Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 638 639 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:48
@pannekoek meestal komt een spaakbreuk doordat een spaak niet helemaal op spanning staat (te los), hierdoor gaat de spaak langzaam steeds losser. Loss betekent meer flex, meer stress en eerder breken op de zwakke plek (kop of draad).

-meestal- is dit het gevolg van een niet best gebouwd wiel, want onder normale omstandigheden lopen spaken niet los als je begint met de juiste (en gelijk over 1 kant) spanning. Uitzonderingen bij zware omstandigheden daargelaten, maar dan moet je denken aan klappen waar je ook je velg mee kan breken etc.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 16:45

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

henri86 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:58:
Tijdens een weekendje weg afgelopen weekend schrok ik een beetje van de staat van m'n achterband. Lijkt erop dat deze op korte termijn wel vervangen mag worden?
Ben even benieuwd welke band jullie rijden en aanraden?
Ter info: 28c, slijtvast boven pure performance maar een licht rollend bandje is natuurlijk altijd fijn :)

[Afbeelding]
Correleert de 86 in jouw username aan de leeftijd van de band? :P

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:48
Tjebakka schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:33:
[...]

Correleert de 86 in jouw username aan de leeftijd van de band? :P
En toch heeft ie zelfs de Duitse de gravel/grindweggetjes zonder lekrijden doorstaan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:19
wibblemoo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:23:
Heeft Neat components niet een oplossing hiervoor? Niet goedkoop, maar oogt wel een stuk beter.
Zag ik helaas er niet tussen staan - dat is inderdaad precies wat ik voor ogen heb. Oog wil ook wat :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

henri86 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:48:
[...]

En toch heeft ie zelfs de Duitse de gravel/grindweggetjes zonder lekrijden doorstaan _/-\o_
Ik reed tot voor kort op Continental GP 4 season banden van 28mm. Was daar tevreden over en je kon er ook goed mee op de wat lichtere gravel weggetjes mee weg komen. Super stevige dingen, en snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48
Heeft iemand nog een futurum code? Ik dacht dat ik er nog eentje had, maar die is inmiddels verlopen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
Flipmo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:46:
[...]

ik heb dezelfde van ali, voor 10% van jou prijs ;)
en met ovale zadelrails, blijft perfect zitten

https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
+1

Ik heb deze ook op de Grizl, ook met zo'n verende pen. Doet wat het moet doen.

Daarnaast heb ik twee Ali mounts voor een gewone ronde zadelpen. Eveneens prima. Honderd keer beter dan die mount die Garmin zelf levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Tijdens een weekendje weg afgelopen weekend schrok ik een beetje van de staat van m'n achterband. Lijkt erop dat deze op korte termijn wel vervangen mag worden?
Ter info: 28c, slijtvast boven pure performance maar een licht rollend bandje is natuurlijk altijd fijn :)

[Afbeelding]
M'n eigen keuze selectie is momenteel:
- Continental Grand Prix 5000 (staat nu op Ultra Sports)
- Vittoria Corsa Pro (in mijn ervaring met mtb/gravel banden zijn ze er lastig op en af te krijgen)
- Michelin Power Cup
- Pirelli P Zero Race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
henri86 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:21:
[...]

M'n eigen keuze selectie is momenteel:
- Continental Grand Prix 5000 (staat nu op Ultra Sports)
- Vittoria Corsa Pro (in mijn ervaring met mtb/gravel banden zijn ze er lastig op en af te krijgen)
- Michelin Power Cup
- Pirelli P Zero Race
Niet nadenken en GP5000 zo breed mogelijk als wat in jouw frame/remmen past.

Ik heb vorige week de Strava-gear-official 10.000km op 32mm GP5000 gehaald en het is bizar hoe veel leven er nog in die banden zit.
En het is niet alsof ze alleen maar op biljartlakens zijn geweest, ze zitten nu al een paar duizend kilometers op de slechtweer/commute/gravel-light fiets.
Ik herinner mij 2x keer lek: 1 grote scheur door glasscherven, 1 onbekend.

Iedereen aan de GP5000 *O*

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03:33
Dacht laat ik m’n banden ook is goed inspecteren.
Heb ruim 2500 km gereden op m’n pzero race tlr maar zie wel al wat schrammetjes echter is de indicator nog goed te zien, maar hoelang doet de tweaker hier met deze band? En kan hij nog een tijdje mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6WUljgIJ5eMexKKuYdl6lgDbpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4U3QT0q12MfIVarcJgJxWZy.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Tinusvolkel schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:05:
Heb ruim 2500 km gereden op m’n pzero race tlr maar zie wel al wat schrammetjes echter is de indicator nog goed te zien, maar hoelang doet de tweaker hier met deze band? En kan hij nog een tijdje mee?
[Afbeelding]
Daar zit een aanzienlijk zichtbaarder slijtloopvlak op dan op m'n 10.000+ km bandjes :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:44

[Afbeelding]
Mijn band was laatst dusdanig versleten dat het rubber zo dun was dat er een bobbel op het loopvlak ontstond. Daar heb ik nog 30 kilometer mee naar huis gereden, wat misschien niet heel verstandig is. Ik had de band liever eerder vervangen.

Je zou ff kunnen uitzoeken hoe lang je band mee gaat en hem dan vervangen. Maar ik zie bij jou ook wel veel droogte scheurtjes oid, dus ik zou m iig vervangen.

Helaas heb ik een band gekocht die best hoge weerstand heeft. Schwalbe one tlr had ik ook gekocht, maar past helaas niet goed om mijn velg. Blijkbaar is de velg daar te oud voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:06
henri86 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:18:
[...]

Daar zit een aanzienlijk zichtbaarder slijtloopvlak op dan op m'n 10.000+ km bandjes :o
10k op de achterband? Want voorband is geen eerlijke wedstrijd haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
pannekoek schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:03:
[...]

10k op de achterband? Want voorband is geen eerlijke wedstrijd haha.
9.700km van mezelf + wat de vorige eigenaar van de fiets er al op had zitten in de 1,5 jaar (woon-werk verkeer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:54
Binnenkort ga ik met een vriend 3 dagen fietsen.
Waar we naar toe gaan weten we nog niet. We willen vanaf Groningen binnen +-3u op bestemming zijn. Graag willen we lekker in de natuur fietsen met wat heuvels. Ook door een riviergebied fietsen lijkt ons interessant.

We zitten op dit moment te denken aan regio Osnabrück - Bielefeld. Vanaf daar elke dag een fietstocht van +- 150km te maken. Maar kan ook ergens anders zijn.

Heeft iemand nog leuke suggesties voor routes en/of standplaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:48
ThijsM schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:37:
Waar we naar toe gaan weten we nog niet. We willen vanaf Groningen binnen +-3u op bestemming zijn. Graag willen we lekker in de natuur fietsen met wat heuvels. Ook door een riviergebied fietsen lijkt ons interessant.

We zitten op dit moment te denken aan regio Osnabrück - Bielefeld. Vanaf daar elke dag een fietstocht van +- 150km te maken. Maar kan ook ergens anders zijn.

Mooie ronde in Teutoburgerwald: https://www.strava.com/routes/3352657125326567752

Ben een dagje op en neer gegaan dus niet overnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

joker1977

Tweakert

https://www.fietssport.nl...eutoburgerwald-tocht-2025
https://www.tecklenburgrundfahrt.com/

Zijn ook wel GPX'en van te vinden, zijn in die omgeving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:24
Heeft iemand anders ook wel eens last van verschillende data bij garmin?

Ik heb een edge 830, mijn vrouw een 530, maar als we samen een rondje doen dan heeft zij een rondje van 73km, waar ik 69km heb geklokt. Beide staan zo goed als standaard ingesteld, geen snelheidssensor, starten en stoppen het zelfde moment. Ook ligt haar gemiddelde snelheid 1 kilometer hoger. Als we naast elkaar fietsen en kijken naar de snelheid verschilt dit ook tussen de 1 en 1.5km.

Dit blijft overigens ook zo op strava.

Het is allemaal niet erg ofzo, maar ik vraag me af waar het aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
Falqoon schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:46:

Ik heb een edge 830, mijn vrouw een 530, maar als we samen een rondje doen dan heeft zij een rondje van 73km, waar ik 69km heb geklokt. Beide staan zo goed als standaard ingesteld, geen snelheidssensor, starten en stoppen het zelfde moment. Ook ligt haar gemiddelde snelheid 1 kilometer hoger. Als we naast elkaar fietsen en kijken naar de snelheid verschilt dit ook tussen de 1 en 1.5km.

Als er geen snelheid sensor in zit, en hij kijkt gewoon via sateliet, zou t om en nabij t zelfde moeten zijn.
Als je dezelfde fiets tijd heb en je vrouw 4-5 km meer is t logisch dat haar gemiddelde hoger ligt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Falqoon schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:46:

Je zou kunnen kijken of jullie beiden dezelfde settings gebruiken qua sattelietnetwerken: https://www8.garmin.com/m...42-8FA5-98568D8705D3.html
En anders eens vragen in het fietscomputer topic: Het grote fietscomputer topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
Aankomende maandag ga ik de freedom-ride rijden. De tocht is 150km en daar komen nog 40km bij ivm de heen en terugweg. Dit wordt een dik vet record qua afstand voor mij. Tot nu toe was de AGR 130km mijn pr.

We hebben geen snelheids- of tijdsdoel. Genieten en in twee teugen uitfietsen. De 130 AGR ging me prima af. Maar ik heb toch wel op zoek naar wat advies. Ik weet namelijk niet wat en hoeveel ik moet eten en drinken. Ongeveer halverwege staat mijn vrouw met kids op ons te wachten met eten en drinken. Maar wat is nou handig en hoeveel ongeveer. Op internet staat een hoop maar ik kan er geen eenduidig verhaal uit halen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:11
stevens20 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:51:
Aankomende maandag ga ik de freedom-ride rijden. De tocht is 150km en daar komen nog 40km bij ivm de heen en terugweg. Dit wordt een dik vet record qua afstand voor mij. Tot nu toe was de AGR 130km mijn pr.

We hebben geen snelheids- of tijdsdoel. Genieten en in twee teugen uitfietsen. De 130 AGR ging me prima af. Maar ik heb toch wel op zoek naar wat advies. Ik weet namelijk niet wat en hoeveel ik moet eten en drinken. Ongeveer halverwege staat mijn vrouw met kids op ons te wachten met eten en drinken. Maar wat is nou handig en hoeveel ongeveer. Op internet staat een hoop maar ik kan er geen eenduidig verhaal uit halen.
zo'n beetje 't zelfde als tijdens die AGR denk ik. Verder is 't ook erg persoonlijk. Als ik dit soort tochten rij, net als jij zonder tijdsdoel, dan doe ik 't gewoon op een paar boterhamen pindakaas, een banaan, mueslibol en dat soort spul. Gewoon spul wat redelijk langzaam verteerd, de banaan gaat wat sneller. Ik ben afgestapt van krentebollen, daarvan krijg ik last van mijn maag. Maar zoals gezegd, 't is erg persoonlijk. De hoeveelheid drinken gaat giga omhoog met de temperatuur maar ik zie dat 't maandag maar weer -brrrr- 12 graden wordt dus dan ga je daar geen echt probleem mee krijgen, 't kan namelijk lastig zijn om grote hoeveelheden water achter elkaar te drinken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:12
stevens20 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:51:
Aankomende maandag ga ik de freedom-ride rijden. [...] Ik weet namelijk niet wat en hoeveel ik moet eten en drinken. Ongeveer halverwege staat mijn vrouw met kids op ons te wachten met eten en drinken. Maar wat is nou handig en hoeveel ongeveer. Op internet staat een hoop maar ik kan er geen eenduidig verhaal uit halen.
Het is een georganiseerde toertocht met 3 verzorgingsposten. Het lijkt me dan niet heel erg nodig om je vrouw ook nog met eten/drinken te laten aanrukken. 't is ook niet zo'n handige strategie, want je kan beter continu eten, dan 1x in het midden.

Drinken hangt heel erg af van hoe warm het is en hoeveel je zweet. Dat voel je zelf wel aan. En beter te veel drinken dan te weinig (mits het water is - sportdrank kan als je dat niet gewend bent problemen geven).

Een aanbeveling die je vaak hoort is 60 gram koolhydraten per uur. Dat komt als voorbeeld ongeveer neer op anderhalve snelle jelle. Je hoort ook wel eens dat profs (veel) meer nemen, 100 of zelfs 120 gram per uur. Maar dat is wel echt iets dat je moet trainen, anders krijg je gegarandeerd buikpijn, en als je niet de hele rit op 100% rijdt is het ook niet zo nodig. Je kan proberen om ongeveer op die 60 gram per uur te mikken, maar luister ook vooral naar je lichaam, jezelf misselijk eten is ook niet handig.

Het fijne van zo'n toch met verzorgingsposten is dat je keuze hebt, en soms is het zo dat als het een er niet meer in gaat, iets anders wel weer kan gaan. Toen ik laatst bij een toertocht heel diep zat, kreeg ik repen niet meer goed weg, en ben ik over gegaan op sportdrank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Nvm niet goed gelezen.

[ Voor 95% gewijzigd door Wasrek op 30-04-2025 23:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tom-Z schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:49:
[...]

Het is een georganiseerde toertocht met 3 verzorgingsposten. Het lijkt me dan niet heel erg nodig om je vrouw ook nog met eten/drinken te laten aanrukken. 't is ook niet zo'n handige strategie, want je kan beter continu eten, dan 1x in het midden.

Drinken hangt heel erg af van hoe warm het is en hoeveel je zweet. Dat voel je zelf wel aan. En beter te veel drinken dan te weinig (mits het water is - sportdrank kan als je dat niet gewend bent problemen geven).

Een aanbeveling die je vaak hoort is 60 gram koolhydraten per uur. Dat komt als voorbeeld ongeveer neer op anderhalve snelle jelle. Je hoort ook wel eens dat profs (veel) meer nemen, 100 of zelfs 120 gram per uur. Maar dat is wel echt iets dat je moet trainen, anders krijg je gegarandeerd buikpijn, en als je niet de hele rit op 100% rijdt is het ook niet zo nodig. Je kan proberen om ongeveer op die 60 gram per uur te mikken, maar luister ook vooral naar je lichaam, jezelf misselijk eten is ook niet handig.

Het fijne van zo'n toch met verzorgingsposten is dat je keuze hebt, en soms is het zo dat als het een er niet meer in gaat, iets anders wel weer kan gaan. Toen ik laatst bij een toertocht heel diep zat, kreeg ik repen niet meer goed weg, en ben ik over gegaan op sportdrank.
Ze zal er vast niet met schalen lasagne en pannen vol spaghetti staan toch. Juist handig om een extra 'VP' te hebben. Handje winegums, kopje koffie en een kant en klare pannenkoek naar binnen stouwen, bidons even bijvullen, nieuwe reepjes in je achterzak, vrouw en kinderen een knuffel + zoute kus geven en door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:36

mvds

Totally awesome!

Ik heb nu een Giant Advanced (1, ik denk het 2018 model) en ik merk dat ik niet echt comfortabel kan fietsen. Nu weet ik dat mijn conditie ver beneden peil is, wat zeker ook wel mee speelt, maar ik wil juist weer gaan fietsen om mijn conditie op peil te krijgen (en mijn gewicht te verminderen). Alleen het oncomfortabele gevoel (pijn aan de polsen, voeten en knieën) wat al na een paar minuten fietsen begint, houdt mij een beetje tegen om vaak te gaan fietsen. Ik heb al een (professionele) bike fitting laten doen, en daar kwam niks speciaals uit. De fiets is op zich prima afgestemd op mijn lengte e.d.

De Giant Advanced staat bekend om een "Allround" fiets. Zou het voor mij helpen om een fiets te kopen zoals de Scott Addict die vooral op comfort gericht is?

Of gaat het mij niet helpen en moet ik gewoon meer fietsen en weer wennen aan het fietsen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:24

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Eerst meer fietsen en wennen. Dan eventueel upgrade / andere fiets.
Ben zelf ook beginnen fietsen met een vehikel dat nergens op trok :P maar uiteindelijk wel veel plezier in gekregen. En dan kunt ge pas weten wat ge wel en niet wilt. Anders blijft het ook maar een blinde aankoop.
(mijn mening)

[ Voor 57% gewijzigd door jorrefunk op 01-05-2025 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
mvds schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:13:
Ik heb nu een Giant Advanced (1, ik denk het 2018 model) en ik merk dat ik niet echt comfortabel kan fietsen. Nu weet ik dat mijn conditie ver beneden peil is, wat zeker ook wel mee speelt, maar ik wil juist weer gaan fietsen om mijn conditie op peil te krijgen (en mijn gewicht te verminderen). Alleen het oncomfortabele gevoel (pijn aan de polsen, voeten en knieën) wat al na een paar minuten fietsen begint, houdt mij een beetje tegen om vaak te gaan fietsen. Ik heb al een (professionele) bike fitting laten doen, en daar kwam niks speciaals uit. De fiets is op zich prima afgestemd op mijn lengte e.d.

De Giant Advanced staat bekend om een "Allround" fiets. Zou het voor mij helpen om een fiets te kopen zoals de Scott Addict die vooral op comfort gericht is?

Of gaat het mij niet helpen en moet ik gewoon meer fietsen en weer wennen aan het fietsen?
Gewicht en postuur doen toch wel veel weet ik uit ervaring. Heb nu zo'n 4 jaar een Triban RC120, Gekocht tijdens corona en was toen 115KG. Nu ben ik 85KG en merk ik op dezelfde fiets een veel comfortabelere positie, meer flexibiliteit dus meer aero positie veel minder last van zitvlak en handen etc.

Zou echt eerst aan je lichaam werken en dan pas een andere fiets :P. Overigens is de Scott Addict juist een van de meest agressieve "Endurance" bikes. Dus dat is met een minder flexibel lichaam juist niet handig. Dan kun je beter richting een Canyon Endurance bijvoorbeeld.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:32

Ik ben toevallig ook in 2018 precies met dezelfde fiets begonnen met wielrennen. Zeker in de eerste 3 jaar bleef ik telkens tegen dezelfde grenzen aanlopen. Eerst ga je het dan zoeken in zaken die je zelf met weinig middelen kunt aanpakken, zoals een nieuw zadel, verschillende soorten handschoentjes (dikke padding, dunne padding), een andere bibshort met betere zeem, chamoiscreme, een nieuw, dikker stuurlintje, zadelhoogtes etc.

Mijn ervaring daarmee is dat het allemaal lijmmiddelen zijn die minimale verbetering brengen. De fiets bleek, na een bikefitting in 2022 sws eigenlijk een maat te groot. Er ging een 3cm kortere stuurpen op, het zadel iets terug en omlaag waardoor ik stabieler op de fiets kwam te zitten en zodoende werden de ritten steeds een stukje langer, maar nog zeker niet volledig pijnvrij.

Maar ik moet zeggen dat de echte doorbraak naar écht comfortabel en bijna pijnvrij ritten van 150-200km kunnen maken kwam na de aanschaf van een gravelbike in de juiste maat en een luiere geometrie, carbon wielen met bredere banden, carbon stuur en zadelpen, elektronisch schakelen, er zat een wat breder zadel op, ik investeerde in een hoger segment bibshort etc. Ja het slaat een gat in je portemonnee en ik zeg ook niet dat al het bovenstaande nodig is om met plezier te kunnen fietsen, maar ik weet uit ervaring dat rondrijden met pijn extreem frustreert en demotiveert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 08:49
@mvds Wat voor Giant advanced? Defy, TCR of Propel? dat scheelt nogal in geometrie. De Defy is al een endurance fiets met erg relaxte geometrie, de andere 2 zijn echt veel agressiever en meer gericht op snelheid dan comfortabel kilometers maken.

Sowieso zie ik zere knieen en voeten niet echt met een andere geometrie opgelost worden als de positie volgens de bikefit wel goed is, dat komt dan eerder door te zwaar/langzaam trappen of verkeerde schoenen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:47
Als ik nu zou beginnen met racefietsen zou ik mezelf aanraden om 35 of 40mm bandjes te nemen, tubeless op heel weinig bar.

Het is zo zonde en onnodig om jezelf in het begin gelijk op een martelwerktuig te zetten. Eerst gewoon maar eens comfortabel en met plezier een ritje maken. Eerste keer misschien 10km, maar elke week een klein stukje langer.

Fietsen houd je vooral vol als het leuk is :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

GWBoes schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:44:
@mvds Wat voor Giant advanced? Defy, TCR of Propel? dat scheelt nogal in geometrie. De Defy is al een endurance fiets met erg relaxte geometrie, de andere 2 zijn echt veel agressiever en meer gericht op snelheid dan comfortabel kilometers maken.

Sowieso zie ik zere knieen en voeten niet echt met een andere geometrie opgelost worden als de positie volgens de bikefit wel goed is, dat komt dan eerder door te zwaar/langzaam trappen of verkeerde schoenen.
Het gaat om deze, dat is, als ik mij niet vergis, de TCR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HW9ixn4IhgqZWGfRzNrxZxG0o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmXocT7aSXrksiolm9Ytbe7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in het verleden al veel gefietst hoor, ook al 2 keer meegedaan aan de Alpe d'HuZes (fietsend), dus ik weet dat pijn er wel een beetje bij hoort (vooral zadelpijn in mijn geval). En ik heb ook al eens een 100km rit gedaan, maar dat was op een hybride fiets (Cube Road Race) maar dat zit er met deze fiets gewoon niet in. Daar is ie echt te oncomfortabel voor.

En geld uitgeven ervoor vind ik geen probleem. Het komt ten goede voor mijn gezondheid en dat is mij veel waard. Vandaar dat ik ook een bikefitting heb laten doen waarvoor je ook een paar 100 euro voor moet neertellen.

Die Giant is een maat M en dat zou prima voor mij moeten zijn met mijn 1m77. Ik heb (in vergelijking) erg korte benen dus ik heb vaak een kleinere maat nodig dan wat bij mijn lengte past. Dat kwam ook wel uit de bikefitting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:12
Meer fietsen kan helpen. Toen ik laatst een paar weken niet kon fietsen had ik de eerste week dat ik weer begon continu rugpijn omdat ik de houding niet meer gewend was. Het (ont)went snel.

Maar ja, de Giant TCR is een échte racefiets die is ontworpen voor profwielrenners. Daar kan niet iedereen comfortabel op fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:12
[Afbeelding]
Dat "bolletje" in het midden is de slijtage indicator. Bolletje weg = nieuwe band. Dat is dan volgens Conti. Zelf ga ik door tot op het canvas, nooit iets gemerkt aan rijgedrag of lek rijden.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:14
Na veel vijven en zessen, keuzestress en vooral wachten.. kan ik eindelijk ook eens een new bike day hebben. Hierbij dus mijn dranghek , Giant Defy Advanced SL 0 XL. Het betreft een custom build waar ik zelf mijn Groepset, wielen, zadel en pedalen heb gekozen. Ik ben helemaal weight weenies gegaan(want bedoeld voor lange bergtochten) en heb uiteindelijk naar niet veel gekeken (want midlife crisis)
Groepset was een tweedekansje, zadel gerecycled van oude fiets, pedalen toch maar nieuw gekocht. Wielen zou ik ook recycleren maar heb er nu toch in bestelling bij een niet nader genoemd forumlid.

Voor de rest zijn alle onderdelen van de SL 0 versie afgenomen bij de FM. Ben er heel tevreden van want in totaal met opbouw € 4150 betaald. Hij moet volgens mij redelijk wat korting gehad hebben want de frameset zelf staat voor € 3600 online. Het opbouwen zelf kostte € 150.

Zoals hij zo staat weegt ie 7,15kg in maat XL. Heel tevreden mee want bijna 3kg lichter dan mijn vorige carbonnen ros. Eerste rit was eentje met gemengde gevoelens omdat de shifter wat los stond. Hij is wel veel stijver en minder sloom op de pedalen, het mindere gewicht merk je wel. De oude gaat op pensioen als gravel/slechtweerbike. Laat de zomer maar komen!

P.s.: de spacertoren wordt nog aangepakt door de bikefitter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAZaPqBsTKpBIRdZD6GcThsoCng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiO5X8zVkiP5ZIsRMCqXADG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqZtJNtZs55kKC4R4P05gz9MV74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuUpWLpUlu5XQqkjQcAupchg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4xD0of5blzP_8hzHydtADWori4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Gvox2LA5eMQ2SJxXbtY5q36.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK6fwBNTxYNdOKP4SqthomGoci8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOjgsmfhdAhuQp2H67VjWlCW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JP6Y6SOp6-2bCsSRTnmXok8DGXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ImOSejX5k13NqlsmX51iDne.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1uNFvqCmzXMd0qB5FzcT9lXgNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iR3C8ihgD1TQJmvNp5mYyAC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz0xx8Dt7Ia16GPr6PSr1p7iCTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezzVX6yWA6Ytgr2Ic1dLq2DS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8gPZdgayDpX9BXrWKarMyFkB1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnBNyeL4o9rJ9lIN0x8pICpr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RzFUDpvCNw65w5zmyPGyLl9bUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDYMG5DkMOJfixUC8jgvYgl0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Cloclo100 welke cassette zit daarop? Lijkt wel een mtb cassette. Met een kleinere zit je zo onder de 7kg denk ik🙃

[ Voor 28% gewijzigd door Prulleman op 01-05-2025 13:00 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
Prulleman schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:59:
@Cloclo100 welke cassette zit daarop? Lijkt wel een mtb cassette. Met een kleinere zit je zo onder de 7kg denk ik🙃
10-36 😀. Ik heb die toch nodig gehad dit weekend op de Ventoux! Op mijn daily driver wielen komt een 10-33 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Cloclo100 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:22:
[...]

10-36 😀. Ik heb die toch nodig gehad dit weekend op de Ventoux! Op mijn daily driver wielen komt een 10-33 denk ik..
Damn, dat vind ik al gigantisch :o In Nederland kom je toch wel nagenoeg overal boven met hooguit 28t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Cloclo100 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:22:
[...]

ah, dat valt nog mee, ik dacht dat het een 42 oid was.. wat heb je voor?

en als je toch met 2 cassettes gaat rijden, zou ik zelf een groter verschil pakken dan 3 tandjes..
in NL gebruik ik mijn binnenblad al zelden.. laat staan de 30T achter

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 01-05-2025 13:33 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Tjebakka schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Damn, dat vind ik al gigantisch :o In Nederland kom je toch wel nagenoeg overal boven met hooguit 28t.
Ja maar in mijn post lees je dat de fiets voor de bergen is, dan is een 36 geen overbodige luxe. Daarnaast rijd ik al 3j 10-36 en ik heb me nooit gefrustreerd aan het ontbreken van kransjes. Sinds dit jaar rijd ik wel vaker in groep en met een hogere kruissnelheid vind ik het soms wel lastig. Vandaar dat ik toch ook iets meer naar 10-33 of 10-30 neig bij de nieuwe wielset..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
Prulleman schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:31:
[...]

ah, dat valt nog mee, ik dacht dat het een 42 oid was.. wat heb je voor?

en als je toch met 2 cassettes gaat rijden, zou ik zelf een groter verschil pakken dan 3 tandjes..
in NL gebruik ik mijn binnenblad al zelden.. laat staan de 30T achter
Ja inderdaad. Ik woon best dicht bij Limburg én de Ardennen dus voor mij toch een meer gemengd gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:20
Kent er iemand een adresje voor Shimano-onderdelen? Op mijn fiets met 105 (R7000) is er een klein kapje afgebroken, de zogeheten 'right hand unit cover'. Ik zou deze graag zelf vervangen, gezien het een klein plastic onderdeeltje is dat met een schroefje vast zit. Echter zijn er online alleen vage winkels in de UK te vinden, waarbij de verzendkosten alleen al een meervoud zijn van de onderdeelprijs.

Uiteraard is een andere optie even langs de FM gaan, maar direct zelf is toch het makkelijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Laatst online: 17:30
@Cloclo100 Erg vette fiets zeg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:11
yeehaw schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:27:
@Cloclo100 Erg vette fiets zeg!
Mager zou toch beter zijn met die 7 kg :S

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-05 18:46

Eens met de andere mensen hier, meer fietsen gaat zeker helpen!

Maar toch ook even kijken naar je zadel denk ik. Ik had altijd veel last van semi afgestorven ledematen op mijn oude fiets tot ik een goed zadel kocht. Dat scheelde zowel in de private parts als bij mijn voeten.

Ik heb nu een schitterende nieuwe fiets die echt veeeeel beter zit, veel comfortabeler is en natuurlijk veel mooier 🥰. Daar zat standaard al een goed zadel bij, maar blijkbaar niet voor mijn derrière. Ik ga dus mijn zadel omruilen voor degene op mijn oude fiets en verwacht dan nog meer plezier te hebben!

Heeft ook te maken met de breedte van je zitbotjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
Tjebakka schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Sinds wanneer hoort Zuid Limburg niet meer bij Nederland?
Meeste mensen op een racefiets hebben al moeite om de Cauberg boven te komen met 34-30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Tom-Z schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Meer fietsen kan helpen. Toen ik laatst een paar weken niet kon fietsen had ik de eerste week dat ik weer begon continu rugpijn omdat ik de houding niet meer gewend was. Het (ont)went snel.

Maar ja, de Giant TCR is een échte racefiets die is ontworpen voor profwielrenners. Daar kan niet iedereen comfortabel op fietsen.
Een m is de 'normale' maat voor iemand van 1.77. Ik zit met 1.71 op een s, maar dat is vooral omdat ik de kleinere stack wilde. Stuurpen is juist een cm extra.

Met korte benen (en dan vaak ook armen) wil je doorgaans juist een grotere maat. Korte benen, betekent namelijk een langere romp en dus grotere reach. Stack mag vanwege de kortere armen vaak ook wat hoger, al wordt dat dan weer gecompenseerd door de relatief lagere zadelhoogte.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

1,5 week geleden precies dat gedaan voor een lang Paasweekend.

AirBnB gehuurd voor 2 nabij Tecklenburg, (goede) vrijdag heen, (paas)maandag terug.
Het is een soort Zuid-Limburg, net wat grilliger, net wat slechtere fietspaden ;) , maar ook erg mooi en vooral véél rustiger dan Zuid-Limburg. Ohja, en veel vriendelijkere Duitse autobestuurders.

Er staan legio mooie routes online, veelal gebaseerd op Hennie Kuiper classic of Teutoburger Rundfahrt van 160km ofzo.
Diezelfde route kun je al 2 keer gebruiken: met de klok mee en tegen de klok in. Je herkent zo wel wat punten, maar veelal voelt het als een nieuwe route.

Plaatje bij het praatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rseRp81baEwrzyNj1iOhCqp6CIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2WCH8gH4H0PF4E4SKFlX5i3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zmSkW3y0xPAm0sf1xAe10V3sIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDFMnoF87V0DLtrztlOmxT9y.jpg?f=fotoalbum_large

Doen d:)b

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Knieën denk ik direct aan schoenplaatjes die verkeerd staan of je traps met een erg lage cadans.

Bij voeten aan schoenen die te smal of klein zijn of te strak zitten.

Polsen, doet het dan bij een bepaalde houding pijn, na een tijdje of al snel en waar precies?

TCR is een allround fiets maar staat vziw niet direct bekend als heel oncomfortabel.
Zou zeker eerst nog even naar dingen als banden en banden druk kijken. Welke banden en met weke druk rijd je nu?
Eventueel een stuurpen met een andere hoek?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:44

Fisico

by Fabian

[Afbeelding]
Wanneer mijn Schwalbe er zo uit ziet, dan rij ik niet veel later vaak lek. Ik haal meestal ergens tussen de 2500 en 3000km met een setje banden. Ik zou de band niet lang meer gebruiken.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86

De fiets kan wel goed afgesteld staan, maar als jij er vervolgens niet in de goede houding op zit is die afstelling ook weer teniet gedaan.
Kan bijvoorbeeld best dat je je armen tijdens het fietsen verkeerd positioneerd waardoor je handen onder een (vervelende) hoek t.o.v. je armen staan (bijvoorbeeld je armen - onbewust - te dicht bij je lichaam proberen te houden of juist te ver weg, te veel naar binnen of juist buiten). En dat kan vervolgens verdere effecten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:46
[Afbeelding]
Toen mijn Mavic bandje (Made by Hutchinson) er zo uit zag, heb ik er nog 2500 km mee gereden en toen vervangen omdat ik in het buitenland op vakantie ging.

Rondom huis denk ik vaak het loopt wel los, als ik op vakantie ben heb ik geen zin in gezeik.

Ik had die scheur op een gegeven moment gezien, en band af laten lopen en ingeknepen om de anti lek laag te inspecteren. Die was nog intact, scheurtje zat alleen in het rubber.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:29
Fisico schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:02:
[...]

Wanneer mijn Schwalbe er zo uit ziet, dan rij ik niet veel later vaak lek. Ik haal meestal ergens tussen de 2500 en 3000km met een setje banden. Ik zou de band niet lang meer gebruiken.
Wat doe jij met je banden :?

Gravel jij met die banden of zoiets. Of zijn het hele goedkope?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ramon 73 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:10:
[...]

Sinds wanneer hoort Zuid Limburg niet meer bij Nederland?
Meeste mensen op een racefiets hebben al moeite om de Cauberg boven te komen met 34-30.
Ik zei ook nagenoeg ;) Het hangt ook wel van je leeftijd, power en de staat van je knieën af natuurlijk. Ik houd zelf wel van de 'pijn' van het klimmen. Echt diep moeten gaan om je pedalen rond te krijgen en niet iedereen heeft daar zin in (of is daar een beetje bang voor) en steekt dan een 1:1 verzet. Ieder zijn voorkeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

sapphire schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Knieën denk ik direct aan schoenplaatjes die verkeerd staan of je traps met een erg lage cadans.
Ik trap met een redelijk lage cadans inderdaad. Meestal zit ik tussen de 70 en de 80.
Bij voeten aan schoenen die te smal of klein zijn of te strak zitten.
Schoenen knellen nergens en ik kom ook met mijn tenen niet tegen de voorkant aan. Ik heb ook al meerdere schoenen geprobeerd en meestal zoek ik qua breedte normal tot wide.

Ik zet ze ook niet echt heel straks dicht. Ik heb schoenen met zo'n draaiknop, dus die kan ik vrij precies instellen.
Polsen, doet het dan bij een bepaalde houding pijn, na een tijdje of al snel en waar precies?
Ze gaan pijn doen bij elke houding. Meestal is het aan de bovenkant van de pols en al na een paar minuten.
TCR is een allround fiets maar staat vziw niet direct bekend als heel oncomfortabel.
Zou zeker eerst nog even naar dingen als banden en banden druk kijken. Welke banden en met weke druk rijd je nu?
Eventueel een stuurpen met een andere hoek?
Ik rijd met 7 bar druk en ik heb schwalbe lugano 23-622 erop liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:06
Zo, laatst een wielren fiets gekocht. Even nieuwe bandjes erop gelegd en vanochtend en van de week ongeveer een 60-75 minuten per keer. Bevalt erg goed.

Vraag die ik heb welke fietspomp jullie gebruiken. Heb er nu een maar de bandenspanning is daarin niet goed af te lezen met zo’n verloop. Of is een compressor het makkelijkst voor prest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:10
mvds schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:56:
[...]

Ik trap met een redelijk lage cadans inderdaad. Meestal zit ik tussen de 70 en de 80.

[...]

Schoenen knellen nergens en ik kom ook met mijn tenen niet tegen de voorkant aan. Ik heb ook al meerdere schoenen geprobeerd en meestal zoek ik qua breedte normal tot wide.

Ik zet ze ook niet echt heel straks dicht. Ik heb schoenen met zo'n draaiknop, dus die kan ik vrij precies instellen.

[...]

Ze gaan pijn doen bij elke houding. Meestal is het aan de bovenkant van de pols en al na een paar minuten.

[...]

Bikefit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Heb ik al gedaan :) Fiets is goed afgesteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:47
mvds schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Heb ik al gedaan :) Fiets is goed afgesteld
Hij is afgesteld, of het goed is blijft altijd de vraag.

Mijn 2e bikefit op dezelfde fiets bij een andere fitter was heel anders dan de 1e bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03:33
[...]

En switchen naar de breedste banden die op je velg/fiets passen? dat icm met lagere druk maakt het misschien een stuk comfortabeler.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01:21
Ik zou niet nog een bikefit nemen.

Maar 7 bar op 23mm is niet echt comfortabel te noemen.. passen er geen grotere banden op je fiets? Ik rij bijvoorbeeld 30mm bandjes op minder dan de helft van die 7 bar. Dat geeft het lijf een stuk meer rust.

En voor de rest is het ook wel rustig conditie en kracht opbouwen. Extra kracht en core training helpt ook om het comfort op je fiets te vergroten.

Ik ben in september begonnen met fietsen en voet, knie en handklachten zijn in fases voorbijgekomen en ook weer (langzaam) verdwenen. Je zal zien dat hoe fitter je wordt, je lichaam zich blijft ontwikkelen en je gedurende die ontwikkeling ook steeds wat anders op je fiets gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

[...]

[...]

[...]

[...]

Shifters een beetje naar binnen zetten. Dat is natuurlijker voor (de positie van) je polsen en handen. Eventueel een beetje hoger zetten.

Cadans zou ik tussen 85-95 proberen te houden voor je knieën

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 08:49
@VoorMeelezen Gewoon een standaard staande vloerpomp is prima. Topeak Joeblow, Lezyne Floor Drive of iets wat er op lijkt. Op een racefiets ga je toch niet op de tiende nauwkeurig je banden oppompen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01:21
De Joeblow is top. Gaat ook lang mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-05 20:57
uiteindelijk na lang zoeken uitgekomen op de Hunt 50 wielset voor mijn 2023 TCR Advance 2. betreft deze wielset: https://eu.huntbikewheels...t-50-carbon-disc-wheelset

nu weet ik dat hier nog centerlock remschijfjes bij moeten, die ga ik van de ultegra lijn halen denk ik, maar ook moeten hier dan nieuwe banden op. welke breedte is een beetje handig om hier te pakken? 30 extern met 22 intern moet 28 ideaal bollen lijkt me?

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

doebbalapoent11 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:33:
uiteindelijk na lang zoeken uitgekomen op de Hunt 50 wielset voor mijn 2023 TCR Advance 2. betreft deze wielset: https://eu.huntbikewheels...t-50-carbon-disc-wheelset

nu weet ik dat hier nog centerlock remschijfjes bij moeten, die ga ik van de ultegra lijn halen denk ik, maar ook moeten hier dan nieuwe banden op. welke breedte is een beetje handig om hier te pakken? 30 extern met 22 intern moet 28 ideaal bollen lijkt me?
Het staat erbij: optimaal voor 25 tm 35mm. 28 kan dus zeker, 30 zou denk ik nog idealer zijn. Maar het verschilt ook per band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Tinusvolkel schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:17:
[...]

En switchen naar de breedste banden die op je velg/fiets passen? dat icm met lagere druk maakt het misschien een stuk comfortabeler.
Ik heb gekeken op internet en zo te zien passen er maximaal 28mm banden op. Dat zou ik kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Tjebakka schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Het staat erbij: optimaal voor 25 tm 35mm. 28 kan dus zeker, 30 zou denk ik nog idealer zijn. Maar het verschilt ook per band.
ja klopt. ik weet niet hoe/of de 105 rule achterhaald is, dat je buitenbreedte idealiter 105% van je velgbreedte moet zijn. Ook is natuurlijk de max clearance van de TCR 32mm, met zo'n brede (22mm) interne breedte bolt de band wellicht iets te breed met 30mm? het liefst zou ik natuurlijk 30 rijden, lekker comfortabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:24

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

[...]
[/quote]

Hier knelt het schoentje (grotendeels). Heb ook die fout gemaakt toen ik begon.
Zo breed mogelijke banden die in de fiets kunnen er op leggen en zo weinig mogelijk bar steken volgens gewicht. Zie website Silca Tire Pressure Calculator om dat te berekenen.
Gaat een heel stuk comfortabeler zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jorrefunk op 02-05-2025 11:20 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-05 08:13
Mijn oudje doet het nog best.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wudot6B6kgvrB5Y-M6uyWck88TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWHC3iYEnxPq5IqUsNYXaQoT.jpg?f=fotoalbum_large

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:27
Goed gaar gekookt gisteren, dacht laat ik vrij nemen want mooi weer.
Rondje (Eiland)Tholen gedaan, op terugweg maar besloten bij Den Haag in trein te stappen.
Geen fut meer voor laatste 70km naar huis, komt niet vaak voor 🥵
Thuis beetje bijkomen onder douche daarna paar uurtjes geslapen waarna ik toch wel honger/dorst had dus pak melk leegedronken.

Hartslag was ook stuk hoger dan ik normaal heb bij deze powerwaardes.
En stukje in Zeeland was ook water nog wel een dingetje, kijk je op kaart zie je dat er amper waterpunten zijn.
Uiteindelijk maar bij een huis bidons bijgevuld.
En kwam in Zuid Holland nog wel langs een recreatieplas, stond toiletgebouw waar ze kraantjes niet nodig vonden.... (handen wassen nergens voor nodig?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:44

Fisico

by Fabian

La1974 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:31:
[...]

Wat doe jij met je banden :?

Gravel jij met die banden of zoiets. Of zijn het hele goedkope?
Het zijn juist hele dure banden, veel grip en lage rolweerstand maar absoluut niet slijtvast. Zeker niet over al het ruwe asfalt met losse steentjes hierop de Utrechtse Heuvelrug.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik zou sowieso proberen je cadans wat omhoog te krijgen, 70 is echt heel laag en best een aanslag op je knieën :X
Als we met spinnen klimmen met lage toeren dan is dat 65rpm en dat is zon beetje de bodem.

Verder als je altijd last van je polsen en altijd last van je voeten hebt zit er iets écht niet goed.

En qua banden ik las al dat je reageerde dat er 28mm in kan? Doen! Afhankelijk van je gewicht kun je waarschijnlijk richting de 4 bar gaan (even googlen op de Silca tire pressure calculator). Ik ben van 25mm 6 bar naar 28mm 4 bar gegaan en dat is een wereld van verschil qua comfort en qua snelheid maakt het niets uit. Kun je vandaan als je vanaf 23mm en 7 bar komt :|
Sowieso een goede upgrade vanaf Schwalbe Lugano's :X

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 02-05-2025 13:17 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:37

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ik heb dat mijn bidons na verloop van tijd een rare nasmaak afgeven op de een of andere manier. Ik doe er meestal gewoon water in en af en toe een isostar tabletjes, dus verder niks geks. Wanneer ik thuiskom, gooi ik het eventuele overtollige water eruit, zodat er geen laagje water in blijft staan wat weer een bron kan zijn voor een nieuwe ecosysteem.

Heeft iemand hier een goede tip om dit tegen te gaan, of ontkom je er niet aan om elke half jaar een nieuw setje bidons te kopen? Ik heb overigens meestal gewoon de simpele Tacx bidon bij de Action. Wellicht zijn er 'speciale' bidons die duurzamer zijn?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
retlaw schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:33:
Ik heb dat mijn bidons na verloop van tijd een rare nasmaak afgeven op de een of andere manier. Ik doe er meestal gewoon water in en af en toe een isostar tabletjes, dus verder niks geks. Wanneer ik thuiskom, gooi ik het eventuele overtollige water eruit, zodat er geen laagje water in blijft staan wat weer een bron kan zijn voor een nieuwe ecosysteem.

Heeft iemand hier een goede tip om dit tegen te gaan, of ontkom je er niet aan om elke half jaar een nieuw setje bidons te kopen? Ik heb overigens meestal gewoon de simpele Tacx bidon bij de Action. Wellicht zijn er 'speciale' bidons die duurzamer zijn?
Doe je ze ook in de vaatwasser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:37

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Stevie-P schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Doe je ze ook in de vaatwasser?
Nee, ik spoel ze gewoon onder de kraan af en toe om of even handmatig een afwasborstel met wat dreft om ze schoon te maken.

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:52
Ik heb sinds kort een soort speling in mijn rechter pedaal. Als ik aanzet vanaf ongeveer 250w, dan voel ik een horizontale draaiing in het pedaal. Ik heb mijn schoenplaatjes al vervangen en gecontroleerd of ze goed vast zaten, ik heb het ook met een ander rechterpedaal gecontroleerd maar de draaiing blijft. Zou het het crankstel kunnen zijn? Of toch iets kleiners?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Speling op de as ?
Dat kan je voelen door pedaal/as te bewegen als fiets stil staat. (gewoon met de hand dus)

[ Voor 71% gewijzigd door DDX op 02-05-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

sapphire schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Ik zou sowieso proberen je cadans wat omhoog te krijgen, 70 is echt heel laag en best een aanslag op je knieën :X
Als we met spinnen klimmen met lage toeren dan is dat 65rpm en dat is zon beetje de bodem.

Verder als je altijd last van je polsen en altijd last van je voeten hebt zit er iets écht niet goed.

En qua banden ik las al dat je reageerde dat er 28mm in kan? Doen! Afhankelijk van je gewicht kun je waarschijnlijk richting de 4 bar gaan (even googlen op de Silca tire pressure calculator). Ik ben van 25mm 6 bar naar 28mm 4 bar gegaan en dat is een wereld van verschil qua comfort en qua snelheid maakt het niets uit. Kun je vandaan als je vanaf 23mm en 7 bar komt :|
Sowieso een goede upgrade vanaf Schwalbe Lugano's :X
Haha, ja ik las al op internet dat Lugano's de instapbandjes van Schwalbe zijn :D Ik rij zo even naar de Mantel op zoek naar een andere set bandjes.

Overigens zag ik ook op de site van Mantel dat ik mogelijk met mijn fiets langs moet omdat mijn crank (Shimano Ultegra FC-6800 met productiecode ND) mogelijk een productiefout bevat die ervoor kan zorgen dat ie afbreekt :/

https://www.mantel.com/bl...1-speed-crankstellen-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
DDX schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:56:
Speling op de as ?
Dat kan je voelen door pedaal/as te bewegen als fiets stil staat. (gewoon met de hand dus)
Met de hand voel ik nergens geen speling. Ik voel en zie het alleen bij aanzetten of langdurig veel kracht zetten en ook alleen rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Niet online
retlaw schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Nee, ik spoel ze gewoon onder de kraan af en toe om of even handmatig een afwasborstel met wat dreft om ze schoon te maken.
Met de hand moet natuurlijk ook kunnen. Misschien dit iets vaker doen?
Mijn bidons dan in ieder geval 1x per week de vaatwasser in en stinken niet. Ook laat ik ze dan altijd ondersteboven drogen op een rekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Uitgesleten pedaal dan ? SP-SL pedalen gaan bij mij zo'n 20k km mee daarna is achterkant waaraan je inklikt (en dat is bij mij rechts het meest) teveel uitgesleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 22:32
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik rij sinds kort GP5000 32mm en dat gaf al een enorme boost in pijntjes in handen en trillingen etc. Zet zelfs dit jaar alleen maar nieuwe records neer maar dat kan je ook wijten aan gewoon beter worden.

Een ander belangrijke en vaak over het hoofd gezien punt is je houding op de fiets. Sinds ik een ongeluk heb gehad waarbij mijn elleboog het zwaar te verduren heeft gehad kan ik mijn arm niet meer volledig strekken. Nu heeft dat euvel uiteindelijk een heel erg positief effect op mijn ritten daar ik hierdoor sneller met een juiste houding armen geboden (met een kleine knik) op de fiets zit. Dat heeft vervolgens weer invloed op mijn algehele houding etc. Nou win win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
denk dat ik maar voor 30mm gp5000s ga op mn hunt 50jes dan. klinkt allemaal erg comfortabel en uiteindelijk moeten de miniscule aerodynamische verschillen niet uitmaken op ons sterfelijke niveau. denken we dat een 30mm op 22mm interne breedte gaat passen op een giant tcr 2023? (ik weet dat de max 32mm zegt, maar met bollen op interne breedte etc dat ik overal lees zie ik door de bomen het bos niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002

Galois

1811 - 1832

Ik klus al jaren zelf aan mijn fiets.
Alles wat ik niet kan, dan zoek ik dat op YouTube en kom ik er wel uit. Soms heb ik daar bepaald gereedschap voor nodig en dan vind ik dat de investering waard. In de loop der jaren heb ik zo dus heel veel gereedschap verzameld. Dat hang allemaal in de garage mooi gesorteerd aan een bord. Ideaal dus.

Maar ik ga een paar keer per jaar een paar dagen ergens fietsen. Ik neem dan ook altijd wat gereedschap mee, zodat ik ter plekke wat kan repareren of afstellen. Denk aan setje inbussleutels, cassette tools, schroevendraaiers, kettingpons, enz.

Dan haal ik dat van mijn bord af, doe ik dat in een tas en neem ik die tas mee... Vervolgens (gelukkig toch wel vaak) ongebruikt weer terug en hang ik alles weer op.

Ben daar klaar mee :) Ik ben eigenlijk op zoek naar een koffertje met alle basisgereedschap die je nodig hebt voor je fiets. Dan kan ik zonder verder na te denken alleen dat koffertje meenemen als ik weer een paar dagen ergens ga fietsen.

Deze koffers zijn er in alle prijzen en maten. En omdat ik denk dat veel van jullie ook dit gedoe van gereedschap in- en uitpakken mee hebben gemaakt, dat jullie hier vast een tip of mening over hebben. Kom maar door!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:54:
denk dat ik maar voor 30mm gp5000s ga op mn hunt 50jes dan. klinkt allemaal erg comfortabel en uiteindelijk moeten de miniscule aerodynamische verschillen niet uitmaken op ons sterfelijke niveau. denken we dat een 30mm op 22mm interne breedte gaat passen op een giant tcr 2023? (ik weet dat de max 32mm zegt, maar met bollen op interne breedte etc dat ik overal lees zie ik door de bomen het bos niet meer)
Het lijkt me erg sterk als dat niet gaat passen.

Laat die 30mm 1 à 2 mm breder vallen dan zit je nog goed. Het is ook niet dat het na 32mm ineens ophoudt hè. Als je er een band van precies 32mm op zou leggen, zul je zien dat je rondom nog best wat overhoudt. Misschien dat zelfs 35mm wel past.

Op een racefiets is het ook niet zo'n punt om wat breder te gaan zolang je niet allemaal modder en steentjes meeneemt.

Ik zou me niet zo gek laten maken wat er allemaal geschreven wordt over velg breedtes en band diktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
DDX schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:23:
Uitgesleten pedaal dan ? SP-SL pedalen gaan bij mij zo'n 20k km mee daarna is achterkant waaraan je inklikt (en dat is bij mij rechts het meest) teveel uitgesleten.
Ja dacht ook dat het aan m'n pedaal zou liggen maar heb er een andere opgezet en daar is het ook bij. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Helaas (voor mij) lijkt 23mm het breedste wat op mijn fiets past. Misschien nog 25, maar 28 waarschijnlijk al niet meer. Volgende week vrijdag gaat mijn fiets voor onderhoud weg, dus dan gaan ze meteen kijken wat erin zou passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-05 22:32
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:54:
Ik heb ook 22mm interne breedte en kan tot 35mm banden erop leggen. Heeft natuurlijk ook te maken met je clearance in vork. Canyon levert bijvoorbeeld standaard op de endurace bikes 32mm achter en 30 voor en geven aan dat dit vanwege aero oogpunt is. Zelf heb ik er nu 2x 32mm van gemaakt. Zal echt weinig verschil maken maar verkies sowieso comfort boven snelheid. En dat terwijl ik bijna elk ritje sneller probeer te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empl0de
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 11:04
Hallo allemaal

Ik ben een beginner met een vraagje betreft wielen
Ik kan goedkoop een Sensa Modena LTD 105 2024 (https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105) krijgen.

Nu is de vraag, mocht ik later bredere banden willen i.e. 30/32mm moet ik geloof ik nieuwe wielen/banden kopen, maar wordt dat een probleem met de remschijf? Dat heb ik ergens gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:37
empl0de schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:57:
Hallo allemaal

Ik kan goedkoop een Sensa Modena LTD 105 2024 (https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105) krijgen.

Nu is de vraag, mocht ik later bredere banden willen i.e. 30/32mm moet ik geloof ik nieuwe wielen/banden kopen, maar wordt dat een probleem met de remschijf? Dat heb ik ergens gelezen
Remschijf? Bovenstaande fiets is er een met velgremmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
empl0de schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:57:
Hallo allemaal

Als je bredere banden wilt, moet je kijken wat er maximaal in je frame past. Dat kan bv 30mm zijn. Waar je nog meer op moet letten is dat een 30mm band op een 19mm velg smaller valt dan op een 25mm velg (mogelijk dus breder dan 30 en past het niet meer in je frame).

Wielen upgraden is leuk, maar niet nodig voor bredere banden (al zijn bredere velgen wel iets beter met moderne brede banden, en hoge velgen zijn uiteraard mooi en aero).

Schijfremmen staan er verder los van. Oude velgremmen hebben ook een beperking hoe breed de band kan zijn die er daarheen past, maar dan is leeglopen ook altijd nog een optie

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31

Tacoos

i am i

retlaw schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:33:

Ik gebruik om die reden alleen nog Camelbak Podium flessen
Die van Elite schijnen ook fijn te zijn
En zo min mogelijk in de vaatwasser inderdaad

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:49
Cloclo100 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:14:
Na veel vijven en zessen, keuzestress en vooral wachten.. kan ik eindelijk ook eens een new bike day hebben. Hierbij dus mijn dranghek , Giant Defy Advanced SL 0 XL. Het betreft een custom build waar ik zelf mijn Groepset, wielen, zadel en pedalen heb gekozen. Ik ben helemaal weight weenies gegaan(want bedoeld voor lange bergtochten) en heb uiteindelijk naar niet veel gekeken (want midlife crisis)
Groepset was een tweedekansje, zadel gerecycled van oude fiets, pedalen toch maar nieuw gekocht. Wielen zou ik ook recycleren maar heb er nu toch in bestelling bij een niet nader genoemd forumlid.

Voor de rest zijn alle onderdelen van de SL 0 versie afgenomen bij de FM. Ben er heel tevreden van want in totaal met opbouw € 4150 betaald. Hij moet volgens mij redelijk wat korting gehad hebben want de frameset zelf staat voor € 3600 online. Het opbouwen zelf kostte € 150.

Zoals hij zo staat weegt ie 7,15kg in maat XL. Heel tevreden mee want bijna 3kg lichter dan mijn vorige carbonnen ros. Eerste rit was eentje met gemengde gevoelens omdat de shifter wat los stond. Hij is wel veel stijver en minder sloom op de pedalen, het mindere gewicht merk je wel. De oude gaat op pensioen als gravel/slechtweerbike. Laat de zomer maar komen!

P.s.: de spacertoren wordt nog aangepakt door de bikefitter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tof om z'n broer te zien. Giant Benelux vertelde me bij de verkoop van het frame dat er slechts 2 XL frame sets in Nederland bschikbaar zouden zijn. Aangezien jij er 1 hebt en die andere hier boven staat is dat wel enorme toeval 8)

Veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mvds schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:47:
Helaas (voor mij) lijkt 23mm het breedste wat op mijn fiets past. Misschien nog 25, maar 28 waarschijnlijk al niet meer. Volgende week vrijdag gaat mijn fiets voor onderhoud weg, dus dan gaan ze meteen kijken wat erin zou passen.
Ik had een TCR 2012 model dus lijkt me sterk dat 23mm de max is. Ik had 25mm en was van plan Pirelli P Zero TRL 26mm’s eronder te gooien.
Dat 28mm niet past kan idd maar 26mm past vrijwel zeker. Andere optie is het online zoeken of een goede Giant fietsenmaker vragen, soms past net groter toch stiekem :)

@Holk Volgens mij is @Cloclo100 een Belg :)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 02-05-2025 20:32 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
sapphire schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:21:
[...]

Ik had een TCR 2012 model dus lijkt me sterk dat 23mm de max is. Ik had 25mm en was van plan Pirelli P Zero TRL 26mm’s eronder te gooien.
Dat 28mm niet past kan idd maar 26mm past vrijwel zeker. Andere optie is het online zoeken of een goede Giant fietsenmaker vragen, soms past net groter toch stiekem :)

Amai..

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Holk schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Tof om z'n broer te zien. Giant Benelux vertelde me bij de verkoop van het frame dat er slechts 2 XL frame sets in Nederland bschikbaar zouden zijn. Aangezien jij er 1 hebt en die andere hier boven staat is dat wel enorme toeval 8)

Veel plezier ermee!
Ja straffer nog, deze is uit Duitsland gekomen en was nog bij de laatste 2 XL uit Europa volgens Giant verdeler. Terwijl we op het 40mm stuur aan het wachten waren, kwam ineens deze actie . Alles bij mekaar was ik dan ongeveer even veel geld kwijt maar ik vind deze kleur mooier en heb zo wel de laatste nieuwe Red E1 en binnenkort een mooi setje wielen dabei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
sapphire schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:21:
[...]

Yes 🇧🇪🇧🇪🇧🇪

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
Voor het eerst op vakantie (Tenerife) gaan fietsen. Twee keer een mooie route gedaan met een tour. De eerste keer met een groepje van vijf inclusief de organizator en de tweede keer met zijn tweeen dus een privé tour. Voor het eerst klimmen en dat is wel zwaar 😅. Ik had ook een mooie fiets gehuurd om de Ultegra Di2 te proberen en natuurlijk een carbon fiets. Wow, dat fietste wel even anders dan mijn fiets. Nu ben ik er ook wel van overtuigd dat een nieuwe fiets een goed idee is. (was ik eigenlijk al)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ijybWaKSFAHisQt-dyjdxhvkBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gw9s785ob3qPu2M1ONqVQAzz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:20
Galois schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:13:
Ik klus al jaren zelf aan mijn fiets.
Alles wat ik niet kan, dan zoek ik dat op YouTube en kom ik er wel uit. Soms heb ik daar bepaald gereedschap voor nodig en dan vind ik dat de investering waard. In de loop der jaren heb ik zo dus heel veel gereedschap verzameld. Dat hang allemaal in de garage mooi gesorteerd aan een bord. Ideaal dus.

Maar ik ga een paar keer per jaar een paar dagen ergens fietsen. Ik neem dan ook altijd wat gereedschap mee, zodat ik ter plekke wat kan repareren of afstellen. Denk aan setje inbussleutels, cassette tools, schroevendraaiers, kettingpons, enz.

Dan haal ik dat van mijn bord af, doe ik dat in een tas en neem ik die tas mee... Vervolgens (gelukkig toch wel vaak) ongebruikt weer terug en hang ik alles weer op.

Ben daar klaar mee :) Ik ben eigenlijk op zoek naar een koffertje met alle basisgereedschap die je nodig hebt voor je fiets. Dan kan ik zonder verder na te denken alleen dat koffertje meenemen als ik weer een paar dagen ergens ga fietsen.

Deze koffers zijn er in alle prijzen en maten. En omdat ik denk dat veel van jullie ook dit gedoe van gereedschap in- en uitpakken mee hebben gemaakt, dat jullie hier vast een tip of mening over hebben. Kom maar door!
Hoewel ik dit zelf ook altijd van plan ben geweest, heb ik dat niet gedaan uiteindelijk. Nadeel is vooral dat je een bepaalde afmeting weer reserveert in de kofferbak en met 3 kinderen is die kofferbak gelimiteerd in wat er aan restruimte beschikbaar is :+

Ik verzamel dus al het mogelijke gereedschap(niet alleen fietsgerelateerd) dus in een losse tas in dekrat met spullen van algemeen nut voor vakantie gaan. Dat maakt het allemaal wat flexibeler hoeveel ik mee kan nemen.

Mocht je nu wel echt nog ruimte in je kofferbak hebben. Dan heb ik geen specifiek advies, behalve dat ik voorheen(voordat er kinderen in het spel waren) ik altijd mijn 'fietsgereedschapsdoos' uit het rek pakt en zonder blikken of blozen zo in de kofferbak zetten.
Pagina: 1 ... 638 639 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).