Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 624 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:12
Als er het af fabriek vet van de ketting op zit. Dan heel snel schoonmaken/goed onvetten en echt fatsoenlijk smeermiddel gebruiken. Wax of .. Dat af fabriekvet is de slechtste ketting smering die er is. Het is heel vet en plakkerig en daardoor trekt het veel vuil/zand aan en dat werkt als schuurmiddel. De beste manier om je nieuwe ketting gelijk flink te laten slijten.

Zoek ff op zerofrictioncycling in dit topic voor meer info.

[ Voor 12% gewijzigd door mountainbiker op 13-03-2025 19:41 ]

mountainbiker

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-01 22:22
Wij gaan zaterdag even kijken voor een fiets bij de zaak Bicycle Barn in nijkerkerveen. Website en dergelijke ziet er prima uit. Heeft er iemand ervaring met deze winkel?

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:44

Stufferdt

doet ook maar wat.

Giel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:48:
Wij gaan zaterdag even kijken voor een fiets bij de zaak Bicycle Barn in nijkerkerveen. Website en dergelijke ziet er prima uit. Heeft er iemand ervaring met deze winkel?
Ga je voor een specifiek merk/model daarheen? Hebben veel merken lijkt het dus keuze genoeg sowieso. Kom enigszins uit de buurt (Barneveld) maar ken de winkel niet. Maar zegt niks natuurlijk :)

Hier vanaf morgen weekendje fietsen. Standplaats Cochem. Gelukkig zijn de vooruitzichten positief. :') Gevoelstemperatuur rond het vriespunt en windkracht 4. Regen lijkt mee te gaan vallen gelukkig :9

😀😀😀

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:04

Reginas

Queen of Core Stability

Leuk, veel plezier aan de Moezel. Ga je echt de heuvels in of beperk je je tot de vlakke paden langs de oever?

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Reginas schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:32:
Leuk, veel plezier aan de Moezel. Ga je echt de heuvels in of beperk je je tot de vlakke paden langs de oever?
Zeker wel wat heuvels in! Waarom we uit zijn gekomen in Cochem weet ik eigenlijk niet zo goed, dus ik laat me verrassen! Heb ongeveer m’n hele (fiets)kledingkast bij dus we gaan het zien.

😀😀😀

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-01 17:31
Giel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:48:
Leuk om van deze winkel te horen! Ik woon zelf in 'het dorp' ernaast. Als beginnende fietser ga ik eens een kijkje nemen! Bedankt voor de tip. :D

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01 10:14
Even een fijne discussie aanzwengelen om de vrijdag te beginnen; vorige week mijn laatste banden (binnen en buiten) uit de voorraad om de fiets gelegd, dus de voorraad moet aangevuld worden. Ik heb nu 25mm, maar hoor ook veel over 28mm of zelfs groter. Als ik nu toch nieuw moet kopen, wat is de algemene consensus over de beste keus? De clearance is geen probleem.

Read the code, write the code, be the code!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 17:55
wackmaniac schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:24:
Even een fijne discussie aanzwengelen om de vrijdag te beginnen; vorige week mijn laatste banden (binnen en buiten) uit de voorraad om de fiets gelegd, dus de voorraad moet aangevuld worden. Ik heb nu 25mm, maar hoor ook veel over 28mm of zelfs groter. Als ik nu toch nieuw moet kopen, wat is de algemene consensus over de beste keus? De clearance is geen probleem.
ik zou iets kiezen in de range 28-34mm qua snelheid ligt dit allemaal heel dicht bij elkaar, qua comfort wordt het alleen maar beter. Ergens ga je in die range een grens als je het over aero en gewicht hebt, in sommige scenarios.. maar zoals we (eigenlijk) allemaal wel weten zal dat aero voordeel van een smallere band pas bij 40+ km/u zijn en lagere gewicht pas een voordeel als je echt gaat klimmen.

Nog wat anders waar je rekening mee moet houden is de binnenbreedte van je velg. op een ouderwetse 19mm velg zou ik niet een 34 band leggen, die gaat te bol staan en dan moet je er weer teveel druk in doen om de band stabiel te houden in bochten. Op een smalle velg zou ik een 28 of 30 pakken, op een brede velg 30-34

Strava

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
wackmaniac schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:24:
Dikker is comfortabler, terwijl de rolweerstand vrijwel gelijk blijft. Wel is dikker iets minder aero en zwaarder.
Dus het is een afweging. Als je veel hoogtemeters fietst over perfect asfalt en snel wilt gaan, pak je iets anders dan wanneer je rustig en zo comfortabel mogelijk over schelpenpaadjes wilt rijden.
Ikzelf rij op 28mm op 21mm velgen, maar als die banden op zijn ga ik denk ik naar 30mm.

• Prulleman
Stevie-P schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Dikker is comfortabler, terwijl de rolweerstand vrijwel gelijk blijft. Wel is dikker iets minder aero en zwaarder.
Dus het is een afweging. Als je veel hoogtemeters fietst over perfect asfalt en snel wilt gaan, pak je iets anders dan wanneer je rustig en zo comfortabel mogelijk over schelpenpaadjes wilt rijden.
Ikzelf rij op 28mm, maar als die banden op zijn ga ik denk ik naar 30mm.
ja, same ... maar de 28mm banden op 23mm velgen vallen al als 30mm, dus 30 zal als 32 uitkomen, dat is wel de limiet voor mijn aero frame denk ik.

Strava

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:47

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Als zelfs de profs met 28 of 30 mm rijden ... Ikzelf rij met 30 of 32 mm banden (naargelang aanbod en prijs) op mijn velgen met 17 binnenbreedte.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-01 18:13
Hier ivm tubeless naar dikkere banden gegaan, rij met 21mm velgen en met 30mm banden (wist niet zeker of nog breder zou passen) maar v.z.i.w. werkt bij lagere druk de sealant beter en hoe breder de banden hoe lager de druk kan zijn.
Maar merk wel dat het een stuk comfortabeler is, wegen die ik normaal vermeed rij ik nu overheen zonder dat ik iets van de ondergrond merk.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:29

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hier 32mm tubeless op 21mm intern op de ene fiets, 28mm met biba op 23mm intern op de nieuwe.

Ik moet nog even uitzoeken wat ik qua banden op de nieuwe fiets ga doen, dan komt daar ook iig 30mm tubeless op. Volgens Cube is dat de maximale maat voor de Agree, maar volgens mij moet 32 ook nog wel passen. Van het weekend maar even de andere wielset passen en kijken hoe het qua ruimte gaat.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31

sapphire

Die-hard pruts0r

blitzkrieg schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:40:
Hier 32mm tubeless op 21mm intern op de ene fiets, 28mm met biba op 23mm intern op de nieuwe.

Ik moet nog even uitzoeken wat ik qua banden op de nieuwe fiets ga doen, dan komt daar ook iig 30mm tubeless op. Volgens Cube is dat de maximale maat voor de Agree, maar volgens mij moet 32 ook nog wel passen. Van het weekend maar even de andere wielset passen en kijken hoe het qua ruimte gaat.
Op Reddit was iemand die 32mm op een Agree heeft gedaan. Voor schijnt niet zo spannend te zijn, achter kwam de band erg dicht in de buurt van het Di2 stekkertje op de FD dus die had hij ‘gereroute’.
Mijn fietsenmaker had er ook wel vertrouwen in dat 32mm moet lukken dus dat wil ik wel proberen als deze op zijn.

Voor de dripwaxers onder ons….. even checken of ik op de juiste weg ben. Ketting heb ik eerst afgedaan met een doek, daarna met Datsy. Ketting van de fiets gehaald en gesopt met Bionet en toen was hij erg schoon. Nu ligt hij al even in een bakje lampenolie en komt er nog allerlei zwarte prut vanaf zoals verwacht.
Als ik dit eraf haal en eventueel nog een keer sop met Bionet ontvetter is de ketting dan schoon genoeg?

Voorblad is schoongemaakt, derailleur wieltjes ook, cassette haal ik er vanavond nog even af om te ontvetten.

Vanavond komt de dripwax hopelijk, druppel per schakel en dan laten drogen.

Ben ik dan op de goede weg?

Gabriël AM5

• Prulleman
sapphire schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Op Reddit was iemand die 32mm op een Agree heeft gedaan. Voor schijnt niet zo spannend te zijn, achter kwam de band erg dicht in de buurt van het Di2 stekkertje op de FD dus die had hij ‘gereroute’.
Mijn fietsenmaker had er ook wel vertrouwen in dat 32mm moet lukken dus dat wil ik wel proberen als deze op zijn.

Voor de dripwaxers onder ons….. even checken of ik op de juiste weg ben. Ketting heb ik eerst afgedaan met een doek, daarna met Datsy. Ketting van de fiets gehaald en gesopt met Bionet en toen was hij erg schoon. Nu ligt hij al even in een bakje lampenolie en komt er nog allerlei zwarte prut vanaf zoals verwacht.
Als ik dit eraf haal en eventueel nog een keer sop met Bionet ontvetter is de ketting dan schoon genoeg?

Voorblad is schoongemaakt, derailleur wieltjes ook, cassette haal ik er vanavond nog even af om te ontvetten.

ja, zo goed heb ik nog nooit ontvet voor een squirt beurt

naast een ontvette ketting is het ook belangrijk om squirt de tijd te geven om in te trekken en te drogen. Het idee is volgens mij dat de wax opgelost is in vloeistof en zo via capilaire werking op zijn plek komt, waarna de vloeistof verdampt en de wax op de juiste plek (tussen de rollers) achterblijft.
Dit kost wel wat tijd en het is ook goed om bij een nieuwe ketting 2 wax sessies te doen, daarna bijwerken kan gewoon met 1 lading

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 14-03-2025 14:34 ]

Strava

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:30:
[...]

ja, zo goed heb ik nog nooit ontvet voor een squirt beurt

naast een ontvette ketting is het ook belangrijk om squirt de tijd te geven om in te trekken en te drogen. Het idee is volgens mij dat de wax opgelost is in vloeistof en zo via capilaire werking op zijn plek komt, waarna de vloeistof verdampt en de wax op de juiste plek (tussen de rollers) achterblijft.
Dit kost wel wat tijd en het is ook goed om bij een nieuwe ketting 2 wax sessies te doen, daarna bijwerken kan gewoon met 1 lading
Ja wellicht wat overdreven maar de vorige keer was niet bepaald een succes met Boeshield T9 dus vandaar.
Heel veel tijd heb ik alleen niet want morgenochtend staat er een rit op de planning :X

Gabriël AM5

• Prulleman
sapphire schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:47:
[...]

Ja wellicht wat overdreven maar de vorige keer was niet bepaald een succes met Boeshield T9 dus vandaar.
Heel veel tijd heb ik alleen niet want morgenochtend staat er een rit op de planning :X
vandaag 2 ladingen squirt (of andere wax) erop en morgen lekker fietsen, dat wordt geen probleem.

T9 is wat kritischer dan squirt is ook mijn ervaring.. zeker met natte omstandigheden heeft t9 geen beste hechting (misschien wel op een perfect schone ketting...) maar bij squirt was dat in ieder geval al wat minder kritisch

Strava

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:10
@sapphire
Wanneer je de wax aanbrengt op de ketting, zorg dan dat deze overdreven schuin loopt, van klein naar klein.
Hierdoor worden de schakels op het punt dat ze van het kleinste kransje op de cassette af komen schuin getrokken, waardoor de schakels een beetje open komen te staan.
De wax kan dan door de capillaire werking beter in de schakels doordringen.

YouTube: Stop Wasting Your CHAIN LUBE! Know the BEST Way to Apply It!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:51:
[...]

vandaag 2 ladingen squirt (of andere wax) erop en morgen lekker fietsen, dat wordt geen probleem.

T9 is wat kritischer dan squirt is ook mijn ervaring.. zeker met natte omstandigheden heeft t9 geen beste hechting (misschien wel op een perfect schone ketting...) maar bij squirt was dat in ieder geval al wat minder kritisch
Effetto Mariposa Flowerwax, gelukkig op tijd binnen dus de eerste laag staat al bijna 2u te drogen :)

@guapper Met de ketting op klein, klein idd :)
Thanx!

Had ook een Aero shell voor mijn Lazer Genesis mee besteld maar dat is een apart ding zeg :p
Letterlijk een dunne plastic schaal die je op de helm klikt dmv een heel klein randje.
Niet eens om het aero zijn maar om de wind in de winter. Twijfel of ik hem morgen zal proberen met 2 graden en 4Bft of een keer als ik alleen fiets :p

[ Voor 21% gewijzigd door sapphire op 15-03-2025 06:50 ]

Gabriël AM5

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:11
sapphire schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Breng de wax ook aan de juiste kant van de ketting. Dat is de kant die de tandwielen raakt.

Als het is aangebracht dan rustig een paar keer ronddraaien. Daardoor help je de vloeistof om de schakels in te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Stillekracht op 15-03-2025 07:59 ]

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:06
Vorige week elke dag van mijn vakantie gefietst met heerlijk weer, maar gisteren was het toch weer een andere ervaring. Koude noordelijke wind, hagelbuitje en daardoor werd het behoorlijk koud. Vandaag andere verplichtingen, maar morgen wordt het weer een graadje warmer.

Overigens, ik was toe aan een nieuwe helm en de Bontrager wave circuit helmen zijn op veel plaatsen voor de helft van de prijs. Dat omdat het merk Bontrager stopt als label voor kleding. Je kunt dezelfde helm ook kopen met 'Trek' erop, maar dan zijn ze nog de normale prijs.

Verder ging het even hiervoor over tasjes. Ik heb een Rapha stuurtasje, dat slingert niet en ik stop er mijn telefoon, een pompje, sleutels, kleingeld en wat Snelle Jelles in. In mijn frame zit gereedschap en dynapluggen, co2 patroon. Vind het prettig om dat allemaal altijd bij me te hebben. Dat het er volgens sommigen niet hip uit ziet, daar moet ik dan maar mee leven ;)

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:18

sebasd

rijdt op espresso

Het was vandaag fris op de fiets. Maar goed, toch weer ergens tussen de 75 en 80 km afgelegd. Ben goed uit de winter gekomen zo lijkt het, veelbelovend voor de langere afstandsplannen voor dit jaar.

Ik moet alleen wel echt gewicht kwijt, ben nu echt randje vadsig en die winterfietsbroek zat best strak. Nou ja, aan het werk dan maar!

Volgende week als ik de tijd kan vinden maar eens kijken of ik de 100 (km, niet kg) aan kan tikken, dat zou mooi zijn zo vroeg in het jaar al.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:09
Vorige week voor het eerst dit jaar naar de Posbank geweest met de handbike. Mijn vrouw gaat ook de hanbikebattle doen dus had ze even moral support nodig. Vandaag met een vriend ( wielrenner ) de posbank zelf even gefietst. Uiteindelijk 5x omhoog gefietst via aansluitend:Toen was het welletjes. Binnenkort gaan we nog een keertje terug. De snelheid moet nog erg omhoog. Hopelijk gaat dat lukken voor Juni 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 15-03-2025 19:06 ]

Strava | AP | IP | AW

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Stillekracht :+

Vandaag weer een raar dagje geweest :p
Ik had mijn ketting verkeerd gemonteerd dus die begon na een paar km te ratelen/tikken en we kwamen er maar niet achter wat het was.
Bij een lokale fietsenmaker gestopt en die heeft de ketting er af gehaald en teruggelegd en toen was het opgelost. Liep wss ergens bij de achterkooi niet lekker. Daarna heerlijk stil met een ge(drip)waxte ketting gereden én eerste compliment ooit te pakken dat de ketting zo schoon was :+

Uiteindelijk toch de Joop Zoetemelk Classic 100km gereden terwijl ik met een maatje de 75km voor hem zou doen. Stel je je daarop in dus veel kopwerk voor hem gedaan, paar fun sprintjes en dan beslist hij zonder wat te zeggen dat we toch de 100km gaan doen. Kwam ik pas achter toen ik op kop ging en de Wahoo op kaart zetten en die me terug probeerde te leiden naar de 75km route. Was een verwarrend gesprek :+

Nouja het tempo lag niet zo hoog dus ging uiteindelijk prima, 57% zone 2 (vetverbranding) 27% zone 3 dus mooie duur training :).
Heerlijk appeltaartje gegeten halverwege en uiteindelijk 120km afgetikt dus prima dagje :)

Gabriël AM5

• Prulleman
sapphire schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:20:
@Stillekracht :+

Vandaag weer een raar dagje geweest :p
Ik had mijn ketting verkeerd gemonteerd dus die begon na een paar km te ratelen/tikken en we kwamen er maar niet achter wat het was.
Bij een lokale fietsenmaker gestopt en die heeft de ketting er af gehaald en teruggelegd en toen was het opgelost. Liep wss ergens bij de achterkooi niet lekker. Daarna heerlijk stil met een ge(drip)waxte ketting gereden én eerste compliment ooit te pakken dat de ketting zo schoon was :+

Uiteindelijk toch de Joop Zoetemelk Classic 100km gereden terwijl ik met een maatje de 75km voor hem zou doen. Stel je je daarop in dus veel kopwerk voor hem gedaan, paar fun sprintjes en dan beslist hij zonder wat te zeggen dat we toch de 100km gaan doen. Kwam ik pas achter toen ik op kop ging en de Wahoo op kaart zetten en die me terug probeerde te leiden naar de 75km route. Was een verwarrend gesprek :+

Nouja het tempo lag niet zo hoog dus ging uiteindelijk prima, 57% zone 2 (vetverbranding) 27% zone 3 dus mooie duur training :).
Heerlijk appeltaartje gegeten halverwege en uiteindelijk 120km afgetikt dus prima dagje :)
waarschijnlijk deze klassieke fout, zelf ook weleens gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuGCqHkbZA1bZk1bf1430SsAZbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I1wcnao6EOAxSKzI0f5YjCvI.png?f=fotoalbum_large

als er geen spanning op de kooi staat, lijkt het logischer om de ketting aan de verkeerde kant van het nokje te doen, je merkt het pas later :)

Strava

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]

als er geen spanning op de kooi staat, lijkt het logischer om de ketting aan de verkeerde kant van het nokje te doen, je merkt het pas later :)
Dat dacht ik ook maar nooit aan gedacht onderweg. Waarschijnlijk gewoon niet goed opgelet, s’avonds laat moet ik zulke dingen ook gewoon niet doen :X

Gabriël AM5

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:47
[...]

[Afbeelding]

Ik vraag me wel eens af hoe vaak mensen met dit probleem bij een FM aankloppen :)

Zelf heb ik het ook wel eens gehad hoor.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 22:09
[...]

[Afbeelding]

Heel herkenbaar. Vorige week voor het eerst mijn ketting eraf gehad en gewaxed. De volgende dag fietsen, ik denk die maakt wel veel lawaai, ik wist dat het net na het waxen altijd wel iets meer geluid maakt maar zo… tot ik mijn nichtje tegen kwam, die zei meteen ik weet het al dat heb ik ook gehad. Haha

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 08:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mensen die bewust zonder helm fietsen mogen naar mijn idee lekker zelf hun ziekenhuis/begrafenis betalen en niet lekker door de verzekering laten uitkeren. En dat stopt niet bij wielrenners, maar ook bij mensen met een motor, skiers etc etc. Als je dom wil zijn, prima, maar dan stopt mijn solidariteit.

blup

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-01 08:55

joker1977

Tweakert

Bezulba schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:20:
Mensen die bewust zonder helm fietsen mogen naar mijn idee lekker zelf hun ziekenhuis/begrafenis betalen en niet lekker door de verzekering laten uitkeren. En dat stopt niet bij wielrenners, maar ook bij mensen met een motor, skiers etc etc. Als je dom wil zijn, prima, maar dan stopt mijn solidariteit.
Mja, ik ben absoluut team-helm, maar ben dit niet met je eens. Feitelijk zet je dan de zaag in het hele solidariteit-stelsel wat we hebben.

Jij wilt niet betalen bij het niet-dragen van een helm. De volgende wil niet betalen bij offpiste-skieën, de derde bij downhill-MTB'en en dan is het einde zoek..

Voetbal? Ja daaaaag, kans dat je een doods-trap krijgt is niet nihil in de kelderklasse en hardlopers.... tja die hebben ook best vaak blessures. En rokers, alcoholisten of mensen met (wat) overgewicht - tja je vraagt erom he, toch ?

Laten we "gewoon" de verzekering daarvoor houden. Uiteindelijk zit er geen grens aan de domheid van mensen, c'est la vie.

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-01 16:29
joker1977 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Mja, ik ben absoluut team-helm, maar ben dit niet met je eens. Feitelijk zet je dan de zaag in het hele solidariteit-stelsel wat we hebben.

Jij wilt niet betalen bij het niet-dragen van een helm. De volgende wil niet betalen bij offpiste-skieën, de derde bij downhill-MTB'en en dan is het einde zoek..

Voetbal? Ja daaaaag, kans dat je een doods-trap krijgt is niet nihil in de kelderklasse en hardlopers.... tja die hebben ook best vaak blessures. En rokers, alcoholisten of mensen met (wat) overgewicht - tja je vraagt erom he, toch ?

Laten we "gewoon" de verzekering daarvoor houden. Uiteindelijk zit er geen grens aan de domheid van mensen, c'est la vie.
Vergeet ook niet dat fiets ongelukken kunnen leiden tot hersenletsel en daaruitvolgende lichamelijke ongemakken voor de fietser zelf. Dan worden ze daarmee hard genoeg gestraft en dan denken ze vast terug aan de tip van bijna iedereen hier: draag gewoon een helm. Wie niet luisteren wilt moet maar voelen 😊

• Jovialgent
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-03-2025
Na vorig jaar de Marmotte hebben te hebben gereden zouden mijn kameraad en ik de 3 ballons willen rijden.

Hebben mensen hiermee ervaring, lastiger of net niet? Momenteel zijn we minder getraind aangezien we allebei vader zijn geworden. We zouden dit halverwege mei willen doen en op eigen houtje.

Ik vraag mij af of er qua bevoorrading ergens rekening moet gehouden worden of kom je genoeg stadjes tegen om bidons bij te vullen/snacks op te pikken? Iemand hier ervaring mee?

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01 10:46
Jovialgent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:28:
Na vorig jaar de Marmotte hebben te hebben gereden zouden mijn kameraad en ik de 3 ballons willen rijden.

Hebben mensen hiermee ervaring, lastiger of net niet? Momenteel zijn we minder getraind aangezien we allebei vader zijn geworden. We zouden dit halverwege mei willen doen en op eigen houtje.

Ik vraag mij af of er qua bevoorrading ergens rekening moet gehouden worden of kom je genoeg stadjes tegen om bidons bij te vullen/snacks op te pikken? Iemand hier ervaring mee?
Beide minimaal 3x gereden. De Trois Ballons vaak als voorbereiding op de Marmotte.

In mijn ervaring is de Trois Ballons wat eenvoudiger, want kortere klimmen en niet boven de 2000m. Er zit wat taaier spul bij zoals het laatste stuk Grand Ballon, Petit Ballon en afhankelijk van de route de finish op Planche des Belles Filles, maar die kom je wel over.

Qua dorpjes: ruim voldoende aanwezig, net als restaurantjes op en rond de cols. Alleen even goed kijken naar openingstijden rondom de feestdagen als je daar met Hemelvaart / Pinksteren heen gaat.

Everytime I suffer I become a better man because of it

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05-2025
Jovialgent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:28:

Heb de Marmotte 1x gereden en de 3B nu 2x, vind de 3B inderdaad wat minder heftig dan de Marmotte. Dorpjes en horeca kom je onderweg genoeg tegen.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-01 08:40
Eindelijk een weekend lekker kunnen fietsen, de vrouw en de kinderen waren lekker 2 dagen weg naar opa/oma aan de andere kant van het land.

Ik kon lekker fietsen *O*, moet toch een beetje de schade goedmaken nadat ik vanaf half januari half in de lappenmand lag met wel/niet griep, bronchites etc. oftewel trainen was ruk!.

Zaterdag de vrouw en kinderen uitgezwaaid en rond 11:00 uur op de fiets gestapt voor een ronde van 140km. Zonnetje scheen lekker en de focus lag nu echt op Z2 qua hartslag, dus lekker vogeltjes kijken en genieten van het lekkere weer..

Helaas ging na 2-3 uur fietsen de zon steeds meer achter de wolken, en werd de gevoelstemperatuur een stukje lager, laatste uurtje kreeg ik ook last van koude voeten wat het plezier iets verminderde.
Uiteindelijk 5 uur op de fiets gezeten en een mooie nieuwe route die al een tijdje op mijn todo stond gefietst.

Eenmaal thuis, lekker voetjes op de bank en ontspannen..

Hoewel de snelheid/vermogen er nog niet echt was, herstelde ik naar mijn mening vrij snel, binnen 1-2 uur was mijn rusthartslag weer rond de 60 terwijl de weken ervoor ik nog uren last had van verhoogde hartslag na een training), en ook de nachtrust was d:)b .

Gisteren weer zo'n mooie dag, na wat uitslapen en de F1 terug te hebben gekeken weer lekker voor 2 uurtjes op de fiets gestapt voor een iets kortere ronde van 65km..
De benen voelden goed en ook nu weer even de focus op Z2.. Gewoon uurtjes draaien en de basis weer in orde zien te krijgen.
De zware intervalletjes probeer ik binnenkort wel weer op te pakken, maar voor nu even de focus op herstel en weer een solide basis ontwikkelen.

Ook deze training ging lekker, en idem met het herstel, binnen 1-2 uur was de rusthartslag weer in orde en was de Garmin Stress meter weer mooi blauw..

HRV status is nog wel wat ongebalanceerd, maar ook hier lijkt de stijgende lijn weer gevonden te zijn..
Nu proberen om het niet te forceren... :+

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@verstappen33 Lekker hoor, goed bezig!
MMUilwijk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:17:
[...]

Beide minimaal 3x gereden. De Trois Ballons vaak als voorbereiding op de Marmotte.

In mijn ervaring is de Trois Ballons wat eenvoudiger, want kortere klimmen en niet boven de 2000m. Er zit wat taaier spul bij zoals het laatste stuk Grand Ballon, Petit Ballon en afhankelijk van de route de finish op Planche des Belles Filles, maar die kom je wel over.

Qua dorpjes: ruim voldoende aanwezig, net als restaurantjes op en rond de cols. Alleen even goed kijken naar openingstijden rondom de feestdagen als je daar met Hemelvaart / Pinksteren heen gaat.
Ik ben niet zo van dit soort dingen want ben vziw niet echt een klimmer maar als ik de route van bv de GF Trois Ballons 178km zo zie dan lijkt me dat wel eens leuk om te doen. Niet te gek qua klimmetjes en qua afstand nét weer even verder dan nu nu van plan ben. Eens kijken of ik iemand in m'n omgeving zo gek kan krijgen :)

Gabriël AM5

• BravoWhiskyAlfa
sapphire schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:57:
@verstappen33 Lekker hoor, goed bezig!

[...]

Ik ben niet zo van dit soort dingen want ben vziw niet echt een klimmer maar als ik de route van bv de GF Trois Ballons 178km zo zie dan lijkt me dat wel eens leuk om te doen. Niet te gek qua klimmetjes en qua afstand nét weer even verder dan nu nu van plan ben. Eens kijken of ik iemand in m'n omgeving zo gek kan krijgen :)
Zeker een aanrader! Heb hem twee jaar geleden ook als eerste GF gereden. Het parcours en de (relatieve) nabijheid maken het wat mij betreft een zeer toegankelijke GF.

• Maarten_E
  • Laatst online: 22:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKM6b3ZB5Y-ZLVjcDm-AOspmYf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZhAcQf75NEsb4omvMpb1Hz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKjz6Rp2lDYhFevZbMyncoBq-Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ba60LYlo1LNHRgCpsUSIofo.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het eerst een ritje op de nieuwe fiets gereden (gekocht in december). Kwam er door verhuizing etc. nu pas van. Eerste indruk: Prima, doet wat het moet doen. Wat minder lichtvoetig dan mijn vorige racefiets, wel comfortabeler over hobbels en durf nu ook harder over hobbels en kuilen.
Grappig genoeg prompt een PR gehaald op de eerste 10km, wat gek is want ik deed heel rustig aan om te wennen aan de fiets. Geen idee hoe hard ik ging.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-01 16:35
Flipmo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Tnx :D

zadel van Aliexpress: https://a.aliexpress.com/_EuVV2jq
Een Ryet 3D geprint zadel, op het eerste gevoel erg comfortabel. Moet er natuurlijk nog echt op fietsen :)
Wat is je mening over dit zadel, zit ie nog op je fiets? Ben op zoek naar een nieuw zadel en overweeg een Ryet. Qua prijs en gewicht zijn ze in ieder geval interessant.

• Flipmo
  • Laatst online: 23:36

Flipmo

OMG !!

EkkeHH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Wat is je mening over dit zadel, zit ie nog op je fiets? Ben op zoek naar een nieuw zadel en overweeg een Ryet. Qua prijs en gewicht zijn ze in ieder geval interessant.
Hij zit nog op de fiets, en komt er voorlopig ook nog niet af :)
Heb er nu 4x mee gefietst, ritjes van 2,5 uur en geen hinder ondervonden van het zadel.
Het zit gewoon dikke prima. Niet te hard en niet te zacht..

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05
Pssst

Je kunt je aanmelden voor de eerste SR van 2025!!

ElGreco in "Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!"

www.vanspeykwheels.nl

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:09
Update in mijn fietszoektocht, waar ik na mijn Domane SL7 lease iets agressiever/lichter wou. Ik wou verder ook graag bij SRAM blijven. Ik ben bij de bikefitter geweest en inderdaad ik was een stukje leniger geworden tov een 2-tal jaren geleden. Uiteindelijk kwam hun software op de volgende mogelijkheden uit, gebaseerd op mijn voorkeur qua merk/model;

Giant Defy
Framemaat: XL
Stuurpen lengte: 110mm
Spacers onder het stuur: 2cm

Canyon Endurace:
Spacers onder het stuur: 0cm

Scott Addict RC
Framemaat: XXL / 61
Spacers onder het stuur: 3,5cm

We zitten dus in een eindfase :). de Addict gaat afvallen vanwege teveel spacers en waar ik eerst een voorkeur had voor de Defy waar ik zelf een SL-kader kon laten afmonteren met SRAM kwam ik terug met een domper. Nergens nog een XL-frame te krijgen in Europa en geen zicht op leveringsdatum. Valt daar nog de keuze op een volledige fiets maar;

De Defy advanced pro 0 is dus Shimano afgemonteerd waar ik bij Canyon best veel keuze heb in CF/CFR. De weegschaal lijkt dus plots over te hellen naar Canyon, die ook het mooiste uitkomt zonder spacers. Ik heb gevraagd naar de kostprijs om Defy om te bouwen naar sRAM Force en dat zou op 600 euro uit komen, wat ik toch wat te gek vind. Ik ga er nog eens goed over nadenken maar de teerling lijkt geworpen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Cloclo100 op 19-03-2025 13:00 ]

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:54
Cloclo100 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:58:
Update in mijn fietszoektocht, waar ik na mijn Domane SL7 lease iets agressiever/lichter wou. Ik wou verder ook graag bij SRAM blijven. Ik ben bij de bikefitter geweest en inderdaad ik was een stukje leniger geworden tov een 2-tal jaren geleden. Uiteindelijk kwam hun software op de volgende mogelijkheden uit, gebaseerd op mijn voorkeur qua merk/model;

Giant Defy

Canyon Endurace:

Scott Addict RC

We zitten dus in een eindfase :). de Addict gaat afvallen vanwege teveel spacers en waar ik eerst een voorkeur had voor de Defy waar ik zelf een SL-kader kon laten afmonteren met SRAM kwam ik terug met een domper. Nergens nog een XL-frame te krijgen in Europa en geen zicht op leveringsdatum. Valt daar nog de keuze op een volledige fiets maar;

De Defy advanced pro 0 is dus Shimano afgemonteerd waar ik bij Canyon best veel keuze heb in CF/CFR. De weegschaal lijkt dus plots over te hellen naar Canyon, die ook het mooiste uitkomt zonder spacers. Ik heb gevraagd naar de kostprijs om Defy om te bouwen naar sRAM Force en dat zou op 600 euro uit komen, wat ik toch wat te gek vind. Ik ga er nog eens goed over nadenken maar de teerling lijkt geworpen :).
Huh wat vreemd, je wilt agressiever, maar je komt met endurance modellen?

• Prulleman
DaYwaLkUr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:12:
[...]

"Iets agressiever dan de domane"
De endurace is duidelijk langer en lager als je de geo vergelijkt

Strava

• Cloclo100
DaYwaLkUr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Ik kom uiteindelijk op 3cm lager en 2cm verder, dat is wel wat hoor. Veel meer rek zit er helaas niet op 🥲.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:58
Ik ben op zoek naar een leuke tourtocht in het zuiden van Nederland of België. Rond mei/juni zou top zijn. Ik lees dat AGR en LM vooral enorm druk is, te druk. Ik ben wel op zoek naar sfeer, maar het moet geen file rijden zijn. Is Limburgs Mooiste ook echt zo druk?

Ik kwam Le Chouffe classic tegen, ken ik niet. Wat jullie? En verder andere tips?

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:55
LM is minder druk dan de AGR, maar bij de start kan het natuurlijk wel druk zijn. Daarna verspreidt het zich meestal wel. Heb beide nu 1 keer gedaan en vind LM eigenlijk net wat mooier/leuker. Dit jaar doe ik ze weer allebei :)

• Webgnome
crimby schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:48:
Ik ben op zoek naar een leuke tourtocht in het zuiden van Nederland of België. Rond mei/juni zou top zijn. Ik lees dat AGR en LM vooral enorm druk is, te druk. Ik ben wel op zoek naar sfeer, maar het moet geen file rijden zijn. Is Limburgs Mooiste ook echt zo druk?

Ik kwam Le Chouffe classic tegen, ken ik niet. Wat jullie? En verder andere tips?
Die laatste ken ik ook niet echter AGR is gewoon HEEL ERG DRUK. LM is, volgens mijn zwager, ook aardig druk en ja als je rustig wil rijden kun je die maar beter overslaan. Je kunt natuurlijk altijd zelf eens zoeken naar mooie routes. Er zal vast hier of daar een GPX van bekende toertochten te vinden zijn.

Strava | AP | IP | AW

• crimby
@schilderstape hoe is dat bij de klimmen? Is dat filerijden of zelfs wandelen of is het dan inmiddels dusdanig uitgesmeerd dat je daar geen last van hebt?

@Webgnome alleen is zeker een optie, maar dan mis ik de sfeer wel een beetje. Ik fiets veel alleen, maar af en toe wat mensen om me heen geeft wel wat sfeer. Vandaar eens een tourtocht.

[ Voor 29% gewijzigd door crimby op 19-03-2025 21:36 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24

Kluus

Gang is alles

Ik vind de Hel van Klimmen wel een aanrader: https://www.helvanklimmen.nl/
Moet je alleen niet per se alle bekende AGR beklimmingen willen rijden, deze pakt vaak net de minder bekende alternatiefjes. Sfeer is goed in ieder geval en niet te druk.

Een andere optie is de klimclassic: https://klimclassic.nl/

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Webgnome schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:13:
Vorige week voor het eerst dit jaar naar de Posbank geweest met de handbike. Mijn vrouw gaat ook de hanbikebattle doen dus had ze even moral support nodig. Vandaag met een vriend ( wielrenner ) de posbank zelf even gefietst. Uiteindelijk 5x omhoog gefietst via aansluitend:Toen was het welletjes. Binnenkort gaan we nog een keertje terug. De snelheid moet nog erg omhoog. Hopelijk gaat dat lukken voor Juni 8)7
Netjes hoor om dat met een handbike te doen. Lijkt me pittig! Hoe zijn de wegen daar nu? Zou zelf met de racer weer eens die kant op willen maar het is zoeken naar tijd met een tweede kleine van net een week oud. Wil daarom niet onverrichte zaken naar huis terug moeten.

Ik wil graag die kant op omdat ik binnenkort de AGR weer ga fietsen en nog even wat wil klimmen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Webgnome
@stevens20 het is een kwestie van trainen. Het gaat niet snel en iemand met een stadsfiets die haalt mij nog wel in. Dat is natuurlijk niet gek als je bedenkt dat armspieren hier eigenlijk gewoon niet voor zijn gemaakt. De wegen zijn er goed, heel goed. Je hebt eigenlijk overal goed asfalt. De Posbank zelf is qua asfalt de minste. De Zypenberg vanuit het bezoekerscentrum zijn wat stenen etc in het begin maar daarna word het ook al snel gewoon goed asfalt.

Het is een toeristentrekker dus het is de gemeente alles aan te doen om het goed te onderhouden. Qua auto's is het ook sinds de afsluiting goed te doen. Dat heeft als nadelig effect dat het juist qua wielrenners echt soms gewoon te druk is. Heb wel eens gehad dat een peleton van wielrenners met een rotvaart over de tussenwegen je tegemoet komt en als een kudde bizons je nog net niet overhoop rijd.

Ik zou als je de mogelijkheid hebt gewoon lekker met de trein er heen gaan. Gemeente Rheden heeft een station en dat is eigenlijk pal naast dit gebied. Een goed alternatief is het rijk van Nijmegen. Daar is, in mijn optiek, per kilometer meer hoogtemeters te maken. (of je kunt ze combineren natuurlijk )

Strava | AP | IP | AW

• Flipmo
  • Laatst online: 23:36

Flipmo

OMG !!

iets meer naar het zuiden, in Luxemburg.
Prachtige wegen daar, en van horen zeggen een goed georganiseerde toertocht: https://www.jeannelissenclassic.nl/

• crimby
stevens20 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:08:
[...]

Netjes hoor om dat met een handbike te doen. Lijkt me pittig! Hoe zijn de wegen daar nu? Zou zelf met de racer weer eens die kant op willen maar het is zoeken naar tijd met een tweede kleine van net een week oud. Wil daarom niet onverrichte zaken naar huis terug moeten.

Ik wil graag die kant op omdat ik binnenkort de AGR weer ga fietsen en nog even wat wil klimmen.
Ik zal morgen eens polsen, maar heb daar met mooi weer nog nooit slechte wegen gehad. Heerlijk fietsen. Rijk van Nijmegen met de Ooij en Berg en Dal is ook erg leuk. Ik woon er precies tussenin dus wissel lekker af met beide.

@Flipmo die kwam ik ook ergens tegen inderdaad, ook wel erg interessant. thanks!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
@Webgnome & @crimby
Thnx. Duidelijk verhaal.
Ik ben opzich bekend in die regio maar merkte dat sinds er geen auto’s meer rijden de wegen minder goed worden “schoongereden”. Ik wacht de bevindingen even af en dan kijk ik of ik die kant op ga. Thnx!

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Webgnome
@stevens20 ja het is wel wat smeriger misschien wat dat betreft maar moet zeggen dat dat de laatste keer dat ik er was mee viel. Het valt in ieder geval al mee dat er minder auto verkeer is.

Strava | AP | IP | AW

• verstappen33
Webgnome schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Die laatste ken ik ook niet echter AGR is gewoon HEEL ERG DRUK. LM is, volgens mijn zwager, ook aardig druk en ja als je rustig wil rijden kun je die maar beter overslaan. Je kunt natuurlijk altijd zelf eens zoeken naar mooie routes. Er zal vast hier of daar een GPX van bekende toertochten te vinden zijn.
AGR is druk, maar heeft ook vooral met timing te maken, ben je goed getraind, start je zo vroeg mogelijk en fiets je de eerste paar uur een beetje door dan zit je voorin qua "drukte" (zeker op de 150km route) en heb je eigenlijk nergens echt last.
Hou je van laat starten en ben je niet de snelste en/of neem je graag uitgebreide pauzes, ja dan zit je in de meute en wil het op de smalle wegen/klimmetjes best druk zijn..

Limburg mooiste is een beetje hetzelfde verhaal, alleen zijn hier de routes (lussen) wat meer verschillend en fiets je elkaar veel minder snel in de weg.. Zeker op de langere routes is het heerlijk rustig en heb ik totaal geen last gehad van de drukte.

Dit jaar fiets ik alleen LM, helaas uitgeloot bij de AGR anders had ik ze beide wel gedaan.

• Webgnome
@verstappen33 inderdaad. Mee eens. Zelf heb ik als handbiker helemaal geen last gehad van de drukte aangezien ik een stukje langzamer ben dan gemiddeld. Neemt niet weg dat het nog steeds wel drukker is dan andere toertochten die ik in het verleden gedaan heb.

Strava | AP | IP | AW

• verstappen33
Webgnome schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:34:
@verstappen33 inderdaad. Mee eens. Zelf heb ik als handbiker helemaal geen last gehad van de drukte aangezien ik een stukje langzamer ben dan gemiddeld. Neemt niet weg dat het nog steeds wel drukker is dan andere toertochten die ik in het verleden gedaan heb.
Klopt, het is een zeer commerciele tocht waar duizenden mensen aan meedoen, de 11-stedentocht in Friesland is ook altijd zo lekker druk..

Als ik mee doe aan dit soort tochten dan heb ik toch geen verwachtingen op snelle tijden of PR's op klimmetjes, dan is het gewoon voor de fun en lekker fietsen..

Ik doe ook wel eens mee aan lokale tochtjes van fietsclubs, als daar 100 man op af komt is het veel. Ik heb wel eens tochten gefietst waar ik niemand anders tegen kwam die ook mee deed :+ ..

• Webgnome
even wat anders tussendoor. Gisteren had ik een bloktraining op het programma. Lekker lage cadans en hoge snelheid. Kom ik thuis, stond mijn garmin nog op indoor..

doei doei pr's O-)

Strava | AP | IP | AW

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 11:54
verstappen33 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:15:
[...]

Hou je van laat starten en ben je niet de snelste en/of neem je graag uitgebreide pauzes, ja dan zit je in de meute en wil het op de smalle wegen/klimmetjes best druk zijn..
Toen ik hem deed was ik inderdaad laat gestart en veel pauze gehad omdat ik geregeld op mijn broer heb gewacht; toen had ik vooral het gevoel áchter de meute te zitten. Overal gewoon lekker kunnen klimmen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• verstappen33
Webgnome schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:19:
even wat anders tussendoor. Gisteren had ik een bloktraining op het programma. Lekker lage cadans en hoge snelheid. Kom ik thuis, stond mijn garmin nog op indoor..

doei doei pr's O-)
Heb ik ook 1x gehad, je hebt in ieder geval de training gedaan.. :+

Ik heb gisteren ook weer een wat hogere intensiteit proberen te halen tijdens een buiten ritje..
De tankenberg hard opgefietst, maar dat ging niet echt van harte, ik kwam op zich goed boven, maar het herstel erna duurde echt wel langer dan verwacht..
Longen zijn nog niet optimaal blijkbaar.. Daarna rustig doorgefietst en genoten van het mooie weer.

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Reginas schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:32:
Om hier even op terug te komen: top weekendje gehad.

Op vrijdag, zaterdag en zondag ritjes kunnen maken. Weer was koud maar helder en droog. Geen spat regen gezien. Wel eigenlijk net een tikje teveel wind voor het aangename. Afdalingen waren (heel) koud en vooral ook echt soms leunen tegen de wind.

Klimmen zijn nooit echt lang (30 min max) en worden nooit enorm steil. Gemiddeld vaak tussen de 5 en 8 procent. Automobilisten haalden vrijwel altijd netjes in of hadden geduld met voorbijsteken. Enkel rondom Nurburgring was het even testosteron dat over het asfalt stroomde.

Dus qua regio eigenlijk wel een aanrader. Langs de Moezel kan je prima relaxed rijden en zodra je het dal uitwil is het klimmen. Voldoende mogelijkheden om lussen bijvoorbeeld ook weer in te korten etc.

Totalen: 3 ritten, 285km, 13,5 uur, 5300hm.

Strava:
Rit 1
Rit 2
Rit 3
(Geen idee hoe m'n privacyinstellingen zijn eigenlijk...).

😀😀😀

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-01 17:51
Ah, heb 2 vragen. Vast iemand die er wel antwoord op kan geven.
  1. Iemand ervaring met Lightweight wielen?
  2. Vastgelijmende tubes, zijn die makkelijk te verwijderen en te vervangen voor een vouw/draadband?

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-01 15:48
2. tubes monteer je op speciale tube wielen, die zijn ook alleen maar geschikt voor tube banden. Lek rijden tijdens een rit betekent dus eigenlijk altijd ook einde rit, tenzij je een volgauto hebt :+

Daarom zie je zo vaak high end tube carbon wielen (zoals de lightweights) voor relatief weinig tweedehands te koop staan.

Flickr - Strava

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:24
tiswat schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:13:
Ah, heb 2 vragen. Vast iemand die er wel antwoord op kan geven.
  1. Iemand ervaring met Lightweight wielen?
  2. Vastgelijmende tubes, zijn die makkelijk te verwijderen en te vervangen voor een vouw/draadband?
1. Ik jammer genoeg niet ;)
2. Nee, apart soort velg.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• tiswat
GWBoes schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:18:
2. tubes monteer je op speciale tube wielen, die zijn ook alleen maar geschikt voor tube banden. Lek rijden tijdens een rit betekent dus eigenlijk altijd ook einde rit, tenzij je een volgauto hebt :+

Daarom zie je zo vaak high end tube carbon wielen (zoals de lightweights) voor relatief weinig tweedehands te koop staan.
Helder! Daar ga ik mijn vingers niet aan branden. :Y)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:18:

Toch wel interessant eigenlijk (niet dat ik me er aan ga wagen), zou het niet mogelijk zijn om tubes te voorzien met tubeless sealant middels het ventiel (geen idee of deze een verwijderbare kern hebben)?

Icm pluggen zou je daarmee alsnog redelijk lek-proof op weg moeten kunnen toch? Enige wat je mist tov tubeless is de mogelijkheid om alsnog een biba te monteren in geval van nood, maar dat heb ik met tubeless ook al lang niet meer hoeven doen…

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:28
Ja je kan ze voorzien van sealant.
Geen idee of pluggen gaan werken.

Weet van fietsmaatje die met tubes reed en die had altijd flesje en reservetube (heel klein model) mee.
Maar het allemaal redelijk achterhaald.

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 20-03-2025 12:54 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:04

Reginas

Queen of Core Stability

@Stufferdt Mooie routes! Dag 1 is heel vertrouwd terrein voor mij, dag 2 houd ik in gedachte om zelf ook een keertje te rijden. Ik hoop half april weer aan de Moezel te zijn, hoewel ik zelf wat zuidelijker zit in de omgeving van Traben-Trarbach.

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:55
crimby schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:34:
@schilderstape hoe is dat bij de klimmen? Is dat filerijden of zelfs wandelen of is het dan inmiddels dusdanig uitgesmeerd dat je daar geen last van hebt?
.
Bij AGR in mijn herinnering niet hoeven lopen, op de afsluitende cauberg wel slalommen om afstappers heen (reken tijdens een dergelijke tocht sowieso niet op een PR)

Mijn eerste en enige keer LM was vorig jaar en die editie is redelijk verregend, dus niet representatief voor de drukte denk ik. Was alsnog wel rustiger dan agr als ik het me goed herinner

• Cloclo100
Cloclo100 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:58:

Giant Defy

Canyon Endurace:

Scott Addict RC

Plot twist, ik ga waarschijnlijk toch aan dat SL-kader kunnen geraken. Nu moet ik een keuze maken in SRAM groepset en eigenlijk ken ik niet veel van die ratios.
De opties zijn;
Kettingbladen 46-33, 48-35 of 50-37
Cassettes 10-28 tot 10-36.

Op mijn Domane had ik 46-33 / 10-36 , waar ik mijn ding voornamelijk vind in klimmers/gran fondo’s. Ik neem aan dat ik dit best gewoon kan overnemen, waar die grotere vertandingen vooraan vooral voor vlak werk is?

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-01 17:01

FFW

..om op een eerdere vraag van mij terug te komen, er zijn dus meer mensen die van een tijdritfiets een racefiets maken.

Afbeeldingslocatie: https://forum.slowtwitch.com/uploads/default/original/3X/f/e/fe361f1a1cf57c1c4c25d262c76e7d932558cb93.jpeg

nu is die Shiv misschien een slecht voorbeeld omdat hij een onpraktische areostem heeft, maar mijn eigen Timemachine heeft een normale stem met een racestuur en daarop zit ik door de langere bovenbuis wat lager en rijd ik 2km/u sneller dan op mijn gewone racefiets.

Mijn idee is om een oude p3x te kopen en daar een racestuur op te zetten, en dan een draadloze groep zoals de Red AXS.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48

Roozzz

Plus ultra

Cloclo100 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:13:
[...]

Plot twist, ik ga waarschijnlijk toch aan dat SL-kader kunnen geraken. Nu moet ik een keuze maken in SRAM groepset en eigenlijk ken ik niet veel van die ratios.
De opties zijn;

Op mijn Domane had ik 46-33 / 10-36 , waar ik mijn ding voornamelijk vind in klimmers/gran fondo’s. Ik neem aan dat ik dit best gewoon kan overnemen, waar die grotere vertandingen vooraan vooral voor vlak werk is?
Even in Ritzelrechner met elkaar vergelijken. Vind ik ideaal om de verschillen in beeld te krijgen.

If you can see, look. If you can look, observe

• Cloclo100
Roozzz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Even in Ritzelrechner met elkaar vergelijken. Vind ik ideaal om de verschillen in beeld te krijgen.
ah top! dankjewel!

• Prulleman
Cloclo100 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:13:
[...]

De opties zijn;

als je nu ervaring hebt met 46-33 / 10-36 moet je simpelweg bekijken: gebruik ik het lichtste verzet (33-36) bij de GF's?
Zo ja, zorg dan dat je in ieder geval diezelfde ratio hebt (en dat is gelijk de lichtste, dus dan weet je al wat je moet hebben). Kom je nu bv nooit op de 36 achter bij een lange klim, dan kan je een kleinere cassette pakken, het voordeel is dan kleinere stapjes.

Als je op het vlakke (of in afdalingen) te kort komt aan de andere kant (en je gebruikt de 36 achter niet), dan zou je grotere voorbladen kunnen overwegen icm met de 10-36, daarmee hou je wel nog steeds een brede range aan versnellingen, maar verschuif je deze naar een wat hogere top snelheid

Maar GF's zal je niet wekelijks rijden, dus dan kan je nog de afweging maken om een dubbele setup aan te schaffen, 2 sets voorbladen is wat lastiger, maar je kan een 10-28 cassette voor in NL en de 10-36 voor buitenland pakken.
Dit heeft vooral zin als je zelf cassettes en kettingen kan wisselen, anders wordt het een vervelende bezigheid (langs de LBS voor je op vakantie gaat). En als je nu bv geen last hebt van de stappen tussen 2 versnellingen met je huidige setup, dan zal het weinig toevoegen en kan je dus prima met dezelfde setup uit de voeten.

TLDR;
mis je wat in je huidige setup? zo ja kies een andere, zo nee, kies dezelfde

Strava

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Roozzz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:25:
[...]

En echte tweaker kijkt natuurlijk ook nog naar zijn historische data, in welke vertanding heeft hij in het verleden gereden en welke hartslag/vermogen hoort daarbij en maakt aan de hand daarvan zijn beslissing voor de nieuwe verhouding. O-)

Ik vind 33x36 wel erg licht voor een racefiets, waar ben je dat nodig?

Wat Prulleman zegt dus.

• BravoWhiskyAlfa
Gisteren een mini crossover episode; fietste Utrecht uit langs het Amsterdam Rijnkanaal waar toevallig op een locatie een Tweakers evenement was :).

Vertrek op zondag naar Spanje om met vrienden een week te gaan fietsen in de buurt van Moraira/Calpe, nog geen hele specifieke plannen of ritten op de planning, maar erg veel zin om in wat lekkerder weer te fietsen en de hoogtemeters wat op te zoeken. Wel nog even spannend om voor het eerst de eigen fiets mee te nemen in het vliegtuig...

• tiswat
FFW schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:20:
..om op een eerdere vraag van mij terug te komen, er zijn dus meer mensen die van een tijdritfiets een racefiets maken.

[Afbeelding]

nu is die Shiv misschien een slecht voorbeeld omdat hij een onpraktische areostem heeft, maar mijn eigen Timemachine heeft een normale stem met een racestuur en daarop zit ik door de langere bovenbuis wat lager en rijd ik 2km/u sneller dan op mijn gewone racefiets.

Mijn idee is om een oude p3x te kopen en daar een racestuur op te zetten, en dan een draadloze groep zoals de Red AXS.
Zijn niet de meest comfortabele posities toch?

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:15
BravoWhiskyAlfa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:09:
Wel nog even spannend om voor het eerst de eigen fiets mee te nemen in het vliegtuig...
Hierop inhakend; zijn er tegenwoordig reis-oplossingen waarbij je niet je integrated cockpit uit elkaar hoeft te halen?

• BravoWhiskyAlfa
wibblemoo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Hierop inhakend; zijn er tegenwoordig reis-oplossingen waarbij je niet je integrated cockpit uit elkaar hoeft te halen?
Ja! Ik heb de Evoc Pro 300L gehuurd, daarin hoeft het stuur niet los gemaakt en weggedraaid te worden. Moet hem nog inpakken, maar meeste sturen schijnen daar prima in te passen.

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 16-01 18:13
blitzkrieg schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:39:
[...]

En echte tweaker kijkt natuurlijk ook nog naar zijn historische data, in welke vertanding heeft hij in het verleden gereden en welke hartslag/vermogen hoort daarbij en maakt aan de hand daarvan zijn beslissing voor de nieuwe verhouding. O-)

Wat Prulleman zegt dus.
Weet iemand of je bij sram makkelijk kan zien? kan dit nu alleen per rit bekijken :)

Heb hier nu 48/35 met 10-33 maar merk dat ik vaak wissel tussen kransje 15 en 17, echter zit 16 alleen op hun "kleinste" cassette. Maar dan heb ik als grootste kransje maar 28 en dat ga ik als ik het onderstaande plaatje bekijk niet volhouden bij langere klimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6VI8ZUUQXd6ds-skniwGMg6oLI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tligfsNRPSnCvigUSIeZGXTd.png?f=user_large

48x10 ga ik verwacht ik niet veel gebruiken want zo vaak komt het niet voor dat ik 50+ per uur ga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E9MhjANbXuFKYnFm4W52clTJOE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nFl4EhGeIvq3cEJOW1rA4cvW.png?f=user_large

Dus misschien ooit is m'n voorblad vervangen voor een 46/33 want dan zit ik denk ik meer in m'n bereik van opvolgende kransjes. heb force d1 en daar kan je dacht ik makkelijker het voorblad vervangen zonder dat de powermeter mee vervangen moet worden.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Cloclo100
Goh ja ik heb dit weekend de 155km van Luik-Bastenaken-Luik gefietst en op sommige stukken heb ik wel 36T gebruikt. Als ik eind april de Ventoux nog eens op ga kan het ook zijn dat ik sommige stukken op het lichtste verzet ga rijden. Ik was eens in Garmin Connect aan het kijken, daar vind ik precies niets terug van de vertanding die ik gebruikt heb. Aan de andere kant van het spectrum kom ik eigenlijk ook niet echt iets te kort, ik zit echt zelden op 10T of 12T te fietsen.

edit: via een upload bij di2stats.com heb ik 10x in het lichtste verzet gereden aan gemiddeld 11,4% op gemiddeld 80 cadans. 5% van de rit heb ik dit verzet gebruikt oftewel 19 minuten. 13 minuten in het zwaarste verzet en daar was de gemiddelde graad -5% , wat wilt zeggen dat ik enkel bij afdalen in die range terecht kom.

Conclusie die ik dan zelf trek, is dat ik gewoon hetzelfde verzet prima kan aanhouden.

Ik heb er dan ook maar mijn vorige ventoux rit bij gepakt en daar heb ik 95 minuten aan 8,5% gemiddeld gereden aan 86 cadans, in het lichtste verzet.

[ Voor 7% gewijzigd door Cloclo100 op 21-03-2025 10:26 ]

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:15
BravoWhiskyAlfa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Ja! Ik heb de Evoc Pro 300L gehuurd, daarin hoeft het stuur niet los gemaakt en weggedraaid te worden. Moet hem nog inpakken, maar meeste sturen schijnen daar prima in te passen.
Hmm. Ik moet tenminste 2 keer reizen met een fiets. Als ik de boel uit elkaar (laat) halen en in elkaar laat zetten, is dat aan uren al de helft van zo'n koffer. Heb ik voor mijzelf een aanschaf nu rondgerekend? :9

• Prulleman
Cloclo100 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:20:
Goh ja ik heb dit weekend de 155km van Luik-Bastenaken-Luik gefietst en op sommige stukken heb ik wel 36T gebruikt. Als ik eind april de Ventoux nog eens op ga kan het ook zijn dat ik sommige stukken op het lichtste verzet ga rijden. Ik was eens in Garmin Connect aan het kijken, daar vind ik precies niets terug van de vertanding die ik gebruikt heb. Aan de andere kant van het spectrum kom ik eigenlijk ook niet echt iets te kort, ik zit echt zelden op 10T of 12T te fietsen.

edit: via een upload bij di2stats.com heb ik 10x in het lichtste verzet gereden aan gemiddeld 11,4% op gemiddeld 80 cadans. 5% van de rit heb ik dit verzet gebruikt oftewel 19 minuten. 13 minuten in het zwaarste verzet en daar was de gemiddelde graad -5% , wat wilt zeggen dat ik enkel bij afdalen in die range terecht kom.

Conclusie die ik dan zelf trek, is dat ik gewoon hetzelfde verzet prima kan aanhouden.
precies dat dus!
die analyse tool is wel heel handig! die kende ik nog niet

Strava

• DDX
Tja als ik soms blij ben met 34x30 op mijn trek emonda kan ik mij voorstellen dat andere mensen echt wel wat lichtere vertanding willen.
En persoonlijk heb ik niets met een 36 voorblad, dan zit echt heel vaak te switchen tussen 36 en 52.
Doe mij maar 50/34 of 53/39, kan ik veel langer op 1 blad blijven.

[ Voor 38% gewijzigd door DDX op 21-03-2025 10:31 ]

• BravoWhiskyAlfa
wibblemoo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Hmm. Ik moet tenminste 2 keer reizen met een fiets. Als ik de boel uit elkaar (laat) halen en in elkaar laat zetten, is dat aan uren al de helft van zo'n koffer. Heb ik voor mijzelf een aanschaf nu rondgerekend? :9
Haha, ik heb hem nu gehuurd omdat ik geen ruimte heb om hem permanent op bergen. Wellicht is eerst een keer huren een goede optie om te kijken of alles past en hij goed bevalt.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

DDX schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:29:
Tja als ik soms blij ben met 34x30 op mijn trek emonda kan ik mij voorstellen dat andere mensen echt wel wat lichtere vertanding willen.
En persoonlijk heb ik niets met een 36 voorblad, dan zit echt heel vaak te switchen tussen 36 en 52.
Doe mij maar 50/34 of 53/39, kan ik veel langer op 1 blad blijven.
Vroeger redden ze het ook met een 39x28, waarom zou dat nu niet meer kunnen? :P

Ik had van het zomer ook 34x34 als kleinste verzet, vond ik licht zat. Maar dat waren ook kortere ritten, max 1400HM, geen GF. In de bergen ook geen last van de grote stappen tussen de versnellingen. Hier in Nederland is er direct weer een 11-23 op gekomen.
Op mijn nieuwe fiets zit 12 speed 11-34. Merk daar direct dat de stappen weer (te) groot zijn.

• Prulleman
In NL rij ik blijkbaar het meeste in de 52-14/15/16, dus mooi in de range van de cassette waar je met 1 tandje verschil kan schakelen.

volgende week in spanje gaan we zien of 36-30 klein genoeg is, maar de klimmen daar zijn niet heel lang steil, volgens mijn berekeningen moet het wel lukken. Mijn gemiddelde cadans is ook niet zo hoog, dat scheelt ook

[ Voor 45% gewijzigd door Prulleman op 21-03-2025 11:59 ]

Strava

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ach, ik heb jarenlang gemountainbiked met een singlespeed 34x18 op 29", lekker harken. :P
Je kan een stuk zwaarder trappen dan je denkt.

• DDX
blitzkrieg schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Vroeger reden ze ook met 23mm bandjes op 10bar, waarom zou dat nu niet meer kunnen? 8)

• Webgnome
Dat kan nog steeds. Al rijd je op houten bandjes. Niemand die je tegen gaat houden hoor.

Strava | AP | IP | AW

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

blitzkrieg schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:35:
[...]

En op een stalen ros met buis commandeurs :+

@BravoWhiskyAlfa Een verslagje van hoe je de fiets er in hebt gekregen ben ik wel benieuwd naar :)

En als je na afloopt nou denkt ‘goh ik vind het wel leuk om wat foto’s en een verslagje te delen’ voel je dan vooral vrij om dat te doen :9

* sapphire vind dat soort fietstrip verslagjes met foto’s van medetweakers altijd erg leuk. Misschien dat ik dan zelf ook ooit wat minder mutserig word en zoiets durf :p

Gabriël AM5

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-01 17:11

McMiGHtY

- burp -

FFW schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:20:

[Afbeelding]

https://www.argon18.com/e...-foxs-record-setting-ride

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05
Ik denk dat we de komende jaren steeds meer 1by gaan zien. Dat kan prima met de huidige 13s cassettes. Vergelijk:

10-33T:10,11,12,13,14,15,17,19,21,24,28,33
10-36T:10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,36
10-46T:10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,38,46

De 10-46 is identiek aan de 10-36, op de grotere kransjes aan het einde na. Tov de 10-33 mis je alleen de 14. Ik rijd nu iets van 1000km op de 10-46 cassette op de weg en zie mezelf nooit meer terug gaan naar 2by eigenlijk.

XMCS Netherlands

• BravoWhiskyAlfa
sapphire schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:54:
[...]

En op een stalen ros met buis commandeurs :+

@BravoWhiskyAlfa Een verslagje van hoe je de fiets er in hebt gekregen ben ik wel benieuwd naar :)

En als je na afloopt nou denkt ‘goh ik vind het wel leuk om wat foto’s en een verslagje te delen’ voel je dan vooral vrij om dat te doen :9

* sapphire vind dat soort fietstrip verslagjes met foto’s van medetweakers altijd erg leuk. Misschien dat ik dan zelf ook ooit wat minder mutserig word en zoiets durf :p
Doe ik zeker, dus stay tuned ;).

• crimby
stevens20 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:29:
@Webgnome & @crimby
Thnx. Duidelijk verhaal.
Ik ben opzich bekend in die regio maar merkte dat sinds er geen auto’s meer rijden de wegen minder goed worden “schoongereden”. Ik wacht de bevindingen even af en dan kijk ik of ik die kant op ga. Thnx!
De wegen zijn fantastisch hoor. Heerlijk genoten van de veluwe. Was vandaag ook echt heel erg rustig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx2p-Ot4rA34cTDq0-sbSNw7pvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUylDUoZZyYCbt9vpUb8avEZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zpy0iyzyGPZYTqDxQ6H2_9lncQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVvPglO4UykZbcaDmfnEeLut.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0szgxTekjv4cSE3Fbep8CTqnbww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQs2Tah7GbAs4nXakWufRGSZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_43Su4TQcUcc5h08UOyHZ1p-UU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EM0LOTvONEn61G30T2Wyn3Ky.jpg?f=fotoalbum_tile

• Webgnome
Zijn er mensen die zich hebben aangemeld voor de PrimaVera ride van nl tours?

Strava | AP | IP | AW

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-01 17:11

McMiGHtY

- burp -

NL Tours zou ik ver van weg blijven..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• crimby
McMiGHtY schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:07:
NL Tours zou ik ver van weg blijven..
Dat zegt men, maar heb toch ook wat ritjes gemaakt met ze en prima georganiseerd altijd. In september ook de pieter ride met ze. Hoop niet dat ik het nu gejynxed heb.
Pagina: 1 ... 624 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).