Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 677 678 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 14:09
Nu het hier toch over winterplannen ging; ik merkte afgelopen zondag dat ik stiekem toch wel weer verlangde naar een lange rit in de kou. Wel met droog weer, maar ik vind het toch wel wat hebben om lekker te knallen bij een graad of 10.

Mijn plan is om zoveel mogelijk buiten te fietsen en de rest op de Tacx te doen. Echter geen fan van ritten langer dan een uur indoor, dus ik verwacht mijn focus in de winter vooral op conditiebehoud te leggen ipv opbouw. Ga ook wel weer krachttraining voor m'n benen doen in de winter. Op het moment train ik 2x per week bovenlijf, maar met 4x fietsen in de week werd het wel heel veel om dan ook nog onderlijf ergens tussen te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
AMD1800 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:20:
[...]
Aha, nu snap ik het.

Ik heb het ontwerp ook kunnen bekijken nu. Ik snap waarom je de spiegel smaller maakt, maar de uitsparing voor het stuk van je stuur begrijp ik niet zo. Is dat nodig om de spiegel onder een betere hoek te zetten?
De stuurstroppen die ik kon kopen geven voor aan net te weinig ruimte voor spiegel niet tegen de voorkant van de ahead te komen. Omdat de spiegel kan vervormen als er een drukpunt is, zal het beeld ook vervormen. Je ziet in de foto dat ik een stukje tape op voorkant heb gedaan en je ziet ook dat die tape opgestroopt is en dat is een indicatie van dat contactpunt.

De stuurstroppen staan toe dat de hoek van de spiegel tijdens de rit veranderd kan worden. Dit dient met twee handen tegelijkertijd te gebeuren, dit omdat er zo geen vervorming in het beeld te ontstaat.

Je kunt zelf het ontwerp aanpassen. Ik zou bijvoorbeeld de gewenste 8cm hoogte toch kunnen bereiken door uitsnede en gleuven meer naar het midden van de plaat kunnen zetten en dan na ontvangst alsnog de twee centimeter eraf te zagen.

Update:

Aangepast ontwerp opdat ik eenvoudig 8cm hoge versie kan maken: https://www.plattenzuschn...153d570d8bbc52e6a6576fe44

[ Voor 7% gewijzigd door esphome op 03-09-2025 11:38 . Reden: aangepast ontwerp ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 08:19

Kluus

Gang is alles

danoontjeh schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:07:
Nu het hier toch over winterplannen ging; ik merkte afgelopen zondag dat ik stiekem toch wel weer verlangde naar een lange rit in de kou. Wel met droog weer, maar ik vind het toch wel wat hebben om lekker te knallen bij een graad of 10.

Mijn plan is om zoveel mogelijk buiten te fietsen en de rest op de Tacx te doen. Echter geen fan van ritten langer dan een uur indoor, dus ik verwacht mijn focus in de winter vooral op conditiebehoud te leggen ipv opbouw. Ga ook wel weer krachttraining voor m'n benen doen in de winter. Op het moment train ik 2x per week bovenlijf, maar met 4x fietsen in de week werd het wel heel veel om dan ook nog onderlijf ergens tussen te proppen.
Ja dit heb ik ook altijd. Voornaamste ritten die ik binnen doe zijn (uurtje) door de weeks als het alleen s'avonds na het werk kan en al stikke donker is. Dan ga ik echt niet meer naar buiten, maar voor de rest lekker wel zo veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:15

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:47:
[...]

Ja dit heb ik ook altijd. Voornaamste ritten die ik binnen doe zijn (uurtje) door de weeks als het alleen s'avonds na het werk kan en al stikke donker is. Dan ga ik echt niet meer naar buiten, maar voor de rest lekker wel zo veel mogelijk.
Nouja als the dagen slecht weer is geweest is een uurtje buiten in het donker echt wel lekker :)
Lampjes erop en gaan!

Maargoed ik houd het denk bij 1x per week spinnen en een weekend ritje. Word sowieso weer even een nieuwe planning maken want vrouw heeft een nieuwe baan met flexibele tijden maar ook in het weekend en de avond :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:17
@esphome Bedankt voor je uitleg. Ik snap nu waarom je een herontwerp doet. Misschien kun je het ontwerp nog uit karton snijden en op je fiets monteren. Dan kun je gelijk testen of je ontwerp klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:01
Ik zit nog steeds te wachten op mijn cube agree pro 2025: nu zag ik vandaag dat de 2026 serie is gelanceerd: de pro is weinig veranderd al is de blauwe wat veranderd. Ben benieuwd, vrijdag maar eens een gesprekje met de Ibs, kijken wat hij zegt…

Zijn er meer mensen met dezelfde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-09 10:15
Sammy_tukker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:28:
Ik zit nog steeds te wachten op mijn cube agree pro 2025: nu zag ik vandaag dat de 2026 serie is gelanceerd: de pro is weinig veranderd al is de blauwe wat veranderd. Ben benieuwd, vrijdag maar eens een gesprekje met de Ibs, kijken wat hij zegt…

Zou even in overleg gaan met je lbs. Welke hij het eerste verwacht en wat de voordelen zijn van beide fietsen. Nieuwer model voor dezelfde prijs is een nobrainer in mijn optiek. Maar wellicht kan je een strakke deal maken op de bestelde 2025? Vaak valt er op uitlopende modellen iets te doen qua prijs.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:30

Ik heb mijn pro gelukkig nog een paar maanden geleden op kunnen halen bij de lbs. Maar die stond dan ook ruim een halfjaar in bestelling en hij gaf toen aan dat er hoogte waarschijnlijk geen 2025 modellen meer geleverd gaan worden bij hem.
Het kijkt dat het 2026 model eigenlijk alleen in kleur wat veranderd is?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Poeh ik had afgelopen week de imbus kop van een van de klembouten van mijn ultegra crank dol gedraaid. Ik was er masnden terug al ooit uit gebroken en mental note gemaakt dat die de volgende keer vervangen moest worden maar die mental note was dus kwijt geraakt.

Eerst geprobeert met een torx, maar dat hielp niets en hij werd alleen ronder. Daarna op amazon zo’n dubbelzijdig uitdraai setje gehaald met een linkse tap. Maar de boorkant van die set was waardeloos en de linkse tap kreeg ook nooit grip, en de kop werd almaar ronder.

Net maar naar de praxis gereden en een setje metaalboor bitjes gehaald. Met de 6mm op de accuboor midden op de kop geboort tot ik hem eraf kon wrikken met een schfoevedraaier, succes! En zonder de crank te beschadigen.

Nu mooie nieuwe schroef erin en klaar, pff!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3kmDfELXVqruE9zw_-7ytsOpdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRcHFByPmhna9BAnlhiulzyC.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste keer dat ik een schroef heb uitgeboord maar ondanks dat online dit een laatste redmiddel wordt genoemd was het veruit het simpelste van alles wat ik daarvoor geprobeerd heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 03-09-2025 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 22:37
guapper schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:17:
Laatste redmiddel zou zijn om de loze ruimte proberen te vullen met iets dat goed hard wordt en de krachten kan overdragen naar het frame. Een (2 componenten) lijm of iets dergelijks?

Een stukje heel dun plakband aan het BB, om te zorgen dat het BB nog los kan worden gehaald.
Insmeren met een beetje vaseline, dan hecht het ook niet meer.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:17
Als ik de topicstart goed lees, mag ik hier om wat hulp vragen bij het eventueel aanschaffen van een eerste wielrenfiets.
Ik heb deze op het oog, echter zit ik met een paar punten.
https://www.marktplaats.n...1-56cm-racefiets-wit-rood

1. ik ben 1.88 (en 110kg mocht dat relevant zijn) dus volgens mij is de framemaat net iets aan de kleine kant, al is dat niet veel denk ik, ga ik dat als beginner merken?
2. Hier zit volgens mij degelijk materiaal op, een 105 groep. Is onderhoud hiervan net zo simpel als met een tiagra set?
3. wat zou dit ongeveer waard moeten zijn?

Ik heb zelf 0 ervaring met wielrennen maar ben wel handig. Zo heb ik enkele weken terug voor mijn vriendin haar eerste wielrenfiets voor een prikkie weten te kopen (Gazelle V2, voorzien van tiagra set) en deze zelf een heel eind opgeknapt m.b.t. youtube tutorials. (Nieuwe hoods, shifters anders gezet, derailleurs afgesteld, alles gereinigd en gesmeerd, stuurlint vervangen, banden vervangen en andere pedalen) Blijft een oudje maar loopt als een zonnetje en in totaal nog geen 150 euro kwijt (materiaal + de fiets)

Nu is de vraagprijs van de gelinkte fiets daar ruim het dubbele van (350 minimaal) maar ik kom maar weinig interessante deals tegen in de framemaat die voor mij geschikt is.

Wat is wijsheid? Verder zoeken of concessies doen en lekker gaan trappen? Ik heb geen ambitie om pro te worden, wel woon ik heerlijk landelijk en ga ik graag even een rondje fietsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 11:30
Mijn eerste reactie is: leuke fiets, heel goed gedocumenteerd, maar echt te klein voor je 1:88, je moet echt richting 58-60cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:17
Frenz64 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:36:
Mijn eerste reactie is: leuke fiets, heel goed gedocumenteerd, maar echt te klein voor je 1:88, je moet echt richting 58-60cm
Daar was ik al bang voor, dankjewel, dan ga ik (proberen geduldig) verder zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:09
Kluus schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:47:
Poeh ik had afgelopen week de imbus kop van een van de klembouten van mijn ultegra crank dol gedraaid. Ik was er masnden terug al ooit uit gebroken en mental note gemaakt dat die de volgende keer vervangen moest worden maar die mental note was dus kwijt geraakt.

Eerst geprobeert met een torx, maar dat hielp niets en hij werd alleen ronder. Daarna op amazon zo’n dubbelzijdig uitdraai setje gehaald met een linkse tap. Maar de boorkant van die set was waardeloos en de linkse tap kreeg ook nooit grip, en de kop werd almaar ronder.

Net maar naar de praxis gereden en een setje metaalboor bitjes gehaald. Met de 6mm op de accuboor midden op de kop geboort tot ik hem eraf kon wrikken met een schfoevedraaier, succes! En zonder de crank te beschadigen.

Nu mooie nieuwe schroef erin en klaar, pff!

[Afbeelding]

Eerste keer dat ik een schroef heb uitgeboord maar ondanks dat online dit een laatste redmiddel wordt genoemd was het veruit het simpelste van alles wat ik daarvoor geprobeerd heb.
Ik run een repairshop in mijn vrije tijd en ik kom regelmatig verroeste schroefjes tegen. Meestal eindigt het inderdaad in uitboren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:01:
[...]

Ik run een repairshop in mijn vrije tijd en ik kom regelmatig verroeste schroefjes tegen. Meestal eindigt het inderdaad in uitboren.
Ja, het stomste was dat deze niet eens verroest was, ik had een paar dagen eerder nog de boel er af gehad om een nieuw bb te installeren. Daarbij was ik dus even vergeten dat ik hem de vorige keer al een aantal keer had doorgedraaid en dus eigenlijk op de nominatie stond om te vervangen.

Nu wilde ik nog een keer opnieuw de preload af stellen maar bij het losdraaien daaide ik hem deze keer definitief kaput. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 09:58

Niet in dezelfde situatie want ik kon het 2025 model überhaupt niet meer krijgen, dus ik ga voor het 2026 model.

Het enige verschil behalve de andere kleur (BALI/PRISM) is dat het 2026 modeleen bandenbreedte van 32mm ondersteund (de vorige was officieel tot 30mm) en hij wordt geleverd met 30mm banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-09 23:17

Eigenlijk had je al eerder moeten overleggen met je lbs, en indien mogelijk vandaag de bestelling laten inschieten. Bellen met cube stores kan ook helpen. Als je een week wacht, sta je weer achteraan in de wachtrij ben ik bang.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:49
Iemand trouwens een aanrader met betrekking tot een goede moment sleutel? Liefst eentje met een goed harde klik, zodat ik het allemaal niet verkloot. Kan het ook naar de FM brengen, maar als k nog eens iets moet aanpassen, zal ik het toch zelf willen doen. Prijs categorie: liefst onder de 200 euro.

Heb wat weight weenie spul gekocht, waar het goed op de NM aan gaat komen. En zou het zonde vinden om daar al de mist mee in te gaan.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:26
Bijvoorbeeld eentje van Wera: https://products.wera.de/nl/torque_tools.html

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:09
tiswat schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:44:
Iemand trouwens een aanrader met betrekking tot een goede moment sleutel? Liefst eentje met een goed harde klik, zodat ik het allemaal niet verkloot. Kan het ook naar de FM brengen, maar als k nog eens iets moet aanpassen, zal ik het toch zelf willen doen. Prijs categorie: liefst onder de 200 euro.

Heb wat weight weenie spul gekocht, waar het goed op de NM aan gaat komen. En zou het zonde vinden om daar al de mist mee in te gaan.
Ik ben heel tevreden met mijn Wera momentsleutels (heb er een van 2,5-25 Nm en een van 40-200). Het enige waar je rekening mee moet houden is dat hun 'standaard' momentsleutels alleen rechtsdraaiend werken. Je volledige bottom bracket op moment aandraaien is dus niet mogelijk met die. Ze hebben wel een speciale serie die ook linksom werkt, maar die zijn weer veel duurder

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:40

Oxigeon

En zo is dat!

rutgrrrr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:08:
[...]

Ik ben heel tevreden met mijn Wera momentsleutels (heb er een van 2,5-25 Nm en een van 40-200). Het enige waar je rekening mee moet houden is dat hun 'standaard' momentsleutels alleen rechtsdraaiend werken. Je volledige bottom bracket op moment aandraaien is dus niet mogelijk met die. Ze hebben wel een speciale serie die ook linksom werkt, maar die zijn weer veel duurder
Wordt er op een fiets iets aangedraaid wat 40-200 benodigd heeft? Zelf ben ik ook aan het kijken voor zoon momentsleutel namelijk. Ik draai altijd maar wat ik denk dat goed is.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-09 21:16
@Oxigeon sommige cranksets en lockrings van cassettes en schijfremmen. Maar die draai je niet zo snel kapot dus ik vind dat altijd minder belangrijk om op moment te doen.

Flickr - Strava

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Heb deze in de 2 - 24 Nm versie, tevreden over https://www.uniortools.be...mentsleutel-manueel-63876
Zijn betaalbaar net als de 28 - 210 versie, dus met die 2 zit je onder de 200 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door jorrefunk op 04-09-2025 09:18 ]

• rutgrrrr
Oxigeon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:11:
[...]

Wordt er op een fiets iets aangedraaid wat 40-200 benodigd heeft? Zelf ben ik ook aan het kijken voor zoon momentsleutel namelijk. Ik draai altijd maar wat ik denk dat goed is.
Bottom bracket (de kant die wel werkt), cassette en remschijven doe ik altijd op 40Nm. En verder heb ik die voor de wielbouten van de auto :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:22
Oxigeon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:11:
[...]

Cassette, trapas, remschijven..

Vandaag komen ze mijn fiets ophalen via Buycycle, hij gaat een tweede leven in Slowakije krijgen. Ben benieuwd naar de afwikkeling en hoe vlot het geld op mijn rekening komt!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:29
Ik heb zelf een Wera C1, bevalt super goed.
Deze genomen omdat hij precies de goede range is voor mijn fiets, maar ook een 1/2" aansluiting heeft.
Sommige hebben een 3/8" in deze "moment range".

Even terug gezocht, heb er een paar jaar geleden €102,50 voor betaald. Nu zien ik wel hele andere bedragen voorbij komen...

Hier hebben ze soms ook wel leuke tussen staan.
https://www.hbm-machines.com/nl/c/momentsleutels/

https://www.hbm-machines....le-momentsleutel-10-60-nm

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 04-09-2025 09:19 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
mhr-zip schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb zelf een Wera C1, bevalt super goed.
Deze genomen omdat hij precies de goede range is voor mijn fiets, maar ook een 1/2" aansluiting heeft.
Sommige hebben een 3/8" in deze "moment range".

Even terug gezocht, heb er een paar jaar geleden €102,50 voor betaald. Nu zien ik wel hele andere bedragen voorbij komen...

Hier hebben ze soms ook wel leuke tussen staan.
https://www.hbm-machines.com/nl/c/momentsleutels/

https://www.hbm-machines....le-momentsleutel-10-60-nm
Ik zou dan persoonlijk eerder de A5 aanbevelen, die heeft een beter bereik voor alles op de fiets. Ik heb vrij veel bouten op mijn fiets zitten die rond de 5 a 6 Nm zitten, die kan je met die C1 niet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
rutgrrrr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:21:
[...]

Ik zou dan persoonlijk eerder de A5 aanbevelen, die heeft een beter bereik voor alles op de fiets. Ik heb vrij veel bouten op mijn fiets zitten die rond de 5 a 6 Nm zitten, die kan je met die C1 niet doen
Ik was niet helemaal volledig.
Ik heb ook een momentsleutel 2-24 Nm.

Deze is vooral voor crank (35Nm) en cassette en remschijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:36
Ik sta op het punt om mijn keuze definitief te maken voor een nieuwe racefiets! Wie o wie brengt me nog aan het twijfelen?

Ik fiets nu op een Wilier Triestina Competitione met Ultegra uit 2013. Het is een racemodel, ooit van mijn broer geweest. Gezien ik de banden moet gaan vervangen, de zadel, de achter derailleur zijn beste tijd heeft gehad en hij eigenlijk iets te groot voor me is, wil ik een andere fiets. Ik heb een Giant Defy Advanced 1 2025 op het oog

- Ik fiets om de dag 40-50km
- Eens per week doe ik een rondje van 100km
- Eens per jaar ga ik bikepacken en doe ik dagelijks 120-140km voor 8 dagen achter elkaar
- Deze heeft 105 di2, geen ultegra. Daar ben ik me van bewust, maar ik heb denk ik voor wat ik doe echt geen ultegra nodig
- Ik wil de optie voor gravel open houden. Dat kan voor zover ik weet met deze fiets
- Ondanks dat ik geen fysieke klachten heb, zit ik vrij laag op mijn huidige fiets vanwege het frame formaat. Ik wil toch echt overstappen naar een Endurance bike. Had nog een proefritje gemaakt op een Orbea Orca M30i, die heerlijk licht is maar dat is wel weer echt een racemodel
- Het boeit me echt geen reet welk merk ik rij

Ik kwam er achter dat ik via mijn werk een fiets kan leasen. Kost me zo'n 44 euro per maand, incl verzekering en onderhoud. Na 3 jaar mag ik hem overnemen voor 20%. De fietsenboer hier op de hoek doet er aan mee en hij verkoopt ook nog eens Giant. Vandaar dat ik op deze ben uitgekomen

Heeft iemand nog iets dat mijn rotsvaste vertrouwen dat dit de juiste keuze voor mij is aan diggelen kan brengen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:54
danoontjeh schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:07:

Bij 10 graden is het bij mij nog meer herfst dan winter. Ik vind een winterrit rond het vriespunt (uiteraard met droge wegen) ook heerlijk. Sowieso kan ik mij er niet toe zetten om binnen te fietsen. Ik wil gewoon naar buiten. Juist in de winter waar je toch al meer binnen zit dan in de zomer.

Naast fietsen (racefiets, gravelbike, mountainbike) ga ik deze winter ook meer hardlopen (incl. trailrunnen). Op die manier blijft de conditie wel op peil.

• tiswat
rutgrrrr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:21:
[...]

De nieuwe onderdelen zijn allemaal tussen 2 en 4 Nm. Dus daar moet ik ook wel rekening meehouden.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:15
tiswat schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:44:

Ik ben erg blij met de momentsleutel van BBB ( klik ).

Voor het zwaardere werk heb ik nog twee momentsleutels van HBM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
R0y. schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:49:
[...]

Ik ben erg blij met de momentsleutel van BBB ( klik ).

Voor het zwaardere werk heb ik nog twee momentsleutels van HBM.
Die heb ik ook, maar die klikt niet zo hard voor mijn gevoel. En heb die al vrij lang, dus geen idee hoe betrouwbaar die nog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Nog even terugkomen op de achteruitkijkspiegel actie van de gemeente. Op de eerste ochtend zijn in net iets meer dan twee uur meer dan 350 spiegels gemonteerd op fietsen van oudjes. Nog twee ochtenden te gaan, en dan andere plaatsen binnen de gemeente. Er zou dan er wel eens over de duizend fietsen kunnen worden die ons ook beter zouden kunnen zien, als wij achterop komen rijden en er voorbij zouden willen.

Verder wil ik nog een lans breken voor het ook overdag met licht aan voorop de fiets te rijden zodat je beter gezien wordt. Je bent zo beter zichtbaar voor tegemoet komend verkeer, verkeer die weg opdraait en natuurlijk valt jij ook meer op in de achteruitkijk spiegels van de voor jou rijdende fietsers.

Auto's hebben nu standaard dag rij verlichting, bij motoren is het van levensbelang om licht te voeren. Dus zorg dat je opvalt en dan niet alleen met blitse kleurtjes van fiets en kleding.

• esphome
  • Niet online
@tiswat Ik heb ook diezelfde en hij klikt maar hij slaat iets door als het het ingestelde moment is bereikt. Wel na elk gebruik weer terugzetten naar twee Nm voor het opbergen. Zo blijft die ook nauwkeurig werken.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Misha schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:37:
Ik sta op het punt om mijn keuze definitief te maken voor een nieuwe racefiets! Wie o wie brengt me nog aan het twijfelen?

Ik fiets nu op een Wilier Triestina Competitione met Ultegra uit 2013. Het is een racemodel, ooit van mijn broer geweest. Gezien ik de banden moet gaan vervangen, de zadel, de achter derailleur zijn beste tijd heeft gehad en hij eigenlijk iets te groot voor me is, wil ik een andere fiets. Ik heb een Giant Defy Advanced 1 2025 op het oog

- Eens per jaar ga ik bikepacken en doe ik dagelijks 120-140km voor 8 dagen achter elkaar
- Deze heeft 105 di2, geen ultegra. Daar ben ik me van bewust, maar ik heb denk ik voor wat ik doe echt geen ultegra nodig
- Ik wil de optie voor gravel open houden. Dat kan voor zover ik weet met deze fiets
- Ondanks dat ik geen fysieke klachten heb, zit ik vrij laag op mijn huidige fiets vanwege het frame formaat. Ik wil toch echt overstappen naar een Endurance bike. Had nog een proefritje gemaakt op een Orbea Orca M30i, die heerlijk licht is maar dat is wel weer echt een racemodel

Ik kwam er achter dat ik via mijn werk een fiets kan leasen. Kost me zo'n 44 euro per maand, incl verzekering en onderhoud. Na 3 jaar mag ik hem overnemen voor 20%. De fietsenboer hier op de hoek doet er aan mee en hij verkoopt ook nog eens Giant. Vandaar dat ik op deze ben uitgekomen

Heeft iemand nog iets dat mijn rotsvaste vertrouwen dat dit de juiste keuze voor mij is aan diggelen kan brengen?
De Orbea Orca zou ik niet een echt racemodel noemen hoor. De afmetingen zijn niet heel agressief, hij zit een beetje tussen race en endurance in. De geometrie is maar een tikkeltje agressiever dan de giant defy als ik op 99spokes kijk. Dus dat is niet echt een reden voor je om die te negeren. Wat wel een goede reden is, is dat je volgens de specs max 32mm banden kan monteren (in de praktijk lijkt dit eerder 35mm te zijn, maar toch).

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:41
Ik heb een fiets momentsleutel set van de Lidl. 30 euro. Bereik genoeg. Vast niet zo fancy als Wera maar voor die incidentele keer dat je eens wat vast zet aan je fiets meer dan prima.

Verder via Amazon een grote set T- sleutels in imbus en torx gekocht. Ook iets van 3 tientjes.

Voor mij de gulden middenweg tussen kwaliteit en hoe vaak je het gebruikt.

• Misha
Stevie-P schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:11:
[...]

De Orbea Orca zou ik niet een echt racemodel noemen hoor. De afmetingen zijn niet heel agressief, hij zit een beetje tussen race en endurance in. De geometrie is maar een tikkeltje agressiever dan de giant defy als ik op 99spokes kijk. Dus dat is niet echt een reden voor je om die te negeren. Wat wel een goede reden is, is dat je volgens de specs max 32mm banden kan monteren (in de praktijk lijkt dit eerder 35mm te zijn, maar toch).
Ah goed dat je het zegt. Mijn fietsenboer vertelde me dat de Orbea juist wel erg aggressief zat. Ik heb heel eventjes er op gescheurd en ik vond het niet opvallend. Het zat wel een stukje comfortabeler dan mijn huidige fiets

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-09 14:11
Misha schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:37:

Ik heb een paar maanden geleden voor een soortgelijke keuze gestaan en ben uiteindelijk voor de Giant Defy Advanced 0 gegaan met min of meer dezelfde argumenten. Uiteindelijk heb ik de voor de Advanced 0 gekozen boven de Advanced 1 vanwege de carbon velgen (en omdat ik de kleur mooier vond O-))
Tot nu toe bevalt de fiets erg goed. Een stuk comfortabeler dan mijn vorige fiets en daarmee fiets ik met gemak langer en sneller.

De fiets wordt geleverd met 32 mm banden, maar het frame biedt ruimte voor 38 mm. Online heb ik al iemand gesproken die er 35 mm Schwalbe G-One RS Pro gravelbanden om had gelegd. Hiermee kun je prima lichte gravelroutes rijden, maar het zal er geen echte gravelbike worden. Houd er wel rekening mee dat de Giant velgen hookless zijn en dat niet alle banden daar geschikt voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Misha Ik zeg doen. :)
Zie in je relaas niks wat je tegen zou houden.
Giants zijn ook gewoon goede fietsen, lekker fris kleurtje en de leaseconstructe bespaart je ook nog eens €750, kan je dan mooi steken in een wielset want die PR-2 wielen zijn niet de mooiste en behoorlijk zwaar. :+

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
niels132 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:53:
[...]

Ik heb een paar maanden geleden voor een soortgelijke keuze gestaan en ben uiteindelijk voor de Giant Defy Advanced 0 gegaan met min of meer dezelfde argumenten. Uiteindelijk heb ik de voor de Advanced 0 gekozen boven de Advanced 1 vanwege de carbon velgen (en omdat ik de kleur mooier vond O-))
Tot nu toe bevalt de fiets erg goed. Een stuk comfortabeler dan mijn vorige fiets en daarmee fiets ik met gemak langer en sneller.

De fiets wordt geleverd met 32 mm banden, maar het frame biedt ruimte voor 38 mm. Online heb ik al iemand gesproken die er 35 mm Schwalbe G-One RS Pro gravelbanden om had gelegd. Hiermee kun je prima lichte gravelroutes rijden, maar het zal er geen echte gravelbike worden. Houd er wel rekening mee dat de Giant velgen hookless zijn en dat niet alle banden daar geschikt voor zijn.
Die had ik ook op het oog, maar dat werd mij uiteindelijk te duur. Ik ga die meerprijs er echt niet in plezier uithalen en ik denk dat ik ten opzichte van mijn huidige fiets er al enorm op vooruit ga. Hij blijft wel echt ontzettend mooi
GWBoes schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:21:
@Misha Ik zeg doen. :)
Zie in je relaas niks wat je tegen zou houden.
Giants zijn ook gewoon goede fietsen, lekker fris kleurtje en de leaseconstructe bespaart je ook nog eens €750, kan je dan mooi steken in een wielset want die PR-2 wielen zijn niet de mooiste en behoorlijk zwaar. :+
Als ik lichter wil zijn, moet ik gewoon wat afvallen :P ik wil wel nog een powermeter er bij hebben want nerd B)

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09 20:42
tiswat schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:02:
[...]

Die heb ik ook, maar die klikt niet zo hard voor mijn gevoel. En heb die al vrij lang, dus geen idee hoe betrouwbaar die nog is.
Je kan eenvoudig je momentsleutel kalibreren/controleren door er wat bekende gewichten aan te hangen en op basis daarvan + de afstand tov het draaipunt het opgelegd moment uit te rekenen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:15

sapphire

Die-hard pruts0r

@Misha Wat ik met bovenstaande nog kan toevoegen; verschil tussen 105Di2 en Ultegra is klein. Ietsjes lichter, schijnt ietsjes soepeler te remmen en extra knopje bovenop de shifter en een cassette extra. Alle reviews zijn het er over eens, de 105Di2 is een héél goede groepset en schuurt meer tegen Ultegra aan dan ooit!

Dus prima keuze. Uiteraard wel even showen hier als je hem hebt! :9

Gabriël AM5

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:43
esphome schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:04:
Nog even terugkomen op de achteruitkijkspiegel actie van de gemeente. Op de eerste ochtend zijn in net iets meer dan twee uur meer dan 350 spiegels gemonteerd op fietsen van oudjes. Nog twee ochtenden te gaan, en dan andere plaatsen binnen de gemeente. Er zou dan er wel eens over de duizend fietsen kunnen worden die ons ook beter zouden kunnen zien, als wij achterop komen rijden en er voorbij zouden willen.

Verder wil ik nog een lans breken voor het ook overdag met licht aan voorop de fiets te rijden zodat je beter gezien wordt. Je bent zo beter zichtbaar voor tegemoet komend verkeer, verkeer die weg opdraait en natuurlijk valt jij ook meer op in de achteruitkijk spiegels van de voor jou rijdende fietsers.

Auto's hebben nu standaard dag rij verlichting, bij motoren is het van levensbelang om licht te voeren. Dus zorg dat je opvalt en dan niet alleen met blitse kleurtjes van fiets en kleding.
Ik heb het op 1 na kleinste lezyne lampje altijd aan, ook op zonovergoten zomerdagen. Wel in de felste knipper stand dan. Zeker in België is men iets minder alert, heb toch de indruk dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
sapphire schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:34:
Ietsjes lichter, schijnt ietsjes soepeler te remmen en extra knopje bovenop de shifter en een cassette extra.
Daarnaast de looks (a.derrailleur van 105 lijkt heel plastic en de v.deraiilleur heeft nog de oude di2 motor) en de mogelijkheid om de shifters bedraad en/of met sprint/klim shifters uit te rusten.

Ik heb voor m'n nieuwe build een Ultegra groep gekocht, heb 105 echt wel overwogen maar paste qua niveau niet echt bij het frame O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:16

McMiGHtY

- burp -

SRAM Red..had dat niet meer gepast?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 10:03
McMiGHtY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:18:
Dan kan @GWBoes niet meer zomaar zijn achterwiel uitlenen aan zijn broer als deze weer lek gereden heeft.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Binnenkort eens op pad voor een nieuwe fiets. Rij nu nog op een Bulls Harrier met velgremmen.

Op de shortlist staan
* Scott Addict 30 of 40
* Giant Defy Advanced 1
* Trek Domane

Verder ben ik ook van Orbea gecharmeerd, maar ik weet nog niet goed welk model ik op uit zou komen.

Wensen zijn een comfortabele fiets (niet onbekend met rug/nekklachten), elektrisch schakelen en cleane cockpit (geen waslijntjes). Budget zo rond de 3 a 3,5k. Ook vind ik het leuk af en toe een stukje licht offroad mee te kunnen pakken (tegeltjes pakken :P), doe ik nu op de 25mm banden ook weleens, maar ik denk dus aan evt. op termijn een extra wielset met gravel-like banden. Dat moet dus wel in het frame passen.

To be continued.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-09 14:11
@BreadFan Veel plezier met de zoektocht! Zoals je hierboven kunt lezen ben ik uiteindelijk voor een Defy gegaan met een soortgelijk wensenlijstje.

In jouw geval is de nieuwe Cannondale Synapse Carbon 5 misschien ook nog een interessante optie. Helaas geen Di2 (dan moet je de 4 hebben, maar die is boven budget). Maar wel ruimte voor banden tot 48 mm voor en 42 mm achter. Destijds was dit model nog niet leverbaar, anders was ie zeker op mijn shortlist gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
@BreadFan Mooi budget; daar moet wat moois voor te vinden zijn wat aan je wensen voldoet.

[ Voor 88% gewijzigd door guapper op 05-09-2025 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:16

Secsytime

Automagisch

BreadFan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:33:
Binnenkort eens op pad voor een nieuwe fiets. Rij nu nog op een Bulls Harrier met velgremmen.

Op de shortlist staan
* Scott Addict 30 of 40
* Giant Defy Advanced 1
* Trek Domane

Verder ben ik ook van Orbea gecharmeerd, maar ik weet nog niet goed welk model ik op uit zou komen.

Wensen zijn een comfortabele fiets (niet onbekend met rug/nekklachten), elektrisch schakelen en cleane cockpit (geen waslijntjes). Budget zo rond de 3 a 3,5k. Ook vind ik het leuk af en toe een stukje licht offroad mee te kunnen pakken (tegeltjes pakken :P), doe ik nu op de 25mm banden ook weleens, maar ik denk dus aan evt. op termijn een extra wielset met gravel-like banden. Dat moet dus wel in het frame passen.

To be continued.
Cube ook overwogen? Vind de nieuwe Agree erg mooi..

Afbeeldingslocatie: https://file.cube.eu/azwesc1xfg346/thumbnail/57/d0/76/1754323753/synqup_126150_S_00_1920x1920.jpg?ts=1754324274

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@BreadFan Er is echt net gisteren een nieuwe Scott Addict aangekondigd. Ziet er heel strak uit wmb. Ook iets korter en hoger voor een meer endurance fit, bijna identiek aan een Defy.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:00
niels132 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:40:
@BreadFan Veel plezier met de zoektocht! Zoals je hierboven kunt lezen ben ik uiteindelijk voor een Defy gegaan met een soortgelijk wensenlijstje.

In jouw geval is de nieuwe Cannondale Synapse Carbon 5 misschien ook nog een interessante optie. Helaas geen Di2 (dan moet je de 4 hebben, maar die is boven budget). Maar wel ruimte voor banden tot 48 mm voor en 42 mm achter. Destijds was dit model nog niet leverbaar, anders was ie zeker op mijn shortlist gegaan.
Het is zover. Weg=gravel=weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:38
McMiGHtY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:18:
Waarom geen Dura Ace ?
Onee wacht, dat moet je volgens meneer Mapdec (youtube) vergelijken met force (ivm prijs)
Maargoed dura ace is ook weer minimale upgrade tov ultegra in verschillen.
Zou persoonlijk altijd ultegra nemen ipv 105 ivm extra buttons op shifters, maargoed kan je ook oplossen door alleen andere shifters te nemen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Zo ik ook eerder doen als de prijs niet absurd was. Force E1 is ook fors duurder dan Ultegra, helemaal met al het extra gereedschap en reserveonderdelen wat ik dan in mijn Shimano huishouden moet halen (2x race, 2x mtb, 1x gravel en mogelijk binnenkort nog uitbreiding).

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Shimano moet alleen hun cranksets eens wat lichter maken. (carbon?)
Zijn best zwaar vergeleken met sram of 3th party opties.
Daarom heb ik op mijn nieuwe factor een cybrei crank gemonteerd, scheelt toch zo'n 200 gram tov dura ace crankset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
DDX schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:55:
Shimano moet alleen hun cranksets eens wat lichter maken. (carbon?)
Zijn best zwaar vergeleken met sram of 3th party opties.
Daarom heb ik op mijn nieuwe factor een cybrei crank gemonteerd, scheelt toch zo'n 200 gram tov dura ace crankset.
Maar dat soort gewichtsbesparingen zijn natuurlijk onzin als de rijder meerdere kilo's te zwaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
wisselwerking schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:58:
[...]

Maar dat soort gewichtsbesparingen zijn natuurlijk onzin als je meerdere kilo's te zwaar bent
Haha ja klopt en zelfs bij mij is het details in de marge.
Misschien had ik nog paar seconde sneller bovenop een col gestaan met de cybrei crank. (had nu tijdens vakantie nog dura ace crank gemonteerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Maar dat soort gewichtsbesparingen zijn natuurlijk onzin als de rijder meerdere kilo's te zwaar is
Het maakt niet uit hoe zwaar je bent toch, gewichtsbesparing is gewichtbesparing en het een sluit het andere niet uit etc. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 05-09-2025 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Is toch gewoon ook leuk om beetje te pielen ;-).

Niet alles hoeft logisch te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Requiem19 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:03:
[...]

Is toch gewoon ook leuk om beetje te pielen ;-).

Niet alles hoeft logisch te zijn.
Ik ben helaas een nep Tweaker. Laat mij maar fietsen. Dat pielen mogen andere mensen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
wisselwerking schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:04:
[...]

Ik ben helaas een nep Tweaker. Laat mij maar fietsen. Dat pielen mogen andere mensen doen
Ja, als je niks tweakt mag je hier ook niet posten he? ;-).

Nadeel van die Cybrei cranks trouwens is dat veel te grote logo. Ik zou eerder de Elilee's nemen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://www.cybrei.com/wp-content/uploads/2022/05/FC-01-%E6%B8%B2%E6%9F%93%E5%9B%BE02-1080x839.png

Afbeeldingslocatie: https://elilee.com/wp-content/uploads/2023/11/1-600x400.jpg

Logo op de achterkant, maar dat zie je toch niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Requiem19 op 05-09-2025 11:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wisselwerking
Requiem19 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:05:
[...]

Ik tweak soms mijn berichten :P

edit: zoals nu

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 05-09-2025 11:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
[...]
Als @DDX nog meer lichaamsmassa verliest zien we hem binnenkort in een Oxfam Novib reclame, dan is het wel gezonder om het gewicht uit je fiets te halen. :+

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
[...]
Nadeel van die Cybrei cranks trouwens is dat veel te grote logo. Ik zou eerder de Elilee's nemen denk ik.
Ook naar gekeken, maar ik rijd met 175mm cranks en die hebben de Elilee's niet.
Tenzij je de x-novanta neemt, maar dan heb je carbon spindle, weet nou niet of dat echt handig materiaal is daarvoor.

En ja 175 is niet meer van deze tijd zeggen sommige mensen, maar bevalt mij prima.
Los van het feit als ik zou aanpassen ik best wat nieuwe cranks zou moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik ben naar 167,5 gegaan van 172,5 en ben eigenlijk ook niet helemaal overtuigd of de crank hype echt klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 13:05
Hmm, ik ben noodgedwongen naar 165 overgestapt en moet zeggen dat na het wennen het best bevalt. Sidenote: zo veel mensen zo veel wensen natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door edoappelhof op 05-09-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:20:
[...]

Ook naar gekeken, maar ik rijd met 175mm cranks en die hebben de Elilee's niet.
Tenzij je de x-novanta neemt, maar dan heb je carbon spindle, weet nou niet of dat echt handig materiaal is daarvoor.

En ja 175 is niet meer van deze tijd zeggen sommige mensen, maar bevalt mij prima.
Los van het feit als ik zou aanpassen ik best wat nieuwe cranks zou moeten kopen.
De cranks van XM Carbon Speed zijn ook wel echt mooi vind ik, maar zie net dat die ook niet in 175mm te koop zijn :)

https://www.xmcarbonspeed...dle-carbon-fiber-crankset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
Requiem19 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:22:
Ik ben naar 167,5 gegaan van 172,5 en ben eigenlijk ook niet helemaal overtuigd of de crank hype echt klopt.
Zijn er dan hypes waar je wel daadwerkelijk wat aan hebt?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
blb4 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:25:
[...]

Zijn er dan hypes waar je wel daadwerkelijk wat aan hebt?
Brede banden?

kuch, tubeless, kuch

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 05-09-2025 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 05-09 11:30
[...]

@wisselwerking en ik zijn er om jullie een (heel) klein beetje in het gareel te houden. Anders gaan jullie allemaal helemaal overboard.

Heel Gallië rijdt tubeless? Nee in een heel klein dorpje in Armorica rijden ze nog met biba's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Je zegt het zelf al . Hype. Dat zegt meestal genoeg. :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Requiem19 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:23:
[...]

De cranks van XM Carbon Speed zijn ook wel echt mooi vind ik, maar zie net dat die ook niet in 175mm te koop zijn :)

https://www.xmcarbonspeed...dle-carbon-fiber-crankset
Lijken wel op de cybrei.
Maar moet zeggen logo is helemaal niet zo lelijk, zal vanavond wel even foto maken.
Eventueel zou je er nog iets overheen kunnen plakken.
En tijdens het fietsen zit je schoen toch voor logo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wel interessant testje over de crank lengtes:

TLDR: met (te) korte cranks verliest deze knakker vooral heel veel op de korte inspanningen.

Ik ben zelf meer benieuwd naar de efficiëntie in de duurzone / threshold. Maar daar komen helaas weinig praktische bevindingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ja paar dagen geleden ook gekeken.
Ook benieuwd naar iemand die wel wat flexibeler is of je dan ook nog zo'n voordeel haalt uit kortere cranks.
Ik kan prima diep zitten met 175mm cranks.

En bergop (met wat lagere cadans) lijkt het erop dat je voordeel hebt met langere cranks.

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 05-09-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ja dat bergop stukje vond ik ook een interessante - had ik totaal niet over nagedacht.

De profs hebben daar natuurlijk nooit last van, aangezien zij altijd genoeg watts hebben om bergop een 80+ cadans te houden.

Op m'n gravelfiets met 167,5 ging ik niet echt top op de hele steile stukken met 60rpm. Dacht dat het aan de steile stukken lag (vast ook wel), maar ben nu wel benieuwd of het iets makkelijker wordt met 172,5 omdat je minder torque hoeft te leveren op dezelfde RPM.

Ik pak even een kopje koffie terwijl iemand een reactie typt om mij hierop te verbeteren :P.

Edit: of moeten we dat anders zien:

Snelheid bergop = vermogen
Korte of lange cranklengte maakt niet uit, vermogen is hetzelfde

Met een kortere crank zal je een iets hoger RPM draaien met dezelfde snelheid tov een langere crank, waarbij torque in beide gevallen gelijk is?

[ Voor 19% gewijzigd door Requiem19 op 05-09-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Zolang je heuphoek alles aan kan, heeft het verder geen effect natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kleinere familieleden zijn wel blij dat nu andere cranklengtes genormaliseerd worden. Want dat is sowieso een relevant puntje: Als je 1m50 bent lijkt mij het niet vreemd dat je een kleinere crank gebruikt dan iemand die 1m90 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Requiem19 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:49:

Snelheid bergop = vermogen
Korte of lange cranklengte maakt niet uit, vermogen is hetzelfde

Met een kortere crank zal je een iets hoger RPM draaien met dezelfde snelheid tov een langere crank, waarbij torque in beide gevallen gelijk is?
Als je sneller rond wil trappen maar je zit al met 65 omw/min te harken in je lichtste verzet heeft het natuurlijk weinig zin. want als je dan een hogere cadans neemt ga je ook harder en moet je nog meer vermogen leveren.

vermogen = (kracht*arm)*toerental
toerental kan je niet veranderen want ga je sneller en wordt vermogen hoger. Kracht kan ook niet hoger want je zit al aan je max. Kan alleen de arm (=cranklengte) langer om het makkelijker te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door GWBoes op 05-09-2025 12:17 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
GWBoes schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:08:
[...]

Als je sneller rond wil trappen maar je zit al met 65 omw/min te harken in je lichtste verzet heeft het natuurlijk weinig zin. want als je dan een hogere cadans neemt ga je ook harder en moet je nog meer vermogen leveren.
Ik bedoel het meer zo:

Snelheid bergop: 8 km/u (vast feit)
Vermogen: 350 watt (vast feit - het is steil)
Lichtste versnelling (42voor, 46 achter in mijn voorbeeld)

Variabelen:
1) Crank lengte van 160
2) Crank lengte van 175

In beide situaties lever je 350 watt. Dat kan volgens mij alleen als je in situatie 1 meer RPM trapt dan in situatie 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:19:
[...]

Ik bedoel het meer zo:

Snelheid bergop: 8 km/u (vast feit)
Vermogen: 350 watt (vast feit - het is steil)
Lichtste versnelling (42voor, 46 achter in mijn voorbeeld)

Variabelen:
1) Crank lengte van 160
2) Crank lengte van 175

In beide situaties lever je 350 watt. Dat kan volgens mij alleen als je in situatie 1 meer RPM trapt dan in situatie 2?
Meer RPM bij zelfde versnelling levert dan toch een hogere snelheid op?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:25:
[...]

Meer RPM bij zelfde versnelling levert dan toch een hogere snelheid op?
Volgens mij niet: de rotaties van de cassette blijven hetzelfde.

Met een kortere crank word je 'gain ratio' korter. Dat is de afstand die je fiets voorwaarts maakt ten opzichte van 1 enkele rotatie van je cranks.

Stel je hebt 2 fietsen met exact dezelfde versnelling en je mag allebei 1x de crank een volledige omwenteling doordraaien, welke fiets zou dan verder komen vanuit stilstand?

Crank van 50mm
Crank van 1000mm

Als je dat visualiseert krijg je volgens mij wat ik bedoel. Het vérschil is dat de omwenteling van de 50mm crank veel veel minder koppel (torque) kost tov de crank van 1000mm. Daar moet je echt een diesel tractor naast zetten om het vanuit stilstand te kunnen laten bewegen.

De enige manier om iemand op een 50mm crank hetzelfde vermogen te laten leveren is de cadans enorm te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Meer rpm gaat je voorblad sneller draaien en hogere snelheid, dus ja wat @Tinusvolkel zegt klopt.
Maar idd power daarvoor zal verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Aldus chatgpt veranderd alleen de padelpower:
stel je klimt een berg op met de racefiets met 8kmh, versnelling is voor 42 achter 46 met een krank van 175mm kost dit continu 350w, maar veranderd dit als je naar een krank gaat naar 165? rpm blijft hetzelfde aangezien de versnelling en de kmh hetzelfde blijven
Kort antwoord: nee — het benodigde vermogen om met 8 km/h die klim vast te houden verandert niet door van 175 mm naar 165 mm cranks te gaan (als snelheid, verzet en cadans gelijk blijven). Dat vermogen wordt bepaald door zwaartekracht + rol- en luchtweerstand en is onafhankelijk van je cranklengte.

Wat wél verandert, is de **pedalkracht** die je moet leveren bij dezelfde cadans en hetzelfde koppel aan de crank:

* Vermogen $P = \tau \cdot \omega$.
Bij vaste cadans ($\omega$) blijft het vereiste koppel $\tau = P/\omega$ gelijk.
* Pedalkracht $F = \tau / r$.
Met een **kortere** crank (kleiner $r$) heb je dus **meer** gemiddelde kracht nodig.

Rekenvoorbeeld bij $P=350$ W en 90 rpm:

* $\omega = 2\pi \cdot 90/60 \approx 9{,}42$ rad/s → $\tau \approx 350/9{,}42 \approx 37{,}1$ N·m.
* $F_{175} = 37{,}1/0{,}175 \approx 212$ N
* $F_{165} = 37{,}1/0{,}165 \approx 225$ N

Dus met 165 mm is de benodigde gemiddelde pedalkracht \~**6%** hoger dan met 175 mm, maar het **vermogen blijft 350 W** (op kleine verschillen in drivetrain-efficiëntie na). Biomechanisch kan het anders aanvoelen (kortere beweging/hoeken), maar fysisch verandert je externe vermogen niet.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Frenz64 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:29:
[...]

@wisselwerking en ik zijn er om jullie een (heel) klein beetje in het gareel te houden. Anders gaan jullie allemaal helemaal overboard.

Heel Gallië rijdt tubeless? Nee in een heel klein dorpje in Armorica rijden ze nog met biba's
Die hebben dan ook een toverdrank waarvan ik soms ook mijn bidons doe. Helaas stond de brouwketel iets te ver van mijn wieg anders had ik echt graag in gevallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Verschil in vermogen en pedaalkracht idd, reden dus ook dat je bij pedalen met vermogensmeter je de cranklengte moet opgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Langer crank is een grotere hefboomwerking.
Afbeeldingslocatie: https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/document/610770762/original/c9a5e15837/1712997088?v=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
Requiem19 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:37:
[...]
Stel je hebt 2 fietsen met exact dezelfde versnelling en je mag allebei 1x de crank een volledige omwenteling doordraaien, welke fiets zou dan verder komen vanuit stilstand?

Crank van 50mm
Crank van 1000mm
allebei even ver want je hebt nog steeds 42 tanden op je voorste blad. Dus 42/46=0.91x de omtrek van je achterwiel.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Power blijft gelijk, (want output blijft hetzelfde); je gaat meer RPM's maken op een lichter verzet (als dat beschikbaar is) wanneer je kortere cranks gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 05-09-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-09 15:10
Dag allen, ik heb een wat oudere 'Beone Pearl racing series' van carbon. Nu bleek gister dat de voorvork (althans het carbon deel in het balhoofd) vrijwel volledig door was. Niet meer veilig om mee te fietsen en goed dat ik het tijdig genoeg opmerkte.. Nu ben ik wat op zoek gegaan naar voorvorken, maar die zijn in elk geval online lastig te vinden. Zijn er mensen die goede ervaringen/adresjes hebben waar je dergelijke carbon voorvorken zou kunnen aanschaffen (evt. in het buitenland)? Ik hoor het graag; veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Als je nog langere cranks kunt hebben dan kun je nog meer gebruik maken van de hefboomwerking.

Zoals hier met de Nu-bike fiets: https://nubikemfg.com/the-product/

First of all, as mentioned, it's claimed to be more efficient than a chain or belt-drive. According to Brown, because the levers are much longer than traditional cranks, riders are able to deliver more torque (and thus power) to the wheel for a given amount of effort. He also states that because the pedals just move vertically, riders can more effectively use the force of gravity to help push them down.

Video over de hefboomwerking van de Nubike:

[ Voor 9% gewijzigd door esphome op 05-09-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-09 08:07

Turbosjaak

Un Chien De Liege

danielrene schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:51:
Dag allen, ik heb een wat oudere 'Beone Pearl racing series' van carbon. Nu bleek gister dat de voorvork (althans het carbon deel in het balhoofd) vrijwel volledig door was. Niet meer veilig om mee te fietsen en goed dat ik het tijdig genoeg opmerkte.. Nu ben ik wat op zoek gegaan naar voorvorken, maar die zijn in elk geval online lastig te vinden. Zijn er mensen die goede ervaringen/adresjes hebben waar je dergelijke carbon voorvorken zou kunnen aanschaffen (evt. in het buitenland)? Ik hoor het graag; veel dank!
Geen ervaring maar wil je een vork met dezelfde rake/offset ? (Lijkt me van wel) Dan hou je dezelfde rij eigenschappen.

Ik denk dat de meeste shops wel de meest standaard maten hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Turbosjaak op 05-09-2025 14:13 ]