Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 649 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
ElPaco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:34:
Gewoon tijdens het fietsen in de auto leggen is toch het meest eenvoudige, als met de trein komen niet lukt? Kost je inderdaad wel 2 hele extra minuten.
Persoonlijk zou ik het voor het fietsen in de auto leggen, maar verder wel mee eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:42
De mijne is op de parking van Shimano center Valkenburg gestolen, Thule met sleutel maar die sleutels kan je gewoon allemaal kopen op de Thule website. De auto naast me was ook bestolen trouwens. Later vond ik op Marktplaats een figuur dat elke dag +-3 Fietsdragers te koop had gezet in de afgelopen maanden.. ik zag mijn type fietsdrager staan, die dag geupload en vroeg of hij eens een foto kon maken van het serienummer (met een smoesreden over accessoires), ineens was ie niet meer beschikbaar en reageerde hij niet meer, het zoekertje was binnen de minuut verdwenen. Heb het aan de politie en markplaats gemeld maar die konden natuurlijk niets doen. Nu haal ik de fietsdrager er altijd af en gaat hij de koffer in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 06:21
@ElPaco Mensen zijn lui :+ Gisteren nog een discussie gezien op een niet nader te noemen sociaal netwerk. Iemand las dat er veel fietsbatterijen worden gejat en wilde daar een oplossing voor. 'Want elke ochtend en avond de batterij er af en er op doen is te veel moeite'. Dat is volgens mij gewoon sleuteltje omdraaien, trekken/duwen en klaar.

[ Voor 94% gewijzigd door Webgnome op 05-06-2025 08:53 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:51
Webgnome schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:47:
Is een bekend probleem inderdaad. Waar veel fietsers komen worden veel dingen gejat helaas. Het beste is dan ook, mijns inziens, om daar gewoon met de trein heen te gaan. Er zit een station aan de voet van het gebied dus heel veel extra kilometers hoef je niet te maken en het scheeltje veel gezeur.
Zou ik een perfect idee vinden. Heb ook wel eens gedacht om vanuit NH met de trein naar Heuvelland te gaan voor een dagje fietsen. Maar dat wordt door de NS echt zwaar ontmoedigt. Je mag niet in de spits reizen dus je bent sowieso veel te laat op bestemming voor een rondje fietsen, daarnaast mag je op de terugweg gewoon onderweg uitstappen als je wel in de spits terecht komt. Ohja en als alle vier de fietsplekken vol zijn mag je rustig wachten op de volgende trein.

Dus resumerend kan ik pas na 09:00 weg, ben ik pas om 13:00 aan het fietsen en moet ik voor 16:00 of na 18:30 weer terug en dan bidden dat je direct in de eerste trein mag die vertrekt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Davidshadow13 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:08:
[...]

Zou ik een perfect idee vinden. Heb ook wel eens gedacht om vanuit NH met de trein naar Heuvelland te gaan voor een dagje fietsen. Maar dat wordt door de NS echt zwaar ontmoedigt. Je mag niet in de spits reizen dus je bent sowieso veel te laat op bestemming voor een rondje fietsen, daarnaast mag je op de terugweg gewoon onderweg uitstappen als je wel in de spits terecht komt. Ohja en als alle vier de fietsplekken vol zijn mag je rustig wachten op de volgende trein.

Dus resumerend kan ik pas na 09:00 weg, ben ik pas om 13:00 aan het fietsen en moet ik voor 16:00 of na 18:30 weer terug en dan bidden dat je direct in de eerste trein mag die vertrekt.
Valide punten. Dat van het aantal fietsen kun je weinig aan doen behalve een sprint trekken naar de volgende deur. Maar in het weekend (het hele jaar) en in de zomervakantie (dus iedere dag) gelden de spits beperkingen niet.

Wel eens verder met dat de NS niet heel fietsvriendelijk is.

De use case moet ik nog zien te vinden voor een dagje weg, maar als je met een internationale treinkaartje Nederland in reist, geldt de spits beperking op jouw fiets ook niet. Niet dat je blij wordt als je rond 17.00 in de trein staat met je fiets, maar goed. Hij mag dan wel mee. Mogen is wel iets anders dan kunnen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:06
Volgens mij is de regel voor na de spits met een fiets niet van toepassing tijdens de vakantieperiode in juli en augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Davidshadow13 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:08:
[...]

Die tijdsbeperkingen gelden niet in het weekend en tijdens de zomervakantie. Liep er laatst ook tegenaan en het is vervelend, maar niet onoverkomelijk.

Maar bekijk het eens van de andere kant; ga je in de trein naar je werk, het is al moeilijk druk, en dan zijn er een paar van die wielrenners die met hun fietsen het hele balkon innemen :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
ElGreco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:14:
[...]
De use case moet ik nog zien te vinden voor een dagje weg, maar als je met een internationale treinkaartje Nederland in reist, geldt de spits beperking op jouw fiets ook niet. Niet dat je blij wordt als je rond 17.00 in de trein staat met je fiets, maar goed. Hij mag dan wel mee. Mogen is wel iets anders dan kunnen.
Owh dus als ik tijdens een dagje fietsen in heuvelland in Aken Hbf (oid) een kaartje naar Amsterdam CS haal dan mag ik ook gewoon tijdens de spits in de IC vanaf Heerlen naar Amsterdam met de fiets. Dat is wel een goede loophole dan. :)

Van de zomermaanden wist ik niet. Dan toch maar eens proberen in juli of augustus :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
Of fietshoes meenemen en die in kluis op station maastricht (of heerlen) stoppen, hoef je ook geen fietskaartje te kopen. (serieus wel eens over nagedacht, maar nog nooit gedaan)

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 05-06-2025 09:43 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
DDX schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:43:
Of fietshoes meenemen en die in kluis op station maastricht (of heerlen) stoppen, hoef je ook geen fietskaartje te kopen. (serieus wel eens over nagedacht, maar nog nooit gedaan)
Bedoel je dat een fiets in hoes door de NS niet als fiets maar als bagage gezien wordt? Want anders moet ik mijn fiets nog steeds in Zuid-Limburg zien te krijgen natuurlijk. Ook dat klinkt als een makkelijke loophole om onder de regels uit de komen. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
Webgnome schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:47:
Is een bekend probleem inderdaad. Waar veel fietsers komen worden veel dingen gejat helaas. Het beste is dan ook, mijns inziens, om daar gewoon met de trein heen te gaan. Er zit een station aan de voet van het gebied dus heel veel extra kilometers hoef je niet te maken en het scheeltje veel gezeur.
Ik vind de doordeweekse tijdstippen ivm daluren, en het maximale aantal fietsen dat in de trein mag, toch wel een dingetje hoor.

Toen ik naar de SR in Breda kwam op zaterdag, was er maar 1 fietsbalkon en daar stonden er al 5 in, en toen kwam ik erbij. Onderweg kwam er eerst een NS dame die stelde dat er een aantal uit moesten op het eerstvolgende station (Ik vermoed dat ze karin heet ;) ) maar van de conducteur mocht het wel.

Bovendien is de trein fors duurder dan een autoritje, zeker als je met meer personen bent.
Stevie-P schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Bij een aantal Thule fietsendragers heb je niet eens het sleuteltje nodig om ze van slot te halen, met de duim indrukken en draaien was voldoende om ze van slot te krijgen. Dit kwam een tijd geleden langs in de tweewielers podcast.
Kan je die alleen met het geleverde slotje vastzetten dan? Mijn ouwe trouwe Spinder heeft gewoon twee gaten waar je naar believen een hangslot in kunt plaatsen. Dan hangt het daarna vooral af van de kwaliteit van het slot. Maar goed, wie wil er nu zo'n ouwe spinder pikken :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:31:
[...]

Kan je die alleen met het geleverde slotje vastzetten dan? Mijn ouwe trouwe Spinder heeft gewoon twee gaten waar je naar believen een hangslot in kunt plaatsen. Dan hangt het daarna vooral af van de kwaliteit van het slot. Maar goed, wie wil er nu zo'n ouwe spinder pikken :+
Ik heb me er niet in verdiept, het ging over dragers op de trekhaak, niet over de dakdragers die ik heb.
Dit artikeltje gaat erover: https://radar.avrotros.nl...aaide-het-slot-open-61048

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Die "slotjes" van Thule mogen echt de naam slot niet dragen.

Die zijn universeel voor hun meeste systemen en kan je heel makkelijk vervangen zodat je voor al je Thule spul hetzelfde sleuteltje kan gebruiken.
Daarom heb ik ze er wel eens uitgehaald en bekeken. Als naar het systeem kijk denk ik dat ze met een schroevendraaier ook wel open gaan.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

Gewoon lekker achterin gooien die drager. Zoals hierboven ook al gezegd is dat 2 min werk, die slotjes van Thule zijn alleen om de snelle gelegenheidsdief af te schrikken.

@Mistraller de Thule kan je ook wel met een hangslot ergens vast zetten, maarja, waar maak je deze aan vast als deze achterop de auto zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 05-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Kluus schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:17:
Gewoon lekker achterin gooien die drager. Zoals hierboven ook al gezegd is dat 2 min werk, die slotjes van Thule zijn alleen om de snelle gelegenheidsdief af te schrikken.

@Mistraller de Thule kan je ook wel met een hangslot ergens vast zetten, maarja, waar maak je deze aan vast als deze achterop de auto zit?
Met die sloten van Thule heeft iedereen met een sleutel/loper/masterkey dat ding binnen een seconden open toch? Daarbij als ik iemand een paar minuten voorovergebogen zie staan over een fietsendrager zou ik niet direct denken dat dat ding gejat wordt.

Voor wat betreft het vastmaken: aan het sleepoog van je auto? Of als je een vaste trekhaak hebt, dan heb je ook een oog waar je de breekkabel van je aanhanger aan vastmaakt. Wellicht een optie? Al houd je daarmee iemand met een slijptol niet tegen. Afhankelijk van de dikte van de kabel en materiaal van de kabel ook een betonschaar niet helaas.

Maar zelfs met bewijs zoals hierboven door @Cloclo100 beschreven doet niemand wat :(

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Shadow_Agent schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Met die sloten van Thule heeft iedereen met een sleutel/loper/masterkey dat ding binnen een seconden open toch?
Loper is niet voldoende, je hebt wel het juiste sleuteltje nodig om de cilinder eerst in de juiste stand te zetten, dus ook al heb je een hele bos met alle sleutels moet je alsnog kijken welke je nodig hebt of je moet gaan breken, dus inderdaad, een paar minuten ben je dan al snel bezig denk ik.
Daarbij als ik iemand een paar minuten voorovergebogen zie staan over een fietsendrager zou ik niet direct denken dat dat ding gejat wordt.
Ja, wel als het mijn eigen drager is natuurlijk, dat bedoel ik met de gelegenheidsdief, zo lang de drager even uit mijn eigen toezicht is.

Als ik onderweg naar mijn vakantieadres verderop op een bankje zit te picknicken en ik zie iemand bij mijn auto/drager/fiets staan te schumen ga ik er natuurlijk gelijk op af. Daar is wmb dat "slot" voor: vertraging. Als ik een dagje ergens ben fietsen gooi ik de drager achterin en dek ik de kofferruimte af.

Maar als dit niet past is dat natuurlijk wel lastig, dan zou ik inderdaad de boel maar bij een paal parkeren en kettingslot er om ofzo. Ik heb bewust gekozen voor een drager die ingeklapt achterin mijn auto past.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 05-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-09 11:51
Ik begin bijna te verlangen naar een zadeltasje/tubeless/ebikebash discussie. Een pagina lang over fietsdragers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
Frenz64 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:08:
Ik begin bijna te verlangen naar een zadeltasje/tubeless/ebikebash discussie. Een pagina lang over fietsdragers?
21 juni (longest day ) komt eraan, dus wat zijn de plannen? hier zijn we een groepje aan het vormen om voor de 300km te gaan.
Vandaag Maurten sportvoeding binnen gekregen, dus hiermee wil ik van het weekend gaan testen.
Heb er m'n snelste marathon op gelopen dus m'n lichaam reageerd er prima op.
Heb nu wel voor de lichtere 160 ( 40 gram koolhydraten ) gekozen ipv van de 320 ( 80 gram ) aangezien ik veel meer in de vetverbrandingszones zal fietsen. Verder nog wat cafeïne gels mee besteld om wakker te blijven :)
Vind het vooral makkelijk dat ze al in zakjes zitten die handig mee te nemen zijn, maar hoe nemen jullie jullie sportvoeding mee bij lange ritten?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 20:31
In een 3 liter zadeltas natuurlijk!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:16
[..]
Aan dat oog dat je aan je trekhaak laat lassen.
Of aan de bevestiging/basis van je trekhaak, in geval van een afneembaar exemplaar.

Maar beste is dat ding in de kofferbak, en goed afdekken.

[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 05-06-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:16:
[...]

21 juni (longest day ) komt eraan, dus wat zijn de plannen? hier zijn we een groepje aan het vormen om voor de 300km te gaan.
Helaas komt deze datum mij slecht uit. De week erna ben ik namelijk in Oostenrijk om de Handbike battle (voor de derde keer) te doen en dit keer gaan we helemaal naar boven. Of ik mijn buddy zover krijg om vanaf Prutz te beginnen is nog even een vraag. Volgend jaar misschien wel iets leuks plannen rond die datum

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:37

mvds

Totally awesome!

300km? Dat is nog effe (jaar of 10) te hoog gegrepen voor mij :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Davidshadow13 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Bedoel je dat een fiets in hoes door de NS niet als fiets maar als bagage gezien wordt? Want anders moet ik mijn fiets nog steeds in Zuid-Limburg zien te krijgen natuurlijk. Ook dat klinkt als een makkelijke loophole om onder de regels uit de komen. :)
Geen idee hoe het exact is bij de NS maar bij de TGV is je fiets ineens bagage als het in een tas zit van max x afmeting. Niet dat je dan zoveel plek hebt of zo maar dan hoef je niet te hopen op 1 van de 5 fietsplekken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

mvds schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:55:
300km? Dat is nog effe (jaar of 10) te hoog gegrepen voor mij :o
Als je maar langzaam genoeg fiets en voldoende vreet kom je er wel. Hartslag metertje omdoen, beetje chamois crème smeren en als het zonnig is vergeet dan de zonnebrand niet te smeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Davidshadow13 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Dat ja, als ik mijn fietskoffer meeneem naar schiphol kan ik gewoon in de spits reizen.
Voor dagje limburg zou je een eenvoudigere hoes kunnen meenemen natuurlijk.
Beide wielen eruit en hoes eromheen.

Internationaal geven ze dit aan :
'A bicycle (folding or otherwise) can also be taken on board if it is packed in a bicycle case or cover with a maximum size of 120 x 90 cm'

En als je het vaker doet zoiets ? :
https://www.fairmean.com/...rnvtyxfdp93740bwcseg3efgs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
op 21 juni zit ik in Bormio (Stelvio, Umbailpas, Gavia, Mortirolo), laatste dagje van een 4-daags fietstripje. Daar moet wel wat moois te plannen zijn mits het weer een beetje meezit. En moet ik natuurlijk niet al te gaar zijn van de dagen ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Als jullie een dagje Zuid limburg doen, wat zijn dan goede plekken om de auto neer te zetten? ( Ja ja, ik kan met de trein, echter een handbike in de trein is een uitdaging.. :+ )

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 22:16
[...]

Vandaag Maurten sportvoeding binnen gekregen, dus hiermee wil ik van het weekend gaan testen.
Heb nu wel voor de lichtere 160 ( 40 gram koolhydraten ) gekozen ipv van de 320 ( 80 gram ) aangezien ik veel meer in de vetverbrandingszones zal fietsen. Verder nog wat cafeïne gels mee besteld om wakker te blijven :)
Vind het vooral makkelijk dat ze al in zakjes zitten die handig mee te nemen zijn, maar hoe nemen jullie jullie sportvoeding mee bij lange ritten?
Hier ook een 300km plan. Ik doe samen met mijn broertje mee met de ijsselmeer challenge van NLTourrides. Tijd geleden dat ik > 150km heb gedaan en ik heb pas 1x 200+ gereden, dus dat wordt een mooie uitdaging. Morgen solo op de fiets richting centerparcs (170km) dus dat is een mooie check voor alle voeding en materiaal.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:52

Reginas

Queen of Core Stability

Webgnome schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:43:
Als jullie een dagje Zuid limburg doen, wat zijn dan goede plekken om de auto neer te zetten? ( Ja ja, ik kan met de trein, echter een handbike in de trein is een uitdaging.. :+ )
Parking bij Shimano Experience Center in Valkenburg. Van daaruit starten ook veel fietsroutes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:25
[...]

Ik laat het een beetje afhangen van het weer, maar hoop mijn allereerste 200km te fietsen. Even getwijfeld over de ijsselmeer challenge, maar denk dat ik het toch maar solo rondom de veluwe ga fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
ElGreco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:17:
In een 3 liter zadeltas natuurlijk!
Doelde meer op hoe je je sportdrankpoeder porties mee neemt, of propje zo'n bus gewoon in z'n geheel in de zadeltas?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:52

Reginas

Queen of Core Stability

@Tinusvolkel Afwegen en meenemen in ziplock. Of portiezakjes, bijv. van Amacx of Decathlon huismerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:09
Blik1984 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:34:
op 21 juni zit ik in Bormio (Stelvio, Umbailpas, Gavia, Mortirolo), laatste dagje van een 4-daags fietstripje. Daar moet wel wat moois te plannen zijn mits het weer een beetje meezit. En moet ik natuurlijk niet al te gaar zijn van de dagen ervoor
Vervelend zeg ;-).

Mooiste dagje vond ik de route Bormio-Mortirolo-Gavia-Bormio.

Wel licht verzetje monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Denk dat je op ali ook wel leuke opties kan vinden, zoeken op 'rinko bag' want in japan zijn zulke tassen verplicht om fiets in trein mee te nemen.

En dan kom je op zoiets uit bijvoorbeeld :
https://www.temu.com/nl-e...et-g-601099752808328.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
[...]

Rondje NH met @MMUilwijk mochten andere mensen mee willen laat maar weten.
(zal ruime 400km worden)

En hoe ik voeding meemeen, afgelopen zaterdag 333km rebound gereden, had ik 1 bidon gevuld met suiker (3e bidon onder frame)
Onderweg 2 keer de suikerwater bidon daarmee bijgevuld, over hele dag dus zo'n 800 gram suiker naar binnen gekregen icm paar reepjes en 2 stops. (tankstation en lunch)
Maar als ik tailfin gemonteerd heb gaan daar wat zakjes suiker in.
Maurten is gewoon dure suiker en als je hele dag gaat fietsen mag je 15 zakjes maurten gaan meenemen, dure bedoeling.

[ Voor 20% gewijzigd door DDX op 05-06-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Reginas schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:01:
@Tinusvolkel Afwegen en meenemen in ziplock. Of portiezakjes, bijv. van Amacx of Decathlon huismerk.
inderdaad, gewoon in een plastic zakje.. doe ik ook als ik naar kantoor ga voor de terug weg, of bij een wedstrijd als ik mijn eigen sportdrank wil (omdat ik geen idee heb wat er in de vaten bij de stops zit..). Dan is het dus zakje poeder in je leeg gedronken bidon en bijvullen met water, simpeler kan het eigenlijk niet. (wel sneller, maar dan moet je iemand regelen die je een bidon kan aangeven.

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:20
Hah, leuk dat er zoiets bestaat rondom 21 juni. Ik ga nog even denken wat ik dan ga doen, misschien een keer iets van 75km, moet toch ergens beginnen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

geen gekke dingen, de 22e namelijk een MTB marathon wedstrijd in de Ardennen :) (maar dat is ook een uur of 6 doorbuffelen, dus ik vind dat ook wel tellen ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 05-06-2025 14:10 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

VoorMeelezen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:09:
Hah, leuk dat er zoiets bestaat rondom 21 juni. Ik ga nog even denken wat ik dan ga doen, misschien een keer iets van 75km, moet toch ergens beginnen 8)
De meeste beginnen met een (proefrit)rondje van een paar 100 meter, op de parkeerplaats van de fietsenwinkel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Vervelend zeg ;-).

Mooiste dagje vond ik de route Bormio-Mortirolo-Gavia-Bormio.

Wel licht verzetje monteren.
Die kan je ook omdraaien en dan heb je de makkelijkere variant, zelfde hoogtemeters maar minder extreme percentages :)

(maar ook minder episch)

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 05-06-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:35

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zit al in Zuid-Limburg de 21e!

Maar het enige fietsen wat ik dan zal doen is van en naar het Pinkpop terrein. :+

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller

Een spinder sluit de kogel van onderen op (De mijne althans; Spinder Falcon). Als die 2 dikke metalen platen gelocked zijn kan de boel gewoon niet van de kogel af.
Elk hangslot kan, maar een blokslot kan dus ook. Is vaak sterker en als ik lockpickinglaywer mag geloven zijn die vaak ook best pick resistant ;)
Maar als je een falcon hebt zoals ik, met zo'n grote bout, dan is het maar de vraag of de dief gereedschap bij zich heeft om die bout los te draaien.

Iets met een kabel vastzetten aan je auto is minder veilig want de kabel is altijd het zwakste. (daarom hebben kabelsloten ook vrijwel nooit ART2)

Hier kan je het slot zien zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ir8Q-Xb5y3uO0u2I6oQxkE8BXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTDsRXFKiF82m6gmqXNbz2vs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 05-06-2025 15:22 ]

---------------

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[...]

Als de wind een beetje redelijk is dan ga ik waarschijnlijk een 170km tocht maken door het groene hart, stukje duinen (Wassenaar - Hoek van Holland) en langs het havengebied van Rotterdam (noordzijde nieuwe waterweg). Het zal zo'n +/-7uur trappen á 24~25kmh worden op de toerfiets* met nog zo'n 1,0~1,5uur aan pauzes erbij.

*Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BoppPxz.png

Qua voeding;
Onbeperkt kraanwater (watertappunten), een zak met boterhammen pindakaas, een paar appels, thermoskan met koffie met suiker.

[ Voor 5% gewijzigd door Drumatiko op 05-06-2025 15:39 ]

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Doelde meer op hoe je je sportdrankpoeder porties mee neemt, of propje zo'n bus gewoon in z'n geheel in de zadeltas?
Ik heb Ikea bakjes.
Volgens mij zijn het deze.
https://www.ikea.com/nl/n...et-deksel-paars-50597101/

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DDX schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Denk dat je op ali ook wel leuke opties kan vinden, zoeken op 'rinko bag' want in japan zijn zulke tassen verplicht om fiets in trein mee te nemen.

En dan kom je op zoiets uit bijvoorbeeld :
https://www.temu.com/nl-e...et-g-601099752808328.html
Rhinowalk is nog best aardig, ik heb er een 2 liter stuurtas en een 5 liter zadeltas van. Viel niet tegen voor het geld. Maar wel bij Ali gekocht, ik kan me zomaar voorstellen dat er bij Temu ook weer imitatie van andere Chinezen voorbij komt >:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Blik1984 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Die kan je ook omdraaien en dan heb je de makkelijkere variant, zelfde hoogtemeters maar minder extreme percentages :)

(maar ook minder episch)
Mortirolo van de makkelijke kant is echt langgggg niet zo episch vind ik.

Ik denk dat als je er een keer bent deze route by far het meest memorabel is.

Ik heb toen ook de Stelvio op 1 dag vanuit Bormio naar Prato gedaan en terug. Ook heel gaaf, maar toch minder bijzonder dan de Mortirolo (die is echt INSANE) en de Gavia (denk een van de mooiste passen die ik ooit gedaan heb).

Wat voor fiets heb je? Tegenwoordig heb je wel veel meer opties qua gearing. Ik zou bijvoorbeeld nu wel overwegen om m'n gravel fiets te nemen die 42 voor heeft en achter 46. Dat is voor de Mortiolo echt niet gek :).

Met 34-34 toen was het overleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Even doorspammen. Erg interessante nieuwe band van Michelin:

- Michelin Pro 5 TLR 35
- 35mm
- Snel: zit tussen Conti GP5K S TR en Conti GP5K All Season in
- Betere lekbestendigheid dan een GP5K S TR
- Goede grip op nat wegdek

In mijn ogen de eerste band van de nieuwe generatie 35mm banden die hele jaar door bruikbaar zijn en waarmee je ook nog gewoon een beetje snel kan fietsen.

https://www.bicyclerollin...reviews/michelin-pro-5-35
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bicyclerollingresistance.com/images/pictures/michelin-pro-5-35-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Mortirolo van de makkelijke kant is echt langgggg niet zo episch vind ik.

Ik denk dat als je er een keer bent deze route by far het meest memorabel is.

Ik heb toen ook de Stelvio op 1 dag vanuit Bormio naar Prato gedaan en terug. Ook heel gaaf, maar toch minder bijzonder dan de Mortirolo (die is echt INSANE) en de Gavia (denk een van de mooiste passen die ik ooit gedaan heb).

Wat voor fiets heb je? Tegenwoordig heb je wel veel meer opties qua gearing. Ik zou bijvoorbeeld nu wel overwegen om m'n gravel fiets te nemen die 42 voor heeft en achter 46. Dat is voor de Mortiolo echt niet gek :).

Met 34-34 toen was het overleven.
36-34 gearing, dus dat wordt zeker overleven dan :D In principe ga ik niet zo goed op hele steile stukken, maar ik snap dat het wel episch is om de mortirolo van de moeilijke kant te doen als je er toch bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
Requiem19 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:38:
Even doorspammen. Erg interessante nieuwe band van Michelin:

- Michelin Pro 5 TLR 35
- 35mm
- Snel: zit tussen Conti GP5K S TR en Conti GP5K All Season in
- Betere lekbestendigheid dan een GP5K S TR
- Goede grip op nat wegdek

In mijn ogen de eerste band van de nieuwe generatie 35mm banden die hele jaar door bruikbaar zijn en waarmee je ook nog gewoon een beetje snel kan fietsen.

https://www.bicyclerollin...reviews/michelin-pro-5-35
[Afbeelding]
En niet onbelangrijk: deze is een stuk betaalbaarder dan de Conti's. Ik heb hem ook op mijn lijstje gezet.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Blik1984 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:47:
[...]

36-34 gearing, dus dat wordt zeker overleven dan :D In principe ga ik niet zo goed op hele steile stukken, maar ik snap dat het wel episch is om de mortirolo van de moeilijke kant te doen als je er toch bent.
het is goed te doen om je verwachte vermogen te berekenen met inputs als gewicht (rijder+fiets)
Eerst kijken wat je minimale cadans en bijbehorende minimum snelheid is, dan dan kijken of het vermogen dat nodig is voor die snelheid haalbaar is voor je.

dus bv je min snelheid = 10 km/uur met jou verzet en 70 rpm:
https://ritzelrechner.de/...70&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

http://bikecalculator.com/
als je daar dan de snelheid en gewicht invoert, kom je op bv 250 watt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ga hem over een paar weken ook doen. De bedoeling is wel om er een 11-34 cassette op moet zetten maar verder hou ik het gewoon bij de 52/36 voor. Ik verwacht dat het daarmee op zich wel moet lukken :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:16:
Ik ga hem over een paar weken ook doen. De bedoeling is wel om er een 11-34 cassette op moet zetten maar verder hou ik het gewoon bij de 52/36 voor. Ik verwacht dat het daarmee op zich wel moet lukken :P.
"Ik" vergeet daar ff bij te zeggen dat ik super fit ben.

O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik heb hem in 2020 gedaan toen ik nog een stukje zwaarder was en een stuk minder fit. Ik zie dat ik toen gemiddeld 214watt gedaan heb en er 2 uur 25 minuten over gedaan heb met een gemiddelde snelheid van 4,7km/u. Inclusief redelijk wat pauzes, moest op m'n vriendin wachten.

Nee okay, ik had het zelf ook wel zwaar :D.

Om hem in 1x op te fietsen zul je wel goed fit moeten zijn in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:19:
[...]

"Ik" vergeet daar ff bij te zeggen dat ik super fit ben.

O-)
Mja ik weet niet hoe dat met @Blik1984 zit, maar de berekening van @Prulleman zou daarbij het antwoord moeten geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
"Ritje met Tinus"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Kluus schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Mja ik weet niet hoe dat met @Blik1984 zit, maar de berekening van @Prulleman zou daarbij het antwoord moeten geven. ;)
Daar ga ik morgen even voor zitten, maar 250 watt gemiddeld wordt voor mij ook taai. Helemaal als ik daarna ook nog 20 km de Gavia op moet fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Blik1984 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Daar ga ik morgen even voor zitten, maar 250 watt gemiddeld wordt voor mij ook taai. Helemaal als ik daarna ook nog 20 km de Gavia op moet fietsen
Als je hem opbreekt in stukjes is het wel te doen denk ik. Dus om de 2x even 5minuten stoppen en wat water drinken.

De Gavia voelt daarna als een eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Blik1984 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:53:
[...]

250 is ook maar een voorbeeld (met 10%), zeker percentages zijn van grote invloed 1 % minder scheelt ruim 20 watt. (1kg minder 3 watt...)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Webgnome Wittem. Heeft een grote, gratis parkplaats en ligt wel heel centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 21:01
Requiem19 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:08:

On a serious note, iemand de nieuwe Favero's al gezien? Ik wacht nog even op de Look versie, maar voor SPD SL is dit nu wel by far de beste optie imo.

[Afbeelding]

https://cycling.favero.com/en/shop/assiomaprors2
Ik twijfel (al jaren) over een power meter. Nu jullie allemaal zo enthousiast doen en ook de reviews enthousiast zijn denk ik dat ik deze maar ga aanschaffen.

Hoe lang gaan dit soort onderdelen mee? Ze zijn nogal prijzig dus hoop wel dat dit niet aan slijtage onderhevig is? Is 5-10 jaar realistisch bij 5000 km/jaar?

Voor de Zwifters onder ons met een direct drive smarttrainer. Gebruiken jullie je powermeter van de smart trainer of de pedalen? En waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Prulleman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:21:
[...]

250 is ook maar een voorbeeld (met 10%), zeker percentages zijn van grote invloed 1 % minder scheelt ruim 20 watt. (1kg minder 3 watt...)
Dat dacht ik inderdaad al, daarom ook dat ik er morgen even voor moet zitten en alle parameters even goed moet invullen. Benieuwd wat er uit komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Torgo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:48:
[...]

Ik twijfel (al jaren) over een power meter. Nu jullie allemaal zo enthousiast doen en ook de reviews enthousiast zijn denk ik dat ik deze maar ga aanschaffen.

Hoe lang gaan dit soort onderdelen mee? Ze zijn nogal prijzig dus hoop wel dat dit niet aan slijtage onderhevig is? Is 5-10 jaar realistisch bij 5000 km/jaar?

Voor de Zwifters onder ons met een direct drive smarttrainer. Gebruiken jullie je powermeter van de smart trainer of de pedalen? En waarom?
De meeste powermeters gaan "lang" mee, bij pedalen moet je rekening houden dat de lagers een keer geserviced moeten worden en dat ze wat gevoeliger zijn voor bv schade van een pedal strike. Maar met 5k per jaar en een setje assioma's kan je in theorie wel even vooruit. Een crank of spindle powermeter is wellicht wat beter beschermd. Maar in de praktijk zal het verschil klein zijn.

Ik heb een tijdje de pm (toen een 4iiii left) gebruikt op de kickr core voor workouts, zodat het gelijk was met de power buiten. Maar die PM is verhuisd naar de fiets van mijn vrouw en op de buiten fiets zitten assioma's. Nu dus binnen op de oude fiets en de power van de kickr.

Het hangt er een beetje vanaf hoe precies je zaken wilt kunnen vergelijken en hoe groot de verschillen zijn tussen je pm en je trainer. Met een goede trainer en bv dubbelzijdige assioma's zal het verschil klein zijn. Gebruik je een enkelzijdige pm en is je LR balans niet gelijk of heb je een gare trainer, dan zullen de verschillen een stuk groter zijn tussen de 2 metingen. Voor jezelf meten, vergelijken en beslissen of het verschil relevant genoeg is voor je.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:16

Fisico

by Fabian

Mijn Garmin RS200 heb ik nu sinds medio 2022 en ongeveer 16k mee gereden. Ze draaien niet slechter rond dan aan het begin. Ik heb ooit nog voor weinig een reserve / reparatiesetje op de kop getikt voor de pedalbody etc en ik heb nog nooit gedacht het in te zetten. Kleine kanttekening is wel dat ik een redelijke mooi weer fietser ben, dus op een incidentele rit op vieze wegen en een onverwachte bui na blijft alles redelijk schoon en droog.

Op de Kickr gebruik ik de pedalen niet, ze zitten niet standaard op de fiets die ik gebruik voor indoorritjes. Ik heb een keer met allebei de units gereden als test om te kijken wat het verschil was, maar dat gaf zoveel afleiding dat ik het nooit meer heb gedaan. Ik heb ook geen idee wat de afwijking is tussen beide meetgegevens en rij op beide met een eigen FTP.

Uiteindelijk heb ik voor pedalen gekozen omdat ik wilde wisselen tussen twee fietsen. In de praktijk rij ik eigenlijk nooit op de oude fiets. Toen ik de nieuwe fiets kocht zouden er ook goedkopere pedalen komen, maar dat bleken helaas die met de grote q-factor te zijn. Ik vind het soms nog wel interessant om naar mijn fietsdynamica te kijken. Inmiddels weet ik wel zo'n beetje wat mijn afwijking is. Dus ik denk dat een volgende fiets toch een powermeter in de crank krijgt, omdat ik pedalen van Shimano toch echt net fijner vind dan de body van Garmin.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:13
[...]

Hier een setje Favero Duo Shi met een SPD body
Ze zitten er nu +- 18K op en ik wissel tussen racer en gravel (vakantie fiets)
Toevallig heb ik voor m'n gevoel wat spelling op de linker crank en ik zie in de software 52/48, terwijl dat altijd 51/49 was.
Heb een setje parts besteld, als dat binnen is ga ik onderhoud doen en misschien de lagers vervangen.

Heb de Favero ook op een Tacx gehad, maar de data kwam overeen tijdens een 5-tal sessies.
Ze zijn er daarna af gegaan en niet meer op :)

Ik zou ze niet willen missen, maar alleen links is ook prima ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik heb bij aanschaf van mijn crank powermeters een enkele rit daarmee gedaan op mijn tacx neo 2 om te kijken hoe de verhouding tussen de twee was. In beide gevallen (4iiii Ultegra gen3, 4iiii grx gen3) was de afwijking zo'n 6% en heb dat als zodanig geconfigureerd. Op die manier zijn al mijn meetgegevens vergelijkbaar.

In het meest gunstigste geval is mijn ftp dus 6% hoger maar dat is voor mij van ondergeschikt belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

6% vind ik best veel eigenlijk, aangezien vrijwel alle fabrikanten claimen max 2% afwijking te hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
mvds schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:19:
6% vind ik best veel eigenlijk, aangezien vrijwel alle fabrikanten claimen max 2% afwijking te hebben
Dat behoeft iets meer context: is het een enkelzijdige PM? Dan kan hij 100% accuraat meten, maar ben je misschien links 3% sterker dan rechts.

2e is: is het een dubbelzijdige PM? Dan kan de ene 3% te laag meten en de ander 3% te hoog…

Die nauwkeurigheid is eigenlijk niet zo heel bekangrijk. Zolang het maar consistent is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:23:
[...]

Dat behoeft iets meer context: is het een enkelzijdige PM? Dan kan hij 100% accuraat meten, maar ben je misschien links 3% sterker dan rechts.

2e is: is het een dubbelzijdige PM? Dan kan de ene 3% te laag meten en de ander 3% te hoog…

Die nauwkeurigheid is eigenlijk niet zo heel bekangrijk. Zolang het maar consistent is.
En daarnaast de plek van meten.
Kracht op de pedalen is anders dan kracht op je trainer door wrijving van ketting en derailleur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:10

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:23:
[...]

Als toevoeging hierop. Er wordt ook nog eens op twee verschillende plekken gemeten. Daartussen zitten ook nog wat onderdelen die invloed hebben.
Zelf rijd ik binnen altijd met m'n Assioma Duo's aan m'n Garmin gekoppeld en kan dus mooi vergelijken met wat de Kickr Core in Zwift weergeeft. Als ik die files naast elkaar leg zie ik ook nog eens dat over de tijd, de waardes dichter bij elkaar komen te liggen. Dus als de Kickr warm is gedraaid is het verschil met de Assioma's kleiner dan direct bij een koude start.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Zoals hierboven al gezegd door meerdere, zijn het inderdaad 2 compleet verschillende manieren van vermogen meten en ook nog eens enkelzijdig vs 'dubbelzijdig'. Daarom heb ik ook de kalibratie gedaan zodat ze op hetzelfde niveau zitten. Belangrijkste is om zoveel mogelijk met dezelfde waardes te werken en wat minder wat de best kloppende waardes zijn. Ik vertrouw daarop meer op mijn Tacx die op de casette meet dan enkel op de linkercrank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 21:01
Leuke en nuttige input, dank allemaal.

Momenteel heb ik maar één fiets (maar dat is omdat ik geen Cube te pakken kan krijgen) en ik registreer mijn ritjes dubbel als ik Zwift. Dat doe ik omdat ik anders niet alle data krijg van Garmin.

Workflow:

Data van Kickr (v5) naar Zwift en van Zwift naar Strava en Garmin Connect
Data van Fenix 8 naar Garmin Connect en Strava

Deleten van Zwift ride op Garmin Connect
Deleten van Garmin ride op Strava

Klinkt allemaal een beetje omslastig maar is voor mij de enige manier om de data consistent te krijgen op verschillende platformen.

Maar mijn plan is nu om voor de Fenix 8 als input de power pedalen te nemen en dus niet langer de Kickr. Voor Zwift hou ik het hetzelfde.

Aan het eind krijg ik dan op Strava een Zwift rit met data van de Kickr en op Garmin Connect een rit op basis van de data van de power meter.

Dat lijkt me wel een mooie oplossing. Alleen als ik straks mijn nieuwe fiets krijg dan zal ik weer wisselen van data van de power meters naar data van de Kickr voor indoor rides. Maar tegen die tijd heb ik hopelijk genoeg data om een beetje te kunnen beoordelen wat de delta is en of ik daar iets mee moet doen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Requiem19
Even nerden hier zodat iedereen me belachelijk kan maken voor een zinloze aankoop (daar gaat fietsen toch om? :D).

Woensdag komt deze binnen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0574/7009/1452/files/Calibre_Product_Page_Image_8d7091c6-d919-428e-ad90-b60f8bf86992.jpg?v=1748976208&width=1440

Dat is een draagbaar V02 Max meetinstrument, waardoor je op je eigen indoortrainer (of zelfs buiten) je V02 max kunt meten ipv een sportmedische test te doen.

Interessante van deze is dat hij ook een CO2 meter heeft (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de grote concurrent V02 Master). Daarmee kun je dus ook je eerste omslagpunt in de data zien. Dat is de ratio tussen C02 die je producteert en de hoeveelheid 02 die je inadement. Simpel gezegd geeft dat aan in welke mate je vetten of koolhydraten verbruikt.

Ik vind het wel grappig om te experimenteren met hoe mijn lichaam reageert op bepaalde trainingsblokken qua V02 max (hoeveel kun je die nu echt verhogen?) en wat training doet voor je eerste drempel (je duurvermogen). Daarnaast wil ik ook wel eens testen wat het veranderen van m'n cranklengte op m'n indoorfiets doet op m'n zuurstofverbruik (kortom, op welke cranklengte ben ik het meest efficiënt).

Ten slotte is het mooie van dit product dat hij relatief weinig kost (430 euro), waarbij de concurrentie vanaf 7k begint (V02 master) tot 70k (lab equipment). En dan als allerlaatste argument om mezelf te overtuigen was de betrouwbaarheid van de Calibre in deze studie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.14490

Hierin zie je dat hij - in deze ene studie althans - beter presteert dan duurdere concurrenten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0574/7009/1452/files/Asset_4_b76d2059-617d-4ae5-87a7-453cdf39010c.svg?v=1726273751

To be continued...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:25
Requiem19 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:59:
Even nerden hier zodat iedereen me belachelijk kan maken voor een zinloze aankoop (daar gaat fietsen toch om? :D).

[Afbeelding]

Dat is een draagbaar V02 Max meetinstrument, waardoor je op je eigen indoortrainer (of zelfs buiten) je V02 max kunt meten ipv een sportmedische test te doen.

Interessante van deze is dat hij ook een CO2 meter heeft (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de grote concurrent V02 Master). Daarmee kun je dus ook je eerste omslagpunt in de data zien. Dat is de ratio tussen C02 die je producteert en de hoeveelheid 02 die je inadement. Simpel gezegd geeft dat aan in welke mate je vetten of koolhydraten verbruikt.

Ik vind het wel grappig om te experimenteren met hoe mijn lichaam reageert op bepaalde trainingsblokken qua V02 max (hoeveel kun je die nu echt verhogen?) en wat training doet voor je eerste drempel (je duurvermogen). Daarnaast wil ik ook wel eens testen wat het veranderen van m'n cranklengte op m'n indoorfiets doet op m'n zuurstofverbruik (kortom, op welke cranklengte ben ik het meest efficiënt).

Ten slotte is het mooie van dit product dat hij relatief weinig kost (430 euro), waarbij de concurrentie vanaf 7k begint (V02 master) tot 70k (lab equipment). En dan als allerlaatste argument om mezelf te overtuigen was de betrouwbaarheid van de Calibre in deze studie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.14490

Hierin zie je dat hij - in deze ene studie althans - beter presteert dan duurdere concurrenten:
[Afbeelding]

To be continued...
Vet, ben altijd wel voor (zinloze) gadgets haha! Daar zijn we hiervoor op Tweakers toch?
Pas je wel op voor Batman?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZWNhM0lKn_cq61uk_GyGZawmNE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/G5nvwkiFEY9HXkS1YWvWvCvk.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@Requiem19 ik ben benieuwd naar de ervaringen. Voor handbikers is het altijd gezeur om een vo2max test te laten doen want of ze hebben de spullen er niet voor of ze hebben een houtje touwtje opstelling :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Volgend jaar waarschijnlijk verplicht op alle Tweakers Social Rides...

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
GerbenBK schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Volgend jaar waarschijnlijk verplicht op alle Tweakers Social Rides...
Pfoe, zou het wel een stuk aantrekkelijker maken als ik eindelijk eens rustig kan meefietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-09 11:51
Dat is wel de humbleste brag der humble brags

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
Requiem19 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Pfoe, zou het wel een stuk aantrekkelijker maken als ik eindelijk eens rustig kan meefietsen.
Hoe bedoel je? Dat jij zo'n ding op hebt of @mhr-zip ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
DieAnder schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:48:
[...]

De vraag stellen is hem beantwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

2 nieuwe bidons gekocht, 86 gram lichter!

#marginalgains :+

En nieuwe bandenlichters maar die zijn 18 gram zwaarder :|

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DieAnder schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:48:
[...]

O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

[Afbeelding]

[Afbeelding]

To be continued...
Dude. Niet meer posten dit soort dingen. Nu is er ook zomaar eentje op weg naar mijn huis…. Als dit goed werkt is dit wel een kleine “gamechanger” voor mijn trainingsschema hoor. Ben heel benieuwd.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:13

[Afbeelding]

To be continued...
Ziet er qua prijs ook nog wel oké uit, ik link hem even erbij:
https://calibrebio.com/pr...real-time-fitness-tracker

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
Vooral de laatste opmerking op die pagina :*)
Due to increased demand, orders are processed within 5–7 business days.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:00

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik vind de Calibre ook wel heel gaaf, maar zo zijn er best wel wat van die gadgets die je trainen net wat kunnen verbeteren.

Vind de train.red ook wel echt interessante techniek, daarmee kan je weer zuurstof zien in de spieren.

Dat dan weer combineren met de sensoren van Aerosensor voor je luchtweerstand en fietspositie.

Om het dan compleet te maken pakken we de core temperatuur sensor er ook bij.

Maar denk dat het vooral toevoegingen zijn aan wat we weten. RPE is nog steeds heel belangrijk qua belastbaarheid en hoe het voelde.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
MMUilwijk schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:27:
[...]

Dude. Niet meer posten dit soort dingen. Nu is er ook zomaar eentje op weg naar mijn huis…. Als dit goed werkt is dit wel een kleine “gamechanger” voor mijn trainingsschema hoor. Ben heel benieuwd.
Zo! Dat is knopen doorhakken, lekker.

Ik zou dit draadje op Reddit even doorlezen, staan wat interessante tips in. Met name het specifieke calibratie protocol lijkt belangrijk te zijn om betrouwbare data te krijgen:

https://www.google.com/ur...jHRRDMDw-vto&opi=89978449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
fdees schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:45:
Ik vind de Calibre ook wel heel gaaf, maar zo zijn er best wel wat van die gadgets die je trainen net wat kunnen verbeteren.

Vind de train.red ook wel echt interessante techniek, daarmee kan je weer zuurstof zien in de spieren.

Dat dan weer combineren met de sensoren van Aerosensor voor je luchtweerstand en fietspositie.

Om het dan compleet te maken pakken we de core temperatuur sensor er ook bij.

Maar denk dat het vooral toevoegingen zijn aan wat we weten. RPE is nog steeds heel belangrijk qua belastbaarheid en hoe het voelde.
Ik heb thuis ook al een NIRS apparaatje (Moxy Monitor). Ik heb in de winter van 23-24 veel getraind met de Moxy, maar ik vond de praktische toepastbaarheid beperkt. Deze winter veel met een Core sensor getraind en dat is wel interessant om wat te tijd in te steken. Vooral als je voor een event aan het trainen bent in warm weer kun je hier wel iets mee winnen. Heb ook een heat training protocol gevolgd, maar had uiteindelijk te weinig tijd over om dit consequent te doen, dus kon niet valideren of dit ook echt werkte.

Aero sensor waar ik echt al tijden op wacht is de Gibli, die helaas gewoon bijna nooit beschikbaarheid heeft :(

https://giblitech.com/products/g10-sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Dit is nog wel een dingetje:
Do not use Calibre with any strong airflow blowing at the mask, such as a fan while riding on a stationary bike. Calibre measures the difference in pressure from the inside of the mask to the outside via the perforations in the har plastic, hence other airflow directed at the mask can disrupt accuracy while using the device.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Michaelg schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:51:
Dit is nog wel een dingetje:
Do not use Calibre with any strong airflow blowing at the mask, such as a fan while riding on a stationary bike. Calibre measures the difference in pressure from the inside of the mask to the outside via the perforations in the har plastic, hence other airflow directed at the mask can disrupt accuracy while using the device.
Dat 'probleem' heb je met elke standalone oplossing zoals oa de V02 master.

Zolang je test protocol identiek is (dus zonder fans op je gezicht en wellicht beter uberhaupt zonder fans), maakt dat imo niet uit. Trainen kan je nog wel gewoon doen met fans.

Wellicht dat de zones die je op deze manier meet niet volledig corresponderen met normale trainingen binnen, maar je kunt wel 1:1 progressie meten tov een eerdere test die je in exact dezelfde omstandigheden hebt uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49
Requiem19 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Dat 'probleem' heb je met elke standalone oplossing zoals oa de V02 master.

Zolang je test protocol identiek is (dus zonder fans op je gezicht en wellicht beter uberhaupt zonder fans), maakt dat imo niet uit. Trainen kan je nog wel gewoon doen met fans.

Wellicht dat de zones die je op deze manier meet niet volledig corresponderen met normale trainingen binnen, maar je kunt wel 1:1 progressie meten tov een eerdere test die je in exact dezelfde omstandigheden hebt uitgevoerd.
Precies. Ik ben niet eens per se geïnteresseerd in de absolute waarde vwb Fatmax en Vo2max, als het maar consistent is. Mijn powermeter is ook niet 100% correct, maar als het goed is wel consistent.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:16

[Afbeelding]

To be continued...
Heel vet! Bijna too good to be true voor dit bedrag. Ik ben ook van plan om er nu een aan te schaffen. Laat maar weten hoe die bevalt bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:16

Fisico

by Fabian

Ik heb altijd begrepen dat de afwijking tov het eigen apparaat was. Dus dat de powermeter altijd binnen een bepaald % van zijn eigen metingen correct is. Niet dat de getoonde waarde afwijkt binnen een bepaalde marge van een objectief getal.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Fisico schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:39:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat de afwijking tov het eigen apparaat was. Dus dat de powermeter altijd binnen een bepaald % van zijn eigen metingen correct is. Niet dat de getoonde waarde afwijkt binnen een bepaalde marge van een objectief getal.
Als ik reviews van powermeters zie van bijv. DC Rainmaker dan lijken de meeste ook wel redelijk consensus te hebben wat betreft de absolute waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7m6tD-iw2pMi1j6cOHUBaMefy4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Cn4VkOzHGSrmAgk1b1yhoHMf.png?f=user_large

Ik heb sinds een paar dagen een enkelzijdige powermeter geinstalleerd. Een 4iii precision 3+. En netjes gekoppeld aan mijn garmin forerunner 965. Alles lijkt prima te werken. Nu toont garmin in de connect zowel links als recht power. Uiteraard is de gemeten power rechts 0, hoewel niet onjuist wel storend. Kan ik dit ergens uitzetten? Ik kan het nergens in de instellingen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 21-09 16:17

derx666

mecker ende blaet

Webgnome schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:43:
In het dorpje Wittem (vlakbij Gulpen) heb je een hele grote gratis parkeerplaats. Meestal zet ik hem daar neer als ik in het zuiden ga fietsen, als ik niet vanuit m'n schoonvader in Stein vertrek.

Evt. kun je ook de parkeerplaats bij stadion de Geusselt in Maastricht pakken of de McDonalds langs de A2 bij Gronsveld als je bv Belgie in wil.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
sapphire schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:23:
2 nieuwe bidons gekocht, 86 gram lichter!

#marginalgains :+

En nieuwe bandenlichters maar die zijn 18 gram zwaarder :|
Als er daarmee 86ml extra water in past ben je niks opgeschoten ;)

Als je echt een grammenjager bent, kan je volgens mij het beste Garmin Pay op je telefoon hebben, zo min mogelijk bij hebben en eten/drinken onderweg kopen.
Aangezien ze tegenwoordig bij elke supermarkt en drogist ook energierepen gels etc verkopen ;)

Ik ga voor de rit altijd even schijten, dan heb ik ook het gevoel dat ik lekker wat gewicht kwijt ben :P

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:15:
[...]

Als er daarmee 86ml extra water in past ben je niks opgeschoten ;)

Als je echt een grammenjager bent, kan je volgens mij het beste Garmin Pay op je telefoon hebben, zo min mogelijk bij hebben en eten/drinken onderweg kopen.
Aangezien ze tegenwoordig bij elke supermarkt en drogist ook energierepen gels etc verkopen ;)

Ik ga voor de rit altijd even schijten, dan heb ik ook het gevoel dat ik lekker wat gewicht kwijt ben :P
Ja maar dan moet er een slotje mee en dat weegt weer wat!!!!!

Maar nee die 86gram maakt me weinig uit, stond in de keuken met die bidons in de hand en naast de weegschaal dus ik was nieuwsgierig :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
sapphire schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:29:
[...]

Ja maar dan moet er een slotje mee en dat weegt weer wat!!!!!

Maar nee die 86gram maakt me weinig uit, stond in de keuken met die bidons in de hand en naast de weegschaal dus ik was nieuwsgierig :)
Fiets aan de hand meenemen? Zal vast iemand opkijken maar ik denk dat je niet snel weggestuurd wordt.

---------------

Pagina: 1 ... 649 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).