Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 678 679 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:11
Hype? Rond 2000 was al bekend dat bredere band met zelfde bandenspanning minder rolweerstand gaf. Of dat je comfortabeler kon rijden bij zelfde rolweerstand. Het is dus vooral dommigheid dat ‘t zo lang geduurd heeft voordat op racefietsen 30+ standaard is geworden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:56
blb4 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:27:
[...]

Hype? Rond 2000 was al bekend dat bredere band met zelfde bandenspanning minder rolweerstand gaf. Of dat je comfortabeler kon rijden bij zelfde rolweerstand. Het is dus vooral dommigheid dat ‘t zo lang geduurd heeft voordat op racefietsen 30+ standaard is geworden.
Tjah, dat is het allermooiste van wielrennen. Heel vaak is al veel veel langer bekend dat iets beter is of niet, maar voordat het in grotere mate geaccepteerd wordt binnen het wielrennen duurt het vaak nog wat langer.

Dan begint de hype. Niet wanneer het bekend is.

Idem overigens met veel carbs eten. Er zijn uit de jaren 90 en '00 al voldoende onderzoeken dat je meer dan 60g carbs per uur kon eten, maar wielrennen zwoor bij maximaal 60g per uur tot zo'n beetje rond 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:27:
[...]

Maar is het ook zo? Enige data die ik ken was hier eerder gedeeld: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Daar is de conclusie dat je met brede banden comfortabeler kan rijden, maar dat bij zelfde comfort niveau de rolweerstand redelijk onafhankelijk van de breedte van de band is.

Edit: Uiteraard uitgaande van goed wegdek. Op belabberd wegdek is het goed mogelijk dat met meer comfort je effectief meer vermogen kan leveren, waardoor zowel comfort als snelheid toenemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 05-09-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:50
KW25 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:23:
[...]

Ik zou persoonlijk meer last hebben van zware alu velgen dan 50mm carbon wielen in het hooggebergte. Dan zou ik gewoon die 35mm carbon velgen pakken.

Heb daarnaast niet veel met Sensa, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik baal vooral dat de polar blue agree pro zo slecht leverbaar blijkt....

Sensa is gewoon op voorraad bij een LBS (eerder heb ik daar een sensa mtb gekocht, aardig veel schik van).
Twijfels twijfels, maar ga ik nou straks weer het risico lopen dat het 2026 model ook niet geleverd wordt.... of pak ik nu gewoon een lekkere end-of-season deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:27
Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:46:
[...]

Ik baal vooral dat de polar blue agree pro zo slecht leverbaar blijkt....

Sensa is gewoon op voorraad bij een LBS (eerder heb ik daar een sensa mtb gekocht, aardig veel schik van).
Twijfels twijfels, maar ga ik nou straks weer het risico lopen dat het 2026 model ook niet geleverd wordt.... of pak ik nu gewoon een lekkere end-of-season deal.
Ik liep dit jaar ook achter de feiten aan. Maar nu wel het 2026 model besteld. (CUBE AGREE C:62 PRO BALI/PRISM 2026). Ik ben een mooi weer fietser (en overwinter binnen met Zwift) dus de exacte levertijd vind ik niet zo belangrijk als hij er maar is voordat het weer mooi weer wordt. Naar verwachting (nu) wordt hij in November geleverd.

[ Voor 21% gewijzigd door Torgo op 05-09-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik durf nu bijna niet te zeggen dat mijn Cube gewoon op voorraad was :+

Overigens met 175mm cranks en ik kwam van 172,5mm af en heb het idee dat ik daar echt aan heb moeten wennen/moet wennen. In het begin na langere ritten pijn bij mij rechter heupgewricht maar dat is nu bijna weg :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
sapphire schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:17:
Ik durf nu bijna niet te zeggen dat mijn Cube gewoon op voorraad was :+

Overigens met 175mm cranks en ik kwam van 172,5mm af en heb het idee dat ik daar echt aan heb moeten wennen/moet wennen. In het begin na langere ritten pijn bij mij rechter heupgewricht maar dat is nu bijna weg :)
Welke cube heb je van voorraad afgehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik ervaar dat het lichaam zich goed kan aanpassen aan verschillende situaties. Het gaat geleidelijk en zo is er geduld voor nodig om te kijken of een aanpassing ook tot het gewenste resultaat leid.

Ik ben van een cadans van 60-70 naar een cadans tussen de 80 en 95 gegaan en nu probeer ik ook weer onder de 80. Crank lengte is 175mm en ik gebruik ovale kettingbladen. Bij mijn huidige cranks moest ik de kettingbladen één stand terugzetten waardoor het zwaarste trappunt iet later kwam te liggen. Het trapt hierdoor iets lichter.

Ik had het geluk dat ik nog een vijftig tanden voorblad kon krijgen en ik vind een iets kleiner voorblad fijner dan een de eerder 53. Dit omdat het stappen tussen de verschillende versnellingen wat kleiner zijn en zo ik goed de juiste versnelling kan kiezen voor dat moment. Achter 14-22+26 en twee bladen voor waarvan de kleinste 36 tanden heeft.

Een roterende trapbeweging komt eenmaal dichter wij als bewegingsapparaat hebben. De meer ervaren fietsers kan ook om kracht te zetten na het laagste punt en een deel daarna. Ideaal om te versnellen of korte hoogte verschillen te overwinnen.

Alle pedalen die ik heb gehad hebben slijtplekken van dat zij aan de grond zijn gekomen in een bocht. Soms met met een vonken staart tot gevolg. Met nu Speedplay pedalen zal het een schoen zijn de dan de weg raakt en ik zou dan nu een langere crank kunnen nemen. Ik houd het bij de huidige en zo kan ik nog scherper door de bocht als ooit daarvoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 18:37
DDX schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:29:
Daarom is het filmpje wat gelinkt werd wel goede.
Die geeft op het eind ook mooie samenvatting met op basis van wat je de keus zou moeten laten afhangen.
Ja dat filmpje is, voor mij, nu wel de beste guide zonder daadwerkelijk testen bij een bike-fit.

Ik ben zelf, op basis van online anekdotes, van 172,5 naar 165mm gegaan bij een recente upgrade van groepset en ik heb er veel baat bij. Door een paar keer een rughernia is mijn mobiliteit vrij ruk, maar ik kan sinds de wissel nu makkelijk een uur in de beugels fietsen, wat ik daarvoor echt niet langer dan 5 a 10mins volhield.

Ik geloof best dat ik minder hard sprint en dat ik bergop een hogere rpm zoek om de vroegere snelheden te halen, maar op vlakke stukken tegen mijn FTP fietsen is wel comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:20:
[...]

Welke cube heb je van voorraad afgehaald?
In februari al hoor, een Agree C:62 Pro maat 60 (maat weet ik niet zeker).

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 05-09-2025 19:38 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 17:47

joker1977

Tweakert

Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen het verschil tussen bv 2% cranklengte voelen en daar hele "gevoelens en belevenissen" aan ophangen.

Hoe "prinses op de erwt" moet je dan wel niet zijn... En zou je niet meer baat hebben om je lijf zo te trainen dat het overweg kan met dit soort micro-variaties in je beweging ? Stel je voor dat je zadel 0.3 mm. in zakt als je erop gaat zitten of doordat je andere banden steekt, de diameter van je wiel 1% groter is waardoor je effectieve ratio ineens ook 1% verschuift.

Ik wil die mensen weleens een blind A/B testje zien doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:44

Secsytime

Automagisch

joker1977 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:42:
Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen het verschil tussen bv 2% cranklengte voelen en daar hele "gevoelens en belevenissen" aan ophangen.

Hoe "prinses op de erwt" moet je dan wel niet zijn... En zou je niet meer baat hebben om je lijf zo te trainen dat het overweg kan met dit soort micro-variaties in je beweging ? Stel je voor dat je zadel 0.3 mm. in zakt als je erop gaat zitten of doordat je andere banden steekt, de diameter van je wiel 1% groter is waardoor je effectieve ratio ineens ook 1% verschuift.

Cranklengte heeft ook invloed op de positie op je fiets.. zo kan je zadel bijvoorbeeld hoger en naar voren en verandert de stand van je heup.

Voor mij met een ligstuur heeft het in ieder geval veel gedaan qua comfort.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50
En zoals 'gevraag' (of was het beloofd?) foto van de Cybrei crank :

Afbeeldingslocatie: https://dl.a2000.nu/gallery/var/albums/fiets/20250905_183313158.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.a2000.nu/gallery/var/albums/fiets/20250905_183306194.JPG

514 gram crankset met bladen gemonteerd

[ Voor 44% gewijzigd door DDX op 05-09-2025 20:59 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:10
Mogelijk interessant, ik zag het nog niet voorbij komen in het topic, maar via ING rentepunten kan je bij de officiele Cube webshop 200 euro korting krijgen. (500 euro bon voor 300 euro) te gebruiken op alles, ook op sales. Enige is dat het niet in delen te besteden is.

edit: je mag er maar 1 per bestelling inleveren, je mag er 2 per 12 maanden kopen bij ING.

[ Voor 15% gewijzigd door MisterEagle op 06-09-2025 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:39
MisterEagle schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:27:
Mogelijk interessant, ik zag het nog niet voorbij komen in het topic, maar via ING rentepunten kan je bij de officiele Cube webshop 200 euro korting krijgen. (500 euro bon voor 300 euro) te gebruiken op alles, ook op sales. Enige is dat het niet in delen te besteden is.
Hoeveel kan je er kopen? Ze verkopen ook een Thule epos a 1219 euro. Als je daar dus 2 bonnen kan stapelen heb je toch mooi 400 euro korting (2x 500 minus 300). En cube webshop heeft ook onderdelen en wielen bijvoorbeeld (newman en acid). Flink inkopen op onderdelen kan dan best nog eens interessant worden wellicht :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Stufferdt schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:36:
[...]

Hoeveel kan je er kopen? Ze verkopen ook een Thule epos a 1219 euro. Als je daar dus 2 bonnen kan stapelen heb je toch mooi 400 euro korting (2x 500 minus 300). En cube webshop heeft ook onderdelen en wielen bijvoorbeeld (newman en acid). Flink inkopen op onderdelen kan dan best nog eens interessant worden wellicht :)
1 per besteding: anders zou ik morgen zeker van cancellen bij de lbs en mijn agree bestellen met rentepunten 🙃

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:23
Vandaag dacht ik lekker een rondje in Frankrijk te rijden. Wat denk je? Geen enkel hoogtemetertje kunnen pakken. Wel regen. Zeiknat thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58uOvmOYKhWeFJEoJJ0ECqttQ0w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m9tVZjrZt0rAYSVFGEPn4fSc.png?f=user_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:39
Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:55:
[...]

1 per besteding: anders zou ik morgen zeker van cancellen bij de lbs en mijn agree bestellen met rentepunten 🙃
Jammer! En de keuze op de website buiten fietsen valt ook tegen. Maar opzich is 200 euro op een Thule epos best een prima deal. Dankjewel voor de tip in ieder geval.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:10
Stufferdt schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:36:
[...]

Heb het even aangepast, je mag er inderdaad 1 per bestelling gebruiken, bij ING mag je er wel 2 per 12 maanden kopen zo te lezen.
Mistraller schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:01:
Vandaag dacht ik lekker een rondje in Frankrijk te rijden. Wat denk je? Geen enkel hoogtemetertje kunnen pakken. Wel regen. Zeiknat thuis.

[Afbeelding]
mooie ronde, hoeveel km is dat ongeveer? Ik fiets (nog geen wielrenfiets echter) vooral iets verder naar links rondom de loonse drunense duinen. Ook daar weinig hoogteverschil (tenzij ik het mtb parcours meeneem :+ )

[ Voor 36% gewijzigd door MisterEagle op 06-09-2025 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:30
joker1977 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:42:

Volgens mij zijn er genoeg verhalen van pro’s die per ongeluk met verschillende cranks op de fiets zaten, en daar pas na veel tijd achter kwamen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 18:37
Hielko schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 02:09:
[...]
Volgens mij zijn er genoeg verhalen van pro’s die per ongeluk met verschillende cranks op de fiets zaten, en daar pas na veel tijd achter kwamen…
ik kan me voorstellen dat als je mobiliteit in orde is, dat de verschillen dan verwaarloosbaar kunnen zijn.

Het verschil tussenn 172,5 en 170 (op mijn zwift ride) was niet te merken. Van 172,5 naar 165 op de fiets wel. Dat merk ik door een neiging naar iets hogere cadans en en raar gevoel als ik op de pedalen ga staan en aan wil zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:29
Hier liggen de winterplannen ook klaar. Ik ga FTP verhogen combineren met afvallen. Twee winters terug ben ik afgevallen van 94kg naar 85kg. Dat voelde al goed. Inmiddels weeg ik, oa door lekkere bbq’s en zomerfeestjes weer 88kg. Doel is om volgende zomer 80kg te wegen.

Wat FTP betreft heb ik twee jaar terug getraind van 240W naar 270W. Inmiddels zit ik op 301W. Mijn doel is om dit op te trainen naar 340/350W. Ik ga hiervoor 3x per week fietsen en 1á2x core en kracht per week te doen.
Mijn focus zal liggen bij blokken van 5 tot 20 minuten. Het sprinten zit al goed genoeg, dat is onderhouden (1400W=1seconde 1117=5seconde). Hiermee hoop ik volgend seizoen met DAC of Papendal rondjes mee te kunnen qua niveau. Of C-D niveau bij de gele rijders/B bij RETO (als dat in de agenda gaat passen)

Qua eten heb ik een mooi schema dat ik destijds ook gevolgd heb(project gezond). Dat vul ik weer aan met “herstel-voer” na iedere training.

Ik kijk er wel naar uit. Zwiften vind ik altijd wel leuk, in het schema heb ik om de week een wedstrijdje staan, iedere 8 weken een FTP-test. Dus wat meetmomenten om te zien of ik goed opweg ben.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 07:20
Hallo wielrenliefhebbers,

Mijn Tacx montagestandaardhttps://www.futurumshop.n...X_J_NL9JoHrchyD1vUzNz1XoF is alleen voor snelspanners geschikt. Ik zoek dus een nieuw montagestandaard en kwam na een workshop zelf je wielrenfiets onderhouden in aanraking met een montagestandaard van Feedback Sports, namelijk deze: https://www.futurumshop.n...kajYwJGwxJGgxOTY3NDA2NjY4
Er is ook een variant van Xand: https://www.futurumshop.n...kajYwJGwxJGgxOTY3NDA2NjY4 Deze is 185 euro en met een actie van Futurum van 20 euro korting nog goedkoper, bijna de helft zelfs.
Iemand ervaring met deze standaarden en kan iemand mij vertellen of de feedback Sports ook bijna 2x beter is of langer meegaat oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
stevens20 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:23:
Hier liggen de winterplannen ook klaar. Ik ga FTP verhogen combineren met afvallen. Twee winters terug ben ik afgevallen van 94kg naar 85kg. Dat voelde al goed. Inmiddels weeg ik, oa door lekkere bbq’s en zomerfeestjes weer 88kg. Doel is om volgende zomer 80kg te wegen.

Wat FTP betreft heb ik twee jaar terug getraind van 240W naar 270W. Inmiddels zit ik op 301W. Mijn doel is om dit op te trainen naar 340/350W. Ik ga hiervoor 3x per week fietsen en 1á2x core en kracht per week te doen.
Mijn focus zal liggen bij blokken van 5 tot 20 minuten. Het sprinten zit al goed genoeg, dat is onderhouden (1400W=1seconde 1117=5seconde). Hiermee hoop ik volgend seizoen met DAC of Papendal rondjes mee te kunnen qua niveau. Of C-D niveau bij de gele rijders/B bij RETO (als dat in de agenda gaat passen)

Qua eten heb ik een mooi schema dat ik destijds ook gevolgd heb(project gezond). Dat vul ik weer aan met “herstel-voer” na iedere training.

Ik kijk er wel naar uit. Zwiften vind ik altijd wel leuk, in het schema heb ik om de week een wedstrijdje staan, iedere 8 weken een FTP-test. Dus wat meetmomenten om te zien of ik goed opweg ben.
Dat klinkt goed/ambitieus. _/-\o_

Mijn FTP schommelt al jaren tussen de 220 en 250, volgens Garmin nu 221. (Ik weeg nu ook 80kg) Ik probeer dat omhoog te krijgen maar dat lukt me niet echt, ondanks vaak en veel fietsen. Als ik teveel intense ritten doe gaat mijn Garmin watch ook zeuren en als ik het rustig aan doe met de intensiteit krijg ik van Garmin als beloning een FTP verlaging 8)7. Wat is de truuk om die FTP effectief omhoog te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:35
Torgo schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:14:
[...]

Mijn FTP schommelt al jaren tussen de 220 en 250, volgens Garmin nu 221. (Ik weeg nu ook 80kg) Ik probeer dat omhoog te krijgen maar dat lukt me niet echt, ondanks vaak en veel fietsen. Als ik teveel intense ritten doe gaat mijn Garmin watch ook zeuren en als ik het rustig aan doe met de intensiteit krijg ik van Garmin als beloning een FTP verlaging 8)7. Wat is de truuk om die FTP effectief omhoog te krijgen?
FTP zelf getest met een uur effort (of afgeleid uit 20min of ramp test)? Ik zou beginnen met die Garmin estimate vooral niet als uitgangspunt te nemen. Als je voldoende uren kunt maken een polarized trainingschema oppakken, en zo niet dan Sweetspot blokken gaan opnemen. Maar vooral veel Z1/2 uren maken.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
MMUilwijk schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:17:
[...]
FTP zelf getest met een uur effort (of afgeleid uit 20min of ramp test)? Ik zou beginnen met die Garmin estimate vooral niet als uitgangspunt te nemen. Als je voldoende uren kunt maken een polarized trainingschema oppakken, en zo niet dan Sweetspot blokken gaan opnemen. Maar vooral veel Z1/2 uren maken.
Niet getest,combi van wat Zwift zegt en Garmin zegt. Overigens staat mijn FTP in Zwift op 240, dat lijkt wel te kloppen want ik kan de workouts aan.

Moest even opzoeken wat je met polarized trainingschema bedoelde. Dat probeer ik wel te doen. Momenteel heb ik veel tijd en kan ik elke dag trainen, vanaf Oktober zal dat 5-6 keer per week zijn.

Ik probeer het nu zo in te delen:

3 kracht + 4 fiets:
• 2 intensieve fietsdagen
• 2 rustige fietsdagen
• 3x bovenlichaam/core

Vandaag goed kunnen trainen en netjes in Z2. Alleen kon ik me niet inhouden de brug op en even vol in de sprint voor een PR. Dat heb ik wel vaker, dat ik een sprintje wil doen, ook in Zwift. Hoop niet dat dat heel erg schadelijk is voor effectieve training want dat maakt het wel leuk. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xwKT0H4VKrK1fBzEFAyu6AnG_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02ivsJrp4jOneYeFbjZy3pp7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Torgo op 06-09-2025 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
MisterEagle schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:59:
[...]

mooie ronde, hoeveel km is dat ongeveer? Ik fiets (nog geen wielrenfiets echter) vooral iets verder naar links rondom de loonse drunense duinen. Ook daar weinig hoogteverschil (tenzij ik het mtb parcours meeneem :+ )
79km rond. Ik heb hem ook maar weer ergens gevonden hoor. Route is erg goed te berijden, slechts een heel klein stukje (goed hard en vlak) gravel bij Boxtel.
https://www.strava.com/routes/3399409650289724520

Ik heb nog wel meer strava art in mijn routes, meeste komen van Joris Meijer uit Den Bosch dus meeste is ook wel in de regio.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Vandaag had ik niet door dat mijn halverwege de accu van de verlichting voor leeg was en ja hoor, een overstekende fietser na een rotonde, die mij dus niet gezien had. Ik zei nog vriendelijk "hoppa" terwijl ik voorbij zijn voorwiel zoefde. Remmen was niet meer mogelijk zonder hem dan vol te raken en er achterlangs gaan had fout kunnen gaan als hij had geremd. Bij voorlangs gaan weet ik de snelheid van hem en ik kan zo er omheen omdat er ruimte was in de parkeervakken links.

En even verder, wederom een rotonde met een tweerichtingsfietspad nam een andere wielrenner de binnenbocht en zo op mijn rijstrook en hij moest zo uitwijken naar zijn eigen rijstrook.

Ik heb dan een reserve voorlampje in het zadeltasje die opgeladen is. Maar dan moet ik wel de hand ervoor houden om te zien of die nog licht uitkomt.

Ook twee klimmetjes gepakt en het begon goed maar 50 meter het einde van de klim was zat ik echt aan mijn maximale aan hartslag kan hebben en had het gevoel dat ik niet meer zuurstof kon binnenkrijgen. Ik ben toen meteen naar 26 tanden gaan achter met 36 voor, dat zorgde ervoor dat de hartslag heel snel daalde maar ik was nog buiten adem toen ik boven kwam.
Een afdaling is dan echt fijn en dan vooral om de extra koeling. Minder koeling kan zeker de hebben bijgedragen dat die klim een probleem werd. Helaas is de weg naar beneden daar niet echt goed dus de afdaling was ook een avontuur.

De tweede klim, aan het einde van de rit, is minder moeilijk en daar kon ik halverwege zelfs zwaarder schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:23
Hier vandaag voor t eerst gevallen. Stond stil bij een rotonde, rechter voet los geklikt en kwamen best wat auto’s aan dus even geduld.
Beetje rondkijken, kijk ik naar links en gaat mijn zwaartepunt ook net te ver naar links en toen dus gevallen.

Terug naar huis gefietst, maar nu een beetje last van mijn pols. Hopen dat het gewoon spierpijn is en niet een klein scheurtje, even afwachten dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:14
Zijn er hier ook mensen uit omgeving Zevenaar? Heeft jullie gemeente liggen slapen bij het uitwerken van het fietsnetwerk in jullie gemeente? Of is het erg lastig voor de gemeente om dingen af te bouwen? Ik wilde vandaag een simpel rondje doen van Arnhem -> Zevenaar -> Wehl -> Angerlo -> Arnhem. Dus ik richting Zevenaar kom ik een bordje voor Wehl / Didam tegen. Dus ik volg dat bordje en toen kwam ik weer eens op het industrieterrein uit (7poort) voordat ik daar af was..

Wat 2 uur moest zijn werden er uiteindelijk iets meer dan 3.. ach ja lekkere duurtraining zullen we maar zeggen

[ Voor 10% gewijzigd door Webgnome op 06-09-2025 17:05 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoorMeelezen
Webgnome schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:05:
Zijn er hier ook mensen uit omgeving Zevenaar? Heeft jullie gemeente liggen slapen bij het uitwerken van het fietsnetwerk in jullie gemeente? Of is het erg lastig voor de gemeente om dingen af te bouwen? Ik wilde vandaag een simpel rondje doen van Arnhem -> Zevenaar -> Wehl -> Angerlo -> Arnhem. Dus ik richting Zevenaar kom ik een bordje voor Wehl / Didam tegen. Dus ik volg dat bordje en toen kwam ik weer eens op het industrieterrein uit (7poort) voordat ik daar af was..

Wat 2 uur moest zijn werden er uiteindelijk iets meer dan 3.. ach ja lekkere duurtraining zullen we maar zeggen
Ik kom er niet vandaan maar fiets wel eens rond/door Wehl. Hoe ben je nu gegaan dan? Heb t zelf in ieder geval nog niet gehad terwijl ik daar laatst ook op borden ben gefietst :P

Edit: ik zie je Strava nu... zal het binnenkort ook eens fietsen

[ Voor 4% gewijzigd door VoorMeelezen op 06-09-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/salUlztPHgoarhsf8w1Li1F4s1U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pTzwWKlpG0nAiApDffKjO8Hr.png?f=user_large

Ik kom dus van links over het snelfietspad. Dat houd ineens op, uit het niets, en toen ging het mis :+. Niet dat de grootste tijd nu hier in is gaan zitten, het heeft wel tijd gekost die niet nodig was als de gemeente Zevenaar zijn fietsplan eens zou fixen..

Dat snelfietspad doorfietspad is er trouwens ook eentje uit de categorie net niet.. Heel veel oversteekjes waarbij je geen voorrang hebt, onduidelijke bochten you name it.

[ Voor 37% gewijzigd door Webgnome op 06-09-2025 17:31 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 13:18
esphome schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:38:
Vandaag had ik niet door dat mijn halverwege de accu van de verlichting voor leeg was en ja hoor, een overstekende fietser na een rotonde, die mij dus niet gezien had. Ik zei nog vriendelijk "hoppa" terwijl ik voorbij zijn voorwiel zoefde. Remmen was niet meer mogelijk zonder hem dan vol te raken en er achterlangs gaan had fout kunnen gaan als hij had geremd. Bij voorlangs gaan weet ik de snelheid van hem en ik kan zo er omheen omdat er ruimte was in de parkeervakken links.

En even verder, wederom een rotonde met een tweerichtingsfietspad nam een andere wielrenner de binnenbocht en zo op mijn rijstrook en hij moest zo uitwijken naar zijn eigen rijstrook.

Ik heb dan een reserve voorlampje in het zadeltasje die opgeladen is. Maar dan moet ik wel de hand ervoor houden om te zien of die nog licht uitkomt.

Ook twee klimmetjes gepakt en het begon goed maar 50 meter het einde van de klim was zat ik echt aan mijn maximale aan hartslag kan hebben en had het gevoel dat ik niet meer zuurstof kon binnenkrijgen. Ik ben toen meteen naar 26 tanden gaan achter met 36 voor, dat zorgde ervoor dat de hartslag heel snel daalde maar ik was nog buiten adem toen ik boven kwam.
Een afdaling is dan echt fijn en dan vooral om de extra koeling. Minder koeling kan zeker de hebben bijgedragen dat die klim een probleem werd. Helaas is de weg naar beneden daar niet echt goed dus de afdaling was ook een avontuur.

De tweede klim, aan het einde van de rit, is minder moeilijk en daar kon ik halverwege zelfs zwaarder schakelen.
Je gaat nu toch niet beweren dat die 2 incidenten ontstonden puur omdat je geen licht had?

Werden ze niet gewoon verblind door de zon in je spiegel op je stuur? :+

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:58

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:17:

Dat snelfietspad doorfietspad is er trouwens ook eentje uit de categorie net niet.. Heel veel oversteekjes waarbij je geen voorrang hebt, onduidelijke bochten you name it.
Fietspad langs het spoor? Westervoort, duiven, Zevenaar? Dat is toch redelijk recht toe, recht aan qua bochten. Op die twee rare s bochten na?
Wel eens dat het lekkerder zou zijn als je voorrang zou hebben langs al die spoorwegovergangen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
MaSw85 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:10:
[...]

Je gaat nu toch niet beweren dat die 2 incidenten ontstonden puur omdat je geen licht had?

Werden ze niet gewoon verblind door de zon in je spiegel op je stuur? :+
Je kunt toch lezen wat ik schreef.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
esphome schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:02:
[...]

Je kunt toch lezen wat ik schreef.
Eerlijk is eerlijk, ik snap er ook geen drol van. Je was dus overdag aan het fietsen, en doordat je voorlamp leeg was zagen andere fietsers je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:04:
[...]

Eerlijk is eerlijk, ik snap er ook geen drol van. Je was dus overdag aan het fietsen, en doordat je voorlamp leeg was zagen andere fietsers je niet?
Kan de beste overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:17:
[Afbeelding]

Ik kom dus van links over het snelfietspad. Dat houd ineens op, uit het niets, en toen ging het mis :+. Niet dat de grootste tijd nu hier in is gaan zitten, het heeft wel tijd gekost die niet nodig was als de gemeente Zevenaar zijn fietsplan eens zou fixen..

Mijn navigatie geeft hier als fiets route:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GBvtUHBUWnlEV5yvE5WBiyyu6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdjF2VuoViRbxL6G9Jj1TxcT.jpg?f=fotoalbum_large

De cirkel is waar jouw rit en de route elkaar snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:16
Mistraller schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:01:

[Afbeelding]
Toch dat stukje bij de Drunense Duinen moeten pakken, staan genoeg bomen om droger te rijden. Al moet je daar wel oppassen met zand (ben er zelf een paar weken terug onderuit gegaan met de stadsfiets). Rijd er al pakweg 12 jaar doorheen, nooit gevallen met de racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
[...]

Wat ik heb gedaan is vrij consequent trainen. Ik deed/doe veel intervallen en als ik buiten fietste ging ik vaak met net iets mindere fietsers. We fietsten dan met de afspraak dat klimmen ieder voor zich is en boven wachten. Dat maakt dat het voor mij een intervaltraining is.

Verder is voeding belangrijk. Na iedere training een bak magere kwark en een beetje granola. En tijdens een training die langer dan 1 uur (dat is voor mij nodig weet ik uit ervaring) moet ik ook eten tijdens het fietsen.

Daarbij moet je ook weten waar je op aan gaat. Waar krijg jij plezier van en waardoor train je harder dan anders. Voor mij zijn dat soms wedstrijdjes op Zwift of soms dezelfde route om mezelf te verbeteren. Stel een doel voor volgend jaar (voor mij nu “wedstrijd fit” worden, vorige 2jaren was het AGR uitfietsen). Dat doel is fijn om te weten waarvoor je het doet.

Op garmin probeer ik die 3 balkjes altijd binnen die marge te houden die aangegeven wordt. Mijn trainingsbelasting zit meestal tussen de 500 en 1000. Verder train ik ook wat goed voelt. Als er bijvoorbeeld een zware intervaltraining op het programma staat maar de benen voelen leeg en zwaar dan ga ik toch een hersteltraining doen.

Ps: ik moet ook eerlijk zijn en zeggen dat ik redelijke sportgenen heb. 10+ jaar in het eerste bij de hockey(goede 2de klasse). Hardlopen 5km in 17 minuten. Tennissen een goede niveau 4 dubbelspeler. Allemaal niet heel bijzonder maar wel leuke niveaus al zeg ik het zelf. Ik mag dus niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:05
Phydomir schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:30:
[...]

Fietspad langs het spoor? Westervoort, duiven, Zevenaar? Dat is toch redelijk recht toe, recht aan qua bochten. Op die twee rare s bochten na?
Wel eens dat het lekkerder zou zijn als je voorrang zou hebben langs al die spoorwegovergangen.
Maar dan moet je wel nadat je onder het viaduct door bent gereden met de bocht mee naar rechts gaan, verderop oversteken en het viaduct over gaan. Daarna ga je rechts, voorbij de oude Plus (weet niet wat er nu zit?) links en dan bij school links onder het tunneltje door om het industrieterrein weer af te komen. Tenminste, zo was het vorig jaar, toen ik nog op 7Poort werkte.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Er is bij 7poort een brug waar je overheen kan met de auto. Met de fiets echter niet dus volgens mij gaat die navigatie niet helemaal op.
Phydomir schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:30:
[...]

Ja dat fietspad inderdaad. Als je vanaf Arnhem komt en je Westervoort voorbij bent, waar je dus al een keer over moet steken dan heb je daarna nog een paar keer wat rare kronkels ( heb ze niet geteld ) en zoals je zelf al aangeeft die overgangen waar je geen voorrang hebt. Dat versta ik niet onder een doorfietspad. Nu moet ik zeggen dat ik ook wel verwend ben met het doorfietspad tussen Arnhem en Nijmegen en Arnhem en Wageningen. Daar heb je eigenlijk geen omkijken naar. Het is verder geen groot probleem natuurlijk eerder was het een kleine frustratie aangezien ik dan aan het eind ook nog eens op een industrieterrein uit kom waar niet aan gegeven staat hoe je er dan weer vanaf kan komen. De brug vanaf 7 poort over het spoor was / is niet bruikbaar met de fiets dus dan moet je helemaal omrijden. En ja als je dat niet weet :+

Ach ja, morgen gaan we maar eens omgeving Apeldoorn onveilig maken dat is over het algemeen bekender terrein.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:05
Webgnome schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:52:
Er is bij 7poort een brug waar je overheen kan met de auto. Met de fiets echter niet dus volgens mij gaat die navigatie niet helemaal op.
Brug is alleen voor auto's, bij die school (Liemers College) is er een tunnel voor de fietsers.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Zal het onthouden voor de volgende keer. Wel jammer dat die brug alleen voor auto's is. Het had mij veel gedoe gescheeld ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
[...]

Wat is vaak en veel fietsen? Zonder structuur is voor de meeste 220-250 wel te doen met een uur of 4-6 per week gewoon fietsen. Hoger met meer structuur.

Zonder structuur moet je meer richting de 10 uur denken...

Maar er is ook een hoop afhankelijk van je genetische aanleg, en overige belasting/herstel.

Voorbeeldje,.ik zit zelf rond de 300. Dat lukte met 4-5 uur gestructureerd trainen. Maar ook met 8+ uur ongestructureerd. Ik denk dat ik qua aanleg het redelijk ok heb getroffen

Je moet ook niet teveel naar Garmin luisteren, die vind het vooral niet leuk als je even wat minder doet en daarna weer meer. Dan zit je al snel boven je range.

In het kort, bij weinig uren kan je wat meer intensief werk doen. Bij meer uren moet je wat meer z2 doen. Anders herstel je niet genoeg.

De juiste balans... Die is heel persoonlijk en moet je zelf uitzoeken

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 06-09-2025 22:26 ]

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mistraller
esphome schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:38:

Daar helpt een lamp niks aan. Anticiperen! Had jij hem wel gezien, en wilde je voorrang opeisen?
Als ik jouw berichtje zo lees dan klinkt het vooral dat je aan het compenseren bent met horkerig gedrag voor alle keren dat ik aan het groeten ben, duimpjes opsteek, dankjewelletjes zeggen etc. Ik hoop dat het niet zo is, maar probeer het echt van de zonnige kant te zien. We rijden allemaal voor de fun. Laat je fun niet verpesten door een foutje van anderen. Ook al moest je extra remmen of even uitwijken.

Ik heb overigens ook vast licht op al mijn fietsen. Normaliter alleen de knipper aan achter (volgens motto; blink by day, steady at night) en toen het begon te regenen heb ik pas de headlight aangezet.
Dan ben je dus wederom te diep gegaan. 26x36 is nog altijd vrij veel, welke klim was dit? Ik pak zelf de oude Holleweg wel eens op mijn poldercassette (25x34) en dan kom ik wel boven, maar hartslag dalen? Nou neeuhh... Pas met de 34x34 peddel ik hem "vrolijk" op.
Probeer een klim inderdaad zo te pakken dat je niet tot de max gaat. Zo diep gaan is leuk voor een wedstrijd maar levert je qua training niks op. En als ik naar mezelf kijk, ook niet qua fietsplezier. Niks mooier als je na een klim nonchalant doortrapt alsof er niks aan de hand is.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
VoorMeelezen schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:02:
Hier vandaag voor t eerst gevallen. Stond stil bij een rotonde, rechter voet los geklikt en kwamen best wat auto’s aan dus even geduld.
Beetje rondkijken, kijk ik naar links en gaat mijn zwaartepunt ook net te ver naar links en toen dus gevallen.

Terug naar huis gefietst, maar nu een beetje last van mijn pols. Hopen dat het gewoon spierpijn is en niet een klein scheurtje, even afwachten dus…
Oh ik krijg hier altijd zo de kriebels van.... Op deze manier viel ik ruim een jaar geleden ook, en toen scheurde ik mijn achterste kruisband van mijn linkerknie. (Links was nog ingeklikt.) Sterkte! En hou het goed in de gaten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:50:
[...]

Daar helpt een lamp niks aan. Anticiperen! Had jij hem wel gezien, en wilde je voorrang opeisen?
Als ik jouw berichtje zo lees dan klinkt het vooral dat je aan het compenseren bent met horkerig gedrag voor alle keren dat ik aan het groeten ben, duimpjes opsteek, dankjewelletjes zeggen etc. Ik hoop dat het niet zo is, maar probeer het echt van de zonnige kant te zien. We rijden allemaal voor de fun. Laat je fun niet verpesten door een foutje van anderen. Ook al moest je extra remmen of even uitwijken.

Ik heb overigens ook vast licht op al mijn fietsen. Normaliter alleen de knipper aan achter (volgens motto; blink by day, steady at night) en toen het begon te regenen heb ik pas de headlight aangezet.
Als iemand vanaf de zijkant van de weg plotseling oversteekt dan is dat iets wat je niet verwacht. Ik schreef dan ook na de rotonde en niet op een rotonde. Had in de auto gezet dan had ik hem geraakt want dan was er geen ruimte geweest om uit te wijken
Was het een kind geweest dan had ik wel meer rekening mee gehouden omdat die nog niet het inzicht hebben van hoe en wat in het verkeer.

Ik ben de vrolijkheid zelve en zeker niet horkerig zoals jij schrijft. En zoals je hebt kunnen lezen en ik heb geen onvertogen woord gezegd tegen de overstekende fietser. Ik had ook een andere woord kunnen gebruiken maar goed ik ben dan ook geen hork.

Nu jij het over een knipperend achterlicht hebt. In de laatste kilometers was er een ouder echtpaar die naast elkaar fietsten. De man had dus zo'n knipper achterlicht aan en die was zo fel dat ik zelf met een zonnebril op, er niet naar kon kijken. Ik heb er niets van gezegd omdat hij even voor de vrouw ging rijden om een tegemoet komende auto de ruimte te geven. Zij zal dan wel hebben aangegeven dat dat licht echt veel te fel is.

Over het knipperen dan kun hier lezen dat niet toegestaan is net zoals veel andere dingen.

Mijn achterlicht kan alleen constant branden of uit staan. Een extra functie is de rem functie waar de led circa 3 seconden gaat branden als ik rem. Het remlicht is wel feller dan als het achterlicht zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 07-09-2025 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:42
@esphome ik kan me niet helemaal voorstellen wat er gebeurde na die rotonde, maar ik zou mijn bel denk ik gebruikt hebben om te waarschuwen dat ik er aan komt. Dit om te zorgen dat iemand zich er van bewust is dat er nog andere mensen op de weg zijn en dat hij dus ook moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoorMeelezen
Mistraller schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:56:
[...]

Oh ik krijg hier altijd zo de kriebels van.... Op deze manier viel ik ruim een jaar geleden ook, en toen scheurde ik mijn achterste kruisband van mijn linkerknie. (Links was nog ingeklikt.) Sterkte! En hou het goed in de gaten.
Oei, dat klinkt wel iets ernstiger. Nu na een nacht slapen het gevoel dat het al een stuk minder is, dus waarschijnlijk toch alleen spierpijn. Morgen maar weer een rit maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

stevens20 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:30:
Op garmin probeer ik die 3 balkjes altijd binnen die marge te houden die aangegeven wordt. Mijn trainingsbelasting zit meestal tussen de 500 en 1000. Verder train ik ook wat goed voelt. Als er bijvoorbeeld een zware intervaltraining op het programma staat maar de benen voelen leeg en zwaar dan ga ik toch een hersteltraining doen.
Hier ga ik toch even "op aan". Ik zit ook in het Garmin eco-systeem en hoewel ik de training niet structureer of me iets "aantrek" van wat De Grote Garmin allemaal roept heb ik wel de diverse parameters goed ingesteld. Ik heb mijn leeftijd, max HR en HR-zones ingevuld (op basis van de uitslag van een sportmedische keuring) en keurig mijn FTP.

Maar die 3 balkjes ? Ik begrijp niet helemaal waarom die 3 balkjes een aangegeven marge hebben zonder dat je een doel hebt ingesteld. Bijgevolg is dat het (dus) ook volslagen onzinnige marges zijn en je dus ook helemaal niet je best hoeft te doen om binnen die marges te blijven.

Zolang Garmin geen kennis heeft of je traint voor "Rondje om de kerk van 3 kwartier" versus " Trans-Continental 300 km/dag brommeren" en dus altijd dezelfde ratio van inspanningslevels voorstelt is dat volslagen onzin.

Maar erger nog: Het hele Garmin eco-systeem is een bijeengeraapt zooitje wat niet goed op elkaar aansluit. Garmin heeft kennis van je FTP en HR-zones, maar rekent met bijna alle "prediction-parameters" enkel met hartslag. Een weekje zonder hartslag-band gooit het Garmin-systeem volledig in het honderd, ook al zou die gewoon een inschatting kunnen doen op basis van de vermogens in je activiteiten.

Ik kan enkel zeggen: Als je enigszins serieus wilt trainen op de fiets en je hebt een vermogensmeter dan kun je die Garmin-data onzin beter negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
joker1977 schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:11:
[...]

Hier ga ik toch even "op aan". Ik zit ook in het Garmin eco-systeem en hoewel ik de training niet structureer of me iets "aantrek" van wat De Grote Garmin allemaal roept heb ik wel de diverse parameters goed ingesteld. Ik heb mijn leeftijd, max HR en HR-zones ingevuld (op basis van de uitslag van een sportmedische keuring) en keurig mijn FTP.

Maar die 3 balkjes ? Ik begrijp niet helemaal waarom die 3 balkjes een aangegeven marge hebben zonder dat je een doel hebt ingesteld. Bijgevolg is dat het (dus) ook volslagen onzinnige marges zijn en je dus ook helemaal niet je best hoeft te doen om binnen die marges te blijven.

Zolang Garmin geen kennis heeft of je traint voor "Rondje om de kerk van 3 kwartier" versus " Trans-Continental 300 km/dag brommeren" en dus altijd dezelfde ratio van inspanningslevels voorstelt is dat volslagen onzin.

Maar erger nog: Het hele Garmin eco-systeem is een bijeengeraapt zooitje wat niet goed op elkaar aansluit. Garmin heeft kennis van je FTP en HR-zones, maar rekent met bijna alle "prediction-parameters" enkel met hartslag. Een weekje zonder hartslag-band gooit het Garmin-systeem volledig in het honderd, ook al zou die gewoon een inschatting kunnen doen op basis van de vermogens in je activiteiten.

Ik kan enkel zeggen: Als je enigszins serieus wilt trainen op de fiets en je hebt een vermogensmeter dan kun je die Garmin-data onzin beter negeren.
Ik geloof helemaal wat je zegt maar toch werkt het voor mij. Dat was immers de vraag.

Wat je zegt over hoe garmin werkt neem ik even aan voor waarheid. Die drie balkjes, die een onzin marge zijn, geven voor mij een prima richtlijn waar ik mijn volgende Zwifttraining op uitkies. Ik doe veel op gevoel en wat sportervaring. Dat blijkt voor mij te werken.

Ik heb daarmee flinke verbeteringen bewerkstelligd. Join heb ik ook een maand gedaan maar daar word ik helemaal kriegel van. Als ik op woensdagavond zwift opstart en een wedstrijdje zie die me leuk lijkt dan wil ik dat lekker kunnen doen. Een dergelijk “vast” (adaptief maar toch…) trainingsschema vind ik niet fijn.

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben op alle punten hoor. Ik zal er ook nooit een top wielrenner van worden maar dat is mijn doel niet, en volgens mij ook niet van de gene die advies wilde. Die vroeg hoe ik verbeterde als fietser.

Garmin is denk ik voor de massa gemaakt gemaakt is. Daar val ik blijkbaar heerlijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Ik zit er een beetje tussen in. Ik probeer wel op de Garmin metrics te letten maar soms zijn ze inderdaad inconsistent. En ze zijn ook erg relatief. De voorgestelde range is altijd op basis van de baseline van de periode ervoor en dat is niet altijd een goede graadmeter voor de toekomst.

Helaas zitten mijn power meter pedalen nog ongebruikt in de doos. Ik krijg de trappers niet van mijn fiets af (de LBS ook niet), dus de powermeters worden gemonteerd op NBD. Dat is wel fijn, dan heb ik betere data met mijn buiten ritten wat nu nog een beetje ontbreekt.

Op zich goede tips, mijn training volume is momenteel aan de lage kant (~ 500) omdat ik weer aan het opbouwen ben na een zomer vakantie met weinig volume en omdat het wat langzamer gaat omdat ik ook aan het krachttrainen ben (core + bovenlichaam) waardoor het aantal fietsdagen wat beperkter is.

Omdat er nu een paar mooie dagen zijn met weinig wind ga ik deze week nog wat meer buiten fietsen (lage intensiteit) maar daarna als ik weer full-time op Zwift zit kan ik met minder uren wel veel volume halen door twee hoge intensiteit ritten te doen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:16

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:49:
En zoals 'gevraag' (of was het beloofd?) foto van de Cybrei crank :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

514 gram crankset met bladen gemonteerd
Dit smoelt best lekker..! Zie ik nou een aero conti op je voorwiel?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 21:46
stevens20 schreef op zondag 7 september 2025 @ 08:48:
[...]

Ik geloof helemaal wat je zegt maar toch werkt het voor mij. Dat was immers de vraag.

Wat je zegt over hoe garmin werkt neem ik even aan voor waarheid. Die drie balkjes, die een onzin marge zijn, geven voor mij een prima richtlijn waar ik mijn volgende Zwifttraining op uitkies. Ik doe veel op gevoel en wat sportervaring. Dat blijkt voor mij te werken.

Ik heb daarmee flinke verbeteringen bewerkstelligd. Join heb ik ook een maand gedaan maar daar word ik helemaal kriegel van. Als ik op woensdagavond zwift opstart en een wedstrijdje zie die me leuk lijkt dan wil ik dat lekker kunnen doen. Een dergelijk “vast” (adaptief maar toch…) trainingsschema vind ik niet fijn.

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben op alle punten hoor. Ik zal er ook nooit een top wielrenner van worden maar dat is mijn doel niet, en volgens mij ook niet van de gene die advies wilde. Die vroeg hoe ik verbeterde als fietser.

Garmin is denk ik voor de massa gemaakt gemaakt is. Daar val ik blijkbaar heerlijk in.
Als je Garmin (en Strava) moet geloven kun je niet eens van de bank komen. In het begin van het seizoen krijg je altijd te horen dat je rustiger aan moet doen (ik fiets wel de hele winter door op een laag pitje). Trainen is gewoon over je grens gaan, de kunst is dat gedoseerd te doen en op te bouwen.
Intervals.icu is trouwens wel iets nauwkeuriger (in die zin dat die dichter bij mijn gevoel zit dan Garmin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
AMD1800 schreef op zondag 7 september 2025 @ 04:15:
@esphome ik kan me niet helemaal voorstellen wat er gebeurde na die rotonde, maar ik zou mijn bel denk ik gebruikt hebben om te waarschuwen dat ik er aan komt. Dit om te zorgen dat iemand zich er van bewust is dat er nog andere mensen op de weg zijn en dat hij dus ook moet kijken.
Voor blinde bochten bel ik ook, echter hier steekt iemand over zonder te kijken in een niet blinde bocht. Had ik in de auto gereden dan was die fietser plat geweest.

Ik kon nu nog snel reageren, remmen (extra onzekerheid) en er achterlangs gaan was geen optie, voorlangs wel. Dit omdat ik de snelheid van de fietser goed kon inschatten en ruimte had om er ook omheen te rijden.
Dat gaat dan in een split second en het gaat zo ook voor het gevoel automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Torgo schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:26:
Helaas zitten mijn power meter pedalen nog ongebruikt in de doos. Ik krijg de trappers niet van mijn fiets af (de LBS ook niet), dus de powermeters worden gemonteerd op NBD. Dat is wel fijn, dan heb ik betere data met mijn buiten ritten wat nu nog een beetje ontbreekt.
Een LBS gebruikt vaak een stang als hefboom en is niet zo efficient.

Ik gebruik een stuk hout en een hamer. Eerste zachte slag is er om het gevoel te krijgen en te kijken of je niets gaat raken als de er afschiet. De tweede een serieuze slag en een derde alles of niets slag moet je alleen doen als eventueel bereid bent om de crank te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VafmdLtBWYPg_6Dmpg5R4-60eOQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3hV3O6VshqbC7kKRhuzVsf7O.jpg?f=user_large

Doordat het balkje recht onder de trapper staat gaat alle kracht in het losdraaien en niet verder de trapas in en dan in het frame. Wel eerste drie keer controleren of je losdraai richting goed hebt want anders sla de trapper juist nog vaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
NeBuCADnezar schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:59:
[...]

Als je Garmin (en Strava) moet geloven kun je niet eens van de bank komen. In het begin van het seizoen krijg je altijd te horen dat je rustiger aan moet doen (ik fiets wel de hele winter door op een laag pitje). Trainen is gewoon over je grens gaan, de kunst is dat gedoseerd te doen en op te bouwen.
Intervals.icu is trouwens wel iets nauwkeuriger (in die zin dat die dichter bij mijn gevoel zit dan Garmin).
Aan het begin?
Mijn Garmin horloge staat al jaren zo'n beetje standaard op 72 uur hersteltijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@henri86 zeer herkenbaar. Als er iets is dat Wilders en Garmin overeenkomstig hebben is dat ze een eigen realiteit er op na houden :+

Garmin is meer een backup voor mij voor de workouts niets meer niets minder. En soms duik ik er de getallen in als ik wil weten hoe ik een training heb gedaan.

Voor schemas etc ga ik gewoon naar Join. Echt veel beter dan fondo m.i.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000

Phydomir

Dennis

henri86 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:07:
[...]

Aan het begin?
Mijn Garmin horloge staat al jaren zo'n beetje standaard op 72 uur hersteltijd.
Ik heb die hersteltijd altijd gezien als, tot je weer fris zou moeten zijn. Iets wat als je gestructureerd traint niet als doel hebt. Je wilt juist de load opbouwen, waarna je in een rustweek weer oplaadt voor het volgende blok. Maar ik negeer die Garmin metrics eigenlijk ook volledig. Zolang je lekker door brommert, dan vind hij alles best. Maar doe je een week extra volume, maar vooral duurzone, dan zou dat niet productief zijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
esphome schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:07:
[...]

Een LBS gebruikt vaak een stang als hefboom en is niet zo efficient.

Ik gebruik een stuk hout en een hamer. Eerste zachte slag is er om het gevoel te krijgen en te kijken of je niets gaat raken als de er afschiet. De tweede een serieuze slag en een derde alles of niets slag moet je alleen doen als eventueel bereid bent om de crank te vervangen.

[Afbeelding]

Doordat het balkje recht onder de trapper staat gaat alle kracht in het losdraaien en niet verder de trapas in en dan in het frame. Wel eerste drie keer controleren of je losdraai richting goed hebt want anders sla de trapper juist nog vaster.
Ik wacht wel op NBD, hopelijk nog een paar weekjes. Wil mijn huidige fiets niet slopen voordat ik een nieuwe heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
esphome schreef op zondag 7 september 2025 @ 02:59:

Over het knipperen dan kun hier lezen dat niet toegestaan is net zoals veel andere dingen.
Begin even het gelinkte artikel opnieuw te lezen.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben.
Dus "Blink by day, steady at night". Het is bewezen dat een knipper overdag meer opvalt, terwijl het in de nacht juist moeilijk in te schatten is qua afstand. En de regels over reflectie en verlichting gelden in de nacht of slecht zicht. En wat deed ik afgelopen vrijdag bij slecht zicht? I rest my case.

Verder; ELKE Garmin Varia knippert. (Behalve dan de RVR315 die ik heb) En bovendien fors feller dan mijn losse kleine achterlichtje. Ga je van al die mensen iets vinden?

Over fel licht gesproken, er zijn niet veel racers met vast licht. En die zakken dan vaak scheef, en dát is pas verblindend.

Enfin, er gebeurt bijna elk ritje wel iets waar je over kunt mopperen. En er gebeurt ook vaak zat iets dat je zelf denkt "sorry..." De meeste ongelukken gebeuren gelukkig net-niet.

Enfin even wat anders.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik kwam dit tegen op ali
Een remklauw spreider. Leek mij handig. Is dit een clone van iets of gewoon een slim ding en iemand al ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/Sb626ab43a52543b191290a7b9f4be97ay.jpg_960x960q75.jpg_.avif

https://nl.aliexpress.com/item/1005009774840568.html

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
VoorMeelezen schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:38:
[...]

Oei, dat klinkt wel iets ernstiger. Nu na een nacht slapen het gevoel dat het al een stuk minder is, dus waarschijnlijk toch alleen spierpijn. Morgen maar weer een rit maken
Ja een hoop gezeik, maar dat kwam ook omdat in de periode dat deels herstel nog had kunnen plaatsvinden, de fysio stellig beweerde dat er niks stuk was.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kom even laat terug op de ING rente punten bij Cube.
Jammer genoeg net een fiets op MP gekocht maar de kinder MTB’s zijn ca €500, dan is zo’n bon opeens leuk zeg :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:44

Secsytime

Automagisch

sapphire schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:51:
Ik kom even laat terug op de ING rente punten bij Cube.
Jammer genoeg net een fiets op MP gekocht maar de kinder MTB’s zijn ca €500, dan is zo’n bon opeens leuk zeg :+
Misschien toch maar eens van bank wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:57
Vandaag na 4 weken indoor op de Zwift weer voor het echie buiten gefietst.

Viel mij gelijk weer op hoe irritant dat windgeruis in je oren is. Terwijl ik helemaal niet zo hard ga.

iemand ervaring met van die Cat Ears? Die stukjes bont die om je voorste helmbandje gaan wat het dan tegen zou moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:42
Guido7619 schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:26:
Vandaag na 4 weken indoor op de Zwift weer voor het echie buiten gefietst.

Viel mij gelijk weer op hoe irritant dat windgeruis in je oren is. Terwijl ik helemaal niet zo hard ga.

iemand ervaring met van die Cat Ears? Die stukjes bont die om je voorste helmbandje gaan wat het dan tegen zou moeten gaan.
Ik rijd er al jaren mee, tot volle tevredenheid, scheelt een slok op een borrel.!

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:27
Guido7619 schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:26:
Als je een helm hebt waarbij de bandjes vlak voor je oren gaan werkt het wel enigszins, maar esthetisch/gesoigneerd is het niet.
Zelf gebruik ik de helmmuts van Futurum, doet naar mijn mening ook veel voor windgeruis (wat ook mijn doel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:45:
[...]

Begin even het gelinkte artikel opnieuw te lezen.

[...]

Dus "Blink by day, steady at night". Het is bewezen dat een knipper overdag meer opvalt, terwijl het in de nacht juist moeilijk in te schatten is qua afstand. En de regels over reflectie en verlichting gelden in de nacht of slecht zicht. En wat deed ik afgelopen vrijdag bij slecht zicht? I rest my case.

Verder; ELKE Garmin Varia knippert. (Behalve dan de RVR315 die ik heb) En bovendien fors feller dan mijn losse kleine achterlichtje. Ga je van al die mensen iets vinden?

Over fel licht gesproken, er zijn niet veel racers met vast licht. En die zakken dan vaak scheef, en dát is pas verblindend.

Enfin, er gebeurt bijna elk ritje wel iets waar je over kunt mopperen. En er gebeurt ook vaak zat iets dat je zelf denkt "sorry..." De meeste ongelukken gebeuren gelukkig net-niet.

Enfin even wat anders.
Op de voorlichtingspagina van de Rijksoverheid staat inderdaad niet wat overdag en bij goed zicht toegelaten is. Dus kennelijk is daar wettelijk dan niets geregeld. In België en Denemarken zijn is knipperende achterlichten toegestaan, in Duitsland zijn die dan weer juist verboden. In Nederland, wie weet het?

In Duitsland zijn er alleen een stVZO versies van de Garmin Varia RTL-516/716 toegestaan. Die produceren dan een minder fel licht en of die ook knipperen is mij onbekend.

Als ik er last van heb dan zal ik ze het zeker de volgende keer laten weten en meegeven dat die dingen niet hoeven te werken als een mistachterlicht bij goed zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:45:
Ja meestal werkt het met thema dagen bij mij :+

Gisteren waren het mede fietsers die weer soms weer compleet Koekkoek leken :+
En mijn nieuwe irritatie, oortjes in zodat je zó in je eigen bubbel zit dat je bellende medeweggebruikers niet eens hoort. Die dromer sloeg compleet random op een recht stuk opeens linksaf zonder te kijken dus ik heb voor de zoveelste keer mijn remmen weer goed kunnen testen.

Another note in Denemarken viel me op dat vrijwel alle sportieve fietsers, dus racers, MTB, trekkers, ect. Elkaar groeten. Nou zie je er daar ook wel een stuk minder maar echt op het overdreven enthousiaste af soms :)
Dus sinds ik terug ben dat doorgezet met een simpele knik of vingers even omhoog vanaf het stuur. Valt op hoeveel mensen opeens spontaan van het uitzicht de andere kant op gaan genieten :+
Verder groet denk maar 30% van de mannen, totaal geen patroon nog ontdekt qua leeftijd of iets. Van de vrouwen groet een enkeling terug, slechts 1 á 2 gehad afgelopen 3? ritjes.

Grappig :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:00
sapphire schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:08:
[...]

Ja meestal werkt het met thema dagen bij mij :+

Gisteren waren het mede fietsers die weer soms weer compleet Koekkoek leken :+
En mijn nieuwe irritatie, oortjes in zodat je zó in je eigen bubbel zit dat je bellende medeweggebruikers niet eens hoort. Die dromer sloeg compleet random op een recht stuk opeens linksaf zonder te kijken dus ik heb voor de zoveelste keer mijn remmen weer goed kunnen testen.

Another note in Denemarken viel me op dat vrijwel alle sportieve fietsers, dus racers, MTB, trekkers, ect. Elkaar groeten. Nou zie je er daar ook wel een stuk minder maar echt op het overdreven enthousiaste af soms :)
Dus sinds ik terug ben dat doorgezet met een simpele knik of vingers even omhoog vanaf het stuur. Valt op hoeveel mensen opeens spontaan van het uitzicht de andere kant op gaan genieten :+
Verder groet denk maar 30% van de mannen, totaal geen patroon nog ontdekt qua leeftijd of iets. Van de vrouwen groet een enkeling terug, slechts 1 á 2 gehad afgelopen 3? ritjes.

Grappig :)
Vrouwen groeten niet.
In Nederland groet een enkele man terug, schatting 20-25%. In België groet zeker 80% van de mensen terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@sapphire vrouwen groeten inderdaad nooit terug. Waarschijnlijke reden lijkt mij duidelijk: ze vermoeden verkeerde bedoelingen.
Mannen groeten veel meer terug is mijn ervaring. Alleen diegenen die als wannabee profs rondrijden groeten niet

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
Ramon 73 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:11:
[...]

Vrouwen groeten niet.
In Nederland groet een enkele man terug, schatting 20-25%. In België groet zeker 80% van de mensen terug.
Pfieuw hier gelukkig wel, regelmatig mannen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Shadow_Agent schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:12:
@sapphire vrouwen groeten inderdaad nooit terug. Waarschijnlijke reden lijkt mij duidelijk: ze vermoeden verkeerde bedoelingen.
Mannen groeten veel meer terug is mijn ervaring. Alleen diegenen die als wannabee profs rondrijden groeten niet
Ik vraag me af wat je verkeerde bedoeling kunt verwachten als iemand je tegemoet rijd aan de andere kant van de weg :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-09 21:46
sapphire schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:42:
[...]

Ik vraag me af wat je verkeerde bedoeling kunt verwachten als iemand je tegemoet rijd aan de andere kant van de weg :+
Het zal wel aan mij liggen, maar ik schat dat 80% van de vrouwen groet. En die doen dat meestal als eerste.
Van de mannen ook zoiets, meestal even met het linker handje.
Wellicht speelt de regio een rol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023

Reginas

Queen of Core Stability

Veel vrouwen in mijn omgeving groeten wel (inclusief ik zelf). Hoor vaak wel dat de onderliggende gedachte is dat ze willen compenseren voor de horkerigheid waar wielrenners regelmatig om bekend staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:55
Reginas schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:52:
Veel vrouwen in mijn omgeving groeten wel (inclusief ik zelf). Hoor vaak wel dat de onderliggende gedachte is dat ze willen compenseren voor de horkerigheid waar wielrenners regelmatig om bekend staan.
Mijn ervaring is dat als er een stelletje fietst met de partner in het wiel. Dat de vrouw juist altijd groet en de man (die eigenlijk altijd op kop rijdt) juist niet groet.

Ik ben blij dat er steeds meer vrouwen gaan fietsen. Want “mannen” hebben echt al genoeg verziekt aan de status van wielrenners (behalve wij hier op Tweakers, want wij zijn allemaal heilige boontjes).

Maar het vervelende voor die vrouwen is dat ze in een macho wereld terecht komen waar ze zich in de gemiddelde bouwkeet nog voor zouden schamen.

Dus mij maakt het echt niet uit of een vrouw wel of niet groet.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 07-09-2025 21:05 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:42
esphome schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:58:
[...]

Voor blinde bochten bel ik ook, echter hier steekt iemand over zonder te kijken in een niet blinde bocht. Had ik in de auto gereden dan was die fietser plat geweest.

Ik kon nu nog snel reageren, remmen (extra onzekerheid) en er achterlangs gaan was geen optie, voorlangs wel. Dit omdat ik de snelheid van de fietser goed kon inschatten en ruimte had om er ook omheen te rijden.
Dat gaat dan in een split second en het gaat zo ook voor het gevoel automatisch.
Ik dacht dat ik de enige was die belt voor een blinde bocht. Leuk dat nu blijkt dat dit toch niet zo is. Ik bedenk me nu dat ik altijd iets roep als ho of zeggen dat ze naar rechts moeten oid als bellen te laat is. Mooi iig dat het goed is afgelopen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023

Reginas

Queen of Core Stability

mhr-zip schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:03:
[...]

Ik ben blij dat er steeds meer vrouwen gaan fietsen. Want “mannen” hebben echt al genoeg verziekt aan de status van wielrenners (behalve wij hier op Tweakers, want wij zijn allemaal heilige boontjes).

Maar het vervelende voor die vrouwen is dat ze in een macho wereld terecht komen waar ze zich in de gemiddelde bouwkeet nog voor zouden schamen.
Nog steeds blij dat jij mij hebt overtuigd om mee te gaan met de GoT SR NH van 2023. Mochten er nog vrouwen (m/v/x) meelezen hier en twijfelen om mee te gaan met een GoT SR. Gewoon doen. Ik heb me iedere rit welkom en veilig gevoeld (ook in sociaal opzicht).
In het beste geval levert je het een hoop leuke contacten op en in het slechtste geval heb je een middag verspilt ergens in het land (die je anders met je schoonouders had doorgebracht of in Monkey Town of met onkruid steken, dus nog steeds winst :+).

En ja, dat imago van wielrenners is wel iets waar ik in mijn eentje een bijdrage aan probeer te leveren en wat ik ook probeer mee te geven aan mensen die starten op een racefiets. Zwaaien, bedanken en even checken of iemand hulp nodig heeft als ie aan de kant van de weg zit: kost allemaal niets, maar levert je wel goodwill op. En op termijn straalt dat hopelijk positief af op de hele groep. “Oh wielrenners? Met die strakke pakjes en grote zonnebrillen? Niet mijn smaak, maar altijd zó sociaal en behulpzaam!” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Nutsky schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:46:
[...]

Als je een helm hebt waarbij de bandjes vlak voor je oren gaan werkt het wel enigszins, maar esthetisch/gesoigneerd is het niet.
Zelf gebruik ik de helmmuts van Futurum, doet naar mijn mening ook veel voor windgeruis (wat ook mijn doel is).
Ok. Ik rij ook met een camelbak en zadeltasje. Dus die Cat Ears kunnen er dan prima bij.

Mijn oren vindt ik dan toch belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 23:20

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:30:
[...]

allebei even ver want je hebt nog steeds 42 tanden op je voorste blad. Dus 42/46=0.91x de omtrek van je achterwiel.
Dat denk ik niet, de fiets met 1000mm cranks krijgt waarschijnlijk clearance problemen ergens gedurende de omwenteling.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mistraller
Reginas schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:52:
Ik groet tegenwoordig eigenlijk iedereen wel waar ik oogcontact mee heb. Hardlopers, vanmiddag nog een paardrijdster, maar vaak ook ouderen op een ebike. Leuk toch. Be Nice, Say hi. Vooral mooi als mensen het niet verwachten dat er ook vriendelijkheid onder die lelijke helm en dito bril schuilgaan :P
Ik denk dat het een uiterst simpele manier is om een beetje tot elkaar te komen.

Ik fietste een huis met "pompoenen te koop" voorbij vanmiddag, toen ik eigenlijk aan het inhalen was. Dus ik zei "oh even stoppen hoor voor een foto van de pompoenen". Toen zag je die mensen ook een beetje reageren van "goh kijkt dat volk dan daadwerkelijk om zich heen?" Maar ze lachten wel :)

Groeten is trouwens iets wat ik al heel erg lang ken van het water. Ik zeil al sinds mijn 12e. Dan groet je eigenlijk iedereen wel. Alleen huurboten hebben geen idee, daar groet de schipper je nooit terug. (Of de hele boot doet mee, ook grappig)

[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 07-09-2025 23:33 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Guido7619 schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:37:
[...]

Ok. Ik rij ook met een camelbak en zadeltasje. Dus die Cat Ears kunnen er dan prima bij.

Mijn oren vindt ik dan toch belangrijker.
Ja die windruis kan volgens mij wel redelijk wat db's opleveren...
Ik heb altijd een enkel oordopje, en ik wissel links en rechts wel af per rit. Wie weet scheelt het?

Hier een mooi artikel.

https://www.fiets.nl/gezo...t-windgeruis-op-de-fiets/

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42
Grappig, het viel mij vandaag ook op dat er onder Amsterdam idd (bijna) niet een groet vanaf kan.
Aan de andere kant het was ook wel MEGA druk....
Snel weer richting het Noorden en de groetende fietsers...

Helaas moet je rond Amsterdam een aantal bruggen over voor je weer in West-Friesland bent.
Tijdens het wachten op doorgaande pleziervaart bij het IJ kwam er een hand-biker naast mij staan.
En na hier de teksten van @Webgnome gelezen te hebben was ik toch wel onder de indruk van het ontwerp en bouwwijze.
Deze (donkere) jongen had echt een vette naked carbon hand-bike!
We kennen allemaal de dikke tweewielers en new bike day plaatjes, maar ik ben nu wel nieuwsgierig naar een foto van jou "fiets"...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
esphome schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:25:
[...]

Op de voorlichtingspagina van de Rijksoverheid staat inderdaad niet wat overdag en bij goed zicht toegelaten is. Dus kennelijk is daar wettelijk dan niets geregeld. In België en Denemarken zijn is knipperende achterlichten toegestaan, in Duitsland zijn die dan weer juist verboden. In Nederland, wie weet het?

In Duitsland zijn er alleen een stVZO versies van de Garmin Varia RTL-516/716 toegestaan. Die produceren dan een minder fel licht en of die ook knipperen is mij onbekend.

Als ik er last van heb dan zal ik ze het zeker de volgende keer laten weten en meegeven dat die dingen niet hoeven te werken als een mistachterlicht bij goed zicht.
Ik vind de Varia's zelf ook vrij fel, vandaar dat ik er eentje zonder lamp heb gekocht.
Maar feitelijk geef je zelf al aan hoe het in Nederland zit. Een knipperlicht is niet verboden overdag, dus toegestaan. Het zou anders niet op de Nederlandse markt verkocht worden. (In elk geval niet door een bedrijf als Garmin)
Het voordeel van knipperen is natuurlijk ook een fors langere accu duur. Overdag is het knipperen veel beter te zien, omdat juist de verandering sneller opgemerkt wordt. (Denk maar aan een richtingaanwijzer) In de nacht is het knipperen door een veelheid aan lampjes juist ongewenst en werkt het contrast met de donkere omgeving weer veel beter. Maar omdat het voeren van licht op de fiets, overdag, geen gemeengoed is, is daar helemaal geen wetgeving over. En gezien die wisselende wetgevingen is hier ook geen duidelijke richting aan te geven.
Ik doe hem meestal aan omdat ie er toch op zit. Ik weet niet of ik beter gezien wordt verder. Heb het nooit nagevraagd :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50
McMiGHtY schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:51:
[...]

Dit smoelt best lekker..! Zie ik nou een aero conti op je voorwiel?
Ja de 111.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Mistraller schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:18:
[...]

Ja die windruis kan volgens mij wel redelijk wat db's opleveren...
Ik heb altijd een enkel oordopje, en ik wissel links en rechts wel af per rit. Wie weet scheelt het?

Hier een mooi artikel.

https://www.fiets.nl/gezo...t-windgeruis-op-de-fiets/
Dat artikel ken ik. En is ook besproken in hun podcast. Daar moest ik aan denken vandaag tijdens het fietsen dus even opgezocht hoe het ook alweer heet.

Er zijn 3 modellen Cat Ears. Ik ga het toch maar eens proberen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:55
Mistraller schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:28:
[...]

Ik vind de Varia's zelf ook vrij fel, vandaar dat ik er eentje zonder lamp heb gekocht.
Garmin Varia taillights have multiple modes, including a "Day Flash" and "Night Flash" (or "Breathing") mode to increase visibility, and a solid "On" mode.

Verder wil ik niet op de discussie ingaan. Maar overdag moet het fel zijn, anders zie je het niet. De nacht modus is volgens mij minder fel, zodat je niemand verblind.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Webgnome
raymondw schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:18:
Grappig, het viel mij vandaag ook op dat er onder Amsterdam idd (bijna) niet een groet vanaf kan.
Aan de andere kant het was ook wel MEGA druk....
Snel weer richting het Noorden en de groetende fietsers...

Helaas moet je rond Amsterdam een aantal bruggen over voor je weer in West-Friesland bent.
Tijdens het wachten op doorgaande pleziervaart bij het IJ kwam er een hand-biker naast mij staan.
En na hier de teksten van @Webgnome gelezen te hebben was ik toch wel onder de indruk van het ontwerp en bouwwijze.
Deze (donkere) jongen had echt een vette naked carbon hand-bike!
We kennen allemaal de dikke tweewielers en new bike day plaatjes, maar ik ben nu wel nieuwsgierig naar een foto van jou "fiets"...
Full carbon. Helaas, daar vond mijn bankrekening wat van :+. Omdat ik deels afhankelijk was van donaties vond ik het gewoon niet gepast om een volledig carbon fiets aan te willen schaffen. De kosten van een carbon fiets zijn al hoog, van een carbon handbike zijn ze gewoon extreem. Met de kennis van nu had ik het misschien wel moeten doen. Ach er is nog veel te trainen, testen en spelen met mijn huidige fiets. Over een jaar of 5 ~ 6 maar eens kijken waar we staan. Ben ook niet meer de jongste...

En je hoeft fiets niet tussen aanhalingstekens te zetten hoor. Het is gewoon een handbike, oftewel handfiets.

Hieronder mijn bescheiden gele pluis. Foto gemaakt afgelopen Juni in Oostenrijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyevIK84BG-9SEQkFpyhUJonAEI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZp6rsnMOWy3jg17UlmW5Rsq.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door Webgnome op 08-09-2025 07:12 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:55
[...]

Maar feitelijk geef je zelf al aan hoe het in Nederland zit. Een knipperlicht is niet verboden overdag, dus toegestaan. Het zou anders niet op de Nederlandse markt verkocht worden. (In elk geval niet door een bedrijf als Garmin)
Het voordeel van knipperen is natuurlijk ook een fors langere accu duur. Overdag is het knipperen veel beter te zien, omdat juist de verandering sneller opgemerkt wordt. (Denk maar aan een richtingaanwijzer) In de nacht is het knipperen door een veelheid aan lampjes juist ongewenst en werkt het contrast met de donkere omgeving weer veel beter. Maar omdat het voeren van licht op de fiets, overdag, geen gemeengoed is, is daar helemaal geen wetgeving over. En gezien die wisselende wetgevingen is hier ook geen duidelijke richting aan te geven.
Ik doe hem meestal aan omdat ie er toch op zit. Ik weet niet of ik beter gezien wordt verder. Heb het nooit nagevraagd :P
Ook in Nederland is knipperen verboden https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets

Handhaving is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:00
La1974 schreef op maandag 8 september 2025 @ 06:45:
[...]

Ook in Nederland is knipperen verboden https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets

u fietst zonder reflectoren op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden van uw fiets;

Hier gaat bijna iedereen mee in overtreding. Racefietsen hebben nu eenmaal geen reflectie. Maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand beboet werd voor ontbreken van reflectie, zelfs niet in de 80er jaren toen het werd ingevoerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon 73 op 08-09-2025 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

[...]

"Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:55
7o9 schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:38:
[...]

"Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben."
Haha. Met jouw redenatie kan je dan ook stellen dat overdag verlichting niet mag. Ik ben benieuwd of je die discussie gaat winnen (mocht die überhaupt ooit gevoerd worden).

Regels voor losse lampjes op een fiets
Gebruikt u losse lampjes op de fiets? Dan gelden andere regels:

de lampjes mogen niet knipperen;

Veel duidelijker wordt het niet. Creatieve interpretaties zijn typisch Nederlands. ‘Die regels gelden niet voor mij agent.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

La1974 schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:45:
[...]
Haha. Met jouw redenatie kan je dan ook stellen dat overdag verlichting niet mag. Ik ben benieuwd of je die discussie gaat winnen (mocht die überhaupt ooit gevoerd worden).
Is dat zo?

Dat het in het donker en bij slecht zicht moet betekent toch niet dat het op andere momenten niet mag?

Je kunt het lezen hoe je wilt maar het één sluit het ander niet uit.

Ik lees het dat het in het donker en bij slecht licht verplicht is en dan niet mag knipperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04
La1974 schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:45:
[...]
Veel duidelijker wordt het niet. Creatieve interpretaties zijn typisch Nederlands. ‘Die regels gelden niet voor mij agent.’
helemaal mee eens. Als je in de wetgeving leest dat je overdag met een knipperlicht mag rijden kan je ook lezen dat overdag je voorlicht roze en je achterlicht blauw mag zijn.

Maar goed, elke verlichting is beter dan geen verlichting (ik vergeet overdag ook regelmatig m'n Varia verlichting uit te zetten) en we moeten blij zijn dat de politie betere dingen te doen heeft dan wielrenners zonder reflectoren bekeuren.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Mistraller schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:48:
Ik kwam dit tegen op ali
Een remklauw spreider. Leek mij handig. Is dit een clone van iets of gewoon een slim ding en iemand al ervaring mee?

[Afbeelding]

https://nl.aliexpress.com/item/1005009774840568.html
Dat is een kloon van de Sumart UBB-20. Dat ding van Sumart is perfect, maar extreem duur tegenwoordig. Ik heb de Sumart, maar ik ga er vanuit dat de kloon misschien iets minder stevig is, maar wel net zo bruikbaar.

Het is een stuk handiger dan een schroevendraaier, wrik-dingetje, zeker als de bende, omdat het smerig en alles is, niet helemaal goed naar binnen wil.

Aanrader qua gebruiksgemak in ieder geval, past op Shimano en SRAM, weet ik uit ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 23:20

Kluus

Gang is alles

[...]

Ik heb mijn radar eigenlijk altijd op peloton mode staan (snachts en bij slecht zicht, automatisch geregeld via de Smart Bike Lights IQ data veld) en anders gewoon uit. Ik vind knipperlampjes zelf niet fijn om achter te fietsen dus heb dat zelf ook liever niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Nogmaals: dat is 's nachts. Want anders zou je beweren dat je ook bij daglicht de genoemde reflectoren moet hebben.

Het gaat echt over nacht en slecht zicht.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 08-09-2025 09:48 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:56
@Mistraller Er staat letterlijk in het artikel:
U kunt een boete krijgen als:
u fietst zonder reflectoren op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden van uw fiets;
Er wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen dag/nacht. Of hierop wordt gehandhaafd, is een ander verhaal. Reflectie hoort aanwezig te zijn op de fiets, lampjes mogen (tegenwoordig) afneembaar zijn.
M.a.w. de lampjes hoeven overdag (bij voldoende daglicht) niet aanwezig te zijn op de fiets, maar reflectoren wel. Dat is zoals het staat beschreven.
Pagina: 1 ... 678 679 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).