Garmin Pay op je Edge bedoel je? Die idioot grote telefoons van tegenwoordig kan je beter thuislaten als het je om het gewicht gaatMistraller schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:15:
[...]
Als er daarmee 86ml extra water in past ben je niks opgeschoten
Als je echt een grammenjager bent, kan je volgens mij het beste Garmin Pay op je telefoon hebben, zo min mogelijk bij hebben en eten/drinken onderweg kopen.
Aangezien ze tegenwoordig bij elke supermarkt en drogist ook energierepen gels etc verkopen![]()
Ik ga voor de rit altijd even schijten, dan heb ik ook het gevoel dat ik lekker wat gewicht kwijt ben
Ik ben een recreationele fietser die vooral 100km ritten rijdt, en om me uit te dagen steeds verder. Mijn huidige fietsen zijn een bmc timemachine ultegra di2 en een look aerolight met sram red. Beide wegen ongeveer 7 kilo incl wielen. De bmc is een aerofiets met racestuur en rijdt merkbaar sneller dan de look. De Look gebruik ik vooral voor klimtochten. Beide fietsen hebben onzichtbare, geintegreerde velgremmen. Bergaf op natte wegen werkt dat niet goed.
Ik overweeg om een extra fiets te kopen, budget 6k, en vind de cervelo p3x en p5x erg mooi. Het is vast een niet vaak gestelde vraag maar..
Heeft iemand wel eens een triathlonfiets van een racestuur voorzien en wat zijn de ervaringen?
(Bv remkabels moeten opnieuw getrokken worden. De Sram axs groepset is verder draadloos)
Schieten maar
Ik overweeg om een extra fiets te kopen, budget 6k, en vind de cervelo p3x en p5x erg mooi. Het is vast een niet vaak gestelde vraag maar..
Heeft iemand wel eens een triathlonfiets van een racestuur voorzien en wat zijn de ervaringen?
(Bv remkabels moeten opnieuw getrokken worden. De Sram axs groepset is verder draadloos)
Schieten maar
Zijn de looks de enige reden om een TT frame te willen?FFW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:08:
Ik ben een recreationele fietser die vooral 100km ritten rijdt, en om me uit te dagen steeds verder. Mijn huidige fietsen zijn een bmc timemachine ultegra di2 en een look aerolight met sram red. Beide wegen ongeveer 7 kilo incl wielen. De bmc is een aerofiets met racestuur en rijdt merkbaar sneller dan de look. De Look gebruik ik vooral voor klimtochten. Beide fietsen hebben onzichtbare, geintegreerde velgremmen. Bergaf op natte wegen werkt dat niet goed.
Schieten maar
Of?
Geometrie gaat het vooral om, je zit een stuk verder naar voren. Monteer maar eens een ligstuur op je racefiets. Zit voor geen meter zonder aanpassingen.Requiem19 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:29:
[...]
Zijn de looks de enige reden om een TT frame te willen?
Of?
Als ik de post goed begrijp wil hij (of zij) een TT frame met normaal racestuur (?).Secsytime schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:58:
[...]
Geometrie gaat het vooral om, je zit een stuk verder naar voren. Monteer maar eens een ligstuur op je racefiets. Zit voor geen meter zonder aanpassingen.
Misschien goede ervaring met het compacte gevoel van een TT fiets? 😅Requiem19 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:02:
[...]
Als ik de post goed begrijp wil hij (of zij) een TT frame met normaal racestuur (?).
Maar dan zou een maatje kleiner ook een oplossing kunnen zijn. Over het algemeen zijn TT fietsen een stuk duurder.
Natuurlijk kun je een dropbar op een TT fiets monteren, maar dan moet je de shifters en remmen ook vervangen.
Of je gaat voor een wegfiets met de moderne (TT-achtige) geometrie zoals de nieuwe Ridley Noah fast.
Oprechte vraag: heb je wel eens op een tt (/triatlon) fiets gereden?FFW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:08:
Schieten maar
Het rijgedrag is nogal anders dan een reguliere racefiets. Het is nu niet dat ik denk, goh dat fietst veel leuker, of die pak ik mee voor een ontspannen rondje fietsen etc. Ze zijn vooral gebouwd voor snelheid in de rechte lijn, met veel gewicht op de voorkant.
Ik zou ten zeerste aanbevelen eerst een proef te rijden.
If you can see, look. If you can look, observe
Mijn timemachine heeft een langere bovenbuis en rijdt comfortabel. Ik zit er inderdaad verder op naar voren dan op mijn Look maar dat maakt de Timemachine ook een snellere aerofiets.
De p5x is iets bijzonders. Erg mooi en veel opbergruimtes. Geen idee hoe dat rijdt.
De p5x is iets bijzonders. Erg mooi en veel opbergruimtes. Geen idee hoe dat rijdt.
edit...
[ Voor 92% gewijzigd door Holk op 07-06-2025 19:18 ]
Even een kort, licht off-topic, vraagje: ik heb een fiets verkocht op buycycle (koper heeft betaald, ik moet nog bevestigen).
Nu is het me echter niet geheel duidelijk of het bod dat ik geaccepteerd heb het bedrag is dat ik uitbetaald krijg, of dat daar nog de kopersbescherming vanaf gaat? Of heeft de koper het bod + % kopersbescherming + verzendkosten betaald?
Als ik zo'n 5% minder uitbetaald wordt, vind ik het geaccepteerde bod namelijk eigenlijk te weinig
Nu is het me echter niet geheel duidelijk of het bod dat ik geaccepteerd heb het bedrag is dat ik uitbetaald krijg, of dat daar nog de kopersbescherming vanaf gaat? Of heeft de koper het bod + % kopersbescherming + verzendkosten betaald?
Als ik zo'n 5% minder uitbetaald wordt, vind ik het geaccepteerde bod namelijk eigenlijk te weinig
ik heb er eens onderdelen gekocht. ik moest zelf de verzendkosten en de fees betalen. Dus ik denk dat de koper het geboden bedrag gewoon ontvangt.henri86 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:31:
Even een kort, licht off-topic, vraagje: ik heb een fiets verkocht op buycycle (koper heeft betaald, ik moet nog bevestigen).
Je draagt idd nog een deel af. Maar als je het bod geaccepteerd hebt, heb je een leververplichting (voor dat bod). Pas geleden nog een fiets verkocht via BuyCycle, dus ik spreek uit ervaring.henri86 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:31:
[ Voor 5% gewijzigd door mvds op 07-06-2025 22:20 ]
excuus, ik bedoelde google pay, of ja, garmin pay op je garmin apparaat. (Ik heb zelf een fenix, heeft me al meerdere keren uit de brand geholpen). Ik meen dat alleen de edge 1050 momenteel pay heeft?PeaceNlove schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:52:
[...]
Garmin Pay op je Edge bedoel je? Die idioot grote telefoons van tegenwoordig kan je beter thuislaten als het je om het gewicht gaat
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Klopt wat @mvds schrijft.henri86 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:31:
Wanneer je je prijs in de advertentie zet of de prijs wijzigt dan zie/zag je ook welk bedrag je uitendelijk onderaan de streep over zou houden.
Ja, gaat inderdaad nog aardig wat vanaf...rinslll schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:52:
[...]
Klopt wat @mvds schrijft.
Wanneer je je prijs in de advertentie zet of de prijs wijzigt dan zie/zag je ook welk bedrag je uitendelijk onderaan de streep over zou houden.
Zou verwachten dat als een koper een bod doet, het bedrag dat je als verkoper te zien krijgt het bedrag is dat je ontvangt, en dat de extra kosten bij de koper zichtbaar. Net zoals bij marktplaats.
Nu zie ik staan bod van €xxx.xx. En pas nu het betaald is staat er je krijgt €yyy.yy uitbetaald.
Heb nog even om te denken. Binnen 24 uur moet je bevestigen en kan je dus nog annuleren.
Mijn vriendin heeft dik 10 jaar geleden een paar jaar gefietst op een Trek Lexa SL 47 cm. Dat was deze:
/f/image/3H3jDwHTZhXcgaIy1fIMKGCw.webp?f=fotoalbum_large)
Na zwangerschappen e.d. is ze gestopt en de fiets verkocht en is ze gaan hardlopen. Dat laatste gaat nu niet meer vanwege knieklachten en dus wil ze het fietsen weer oppakken.
Nu zag ze deze Trek op Marktplaats.
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet
Maar dat ziet er toch een beetje uit als oude meuk. Ik ging eens rondkijken op Buycycle en daar zag ik een Trek Domane AL2 Rim uit 2022.
https://buycycle.com/nl-n...stom-shimano-claris-57694
Als ik de geometrie vergelijk komt dat aardig overeen. Zou dit wat kunnen zijn? Of is 500 euro dan nog veel?
Een nieuwe Decathlon fiets is wellicht ook nog een optie:
https://www.decathlon.nl/...roenblauw#selectedSize=XS
/f/image/3H3jDwHTZhXcgaIy1fIMKGCw.webp?f=fotoalbum_large)
Na zwangerschappen e.d. is ze gestopt en de fiets verkocht en is ze gaan hardlopen. Dat laatste gaat nu niet meer vanwege knieklachten en dus wil ze het fietsen weer oppakken.
Maar dat ziet er toch een beetje uit als oude meuk. Ik ging eens rondkijken op Buycycle en daar zag ik een Trek Domane AL2 Rim uit 2022.
Als ik de geometrie vergelijk komt dat aardig overeen. Zou dit wat kunnen zijn? Of is 500 euro dan nog veel?
[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 08-06-2025 12:08 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik zou liever iets 2de hands kopen met bekende kwaliteit (Shimano) groepset dan wat nieuws van Decathlon. Ik gok dat je rond € 500 wel een fiets met schijfremmen en tiagra of beter kunt vindenThe Legend schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:51:
Mijn vriendin heeft dik 10 jaar geleden een paar jaar gefietst op een Trek Lexa SL 47 cm. Dat was deze:
[Afbeelding]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Microshift en velgremmen is niks mee. Eenvoudiger qua onderhoud ook. Ik zou zelf eerder een wat nieuwere fiets kiezen.
Ik heb voor mijn vrouw een goed onderhouden 10 speed Tiagra met schijfremmen op de kop getikt voor €600.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Voordeel is dat dat ze de Decathlon fiets op haar fietsplan kan kopen, dan ga je netto richting 300 euro. Als ik het goed heb begrepen is de Regular Van Rysel fiets afgemonteerd met een 2x9 Sora groep, remmen volgens mij niet Shimano. Velgremmen is prima, ze gaat er niet mee naar de Alpen.
:strip_exif()/f/image/njKIurNxAhxSX4LESnYTe4cM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door The Legend op 08-06-2025 13:28 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Van Rysel is niks mis mee. Sora 9 speed misschien wel wat, maar als je dat incalculeert heb je voor 300 denk ik een prima fietsje voor komende tijd. En met velgremmen kun je ook de Alpen in, tot zeven jaar geleden deden we niets anders.The Legend schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:27:
Voordeel is dat dat ze de Decathlon fiets op haar fietsplan kan kopen, dan ga je netto richting 300 euro. Als ik het goed heb begrepen is de Regular Van Rysel fiets afgemonteerd met een 2x9 Sora groep, remmen volgens mij niet Shimano. Velgremmen is prima, ze gaat er niet mee naar de Alpen.
[Afbeelding]
Everytime I suffer I become a better man because of it
Ik denk dat als je zo weinig besteedt aan de racefiets dat je er ook weinig op gaat rijden. Verdubbel het budget en dan heb je iets met betere groepset en wellicht ook een merkframe.
Ik vind het aanbod van Leaseabike echt duur. Dan koop ik liever iets met cash van marktplaats.
Ik vind het aanbod van Leaseabike echt duur. Dan koop ik liever iets met cash van marktplaats.
Zou dan eerder naar een nieuw overjarig model kijken en inderdaad iets goeds kopen. Dat hoeft ook niet de wereld te kosten..
Wie gaan hier morgen nog meer doen aan de fiets Elfstedentocht ?
Zelf mag ik om 7:00 (Groep 16) starten.
Zelf mag ik om 7:00 (Groep 16) starten.
Lenovo Legion 5 I Ryzen 7 5800H I RTX 3070 8 GB I 64GB RAM I 2x 1TB SSD I Google Pixel 6
Ja, ik. 6:12 start.
Van mij hoefde het niet perse. (ik houd niet van mensen
) Maar mijn vrouw leek het leuk.
We gaan het zien. Voor mijn vrouw het dubbele van haar huidige langste rit, maar heb er vertrouwen in dat het goed komt.
Van mij hoefde het niet perse. (ik houd niet van mensen
We gaan het zien. Voor mijn vrouw het dubbele van haar huidige langste rit, maar heb er vertrouwen in dat het goed komt.
Velgremmen is sowieso niks mis mee maar vind ik niet persé eenvoudiger qua onderhoud.Koenbr schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:24:
Microshift en velgremmen is niks mee. Eenvoudiger qua onderhoud ook. Ik zou zelf eerder een wat nieuwere fiets kiezen.
Ja bleeden is meer gedoe maar die blokjes van een velgrem goed afgesteld krijgen is imho ook een draak en een stuk vaker nodig.
Nee hoor, dat kan reuze meevallen: cartridges 1x goed afstellen, en vervolgens de brake pads eenvoudig vervangen, keer op keer. Kind kan de was doen.sapphire schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:28:
[...]
Velgremmen is sowieso niks mis mee maar vind ik niet persé eenvoudiger qua onderhoud.
Ja bleeden is meer gedoe maar die blokjes van een velgrem goed afgesteld krijgen is imho ook een draak en een stuk vaker nodig.
En gewoon even wat draaien aan de afstelbout als de blokken te dicht op velgrand zitten (of te ver)
Met schijfremmen gewoon meer gedoe en ook niet even snel te zien of je blokken al aan vervanging toe zijn.
Met schijfremmen gewoon meer gedoe en ook niet even snel te zien of je blokken al aan vervanging toe zijn.
Ga je zeker met nat weer in de bergen fietsen, dan kan het erg snel gaan met je remblokjes. Maar fiets je in Nederland in vlakke provinciën, dan kan je ook lang met een stel remblokjes doen.
En het is lang geleden dat ik met Sora heb gefietst. Niet zo lang geleden van oude Ultegra naar iets minder oude Tiagra gegaan, omdat dat simpelweg laatste was voor mij triple. En de shifters zijn een fractie minder comfortabel. Maar schakelen doen ze prima.
En het is lang geleden dat ik met Sora heb gefietst. Niet zo lang geleden van oude Ultegra naar iets minder oude Tiagra gegaan, omdat dat simpelweg laatste was voor mij triple. En de shifters zijn een fractie minder comfortabel. Maar schakelen doen ze prima.
@guapper @DDX
Vorige week de blokjes uit mijn schijfrem gehaald en dat vond ik een verademing qua gemak.
Wiel eruit, clipje, schroefje en blokjes eruit, zelfs ik kan het
Als mijn gewone fiets met Shimano schijven een indicatie is, na 6 jaar nog nooit wat hoeven afstellen qua blokjes/remklauw behalve slijtage onderdelen vervangen.
Nogmaals niks mis met velgremmen want prima mee gereden bijna 12 jaar lang. Maar dan zat het schroefje van het remblokje weer eens vast en verschoof de cartridge kun je die weer uitlijnen.
Tikje tegen de remhoef zodat die scheef zit en een blokje scheef afgesleten.
Ook allemaal niet heel spannend maar ik heb meer werk gehad aan m’n velgremmen dan aan de schijfremmen in die zelfde paar jaar.
Dus om nou te zeggen dat je voor het onderhoud beter velgremmen kunt nemen, vind ik niet persé.
Vorige week de blokjes uit mijn schijfrem gehaald en dat vond ik een verademing qua gemak.
Als mijn gewone fiets met Shimano schijven een indicatie is, na 6 jaar nog nooit wat hoeven afstellen qua blokjes/remklauw behalve slijtage onderdelen vervangen.
Nogmaals niks mis met velgremmen want prima mee gereden bijna 12 jaar lang. Maar dan zat het schroefje van het remblokje weer eens vast en verschoof de cartridge kun je die weer uitlijnen.
Ook allemaal niet heel spannend maar ik heb meer werk gehad aan m’n velgremmen dan aan de schijfremmen in die zelfde paar jaar.
Dus om nou te zeggen dat je voor het onderhoud beter velgremmen kunt nemen, vind ik niet persé.
[ Voor 54% gewijzigd door sapphire op 09-06-2025 01:43 ]
Nou toevallig ben ik in het bezit van een triathlon fiets. Maar ik heb nu niet echt het idee van man dat word leuk als ik daar een racestuur opzet. Misschien leuk voor de looks maar ik zie weinig voordeel ten-opzichten van een goede racefiets qua aerodynamicaFFW schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:08:
Schieten maar
De kans is groot dat de kabels opnieuw moeten worden getrokken, want eigenlijk zit je voorover gekanteld op de fiets. Dus je zit hoger en je handen zitten lager. Dat is prima als je op een stuur in de beugels ligt maar om zo te fietsen is behoorlijk agressief. Als laatste weet ik niet hoe dat met andere TT of Triathlon fietsen is maar mijn fiets is behoorlijk stijf. Leuk om hard te gaan wat minder voor comfort.
Maar om mee te trainen is wel echt geweldig. Blijft leuk om gewoon soms met 40+ een dijk uit te jagen. Van het weekend ga ik mijn speedconcept uitlaten op het circuit van Zandvoord.
Nickname KasPlantje.
Ik zou niets anders willen hoor (dan schijfremmen), maar ik vind het altijd wel weer een gedoe!sapphire schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:35:
@guapper @DDX
Ik heb al 20 jaar schijfremmen op mijn MTB en zo'n 10 jaar op mijn racefiets (en zo'n 3 jaar op mijn gravelfiets) en om onverklaarbare redenen gaat het de ene keer net zo eenvoudig als jij hier schetst en een andere keer is het weer een heel gedoe met uitlijnen en (lichtjes) aanlopen.
Of dan slijt op opeens de linker harder dan de rechter (blijkbaar vieze zuiger?) of teveel viezigheid tussen gekomen en zijn de remblokken ongelijkmatig versleten en gaan 'raar' doen (trillen, geluid maken, enz...).
Op de racefiets is het allemaal soepeler (die komt niet in viezigheid... bijna niet), maar op de MTB en gravel vaak genoeg gedoe.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Na meer dan 9 weken… gisteren het eerste (buiten)ritjeSanderH_ schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:40:
Even een wat minder leuke "ervaring". Ongeveer 2 weken geleden opgeschept door een wagen tijdens een ritje (wagen sloeg af van de hoofdbaan en had mij niet gezien terwijl ik op het fietspad reed). Los van een gebroken sleutelbeen, klein barstje in een ruggenwervel (impactfractuur), wat schaafwonden en blauwe plekken ben ik er denk ik nog OK uitgekomen als ik zelf terugkijk naar de eerste foto. De helm (Kask Protone) ook duidelijk zijn werk gedaan. Mag 6 weken niets van sport doen terwijl ik net zeer actief was. Herstel zal dus een tijdje duren.
De fiets (S-Works Venge) heeft het helaas niet overleefd. Frame is op 8 of 9 plaatsen gebroken. Groepset en andere klein grut valt nog wel te redden om over te plaatsen naar een nieuwe fiets.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

:strip_exif()/f/image/1DWHqqbkzZUsDTIxWaQ9NJgY.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen fietscomputer (stiekem wel in de achterzak) en maar een half uurtje rondgetoerd, maar gewoon blij dat ik terug buiten mocht van de physio.
Voor een vriend was ik op zoek naar een Trek dealer die volgens mij tussen Arnhem en Winterswijk zit en behoorlijke kortingen geeft op catalogusprijzen van nieuwe fietsen.
Als iemand die naam nog heeft, of evt een andere naam elders in het land dan kan je hier reageren of even een DM sturen. Thanks!
Als iemand die naam nog heeft, of evt een andere naam elders in het land dan kan je hier reageren of even een DM sturen. Thanks!
Ik heb nu 2 fietsen met hydraulische remmen, 3 met velgremmen.. Blijf hydraulische remmen niet echt fijn vinden.
Ik hoor vaak dat hydraulische remmen zo precies zijn te moduleren, maar ik voel niks in de handgrepen wanneer je ze indrukt. Je drukt een zuigertje in minerale olie, geen blokken op een velg. De keren dat ik met een ruk ineens stilstond zijn niet op één hand te tellen, terwijl ik rustig wilde vertragen.
Ook heb ik het idee dat door de centrifugale kracht bochten naar links makkelijker worden ingezet dan bochten naar rechts, het voelt alsof de fiets over een nulpunt geduwd moet worden bij het sturen naar rechts, naar links "valt" de fiets al de bocht in.
In droog weer op vlakke wegen blijf ik velgremmen fijner vinden, ook al hebben ze misschien iets minder absolute remkracht.
Ik hoor vaak dat hydraulische remmen zo precies zijn te moduleren, maar ik voel niks in de handgrepen wanneer je ze indrukt. Je drukt een zuigertje in minerale olie, geen blokken op een velg. De keren dat ik met een ruk ineens stilstond zijn niet op één hand te tellen, terwijl ik rustig wilde vertragen.
Ook heb ik het idee dat door de centrifugale kracht bochten naar links makkelijker worden ingezet dan bochten naar rechts, het voelt alsof de fiets over een nulpunt geduwd moet worden bij het sturen naar rechts, naar links "valt" de fiets al de bocht in.
In droog weer op vlakke wegen blijf ik velgremmen fijner vinden, ook al hebben ze misschien iets minder absolute remkracht.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Hopmansorange.x schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:07:
Voor een vriend was ik op zoek naar een Trek dealer die volgens mij tussen Arnhem en Winterswijk zit en behoorlijke kortingen geeft op catalogusprijzen van nieuwe fietsen.
Wim de Vos
Niet echt in die hoek
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
@Maarten_E dat heb ik ook eerlijk gezegd. Voor mijn gevoel zijn velgremmen ook veel gemakkelijker te doseren dan (in mijn geval) Shimano 105 schijfremmen. Net als jij ook al meerdere keren gehad dat ik ineens volledig blokkerende remmen heb terwijl ik "gewoon" rustig rem.
Voor wat begrijp zijn SRAM schijfremmen beter doseerbaar dan de Shimano's maar heb daar geen ervaring mee.
Voor wat begrijp zijn SRAM schijfremmen beter doseerbaar dan de Shimano's maar heb daar geen ervaring mee.
Do { Ping } while ( LOL )
Hoe doen jullie dat als je (op vakantie gaat) met racefiets op de fietsdrager van auto en je gaat stoppen bij een tankstation of elders? Zorg je dat er altijd iemand bij de auto (fiets) blijft? Zet je de fiets extra op slot?
Welke groepset(s) heb je?Maarten_E schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:23:
Ik heb nu 2 fietsen met hydraulische remmen, 3 met velgremmen.. Blijf hydraulische remmen niet echt fijn vinden.
Tot het schroefje/boutje ineens breekt .sapphire schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:35:
@guapper @DDX
---------------
Er blijft altijd iemand bij de auto ivm de hond.aaaido schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:15:
Hoe doen jullie dat als je (op vakantie gaat) met racefiets op de fietsdrager van auto en je gaat stoppen bij een tankstation of elders? Zorg je dat er altijd iemand bij de auto (fiets) blijft? Zet je de fiets extra op slot?
Fietsendrager met een goed aftermarket slot aan de auto EN de fietsen staan op slot aan de drager met een goed aftermarket slot.
Onderweg hebben we 1 overnachting waarbij de auto op een afgesloten parkeerplaats met cameras staat, dan heb ik nog een extra slot aan het sleepoog.
De sloten gebruiken we op de vakantie locatie ook 's nachts, dus we hebben ze sowieso bij ons.
's Nachts gaan ze namelijk ook op de drager (weliswaar los op de grond) en goed op slot.
Tot nu toe hebben we ze altijd zelf mee weer mee naar huis genomen
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Als je ze volgens specificaties vast zet, is er niks aan de hand. De meeste draaien die boutjes veel te vast. Beetje smering er aan kan ook geen kwaad.Mistraller schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Tot het schroefje/boutje ineens breekt .Heb het er hier wel uitgekregen overigens maar het was een hoop werk.
Meestal vervang ik die standaard Shimano boutjes ook door deze: https://www.bike24.com/p2264797.html (ja uitverkocht, maar je kan ook je eigen FM even vragen).
105 R7100, 105 R7000 op de hydraulische fietsen.
105 R7000/Deore van x generaties terug/ Campa Veloce uit de '00s op de velgremfietsen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
En in hoeverre heb je die absolute remkracht nodig? Zeker als je in de beugel rijdt. Bij een mountainbike kan je iig met v-brakes / hydraulische velgremmen ook probleemloos over de kop slaan.Maarten_E schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:23:
En zeker bij nat weer hebben schijfremmen wel voordelen. Maar volgens mij is het toch ook wel een beetje een mode dingetje.
Overigens herinner ik me van jaren geleden toen ik keek naar welke schijfremmen een potentiele nieuwe mountainbike had, een forumpost van iemand die vroeg naar welke schijfremmen het agressiefste aangrepen, en dus slechtste te doseren zijn, want die wilde hij. Dus tja, blijkbaar is er een markt voor? (Dat tweede gedeelte stond niet in zijn vraag, maar daar komt het wel op neer).
Mijn ervaring is toch wel anders.Maarten_E schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:23:
Fietsen met 105 (r5700) en ultegra (r8000) gehad met velgremmen, en nu 2 fietsen met schijfremmen: Ultegra R8100 en GRX400/600.
De GRX was mijn eerste ervaring met schijven, en vond het meteen heerlijk remmen. Moduleren vind ik echt super makkelijk, en daardoor ook makkelijker maximale remkracht te vinden zonder te blokkeren. Kan niet direct zeggen dat de R8100 veel beter zijn ofzo. Misschien marginaal, maar dan zou ik ze na elkaar moeten proberen om het zeker te weten. Wel zijn de R8100 stiller en heb wat minder last van piepende remmen.
Vooral in slecht weer zijn de echte grote voordelen van schijven. Waar je bij velgremmen nog wel eens zoiets had van: ga je nog remmen, of hoe zit het, remt een schijfrem gewoon eigenlijk altijd wel hetzelfde.
In de bergen kan ik ook gewoon later remmen met schijven dan ik kon met velgremmen, en het kost ook gewoon minder kracht.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Bij ons blijft er altijd iemand bij de auto. We zijn maar met z'n 2-en, en dan is het gewoon om de beurt naar de wc, eentje betalen, en eten doe ik wel in of bij de auto.aaaido schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:15:
Liefst heb ik de fiets wel in de auto. Als alleen m'n racefiets mee gaat, gaan de wielen eruit, en dan op de kop op de achterbank, en de wielen los mee in een wieltas. Kan de bagage gewon mee in de kofferbak, en kan er ook niks gebeuren met de fiets.
En dan nog gaan we eigenlijk niet met z'n 2-en tegelijk van de auto weg, of hou ik hem in ieder geval in het zicht.
Cube Nuroad Race (2022)
We doen er een stevig kettingslot omheen en gebruiken een hoes. Een hoes heeft twee voordelen: je fiets wordt minder vies en het is niet te zien wat eronder zit. We proberen ook zo veel mogelijk bij de fietsen te blijven.aaaido schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:15:
Op een camper of caravan gaat dat wel, maar op een normale auto vangt zo'n hoes echt gigantisch veel wind en klappert als een idioot. Heb dit ook 1x geprobeerd, maar na 5km auto al aan de kant gezet, en de hoes eraf gehaald.mc_maarten schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:58:
[...]
We doen er een stevig kettingslot omheen en gebruiken een hoes. Een hoes heeft twee voordelen: je fiets wordt minder vies en het is niet te zien wat eronder zit. We proberen ook zo veel mogelijk bij de fietsen te blijven.
Cube Nuroad Race (2022)
Ah volgens mij is 105 R7100 vergelijkbaar qua remmen met Ultegra 8170?Maarten_E schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:40:
[...]
105 R7100, 105 R7000 op de hydraulische fietsen.
105 R7000/Deore van x generaties terug/ Campa Veloce uit de '00s op de velgremfietsen.
Dat vond ik al echt heel goed remmen, maar nu met SRAM Red E1 is het nog een stapje beter.
Velgremmen waren wel uitontwikkeld, met schijfremmen zijn er nog steeds wel kleine verbeteringen bij nieuwe groepsets.
Bij iedere tussenstop zet ik nog een extra slot om de fiets en fietsdrager. Er blijft niemand perse bij de auto maar de stops zijn normaal gesproken ook niet lang (30min).aaaido schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:15:
Gaan we toch ergens langer ergens heen(bijv. museum oid) dan gaat de fiets van het dak en neem ik hem mee naar binnen(na vooraf overleg uiteraard).
Bij voorkeur bij korte stops parkeer ik de auto op de drukke plekken zodat er genoeg mensen in de buurt zijn om op die manier de gelegenheid nog minder interessant te maken.
Interessante vraag.aaaido schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:15:
Aanvullende vraag: Als je overnacht in een hotel, zet je je fiets dan in de garage/fietsenstalling of wat voor plek het hotel daar ook voor heeft? Of neem je de fiets mee op je hotelkamer? Mag dat doorgaans? Vraag je dat netjes of smokkel je hem gewoon mee? Dat laatste heb ik onlangs gedaan, ongevraagd omdat ik bang was dat ze anders zouden zeggen dat het niet toegestaan is of zo.
Is mijn Favero Assioma Duo stuk?
Zag recent al een keer een 30/70 balans, toen nog een firmware update gedaan, maar vandaag kreeg ik dit:
:strip_exif()/f/image/VuiZbmig66xGn2rhxafuKJP6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb net even gekeken, maar beide benen zitten nog aan mijn romp.
Ik rij opeens ook heel efficiënt: 28,9 gemiddeld, met een gemiddeld vermogen van 111W. Ik ben bijna 2m lang en rij op een dranghek, dus volgens mij klopt het niet …
Zag recent al een keer een 30/70 balans, toen nog een firmware update gedaan, maar vandaag kreeg ik dit:
:strip_exif()/f/image/VuiZbmig66xGn2rhxafuKJP6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik rij opeens ook heel efficiënt: 28,9 gemiddeld, met een gemiddeld vermogen van 111W. Ik ben bijna 2m lang en rij op een dranghek, dus volgens mij klopt het niet …
Nooit in een afzonderlijke fietsenstalling (slechte verhalen over gehoord) tenzij het een kleinschalige B&B oid is waar de fiets in de schuur mag. Als de afgesloten parkeergarage echt goed is dan durf ik dat soms wel aan met een goed slot.nomar109 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:44:
[...]
Interessante vraag.
Aanvullende vraag: Als je overnacht in een hotel, zet je je fiets dan in de garage/fietsenstalling of wat voor plek het hotel daar ook voor heeft? Of neem je de fiets mee op je hotelkamer? Mag dat doorgaans? Vraag je dat netjes of smokkel je hem gewoon mee? Dat laatste heb ik onlangs gedaan, ongevraagd omdat ik bang was dat ze anders zouden zeggen dat het niet toegestaan is of zo.
Maar bij voorkeur gaat de fiets mee naar de kamer. Bij typische overnachtingshotels doe ik dat zonder vragen. Receptie is vaak maar tot 2100 bezet dus dan neem ik hem daarna mee naar boven.
Hij wil.
Ik neem zowel de fiets als fietsendrager altijd mee naar binnen. Heb het nog nooit gevraagd. Zorg enkel dat de fiets iig schoon is.nomar109 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:44:
[...]
Interessante vraag.
Hier blijf ik dus ook altijd bij de auto terwijl de rest dan wat boodschappen haalt oid. Zat ook al een tijdje te denken aan een extra slot erbij mrja ook weer zon gedoe en als ze echt kwaad willen knip je alles door.
Dat ziet er niet best uit. Tijd voor een support ticket lijkt me.PeaceNlove schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:15:
Is mijn Favero Assioma Duo stuk?
[Afbeelding]
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Blijf het gek vinden dat shimano nogsteeds die standaard boutjes levert... (zelfs bij nieuwste type)mhr-zip schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:34:
[...]
Meestal vervang ik die standaard Shimano boutjes ook door deze: https://www.bike24.com/p2264797.html (ja uitverkocht, maar je kan ook je eigen FM even vragen).
Mijn ervaring is dat het bij shimano stuk makkelijker gaat (wisselen blokken dus)sapphire schreef op maandag 9 juni 2025 @ 01:35:
@guapper @DDX
Afgelopen week sram blokjes moeten wisselen en dan is het echt nodig om bleedpoort op shifter open te zetten.
En dan met sram tooltje de zuigers weer naar buiten te duwen.
Ik gebruik dit tooltje dan :
https://shop.sram.com/products/ultimate-piston-press
Prijzig tooltje maar werkt wel stuk makkelijker dan klooien met bandenlichters oid.
En aangezien ik nog wel eens blokken moet wisselen
Vandaag maar een ritje gedaan tussen de buien door en zelfs twintig minuten onder het dak gestaan bij een benzine station omdat het echt goot. Gelukkig was het niet koud en het is alleen koud als je weer start met fietsen omdat dan de koeling weer aangaat door de rijwind. Geen jack mee en zo dus blote armen en benen, maar dat maakt niets uit als je weer op tempo bent.
De laatste 15 kilometer richting thuis had het helemaal niet geregend, en de weg was dan ook mooi droog en zo kon ik ook weer wat drogen. Toch maar eens naar zo'n op klikbaar spatbordje achter kijken, scheel weer een natte kunstzeem.
De weg is natuurlijk drijfnat na zo'n bui en de hele fiets zat zo helemaal onder de modder en zand en thuis eerste douchen en dan de fiets weer ontdoen van al dat zand en modder. Dit doe ik met een brede zachte verfkwast en een kleinere ronde kwast. De ketting afvegen en vloeibare was erop en de tandwielen ook nog van het zand ontdoen anders knarsten die de volgende rit.
Ondanks dat ik niet echt ver wilde gaan is het toch 45 KM geworden met een gemiddelde van 29,3 KM/u. Normaal rij ik het eerste deel tegen de wind in maar het is kennelijk beter om dat dan in fases te doen en ook een stuk wind mee mee te nemen.
Nog even op een vlak stuk de 40 KM/u aangetikt toen er een bui aankwam, dus meer wind mee en ook meer gas erop naar de volgende stel bomen die bij regen nog wat droogte zouden kunnen bieden. Toch nog een leuke rit en al fietsend genoeg te zien en de natuur is nu op haar mooist op het moment. Zeker als het net geregend heeft....minder is natuurlijk de modder en zand.
De laatste 15 kilometer richting thuis had het helemaal niet geregend, en de weg was dan ook mooi droog en zo kon ik ook weer wat drogen. Toch maar eens naar zo'n op klikbaar spatbordje achter kijken, scheel weer een natte kunstzeem.
De weg is natuurlijk drijfnat na zo'n bui en de hele fiets zat zo helemaal onder de modder en zand en thuis eerste douchen en dan de fiets weer ontdoen van al dat zand en modder. Dit doe ik met een brede zachte verfkwast en een kleinere ronde kwast. De ketting afvegen en vloeibare was erop en de tandwielen ook nog van het zand ontdoen anders knarsten die de volgende rit.
Ondanks dat ik niet echt ver wilde gaan is het toch 45 KM geworden met een gemiddelde van 29,3 KM/u. Normaal rij ik het eerste deel tegen de wind in maar het is kennelijk beter om dat dan in fases te doen en ook een stuk wind mee mee te nemen.
Nog even op een vlak stuk de 40 KM/u aangetikt toen er een bui aankwam, dus meer wind mee en ook meer gas erop naar de volgende stel bomen die bij regen nog wat droogte zouden kunnen bieden. Toch nog een leuke rit en al fietsend genoeg te zien en de natuur is nu op haar mooist op het moment. Zeker als het net geregend heeft....minder is natuurlijk de modder en zand.
Wat is er mis mee dan? Ik heb er nog nooit wat mee gehad iig.DDX schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:35:
[...]
Blijf het gek vinden dat shimano nogsteeds die standaard boutjes levert... (zelfs bij nieuwste type)
Hij wil.
Inbus maakt het stuk makkelijker dat je kop niet beschadigt en geen grote schroevendraaier nodig.klaaas schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:47:
[...]
Wat is er mis mee dan? Ik heb er nog nooit wat mee gehad iig.
Maar belangrijkste is dat je de bout niet te vast draait.
Pff, ik heb al heel wat boutjes dol gedraaid, maar deze nog nooit. Maar ik draai ze dan ook amper aan. Voordeel van inbus vind ik wel dat je niet mis kunt prikken met je sleutel. Ik heb wel eens 3rd party (of oude Shimano?) gehad die je met een platkopschroevendraaier moest monteren. Dat vond ik dan weer echt drama. Eerst kijken hoe je boutje gedraaid is en dan schiet je schroevendraaier er ook nog eens uit...DDX schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:49:
[...]
Inbus maakt het stuk makkelijker dat je kop niet beschadigt en geen grote schroevendraaier nodig.
Maar belangrijkste is dat je de bout niet te vast draait.
Hij wil.
Probleem is gewoon dat je nooit de juiste maat schroevendraaier hebt voor de boutjes.
Daarom gewoon voor die paar euro vervangen door boutje met inbuskop.
En het kapot draaien krijg je als de bout te vast zit en je wilt hem losmaken.
[ Voor 20% gewijzigd door DDX op 09-06-2025 21:18 ]
O, nou herinner ik me ineens ook die splitpennen. Dat was ook drama. Maar kon je niet dol draaien 😅
Hij wil.
Maar inbus zit dus al op de Shimano. Dan vervang je die preventief door wat hardere boutjes om het risico op doldraaien te voorkomen? Dat gaat me wel erg ver. Ik hou het wel bij met beleid aandraaien. En ik beloof dat ik niet zal bellen als het toch mis gaat 😉DDX schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:18:
Probleem is gewoon dat je nooit de juiste maat schroevendraaier hebt voor de boutjes.
Hij wil.
Eh nee, standaard zit er geen inbus op shimano remklauwen maar boutje waar je platteschroevendraaier voor nodig hebt.klaaas schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:32:
[...]
Maar inbus zit dus al op de Shimano. Dan vervang je die preventief door wat hardere boutjes om het risico op doldraaien te voorkomen? Dat gaat me wel erg ver. Ik hou het wel bij met beleid aandraaien. En ik beloof dat ik niet zal bellen als het toch mis gaat 😉
Ik heb vorige week een nieuw setje remmen gemonteerd met inbus... GRX 400 remmen.DDX schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:35:
[...]
Eh nee, standaard zit er geen inbus op shimano remklauwen maar boutje waar je platteschroevendraaier voor nodig hebt.
Toch maar even gecheckt en ik zit onzin te verkondigen. De GRX remmen hebben idd een platkopschroef. De MTB remmen, waar ik ook aan geprutst had, hebben wel inbus.
[ Voor 23% gewijzigd door klaaas op 09-06-2025 21:44 ]
Hij wil.
Ik wil net zeggen die zijn toch al inbusklaaas schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:32:
[...]
Maar inbus zit dus al op de Shimano. Dan vervang je die preventief door wat hardere boutjes om het risico op doldraaien te voorkomen? Dat gaat me wel erg ver. Ik hou het wel bij met beleid aandraaien. En ik beloof dat ik niet zal bellen als het toch mis gaat 😉
Maarja preventief vervangen voor €2 is ook geen ramp
Had gelijk een halve liter dressing flowerpower wax meegenomen
Vanmiddag overigens knettergek van de omleidingen, stuk of 6 tegengekomen en 6~7km extra daardoor aangetikt.
En wat een bak wind, eerst al een eind door het Westland en daarna nog een aantal km’s volle bak in de wind langs de nieuwe waterweg. Wel altijd indrukwekkend om te zien
Mijn 12 speed Shimano GRX had dat niet.RR46 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:38:
Shimano 12 speed heeft wel standaard inbus ;-)
(Als je dus al inbus hebt, hoef je ze niet te vervangen

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 09-06-2025 21:44 ]
Vorige week binnengekregen dura ace (br-r9270) had anders nog gewoon plattekop.RR46 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:38:
Shimano 12 speed heeft wel standaard inbus ;-)
En ultegra (BR-R8170) die ik 2 jaar geleden oid gekocht had ook.
Hmm, gek, dan is het dus niet “standaard”.
Voor de goede orde, ik heb ze op mijn Br-8170 nooit vervangen en er zit een inbus in
Voor de goede orde, ik heb ze op mijn Br-8170 nooit vervangen en er zit een inbus in
Ik meld me ook eens in dit topic!
Ik ben Jaap, 25 jaar, en na tien jaar pak ik het fietsen weer serieus op. Vroeger zat ik vaak op de pedalen, maar nu heb ik een doel dat alles verandert.
In 2026 doe ik mee aan Alpe d’HuZes, waarbij ik de Alpe d’Huez meerdere keren ga beklimmen. Ik fiets voor mijn moeder, die op haar 58e is overleden aan kanker. Ik rijd op haar fiets, gebikefit naar mijn lichaam. Het idee dat ik op háár fiets die berg op ga, speciaal voor haar, raakt me diep.
Ik wil fit worden, niet alleen voor het event, maar ook voor mezelf. En ik wil dit blijven volhouden, ook daarna. Dit is meer dan sport. Dit is voor mama!
Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met de alp D’Huzes fietsen en of jullie tips hebben?
Vandaag carbon wielen gemonteerd. Man wat een verschil met aluminium! Gelijk ook tubeless banden gemonteerd
Ik ben Jaap, 25 jaar, en na tien jaar pak ik het fietsen weer serieus op. Vroeger zat ik vaak op de pedalen, maar nu heb ik een doel dat alles verandert.
In 2026 doe ik mee aan Alpe d’HuZes, waarbij ik de Alpe d’Huez meerdere keren ga beklimmen. Ik fiets voor mijn moeder, die op haar 58e is overleden aan kanker. Ik rijd op haar fiets, gebikefit naar mijn lichaam. Het idee dat ik op háár fiets die berg op ga, speciaal voor haar, raakt me diep.
Ik wil fit worden, niet alleen voor het event, maar ook voor mezelf. En ik wil dit blijven volhouden, ook daarna. Dit is meer dan sport. Dit is voor mama!
Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met de alp D’Huzes fietsen en of jullie tips hebben?
Vandaag carbon wielen gemonteerd. Man wat een verschil met aluminium! Gelijk ook tubeless banden gemonteerd
:strip_exif()/f/image/T1RYMTFTQHrE2sCrluy8w2oM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een hele zak van die boutjes gekocht ooit. Het was alleen de eerste blokjeswissel op de fiets van mijn vrouw. Dus was gewoon af-fabriek. Overigens vermoed ik dat het niet direct "te vast" zat maar gewoon rvs in Alu en dus galvanische corrosie. Omdat het op een plek zit waar de kans zeer groot is dat er in de winter wel eens wat pekel op komt, tja, oxidatie gegarandeerd. En met zo'n dun boutje is het 1x draai en je voelt al direct, "Dat was um dan... "mhr-zip schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:34:
[...]
Als je ze volgens specificaties vast zet, is er niks aan de hand. De meeste draaien die boutjes veel te vast. Beetje smering er aan kan ook geen kwaad.
Enfin, het is eruit gekomen, draad heel gehouden en uiteraard nieuw boutje vastgezet met wat montagevet.
"aandraaien" met 1Nm, dat is ook niet meer dan er lafjes tegenaan blazen.
---------------
Ik gebruik gewoon een klein beetje normaal vet op het schroefdraad en draai hem juist niet vast. Aan het einde zit namelijk toch een split pennetje die voorkomt dat je het boutje kwijt kan raken.Mistraller schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 01:13:
[...]
Enfin, het is eruit gekomen, draad heel gehouden en uiteraard nieuw boutje vastgezet met wat montagevet.
"aandraaien" met 1Nm, dat is ook niet meer dan er lafjes tegenaan blazen.
Welkom hier @Heijmenberg99 ! Erg mooi doel en nog mooier dat je het op je moeders fiets gaat fietsen.
Zelf geen ervaring dus kan je niet verder helpen.
Zelf geen ervaring dus kan je niet verder helpen.
Mooie uitdaging en heel veel succes!!Heijmenberg99 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:02:
[Afbeelding]
Qua training kan ik je aanbevelen om veel duurtraining te doen komende maanden, veel zone 2, en 1x per week een interval training (variatie met blokjes)..
Begin met 3x trainen in de week (2x 2uur duurtraining en 1x 1 uur interval).
Als je dit rustig opbouwd de komende maanden en de winter ook blijft doorfietsen (evt op tacx), dan ben je voor 90% al binnen, want hiermee bouw je je basis op.
Vanaf januari proberen rond de 8-10u per week te zitten (wederom veel duur, denk aan de 80-20 regel).
In de 3 maanden ervoor kun je eventueel wat meer specifiekere training doen gericht op klimmen en de uren wat meer opvoeren (vooral 6-8 uur fietsen op 1 dag), of dat je zelf enkele dagen richting de Vogezen gaat om enkele dagen wat klimervaring op te doen..
Ik weet niet hoe vaak je hem op wilt fietsen die dag? Maar als je 4-5-6x wilt gaan dan is het echt wel een lange dag in het zadel.
Maatje van mij heeft hem afgelopen week 5x opgerfietst en had de hele dag regen, dan is het naast een fysieke uitdaging ook een mentale uitdaging..
Verder doe je core-stability oefeningen, dat helpt aanzienlijk met een goede fietshouding die je dan langer kunt volhouden..
Oja, en op de dag zelf DOE RUSTIG AAN!! Je wilt jezelf niet opblazen op de 1e keer naar boven, daar zal je de rest van de dag last van hebben! Monteer een licht verzet, en fiets gewoon met een zo laag mogelijke hartslag de eerste 2-3x op (als je vaker wilt)
Heel veel succes en zet hem op!
[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 10-06-2025 09:26 ]
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
@Heijmenberg99 Prachtig initiatief om dit voor je moeder te doen! Heb zelf eens een soortgelijke tocht gedaan voor het goede doel over de Mt Ventoux (Tour de Pancreas, alvleesklierkanker). Ik fietste al wel vrij geregeld dus qua fietsen ansich maakte ik mij niet zoveel zorgen. Bergop echter, is wel iets anders dan vlak Nederland. In de voorbereiding een Tacx gekocht en ook meermalen de Ventoux of een gedeelte ervan gedaan om toch een beetje te voelen hoe dat is. Daarnaast ook in Limburg gefietst en in Drenthe op de VAM "berg" (stelt niet zoveel voor en zeker niet de moeite waard om er specifiek voor naartoe te gaan). Niets in vergelijking met de Ventoux (of de Alpe d'Huez) natuurlijk maar geeft wel een goed gevoel als je zonder problemen bovenkomt in Limburg
Vogezen inderdaad is ook een hele mooie voorbereiding!
Verschil tussen Alpe en Ventoux is dat ik (wij) hem maar één keer omhoog gingen en jij meerdere keren. Dat is wel een stukkie pittiger. Ook qua weer zal het wel anders zijn. Als het warm is wordt het een stuk zwaarder dan als het wat kouder is. Op de top van de Ventoux was het destijds maar een paar graden boven nul, gevoelstemperatuur onder nul zelfs. Dus ja, dat zijn factoren die je niet in de hand hebt.
Wat @verstappen33 zegt m.b.t. core stability oefeningen: dat heb ik niet gedaan en had eigenlijk wel gemoeten omdat dit gewoon te zwak is bij mij. Dus zeker aan te raden!
Tot slot: goede verzet op je fiets (laten) monteren. Ik had een 36 achter en was geen overbodige luxe al is de Alpe iets minder steil dan de Ventoux, ik zou zeker een 36 erop doen voor wanneer je na 5 of 6 keer toch kapot zit. Vooral in het begin niet als een razende omhoog knallen maar lekker tempo rustig aan, je moet immers nog een paar keer omhoog
Heel veel succes en sterkte!
Het zal een emotionele maar ook mooie dag worden
Verschil tussen Alpe en Ventoux is dat ik (wij) hem maar één keer omhoog gingen en jij meerdere keren. Dat is wel een stukkie pittiger. Ook qua weer zal het wel anders zijn. Als het warm is wordt het een stuk zwaarder dan als het wat kouder is. Op de top van de Ventoux was het destijds maar een paar graden boven nul, gevoelstemperatuur onder nul zelfs. Dus ja, dat zijn factoren die je niet in de hand hebt.
Wat @verstappen33 zegt m.b.t. core stability oefeningen: dat heb ik niet gedaan en had eigenlijk wel gemoeten omdat dit gewoon te zwak is bij mij. Dus zeker aan te raden!
Tot slot: goede verzet op je fiets (laten) monteren. Ik had een 36 achter en was geen overbodige luxe al is de Alpe iets minder steil dan de Ventoux, ik zou zeker een 36 erop doen voor wanneer je na 5 of 6 keer toch kapot zit. Vooral in het begin niet als een razende omhoog knallen maar lekker tempo rustig aan, je moet immers nog een paar keer omhoog
Heel veel succes en sterkte!
[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 10-06-2025 09:29 ]
Hier op terugkomend, leuk dagje gehad, maar ik zal hem niet snel weer fietsen.blitzkrieg schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:28:
Ja, ik. 6:12 start.
Van mij hoefde het niet perse. (ik houd niet van mensen) Maar mijn vrouw leek het leuk.
Half uur later gestart dan dat we mochten aangezien we niet op tijd van huis vertrokken waren. Stempelposten waren zeker de eerste helft van de tocht erg druk en stond je een poos te wachten, daarna was het wat beter. Voor mijn vrouw op zich wel goed dat ze tussendoor even uit kon rusten.
Goed half 7 vertrokken, half 6 weer in Bolsward. 25km/u gemiddeld, inclusief het klunen bij de stempelposten.
Hoeveelheid fietsers en snelheidsverschil was soms wel een kleine ergernis. Doordat alles door elkaar en achter elkaar start ben je zeker de eerste helft de hele tijd gewone fietsers aan het inhalen en dan halen er ook nog groepjes in die nog sneller willen. (Waarvan sommige dan bij de stempelpost weer zolang uitpuffen dat je er later nog een keer door ingehaald wordt).
Was leuk, maar ik zou dan liever een dag op de Posbank gaan fietsen en het inschrijfgeld aan de lunch uitgeven. Netto meer fietstijd.
Mijn vrouw was naar de vaantjes, ik zat te twijfelen om ook nog naar huis te fietsen, uiteindelijk niet gedaan want dan zou het wel heel laat worden en dan had ik de kinderen ook niet meer gesproken die dag.
Strava
Ik heb hem inmiddels 7x gefietst, voor mij is het afgelopen jaren vooral een social-ride geworden en een beetje een traditie..blitzkrieg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:39:
[...]
Hier op terugkomend, leuk dagje gehad, maar ik zal hem niet snel weer fietsen.
Half uur later gestart dan dat we mochten aangezien we niet op tijd van huis vertrokken waren. Stempelposten waren zeker de eerste helft van de tocht erg druk en stond je een poos te wachten, daarna was het wat beter. Voor mijn vrouw op zich wel goed dat ze tussendoor even uit kon rusten.
Goed half 7 vertrokken, half 6 weer in Bolsward. 25km/u gemiddeld, inclusief het klunen bij de stempelposten.
Hoeveelheid fietsers en snelheidsverschil was soms wel een kleine ergernis. Doordat alles door elkaar en achter elkaar start ben je zeker de eerste helft de hele tijd gewone fietsers aan het inhalen en dan halen er ook nog groepjes in die nog sneller willen. (Waarvan sommige dan bij de stempelpost weer zolang uitpuffen dat je er later nog een keer door ingehaald wordt).
Was leuk, maar ik zou dan liever een dag op de Posbank gaan fietsen en het inschrijfgeld aan de lunch uitgeven. Netto meer fietstijd.![]()
Mijn vrouw was naar de vaantjes, ik zat te twijfelen om ook nog naar huis te fietsen, uiteindelijk niet gedaan want dan zou het wel heel laat worden en dan had ik de kinderen ook niet meer gesproken die dag.
Strava
Ik heb helaas 2x nu een jaar over moeten slaan, 1x vanwege het weer, was 2-3 jaar geleden, de hele dag regen, en ik had hier echt geen trek in want ik was net herstellende van een zware griep..
En gisteren heb ik niet gefietst, kwam afgelopen zondag net terug van The Ride en vond het na 1350km wel best..
Meestal fietsen we hem met 4-5 man en maken er gewoon een gezellig dagje van, zitten we een beetje voorin de start dan wil soms het gas er nog wel eens op, maar zitten we achterin het peleton dan maken we ons geen illusie en pakken we af en toe ook een terrasje totdat de mensen een beetje uit elkaar zijn getrokken op de route. Meestal is dit na 80-100km Na Leeuwarden is het vaak wel lekker doorfietsen zonder hele grote groepen tegen te komen..
Ik mis dus nog 4 kruisjes, komende jaren maar even in de gaten houden welke steden op de medaille komen en dan gaan we die nog even halen..
Verder zijn er inderdaad veel leukere toertochten die iets minder massaal zijn..
Vorige maand de Gelderse 11-Steden gefietst, deze beviel mij 10x beter, goed verzorgd, geen drukte en een super leuk finish festivalletje..
Een hele leuke voor het najaar is de MeeWind koers in Amersfoort, en top geregeld en goede verzorging en leuk finish festivalletje..
Aanhaalmoment is 1Nm en dat heb je al heel snel.silencedead schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 06:46:
[...]
Ik gebruik gewoon een klein beetje normaal vet op het schroefdraad en draai hem juist niet vast. Aan het einde zit namelijk toch een split pennetje die voorkomt dat je het boutje kwijt kan raken.
Gewoon vet kan idd ook wel, maar heeft natuurlijk minder de eigenschappen waarvoor het hier bedoeld is.
Montagevet (of pasta) wordt ook wel anti-seize pasta genoemd.
Voordeel in een remklauw: montagevet is bestand tegen hogere temperaturen. Je remklauwen zijn nu net de enige onderdelen op de fiets die echt heet kunnen worden.beschermt tegen koudlassen of vastvreten, corrosie, slijtage en elektrolytische reacties tussen twee verschillende metalen
---------------
Hierboven zijn al tal van tips gedeeld waar je zeker wat aan hebt. Het zit hem er vooral in hoe vaak je de berg gaat oprijden. 1 keer is voor de meeste mensen wel te doen, meerdere keren is trainen.Heijmenberg99 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:02:
[Afbeelding]
Verder mocht je in de winter binnen fietsen dan is Zwift een aanrader. Daar kan je gelijk de virtuele Alphe du Zwift rijden. De virtuele Alpe d' Huez.
Of als je liever wat meer realistische beelden hebt: Rouvyaaaido schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:29:
[...]
Hierboven zijn al tal van tips gedeeld waar je zeker wat aan hebt. Het zit hem er vooral in hoe vaak je de berg gaat oprijden. 1 keer is voor de meeste mensen wel te doen, meerdere keren is trainen.
Verder mocht je in de winter binnen fietsen dan is Zwift een aanrader. Daar kan je gelijk de virtuele Alphe du Zwift rijden. De virtuele Alpe d' Huez.
Mooie uitdaging!Heijmenberg99 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:02:
[Afbeelding]
Ik heb in 2016 Alpe D'huzes gefietst met vrienden, voor een vriend die in het jaar daarvoor kanker had (gelukkig is hij genezen). Een hele mooie en emotionele ervaring. Het is echt een bijzondere week om daar te zijn, en ook om bij de verschillende bijeenkomsten te zijn die gehouden worden (ik vond het om die reden de moeite waard om op de berg te slapen in plaats van beneden in Bourg d'oisans).
Qua tips voor training, eigenlijk moet je gewoon heel veel duurtrainingen doen en zoveel mogelijk in zone 2 gaan zitten tijdens de dag zelf. Daarnaast helpen een paar oefenstages in bijvoorbeeld Limburg, Ardennen etc ook mee om een beetje gevoel te krijgen voor het klimmen. Maar uiteindelijk is het toch vooral de uren die je erin stopt die het verschil gaan maken. Ik ben uiteindelijk zelf 4x omhoog gegaan
Hoi Jaap, welkom en mooi initiatief! Ik heb hem voor het eerst in 2013 gedaan na het overlijden van een vriend van mij en in 2019 nog een keer. Mijn plan is om in 2026 ook te gaan, het evenement is best wel verslavendHeijmenberg99 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:02:
[Afbeelding]
Ik was helemaal ongetraind in 2013 en ik ben toen 1 keer boven gekomen, in 2019 ben ik 2 keer omhoog gefietst, in 2026 wil ik (minimaal) 3 keer.
Zoals al gezegd, doe rustig aan! Neem veel kleding mee want zeker als je om 4:30 begint zal je aardig wat laagjes nodig hebben om warm te blijven. Het verschil tussen dal en (bovenaan op de) berg kan best groot zijn qua temperatuur. En onderschat de effecten van het afdalen niet, je koelt daarbij behoorlijk af dus let daarbij goed op je spieren.
En verder... geniet! Van de aandacht, van het evenement, van de omgeving. Het kost een aardige duit, de hotels e.d. daar hanteren hoogseizoen prijzen in die periode en naast de benzine heb je ook nog eens wat tolwegen onderweg. Dus naast die 2500 aan sponsorgeld wat je dient mee te nemen, is het ook nog eens een aardige persoonlijke investering.
Ik ben één keer in een groep gegaan en één keer solo. In een groep is het toch echt wel leuker, maar solo kan best. Kies je voor solo, dan is misschien een georganiseerde busreis wel aan te raden.
Heeft iemand de Shokz OpenFit (v1 of v2) geprobeerd tijdens het fietsen?
Ik had de Shokz Aeropex, die is inmiddels overleden en ik wil nieuwe "oortjes" kopen die de oren vrij laten (dus geen in-ears). Twijfel tussen de OpenRun Pro 2 (=bone conduction) of de OpenFit 2/2+ (=geen bone conduction).
Ook erg benieuwd naar windgeruis, of het bij de een beter is dan bij de ander. Heb wat reviews gelezen/gekeken maar ben er nog niet helemaal uit, neig naar de OpenRun Pro 2 op dit moment.
Morgen trouwens 20% korting bij Futurumshop.
Ik had de Shokz Aeropex, die is inmiddels overleden en ik wil nieuwe "oortjes" kopen die de oren vrij laten (dus geen in-ears). Twijfel tussen de OpenRun Pro 2 (=bone conduction) of de OpenFit 2/2+ (=geen bone conduction).
Ook erg benieuwd naar windgeruis, of het bij de een beter is dan bij de ander. Heb wat reviews gelezen/gekeken maar ben er nog niet helemaal uit, neig naar de OpenRun Pro 2 op dit moment.
Ik heb de TOZO openreal headphones. Dat zijn open aer koptelefoons, voor ongeveer 50 euro. Tov de boneconducting koptelefoons is dat de geluidskwaliteit een stuk beter is, vooral in de laag. Bovendien zijn de TOZO's met 50 euro een stuk betaalbaarder.Bananeman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:55:
Heeft iemand de Shokz OpenFit (v1 of v2) geprobeerd tijdens het fietsen?
:strip_exif()/f/image/gyuTjDz7D1ZUnCJVwiMuWajt.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.tozostore.com...al?variant=47701113897249
Windgeruis blijft een dingetje overigens, m.n. wind tegen.
@verstappen33
En hoe ging de Ride?
En hoe ging de Ride?
Rotweer, kutweer, tyfusweer, baggerweer, lichte luchtvochtigheid, atmosferisch verschijnsel, depressieverschijnsel, hemelwater, neerslag, neerslag in de vorm van vloeibaar water, gieten, gutsen, hozen, zeiken, spatten, motregenen, sijpelen, druppelen, lekken, plenzen, plassen, pissen, miezeren, motregenen, buien......... en nog tig varianten van regen!!
En soms scheen het zonnetje nog wel even...
Het was volgens de organisatie de zwaarste maar ook meest epische Ride ever!!
In totaal 1350km en 22.250hm gefietst, van de 8 dagen maar 2 dagen echt droog gehad van start-finish, en 3 50/50 met diverse buien over de hele dag, en 3 echte regendagen zonder dat je kon opdrogen.
Ik heb afgezien, alles vervloekt en grenzen verlegd, maar ook genoten en elke kilometer gefietst.
Een 2e keer fietsen is natuurlijk een klein voordeel, je weet wat je te wachten staat en wat je van te voren moet doen.
Maar het weer zat niet echt mee afgelopen week (UNDERSTATEMENT V/D WEEK), dat maakte het mentaal wel echt zwaar.
Ik zal later deze week of volgende week nog wel een uitgebreider verslag doen hier en/of op mijn blog.
[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 10-06-2025 13:09 ]
Het is een geweldig evenement, ik heb hem in 2012 gedaan toen bijna 7 beklimmingen (6 normaal en toen 1x om teamgenoten ophalen) ik was toen ook 25 jaar, ik weet niet of je verder ervaring hebt met (duur)sporten? wat anderen ook al aangeven veel duur training belangrijk. Ik heb zelf veel gehad aan om het fietsen te combineren met hardlopen.Heijmenberg99 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:02:
[Afbeelding]
En een belangrijk punt begin ook meteen te verdiepen in sportvoeding. wat heb je nodig en wat kun je goed verdragen
Op de dag zelf: gebruik dezelfde dingen als waar je mee getraind heb dus zelfde eten/drinken/kleding/fiets
Onderschat dit niet idd, als je tijdens zo'n evenement, terwijl je al een flinke prestatie aan het leveren bent, erachter komt dat je maag een gelletje niet fijn vind, dan kan dat aardig je dag verpestenRickbhs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:13:
[...]
En een belangrijk punt begin ook meteen te verdiepen in sportvoeding. wat heb je nodig en wat kun je goed verdragen
Dus probeer dat vooral VOORDAT je naar iets als de AD6 gaat
Belangrijk punt inderdaad, zeker als je meerdere beklimmingen wil doen en iets dat je zeker moet testen/trainen. Heb zelf 2 jaar geleden de Stelvio 2x op 1 dag gedaan en op een gegeven moment gingen de gels en de sportdrank echt ontzettend tegen staan. Nu was dit met nog een paar km te gaan van de 2e beklimming dus dat was wel te overzien, maar als je bv pas halverwege zit dan is dat toch wel een probleem.Rickbhs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:13:
[...]
Op de dag zelf: gebruik dezelfde dingen als waar je mee getraind heb dus zelfde eten/drinken/kleding/fiets
Velen van jullie gebruiken de racefiets ook voor woon-werk verkeer, maar waar laten jullie de fiets dan? Wij hebben wel een afsluitbaar fietsenhok, maar daar kan je eigenlijk alleen de fietsen in van die oldskool rekken zetten. Ik zou dat doodeng vinden en weerhoud me om met de racefiets te gaan.
Het blijft een gebruiksvoorwerp. Je wil lekker fietsen toch?
Wij hebben een fietsenkelder op het werk. Daar zet ik de fiets in het rek of tegen een stang aan. Maar goed, mijn fiets heeft ook al heel veel krassen.crimby schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:20:
Velen van jullie gebruiken de racefiets ook voor woon-werk verkeer, maar waar laten jullie de fiets dan? Wij hebben wel een afsluitbaar fietsenhok, maar daar kan je eigenlijk alleen de fietsen in van die oldskool rekken zetten. Ik zou dat doodeng vinden en weerhoud me om met de racefiets te gaan.
Dit schreeuwt om N+1crimby schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:20:
Ik ben heel af en toe op de racer of MTB maar dan zoek ik idd een veilig plekje in een hoekje. Maar doorgaans rij ik op mijn commuter; een fiets die al wat ouder is, maar ook een bagagedrager op kan/zit. Ik haat een rugzak op de fiets, en ik heb (nog) geen tailfin.
Als je een afsluitbaar hok hebt en je hebt de ruimte, zet er dan gewoon een keer een fietsensteun neer met je naam er duidelijk op. Hoeft niet veel te kosten.
Slotkabel laat ik overigens ook altijd achter in de stalling.
---------------
Ik ben vrij lui, dus heb al een n+1 voor m’n indoorMistraller schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:49:
[...]
Dit schreeuwt om N+1![]()
Ik ben heel af en toe op de racer of MTB maar dan zoek ik idd een veilig plekje in een hoekje. Maar doorgaans rij ik op mijn commuter; een fiets die al wat ouder is, maar ook een bagagedrager op kan/zit. Ik haat een rugzak op de fiets, en ik heb (nog) geen tailfin.
Als je een afsluitbaar hok hebt en je hebt de ruimte, zet er dan gewoon een keer een fietsensteun neer met je naam er duidelijk op. Hoeft niet veel te kosten.
Slotkabel laat ik overigens ook altijd achter in de stalling.
Zat er wel eens aan te denken om eens een simpele gravelfiets te kopen voor woon-werk, maar dat is verdere toekomst.
Het fietsenhok is groot maar helemaal vol met van die ouderwetse rekken voor dikke banden. Daar ga ik sowieso niet m’n dunne carbon wielen in steken (ook niet mogelijk, dan valt ie om). Zo’n steun wordt dus lastig.
@bwernsen dat kan zijn, maar wil de fiets ook heel (en veilig) houden. En zie nu geen mogelijkheid voor het goed stallen. Anderzijds is ons bedrijf niet heel uniek in de fietsenhok faciliteiten dus kan me voorstellen dat hier best wat ervaringen te delen zijn :-)
Kan je fiets mee naar binnen? Kan je hem tegen de muur zetten?
@crimby Mijn fiets is verwend: die staat gewoon op naast mijn werkplek: paar stroken karton er onder om evt. vuil op te vangen.
(Ik werk op een klein kantoor, en mijn werkgever rijd ook op de racefiets, misschien heeft dat er mee te maken..)
Wat dat betreft heeft de fiets het daar beter dan thuis, zeker in de winter.
Qua stalling: als je in het fietsenhok geen goede plek vind om hem neer te zetten,kun je de fiets misschien ook aan een wiel ophangen, aan een balk naast een kolom, als dat beter uit komt. Die kolom is handig voor het slot! Een haak kun je makkelijk zelf op maat maken/buigen en bekleden met een oude binnenband.
Edit: kolom bekleden met iets zachts, of karton lijkt me wel zo verstandig
(Ik werk op een klein kantoor, en mijn werkgever rijd ook op de racefiets, misschien heeft dat er mee te maken..)
Wat dat betreft heeft de fiets het daar beter dan thuis, zeker in de winter.
Qua stalling: als je in het fietsenhok geen goede plek vind om hem neer te zetten,kun je de fiets misschien ook aan een wiel ophangen, aan een balk naast een kolom, als dat beter uit komt. Die kolom is handig voor het slot! Een haak kun je makkelijk zelf op maat maken/buigen en bekleden met een oude binnenband.
Edit: kolom bekleden met iets zachts, of karton lijkt me wel zo verstandig
[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 10-06-2025 22:22 ]
Koop gewoon een bike stand als je de rekken niet durft te gebruiken.
Zoiets als dit.
https://www.decathlon.nl/...xRSBmJZmc6BRoCHfoQAvD_BwE
Zoiets als dit.
https://www.decathlon.nl/...xRSBmJZmc6BRoCHfoQAvD_BwE
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic