Even een update: ik heb een nieuwe racefiets gekocht! Het is een Colnago V3 in maat 50S, wat overeenkomt met een reguliere maat 53/54 (M). Afgemonteerd met SRAM Rival AXS met Etap, iets waar ik erg naar uitkijk. De fiets is voorlopig nog niet in gebruik, maar ik wilde ’m nu al graag even delen.
Deze Colnago is vooral bedoeld voor trainingsritten en clubritten. Mijn Cinelli Nemo TIG, die ik in eerste instantie als do-it-all-bike zag, is toch gepromoveerd tot mooiweerfiets. Ik heb wat lompe dingen gezien/meegemaakt tijdens groepsritten en het voelde toch niet helemaal relaxed om daar tussen te zitten met mijn droomfiets. Fijne bijkomstigheid is dat deze Colnago van carbon is (inclusief het stuur) en volledig afgemonteerd zo’n 8,5kg weegt. Misschien dat ik daar ook nog profijt van ga hebben op ritten met meer hoogtemeters, hoewel ik dat lastig vind inschatten vanwege mijn eigen kilo’s.
De fiets is nog niet helemaal klaar:
- Er moeten nog pedalen op;
- Mijn vertrouwde zadel (Selle SMP Dynamic) moet er nog op;
- Bidonhouders moeten nog gemonteerd worden;
- Garmin-mount moet nog gemonteerd worden;
- En er komt nog een nette Varia-mount onder het zadel (Deda Staffa, want afgaande op de foto’s betreft het een overgespoten Deda-zadelpen).
Over de wielen twijfel ik nog, idem voor al dan niet tubeless gaan. Er passen trouwens sowieso 32mm banden in dit frame en met een beetje fantasie lukt 34mm misschien ook nog wel. Gelukkig heb ik nog even om daar over na te denken, zeker omdat het nog even duurt voordat ik de fiets echt ga gebruiken.
Ik ben erg blij met deze aankoop. Het is een mooie upgrade ten opzichte van mijn aluminium Cube Attain, waar ik nu de meeste ritten op doe. Elektronisch schakelen is echt een stap vooruit en ik ben blij dat ik daar nu ook van kan genieten tijdens mijn ‘gewone’ ritjes. En niet onbelangrijk: ik vind het gewoon een mooie fiets met een fraaie kleur. Hij smoelt goed!
Bij Wim de Vos heb ik deze fiets voor een erg fijne prijs kunnen aanschaffen. Ook fijn: ik kon de fiets onderbrengen in het fietsenplan bij mijn werkgever, dus dat maakte het financieel nog iets aantrekkelijker.
Als alles straks helemaal naar wens is afgemonteerd, deel ik misschien nog wat foto’s.
Voor de echte tweaker alvast wat kanttekeningen:
- Ja, ik weet dat de interne velgbreedte van de stockwielen niet ideaal is;
- Ja, het is een press fit bottom bracket;
- Ja, de afstelling is gebaseerd op een eerdere bikefit;
- Ja, de stockbanden zijn niet tubeless ready;
- Ja, mijn favoriete zadel heeft bijzondere looks;
- En ja, ik weet dat bij een nieuwe fiets niet gegarandeerd ‘iedere trap raak is’.
Mis ik nog iets?