Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 627 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 12:06
Hoe zijn de ervaringen met balhoofdlagers, hoelang gaat ze gemiddeld mee?

Heb een BMC met geïntegreerde remkabels althans door het aero stuur. Lees overal dat slijtage (uiteraard) komt door type rijder en weersomstandigheden. Nu rij ik met deze fiets enkel op droge dagen, rest staat die in de trainer. Hij heeft nu een kleine 22K gelopen (waarvan 16K buiten) in 2,5 jaar tijd. De lagers voelen nog prima aan, maar wil een dezer dagen toch wat onderhoud doen waaronder de balhoofdlagers weer in vers vet zetten, tevens de remmen ontluchten. Aangezien de boel dan open ligt, is het slim om de balhoofdlagers preventief te vervangen? 't is nogal een karwei met die interne kabelloop en zo'n fancy stuurtje...

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:51
s.vanrossem schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:26:
Hoe zijn de ervaringen met balhoofdlagers, hoelang gaat ze gemiddeld mee?

Heb een BMC met geïntegreerde remkabels althans door het aero stuur. Lees overal dat slijtage (uiteraard) komt door type rijder en weersomstandigheden. Nu rij ik met deze fiets enkel op droge dagen, rest staat die in de trainer. Hij heeft nu een kleine 22K gelopen (waarvan 16K buiten) in 2,5 jaar tijd. De lagers voelen nog prima aan, maar wil een dezer dagen toch wat onderhoud doen waaronder de balhoofdlagers weer in vers vet zetten, tevens de remmen ontluchten. Aangezien de boel dan open ligt, is het slim om de balhoofdlagers preventief te vervangen? 't is nogal een karwei met die interne kabelloop en zo'n fancy stuurtje...
Als ze goed in het vet en goed afgesteld zijn, dan gaan ze bijna oneindig mee is mijn ervaring. Mijn vorige fiets heeft 12 jaar met dezelfde balhoofdlagers gedaan. Toen heb ik de fiets verkocht.

MTB is een ander verhaal overigens. Die omstandigheden zijn veel zwaarder.
Trapaslagers gaan ook gewoon op een bepaald moment. Die zitten constant in de spray.

Antwoord: lekker laten zitten tot het stuk gaat.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• s.vanrossem
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 12:06
Noutie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Als ze goed in het vet en goed afgesteld zijn, dan gaan ze bijna oneindig mee is mijn ervaring. Mijn vorige fiets heeft 12 jaar met dezelfde balhoofdlagers gedaan. Toen heb ik de fiets verkocht.

MTB is een ander verhaal overigens. Die omstandigheden zijn veel zwaarder.
Trapaslagers gaan ook gewoon op een bepaald moment. Die zitten constant in de spray.

Antwoord: lekker laten zitten tot het stuk gaat.
Dat is het hem dus, vervang niet graag als het niet hoeft.

Met MTB haal je er wel een aan, zelfde zou zijn voor gravelfietsen met een volledig geïntegreerde cockpit. Dat is wel onderhoud-onvriendelijk lijkt me...

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-01 20:19
Ik ben op zoek naar een Wahoo mount + bel die betaalbaar is. Iemand een tip? :)

Afbeeldingslocatie: https://www.tradeinn.com/f/13838/138387257_3/closethegap-raceday-fi-stuurhouder-voor-fietscomputer.webp?_gl=1*18r00en*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjw7pO_BhAlEiwA4pMQvIyx6DFoU0gUT9ictBX3Eh73NXV0EL24XYFce5PbHU3zF8UCL2vRQxoCdtYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

BlaBlaBla

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
Strider schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:24:

[Afbeelding]
Ali heeft vanalles. Ik heb vorige week de Hidemybell raceday aangeschaft. 5 tientjes.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:59

Bezulba

Formerly known as Eendje

Strider schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:24:

[Afbeelding]
Je hebt een wahoo, waarom is betaalbaar dan een eis? Je gaat toch ook geen Trabant motor in een Ferrari leggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Bezulba op 27-03-2025 09:47 ]

blup

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:30
Onder de noemer "penny wise, pound foolish": op mijn vorige Garmin GPS is een van de lipjes van het bevestigingsmechanisme afgekraakt. Ik vermoed dat dit gebeurd is omdat de GPS net wat minder stevig in de Ali mount zat. Hierdoor kon de GPS wat bewegen en na lang genoeg ratelen over de Vlaamse kasseien lag mijn GPS opeens ergens in de berm.

Je investeert dus best in een iets duurdere mount om problemen zoals de mijne te vermijden. Ik rijd zelf trouwens nog altijd rond met een Ali-mount op een van mijn fietsen, maar heb wel gekozen voor een "duurder" model dat duidelijk beter gemaakt is.

Ik heb het destijds trouwens opgelost mbv een "Dog Ears" mounting plate, maar dat bleef toch wat aanvoelen als een houtje-touwtje oplossing. (https://www.dogearsgps.com/)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:02
Nou zondag gaan we niet naar Zandvoort. Naast 4000 fietsers komen er ook +/- 16.000 hardlopers. Dat gaan we niet combineren als we ook nog eens 2 uur in de auto moeten zitten. Vervanging de prima vera ride. 100km

Strava | AP | IP | AW

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

CyberThijs schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:58:
Onder de noemer "penny wise, pound foolish": op mijn vorige Garmin GPS is een van de lipjes van het bevestigingsmechanisme afgekraakt. Ik vermoed dat dit gebeurd is omdat de GPS net wat minder stevig in de Ali mount zat. Hierdoor kon de GPS wat bewegen en na lang genoeg ratelen over de Vlaamse kasseien lag mijn GPS opeens ergens in de berm.

Je investeert dus best in een iets duurdere mount om problemen zoals de mijne te vermijden. Ik rijd zelf trouwens nog altijd rond met een Ali-mount op een van mijn fietsen, maar heb wel gekozen voor een "duurder" model dat duidelijk beter gemaakt is.

Ik heb het destijds trouwens opgelost mbv een "Dog Ears" mounting plate, maar dat bleef toch wat aanvoelen als een houtje-touwtje oplossing. (https://www.dogearsgps.com/)
Daarvoor is dat elastiekje aan je garmin, zodat je hem aan je stuur kunt vastmaken. Ook met een originele garmin mount is hij er bij mij in een afdaling al meermaals afgeschoten.

Raar... Is zo gek nog niet

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:53

Metro2002

Memento mori

Charly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Ook mijn ervaring idd.

2013 ofzo begonnen op een (hele nette!) 2e hands aluminium Koga van 250 euro. Modelletje eind jaren 90/ vroege 2000's. Die was 5 jaar later binnen no time (met winst!) weer verkocht en vergelijkbare fietsjes staan nog steeds voor rond de 200 euro op marktplaats.

Je moet alleen mazzel hebben / een goeie weten te vinden
Hier ook sinds dit jaar begonnen met wielrennen en ook begonnen met een tweedehands fietsje van marktplaats, een Koga gran racer met Tiagra afmontage, gewicht: 9,8kg.

150 euro voor betaald maar daarna nog wel e.e.a. aan moeten doen om hem goed rijklaar te krijgen. Nieuwe remblokken, nieuwe rem en schakelkabels, balhoofdlagers opnieuw invetten, nieuw zadel, nieuw voorblad, remmen gereviseerd, derailleurs afgesteld etc. Nouja, lang verhaal kort, de fiets is helemaal uit elkaar geweest. Het geld was het niet, denk dat ik aan materiaal ongeveer 125 euro heb uitgegeven maar je moet wel zelf een beetje handig zijn maar ik heb nu voor ongeveer 275 euro een prima fiets.
Natuurlijk niet het nieuwste model, deze is denk ik ongeveer 20-25 jaar oud maar het frame is prima en technisch is ie ook weer helemaal in orde. Prima voor de beginnende wielrenner dus. Alleen nog nieuwe bandjes op de wensenlijst staan, de huidige zijn volgens mij behoorlijk oud.

Grappige constateringen mbt wielrennen tot nu toe: Gewicht speelt écht een flinke rol bij klimmetjes (had ik dat geweten toen ik een paar jaar geleden de mnt Ventoux opfietste met mijn 16kg zware hybride fiets 8)7) , de aerodynamische houding maakt écht verschil en mijn conditie was écht fors achteruit gegaan door woon-werk op een ebike te gaan doen ipv op mijn hybride fiets :+.

Heb verder geinvesteerd in een fietscomputer (wahoo elemnt bolt, en ja die was duurder dan mijn fiets :+), een hartslagmeter en cadansmeter, een bibshort (een lange en korte) en twee wielrenshirts en een wielrenjas en natuurlijk een helm en handschoenen.

cliplesspedalen zaten bij de fiets toen ik hem kocht maar ik kon er niet aan wennen (en al bijna een paar keer op mijn bek gegeaan :P ) dus daar zitten nu gewoon platte pedalen op en daar komt voorlopig geen verandering in.

Ik moet zeggen dat ik het rijden op hartslag nuttiger vind dan ik voorheen had gedacht, je kan toch mooi zien wannneer je het even wat rustiger aan moet doen of juist wat harder kan. Probeer tussen de 150 en 160 hartslag te rijden.

Ook mooi om te zien dat mijn conditie snel terugkomt, ik heb er nu ongeveer 1000km opzitten en mijn gemiddelde snelheid op mijn woon-werk route is gestegen van 22,5km/u naar 23,5km/u met onlangs een mooie uitschieter naar 26,5km/u gemiddeld. (over 22,4km afstand)

Ben alleen nu wel benieuwd of een modernere fiets nog veel verschil zou maken qua snelheid of dat het vooral een kwestie is van veel rijden en spieren kweken :P

En verplicht plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wrOJgTMBgY-koJJGs4qNbq7mcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1SIWOUH7fRardSOijWWxjS0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 27-03-2025 12:37 ]

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01 18:02
verstappen33 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Als je een fanatieke hardloper bent en “goede” schoenen wilt hebben, dan kost een paar schoenen ongeveer 150-200 euro.

Wil je optimaal profiteren van de demping, dan gaan ze 1000-1200km mee (ook afhankelijk van je gewicht). Collega van mij is een fanatieke loper, die verslijt 5-10 paar schoenen per jaar. (Vooral in de winter door blubber tochtjes).

Zoveel afschrijving heeft een eventuele S-Works niet.

Maar ik snap je punt wel hoor..
Voor een gemiddelde amateur hobbyist kan het overkill zijn, maar als iemand het perse wil, dan ben ik de laatste die hem tegenhoudt
Fanatieke hardlopers beweren dat de demping van wedstrijdschoenen, Nike Alphaflys of hoe ze ook alleemaal heten, na 200-250 km minder worden en willen dan weer nieuwe: Ze kosten €300 plus, dat is dan ruim boven de €1,25 /km. Dat haal je met een een fiets never nooit niet.

1000-1200 km met gewone loopschoenen haalde ik overigens nooit, eerder 500-700km.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:32

Kluus

Gang is alles

Heerlijk dit relativeren! Ik ga het onthouden voor mijn hardlopende collega's die altijd over mijn dure fietsen beginnen. :)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Frenz64 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Fanatieke hardlopers beweren dat de demping van wedstrijdschoenen, Nike Alphaflys of hoe ze ook alleemaal heten, na 200-250 km minder worden en willen dan weer nieuwe: Ze kosten €300 plus, dat is dan ruim boven de €1,25 /km. Dat haal je met een een fiets never nooit niet.

1000-1200 km met gewone loopschoenen haalde ik overigens nooit, eerder 500-700km.
Denk niet dat prijs per kilometer zo goed vergelijkbaar is als je sporten met elkaar vergelijkt. Een hardloper of tennisser zal vanzelfsprekend minder kilometers afleggen dan een wielrenner en een autosportfanaat juist weer veel meer. Denk dat je moet kijken naar de kosten per trainigssessie of wedstrijd.

• Frenz64
Tuurlijk @Metro2002 , vond ik alleen wel een grappig gegeven. Was in het hardloopforum dat die constatering een keer gedaan werd. Die schoenen worden door de meesten ook echt alleen voor wedstrijden gebruikt voor hele en halve marathons, dus ze gaan alsnog best lang mee. That said, een beetje hardloper heeft la gauw 4, 5 paar schoenen, zo goedkoop is hardlopen ook weer niet,als je serieus traint.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Je moet het verslijten van de schoenen bij hardlopen denk ik ook meer vergelijken met de banden, kettingen, cassettes, schoenplaatjes, lagers, remmen en kleding die je verslijt met wielrennen en natuurlijk de (smeer)middelen die je verder nog verbruikt. Maar goed ik zeg niets verder! 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 27-03-2025 12:48 ]

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:57

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Metro2002 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Ben alleen nu wel benieuwd of een modernere fiets nog veel verschil zou maken qua snelheid of dat het vooral een kwestie is van veel rijden en spieren kweken :P

[Afbeelding]
Nieuwe fiets t.o.v 20 jaar oude fiets = sneller.
Veel rijden en spieren kweken = grootste winst voor snelheid.
(nieuw) Materiaal koop je vooral voor het plezier

(klikpedalen = ook sneller ;) maar ik heb ook in uw situatie gezeten, begrijp ik dus volledig, maar rij inmiddels wel opnieuw met klikpedalen behalve op cyclocrossfiets zodat ik offroad sneller voet aan de grond kan zetten)

[ Voor 12% gewijzigd door jorrefunk op 27-03-2025 12:54 ]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qocbf18GNa7hjzxnOxkyYLiDWUc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XygRVJV9xwVZguGnVu7cGUik.png?f=user_large
Dit was mijn actieve collectie aan het "einde" van m'n hardloop carrière :)

Maar schoenen wisselen was sowieso verstandig en sommige hadden andere doeleinde, en schoenen die tegen de 1000km aan zaten liep je mooi op met rustige loopjes.

Verder kon ik destijds via ing rentepunten vaak 30% korting krijgen dat icm met ASR vitality kon ik 5 euro per week aan cadeaubonnen sparen, dus al met al koste het mij niet heel veel.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Bezulba
  • Laatst online: 19:59

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je kan ook gaan dammen, kost je 1x een 10tje en dan ben je voor de rest van je leven klaar.

blup

• sapphire
  • Laatst online: 21:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Bezulba schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:03:
Je kan ook gaan dammen, kost je 1x een 10tje en dan ben je voor de rest van je leven klaar.
Je portemonnee blij, je conditie wat minder :+

Gabriël AM5

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:51
[...]

Hier ook sinds dit jaar begonnen met wielrennen en ook begonnen met een tweedehands fietsje van marktplaats, een Koga gran racer met Tiagra afmontage, gewicht: 9,8kg.

150 euro voor betaald maar daarna nog wel e.e.a. aan moeten doen om hem goed rijklaar te krijgen. Nieuwe remblokken, nieuwe rem en schakelkabels, balhoofdlagers opnieuw invetten, nieuw zadel, nieuw voorblad, remmen gereviseerd, derailleurs afgesteld etc. Nouja, lang verhaal kort, de fiets is helemaal uit elkaar geweest. Het geld was het niet, denk dat ik aan materiaal ongeveer 125 euro heb uitgegeven maar je moet wel zelf een beetje handig zijn maar ik heb nu voor ongeveer 275 euro een prima fiets.
Natuurlijk niet het nieuwste model, deze is denk ik ongeveer 20-25 jaar oud maar het frame is prima en technisch is ie ook weer helemaal in orde. Prima voor de beginnende wielrenner dus. Alleen nog nieuwe bandjes op de wensenlijst staan, de huidige zijn volgens mij behoorlijk oud.

Grappige constateringen mbt wielrennen tot nu toe: Gewicht speelt écht een flinke rol bij klimmetjes (had ik dat geweten toen ik een paar jaar geleden de mnt Ventoux opfietste met mijn 16kg zware hybride fiets 8)7) , de aerodynamische houding maakt écht verschil en mijn conditie was écht fors achteruit gegaan door woon-werk op een ebike te gaan doen ipv op mijn hybride fiets :+.

Heb verder geinvesteerd in een fietscomputer (wahoo elemnt bolt, en ja die was duurder dan mijn fiets :+), een hartslagmeter en cadansmeter, een bibshort (een lange en korte) en twee wielrenshirts en een wielrenjas en natuurlijk een helm en handschoenen.

cliplesspedalen zaten bij de fiets toen ik hem kocht maar ik kon er niet aan wennen (en al bijna een paar keer op mijn bek gegeaan :P ) dus daar zitten nu gewoon platte pedalen op en daar komt voorlopig geen verandering in.

Ik moet zeggen dat ik het rijden op hartslag nuttiger vind dan ik voorheen had gedacht, je kan toch mooi zien wannneer je het even wat rustiger aan moet doen of juist wat harder kan. Probeer tussen de 150 en 160 hartslag te rijden.

Ook mooi om te zien dat mijn conditie snel terugkomt, ik heb er nu ongeveer 1000km opzitten en mijn gemiddelde snelheid op mijn woon-werk route is gestegen van 22,5km/u naar 23,5km/u met onlangs een mooie uitschieter naar 26,5km/u gemiddeld. (over 22,4km afstand)

En verplicht plaatje.

[Afbeelding]
Leuke fiets! Ik heb ooit de Gran Winner in 2005 nieuw gekocht met 105-afmontage, 10-speed, dat was toen hip. Mijn eerste echte racefiets. Leuk met die waslijnen. Ik weet niet hoe deze wielen zijn, maar de standaard RS-10 zijn zo slap dat de velg tegen de remblokken schuurt als je aanzet. Dus de achterrem open zetten als je gaat klimmen :D .

Met een moderne fiets ben je wel sneller. De benen doen natuurlijk het meest, maar ik denk dat een carbonframe met carbonwielen ook wel 1 km/u gemiddeld scheelt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:38

Polariteit

Fietsende fotografeur

[...]

Niks mis mee om met een hybride fiets de Ventoux op te fietsen. Ik deed het in 2023 ook, inclusief 30kilo bagage :+

Gewicht is zwaar overschat; waar een wil is, is een weg _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NwabyXaO6zdsQCSxF8Fmf-hn8A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cXhQIiv1QYjC6jvWfeqY3jdI.jpg?f=user_large

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-01 20:10
jorrefunk schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Nieuwe fiets t.o.v 20 jaar oude fiets = sneller.
Veel rijden en spieren kweken = grootste winst voor snelheid.
(nieuw) Materiaal koop je vooral voor het plezier

(klikpedalen = ook sneller ;) maar ik heb ook in uw situatie gezeten, begrijp ik dus volledig, maar rij inmiddels wel opnieuw met klikpedalen behalve op cyclocrossfiets zodat ik offroad sneller voet aan de grond kan zetten)
n = 1; maar in mijn ervaring nieuwe fiets tov oude fiets is met name veel comfortabeler, carbon frame wat iets meegeeft, dikke banden; het fietst veel lekkerder en plezieriger. Plus het remt veel beter. Nu is het natuurlijk ontzettend moeilijk vergelijken, maar als ik al snelheidswinst heb door een nieuwe fiets is het <5% (denk ordergrootte 33 km/u gemiddeld naar 34 km/u gemiddeld), iets soortgelijks kun je waarschijnlijk ook bereiken met aero-sokken :P.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:09
Ik zou overwegen om op den duur je stuurpen om te draaien, zodat de hoek negatief wordt en hij defacto meer horizontaal komt. Dan zit je iets dieper, en dat is de houding die je met wat training steeds meer wilt aanhouden.

Sneller fietsen komt voor 90% uit training.
Verder lokt een nieuwe snelle fiets natuurlijk heel erg uit dat je hoofd vind dat je daar wel echt harder op wilt fietsen; dus ook weer training, maar een fiets die schreeuwt: "Ik ben snel!" dat doet iets met je ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik weet niet of het nou 'het carbon frame is' die sneller is alsin het is niet alsof carbon het sneller maakt :+

Als ik mijn 12 jaar oude Giant vergelijk met mijn modernere fiets....alle kabels gaan binnendoor dus er is alleen een stukje te zien 2 kabels uit het stuurlint die onder de stuurpen verdwijnen en 2x een stukje die vlakbij de schijfrem uit het frame komt
Overgang van voorwielvork naar frame is veel strakker, overgang spacers naar frame idem, bijna geen uitstekende delen meer, slanker voorprofiel. Het is allemaal wat meer aerodynamisch, frames worden nu geloof ik ook meer getest in de winddtunnel daarop.
Fiets is iets lichter, hogere velgen, bredere velgen. Frame heeft een andere karakteristiek omdat je met carbon door de layout en materiaal meer andere eigenschappen en vormen aan verschillende delen van het frame kan geven tov aluminium. Bredere banden die comfortabeler zijn zonder in te boeten op rolweerstand waardoor je fysiek iets minder snel moe word.

Veel van zulke verbeteringen tikken over een aantal jaar best op merk ik. Persoonlijk ervaar ik dat vooral tegen de wind in, dat lijkt nu simpelweg iets minder moeite te kosten :?

Grootste deel komt alsnog uit training maar vele kleine beetje tellen best op lijkt me :)
Om die reden rijd ik dan ook als het kan rond zonder overbodige spullen op de fiets zoals sommige in mijn omgeving wel doen. Waarom overdag rondrijden met een voorlicht op je stuur en een telefoonhouder als je er geen telefoon in doet :?

@Webgnome Thanks voor de headsup, kan ik dat gebied vermijden!

[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 27-03-2025 14:52 ]

Gabriël AM5

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:34
Bastard schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:18:
[...]

n = 1; maar in mijn ervaring nieuwe fiets tov oude fiets is met name veel comfortabeler, carbon frame wat iets meegeeft, dikke banden; het fietst veel lekkerder en plezieriger. Plus het remt veel beter. Nu is het natuurlijk ontzettend moeilijk vergelijken, maar als ik al snelheidswinst heb door een nieuwe fiets is het <5% (denk ordergrootte 33 km/u gemiddeld naar 34 km/u gemiddeld), iets soortgelijks kun je waarschijnlijk ook bereiken met aero-sokken :P.
Ik heb eigenlijk ook nog nooit enige verbetering op snelheidsgebied gemerkt door enige "investering".

Niet meegenomen:

- Slecht onderhoud
- Andere fiets geometrie.

Al mijn fietsen hebben dezelfde afstelling qua maten. Dus daar heb ik nooit een verbetering in gemerkt (luchtweerstand van jezelf is grootste factor). Dus als iemand "een carbonnen fiets" koopt, maar de geometrie is veel beter passend of meer aerodynamische zit positie dan zit het verschil vooral daarin lijkt mij.

Van een 12 speed DI2 groep ga je ook echt niet harder rijden dan van een 3x10 Tiagra (wel als die laatste slecht is onderhouden).

Enige wat ik heel vroeger had, waren van die zwabberwielen, als die tegen je remblokken aankomen kost het je inderdaad kracht en daarmee snelheid. Dat is vooral bij het optrekken, wat je in een groepje natuurlijk best vaak kan doen. Maar om solo te trainen aan je conditie maakt zelfs dit niet uit.

En ja, ik heb genoeg uitgeven aan fietsen de laatste jaren :+ . Maar vooral mijn comfort is daardoor verbeterd (zonder ten koste gaan van de snelheid).

Al die test met watts is allemaal leuk als je 45 km/u rijdt, maar niet voor dit ongeregelde zooitje:

Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-12-2025
sapphire schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:49:

@Webgnome Thanks voor de headsup, kan ik dat gebied vermijden!
Gewoon meedoen :D

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Bastard schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Had het snelheidsverschil eigenlijk wel wat groter verwacht maar comfort is ook geen te onderschatten factor natuurlijk al vind ik deze racefiets ook niet echt oncomfortabel. Remmen zijn wel echt even afzien tov mijn hydraulische schijfremmen die ik op mijn ebike heb, ook de grip van de banden is duidelijk minder door de smallere maat (28mm)
Mistraller schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Ik zou overwegen om op den duur je stuurpen om te draaien, zodat de hoek negatief wordt en hij defacto meer horizontaal komt. Dan zit je iets dieper, en dat is de houding die je met wat training steeds meer wilt aanhouden.
Oef, geen idee of de houding dan niet té diep wordt voor me maar ik kan het zeker eens proberen.
Sneller fietsen komt voor 90% uit training.
Verder lokt een nieuwe snelle fiets natuurlijk heel erg uit dat je hoofd vind dat je daar wel echt harder op wilt fietsen; dus ook weer training, maar een fiets die schreeuwt: "Ik ben snel!" dat doet iets met je ;)
Je geest doet zeker een hoop, ik rij ook altijd 'ineens' sneller als ik bij een andere wielrenner wil bijblijven :P

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 27-03-2025 15:17 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Is een nieuwe fiets sneller?

Ligt eraan wat je huidige fiets is en met name 1) hoe je op de fiets zit en 2) hoe goed onderhouden je drivetrain is. Een verwaarloosde ketting, niet soepel lopende BB, pulleys etc scheelt veel tov alles net nieuw en goed gesmeerd.

Als ik mooie bovenstaande Koga zie, lijkt het me dat de houding daarop behoorlijk recht op is. Dat vergroot je frontale oppervlakte flink tov een wat meer racey fiets. Vraag is natuurlijk wel of zo'n meer aero positie lekker fietst en lang vol te houden is.

Belangrijkste is dat je duurvermogen eerst dusdanig is dat je rondjes rond de 30+ kunt rijden. Als je gemiddelde rondje 22 km/h is, gaat een aero verbetering je weinig helpen... Hoe harder je gemiddelde rondje is, hoe meer een aero verbetering je gaat helpen.

Rule28 heeft wel een leuke analyse om grosso modo in te zien welke investering per euro de meeste watts oplevert:

https://www.rule28.com/bl...DIImNQm67sRxhddhe0lREptiu

Spoiler tag: eerst aero sokken kopen voordat je meer snelheid in een nieuw frame zoekt ;). (ps, tabel niet te serieus nemen).

En ohja, goede sportieve banden kunnen ook veel opleveren qua rolweerstand verbetering.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 27-03-2025 15:19 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Requiem19 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:16:
Is een nieuwe fiets sneller?

Ligt eraan wat je huidige fiets is en met name 1) hoe je op de fiets zit en 2) hoe goed onderhouden je drivetrain is. Een verwaarloosde ketting, niet soepel lopende BB, pulleys etc scheelt veel tov alles net nieuw en goed gesmeerd.
Technisch is alles goed en soepel lopend. Zou verwachten dat nieuwere frames wat meer aero zijn, misschien wat stijver etc maar ik begrijp dat dat niet zóveel winst oplevert als je zou denken?
Als ik mooie bovenstaande Koga zie, lijkt het me dat de houding daarop behoorlijk recht op is. Dat vergroot je frontale oppervlakte flink tov een wat meer racey fiets. Vraag is natuurlijk wel of zo'n meer aero positie lekker fietst en lang vol te houden is.
Dat zal ik uit moeten vinden maar vind het nu al redelijk oncomfortabel om langdurig in de drops te rijden
Belangrijkste is dat je duurvermogen eerst dusdanig is dat je rondjes rond de 30+ kunt rijden. Als je gemiddelde rondje 22 km/h is, gaat een aero verbetering je weinig helpen... Hoe harder je gemiddelde rondje is, hoe meer een aero verbetering je gaat helpen.
Dat is een gemiddelde over mijn woon-werk rit van iets meer dan 22km. Mijn kruissnelheid ligt wel een stuk hoger, rond de 30km/u maar het gemiddelde wordt flink omlaag gehaald door stoplichten, bruggen, tunnels, flyovers en ander verkeer (ja ik heb echt een bagger woon-werk route ;( )

Zeker nog wat te winnen maar ik heb helaas een fysieke handicap (nierpatient) en ben met 43 ook zeker geen jonge wielrengod meer maar dat weerhoudt me er natuurlijk niet van om mezelf te blijven verbeteren.
Rule28 heeft wel een leuke analyse om grosso modo in te zien welke investering per euro de meeste watts oplevert:

https://www.rule28.com/bl...DIImNQm67sRxhddhe0lREptiu

Spoiler tag: eerst aero sokken kopen voordat je meer snelheid in een nieuw frame zoekt ;). (ps, tabel niet te serieus nemen).
Thanks.

Merk al wel dat kleding ook wel watt (:P) scheelt , verschil tussen kleding die goed op je lichaam aansluit en loszittende kleding is zeker met tegenwind echt wel te merken.
En ohja, goede sportieve banden kunnen ook veel opleveren qua rolweerstand verbetering.
Daar ga ik zeker naar kijken!

• Requiem19
Metro2002 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:32:
[...]

Technisch is alles goed en soepel lopend. Zou verwachten dat nieuwere frames wat meer aero zijn, misschien wat stijver etc maar ik begrijp dat dat niet zóveel winst oplevert als je zou denken?
Ja iedereen wil makkelijk snelheid kopen :).75-85% van de luchtweerstand is je lichaam. De luchtweerstand van je fiets is eigenlijk maar heel klein.

Het verschil zit qua aero veel meer in hoe jij op de fiets zit dan in de fietsen zelf. Wat wél anders voelt is het rijgevoel van een duurdere carbon fiets. Sommige merken zijn heel goed in de fiets heel stijf maken waar het nodig is, maar juist ook heel soepel in gebieden die minder belangrijk zijn. Dat levert veel comfort op en dat is echt niet te onderschatten. Als je met een ouder carbon model over steentjes rijdt vs een nieuw model voel je de trillingen veel minder.

Een ander belangrijk element is dat jij ws behoorlijk smalle bandjes hebt (?). Nieuwe fietsen zijn vaak al bijv 30mm (tubeless). Dat fietst oneindig lekkerder tov vroeger 23mm op 8 bar.
[...]

Dat zal ik uit moeten vinden maar vind het nu al redelijk oncomfortabel om langdurig in de drops te rijden
Er zijn niet veel mensen die lang in de drops rijden. Het is ook niet eens het meest aerodynamisch. Meer aero is puppy paw:
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEghl4dxrOFAAeQ3Wkz6XtomRxF5MFJ_UJmLIHRSmdKfITQFzvhdgyZgQ8vsq1ioIutkSpQajKamfioYkPLsA3lIKpQu8Fd1iRr9iWvedqPwP3-I7K0JIr13uLIvUnizB6UpkPXgBEoy7h7NptXtv7wsbljBldadqKtPL3yUVBPL5JQIQLmZ3fdmkrr-/s960/remco-.webp

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Metro2002 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:32:

Dat is een gemiddelde over mijn woon-werk rit van iets meer dan 22km. Mijn kruissnelheid ligt wel een stuk hoger, rond de 30km/u maar het gemiddelde wordt flink omlaag gehaald door stoplichten, bruggen, tunnels, flyovers en ander verkeer (ja ik heb echt een bagger woon-werk route ;( )
Ja ondanks dat we een fietsland zijn is er nog super veel winst te behalen wat betreft het maken van goede doorgaande fietsroutes in stedelijk gebied :X
Mijn oude woon-werk route had een vrijwel rechte doorgaande weg van 10km en daar zat 1 stoplicht in, 13x oversteken waarvan 6 rotondes en 3x van kant wisselen (dus links of rechts van de hoofdweg ) 8)7
Zeker nog wat te winnen maar ik heb helaas een fysieke handicap (nierpatient) en ben met 43 ook zeker geen jonge wielrengod meer maar dat weerhoudt me er natuurlijk niet van om mezelf te blijven verbeteren.
Genoeg mensen die diep zitten niet fijn vinden, iets met een buikje O-)

Belangrijkste advies is vooral om er plezier in te hebben en het naar je zin te hebben. Of je dat doet om een top prestatie te behalen, gewoon ontspannen of whatever reden en of je dat doet op een €100 marktplaats fiets of een 10K S-Works is van minder belang :p

Gabriël AM5

• Mistraller
Metro2002 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Oef, geen idee of de houding dan niet té diep wordt voor me maar ik kan het zeker eens proberen.
Hoef je ook niet nu meteen te doen want je zult ook aan die houding moeten wennen. Maar is het overwegen waard op den duur, en het smoelt beter. Proberen kan altijd natuurlijk want veel werk is het niet. Ff je stuur ergens aan ophangen zodat je kabels niet knakken.

---------------

• Requiem19
Over routes gesproken; #lifehack: als je een sneller route wilt is een route rechtsom vaak sneller dan een route linksom.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:02
[...]
Alleen nog nieuwe bandjes op de wensenlijst staan, de huidige zijn volgens mij behoorlijk oud.
Ik had voor mijn tweedehands racefiets (622 x 13) hele mooie schwalbe one tlr bandjes gekocht. Maar dat paste dus mooi niet. Binnenband paste er niet goed in en daardoor zat er dus een bobbel in de band. Daarnaast ging de band ook heel moeilijk om de velg, dus onderweg plakken kun je vergeten.

Nu heb ik een allround band, de Pirelli P7 Sport, eronder zitten. Daar ga je iig geen snelt mee winnen. Ik weet niet waar je op moet letten om een goede band te kiezen in jouw geval.

[ Voor 4% gewijzigd door AMD1800 op 27-03-2025 17:57 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Polariteit schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Niks mis mee om met een hybride fiets de Ventoux op te fietsen. Ik deed het in 2023 ook, inclusief 30kilo bagage :+

Gewicht is zwaar overschat; waar een wil is, is een weg _/-\o_

[Afbeelding]
Ik was wel heel erg cacual, inclusief pakaf koffertje 8)
Was op deze manier niet voor herhaling vatbaar,dat dan weer niet. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSO3FfGaV8eo0GdgOD49Gm3MDq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbiRDWARKdWtX4lsx7NzVJpm.jpg?f=fotoalbum_large

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

sapphire schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Ja ondanks dat we een fietsland zijn is er nog super veel winst te behalen wat betreft het maken van goede doorgaande fietsroutes in stedelijk gebied :X
Mijn oude woon-werk route had een vrijwel rechte doorgaande weg van 10km en daar zat 1 stoplicht in, 13x oversteken waarvan 6 rotondes en 3x van kant wisselen (dus links of rechts van de hoofdweg ) 8)7
Yep, ik heb op zich wel een route uitgekozen met zo min mogelijk verkeerslichten (slechts 2 op mijn hele rit) maar ik woon in Spijkenisse en werk in Maassluis en dat betekent de spijkenisserbrug over, twee flyovers over, een open stuk waar het altijd flink waait en door de beneluxtunnel. Verder natuurlijk een aantal keer oversteken want waarom zou je een fietspad gewoon rechtdoor laten lopen en een gedeelte met vreselijk ruw asfalt. Bovendien ook nog druk in de spits dus zeker geen ideale omstandigheden om persoonlijke records te verbreken, wat niet wil zeggen dat ik het niet probeer.

Net op de terugweg gemiddeld 24,6km/u gefietst met de hele weg tegen wind en merk wel echt dat ik met dezelfde inspanning steeds sneller fiets en dat mijn gemiddelde hartslag ook gestaag daalt.

We fietsen dus gewoon lekker door :P

Maar dat de fietsinfrastructuur nog wel beter kan is zeker, veel is toch ingericht op recreatief fietsen en niet op gewoon snel van A naar B.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Er zijn niet veel mensen die lang in de drops rijden. Het is ook niet eens het meest aerodynamisch. Meer aero is puppy paw:
[Afbeelding]
Je hebt gelijk hoor maar deze houding heet niet de “puppy paw”. De puppy paw is tegenwoordig net als de supertuck verboden door de uci en is met je ellebogen op de tops. ;)

Afbeeldingslocatie: https://img.nieuwsblad.be/5nJSF7y5vmquiW4BECdS4tGG9Go=/fit-in/1280x853/https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2021%2F03%2F31%2F2d861a54-f24e-4812-a87f-000dbaedbfc8.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 27-03-2025 19:15 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:37
Kluus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Je hebt gelijk hoor maar deze houding heet niet de “puppy paw”. De puppy paw is tegenwoordig net als de supertuck verboden door de uci en is met je ellebogen op de tops. ;)

[Afbeelding]
Gelukkig hoef ik niks met die UCI regels. Fietst lekker op die manier (solo of op kop).

• raymondw
  • Laatst online: 20:05
Webgnome schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:13:
Nou zondag gaan we niet naar Zandvoort. Naast 4000 fietsers komen er ook +/- 16.000 hardlopers. Dat gaan we niet combineren als we ook nog eens 2 uur in de auto moeten zitten. Vervanging de prima vera ride. 100km
Vorig jaar mee gedaan, konden (wilden!) niet op het circuit parkeren, maar op de boulevard, prima te doen!
Rond het circuit kun je prima je ding doen.
Vond het op sommige punten van de route wel wat druk, maar dat vergeleken met NH waar ik mijn rondjes vaak alleen trap.

Zowel de heen als de terugweg was redelijk rustig met de auto.
Als je echt wil, dan kun je prima mee doen ;)

Maar als je gaat voor mooie routes, dan vind ik de Ronde van NH mooier.
En als je geen ronde wil rijden, maar wel leuk wil fietsen, dan zou ik zeker de afstand niet rijden....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Webgnome
raymondw schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Vorig jaar mee gedaan, konden (wilden!) niet op het circuit parkeren, maar op de boulevard, prima te doen!
Rond het circuit kun je prima je ding doen.
Vond het op sommige punten van de route wel wat druk, maar dat vergeleken met NH waar ik mijn rondjes vaak alleen trap.

Zowel de heen als de terugweg was redelijk rustig met de auto.
Als je echt wil, dan kun je prima mee doen ;)

Maar als je gaat voor mooie routes, dan vind ik de Ronde van NH mooier.
En als je geen ronde wil rijden, maar wel leuk wil fietsen, dan zou ik zeker de afstand niet rijden....
Ik ga samen met een kennis van mij en die blies het af. Ik heb niet zo'n zin om dan in mijn eentje naar Zandvoort af te reizen als ik ook de keuze heb om wel samen in Bussloo ( 30 minuten hier vandaan :+ ) ook te gaan fietsen. Misschien volgend jaar weer.

Strava | AP | IP | AW

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:26

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

wisselwerking schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:06:
[...]

Gelukkig hoef ik niks met die UCI regels. Fietst lekker op die manier (solo of op kop).
zo is het!

Afbeeldingslocatie: https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/04/11/16/3F2782E700000578-0-image-m-10_1491925666310.jpg
8)

Do { Ping } while ( LOL )

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:40
Gisteren kreeg ik ineens een mailtje van de AGR dat ik toch in aanmerking kom voor een startbewijs.
Eigenlijk dat weekend al andere dingen gepland staan, maar toen ik dit mijn vrouw vertelde gooide ze de agenda om dat ik toch die kant op kan.. d:)b

Nu alleen nog een plekje zien te vinden om te overnachten, want vorig jaar beviel het niet zo goed om al om 3:30 vanuit huis te vertrekken, 2,5 uur te rijden en vervolgens een hele dag te fietsen en weer 2,5-3 uur naar huis te karren, en toen deed ik "maar" de 150km versie, dit keer ben ik van plan om de volledige route (240km) te gaan fietsen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 18:31
verstappen33 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:06:
Gisteren kreeg ik ineens een mailtje van de AGR dat ik toch in aanmerking kom voor een startbewijs.
Eigenlijk dat weekend al andere dingen gepland staan, maar toen ik dit mijn vrouw vertelde gooide ze de agenda om dat ik toch die kant op kan.. d:)b

Nu alleen nog een plekje zien te vinden om te overnachten, want vorig jaar beviel het niet zo goed om al om 3:30 vanuit huis te vertrekken, 2,5 uur te rijden en vervolgens een hele dag te fietsen en weer 2,5-3 uur naar huis te karren, en toen deed ik "maar" de 150km versie, dit keer ben ik van plan om de volledige route (240km) te gaan fietsen.
Heb mij nooit echt verdiept in de AGR, dus dacht laat ik is zoeken wat de startlocatie is aangezien wij in de meivakantie ook daar in de buurt zitten ( Zutendaal Belgie ) Blijkt dat de AGR gewoon tijdens onze vakantie is 8)7 maar stond jij op de reserve lijst? want ben nu ook aan het twijfelen om nog een ticket te bemachtigen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• verstappen33
Tinusvolkel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Heb mij nooit echt verdiept in de AGR, dus dacht laat ik is zoeken wat de startlocatie is aangezien wij in de meivakantie ook daar in de buurt zitten ( Zutendaal Belgie ) Blijkt dat de AGR gewoon tijdens onze vakantie is 8)7 maar stond jij op de reserve lijst? want ben nu ook aan het twijfelen om nog een ticket te bemachtigen.
Ja, toen ik uitgeloot werd kon ik mij opgeven als reserve, als mensen dan besluiten om niet te gaan kunnen ze hun ticket proberen te verkopen via het ticket ruilsysteem, en dan bepaald de AGR organisatie op basis van de reservelijst wie het kaartje mag overnemen.. Dus er is geen vrije verkoop mogelijk.

Ik denk niet dat nog mogelijk is om op de reservelijst te komen, officieel mag je alleen kaarten via de organisatie kopen, maarja ik weet ook wel dat er mensen onderhands kaarten hebben overgenomen en dus onder iemand anders naam rijden.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:39

McMiGHtY

- burp -

Ik denk dat jij, als voorbereiding op The Ride, meer hebt aan een lang weekeind in Limburg, aantal dagen achter elkaar klimmen, en wat langere dagen, lijkt mij veel beter dan nu de 240km doen

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• verstappen33
McMiGHtY schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:58:
Ik denk dat jij, als voorbereiding op The Ride, meer hebt aan een lang weekeind in Limburg, aantal dagen achter elkaar klimmen, en wat langere dagen, lijkt mij veel beter dan nu de 240km doen
Klopt, dat ga ik over 2 weken doen, welliswaar niet veel klimmen, maar wel 2-3 dagen achter elkaar lange afstanden fietsen.. Eind April ga ik ook een week naar Griekenland waar ik een fiets tot mijn beschikking heb en de lokale berg enkele keren ga beklimmen (1600m hoogste punt). AGR is gewoon een "social ride" met mede deelnemers..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

D'r schijnt een BRM in Griekenland te zijn met een gazillion hoogtemeters.. Misschien mooie training?

• verstappen33
McMiGHtY schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:13:
D'r schijnt een BRM in Griekenland te zijn met een gazillion hoogtemeters.. Misschien mooie training?
Nee, het is ook een beetje vakantie die week (gezin is ook mee)...
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/ainos-enos-argostoli
Deze klim ga ik 2-3x doen (van diverse kanten), verder knoop ik er nog wat kleine beklimmingen aan in de route.
Heb nu 4 routes uitgestippeld, als ik deze berg erbij in doe dan kom ik op 2500hm uit over een rondje van 70-100km.

Doe ik een grotere ronde langs de kust dan kom ik rond de 1200hm uit..

Ik heb van zaterdag tot donderdag een fiets tot mijn beschikking, dus 3-4 ritjes in de planning.

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12-2025
sapphire schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Zit dat lood niet in de weg voor de biba dan?

Maja die ventielen zijn zo allemozes lang dat ik wel geloof dat daar aardig wat extra gewicht zit :+
Nee dat lood is heel dun en kan goed in de velg geplakt worden als je interne velgbreedte breed genoeg is. Maar anno 2025 zijn de meeste dat wel.

Ik merk dat dit topic best hard gaat met alle berichten en het is bijna niet bij te houden. Maar zal nog even mijn ervaring delen omtrent onbalans in wielen. Ook handig als mensen hetzelfde ervaren en dit bericht tegenkomen via de zoekfunctie.

Ik heb dus onbalans in mijn wielen. Geen slag, ook geen hoogteslag maar een verkeerde gewichtsverdeling in het wiel. Dus veroorzaakt op hoge snelheden voor een onbalans.

Zie mijn eerste bericht: user_tweakers in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Vervolgens ben ik plaklood gaan gebruiken, +- €3 voor 10 stuks. zie: user_tweakers in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Toen reageerde Cube Bikes op Youtube op een reactie van mij op een video van hun:
"Hello,
Thank you for your feedback. We kindly ask you to let your CUBE dealer check the wheels as they should not feel unstable at any speed.
Kind regards
Your CUBE Team"

Vrij logische reactie. De wielen zijn ook niet zozeer onstabiel, maar meer ongebalanceerd. Uiteindelijk plaklood er weer uit gehaald, terug naar de Cube store om even te beoordelen en advies in te winnen.

Uiteindelijk was de reactie ongeveer als volgt: Wielen worden nooit gebalanceerd, omdat het niet nodig is. Bijna niemand ervaart de onbalans omdat het vaak minimaal is en de snelheid moet hiervoor echt hoog zijn.

Ik heb nog een korte discussie erover gehad, omdat ik vaak 40km/u+ rij in wedstrijden merk ik het eeder. Waarschijnlijk ben ik die 1% van de klanten die super kritisch is. Ik merkte dat de man van de werkplaats mij echt graag wilde helpen en ben dan ook echt wel tevreden over de Cube store. Ze hebben zelf alleen geen plaklood denk ik en ik snap dat ze niet speciaal voor mij dit soort dingen gaan bestellen en uitvoeren zonder enige ervaring.

Maar gelukkig wel goed advies gekregen waar ik nu zelf mee verder kan en dan zijn dit soort "kleine problemen" eigenlijk vrij gemakkelijk opgelost. De wielbouwer die actief is op dit forum heeft ook naar mij toe bevestigd dat plaklood een goede oplossing is, maar ook dat dit niet vaak voorkomt. Mogelijk zit er nog op bepaalde plekken (vermoedelijk bij ventielkant) extra carbon of hars, waardoor het wiel nog meer onbalans heeft. Het gaat uiteindelijk om hooguit 15gram wat ik moet compenseren.

In mijn beleving is 15 gram te veel wat je zou moeten compenseren, is het onder de 5 gram denk ik dat het al zo goed als verwaarloosbaar is.

Edit:
Blijkbaar is het niet helemaal vreemd, CADEX (Giant) verkoopt ook een balance kit. https://www.cadex-cycling.com/us/cadex-wheel-balance-kit

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:15
Aii tijdens tourtochten kun je geflitst worden boven de 27km/h
https://www.fietssport.nl...dens-toertochten-invoeren

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:41

PeaceNlove

Deugleuter

Ik denk dat we dinsdag meer weten ;)

• crimby
PeaceNlove schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:41:
[...]

Ik denk dat we dinsdag meer weten ;)
8)7 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 29-03-2025 06:52 ]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:39
1 april ??

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sowieso is de maximum snelheid op een fietspad 35km/u en heeft een diets geen geikte snelheidsmeter dus sowieso onzin.
Maargoed dinsdag vast meer hierover :p
user_tweakers schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:20:
[...]

Nee dat lood is heel dun en kan goed in de velg geplakt worden als je interne velgbreedte breed genoeg is. Maar anno 2025 zijn de meeste dat wel.

Ik merk dat dit topic best hard gaat met alle berichten en het is bijna niet bij te houden. Maar zal nog even mijn ervaring delen omtrent onbalans in wielen. Ook handig als mensen hetzelfde ervaren en dit bericht tegenkomen via de zoekfunctie.

Ik heb dus onbalans in mijn wielen. Geen slag, ook geen hoogteslag maar een verkeerde gewichtsverdeling in het wiel. Dus veroorzaakt op hoge snelheden voor een onbalans.

Zie mijn eerste bericht: user_tweakers in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Vervolgens ben ik plaklood gaan gebruiken, +- €3 voor 10 stuks. zie: user_tweakers in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Toen reageerde Cube Bikes op Youtube op een reactie van mij op een video van hun:
"Hello,
Thank you for your feedback. We kindly ask you to let your CUBE dealer check the wheels as they should not feel unstable at any speed.
Kind regards
Your CUBE Team"

Vrij logische reactie. De wielen zijn ook niet zozeer onstabiel, maar meer ongebalanceerd. Uiteindelijk plaklood er weer uit gehaald, terug naar de Cube store om even te beoordelen en advies in te winnen.

Uiteindelijk was de reactie ongeveer als volgt: Wielen worden nooit gebalanceerd, omdat het niet nodig is. Bijna niemand ervaart de onbalans omdat het vaak minimaal is en de snelheid moet hiervoor echt hoog zijn.

Ik heb nog een korte discussie erover gehad, omdat ik vaak 40km/u+ rij in wedstrijden merk ik het eeder. Waarschijnlijk ben ik die 1% van de klanten die super kritisch is. Ik merkte dat de man van de werkplaats mij echt graag wilde helpen en ben dan ook echt wel tevreden over de Cube store. Ze hebben zelf alleen geen plaklood denk ik en ik snap dat ze niet speciaal voor mij dit soort dingen gaan bestellen en uitvoeren zonder enige ervaring.

Maar gelukkig wel goed advies gekregen waar ik nu zelf mee verder kan en dan zijn dit soort "kleine problemen" eigenlijk vrij gemakkelijk opgelost. De wielbouwer die actief is op dit forum heeft ook naar mij toe bevestigd dat plaklood een goede oplossing is, maar ook dat dit niet vaak voorkomt. Mogelijk zit er nog op bepaalde plekken (vermoedelijk bij ventielkant) extra carbon of hars, waardoor het wiel nog meer onbalans heeft. Het gaat uiteindelijk om hooguit 15gram wat ik moet compenseren.

In mijn beleving is 15 gram te veel wat je zou moeten compenseren, is het onder de 5 gram denk ik dat het al zo goed als verwaarloosbaar is.

Edit:
Blijkbaar is het niet helemaal vreemd, CADEX (Giant) verkoopt ook een balance kit. https://www.cadex-cycling.com/us/cadex-wheel-balance-kit
Thanx!
Ik merkte het zoals ik zei toen ik een slinger aan het wiel gaf in een beugel aan de muur. Zeker gezien de geringe kosten ga ik er zeker we ene keer naar kijken. Ik rijd dan we niet zo vaak 40km/u maar soms zijn de marginal gains ook gewoon leuk.
Toevallig zelf hier net die dag een video over gekeken van GCN dus vandaar dat ik het herkende :)

Gabriël AM5

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:23

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zo, mijn eerste(?) moment van roadrage in de pocket.

Wielrennen en/of wildplassen (als je moet dan moet je, op een geschikte locatie) is blijkbaar een teken dat je een k-homo bent en er een steen naar je toe gegooid mag worden.

Hij stond gelukkig zo'n 50m verder die steen kwam een paar meter naast mij. Opgefokte meneer mag van mij even keihard op zijn bek gaan en alle tanden kwijt zijn.

• mhr-zip
Pimorez schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:58:
Zo, mijn eerste(?) moment van roadrage in de pocket.

Wielrennen en/of wildplassen (als je moet dan moet je, op een geschikte locatie) is blijkbaar een teken dat je een k-homo bent en er een steen naar je toe gegooid mag worden.

Hij stond gelukkig zo'n 50m verder die steen kwam een paar meter naast mij. Opgefokte meneer mag van mij even keihard op zijn bek gaan en alle tanden kwijt zijn.
Heb je niet aan hem gevraagd in welk arrondissement hij rechter is?

offtopic:
Was het binnen of buiten bebouwde kom? Buiten mag het volgens mij sowieso.

• crimby
mhr-zip schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:01:
[...]

offtopic:
Ook naar asociale auto’s?

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

offtopic:
Ik meen buiten, maar dat is niet zo heel relevant volgens mij, want het verschilt per gemeente of de gemeentelijke verordening het verboden maakt of niet.

• AMD1800
Pimorez schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:48:
[...]

Ik meen buiten, maar dat is niet zo heel relevant volgens mij, want het verschilt per gemeente of de gemeentelijke verordening het verboden maakt of niet.
Wat maakt het uit. Als je het in je broek doet geven ze je vast alsnog een boete voor wildplassen

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

offtopic:
crimby schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Ook naar asociale auto’s?
Stenen gooien? oOo

[ Voor 46% gewijzigd door Kluus op 29-03-2025 20:33 ]

• crimby
Haha ja precies! Ideaal als dat buiten de bebouwde kom wel mag 8)7

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-01 15:18
Dit jaar voor het eerst nog steeds geen loting/reservelijst ticket voor Amstel gold. Terwijl het al ongeveer 5 jaar op rij lukt om tijdens reservelijst een kaart heel makkelijk te scoren. Vaak vrijwel direct als dat systeem ingaat.

Een maatje van mij oppert gewoon om de tocht te rijden zonder startbewijs Gelijk gezegd dat doe ik niet, dus hij gaat waarschijnlijk zelf. Maar is dat überhaupt mogelijk? of kan je er echt tussenuit gevist worden?

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:59
dfbt schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:47:
Dit jaar voor het eerst nog steeds geen loting/reservelijst ticket voor Amstel gold. Terwijl het al ongeveer 5 jaar op rij lukt om tijdens reservelijst een kaart heel makkelijk te scoren. Vaak vrijwel direct als dat systeem ingaat.

Een maatje van mij oppert gewoon om de tocht te rijden zonder startbewijs Gelijk gezegd dat doe ik niet, dus hij gaat waarschijnlijk zelf. Maar is dat überhaupt mogelijk? of kan je er echt tussenuit gevist worden?
In welke zin wil je er tussenuit gevist worden? Het is openbare weg, dus daar mag je gewoon komen: of het netjes is, of dat je beter een dagje later kan komen laat ik aan het oordeel van dit forum 😬

• wibblemoo
  • Laatst online: 21:10
Dit is al een paar keer eerder hier voorbij gekomen: nee, het is niet verboden maar sjiek is het allerminst. Met name voor de veiligheid van alle andere deelnemers.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 13:45
Ik zou het zelf niet doen maar ik snap het probleem niet zo eerlijk gezegd. Het is een openbare weg en geen afgesloten parcours. Je doet gewoon niet mee aan de bevoorradingen? En veiligheid tja.. ik heb gisteren Gent-Wevelgem mee gereden en ik heb waanzinnige acties gezien van mensen met een startbordje 😉

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53

joker1977

Tweakert

wibblemoo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:10:
Dit is al een paar keer eerder hier voorbij gekomen: nee, het is niet verboden maar sjiek is het allerminst. Met name voor de veiligheid van alle andere deelnemers.
Veiligheid? Ik denk dat er meer betalende malloten zijn bij de AGR dan niet-betalende ;)

Ik snap het punt van "teveel deelnemers" en veiligheid, maar dat punt is bij 15.000 op bepaalde plekken ook al overschreden. Die 15.000 is een eis voor de vergunning, denk ik. Anders zou de organisatie meer toelaten.

• Requiem19
Cloclo100 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:53:
Ik zou het zelf niet doen maar ik snap het probleem niet zo eerlijk gezegd. Het is een openbare weg en geen afgesloten parcours. Je doet gewoon niet mee aan de bevoorradingen? En veiligheid tja.. ik heb gisteren Gent-Wevelgem mee gereden en ik heb waanzinnige acties gezien van mensen met een startbordje 😉
Er is een maximum aantal deelnemers - 15.000.

Hoe zou jij het als betalende deelnemer vinden als er nog eens 15.000 niet-deelnemers mee gaan fietsen? Dan sta je bij elke beklimming echt stil, zijn er ook niet genoeg ambulances etc als er wat gebeurt.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 13:45
Requiem19 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Er is een maximum aantal deelnemers - 15.000.

Hoe zou jij het als betalende deelnemer vinden als er nog eens 15.000 niet-deelnemers mee gaan fietsen? Dan sta je bij elke beklimming echt stil, zijn er ook niet genoeg ambulances etc als er wat gebeurt.
Met alle respect, ik denk dat er ook niet genoeg ambulances zijn voor 15000 deelnemers. Maar ik snap natuurlijk wel je redenering, het zal zo niet stoppen bij een handvol "zwartrijders". Ik vond het daar nooit overdreven druk maar ik vertrok wel zo vroeg mogelijk.

• Requiem19
Cloclo100 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:36:
[...]

Met alle respect, ik denk dat er ook niet genoeg ambulances zijn voor 15000 deelnemers. Maar ik snap natuurlijk wel je redenering, het zal zo niet stoppen bij een handvol "zwartrijders". Ik vond het daar nooit overdreven druk maar ik vertrok wel zo vroeg mogelijk.
Niet voor alle 15.000 nee. Maar obv statistiek weten ze ongeveer wel hoeveel EHBO’ers, ambulances en capaciteit er moet zijn per 1.000 deelnemers.

Ik denk dat de conclusie over zwartrijden hier mooi verwoord wordt:

https://www.cycloworld.cc...ering-10-zwart-rijden/675

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:38

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hoe wil je überhaupt onderscheid gaan maken tussen fietsers die 'onbetaald' die route fietsen, en fietsers die een zelfgemaakte route fietsen die stukken van de agr route pakt?

Is en blijft openbare weg, die wordt niet afgesloten lijkt mij...

Gebruik maken van verzorgingspunten etc is not done imo als je niet geregistreerd bent

• wibblemoo
  • Laatst online: 21:10
joker1977 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:05:
[...]

Veiligheid? Ik denk dat er meer betalende malloten zijn bij de AGR dan niet-betalende ;)

Ik snap het punt van "teveel deelnemers" en veiligheid, maar dat punt is bij 15.000 op bepaalde plekken ook al overschreden. Die 15.000 is een eis voor de vergunning, denk ik. Anders zou de organisatie meer toelaten.
Des temeer reden om niet daar te fietsen als niet-deelnemer die dag.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Maak je er een vriendenweekeindje van.....en rij je de route gewoon met je eigen groepje

• Webgnome
Zo, we zijn terug van de PrimaVera ride 2025. Begin dit jaar, op mijn verjaardag, mij zelf een NLTours cadeaubox cadeau (:+) gedaan en dus 3 ritten 'gratis'. De prima vera stond als eerste op de planning. Ik had mij al ingesteld op lekker vlak, geen heuveltjes, veel weiland ( want achterhoek/overijsel ) maar met de wind had ik even geen rekening gehouden. Ik had mij ingeschreven voor de 100 maar in overleg met de anderen toch besloten om de 75 te doen. De 35 kilometer tegenwind die we nu hadden vond ik al meer dan voldoende voor vandaag.

Al met al was een leuke, kleine ( qua aantallen ) toertocht door een gebied wat ik nog niet eerder van dichtbij gezien had. Deventer, van wat ik er van gezien heb, was ook wel leuk. Dan nu even over nltours. Toen ik laatst hier vroeg over hoe en wat kwam er veel 'oud zeer' ? naar boven. Ik moet toegeven. Ja, de organisatie is niet van het niveau AGR of Jan Janssen classic, maar het is gewoon voldoende. Verwacht geen 5 sterren hotel, gewoon een hostel. Je krijgt wat drinken, beetje eten achteraf en een paar leuke foto's en dan is het klaar. De route die we hebben gedaan was ERG goed uitgepijld. Er was 1 bordje verdwenen. Die bleek door de wind het slootje in te zijn gewaaid. Kan gebeuren denk ik dan.

Als ik dan toch een puntje van kritiek moet verzinnen dan is het dat we eigenljik een uitrijkaart voor het poortje zouden krijgen en niet gekregen. Dus boven de inschrijving 3 euro parkeergeld. Ja daar ga ik niet moeilijk over doen. Dat mogen anderen doen.

Strava or it didn't happen

Strava | AP | IP | AW

• Maarten_E
  • Laatst online: 19:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrvOB732uBogsWGKRjVKCEmZh_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SV4R3w3YnvameRaidypA3UH7.jpg?f=user_large
Mijn lichaam genereert calorieën. Stuur hulp. :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

Je kan er niet tussenuit gevist worden maar bedenk je wel wat je ermee doet voor de “fietswereld “. Dit soort tochten maken de sport/recreatievorm aantrekkelijker om te doen. Het geeft vertier om zelf mee te kunnen doen aan een dergelijk evenement maar wat ook belangrijk is; Hiermee wordt ook de PROF sport en media-aandacht betaald. Dit is een uithangbord voor de wielersport en maakt dat velen van ons ermee in contact komen. Zonder zoiets is er minder aandacht, minder renners, minder tochten, minder aandacht, minder geld, minder materiaal (er zijn immers geen fietsers meer), geen actief wieler forum, geen interesse enzovoorts…. U snapt mijn punt inmiddels.

Gaat een AGR ten onder aan een zwartrijder? Nee.
Gaat een AGR ten onder aan iedereen de een GPX-route download en zonder te betalen mee rijd? Ja! Uiteindelijk wel.

Dus wees niet de klootzak die wel de lusten wil maar niet de lasten.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:07
Lijkt me dat het handiger is om op een andere dag met je groepje te gaan rijden. Dan heb je ook geen last van 15.000 andere idioten... Het is misschien mijn tik, maar ik zou er alles aan doen om NIET op die dag die ronde te rijden..

• Maarten_E
  • Laatst online: 19:44
De route ligt er iedere dag. GPX bestanden zijn openbaar te vinden... Ik begrijp het appeal van zo'n toertocht niet, afgezien van de bevoorrading.

Voor de duidelijkheid: Ik bedoel een andere dag dan de tocht zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Maarten_E op 30-03-2025 15:47 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• mhr-zip
Mee eens @Maarten_E.

Vorige jaar ook met een paar Tweakers doordeweeks naar Limburg geweest. Helemaal fantastisch.

Met als afsluiting een ritje op zaterdag. Was ook start van een toertocht. Wat een drukte, wat een malloten. Wat kreeg ik me een partij plaatsvervangende schaamte naar de automobilisten daar.

Gelukkig ging ons ritje een andere kant uit, en was alleen de startplaats hetzelfde.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Maarten_E schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:46:
De route ligt er iedere dag. GPX bestanden zijn openbaar te vinden... Ik begrijp het appeal van zo'n toertocht niet, afgezien van de bevoorrading.

Voor de duidelijkheid: Ik bedoel een andere dag dan de tocht zelf.
Als er één gebied is waar even stoppen bij een cafeetje geen straf is is het (zuid) Limburg wel :9

Gabriël AM5

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wij gaan 19 april ook fietsen in het zuiden, maar vanwege de agr toertocht gaan we lekker een eigen route doen in de Eiffel of Ardennen. Hopelijk lekker rustig daar. ;)

Dan doen we wel op een ander moment een keer een route geinspireerd op de agr lussen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 30-03-2025 19:14 ]

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05-2025
Zoals vorige week aan @sapphire beloofd een verslag van een weekje fietsen aan de Costa Blanca:

Om bij het begin te beginnnen; ik had via Bagbuddy de Evoc Pro 300L fietstas gehuurd. De reden voor de keuze voor deze tas was het feit dat je zadel en stuur gewoon kan laten zitten omdat deze in de koffer passen. Wielen dus eruit gehaald, lucht eruit, en het frame gemonteerd op de standaard die in de tas hoort. Vervolgens uit voorzorg toch de achterderailleur toch nog even los gehaald, en nadat ik het frame had ingepakt met buisisolatie en bubbeltjes folie, deze daar aan vast ge-tiewrapped. Het duurde even voor ik precies door had hoe de koffer verder in elkaar stak, maar oefening bleek kunst te baren!

Zondag bijtijds naar de luchthaven, fietskoffer afgegeven bij de odd-sized bagage en op richting de Spaanse kust. Na aankomst stond de koffer al snel op de band te wachten, en na een korte inspectie bleek dat alles helemaal goed en wel aangekomen was. Vrienden waren al eerder aangekomen en hadden al een huurauto opgehaald en ingecheckt in het huisje. Bij het huisje, net buiten Moraira aan de oost kant van Calpe, de fiets terug in elkaar gezet en na de lunch de eerste kilometers gemaakt.

Qua uitvalswegen bij de kust vandaan richting het binnenland en de bergen ben je in de basis aangewegen op de vrije drukke autoweg met tunnels langs Calpe en Altea, de weg naar het noorden via Teuleda of, en dat bleek uiteindelijk één van mijn lievelingsklimmetjes (en afdalingen!), de klim La Fustera.

Al met al in 7 dagen ruim 26 uur op de fiets gezeten en net iets meer dan 700 kilometer afgelegd, inclusief 11,5k hoogtemeters. Naast La Fustera bleek de afdaling vanaf de toppen van Port de Tudons en daarna Port de Confrides terug richting Altea.

Verder zijn de wegen over het algemeen van uitstekende kwaliteit, soms wel een beetje vies, en de automobilisten bijzonder sociaal naar fietsers toe v.w.b. afstand houden tijdens het inhalen of rustig even wachten op een gunstig moment om te passeren.

Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar, hieronder nog een paar sfeer impressies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaVSUfQ28NAUp4uXHdlAp1nWH3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOOHYineP0xHyz913ZTCSNGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMhzovwoI2zCvdrgc4G4R9oEdV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihF50V59MFAAMr6s188Ymjjo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY0iBsYAPBsFBIvCW0iEyoUrbDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0cAjVDY33lh7Q9k9z4Lmt8O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA0E4ZXsNm717b0Vr5R3RFR4tX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dufV5AZ58mwlmqQOEUb1Cytm.jpg?f=fotoalbum_large

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 15:05
stevens20 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Je kan er niet tussenuit gevist worden maar bedenk je wel wat je ermee doet voor de “fietswereld “. Dit soort tochten maken de sport/recreatievorm aantrekkelijker om te doen. Het geeft vertier om zelf mee te kunnen doen aan een dergelijk evenement maar wat ook belangrijk is; Hiermee wordt ook de PROF sport en media-aandacht betaald. Dit is een uithangbord voor de wielersport en maakt dat velen van ons ermee in contact komen. Zonder zoiets is er minder aandacht, minder renners, minder tochten, minder aandacht, minder geld, minder materiaal (er zijn immers geen fietsers meer), geen actief wieler forum, geen interesse enzovoorts…. U snapt mijn punt inmiddels.

Gaat een AGR ten onder aan een zwartrijder? Nee.
Gaat een AGR ten onder aan iedereen de een GPX-route download en zonder te betalen mee rijd? Ja! Uiteindelijk wel.

Dus wees niet de klootzak die wel de lusten wil maar niet de lasten.
makkelijk lullen als je 2keer uitgeloot bent en geen reservelijst kaart kan krijgen. Ik wil nondeju gewoon fietsen en wat van de sfeer meepakken

Dus langs de andere kant gekeken, wat maakt het dan nog uit als ik niet bij de bevoorrading ben en met eigen voeding een rondje van 100 of 150 km fiets?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:08

fdees

Trust me I'm an Engineer

Denk dat je die ronde best kan fietsen, maar dan wel op een ander moment. Ook al stop je niet bijde bevoorrading, de weggen kunnen ook maar zoveel deelnemers aan. Net als de hulpdiensten die aanwezig zijn.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Frenz64
pannekoek schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:05:
[...]

makkelijk lullen als je 2keer uitgeloot bent en geen reservelijst kaart kan krijgen. Ik wil nondeju gewoon fietsen en wat van de sfeer meepakken

Dus langs de andere kant gekeken, wat maakt het dan nog uit als ik niet bij de bevoorrading ben en met eigen voeding een rondje van 100 of 150 km fiets?
Blijkbaar een beetje moeite met lezen? Argumenten genoeg voorbij gekomen.

Gelukkig hebben wielrenners al een hele goede reputatie, jouw mentaliteit kan er nog wel bij. Weet je wat, als je geen helm opdoet, val je minder op als wielrenner

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 15:05
Frenz64 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:25:
[...]

Blijkbaar een beetje moeite met lezen? Argumenten genoeg voorbij gekomen.

Gelukkig hebben wielrenners al een hele goede reputatie, jouw mentaliteit kan er nog wel bij. Weet je wat, als je geen helm opdoet, val je minder op als wielrenner
pfoe lange tenen?

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:24
[...]

Niets.

Juridische gezien mag het. Wat anderen ervan vinden, kun je hierboven lezen. Ik zou daar in ieder geval niet wakker van liggen.

Zelf zou ik juist die dag niet gaan omdat er 15.000 anderen zijn, maar gelukkig mag iedereen dat voor zichzelf uitmaken.

Overigens gaat er van die 15.000 inschrijvers, eentje niet zodat het met jou erbij gerekend precies goed uitkomt.

• AMD1800
[...]

Eerlijk gezegd ben ik zelf nogal huiverig voor dit soort evenementen. Er zijn volgens mij erg veel wielrenners tegelijkertijd. Stilstaan voordat je een heuvel op moet fietsen kan voorkomen en lijkt mij niet een ervaring die iemand mee wilt maken. En daarnaast kunnen er met zo veel mensen ook ongelukken gebeuren.

Ik denk dat het probleem niet zozeer is dat alleen jij zonder kaartje de agr fietst, maar naast jou zullen er misschien wel meer zijn, die de hulpdiensten en de wegen extra belasten. Je zou haast kunnen stellen dat je in de omgeving van de AGR niet zou moeten fietsen op de dag dat 15k anderen die rit gaan rijden. Als er een tekort aan hulpdiensten ontstaat op enig moment en je ligt zelf in de kreukels, dan kan dat nare gevolgen hebben.

• Frenz64
Ja best wel, maar ik ben ook bijna 2 meter hè.

Ik snap gewoon niet dat je de bovenstaande posts leest en dan denkt, voor mij geldt dat niet.

Uiteraard leven we in een vrij land en juridisch gezien is er geen enkel beletsel voor je "om sfeer te proeven", maar hey, als je dat zo post mogen anderen daar ook een mening over hebben, nietwaar?

• mhr-zip
Casual Ruud schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Juridische gezien mag het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmoxCReiri1SSRKhP434Eg9L9r8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v0hvbRK4hwcaIvuykoxhpREy.jpg?f=user_large

Jij niet hé @Casual Ruud O+

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:00
BravoWhiskyAlfa schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:22:
Zoals vorige week aan @sapphire beloofd een verslag van een weekje fietsen aan de Costa Blanca:

Om bij het begin te beginnnen; ik had via Bagbuddy de Evoc Pro 300L fietstas gehuurd.

Je kan daar in de regio ook voor 150-200 euro per week een racefiets huren (bijv topbikes in altea). In jouw geval heb je kofferhuur en waarschijnlijk nog een extra betaling voor de odd-sized luggage? Wat betaal je daar ongeveer voor?

Denk dat het dan redelijk op die 150-200 uitkomt ? Sommige vakantie plekken is fietshuur niet zo goed geregeld dus fijn dat je je ervaring deelt

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:24
Die meme lijkt me een redelijk goede samenvatting ;)

Waar ik zelf wel om kan lachen is dat het hier de afgelopen dagen om verschillende "vergrijpen" is gegaan van knipperlampjes, wildplassen tot niet fietsen op een verplicht fietspad, maar dat meerijden met de AGR zonder inschrijving op de meeste (selectieve) verontwaardiging kan rekenen.

Ik zal maar niet hardop zeggen dat ik wel eens schuin oversteek... Straks wordt ik ook aan het kruis genageld.

• Frenz64
Wildplassen? Die heb ik gemist, ik kom net van een natuurkampeerterrein in de Achterhoek (on-topic, mooi rondje gefietst rond Ruurlo, prachtige streek), maar daar stonden we dus midden in het bos, ver van het toiletgebouw. Vraagt de beheerder: "hebben jullie een chemisch toilet?" Nee dus. "Oh, dan neem deze schep maar mee" :+

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zegt de wielrenner die staat te stampvoeten omdat hij niet mee mag doen :+

Ik ben overigens ook 2x uitgeloot en niks qua reservelijst. Boehoe, ik ga Limburgs Mooiste rijden en anders ga ik zelf wel een keer naar Limburg. Qua sfeer sowieso altijd goed om te fietsen imho :)

Whats next ik mag niet met de Tour mee rijden, het is immers openbare weg en niet volledig in de hekken?

[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 30-03-2025 23:41 ]

Gabriël AM5

• Mistraller

Precies deze zelfde discussie is elk jaar met de vierdaagse. Ik heb daar wat makkelijker praten omdat je alleen als debutant moet loten, maar bij teveel zwartrijders/lopers wordt simpelweg de vergunning ingetrokken. Vierdaagse heeft inmiddels helaas wat meer ervaring met overleden deelnemers en routes die moeilijk bereikbaar zijn voor de hulpdiensten. Daar moet je als uitgeloot persoon gewoon geen bijdrage aan willen leveren. Uitgeloot; sta aan de lijn voor je maten die wel rijden, en rij hem zelf in een vrij weekend.
Mistraller in "De Nijmeegse vierdaagse"

---------------

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05-2025
brokenp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Je kan daar in de regio ook voor 150-200 euro per week een racefiets huren (bijv topbikes in altea). In jouw geval heb je kofferhuur en waarschijnlijk nog een extra betaling voor de odd-sized luggage? Wat betaal je daar ongeveer voor?

Denk dat het dan redelijk op die 150-200 uitkomt ? Sommige vakantie plekken is fietshuur niet zo goed geregeld dus fijn dat je je ervaring deelt
Kofferhuur was ong. € 100,- inderdaad, en 2x € 52 voor de odd-sized bagage (bij Transavia). Vrienden hadden wel daar fietsen gehuurd en betaalden volgens mij ~ € 30 per dag. Ervaringen daarvan liepen redelijk uiteen; van één fiets bleek het stuur niet helemaal te zijn vastgezet en was het reservebandje in het zadeltasje lek.

Mijn afweging was dat bij ongeveer gelijke kosten ik het comfort/plezier van een week op mijn eigen fiets rijden de moeite van het inpakken e.d. waard vond. Zou het opnieuw op deze manier doen.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53

joker1977

Tweakert

Mistraller schreef op maandag 31 maart 2025 @ 00:00:
[...]

Precies deze zelfde discussie is elk jaar met de vierdaagse. Ik heb daar wat makkelijker praten omdat je alleen als debutant moet loten, maar bij teveel zwartrijders/lopers wordt simpelweg de vergunning ingetrokken. Vierdaagse heeft inmiddels helaas wat meer ervaring met overleden deelnemers en routes die moeilijk bereikbaar zijn voor de hulpdiensten. Daar moet je als uitgeloot persoon gewoon geen bijdrage aan willen leveren. Uitgeloot; sta aan de lijn voor je maten die wel rijden, en rij hem zelf in een vrij weekend.
Mistraller in "De Nijmeegse vierdaagse"
Ik ben op zich ook geen voorstander van zwartrijden. Maar op hetzelfde moment vind ik het toch wel verschrikkelijk hypocriet van een organisatie om een moreel appel te maken over hulpdiensten als uit alles blijkt dat ze juist zelf teveel deelnemers toestaan. Immers, anders zouden de hulpdiensten beter in staat zijn geweest overal te komen.

Ik kan enkel gissen naar de beweegredenen waarom het maximum zo scherp op (over?) de grens is gesteld van haalbaar, maar ik maak me sterk dat zwartrijders daarin een grote bijdrage hebben, eerlijk gezegd.

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:47
Over de AGR: ik ben dus wel ingeloot en wel voor de 150km. Zou met een maatje gaan, maar die is uitgeloot. Zit wel een beetje tegen de afstand aan te hikken (zeker alleen). De 100km en 120km zijn volgens mij een stuk minder leuk? En hoe erg is het echt met de drukte, sta je echt stil om een klimmetje op te kunnen fietsen?

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-01 15:18
Hoof schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:15:
Over de AGR: ik ben dus wel ingeloot en wel voor de 150km. Zou met een maatje gaan, maar die is uitgeloot. Zit wel een beetje tegen de afstand aan te hikken (zeker alleen). De 100km en 120km zijn volgens mij een stuk minder leuk? En hoe erg is het echt met de drukte, sta je echt stil om een klimmetje op te kunnen fietsen?
ik heb de agr een paar keer gereden. Altijd de 150 km versie gereden.

Zolang je vroeg weg rijd, is er echt niks aan de hand. Ik heb nog nooit hoeven lopen op een klim omdat er 100 man stil stond voor mij. En vroeg betekende voor ons echt 05:30 wekker en ontbijten en zorgen dat je 07:00 precies kon wegrijden bij de start. Heerlijk rustig en dan kom je ook echt optijd in de middag.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoof schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:15:
Wat @dfbt hoor ik ook elke keer. Op tijd starten is geen probleem. Ga je de gewone tijden dan zit je in de massa en daar zitten gewoon heel veel minder getrainde mensen bij.
Maatje van me herkende de loop verhalen wel maar die was ook zeker niet vroeg vertrokken :X

@BravoWhiskyAlfa Mooi verhaal en leuk dat je het deelt! Wat een apparaat joh die koffer maar snap zeker dat je je eigen fiets wel fijn vind om op te rijden, zelf ook matige ervaring met huur fietsen :p

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 627 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).