Oh wat gaaf. Die staat ook op mijn bucket list. Zeker niet dit jaar, maar ik hoop in 2025 wel wat 200km ritten te rijden, en dan heel, heel, heel misschien deze in 2026 te doen, al denk ik eerder aan 2027 en dan volgend jaar eerst een rondje IJsselmeer (of misschien de Vätternrundan), om eens te kijken hoe ik rondjes van 200+ verteer, dat heb ik nog nooit gedaan (dus ik denk dat ik het wel kanPimorez schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:13:
[...]
Maar op 15 juni de Styrkeprøven. Deze stond al een tijd op mijn radar maar een oud collega besloot om dit jaar met een groepje mee te doen, of ik ook wilde aanhaken
Ik ben benieuwd hoe mijn benen dat gaan verteren. Er moet nog wel flink getraind worden want in de afgelopen jaren heb ik wel een paar 200km+ en één rit van 320km (bijna allen solo) gedaan, maar 520km is toch andere koek
Komt goed! Doordat ik geen bord voor mijn kop heb, gaat dat helemaal lukken.Pimorez schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:13:
[...]
Ik denk dat een spiegel voor jouw beeldscherm je niet zou misstaan
[ Voor 35% gewijzigd door Ramon 73 op 09-03-2025 21:09 ]
Lan wel even een andere discussie opgooien om iedereen wat af te leiden?
Smeermiddelen voor je ketting
Ik heb vroegâh verschillende juice lubes geprobeerd met wisselende ervaring.
Boeshield T9 was enorme meuk wat om de havenklap aangebracht moest worden en waardoor de aandrijflijn steeds luidruchtig werd.
Sindsdien diverse PFTE spulletjes gebruikt, werkt als een trein alleen je ketting word er nogal vies van en geeft nogal wat bende
Squirt lube maar eens proberen?
Boeshield T9 was enorme meuk wat om de havenklap aangebracht moest worden en waardoor de aandrijflijn steeds luidruchtig werd.
Sindsdien diverse PFTE spulletjes gebruikt, werkt als een trein alleen je ketting word er nogal vies van en geeft nogal wat bende
Effetto Mariposa Flowerpower Waxsapphire schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:31:
https://zerofrictioncycli...Flower-Power-Wax-v1.2.pdf
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Hoezo, is toch leuk om te discussiëren als het de ander ook maar enige vorm van zelfreflectie ontbreekt en dat na tal van discussies nog steeds niet in de gaten heeft?sapphire schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:31:
Squirt lube werkt top, kan er weinig anders over zeggen.
Het nadeel is wel dat er soms wat zwarte korrels van je ketting vallen en in de regen gaat het echt maar 150km mee ofzo..
Ik heb afgelopen jaar juist de overstap gemaakt van squirtlube, naar de slick wax van dynamic.
Deze vind ik persoonlijk toch wel wat beter, merk dat die minder zwarte resten achterlaat en ook lekker lang stil blijft.
Daarnaast lijkt mijn 4iii vermogensmeter kapot te zijn, geeft geen waardes meer door. Heb de batterij vervangen en toen viel op dat de contacten geoxideerd waren. Dus wat opgeschoond, maar helaas niet de oplossing.
Fiets zit nog in de lease, dus volgende week maar eens bij de fietsenmaker langs 🙄
Deze vind ik persoonlijk toch wel wat beter, merk dat die minder zwarte resten achterlaat en ook lekker lang stil blijft.
Daarnaast lijkt mijn 4iii vermogensmeter kapot te zijn, geeft geen waardes meer door. Heb de batterij vervangen en toen viel op dat de contacten geoxideerd waren. Dus wat opgeschoond, maar helaas niet de oplossing.
Fiets zit nog in de lease, dus volgende week maar eens bij de fietsenmaker langs 🙄
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Ja exact, kan verraderlijk zijn daar. Maar met deze wind is het prima fietsen hoor. En anders een andere route want in een ligstuur kan veel zijwind wel link zijnNiconing schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:32:
[...]
Wanneer je met deze wind de dijk afwaait ben je echt een vlieg gewicht. Overigens wel een vervelend bochtje daar. Eerst lekker voor de wind op de dijk en dan een stukje wind tegen tot huis.
Interessant om te lezen, maar no way dat ik 4 kettingen en 2 cassettes per 10.000 km zou opmaken 🥲 met mijn Boeshield T9.mhr-zip schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:36:
[...]
Effetto Mariposa Flowerpower Wax
https://zerofrictioncycli...Flower-Power-Wax-v1.2.pdf
Spaanse toestanden!Giel schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Topidee ja. Verder is die garmin routeplanner inderdaad maar een heel beperkt, gebruiksonvriendelijk programma.
Verder gister en vrijdag heerlijk gefietst! Lekker verder gegaan met mijn trainingen. Vrijdag 90, gisteren 60. Dit weer moeten we altijd hebben.
[Afbeelding]
![]()
Vandaag heerlijk aan de tanlines gewerkt.
Ik gebruik het allebei op verschillende fietsen, ik merk geen verschil.fdees schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:49:
Ik heb afgelopen jaar juist de overstap gemaakt van squirtlube, naar de slick wax van dynamic.
Ik was gisteren een van die gekkies die om 9 uur begon in kort-kortblitzkrieg schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:50:
Hoeveel zijn jullie in kort-kort tegengekomen dan? Ik vanochtend al op tijd de eerste, toen was het 6°c. Moet er niet aan denken.
Waar is de bingokaart eigenlijk? Eerste ritje op de nieuwe fiets geprobeerd.Fietst fijn, lijk er ook al redelijk goed op te zitten, weinig pijntjes na 110km. Alleen het zadel denk ik geen vrienden mee te worden.
Afgelopen weekend ook al menig kort- kort rijder tegen gekomen. Zelf gehouden bij korte broek maar wel een fleece hemdje, ik vond het in de schaduw en open veld toch nog te fris voor korte mouwen.
Wat smering betreft, ik heb in 2017 een flesje Hopmans Bike Lube gekocht, 'voor de MTB en Cyclocrosser' maar die gebruik ik op alle fietsen. Geen idee wat het is verder, dus daar hebben jullie niks aan
Wat smering betreft, ik heb in 2017 een flesje Hopmans Bike Lube gekocht, 'voor de MTB en Cyclocrosser' maar die gebruik ik op alle fietsen. Geen idee wat het is verder, dus daar hebben jullie niks aan
ligt er allemaal aan hoe laat je fietst toch?
Gisteren een rondje gedaan tussen 3 en 5, volgens de thermometer van mijn garmin tussen de 19 en 22 graden. Dikke prima met kort/kort.
Vrijdag rond 1 uur een kort rondje gedaan, temp 20/21 graden.
Heerlijk
(maar woensdag eerder vertrokken... begonnen bij 10 graden en geëindigd met 16, been en armstukken en een windvestje, die laatste halverwege uitgedaan)
Gisteren een rondje gedaan tussen 3 en 5, volgens de thermometer van mijn garmin tussen de 19 en 22 graden. Dikke prima met kort/kort.
Vrijdag rond 1 uur een kort rondje gedaan, temp 20/21 graden.
Heerlijk
(maar woensdag eerder vertrokken... begonnen bij 10 graden en geëindigd met 16, been en armstukken en een windvestje, die laatste halverwege uitgedaan)
[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 10-03-2025 09:11 ]
Hier 9.30 weg met arm- en beenstukken en een coll. Baalde dat ik geen handschoenen aanhad. UIteindelijk rond 11.00 de beenstukken uitgedaan en om 11.30 ook de armstukken en dus kort/kort gereden. Een krappe 5 uur gefietst maar het nooit echt warm gehad. Het was prima, maar het zweet stond zeker niet op m'n lijf.
Onderweg alles voorbij zien komen. Dikke winterjacks, kort/kort om 10u midden in het bos, dikke winterjassen en een muts. Blijf me erover verwonderen.
Onderweg alles voorbij zien komen. Dikke winterjacks, kort/kort om 10u midden in het bos, dikke winterjassen en een muts. Blijf me erover verwonderen.
😀😀😀
koersappweb is offline, en laat een gapend gat over als het om kledingadvies op actuele weersomstandigheden gaat..Stufferdt schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:16:
Hier 9.30 weg met arm- en beenstukken en een coll. Baalde dat ik geen handschoenen aanhad. UIteindelijk rond 11.00 de beenstukken uitgedaan en om 11.30 ook de armstukken en dus kort/kort gereden. Een krappe 5 uur gefietst maar het nooit echt warm gehad. Het was prima, maar het zweet stond zeker niet op m'n lijf.
Heb wat advies nodig voor een nieuwe fiets, na wat bikefittings gedaan te hebben komt de Canyon Endurace fiets als goede fit naar boven. Echter, er is dan ook nog wel wat te kiezen en daar heb ik nog twijfels over, met name over het stukje value for money. Ik fiets gemiddeld zo'n 3k per jaar, elk jaar staat er een fietstripje richting de bergen gepland. Buiten dat fiets ik vooral in Nederland in de weilanden en de Utrechtse heuvelrug. Er zijn nog 3 fietsen over waar ik uit wil kiezen. Ergonometrie is allemaal gelijk.
1. Endurace CF SLX 8 Di2 (https://www.canyon.com/nl...1_pv_rahmenfarbe=R077_P07)
- prijs (€5.300)
- levertijd (mijn gewenste kleur is pas in mei beschikbaar, is nog wel te overzien want wel binnen voor zomer)
+ Licht, 7.9k
+ Verliefd op Light Moss kleur
+ Powermeter
+ Ultegra Di2
+ Beste wielen
2. Endurace CF8 Di2 (https://www.canyon.com/nl...09_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK)
- Zwaar (8.4 kilo)
- duurder dan CF7
- mindere wielen (laag en aluminium)
- geen powermeter
+ Ultegra Di2
+ Prijs (€3850)
3. Endurace CF7 Di2 (https://www.canyon.com/nl...7_pv_rahmenfarbe=R076_P06)
- Gemiddeld gewicht (8.1 kilo)
- 105 Di2 (is dat echt een nadeel?)
- Geen powermeter
+ Prijs, goedkoopste van allen (€3550)
+ Prima wielen, medium hoog carbon
Samenvatting:
Ik zie niet direct een reden om voor Optie 2 te kiezen, los van de afmontage van Ultegra is dit volgens mij een slechtere keuze dan optie 1 of 3. Blijven Optie 1 en 3 over. Optie 1 is uiteraard net wat beter in alles, betere afmontage, betere wielen en een beter, lichter en mogelijk ook wat stijver frame. Daarnaast vind ik de kleur Light Moss echt heel mooi. Echter, is dat alles €1.800 waard? Bij optie 3 zou ik nog wel wat extra willen investeren in een powermeter, want dat vind ik toch fijn om als inzicht te hebben aangezien ik in de winter ook binnenfiets. Dus netto komt het prijsverschil uit op €1.500, en dat is best een klap geld. Gaat de upgrade naar de SLX me dermate veel extra opleveren?
Ben benieuwd naar jullie eerste ideeën hierover, welke zouden jullie kiezen?
1. Endurace CF SLX 8 Di2 (https://www.canyon.com/nl...1_pv_rahmenfarbe=R077_P07)
- prijs (€5.300)
- levertijd (mijn gewenste kleur is pas in mei beschikbaar, is nog wel te overzien want wel binnen voor zomer)
+ Licht, 7.9k
+ Powermeter
+ Ultegra Di2
+ Beste wielen
- Zwaar (8.4 kilo)
- duurder dan CF7
- geen powermeter
+ Ultegra Di2
+ Prijs (€3850)
- Geen powermeter
Samenvatting:
Ik zie niet direct een reden om voor Optie 2 te kiezen, los van de afmontage van Ultegra is dit volgens mij een slechtere keuze dan optie 1 of 3. Blijven Optie 1 en 3 over. Optie 1 is uiteraard net wat beter in alles, betere afmontage, betere wielen en een beter, lichter en mogelijk ook wat stijver frame. Daarnaast vind ik de kleur Light Moss echt heel mooi. Echter, is dat alles €1.800 waard? Bij optie 3 zou ik nog wel wat extra willen investeren in een powermeter, want dat vind ik toch fijn om als inzicht te hebben aangezien ik in de winter ook binnenfiets. Dus netto komt het prijsverschil uit op €1.500, en dat is best een klap geld. Gaat de upgrade naar de SLX me dermate veel extra opleveren?
Zo nu even tijd om wat uitgebreider een reactie te typen.Galois schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:48:
Hahaha... leuke discussie over de helm
Iedereen reageert heel primair: op een racefiets hoort een helm. En terecht hoor. Vooropgesteld: ik fiets nooit zonder helm!
Maar het klopt wel dat we het prima vinden als een 'oud persoon' op een e-bike 25 km/h fietst zonder helm, terwijl dezelfde persoon op een racefiets (zeg) 23 km/h fietst zonder helm, voor gek wordt verklaard. Want je komt ze wel eens tegen: 70-plussers die vroeger altijd zonder helm fietsten (want dat was normaal), nu ook zonder helm fietsen. Maar goed, niet harder gaan dan dat ze doen op hun e-bike.
Overigens pleit ik voor het dagen van een helm op een e-bike (en niet het dragen van geen helm op een racefiets).
Het is eigenlijk niets anders dan een gevoel over 'wat hoort' en wat je gewend bent. Zo ben ik 20 jaar geleden vanuit NL op een vakantiefietst met bagage (tent) naar de Mt. Ventoux gefietst. Zonder helm inderdaad en we fietsten gemiddeld 20 km/h. De Fransen vonden dat echt belachelijk en er is ook heel vaal 'HELM!' tegen ons geroepen. Wij vonden dat erg stom en vervelend: in NL dragen we nooit een helm op een stadsfiets.
Maar goed... ik draag altijd een helm, heb er geen last van, vind 'm prima zitten. Net zoals ik altijd een gordel draag in de auto. Beide gelukkig nog nooit nodig gehad
Ook kan ik mij herinneren dat mijn opa vroeger zijn gordel in de wijk altijd afdeed en iets mopperde van: "Onding, zit niet lekker!". Tegenwoordig hoor ik nooit iemand over een gordel die niet lekker zit. Misschien zitten ze tegenwoordig ook lekkerder. Of is het tegenwoordig gewoon normaler geworden en vind iedereen het stom als je er geen draagt.
Ik heb vorig jaar ergens namelijk dit eens voor mezelf zitten uitzoeken omdat ik de hele 4,5km die ik naar werk fiets over het algemeen ook relatief hard fiets. Hard genoeg dat ik zoiets had van waarom draag ik geen helm op die fiets als de snelheid dusdanig hoog ligt.
Dingen die ik vond na veel zoekwerk:
Belangrijkste veiligheidsmaatregel voor fietsers is een goede fietsinfrastructuur, dit heeft meer winst dan een helm dragen voor de veiligheid. Mijn route is 90% afgesloten fietspad.
Uit onderzoek bleek dat mensen die een helm dragen meer risico in het verkeer nemen, 'ik ben beschermd dus kan meer risico nemen'. Al dan niet onbewust, dit effect zie je vaak ook bij winterbanden
Medeweggebruikers nemen meer risico bij mensen die een helm dragen. Helm dragers word minder afstand gehouden bij inhalen, sneller/vaker 'afgesneden' .
In bredere zin waarom een helmplicht minder breed gedragen word is dat het aantal ongevallen vs mensen die minder vaak de fiets pakken. Ja er zijn minder zware/dodelijke ongevallen met fietsers maar als meer mensen niet of minder fietsen zijn de algemene gezondheidsgevolgen als nog negatiever.
Daarnaast wat ik al eerder zei waarom je als wielrenner nog een stukje extra kwetsbaar bent is dat je ingeklikt zit. Je zwaartepunt ligt zeker ivm een e-bike hoger waardoor je sneller over de kop slaat bij een blokkade van het voorwiel.
Wat bij met name e-bikes weer speelt is dat naar mate je ouder word je reactiesnelheid afneemt en veel ouderen ironisch genoeg een fiets kopen die sneller gaat dan de meeste ooit zelf konden trappen
Lastige combi die helaas vaak fout gaat en dan is een helm wel erg fijn.
Ik vind het persoonlijk nog steeds een lastige, ik snap beide kampen (wel of geen helmplicht) wel.
Nogmaals op de racer (of MTB) is het voor mij geen discussie en hoort een helm gewoon.
Voor de discussie ontstaat over bronnen, ja die heb ik niet opgeslagen helaas. Moet ze nog steeds een keer opzoeken.
@blitzkrieg Ik reed gisteren kort-kort maarja in de middag was het 17 graden
@mhr-zip Thanx! ziet er goed uit, alleen de verkrijgbaarheid is niet zo zie ik dus even kijken of het me lukt voor zaterdag
Edit: Bij Bike24.de op voorraad dus een 100ml flesje besteld om te proberen. Moest daar toch nog eens een Lazer Aeroshell bestellen
@fdees Mooi alternatief, bedankt ga ik eens naar kijken
@Blik1984 Een mooie fiets werkt bij mij iig erg motiverend dus dat is ook wat waard.
Wat betreft de afmontage wat ik begreep is 105 Di2 'echt een goede groepset.
Verschillen met Ultegra zijn dat deze iets smoother schijnt te remmen maar schijnt niet zo spannend te zijn. Verder heeft 105 geen extra knop bovenop de shifter en geen mogelijkheid tot knop ergens anders op je stuur.
Persoonlijk vond ik dat geen dealbreakers en alleen dat 105 alleen 11-34 cassette's slikt vond ik wel een dingetje.
Ultegra kan 11-34 en 11-30 aan, helaas ook niet veel keuze
[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 10-03-2025 11:35 ]
1. Van welke wordt je het gelukkigst van?Blik1984 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:12:
[...]
2. Kan / wil je dat betalen? Indien ja, easy: bestellen die hap. Indien nee, lijstje opties beperken of nog even doorsparen.
Ratio is maar een deel van de keuze. Een fijne fiets waar je blij van wordt om op te fietsen is wat mij betreft belangrijker. Scheelt op de lange termijn ook, anders blijft altijd dat gevoel van 'what-if' knagen en zal je sneller opzoek gaan naar een andere fiets
If you can see, look. If you can look, observe
Hier afgelopen weekend ook in kort-kort op de fiets. Niets te klagen op zaterdagmiddag tussen twee en vier.
Ook eens een klein stukje op de tt van mijn betere helft geprobeerd. Dat rijdt wel even echt anders zeg met veel meer gewicht boven het voorwiel. Maar het gaat wel héél hard rechtdoor...
Ook eens een klein stukje op de tt van mijn betere helft geprobeerd. Dat rijdt wel even echt anders zeg met veel meer gewicht boven het voorwiel. Maar het gaat wel héél hard rechtdoor...
If you can see, look. If you can look, observe
Persoonlijk zou ik gaan voor optie 3. Powermeter is los voor pak-em-beet 300 euro te koop. Gewicht is een beetje flauwekul om je druk om te maken in deze. Ultegra vs. 105 lijkt me ook geen issue, zeker als de (totale) 105 fiets lichter is.Blik1984 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:12:
Heb wat advies nodig voor een nieuwe fiets, na wat bikefittings gedaan te hebben komt de Canyon Endurace fiets als goede fit naar boven. Echter, er is dan ook nog wel wat te kiezen en daar heb ik nog twijfels over, met name over het stukje value for money. Ik fiets gemiddeld zo'n 3k per jaar, elk jaar staat er een fietstripje richting de bergen gepland. Buiten dat fiets ik vooral in Nederland in de weilanden en de Utrechtse heuvelrug. Er zijn nog 3 fietsen over waar ik uit wil kiezen. Ergonometrie is allemaal gelijk.
- prijs (€5.300)
+ Licht, 7.9k
+ Powermeter
+ Ultegra Di2
+ Beste wielen
- Zwaar (8.4 kilo)
- duurder dan CF7
- geen powermeter
+ Ultegra Di2
+ Prijs (€3850)
- Geen powermeter
Enige wat je daarin moet onthouden is dat de 105 geen shifter-knopjes heeft om je Garmin mee te bedienen en de Ultegra wel. Dat zou een argument kunnen zijn, zeker als je dat gewend bent.
Dan blijft de kleur over, is dat je pak-em-beet 1500 euro waard. Zou het voor mij niet zijn, maar YMMV.
Mijn huidige fiets is uit 2011. Dus in alle gevallen is de nieuwe fiets een ontzettende upgrade van wat ik nu heb. Ik ben nu vooral op zoek naar of er écht kwalitatieve argumenten zijn om voor de SLX te gaan, en ik vraag me dus af of een mooier kleurtje betere wielen en afmontage en powermeter de delta van €1750 kunnen verklaren. Ik kan het beide betalen, dat is het probleem nietRoozzz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:19:
[...]
1. Van welke wordt je het gelukkigst van?
2. Kan / wil je dat betalen? Indien ja, easy: bestellen die hap. Indien nee, lijstje opties beperken of nog even doorsparen.
Ratio is maar een deel van de keuze. Een fijne fiets waar je blij van wordt om op te fietsen is wat mij betreft belangrijker. Scheelt op de lange termijn ook, anders blijft altijd dat gevoel van 'what-if' knagen en zal je sneller opzoek gaan naar een andere fiets
[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 10-03-2025 12:02 ]
@Blik1984 als de wielen van nr 1 nou echt veel beter waren geweest, dan had die nog wel een grotere kans gemaakt. maar ze zijn beide 35mm hoog en carbon.. ik kan niet zo snel vinden waar het verschil in zit, maar als er verschil in zit denk ik niet dat je het gaat merken. Blijft dus de PM over, prima zelf toe te voegen, als je nog nieuwe pedalen, kan je nog een pedaal PM overwegen.
En verder is het gewoon hoeveel geld je eraan uit wilt geven...
(die paar 100 gram ga je ook niet merken, niet in de bergen, en zeker niet in NL)
En verder is het gewoon hoeveel geld je eraan uit wilt geven...
(die paar 100 gram ga je ook niet merken, niet in de bergen, en zeker niet in NL)
Ik vind het prijsverschil ook erg groot hoor, @Blik1984.
Het verschil Ultegra en 105 zit voor een deel ook in het koppie. Het lijkt erop dat we met z'n allen er zo tegenaan kijken dat als iemand op 105 fietst, het een mindere fietser is dan iemand die op Ultegra fietst. Het technisch verschil tussen Ultegra en 105 lijkt dus kleiner te zijn dan het verschil in hoe cool je bent.
Ik hoor inderdaad altijd iedereen zeggen: "Ultegra, jaaaaa... goed hoor."
Zelf heb ik (vrees ik...) ook om die reden Ultegra. Ben daar denk ik toch wel gevoelig voor (klopt, stom!).
Het verschil tussen SLX en geen SLX is denk ik minder van belang. In zowel het koppie als het technisch verschil. Ik heb wel eens gelezen dat het verschil in dit soort frames inderdaad van belang is bij een sprint waar je met 1000 W trapt. Aangezien de meeste van ons niet met zulke vermogens zal trappen en ook niet gemiddeld met 40+ kmh thuiskomen, zou ik er geen problemen mee hebben om daarop te besparen.
Maar goed... als je het geld gewoon hebt, waarom moeilijk doen? Je gaat er waarschijnlijk weer 10 jaar op fietsen. Ook dat kan een reden zijn om wel voor de dure te gaan
Succes en houd ons op de hoogte wat je gedaan hebt!
Het verschil Ultegra en 105 zit voor een deel ook in het koppie. Het lijkt erop dat we met z'n allen er zo tegenaan kijken dat als iemand op 105 fietst, het een mindere fietser is dan iemand die op Ultegra fietst. Het technisch verschil tussen Ultegra en 105 lijkt dus kleiner te zijn dan het verschil in hoe cool je bent.
Zelf heb ik (vrees ik...) ook om die reden Ultegra. Ben daar denk ik toch wel gevoelig voor (klopt, stom!).
Het verschil tussen SLX en geen SLX is denk ik minder van belang. In zowel het koppie als het technisch verschil. Ik heb wel eens gelezen dat het verschil in dit soort frames inderdaad van belang is bij een sprint waar je met 1000 W trapt. Aangezien de meeste van ons niet met zulke vermogens zal trappen en ook niet gemiddeld met 40+ kmh thuiskomen, zou ik er geen problemen mee hebben om daarop te besparen.
Maar goed... als je het geld gewoon hebt, waarom moeilijk doen? Je gaat er waarschijnlijk weer 10 jaar op fietsen. Ook dat kan een reden zijn om wel voor de dure te gaan
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
precies dit.. de meeste hier zijn er gevoelig voor.. ik ook (systemsix highmod met ultegra ..) maar dat is dus een aankoop met passie, niet rationeel🙃Galois schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:14:
Ik vind het prijsverschil ook erg groot hoor, @Blik1984.
@Blik1984
Interne bergruimte in het frame is ook nog een verschil. SLX heeft het wel, de CF7 niet.
Interne bergruimte in het frame is ook nog een verschil. SLX heeft het wel, de CF7 niet.
Degene die zichzelf wijsmaakt dat een nieuwe racefiets iets met rationeel te maken heeft, moet zich sowieso laten nakijken.
Voor dat geld kun je trouwens ook een Gilbertson kopen, de meest rationele keuze
Voor wat betreft de helmdiscussie @sapphire : het klopt dat in sommige gevallen berijders meer risico nemen door hulpmiddelen (eerste generatie ABS op auto's is ook een sprekend voorbeeld, natuurkunde blijft natuurkunde). Maar dat argument houdt er geen steek bij wielrenners imho. Vallen met een bescherming van lycra wil je sowieso vermijden, die helm is allen maar common sense om hersenletstel te voorkomen. Dat sommigen menen argumenten te hebben om geen helm te dragen (op de racer) is tja, bijzonder.
Ikzelf heb een tijdje wo/we van Breukelen naar Utrecht gedaan, dwars door de stad. Daar ben ik ook een helm gaan dragen ondanks een gem snelheid van net boven de 20km/h oid. De A'damse straatweg is een van de meest onveilige straten in NL, ik heb geen statistieken of onderzoek nodig om te weten dat het risico om aangereden te worden op zo'n ritje veel groter is.
Voor dat geld kun je trouwens ook een Gilbertson kopen, de meest rationele keuze
Voor wat betreft de helmdiscussie @sapphire : het klopt dat in sommige gevallen berijders meer risico nemen door hulpmiddelen (eerste generatie ABS op auto's is ook een sprekend voorbeeld, natuurkunde blijft natuurkunde). Maar dat argument houdt er geen steek bij wielrenners imho. Vallen met een bescherming van lycra wil je sowieso vermijden, die helm is allen maar common sense om hersenletstel te voorkomen. Dat sommigen menen argumenten te hebben om geen helm te dragen (op de racer) is tja, bijzonder.
Ikzelf heb een tijdje wo/we van Breukelen naar Utrecht gedaan, dwars door de stad. Daar ben ik ook een helm gaan dragen ondanks een gem snelheid van net boven de 20km/h oid. De A'damse straatweg is een van de meest onveilige straten in NL, ik heb geen statistieken of onderzoek nodig om te weten dat het risico om aangereden te worden op zo'n ritje veel groter is.
Ja, en de 2 boutjes bovenop het frame om een toptube bag op te bevestigen verdienen wmb niet de hoofdprijs qua esthetiek bij de CF7guapper schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:52:
@Blik1984
Alles wat je zegt klopt en voor de meeste fietsers is goede infrastructuur veel belangrijker dan een helm qua hoe veilig fietsen in het algemeen is. Maar wat eigenlijk de kern van alles moet zijn, is of je met een helm wel of geen kleiner risico hebt op hoofdletsel. Dat dit risico kleiner wordt lijkt me moeilijk te ontkennen.sapphire schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:13:
Ik vind het persoonlijk nog steeds een lastige, ik snap beide kampen (wel of geen helmplicht) wel.
Nogmaals op de racer (of MTB) is het voor mij geen discussie en hoort een helm gewoon.
Voor de discussie ontstaat over bronnen, ja die heb ik niet opgeslagen helaas. Moet ze nog steeds een keer opzoeken.
Dat gezegd hebben, helmplicht lijkt mij geen goed idee. Iedere fietser die blijft fietsen ipv de auto pakken is winst. Zelf draag ik eerlijk gezegd ook alleen een helm als ik op de racer zit. Die enkele keer dat ik op een normale fiets zit draag ik ook geen helm.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Zeker!Phydomir schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:06:
[...]
Alles wat je zegt klopt en voor de meeste fietsers is goede infrastructuur veel belangrijker dan een helm qua hoe veilig fietsen in het algemeen is. Maar wat eigenlijk de kern van alles moet zijn, is of je met een helm wel of geen kleiner risico hebt op hoofdletsel. Dat dit risico kleiner wordt lijkt me moeilijk te ontkennen.
Pest daarbij is dus dat we in bv Nederland een vrij goede fietsinfrastructuur hebben en de onderzoeken hiernaar uit de hele wereld komen.
Als je dan verhalen leest van een fietser die in de USA langs de highway geraakt is door de spiegel van een truck en het zonder helm niet had overleefd...tja dat speelt hier gewoon minder in Nederland want fietsinfra.
Ik ook (nog) niet als ik naar werk fiets, ik ben wel defensiever gaan rijden want alle keren dat ik in een gevaarlijke situatie belande was dat icm. een auto.Dat gezegd hebben, helmplicht lijkt mij geen goed idee. Iedere fietser die blijft fietsen ipv de auto pakken is winst. Zelf draag ik eerlijk gezegd ook alleen een helm als ik op de racer zit. Die enkele keer dat ik op een normale fiets zit draag ik ook geen helm.
Overigens over veiligheid gesproken ik moest gisteren nog denken aan mijn vraag over een Garmin Varia. Reed gisteren over een dijk (Nieuwveens-jaagpad bij Nieuwveen/de Kwalek voor de kenners) en met wind op kop had een heads-up wel af en toe handig geweest met achteropkomend verkeer
Dus de mensen die dat aankaarten, jullie hebben gelijk
Die boutjes zie je niet op een lange rit: daar zit namelijk je snackbag op gemonteerd.Blik1984 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Ja, en de 2 boutjes bovenop het frame om een toptube bag op te bevestigen verdienen wmb niet de hoofdprijs qua esthetiek bij de CF7
Ideaal voor winegums, koekjes, repen en overig klein grut dat je anders uit je rugzakjes moet grabbelen.
(Met kerst cadeau gekregen; begrijp nu niet dat ik daar niet al jaren mee rond rijd.
Mooi spul, maar ik begrijp de maatvoering niet helemaal. Die all-road lijkt de maatvoering van een uitgestrekte racert te hebben. XL zou voor mij 15mm te lang en 15mm te laag zijn.Frenz64 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:55:
[...]
[...]
[ Voor 36% gewijzigd door guapper op 10-03-2025 14:13 ]
Ik fiets ww (19km enkele reis) voornamelijk fietspad, lage snelheid en heel veel bos: geen helm. Zelfde fiets (geen race in dit geval, wel vakantiefiets met racestuur
) op fietsvakantie, nog lagere snelheid maar 100km per dag op pad in andere omgeving: helm. Ww racefiets is allemaal afgesloten fietspad en een stukje stad: wel helm. Snelheid ligt hoger, verschil met overige weggebruikers dus ook anders, zit is anders dus je val ook, vast met de voetjes etc. Allemaal van invloed op de risico-inventarisatie. En race lang voor de lol lijkt mij helemaal een no-brainer maar voor sommigen ligt dat dan weer precies andersom
.
@Blik1984 stap 1: de aankoop van een nieuwe fiets is 25% rationeel en 75% emotie.
Koop dus vooral de fiets waar je van denkt ‘als die er staat stap ik er echt vaak op’. Mijn 5 cents
.
Koop dus vooral de fiets waar je van denkt ‘als die er staat stap ik er echt vaak op’. Mijn 5 cents
We kunnen deze discussie beter laten voor wat het is.. ik denk dat het makkelijker is om een biba rijder te converteren naar tubeless dan een helmloze een helm te laten dragen (of vul wat anders in zoals zadeltasjes, schijfremmen etc).
Iemand die anno 2025 fietsen wel als sport ziet, compleet in de lycra gaat, SPD pedalen/schoenen aandoet en GEEN helm opzet is niet meer te helpen
Iemand die anno 2025 fietsen wel als sport ziet, compleet in de lycra gaat, SPD pedalen/schoenen aandoet en GEEN helm opzet is niet meer te helpen
Ja inderdaad. Al ben ik hopeloos slecht in kledingkeuzes hoor. Doe over het algemeen maar wat ookal weet ik heel goed dat ik een koukleum ben en eigenlijk zelden te warm ben aangekleed. Enkel tijdens echt temporitten (lees: iemand anders die mij een hoog tempo oplegt) ben ik weleens te warm. Of als het 20+ graden is. Dan kan ik ineens weer niet tegen hitte.guapper schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:51:
[...]
koersappweb is offline, en laat een gapend gat over als het om kledingadvies op actuele weersomstandigheden gaat..
Overigens rijd ik op rubino pro (28mm, gewoon biba). Had eerst aerothan maar zijn inmiddels allebei lek.
Verdenk de rubino's toch van erg sloom te zijn. Of mijn conditie is toch een stuk minder dan ik dacht...
😀😀😀
De wielrenners die zonder helm fietsen, zijn op één hand te tellen. Ik kom ze weinig tegen. Ook voor mij is het gewoon 'standaard'. Net zoals mijn autogordel. Ik denk daar niet eens over na.
Toen mijn jongste voor het eerst met mij ging MTB'en, hij was toen 5. Ik deed uiteraard mijn helm op. De reden dat ik dat deed was 'omdat het hoort' of 'goed voorbeeld geven' en zeker niet uit veiligheidsoverwegingen.
Ik heb veel meer moeite met oudere mensen zonder helm die met 25 km/h fietsen, dan met wielrenners zonder helm die een rustig tochtje doen.
Bij wielrenners vinden we dat onacceptabel, maar bij die ouderen vinden we dat 'gewoon'. Terwijl een rustig tochtje zonder helm bij die wielrenner waarschijnlijk minder risico oplevert, dan 25 km/h voor die oudere die (zoals hierboven ook al opgemerkt) zonder e-bike met deze snelheid nooit zou fietsen.
Ik heb overigens geen enkele last van mijn helm, dus draag 'm graag (en zeker voor de prijs dat ik ervoor betaald heb, wil ik 'm ook zo vaak mogelijk dragen!
).
Toen mijn jongste voor het eerst met mij ging MTB'en, hij was toen 5. Ik deed uiteraard mijn helm op. De reden dat ik dat deed was 'omdat het hoort' of 'goed voorbeeld geven' en zeker niet uit veiligheidsoverwegingen.
Ik heb veel meer moeite met oudere mensen zonder helm die met 25 km/h fietsen, dan met wielrenners zonder helm die een rustig tochtje doen.
Bij wielrenners vinden we dat onacceptabel, maar bij die ouderen vinden we dat 'gewoon'. Terwijl een rustig tochtje zonder helm bij die wielrenner waarschijnlijk minder risico oplevert, dan 25 km/h voor die oudere die (zoals hierboven ook al opgemerkt) zonder e-bike met deze snelheid nooit zou fietsen.
Ik heb overigens geen enkele last van mijn helm, dus draag 'm graag (en zeker voor de prijs dat ik ervoor betaald heb, wil ik 'm ook zo vaak mogelijk dragen!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Gezien de fiets die ik nu rij (2011) is dat bij beide varianten nul probleem gok ik.Requiem19 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:17:
@Blik1984 stap 1: de aankoop van een nieuwe fiets is 25% rationeel en 75% emotie.
Koop dus vooral de fiets waar je van denkt ‘als die er staat stap ik er echt vaak op’. Mijn 5 cents.
Heb je een voorbeeld daarvan?guapper schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:08:
[...]
Die boutjes zie je niet op een lange rit: daar zit namelijk je snackbag op gemonteerd.
Ideaal voor winegums, koekjes, repen en overig klein grut dat je anders uit je rugzakjes moet grabbelen.
(Met kerst cadeau gekregen; begrijp nu niet dat ik daar niet al jaren mee rond rijd.)
Geen idee wat ik me er bij moet voorstellen dus ben wel benieuwdguapper schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:08:
[...]
Die boutjes zie je niet op een lange rit: daar zit namelijk je snackbag op gemonteerd.
(Met kerst cadeau gekregen; begrijp nu niet dat ik daar niet al jaren mee rond rijd.)
En wat je onder lange ritten verstaat voor de beeldvorming
zoiets:
/f/image/GcJUXs8DnQpzAgbWWHNyx08H.png?f=fotoalbum_large)
ook in klitteband / rubber strap varianten uiteraard
ik geloof direct dat het heel praktisch is, maar ik denk dat het niet nodig is voor ritten < 4 uur. En esthetisch gezien vind ik er ook wel wat van.. dus dan moeten (voor mij althans) de voordelen grotere zijn dan "het pakt makkelijker dan uit je shirt zakjes". maw, ik moet zoveel meenemen dat het niet meer in mijn shirt past, dan zou ik er over nadenken
/f/image/GcJUXs8DnQpzAgbWWHNyx08H.png?f=fotoalbum_large)
ook in klitteband / rubber strap varianten uiteraard
ik geloof direct dat het heel praktisch is, maar ik denk dat het niet nodig is voor ritten < 4 uur. En esthetisch gezien vind ik er ook wel wat van.. dus dan moeten (voor mij althans) de voordelen grotere zijn dan "het pakt makkelijker dan uit je shirt zakjes". maw, ik moet zoveel meenemen dat het niet meer in mijn shirt past, dan zou ik er over nadenken
https://www.canyon.com/nl...7eae862600f5b076eebfc63cb
Kom op, als je kunt kiezen uit een zadeltas of dit
Ik ben er al twee jaar erg blij mee, met als voordeel dat je er altijd direct bij kunt.
Kom op, als je kunt kiezen uit een zadeltas of dit
Ik ben er al twee jaar erg blij mee, met als voordeel dat je er altijd direct bij kunt.
Nadeel is wel dat je er met je bovenbenen tegenaan komt als je uit het zadel gaat. Ik tenminste wel, daardoor zet ik hem nu ook alleen in voor echte lange ritten op de gravelbike (op de race heb ik die boutjes ook niet).JP_S schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:19:
Kom op, als je kunt kiezen uit een zadeltas of dit![]()
Verder is die SLX wel een echt ander model, ook als je zo de meer aero zitbuis en voorvork ziet. Ik vind dat persoonlijk echt een mooie fiets, mijn keuze zou (inderdaad niet rationeel) dan ook daar op vallen.
ja toen ik begon met op de racefiets fietsen en een mooie (relatief goed geprijsde) helm had gekocht wilde mijn opa en oma meteen dezelfde besteld hebben, ze wilden eigenlijk al langer een helm maar het kostte blijkbaar toch een stukje "voorbeeld" om te durven. Ben er echt blij mee dat ze nu een helm hebben, want het heeft maar een klein tikje nodig en het kan goed mis gaan.Galois schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:31:
De wielrenners die zonder helm fietsen, zijn op één hand te tellen. Ik kom ze weinig tegen. Ook voor mij is het gewoon 'standaard'. Net zoals mijn autogordel. Ik denk daar niet eens over na.
Ik heb overigens geen enkele last van mijn helm, dus draag 'm graag (en zeker voor de prijs dat ik ervoor betaald heb, wil ik 'm ook zo vaak mogelijk dragen!).
Om hier toch ook maar even mijn duit in het helmzakje te doen.. Ik draag niet zozeer een helm voor mezelf, of alleen voor mezelf; ik doe dit voor mijn vrouw en (ongeboren) kind. Ik ken iemand die in een kliniek voor niet-aangeboren hersenletsels werkt.. het ligt daar vol jonge mensen na ongevallen met steps/fietsen/fatbikes.
De miserie die je andere mensen opzadelt of het verdriet dat je ze uitspaart door een helm te dragen is gewoon gigantisch groot. (je kan ook banaal tegen 5km/u slecht neerkomen, mijn schoonvader zijn vader is zo gevallen en fataal hoofdletsel erbij). Het gaat niet over hoe goed jij kan sturen of over hoe traag je traject is,of of of of een andere drogreden. je kan altijd uitglijden over een olievlek, verrast worden door een openzwaaiende deur of geramd worden door een onvoorzichtige bestuurder terwijl je eigenlijk voorrang had. Lekker interessant als je vrouw je de rest van je leven moet verversen of pap moet voeren. Doe het dus voor iemand anders en die helm weegt ineens niets meer ;)!
De miserie die je andere mensen opzadelt of het verdriet dat je ze uitspaart door een helm te dragen is gewoon gigantisch groot. (je kan ook banaal tegen 5km/u slecht neerkomen, mijn schoonvader zijn vader is zo gevallen en fataal hoofdletsel erbij). Het gaat niet over hoe goed jij kan sturen of over hoe traag je traject is,of of of of een andere drogreden. je kan altijd uitglijden over een olievlek, verrast worden door een openzwaaiende deur of geramd worden door een onvoorzichtige bestuurder terwijl je eigenlijk voorrang had. Lekker interessant als je vrouw je de rest van je leven moet verversen of pap moet voeren. Doe het dus voor iemand anders en die helm weegt ineens niets meer ;)!
zadeltas heeft natuurlijk een hele andere functie.. een klein formaat zadeltasje is voor tools en biba. Een grotere zadeltas eventueel voor vervoer van kleding of andere spullen die je op je bestemming nodig hebt.JP_S schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:19:
Kom op, als je kunt kiezen uit een zadeltas of dit![]()
De functie van een snackbag is duidelijk en erg handig, maar (wat mij betreft) lang niet altijd nodig. (net zoals een grote zadeltas alleen in bepaalde situaties nodig is)
Wat te denken van fatbikers die met 40km/u+ zonder helm met 2 man op de 'fiets' overal tussendoor knallen.Galois schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:31:
Maargoed non discussie verder, merendeel van de mensen op een racefiets draagt een helm.
Wat ik gisteren tegenkwam zonder helm waren of mensen die net begonnen waren met fietsen. (tenminste ook aan kleding te zien) of de bejaarden die al hun hele leven zonder helm fietsen.
Afgelopen dagen was stuurtasje wel handig, zodat je niet met uitpuilende achterzakjes reed na uittrekken van laagjes die 's ochtends nodig waren.Prulleman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:38:
[...]
zadeltas heeft natuurlijk een hele andere functie.. een klein formaat zadeltasje is voor tools en biba. Een grotere zadeltas eventueel voor vervoer van kleding of andere spullen die je op je bestemming nodig hebt.
De functie van een snackbag is duidelijk en erg handig, maar (wat mij betreft) lang niet altijd nodig. (net zoals een grote zadeltas alleen in bepaalde situaties nodig is)
Snackbag ik heb die wel eens gemonteerd bij hele lange ritten, waar tailfin ook vol zit.
voor jou ritten snap ik het helemaalDDX schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
[...]
Afgelopen dagen was stuurtasje wel handig, zodat je niet met uitpuilende achterzakjes reed na uittrekken van laagjes die 's ochtends nodig waren.
Snackbag ik heb die wel eens gemonteerd bij hele lange ritten, waar tailfin ook vol zit.
voor wat een gemiddelde fietser hier een lange rit noemt (3-4 uur) denk ik er dus anders over
Dat zijn meestal DE jonge gezonde ideale donors waar er altijd een groot tekort aan is.DDX schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:43:
[...]
Wat te denken van fatbikers die met 40km/u+ zonder helm met 2 man op de 'fiets' overal tussendoor knallen.
Dat is inderdaad een keuze, in dit tasje past prima een binnenband, pomp en een paar bandenlichter. Zit bij mij permanent op de fiets. daarnaast kan je inderdaad nog wat te snacken kwijt.Prulleman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:38:
[...]
zadeltas heeft natuurlijk een hele andere functie.. een klein formaat zadeltasje is voor tools en biba. Een grotere zadeltas eventueel voor vervoer van kleding of andere spullen die je op je bestemming nodig hebt.
Deze 2 zinnen geven toch het antwoord op heel de discussie.Frenz64 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:55: die helm is allen maar common sense om hersenletstel te voorkomen. Dat sommigen menen argumenten te hebben om geen helm te dragen (op de racer) is tja, bijzonder.
Als je niks te beschermen hebt…….
Je hebt toch niets geroepen? We moeten iets tegen die vergrijzing doenDDX schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:43:
of de bejaarden die al hun hele leven zonder helm fietsen.
Ah de laagjes, ik zag het al op foto's maar ik kon me al niet voorstellen dat jij een snacktasje bij je hebtDDX schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
[...]
Afgelopen dagen was stuurtasje wel handig, zodat je niet met uitpuilende achterzakjes reed na uittrekken van laagjes die 's ochtends nodig waren.
Ik geloof dat Cube een drinkfles mét rietje heeft voor sommige modellen voor op de bovenbuis. Lekker even slurpen in je aerohouding
@Cloclo100 *steekt hand op*
Mijn glansrijke carrière in de zorg begonnen op een NAH (= Niet Aangeboren Hersenletsel) groep waar 18 mensen woonde. Tot nu toe één van de emotioneel heftigere plekken waar ik gewerkt heb
Zijn hier overigens nog mensen die de Joop Zoetemelk classic aanstaande zaterdag rijden?
Zelf doe ik de 100km (+ heen en terug ritje), moet nog even kijken hoe en wie. Maatje van me rijd de 100km maar gaat met de 'ow zo gastvrije' wielervereniging en mijn zwager met zijn vrienden (die ik ook allemaal al jaren ken) doen de 75km.
https://tobeenstukornottobeenstuk.nl/guapper schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:51:
[...]
koersappweb is offline, en laat een gapend gat over als het om kledingadvies op actuele weersomstandigheden gaat..
Wat voor stuurtasje gebruik je hiervoor? Ik heb ook wel een stuurtasje maar zodra ik hier wat in heb zitten en ik wil ook nog een vestje, beenstukken, armstukken erin gaan douwen dan gaat het pijn doen..DDX schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
[...]
@McMiGHtY Ik heb deze big boy als ‘groot stuurtasje’. Passen windvestje, armstukken, beenstukken, snacks en powerbank gemakkelijk in. Door de plek van de sluiting is hij niet gemakkelijk onderweg te openen, maar ik neem aan dat je wel stopt om je beenstukken af te doen en op te bergen, toch?😅
Stuurtas geeft wel grotere kans op beschadiging van je frame als je nog kabels en leidingen rond je stuur hebt lopen. En ze slingeren. Doe mij maar een bovenbuistasje waar alles in past. Kleding prop ik dan wel in de zakjes van mijn shirt. Dan zit dat ook niet in de weg als ik iets uit het tasje wil halen.
En snacks en zo zitten natuurlijk in de zakken van je cargobib. Duh.
Hij wil.
Dat is in de winter wel handig om je brandstof een beetje zacht te houden, zodat je tanden er niet in blijven staan zeg maar.klaaas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:33:
[..]
@sapphire Ik bedoel met lange ritten alles langer dan 2 of 3 uur, denk ik.
Maar zoals door andere aangehaald is het gewoon handig op ritten waar je al meer dingen in je rugzakjes heb zitten, zoals een vest of regenjas, banaan, telefoon en watalnietmeer of ruimte vrij wilt houden voor bijvoorbeeld arm- en beenstukken. Bergruimte waar je vlug bij kunt, en waarvan de inhoud overzichtelijk is.
Beetje a la : https://enabags.bigcartel.com/product/handlebar-bag-200Reginas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:07:
@McMiGHtY Ik heb deze big boy als ‘groot stuurtasje’. Passen windvestje, armstukken, beenstukken, snacks en powerbank gemakkelijk in. Door de plek van de sluiting is hij niet gemakkelijk onderweg te openen, maar ik neem aan dat je wel stopt om je beenstukken af te doen en op te bergen, toch?😅
Klinkt goed, het is idd om al die dingen in weg te kunnen stoppen die in het vroege voorjaar, of in het najaar nogal bulky kunnen zijn, maar wel noodzakelijk i.v.m. het weer of de lengte van de tocht.Reginas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:07:
Dat gaat niet passen met een 300mm stuur...
Hij wil.
Gelukkig is die van mij wat breder
De genoemde Topeak past prima in een 40cm stuur. Wat betreft beschadigingen lak vanwege de kabels die worden samengedrukt: ik heb 2 beschermende stickers op mijn balhoofd geplakt bij de potentiële contactpunten.
Grote tas aan de bovenbuis (die ook lakbeschadigingen zou kunnen geven door schuren van de bevestigingsbandjes) beviel mij niet, want -zeker volledig gevuld- schuur ik daar tegenaan met mijn zeer ontwikkelde turbodijen waar de gemiddelde sprinter jaloers op is.
Zullen we doen wie de breedste heeft?
Hij wil.
Beschermsticker is wel de way to go, maar mijn praktijkervaring leert dat het met een tasje wat lastiger is in te schatten wat de contactpunten zijn. Voor de bovenbuis kan in een Tailfinn aanraden. Ik wissel die tussen 2 fietsen en dat gaat zonder beschadigingen. Maar die kun je idd tijdens het fietsen wel tegenkomen. Met name als je staand klimt. Maar dat is ook een inspanning die je eigenlijk moet voorkomen.Reginas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:48:
[...]
De genoemde Topeak past prima in een 40cm stuur. Wat betreft beschadigingen lak vanwege de kabels die worden samengedrukt: ik heb 2 beschermende stickers op mijn balhoofd geplakt bij de potentiële contactpunten.
Grote tas aan de bovenbuis (die ook lakbeschadigingen zou kunnen geven door schuren van de bevestigingsbandjes) beviel mij niet, want -zeker volledig gevuld- schuur ik daar tegenaan met mijn zeer ontwikkelde turbodijen waar de gemiddelde sprinter jaloers op is.
Hij wil.
Duidelijk!guapper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:47:
[...]
Dat is in de winter wel handig om je brandstof een beetje zacht te houden, zodat je tanden er niet in blijven staan zeg maar.
@sapphire Ik bedoel met lange ritten alles langer dan 2 of 3 uur, denk ik.
Maar zoals door andere aangehaald is het gewoon handig op ritten waar je al meer dingen in je rugzakjes heb zitten, zoals een vest of regenjas, banaan, telefoon en watalnietmeer of ruimte vrij wilt houden voor bijvoorbeeld arm- en beenstukken. Bergruimte waar je vlug bij kunt, en waarvan de inhoud overzichtelijk is.
Voor de één is een rit van 3 uur al echt lang terwijl een andere dat warming-up noemt zegmaar.
Qua eten zou ik persoonlijk niet snel een extra tasje doen maar beenstukken en een jasje enzo ja dan is wat extra opslag wel handig.
Ik heb van vroegân nog een tasje die je in de driehoek van je frame hangt. Tussen onder- en zadelbuis zegmaar
@Reginas Rondje isolatietape? Zit er zo op en zo weer vanaf en heb ik jaren gehad op de carbon zadelpen van mijn Giant tegen het schuren van het zadeltasje
[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 11-03-2025 11:10 ]
Die is veel steviger dan die van Garmin zelf. Ik gebruik hem icm een Garmin 840 en een Ravemen fr300 en het trilt veel minder dan met de Garmin mount op m'n bikepacking fiets en dan laat ik de Ravemen daarop nog achterwege.Matuna schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:48:
Deze week eens een nieuwe Garmin steun van Orbea installeren, is m'n cockpit terug wat strakker dan met de meegeleverde Garmin steun. Hopelijk is deze stevig genoeg.
[Afbeelding]
Welke app/site gebruiken jullie om op de hoogte te blijven van de wold tour-races?
Pro Cycling Stats. Zowel voor de kalender, wedstrijdverloop als naslagwerk.AlexSoze schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:38:
Welke app/site gebruiken jullie om op de hoogte te blijven van de wold tour-races?
Leuk detail: de maker is een Nederlander.
Had ook wel nog een andere faceplate nodig, maar bon, als ik lees wat je schrijft lijkt het me een goede aankoop.Stevie-P schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Die is veel steviger dan die van Garmin zelf. Ik gebruik hem icm een Garmin 840 en een Ravemen fr300 en het trilt veel minder dan met de Garmin mount op m'n bikepacking fiets en dan laat ik de Ravemen daarop nog achterwege.
Abonneren op de kalender van inrng. Alles in je agenda, weet je gelijk wat je moet blokkenAlexSoze schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:38:
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
https://eu.restrap.com/co...ags/products/canister-bagMcMiGHtY schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:47:
[...]
Wat voor stuurtasje gebruik je hiervoor? Ik heb ook wel een stuurtasje maar zodra ik hier wat in heb zitten en ik wil ook nog een vestje, beenstukken, armstukken erin gaan douwen dan gaat het pijn doen..
Groot genoeg om windjackje, knie en armstukken en paar honderd gram suiker in te vervoeren.
En goede bevestiging die geen schade aan stuur geeft.
Ik roep niets, juist mooi dat ze nog aan het fietsen zijn.sapphire schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:36:
[...]
Je hebt toch niets geroepen? We moeten iets tegen die vergrijzing doen
Zou slimmer zijn als ze wel helm op doen met al die gekken in auto's fatbikes ed om hun heen maargoed eigen keus.
Kan je iets meer uitleggen hierover? Ik trap namelijk kortstondig 1100+ watt en ben daar af en toe mee aan het spelen. Dan is het wel relevant om te weten dat ik m'n frame niet in tweeën trap. Of moet ik voor de volgende fiets een CFR nemen?Galois schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:14:
Aldus Reddit:
CF = Carbon Fibre
CF SLX = Carbon Fibre Super LightExtreme
CFR = Canyon Factory Racing (bikes used in pro peleton)
Het is gewoon 3 levels van kwaliteit/gewicht/stijfheid(op de juiste plekken).pannekoek schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:55:
[...]
Kan je iets meer uitleggen hierover? Ik trap namelijk kortstondig 1100+ watt en ben daar af en toe mee aan het spelen. Dan is het wel relevant om te weten dat ik m'n frame niet in tweeën trap. Of moet ik voor de volgende fiets een CFR nemen?
Aldus Reddit:
CF = Carbon Fibre
met 1100 watt trap je een CF echt niet in in stukken, met 2000 ook niet.
(mijn piek op een goeie dag is ~1200 en of ik dat nou op mijn alu cube van 1000 euro met Tiagra doe of op mijn systemsix highmod (vergelijkbaar met de SLX denk ik, misschien tussen SLX en CFR, bij cannondale heb je nog de lab71 boven de highmod, maar daar rijden niet eens alle profs mee..)
wat je wel merkt is dat het allemaal een stukje minder flexed als je veel kracht gaat zetten. Wat je ook zou kunnen merken is dat de goedkopere carbon layups minder comfortabel zijn. Dat is zeker niet bij alle merken/modellen het geval, maar soms zijn de goedkopere carbon frames gewoon bot gezegd simpel, zwaar en stijf. De duurdere frames zijn dan met name lichter door een complexere carbon layup, die moet er dan ook voor zorgen dat je bij aanzetten nog steeds een stijf frame hebt, maar bij hobbels wat meer comfort.
Ga je dit allemaal merken?? als je met 30-34 mm tubeless banden gaat rijden en een piek vermogen van <1500 watt hebt... nee, comfort komt dan voor 75% uit je banden en niet uit je frame en die paar seconden dat je boven de 1000 watt trapt overleef je qua flex ook wel (en je fiets zeker).
Je ziet hier mooi hoe die lay-ups werken. Dit is een voorbeeld van een high end Chinees frame (Seka Spear). Ik vermoed dat high end Westerse frames (mn Specialized) nog meer detail hebben.
De Seka heeft andere lay-up bij de BB, zal stijver zijn::strip_exif()/f/image/XLlqpZ0u1zvkwbPlDepGvGlm.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook bij de bovenkant seat tube (iets meer demping voor comfort)
De Seka heeft andere lay-up bij de BB, zal stijver zijn:
:strip_exif()/f/image/XLlqpZ0u1zvkwbPlDepGvGlm.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook bij de bovenkant seat tube (iets meer demping voor comfort)
Klinkt vet hèndig, maar is deze big boy ook geschikt als daypack? Wat mij betreft wel, zeker als je nog het een en ander kwijt kunt in de zakken van je jersey.Reginas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:07:
Wat ik erin heb gekregen zonder forceren:
- kniestukken
- armstukken
- gevoerd windvestje
- koker elektrolyten-tabletten
- 3 kleine reepjes + 3 grote reepjes (in mesh vakken op zijkant)
- jurk van travelstof + ondergoedje (in platgedrukte ziplock)
- powerbank + kabeltje
- barefootschoenen maat 43 (achter spanbandje)
Is het tasje dan vol? Ja.
Moet je afstappen om er iets uit te pakken? Ja.
Is het comfortabeler dan fietsen met een rugzak? Ja.
Raakt je outfront mount de bovenkant? Nee.
@Reginas specifieke reden om in zo'n geval dit te verkiezen boven een ruime zadeltas? Of gewoon kwestie van persoonlijke voorkeur?
Hij wil.
@klaaas Heb deze aangeschaft ter aanvulling op zadelharnas + drybag voor meerdaagse trips. Zaken die ik niet onderweg nodig had zaten in drybag, zaken die ik mogelijk wel onderweg nodig had of wilde wegsteken had ik in deze stuurtas zitten. Ik heb zelf niet zo’n last van een zwabberend stuur of zwabberend stuurtasje, dus dat was geen bezwaar voor mij.
Daarentegen heb ik wel last van beladen frametas/bovenbuistasje, dus dat heb ik bewust vermeden met deze grotere stuurtas.
Daarentegen heb ik wel last van beladen frametas/bovenbuistasje, dus dat heb ik bewust vermeden met deze grotere stuurtas.
Hahaha. Nee, uiteraard niet.pannekoek schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:55:
[...]
Kan je iets meer uitleggen hierover? Ik trap namelijk kortstondig 1100+ watt en ben daar af en toe mee aan het spelen. Dan is het wel relevant om te weten dat ik m'n frame niet in tweeën trap. Of moet ik voor de volgende fiets een CFR nemen?
Aldus Reddit:
CF = Carbon Fibre
Wat ik zeg/beweer/denk is dat de slx een hogere stijfheid-gewichtsverhouding heeft. Dit kan leiden tot een directer en responsiever rijgevoel omdat het minder ‘meegeeft/minder flexibel is’. Maar als dit pas merkbaar is bij krachten die boven wat de meesten van ons kunnen leveren, is dat niet relevant.
Zoiets?
Over het algemeen ben ik hier vooral een lezer maar haal hier toch een boel inspiratie vandaan. Daarom toch een klein verslagje delen van het afgelopen weekend, het was Strade Bianche tijd.
Aanvankelijk in de winter redelijk wat kunnen trainen om 6 weken voor vertrek even snoeihard gevloerd te worden door de griep, gevolgd door een buikgriep. Drie weken lang zag ik mijn intervals grafiekjes instorten om uiteindelijk het weer wat op te kunnen pakken, 5 kilo lichter en totaal geen duurvermogen. De drie weken voor vertrek heel bewust aan het trainen geweest om in ieder geval zo fit mogelijk aan de start te kunnen staan, aangezien ik me ergens ook wel wat zorgen maakte over het uitrijden gaf dat stiekem wel wat onrust.
We hebben er een lang weekend van gemaakt. Op de heenweg gestopt bij Como en daar donderdag ochtend een mooie ronde gemaakt in heerlijk zonnig weer langs het meer, Madonna del Ghisallo meegepakt en door naar Siena. Wat een parel van een dag en een heerlijke start aan het tripje
:strip_exif()/f/image/gTXGSgM9z7mgtiAv66vw83A5.png?f=user_large)
/f/image/IBihf413M9Lp9yC6BlEf6l4E.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gh63efRIWklEI0jf2kMSpo41.png?f=user_large)
/f/image/jAwPJWGdsZ8a4Hbz2q4pRRMS.png?f=fotoalbum_large)
Eenmaal in Siena hele mooie zonnige dagen gehad. Vrijdag de finale verkend (een route gemaakt via een strook die niet in de Strade zat, dat was verschrikkelijk, halve meter diep in de klei). Toch een leuke ronde gemaakt, maar wel poetswerk erna. Meteen de startnummers opgepikt.
:strip_exif()/f/image/GOvpQc5iHm8QDzSdyZvqJAv3.png?f=user_large)
/f/image/2UuLqReBI3FeC0In2oF2gMha.png?f=fotoalbum_large)
Zaterdag de profkoersen gekeken vanaf Siena, heerlijk om mooie koersen te zien en ondertussen te genieten van het mooie stadje. Leuk hoe dichtbij je kunt komen bij deze sport.
:strip_exif()/f/image/qBYaVPXbvssKw6I7Q4bOFPbw.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/nIQEGcpCr4GmnO1K4pGrltB1.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cCYAeQ7JRjJ4vq25LvsGvTfI.png?f=user_large)
/f/image/uVNHP9PWzAhR3EPuPtyL5PAz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eWZyPnxw1JPEpf6VcFeuchtd.png?f=user_large)
Zondag was het dan tijd voor de Gran Fondo. Er heeft stiekem toch veel voorbereiding in gezeten, materiaal op orde, gericht getraind, goed over voeding na gedacht. Om half 8 richting de start, geeft de vermogensmeter er de brui aan.
Dat was wel echt een teleurstelling, wilde het echt gebruiken om juist te pacen en vond het lastig om last minute over te schakelen op hartslag.
Na wat reset pogingen en batterij vervangen de vermogensschermpjes maar verwijderd en het laten varen. Dan maar wat extra voorzichtig op hartslag om het opblazen te voorkomen.
:strip_exif()/f/image/tz48iFH2pxn2I99VOkfinJrU.png?f=user_large)
Na een chaotisch begin ( 7000 deelnemers, alles door elkaar, rappe start berg af) was de start een feit. Met 50km/u+ in een ontzettend grote groep, links en rechts langzamere en snellere deelnemers, overal zadeltasjes en bidonnen over het asfalt, een grote crash net kunnen vermijden. Het was een ervaring op zich, wel heel tof eigenlijk.
Over de GF zelf eigenlijk heel positief, prachtig georganiseerd, tof om op afgesloten wegen te rijden, de witte wegen liggen er prachtig bij en zijn op momenten mooi uitdagend zonder echt grote problemen te geven. +/- 140 km en een 2400 hm was voor mij kwa hm een record maar zo voelde het niet perse. Het is continue op en af dus het is een heel andere ervaring dan bijvoorbeeld de Galibier oprijden. Uiteindelijk kwam ik over de finish met overschot, ik heb me uit wat onzekerheid wat te veel ingehouden en te veel in herstel gereden. Uiteindelijk niet erg, doel was uitrijden en dat is prima gelukt. Heerlijke rit gehad, had achterafwel graag wat dieper gegaan, dat was een klein smetje op het gevoel achteraf.
:strip_exif()/f/image/oVWxeIdET3Vo8dFOjDirTbTd.png?f=user_large)
/f/image/4RRFBEx49c8o4x9jDYSst9mC.png?f=fotoalbum_large)
Al met al een ontzettende aanrader, wat een pracht land, heerlijke route, mooi geregeld en er is genoeg te halen voor de ervaren rijder als voor de wat minder ervarene.
Een van de dingen die ik tevoren her en der bevestigd probeerde te krijgen was de bandenmaat maar kon er stiekem weinig echt goede adviezen over vinden. Uiteindelijk gestart op GP5000 tubeless 30mm voor en 32mm achter (daar rijd ik altijd op) en dat ging helemaal prima. Geen enkel moment heb ik breder of een gravelprofiel nodig gehad. Ik schat in dat een 35 a 40 % van de deelnemers op een gravelbike startte, kwa overbrenging misschien handig op de wat steilere 14%+ klimmen maar voor de rest zou ik het niemand aanraden, lekker op de wegfiets. Grotendeels is toch asfalt en de onverharde delen zijn van goede kwaliteit. Hoe dit in de regen zou zijn weet ik niet, alleen droog gereden.
Aanvankelijk in de winter redelijk wat kunnen trainen om 6 weken voor vertrek even snoeihard gevloerd te worden door de griep, gevolgd door een buikgriep. Drie weken lang zag ik mijn intervals grafiekjes instorten om uiteindelijk het weer wat op te kunnen pakken, 5 kilo lichter en totaal geen duurvermogen. De drie weken voor vertrek heel bewust aan het trainen geweest om in ieder geval zo fit mogelijk aan de start te kunnen staan, aangezien ik me ergens ook wel wat zorgen maakte over het uitrijden gaf dat stiekem wel wat onrust.
We hebben er een lang weekend van gemaakt. Op de heenweg gestopt bij Como en daar donderdag ochtend een mooie ronde gemaakt in heerlijk zonnig weer langs het meer, Madonna del Ghisallo meegepakt en door naar Siena. Wat een parel van een dag en een heerlijke start aan het tripje
:strip_exif()/f/image/gTXGSgM9z7mgtiAv66vw83A5.png?f=user_large)
/f/image/IBihf413M9Lp9yC6BlEf6l4E.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gh63efRIWklEI0jf2kMSpo41.png?f=user_large)
/f/image/jAwPJWGdsZ8a4Hbz2q4pRRMS.png?f=fotoalbum_large)
Eenmaal in Siena hele mooie zonnige dagen gehad. Vrijdag de finale verkend (een route gemaakt via een strook die niet in de Strade zat, dat was verschrikkelijk, halve meter diep in de klei). Toch een leuke ronde gemaakt, maar wel poetswerk erna. Meteen de startnummers opgepikt.
:strip_exif()/f/image/GOvpQc5iHm8QDzSdyZvqJAv3.png?f=user_large)
/f/image/2UuLqReBI3FeC0In2oF2gMha.png?f=fotoalbum_large)
Zaterdag de profkoersen gekeken vanaf Siena, heerlijk om mooie koersen te zien en ondertussen te genieten van het mooie stadje. Leuk hoe dichtbij je kunt komen bij deze sport.
:strip_exif()/f/image/qBYaVPXbvssKw6I7Q4bOFPbw.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/nIQEGcpCr4GmnO1K4pGrltB1.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cCYAeQ7JRjJ4vq25LvsGvTfI.png?f=user_large)
/f/image/uVNHP9PWzAhR3EPuPtyL5PAz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eWZyPnxw1JPEpf6VcFeuchtd.png?f=user_large)
Zondag was het dan tijd voor de Gran Fondo. Er heeft stiekem toch veel voorbereiding in gezeten, materiaal op orde, gericht getraind, goed over voeding na gedacht. Om half 8 richting de start, geeft de vermogensmeter er de brui aan.
Na wat reset pogingen en batterij vervangen de vermogensschermpjes maar verwijderd en het laten varen. Dan maar wat extra voorzichtig op hartslag om het opblazen te voorkomen.
:strip_exif()/f/image/tz48iFH2pxn2I99VOkfinJrU.png?f=user_large)
Na een chaotisch begin ( 7000 deelnemers, alles door elkaar, rappe start berg af) was de start een feit. Met 50km/u+ in een ontzettend grote groep, links en rechts langzamere en snellere deelnemers, overal zadeltasjes en bidonnen over het asfalt, een grote crash net kunnen vermijden. Het was een ervaring op zich, wel heel tof eigenlijk.
Over de GF zelf eigenlijk heel positief, prachtig georganiseerd, tof om op afgesloten wegen te rijden, de witte wegen liggen er prachtig bij en zijn op momenten mooi uitdagend zonder echt grote problemen te geven. +/- 140 km en een 2400 hm was voor mij kwa hm een record maar zo voelde het niet perse. Het is continue op en af dus het is een heel andere ervaring dan bijvoorbeeld de Galibier oprijden. Uiteindelijk kwam ik over de finish met overschot, ik heb me uit wat onzekerheid wat te veel ingehouden en te veel in herstel gereden. Uiteindelijk niet erg, doel was uitrijden en dat is prima gelukt. Heerlijke rit gehad, had achterafwel graag wat dieper gegaan, dat was een klein smetje op het gevoel achteraf.
:strip_exif()/f/image/oVWxeIdET3Vo8dFOjDirTbTd.png?f=user_large)
/f/image/4RRFBEx49c8o4x9jDYSst9mC.png?f=fotoalbum_large)
Al met al een ontzettende aanrader, wat een pracht land, heerlijke route, mooi geregeld en er is genoeg te halen voor de ervaren rijder als voor de wat minder ervarene.
Een van de dingen die ik tevoren her en der bevestigd probeerde te krijgen was de bandenmaat maar kon er stiekem weinig echt goede adviezen over vinden. Uiteindelijk gestart op GP5000 tubeless 30mm voor en 32mm achter (daar rijd ik altijd op) en dat ging helemaal prima. Geen enkel moment heb ik breder of een gravelprofiel nodig gehad. Ik schat in dat een 35 a 40 % van de deelnemers op een gravelbike startte, kwa overbrenging misschien handig op de wat steilere 14%+ klimmen maar voor de rest zou ik het niemand aanraden, lekker op de wegfiets. Grotendeels is toch asfalt en de onverharde delen zijn van goede kwaliteit. Hoe dit in de regen zou zijn weet ik niet, alleen droog gereden.
Wat een leuk verhaal en wat een mooie foto’s! Lekker nagenieten van deze ervaring!
Gaaf @J-M-T en zo weer een boel inspiratie terug gegeven hier. Zulke verslagen mogen vaker!
@J-M-T Mooie prestatie, je hebt hem in ieder geval uitgereden en ervan genoten, volgende keer kun je misschien een snellere tijd neerzetten...
Hij staat bij mij ook nog wel op de bucketlist om een keer te rijden.
Herkenbaar verhaal qua voorbereiding, afgelopen 5-6 weken ook flink aan het kwakkelen met de gezondheid, griep gevolgd door flinke bronchitis... Wel heb ik enigszins door kunnen fietsen, maar alleen op lage intensiteit en dat ging eigenlijk al niet echt soepel.
Nu heb ik hopelijk weer de weg naar boven gevonden, longen voelen weer redelijk goed, kracht is ook nog wel aanwezig in de benen, maar de duurconditie heeft wel een flinke deuk opgelopen.
Ook duurt het herstel na een training nog iets langer dan ik gewend ben, dus komende 2-3 weken nog even rustig blijven opbouwen en hopelijk op tijd fit voor The Ride over 11 weken.
Hij staat bij mij ook nog wel op de bucketlist om een keer te rijden.
Herkenbaar verhaal qua voorbereiding, afgelopen 5-6 weken ook flink aan het kwakkelen met de gezondheid, griep gevolgd door flinke bronchitis... Wel heb ik enigszins door kunnen fietsen, maar alleen op lage intensiteit en dat ging eigenlijk al niet echt soepel.
Nu heb ik hopelijk weer de weg naar boven gevonden, longen voelen weer redelijk goed, kracht is ook nog wel aanwezig in de benen, maar de duurconditie heeft wel een flinke deuk opgelopen.
Ook duurt het herstel na een training nog iets langer dan ik gewend ben, dus komende 2-3 weken nog even rustig blijven opbouwen en hopelijk op tijd fit voor The Ride over 11 weken.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
't is precies wel echt het seizoen van de kwakkelijke gezondheid. Hier in Februari ook al eens geveld geweest door de buikgriep, deze week aan de kant met griep.
Helaas staat de Ronde Van Vlaanderen Cyclo op het programma begin volgende maand en ziet mijn intervals ICU grafiekje er ook slechter uit dan ik had gehoopt. Hoop tegen het einde van de week toch terug op de fiets te kunnen kruipen om nog wat te trainen, want het zal snel genoeg daar zijn.
Merk wel dat evenementen zo vroeg op het seizoen minder mijn ding zijn. Gezondheid is altijd wat kwakkel in deze periode (bedankt kinderen) en een goede voorbereiding wordt daardoor nog moeilijk dan die al is met het slechte weer (en dan kunnen we dit jaar eigenlijk nog niet echt klagen).
Helaas staat de Ronde Van Vlaanderen Cyclo op het programma begin volgende maand en ziet mijn intervals ICU grafiekje er ook slechter uit dan ik had gehoopt. Hoop tegen het einde van de week toch terug op de fiets te kunnen kruipen om nog wat te trainen, want het zal snel genoeg daar zijn.
Merk wel dat evenementen zo vroeg op het seizoen minder mijn ding zijn. Gezondheid is altijd wat kwakkel in deze periode (bedankt kinderen) en een goede voorbereiding wordt daardoor nog moeilijk dan die al is met het slechte weer (en dan kunnen we dit jaar eigenlijk nog niet echt klagen).
We zien die van jouw graag tegemoetcrimby schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:49:
Zulke verslagen mogen vaker!
Wie is er thuis in de wereld van fietshoezen? Het moet waterdicht en makkelijk zijn. Zal het voornamelijk gebruiken voor op vakantie (we kamperen en dan staat de fiets buiten).
Zo speciaal hoeft het denk ik niet te zijn dus ik dacht aan bijvoorbeeld deze? Fietshoes
Of heeft iemand goede ervaringen met een andere hoes?
Zo speciaal hoeft het denk ik niet te zijn dus ik dacht aan bijvoorbeeld deze? Fietshoes
Vroeger wel eens gebruikt maar vond het niet heel handig, als je fiets vochtig is dan kan het vocht ook moeilijker weg. Ik doe meestal gewoon een beetje silicone spray hier en daar, goede olie op de ketting en dan de fiets buiten laten staan op de drager aan slot bij kamperen. Anders een hotel boeken met binnenstalling of een grotere tent meenemenwht_nl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:38:
Wie is er thuis in de wereld van fietshoezen? Het moet waterdicht en makkelijk zijn. Zal het voornamelijk gebruiken voor op vakantie (we kamperen en dan staat de fiets buiten).
Strade hoor ik mensen altijd over roepen dat je dat met "de grevel" moet doen, ik zie bij jou volgens mij de gewone racert. Had je nog specifieke aanpassingen gedaan aan je setup t.b.v. van de witte wegen? Extra pech-dingen meegenomen? Bredere bandjes?J-M-T schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:09:
Over het algemeen ben ik hier vooral een lezer maar haal hier toch een boel inspiratie vandaan. Daarom toch een klein verslagje delen van het afgelopen weekend, het was Strade Bianche tijd.
Zie zijn laatste alineaMcMiGHtY schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:03:
[...]
Strade hoor ik mensen altijd over roepen dat je dat met "de grevel" moet doen, ik zie bij jou volgens mij de gewone racert. Had je nog specifieke aanpassingen gedaan aan je setup t.b.v. van de witte wegen? Extra pech-dingen meegenomen? Bredere bandjes?
@J-M-T Leuk verslag en mooie foto's!
Thanks voor alle leuke reacties!
Extra pech dingen, zadeltasje met twee biba’s en een extra patroon mee, iets lagere bandendruk en de latex vernieuwd (begin van het seizoen) maar verder eigenlijk niet.
Wel veel lekke banden gezien maar daarvan was ook iedereen aan het rommelen met biba’s. Tubeless GP 5K ging in ieder geval erg fijn voor zowel mezelf als een maat van me. Voor de grip is meer iig niet nodig.
Ik heb idd wat beschreven, 30mm en 32mm tubeless en ging erg goed. Ik zou iedereen adviseren het op de gewone racer te doen met iets van 30 mm bandjes. De wegen liggen er over het algemeen zo strak bij dat dat echt prima gaat en je hebt er toch wel voordeel van op de 100 asfalt km’s.McMiGHtY schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:03:
[...]
Strade hoor ik mensen altijd over roepen dat je dat met "de grevel" moet doen, ik zie bij jou volgens mij de gewone racert. Had je nog specifieke aanpassingen gedaan aan je setup t.b.v. van de witte wegen? Extra pech-dingen meegenomen? Bredere bandjes?
Extra pech dingen, zadeltasje met twee biba’s en een extra patroon mee, iets lagere bandendruk en de latex vernieuwd (begin van het seizoen) maar verder eigenlijk niet.
Wel veel lekke banden gezien maar daarvan was ook iedereen aan het rommelen met biba’s. Tubeless GP 5K ging in ieder geval erg fijn voor zowel mezelf als een maat van me. Voor de grip is meer iig niet nodig.
Als je er buiten de Granfondo bent, zou ik toch wel de gravelfiets aanraden en het prachtige parcours van l'Eroica pakken. Maar dat is meer geschikt voor het andere topicJ-M-T schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:05:
Thanks voor alle leuke reacties!
[...]
Ik heb idd wat beschreven, 30mm en 32mm tubeless en ging erg goed. Ik zou iedereen adviseren het op de gewone racer te doen met iets van 30 mm bandjes. De wegen liggen er over het algemeen zo strak bij dat dat echt prima gaat en je hebt er toch wel voordeel van op de 100 asfalt km’s.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Nu een paar rondjes op 32mm P Zero RS gereden. Ten opzichte van de 40mm Hutchinson Caracal race scheelt het echt heeellll weinig qua gemiddelde snelheid. Denk 0.2-0.3 km/h als schatting. Kanttekening daarbij is dat de Caracal Race 40mm ongeveer de snelste 40mm band ter wereld is.aaaido schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:39:
[...]
Zo dan netjes. Merk je geen verlies in snelheid met 40mm? Ben hier zelf nog zoekende in en vind zelf de stap naar 32 al erg groot.
40mm rijdt wel stukken prettiger qua comfort. Vraag me bijna af waarom ik een setje wegvelgen gekocht heb.
Met de P Zero’s:
:strip_exif()/f/image/LmgMe9wj6tCUg9g45SfHHNHR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er op een fiets met 50mm clearance alleen niet uit van de voorkant:
:strip_exif()/f/image/I5G67iYQv2IOKN29wRcWdVll.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de Hutchinsons:
En voor 4tientjes een redelijk goedkoop bandje ook nogRequiem19 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:51:
[...]
Nu een paar rondjes op 32mm P Zero RS gereden. Ten opzichte van de 40mm Hutchinson Caracal race scheelt het echt heeellll weinig qua gemiddelde snelheid. Denk 0.2-0.3 km/h als schatting. Kanttekening daarbij is dat de Caracal Race 40mm ongeveer de snelste 40mm band ter wereld is.
40mm rijdt wel stukken prettiger qua comfort. Vraag me bijna af waarom ik een setje wegvelgen gekocht heb.
Met de P Zero’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met de Hutchinsons:[Afbeelding]
thanks, ik heb nu 2 frames zien breken (1 van mij 1 van mn maat) dus werd even nieuwsgierig haha. Maar dit stelt wel gerustGalois schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:35:
[...]
Hahaha. Nee, uiteraard niet.
Wat ik zeg/beweer/denk is dat de slx een hogere stijfheid-gewichtsverhouding heeft. Dit kan leiden tot een directer en responsiever rijgevoel omdat het minder ‘meegeeft/minder flexibel is’. Maar als dit pas merkbaar is bij krachten die boven wat de meesten van ons kunnen leveren, is dat niet relevant.
Zoiets?
EDIT: oke context, want ik lees mijn comment terug en die verschaft niet veel inzicht. Beide frames zijn op de lasnaad van de zadelbuis en de bovenbuis gebroken, beiden tijdens een hobbel in het zadel. Dus niet gerelateerd aan kilowatts in de sprint wegbeuken.
[ Voor 18% gewijzigd door pannekoek op 13-03-2025 13:04 ]
Ik heb een vergelijkbare vergelijking gemaakt met mijn gravel ding afgelopen maanden maar toch wel op een andere conclusie uitgekomen. Mijn vergelijking is:Requiem19 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:51:
[...]
Nu een paar rondjes op 32mm P Zero RS gereden. Ten opzichte van de 40mm Hutchinson Caracal race scheelt het echt heeellll weinig qua gemiddelde snelheid. Denk 0.2-0.3 km/h als schatting. Kanttekening daarbij is dat de Caracal Race 40mm ongeveer de snelste 40mm band ter wereld is.
Met de P Zero’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met de Hutchinsons:[Afbeelding]
Banden op de weg wielset: Schwalbe G-One Pro 35mm (maar valt als 32mm op mijn velgen dus enigsinds spijt hiervan).
Banden op de gravel wielset: Specialized Pathfinder Pro 42mm
Kwa gemiddelde snelheid over een hele rit zal het misschien niet veel uitmaken maar tijdens snellere ritten merk ik gewoon dat je met de gravel banden boven een bepaalde snelheid veel meer energie moet blijven leveren om je snelheid te houden ten opzichte van de wegbandjes. Zeker bij snelle groepsritten maakte dit voor mij het verschil in hoe lang ik op kop kon rijden.
Nu zal ik het komende tijd minder doen omdat de wegfiets ook weer van stal is, maar in de winter vond ik het juist wel erg fijn om met de twee wielsets snel van configuratie te kunnen wisselen.
Edit: Ok, jouw caracals zijn wel wat sneller dan mijn pathfinders zie ik. Maar dat kan ook een conclusie zijn natuurlijk om op je gravel set iets grover te gaan. Met de pathfinders heb ik gisteren met gemak de hele locale MTB route gereden.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 13-03-2025 14:28 ]
Ik had afgelopen Zondag het eerste ritje gemaakt met de nieuwe racefiets. Nu is de ketting heel erg plakkerig en vies. Doen jullie die gewoon afnemen met een droge doek? Ook de cassette wil ik schoonmaken. Ik snap dat dingen vies worden
maar wil het wel goed onderhouden.
Inderdaad na elke rit vuil van ketting gewoon afnemen met een droge doek. En bij droog weer om de 250 km terug smeermiddel opdoen, bij nat weer sneller.DaYwaLkUr schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:05:
Doen jullie die gewoon afnemen met een droge doek?
Met de cassette hou ik mij niet bezig (bij normale weersomstandigheden).
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/EydanPxhK9tCqsBT0Q2mtYR2.jpg?f=fotoalbum_large)