Ik heb geen ervaring met de echt duurdere brillen, maar hiervoor had ik een Siroko bril, en dan vind ik de PPEEQQ wel beter (maar vooral vanwege hoe die me past eigenlijk). Krasvast issie dus niet. Daarvoor had ik een Decathlon brilletje, en daarvoor BBB. Ik vind het daar best vergelijkbaar mee allemaal, maar wat hipper. Meer uitgeven zie ik zelf niet zitten omdat ik brillen regelmatig stuk maak of kwijt raak, maar betere optische kwaliteit zou ik best voor in zijn.guapper schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:01:
[...]
Kun je de kwaliteit van zo'n bril ook vergelijken met / afzetten tegen een soortgelijk ding van zeg €10,- a € 20,- uit China? Wat maakt een PPEEQQ of Oakley dan beter?
Is dat de (on)breekbaarheid of krasbestendigheid van de lens?
Fietsbrillen gaan bij niet lang mee, zijn snel voorzien van een paar gezellige krassen op de lens en zo als ze eens vallen of in een tas gezeten hebben.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met de Merkbrillen die wat meer kosten.
Ik redelijk wat brillen in omloop. 2 voor de auto's, 2 tal voor het fietsen en nog eentje voor gewone dagen, die in huis ligt. Het lijkt me dat enkel de montuur wat beter wordt naarmate de prijs stijgt. Mijn el cheapo Alie-brillen zijn vergeeld na 2 zomers.guapper schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:01:
[...]
Kun je de kwaliteit van zo'n bril ook vergelijken met / afzetten tegen een soortgelijk ding van zeg €10,- a € 20,- uit China? Wat maakt een PPEEQQ of Oakley dan beter?
Is dat de (on)breekbaarheid of krasbestendigheid van de lens?
Fietsbrillen gaan bij niet lang mee, zijn snel voorzien van een paar gezellige krassen op de lens en zo als ze eens vallen of in een tas gezeten hebben.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met de Merkbrillen die wat meer kosten. Specifiek voor woon-werk verkeer heb ik een Kapvoe van Ali gekocht om te zien of dat photochromatic werkt voor mij in de wisselende omstandigheden van de vroege ochtend en late middag, en ik moet zeggen dat het me best bevalt. De lens bevalt goed, het plastic van het frame kan beter, maar doet waar het voor gemaakt is
Mijn dure gepolariseerde Ray-ban, viel na 3j de folie van de binnenkant in de ultrasoonreiniger...
In de toekomst voor mij liever om de paar jaar een polaroid van 35 euro, ipv een Ray-ban van 135. Voor op de fiets ben ik perfect tevree met Alie. Wanneer die onvermijdelijk eens hard tegen dek gaat, breekt mijn portefeuille tenminste niet mee.
Ik rij nu mijn derde jaar met een 100% lookalike rond met photochr lens
Als je zegt dat de gulperberg a 14% al afzien is, zou ik zeker de 34 monteren. De klimmen langs de Moezel zijn aanzienlijk langer en soms minstens net zo steil.Shadow_Agent schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:11:
Aankomende zomer gaan we op vakantie bij de Moezel. Mijn idee is om de racefiets mee te nemen om vanuit daar nog wat de heuvels rondom te beklimmen. Twijfel over de cassette. Rij met een (50/34) 11-28 cassette op het vlakke. In Limburg kon ik hier mee uit de voeten al was de Gulperberg vanuit Partij (14% ofzo?) wel echt afzien en eigenlijk had ik daar wel iets meer tandjes gewild. Op de Mt. Ventoux heb ik (uiteraard) met een 34 gereden maar die lijkt mij voor de Moezel weer wat overkill. Om nu nog weer een nieuwe cassette aan te schaffen vind ik ook weer wat zonde aangezien ik zelden tot nooit op heuvels/bergen fiets (helaas). En wat neem je dan? een 30 ligt wel erg dichtbij 28, 32 bij de 34 dus dan neem ik die liever aangezien ik die al heb liggen. Kan natuurlijk sowieso de 34 monteren maar ben even benieuwd naar ervaringen van anderen![]()
Al snap ik dat het heel erg persoonlijk is. De klimmen in de moezel zijn qua afstand langer dan in Limburg natuurlijk maar qua % weer minder extreem.
Wel een mooie omgeving om tussen de wijnranken en bergjes erachter te fietsen!
Waarom jezelf pijnigen met een 11-28, ik heb een 11-34 achter, dat fietst heerlijk in de heuvels zoals in Limburg en de Ardennen als voor hele lange klimmen.
Ik heb ook een 11-30 liggen voor het vlakke rondom huis (Twente), als ik dan incidenteel een heuveltje meepak die +10% is dan lukt dat prima, maar als ik weet dat ik de hele dag ga klimen dan gooi ik direct de 11-34 erop.
Afgelopen weekend ook tijdens de AGR overal lekker naar boven gepeddeld zonder dat ik maximaal hoefde in te spannen.. Vorig jaar deed ik hem nog met de 11-30, dat was zeker op de hele steile bulten soms best afzien..
Ik heb ook een 11-30 liggen voor het vlakke rondom huis (Twente), als ik dan incidenteel een heuveltje meepak die +10% is dan lukt dat prima, maar als ik weet dat ik de hele dag ga klimen dan gooi ik direct de 11-34 erop.
Afgelopen weekend ook tijdens de AGR overal lekker naar boven gepeddeld zonder dat ik maximaal hoefde in te spannen.. Vorig jaar deed ik hem nog met de 11-30, dat was zeker op de hele steile bulten soms best afzien..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Helder! Tnkx all 👍🏻
34 it is! Beter mee verlegen dan om verlegen zei mn oma altijd
34 it is! Beter mee verlegen dan om verlegen zei mn oma altijd
Do { Ping } while ( LOL )
Goede keuze, om met de 11-34 naar de Moezel te gaan! In welke regio zit je precies daar?
Beetje off-topic, maar als je in de buurt van Kröv komt: stopje bij Marcello’s Eiseck. Lekkerste ijs in die hoek!
Fietsen mogen niet het terras op, maar kun je wel in het zicht zetten, dus neem een slotje mee.
Beetje off-topic, maar als je in de buurt van Kröv komt: stopje bij Marcello’s Eiseck. Lekkerste ijs in die hoek!
Waar exact bij de Moezel zit je? Ik was vorige maand rondom Cochem aan het fietsen een weekendje en vond er toch vrij steile klimmen bij zitten. Ik rij zelf met 48/35 - 10-33 (dus met sram) en heb het lichtste verzet toch veel gebruikt. Was blij dat ik 'm bijhadShadow_Agent schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:11:
Aankomende zomer gaan we op vakantie bij de Moezel. Mijn idee is om de racefiets mee te nemen om vanuit daar nog wat de heuvels rondom te beklimmen. Twijfel over de cassette. Rij met een (50/34) 11-28 cassette op het vlakke. In Limburg kon ik hier mee uit de voeten al was de Gulperberg vanuit Partij (14% ofzo?) wel echt afzien en eigenlijk had ik daar wel iets meer tandjes gewild. Op de Mt. Ventoux heb ik (uiteraard) met een 34 gereden maar die lijkt mij voor de Moezel weer wat overkill. Om nu nog weer een nieuwe cassette aan te schaffen vind ik ook weer wat zonde aangezien ik zelden tot nooit op heuvels/bergen fiets (helaas). En wat neem je dan? een 30 ligt wel erg dichtbij 28, 32 bij de 34 dus dan neem ik die liever aangezien ik die al heb liggen. Kan natuurlijk sowieso de 34 monteren maar ben even benieuwd naar ervaringen van anderen![]()
Al snap ik dat het heel erg persoonlijk is. De klimmen in de moezel zijn qua afstand langer dan in Limburg natuurlijk maar qua % weer minder extreem.
😀😀😀
Hoe is het bereik van de lens van die PPEEQQ? Dat was voor mij het grootste pluspunt met de overstap van een Siroko naar Oakley met extra photochromische lens. De oakley is helder genoeg om in het donker mee te fietsen en ook in de zon donker genoeg, de Siroko was meer 50 tinten (donker)grijs.Gurby schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:29:
[...]
Ik heb er een (photochromic). Voldoet prima, maar ik heb twee minpuntjes: ik heb wat krassen op de buitenkant (ik denk vanwege poetsen, ze zijn allemaal horizontaal). Als ik hem opheb zie ik ze verder niet. Verder heb ik bij koplampen van tegenliggers (of de zon) wel last van interne reflecties of zo, waardoor je naast de lichtbron nog twee kopieën ziet (rood in mijn geval, dus het zal vast met het spiegeloppervlak te maken hebben).
Ook is de lens naar mijn gevoel scherper en geeft een veel fijner beeld.
Bij de Siroko had ik een photochromatische lens en een spiegelende voor beter weer. Ik denk dat ik er wel hetzelfde mee had als jij inderdaad: bij donker weer was de Siroko te donker, bij zonnig weer gebruikte ik de andere lens.GWBoes schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:22:
[...]
Hoe is het bereik van de lens van die PPEEQQ? Dat was voor mij het grootste pluspunt met de overstap van een Siroko naar Oakley met extra photochromische lens. De oakley is helder genoeg om in het donker mee te fietsen en ook in de zon donker genoeg, de Siroko was meer 50 tinten (donker)grijs.
Ook is de lens naar mijn gevoel scherper en geeft een veel fijner beeld.
De PPEEQQ heb ik maar één lens bij (potochromatisch dus), en dat is tot dusver eigenlijk in alle omstandigheden wel beter. Misschien dat ie nog wat donkerder had gemogen bij volle zon, maar het is OK. In schemer hou ik hem nog best lang op eigenlijk; ik zet eerder m'n koplamp aan dan de bril af.
is het ook gek om gewoon met een 11-34 rond te rijden terwijl je 99/100 ritten in West Nederland tegen de kust zonder hoogtemeters aan het vechten ben? Heb 11-34 vorig jaar voor de Amstel Gold op mijn fiets laten zetten, maar om hem eraf te halen en weer een 11-28 te nemen als ik thuis ben is ook weer wat xD.
Maar of ik t mijzelf nu onnodig moeilijk maak geen idee. Fiets gewoon voor mijn gevoel prima rond met een cadans van 90 ergens in t midden..
Maar of ik t mijzelf nu onnodig moeilijk maak geen idee. Fiets gewoon voor mijn gevoel prima rond met een cadans van 90 ergens in t midden..
Het kan gewoon zolang je je niet irriteert aan de gaten in de cassette.dfbt schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:00:
is het ook gek om gewoon met een 11-34 rond te rijden terwijl je 99/100 ritten in West Nederland tegen de kust zonder hoogtemeters aan het vechten ben? Heb 11-34 vorig jaar voor de Amstel Gold op mijn fiets laten zetten, maar om hem eraf te halen en weer een 11-28 te nemen als ik thuis ben is ook weer wat xD.
De ene is hier gevoeliger voor dan de ander. Er is geen goed of fout hierin.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Omdat ik een prutser ben heb ik daarom een Miche cassette 14-32 
= 14-15-16-17-18-19-21-23-25-28-32
= 14-15-16-17-18-19-21-23-25-28-32
Een 11-34 in Limburg lijkt me overkill, je mag best afzien op de Keutenberg.verstappen33 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:04:
Waarom jezelf pijnigen met een 11-28, ik heb een 11-34 achter, dat fietst heerlijk in de heuvels zoals in Limburg en de Ardennen als voor hele lange klimmen.
Voor lange cols is het wel lekker inderdaad. Zou voor de rest van NL gewoon een 11-28 nemen, dan zijn de stappen tussen de verschillende versnellingen ook wat kleiner.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dat hangt toch helemaal af van je persoonlijke situatie. Ik heb vorig jaar bij de AGR mensen gezien die duidelijk te zwaar fietsen en niets meer over.KW25 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:32:
[...]
Een 11-34 in Limburg lijkt me overkill, je mag best afzien op de Keutenberg.
Voor lange cols is het wel lekker inderdaad. Zou voor de rest van NL gewoon een 11-28 nemen, dan zijn de stappen tussen de verschillende versnellingen ook wat kleiner.
Ligt er ook aan of je na 180km nog een heuvel op moet of direct fris en fruitig na de startWebgnome schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:36:
[...]
Dat hangt toch helemaal af van je persoonlijke situatie. Ik heb vorig jaar bij de AGR mensen gezien die duidelijk te zwaar fietsen en niets meer over.
Als je heel harde wind tegen hebt zullen die versnellingen in Nederland ook van pas komen. Daarnaast is het handig voor de fietstrainer. Tenzij je in Zwift graag met een gemiddelde hartslag van 163 of hoger de Alpe du Zwift op fietst, met een cadans van rond de 70, omdat je te weinig versnellingen hebt.dfbt schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:00:
Een 34 achter is in Nederland (vlakke deel) toch nooit nodig? Als je al die 34 wilt rijden als je wind tegen hebt met een 50 voor dan zou ik voor kleine blad schakelen. Met een 50-34 staat je ketting wel heeeeel scheef.AMD1800 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:06:
[...]
Als je heel harde wind tegen hebt zullen die versnellingen in Nederland ook van pas komen. Daarnaast is het handig voor de fietstrainer. Tenzij je in Zwift graag met een gemiddelde hartslag van 163 of hoger de Alpe du Zwift op fietst, met een cadans van rond de 70, omdat je te weinig versnellingen hebt.
Ik gebruik zowel het binnenblad als de 28 achter op het vlakke echt nooit.
Tja, ik kan, zelfs met harde wind tegen, me geen scenario voorstellen dat je de 34 achter nodig hebt. Dan schakel je toch gewoon even naar je binnenblad en klaar ? Maar je moet al buitengewoon zwak zijn als je niet op 50-25~ of 50-28 buiten kunt fietsen met wat tegenwind, toch ?AMD1800 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:06:
[...]
Als je heel harde wind tegen hebt zullen die versnellingen in Nederland ook van pas komen. Daarnaast is het handig voor de fietstrainer. Tenzij je in Zwift graag met een gemiddelde hartslag van 163 of hoger de Alpe du Zwift op fietst, met een cadans van rond de 70, omdat je te weinig versnellingen hebt.
In Zwift kun je de trainer-difficulty reduceren, zodat je ook met een wat grotere versnellings-ratio de steilere passages prima kunt befietsen. Ook daar heb je zeker geen 34-achter nodig.
Een 34 achter is op Limburg na voor de meerderheid niet nodig.
Maar de juiste vraag is: als de 34 er toch al op zit, zou je hem dan moeten wisselen voor een 11-28 of een 11-30?
Ik fiets 98% in de polder en kan prima leven met een 11-34 (of nu 42-46 13s).
Maar de juiste vraag is: als de 34 er toch al op zit, zou je hem dan moeten wisselen voor een 11-28 of een 11-30?
Als je prima ermee kan leven, lekker erop laten zitten, toch ? Ik vind de 11-34 wel een gatenkaas, maar iedereen zijn ding. Ik zou em lekker laten zitten als je je er niet aan stoort. Ik laat em ook weleens een tijdje zitten als ik bv. weet dat ik een maandje later weer naar de bergen ga, maar erger me dan toch wel vaak in de tussentijd ...Requiem19 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:43:
Op het vlakke heb je in feite toch sowieso aan 1 voorblad met een stuk of 5 kransjes achter genoeg.
Het verschil tussen 11-34 en 11-28 zijn de (kleine) kransjes 12 en 14, zo te zien. Ik betwijfel of je dat echt iets gaat opleveren.
Ik heb zelf een 52 voorblad met een 11-34 en dat vind ik ideaal, maar ik fiets ook niet alleen vlak. Als je een keertje in de Ardennen komt, is een 34 echt wel fijn als het ineens boven de 20% gaat. De klimmen zijn niet lang, maar soms wel flink stijl.
Op de Zwift kun je de instellingen inderdaad aanpassen, al heb ik de laatste keer op de standaard stand de virtuele Alp d'huez op het buitenblad gedaan omdat het kon. Ik geen account meer maar volgens mij kun je inmiddels ook digitaal schakelen.
Hier kun je het vergelijken. https://www.gear-calculat...7,19,21,24,27,30&UF2=2220
Het verschil tussen 11-34 en 11-28 zijn de (kleine) kransjes 12 en 14, zo te zien. Ik betwijfel of je dat echt iets gaat opleveren.
Ik heb zelf een 52 voorblad met een 11-34 en dat vind ik ideaal, maar ik fiets ook niet alleen vlak. Als je een keertje in de Ardennen komt, is een 34 echt wel fijn als het ineens boven de 20% gaat. De klimmen zijn niet lang, maar soms wel flink stijl.
Op de Zwift kun je de instellingen inderdaad aanpassen, al heb ik de laatste keer op de standaard stand de virtuele Alp d'huez op het buitenblad gedaan omdat het kon. Ik geen account meer maar volgens mij kun je inmiddels ook digitaal schakelen.
Hier kun je het vergelijken. https://www.gear-calculat...7,19,21,24,27,30&UF2=2220
[ Voor 12% gewijzigd door Casual Ruud op 24-04-2025 19:29 ]
Ik heb de 11-30 icm een 52/36 , dat bevalt prima voor in NL en in Spanje ging het ook lrima met de wat kortere steile klimmetjes (kleine stukken 14+, gemiddeld 8% voor een half uur ofzo)Casual Ruud schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:28:
Op het vlakke heb je in feite toch sowieso aan 1 voorblad met een stuk of 5 kransjes achter genoeg.
Maar een 11-34 in NL zou (voor mij) net niet lekker zijn.. ik rij het meeste in de 15 en 16 op vlakke ritjes en precies de 16 ontbreekt.
Ik denk dat met een 50/34 je nog net wat meer gaten hebt met een 11-34
Als je die jongen zijn watt/kg weet, dan kan ik er ook wel aan wennen.bwernsen schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:57:
T is allemaal gewenning...
Ik reed een tijdje geleden in de polder recht tegen erg harde wind in met qua versnellingen 28-30 en ik had nog steeds een hoge hartslag (helaas heb ik dat snel). Dus voor mij is dat wel handig.joker1977 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:30:
[...]
Tja, ik kan, zelfs met harde wind tegen, me geen scenario voorstellen dat je de 34 achter nodig hebt. Dan schakel je toch gewoon even naar je binnenblad en klaar ? Maar je moet al buitengewoon zwak zijn als je niet op 50-25~ of 50-28 buiten kunt fietsen met wat tegenwind, toch ?
In Zwift kun je de trainer-difficulty reduceren, zodat je ook met een wat grotere versnellings-ratio de steilere passages prima kunt befietsen. Ook daar heb je zeker geen 34-achter nodig.
Met normale tegenwind schakel ik mijn cassette gewoon een paar versnellingen terug.
Mooi dat je die aanpassing in Zwift kan doen, dat wist ik niet
[ Voor 4% gewijzigd door AMD1800 op 24-04-2025 20:19 ]
Tja ieder z'n eigen mening, wat ik vorige maand :
En als ik wat rustiger (/langer) wil klimmen gooi ik hem op de 39.
Op mijn emonda heb ik 50/34 icm 11-30, maar die fiets gebruik ik meer als klimfiets in het buitenland
Heb ik ook nog een fiets met 52/36 icm 11-28 maar dan zit ik dus naar mijn mening te vaak te wisselen tussen de 52 en 36 omdat de 36 als je beetje gas geeft te klein is.
En even quote van paar jaar geleden :
Werkt ook prima en kom ik ook wel klimmetjes mee omhoog maar gaat niet mee naar hooggebergte.
Gravelbike die dat wel doet heeft een 40 (oval) voorblad icm 11-36 achter.
Ik heb op mijn domane 53/39 icm 11-34 en kan dan lekker lang op de 53 blijven rijden, zelfs op klimmetjes in Nederland.DDX schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:29:
Tja als ik soms blij ben met 34x30 op mijn trek emonda kan ik mij voorstellen dat andere mensen echt wel wat lichtere vertanding willen.
En persoonlijk heb ik niets met een 36 voorblad, dan zit echt heel vaak te switchen tussen 36 en 52.
Doe mij maar 50/34 of 53/39, kan ik veel langer op 1 blad blijven.
En als ik wat rustiger (/langer) wil klimmen gooi ik hem op de 39.
Op mijn emonda heb ik 50/34 icm 11-30, maar die fiets gebruik ik meer als klimfiets in het buitenland
Heb ik ook nog een fiets met 52/36 icm 11-28 maar dan zit ik dus naar mijn mening te vaak te wisselen tussen de 52 en 36 omdat de 36 als je beetje gas geeft te klein is.
En even quote van paar jaar geleden :
Oja ik heb ook nog een 1x op m'n slechtweer fiets, 46 (oval) voorblad icm 10-36 achterDDX schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:30:
Pak ik mijn Mont Ventoux rit ;
https://www.strava.com/activities/1005196857#24645583784
Gemiddelde cadans 87 en daar heb ik regelmatig op de 34-30 gezeten.
Tuurlijk kom ik ook boven met kleinere cassette, soms is het zelfs prettiger omdat je wel moet trappen ipv lichter schakelen.
Afgelopen zomer ook veel geklommen met 39-30 trouwens (op m'n domane heb ik 53/39 voor zitten)
Pak ik daar even pijnlijk klimmetje van ;
https://www.strava.com/ac...ments/2861667164730476614
Gemiddelde cadans 79
En steil deel met richting 15% ;
https://www.strava.com/ac...ments/2861667164731861062
Daar had ik wel iets lichter willen schakelen zegmaar, met cadans 72 gemiddeld.
Werkt ook prima en kom ik ook wel klimmetjes mee omhoog maar gaat niet mee naar hooggebergte.
Gravelbike die dat wel doet heeft een 40 (oval) voorblad icm 11-36 achter.
Tja boeiend wat er op zit, zolang je het zelf prettig vind.
Jaren met een 11-25 (10s) met 50/34 rondgereden en in west Nederland perfect, Utrechtse heuvelrug-Postbank geen probleem.
Limburg miste ik mijn 28 die ik daarvoor had opeens wel heel erg
Nu een 12s 11-34 ofzo omdat die op de fiets zat. In de polder/aan de kust tot nu toe prima en Limburg kan ik binnenkort vertellen. Maargoed tenzij ik de 34 helemaal niet gebruik vind ik het een prima cassette.
En wbt brillen. Ik zweer soort van bij de wat duurdere brillen. Op de fiets vanalles gehad aan goedkopere brillen, Decathlon, Lidl, Ali, Agu, BBB maar mijn Oakley Radar EV Prism road was het gewoon. Gewoon rust qua beeld, veel minder last van mijn ogen op zonnige dagen ondanks dat de bril niet super donker was
Alleen qua pootjes icm. mijn helm was niet ideaal en de coating begon onderaan los te laten. Dat vond ik wel erg slecht maargoed na 8 jaar gebruik…
Ik heb nu een Sutro en die is geweldig! Enige reden dat ik die gekocht heb is omdat ik de Radar EV verloren ben.
Van de fiets af heb ik een Rayban met inmiddels een 2e paar glazen want glas breekt als je het laat vallen
Ik gebruik het super veel, ben vrij netjes met mijn spullen dus ben een goed bril best wel waard
Jaren met een 11-25 (10s) met 50/34 rondgereden en in west Nederland perfect, Utrechtse heuvelrug-Postbank geen probleem.
Limburg miste ik mijn 28 die ik daarvoor had opeens wel heel erg
Nu een 12s 11-34 ofzo omdat die op de fiets zat. In de polder/aan de kust tot nu toe prima en Limburg kan ik binnenkort vertellen. Maargoed tenzij ik de 34 helemaal niet gebruik vind ik het een prima cassette.
En wbt brillen. Ik zweer soort van bij de wat duurdere brillen. Op de fiets vanalles gehad aan goedkopere brillen, Decathlon, Lidl, Ali, Agu, BBB maar mijn Oakley Radar EV Prism road was het gewoon. Gewoon rust qua beeld, veel minder last van mijn ogen op zonnige dagen ondanks dat de bril niet super donker was
Alleen qua pootjes icm. mijn helm was niet ideaal en de coating begon onderaan los te laten. Dat vond ik wel erg slecht maargoed na 8 jaar gebruik…
Ik heb nu een Sutro en die is geweldig! Enige reden dat ik die gekocht heb is omdat ik de Radar EV verloren ben.
Van de fiets af heb ik een Rayban met inmiddels een 2e paar glazen want glas breekt als je het laat vallen
hmm, ik rijd al jaren 25mm tubelessguapper schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:48:
[...]
Heb je dat probleem ook wanneer je een tyreglider of tyremonkey gebruikt om de band netjes op het randje te leggen? Of werkt dat niet zo?
(Geen ervaring met tubeless hier wegens 25mm bandjes, desalniettemin erg geïnteresseerd.)
2 jaar geleden mijn Cube Agree C62 gekocht met de standaard Shimano setup
Merkte dat het met vrienden rond Arnhem zwaar was en in NH zat ik vaak niet in een ritme.
Cassette gekocht met 14-15-16-17-18 enz en sindsdien echt prima!
Di2 pakt het ook prima
Met BF een cassette gekocht in DE met bijna dezelfde kransjes, maar wel goedkoper.
Inmiddels in DE, FR en Lux gefietst met de eerste cassette en ik ben er blij mee.
Rond Viande kwam ik er prima mee uit de voeten (80km, 1400hm en 100km, 2200hm)
Enige nadeel is dat met 46 a 50km/h de 12s het wel voor gezien houd
Dat vind ik een minder probleem dan het harken in de verkeerde versnelling...
Merkte dat het met vrienden rond Arnhem zwaar was en in NH zat ik vaak niet in een ritme.
Di2 pakt het ook prima
Met BF een cassette gekocht in DE met bijna dezelfde kransjes, maar wel goedkoper.
Inmiddels in DE, FR en Lux gefietst met de eerste cassette en ik ben er blij mee.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb voor de polder een 12-25t cassette (11s), en voor in het heuvellandschap een 11-34t, zo kom ik overal boven (en hard naar beneden), en kan ik toch hard op een lekkere kadans als het plat israymondw schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:41:
2 jaar geleden mijn Cube Agree C62 gekocht met de standaard Shimano setup
Di2 pakt het ook prima
En Duitsland is inderdaad een goeie plek om dat soort spul te bestellen, toch vaak een paar tientjes goedkoper dan in Nederland.
Ja die 12-25 cassette was echt wel lekker, dat is iets wat ik wel echt mis met de 12 speed groepen.borft schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:37:
[...]
Ik heb voor de polder een 12-25t cassette (11s), en voor in het heuvellandschap een 11-34t, zo kom ik overal boven (en hard naar beneden), en kan ik toch hard op een lekkere kadans als het plat is
En Duitsland is inderdaad een goeie plek om dat soort spul te bestellen, toch vaak een paar tientjes goedkoper dan in Nederland.
same here had met 11 speed een 12-25 en de 11-34 , heb nu op de 12 speed Sjinees een 11-34, maar had graag ook iets van een 11-25 gezien.Kluus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:48:
[...]
Ja die 12-25 cassette was echt wel lekker, dat is iets wat ik wel echt mis met de 12 speed groepen.
Zie met di2 dat ik vaak in het bereik 50 - 15 / 17 / 19 fiets,
een 16 en 18 zou dus welkom zijn
New Bike Day!:strip_exif()/f/image/UGzZUXJU8wvU7yVDYe6yr1eY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f8Lay9Fr9YzhoKBjs4clAA61.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals beloofd hier ook een foto van mijn nieuwe liefde! 5 februari besteld, vandaag opgehaald.
Best spannend vond ik, want is hij echt zo mooi als ik had gehoopt? En fietst hij inderdaad lekker? Is de maat goed?
Nou op alle drie de vragen is het antwoord: JA ! ! !
Vandaag mijn eerste kortje ritje was een feest, de fiets voelt nu al veel beter en comfortabeler aan.
Ik kan niet wachten tot ik deze zomer de Pyreneeën en de Picos D’ Europa in ga met deze beauty! 😍
Om aan te sluiten op bovenstaande discussie: 2x12 36 tandjes achter, gewoon omdat t kan. Op mijn vorige fiets kwam ik met 32 voor mijn gevoel soms tekort op bijvoorbeeld de Stelvio.
:strip_exif()/f/image/UGzZUXJU8wvU7yVDYe6yr1eY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f8Lay9Fr9YzhoKBjs4clAA61.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals beloofd hier ook een foto van mijn nieuwe liefde! 5 februari besteld, vandaag opgehaald.
Best spannend vond ik, want is hij echt zo mooi als ik had gehoopt? En fietst hij inderdaad lekker? Is de maat goed?
Nou op alle drie de vragen is het antwoord: JA ! ! !
Vandaag mijn eerste kortje ritje was een feest, de fiets voelt nu al veel beter en comfortabeler aan.
Ik kan niet wachten tot ik deze zomer de Pyreneeën en de Picos D’ Europa in ga met deze beauty! 😍
Om aan te sluiten op bovenstaande discussie: 2x12 36 tandjes achter, gewoon omdat t kan. Op mijn vorige fiets kwam ik met 32 voor mijn gevoel soms tekort op bijvoorbeeld de Stelvio.
[ Voor 30% gewijzigd door hulkie op 25-04-2025 20:32 ]
Die 36t achter kun je prima gebruiken in de Picos weet ik uit ervaring!Om aan te sluiten op bovenstaande discussie: 2x12 36 tandjes achter, gewoon omdat t kan. Op mijn vorige fiets kwam ik met 32 voor mijn gevoel soms tekort op bijvoorbeeld de Stelvio.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
@hulkie Dang die is nice! Mooie diepe kleur ook zeg
@hulkie Prachtige fiets, heerlijke kleur!💙
En welkom bij de 34-36 club. Ga je geen spijt van krijgen met jouw plannen.
En welkom bij de 34-36 club. Ga je geen spijt van krijgen met jouw plannen.
Ik woon in Limburg, dus ik ben wat beperkt qua ervaring met vlakke ritten. Thuis heb ik 50/34-11/32 maar op.mijn.oude fiets had ik er nog een 12/28 bij voor de sporadische gevallen dat ik vlak reed. Soms een weekje Friesland of Drenthe en dan is een poldecassette fijn.Requiem19 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:43:
Maar eens met de stelling dat groter dan 28 voor het grootste deel van Nederland overkill is.
Haha hier ook, ik weet nog dat ik bij de start van de Schleck GF stond en mijn maat zich stond te verwonderen over mijn brede banden. 25mm inderdaad toen nog niet tubeless denk ik maar niet veel later ook die breedte nog veel tubeless gereden.borft schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:27:
[...]
hmm, ik rijd al jaren 25mm tubelesskan me nog herinneren dat 25mm als breed werd gezien, volgende banden toch maar es naar 28 kijken
2017 was dat als het goed is, nu 28mm en dat wordt alweer smal, gaat hard..
Herkenbaar, ik werd ook gek aangekeken toen ik in 2015 (of 14) ofzo met 25mm aan kwam rijden. Toen was je nog de bink als je 19mm ofzo reedKluus schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:06:
[...]
Haha hier ook, ik weet nog dat ik bij de start van de Schleck GF stond en mijn maat zich stond te verwonderen over mijn brede banden. 25mm inderdaad toen nog niet tubeless denk ik maar niet veel later ook die breedte nog veel tubeless gereden.
Ik dacht nog wel dat electronisch schakelen de enige reden voor een nieuwe fiets ging zijn, maar volgens mij past er niet breder dan 28mm op mijn huidige fiets 😉Kluus schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:06:
[...]
Haha hier ook, ik weet nog dat ik bij de start van de Schleck GF stond en mijn maat zich stond te verwonderen over mijn brede banden. 25mm inderdaad toen nog niet tubeless denk ik maar niet veel later ook die breedte nog veel tubeless gereden.
Ik mis in de cassette discussie wel de voorbladen. Je kunt wel stellen dat 11-32 te veel of te weinig is voor een gebied maar dat hangt ook af van je voorbladen.
Ik heb inmiddels vals gespeeld. Ben van 52/36 naar 52/34 gegaan. Dat werkt wel, veel voorzichtig schakelen.
Vlak rijd ik dan met 11-30 (had liever 11-28 gehad) en in de bergen op 11-34. Lekker 1:1 rijden.
Ik heb inmiddels vals gespeeld. Ben van 52/36 naar 52/34 gegaan. Dat werkt wel, veel voorzichtig schakelen.
Vlak rijd ik dan met 11-30 (had liever 11-28 gehad) en in de bergen op 11-34. Lekker 1:1 rijden.
Banddikte:
In 2014 mijn eerste 2e hands racefiets gekocht met 21mm banden, tot 2021 op gereden met eerst dus 21, daarna 23 en de laatste jaren 25 mm. Meer paste niet, op bospaden liep ‘t soms al klem bovenin de voorvork. Nieuwe fiets was in 2021 voorzien van 28 mm, inmiddels heb ik er altijd 32 mm omliggen.
Cassette:
Op m’n oude fiets 3x10, dus daarmee nooit een probleem gehad. Ik heb daar wel eens als kleinste voor 28t en grootste achter 34t op gehad.
Nu 2x11 met 50/34 voor, cassette normaal 11/28, als ik een dagje Limburg in ga oid dan 11/34. Voor meerdere zware klimdagen heb ik 11/40 liggen, met wat beleid (en een langere ketting en de achterderailleur wat versteld) werkt dat prima. En ik val nog net niet om
In 2014 mijn eerste 2e hands racefiets gekocht met 21mm banden, tot 2021 op gereden met eerst dus 21, daarna 23 en de laatste jaren 25 mm. Meer paste niet, op bospaden liep ‘t soms al klem bovenin de voorvork. Nieuwe fiets was in 2021 voorzien van 28 mm, inmiddels heb ik er altijd 32 mm omliggen.
Cassette:
Op m’n oude fiets 3x10, dus daarmee nooit een probleem gehad. Ik heb daar wel eens als kleinste voor 28t en grootste achter 34t op gehad.
Nu 2x11 met 50/34 voor, cassette normaal 11/28, als ik een dagje Limburg in ga oid dan 11/34. Voor meerdere zware klimdagen heb ik 11/40 liggen, met wat beleid (en een langere ketting en de achterderailleur wat versteld) werkt dat prima. En ik val nog net niet om
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik loop voor liever geen risico, heb al wat schades rond het bb waar de ketting tegen het frame werd getrokken na misschakelen.
Uiteraard kwam dit door schakelen onder kracht en met scheve kettinglijn (stik kapot in koers) en derailleur net niet lekker afgesteld, maar het zit in een klein hoekje soms. Ik voeg daar liever geen extra onzekerheden, hoe klein ook, aan toe, dus ik blijf wel bij de aanbevolen combinaties.
Uiteraard kwam dit door schakelen onder kracht en met scheve kettinglijn (stik kapot in koers) en derailleur net niet lekker afgesteld, maar het zit in een klein hoekje soms. Ik voeg daar liever geen extra onzekerheden, hoe klein ook, aan toe, dus ik blijf wel bij de aanbevolen combinaties.
Hier mijn nieuwe racefiets die "maximaal" 30mm aankan.. Ik ben opgegroeid op 20mm en heb jarenlang 23 en 25mm gereden. Toen ik naar Mantel ging om te kijken naar nieuwe buitenbanden voor de fiets op 23mm werd ik heel raar aangekeken...
Cassette: Weet ik veel. Weet wel dat ik op de oude Bianchi een maximumsnelheid van 35km/u heb, de zwaarste versnelling is 52x14... Aan de andere kant, het is een triple voorop en je komt er met gemak heuvels mee op.
Cassette: Weet ik veel. Weet wel dat ik op de oude Bianchi een maximumsnelheid van 35km/u heb, de zwaarste versnelling is 52x14... Aan de andere kant, het is een triple voorop en je komt er met gemak heuvels mee op.
[ Voor 31% gewijzigd door Maarten_E op 26-04-2025 14:59 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Niks van aantrekken ze wilden je liever een nieuwe fiets verkopen 😜Maarten_E schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:56:
Hier mijn nieuwe racefiets die "maximaal" 30mm aankan.. Ik ben opgegroeid op 20mm en heb jarenlang 23 en 25mm gereden. Toen ik naar Mantel ging om te kijken naar nieuwe buitenbanden voor de fiets op 23mm werd ik heel raar aangekeken...
Of dat lukt bij Mantel is maar de vraag.Sammy_tukker schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:12:
[...]
Niks van aantrekken ze wilden je liever een nieuwe fiets verkopen 😜
Laatste keren waren de ervaringen qua behulpzaamheid en kunde extreem divers.
Utrecht was de hele winkel een soort chaotisch terrein met kleding door elkaar, fietsen om te testen met lege banden, geen personeel te zien bij wijze van
Rotterdam paar weken geleden super goed en vriendelijk geholpen. Goed advies gekregen en werd goed meegedacht.
Rotterdam 3 weken geleden ofzo wist de medewerker geloof ik niet eens dat Castelli verschillende soorten broeken heeft en alles hing door elkaar. Op mijn vraag of een bepaald maat er was gingen ze in het magazijn kijken en kreeg ik te horen dat het niet ip voorraad was. Op de website stonden er nog 5 op voorraad en uiteindelijke bleek dus alles door elkaar te hangen
Ik ben op zoek naar "ervaringen" over het volgende wat ik hieronder beschrijf. Excuses voor de lap tekst, maar probeer zo duidelijk mogelijk de situatie te omschrijven;
TLDR;
Ik geloof dat ik ergens tussen de 300-400 km aan buiten ritten gemaakt heb, en durf wel te zeggen dat ik nog beginnend fietser ben.
De eerste 100 km heb ik op normale sportschoenen gefietst, omdat ik niet wist of deze hobby mij zou blijven en ik ben nu dusdanig hooked dat ik het wel aandurfde om échte klik schoenen te kopen. Met de normale schoenen geen probleem.
Dus eind november Black Friday in de gaten gehouden en heb Ekoï Road S4's gehaald. Paar binnenritten; helemaal top.
De eerste paar buitenritten gingen ook wel, maar merkte een verkramping op mijn voet rechtsvoor. Dit begon al na 8-10 km en soms intenser naargelang het aanzetten bij heuvel op.
/TLDR
In het dorp verderop zit een hoog aangeschreven fiets winkel die voetmetingen doet en op basis daarvan een passende fiets schoen bij je zoeken. Conclusie; de Ekoï's te smal, dus over naar Lake's CX239 met een volledig carbon zool vanwege goede druk verdeling. Daar kwamen ook goede orthopedische zolen bij omdat ze zagen dat - als ik sta - ik een beetje naar binnen zak.
Echter is het zo dat ik nog steeds diezelfde kramp ervaar bij het fietsen. Deze kramp komt sneller als ik beide BOA's vastzet. Als ik alleen de bovenste vastzet dan zeurt het een beetje, totdat het na 30 km doorzet vanwege vermoeidheid.
Tijdens de voetmeting hebben ze een bikefit gedaan en met lasers de stand van mijn benen gemeten en op basis van die resultaten de schoen plaatjes afgesteld. Ze hebben ook een adapter op mijn schoen gemonteerd zodat de plaatjes dichter naar het midden van mijn voetzool kwamen.
De pijn kan ik omschrijven als een kramp die op de plek van de schoenplaatjes begint of soms daarvoor. De pijn straalt van het midden uit naar de buitenkant van mijn rechtervoet. Vervolgens trekt er een tintelend gevoel wat over gaat in een kramp over de buitenzijde tot ongeveer hoogte van mijn wreef. Deze pijn is er ook als ik de originele Lake zolen gebruik.
Saillant detail is dat ik deze kramp ook ervaarde als ik ging hardlopen en als ik op een normale stadsfiets rijd, dan trap ik meer met mijn hiel dan mijn voorvoet.
Zodra ik even stop, druk van mijn voet haal, dan ebt deze pijn direct weg.
Herkent iemand deze klachten bij zichzelf en is heeft daar een oplossing voor? Ik betwijfel of het aan de schoenen ligt.
Ik ga sowieso nog een afspraak bij de schoenen winkel maken om dit bij ze voor te leggen, maar ben erg benieuwd of dit herkenbaar is bij anderen.
Verdere pijntjes zijn er niet.
TLDR;
Ik geloof dat ik ergens tussen de 300-400 km aan buiten ritten gemaakt heb, en durf wel te zeggen dat ik nog beginnend fietser ben.
De eerste 100 km heb ik op normale sportschoenen gefietst, omdat ik niet wist of deze hobby mij zou blijven en ik ben nu dusdanig hooked dat ik het wel aandurfde om échte klik schoenen te kopen. Met de normale schoenen geen probleem.
Dus eind november Black Friday in de gaten gehouden en heb Ekoï Road S4's gehaald. Paar binnenritten; helemaal top.
De eerste paar buitenritten gingen ook wel, maar merkte een verkramping op mijn voet rechtsvoor. Dit begon al na 8-10 km en soms intenser naargelang het aanzetten bij heuvel op.
/TLDR
In het dorp verderop zit een hoog aangeschreven fiets winkel die voetmetingen doet en op basis daarvan een passende fiets schoen bij je zoeken. Conclusie; de Ekoï's te smal, dus over naar Lake's CX239 met een volledig carbon zool vanwege goede druk verdeling. Daar kwamen ook goede orthopedische zolen bij omdat ze zagen dat - als ik sta - ik een beetje naar binnen zak.
Echter is het zo dat ik nog steeds diezelfde kramp ervaar bij het fietsen. Deze kramp komt sneller als ik beide BOA's vastzet. Als ik alleen de bovenste vastzet dan zeurt het een beetje, totdat het na 30 km doorzet vanwege vermoeidheid.
Tijdens de voetmeting hebben ze een bikefit gedaan en met lasers de stand van mijn benen gemeten en op basis van die resultaten de schoen plaatjes afgesteld. Ze hebben ook een adapter op mijn schoen gemonteerd zodat de plaatjes dichter naar het midden van mijn voetzool kwamen.
De pijn kan ik omschrijven als een kramp die op de plek van de schoenplaatjes begint of soms daarvoor. De pijn straalt van het midden uit naar de buitenkant van mijn rechtervoet. Vervolgens trekt er een tintelend gevoel wat over gaat in een kramp over de buitenzijde tot ongeveer hoogte van mijn wreef. Deze pijn is er ook als ik de originele Lake zolen gebruik.
Saillant detail is dat ik deze kramp ook ervaarde als ik ging hardlopen en als ik op een normale stadsfiets rijd, dan trap ik meer met mijn hiel dan mijn voorvoet.
Zodra ik even stop, druk van mijn voet haal, dan ebt deze pijn direct weg.
Herkent iemand deze klachten bij zichzelf en is heeft daar een oplossing voor? Ik betwijfel of het aan de schoenen ligt.
Ik ga sowieso nog een afspraak bij de schoenen winkel maken om dit bij ze voor te leggen, maar ben erg benieuwd of dit herkenbaar is bij anderen.
Verdere pijntjes zijn er niet.
@CuBras je realiseert je wel dat je met die boa's heel sterk bent, en al snel te veel druk op je voeten kunt zetten? Wanneer je gaat inspannen worden je voeten vaak ook nog iets dikker.
Wat gebeurt er wanneer je de boa's minder strak trekt?
Ik zou eens een goede sport podotherapeut opzoeken.
Het is dus redelijk goed opwekbaar, bij verschillende sporten en bij bepaalde omstandigheden. Zij kunnen dan meedenken waar t misschien aan ligt. Zou bijv best een Morton’s neuroom (beknelde zenuw in voorvoet) kunnen zijn, maar ook simpelweg wat overbelasting.
Het is dus redelijk goed opwekbaar, bij verschillende sporten en bij bepaalde omstandigheden. Zij kunnen dan meedenken waar t misschien aan ligt. Zou bijv best een Morton’s neuroom (beknelde zenuw in voorvoet) kunnen zijn, maar ook simpelweg wat overbelasting.
@CuBras, ben ook maar een leek maar 't feit dat je dit gevoel ook met gewone schoenen op een stadsfiets heb en ook bij hardlopen lijkt mij te wijzen richting een niet specifiek fietsschoen probleem. Ik zou eens bij een podotherapeut aankloppen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@CuBras ik herken het wel! Had dat voorheen ook met hardlopen en eerder ook met fietsen. Ook soms met wandelen als ik verkeerde schoenen aan heb. Waarschijnlijk gebruik je je voeten onbewust best krampachtig.
Wat @guapper ook zegt, merkte ik ook. Ik ben geneigd enorm veel kracht in mijn voeten te gebruiken en met klikpedalen + boa’s is dat behoorlijk veel. Ik probeer mijn voeten altijd zoveel mogelijk te ontspannen en gezien je vast zit aan de pedalen, hoef je dus ook helemaal niet zoveel kracht te zetten vanuit je voeten. Dus probeer volgende rit eens te letten dat je je voeten ontspant en vanuit je benen fietst. Zowel naar beneden als naar boven (je zit namelijk vast).
Verder heb ik inmiddels ook Lake’s en heb de bovenste Boa redelijk vast, maar de onderste een stuk losser. Vaak gaat ie tijdens de rit nog ietwat losser.
Wat @guapper ook zegt, merkte ik ook. Ik ben geneigd enorm veel kracht in mijn voeten te gebruiken en met klikpedalen + boa’s is dat behoorlijk veel. Ik probeer mijn voeten altijd zoveel mogelijk te ontspannen en gezien je vast zit aan de pedalen, hoef je dus ook helemaal niet zoveel kracht te zetten vanuit je voeten. Dus probeer volgende rit eens te letten dat je je voeten ontspant en vanuit je benen fietst. Zowel naar beneden als naar boven (je zit namelijk vast).
Verder heb ik inmiddels ook Lake’s en heb de bovenste Boa redelijk vast, maar de onderste een stuk losser. Vaak gaat ie tijdens de rit nog ietwat losser.
[ Voor 21% gewijzigd door crimby op 27-04-2025 21:09 ]
Zo vanmiddag voor het eerst weer gefietst sinds vorige week vrijdag na mijn klaagzang over mijn liezen die open lagen 
In de loop van de week verschillende crèmes/zalven geprobeerd en bepantene werkte het fijnst. Ging eigenlijk heel goed tot gisterochtend, na een paar uur staan op de vrijmarkt as lopen en bewegen weer erg pijnlijk
Bij nader onderzoek heb ik een hypothese
Ik ben genetisch gezegend met flinke bovenbenen dus enige gevoeligheid heb ik wel vaker, dagelijks rijden op een racefietszadel helpt dan al niet zo en nu wat meer uren op het zadel maken komt daar dan nog eens bij.
Waar het gisteren en vorige week mis gegaan is zit hem denk in een bepaald merk boxershorts die ik heb. Die hebben een stiknaad die bij precies door m’n liezen loopt, ergo 24/7 irritatie
Ander merk boxer aan, bepantene erop en na een uur ging het stukken beter
Vanmiddag fietsen en onderweg 2x gestopt om even bij te vetten
maar ging best aardig.
Denk ook dat ik mijn zadel een klein tikje naar voren ga kantelen al heb ik geen idee hoe dat gaat bij de Agree met 2 bouten (voor en achter de zadelpen). En een potje charmois creme bestelen.
In de loop van de week verschillende crèmes/zalven geprobeerd en bepantene werkte het fijnst. Ging eigenlijk heel goed tot gisterochtend, na een paar uur staan op de vrijmarkt as lopen en bewegen weer erg pijnlijk
Ik ben genetisch gezegend met flinke bovenbenen dus enige gevoeligheid heb ik wel vaker, dagelijks rijden op een racefietszadel helpt dan al niet zo en nu wat meer uren op het zadel maken komt daar dan nog eens bij.
Waar het gisteren en vorige week mis gegaan is zit hem denk in een bepaald merk boxershorts die ik heb. Die hebben een stiknaad die bij precies door m’n liezen loopt, ergo 24/7 irritatie
Vanmiddag fietsen en onderweg 2x gestopt om even bij te vetten
Denk ook dat ik mijn zadel een klein tikje naar voren ga kantelen al heb ik geen idee hoe dat gaat bij de Agree met 2 bouten (voor en achter de zadelpen). En een potje charmois creme bestelen.
Vandaag een behoorlijk epische rit gehad op de Ventoux. We hebben één van de edities van La Cannibale nagefietst;
- Ventoux vanuit Bedoin 21km - 8,3% - 1569 Hm
- Col d’Aulan, 8 km – 3,1% – 245 hm – 6,0% max.
- Col de Perty, 10,8 km – 5,3% – 573 hm – 9,3% max.
- Col de l’Homme Mort, 12,3 km – 3,5% – 430 hm – 7,0% max.
- Mont Ventoux (Sault), 25,9 km – 4,6% -1192 hm – 10,8% max.
Alles liep voorspoedig tot we in Sault aankwamen en daar hebben we een onwaarschijnlijk onweer over ons heen gehad. Uiteindelijk maar de kortste weg naar Bedoin over de Col des Abeilles (8,8km, 317 HM) gepakt en kletsnat/half onderkoeld aangekomen 🥴.
177km, 4000hm en toch meer dan 7u op de fiets .. jammer dat we hem niet hebben kunnen uitrijden!
- Ventoux vanuit Bedoin 21km - 8,3% - 1569 Hm
- Col d’Aulan, 8 km – 3,1% – 245 hm – 6,0% max.
- Col de Perty, 10,8 km – 5,3% – 573 hm – 9,3% max.
- Col de l’Homme Mort, 12,3 km – 3,5% – 430 hm – 7,0% max.
- Mont Ventoux (Sault), 25,9 km – 4,6% -1192 hm – 10,8% max.
Alles liep voorspoedig tot we in Sault aankwamen en daar hebben we een onwaarschijnlijk onweer over ons heen gehad. Uiteindelijk maar de kortste weg naar Bedoin over de Col des Abeilles (8,8km, 317 HM) gepakt en kletsnat/half onderkoeld aangekomen 🥴.
177km, 4000hm en toch meer dan 7u op de fiets .. jammer dat we hem niet hebben kunnen uitrijden!
[ Voor 3% gewijzigd door Cloclo100 op 27-04-2025 22:03 ]
Achterste bout iets losser, voorste iets strakker. Soms is het niet zo moeilijksapphire schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:54:
Ja niet veel keuze ook, beetje jammer dat er geen aandraaimoment bij staatElPaco schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:18:
[...]
Achterste bout iets losser, voorste iets strakker. Soms is het niet zo moeilijk
Hmm ja, >1u fietsen doe ik dan ook nooit in een niet-naadloze boxershort.sapphire schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:54:
Zo vanmiddag voor het eerst weer gefietst sinds vorige week vrijdag na mijn klaagzang over mijn liezen die open lagen
Vanmiddag fietsen en onderweg 2x gestopt om even bij te vettenmaar ging best aardig.
Lijkt me ook vrij logisch.
(Dacht overigens dat de meesten gewoon bare-ass fietsen 😛)
Ik weet niet of @sapphire bedoeld dat hij met een onderbroek aan fiets?
Want dat hoop ik niet
( dan is dat gelijk oorzaak van al je problemen)
Maar meer voor alledaagse activiteiten.
Want dat hoop ik niet
Voor veel fietsen moeten die bouten best wel strak. 12 Nm is geen uitzondering (maar het kan minder zijn, met name bij carbon zadelpen).sapphire schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:23:
[...]
Ja niet veel keuze ook, beetje jammer dat er geen aandraaimoment bij staatZal niet veel zijn gezien de balans.
Normaal gesproken haal je de achterste bout los, gebruik je de voorste bout om te verstellen, en draai je vervolgens de achterste bout met de momentsleutel aan. De voorste bout zit dan automatisch ook vast.
Ik fiets nooit met een boxershort, ja op mijn gewone fiets (die ook een racefiets zadel heeft) maar niet met een bibshort op de racerthenri86 schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:27:
[...]
Hmm ja, >1u fietsen doe ik dan ook nooit in een niet-naadloze boxershort.
Lijkt me ook vrij logisch.
(Dacht overigens dat de meesten gewoon bare-ass fietsen 😛)
Bare ass zo hoort het!
Dat dus, bibshort ga je gewoon zonder ondergoed in. Buiten de fiets word het wel gewaardeerd als ik ondergoed draagdfbt schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:29:
Ik weet niet of @sapphire bedoeld dat hij met een onderbroek aan fiets?
Want dat hoop ik niet( dan is dat gelijk oorzaak van al je problemen)
Bij mijn alu werk-fiets zit de bout op standje pijn-in-je-handen Vast omdat ik anders het zadel te ver naar achteren duw als ik fiets. Al een keer gehad dat met 15Nm ofzo het zadel zo ver schoof dat het voorbij de waarschuwing op de rails zatTom-Z schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:47:
[...]
Voor veel fietsen moeten die bouten best wel strak. 12 Nm is geen uitzondering (maar het kan minder zijn, met name bij carbon zadelpen).
Normaal gesproken haal je de achterste bout los, gebruik je de voorste bout om te verstellen, en draai je vervolgens de achterste bout met de momentsleutel aan. De voorste bout zit dan automatisch ook vast.
Maar de Agree is helemaal van Carbon dus dan liever wel gewoon op een net aandraai moment
[ Voor 31% gewijzigd door sapphire op 27-04-2025 23:25 ]
Ik dacht dat ik dat omschreven had, maar op dit moment fiets ik met de onderste boa nagenoeg los en de bovenste net strak genoeg om niet te glijden tijdens de trap beweging.guapper schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:39:
@CuBras je realiseert je wel dat je met die boa's heel sterk bent, en al snel te veel druk op je voeten kunt zetten? Wanneer je gaat inspannen worden je voeten vaak ook nog iets dikker.
Overbelasting zou ook mogelijkheid kunnen zijn. Ik fiets op de normale fiets meer op de hak dan mijn voorvoet. Dat met misschien een beknelde zenuw kan wel wat verklaren. Ik ga in ieder geval ook op zoek naar een podotherapeut.Chriztiaan schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:00:
Ik zou eens een goede sport podotherapeut opzoeken.
Inderdaad een goede tip! bedankt!blb4 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:05:
@CuBras, ben ook maar een leek maar 't feit dat je dit gevoel ook met gewone schoenen op een stadsfiets heb en ook bij hardlopen lijkt mij te wijzen richting een niet specifiek fietsschoen probleem. Ik zou eens bij een podotherapeut aankloppen.
Nooit bij stil gestaan dat ik misschien wel kracht zet vanuit mijn voet i.p.v. mijn been. Goede tip om op te letten.crimby schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:08:
@CuBras ik herken het wel! Had dat voorheen ook met hardlopen en eerder ook met fietsen. Ook soms met wandelen als ik verkeerde schoenen aan heb. Waarschijnlijk gebruik je je voeten onbewust best krampachtig.
Boa's heb ik dezelfde opzet; boven vast om niet te glijden tijdens de beweging en beneden los(ser).
Bedankt voor de tips. Hier kan ik wel wat mee!
Ik geloof niet dat die zadelklem van carbon is. Op de dropper van mijn mtb met dergelijke aansluiting met twee bouten staat 8Nm ik zou bij zoiets beginnen.sapphire schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:03:
[...]
Bij mijn alu werk-fiets zit de bout op standje pijn-in-je-handen Vast omdat ik anders het zadel te ver naar achteren duw als ik fiets. Al een keer gehad dat met 15Nm ofzo het zadel zo ver schoof dat het voorbij de waarschuwing op de rails zat
Maar de Agree is helemaal van Carbon dus dan liever wel gewoon op een net aandraai moment
Dit kan nietsapphire schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:03:
[...]
Bij mijn alu werk-fiets zit de bout op standje pijn-in-je-handen Vast omdat ik anders het zadel te ver naar achteren duw als ik fiets. Al een keer gehad dat met 15Nm ofzo het zadel zo ver schoof dat het voorbij de waarschuwing op de rails zat
Als ik een euro kreeg voor alle keren dat ik dat te horen kreeg wbt fietsen dan had ik nu…. €10 ofzo.Biohazzard21 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:01:
[...]
Dit kan nietOf het is gewoon een brakke constructie.
Wel vaker gekke dingen gehad met fietsen die volgens de fietsenmaker niet zouden moeten kunnen maar me toch ‘gelukt’ zijn
Maargoed, Selle Italia Model x Green Superflow is nogal stroef en icm een stevige spijkerbroek kan dat behoorlijk veel kracht overbrengen blijkbaar.
Daarom nadat dat 3x gebeurd was besloten gewoon te gaan voor zo-strak-mogelijk-als-lukt icm een flinke inbussleutel. Sindsdien zit het goed.
Alle Carbon-boutjes hebben als aandraai-moment "Kwart slag voordat het breekt".sapphire schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:03:
[...]
Gisteren een knakker een kilometer of 3 in mijn wiel gehad. Eerlijk gezegd schrok ik een beetje van 'm toen ik omkeek of ik mijn neus kon legen en hij daar bleek te zitten. De wind kwam van schuin linksvoor, en op zich snap ik dan best dat iemand even schuilt. Na 2,5 km rechtdoor gingen we linksaf, wind schuin rechtsvoor, hij bleef nog in mijn wiel.
Daarna weer haaks rechtsaf, en ik neem de binnenbocht zoals je dat doet bij rechtsaf. Hij waaiert helemaal naar de linkerweghelft uit om via de die kant van de weg van me weg te rijden.
Prima om even uit de wind te schuilen, maar dit vond ik echt zo sneu dat het lachwekkend was.
Daarna weer haaks rechtsaf, en ik neem de binnenbocht zoals je dat doet bij rechtsaf. Hij waaiert helemaal naar de linkerweghelft uit om via de die kant van de weg van me weg te rijden.
Prima om even uit de wind te schuilen, maar dit vond ik echt zo sneu dat het lachwekkend was.
Ik zie die dingen altijd maar positief in. Blijkbaar rij je dan snel genoeg dat iemand anders er het wiel profijt van heeft. Dan kan die thuis weer lekker blij zijn met de gemiddelde snelheid.BreadFan schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:51:
Gisteren een knakker een kilometer of 3 in mijn wiel gehad. Eerlijk gezegd schrok ik een beetje van 'm toen ik omkeek of ik mijn neus kon legen en hij daar bleek te zitten. De wind kwam van schuin linksvoor, en op zich snap ik dan best dat iemand even schuilt. Na 2,5 km rechtdoor gingen we linksaf, wind schuin rechtsvoor, hij bleef nog in mijn wiel.
Daarna weer haaks rechtsaf, en ik neem de binnenbocht zoals je dat doet bij rechtsaf. Hij waaiert helemaal naar de linkerweghelft uit om via de die kant van de weg van me weg te rijden.![]()
Laatste wel een keer op de dijk bij Almere iemand die het netjes vroeg, dat vond ik ook verassend. Zijn groepje had hem achter gelaten en hij moest een stukje inhalen....
Als ik iemand tegenkom die pakweg hetzelfde tempo fietst dan vraag ik ook of we omstebeurt mooi kopwerk doen.
Laatst tijdens m'n werk->woon ritje zag ik iemand voor mij fietsten die ook een mooi tempo had.
Toen ik dichterbij fietste zag ik dat ie lompe laarsschoenen aan had en een overhemd over z'n fietstbroek.
Daarmee fietste hij pakweg een 35kmh
Dus had hem maar een complimentje gegeven dat ie met z'n kleding keuze een prima tempo had en dus voorgesteld om samen te fietsen.
Kreeg te horen dat ie normaal met 40kmh op en neer naar z'n werk fietste maar dat ie een dag daarvoor een zware rit had gehad dus wat rustiger fietste....
Na een kleine 10km kwamen we de bewoonde wereld in, waar een man op een scootmobiel een beetje ongelukkig op ons fietspad kwam maar wij konden er prima langs, echter begint die medefietser meteen te vloeken naar hem... Een klein stukje verder gaat ie ook te keer tegen een auto die gewoon voorrang had maar waar je wel vaak voorrang krijgt...
Blij dat ie een stukje verder z'n eigen weg vervolgde, want dit was precies zo'n wielrenner waar heel Nederland een hekel aan heeft...
Nu maar hopen dat die niet actief is op tweakers
kreeg op strava niks gevonden...
Laatst tijdens m'n werk->woon ritje zag ik iemand voor mij fietsten die ook een mooi tempo had.
Toen ik dichterbij fietste zag ik dat ie lompe laarsschoenen aan had en een overhemd over z'n fietstbroek.
Daarmee fietste hij pakweg een 35kmh
Dus had hem maar een complimentje gegeven dat ie met z'n kleding keuze een prima tempo had en dus voorgesteld om samen te fietsen.
Kreeg te horen dat ie normaal met 40kmh op en neer naar z'n werk fietste maar dat ie een dag daarvoor een zware rit had gehad dus wat rustiger fietste....
Na een kleine 10km kwamen we de bewoonde wereld in, waar een man op een scootmobiel een beetje ongelukkig op ons fietspad kwam maar wij konden er prima langs, echter begint die medefietser meteen te vloeken naar hem... Een klein stukje verder gaat ie ook te keer tegen een auto die gewoon voorrang had maar waar je wel vaak voorrang krijgt...
Blij dat ie een stukje verder z'n eigen weg vervolgde, want dit was precies zo'n wielrenner waar heel Nederland een hekel aan heeft...
Nu maar hopen dat die niet actief is op tweakers
Ja schuilen prima, stukje kop over kop nog beter wat mij betreft, maar waar @BreadFan zich volgens mij aan stoort is de demarrage die betreffende fietser vervolgens deed, dat is inderdaad een beetje jammer…rutgrrrr schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:39:
[...]
Ik zie die dingen altijd maar positief in. Blijkbaar rij je dan snel genoeg dat iemand anders er het wiel profijt van heeft. Dan kan die thuis weer lekker blij zijn met de gemiddelde snelheid.![]()
Laatste wel een keer op de dijk bij Almere iemand die het netjes vroeg, dat vond ik ook verassend. Zijn groepje had hem achter gelaten en hij moest een stukje inhalen....
Ik heb hetzelfde. Heel blij met mijn nieuwe fiets, alleen de juiste 12-speed (Shimano) cassette ontbreekt. Ik zoek iets tussen 11-25 en 12-28.Flipmo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:14:
[...]
same here had met 11 speed een 12-25 en de 11-34 , heb nu op de 12 speed Sjinees een 11-34, maar had graag ook iets van een 11-25 gezien.
Zie met di2 dat ik vaak in het bereik 50 - 15 / 17 / 19 fiets,
een 16 en 18 zou dus welkom zijn
@BreadFan Ik had gisteren ook iemand in mijn wiel vanaf Zandvoort tot Langevelderslag. Toen onze wegen zich scheide kreeg ik een enthousiaste ‘thank you!’ van (een dame denk ik) diegene. Vond ik wel weer netjes 
@Tinusvolkel Ik kwam op het kopje van Bloemendaal een kerel tegen met een karretje met flinke hond erin achter zijn fiets. Heb ik ook maar even een compliment gegeven
@Tinusvolkel Ik kwam op het kopje van Bloemendaal een kerel tegen met een karretje met flinke hond erin achter zijn fiets. Heb ik ook maar even een compliment gegeven
https://www.salden.nl/mic...te.html#cassettemaat=5495Mr.Vulcano schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb hetzelfde. Heel blij met mijn nieuwe fiets, alleen de juiste 12-speed (Shimano) cassette ontbreekt. Ik zoek iets tussen 11-25 en 12-28.
11-28: 11-12-13-14-15-16-18-20-22-24-26-28T
[ Voor 6% gewijzigd door joker1977 op 28-04-2025 17:40 ]
Jammer dat daar dan weer de 17 ontbreekt, die lijk ik in NL het meest te gebruiken. Om er nou twee te kopen en te combineren…joker1977 schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:39:
[...]
https://www.salden.nl/mic...te.html#cassettemaat=5495
11-28: 11-12-13-14-15-16-18-20-22-24-26-28T
Ik zit momenteel in de Ventoux en heel erg aan het genieten :-)
Maar dan valt mij ook iets vervelends op. Ik heb carbon wielen van 45 mm en die heb ik nu hier ook mee de Mt. Ventoux beklommen.
Omhoog helemaal prima. Maar omlaag erg veel last van een wiebelig en instabiel gevoel bij snelheden van >55-60 kmh. Ik moet dan zelfs afremmen omdat het onprettig/onveilig voelt.
(heb genoeg ervaring met dalen en deze snelheden, dus daar ligt het niet aan)
Dit is de eerste keer dat ik met deze wielen en deze snelheden fiets. Ik had bij mijn vorige alu wielen (PR 1600 van DT Swiss) nergens last van bij zelfs hogere snelheden.
Het waait hier wel een beetje, maar ook niet overdreven veel (max. windkracht 2-3).
Hebben jullie ook deze ervaringen met hoge velgen? Of ligt het ergens anders aan? Gewicht verdeling van de wielen of zo?
Overigens in NL nooit last van als ik ‘hard’ fiets (maar kan dan ook niet harder dan 50 fietsen in NL 😀).
Maar dan valt mij ook iets vervelends op. Ik heb carbon wielen van 45 mm en die heb ik nu hier ook mee de Mt. Ventoux beklommen.
Omhoog helemaal prima. Maar omlaag erg veel last van een wiebelig en instabiel gevoel bij snelheden van >55-60 kmh. Ik moet dan zelfs afremmen omdat het onprettig/onveilig voelt.
Dit is de eerste keer dat ik met deze wielen en deze snelheden fiets. Ik had bij mijn vorige alu wielen (PR 1600 van DT Swiss) nergens last van bij zelfs hogere snelheden.
Het waait hier wel een beetje, maar ook niet overdreven veel (max. windkracht 2-3).
Hebben jullie ook deze ervaringen met hoge velgen? Of ligt het ergens anders aan? Gewicht verdeling van de wielen of zo?
Overigens in NL nooit last van als ik ‘hard’ fiets (maar kan dan ook niet harder dan 50 fietsen in NL 😀).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Wat is de interne breedte van deze wielen en welke banden liggen erop?Galois schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:02:
En hoe diep waren je vorige alu wielen?
Zijn je wielen gebalanceerd? 45mm betekend hoge en zware ventielen: zoek eens een tijdje terug naar de a50 newman velgen: daar is in dit draadje het nodige over gezegd, wellicht ook voor jou van toepassing?Galois schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:02:
Momenteel een Recon er op zitten : https://recon-harry.com.tw/products_detail/1/1/45Mr.Vulcano schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb hetzelfde. Heel blij met mijn nieuwe fiets, alleen de juiste 12-speed (Shimano) cassette ontbreekt. Ik zoek iets tussen 11-25 en 12-28.
12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26-29
Destijds was de Euro/dollar gunstig
Met de laatste BF een E.Dubied&Co gekocht : https://edubied.com/produ...k_cassette_shimano_12_spd
12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26-29
Dat scheelde aanzienlijk op de huidige website prijs, die licht reserve in een donker hoekje.
Qua levensduur tot nu toe alleen ervaring met de Recon, zit er 1,5 jaar onder en heeft +-12K km gehad
Mijn gravelbike neem ik voornamelijk mee als ik de carbon fiets niet ergens buiten op slot wil zetten, daar zit een Shimano Ultegra set op, ik vind die voor mijn gevoel harder slijten als de Recon.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Zo hoog is 45 ook weer niet hè. Met wind 2/3 zou je probleemloos met dat soort snelheden moeten kunnen afdalen. Zou het dan denk ik in andere dingen zoeken zoals gezegd is.Galois schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:02:
Ik rij op m’n racefiets met 50mm velgen en dat gaat altijd prima. Windje maakt mij nooit uit, het zijn de windvlagen die gevaarlijk zijn in mijn ogen.
21 mm intern en er liggen 28 mm Schwalbe Pro One onder.Requiem19 schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:19:
[...]
Wat is de interne breedte van deze wielen en welke banden liggen erop?
En hoe diep waren je vorige alu wielen?
M’n alu wielen weet ik niet.
Nee. Ze zijn zo geleverd. Niets gebalanceerd oid.Sammy_tukker schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:22:
[...]
Zijn je wielen gebalanceerd? 45mm betekend hoge en zware ventielen: zoek eens een tijdje terug naar de a50 newman velgen: daar is in dit draadje het nodige over gezegd, wellicht ook voor jou van toepassing?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hier ook met 45 hoge wielen afgedaald voorbije dagen.. geen problemen..Galois schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:54:
[...]
21 mm intern en er liggen 28 mm Schwalbe Pro One onder.
[...]
Nee. Ze zijn zo geleverd. Niets gebalanceerd oid.
Als de banden ver over de velg vallen kan dat sneller tot ‘stall’ leiden. Dat is het moment dat de lucht niet meer netjes over je band naar beneden vervolgens je velg afloopt en los laat.Galois schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:54:
[...]
21 mm intern en er liggen 28 mm Schwalbe Pro One onder.
Als dat ‘loslaten’ spontaan gebeurt voelt dat alsof je wiel naar links of rechts slaat / trilt, want de druk valt volledig weg.
Die moderne 28mm banden vallen vrij breed, denk op een 21intern richting de 30(?). Wat is de externe breedte van je velg?
Als je niet gelijk je nieuwe wielen wilt weggooien zou je de Conti Aero band kunnen overwegen (alleen voor). Echt heel veel mensen geven uit ervaring aan dat die band veel stabiliteit geeft, omdat hij door die aero groefjes de lucht veel gelijkmatiger over je velg laat gaan (dus onder een groter yaw bereik).
Wel een dure band, maar die wielen waren vast ook niet gratis.
Tnx.Requiem19 schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:43:
[...]
Als de banden ver over de velg vallen kan dat sneller tot ‘stall’ leiden. Dat is het moment dat de lucht niet meer netjes over je band naar beneden vervolgens je velg afloopt en los laat.
Als dat ‘loslaten’ spontaan gebeurt voelt dat alsof je wiel naar links of rechts slaat / trilt, want de druk valt volledig weg.
Die moderne 28mm banden vallen vrij breed, denk op een 21intern richting de 30(?). Wat is de externe breedte van je velg?
Als je niet gelijk je nieuwe wielen wilt weggooien zou je de Conti Aero band kunnen overwegen (alleen voor). Echt heel veel mensen geven uit ervaring aan dat die band veel stabiliteit geeft, omdat hij door die aero groefjes de lucht veel gelijkmatiger over je velg laat gaan (dus onder een groter yaw bereik).
Wel een dure band, maar die wielen waren vast ook niet gratis.
De externe breedte is 29 mm.
Heel gek. En vervelend.
Verwacht op die snelheden eerder dat het Speed wobble is (blijkbaar Shimmy in het nederlands).
Combinatie van klein beetje onbalans in je wiel (opgedroogde sealant?) en een ondergedempt systeem. Soms helpt het om je balhoofdlagers een klein beetje strakker te zetten, dit zorgt voor extra wrijving wat het trillen kan dempen.
Combinatie van klein beetje onbalans in je wiel (opgedroogde sealant?) en een ondergedempt systeem. Soms helpt het om je balhoofdlagers een klein beetje strakker te zetten, dit zorgt voor extra wrijving wat het trillen kan dempen.
17 gebruik ik ook vaak, je hebt dan nog wel de 14-30. Die heeft het hele bereikJ-M-T schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:02:
[...]
Jammer dat daar dan weer de 17 ontbreekt, die lijk ik in NL het meest te gebruiken. Om er nou twee te kopen en te combineren…
14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-27-30T
Maar als je dan eens een beetje tempo wil maken zit je met de 14 als kleinste tandwiel ;-)
https://www.salden.nl/mic...imano-12sp-cassette.html#
[ Voor 7% gewijzigd door Flipmo op 29-04-2025 08:28 ]
Dit toevallig vorig jaar gehad in de Vogezen. Kwam hier door een soort rare groeven in het asfalt als ik het me goed herinneren. Fiets werd vrijwel onbestuurbaar. Nare ervaring.GWBoes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:21:
Verwacht op die snelheden eerder dat het Speed wobble is (blijkbaar Shimmy in het nederlands).
Hier overigens eindelijk setje pirelli P zero RS besteld als vervangers voor m'n rubino's. Tijd voor wat extra snelheid nu het zomer wordt
😀😀😀
14 lijkt mij niet genoeg, met 12 haal ik wind mee 48 a 52 km/h.Flipmo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:28:
[...]
17 gebruik ik ook vaak, je hebt dan nog wel de 14-30. Die heeft het hele bereik
14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-27-30T
Maar als je dan eens een beetje tempo wil maken zit je met de 14 als kleinste tandwiel ;-)
https://www.salden.nl/mic...imano-12sp-cassette.html#
Met een 14 zit je zelfs in NH omstandigheden snel aan de limiet.
Aan de andere kant...
Alles voor de stats
Data uit de Di2, 14 en kleiner gebruik ik maar 1%
Dan zet je er een 53 voorblad op toch?raymondw schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:36:
[...]
14 lijkt mij niet genoeg, met 12 haal ik wind mee 48 a 52 km/h.
Met een 14 zit je zelfs in NH omstandigheden snel aan de limiet.
Aan de andere kant...
Alles voor de stats![]()
Data uit de Di2, 14 en kleiner gebruik ik maar 1%
[Afbeelding]
Goedemorgen,
Gister eindsprintje gedaan na een lange rit, uur later hoor ik PLOINK uit de garage en is er een spaak gebroken (aan de cassette kant). Het gaat om Fulcrum Wind 40c carbon wielen met, aldus de specsheet, alu flatblade spaken. De spaak is op het kopje waar hij in de naaf zit (straightpull) gebroken, dus lijkt alsof hij te hard is aangetrokken.
Iemand enig idee of het sprintje er iets mee te maken heeft (lijkt me stug, maar ook wel weer vleiend als ik mijn wielen aan gort kan sprinten...)? Of is dit iets wat "gewoonweg een keer gaat gebeuren"?
Danku
Gister eindsprintje gedaan na een lange rit, uur later hoor ik PLOINK uit de garage en is er een spaak gebroken (aan de cassette kant). Het gaat om Fulcrum Wind 40c carbon wielen met, aldus de specsheet, alu flatblade spaken. De spaak is op het kopje waar hij in de naaf zit (straightpull) gebroken, dus lijkt alsof hij te hard is aangetrokken.
Iemand enig idee of het sprintje er iets mee te maken heeft (lijkt me stug, maar ook wel weer vleiend als ik mijn wielen aan gort kan sprinten...)? Of is dit iets wat "gewoonweg een keer gaat gebeuren"?
Danku
@pannekoek No offence maar je gewicht is eerder een reden voor het breken van een spaak dan je vermogen.
Afkoelen (en dus krimpen) van de spaak na warm buiten te zijn geweest en daarna in een koude garage was waarschijnlijk net het laatste druppeltje om de vermoeiingsbreuk door te zetten.
Spaak is trouwens van RVS met een alu nippel, alu spaken is echt geen goed idee.
Afkoelen (en dus krimpen) van de spaak na warm buiten te zijn geweest en daarna in een koude garage was waarschijnlijk net het laatste druppeltje om de vermoeiingsbreuk door te zetten.
Spaak is trouwens van RVS met een alu nippel, alu spaken is echt geen goed idee.
Heeft iemand misschien kennis van een radarmount voor de Varia 515 voor de Canyon Endurace? Specifiek de VCLS 15 2.0 zadelpen die uit twee delen bestaat (en ook aardig kan veren)? Ik kan echt niets vinden, maar ik vind die bandjes van de standaard Garmin mount niet heul degelijk ogen.
Ben het er mee eens dat het niet heel degelijk oogt. Dat gevoel had ik ook namelijk. Maar heb de Varia er tot nu toe +/- 1.000km opzitten met de standaard bandjes van Garmin op de Canyon Endurance met eenzelfde zadel. En moet zeggen, blijft prima zitten. Geen klachten.Worsteneter schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:18:
Heeft iemand misschien kennis van een radarmount voor de Varia 515 voor de Canyon Endurace? Specifiek de VCLS 15 2.0 zadelpen die uit twee delen bestaat (en ook aardig kan veren)? Ik kan echt niets vinden, maar ik vind die bandjes van de standaard Garmin mount niet heul degelijk ogen.
Heeft Neat components niet een oplossing hiervoor? Niet goedkoop, maar oogt wel een stuk beter.
Onderhoud viel me alles mee, alleen het vinden van tijd was lastig. Uiteindelijk 6 uurtjes bezig geweest met alles.Tjebakka schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:27:
Tikje in het balhoofd (en een mooie bruine roest-streep op de onderbuis), tikje in de bottom bracket.. het wordt tijd om de lagers te vervangen.
En daarmee automatisch ook de remleidingen. Die waren de vorige keer al ingekort en zouden nu echt te kort worden.
Het ziet er prachtig uit, al die fietsen met internal cable routing, maar het is een drama zodra je zoiets simpels als balhoofdlagers moet vervangen.
Als ze daar nou toch eens iets op zouden vinden.
Enfin.
- Nieuwe balhoofdlagers
- Nieuwe remleidingen
- Nieuw bottombracket
- Nieuw stuurlint (was ook versleten)
- Nieuwe voorband (afgelopen rit spoot de latex er af en aan uit, dus biba moeten steken)
Voor de fixed 2 nieuwe buiten en binnenbandjes zodat ik die ook weer voor woon-werk kan gaan gebruiken.
Het vervelendste was nog wel het vergeten van de spacers op de crank-as: deze zit zó ontiegelijk strak in de bottom bracket dat verwijderen een hele klus is. Daar komt wel wat gepast geweld met de (kunststof) hamer bij kijken. Er ook nog achter gekomen dat ik al die tijd met de onjuiste spacers heb rondgefietst
De balhoofdlagers waren echt op. De onderste was zoals ik vermoedde echt verroest. De bovenste maakte geluid alsof er zand in zat.
Nu weer 100% kraakvrij aan het fietsen.
If it aint fixed, it's broken.
Als je zin hebt in huisvlijt: YouTube: Same Varia Radar, but 25g lighter! 1 dollar DIYWorsteneter schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:18:
Hij geeft in de video ook ergens een adres voor houders voor specifieke seatposts.
[ Voor 8% gewijzigd door GerbenBK op 29-04-2025 12:30 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
@Worsteneter Ik heb sinds kort deze mount fan frames and gear aan m'n zadel. stevig en zit mooi hoog voor de zichtbaarheid, Radar hangt precies achter het zadeltasje.
Wel standaard ronde zadelrails, met ovale carbon rails waarschijnlijk minder geschikt.
Wel standaard ronde zadelrails, met ovale carbon rails waarschijnlijk minder geschikt.
ik heb dezelfde van ali, voor 10% van jou prijsGWBoes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:32:
@Worsteneter Ik heb sinds kort deze mount fan frames and gear aan m'n zadel. stevig en zit mooi hoog voor de zichtbaarheid, Radar hangt precies achter het zadeltasje.
en met ovale zadelrails, blijft perfect zitten
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Tijdens een weekendje weg afgelopen weekend schrok ik een beetje van de staat van m'n achterband. Lijkt erop dat deze op korte termijn wel vervangen mag worden?
Ben even benieuwd welke band jullie rijden en aanraden?
Ter info: 28c, slijtvast boven pure performance maar een licht rollend bandje is natuurlijk altijd fijn
Ben even benieuwd welke band jullie rijden en aanraden?
Ter info: 28c, slijtvast boven pure performance maar een licht rollend bandje is natuurlijk altijd fijn
Hm de warmtepomp/buffervat staat daar dus het is in de garage meestal warm. En met 86kg zit ik ruim onder de 106 die de specsheet aangeeft. Maar dan zal het puur ongeluk geweest zijn. Ik ga een vervangende spaak zoeken en kijken hoe veel het wiel gericht dient te worden.GWBoes schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:17:
@pannekoek No offence maar je gewicht is eerder een reden voor het breken van een spaak dan je vermogen.![]()
En alu nippels inderdaad, ik was abuis.
@henri86 Aan die band te zien doe je graag lang met je spullen
, nieuwe banden lijkt me in jouw situatie een 'no-brainer'
Onlangs heb ik Specialized Mondo TLR banden in 28mm aangeschaft. De meest recente versie van deze band is volgens mij pas vrij recentelijk gelanceerd.
Ze zouden vrij duurzaam en relatief snel moeten zijn (Kopecky heeft er vorig jaar Roubaix op gewonnen dus dat lijkt te kloppen).
Heb er zelf nog maar een paar 100 km op gereden dus over de duurzaamheid kan ik niet veel zeggen maar het rijdt erg goed. Hiervoor had ik altijd GP5000 maar die vond ik wat te snel slijten.
Onlangs heb ik Specialized Mondo TLR banden in 28mm aangeschaft. De meest recente versie van deze band is volgens mij pas vrij recentelijk gelanceerd.
Ze zouden vrij duurzaam en relatief snel moeten zijn (Kopecky heeft er vorig jaar Roubaix op gewonnen dus dat lijkt te kloppen).
Heb er zelf nog maar een paar 100 km op gereden dus over de duurzaamheid kan ik niet veel zeggen maar het rijdt erg goed. Hiervoor had ik altijd GP5000 maar die vond ik wat te snel slijten.
Haha, heb er eerlijk gezegd nooit echt op gelet. Komt ook omdat er voorheen altijd een spatbordje overheen heeft gehangen. De voorband ziet er een stuk beter uit (die zie je meerLouislouislouis schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:02:
@henri86 Aan die band te zien doe je graag lang met je spullen, nieuwe banden lijkt me in jouw situatie een 'no-brainer'
Op de mtb merk/zie je het sneller qua grip/noppen
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic