Als in: pleurt lekker een eind op?Frenz64 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:44:
Als je gebiedende wijs gebruikt @mhr-zip , doe het dan goed (ik weet dat jullie Barendrechters graag overal 't's achter zetten)
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
De vraag is waarom je achteraf iets anders had moeten of willen kiezen. Dat is zeer persoonlijk. Is dat omdat anderen dat hebben of omdat het merkbaar beter is of omdat je hetzelf cooler vindt. Allemaal prima redenen en kunnen een zeer mooie aankoop middelmatig laten aanvoelen. Dat moet je inderdaad voor jezelf goed bedenken en beslissen. Zelf heb ik Sram Rival en ben zeer content. Ik wilde ook per se elektronisch (en wat een verademing!!), maar de groepset maakte me niet uit. 105 en Rival zijn immers tegenwoordig al zo goed.aaaido schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:10:
[...]
Ik begrijp helemaal wat je zegt daar ik een paar jaar geleden ook in deze situatie zat. Ik raad je toch aan om eerst nog wat meer je vraag uit te diepen. Wat is je budget bijvoorbeeld? Want anders stel ik voor die nieuwe Canyon van 10k. Zonder grappen dit is toch wel een belangrijke. Voor 2500 zit je in de lagere range van elektronisch schakelen. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een Canyon endurace CF 8 di2 (ultegra). Deze fiets is 8.4kg en koste toen iets van 3500 euro. Vrienden van mij hebben ook een canyon endurace maar dan een wat duurdere (5-8k) en die fiets weegt dan een kilo lichter en heeft wat extra's zoals betere wielen. Achteraf gezien had ik beter hiervoor kunnen gaan. En ja ik ben tevreden over mijn huidige fiets.
Dan het belangrijkste punt: wat voor soort fiets. Dit dien je uit te testen. Een aero zit anders dan een endurace. Met beide kan je uren fietsen en met beide kan je keihard fietsen. Wel zit er tussen beide een verschil. Persoonlijk denk ik dat het gros prima uit kan met een endurace.
Tenslotte denk ook goed na of je wil gaan voor een integrated cockpit zoals bij veel nieuwere fietsen (waaronder canyon). Integrated cockpits betekent dat je de stem niet zomaar kan aanpassen. een mogelijk oplossing is eerst een bikefit maar dan een soort van aankoop fit. Vaak kan je nadien deze omzetten naar een bikefit. Hoe zit je nu op de fiets? Heb je ergens last van etc?
Wielen zijn een vrij simpele upgrade die je meteen of later makkelijk nog meepakt.
Gewicht vond ik ook een ding, maar de meeste winst haal je toch met je lichaamsgewicht. Mijn fiets is geloof ik 7,9kg en dat is helemaal prima.
[ Voor 3% gewijzigd door crimby op 25-03-2025 12:33 ]
Hoe ziet je powercurve eruit in frisse staat en na +- 2000kj?Rikkie99 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:30:
Ik ga op 1 juni meedoen met de cyclo 3rides vanuit aken. Ik heb me de afgelopen maanden vooral gefocust op rustige duur en het opbouw van voldoende inhoud maar ik wil de komende 2 maanden nog iets specifieker gaan trainen voor de cyclo. Het is 136km met 2300hms dus inhoud zal het belangrijkste zijn maar wil ook voldoende intensiteit trainen om goed de inspanningen bergop aan te kunnen (vooral tussen de 2 en 10min). Hoe zouden jullie hiervoor trainen?
De route: https://3rides.de/en/3rid...uMTc0Mjg5ODQzOS4wLjAuMA..
(Intervals.icu mapped dit zo voor je uit).
Lastige daaraan is dat ik pas sinds een week een powermeter heb. Mijn FTP schat ik nu in rond de 260-270w bij 70kg. Echt korte inspanningen tot ongeveer 1min liggen me altijd prima en langere inspanningen van meer dan 10-15min ook. Dus misschien is de conclusie dan simpel dat ik vooral moet focussen op wat blokjes die daar qua tijdsduur tussenin vallen.Requiem19 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:05:
[...]
Hoe ziet je powercurve eruit in frisse staat en na +- 2000kj?
(Intervals.icu mapped dit zo voor je uit).
Het meest eenvoudige is om naast de verschillende duurtrainingen 2x per week een intervalsessie te doen. Je kunt dan in die sessies blokken doen die overeenkomen met de inspanningen die je verwacht in je race.Rikkie99 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:17:
[...]
Lastige daaraan is dat ik pas sinds een week een powermeter heb. Mijn FTP schat ik nu in rond de 260-270w bij 70kg. Echt korte inspanningen tot ongeveer 1min liggen me altijd prima en langere inspanningen van meer dan 10-15min ook. Dus misschien is de conclusie dan simpel dat ik vooral moet focussen op wat blokjes die daar qua tijdsduur tussenin vallen.
Welke vorm van intervallen het beste werkt verschilt van persoon tot persoon, dus daar moet je vooral een beetje in variëren. Mijn basis structuur is doorgaans 1x per week een V02 max training (blokken van 30s tot max 6 minuten) en 1x per week een over-under threshold sessie. Dus bijv 3x 1min 110%ftp, 2min 95%ftp. 1 zo'n blokje is in totaal 9 minuten, waarvan je dan 3 minuten flink boven je ftp trapt. Dat is voor wedstrijden ook wel belangrijk omdat je soms even moet versnellen om de aansluiting te behouden, of als het iets steiler wordt etc.
Verder vroeg ik naar die power curve omdat ik vaak mensen zie die alleen maar concentreren op Ftp/duur etc. Terwijl juist je 5s waardes ook van belang zijn om goed in grotere groepen te kunnen fietsen.
Uiteindelijk is het meest essientiële dat je vooral elke week consistent je uren maakt en bij voorkeur langzaam de uren per week iets opbouwt. De invulling van de training is de kers op de taart maar gaat niet het allergrootste verschil maken. Het grootste verschil maak je door consistent te trainen, langzaam volume opvoeren en uiteindelijk een groot volume te draaien.
Ik heb nog nooit een bike-fit gedaan en fiets ondertussen met veel plezier al jaren op allerlei verschillende fietsen. Als je een framemaat koopt die past bij je lichaamslengte komt het volgens mij bij de meeste mensen wel goed.UnderAVoidSky schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:32:
Ik zou altijd eerst een bikefit doen vooraleer je een fiets koopt.
Ik heb het zelf ook gedaan en als ik de fiets van mijn dromen had gekocht had ik een misbaksel van een fiets gehad om na een hele hoop aanpassingen mij er toch maar op te krijgen.
Nu heb ik op basis van mijn bikefit gekeken naar wat er beschikbaar was in mijn afmetingen en heb ik een fiets die zonder extra aanpassingen (die vaak het rijgedraag héél hard beïnvloeden) wel bij me past.
Qua stack, reach, zadelpenhoek kunnen wel grote verschillen zitten binnen dezelfde framemaat, maar ook daar heb je geen bikefit voor nodig.Hielko schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb nog nooit een bike-fit gedaan en fiets ondertussen met veel plezier al jaren op allerlei verschillende fietsen. Als je een framemaat koopt die past bij je lichaamslengte komt het volgens mij bij de meeste mensen wel goed.
Ik denk dat de meeste mensen vooral niet al te ingewikkeld moeten beginnen en lekker moeten gaan fietsen op een (betaalbare) fiets die ze mooi vinden.Hielko schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:15:
[...]
Ik heb nog nooit een bike-fit gedaan en fiets ondertussen met veel plezier al jaren op allerlei verschillende fietsen. Als je een framemaat koopt die past bij je lichaamslengte komt het volgens mij bij de meeste mensen wel goed.
Maar zodra je erover nadenkt om flinke knaken ergens neer te leggen (en/of je echt serieus met fietsen aan de slag gaat) zie ik wel de meerwaarde van een bikefit.
Er zijn ook veel leuke zaken in Nederland die een bikefit (met echte fitter!) aanbieden voor een lager bedrag als je bij hen een fiets koopt. Bij Koppel in Amersfoort bijvoorbeeld: https://www.koppel-bikeshop.nl/racefietsen
Verder zie ik heel veel mensen die kijken naar Cube's, Trek en Canyon (ik rijd zelf ook een Canyon overigens
Koppel verkoopt bijv Aurum, Basso, Factor en Orbea. Ik zou liever zo'n merk hebben met Shimano 105 electronisch dan een Cube met Ultegra...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Zeker die voorbeeld trainingen kan ik goed kan toepassen. Ik sluit me bij je aan dat juist die 5sec tot 30sec waarden belangrijk gaan zijn tijdens zo'n cyclo omdat je constant in een peleton rijdt. Ik ben dat wel aardig gewend omdat ik tot vorig jaar regelmatig een wedstrijdje reed. Dat waren echter wedstrijden van max 1u dus dat was qua training makkelijker omdat ik meer kon focussen op hoge intensiteit en minder op duur. Dus vindt het nu lastig om die balans nu te zoeken.Requiem19 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:47:
[...]
Het meest eenvoudige is om naast de verschillende duurtrainingen 2x per week een intervalsessie te doen. Je kunt dan in die sessies blokken doen die overeenkomen met de inspanningen die je verwacht in je race.
Welke vorm van intervallen het beste werkt verschilt van persoon tot persoon, dus daar moet je vooral een beetje in variëren. Mijn basis structuur is doorgaans 1x per week een V02 max training (blokken van 30s tot max 6 minuten) en 1x per week een over-under threshold sessie. Dus bijv 3x 1min 110%ftp, 2min 95%ftp. 1 zo'n blokje is in totaal 9 minuten, waarvan je dan 3 minuten flink boven je ftp trapt. Dat is voor wedstrijden ook wel belangrijk omdat je soms even moet versnellen om de aansluiting te behouden, of als het iets steiler wordt etc.
Verder vroeg ik naar die power curve omdat ik vaak mensen zie die alleen maar concentreren op Ftp/duur etc. Terwijl juist je 5s waardes ook van belang zijn om goed in grotere groepen te kunnen fietsen.
Uiteindelijk is het meest essientiële dat je vooral elke week consistent je uren maakt en bij voorkeur langzaam de uren per week iets opbouwt. De invulling van de training is de kers op de taart maar gaat niet het allergrootste verschil maken. Het grootste verschil maak je door consistent te trainen, langzaam volume opvoeren en uiteindelijk een groot volume te draaien.
Pffft je raadt zomaar vanuit het niets een fiets van 5 tot 8k aan?aaaido schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:10:
[...]
Ik begrijp helemaal wat je zegt daar ik een paar jaar geleden ook in deze situatie zat. Ik raad je toch aan om eerst nog wat meer je vraag uit te diepen. Wat is je budget bijvoorbeeld? Want anders stel ik voor die nieuwe Canyon van 10k. Zonder grappen dit is toch wel een belangrijke. Voor 2500 zit je in de lagere range van elektronisch schakelen. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een Canyon endurace CF 8 di2 (ultegra). Deze fiets is 8.4kg en koste toen iets van 3500 euro. Vrienden van mij hebben ook een canyon endurace maar dan een wat duurdere (5-8k) en die fiets weegt dan een kilo lichter en heeft wat extra's zoals betere wielen. Achteraf gezien had ik beter hiervoor kunnen gaan. En ja ik ben tevreden over mijn huidige fiets.
Dan het belangrijkste punt: wat voor soort fiets. Dit dien je uit te testen. Een aero zit anders dan een endurace. Met beide kan je uren fietsen en met beide kan je keihard fietsen. Wel zit er tussen beide een verschil. Persoonlijk denk ik dat het gros prima uit kan met een endurace.
Tenslotte denk ook goed na of je wil gaan voor een integrated cockpit zoals bij veel nieuwere fietsen (waaronder canyon). Integrated cockpits betekent dat je de stem niet zomaar kan aanpassen. een mogelijk oplossing is eerst een bikefit maar dan een soort van aankoop fit. Vaak kan je nadien deze omzetten naar een bikefit. Hoe zit je nu op de fiets? Heb je ergens last van etc?
Ik vind 3500 al echt serieus veel geld. Carbon velgen moet je nooit als aankoopkeus meenemen. Gewoon achteraf nemen. Ik heb zelf een setje voor de mooi, niet voor het gewicht. EliteWheels uit China. Prima wielen, weinig knaken. Ik rij altijd in endurance mode; doel is niet met 30+ thuiskomen.
Hoe hoger het segment, hoe minder value for bucks. Mij zou je echt niet gelukkig maken met een 10k fiets.
En... de ene bikefitter is de andere niet.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als je al een fiets hebt kun je van daaruit ook gaan kijken qua houding. Wat vind ik nu niet prettig of juist wel prettig.Requiem19 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:24:
[...]
Ik denk dat de meeste mensen vooral niet al te ingewikkeld moeten beginnen en lekker moeten gaan fietsen op een (betaalbare) fiets die ze mooi vinden.
Maar zodra je erover nadenkt om flinke knaken ergens neer te leggen (en/of je echt serieus met fietsen aan de slag gaat) zie ik wel de meerwaarde van een bikefit.
Er zijn ook veel leuke zaken in Nederland die een bikefit (met echte fitter!) aanbieden voor een lager bedrag als je bij hen een fiets koopt. Bij Koppel in Amersfoort bijvoorbeeld: https://www.koppel-bikeshop.nl/racefietsen
Verder zie ik heel veel mensen die kijken naar Cube's, Trek en Canyon (ik rijd zelf ook een Canyon overigens). Maar ik zou iedereen die wat langer fietst eens wil aanraden om bij wat minder bekende merken te kijken. Veel toffer als je op niet zo'n mainstream merk rijd
.
Koppel verkoopt bijv Aurum, Basso, Factor en Orbea. Ik zou liever zo'n merk hebben met Shimano 105 electronisch dan een Cube met Ultegra...
Over merken, je heel leuk natuurlijk maar waarom veel mensen nar een Cube of Canyon of Trek trekken is gewoon prijs en verkrijgbaarheid. Ik blijf bv een Isaac Vitron in Galaxy Blue een enorm gaaf dingen vinden en vorige week en afgelopen zondag zat ik achter een witte Boson en echt wel
Maarja de Vitron was €1000 duurder tov mijn Cube en dan 105 Vs Ultegra en hoge Vs. lage velgen......tja hoe cool ik hem dan ook vind niet €1000 cooler
En bij mij speelt ook wel mee dat ik de fiets wil kopen bij een fietsenmaker redelijk in de buurt aangezien ik neit alles zelf wil doen er aan.
Maar snap je punt hoor, vind het zelf ook altijd leuk bv een Storck, Factor of wat anders te zien
Ik kan beide zeer aanbevelen; zowel Koppel als BassoRequiem19 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:24:
[...]
Ik moet ook zeker niet degene zijn die hier wat van vind, aangezien ik dus al jaren op een Canyon Aeroad rijd (die ook fantastisch rijdt overigens).sapphire schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:04:
[...]
Als je al een fiets hebt kun je van daaruit ook gaan kijken qua houding. Wat vind ik nu niet prettig of juist wel prettig.
Over merken, je heel leuk natuurlijk maar waarom veel mensen nar een Cube of Canyon of Trek trekken is gewoon prijs en verkrijgbaarheid. Ik blijf bv een Isaac Vitron in Galaxy Blue een enorm gaaf dingen vinden en vorige week en afgelopen zondag zat ik achter een witte Boson en echt wel![]()
Maarja de Vitron was €1000 duurder tov mijn Cube en dan 105 Vs Ultegra en hoge Vs. lage velgen......tja hoe cool ik hem dan ook vind niet €1000 cooler
En bij mij speelt ook wel mee dat ik de fiets wil kopen bij een fietsenmaker redelijk in de buurt aangezien ik neit alles zelf wil doen er aan.
Maar snap je punt hoor, vind het zelf ook altijd leuk bv een Storck, Factor of wat anders te zien
Voor m'n gravel fiets ben ik het rabbit hole gedoken dat zelf bouwen (nouja, vooral zelf frame + alle onderdelen uitzoeken en kopen en dan de fietsenmaker hem in elkaar laten zetten) gedoken. En dan realiseer je je pas hoe relatief eenvoudig een fiets in elkaar zit en hoe makkelijk het is om een los frame + groepset te kopen en zelf te gaan shoppen voor wielen, stuur etc.
Had je mij niet voor hoeven te bellen 3 jaar geleden, dus ik snap ook wel dat zo'n verhaal niet echt resoneert als je gewoon liever een kant en klare fiets koopt bij de fietsenmaker.
Waarom zou je carbon velgen niet als aankoopkeus mee moeten nemen? Als dat iets is wat je op je wenslijstje staat moet je dat gewoon lekker doen.Mistraller schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:52:
[...]
Pffft je raadt zomaar vanuit het niets een fiets van 5 tot 8k aan?
Ik vind 3500 al echt serieus veel geld. Carbon velgen moet je nooit als aankoopkeus meenemen. Gewoon achteraf nemen. Ik heb zelf een setje voor de mooi, niet voor het gewicht. EliteWheels uit China. Prima wielen, weinig knaken. Ik rij altijd in endurance mode; doel is niet met 30+ thuiskomen.
Hoe hoger het segment, hoe minder value for bucks. Mij zou je echt niet gelukkig maken met een 10k fiets.
offtopic
Waar reed je achter een witte Boson? Zo veel zie ik ze niet, en ik was zondag op padsapphire schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:04:
[...]Ik blijf bv een Isaac Vitron in Galaxy Blue een enorm gaaf dingen vinden en vorige week en afgelopen zondag zat ik achter een witte Boson en echt wel
[ Voor 52% gewijzigd door Falqoon op 25-03-2025 19:05 ]
Hier ook, alle onderdelen los besteld en een frameset gekocht.Requiem19 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:38:
[...]
Ik moet ook zeker niet degene zijn die hier wat van vind, aangezien ik dus al jaren op een Canyon Aeroad rijd (die ook fantastisch rijdt overigens).
Voor m'n gravel fiets ben ik het rabbit hole gedoken dat zelf bouwen (nouja, vooral zelf frame + alle onderdelen uitzoeken en kopen en dan de fietsenmaker hem in elkaar laten zetten) gedoken. En dan realiseer je je pas hoe relatief eenvoudig een fiets in elkaar zit en hoe makkelijk het is om een los frame + groepset te kopen en zelf te gaan shoppen voor wielen, stuur etc.
Had je mij niet voor hoeven te bellen 3 jaar geleden, dus ik snap ook wel dat zo'n verhaal niet echt resoneert als je gewoon liever een kant en klare fiets koopt bij de fietsenmaker.
En nu zelfs voor de tweede keer, ik ga terug naar velgremmen en heb dus een nieuw frame die als het goed is morgen binnenkomt. Een van de laatste Standert Triebwerk CR.
Omdat de velgen 9 van de 10 keer een sluitpost zijn op een fiets. Je kunt vaak beter een set losse velgen kopen achteraf.Falqoon schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:00:
[...]
Waarom zou je carbon velgen niet als aankoopkeus mee moeten nemen? Als dat iets is wat je op je wenslijstje staat moet je dat gewoon lekker doen.
Soms kun je voor een prima prijs de fiets upgraden met wielen. Maar ook als je ze los zou moeten kopen, kun je dat ook nog steeds direct doen als dat iets is wat je graag zou willen. Ik zie het probleem niet.Requiem19 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:07:
[...]
Omdat de velgen 9 van de 10 keer een sluitpost zijn op een fiets. Je kunt vaak beter een set losse velgen kopen achteraf.
Heb ik ook naar zitten kijken, maar zelfs met handig shoppen en alles zelf doen was het lastig geweest om rond het bedrag te komen wat ik nu voor de Cube Agree betaald heb.Requiem19 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:38:
[...]
Op zich was ik ook wel gecharmeerd van iets speciaals wat niet iedereen heeft, ik rij niet voor niets een stalen starre Kona mountainbike (En dan soms ook nog single speed). Heb ook nog wel met een schuin oog naar een stalen Ribble gekeken, maar de schrale calvinist in mij won het toch.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Dat is het punt van @Mistraller volgens mij: kies een fiets niet vanwege de fabriek-af velgen. Veel mensen zien dan optie A budget, lage alu velgen en optie B, stukje duurder en carbon velgen. Koop dan beter optie A en koop zelf een strak setje velgen erbij.Falqoon schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:16:
[...]
Soms kun je voor een prima prijs de fiets upgraden met wielen. Maar ook als je ze los zou moeten kopen, kun je dat ook nog steeds direct doen als dat iets is wat je graag zou willen. Ik zie het probleem niet.
Wat heeft de Cube Agree gekost met welke groepset?blitzkrieg schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:21:
[...]
Heb ik ook naar zitten kijken, maar zelfs met handig shoppen en alles zelf doen was het lastig geweest om rond het bedrag te komen wat ik nu voor de Cube Agree betaald heb.
Op zich was ik ook wel gecharmeerd van iets speciaals wat niet iedereen heeft, ik rij niet voor niets een stalen starre Kona mountainbike (En dan soms ook nog single speed). Heb ook nog wel met een schuin oog naar een stalen Ribble gekeken, maar de schrale calvinist in mij won het toch.
Isaac is dan ook wel een prachtig merk van Nederlandse bodemsapphire schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:04:
[...]
Als je al een fiets hebt kun je van daaruit ook gaan kijken qua houding. Wat vind ik nu niet prettig of juist wel prettig.
Over merken, je heel leuk natuurlijk maar waarom veel mensen nar een Cube of Canyon of Trek trekken is gewoon prijs en verkrijgbaarheid. Ik blijf bv een Isaac Vitron in Galaxy Blue een enorm gaaf dingen vinden en vorige week en afgelopen zondag zat ik achter een witte Boson en echt wel![]()
Bij Canyon staat hij nu met 5% korting, dus voor € 4989 euro. Wel in 2 andere kleuren, denk dat de stealth black uitverkocht is.
Best een gave fiets maar niet perfect. Ik vind 35mm velg hoogte te laag en dat opbergvakje zou voor mij ook niet hoeven. Dan zou je die DT Swiss 1400 wielen moeten verkopen, en 45mm terugkopen. Maarja, of daar vraag naar is.
[ Voor 13% gewijzigd door Strider op 25-03-2025 20:11 ]
BlaBlaBla
€3300, Ultegra en carbonnen wielen.Requiem19 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:44:
[...]
Wat heeft de Cube Agree gekost met welke groepset?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Vorige week zondag bij de Joop Zoetemelk classic zag ik er één bij Swift staan.Falqoon schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:16:
[...]
Soms kun je voor een prima prijs de fiets upgraden met wielen. Maar ook als je ze los zou moeten kopen, kun je dat ook nog steeds direct doen als dat iets is wat je graag zou willen. Ik zie het probleem niet.
Afgelopen zo dag reed in onder Zoetermeer parallel aan de A12 achter een groepje van 4 waarvan één een Witte Isaac Boson
@crimby Ooit als ik groot ben …….
@Requiem19 Ik dacht dat het ook over een Agree c62 Pro gaat. Ik kreeg overigens nog korting zag ik dus was €3150 ofzo
Die heeft Shimano R8150 en Newman A50 wielen
[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 25-03-2025 21:01 ]
Isaac is van origine Duits en ergens in 2008/2009 op de fles gegaan, althans na financiële toestanden overgenomen door een Nederlands bedrijf. Destijds wel high end spul met eigen fabriek als ik mij herinner.crimby schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:02:
[...]
Isaac is dan ook wel een prachtig merk van Nederlandse bodem
Ik wil de euforie niet teniet doen, maar volgens mij is er niet heel veel Nederlands meer aan. Ik sluit niet uit dat het tegenwoordig in feite open mould frames zijn met een decal.
Dat wil niet zeggen dat het goed of niet goed is, maar het bijzondere zie ik nog niet zo. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
Ben ik volledig met je eens. Het is natuurlijk niet een slechte fiets, maar ze vragen er wel een echte premium prijs voor.Casual Ruud schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:55:
[...]
Isaac is van origine Duits en ergens in 2008/2009 op de fles gegaan, althans na financiële toestanden overgenomen door een Nederlands bedrijf. Destijds wel high end spul met eigen fabriek als ik mij herinner.
Ik wil de euforie niet teniet doen, maar volgens mij is er niet heel veel Nederlands meer aan. Ik sluit niet uit dat het tegenwoordig in feite open mould frames zijn met een decal.
Dat wil niet zeggen dat het goed of niet goed is, maar het bijzondere zie ik nog niet zo. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Je kunt wel iets goedkoper uitkomen met een Chinees frame, wielen en dan losse Ultegra groep. Denk rond de 2700-2900. Maar dat verschil is zo klein (en zoveel meer gedoe / ingewikkeld qua garantie etc dat die optie niet zo interessabt is.
Mijn Chinese build met Sram Red 1x13 kwam uit op ong 5k.
Daarom zou ik er ook nooit een kopenmhr-zip schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:58:
[...]
Ben ik volledig met je eens. Het is natuurlijk niet een slechte fiets, maar ze vragen er wel een echte premium prijs voor.
Ook niet voor de helft overigens, al was het alleen al omdat Hugo de Jonge 'influencer' van Isaac speelt.
Maar zo zie je maar wat branding kan doen. Isaac is hip en Sensa wat net zo Nederlands of misschien wel meer Nederlands is, daar hoor je niemand meer over.
Omdat @Casual Ruud zegt dat ze een open mould frame gebruiken? Dat is volgens mij onzin (op ooit 1 frame na).mhr-zip schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:58:
[...]
Ben ik volledig met je eens. Het is natuurlijk niet een slechte fiets, maar ze vragen er wel een echte premium prijs voor.
Wat een tirade ineens zeg. Vooral omdat het blijkbaar op volledige onzin gebaseerd is. Inderdaad sinds 2009 Nederlands. Dus al 16 jaar Nederlands. Geen open mold. Dat hebben zo ooit voor 1 frame gebruikt daarna nooit meer. Geen idee of dit voor of na 2009 was.
Het zijn gewoonweg goede fietsen en in de huidige markt ook prima geprijsd. Als €5k nog steeds premium is, dan leef je ook nog wel in 2019. Maar ja er zijn ook goedkopere prima merken zoals Cube. En duurdere merken zoals Specialized, Cervelo, Pina etc. Trek is ongeveer gelijk geprijsd en Scott zit er vaak wat onder.
En als we merken wel of niet afslachten omdat er iemand wel of niet op rijdt, dan kunnen we beter verkassen naar het Viva forum ofzo.
[ Voor 96% gewijzigd door crimby op 26-03-2025 06:40 ]
Verschil was iets groter met Giant maar niet super spannend. Cube zit gewoon aardig aan de bodem qua prijs.
@crimby Hoho ik heb Sensa genoemd in mijn zoektocht
83 modellen en een onoverzichtelijke website met foto’s die niet kloppen helpen niet bij het kiezen. Mijn erg slechte ervaring met mijn woon-werk fiets ook zeker niet
[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 26-03-2025 06:56 ]
Sensa is ook een prima merk! Niks mis mee, zie die regelmatig voorbij komen en stond ook op mijn short list. Isaac zie je nauwelijks (tot zover het “hippe”). Dat vind ik dan wel weer leuk.sapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:55:
Toen ik gisteravond keek koste een Boson met 105Di2 iets over de €4000, de Giant TCR Advanced 0 waar ik naar keek is ook €4000 met 105Di2.
Verschil was iets groter met Giant maar niet super spannend. Cube zit gewoon aardig aan de bodem qua prijs.
@crimby Hoho ik heb Sensa genoemd in mijn zoektocht
83 modellen en een onoverzichtelijke website met foto’s die niet kloppen helpen niet bij het kiezen. Mijn erg slechte ervaring met mijn woon-werk fiets ook zeker niet
Hier in de regio overigens overwegend Cube (Nijmegen) en Specialized (Arnhem).
Ik iig wel, maar dat had niks met Sensa te maken.
Jammer dat de polls niet meer goed werken..
Duizendmaal excuses dat ik (wij) iets kritisch hebben gezegd over het merk fiets waarop je rijdt. Als ik had geweten dat het jou zo aangrijpt, had ik in ieder geval niets gezegd. Nogmaals duizendmaal excuses dat ik (wij) een andere voorkeur fietsmerk hebben.crimby schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:21:
[...]
Omdat @Casual Ruud zegt dat ze een open mould frame gebruiken? Dat is volgens mij onzin (op ooit 1 frame na).
Wat een tirade ineens zeg. Vooral omdat het blijkbaar op volledige onzin gebaseerd is. Inderdaad sinds 2009 Nederlands. Dus al 16 jaar Nederlands. Geen open mold. Dat hebben zo ooit voor 1 frame gebruikt daarna nooit meer. Geen idee of dit voor of na 2009 was.
Het zijn gewoonweg goede fietsen en in de huidige markt ook prima geprijsd. Als €5k nog steeds premium is, dan leef je ook nog wel in 2019. Maar ja er zijn ook goedkopere prima merken zoals Cube. En duurdere merken zoals Specialized, Cervelo, Pina etc. Trek is ongeveer gelijk geprijsd en Scott zit er vaak wat onder.
En als we merken wel of niet afslachten omdat er iemand wel of niet op rijdt, dan kunnen we beter verkassen naar het Viva forum ofzo.
Zonder gekheid.
Ik heb overigens nergens gezegd dàt ze open mold frames gebruiken, maar dat ik dat niet uitsluit. Niemand heeft gezegd dat het slechte fietsen zijn en er wordt ook helemaal niets afgebrand. Dit is GoT en daar mogen mensen (wel steeds minder blijkbaar) wel een andere mening hebben. Wat op het Viva forum gebeurt, weet ik niet. Daar kom ik nooit. Jij kennelijk wel.
Mooi dat je de prijs nog even aanhaalt. Ik doe toch nog maar even een duit in het zakje. Ik heb namelijk even de prijzen erbij gepakt. Een Isaac Element (kennelijk het flagship model) kost adviesprijs met 105 di (de laagste afmontage kennelijk) € 5849,-. Dat is bijna duizend euro meer dan een Trek Madone SL6 en een Specialized Tarmac 8 expert. Ook adviesprijs.
Ik vind niet snel iets duur, maar dit heeft toch wel heel veel weg van een premium prijs.
Verder geloof ik deze discussie wel hoor. De een ziet wellicht een boutique/niche fiets van vaderlandse bodem en ik zie een generiek frame uit China met een decal erop. Zoveel mensen, zoveel wensen (en meningen).
Het interesseert me allemaal niet zoveel, maar lijkt me wel dat we of a) zeker moeten weten of een merk open mold frames gebruikt of b) daar niets over moeten zeggen.Casual Ruud schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:00:
[...]
Duizendmaal excuses dat ik (wij) iets kritisch hebben gezegd over het merk fiets waarop je rijdt. Als ik had geweten dat het jou zo aangrijpt, had ik in ieder geval niets gezegd. Nogmaals duizendmaal excuses dat ik (wij) een andere voorkeur fietsmerk hebben.
Zonder gekheid.
Ik heb overigens nergens gezegd dàt ze open mold frames gebruiken, maar dat ik dat niet uitsluit. Niemand heeft gezegd dat het slechte fietsen zijn en er wordt ook helemaal niets afgebrand. Dit is GoT en daar mogen mensen (wel steeds minder blijkbaar) wel een andere mening hebben. Wat op het Viva forum gebeurt, weet ik niet. Daar kom ik nooit. Jij kennelijk wel.
Mooi dat je de prijs nog even aanhaalt. Ik doe toch nog maar even een duit in het zakje. Ik heb namelijk even de prijzen erbij gepakt. Een Isaac Element (kennelijk het flagship model) kost adviesprijs met 105 di (de laagste afmontage kennelijk) € 5849,-. Dat is bijna duizend euro meer dan een Trek Madone SL6 en een Specialized Tarmac 8 expert. Ook adviesprijs.
Ik vind niet snel iets duur, maar dit heeft toch wel heel veel weg van een premium prijs.
Verder geloof ik deze discussie wel hoor. De een ziet wellicht een boutique/niche fiets van vaderlandse bodem en ik zie een generiek frame uit China met een decal erop. Zoveel mensen, zoveel wensen (en meningen).
Twijfel daarover zaaien zonder dat we het echt weten voelt niet zo netjes voor mij.
En als ze open mold hebben is dat doorgaans vrij makkelijk te bevestigen toch?
Mijn (Blauwe) Sensa G3 met ultegra 2x11 staat te koopcrimby schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:26:
[...]
Sensa is ook een prima merk! Niks mis mee, zie die regelmatig voorbij komen en stond ook op mijn short list. Isaac zie je nauwelijks (tot zover het “hippe”). Dat vind ik dan wel weer leuk.
Hier in de regio overigens overwegend Cube (Nijmegen) en Specialized (Arnhem).
Rijd nu een paar maand met een zelfbouw Elves Chinees frame, met elitewheels carbon wielen en 105di2.
Was helemaal compleet met pedalen en hidemybell etc net geen 2750 euro kwijt.
Echt jaren met veel plezier op de Sensa gefietst. Vind hem ook nog steeds erg mooi.
Maar wilde toch graag wat anders, iets wat niet iedereen heeft qua kleurstelling. En ook elektrisch schakelen
De stuurpen zit altijd strak op de spacers, tenzij hier nog een speciale verplichte spacer tussen moet die zorgt voor een overgang is dat denk ik niet direct het probleem.Hoof schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:08:
Vraagje: ik heb na een bikefit mijn stuurpen laten inkorten, maar nu past het kapje er niet meer goed op. Het lijkt mij, dat de stuurpen wel heel kort is gemaakt, waardoor het stuur heel strak op de spacers zit. Wat vinden jullie?
[ Voor 47% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 08:15 ]
Het maakt mij totaal niks uit of je het merk wel of niet iets vindt, maar je suggereert dingen die niet gegrond zijn en met een kleine google search prima uit te sluiten zijn. Op Tweakers verwacht ik dan inderdaad wel iets anders.Casual Ruud schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:00:
[...]
Duizendmaal excuses dat ik (wij) iets kritisch hebben gezegd over het merk fiets waarop je rijdt. Als ik had geweten dat het jou zo aangrijpt, had ik in ieder geval niets gezegd. Nogmaals duizendmaal excuses dat ik (wij) een andere voorkeur fietsmerk hebben.
Zonder gekheid.
Ik vind open mold niet erg, heb ook naar Apex gekeken. Maar als het niet is, is het simpelweg niet. En geen idee wat er op het Viva forum gebeurt, maar daar hecten ze vast meer waarde aan een influencer (als het in dit geval uberhaupt zo te noemen is) dan hier. Zeker als je iets wel/niet koopt vanwege (1!) influencer
Qua prijzen weet ik het ook niet wat je bedacht hebt:
Isaac Element 105Di2 €5849 (https://www.isaac-cycle.c...ement-granite-grey/74304/)
Specialized Tarmac SL8 Expert Rival €6500 (nu aanbieding voor €5500, https://www.specialized.c...538?color=5430677-4221538)
Trek Madone SL6 Gen 8 105Di2 €4999 (https://www.trekbikes.com.../p/46219/?colorCode=white)
Nog niet gesproken over Cervelo waarbij de Soloist nog niet in de buurt komt en komt juist Canyon tegenwoordig steeds meer in de buurt.
Dus ook hier weer; geen ideee waar je die adviesprijzen vandaan tovert.
Laten we duidelijk wezen, ik denk dat iedereen het er hier mee eens is dat het veel geld is. Maar premium geprijsd is wel erg overdreven.
Overigens vergelijken we nu wel natuurlijk een flagship model met volgens mij niet-flagship modellen (op de prijs afgaande) en enkel de prijs + afmontage. Nauwelijks een vergelijking te noemen.
@Flipmo nice! voor mij ook een reden voor Isaac. Plus dat ik het gewoon hele elegante frames vind. Als ik in Nijmegen rijd zie ik heel veel Cube en richting Arnhem heel veel Specialized. Leuk om dat iets te hebben wat niet zo vaak voor komt.
[ Voor 3% gewijzigd door crimby op 26-03-2025 08:38 ]
Anderzijds is het ook makkelijk te bevestigen dat Isaac gewoon Specialized prijzen hanteert, terwijl @crimby bij het om zich heen slaan naar andere merken de indruk probeert te wekken dat Specialized extreem duur is (vergeleken bij Isaac).Requiem19 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:09:
[...]
Het interesseert me allemaal niet zoveel, maar lijkt me wel dat we of a) zeker moeten weten of een merk open mold frames gebruikt of b) daar niets over moeten zeggen.
Twijfel daarover zaaien zonder dat we het echt weten voelt niet zo netjes voor mij.
En als ze open mold hebben is dat doorgaans vrij makkelijk te bevestigen toch?
Zie het voorbeeld wat @Casual Ruud aanhaalde met de 105 Isaac Element vs de rival afgemonteerde Tarmac Expert. Maar zelf had ik al de Ultegra afgemonteerde versies van de Isaac Element en Tarmac Expert adviesprijzen opgezocht en dat is respectievelijk 6700 vs 7000...
Verder boeit het me ook weinig maar bovenstaande discussie ging wel twee kanten op en als "ANWB Specialized rijder" voelde ik me nu ook een beetje aangesproken
Ook veel Specialized maar ik heb verder niets met dat "Boutique" en uniek, ik wil gewoon een fiets die ik mooi vind, goed past en waar ik lekker op rij, de rest boeit mij weinig. Daarbij heb ik een groot frame nodig (61) en ik heb meer vertrouwen in de grotere merken dat die verschillende de frame maten meer individueel ontwikkelen op rijeigenschappen ipv simpelweg upscalen. Maar dat kan ook best marketing bs zijn waar ik dan in trap.
Bedoel je hier nu mee dat we alles moeten vergelijken met een overprijsd S-Works frame omdat merk 2 simpelweg maar een frame gradatie heeft!? Zo ben je natuurlijk wel snel uit gediscussieerd ja.crimby schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Overigens vergelijken we nu wel natuurlijk een flagship model met volgens mij niet-flagship modellen (op de prijs afgaande) en enkel de prijs + afmontage. Nauwelijks een vergelijking te noemen.
Had mijn post al bijna meteen aangepast hoor :-) je was gewoon te vroeg wakker heheheKluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Anderzijds is het ook makkelijk te bevestigen dat Isaac gewoon Specialized prijzen hanteert, terwijl @crimby bij het om zich heen slaan naar andere merken de indruk probeert te wekken dat Specialized extreem duur is (vergeleken bij Isaac).
Zie het voorbeeld wat @Casual Ruud aanhaalde met de 105 Isaac Element vs de rival afgemonteerde Tarmac Expert. Maar zelf had ik al de Ultegra afgemonteerde versies van de Isaac Element en Tarmac Expert adviesprijzen opgezocht en dat is respectievelijk 6700 vs 7000...
Verder boeit het me ook weinig maar bovenstaande discussie ging wel twee kanten op en als "ANWB Specialized rijder" voelde ik me nu ook een beetje aangesproken. Het ligt ook een beetje aan de regio waar je rijdt denk ik. Ik zie hier bijvoorbeeld erg veel Factors langs komen in de buurt, terwijl dat voor anderen blijkbaar een zeldzaamheid is.
Ook veel Specialized maar ik heb verder niets met dat "Boutique" en uniek, ik wil gewoon een fiets die ik mooi vind, goed past en waar ik lekker op rij, de rest boeit mij weinig. Daarbij heb ik een groot frame nodig (61) en ik heb meer vertrouwen in de grotere merken dat die verschillende de frame maten meer individueel ontwikkelen op rijeigenschappen ipv simpelweg upscalen. Maar dat kan ook best marketing bs zijn waar ik dan in trap.
Dus ik was ook al niet meer om me heen te slaan.
Wat betreft de prijzen heb ik net gereageerd met linkjes naar de website van de fabrikanten/leveranciers dus inderdaad makkelijk te verifiëren.
Nee hoor. Maar een flagship model vs een niet flagship model vergelijken puur op prijs is natuurlijk wel een beetje gek. Daarnaast gaan al onze vergelijkingen al mank puur omdat we alleen maar op afmontage en prijs de vergelijking maken. Misschien zit de prijs wel in kwaliteit, of wielen, of gewicht of een van de andere 100 parameters. Zie het meer als een simpele disclaimer.Kluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:41:
[...]
Bedoel je hier nu mee dat we alles moeten vergelijken met een overprijsd S-Works frame omdat merk 2 simpelweg maar een frame gradatie heeft!? Zo ben je natuurlijk wel snel uit gediscussieerd ja.
[ Voor 16% gewijzigd door crimby op 26-03-2025 08:44 ]
Dan zal ik maar op de sensa-trein springen; In november mijn Sensa Giulia GF opgehaald, inclusief 105 Di2 voor €2500Casual Ruud schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:12:
[...]
Daarom zou ik er ook nooit een kopen![]()
Ook niet voor de helft overigens, al was het alleen al omdat Hugo de Jonge 'influencer' van Isaac speelt.
Maar zo zie je maar wat branding kan doen. Isaac is hip en Sensa wat net zo Nederlands of misschien wel meer Nederlands is, daar hoor je niemand meer over.
Ja prima, misschien moeten we gewoon van dit soort discussies af. Wat mij gewoon vaak een doorn in het oog is is dat Specialized vaak op basis van hun S-Works modellen als overpriced wordt weggezet. Dat is in mijn ogen niet helemaal terecht.crimby schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:41:
[...]
Had mijn post al bijna meteen aangepast hoor :-) je was gewoon te vroeg wakker hehehe
Dus ik was ook al niet meer om me heen te slaan.
Wat betreft de prijzen heb ik net gereageerd met linkjes naar de website van de fabrikanten/leveranciers dus inderdaad makkelijk te verifiëren.
Bovendien zijn die "kortingsprijzen" op de Specialized site op modellen als de expert meer regel dan uitzondering tegenwoordig en deze prijs wordt ook gewoon als adviesprijs gehanteerd bij de dealers is mijn ervaring met twee fietsen. Dus ik vind het wel terecht om dit als de huidige adviesprijs te zien.
[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 08:49 ]
:strip_exif()/f/image/JZhAcQf75NEsb4omvMpb1Hz7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier mijn tweede Sensa. Wat mij betreft niks op aan te merken. Gisteren nog een vlug rondje gereden, rijdt prima. Geloof meteen dat andere merken betere frames/stijver/lichter zijn, maar ik vraag mij af of het de meerprijs waard is.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik rij blijkbaar op een fiets voor de politiek, dus zullen we het wel een debat noemen? Maar ik steun je motie. Verder heb ik ook naar Specialized gekeken en kwam daar niet uit qua budget met mijn wensen. Kan natuurlijk zijn dat Specialized op bepaalde vlakken beter is of gewoonweg duurder (op punten waar ik geen wens of eis bij had).Kluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:44:
[...]
Ja prima, misschien moeten we gewoon van dit soort discussies af. Wat mij gewoon vaak een doorn in het oog is is dat Specialized vaak op basis van hun S-Works modellen als overpriced wordt weggezet. Dat is in mijn ogen niet helemaal terecht.
Bovendien zijn die "kortingsprijzen" op de Specialized site op modellen als de expert meer regel dan uitzondering tegenwoordig en deze prijs wordt ook gewoon als adviesprijs gehanteerd bij de dealers is mijn ervaring met twee fietsen. Dus ik vind het wel terecht om dit als de huidige adviesprijs te zien.
Als laatste is adviesprijs natuurlijk wel gewoon adviesprijs en niet een afwijkende prijs die vaker gehanteerd wordt en dus eventueel beschouwd kan worden als een adviesprijs want dan kunnen we helemaal niks meer vergelijken.
Exact mijn punt maar dan verhuld in (iets te)veel enthousiasmeRequiem19 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:49:
@Kluus De prijzendiscussie geloof ik wel. Wat betreft open mold zou het wmb moeten zijn óf ze hebben open mold modellen, óf niet. Niet ‘het zou kunnen dat’.
[ Voor 12% gewijzigd door crimby op 26-03-2025 08:57 ]
Hij lijkt je dus ook niet (te) kort? Ik zou verwachten dat hij tot de bovenkant van het zwarte afgezaagd zou worden, en niet een halve cm eronder.Kluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:14:
[...]
De stuurpen zit altijd strak op de spacers, tenzij hier nog een speciale verplichte spacer tussen moet die zorgt voor een overgang is dat denk ik niet direct het probleem.
[ Voor 48% gewijzigd door Hoof op 26-03-2025 09:00 ]
Dat is wat anders, een halve centimeter is misschien wat veel maar een aantal mm voor afstelruimte is wel gebruikelijk. Dat hangt ook allemaal samen met het type top-cap (soms heeft die nog wat ruimte in de pen nodig om af te stellen), het materiaal van de stuurbuis en wat voor expander/plug er gebruikt wordt.Hoof schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:59:
[...]
De stuurpen zit altijd strak op de spacers, tenzij hier nog een speciale verplichte spacer tussen moet die zorgt voor een overgang is dat denk ik niet direct het probleem.
[/quote]
Hij lijkt je dus ook niet (te) kort? Ik zou verwachten dat hij tot de bovenkant van het zwarte afgezaagd zou worden, en niet een halve cm eronder.
Ik ken de constructie zoals op je foto zelf niet dus daar kan ik geen advies in geven
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 09:05 ]
Nee, puur omdat ik nu na iets meer dan een jaar denk die 1-2k extra had ik toch wel willen uitgeven voor die nieuwe set wielen erbij en het gewichtsverlies van de fietscrimby schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:32:
[...]
De vraag is waarom je achteraf iets anders had moeten of willen kiezen. Dat is zeer persoonlijk. Is dat omdat anderen dat hebben of omdat het merkbaar beter is of omdat je hetzelf cooler vindt. Allemaal prima redenen en kunnen een zeer mooie aankoop middelmatig laten aanvoelen. Dat moet je inderdaad voor jezelf goed bedenken en beslissen. Zelf heb ik Sram Rival en ben zeer content. Ik wilde ook per se elektronisch (en wat een verademing!!), maar de groepset maakte me niet uit. 105 en Rival zijn immers tegenwoordig al zo goed.
Wielen zijn een vrij simpele upgrade die je meteen of later makkelijk nog meepakt.
Gewicht vond ik ook een ding, maar de meeste winst haal je toch met je lichaamsgewicht. Mijn fiets is geloof ik 7,9kg en dat is helemaal prima.
Ik heb ook jaren mechanisch schakelen gefietst. Heb je elektronisch nou echt nodig? Nee imo niet. Kan ik zonder elektronisch? Nee echt niet
2-3 mm is gebruikelijk. Halve cm is wat veel. Maar niet direct een probleem denk ik..Hoof schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:59:
[...]
Hij lijkt je dus ook niet (te) kort? Ik zou verwachten dat hij tot de bovenkant van het zwarte afgezaagd zou worden, en niet een halve cm eronder.
Maar is het ook echt 5 mm? Of misschien 4, of toch 6.. dat maakt hier wel uit...
Huh, ik geef alleen mijn mening dat je met 2500 in de lagere range van elektronisch schakelen zit. Dat is overigens helemaal prima maar wel belangrijk (imo) om mee te nemen met de aankoop van een fiets.Mistraller schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:52:
[...]
Pffft je raadt zomaar vanuit het niets een fiets van 5 tot 8k aan?
Inderdaad en die zwarte ring die op de stem zit lijkt ook al wel een mm ofzo. Is dat een afstelring die een topcap vervangt of iets dergelijks, of gewoon een sleeve (dit denk ik eigenlijk bij nader inzien)? Dat maakt denk ik ook nog uit of deze er wel/niet bij opgeteld moet worden. Als hier nog een topcap op gaat is die wel van het juiste type en zit die goed?Prulleman schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:05:
[...]
2-3 mm is gebruikelijk. Halve cm is wat veel. Maar niet direct een probleem denk ik..
Maar is het ook echt 5 mm? Of misschien 4, of toch 6.. dat maakt hier wel uit...
Maar zoals gezegd ik ken deze constructie niet, misschien iemand anders hier wel...
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 09:18 ]
Quick Pro ER:One (waardeloze naam
:strip_exif()/f/image/Ojny7KXx0BKZWlh7J1v0gyBl.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan de Evolve Cima. Nieuw merk, zitten paar grote namen achter uit de Carbon wereld. Zij hebben ook de moeite genomen om hun fiets in de windtunnel te testen in de UK. Overduidelijk ook wat (AI) marketing budget. 650g, heeft wat weg van een SL8.
Het is naar mijn beste meting 6 mm, dan 2 mm voor die ring die er nog in/op zit. Er zit inderdaad ook nog een kapje op, die zit voor zover ik kan zien goed. Dan lijkt dat dus op zich wel goed te zitten, maar dan vind is het raar dat die kap die erover zit niet meer goed past. Ben bang dat ik dat dan maar moet accepterenKluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:10:
[...]
Inderdaad en die zwarte ring die op de stem zit lijkt ook al wel een mm ofzo. Is dat een afstelring die een topcap vervangt of iets dergelijks, of gewoon een sleeve (dit denk ik eigenlijk bij nader inzien)? Dat maakt denk ik ook nog uit of deze er wel/niet bij opgeteld moet worden. Als hier nog een topcap op gaat is die wel van het juiste type en zit die goed?
Maar zoals gezegd ik ken deze constructie niet, misschien iemand anders hier wel...
Wel mooi die prijs/kwaliteitsdiscussie, opa hier rekende nog een keertje om wat mijn nieuwe fiets in harde Hollandsche florijnen gekost zou hebben, kocht je toen een hele knappe auto voor. Maar ja, een 1985 Gazelle Champion Mondial ging damals (de Specialized van toen) voor fl1.950 de deur uit (iets onder de €1.000 voor de Gen Z'ers onder ons).Wel met Shimano 600EX, voor Campagnolo Nuevo Record afmontage fl 2.950 (toen al overpriced)
Kan je eens een foto plaatsen van het geheel met de topcap maar zonder die afwerkkap anders? Het lijkt mij toch dat het gewoon moet passen, misschien klik je hem net niet op de juiste manier naar voren ofzo.Hoof schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Het is naar mijn beste meting 6 mm, dan 2 mm voor die ring die er nog in/op zit. Er zit inderdaad ook nog een kapje op, die zit voor zover ik kan zien goed. Dan lijkt dat dus op zich wel goed te zitten, maar dan vind is het raar dat die kap die erover zit niet meer goed past. Ben bang dat ik dat dan maar moet accepteren
Misschien zit die sleeve wel niet goed, zit er in die afdekkap wellicht iets wat netjes in de opening van de sleeve moet vallen? Die lijkt namelijk iets naar rechts te zitten. -- Dit is het denk ik niet, plaatje gevonden waar die gap juist helemaal achter bij de klem zit.
[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 09:59 ]
De vergelijking is gewoon niet eerlijk want zowel Trek als Specialized zijn twee giganten in de fietswereld, Isaac simpelweg niet. En met schaalvoordeel kun je gewoon veel groter en voordeliger inkopen, als je dan nog een boel assemblage in Taiwan laat doen ipv Nederland zit je ook lager wbt een deel van je loonkosten.Casual Ruud schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:00:
[...]
Zonder gekheid.
Daarnaast is de adviesprijs van een Specialized Tarmac 8 expert €6500 alleen nu in de aanbieding waarschijnlijk omdat het volgende model er aan komt. Wel mooi dat er dan opeens €1500 af kan, over marge gesproken
De Trek is overigens volgens de website €4999 dus zeker goedkoper maar geen €1000.
Oveirgens is het Viva forum toch al jaren down, jammer want was een geniale plek, nofi maar ik zit liever met een kamer vol vrouwen dan mannen
[
Ik hecht daar minder warde aan maar één van de redenen dat ik een volledig zwarte Cube mooi vind is omdat het logo dan minder opvaltcrimby schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:36:
@Flipmo nice! voor mij ook een reden voor Isaac. Plus dat ik het gewoon hele elegante frames vind. Als ik in Nijmegen rijd zie ik heel veel Cube en richting Arnhem heel veel Specialized. Leuk om dat iets te hebben wat niet zo vaak voor komt.
[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 26-03-2025 10:02 ]
Tenenkrommend he? ChatGpt of Deepseek denk ik 😉.Frenz64 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:34:
Rebirth from Nirvana, serieus? Een soort born again buddist? (Wat op zich een soort pleonasme is)
Maar liever fietsen op een ‘Evolve Cima’ dan een Quick Pro ER:One (al fiets ik nu officieel op een Tideace Noah GV-201)
Als je echt het nieuwste van het nieuwste wil en in het release jaar de SL8 hebt gekocht heb je inderdaad deze adviesprijs betaald. In dat jaar kon je ook nog een SL7 kopen met wel deze korting en dezelfde afmontage. Zo werkt blijkbaar de marketing machine bij Specialized en hoe ze door hun voorraad werken, hier kan je van alles van vinden maar ik vind het op zich wel eerlijk om prijzen te vergelijken die je daadwerkelijk betaald.
Volgens mij komt er dit jaar in ieder geval nog geen SL9. Misschien in 2026 gezien de gebruikelijke release cyclus van Specialized.
Edit: En als men dan aankomt met "Je moet wel de top modellen vergelijken", tja dan ben je natuurlijk snel klaar als je een merk met slechts een type frame pakt over de hele lijn en dat vergelijkt met een merk die ook nog een extreem doorontwikkeld frame aanbied bedoeld voor een markt waar geld geen rol speelt.
Ik heb geen idee of oordeel over waar Isaac zijn frames vandaan haalt of hoeveel research er in zit, daar ga ik mijn vingers niet aan branden. Maar om het nou met een S-Works frameset te vergelijken is een ander uiterste denk ik. Het enige wat je kan vergelijken is de grammen en dan is de Isaac Element met 750g te vergelijken met het normale Specialized Tarmac frame.
Dus over krom vergelijk gesproken.....
[ Voor 57% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 10:21 ]
Kluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:43:
[...]
Kan je eens een foto plaatsen van het geheel met de topcap maar zonder die afwerkkap anders? Het lijkt mij toch dat het gewoon moet passen, misschien klik je hem net niet op de juiste manier naar voren ofzo.
Misschien zit die sleeve wel niet goed, zit er in die afdekkap wellicht iets wat netjes in de opening van de sleeve moet vallen? Die lijkt namelijk iets naar rechts te zitten. -- Dit is het denk ik niet, plaatje gevonden waar die gap juist helemaal achter bij de klem zit.
:strip_exif()/f/image/iEHkuaqpCIpRjUY2Ba4j85jy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ziet er voor zover ik kan inschatten niet heel raar uit, topcap zit ook gewoon goed vast. Misschien haal ik later eens het hele stuur eraf en probeer ik dan het afdekkapje erop te zetten. Fietsenmaker gaf ook aan dat hij die kap er niet meer goed op kreeg en heeft zelf in het kapje nog wat gevijld om het passend te krijgen. Heb namelijk ook nog een andere afdekkap (originele staat) en die krijg ik er helemaal niet op.
[ Voor 13% gewijzigd door Hoof op 26-03-2025 10:14 ]
Ja dat is raar,lijkt mij ook correct zo. Is er iets wat je kan doen met die schroefjes op je stem misschien? Is jouw fietsenmaker een Scott dealer? Zo niet wellicht daar nog even zoeken?Hoof schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:10:
[...]
[Afbeelding]
Dit ziet er voor zover ik kan inschatten niet heel raar uit, topcap zit ook gewoon goed vast. Misschien haal ik later eens het hele stuur eraf en probeer ik dan het afdekkapje erop te zetten. Fietsenmaker gaf ook aan dat hij die kap er niet meer goed op kreeg en heeft zelf in het kapje nog wat gevijld om het passend te krijgen. Heb namelijk ook nog een andere afdekkap (originele staat) en die krijg ik er helemaal niet op.
Edit: Sowieso raar dat ze hebben zitten vijlen als ze gewoon de originele onderdelen gebruikt hebben... Misschien eens proberen je originele staat kapje er correct op te krijgen dan...... Het moet toch gewoon passen als de originele onderdelen op de juiste manier zijn gemonteerd.
Dit klinkt een beetje als een oom van mij die ooit een motor gedemonteerd had en bij monteren schroefjes op maat heeft lopen zagen om op het einde niet uit te komen (verassing!).
[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 10:31 ]
Tevreden van die Elitewheels? Ik lees en zie wisselende ervaringen op het www.Flipmo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:14:
[...]
Mijn (Blauwe) Sensa G3 met ultegra 2x11 staat te koop
Rijd nu een paar maand met een zelfbouw Elves Chinees frame, met elitewheels carbon wielen en 105di2.
Was helemaal compleet met pedalen en hidemybell etc net geen 2750 euro kwijt.
Echt jaren met veel plezier op de Sensa gefietst. Vind hem ook nog steeds erg mooi.
Maar wilde toch graag wat anders, iets wat niet iedereen heeft qua kleurstelling. En ook elektrisch schakelen
En dat vind ik dan weer vaag, merken die ondoorzichtig doen met hoge adviesprijzen om dan later veel en (vage) kortingen te geven. Wie weet geeft een Isaac dealer ook gewoon korting.Kluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:08:
@sapphire potatoe potatoe, ik heb zowel mijn Tarmac SL7 als mijn Epic 2021 destijds met vergelijkbare "kortingen" gekocht en dit zie je telkens terug komen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de dealer gewoon dezelfde basisprijs hanteerd en dat je daar bovenop gewoon nog je onderhandelingen kan doen (ok, wel in de vorm van "upgrades" en niet in meer korting, dit is bekend van Specialized).
Als je echt het nieuwste van het nieuwste wil en in het release jaar de SL8 hebt gekocht heb je inderdaad deze adviesprijs betaald. In dat jaar kon je ook nog een SL7 kopen met wel deze korting en dezelfde afmontage. Zo werkt blijkbaar de marketing machine bij Specialized en hoe ze door hun voorraad werken, hier kan je van alles van vinden maar ik vind het op zich wel eerlijk om prijzen te vergelijken die je daadwerkelijk betaald.
Volgens mij komt er dit jaar in ieder geval nog geen SL9. Misschien in 2026 gezien de gebruikelijke release cyclus van Specialized.
Edit: En als men dan aankomt met "Je moet wel de top modellen vergelijken", tja dan ben je natuurlijk snel klaar als je een merk met slechts een type frame pakt over de hele lijn en dat vergelijkt met een merk die ook nog een extreem doorontwikkeld frame aanbied bedoeld voor een markt waar geld geen rol speelt.
Ik heb geen idee of oordeel over waar Isaac zijn frames vandaan haalt of hoeveel research er in zit, daar ga ik mijn vingers niet aan branden. Maar om het nou met een S-Works frameset te vergelijken is een ander uiterste denk ik. Het enige wat je kan vergelijken is de grammen en dan is de Isaac Element met 750g te vergelijken met het normale Specialized Tarmac frame. De S-Works is ongeveer 100g lichter.
Dus over krom vergelijk gesproken.....
Aangezien dat niet te vergelijken is blijkbaar moet je ergens vanuit gaan en dan maar een adviesprijs toch?
Ik zeg toch ook dat het geen vergelijking is, een Specialized is vele malen groter dan een Isaac dus alleen al door het schaalvoordeel kan een Specialized goedkoper produceren en meer korting geven en een goede marge houden.
Maargoed voor mij ook geen discussie want de kans dat ik een ooit een Specialized koop is denk niet zo groot, heeft geen goed onderbouwde reden maar puur emotie zoals het meeste is bij het aanschaffen van een fiets
Ja, boeien.sapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:30:
[...]
Maargoed voor mij ook geen discussie want de kans dat ik een ooit een Specialized koop is denk niet zo groot, heeft geen goed onderbouwde reden maar puur emotie zoals het meeste is bij het aanschaffen van een fiets
Ik vind het gewoon irritant dat er telkens Specialized wordt bijgehaalt als mensen een excuus zoeken om hun zuinigheid (al dan niet) te verantwoorden. In dit geval werd Isaac neergezet als hollands merk met een lage (of in ieder geval non-premium) prijs, wat dus gewoon niet is, ze zijn te vergelijken met merken die eerlijk zijn over hun premium branding, dus behandel ze ook zo.
Volgens mij doet schaalgrootte en marge verder niet terzake, als een relatief onbekend merk toch premium prijzen denkt te kunnen rekenen zullen ze waarschijnlijk nooit een bepaalde schaalgrootte halen. Als anderen dat dan weer interpreteren als "exclusief" dan bravo, well-played, het is een vrije markt.
De kans is overigens groot dat mijn volgende fiets ook geen Specialized wordt maar waarschijnlijk een ander "ANWB" merk, niet van Amerikaanse afkomst. Maar dat was hier helemaal niet de discussie.
[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 10:52 ]
Is inderdaad een Scott dealer, dus ik zou verwachten dat ze wel weten hoe dat werkt... Het originele kapje dat niet gevijld is krijg ik er helemaal niet op.Kluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:24:
[...]
Ja dat is raar,lijkt mij ook correct zo. Is er iets wat je kan doen met die schroefjes op je stem misschien? Is jouw fietsenmaker een Scott dealer? Zo niet wellicht daar nog even zoeken?
Edit: Sowieso raar dat ze hebben zitten vijlen als ze gewoon de originele onderdelen gebruikt hebben... Misschien eens proberen je originele staat kapje er correct op te krijgen dan...... Het moet toch gewoon passen als de originele onderdelen op de juiste manier zijn gemonteerd.
Dit klinkt een beetje als een oom van mij die ooit een motor gedemonteerd had en bij monteren schroefjes op maat heeft lopen zagen om op het einde niet uit te komen (verassing!).
Ik ga nog eens bij ze langs, ben toch erg benieuwd wat er nou mis is. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
[ Voor 6% gewijzigd door Hoof op 26-03-2025 10:39 ]
Ik heb de Elitewheels Edge, 50mm hoog.Cloclo100 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:25:
[...]
Tevreden van die Elitewheels? Ik lees en zie wisselende ervaringen op het www.
Gewogen op de keukenweegschaal en gaven 1339 gram aan.
Kwamen met velglint om hem tubeless te maken. Dat heb ik afgelopen weekend gedaan.
Daarvoor met TPU binnenbandjes gereden.
Tubeless maken ging super makkelijk, Nog nooit zo makkelijk gegaan in mijn geval
Wielen zelf zien er top uit, rollen goed en zijn relatief licht voor het geld (580 voor betaald)
Kwamen ook goed verpakt aan. Kan er dus geen slecht ding over zeggen.
Merk weinig tot geen verschil met de scope wielset die ik op de Sensa had.
(ja.. 5mm hoger, en wat bredere velgen.. dus rijd nu 32mm ipv 28mm en met mindere druk.. bevalt me goed)
Ik zie zelden dat Specialized er bij word gehaald, ja deze discussie maar verderKluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
[...]
Ja, boeien.
Ik vind het gewoon irritant dat er telkens Specialized wordt bijgehaalt als mensen een excuus zoeken om hun zuinigheid (al dan niet) te verantwoorden. In dit geval werd neergezet als hollands merk met een lage (of in ieder geval non-premium) prijs, wat dus gewoon niet is, ze zijn te vergelijken met merken die eerlijk zijn over hun premium branding.
En verder is geloof ik iedereen het er ook over eens dat Isaac zeker niet goedkoop is of gewoon duur maar dat ligt aan vanaf welke positie je het bekijkt. Ik dacht dat de discussie vooral was of dat is omdat ze zichzelf als niche merk neerzetten of (deels) omdat het gewoon een kleine speler is en daardoor per definitie niet goedkoop kan zijn. (het één sluit het ander niet uit overigens).
En geen idee of ik mijn zuinigheid wil verantwoorden maar ik heb kort bij Specialized gekeken maar er was eigenlijk niets/weinig te vinden met mijn budget/eisen + dat ik een bepaald beeld heb bij Specialized(rijders) en daardoor al snel gelaten voor wat het is.
Zo zijn er meerdere merken waar ik een bepaald beeld bij heb *kuch* Pinarello*kuch*
Maar ik vond de Tarmac SL7 wel één van de beste fietsen waar ik ooit op heb gefietst. De SL8 haalt daar nog een stuk gewicht vanaf en zou iets comfortabeler moeten zijn. Kan me voorstellen dat het als allround klim+aero fiets op dit moment eigenlijk het meest complete pakket is dat je kunt kopen.
Dus als het je gewoon gaat om de beste fiets kopen begrijp ik best dat je een SL8 wilt. Ziet er ook retestrak uit qua vormgeving.
Je bedoelt S-Works rijderssapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:43:
[...]
En geen idee of ik mijn zuinigheid wil verantwoorden maar ik heb kort bij Specialized gekeken maar er was eigenlijk niets/weinig te vinden met mijn budget/eisen + dat ik een bepaald beeld heb bij Specialized(rijders) en daardoor al snel gelaten voor wat het is.
Zo zijn er meerdere merken waar ik een bepaald beeld bij heb *kuch* Pinarello*kuch*
Ik fiets nu bijna 2 jaar op de SL8 (sinds release aug 2023), en het is echt een donders fijne fiets.
Nee ze hebben geen low budget fietsen, de goedkoopste begint pas rond de 5k, en je kunt door tot de 17k voor een limited S-Works editie.
Ik heb 2 jaar geleden ook rond gekeken bij Cannondale, Canyon, Trek, maar niet echt iets kunnen vinden, ik zocht zelf wel in het hogere segment, de enige die dicht bij mijn wensen kwam was de SuperSix Evo van Cannondale, maar die had een levertijd van 8-9 maanden terwijl de Tarmac toen in 3-4 weken leverbaar was.
En ik heb er nog geen moment spijt van gehad en ruim 17.000 kilometers mee gefietst.
Fietsen is ook grotendeels emotie, een fiets die je echt mooi vind en waar je echt trots op bent fiets ook gewoon lekker, ik stap elke keer nog met een glimlach op de fiets en als ik in de garage kom dan kijk ik toch altjid weer met trots naar mijn fiets..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Je hebt toch ook gewoon de Specialized Allez oid?verstappen33 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:00:
[...]
Nee ze hebben geen low budget fietsen, de goedkoopste begint pas rond de 5k, en je kunt door tot de 17k voor een limited S-Works editie.
Ben je trouwens wel echt een sneue tandarts als je daar op fietst.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
@verstappen33 maakt wel een mooi bruggetje naar de ooit initiële vraag geloof ik. Een fiets waar je blij van wordt is ook wel echt heel belangrijk (na de houding etc).pier87 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:23:
Nou kan op deze discussie ook weer een slotjeeind goed al goed
Wel mooi dat het weer een keer over fietsen ging in het fietsentopicpier87 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:23:
Nou kan op deze discussie ook weer een slotjeeind goed al goed
Mja in zijn algemeenheid, ik denk dat ik ook be-influenced ben door het Specialized topic op fiets.nl waar voornamelijk een aantal haters verdacht actief zijn.sapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:43:
[...]
Ik zie zelden dat Specialized er bij word gehaald, ja deze discussie maar verder
...
"Zuinigheid" was even bij gebrek aan een beter woord, ik bedoelde dat niet per se negatief in ieder geval in die zin. Budget is een prima argument bij de aanschaf van een fiets daar heb ik echt geen oordeel over, dus excuses mocht dat zo over zijn gekomen.En geen idee of ik mijn zuinigheid wil verantwoorden maar ik heb kort bij Specialized gekeken maar er was eigenlijk niets/weinig te vinden met mijn budget/eisen + dat ik een bepaald beeld heb bij Specialized(rijders) en daardoor al snel gelaten voor wat het is.
Verder toch weer een steekje onderwater met een gesuggereerde mening over Specializedrijders waarvan er toch een aantal hier ook rondwaren
[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 13:47 ]
De fiets moet natuurlijk bij je passen qua houding/zit.crimby schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:58:
[...]
@verstappen33 maakt wel een mooi bruggetje naar de ooit initiële vraag geloof ik. Een fiets waar je blij van wordt is ook wel echt heel belangrijk (na de houding etc).
In de fietssport is het vrij makkelijk om met hetzelfde materiaal te rijden als de profs, ja je hebt wel wat diepere zakken nodig, maar voor 15-16k heb je een fiets waar MvdP ook op fietst en kun je niet meer zeggen dat je langzaam bent omdat je materiaal niet in orde is..
Kijk je naar andere sporten/hobbies, bijvoorbeeld autoracen, dan kost dat beduidend meer als je echt competitief materiaal wil hebben...
Ik heb zelf geen S-Works gekocht toen, puur omdat ik die 6k extra het niet waard vond, ik kwam van een alu-instapper en dit was al een sprong van jewelste..
Maar als ik over 2-3 jaar verder kijk dan komt er misschien wel een S-Works of een ander top-of-the line fiets..
Financieel heb ik niets te klagen, en kan ik het er ook wel aan uitgeven, maar ik weet ook dat ik niet goed genoeg ben om het maximale uit zo'n fiets te halen..
Maarja gelukkig rijden er ook niet alleen maar professionele coureurs in mooie sportwagens, maar ook gewoon liefhebbers.. En zo zie ik het ook met fietsen..
Er is dus geen haat nodig naar mensen die op high-end fietsen rondtuffen, enige wat je af en toe mag doen is ze uit het wiel rijden om je grammetje te halen
Het kan natuurlijk wel, maar van alle onderdelen die je op je fiets hebt zijn wielen by far het makkelijkste te wisselen voor totaal iets anders. Ik zie dan liever een fiets die écht van a tot z van goede groepset is voorzien; en niet zoals je vaak ziet: Adverteren met Ultegra groepset maar dan een lowbudget BB en cranks of remmen.Falqoon schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:00:
[...]
Waarom zou je carbon velgen niet als aankoopkeus mee moeten nemen? Als dat iets is wat je op je wenslijstje staat moet je dat gewoon lekker doen.
Het is natuurlijk wel zo dat een high end fiets dat minder zal hebben. Maar als ik kijk hoe mijn Scott en de Giant van mijn vrouw geconfigureerd was af fabriek; dan was ik met de Scott echt beter af.
En tuurlijk, als je een droomfiets ziet die ook de wielen heeft die je op je wensenlijstje hebt staan, prima! Maar je moet wel je fiets volgens wens kopen. En niet je wens aanpassen bij een fiets. En zoals inmiddels al vaak is gezegd, wielen vormen nogal eens een sluitpost. Dus dan kan je carbon velgen hebben en dan blijkt er een matige hub in te zitten bijv. Het moet geen doel op zich zijn om in 1 koop alles in 1x goed te hebben.
---------------
Ik heb mijn Elitewheels ENT disc 45 alweer een paar jaar en nog altijd erg tevreden. Zoals ik al eens eerder gepost heb hier, zou ik wellicht een iets betere hub gekozen hebben dan de standaard (en geen 6pal) maar goed, ik was ook maar 450 euro kwijt of zo. En tubeless maken was ook bij mij kinderspel. Al zonder latex was het zo goed als dicht. (hutchinson bandjes)Cloclo100 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:25:
[...]
Tevreden van die Elitewheels? Ik lees en zie wisselende ervaringen op het www.
---------------
Die van MvdP is wel een stuk goedkoper hoor!verstappen33 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:21:
[...]
De fiets moet natuurlijk bij je passen qua houding/zit.
In de fietssport is het vrij makkelijk om met hetzelfde materiaal te rijden als de profs, ja je hebt wel wat diepere zakken nodig, maar voor 15-16k heb je een fiets waar MvdP ook op fietst en kun je niet meer zeggen dat je langzaam bent omdat je materiaal niet in orde is..
Kijk je naar andere sporten/hobbies, bijvoorbeeld autoracen, dan kost dat beduidend meer als je echt competitief materiaal wil hebben...
Ik heb zelf geen S-Works gekocht toen, puur omdat ik die 6k extra het niet waard vond, ik kwam van een alu-instapper en dit was al een sprong van jewelste..
Maar als ik over 2-3 jaar verder kijk dan komt er misschien wel een S-Works of een ander top-of-the line fiets..
Financieel heb ik niets te klagen, en kan ik het er ook wel aan uitgeven, maar ik weet ook dat ik niet goed genoeg ben om het maximale uit zo'n fiets te halen..
Maarja gelukkig rijden er ook niet alleen maar professionele coureurs in mooie sportwagens, maar ook gewoon liefhebbers.. En zo zie ik het ook met fietsen..
Er is dus geen haat nodig naar mensen die op high-end fietsen rondtuffen, enige wat je af en toe mag doen is ze uit het wiel rijden om je grammetje te halen
Mijn afweging is ook niet echt mijn financiele situatie maar meer wat ik inderdaad reeel vind en vooral hoe erg ik het vind als er schade is. Ik wil geen fiets waar ik overdreven zuinig op moet zijn voor mijn gevoel, want dat gaat ten koste van het fietsplezier. Uiteraard ligt deze grens voor iedereen ook weer anders.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 13:37 . Reden: Verkeerde link :) ]
Hoho ik zei al dat dat puur sentiment/emotie was en niet zozeer gebaseerd ergens op. Nouja dat is het voor mij wel want de paar Specialized rijders die ik ken nouja...zie mijn opmerking maar dat betekend niet dat alle Specialized rijders dat zijn. Hooguit die paar die ik dus ken en die vormen wel mijn gevoel die ik bij het merk hebKluus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:15:
Verder toch weer een steekje onderwater met een gesuggereerde mening over Specializedrijders waarvan er toch een aantal hier ook rondwaren, dat vind ik dus jammer, laat iedereen in zijn waarde. Maar goed, laat deze discussie maar voor wat het is.
Zo zijn vast niet alle Pinarello berijders MAMIL's met een bierbuik, alleen toevallig die paar die ik ken(de)
En het fiets.nl forum, tja ach al jaren niet meer geweest want ondanks de berg kennis die daar is krijg je bij een vraag ook altijd een bak bagger erbij.
Over het algemeen is het hier in het topic gezelliger, ja er word wel soms hard gediscussieerd en zijn het zeker niet altijd met elkaar eens maar de sfeer uiteindelijk wel altijd goed
Dus of je nou met een Specialized van 8K rondrijd of een 2e hands karretje van je buurman iedereen is welkom
Overigens wat heel anders, ik bedacht me gisteren iets heel erg doms, leuk dat ik Limburgs Mooiste ga doen en met voorbereiding van klimmen bezig ben......maar ik moet dan natuurlijk ook dalen
Ben ik geen fan van sinds ik in 2018 op m'n plaat ben gegaan, mja moet ik me even geestelijk op voorbereiden
Inderdaad, de Pinarello rijders die ik ken zijn dan weer geen MAMIL met bierbuik maar juist veel te snelsapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:46:
[...]
...
Zo zijn vast niet alle Pinarello berijders MAMIL's met een bierbuik, alleen toevallig die paar die ik ken(de)
...
Je zou eens kunnen kijken of je een clinic kunt volgen in klimmen/dalen..sapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:46:
[...]
Overigens wat heel anders, ik bedacht me gisteren iets heel erg doms, leuk dat ik Limburgs Mooiste ga doen en met voorbereiding van klimmen bezig ben......maar ik moet dan natuurlijk ook dalen![]()
Ben ik geen fan van sinds ik in 2018 op m'n plaat ben gegaan, mja moet ik me even geestelijk op voorbereiden
Ik weet dat Erwin Florie van D1 fietstraining dit soort trainingen kan verzorgen, meestal doet hij dit in zuid limburg of rond de Posbank.
Ik heb het vorig jaar bij hem gedaan, hij fietst/traint ook The Ride namelijk, en ik heb er wel veel aan gehad.
Een heuveltje in Limburg is natuurlijk wel iets anders dan de Stelvio afknallen, maar het was wel even fijn om wat kennis en ervaringen te delen met hem tijdens een clinic.
Hierin komt vooral rem en bochten techniek ter sprake, en een groot stuk veiligheid in het algemeen.
Er staat geen agenda of iets dergelijks op zijn website, maar als je hem een mailtje stuurt kan die vast meer informatie en eventuele data's geven.
Ik weet dat hij vrijdag en zaterdag deze clinic geeft voor The Ride gangers in Valkenburg, hij doet dit op eigen initiatief (dus niet door The Ride georganiseerd), dus misschien kun je aanhaken als je tijd hebt en even contact met hem zoekt.
Er zullen vast ook andere trainers zijn die iets soort gelijks aanbieden, dus doe je voordeel er mee zou ik zeggen.
[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 26-03-2025 14:00 ]
Herkenbaar wel! Ooit met skates van een bergweg gegaan in Oostenrijk. Dat ging niet zo goed. Dus ik ga gepast naar beneden.sapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:46:
[...]
Overigens wat heel anders, ik bedacht me gisteren iets heel erg doms, leuk dat ik Limburgs Mooiste ga doen en met voorbereiding van klimmen bezig ben......maar ik moet dan natuurlijk ook dalen![]()
Volgens mij moet afdalen in Limburg niet zo'n probleem zijn. Die afdalingen zijn zo kort, dat is heel anders dan bijvoorbeeld een alpencol afdalen.sapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat je je vergist. Juist bij wielrennen is het absurd duur,. Jij haalt autoracen erbij, dat is natuurlijk helemaal duur. Maar kijk eens naar hardlopen, of andere atletiek-sporten, daar heb je voor een fractie van een S-Works het materiaal van de pro's. Idem voor voetballen of hockey, die materialen komen niet in de buurt van die S-Works. Zelfs een setje schaatsen, wat $%#%#K$ duur is, komt niet in de buurt van die dure fiets hoor.verstappen33 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:21:
[...]
De fiets moet natuurlijk bij je passen qua houding/zit.
Klopt, maar de technieken zijn wel hetzelfde.jasperdeman schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:42:
[...]
Volgens mij moet afdalen in Limburg niet zo'n probleem zijn. Die afdalingen zijn zo kort, dat is heel anders dan bijvoorbeeld een alpencol afdalen.
Waar ikzelf wat probleempjes mee had is dat je niet weet waar de limiet ligt (vooral bochten).
En ook de manier hoe je een bocht neemt, het gebruiken van je gewicht om in de bocht te gaan hangen is voor sommigen een uitdaging waardoor je (als je te hard gaat) de bocht dus niet haalt, hard moet remmen en mogelijk onderuit gaat of de berm in vliegt.
Bij ons op de fietsclub volgen we elk jaar wel een clinic voor bochten werk. Het vergt wat vertrouwen maar je kunt echt behoorlijk doorhangen op die smalle bandjes.
En door een trainer die de technieken voordoet en waarmee je ook bochten en afdalingen maakt (voorbeeld volgen), kun je redelijk snel je techniek en vertrouwen opkrikken.
Je zal niet binnen 1 dag een expert worden, maar als men voorzichtig is aangelegd kan dit je behoorlijk helpen om wat meer “risico” te nemen.
Als je een fanatieke hardloper bent en “goede” schoenen wilt hebben, dan kost een paar schoenen ongeveer 150-200 euro.joker1977 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:02:
[...]
Ik denk dat je je vergist. Juist bij wielrennen is het absurd duur,. Jij haalt autoracen erbij, dat is natuurlijk helemaal duur. Maar kijk eens naar hardlopen, of andere atletiek-sporten, daar heb je voor een fractie van een S-Works het materiaal van de pro's. Idem voor voetballen of hockey, die materialen komen niet in de buurt van die S-Works. Zelfs een setje schaatsen, wat $%#%#K$ duur is, komt niet in de buurt van die dure fiets hoor.
Wil je optimaal profiteren van de demping, dan gaan ze 1000-1200km mee (ook afhankelijk van je gewicht). Collega van mij is een fanatieke loper, die verslijt 5-10 paar schoenen per jaar. (Vooral in de winter door blubber tochtjes).
Zoveel afschrijving heeft een eventuele S-Works niet.
Maar ik snap je punt wel hoor..
Voor een gemiddelde amateur hobbyist kan het overkill zijn, maar als iemand het perse wil, dan ben ik de laatste die hem tegenhoudt
Heb even zitten kijken en denk dat wat @jasperdeman zegt ook wel zo is en denk dat ik Limburg wel overleef. Heb nu even geen tijd om naar vanalles toe te gaan dus zoek wel wat in de buurt om te oefenen.
Maar mocht ik ooit iets als Trois Ballons willen doen ga ik zeker eens op zoek naar zo’n clinic!
Nu heb ik het zelf deels opgelost met lood gewichtjes zoals in deze video:
YouTube: Bicycle Wheel Balancing: Marginal Gains or a 'Must Do'?
Alleen bij mij heb ik het in de velg geplakt.
Werkt goed en de onbalans is bijna helemaal weg. Me lood was op dus had nog net iets te kort, maar vermoed dat ik het opgelost krijg.
Hebben meerdere mensen dit gehad?
Op youtube had ik gereageerd op een video van cube (YouTube: BIKES 2025 | SHOWROOM - CUBE Bikes Official), daarin vragen ze me nu contact op te nemen met de dealer omdat volgens hun wielen nooit onstabiel mogen aanvoelen ongeacht de snelheid. Ik ga morgen maar eens bellen maar verwacht eigenlijk niet dat ze opeens andere wielen regelen. 99% van de onbalans komt van het gewicht van het ventiel en een band die misschien niet perfect is
*steekt hand op*user_tweakers schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:15:
Sinds kort heb ik een nieuwe racefiets. Cube Agree. Nu merk ik dat de wielen (Newman advanced a50) nogal wat onbalans hebben. Met name vanaf 40km/u. Erg vervelend want ik rij al mijn wedstrijden rond die snelheid.
Nu heb ik het zelf deels opgelost met lood gewichtjes zoals in deze video:
YouTube: Bicycle Wheel Balancing: Marginal Gains or a 'Must Do'?
Alleen bij mij heb ik het in de velg geplakt.
Werkt goed en de onbalans is bijna helemaal weg. Me lood was op dus had nog net iets te kort, maar vermoed dat ik het opgelost krijg.
Hebben meerdere mensen dit gehad?
Op youtube had ik gereageerd op een video van cube (YouTube: BIKES 2025 | SHOWROOM - CUBE Bikes Official), daarin vragen ze me nu contact op te nemen met de dealer omdat volgens hun wielen nooit onstabiel mogen aanvoelen ongeacht de snelheid. Ik ga morgen maar eens bellen maar verwacht eigenlijk niet dat ze opeens andere wielen regelen. 99% van de onbalans komt van het gewicht van het ventiel en een band die misschien niet perfect is
Mijn A50’s ook, merkten het laatst met de versnelling en ketting testen bij het achterwiel. Tijdens het rijden voel ik er niets van dus stond niet hoog op de prioriteitenlijst om er wat mee te doen.
Ik heb de cube attain slt, het was mij nog niet zo opgevallen, maar volgens mij heb ik hier ook last van, ik ga er eens op letten! Hoe zit dit met garantie?sapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:15:
[...]
*steekt hand op*
Mijn A50’s ook, merkten het laatst met de versnelling en ketting testen bij het achterwiel. Tijdens het rijden voel ik er niets van dus stond niet hoog op de prioriteitenlijst om er wat mee te doen.
Ik ga het allemaal niet weer opnieuw oprakelen. Ik sluit mij volledig aan bij @Kluus
Nog wel twee dingen.
1) Voor zover de indruk is gewekt dat ik iets mis met Sensa vind. Dat is niet zo. (Al zou ik het tegendeel niet durven te beweren) Prima fietsen, voor een prima prijs. Heb zelf ooit bijna een Guillia gekocht. Tot een paar jaar geleden, zag je ze overal. Geen idee waarom dat nu minder is, althans lijkt te zijn.
2) @Requiem19 Ik houd me aanbevolen hoe / waar gemakkelijk te achterhalen is welk merk open mould gebruikt en waar het dan vandaan komt.
Dit hoeft geen nieuwe discussie te worden, maar ik vind het zelf namelijk behoorlijk ondoorzichtig. Ik zal maar geen namen noemen, maar van een niet nader te noemen Nederlands merk is het een behoorlijk publiek geheim. Er wordt alles behalve transparant over gedaan. En dat is niet heel gek natuurlijk. Het zegt zelf eigen frames te ontwikkelen, maar verkoopt gespoten Workswell frames. Tja zeg het maar, consumentenbedrog of niet.
Ik kan zo nog wel wat voorbeelden geven, zelfs van merken waar je het echt niet achter verwacht. Een ander niet te noemen merk dat ook in deze discussie voorbij is gekomen, wordt al jaren van beweerd dat het open mould frames inkoopt en vervolgens zelf opbouwt. Ik kan het niet bevestigen en ga ook niet alle catalogi van Workswell, Dengfu etc. langs bladeren in de hoop het frame te herkennen.
Open mould of niet, dat zegt verder niets over de kwaliteit. Er hoeft ook helemaal niet zo moeilijk over gedaan te worden tenzij het gaat om namaak zoals van Pinarello. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.
Ik had wel gelezen dat campagnolo en fulcrum wielen standaard gebalanceerd worden. Ik heb ook een setje fulcrum wielen die goed zijn. Ook zipp 303s, daar zit een heel klein beetje onbalans in maar niet merkbaar met fietsen.
Nu heb ik in het voorwiel en achterwiel 15gr aan plaklood (golf gewichten van AliExpress) in de velg geplakt tegenover het ventiel. Achterwiel is nu perfect, voorwiel moet nog +- 3gram bij.
Kan ook altijd de binnenbanden vervangen voor tpu, die hebben een plastic ventiel (minder gewicht) waardoor ook een groot deel van de onbalans gelijk weg kan zijn.
Ik denk dat het geen garantie is, balanceren is nog geen standaard voor fietsen dus de toleranties zijn misschien erg groot
Ben benieuwd week 24 krijg ik mijn agree met a50 wielen, ga hier wel gelijk op letten.user_tweakers schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:40:
Ik vermoed dat cube er niks mee doet. Beetje dubbel om ze te bellen terwijl ik het zelf al opgelost hebt, maar probeer het wel, hopelijk krijg ik een technisch persoon aan de telefoon.
Ik had wel gelezen dat campagnolo en fulcrum wielen standaard gebalanceerd worden. Ik heb ook een setje fulcrum wielen die goed zijn. Ook zipp 303s, daar zit een heel klein beetje onbalans in maar niet merkbaar met fietsen.
Nu heb ik in het voorwiel en achterwiel 15gr aan plaklood (golf gewichten van AliExpress) in de velg geplakt tegenover het ventiel. Achterwiel is nu perfect, voorwiel moet nog +- 3gram bij.
Kan ook altijd de binnenbanden vervangen voor tpu, die hebben een plastic ventiel (minder gewicht) waardoor ook een groot deel van de onbalans gelijk weg kan zijn.
Ik denk dat het geen garantie is, balanceren is nog geen standaard voor fietsen dus de toleranties zijn misschien erg groot
Hoe balanceer je dit soort velgen? Ik neem aan dat je niet naar de kwikfit kan om ze ff op de hunter roadforce te gooien?
Allereerst denk ik dat het bij 95% van de wielen niet nodig is, bij die 5% waar het wenselijk kan zijn is het alleen merkbaar bij echt hogere snelheden of afdalingen. Ik merkte het bij 40kmu, maar sommige merken het pas bij het afdalen bij 60kmu. Zijn genoeg fietsers in NL nooit deze snelheden halen en het dus nooit zullen merkenSammy_tukker schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:51:
[...]
Ben benieuwd week 24 krijg ik mijn agree met a50 wielen, ga hier wel gelijk op letten.
Hoe balanceer je dit soort velgen? Ik neem aan dat je niet naar de kwikfit kan om ze ff op de hunter roadforce te gooien?
Hoe ik ze gebalanceerd hebt:
Zie de video in een van mijn eerdere berichten gemaakt door Shane Miller GP Lama.
Ik gebruik deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007160479688.html
Ik plak ze in de binnenkant van de velg, daarna plak ik ze weer af met zwart isolatietape. Als je tubeless rijd kan je het beter onder de tubeless tape doen. Er zijn meerdere manieren, er bestaan ook speciale kits voor veel te veel geld, maar ik hou het graag eenvoudig en betaalbaar. Rij zelf ook niet tubeless met de cube.
Zit dat lood niet in de weg voor de biba dan?user_tweakers schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:40:
Ik vermoed dat cube er niks mee doet. Beetje dubbel om ze te bellen terwijl ik het zelf al opgelost hebt, maar probeer het wel, hopelijk krijg ik een technisch persoon aan de telefoon.
Maja die ventielen zijn zo allemozes lang dat ik wel geloof dat daar aardig wat extra gewicht zit
Open mould is ook niet slecht, maar precies wat jij zegt: als een merk impliceert dat de fiets door hen zelf ontworpen is terwijl ze off the shelf frames kopen in China is dat natuurlijk niet best.Casual Ruud schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:39:
De gemoederen zijn weer bedaard zo te zien.
Ik ga het allemaal niet weer opnieuw oprakelen. Ik sluit mij volledig aan bij @Kluus
Nog wel twee dingen.
1) Voor zover de indruk is gewekt dat ik iets mis met Sensa vind. Dat is niet zo. (Al zou ik het tegendeel niet durven te beweren) Prima fietsen, voor een prima prijs. Heb zelf ooit bijna een Guillia gekocht. Tot een paar jaar geleden, zag je ze overal. Geen idee waarom dat nu minder is, althans lijkt te zijn.
2) @Requiem19 Ik houd me aanbevolen hoe / waar gemakkelijk te achterhalen is welk merk open mould gebruikt en waar het dan vandaan komt.
Dit hoeft geen nieuwe discussie te worden, maar ik vind het zelf namelijk behoorlijk ondoorzichtig. Ik zal maar geen namen noemen, maar van een niet nader te noemen Nederlands merk is het een behoorlijk publiek geheim. Er wordt alles behalve transparant over gedaan. En dat is niet heel gek natuurlijk. Het zegt zelf eigen frames te ontwikkelen, maar verkoopt gespoten Workswell frames. Tja zeg het maar, consumentenbedrog of niet.
Ik kan zo nog wel wat voorbeelden geven, zelfs van merken waar je het echt niet achter verwacht. Een ander niet te noemen merk dat ook in deze discussie voorbij is gekomen, wordt al jaren van beweerd dat het open mould frames inkoopt en vervolgens zelf opbouwt. Ik kan het niet bevestigen en ga ook niet alle catalogi van Workswell, Dengfu etc. langs bladeren in de hoop het frame te herkennen.
Open mould of niet, dat zegt verder niets over de kwaliteit. Er hoeft ook helemaal niet zo moeilijk over gedaan te worden tenzij het gaat om namaak zoals van Pinarello. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.
Er is geen universele funda catalogus van open moulds, dus als iemand stelt dat een merk open mould frames gebruikt zal dat toch enige onderbouwing nodig hebben. Als ik lees ‘daarvan wordt gezegd dat ze open moulds gebruiken’ denk ik: waar baseer je dat dan op? Er is dan altijd wel een iemand die een bekend frame herkend heeft. Het is behoorlijk makkelijk om zokn gerucht te verspreiden zonder dat het klopt.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/Kaiggl3cwZAnWA5X9MRa7gG6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OydK2Vi6YzjjBJ3fvsM6JXOw.jpg?f=fotoalbum_large)