Dan heb je geluk gehad. En sommige automobilisten kijken echt niet uit. Afgelopen week geeft een dame in een SUV me geen voorrang op een rotonde. Ze zag me, keek me aan en ging met haar handen wapperen zo van 'sorry heb je niet gezien' in plaats van te remmen! Of bejaarde in zo'n opgehoogde Toyota die totaal niet op of om kijken en je keihard snijden. En gisteren een man in een grote RAM pickup die blijkbaar niet in de gaten had dat er langs twee kanten fietsen konden oversteken. Hij keek naar rechts en gaf een fietser van die kant voorrang, maar ik kwam van links, na die fietser van rechts gaf ie gewoon gas. Het was dat ik erop geanticipeerd had anders had ik eronder gelegen. Het is zo uitkijken. Maar goed, vanmiddag in de Biesbosch heerlijk kilometers zonder auto's kunnen trappen.
Dan doe ik ook nog een duit in het zakje. Gisteren heb ik van een kennis van mij, die vroeger veel wedstrijden reed, een masterclass stayeren ( zo heet dat toch? ) gekregen. Een paar weken terug hadden we een zgn. social ride met de handbikevereniging. Dus met de hele club ( ongeacht snelheid ) een 'lange' toertocht maken van 40km. Daar mocht ik op een bepaald moment even losbreken van de hem en dat ging echt heel erg lekker. Gemiddelde van 36km/u over een kilometer of 5. Forward naar gisteren.
Idee was simpel. Men neme een dijk van ~ 15km lang ( Randwijk -> Arnhem). Elke 2 minuten wisselen. Dan hij voor op en dan ik weer. Dat ging echt lekker, ik merkte voor het eerst in mijn fietsende leven wat het verschil is tussen op kop rijden op snelheid en op snelheid achter aan iemand aan rijden op korte afstand ( ~ 1cm ). Dat was mooi om mee te maken. Echter bij Heteren ging het mis.
Je kunt de gehele afstand over de dijk jakkeren en je komt vrijwel geen verkeer van rechts tegen. (of links, naar gelang je eigen rijrichting). Heteren echter heeft bedacht om de dijk niet om het dorp maar door het dorp te leggen. ( of het dorp er omheen het is maar hoe je het ziet ). Wij hadden al bedacht, 30km/u door een dorp is nie handig niet. Echter gingen we net iets te vroeg weer op het gas.
Het laatste stukje voor de dijk weer omhoog zit nog een afslag het dorp in. Daar wilde een vrouw oversteken net op het moment dat wij daar aan kwamen. Ze keek niet links, ze keek niet rechts ze keek recht vooruit. Ik reed net op kop dus moest vol in de rem. Hij zat zoals gezegd 1cm van mij af ( had ik niet gezien ) en klapte dus vol tegen mij aan. Gelukkig hadden we beide nergens last van of schade. De vrouw schrok zich echter helemaal te pletter en was waarschijnlijk zo onder de indruk van de situatie dat ze wel 1000 keer sorry had gezegd.
We zeiden nog tegen elkaar, als het een auto was geweest dan was die vrouw zo plat als een dubbeltje. Na Heteren hebben we nog twee keer afgewisseld en toen was mijn tank leeg. Uiteindelijk was het een leerzame les in 1) wat in iemands wiel rijden voor voordeel heeft 2) dat je altijd moet opletten wat anderen doen.
Idee was simpel. Men neme een dijk van ~ 15km lang ( Randwijk -> Arnhem). Elke 2 minuten wisselen. Dan hij voor op en dan ik weer. Dat ging echt lekker, ik merkte voor het eerst in mijn fietsende leven wat het verschil is tussen op kop rijden op snelheid en op snelheid achter aan iemand aan rijden op korte afstand ( ~ 1cm ). Dat was mooi om mee te maken. Echter bij Heteren ging het mis.
Je kunt de gehele afstand over de dijk jakkeren en je komt vrijwel geen verkeer van rechts tegen. (of links, naar gelang je eigen rijrichting). Heteren echter heeft bedacht om de dijk niet om het dorp maar door het dorp te leggen. ( of het dorp er omheen het is maar hoe je het ziet ). Wij hadden al bedacht, 30km/u door een dorp is nie handig niet. Echter gingen we net iets te vroeg weer op het gas.
Het laatste stukje voor de dijk weer omhoog zit nog een afslag het dorp in. Daar wilde een vrouw oversteken net op het moment dat wij daar aan kwamen. Ze keek niet links, ze keek niet rechts ze keek recht vooruit. Ik reed net op kop dus moest vol in de rem. Hij zat zoals gezegd 1cm van mij af ( had ik niet gezien ) en klapte dus vol tegen mij aan. Gelukkig hadden we beide nergens last van of schade. De vrouw schrok zich echter helemaal te pletter en was waarschijnlijk zo onder de indruk van de situatie dat ze wel 1000 keer sorry had gezegd.
We zeiden nog tegen elkaar, als het een auto was geweest dan was die vrouw zo plat als een dubbeltje. Na Heteren hebben we nog twee keer afgewisseld en toen was mijn tank leeg. Uiteindelijk was het een leerzame les in 1) wat in iemands wiel rijden voor voordeel heeft 2) dat je altijd moet opletten wat anderen doen.
@Webgnome dat is dat straatje tussen de die blokken op de weg en de brug of niet? Dus richting Arnhem? Daar rij ik regelmatig en nog nooit iemand uit zien komen. Het is daar vanwege die blokken ook altijd wel redelijk “druk” omdat je op elkaar moet wachten, dan is het helemaal bijzonder dat zo iemand niet goed beide richtingen op kijkt.
Sowieso vraag ik me altijd af waarom mensen, als ze voorrang hebben, altijd maar verwachten dat ze voorrang krijgen. Zowel in de auto, de fiets of lopend. Zovaak gewoon dat ze niet kijken en met oogkleppen oversteken of de weg op gaan. Zo bijzonder.
Sowieso vraag ik me altijd af waarom mensen, als ze voorrang hebben, altijd maar verwachten dat ze voorrang krijgen. Zowel in de auto, de fiets of lopend. Zovaak gewoon dat ze niet kijken en met oogkleppen oversteken of de weg op gaan. Zo bijzonder.
[ Voor 26% gewijzigd door crimby op 26-07-2025 18:26 ]
Ja volgens mij wel. Wij hadden moeten stoppen denk ik (technisch gezien kwam ze van de stoep en was er geen zebra) en hebben we ook gedaan. Alleen ze kwam nogal uit het niets de hoek om en keek totaal NIET om zich heen. Dan kun je nog voorrang hebben of niet. Dat is in het verkeer altijd een dom idee.crimby schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:24:
@Webgnome dat is dat straatje tussen de die blokken op de weg en de brug of niet? Dus richting Arnhem? Daar rij ik regelmatig en nog nooit iemand uit zien komen. Het is daar vanwege die blokken ook altijd wel redelijk “druk” omdat je op elkaar moet wachten, dan is het helemaal bijzonder dat zo iemand niet goed beide richtingen op kijkt.
Het ging overigens over dit stukje:
/f/image/5LyePflzVRZR78jkH3DXob24.png?f=fotoalbum_large)
@orlok thanks, ik wist het wel alleen niet 100% zeker..
[ Voor 22% gewijzigd door Webgnome op 26-07-2025 19:29 ]
Komende vanuit een uitrit of vanaf een stoep heeft geen enkele verkeersdeelnemer voorrang.!Webgnome schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:15:
[...]
Ja volgens mij wel. Wij hadden moeten stoppen denk ik (technisch gezien kwam ze van de stoep en was er geen zebra) en hebben we ook gedaan. Alleen ze kwam nogal uit het niets de hoek om en keek totaal NIET om zich heen. Dan kun je nog voorrang hebben of niet. Dat is in het verkeer altijd een dom idee.
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het valt me ook op hoe weinig ruimte autoś je soms geven. Het lijkt er wel op of ze het er om doen. Snel optrekken en er kort hard langs rijden. Dat terwijl ik (denk ik) een nette fietser ben die zich keurig aan de regels houd, hand uitsteekt en snelheid aanpast waar gewenst.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Dat merk ik dus zo vaak als ik met de kleine man op z’n fietsje over het zebrapad oversteek. Automobilisten zien het geloof ik als een sport om zo hard mogelijk vlak achter je op te trekken.stevens20 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:32:
Het valt me ook op hoe weinig ruimte autoś je soms geven. Het lijkt er wel op of ze het er om doen. Snel optrekken en er kort hard langs rijden. Dat terwijl ik (denk ik) een nette fietser ben die zich keurig aan de regels houd, hand uitsteekt en snelheid aanpast waar gewenst.
Of dat je netjes binnen het lijntje fietst op een dijk (dezelfde als in mijn vorige post). Dat er helemaal geen tegenliggers aan komen en dat je dan toch met ~ 100 echt 10 centimer van dat lijntje moet gaan rijden met je koekblik...
We moeten nu natuurlijk niet net doen alsof wielrenners/fietsers altijd zo geweldig hun best doen zich aan de regels te houden. Het aantal wtf momentjes van wielrenners zijn in de tijd dat ik nu 'op de fiets' zit ook niet meer op 1 hand te tellen laat staan 2
We moeten nu natuurlijk niet net doen alsof wielrenners/fietsers altijd zo geweldig hun best doen zich aan de regels te houden. Het aantal wtf momentjes van wielrenners zijn in de tijd dat ik nu 'op de fiets' zit ook niet meer op 1 hand te tellen laat staan 2
[ Voor 35% gewijzigd door Webgnome op 26-07-2025 20:35 ]
Er zijn echt wel wielrenners die zich als aso gedragen maar dat die een keer een portie "koekje van eigen deeg" krijgen direct na een dergelijke actie vind ik niet eens zo gek. Maar als je je netjes aan de regels houd en er geen enkele aanleiding is voor een dergelijke actie vind ik idioot.
Dan nog iets. Iets totaaaaaal anders:
BABYBILLENDOEKJES!!! wat een uitvinding die dingen!. Je hebt je frame (eventueel aandrijflijn) zo schoon met die dingen! Ze komen overal, pluizen niet, ontvetten als een malle en zijn wit, dus je ziet snel wanneer het schoon is. Ik heb het nu een paar keer gebruikt en het werkt echt heel snel. Even snel een doekje over je frame heen na een ritje en de boel is helemaal schoon! Moeilijke plekjes prop je zo heen, paar keer heen en weer trekken en de boel is schoon. Ik ben er fan van. Wilde ik toch even delen!
Dan nog iets. Iets totaaaaaal anders:
BABYBILLENDOEKJES!!! wat een uitvinding die dingen!. Je hebt je frame (eventueel aandrijflijn) zo schoon met die dingen! Ze komen overal, pluizen niet, ontvetten als een malle en zijn wit, dus je ziet snel wanneer het schoon is. Ik heb het nu een paar keer gebruikt en het werkt echt heel snel. Even snel een doekje over je frame heen na een ritje en de boel is helemaal schoon! Moeilijke plekjes prop je zo heen, paar keer heen en weer trekken en de boel is schoon. Ik ben er fan van. Wilde ik toch even delen!
Ik gebruik die billendoekjes echt dagelijks! Maar wellicht heeft dat te maken dat ik die mannekes in luiers heb
@Grin heeft ook aandelen in die doekjes, maaar die heeft dan ook een witte fiets.
Ik overtoep! 2 kids én een witte fiets 😇guapper schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:47:
@Grin heeft ook aandelen in die doekjes, maaar die heeft dan ook een witte fiets.
Even een stukje nostalgie ophalen m.b.t. babydoekjes
Wielrenners zijn net mensen. Het verschil is echter wel dat als ik als wielrenner jou een WTF-momentje bezorg je hoogstwaarschijnlijk knetterhard schrikt. Als we mekaar raken liggen we beide waarschijnlijk hooguit met asfalt-eczeem op de grond. Niet leuk, maar de schade is te overzien.Webgnome schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:31:
Daarentegen als die automobilist je raakt in zijn 1500 kilo tank mag je van geluk spreken dat je alleen daarmee wegkomt. Maar de kans op (permanente) schade is aanzienlijk. 15x Hogere massa én 3x hogere snelheid is toch al gauw 125X meer kinetische energie...
Daarmee zou je verwachten dat men bij het behalen van het rijbewijs toetst of iemand uberhaupt die verantwoordelijkheid om in een dodelijk wapen rond te rijden aan kan. Ik ben van mening dat een rijbewijs veel te eenvoudig wordt uitgegeven in Nederland.
Ik durf wel te stellen dat 5 à 10% van de mensen die nu rijdt eigenlijk geen rijbewijs zou moeten hebben omdat ze niet over het geduld en de capaciteiten beschikken om veilig met inachtneming van hun verantwoordelijkheden kunnen omgaan.
@joker1977 sorry, nee. Je legt het boetekleed nu te makkelijk bij de automobilist. Als jij en ik elkaar raken dan is er inderdaad niet heel veel aan de hand waarschijnlijk. Als jij en een auto elkaar raken dan wel. Je doet nu net alsof het altijd de auto is. Dat klopt gewoon niet.
- Wielrenners die 10 centimeter achter een groot landbouwvoertuig gaan rijden want slipstream
- Wielrenners die met 4~5 man naast elkaar gaan fietsen over de dijk
- Wielrenners die omdat ze net in een interval zitten lekker door rood rijden
- Wielrenners die altijd vinden dat ze van rechts komen en dus met 30/40 zonder te kijken een kruising oversteken, schrikken dat er wel iemand van rechts komt en dan moeilijk daar over gaan doen
- Wielrenners die nog net even voor die auto oversteken want dat kan nog wel
[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 27-07-2025 07:33 ]
Je kunt die klikpedalen ook zo instellen dat het losmaken van je schoen wat makkelijker is. Zit een schroef gaatje ergens op het pedaal.PeaceNlove schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:56:
@m0ridin
Goed bezig![]()
Die klikpedalen kan je er gewoon op zetten, daarna terwijl je stilstaat gewoon even oefenen met uitklikken. En je gaat geheid een keer vergeten uit te klikken, dan val je heel lullig en dan heb je dat ook weer meegemaakt
Ik denk dat we het op dit punt niet snel eens worden. Ik ben van mening dat als je in een auto zit het jouw verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat je de kansen minimaliseert dat er iets foutgaat, want als het foutgaat is het heel snel heel ernstig.Webgnome schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:32:
@joker1977 sorry, nee. Je legt het boetekleed nu te makkelijk bij de automobilist. Als jij en ik elkaar raken dan is er inderdaad niet heel veel aan de hand waarschijnlijk. Als jij en een auto elkaar raken dan wel. Je doet nu net alsof het altijd de auto is. Dat klopt gewoon niet.
- Wielrenners die 10 centimeter achter een groot landbouwvoertuig gaan rijden want slipstream
- Wielrenners die altijd vinden dat ze van rechts komen en dus met 30/40 zonder te kijken een kruising oversteken, schrikken dat er wel iemand van rechts komt en dan moeilijk daar over gaan doen
Kijk eens naar de voorbeelden die je noemt. Totaal eens dat een wielrenner die achter een tractor rijdt er om vraagt dat het foutgaat. Maar, hoe vaak gaat dat fout en vergelijk dat eens met puntje 2.
Als er 4-5 mensen op een dijk voor je fietsen en je niet kunt inhalen? Dan moet je dat ook niet doen en moet je wachten tot het wel veilig kan. Punt. Geen discussie. Ja, is heel vervelend, ja het geeft wielrenners een slechte naam. Het zijn eikels, klaar. Maar..dan toch onveilig inhalen maakt je potentieel een moordenaar. Zie het verschil: Eikel vs. moordenaar.
Fietsers rijden geen mensen dood, automobilisten wel. En in veel gevallen is de automobilist misschien moreel onschuldig (en juridisch niet) maar kun je rustig stellen dat hij er niet alles aan heeft gedaan om het te voorkomen. Simpelweg omdat die niet de verantwoordelijkheid aan kan.
Dagelijks word ik ingehaald met 30 cm. tussen mij en de auto, om weer voor hetzelfde verkeerslicht te staan. Je ziet als je bv. in Spanje fietst dat auto's veel meer ruimte (moeten) geven aan je, omdat je dan de ruimte hebt om te anticiperen als het toch misgaat. Dát mis ik Nederland en mis ik vaak in automobilisten, de ruimte om te corrigeren voor het misgaat.
Precies dit.joker1977 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:56:
[...]
Ik denk dat we het op dit punt niet snel eens worden. Ik ben van mening dat als je in een auto zit het jouw verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat je de kansen minimaliseert dat er iets foutgaat, want als het foutgaat is het heel snel heel ernstig.
Kijk eens naar de voorbeelden die je noemt. Totaal eens dat een wielrenner die achter een tractor rijdt er om vraagt dat het foutgaat. Maar, hoe vaak gaat dat fout en vergelijk dat eens met puntje 2.
Als er 4-5 mensen op een dijk voor je fietsen en je niet kunt inhalen? Dan moet je dat ook niet doen en moet je wachten tot het wel veilig kan. Punt. Geen discussie. Ja, is heel vervelend, ja het geeft wielrenners een slechte naam. Het zijn eikels, klaar. Maar..dan toch onveilig inhalen maakt je potentieel een moordenaar. Zie het verschil: Eikel vs. moordenaar.
Fietsers rijden geen mensen dood, automobilisten wel. En in veel gevallen is de automobilist misschien moreel onschuldig (en juridisch niet) maar kun je rustig stellen dat hij er niet alles aan heeft gedaan om het te voorkomen. Simpelweg omdat die niet de verantwoordelijkheid aan kan.
Dagelijks word ik ingehaald met 30 cm. tussen mij en de auto, om weer voor hetzelfde verkeerslicht te staan. Je ziet als je bv. in Spanje fietst dat auto's veel meer ruimte (moeten) geven aan je, omdat je dan de ruimte hebt om te anticiperen als het toch misgaat. Dát mis ik Nederland en mis ik vaak in automobilisten, de ruimte om te corrigeren voor het misgaat.
Het is niet voor niets dat in andere landen regels zijn over met hoeveel tussenruimte je in mag halen en in Nederland denken we dat opgelost te hebben met de 'bij een aanrijding is de auto aansprakelijk'.
Ik sprak recent nog iemand die ervan overtuigd is dat hij in recht staat als hij wanneer twee fietsers naast elkaar rijden op een rode fietsstrook die best smal is (Paardenveld vanuit Rhenen, voor de liefhebbers) en er niet genoeg ruimte is om in te halen, hij niet verkeerd doet als hij die linker fietser raakt tijdens het inhalen.
Maar dat is onderdeel van onze cultuur. De fietser wordt gezien als de verkeersdeelnemer die zich overal aan aan moet passen. Gisteren tijdens mijn clubritje: over de stoep omdat er een hijskraan stond, grote bek dat we op het fietspad zachter moesten rijden want er waren kinderen aan het spelen, grote bek omdat pubers met een elektrische skatebord ruimte wilden op het fietspad, twee keer vol in de remmen voor een auto die strak voor mijn neus de weg op draaide vanaf het parkeerterrein van een winkel.
Ben blij dat ik vandaag weer op een clubparcours kan rijden. Dan neem ik die kilometers in de auto maar voor lief.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
En dít is precies de 5 à 10% van de automobilisten waarop ik doel als ik zeg dat die eigenlijk helemaal geen rijbewijs zouden moeten kunnen halen.StevenK schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:19:
Ik sprak recent nog iemand die ervan overtuigd is dat hij in recht staat als hij wanneer twee fietsers naast elkaar rijden op een rode fietsstrook die best smal is (Paardenveld vanuit Rhenen, voor de liefhebbers) en er niet genoeg ruimte is om in te halen, hij niet verkeerd doet als hij die linker fietser raakt tijdens het inhalen.
Als je "denkt" dat je in je recht staat als je iemand moedwillig aanrijdt - dan durf ik wel te concluderen dat je bij zo'n persoon geen enkele aanname meer kan doen over wat goed en kwaad is. Je moreel kompas is dan zo verstoord dat ik wel durf te stellen dat zo'n persoon geen rijbewijs (meer) moet hebben. En ik denk dat ik echt niet overdrijf dat dat in de basis bij 5 à 10% van de bevolking speelt. En ja, spijt komt na de zonde maar daar koop je verdomd weinig voor als je met een dwarslaesie een bosje bloemen en een (welgemeend) excuus krijgt dat hij "het nooit weer zal doen".
De grap is dat veel van dat soort mensen ook nog vaak in juridische termen gaan denken en weet ik het, maar dat is helemaal niet relevant in mijn ogen. Je hebt toch geen juridisch kader nodig om vanuit je eigen morele besef je te realiseren dat je niet mensen aan gaat rijden "omdat jij ergens sneller wilt zijn"...
Want dáár draait het in de basis om: Ik wil jou inhalen, want ik wil ergens sneller zijn dan dat het nu gaat. Ik rij nu vanuit deze parkeerplaats zo voor je de straat op, want dan ben ik sneller thuis. Ik snij je af en neem voorrang, want dan sta ik 20 meter voor je bij het verkeerslicht.
@joker1977 als je weet dat een auto je wilt inhalen en dat kan niet, omdat je met zijn tweeën naast elkaar fietst, dan zul je als fietsers toch even achter elkaar moeten gaan fietsen. Als automobilist kun je toeteren om te zorgen dat de fietsers aan de kant gaan. Als de fietsers dat dan niet doen, dan zullen ze misschien wel denken dat inhalen wel kan zo. Voor mij is het simpel zo dat je minstens achter elkaar gaat fietsen als iemand toetert en hij er langs wilt. Als je dat dan niet doet, omdat je egoïstisch bent en geen zin hebt, dan kun je beter niet gaan fietsen.
Ik vind het zelf wel eens lastig met een achterliggende auto. Op smalle wegen met aan weerszijden afbrokkelend asfalt is er soms gewoon geen plek genoeg om in te halen. Want je kunt niet op de rand van de weg rijden als er regelmatig een hap asfalt weg is daar. Als de automobilist al vlak achter je rijdt dan vind ik stoppen ook lastig, aangezien je niet weet of de automobilist dat door heeft en hij niet weet waar en hoe je precies gaat staan. Dus dan blijf ik gewoon wat meer naar het midden van de weg fietsen, wat een automobilist best zal frustreren, wat niet mijn doel is natuurlijk.
Ik vind het zelf wel eens lastig met een achterliggende auto. Op smalle wegen met aan weerszijden afbrokkelend asfalt is er soms gewoon geen plek genoeg om in te halen. Want je kunt niet op de rand van de weg rijden als er regelmatig een hap asfalt weg is daar. Als de automobilist al vlak achter je rijdt dan vind ik stoppen ook lastig, aangezien je niet weet of de automobilist dat door heeft en hij niet weet waar en hoe je precies gaat staan. Dus dan blijf ik gewoon wat meer naar het midden van de weg fietsen, wat een automobilist best zal frustreren, wat niet mijn doel is natuurlijk.
Hier tegen die grens Nederlnds/ Belgisch Limburg is het bijzonder opletten. In Nederland weet nagenoeg iedereen wanneer ze voorrang hebben of moeten geven. In België is er imho veel minder besef van verkeersregels en geven de meeste automobilisten voorrang aan fietsers. Meestal, want soms heb je er een tussen die wel weet hoe het moet. Super verwarrend en dus heel defensief rijden. Ik ben ooit geraakt door een auto die rechtsaf sloeg zonder kijken, schaafwonden, kleding kapot, krassen op de auto en fiets, daardoor ben ik altijd heel voorzichtig op dergelijke momenten. En de kundigheid van automobilisten lijkt alleen maar te dalen.crimby schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:24:
Voorzichtig op de weg dus. Ik houd rekening met plannen om drukke gebieden te vermijden.
Tja, tot zover de theorie, inderdaad. De praktijk is natuurlijk waar we allemaal uit putten. Niet helemaal hypothetisch: Je fietst met zijn tweetjes naast elkaar, laten we zeggen 25-28 km/u. Je kletst wat en het is een rustige rechte 60 km/u weg. Er komt een auto aan, die rijdt wat te hard, laten we zeggen 75 km/u. Die wil eigenlijk helemaal niet wachten, dus geeft je nauwelijks tot geen tijd tussen het moment dat je em hoort om aan de kant te gaan. Hij gaat "even van het gas af" en zijn snelheid zakt naar 60 km/u om dan rakelings langs je te gaan. Want ja, zijn auto is net gewassen en die linkerberm is best vies he...AMD1800 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:05:
@joker1977 als je weet dat een auto je wilt inhalen en dat kan niet, omdat je met zijn tweeën naast elkaar fietst, dan zul je als fietsers toch even achter elkaar moeten gaan fietsen. Als automobilist kun je toeteren om te zorgen dat de fietsers aan de kant gaan. Als de fietsers dat dan niet doen, dan zullen ze misschien wel denken dat inhalen wel kan zo. Voor mij is het simpel zo dat je minstens achter elkaar gaat fietsen als iemand toetert en hij er langs wilt. Als je dat dan niet doet, omdat je egoïstisch bent en geen zin hebt, dan kun je beter niet gaan fietsen.
Je kunt wel zeggen "Als je niet aan de kant gaat dan kun je beter niet gaan fietsen" - maar in het geval "we" niet (snel genoeg) aan de kant gaan is het enige probleem dat de automobilist misschien 15 sec. later op zijn of haar bestemming is. En een auto 15 sec laten wachten is vaak al erg lang. Wat als die rakelings passerende auto met zijn spiegel mij toch even aantikt? Dat door de wind ik net een zwiepertje maak? Ach ja, sleutelbeen kost je een paar weken. Hersenschudding kan zo oplopen naar een maand tot véél langer.
Misschien moet die automobilist die niet 10 sec kan wachten totdat de fietsers je horen én achterelkaar zitten gewoon beter niet autorijden.
En dáár zit het verschil. Het ergste wat de auto kan gebeuren is dat ie wat later op bestemming is. De fietser kan voor het leven getekend zijn.
@joker1977 In mijn scenario geven de automobilist en de fietsers elkaar de tijd om aan de kant te gaan.
Ik ben zeker met je eens dat de gevolgen als het fout gaat voor een fietser veel groter zijn. De auto is alleen iets later op zijn bestemming inderdaad.
Ik denk dat veel mensen de fout maken om te denken dat iemand iets doet zonder reden. Daar krijg je brokken van.
Ik ben zeker met je eens dat de gevolgen als het fout gaat voor een fietser veel groter zijn. De auto is alleen iets later op zijn bestemming inderdaad.
Ik denk dat veel mensen de fout maken om te denken dat iemand iets doet zonder reden. Daar krijg je brokken van.
Op dit punt zijn we het eens denk ik. Juridisch kader is leuk voor de afhandeling achteraf en voor de helderheid in wie er normaal gesproken voorrang heeft. Je hebt er echter niets aan als je op of onder een auto ligt.joker1977 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:29:
[...]
[..]
De grap is dat veel van dat soort mensen ook nog vaak in juridische termen gaan denken en weet ik het, maar dat is helemaal niet relevant in mijn ogen. Je hebt toch geen juridisch kader nodig om vanuit je eigen morele besef je te realiseren dat je niet mensen aan gaat rijden "omdat jij ergens sneller wilt zijn"...
[..]
Voor deze situatie klopt het misschien, maar generiek vind het echt een te simpele voorstelling van zaken om automobilisten te zien als "potentiele moordenaars" en wielrenners als hooguit "eikels". Als je als wielrenner op onoverzichtelijke plekken risico's neemt, waardoor je weet dat een automobilist je weleens over het hoofd kan zien, ben je echt veel meer dan slechts een "eikel". Moreel ben je mijns inziens mede schuldig, uitlokkend, etc. De automobilist is juridisch aansprakelijk, maar als wielrenner had je het kunnen én moeten voorkomen, net als dat alle verkeersdeelnemers zouden moeten voorkomen dat je anderen of jezelf in een levensgevaarlijke situatie brengt.joker1977 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:56:
[...]
En dat laatste geldt dus mijns inziens ook voor fietsers. Ja een automobilist moet heel veel extra opletten, simpelweg omdat de kans op grote gevolgen bij een aanrijding veel groter is. Een paar maanden terug las ik echter nog een bericht van een botsing tussen een groep wielrenners en een fietser, waarbij dus ook iemand is overleden.joker1977 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:56:
[...]
Ik fiets gelukkig vaak op plekken waar het niet heel druk is met auto's. Enige vervelende moment die ik vaak ervaar is wanneer auto's op een 60-weg dan in een onoverzichtelijke (flauwe) bocht waar dan vaak bomen staan of een gebouw staat toch wil gaan inhalen terwijl ze niet kunnen zien wat er aan komt. Afgelopen maanden 2x meegemaakt, en dan steek ik gewoon mijn arm uit naar links. De auto remt vervolgens, gaat achter me rijden en haalt na de bocht alsnog in waarbij we elkaar bedanken. Zo kan het ook
Is dat zo?AMD1800 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:05:
@joker1977 als je weet dat een auto je wilt inhalen en dat kan niet, omdat je met zijn tweeën naast elkaar fietst, dan zul je als fietsers toch even achter elkaar moeten gaan fietsen.
Het is natuurlijk netjes en fraai om ruimte te geven, maar de enige regel in het RVV 1990 is dat twee fietsers naast elkaar mogen fietsen en die regel is ongeclausuleerd. En dan is het maar de vraag of er wanneer je door met twee naast elkaar te fietsen aan de regels houdt, sprake kan zijn van 'hinder' zoals bedoeld in het kapstokartikel van artikel 5 WVW.
Volgensmij moet je in het verkeer vooral niet het leven zuur maken, dus als jij met 5 man lekker ruim op een dijk fietst met auto’s die je van achteren naderen ga je toen achterelkaar fietsen om elkaar niet te irriteren neem ik aan?joker1977 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:56:
[...]
Ik denk dat we het op dit punt niet snel eens worden. Ik ben van mening dat als je in een auto zit het jouw verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat je de kansen minimaliseert dat er iets foutgaat, want als het foutgaat is het heel snel heel ernstig.
Je kunt de hele tijd bezig zijn met verkeersregels en automobilisten die jij moordenaars noemt

Ben namelijk heel benieuwd hoe jij omgaat met 2 fietsers langs elkaar op een fietspad, jij wil er langs maar hun vinden dat ze geen ruimte hoeven te maken. Neem aan dat jij dat netjes (misschien wel kilometers) achter deze fietsers blijft fietsen en dus niet over de weg gaat inhalen waar moordenaars rijden tot je deze veilig kunt inhalen zonder te mopperen of irritatie?
Denk dat we vooral elkaar het leven niet zuur moeten maken in het verkeer en ja we maken soms inschattingfoutjes of letten niet goed op maar vergeet vooral niet dat het best moeilijk is om in te schatten hoe snel een fietser daadwerkelijk fietst.
[ Voor 6% gewijzigd door schumi1986 op 27-07-2025 10:58 ]
Hè shoot tot recent had ik een witte fiets en drie kinderen! Overigens heb ik de kinderen gelukkig nog wel hoor maar de witte fiets is nu een zwarte, een verademing met schoonmaken

Overigens ontvetten billendoekjes niet, de lotion is op oliebasis en laten een residu achter. Daardoor zijn ze overigens wel voor veel dingen inzetbaar, o.a. dus de fiets maar ook witte schoenen schoonmaken is een verademing!
@joker1977 Eerlijk ik kan hier alleen amen op zeggen!
Mensen vergeten dat ze deelnemen aan het verkeer en we daar een collectieve verantwoordelijkheid hebben en niet ‘dat het verkeer zich maar aanpast aan hen’. En eerlijk is eerlijk ik vind de gemiddelde kennis van verkeersregels en het inlevingsvermogen van mensen om te huilen.
Tijdje terug een ‘discussie’ met iemand die ik blokkeerde met mijn fiets omdat ze tegen het verkeer in reed (was al langs 3 stopborden gereden). Het enige wat eruit kwam was ‘ga aan de kant’ en ‘ja maar ik moet daar zijn’. Totaal geen besef ervan dat ze door tegen het verkeer in te rijden een enorm gevaarlijke situatie creëerde doordat fietser die daar aankomen de keus hebben om de berm in te gaan of zoals ik midden op de weg te blijven. Nou ben ik assertief genoeg om dat te doen (was op de woon-werk fiets en niet de racer) maar de schoolkinderen die daar ook rijden denk niet

En waar gaat het dan toch over? 1 min omrijden door de gewone regels te volgen of mensen potentieel verwonden, leek mij een simpele keuze

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 27-07-2025 11:03 ]
@m0ridin Er zijn verschillende klik systemen.AMD1800 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:35:
[...]
Je kunt die klikpedalen ook zo instellen dat het losmaken van je schoen wat makkelijker is. Zit een schroef gaatje ergens op het pedaal.
Wij gebruiken SPD, mijn vriendin de "easy" variant en ik de normale versie.
SH-56 voor gemak en SH-51 als standaard
En deze is er ookSH-51 is perfect for those seeking safety and control during intense pedalling or on rough terrain.
SH-56 is more suitable for those who are starting to use SPD pedals or for those who want greater freedom of movement, reducing the risk of not being able to disengage in time in critical situations.
https://road.shimano.com/...ad-cleat-is-right-for-you
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb dus SPD-SL, van je link. Toen ik dat bij de fietsenmaker ging proberen was de afstelling veel te strak: ik had veel kracht nodig om je schoen los te maken van het pedaal. Daarvoor heeft hij dus aan een stelschroef gedraaid om te zorgen dat dit makkelijker gaat.raymondw schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:22:
[...]
@m0ridin Er zijn verschillende klik systemen.
[...]
En deze is er ook
Als wat jij zegt klopt, dan ga je maar aan de kant, omdat je geen egoïst wil zijn. De wereld is een stuk leukere plek als mensen ik de basis rekening met elkaar houden. Als even achter elkaar fietsen al teveel gevraagd is, dan is dat toch een probleem vind ik.StevenK schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:32:
[...]
Is dat zo?
Het is natuurlijk netjes en fraai om ruimte te geven, maar de enige regel in het RVV 1990 is dat twee fietsers naast elkaar mogen fietsen en die regel is ongeclausuleerd. En dan is het maar de vraag of er wanneer je door met twee naast elkaar te fietsen aan de regels houdt, sprake kan zijn van 'hinder' zoals bedoeld in het kapstokartikel van artikel 5 WVW.
[ Voor 38% gewijzigd door AMD1800 op 27-07-2025 11:55 ]
Tja, uiteindelijk heb je maar over één ding de volledige controle en dat zijn je eigen acties. Dus goed defensief rijden en er vanuit gaan dat niemand je gezien en/of gehoord heeft. Met die instelling voorkom je al 90% van de potentieel gevaarlijke situaties.
Herken trouwens ook niet heel veel van de ervaringen hier. Wellicht heeft het met m'n routes te maken (vooral door Gelderland, veel dijken en bv de achterhoek, boeren wegen). He zelf ook niet zo veel moeite met auto's die dicht langs me inhalen, zolang ze rechtdoor rijden en ik rechtdoor blijf gaan is er weinig aan de hand.
Herken trouwens ook niet heel veel van de ervaringen hier. Wellicht heeft het met m'n routes te maken (vooral door Gelderland, veel dijken en bv de achterhoek, boeren wegen). He zelf ook niet zo veel moeite met auto's die dicht langs me inhalen, zolang ze rechtdoor rijden en ik rechtdoor blijf gaan is er weinig aan de hand.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Het is inderdaad een discussie van leven en laten leven, maar het is ook een discussie van elkaar aanspreken op gedrag wat niet kan. Ik sprak gisteren ook twee mensen aan die door rood reden op een elektrische fiets als wielrenner. Gewoon, "He het is rood, wacht gewoon even netjes dat is veiliger voor iedereen" Als je daar niet tegen kunt is dat jou probleem. Er zijn regels en over deze valt geen discussie te voeren.
Daarnaast kun je sommige mensen ook nooit tevreden stellen. Want met zijn tweeën naast elkaar fietsen betekend niet dat je gewoon het hele fietspad kan gebruiken. Soms zijn mensen gewoon geïrriteerd dat je belt of je er langs mag. Terwijl het fietspad breed genoeg is. Terwijl waar hebben we het over? Over even iets opschuiven zodat iemand anders gewoon op zijn manier door kan fietsen. De frustratie daarover kost meer energie dan het opschuiven zelf.
Daarom train ik als het kan in de ochtend. Want op een TT fiets is dat gewoon beter. Veiliger voor iedereen want mensen hebben soms geen idee dat als je wind mee hebt je gewoon ruim 40 km/h rijd. Dat zorgt voor onveilige situaties en die voorkom ik graag door mijn trainingsmoment daarop aan te passen.
Daarnaast kun je sommige mensen ook nooit tevreden stellen. Want met zijn tweeën naast elkaar fietsen betekend niet dat je gewoon het hele fietspad kan gebruiken. Soms zijn mensen gewoon geïrriteerd dat je belt of je er langs mag. Terwijl het fietspad breed genoeg is. Terwijl waar hebben we het over? Over even iets opschuiven zodat iemand anders gewoon op zijn manier door kan fietsen. De frustratie daarover kost meer energie dan het opschuiven zelf.
Daarom train ik als het kan in de ochtend. Want op een TT fiets is dat gewoon beter. Veiliger voor iedereen want mensen hebben soms geen idee dat als je wind mee hebt je gewoon ruim 40 km/h rijd. Dat zorgt voor onveilige situaties en die voorkom ik graag door mijn trainingsmoment daarop aan te passen.
Veel van deze dingen is puur mentaliteit en dat los je alleen op door mensen er op aan te spreken. Het punt is we willen hard rijden. Maar waarvoor? Als je het wilt doen om te trainen, prima kies dan een tijd en plek uit waar dat kant. Maar dan blijft het nog steeds training. Ik ben een triatleet dus ik fiets redelijk door maar ik kan me niet meten met de echt goede fietsers. Maar voor mij is een triatlon een wedstrijd. Daar mag ik vol uit. Daar kan het. Alles er om heen is training. Als de tijd en de plek goed is kan het. Is dat niet zo is dat ook niet erg. Want het is training. Zelfde met hardlopen. Ik wandel vaak een kruising over. Want op dat moment heb ik maar een taak. Dat is veilig aan de overkant komen. Dat is dan 20 seconden wandel verandert weinig aan de training. Die mentaliteit zou heel goed zijn voor sommige mensen.Webgnome schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:32:
@joker1977 sorry, nee. Je legt het boetekleed nu te makkelijk bij de automobilist. Als jij en ik elkaar raken dan is er inderdaad niet heel veel aan de hand waarschijnlijk. Als jij en een auto elkaar raken dan wel. Je doet nu net alsof het altijd de auto is. Dat klopt gewoon niet.De voorbeelden zijn er genoeg ( dit zijn allemaal voorbeelden uit eigen ervaring overigens). Dus nee, het is echt niet zo dat het alleen de wielrenners of alleen de automobilist of alleen de voetganger is die het niet snapt. Het zijn mensen die het niet altijd goed doen. Accepteer dat en probeer er zelf het beste van te maken. Als iedereen die roept dat ie het altijd goed doet dat ook zou doen hadden we geen verkeerspolitie etc nodig.
Nickname KasPlantje.
Ik heb inderdaad een setje shimano pd-r540 en ze er ondertussen opgezet. Vandaag mijn eerste rit gemaakt met de klikpedalen (en schoenen met daarop een aardig versleten setje gele cleats).raymondw schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:22:
[...]
@m0ridin Er zijn verschillende klik systemen.
[...]
En deze is er ook
Dat ging eigenlijk prima, gisteren eerst rond huis even geoefend met in en uit klikken en nu een rondje van 50km uitgezocht. Want tja, dat is de logische volgende stap naeen paar keer 15 tot 20 toch?
Reepje en gelletje mee, 2 bidons met water en elektrolyten en gaan zonder die banaan. Vind het veel te lekker om te werken dus ipv semi relaxed toch weer aanzetten. Mede doordat het de eerste 20 a 30k qua wind mee zat (ja, die tip was me even ontschoten, hoewel het met dit rondje niet uit het gemaakt).
De 20k daarna was wat minder soepel en voelden de benen aardig wat moeier. Misschien was die 8km hardlopen er direct voor ook niet ideaal
Maar ok, was toch soort van lekker. Al rijdend drinken gaat prima, eten stop ik wel nog even voor.
Al met al met boven de 30km/u bewogen tijd weten te blijven, kostte wel moeite het laatste deel! En eerlijk is eerlijk, heb 5 min totaal stil gestaan dus overall net geen 28km/u gemiddeld.
Hoe dan ook, goed te weten dat ik een ronde van 50km aan kan, goed te weten dat ik dat ook niet moet onderschatten
Hoezo is een kruising over wandelen veiliger dan rennend? Ik maak 'm liever zo snel mogelijk vrij voor het andere (ongeduldige) verkeer.GerGio schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:19:
Zelfde met hardlopen. Ik wandel vaak een kruising over. Want op dat moment heb ik maar een taak. Dat is veilig aan de overkant komen. Dat is dan 20 seconden wandel verandert weinig aan de training. Die mentaliteit zou heel goed zijn voor sommige mensen.
Maar vaak is het 'kwetsbare' verkeer ook gewoon dom/irritant.
Fietsers die als je belt/toetert niet gewoon aan de kant gaan maar eerst om moeten kijken. Wacht verwacht je te zien???
...en dan gaan beslissen wie er achter wie gaat fietsen ipv gewoon actie te ondernemen als buitenste fietser.
Wandelaars met hond waarbij het baasje aan de ene kant loopt en de hond aangelijnd 5 meter voorop aan de andere kant waarbij als je dan belt het baasje de hond een minuut lang naar zich toe gaat lopen trekken ipv dat hij zelf even in 5 sec naar de andere kant en naar z'n hond loopt.
En nog zoveel meer, maar deze zijn echt dagelijkse kost.
[ Voor 39% gewijzigd door henri86 op 27-07-2025 14:09 ]
En dan het baasje bij voorkeur op de telefoonhenri86 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:01:
[...]
Hoezo is een kruising over wandelen veiliger dan rennend? Ik maak 'm liever zo snel mogelijk vrij voor het andere (ongeduldige) verkeer.
Maar vaak is het 'kwetsbare' verkeer ook gewoon dom/irritant.
Fietsers die als je belt/toetert niet gewoon aan de kant gaan maar eerst om moeten kijken. Wacht verwacht je te zien???
...en dan gaan beslissen wie er achter wie gaat fietsen ipv gewoon actie te ondernemen als buitenste fietser.
Wandelaars met hond waarbij het baasje aan de ene kant loopt en de hond aangelijnd 5 meter voorop aan de andere kant waarbij als je dan belt het baasje de hond een minuut lang naar zich toe gaat lopen trekken ipv dat hij zelf even in 5 sec naar de andere kant en naar z'n hond loopt.
En nog zoveel meer, maar deze zijn echt dagelijkse kost.
En het omkijken, hou opzeg! Ik denk vaak letterlijk hetzelfde, wat verwacht je achter je te zien, een roze olifant op rolschaatsen ofzo? Maargoed blijkbaar is het niet anders dus het is wat het is.
Vrijdagavond had ik mensen die boos werden omdat ik belde
Tja mijn ervaring is dat als ik er met veel hogere snelheid langskwam mensen vaak schrikken en zeker als het geen mega ruim fietspad is lijkt me bellen gewoon netjes. Maargoed niet iedereen vind dat dus.
En op de Haarlemmer ringdijk kreeg ik commentaar ‘nounou moet dat nou’. Daar kunnen 2 auto’s elkaar met gemak passeren en ging ik meer dan een meter om die mensen heen dus snap het probleem niet zo.
Nouja schouders ophalen en door
@Phydomir Ja de locatie maakt nogal veel, in de Randstad is het gewoon overal druk
@GerGio Ik kan alleen vaak niet in de ochtend of de avond, als de keuze dan is midden van de dag of niet dan is de keuze snel gemaakt.
Alle irritante gedragingen ten spijt, ja dat is soms zo en gebeurt in alle kampen, bewust en onbewust. Maar zodra je als automobilist overgaat op aggressie en je 2-tonner in gaat zetten als intimidatiemiddel door te snijden, extra dot gas te geven of wat dan ook, dan ben je gewoon altijd af, vind ik.
Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe hier gedacht wordt over de 'corrigerende tik' haha
Nooit gedaan, maar wel heel vaak de neiging / gedachte gehad als er weer eens een (tegemoetkomende) fietser met de telefoon in de hand plots een zwieper maakt, om dan ipv een italiaans handgebaar even die elleboog aan te tikken in de hoop dat die telefoon uit de hand valt
Nooit gedaan, maar wel heel vaak de neiging / gedachte gehad als er weer eens een (tegemoetkomende) fietser met de telefoon in de hand plots een zwieper maakt, om dan ipv een italiaans handgebaar even die elleboog aan te tikken in de hoop dat die telefoon uit de hand valt
Zoals ik gisteren had, man in een audi Q4 vanaf de andere kant, ik naast m'n dochter. Een wegversmalling aan zijn kant, dus heb ik voorrang, maar 2.2 ton aan metaal moet indruk wekken. Z'n raam ging open en hij (middle aged man) zei 'Je kunt ook even remmen'. Mijn antwoord dat ik voorrang heb en dat hij moet remmen kostte hem 2 seconden langer nadenken. Uiteindelijk stond hij stil en was ik geirriteerd.Kluus schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:48:
Alle irritante gedragingen ten spijt, ja dat is soms zo en gebeurt in alle kampen, bewust en onbewust. Maar zodra je als automobilist overgaat op aggressie en je 2-tonner in gaat zetten als intimidatiemiddel door te snijden, extra dot gas te geven of wat dan ook, dan ben je gewoon altijd af, vind ik.
Leuke was dat ik net aan m'n dochter had uitgelegd dat ze moet oppassen bij de wegen van rechts en dan vooral 'middle aged men' zonder racefiets, die nemen altijd voorrang. Als 'middle aged man' mag ik dat zeggen
Omdat je de kans verkleind dat je iets over het hoofd ziet. Dus veiliger. Dat is vooral handig als je wegen bij een rotonde oversteekt of kruisingen met een 80 km weg waar ze vaak nog harder rijden. Dan ben ik graag zeker dat er niks aankomt. Ik woon op het platte land. Dus minder ongeduldig verkeer. Meer hardrijdend verkeer.henri86 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:01:
[...]
Hoezo is een kruising over wandelen veiliger dan rennend? Ik maak 'm liever zo snel mogelijk vrij voor het andere (ongeduldige) verkeer.
Ik zeg niet dat je niet mag trainen op dat moment. Ik heb gisteren ook overdag getraind. Maar dat betekend dat ik gewoon wat meer rekening moet houden met mijn omgeving. Want het is trainen en dat vind ik helemaal niet erg. Maar het is gewoon wat minder rustig in mijn hoofd.sapphire schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:35:
[...]
@GerGio Ik kan alleen vaak niet in de ochtend of de avond, als de keuze dan is midden van de dag of niet dan is de keuze snel gemaakt.
[ Voor 57% gewijzigd door GerGio op 27-07-2025 17:18 ]
Nickname KasPlantje.
Gaat niet lukken, die telefoon zit vergroeit met die hand.henri86 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:01:
Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe hier gedacht wordt over de 'corrigerende tik' haha
Niet elke varia heeft een lampschumi1986 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:13:
Sinds kort ook eindelijk een Garmin Varia
...
Nooit gedacht dat een achterlicht zou helpen om een hogere gemiddelde snelheid te behalen
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Toeteren of bellen mag alleen bij dreigend gevaar. Niet omdat jij er graag langs wil. Dat het gebeurt snap ik maar de wet zegt hier iets anders over.AMD1800 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:05:
Kan je er niet langs, ongeacht de reden, dan haal je niet in. Inhalen is een bijzondere manouvre en bij ongevallen sta je bijzonder zwak. En dat geldt uiteraard ook voor tweewielers.
---------------
Is er trouwens iets dat je kan oefenen/trainen met klikpedalen/schoenen? Ik probeerde vandaag te trekken met 1 been en te duwen met 1 been, maar voelde alsof het om en om was? Dus ik was me er bewust van en de balans was niet helemaal 1 op 1 ofzo...
Is dat iets wat je kan trainen? Oefenen? Of is dat iets wat met ervaring komt...
Mijn idee van klikpedalen is dat het grote voordeel is dat je niet alleen duwt maar ook kan trekken, maar ben benieuw of ik daar bewust iets in kan oefenen en trainen
Oh ja, mijn schoenen... Ik had eerst maat 42, die voelden krap... Nu 43, die voelen NET wat ruim... Wat is beter? Ik denk ruimer, namelijk comfortabeler... Of horen schoenen echt krap/compact te zitten?
Heb mn schoenen (en pedalen) via marktplaats gekocht dus sowieso geen groot verlies...
Is dat iets wat je kan trainen? Oefenen? Of is dat iets wat met ervaring komt...
Mijn idee van klikpedalen is dat het grote voordeel is dat je niet alleen duwt maar ook kan trekken, maar ben benieuw of ik daar bewust iets in kan oefenen en trainen
Oh ja, mijn schoenen... Ik had eerst maat 42, die voelden krap... Nu 43, die voelen NET wat ruim... Wat is beter? Ik denk ruimer, namelijk comfortabeler... Of horen schoenen echt krap/compact te zitten?
Heb mn schoenen (en pedalen) via marktplaats gekocht dus sowieso geen groot verlies...
Als dat zo met bellen is was dan had ik vandaag waarschijnlijk een kind van ongeveer twee jaar onder de fiets gehad. Twee kinderen waren dus samen met de moeder waren op een zandpad bramen aan het plukken en het fietspad ligt aan de andere kant daarvan. Het jongste kind was aan het rondlopen en niet aan het plukken.Mistraller schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:52:
[...]
Toeteren of bellen mag alleen bij dreigend gevaar. Niet omdat jij er graag langs wil. Dat het gebeurt snap ik maar de wet zegt hier iets anders over.
Kan je er niet langs, ongeacht de reden, dan haal je niet in. Inhalen is een bijzondere manouvre en bij ongevallen sta je bijzonder zwak. En dat geldt uiteraard ook voor tweewielers.
Met één ping de moeder gewaarschuwd en die roept dan prompt de twee kinderen bij haar. Als ik de wet volg, dan had ik moeten wachten totdat het kleine kind aanstalten zou maken om mij te kruizen. Heb ik dan nog genoeg remweg...links uitwijken brengt het oudere kind in mijn pad en rechts uitwijken een sloot.
De moeder was overigens erg blij dat ik belde en zwaaide ook naar mij uit dank.
Tweede voorbeeld is een twee richtingen fietspad en de in te halen fietser rijden naast elkaar en bezetten zo beide rijstroken. Moet ik er achterblijven zitten totdat er genoeg inhalers zijn die dan gezamenlijk dan bij een een pause van de twee rijstroken bezettende fietser, om dan een brammetje te eten of kofie te drinken, moeten wachten om er voorbij te gaan.
Ik kan zeggen dat het bellen erg gewaardeerd wordt en het één ping en bij nadering indien nodig nog een ping. De ander kan zo meteen snelheid en locatie beter bepalen.
En ja ik wacht ook wel eens achter een groepje die breed fiets en er is tegengesteld verkeer aankomende.
Die schikken zich dan rot weer rot als je een zachte ping op een meter afstand achter hun laat afgaan. 95% Van de fietspaden hier zijn twee richtingen fietspaden.
Probeer niet eerst met trekken maar als de voet beneden is die naar achteren te bewegen net als bij het rennen. Doe eerst een paar slagen en later nog eens en het kan wel een paar ritten duren voordat je het vloeiend gaat worden. Daarna gaat die trekkende beweging vanzelf.m0ridin schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:01:
Is er trouwens iets dat je kan oefenen/trainen met klikpedalen/schoenen? Ik probeerde vandaag te trekken met 1 been en te duwen met 1 been, maar voelde alsof het om en om was? Dus ik was me er bewust van en de balans was niet helemaal 1 op 1 ofzo...
Het drukkende been wordt zo ook wat ontlast en zo voelt ook het wat vreemd.
Ik heb zelf een brede voet en hoge wreef en neem ik zo altijd een brede uitvoering van de schoen. Ik vind zelf meer ruimte fijn en ik kijk nu naar andere schoen vanwege speedplay die van NorthWave zijn er ook in halve maten. Een halve maat is 4 mm a 5 mm dus het is miniem. Verder zijn voeten ook niet even groot en zo zit één van de schoenen wat ruimer.
Je trekt het uit z'n verband.esphome schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:51:
[...]
Als dat zo met bellen is was dan had ik vandaag waarschijnlijk een kind van ongeveer twee jaar onder de fiets gehad. Twee kinderen waren dus samen met de moeder waren op een zandpad bramen aan het plukken en het fietspad ligt aan de andere kant daarvan. Het jongste kind was aan het rondlopen en niet aan het plukken.
Met één ping de moeder gewaarschuwd en die roept dan prompt de twee kinderen bij haar. Als ik de wet volg, dan had ik moeten wachten totdat het kleine kind aanstalten zou maken om mij te kruizen. Heb ik dan nog genoeg remweg...links uitwijken brengt het oudere kind in mijn pad en rechts uitwijken een sloot.
De moeder was overigens erg blij dat ik belde en zwaaide ook naar mij uit dank.
Tweede voorbeeld is een twee richtingen fietspad en de in te halen fietser rijden naast elkaar en bezetten zo beide rijstroken. Moet ik er achterblijven zitten totdat er genoeg inhalers zijn die dan gezamenlijk dan bij een een pause van de twee rijstroken bezettende fietser, om dan een brammetje te eten of kofie te drinken, moeten wachten om er voorbij te gaan.
Ik kan zeggen dat het bellen erg gewaardeerd wordt en het één ping en bij nadering indien nodig nog een ping. De ander kan zo meteen snelheid en locatie beter bepalen.
En ja ik wacht ook wel eens achter een groepje die breed fiets en er is tegengesteld verkeer aankomende.
Die schikken zich dan rot weer rot als je een zachte ping op een meter afstand achter hun laat afgaan. 95% Van de fietspaden hier zijn twee richtingen fietspaden.
Inhalen is simpelweg geen recht, ook niet als je toetert of belt. Als je denkt dat bellen nodig is als je inhaalt omdat er anders gevaar dreigt dan zegt de wet dat je niet had mogen inhalen. Dat het in de praktijk vaak slim is om dat wel te doen is een ander verhaal. Maar toeteren of bellen, toch geen ruimte? Dan haal je niet in. Het is zooo simpel.
---------------
Daar kan ik het niet ander dan mee eens zijn natuurlijk. Dat ontslaat de wielrenner/fietser/wandelaar/hardloper er niet van om ook zijn eigen verantwoordelijkheid te dragen. Als jij met 5 man breed over een dijk fietst dan heb je het, om bij dat voorbeeld te blijven, gewoon niet begrepen. Het is niet alleen jou weg. Geeft het de automobilist het recht om jou van de weg te kegelen? Daar gaat het mij om. Je zal als je deelneemt aan het verkeer altijd moeten zorgen dat je dat veilig kunt en dat betekent ook dat als je weet dat er op een bepaald stuk veel te hard gereden word dat, zolang daar niet op gehandhaafd word, dat je zorgt dat jij er alles aan hebt gedaan om te voorkomen dat het fout gaat. En dat, doen alle verkeersdeelnemers niet 100% goed.joker1977 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:56:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 27-07-2025 18:34 ]
Ik denk dat je toch met wat onderbouwing mag komen, voor toeteren met de auto is dat wel zo, maar voor bellen met een fietsbel heb ik dit nog nooit zo gesteld zien worden.Mistraller schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:21:
[...]
Je trekt het uit z'n verband.
Inhalen is simpelweg geen recht, ook niet als je toetert of belt. Als je denkt dat bellen nodig is als je inhaalt omdat er anders gevaar dreigt dan zegt de wet dat je niet had mogen inhalen. Dat het in de praktijk vaak slim is om dat wel te doen is een ander verhaal. Maar toeteren of bellen, toch geen ruimte? Dan haal je niet in. Het is zooo simpel.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
YakuzA schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:06:
[...]
Ik denk dat je toch met wat onderbouwing mag komen, voor toeteren met de auto is dat wel zo, maar voor bellen met een fietsbel heb ik dit nog nooit zo gesteld zien worden.
Er wordt dus geen onderscheid gemaakt in het soort automobilist. Dus als jij als fietser de neiging hebt gevaarlijk in te halen, mag je bellenArtikel 28 RVV
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.

Zou ik het bellen bij inhalen moeten verdedigen als advocaat, dan zou mijn argument zijn dat juist deze categorie verkeersdeelnemers bekend staat om het maken van onverwachte manoeuvres en dat daarom bellen noodzakelijk is om het daarmee gepaard gaande gevaar af te wenden.
Als ik tweemaal met m'n fietsbel bel
Nou dan weet je het wel, nou dan weet je het wel
Als ik, tweemaal met m'n fietsbel bel, dan wacht ik voor de deur
Dan ren je naar het venster toe en kijk je door de ruit
Je tikt (klop klop) en knikt "ja, ja", dan rijd ik vast vooruit
Dan betekent dat: "Kom snel"
Als ik, tweemaal met m'n fietsbel bel, dan wacht ik voor de deur
Dan ren je naar het venster toe en kijk je door de ruit
Je tikt (klop klop) en knikt "ja, ja", dan rijd ik vast vooruit
Dan betekent dat: "Kom snel"
Geschreven door Max van Praag
@Mistraller Tijdens de lessen voor mijn rijbewijs is mij geleerd dat je geen voorrang hebt, maar voorrang krijgt.
Dat vraagt oogcontact tussen de weggebruikers en heb je die niet, dan ben je dus niet gezien. Maar hoe krijg je contact met fietsers die met de rug naar jou toe zitten en ook niet in de eventueel aanwezig spiegel kijken.
De bel is dan de manier om toch in het blikveld te komen als je er voorbij wilt. Schreeuwen op een afstand of dichterbij er om vragen levert een schikreactie op. Bij een auto kun je jouw knipperlicht aanzetten, als je een auto of motor wilt inhalen, nadat je eerst hebt gecontroleerd of jij niet tegelijkertijd ingehaald wordt.
Met de auto langs fietser vraagt immers ook om knipperlicht en extra afstand voor slinger gevaar.
De radar waarschuwt mij tijdig als er sneller verkeer achterop komt en ik draai nu ook mijn hoofd even naar links alsof ik achterom kijk. Dan weet de inhaler dat die "gezien" is en dat ik niet ineens een slinger zal gaan maken.
Verschrikkelijk zeg, continue op dat kolere ding kijken....hier in de buurt woont een gezin met 2 jonge kinderen en 2 hondjes. Als de vader met de hondjes haar dan is zijn blik vastgeplakt aan de telefoon. Ook als de kinderen erbij zijn. Je zou bijna hopen dat eens een hondje wegloopt.sapphire schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:35:
[...]
En dan het baasje bij voorkeur op de telefoon
En het omkijken, hou opzeg! Ik denk vaak letterlijk hetzelfde, wat verwacht je achter je te zien, een roze olifant op rolschaatsen ofzo? Maargoed blijkbaar is het niet anders dus het is wat het is.
En omkijken is ook een irritatiefactortje. Waarom doen mensen dat toch? Denken ze een roze walvis te zien? Wij wandelen ook geregeld, maar heb nog nooit omgekeken als ik een fietsbel achter me hoorde. Omkijken,stuur gaat mee en ze hebben de héle weg nodig ipv de halve.
Vooral niet te veel over nadenken. Op de momenten dat je extra kracht nodig hebt gaat dat trekkken/duwen vanzelf.m0ridin schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:01:
Grootste voordeel van klikpedalen is dat je één bent met je fiets en daardoor de controle over je fiets groter wordt.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Onnodig geluid veroorzaken (zoals toeteren): €310 (auto?)
Snelweg of autoweg gebruiken €200
Negeren verplicht fietspad € 75
Tegen rijrichting inrijden €75
Niet rechtshouden €120
Kapotte fietsbel €45
Rechts inhalen €120
Alle bedragen zijn exclusief €9 administratiekosten en gelden voor personen van 16 jaar en ouder. Onder de 16 moeten de ouders betalen en wordt de boete gehalveerd.
Dan is het negeren van een verplicht fietspad een lager boetebedrag dan van de bel gebruik te maken. Ik zie dan best veel wielrenners het fietspad mijden, zodat ze niet hoeven te schreeuwen. Dat kan dan 84 euro kosten.
Deze pagina is interessant om je rechten en plichten op de fiets op te halen: https://www.fietsersbond.nl/wetten-en-regels/verkeersregels/
Snelweg of autoweg gebruiken €200
Negeren verplicht fietspad € 75
Tegen rijrichting inrijden €75
Niet rechtshouden €120
Kapotte fietsbel €45
Rechts inhalen €120
Alle bedragen zijn exclusief €9 administratiekosten en gelden voor personen van 16 jaar en ouder. Onder de 16 moeten de ouders betalen en wordt de boete gehalveerd.
Dan is het negeren van een verplicht fietspad een lager boetebedrag dan van de bel gebruik te maken. Ik zie dan best veel wielrenners het fietspad mijden, zodat ze niet hoeven te schreeuwen. Dat kan dan 84 euro kosten.
Deze pagina is interessant om je rechten en plichten op de fiets op te halen: https://www.fietsersbond.nl/wetten-en-regels/verkeersregels/
@esphome onnodig toeteren valt niet onder onnodig geluid maken: 
https://verkeersboete.nl/...uid_maken_en_claxonneren/Onnodig geluid maken geldt niet bij toeteren
Veel politieagenten leggen een boete op voor voor 'onnodig geluid', terwijl sprake is van onnodig claxonneren. Voor claxonneren is een aparte feitcode (R 419). De boete bedraagt niet circa € 280.00, maar € 160.00. Maak daarom bezwaar, als sprake was van (onnodig) toeteren.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 27-07-2025 20:32 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgens mij stelt de Fietsersbond (of anwb oid) dat bellen om in te halen niet strafbaar is. Inhalen zonder te bellen is een potentieel gevaarlijke situatie die af te wenden is door even te bellen. Normaal gesproken geven mensen je dan de ruimte en/of zijn op de hoogte van het feit dat je in wilt halen.
Uiteraard haal je niet in als je geen ruimte krijgt, ook niet na een paar keer bellen. Dan veroorzaak je idd een gevaarlijke situatie.
Uiteraard haal je niet in als je geen ruimte krijgt, ook niet na een paar keer bellen. Dan veroorzaak je idd een gevaarlijke situatie.
Hij wil.
Bellen is (hier in België toch) om een (potentieel) gevaar aan te geven.
Inhalen is imo een potentieel gevaar, dus waarom zou er iets mis zijn met bellen als je iemand wil inhalen?
Inhalen is imo een potentieel gevaar, dus waarom zou er iets mis zijn met bellen als je iemand wil inhalen?
Dit moeten ze gelijk aanpakken, wat een flauwekul om boetes te halveren bij kinderen. Laat die ouders hun kroost maar opvoedenesphome schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:00:
Onder de 16 moeten de ouders betalen en wordt de boete gehalveerd.
Do { Ping } while ( LOL )
Jaaaaa want kinderen luisteren altijd goed naar hun ouders als die er niet bij zijnShadow_Agent schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:52:
[...]
Dit moeten ze gelijk aanpakken, wat een flauwekul om boetes te halveren bij kinderen. Laat die ouders hun kroost maar opvoeden

Je kindertijd is er mede om dingen te leren, dus gelijk de volle laag geven getuigd niet echt van enige maatschappelijke wil om jeugd iets te leren.
En dingen leer je ook door foute te maken dus gelijk de volle laag geven lijkt me eerder averechts werken dan nuttig zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door sapphire op 27-07-2025 20:58 ]
Hoeveel kinderen op fietsen en ouders daarnaast zie ik 's winters en in de herfst niet met kapotte verlichting rijden? Echt niet normaal! Of kinderen die rustig over het voetpad fietsen terwijl de ouders op het fietspad ernaast fietsen.sapphire schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:55:
[...]
Jaaaaa want kinderen luisteren altijd goed naar hun ouders als die er niet bij zijn
Je kindertijd is er mede om dingen te leren, dus gelijk de volle laag geven getuigd niet echt van enige maatschappelijke wil om jeugd iets te leren.
En dingen leer je ook door foute te maken dus gelijk de volle laag geven lijkt me eerder averechts werken dan nuttig zijn.
Of ouders die hun kinderen slepen met hun elektrische fiets.Shadow_Agent schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:04:
[...]
Hoeveel kinderen op fietsen en ouders daarnaast zie ik 's winters en in de herfst niet met kapotte verlichting rijden? Echt niet normaal! Of kinderen die rustig over het voetpad fietsen terwijl de ouders op het fietspad ernaast fietsen.
Of iedereen moet gewoon wat meer om het welzijn van anderen denken en zich niet irriteren maar gewoon lekker genieten omdat je op de fiets mag zitten voor een leuke tocht, training of wat dan ook. En vooral zorgen dat je weer veilig thuis komt door zelf goed op te letten en te anticiperen op gedrag en mogelijke fouten van andere weggebruikers.
Kunnen we het nu weer over zadeltasjes, tubeless maken van je banden, bandendruk, geometrie, ritzlrechners, babydoekje, voeding, (Tweakers) social rides en andere (fiets)ongein hebben ipv dit topic te misbruiken voor alle irritaties in het verkeer
Kunnen we het nu weer over zadeltasjes, tubeless maken van je banden, bandendruk, geometrie, ritzlrechners, babydoekje, voeding, (Tweakers) social rides en andere (fiets)ongein hebben ipv dit topic te misbruiken voor alle irritaties in het verkeer
[ Voor 18% gewijzigd door MaSw85 op 27-07-2025 23:44 ]
Je vergeet aero-sokkenMaSw85 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:41:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Zijn er Tweakers die meedoen aan de wielervrienden.nl challenges?
Ikzelf heb de afgelopen weken België wat verder in kunnen kleuren. Ben een beetje motivatieloos om hier in de streek steeds dezelfde wegen te fietsen en met bovenstaande blijft het wel leuk
Ikzelf heb de afgelopen weken België wat verder in kunnen kleuren. Ben een beetje motivatieloos om hier in de streek steeds dezelfde wegen te fietsen en met bovenstaande blijft het wel leuk
/f/image/0bMxPhbKwdNbuxuqU4tQGowS.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat je de kern van mijn betoog deels mist. Ik noem automobilisten geen moordenaars, maar potentiële moordenaars. Zodra je in de auto achter het stuur stapt, moet je je realiseren dat je een stuk metaal onder controle hebt wat met het grootste gemak iemand kan doodrijden. Let wel: Ik zeg niet dat dat je doel is als je erin stapt. Maar je moet het je wel realiseren. Mensen stappen achteloos in een auto terwijl het in potentie een groter moordwapen is dan een pistool met 6 kogels.schumi1986 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:48:
[...]
Volgensmij moet je in het verkeer vooral niet het leven zuur maken, dus als jij met 5 man lekker ruim op een dijk fietst met auto’s die je van achteren naderen ga je toen achterelkaar fietsen om elkaar niet te irriteren neem ik aan?
Je kunt de hele tijd bezig zijn met verkeersregels en automobilisten die jij moordenaars noemtmaar dat zorgt enkel voor irritatie.
Ben namelijk heel benieuwd hoe jij omgaat met 2 fietsers langs elkaar op een fietspad, jij wil er langs maar hun vinden dat ze geen ruimte hoeven te maken. Neem aan dat jij dat netjes (misschien wel kilometers) achter deze fietsers blijft fietsen en dus niet over de weg gaat inhalen waar moordenaars rijden tot je deze veilig kunt inhalen zonder te mopperen of irritatie?
Denk dat we vooral elkaar het leven niet zuur moeten maken in het verkeer en ja we maken soms inschattingfoutjes of letten niet goed op maar vergeet vooral niet dat het best moeilijk is om in te schatten hoe snel een fietser daadwerkelijk fietst.
Je vraagt hoe ik omga met "fietsers die geen ruimte voor mij maken". Je weet net zo goed als ik dat dat in de praktijk (vrijwel) niet voorkomt. Ik heb het 1x meegemaakt (ouder echtpaar dat mij er niet langs wilde laten omdat ik "niet op tijd belde") en dat was vrij snel opgelost met een kleine woordenwisseling.
Het scenario van "5 wielrenners op een dijk die je er niet langs laten" is waarschijnlijk net zo zeldzaam. Mocht zoiets gebeuren, dan moet je je verstand gebruiken: Ik kom een minuutje later op mijn werk vs. "Ik ben de rest van de dag niet op het werk omdat ik net iemand onderuit heb gereden".
Ik heb alle begrip voor inschattingsfoutjes, maar als je structureel als automobilist rakelings langs fietsers gaat en iedere dag "bijna een ongeluk hebt door die kut-fietsers" dan is het probleem niet de rest van de wereld maar ben je het zelf.
Ik heb wel een account hier aangemaakt doe echter niet actief aan de challenge mee. Ben nu op 23% van Nederland dus heb nog een lange weg voor de boeg. Ben nog niet van plan om elk weekend ergens heen te gaan om zo de kaart vol te krijgen. Misschien toch eens overwegen...CedricD schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:25:
[Afbeelding]
Dan is mijn conclusie nu, vooral blijven bellen ook om in te halen. Als er met zijn tweeën of door één in het midden of slingerend of al fietsend een verslavend wordt nagegaan waardoor de aandacht niet geheel bij het fietsen ligt.
Waarom vind ik dat ik wel een geluidssignaal kan afgeven? Dit omdat fietsen geen geluid maken en je sluip letterlijk naar de ander toen die zich dan een hoedje schrikt als je ze op de schouder tikt en vraagt of je er langs mag. Dit kun je wel doen als lopend bent.
Het tikken op zichzelf, is al een gevaarlijke handeling en de eventueel vervolgslingers kan beiden en ook de gehele groep wachtenden fietsers achter jou laten vallen.
Een fietsbel is wettelijk verplicht om gevaarlijke situaties te voorkomen, zoals hierboven lezen is, rechtvaardigt dit ook het bellen om in te halen of onoplettende te attenderen dat zij even niet de enige op de wereld zijn.
Het dekt zo bijna alles, behalve het twee keer bellen voor je liefje opdat ze naar buitenkomt. In ieder geval niet vanaf op de openbare weg.
Waarom vind ik dat ik wel een geluidssignaal kan afgeven? Dit omdat fietsen geen geluid maken en je sluip letterlijk naar de ander toen die zich dan een hoedje schrikt als je ze op de schouder tikt en vraagt of je er langs mag. Dit kun je wel doen als lopend bent.
Het tikken op zichzelf, is al een gevaarlijke handeling en de eventueel vervolgslingers kan beiden en ook de gehele groep wachtenden fietsers achter jou laten vallen.
Een fietsbel is wettelijk verplicht om gevaarlijke situaties te voorkomen, zoals hierboven lezen is, rechtvaardigt dit ook het bellen om in te halen of onoplettende te attenderen dat zij even niet de enige op de wereld zijn.
Het dekt zo bijna alles, behalve het twee keer bellen voor je liefje opdat ze naar buitenkomt. In ieder geval niet vanaf op de openbare weg.
ik maar zoals @Webgnome zegt kost teveel tijd om overal naartoe te rijden. Op vakantie wel gefietst maar dat is dan met de standaard ebike en die registreer ik nooit op Strava.CedricD schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:25:
[Afbeelding]
Gezinsleven en gevulde weekenden helpen niet mee
Zeker! Dit weekend mijn eerste provincie volledig kunnen inkleuren. Heel Noord-Holland is nu afgevinkt en zonder deze nutteloze challenge hadden we nooit deze route gemaakt richting het Gooise gravel. Werd toch wel weer een ritje van 180 km om de laatste 5 gemeenten te kunnen afvinken, maar dat geeft dan ook wel weer een voldaan gevoel. Weet alleen nog niet hoe we de andere provincies gaan doen. We wonen in de kop van Noord-Holland dus Friesland en Flevoland gaan nog wel lukken, maar daarna worden het wel hele grote ritjes.CedricD schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:25:
[Afbeelding]
Zeker! Ik heb Nederland bijna af, maar hoop dat in BE ook een fusiegolf gaat plaatsvinden in de komende 5 jaar. Anders wordt het veel te moeilijk haha.CedricD schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:25:
[Afbeelding]
Helaas is er nu in NL ook de Postcode challenge bijgekomen
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Hoeft niet allemaal per se vanuit huis he?Taenadar schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:15:
[...]
, maar daarna worden het wel hele grote ritjes.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Klopt, maar dan komt er natuurlijk nog een logistieke uitdaging bij om fietsen te vervoeren naar het startpunt. Maar af en toe een andere omgeving is wel een mooie prikkel om nog meer zin te hebben met fietsen.
Au, slechts 13,59% van de postcodes te pakken. provincie Utrecht doet het goed maar verder is het vrij beperkt.GerbenBK schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:27:
[...]
Zeker! Ik heb Nederland bijna af, maar hoop dat in BE ook een fusiegolf gaat plaatsvinden in de komende 5 jaar. Anders wordt het veel te moeilijk haha.
Helaas is er nu in NL ook de Postcode challenge bijgekomen: https://postcodechallenge.postnl.nl/
edit: Lol, zie zelfs dat ik een postcode op ongeveer 1 km hiervandaan niet eens heb gereden. Is een 100% woonwijk zonder doorgaande wegen...
[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 28-07-2025 11:06 ]
Ga je daar sneller van fietsen? Aerosokken wel!
Even serieus wat maakt dat sokken aero sokken zijn
Lekker strak lijkt me niet bevorderend voor de bloedsomloop namelijk.
Nou je ziet nogal wat triathlete in wedstrijden rijden met compressie sleaves. Om de bloedsomloop te stimuleren. Zelf ben ik het ook aan het overwegen. Goede ervaringen gehad tijdens mijn eerste marathon. Dus ik overweeg het nu ook voor mijn hele triathlon. Dan vind ik wat extra hulp wel lekker.sapphire schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:32:
[...]
Even serieus wat maakt dat sokken aero sokken zijnIk geloof niet dat ik ze heb namelijk maar het is niet zo dat die flapperen ofzo want ze zitten ook gewoon met elastiek goed aansluitend om de enkels/onderbeen
Oké als ze afknellen lijkt het me weer niet lekker.
Er zijn sommige hele simpele goedkope dingen om harder te gaan. Fietsen op een schone fiets. Scheelt een paar wat. Goed afgestelde bandjes van je helm scheelt ook 1 of 2 watt.
Nickname KasPlantje.
De structuur / textuur van de sokken maakt dat ze aero zijn.sapphire schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:32:
[...]
Even serieus wat maakt dat sokken aero sokken zijnIk geloof niet dat ik ze heb namelijk maar het is niet zo dat die flapperen ofzo want ze zitten ook gewoon met elastiek goed aansluitend om de enkels/onderbeen
Je benen malen als een malle in het rond en verstoren de luchtstroom enorm. Met bepaalde randjes en vormpjes (denk aan een golfbal), hebben ze ontdekt dat de drag iets lager is. Dit scheelt al vrij snel 5 watt bij 35 km/h oid.
Vaak één van goedkoopste investeringen, voor een paar tientjes win je even veel watts als met een wielset van 2k...
Ik heb voor het "makkelijk meenemen" een Bosch Easypump pompje. Om de banden van de racefiets op te kunnen pompen moet je een verloopnippel er op draaien. Nu is rubbertje kapot gegaan en is het daarnaast een crime om het los en vast te draaien. Bestaan er een soort van pompkopjes die je hier op kunt monteren en die zich vastklemmen op een presta ventiel?
De wijzen komen uit het Oosten!
Helaas geen ervaring mee maar ik was daar juist naar aan het kijken of het iets is om mee te nemen op vakantie ipv een complete fietspomp.NoepZor schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:42:
Ik heb voor het "makkelijk meenemen" een Bosch Easypump pompje. Om de banden van de racefiets op te kunnen pompen moet je een verloopnippel er op draaien. Nu is rubbertje kapot gegaan en is het daarnaast een crime om het los en vast te draaien. Bestaan er een soort van pompkopjes die je hier op kunt monteren en die zich vastklemmen op een presta ventiel?
Jammer genoeg weinig kleur en alleen zwart/witte exemplaren.Requiem19 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:44:
[...]
De structuur / textuur van de sokken maakt dat ze aero zijn.
Je benen malen als een malle in het rond en verstoren de luchtstroom enorm. Met bepaalde randjes en vormpjes (denk aan een golfbal), hebben ze ontdekt dat de drag iets lager is. Dit scheelt al vrij snel 5 watt bij 35 km/h oid.
Vaak één van goedkoopste investeringen, voor een paar tientjes win je even veel watts als met een wielset van 2k...
Zit wel veel verschil in zowel prijs als de uitvoering. De ene is vooral dun en strak en een andere (bv GribGrab) heeft inderdaad ook een patroon voor de luchtweerstand.
Grappig, ik had namelijk in het voorjaar elke keer als ik een Gabba en strakke arm en beenstukken aanhad veel meer het idee dat ik door de wind sneed dan nu als ik kort-kort rijd met harige poten en armen
[ Voor 44% gewijzigd door sapphire op 28-07-2025 14:48 ]
Ik heb dit ding gevonden en maar besteld. Hopelijk past hetsapphire schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:00:
[...]
Helaas geen ervaring mee maar ikw as daar juist naar aan het kijken of het iets is om mee te nemen op vakantie ipv een complete fietspomp.
https://bbbcycling.com/nl_nl/bfp-94-airpipe
Lijkt op een Topeak adapter die ik ergens in een review voorbij zag komen:
https://www.topeak.com/gl...RITE-PRESTA-VALVE-ADAPTER
Via Aliexpress zag ik ook nog een soort pompkop, maargoed dat is maar weer de vraag hoe kwalitatief dat allemaal is. https://nl.aliexpress.com/item/1005008534375998.html
De wijzen komen uit het Oosten!
Daarna gelijk door naar https://wandrer.earth
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik ging eigenlijk door naar jou . Drinkwaterkaart.nl. Man als ik dit eerder had geweten vaak zat meters langs een waterpunt gelopen zonder het door te hebben. Voortaan maar even wat meer kijken.mhr-zip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Daarna gelijk door naar https://wandrer.earth
Nickname KasPlantje.
Maar dan mis je wel 1.95k aan blingfactor natuurlijkRequiem19 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:44:
[...]
Hij wil.
Toch alweer een paar keer gefietst met de Clik ventielen en ik pomp voor het fietsen de banden naar de druk die ik wil hebben en na het fietsen laat ik de weer wat lucht uit de banden. Nog een tik van vroeger toen er nog 8 bar in ging.
Bij het wegzetten van de fiets zorgde ik ervoor dat de ventielen goed stonden zodat ik de volgende keer de presta pomp er goed op kon drukken en dan de die met de hendel vast zetten. Die hendel is nu vervallen en waar het ventiel is maakt ook niet meer uit. Ik klik de pompkop er zo op en geen hendel meer om die vast te zetten.
Nu ook Clik ventielen op mijn dagelijkse fiets gemonteerd zodat ik nu die ook met dezelfde pomp kan oppompen als dat nodig is.
Ik ben van mijn oude Shimano (Look) Delta pedalen naar Wahoo SpeedPlay pedalen gegaan omdat de Shimano pedalen speling kregen en zo bij iedere omwenteling er een tik te horen was. Nu had ik wel de speciale tool om die pedalen te en de speling er ook uitgekregen maar het was eens tijd voor wat moderners.
Het duurde wel een paar ritten voordat ik het los koppelen van de voeten van de pedalen onder de knie had en de Shimano's kon je multi-mode zetten die je nog gemakkelijker liet uitklikken. Nu kan ik ook met hetzelfde gemak de SpeedPlay cleats (grijze) uitklikken.
Eerst met een paar graden draaispeling gereden en dat is wel leuk maar de rechtervoet draaide toch vanzelf naar buiten en zo kreeg ik weer last van de knie. Dus rechts goed gezet en dan geen speling meer. Ik heb echt de blokkade nodig voor de knie.
De montage van de cleat/schoenplaatje gaat via een drie gaten adapterplaat die best dik is en ik ook een dunnere plaat gebruiken maar dan moet ik andere schoenen nemen van Northwave. Ik blijf nog wel even op die huidige montage die toch wat anders onder de voet aanvoelt ondanks de met carbon verstevigde zool. Het volt gelijkmatiger aan dan met de Delta cleats.
Bij het wegzetten van de fiets zorgde ik ervoor dat de ventielen goed stonden zodat ik de volgende keer de presta pomp er goed op kon drukken en dan de die met de hendel vast zetten. Die hendel is nu vervallen en waar het ventiel is maakt ook niet meer uit. Ik klik de pompkop er zo op en geen hendel meer om die vast te zetten.
Nu ook Clik ventielen op mijn dagelijkse fiets gemonteerd zodat ik nu die ook met dezelfde pomp kan oppompen als dat nodig is.
Ik ben van mijn oude Shimano (Look) Delta pedalen naar Wahoo SpeedPlay pedalen gegaan omdat de Shimano pedalen speling kregen en zo bij iedere omwenteling er een tik te horen was. Nu had ik wel de speciale tool om die pedalen te en de speling er ook uitgekregen maar het was eens tijd voor wat moderners.
Het duurde wel een paar ritten voordat ik het los koppelen van de voeten van de pedalen onder de knie had en de Shimano's kon je multi-mode zetten die je nog gemakkelijker liet uitklikken. Nu kan ik ook met hetzelfde gemak de SpeedPlay cleats (grijze) uitklikken.
Eerst met een paar graden draaispeling gereden en dat is wel leuk maar de rechtervoet draaide toch vanzelf naar buiten en zo kreeg ik weer last van de knie. Dus rechts goed gezet en dan geen speling meer. Ik heb echt de blokkade nodig voor de knie.
De montage van de cleat/schoenplaatje gaat via een drie gaten adapterplaat die best dik is en ik ook een dunnere plaat gebruiken maar dan moet ik andere schoenen nemen van Northwave. Ik blijf nog wel even op die huidige montage die toch wat anders onder de voet aanvoelt ondanks de met carbon verstevigde zool. Het volt gelijkmatiger aan dan met de Delta cleats.
Hoihoi !
Wil naast mountainbiken ook starten met wielrennen, maar vind lastig om juiste keuze te maken in de aanschaf van m'n nieuwe fiets(2e hands).
Nu kan ik een haibike kopen die naar eigen zeggen echt in zeer goede conditie is voor €250,- .
Zover ik kan zien is de afmontage van "105" zie ik op de hendels , maar die beste man heeft er geen verstand van.
Ik ook niet echt lees natuurlijk wel 1 en ander, maar of dit dan een goede fiets is voor het geld kan ik niet beoordelen.
Hij wou beginnen met de sport , maar vind er niks aan.
Kunnen jullie beoordelen vanaf de foto of dit een goede deal is?
:strip_exif()/f/image/j1rPgouY2MlrmzAOmVwLBAPf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a6iAWGfp6k0wiAtUcu2EImYw.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil naast mountainbiken ook starten met wielrennen, maar vind lastig om juiste keuze te maken in de aanschaf van m'n nieuwe fiets(2e hands).
Nu kan ik een haibike kopen die naar eigen zeggen echt in zeer goede conditie is voor €250,- .
Zover ik kan zien is de afmontage van "105" zie ik op de hendels , maar die beste man heeft er geen verstand van.
Ik ook niet echt lees natuurlijk wel 1 en ander, maar of dit dan een goede fiets is voor het geld kan ik niet beoordelen.
Hij wou beginnen met de sport , maar vind er niks aan.
Kunnen jullie beoordelen vanaf de foto of dit een goede deal is?
:strip_exif()/f/image/j1rPgouY2MlrmzAOmVwLBAPf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a6iAWGfp6k0wiAtUcu2EImYw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s7dVDKHJuqNhjoWKpJ8vCPMh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door fevo-1190 op 29-07-2025 00:32 ]
Hoort die bovenbuis zo doorgebogen te zijn? Verder voor 250€ kun je er geen buil aan vallen denk ik.
Tip: check even de shifters goed. Bekend probleem bij deze 105 serie is de linkershifter die niet goed schakelt.
Tip: check even de shifters goed. Bekend probleem bij deze 105 serie is de linkershifter die niet goed schakelt.
Scherp. Moet alleen weten welke het is om iets op internet te vinden hoe ze er nieuw uitzien.Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 06:54:
Hoort die bovenbuis zo doorgebogen te zijn? Verder voor 250€ kun je er geen buil aan vallen denk ik.
Nja je ziet genoeg racefietsen rond 120 tot 200€ op mp. Kijk als zo'n fiets niks waard is dan vind ik alsnog €250,- aan de prijs.
Wil gewoon tijdje fietsen om te kijken of het wat voor me
Is.
Even chatgpt gevraagd of die wat met de afbeeldingen kon.
:strip_exif()/f/image/SXe3XsX8v3tJRaArE7Ik9SH0.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze lijkt die erg https://www.bikestats.pl/...-SL-2012_15633_13910.html
[ Voor 54% gewijzigd door fevo-1190 op 29-07-2025 08:13 ]
Goed verhaal, maar de wielen op die foto's zijn al vast Shimano WH-R500 (of 501), geen 'Rodi Airline 4.0'.fevo-1190 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:20:
[...]
Even chatgpt gevraagd of die wat met de afbeeldingen kon.
Ik heb van het weekend een setje Pirelli p-zero race rs TLR proberen te installeren.
Er stond in de reviews dat ze moeilijk te installeren waren, maar dat stond ook bij de gp5000 S TR en die heb ik er eerder zo opgelegd.
Deze banden waren echt een ander verhaal. Ik kreeg in mijn uppie niet eens één kant op het wiel gelegd
Uiteindelijk samen met iemand de ene kant gedaan en daarna kregen we alleen met zn tweeen en een bandentang de andere kant erop.
Ik weet niet of het een combinatie is van de hollowgram r-45 wielset en deze banden, maar ben in ieder geval niet bang dat ze eraf rollen
Er stond in de reviews dat ze moeilijk te installeren waren, maar dat stond ook bij de gp5000 S TR en die heb ik er eerder zo opgelegd.
Deze banden waren echt een ander verhaal. Ik kreeg in mijn uppie niet eens één kant op het wiel gelegd
Uiteindelijk samen met iemand de ene kant gedaan en daarna kregen we alleen met zn tweeen en een bandentang de andere kant erop.
Ik weet niet of het een combinatie is van de hollowgram r-45 wielset en deze banden, maar ben in ieder geval niet bang dat ze eraf rollen
Het moet de haibike challenge SL 2012 wel zijn.7o9 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:22:
[...]
Goed verhaal, maar de wielen op die foto's zijn al vast Shimano WH-R500 (of 501), geen 'Rodi Airline 4.0'.
https://www.bikestats.pl/...-SL-2012_15633_13910.html
Ja, die link ziet er goed uit. Mijn opmerking ging er meer over dat vriend ChatGPT niet te vertrouwen is.fevo-1190 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:24:
[...]
Het moet de haibike challenge SL 2012 wel zijn.
https://www.bikestats.pl/...-SL-2012_15633_13910.html
Nee niet echt, maar duwde me wel de goede richting op.7o9 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:26:
[...]
Ja, die link ziet er goed uit. Mijn opmerking ging er meer over dat vriend ChatGPT niet te vertrouwen is.
Vind persoonlijk €250,- voor 13 oude fiets aan de prijs.
Of hij moet nog wat zakken anders houdt het op dan zoek ik verder.
In hoe verre moet je oppassen met het bevestigen van nieuwe bidonhouders op een carbon frame? Kan moeijk inschatten of je ze snel te strak draait.
Geen FM in de buurt met 2e hands modellen? Anders zou je kunnen kijken naar een overjarig model.fevo-1190 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:28:
[...]
Nee niet echt, maar duwde me wel de goede richting op.
Vind persoonlijk €250,- voor 13 oude fiets aan de prijs.
Of hij moet nog wat zakken anders houdt het op dan zoek ik verder.
Als Belg ga ik graag op vakantie in NL, uiteraard steeds met de fiets.Shadow_Agent schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:12:
[...]
ik maar zoals @Webgnome zegt kost teveel tijd om overal naartoe te rijden. Op vakantie wel gefietst maar dat is dan met de standaard ebike en die registreer ik nooit op Strava.
Gezinsleven en gevulde weekenden helpen niet mee
Vorig jaar ook in functie van de challenge mijn routes uitgetekend.
- Je hebt inmiddels in 263 gemeenten gefietst. Dat is 76 % van alle gemeenten in Nederland.
- Je hebt inmiddels in 379 gemeenten gefietst. Dat is 65 % van alle gemeenten in België.
- Je hebt inmiddels in 0 gemeenten gefietst. Dat is 0 % van alle gemeenten in Luxemburg.
So hé! Je hebt meer gezien van Nederland dan de gemiddelde NederlanderCedricD schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:17:
[...]
Als Belg ga ik graag op vakantie in NL, uiteraard steeds met de fiets.
Vorig jaar ook in functie van de challenge mijn routes uitgetekend.Ik moet van nationaliteit veranderen denk ik
- Je hebt inmiddels in 263 gemeenten gefietst. Dat is 76 % van alle gemeenten in Nederland.
- Je hebt inmiddels in 379 gemeenten gefietst. Dat is 65 % van alle gemeenten in België.
- Je hebt inmiddels in 0 gemeenten gefietst. Dat is 0 % van alle gemeenten in Luxemburg.
Oh dear, omdat ik nogal fanatiek en impulsief ben zit ik (heb mijn racefiets ondertussen namelijk al 2 weken, dat is meer dan genoeg om volle bak door te gaan) een zwift trainer te kopen om zo ook op die manier te kunnen trainen, en spelen/testen.
De Wahoo KICKR CORE Zwift One (met v2 cog, wat fijn is omdat die blijkbaar aan te passen is ipv fixed zodat je niet aan je fiets hoeft te klooien) is nu in sale voor 400 euro. Vind het heel verleidelijk, schijnt ook stil te zijn.
Zijn er redenen (behalve dat je vast zit aan zwift) om deze NIET te nemen? Begrijp dat een dempingsmat en fan ook fijn zijn, heb wel een andere toren ventilator die ik ook kan gebruiken in de tussentijd en een dempingsmat moet ik nog even bedenken. Heb een Polar Verity Sense hartslagmeter die ik kan koppelen, power lijkt me ook leuk om te zien. Heb een laptop die volgens mij ook voldoende moet zijn (16" met 7840HS)
Enige minpunt is dat ik nu ook buiten wil rijden en dan dus steeds mijn achterwiel moet wisselen, maar hoe moeilijk/veel gedoe is dat? Mocht het ECHT bevallen kan ik ook nog een simpel 2ehands fietsje kopen puur hiervoor... Met die zwift cog is het toch minder boeiend hoe zwaar/oud/etc de fiets is?
Ugh! Waar ben ik aan begonnen!
De Wahoo KICKR CORE Zwift One (met v2 cog, wat fijn is omdat die blijkbaar aan te passen is ipv fixed zodat je niet aan je fiets hoeft te klooien) is nu in sale voor 400 euro. Vind het heel verleidelijk, schijnt ook stil te zijn.
Zijn er redenen (behalve dat je vast zit aan zwift) om deze NIET te nemen? Begrijp dat een dempingsmat en fan ook fijn zijn, heb wel een andere toren ventilator die ik ook kan gebruiken in de tussentijd en een dempingsmat moet ik nog even bedenken. Heb een Polar Verity Sense hartslagmeter die ik kan koppelen, power lijkt me ook leuk om te zien. Heb een laptop die volgens mij ook voldoende moet zijn (16" met 7840HS)
Enige minpunt is dat ik nu ook buiten wil rijden en dan dus steeds mijn achterwiel moet wisselen, maar hoe moeilijk/veel gedoe is dat? Mocht het ECHT bevallen kan ik ook nog een simpel 2ehands fietsje kopen puur hiervoor... Met die zwift cog is het toch minder boeiend hoe zwaar/oud/etc de fiets is?
Ugh! Waar ben ik aan begonnen!
Ach! Excuus, had op zwitft gezocht forum breed en kwam alleen topics rondom pcs/laptops voor zwift tegen... Ik ga hem daar posten, tnx!
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic