Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 645 646 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01
Blik1984 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:06:
Iemand ervaring met restwaarde van een fiets? Komende week mag ik "New Bike Day" vieren, en wordt mijn oude fiets overbodig. In principe heb ik 2 opties voor die fiets:

1. Dit wordt de nieuwe binnenfiets voor Zwiften
2. Verkopen en voor de opbrengst een Zwift Ride fiets kopen.

Optie 2 klinkt mij als muziek in de oren, maar wat zou een fiets uit 2011, Felt F75, alu-frame, standaard wielen, triple 10sp, shimano 105, verder in prima staat qua schakelen e.d. ongeveer op kunnen brengen? Is daar iets van een pijl op te trekken? Ik wil er namelijk niet teveel op bijleggen.
Ik denk niet dat je daar meer dan 200 - 300 euro voor krijgt. Simpelweg is er geen vraag meer naar. Voor iets meer heb je al een (oud) carbon frame. Voor nog iets meer heb je ook minstens disc brakes.

Zoiets moet je gewoon (indien ruimte het toelaat) bewaren als winterfiets of gebruiken voor zwift.

[ Voor 5% gewijzigd door Biohazzard21 op 26-05-2025 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:23
Iemand ervaring met restwaarde van een fiets? Komende week mag ik "New Bike Day" vieren, en wordt mijn oude fiets overbodig. In principe heb ik 2 opties voor die fiets:

Optie 2 klinkt mij als muziek in de oren, maar wat zou een fiets uit 2011, Felt F75, alu-frame, standaard wielen, triple 10sp, shimano 105, verder in prima staat qua schakelen e.d. ongeveer op kunnen brengen? Is daar iets van een pijl op te trekken? Ik wil er namelijk niet teveel op bijleggen.
Optie 3: indien je nog wel eens met de tent op vakantie gaat: hang deze fiets lekker ergens in de schuur, zodat die voor gezinsreizen/-trips gebruikt kan worden, en je je niet teveel zorgen hoeft te maken of je fiets gejat is wanneer je hem even alleen laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:53

Ik zie er wat jongere op staan met een compact. Een triple zal niet zo veel meer opbrengen; zou gokken op 150 euro in het handje max. (Dus vraagprijs ca 200 of zo)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59
Als je de ruimte hebt is een 2e fiets als reserve wel een aanrader. Er komt altijd een moment dat er iets is met je fiets en deze langere tijd uit de running is. En dan kan ie tegelijkertijd ook prima voor de Tacx gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:18
Hielko schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:58:
Als je de ruimte hebt is een 2e fiets als reserve wel een aanrader. Er komt altijd een moment dat er iets is met je fiets en deze langere tijd uit de running is. En dan kan ie tegelijkertijd ook prima voor de Tacx gebruikt worden.
Dat is op zich wel een terechte. Dat zou dan in principe bij optie 1 passen, dan komt die op zolder te staan op de Tacx, en dan kan die eventueel nog een keer naar buiten indien dat nodig is.

Als ik zo de reacties lees is dat ook wel de optie die ik prefereer, als ik er inderdaad maar 200 euro voor ga krijgen. Een Zwift the ride frame kost 800 euro, en ik ga geen 600 euro bijleggen daarvoor. Dan gebruik ik liever mijn huidige fiets

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
guapper schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Optie 3: indien je nog wel eens met de tent op vakantie gaat: hang deze fiets lekker ergens in de schuur, zodat die voor gezinsreizen/-trips gebruikt kan worden, en je je niet teveel zorgen hoeft te maken of je fiets gejat is wanneer je hem even alleen laat.
Ik ga mijn mooie nieuwe fietsje toch niet thuislaten om dan op vakantie over de mooiste cols te fietsen op mijn oude gare bakkie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Blik1984 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:12:
[...]

Dat is op zich wel een terechte. Dat zou dan in principe bij optie 1 passen, dan komt die op zolder te staan op de Tacx, en dan kan die eventueel nog een keer naar buiten indien dat nodig is.

Als ik zo de reacties lees is dat ook wel de optie die ik prefereer, als ik er inderdaad maar 200 euro voor ga krijgen. Een Zwift the ride frame kost 800 euro, en ik ga geen 600 euro bijleggen daarvoor. Dan gebruik ik liever mijn huidige fiets
Ik denk dat 200 nog wel rooskleurig is, ik heb mijn eigen triple10 / 105 (ook bj2011) via marktplaats gekocht in 2017 en toen heb ik er 275 voor betaald, en in die 8 jaar tijd is er alweer veel nieuws bijgekomen.
Ik rij er nog altijd prima op, en gebruik hem voor zwift, woon-werk en voor vakantieritjes.
Dus als je de ruimte hebt dan zou ik hem houden idd.

N+1 is altijd het beste :*)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
N+1 gaat het worden, fiets voldoet prima als Zwift fiets en kan op zolder in de hoek blijven staan.

Dank weer voor de adviezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:22

derx666

mecker ende blaet

Ik vind dat ERG mode op de indoor trainer best wel redelijk overeenkomt met bergop fietsen. Voor mij zit het verschil in vlak en bergop dat je bergop eigenlijk geen enkel moment rust in je pedaalslag hebt zitten. Je moet continu doorgaan anders is het klaar. Datzelfde gevoel heb ik in ERG ook, als je daar ook maar even in de pedaalslag nalaat dan wordt het lastig. Nu zit er wel verschil in of je zelf een grote gearing of kleine gearing fietst tijdens ERG. In kleine gearing (34-25 of kleiner) dan is dat effect erger dan als je een 52-14 trapt. Bij 52-14 is de vliegwiel snelheid een stuk hoger, en is het lastiger voor de trainer om dat te controleren, niet onmogelijk maar lastiger dan met een lage vliegwiel snelheid. Je blijft in de kleine gearing + ERG dus continu een hoge weerstand op je pedalen houden, als je de ERG natuurlijk hoog genoeg zet om je klim vermogen te simuleren.

Verder vind ik de klim vanuit Heimbach naar de Mariawald Abtei wel lekker. Begin iets van 8-9% en vrij snel rond de 6-7% gemiddeld. Is wel maar iets van 15-20 minuten. Als je boven rechtsaf terug richting de stuwdam gaat kun je nog iets verder doorklikken. In totaal zal het misschien iets van 25 minuten zijn ofzo op 3wkg.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17

PeaceNlove

Deugleuter

@derx666 heb zelf geen indoor trainer, dus vroeg me altijd al af waarom je daar dan toch een derailleur en cassette op zou willen hebben, maar met jouw uitleg snap ik hem eindelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

PeaceNlove schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:32:
@derx666 heb zelf geen indoor trainer, dus vroeg me altijd al af waarom je daar dan toch een derailleur en cassette op zou willen hebben, maar met jouw uitleg snap ik hem eindelijk :)
In principe kun je tegenwoordig met een fatsoenlijke direct drive trainer best uit de voeten zonder cassette.

Zwift biedt het zelfs aan als een optie. De Zwift Cog, met virtual shifting. Hiermee geef je mbv een bluetooth "controller" (gewoon 2 knopjes) Zwift de opdracht om de trainer meer (of minder) weerstand te laten geven. Het zal technisch iets complexer zijn, maar in a nutshell klopt dit aardig :) Hiermee creeer je eigenlijk de illusie van versnellingen zonder dat je eigenlijk schakelt.

Als je alleen maar trainingen doet in ERG mode (de trainer houdt dan een aangegeven wattage vast), dan heb je helemaal geen versnelling nodig, zolang de trainer maar genoeg weerstand kan genereren om een bepaald wattage te trappen.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:23
Blik1984 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Ik ga mijn mooie nieuwe fietsje toch niet thuislaten om dan op vakantie over de mooiste cols te fietsen op mijn oude gare bakkie :D
Dat zou ook mijn 1e keuze zijn, maar ik weet ook dat ik dan niet heel veel van de vakantie ga genieten. Ik wil de meeste tijd lekker met mijn gezin op stap, zonder me al te veel zorgen te hoeven maken. Fietsen is dan bijzaak; leuk dat het kan.
Ik heb helaas al dikke stress als mijn oude fiets achter op de drager staat en we gaan ergens parkeren voor een sanitaire stop of om te eten..
Het wordt waarschijnlijk niet veel beter als ik een nieuwe fiets op de camping aan een boom moet vast zetten, wanneer we er een dagje er op uit trekken. Geen idee of de camping van dienst een goede stalling heeft. (Misschien toch eens informeren.)

Maar ff iets anders: mijn oudje is voorzien van een tripple. Met als kleinste verzet 30 voor tegen 28 achter. Ga ik beter kijken naar een andere cassette voor een vakantie in de bergen?

<Knip>
Lang verhaal kort, 20 jaar geleden dat k in de bergen gefietst heb: welke cassette gaat er mee op vakantie?

[ Voor 31% gewijzigd door guapper op 27-05-2025 00:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Als je oude fiets een gaar bakkie is, heb je te laat N+1 gedaan O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Als je oude fiets een gaar bakkie is, heb je te laat N+1 gedaan O-)
Mijn ouwe fiets is dan wel oud, maar gaar is gewoon achterstallig onderhoud. Ik ben er vorige maand prima de Keutenberg en gulpenerberg mee opgetuft. Zolang alle fietsen behorende bij N maar startklaar in je garage of schuur staan :P

Wat ik ook merk is dat je uiteindelijk over alle fietsen behorende bij N ongeveer evenveel onderhoud nodig hebt, de slijtage wordt immers verdeeld over meerdere fietsen dus voor je gevoel doe je veel langer met kettingen, banden etc.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
PeaceNlove schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:32:
Als je een wheelon trainer zou hebben, zit er zelfs nog een wiel in, dat als een natuurlijk vliegwiel werkt :+

En ook het slippen is net echt :X
En...! Je kunt dan dus een echte lekke band rijden.... -O-

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Mistraller schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:37:
[...]

Mijn ouwe fiets is dan wel oud, maar gaar is gewoon achterstallig onderhoud.
Gaar is misschien niet het juiste woord, vorige week nog een ruim PR gereden op de Amerongseberg met deze fiets. Hard rijden lukt nog steeds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:14
derx666 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:03:
[...]

In principe kun je tegenwoordig met een fatsoenlijke direct drive trainer best uit de voeten zonder cassette.

Zwift biedt het zelfs aan als een optie. De Zwift Cog, met virtual shifting. Hiermee geef je mbv een bluetooth "controller" (gewoon 2 knopjes) Zwift de opdracht om de trainer meer (of minder) weerstand te laten geven. Het zal technisch iets complexer zijn, maar in a nutshell klopt dit aardig :) Hiermee creeer je eigenlijk de illusie van versnellingen zonder dat je eigenlijk schakelt.

Als je alleen maar trainingen doet in ERG mode (de trainer houdt dan een aangegeven wattage vast), dan heb je helemaal geen versnelling nodig, zolang de trainer maar genoeg weerstand kan genereren om een bepaald wattage te trappen.
Ik heb een indoorbike met een zwift cog en voor ERG trainingen, die ik veel doe is het ideaal. Want als je dan toch ineens harder gaat trappen dan schakelt hij hem gewoon op zodat het vermogen nog steeds hetzelfde blijft. Opzicht een ideaal systeem en je hebt als je los in zwift fietst voldoende versnellingen om prima uit de voeten te kunnen.

De nieuwe versie is wel beter die kun je zelf nog een klein beetje bijstellen zodat hij helemaal recht op je ketting zit. Bij mijn racefiets loopt hij net niet helemaal lekker. Mijn TT heeft geen problemen.

Over weerstand gesproken, dit weekend had ik wel karakter training met 2 uur over een dijk langs de Merwede tegen wind in fietsen. Voordeel is daarna dan wel weer dat je op snelheid terug naar huis mag.
Dat maakte de staart van die 100k toch nog enigsinds aangenaam

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:12
Hier ook mijn oude racefiets als vaste binnen fiets. Ook nagedacht over de zwift bike maar toch van afgezien. Als mijn huidige racefiets kapot gaat dan heb ik de oude nog ten tijden van reparatie.

Heb enkel virtual shifting erop zodat mijn ketting op 1 positie kan blijven (degene die het meest stil is). Er is iets goed mis met het schakelen maar heb nog geen zin om hiermee naar de garage te gaan en alles werkt wel gewoon. Daarnaast is virtueel shiften gewoon fijn. Behalve bij sprinten want daar mis ik gewoon het manueel shiften. Wellicht is het wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:42
derx666 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:44:

Verder vind ik de klim vanuit Heimbach naar de Mariawald Abtei wel lekker. Begin iets van 8-9% en vrij snel rond de 6-7% gemiddeld. Is wel maar iets van 15-20 minuten. Als je boven rechtsaf terug richting de stuwdam gaat kun je nog iets verder doorklikken. In totaal zal het misschien iets van 25 minuten zijn ofzo op 3wkg.
Dat is ook wel een erg mooie omgeving! Welk segment bedoel je specifiek; “Mariawald bis ganz oben”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

RR46 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:27:
[...]

Dat is ook wel een erg mooie omgeving! Welk segment bedoel je specifiek; “Mariawald bis ganz oben”?
Je hebt Mariawald Full Climb: https://www.strava.com/segments/9588568
Die is op 3wkg ong 20min

En dan iets langer, maar wel met stukken vlak erin: Heimbach to Kermeter Summit
https://www.strava.com/segments/15492193

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:00
Mogelijk ga ik dit jaar een nieuwe build doen en ik ben al een beetje aan het rondneuzen over wat ik eventueel dan anders zou willen tov mijn huidige setup. Qua looks ziet een 1x op een racefiets er soms best cool uit, afhankelijk van welk blad er dan gebruikt wordt maar dit levert ook wat "beperkingen" op omdat je dan qua cassette een stuk groter moet dan de reguliere die je gebruikt bij een 2x setup. De stapjes worden wat groter.

Nu is het zo dat in ons kikkerlandje heel veel ritten gereden worden die doorgaans relatief vlak zijn. Ik rij nu met een 48/35 2x setup en achter een 10-33 cassette. Voor een 1x zou ik dan minstens wel een 48 willen behouden omdat een te klein blad dan weer uit verhouding raakt met de fiets. Voor een gravelbike of MTB is dat niet zo'n probleem maar voor een wegfiets is het wat karig :) Het hoeft ook geen Mads Pedersen setup te worden die een 56 blad gebruikt met een 10-46 cassette.

Bij SRAM, dat wordt het sowieso, hebben ze een paar opties voor een 1x waarbij de Rival 1 het meest interessant is qua prijs en ook looks (vooral zwart). Echter als ik ga zoeken dan kan ik deze alleen in een wide DUB variant vinden. Dit waarschijnlijk omdat het op MTB gebruikt wordt of in gravelbike frames waar meer tireclearance nodig is en er dus een wide dub gebruikt wordt. De bevestiging is dat de as van de crankset vastzit aan de nondrive side en de driveside dus een directmount heeft voor het kettingblad.

Nu zat ik te denken: kan ik dan niet van een normale Rival crankset, die ook de as aan de nondrive heeft zitten, dit deel gebruiken en dan aansluiten op de driveside van de Rival 1. Dan heb ik de directmount optie beschikbaar met een volledige Rival crank en hoef ik niet direct hele dure andere varianten te kopen.

Dan zou het dus deze driveside worden van de Rival 1:
Afbeeldingslocatie: https://www.bike-components.de/assets/p/i/640x480/3cbcef8b226a4d76.avif

Met de nondrive van de normale Rival:
Afbeeldingslocatie: https://www.bike-components.de/assets/p/i/640x480/15cadb28fb6e3d15.avif

Dat is geen hele gekke gedachte toch?

Dit kan dan uiteindelijk gecombineerd worden met bijv een blad als dit:
Afbeeldingslocatie: https://r2-bike.com/media/image/product/186513/lg/garbaruk-kettenblatt-1-fach-narrow-wide-sram-8-schrauben-aero.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
orange.x schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:37:
Mogelijk ga ik dit jaar een nieuwe build doen en ik ben al een beetje aan het rondneuzen over wat ik eventueel dan anders zou willen tov mijn huidige setup. Qua looks ziet een 1x op een racefiets er soms best cool uit, afhankelijk van welk blad er dan gebruikt wordt maar dit levert ook wat "beperkingen" op omdat je dan qua cassette een stuk groter moet dan de reguliere die je gebruikt bij een 2x setup. De stapjes worden wat groter.

Nu is het zo dat in ons kikkerlandje heel veel ritten gereden worden die doorgaans relatief vlak zijn. Ik rij nu met een 48/35 2x setup en achter een 10-33 cassette. Voor een 1x zou ik dan minstens wel een 48 willen behouden omdat een te klein blad dan weer uit verhouding raakt met de fiets. Voor een gravelbike of MTB is dat niet zo'n probleem maar voor een wegfiets is het wat karig :) Het hoeft ook geen Mads Pedersen setup te worden die een 56 blad gebruikt met een 10-46 cassette.

Bij SRAM, dat wordt het sowieso, hebben ze een paar opties voor een 1x waarbij de Rival 1 het meest interessant is qua prijs en ook looks (vooral zwart). Echter als ik ga zoeken dan kan ik deze alleen in een wide DUB variant vinden. Dit waarschijnlijk omdat het op MTB gebruikt wordt of in gravelbike frames waar meer tireclearance nodig is en er dus een wide dub gebruikt wordt. De bevestiging is dat de as van de crankset vastzit aan de nondrive side en de driveside dus een directmount heeft voor het kettingblad.

Nu zat ik te denken: kan ik dan niet van een normale Rival crankset, die ook de as aan de nondrive heeft zitten, dit deel gebruiken en dan aansluiten op de driveside van de Rival 1. Dan heb ik de directmount optie beschikbaar met een volledige Rival crank en hoef ik niet direct hele dure andere varianten te kopen.

Dan zou het dus deze driveside worden van de Rival 1:
[Afbeelding]

Met de nondrive van de normale Rival:
[Afbeelding]

Dat is geen hele gekke gedachte toch?

Dit kan dan uiteindelijk gecombineerd worden met bijv een blad als dit:
[Afbeelding]
De Wide variant zorgt voor een meer gunstige kettinglijn bij een 1x set up en heeft niet veel te maken met de breedte van je bracket. Afhankelijk van je bracket, gebruik je de juiste spacers die mee geleverd worden, zodat het geheel op de juiste plek komt tov jouw bracket. Dat staat allemaal in de manual en online in het joetoep kanaal van SRAM.

Je hoeft dus niet te mixen

Een Force crankstel biedt je wel meer flexibiliteit in de toekomst. Je kunt zo switchen naar 2x door het toevoegen van een spider + 2 kettingbladen. Bij Rival kan dit niet.

Vwb de kettingblad, je zou eerst moeten kijken hoe vaak je de 35 nu wel of niet gebruikt icm jouw huidige cassette, voordat je star naar de 48 kettingblad kijkt omwille van het uiterlijk. Als je jouw binnenblad nooit gebruikt op je racer, go for it. Anders moet je toch even rekenen wat voor jou gunstiger is.

[ Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 27-05-2025 15:33 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:00
ElGreco schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:15:
[...]

De Wide variant zorgt voor een meer gunstige kettinglijn bij een 1x set up en heeft niet veel te maken met de breedte van je bracket. Afhankelijk van je bracket, gebruik je de juiste spacers die mee geleverd worden, zodat het geheel op de juiste plek komt tov jouw bracket. Dat staat allemaal in de manual en online in het joetoep kanaal van SRAM.

Je hoeft dus niet te mixen

Een Force crankstel biedt je wel meer flexibiliteit in de toekomst. Je kunt zo switchen naar 2x door het toevoegen van een spider + 2 kettingbladen. Bij Rival kan dit niet.

Vwb de kettingblad, je zou eerst moeten kijken hoe vaak je de 35 nu wel of niet gebruikt icm jouw huidige cassette, voordat je star naar de 48 kettingblad kijkt omwille van het uiterlijk. Als je jouw binnenblad nooit gebruikt op je racer, go for it. Anders moet je toch even rekenen wat voor jou gunstiger is.
Als ik een videootje bekijk dan is de spindle van de DUB Wide toch wel echt 5mm breder. Als in heb je dus meer spacers nodig, eventueel aan de driveside, om die afstand te overbruggen. Het bottombracket verandert inderdaad niet. Dat de spindle breder is heeft dus te maken hebben met de plaatsing van de tandwielen, van een 1x, tov het frame dat je dat dus inderdaad wat breder wilt hebben. Maar in principe had ik het volgens mij dus wel goed. De vraag daarna is dan alleen, red je het wel met een normale DUB + 1x kettingblad icm het frame... Het ligt dus een beetje aan combinatie van frame + gekozen 1x tandwiel waaruit blijkt of het past of niet en wat dat doet met je kettinglijn inderdaad.

Wat je zegt over die switch van 1x naar 2x met een Force tov een Rival.. Wat ik wel zie is dat zowel de Rival als de Force gebruik maakt van die directmount. Maar misschien zit ik hier dan inderdaad ook mis, maar het lijkt er dus wel op dat die rival driveside crank met directmount ook voorzien kan worden van bijvoorbeeld de Force spider.

Dit is de "spider" / tandwiel dat als vervanger geldt voor de normale Rival 1
https://r2-bike.com/SRAM-...ival-X-Sync-1-speed-black

Als je dat vergelijkt met de spider / tandwiel vervanger voor de Force dan is dat volgens mij dezelfde aansluiting:
https://r2-bike.com/SRAM-...-DUB-Direct-Mount-2-speed

[ Voor 16% gewijzigd door orange.x op 27-05-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:12
derx666 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Die is op 3wkg ong 20min

1e is mijn pr 13 minuten, 2e heb ik gek genoeg nog nooit gefietst.
Komt denk omdat die weer terug naar benden gaat, mijn rondjes gaan dan verder naar Germund.

Moet echt weer eens die kant op, te lang geleden dat ik daar gefietst heb.
Er waren jaren dat ik de eerste trein naar Maastricht/Heerlen nam en in de avond weer terug. (toen waren er nog leuke dagkaart aanbiedingen van ns)

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 27-05-2025 15:57 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
orange.x schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Als ik een videootje bekijk dan is de spindle van de DUB Wide toch wel echt 5mm breder. Als in heb je dus meer spacers nodig, eventueel aan de driveside, om die afstand te overbruggen. Dat kan inderdaad te maken hebben met de plaatsing van de tandwielen, van een 1x, tov het frame dat je dat dus inderdaad wat breder wilt hebben. Maar in principe had ik het volgens mij dus wel goed. De vraag daarna is dan alleen, red je het wel met een normale DUB + 1x kettingblad icm het frame...

Wat je zegt over die switch van 1x naar 2x met een Force tov een Rival.. Wat ik wel zie is dat zowel de Rival als de Force gebruik maakt van die directmount. Maar misschien zit ik hier dan inderdaad ook mis, maar het lijkt er dus wel op dat die rival driveside crank met directmount ook voorzien kan worden van bijvoorbeeld de Force spider.

Dit is de "spider" / tandwiel dat als vervanger geldt voor de normale Rival 1
https://r2-bike.com/SRAM-...ival-X-Sync-1-speed-black

Als je dat vergelijkt met de spider / tandwiel vervanger voor de Force dan is dat volgens mij dezelfde aansluiting:
https://r2-bike.com/SRAM-...-DUB-Direct-Mount-2-speed
Je hebt gelijk en je hebt gelijk.

1. De breedte van de as is anders (breder bij Wide inderdaad). Dit vang je op met spacers.

2. Ik zat in mijn hoofd met de andere kant op: Rival van 2x naar 1x. Dat gaat niet. Maar van 1x naar 2x, als ik naar de spiders kijk, wel.

Als je een normale as gaat gebruiken met een kleinere kettingblad (42 of kleiner), zal het los lopen (meestal :P) . Maar met de beoogde 48, zal je toch het interwebs moeten induiken om te kijken of er anderen zijn met jouw frame en jouw beoogde combi. Of zelf trial and error doen. Maar bij een mispeer, kost dit onnodig extra geld.

Kleine toevoeging: Als je van 1x Wide naar 2x (in dit geval dus met een Wide as) wilt, moet je ook een Wide voorderrie hebben.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

DDX schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:52:
[...]

1e is mijn pr 13 minuten, 2e heb ik gek genoeg nog nooit gefietst.
Komt denk omdat die weer terug naar benden gaat, mijn rondjes gaan dan verder naar Germund.

Moet echt weer eens die kant op, te lang geleden dat ik daar gefietst heb.
Er waren jaren dat ik de eerste trein naar Maastricht/Heerlen nam en in de avond weer terug. (toen waren er nog leuke dagkaart aanbiedingen van ns)
Ik doe over de eerste dus 20 minuten aan ong 3wkg (oftewel ~300w). Die 2e is inderdaad als je bovenop bent rechtsaf richting het stuwmeer naar beneden, maar gaat nog eerst een stukje omhoog. Leuke afdaling wel richting het stuwmeer. Dat stuk na het stuwmeer richting Heimbach is dan wel weer minder.

Richting Gemund, en dan bv rechtsaf richting Kesternich of Monschau is zeker ook best plezant :) Bij Kesternich heb je een 3 tal klimmen liggen die mooi uitkomen bij de Ruhrsee.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:12
derx666 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:24:
[...]

Ik doe over de eerste dus 20 minuten aan ong 3wkg (oftewel ~300w).
Mijn pr staat met 325w, iets lichter dus ;) (4.7w/kg) maar zo'n klim komt vanuit Limburg al als je stukje gefietst hebt.
Zitten in de Eifel aantal mooie klimmetjes, helaas nergens heel veel langer.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45

Kluus

Gang is alles

derx666 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Die is op 3wkg ong 20min

Nice! Mijn PR op de eerste is 16:20 minuten, tweede 22 minuten. Donderdag gaan wij weer eens die kant op! Dit wordt de route:
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2273967949

Ik zag alleen dat de aanloop naar klim 2 vanuit Simonskall afgesloten is. Heb hem er wel ingelaten om terplekke te kijken, misschien kan je daar wel fietsen anders kunnen we dat lusje eenvoudig skippen door op de hoofdweg te blijven maar dan missen we wel een klimmetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Kluus schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:56:
[...]

Nice! Mijn PR op de eerste is 16:20 minuten, tweede 22 minuten. Donderdag gaan wij weer eens die kant op! Dit wordt de route:
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2273967949

Ik zag alleen dat de aanloop naar klim 2 vanuit Simonskall afgesloten is. Heb hem er wel ingelaten om terplekke te kijken, misschien kan je daar wel fietsen anders kunnen we dat lusje eenvoudig skippen door op de hoofdweg te blijven maar dan missen we wel een klimmetje...
Het stuk bij Simonskali is al 2 jaar afgesloten. Zou volgens de berichten op 18 juni open gaan, maar gezien hoe "snel" onze Duitse vrienden zijn met wegwerkzaamheden vraag ik me dat af...
Maar ipv rechtsaf naar beneden en dan naar Simonskali moet je verplicht links de L399 blijven volgen.

Ik zou als vervanging dat klimmetje naar Nideggen pakken en dan de L249 omlaag. Pak die wel over de rijbaan ipv fietspad. Dat fietspad is niet fijn om af te dalen.

Maar wel een mooie route verder. Best stevig met 2900hm :)

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45

Kluus

Gang is alles

derx666 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:28:
[...]

Het stuk bij Simonskali is al 2 jaar afgesloten. Zou volgens de berichten op 18 juni open gaan, maar gezien hoe "snel" onze Duitse vrienden zijn met wegwerkzaamheden vraag ik me dat af...
Maar ipv rechtsaf naar beneden en dan naar Simonskali moet je verplicht links de L399 blijven volgen.

Ik zou als vervanging dat klimmetje naar Nideggen pakken en dan de L249 omlaag. Pak die wel over de rijbaan ipv fietspad. Dat fietspad is niet fijn om af te dalen.

Maar wel een mooie route verder. Best stevig met 2900hm :)
Thanks! Aangezien google verkeer ook aangeeft dat deze gesloten is en komoot gewoon de hele weg verwijderd heeft en dan met jouw ervaring ga ik er van uit dat deze inderdaad dicht zit ;).

Ik ga hem straks even omleggen via jouw voorstel. _/-\o_
Pagina: 1 ... 645 646 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).