Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 646 647 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:15
offtopic:
De helm discussie is inderdaad nog nooit gevoerd in dit topic oOo

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:13
Webgnome schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:57:
offtopic:
Blijkbaar is het nog steeds nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:43
Webgnome schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:57:
offtopic:
We stoppen als we een winnaar hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@Frenz64 Over een auto heen springen...ehmm nog nooit gedaan en gaat waarschijnlijk ook niet lukken of het moet een lage sportauto moeten zijn waar ik op de motorkap kan springen en de andere kant er weer af.

Wel goede remmen en gezonde dosis aan anticiperen, zoals ik eerder schreef sta ik al stil wetende dat de bestuurder van een motorvoertuig niet zit op te letten. Laatst slaat er ééntje rechtsaf over het fietspad heen en komt van achter mij.

Van rechts staat al een auto te wachten om de weg op te rijden en toch slaat de bestuurder af. Omdat ik al in de auto had gekeken omdat het knipperlicht aanstond en ik geen hoofdbeweging zag gingen de handjes al op de remhendels.

En ja, kruist mij en slaat af en ik sta bijna meteen stil omdat ik de snelheid al wat had laten zakken. De wachtende automobilist en ik keken elkaar in ongeloof aan van de dommigheid van de andere bestuurder.

Als je in de stad rijdt met de auto is de informatie ongeveer 60% wat je direct ziet, de andere 40% haal je het gedrag van andere weggebruikers die op jou en anderen reageren en ook reflecties in ruiten van huizen, als die er zijn, geven veel informatie van wat er verderop aankomt.

Ik zat te kijken naar een radar, opdat ik verkeer van achteren op al op de fietscomputer zie. Echter de kans bestaat, dat je er teveel op gaat vertrouwen en dus vaak niet meer achterom kijkt of er verkeer aankomt. Je verlegt dan vertrouwen van je eigen waarnemingen naar een technische oplossing die niet feilloos is.

@wisselwerking ....er zijn geen winnaars, alleen verliezers in gradaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:38
wisselwerking schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:49:
[...]

We stoppen als we een winnaar hebben :+
Uiteindelijk bepaalt Darwin gelukkig de winnaar :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 22:15
Ik draag wel een helm. Ondanks dat ik weet dat ik in de handbike daar helemaal niks aan heb als ik in overleg ga met een auto :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:17:
[...]
Uiteindelijk bepaalt Darwin gelukkig de winnaar :-).
Is toch mooi, zeker als ik een donorcodicil heb ingevuld....ik krijg hier toch wel een beetje een "Soylent Green" gevoel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:52

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

KW25 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:09:
Er wordt tegenwoordig alleen nog maar gereden in aerosuits.
Die aerosuits zijn echt afzichtelijk lelijk :X

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Shadow_Agent schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:21:
[...]

Ik vind het - mits goed gedaan - juist super strak.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12

mvds

Totally awesome!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZFJooGWcm230E4GMAsuBPrqO1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cApdmsQLzkVbweveQTwk9UB.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is het al New Bike Day +1 maar ach... Toch maar een fotootje van mijn nieuwe aanwinst. Het is dus de Giant Defy Advanced Pro 0 (2024) geworden na best wel een lange zoektocht. GIsteren een rit van 30km gedaan en vandaag eentje van 40km en beiden vrijwel zonder pijntjes (aan polsen, rug, voeten, enz) dus deze geometrie lijkt goed bij mij te passen.

Hopelijk kan ik nu mijn kilometers met plezier afleggen, ipv met (veel) pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Meteen ook een vraagje; Ik heb nu een Garmin Varia onder mijn zadel hangen en er is vrijwel geen ruimte voor een tasje nu. Ik kan ook de Varia niet echt ergens anders hangen, omdat die dan door de rondingen en bochten van mijn zadelpin niet recht naar achteren kijkt. Is hier iets voor te bedenken? Zijn er houders waarmee ik de Varia op zadelhoogte kan hangen bijv en erachter een tasje kwijt kan ofzo? Of tasjes met een bevestigingsmogelijkheid voor een Varia?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:29

Kluus

Gang is alles

wibblemoo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Blijkbaar is het nog steeds nodig.
Denk je? Nodig misschien wel ja, eigenlijk, maar wat levert het op? Telkens maken we ons met zijn allen gruwelijk druk en hoor je uiteindelijk niets meer van de persoon in kwestie.

En ja, ik heb me ook mee druk gemaakt bij de eerdere “discussies”, maar deze keer laat ik het eens rustig aan me voorbij gaan verder. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 31-05-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:51

Reginas

Queen of Core Stability

Is er iemand hier die regelmatig in regio Den Bosch/Schijndel rijdt en een route voor mij zou willen nakijken?
Ik heb iets gebouwd in Komoot, maar ik merk dat ik de kennis mis om te beoordelen of het daadwerkelijk lekker te fietsen is.

Ik hoor het héél graag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Reginas schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:41:
Is er iemand hier die regelmatig in regio Den Bosch/Schijndel rijdt en een route voor mij zou willen nakijken?
Ik heb iets gebouwd in Komoot, maar ik merk dat ik de kennis mis om te beoordelen of het daadwerkelijk lekker te fietsen is.

Ja die hoek ken ik wel redelijk denk ik, kom maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik rijd alleen maar in regio Den Bosch :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
mvds schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:46:
Meteen ook een vraagje; Ik heb nu een Garmin Varia onder mijn zadel hangen en er is vrijwel geen ruimte voor een tasje nu. Ik kan ook de Varia niet echt ergens anders hangen, omdat die dan door de rondingen en bochten van mijn zadelpin niet recht naar achteren kijkt. Is hier iets voor te bedenken? Zijn er houders waarmee ik de Varia op zadelhoogte kan hangen bijv en erachter een tasje kwijt kan ofzo? Of tasjes met een bevestigingsmogelijkheid voor een Varia?
Ik heb een klein gaatje gemaakt in de achterkant van het zadeltasje, schroef met carrosseriering er tussen en daar de Garmin houder op geschroefd. Zit al een paar jaar goed, op 2 fietsen.

Ik zie wel dat er nu bepaalde zadeltasjes zijn met ingebouwde mount. Of als er een lusje achter op het zadeltasje zit, kun je daar een speciale mount voor kopen.

Zeker bij kleinere maten fietsen heb je geen andere optie dan op het zadeltasje monteren (mits je dit wil, maar voor mij net zo essentieel als een helm en enkelsokken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:14
mvds schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:46:
Ik heb het zo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYdaHzcYrntJrIqWhj_H5p3vwG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlfzdYPIP8rHxNWdLoGjQ9Rt.jpg?f=fotoalbum_large

Een Garmin Varia mount van AliExpress met een nylon strap met een klik sluiting ook van AliExpress. Werkt prima.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005320509100.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:13
Kluus schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:07:
[...]

Denk je? Nodig misschien wel ja, eigenlijk, maar wat levert het op? Telkens maken we ons met zijn allen gruwelijk druk en hoor je uiteindelijk niets meer van de persoon in kwestie.

En ja, ik heb me ook mee druk gemaakt bij de eerdere “discussies”, maar deze keer laat ik het eens rustig aan me voorbij gaan verder. ;)
Nee hoor, discussie niet nodig. Van mij mogen ze zichzelf doodrijden zonder helm. Maar het moet wel gezegd worden hoe stupide het is om zonder helm er op uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

Ik heb die, die je rechts op de foto ziet. Was toen was het nog wat simpeler uitgevoerd rond 1985 schat ik. Twee keer aangehad en ik ga hem nu niet weer aantrekken omdat dan waarschijnlijk de belettering kapot gaat. Ik heb die met alleen het logo op de borst staan en geen belettering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-nV2Pfoqke0_lpgCdKf7G3jvXM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HrFRPZ5SASHQVK3DoTxpftDx.jpg?f=user_large

In die tijd had je nog nog wollen shirts en dit zat echt anders en je voel alleen door dat pakje al twee keer zo snel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
wibblemoo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:08:
[...]
Nee hoor, discussie niet nodig. Van mij mogen ze zichzelf doodrijden zonder helm. Maar het moet wel gezegd worden hoe stupide het is om zonder helm er op uit te gaan.
Als ik naar jou zou luisteren dan zou ik net zo goed de fiets aan de muur kunnen hangen. Het heeft overigens wel wat veranderd bij mij. Als er weer iemand op hun hoofd wijzt dan wijs ik terug, maar dan van het je bent gek in jouw hoofd. })

Dus als je zo'n ouwe knar tegenkomt geen helm draagt, dan is de kans groot dat ik dat dan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
[...]

Lelijk? Vind het er wel strak uitzien eigenlijk.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:51

Reginas

Queen of Core Stability

@Kluus heeft me kunnen helpen met mijn vraagstuk. Ik kan weer vooruit.
@mvds toch bedankt voor de moeite! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

esphome schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Ik heb die, die je rechts op de foto ziet. Was toen was het nog wat simpeler uitgevoerd rond 1985 schat ik. Twee keer aangehad en ik ga hem nu niet weer aantrekken omdat dan waarschijnlijk de belettering kapot gaat. Ik heb die met alleen het logo op de borst staan en geen belettering.

[Afbeelding]

In die tijd had je nog nog wollen shirts en dit zat echt anders en je voel alleen door dat pakje al twee keer zo snel. ;)
Lijkt wel ergens op… ;)
Afbeeldingslocatie: https://legendary-digital-network-assets.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2024/04/11065243/Cooper-Howard-becomes-Vault-Boy-in-blue-and-yellow-vault-tec-suit-with-thumbs-up.jpeg

Verder Rule#17!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

PeaceNlove

Deugleuter

Als we het dan toch over de regels hebben. Ik scan ze zojuist even en zoals ik het lees is het verplicht een fietsbril te dragen, maar niet verplicht de helm te dragen. Als je een helm hebt is die wel weer onderworpen aan diverse regels…
Ik zal mezelf nu overigens ff bannen uit dit topic :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
@mvds Kijk even op de onderstaande sites die aangepast Garmin mounts verlopen:
- https://buplabs.com/
- https://www.garmin.com/en-US/p/874032/
- https://www.amazon.nl/s?k...21&ref=pd_sl_4i0s90kblg_b

Of het allemaal gaat passen specifiek met jouw zadeltas, is moeilijk te zeggen.
Ik heb zelf er twee van Tusita (via die Amazon link) voor mijn aero zadelpen. Het is helaas daardoor wel een beetje 'bulky'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:31
DeJaarkalender schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:17:
Sinds enkele maanden heb ik een giant defy advanced. Leuke fiets maar oh wat een afschuwelijk zadelpen systeem met die d-shape. Ondanks monteren met carbon pasta en op moment zetten met momentsleutel heeft het alsnog nogal de neiging in te zakken. Vanochtend heerlijk twee stops mogen maken bij fietsenmakers om het opnieuw vast te zetten om enigszins normaal thuis te komen (laatste tien km standje kinderfiets...) .
Iemand misschien nog life hack om het wel goed vast te zetten? Op dit punt maakt het mij niet eens meer uit of het lelijk is met bijv een extra klem, als het maar werkt.
Ik ga ook even achter garantie aan maar met een elfstedentocht in aantocht is het de vraag of dat op tijd is
Ik heb meerdere keren gelezen over het inspuiten van de zadelpen met haarlak of blanke lak. Geeft net iets dikte.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 10:01
Swedish_Chef schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:39:
[...]

Ik heb meerdere keren gelezen over het inspuiten van de zadelpen met haarlak of blanke lak. Geeft net iets dikte.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Wrapfolie eromheen schijnt ook te werken heb ik gelezen(geeft je net wat meer dikte) , ik had hetzelfde probleem maar enkel carbon pasta was gelukkig voldoende bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:12
Meerdere malen blanke lak gebruikt, werkte hier altijd prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:32
Haarlak werkt prima idd.
Of als het echt te ruim is stukje van frisdrankblikje ertussen. (1 keer nodig gehad bij velobuild frame, dus dan heb je niet echt winkel waar je voor service kan langsgaan)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:50
Zoals gezegd vandaag wat verder gefietst dan de afgelopen tijd. 42,5km in 1 uur en 18 minuten. Ging erg goed, mooie route uitgekozen gelukkig, 3 stoplichten en 1 voorrangskruispunt dus dat is toch wel fijn van landelijk wonen.

Merkte wel dat ik eigenlijk aan 1 bidon precies genoeg had, maar het hield niet over. Denk dat ik zelf ook wel meer zweet dan gemiddeld dus maar even shoppen voor een 2e bidon(houder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Als je nu een 500ml bidon hebt, kan je ook een 750ml bidon nemen. Dan heb je misschien wel genoeg aan eentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:50
mvds schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:28:
Als je nu een 500ml bidon hebt, kan je ook een 750ml bidon nemen. Dan heb je misschien wel genoeg aan eentje
Heb er al een van 750 :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 22:47

derx666

mecker ende blaet

Dan kun je er ook een van 950/1L pakken :D

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Bidons zijn er met verschillende capaciteiten. Naar gelang hoelang ik denk te fietsen kan ik kiezen uit twee 650ml of één 850ml. Wat ik wel fijn vind is een zachte tuit die ook te vervangen/reinigen is en een dop er overheen, zodat er geen vuil op de drinktuit komt.

Om het waterverbruik in het begin te verminderen doe ik als volgt. Tijdens het omkleden en schoenen aantrekken drink ik steeds een kopje water. Zo heb ik al een kleine voorraadje intern en dat hoeft dan ook niet meer in de bidon(s) mee.

Straks met de warme dagen neem ik waarschijnlijk nog een 8000ml erbij en dan kom ik met 16 liter zeker drie uur mee toe.

Ik weeg mij altijd voor de rit en na de rit om zien hoeveel vocht ik kwijt ben geraakt en weet ik ook hoeveel ik zeker moet drinken om dit aan te vullen.

[ Voor 0% gewijzigd door esphome op 01-06-2025 19:23 . Reden: Inhoud van de bidon aangepast. ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Met 16 liter zou ik het ook wel redden ja :P ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:08
esphome schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:37:

Ik weeg mij altijd voor de rit en na de rit om zien hoeveel vocht ik kwijt ben geraakt en weet ik ook hoeveel ik zeker moet drinken om dit aan te vullen.
Let er op dat je vochtverlies door zweet niet alleen met water moet aanvullen. Je verliest ook zouten en mineralen door het zweten, het is verstandig die ook aan te vullen.

WoT stats

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:44
mvds schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:56:
Met 16 liter zou ik het ook wel redden ja :P ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yu_QNI5aT0zFSgIsPTjlyzQJT2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tWA4rWtqKZbod3BHBOqN5qLi.jpg?f=user_large

Misschien zoiets voor @esphome om aan de 16 liter te komen, lost meteen een ander “probleem” op >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik heb heb de bidon inhoud aangepast in mijn vorige posting om aan die genoemde 16 liter te komen. Dat wordt wijdbeens fietsen vanaf nu. ;)

@ElPaco Als ik lang heb gefiets en het was goed warm dan neem ik daarna een kippenbouillon. Daar zit een overdaad aan zout in, een warme drank werkt dan ook beter dan koud. Daarna rustig het verlies aanvullen.

[ Voor 44% gewijzigd door esphome op 01-06-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 22:47

derx666

mecker ende blaet

esphome schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:25:
Ik heb heb de bidon inhoud aangepast in mijn vorige posting om aan die genoemde 16 liter te komen. Dat wordt wijdbeens fietsen vanaf nu. ;)

@ElPaco Als ik lang heb gefiets en het was goed warm dan neem ik daarna een kippenbouillon. Daar zit een overdaad aan zout in, een warme drank werkt dan ook beter dan koud. Daarna rustig het verlies aanvullen.
Een flinke Camelback rugzak werkt makkeljiker denk ik ;)

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51

sapphire

Die-hard pruts0r

derx666 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:43:
[...]

Een flinke Camelback rugzak werkt makkeljiker denk ik ;)
Rule #32 !

Toevallig vandaag the Rules doorgestuurd naar mijn zwager nu die een ‘echte’ fiets heeft.

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
sapphire schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Rule #32 !

Toevallig vandaag the Rules doorgestuurd naar mijn zwager nu die een ‘echte’ fiets heeft.
Ik ben fan van de regels, maar regels zijn er om gebroken te worden. Ik fiets sinds begin dit jaar met 2L, kan ik m’n duurritjes van 4 uur doen zonder te stoppen, ideaal - zeker in de winter als veel cafétjes dicht zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykWM6Aeym24FeqPRS1WJcZefi4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvQVNy7HHcHkmJXs0fzA9NQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:25
Shadow_Agent schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:23:
... en zoals velen hier zeggen: dat je al 30 jaar niet gevallen bent zegt niets.
Mijn schoonvader op zijn e-bike: al 60 jaar niks! Schiet met zijn wiel langs het asfalt, en heeft nu een plaatje titanium ingebouwd boven zijn oog. Oh en hij heeft nu ook een helm.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ook al ben je al geholpen, ik ben toch benieuwd wat je dan wel gemaakt hebt :P

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:43
Requiem19 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:14:
[...]

Ik ben fan van de regels, maar regels zijn er om gebroken te worden. Ik fiets sinds begin dit jaar met 2L, kan ik m’n duurritjes van 4 uur doen zonder te stoppen, ideaal - zeker in de winter als veel cafétjes dicht zijn.

[Afbeelding]
Regel #5 is een regel die niet gebroken mag worden. Nooit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:20
esphome schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:22:
[...]

Als ik naar jou zou luisteren dan zou ik net zo goed de fiets aan de muur kunnen hangen. Het heeft overigens wel wat veranderd bij mij. Als er weer iemand op hun hoofd wijzt dan wijs ik terug, maar dan van het je bent gek in jouw hoofd. })

Dus als je zo'n ouwe knar tegenkomt geen helm draagt, dan is de kans groot dat ik dat dan ben.
Ik snap mensen niet die zonder helm racefietsen. Kleine moeite en het kan heel veel verschil maken als je een keer in een situatie komt waar je liever niet in komt. Je kan nog zo goed sturen , je hebt het gedrag van andere weggebruikers niet in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:34
Ik heb sinds eind zomer vorig jaar last van m'n voeten tijdens het fietsen, pijn onder de bal van de voet. Soms brandend, soms voelt het alsof ik op een steen trap, soms voelt het als een "blauwe plek". Het was in de winter min of meer onder controle maar recent ging het op een lange tocht weer helemaal mis. Heb er twee dagen later nog steeds last van.

Ik ben al bij een (goed aangeschreven) fysio/bikefitter geweest, maar die heeft het nog niet kunnen oplossen. Hij heeft een klein beetje de afstelling aangepast, heeft me ruimere schoenen laten kopen en heeft me gebiomized carbon zooltjes verkocht. Met die laatste ben ik niet zo blij want daarmee lijkt het (veel) erger dan met gewone slappe zooltjes. Het lijkt een kwestie van druk op het verkeerde punt te zijn, en de slappe zooltjes lijken de druk beter te verdelen, maar ook daarmee kan ik niet onbeperkt fietsen. Met name steile klimmen waar je veel kracht moet zetten lijken een probleem.

Heeft er iemand hier misschien nog een goed idee/tip? Ik zit zelf te denken aan de cleats veel verder naar achteren met zo'n "mid foot cycling" adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
Het zou kunnen dat de schoenplaatjes iets naar achteren geplaatst moeten worden. In principe moet het midden van de bal van de voet in het verlengde van de pedaalas liggen (zoals hier). Inlegzooltjes kunnen bepaalde drukpunten verlichten, maar dan moet je wel weten waar en hoe je deze moet corrigeren. Is er misschien een scan gemaakt van je voeten? Hiermee kunnen ze weergeven de drukverhoudingen. Een (sport-) podotherapeut kan dat voor je opmeten. De pijn kan nl. ook tussen de tenen en de bal van de voet ontstaan. Dit is ook iets wat met een inlegzool kan worden gecorrigeerd. Het heeft dan geen nut (dure) inlegzolen te kopen als je niet weet waar de oorzaak ligt. Bij mij persoonlijk werden die drukpunten opgeheven door inlegzolen met een hogere boog, waardoor er minder druk op de voorvoet kwam te staan.
Noteer de huidige stand van de schoenplaatjes (de streepjes aan de onderzijde van de schoen) en zet ze eens verder naar achteren. Je hebt al bredere schoenen, dus lijkt dat in ieder geval niet meer het probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:07
Tom-Z schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:13:
Ik ben al bij een (goed aangeschreven) fysio/bikefitter geweest, maar die heeft het nog niet kunnen oplossen.
Welke?

En heb je het bij hem gemeld dat je nog steeds het probleem hebt?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:34
mhr-zip schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:34:
[...]

Welke?

En heb je het bij hem gemeld dat je nog steeds het probleem hebt?
Ik wil dat hier niet noemen. Het proces loopt nog, maar het wordt inmiddels de vierde keer dat ik terug ga, dus ik wilde graag een second opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:52
Tom-Z schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:13:
Heeft er iemand hier misschien nog een goed idee/tip? Ik zit zelf te denken aan de cleats veel verder naar achteren met zo'n "mid foot cycling" adapter.
Goed leren trappen :+ (zowel duwen als trekken aan je pedalen; haal je de helft van de tijd de druk van de onderkant van je voet).

En dit lijkt me niet iets dat een bikefitter op kan lossen verder? Lijkt me weinig te maken te hebben met je positie, maar puur dat je (voet) niet tegen de druk kan. Zenuw?
Ofja, qua positie kan je het oplossing door de schoenplaatjes op je had te positioneren en daarmee de druk (kracht) te zetten ipv met de bal van je voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Blijft er dan meer zweet achter die niet kan verdampen, dit omdat de waterzak dat tegenhoudt?

Er is hier een speciaal punt waar fietsers en wandelaars drinkwater kunnen pakken. Als dat op meer plekken het geval is dan zou er dat POI kunnen zijn op de kaarten.....is er al:

https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

https://drinkwaterkaart.nl/app-en-gpx-downloaden/

Veel drinkplezier ermee. Hips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:36
[...]

[Afbeelding]
4 uur fietsen zonder te stoppen is natuurlijk wel nodeloos fanatiek hè.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
henri86 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:10:
[...]

Goed leren trappen :+ (zowel duwen als trekken aan je pedalen; haal je de helft van de tijd de druk van de onderkant van je voet).
Myth... goed trappen is zeker belangrijk maar actief trekken aan de pedalen? Meh.
Actief je pedaal omhoog trekken is een van de grootste mythes waarvan amateurs denken dat het hen helpt. Maar uit onderzoek blijkt dat amateurs zich beter kunnen focussen op de overgangen rond 12 en 6 uur, zodat ze zeker zijn dat ze hun kracht in de juiste richting leveren.
https://join.cc/nl/cyclin...-de-perfecte-trapbeweging

Mijn advies zou zijn om eens naar een podotherapeut te gaan. Neem vooral ook je fietsschoenen mee.

---------------

Pagina: 1 ... 646 647 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).