Hahaha... leuke discussie over de helm
Iedereen reageert heel primair: op een racefiets hoort een helm. En terecht hoor. Vooropgesteld: ik fiets nooit zonder helm!
Maar het klopt wel dat we het prima vinden als een 'oud persoon' op een e-bike 25 km/h fietst zonder helm, terwijl dezelfde persoon op een racefiets (zeg) 23 km/h fietst zonder helm, voor gek wordt verklaard. Want je komt ze wel eens tegen: 70-plussers die vroeger altijd zonder helm fietsten (want dat was normaal), nu ook zonder helm fietsen. Maar goed, niet harder gaan dan dat ze doen op hun e-bike.
Overigens pleit ik voor het dagen van een helm op een e-bike (en niet het dragen van geen helm op een racefiets).
Het is eigenlijk niets anders dan een gevoel over 'wat hoort' en wat je gewend bent. Zo ben ik 20 jaar geleden vanuit NL op een vakantiefietst met bagage (tent) naar de Mt. Ventoux gefietst. Zonder helm inderdaad en we fietsten gemiddeld 20 km/h. De Fransen vonden dat echt belachelijk en er is ook heel vaal 'HELM!' tegen ons geroepen. Wij vonden dat erg stom en vervelend: in NL dragen we nooit een helm op een stadsfiets.
Maar goed... ik draag altijd een helm, heb er geen last van, vind 'm prima zitten. Net zoals ik altijd een gordel draag in de auto. Beide gelukkig nog nooit nodig gehad
Ook kan ik mij herinneren dat mijn opa vroeger zijn gordel in de wijk altijd afdeed en iets mopperde van: "Onding, zit niet lekker!". Tegenwoordig hoor ik nooit iemand over een gordel die niet lekker zit. Misschien zitten ze tegenwoordig ook lekkerder. Of is het tegenwoordig gewoon normaler geworden en vind iedereen het stom als je er geen draagt.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.