vrolijk bedoeld. Tegelijkertijd zijn Nederlanders betweterig.. En dat kan heel vermoeiend zijn.

Het helpt om te kunnen lachen om de gekkigheid om je heen zonder dat je het gedrag laat inwerken om je zelfbeeld. Dat maakt de dag een stuk lichter. :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:58

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

sapphire schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:15:

Hier wil ik als man wel even op inpikken. De zorg. Ik werk intussen 15 jaar in een voornamelijk vrouwelijke sector. Het ergste seksisme heb ik ooit meegemaakt toen ik als enige man werkte in een team met 6 vrouwen (inclus 2 leidinggevenden). Ik kan oprecht zeggen dat ik in de hele #metoo beweging me redelijk slecht gevoeld heb dat "een man" geen erkenning kon krijgen. Echt alles waar vrouwen over klagen gebeurde daar. "mannen zijn simpel, mannen kunnen niet empatisch denken, mannen denken maar aan een ding, ongewenst aanraken (knuffelen of strelen), dat is een mannentaakje (zware gewichten tillen toen ik rugklachten had), vleeskeuring van alles wat passeerde, "
En toen ik er de LG over aansprak ben ik keurig buitengewerkt binnen de 3 maanden omdat ik 'niet paste in het team'
Ik werk nu 8 jaar in de zorg, nog steeds voornamelijk tussen vrouwen. Hoewel het niet zo erg meer is, en er gelukkig geen fysieke aanrakingen meer zijn, kan ik wel zweren dat de vleeskeuring en de stereotypen blijven leven hier. En het zit écht overal, van zodra het percentage mannen klein is, beginnen de 'goedlachse' of 'je moet het allemaal zo serieus niet nemen' opmerkingen te komen.
Seksisme is erg punt
Het moet stoppen punt
Het begint bij jezelf punt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Dank voor de nuance @Joindry !

Mensen zijn kuddedieren en gaan zich gedragen naar de groep. Dit kan allerlei ongewenst gedrag naar mensen BUITEN die groep leiden. Dit zie je op alle niveaus in de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Reginas schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:59:
[...]
...
Op het spondeal-verhaal ga ik verder niet in, want dan wordt de betreffende persoon gemakkelijk te traceren. Het is in ieder geval een deal die ook vraagt om een degelijke tegenprestatie die verder gaat dan alleen middelmatige filmpjes delen op Instagram. Maar je hebt gelijk, dit zou iedereen (m/v/x) kunnen overkomen met een dure fiets. Ook als die fiets zelf betaald is.
...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 09-09-2025 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

En over seksisme, ik kan me ook alles voorstellen bij het verhaal van @Joindry dat dat net zo goed de andere kant op kan werken. Het echte probleem speelt inderdaad binnen de wereld waarin je je begeeft en is subtiel en meer gebaseerd op vooroordelen en vriendjespolitiek. Ik ben 4 jaar leiding geweest in het meidenvoetbalteam van mijn dochter en weet als geen ander hoe lastig het dan is omdat je altijd achteraan staan bij de veld- en scheidsrechter indelingen en zelfs om ouders te regelen om te rijden of vlaggen omdat ze liever naar de wedstrijd van hun zoon gaan dan die van hun dochter.

Ik zie de figuren die zich bezig houden met tikken op de bil en hufterige opmerkingen (al-dan-niet) seksistisch meer als individuele excessen. Natuurlijk is het super erg dat het gebeurt en ik geloof 100% dat vrouwen meer last hebben van dit soort nare figuren dan mannen (zie de huidige discussie in het nieuws) maar wij gaan dat hier op dit forum niet oplossen denk ik, je blijft altijd mensen houden die ze niet alle 7 op een rijtje hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:30
Joindry schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:00:
[...]

Hier wil ik als man wel even op inpikken. De zorg. Ik werk intussen 15 jaar in een voornamelijk vrouwelijke sector. Het ergste seksisme heb ik ooit meegemaakt toen ik als enige man werkte in een team met 6 vrouwen (inclus 2 leidinggevenden). Ik kan oprecht zeggen dat ik in de hele #metoo beweging me redelijk slecht gevoeld heb dat "een man" geen erkenning kon krijgen. Echt alles waar vrouwen over klagen gebeurde daar. "mannen zijn simpel, mannen kunnen niet empatisch denken, mannen denken maar aan een ding, ongewenst aanraken (knuffelen of strelen), dat is een mannentaakje (zware gewichten tillen toen ik rugklachten had), vleeskeuring van alles wat passeerde, "
En toen ik er de LG over aansprak ben ik keurig buitengewerkt binnen de 3 maanden omdat ik 'niet paste in het team'
Ik werk nu 8 jaar in de zorg, nog steeds voornamelijk tussen vrouwen. Hoewel het niet zo erg meer is, en er gelukkig geen fysieke aanrakingen meer zijn, kan ik wel zweren dat de vleeskeuring en de stereotypen blijven leven hier. En het zit écht overal, van zodra het percentage mannen klein is, beginnen de 'goedlachse' of 'je moet het allemaal zo serieus niet nemen' opmerkingen te komen.
Seksisme is erg punt
Het moet stoppen punt
Wat vervelend dat je dit hebt meegemaakt. Wat die generaliserende opmerkingen betreft: afgelopen maandag trof ik in de bus een aantal jongedames. Die zouden een bbq hebben bij hun werk. Maar ze wisten niet waar de bbq werd georganiseerd. De oorzaak hiervan was volgens hun dat de organisator een man is en dat mannen dit soort organiserende dingen niet kunnen. Pertinente onzin natuurlijk.

Het begint inderdaad bij jezelf. En dan vooral in hoe je jezelf gedraagt richting anderen. Blijf met je handjes van mensen en hun fiets af. En blijf vooral wel gewoon fietsen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:28
Maareuh... mag ik alweer vragen stellen over zadeltasjes of bandenspanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:55
pier87 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:44:
Maareuh... mag ik alweer vragen stellen over zadeltasjes of bandenspanning?
Tsssk, zadeltasjes 7(8)7

wedontdothathere.gif

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:56
Ik heb een nieuwe *O*. Gobik pouch, super klein ding maar past zoals het nu lijkt een mini elektrische pomp, multitool en dynaplug racer (micro) in (zodra die ergens op voorraad is :| )

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:54:
[...]

Ik heb een nieuwe *O*. Gobik pouch, super klein ding maar past zoals het nu lijkt een mini elektrische pomp, multitool en dynaplug racer (micro) in (zodra die ergens op voorraad is :| )
Ik heb een hele voorraad (losse plugjes), maar die zijn niet te koop! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Het lijkt wel vaporware

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Joindry schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:00:
[...]

Seksisme is erg punt
Het moet stoppen punt
Ik werk ook al zoiets in een voornamelijk vrouwelijke sector en als ik alle mislukte opleidingen er bij optel nog wat langer. Ook in de zorg :+

Maargoed mijn ervaring met een team vrouwen is een stuk beschaafder dan een team mannen. Helemaal leuk als je een team minimaal HBO opgeleide vrouwen vergelijkt met een team mannen waarvan de basisvaardigheid van de functie lezen, schrijven en tellen inhoud :X

Maargoed ik heb A) een bord voor me kop wat betreft foute opmerkingen die andere naar me maken en B) ben vrij flexibel gezelschap dus heb eigenlijk zelden in teams gewerkt waar ik het niet naar m'n zin had.

@Webgnome :(:)

Maargoed we zijn allemaal volwassenen hier dus wat dat betreft stel ik de vraag maar gewoon.

Iemand ervaring met een vasectomie en hoe lang fietsen dan geen goed idee is (gemiddeld)? Sommige dingen zijn wel handig als je dat weet voor een planning. Bijvoorbeeld dat niet een maand voor een toertocht doen waar je voor aan het trainen bent _O-

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:54
LuPo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:06:
Ik heb mn Canyon Endurace uit 2016 van een leuke upgrade voorzien, een 4iiii Precision 3 vermogensmeter.

[Afbeelding]

Groep die erop zit is Ultegra 6800 11 speed. Dus op marktplaats een Ultegra R8000 crankarm op de kop getikt in mijn maat. Kleurverschil is minimaal.
Er is genoeg ruimte over zoals op onderstaande foto te zien.
Leuk klusje om zelf te doen :)

[Afbeelding]
Over een paar weken ga ik in Limburg 130km fietsen met 1500hm. Dus toch maar m'n 11-28 cassette gewisseld voor een 11-32, ook gelijk een r8000 achterderrie met lange kooi erop laten zetten (€70,95) want ik had nog een 6800 korte kooi.

Ik kon het vervolgens niet laten om de remmen (€89,95), crankset (€199) en voorderailleur (€29,95) ook te bestellen in Ultegra r8000. Straks, op de remhendels na want die vond ik te duur :P, een volledige r8000 mechanische groep en dat voor €389,85... Koopje wat mij betreft :*)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@LuPo interessant. Heb je een route/gpx? Wij gaan over twee weken ook naar Limburg en zoeken nog een leuke route :+

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1 ... 679 680 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).