Charly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:42:
[...]
Ook mijn ervaring idd.
2013 ofzo begonnen op een (hele nette!) 2e hands aluminium Koga van 250 euro. Modelletje eind jaren 90/ vroege 2000's. Die was 5 jaar later binnen no time (met winst!) weer verkocht en vergelijkbare fietsjes staan nog steeds voor rond de 200 euro op marktplaats.
Je moet alleen mazzel hebben / een goeie weten te vinden
Hier ook sinds dit jaar begonnen met wielrennen en ook begonnen met een tweedehands fietsje van marktplaats, een Koga gran racer met Tiagra afmontage, gewicht: 9,8kg.
150 euro voor betaald maar daarna nog wel e.e.a. aan moeten doen om hem goed rijklaar te krijgen. Nieuwe remblokken, nieuwe rem en schakelkabels, balhoofdlagers opnieuw invetten, nieuw zadel, nieuw voorblad, remmen gereviseerd, derailleurs afgesteld etc. Nouja, lang verhaal kort, de fiets is helemaal uit elkaar geweest. Het geld was het niet, denk dat ik aan materiaal ongeveer 125 euro heb uitgegeven maar je moet wel zelf een beetje handig zijn maar ik heb nu voor ongeveer 275 euro een prima fiets.
Natuurlijk niet het nieuwste model, deze is denk ik ongeveer 20-25 jaar oud maar het frame is prima en technisch is ie ook weer helemaal in orde. Prima voor de beginnende wielrenner dus. Alleen nog nieuwe bandjes op de wensenlijst staan, de huidige zijn volgens mij behoorlijk oud.
Grappige constateringen mbt wielrennen tot nu toe: Gewicht speelt écht een flinke rol bij klimmetjes (had ik dat geweten toen ik een paar jaar geleden de mnt Ventoux opfietste met mijn 16kg zware hybride fiets

) , de aerodynamische houding maakt écht verschil en mijn conditie was écht fors achteruit gegaan door woon-werk op een ebike te gaan doen ipv op mijn hybride fiets

.
Heb verder geinvesteerd in een fietscomputer (wahoo elemnt bolt, en ja die was duurder dan mijn fiets

), een hartslagmeter en cadansmeter, een bibshort (een lange en korte) en twee wielrenshirts en een wielrenjas en natuurlijk een helm en handschoenen.
cliplesspedalen zaten bij de fiets toen ik hem kocht maar ik kon er niet aan wennen (en al bijna een paar keer op mijn bek gegeaan

) dus daar zitten nu gewoon platte pedalen op en daar komt voorlopig geen verandering in.
Ik moet zeggen dat ik het rijden op hartslag nuttiger vind dan ik voorheen had gedacht, je kan toch mooi zien wannneer je het even wat rustiger aan moet doen of juist wat harder kan. Probeer tussen de 150 en 160 hartslag te rijden.
Ook mooi om te zien dat mijn conditie snel terugkomt, ik heb er nu ongeveer 1000km opzitten en mijn gemiddelde snelheid op mijn woon-werk route is gestegen van 22,5km/u naar 23,5km/u met onlangs een mooie uitschieter naar 26,5km/u gemiddeld. (over 22,4km afstand)
Ben alleen nu wel benieuwd of een modernere fiets nog veel verschil zou maken qua snelheid of dat het vooral een kwestie is van veel rijden en spieren kweken
En verplicht plaatje.
[
Voor 4% gewijzigd door
Metro2002 op 27-03-2025 12:37
]