Niet dat het uitmaakt, maar ik vind het echt bizar laag. Mijn max hartslag gaat richting de 195 met 40 jaarGiel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:58:
[...]
Haha, wel interessant allemaal toch. Ik ben trouwens 37.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij telt dat ook alleen voor mensen die niet of amper sporten.Ramon 73 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:18:
[...]
220 - leeftijd wordt vaak gebruikt als startpunt voor het bepalen van de maximale hartslag. Met 37 zou je dan op 183 moet uitkomen. Voor mij persoonlijk klopte het op veel jongere leeftijd wel, toen sportte ik niet zo heel veel. Wel regelmatig, maar max 1x per week. De laatste 20 jaar minimaal 3x wekelijks en redelijk intensief.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Daarom staat er ook "220 - leeftijd wordt vaak gebruikt als startpunt" en die formule is voor veel mensen van toepassing, heus niet voor iedereen. En erfelijke aanleg, getraindheid en vermoeidheid hebben direct invloed op de maximale hartslag.Mistraller schreef op maandag 27 januari 2025 @ 01:37:
[...]
Volgens mij telt dat ook alleen voor mensen die niet of amper sporten.
Aan de andere kant, 220 - leeftijd komt vrij dicht bij de werkelijke maximale hartslag, meestal is de afwijking niet groter dan 15-25 slagen.
Dat heeft er weinig mee te makenMistraller schreef op maandag 27 januari 2025 @ 01:37:
[...]
Volgens mij telt dat ook alleen voor mensen die niet of amper sporten.
Die 220 formule is echt al achterhaald en zei vanaf het begin alleen wat over het gemiddelde van een populatie. Op N=1 niveau heeft het nooit goed gewerkt.
niet achterhaald, eerder niet accuraat , maar het 2e deel van je post klopt wel helemaal.Requiem19 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:31:
Die 220 formule is echt al achterhaald en zei vanaf het begin alleen wat over het gemiddelde van een populatie. Op N=1 niveau heeft het nooit goed gewerkt.
Hoi,Giel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:58:
[...]
Haha, wel interessant allemaal toch. Ik ben trouwens 37.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bijzonder lage hartslag inderdaad..
Afgaand op jou grafieken zit jou Z2 (5 zone model). rond de 150-195W. Omgerekend naar snelheid (bij amper tot geen wind) is dat 26-29km/u.
Heb je wind tegen, dan kom je al snel onder de 25km/u uit, maar dat is niet erg.
Belangrijkste is plezier en als je beter wilt worden dat je weet wat je wel of niet moet doen.
Persoonlijk fiets ik altijd op power als ik binnen train, ik ken ook mijn hartslagzones goed, en soms merk ik wanneer je de randjes van de powerzones opzoekt (bv bovenin Z2) dat mijn hartslag er soms al overheen gaat en in Z3 zit..
Dit ligt ook erg aan de vorm van de dag.. Ben ik wat minder fit dan valt mijn HS vaak al iets hoger uit..
Buiten heb je veel variabelen die invloed hebben op je power (wind, ondergrond, heuvels etc). Daar train ik gewoon op hartslag als ik een duurrit utivoer.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Uiteindelijk een hele mooie tweedehands fiets kunnen scoren.Jobius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:13:
Dank voor alle reacties. Erg verschillende meningen wat het niet makkelijker maakt haha. Ik zie zowel voordelen in het nieuw kopen als in het tweedehands kopen (zolang je maar goed oplet). Tweedehands heb ik opzich wel vrienden die met me mee kunnen kijken met meer ervaring. Aan nieuw kopen vind ik het dan weer prettig dat de verkoper met je meekijkt en de fiets aan mijn lichaam afstelt.
Lastig, lastig...
Een Gazelle Exquis Custom met carbon voor en achtervork. Volledig Ultegra afgemonteerd met zo goed als nieuwe ketting en Casette (3 ritjes op gereden).
Crankstel: FSA SL-K Light
Zadelpen: FSA SL-K
Stuur FSA Compact (incl telefoonhouder)
Velgen: Fulcrum 7 (met nieuwe antilek banden)
Zadel: Fizik Aliante R3 (incl zadeltasje)
Mio Snelheid- & kadanssensor.
SPD Pedalen.
Ook nog een hele berg binnenbanden bij gekregen, een oude casette die nog wel 'okay' is.
Een tooltje voor de ketting, een HR sensor, een onderhoud standaard, een rollerbank en allemaal fietskleding. Dat allemaal voor 375 euro.
Heb het over kunnen nemen van iemand die er na een paar jaar niet op gereden te hebben de hele fiets heeft opgeknapt omdat hij weer wou beginnen, om er vervolgens achter te komen dat hij niet zo'n lol meer had in de hobby. Echt de beste deal die ik ooit op Marktplaats heb gevonden, super blij mee.
Nog even de fiets afstellen op mijn lichaam en dan ga ik komend weekend mijn eerste echte rit maken (op het proefritje na).
Een maximale hartslag van 146 is bijzonder. Ik heb het nog nooit gezien, en al helemaal niet bij een dertiger. En mind you ik ben een data nerd met Strava zwift intervals.icu, de hele reutemeteut haha. Het zal ongetwijfeld wel kunnen.
Dit. Deze max HR is dusdanig afwijkend van "het gemiddelde" dat je ook wel je vraagtekens kunt plaatsen bij de algemene formules die men hanteert voor zone-bepaling.Requiem19 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:13:
[...]
Maar iemand van 37 met een max hr van 143 heb ik nog nooit gezien, dan val je vrij ver buiten de statistische gemiddelden.
Zo worden (hartslag-)zones bij sportmedische keuringen e.d. vaak bepaald aan de hand van de gevonden VT1/VT2-waardes, maar als die drempels zo laag liggen (106 en 131) dan is je dynamisch bereik op basis van hartslag wel dusdanig klein dat als je daar erg strikt aan vasthoudt dat je zones erg smal zijn.
Ik zou zelf geen 5-zone model voorschrijven bij iemand met zo'n klein dynamisch bereik op zijn hartslag. Ga lekker met 3 zones werken. ‘Onder aerobe drempel’, ‘Tussen aerobe en anaerobe drempel’ en ‘Boven anaerobe drempel’, dus <VT1, tussen VT1 en VT2 en >VT2 . Als ik dat zo zie in het gebruikte meet-protocol is dat redelijk te doen over een relatief brede vermogensband.
Achterhaald in de zin dat de 220-leeftijd formule het wetenschappelijk paradigma was van 1971 (Fox et al) tot zo'n beetje rond +/ 2000. Toen ging de wetenschap toch weer eens kritisch kijken naar de Fox formule met nieuwe onderzoeken en kwamen ze erachter dat de standaarddeviatie toch wel erg hoog was en dat deze formule nogal onnauwkeurig is bij hele jonge of hele oude mensen.Prulleman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:10:
[...]
niet achterhaald, eerder niet accuraat , maar het 2e deel van je post klopt wel helemaal.
Probleem alleen is dat het dus '30 jaar de populair wetenschappelijke waarheid was', wat dan in de (pseudo)sportwetenschap z'n plek vindt en er nogal moeilijk uit te krijgen is. Zo zie je dat zelfs de American Heart Association in 2025 dit nog gewoon op haar website heeft staan:
https://www.heart.org/en/...basics/target-heart-ratesThis table shows target heart rate zones for different ages. Your maximum heart rate is about 220 minus your age.
De meest recente conclusie die ik gezien heb is dat er geen enkele goede generieke formule is om MaxHR te schatten:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7523886/Our results suggest that the other formulas, Fox (220-age), Gellish (207–0.7*age), Tanaka (208 – 0.7*age), Arena (209.3–0.72*age), and Fairbarn female (201-0.63*age) have similar limits of agreement with HRmax measured during GXT (Figure 1). Although each formula showed minimal bias (with the exception of the female Fairbarn equation), wide limits of agreement suggest that all nine APMHR equations have poor agreement with HRmax measured with the metabolic cart. Additionally, limits of agreement had wide confidence intervals suggesting the possibility of even greater disagreement between measures. High RMSE values for all equations also support the lack of agreement between predicted and measured HRmax regardless of equation. Therefore, these equations all produce poor predictions with unsatisfactory limits of agreement. All equation plots reveal non-zero slopes, suggesting each proportional bias is present in each, however, the Fox equation may be the best APMHR for a diverse population as the trendline shows it is less likely to under or overestimate based on individual HRmax. In comparison, the proportional bias evident in the other equations show that those with lower fitness and/or elderly individuals will have HRmax consistently underestimated, and fitter and/or younger individuals will have HRmax consistently overestimated.
Ik heb zelf ook een sportmedische keuring gedaan, dit was in december 2023,joker1977 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:32:
[...]
Dit. Deze max HR is dusdanig afwijkend van "het gemiddelde" dat je ook wel je vraagtekens kunt plaatsen bij de algemene formules die men hanteert voor zone-bepaling.
Zo worden (hartslag-)zones bij sportmedische keuringen e.d. vaak bepaald aan de hand van de gevonden VT1/VT2-waardes, maar als die drempels zo laag liggen (106 en 131) dan is je dynamisch bereik op basis van hartslag wel dusdanig klein dat als je daar erg strikt aan vasthoudt dat je zones erg smal zijn.
Ik zou zelf geen 5-zone model voorschrijven bij iemand met zo'n klein dynamisch bereik op zijn hartslag. Ga lekker met 3 zones werken. ‘Onder aerobe drempel’, ‘Tussen aerobe en anaerobe drempel’ en ‘Boven anaerobe drempel’, dus <VT1, tussen VT1 en VT2 en >VT2 . Als ik dat zo zie in het gebruikte meet-protocol is dat redelijk te doen over een relatief brede vermogensband.
Mijn VT1 was 136 en VT2 was 165, en tijdens de ramp test ging ik "kapot" terwijl mijn hartslag nog maar 175bpm was.
Ga ik hier volle bak een korte beklimming van 10-12% op dan schiet mijn hartslag snel door naar 185bpm, maar die haalde ik dus niet tijdens de inspanningstest..
Ook met VO2max blokken of lange Threshold blokken, ik ga eerder kapot aan de verzuring dan dat ik mijn max_hr ga halen.. Ik haal alleen max_hr op hele korte heftige inspanningen.
Volgens de arts was dat ook niet heel relevant voor de uitkomst van de zone bepaling.
Het kan dus zijn dat @Giel wel een iets hogere max HR heeft, maar dat het niet uit de test is gekomen.
Maar dat kan hij zelf het beste beoordelen..
[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 27-01-2025 10:52 ]
Als ik het grafiekje van @Giel kijkt vind ik dat VT1 nogal arbitrair geplot is. VT2 is duidelijker te zien. Je ziet de ventilatie op dat moment exponentieel toenemen bij een extra stapje op de ramp test. Bij VT1 zie je dit niet terug. Je zou eigenlijk ook RER erover heen geplot willen hebben om te kijken op welk moment die richting de 0.95 / 1.00 gaat.verstappen33 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Ik heb zelf ook een sportmedische keuring gedaan, dit was in december 2023,
Mijn VT1 was 136 en VT2 was 165, en tijdens de ramp test ging ik "kapot" terwijl mijn hartslag nog maar 175bpm was.
Ga ik hier volle bak een korte beklimming van 10-12% op dan schiet mijn hartslag snel door naar 185bpm, maar die haalde ik dus niet tijdens de inspanningstest..
Ook met VO2max blokken of lange Threshold blokken, ik ga eerder kapot aan de verzuring dan dat ik mijn max_hr ga halen.. Ik haal alleen max_hr op hele korte heftige inspanningen.
Volgens de arts was dat ook niet heel relevant voor de uitkomst van de zone bepaling.
Het kan dus zijn dat @Giel wel een iets hogere max HR heeft, maar dat het niet uit de test is gekomen.
Het gevaar met dit soort tests is dat we aannemen dat hartslag X of vermogen Y nu echt VT1/VT2 is. In mijn ervaring is het plotten van dit soort dingen toch wel gedeeltelijk arbitrair. Dus het zou zomaar kunnen dat VT1 wat eerder ligt bijv.
En max HR maakt - imo - voor deze hele exercitie niet zo uit. Het is juist beter om daar niet mee te rekenen, omdat je de zones bepaalt op basis van VT2 en VT1.
Dat laatste klopt, omdat de zones bepaald worden aan de hand van je VT1 en VT2. Dat is bij sub-maximale hartslagen, dus of je max nu 185 of 285 is, maakt voor de zone-bepaling niet meer uit.verstappen33 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Ik heb zelf ook een sportmedische keuring gedaan, dit was in december 2023,
Zijn relatief lage VT1 en VT2 zijn al indicaties dat zijn max HR (ook) erg laag zal uitvallen.
Het is vrij gebruikelijk (en normaal) dat er "ongeveer" 30 slagen zitten tussen VT1 en VT2. Dat gebied wil door meer training nog weleens kleiner worden, maar dan moet je echt veel trainingsuren draaien, seizoen op seizoen. Daar komen de meeste van ons amateurs niet aan toe.
@joker1977 klopt, max_hr zegt ook weinig, maar het viel mij wel op tijdens mijn test en trainingen die ik rond/boven threshold doe.
Zoals @Requiem19 ook vaak genoeg zegt, je traint niet verkeerd als je net 1-2bpm off target zit qua hartslag..
Voor de meeste "amateurs" doe je al 90-95% goed als je gewoon lekker fietst en "ongeveer" rekening houdt met je zones..
Voor mij geld een duurrit meestal gemiddeld 5-8bpm lager dan VT1, soms heb je wind tegen, soms een heuveltje die je over moet, dan zul je mogelijk iets hoger komen in hartslag, maar omdat ik dan al enkele slagen eronder zit kan ik wel iets gas bijgeven om boven te komen of toch even die wind te trotseren..
Merk ik dat ik erboven kom dan ga ik pas langzamer fietsen om toch in de "fatmax" zone te blijven..
Zoals @Requiem19 ook vaak genoeg zegt, je traint niet verkeerd als je net 1-2bpm off target zit qua hartslag..
Voor de meeste "amateurs" doe je al 90-95% goed als je gewoon lekker fietst en "ongeveer" rekening houdt met je zones..
Voor mij geld een duurrit meestal gemiddeld 5-8bpm lager dan VT1, soms heb je wind tegen, soms een heuveltje die je over moet, dan zul je mogelijk iets hoger komen in hartslag, maar omdat ik dan al enkele slagen eronder zit kan ik wel iets gas bijgeven om boven te komen of toch even die wind te trotseren..
Merk ik dat ik erboven kom dan ga ik pas langzamer fietsen om toch in de "fatmax" zone te blijven..
RER?Requiem19 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Als ik het grafiekje van @Giel kijkt vind ik dat VT1 nogal arbitrair geplot is. VT2 is duidelijker te zien. Je ziet de ventilatie op dat moment exponentieel toenemen bij een extra stapje op de ramp test. Bij VT1 zie je dit niet terug. Je zou eigenlijk ook RER erover heen geplot willen hebben om te kijken op welk moment die richting de 0.95 / 1.00 gaat.
Het gevaar met dit soort tests is dat we aannemen dat hartslag X of vermogen Y nu echt VT1/VT2 is. In mijn ervaring is het plotten van dit soort dingen toch wel gedeeltelijk arbitrair. Dus het zou zomaar kunnen dat VT1 wat eerder ligt bijv.
En max HR maakt - imo - voor deze hele exercitie niet zo uit. Het is juist beter om daar niet mee te rekenen, omdat je de zones bepaalt op basis van VT2 en VT1.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Precies wat @guapper zegt. De ratio tussen C02 die je produceert (uitadement) en de O2 die je inadement. Dit zegt wat over welke brandstof je lichaam gebruikt:
Bij een RER van > 1 ligt je anaerobe drempel. Op een grafiek kun je dmv de stijging ook inschatten waar je aerobe drempel ligt. Zie verschil tussen 7e en 8e RER meetpunt op de rechter grafiek bijv.
Dat staat bij mij ook in het rapport; "Training Zones are calculated using your ventilatory thresholds to accurately determine your optimal training intensities, based on your unique physiology. Ifjoker1977 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:32:
[...]
Dit. Deze max HR is dusdanig afwijkend van "het gemiddelde" dat je ook wel je vraagtekens kunt plaatsen bij de algemene formules die men hanteert voor zone-bepaling.
your thresholds cannot be found, Training Zones are calculated based on the relationship between your VO2, heart rate, and mechanical output."
De zones zijn niet bepaald op basis van een max hartslag en daar percentages van bijvoorbeeld.
Ik heb zeker wel een hogere HR inderdaad. Bij het hardlopen bijvoorbeeld is ie weer heel anders he, daar is de max 168.verstappen33 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Dat is wel raar..Giel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:56:
[...]
Ik heb zeker wel een hogere HR inderdaad. Bij het hardlopen bijvoorbeeld is ie weer heel anders he, daar is de max 168.
Hoe kan het dan dat je dit niet haalt bij het fietsen?
Ik heb ook geen idee of de VT1 en 2 hetzelfde zou zijn bij hardlopen en fietsen..
zones/max kunnen wel afwijken geloof ik per sport,net zoals je vo2max, die kan ook hoger zijn bij hardlopen of langlaufen bv. Je gebruikt dan namelijk meer spieren/spiergroepen dan met fietsen, daardoor (afhankelijk van waar de bottleneck zit) kan je meer zuurstof verwerken doordat je met meer spieren energie aan het verbranden bent. Je longen en hart zullen daarvoor wel harder moeten werken.verstappen33 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Dat is wel raar..
Ik heb ook geen idee of de VT1 en 2 hetzelfde zou zijn bij hardlopen en fietsen..
in je garmin heb je ook voor hardlopen en fietsen een aparte vo2max en ook je zones kan je per sport instellen
Het is vrij normaal dat je bij niet lichaamsgewicht-dragende sporten een wat lagere Max HR hebt. Bij fietsen gebruik je minder spieren dan bij hardlopen, dus kan je Max HR zomaar 5-10bpm lager zijn bij een max effort op de fiets tov max effort hardlopen.verstappen33 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Dat is wel raar..
Al is het verschil waar we het nu over hebben 20bpm wat wel weer heel veel is. De enige logische verklaring die ik kan bedenken zit in het supply-demand verhaal.
Je hartslag is een functie van de vraag van je spieren. Hoe meer vraag naar zuurstof, hoe hoger je hartslag om de toevoer van zuurstof via rode bloedcellen te transporteren. Als de vraag vanuit je spieren op een gegeven moment maximeert, bijv omdat je niet genoeg mitochondriën hebt, of ze werken niet efficiënt genoeg, ontstaat er ook geen grotere vraag meer aan zuurstof.
Wat in dat geval zou helpen is veel rustige training doen (aanmaak mitochondriën) en veel V02 max intervallen (30-15's etc) =>veroging mitochondriale efficiëntie.
Omdat leeftijd = aftrek heb je het dus over een afwijking van een kwart eeuwRamon 73 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 06:59:
[...]
Daarom staat er ook "220 - leeftijd wordt vaak gebruikt als startpunt" en die formule is voor veel mensen van toepassing, heus niet voor iedereen. En erfelijke aanleg, getraindheid en vermoeidheid hebben direct invloed op de maximale hartslag.
Aan de andere kant, 220 - leeftijd komt vrij dicht bij de werkelijke maximale hartslag, meestal is de afwijking niet groter dan 15-25 slagen.
---------------
Uhh... in mijn ervaring is 2 Bft bijna windstil en 3 Bft stelt ook niet zo veel voor.Giel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:47:
Is indoor prima op te fietsen, maar als ik buiten ga fietsen met Beaufort 2/3 dan kom ik letterlijk amper vooruit en zit ik toch al snel in mijn zone 3/4 te harken wat helemaal niet de bedoeling is.
Wat is "letterlijk amper vooruit" uitgedrukt in km/h voor jou?
en ik denk dat de "letterlijk" hier niet daadwerkelijk "letterlijk" is, maar "figuurlijk"...?
Lijkt mij daarom met deze wattages heel sterk dat je "letterlijk amper vooruit" komt, wat @verstappen33 zegt:
Ik heb dus het idee dat het vooral tussen je oren zit.verstappen33 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Afgaand op jou grafieken zit jou Z2 (5 zone model). rond de 150-195W. Omgerekend naar snelheid (bij amper tot geen wind) is dat 26-29km/u.
Heb je wind tegen, dan kom je al snel onder de 25km/u uit, maar dat is niet erg.
Heb je een vermogensmeter op je fiets? Zo ja, ga eens op vermogen trainen, vooral met wind tegen. Zo nee, raad ik (en vast veeeele anderen) aan om daar mee te trainenGiel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:47:
Even meer info; ik train bijv op hartslag.
Maar het belangrijkste is gewoon lol hebben op de fiets
Informaticus of vakkundig Googler?
Duidelijk, zoiets verwachte ik al wel, maar heb het zelf nooit ondervonden omdat ik eigenlijk alleen maar fiets en geen vergelijkings materiaal heb.Requiem19 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:54:
[...]
Het is vrij normaal dat je bij niet lichaamsgewicht-dragende sporten een wat lagere Max HR hebt. Bij fietsen gebruik je minder spieren dan bij hardlopen, dus kan je Max HR zomaar 5-10bpm lager zijn bij een max effort op de fiets tov max effort hardlopen.
Al is het verschil waar we het nu over hebben 20bpm wat wel weer heel veel is. De enige logische verklaring die ik kan bedenken zit in het supply-demand verhaal.
Je hartslag is een functie van de vraag van je spieren. Hoe meer vraag naar zuurstof, hoe hoger je hartslag om de toevoer van zuurstof via rode bloedcellen te transporteren. Als de vraag vanuit je spieren op een gegeven moment maximeert, bijv omdat je niet genoeg mitochondriën hebt, of ze werken niet efficiënt genoeg, ontstaat er ook geen grotere vraag meer aan zuurstof.
Wat in dat geval zou helpen is veel rustige training doen (aanmaak mitochondriën) en veel V02 max intervallen (30-15's etc) =>veroging mitochondriale efficiëntie.
Het is niet alleen spieren (mitochondriën) kweken, het is voornamelijk je algehele aerobe systeem, hart/longen/bloed/mitochondriën/spieren.
Ik kwam mijzelf gisteren tijdens een training ook weer eens tegen, ik had 90 minuten rond VT1 op de planning, gewoon constant wattage op ERG mode, geen rare fratsen..
Ik heb deze training afgelopen maanden al diverse malen gedaan en bijvoorbeeld 3 weken geleden zat mijn gemiddelde hartslag precies op VT1, gisteren zat ik er 15 slagen boven..
Zelfde inspanning, enig verschil is weer een opkomende verkoudheid waardoor ik waarschijnlijk minder goed zuurstof opneem in de longen, of misschien ook wat verminderde rode bloedcellen???
Komende week maar weer eens de focus op herstel en rustiger aan doen.
Baal er wel weer van, afgelopen december/begin januari ook al een vormdip gehad door diverse stress factoren, heb ik dat eindelijk onder controle en lijk ik weer de stijgende lijn te pakken te hebben, steekt een van mijn kinderen mij weer aan met een virusje..
sja.. zo is het altijd wat.. zeker met kinderen.. maar misschien een geruststelling.. ook onder ideale omstandigheden kan de lijn ook niet blijven stijgen.verstappen33 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:29:
[...]
Duidelijk, zoiets verwachte ik al wel, maar heb het zelf nooit ondervonden omdat ik eigenlijk alleen maar fiets en geen vergelijkings materiaal heb.
Het is niet alleen spieren (mitochondriën) kweken, het is voornamelijk je algehele aerobe systeem, hart/longen/bloed/mitochondriën/spieren.
Ik kwam mijzelf gisteren tijdens een training ook weer eens tegen, ik had 90 minuten rond VT1 op de planning, gewoon constant wattage op ERG mode, geen rare fratsen..
Ik heb deze training afgelopen maanden al diverse malen gedaan en bijvoorbeeld 3 weken geleden zat mijn gemiddelde hartslag precies op VT1, gisteren zat ik er 15 slagen boven..
Zelfde inspanning, enig verschil is weer een opkomende verkoudheid waardoor ik waarschijnlijk minder goed zuurstof opneem in de longen, of misschien ook wat verminderde rode bloedcellen???
Komende week maar weer eens de focus op herstel en rustiger aan doen.
Baal er wel weer van, afgelopen december/begin januari ook al een vormdip gehad door diverse stress factoren, heb ik dat eindelijk onder controle en lijk ik weer de stijgende lijn te pakken te hebben, steekt een van mijn kinderen mij weer aan met een virusje..
Nee klopt, gewoon even een stapje terug doen om daarna hopelijk weer 2 stapjes voorwaarts te maken.Prulleman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:15:
[...]
sja.. zo is het altijd wat.. zeker met kinderen.. maar misschien een geruststelling.. ook onder ideale omstandigheden kan de lijn ook niet blijven stijgen.
Gelukkig nadert het voorjaar al een beetje, en kunnen we snel weer lekker buiten fietsen zonder druk te hoeven maken over vrieskou, nattigheid etc..
Moet je eens een keer een half litertje achterlaten bij de bloedbankverstappen33 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:29:
[...]
(Daarom doneer ik ook niet vlak voor grotere evenementen)
---------------
Zelfs de profs hebben ups en downs met griepjes, andere ziektes, pech, vermoeidheid etc. Dus als 'normaal' werkende met een fietshobby on the side moeten we helaas maar accepteren dat het soms even tegenzit.
Vannacht bijv maar 3 uur geslapen omdat er iemand in dit huis zin had om de boel op stelten te zetten (hint: ik was het niet
).
Ik focus me liever wat ik in de hand kan houden. Niet te hard trainen, dan word ik sneller ziek. Als ik een keertje een terror nacht of week heb (zoals nu) plan aanpassen en rustig rondje peddelen bijv. Zoveel mogelijk groente en fruit eten, goed proberen af te schalen na je werk om in ontspanningsmodus te komen etc.
Veel meer kun je niet doen imo. Wat er verder nog gebeurt is soms helaas gewoon botte pech. Bijft frustrerend niettemin.
Vannacht bijv maar 3 uur geslapen omdat er iemand in dit huis zin had om de boel op stelten te zetten (hint: ik was het niet
Ik focus me liever wat ik in de hand kan houden. Niet te hard trainen, dan word ik sneller ziek. Als ik een keertje een terror nacht of week heb (zoals nu) plan aanpassen en rustig rondje peddelen bijv. Zoveel mogelijk groente en fruit eten, goed proberen af te schalen na je werk om in ontspanningsmodus te komen etc.
Veel meer kun je niet doen imo. Wat er verder nog gebeurt is soms helaas gewoon botte pech. Bijft frustrerend niettemin.
Daarom doe ik geen (grotere) evenementenMistraller schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:04:
[...]
Moet je eens een keer een half litertje achterlaten bij de bloedbank![]()
(Daarom doneer ik ook niet vlak voor grotere evenementen)
@Mistraller Vinokourov heeft een keer tijdens de Tour de France bloed gedoneerd en ook weer ontvangen. Die ging er anders serieus harder door fietsen ...
Het ziet er naar uit dat gezin niet mee gaat het weekend van Limburgs mooiste dus moet ik alleen een slaapplek gaan zoeken 
Iemand een tip hotel of B&B in Limburg voor 1 of 2 nachten en fietsenstalling?
Ah misschien moet ik daar dan ook een keer aan meedoen. Wie weet scheelt hetEdwinW schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:01:
@Mistraller Vinokourov heeft een keer tijdens de Tour de France bloed gedoneerd en ook weer ontvangen. Die ging er anders serieus harder door fietsen ...
Ik krijg overigens nooit bloed terug hoor van Sanquin. Ik mag het gewoon zelf aan gaan vullen thuis.
---------------
Ik zat afgelopen jaar in dit hotel: https://www.booking.com/h...udget-aachen-nord.nl.htmlsapphire schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:10:
Het ziet er naar uit dat gezin niet mee gaat het weekend van Limburgs mooiste dus moet ik alleen een slaapplek gaan zoeken
Toen was het nog van de keten Ibis en was een prima hotel.
Ik heb het voor Mei ook weer geboekt, ook voor Limburg Mooiste..
Qua prijs is het prima te doen, en het ligt echt 2 minuten van de snelweg af en binnen 15 minuten ben je in Heerlen..
Ja, het ziet eruit als een duitse gevangenis, de kamers waren basic maar wel heel netjes..
Ontbijt nam ik zelf mee..
Ik check in om 21:00 uur, ga pitten en om 5:30 gaat de wekker alweer en maak ik mij klaar om naar de start te gaan. Dus veel luxe heb ik ook niet nodig.
Ik mocht vorig jaar de fiets gewoon op de kamer zetten (wel met een wiel hoes).
[ Voor 15% gewijzigd door verstappen33 op 29-01-2025 08:37 ]
Ricardo Rico probeerde het eens met bloed van een geit, maar hij ging er niet sneller van klimmenEdwinW schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:01:
Misschien was t niet het bloed van een klimgeit?Holk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:53:
[...]
Ricardo Rico probeerde het eens met bloed van een geit, maar hij ging er niet sneller van klimmen
Manzano is van zijn fiets gevallen nadat ze hem honden hemoglobine hadden geïnjecteerd
Ik heb een paar jaar op decathlon mtb-schoenen gefietst maar die zijn inmiddels op en ze passen niet lekker meer. Ik heb nogal smalle voeten, sidi's vallen normaal smal maar ik moet ze eigenlijk 1 of 2 maten te klein nemen wil de breedtemaat goed aansluiten, maar dan pas ik er qua lengte dus niet in. Voor zover ik weet heeft bv Lake ook breedtematen en daar val ik redelijk goed in een mt45.5 narrow schoen, maar bv de Lake mx333 welke ik getest heb was 450 euro, wat ik wel wat aan de prijs vond persoonlijk. Hebben jullie toevallig nog tips welke mtb/wielrenschoen/merken mogelijk zou kunnen werken voor me en waar die eventueel te testen is (omg Eindhoven)?
Is wel vaker genoemd: https://www.bikeshoe4u.com/. Zit in Nijkerk, meet uitgebreid je voeten op en zoekt vervolgens bijpassende schoenen. Bij mij zit er een maat verschil tussen links en rechts, het is daar ook mogelijk om verschillende maten voor te bestellen.Bastard schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:28:
Ik heb een paar jaar op decathlon mtb-schoenen gefietst maar die zijn inmiddels op en ze passen niet lekker meer. Ik heb nogal smalle voeten, sidi's vallen normaal smal maar ik moet ze eigenlijk 1 of 2 maten te klein nemen wil de breedtemaat goed aansluiten, maar dan pas ik er qua lengte dus niet in. Voor zover ik weet heeft bv Lake ook breedtematen en daar val ik redelijk goed in een mt45.5 narrow schoen, maar bv de Lake mx333 welke ik getest heb was 450 euro, wat ik wel wat aan de prijs vond persoonlijk. Hebben jullie toevallig nog tips welke mtb/wielrenschoen/merken mogelijk zou kunnen werken voor me en waar die eventueel te testen is (omg Eindhoven)?
@Bastard Breng anders een bezoekje aan Bike Fashion in Eersel. Zij hebben een minder uitgebreid assortiment dan BikeShoe4U (kan geen enkele zaak in Nederland aan tippen als je mij vraagt), maar zij voeren wel Sidi en Fizik die in mijn ervaring vrij smal vallen. Roy (eigenaar) is heel hulpvaardig en kan misschien ook nog wel iets bestellen als blijkt dat je een bijzondere maat nodig hebt.
@Bastard 450 euro is inderdaad flink aan de prijs.
Ikzelf heb ook "afwijkende" voeten, en heb ook een setje lakes, koste toen 330 euro geloof ik.
Echter fiets ik er al 3-4 jaar mee en hebben nog niets te lijden..
Goed laten drogen, regelmatig insmeren met schoensmeer etc. om het leer goed te onderhouden ze blijven goed..
Ik verwacht dat ze zeker nog een paar seizoenen mee zullen gaan, al zit ik wel stiekum te kijken naar een 2e set schoenen (wit ipv zwart), en de oude schoenen dan alleen te gebruiken voor slecht weer of op de indoor trainer.
Als je het dan omrekent per jaar, dan kost een paar schoenen maar een paar tientjes per jaar..
Als ik kijk naar mijn dagelijkse sneakers, die gaan amper 4-5 maanden mee en kosten op jaarbasis veel meer
Ikzelf heb ook "afwijkende" voeten, en heb ook een setje lakes, koste toen 330 euro geloof ik.
Goed laten drogen, regelmatig insmeren met schoensmeer etc. om het leer goed te onderhouden ze blijven goed..
Ik verwacht dat ze zeker nog een paar seizoenen mee zullen gaan, al zit ik wel stiekum te kijken naar een 2e set schoenen (wit ipv zwart), en de oude schoenen dan alleen te gebruiken voor slecht weer of op de indoor trainer.
Als je het dan omrekent per jaar, dan kost een paar schoenen maar een paar tientjes per jaar..
Als ik kijk naar mijn dagelijkse sneakers, die gaan amper 4-5 maanden mee en kosten op jaarbasis veel meer
Ook als je kijkt naar de uren dat je ze aan hebt?verstappen33 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:08:
[ Voor 36% gewijzigd door Giel op 30-01-2025 14:02 ]
Die tip had ik bij Futurumshop ook al gekregen en ik ben morgen toevallig in de buurt, dus ik heb ze even gebeld en ga morgen eens kijken wat ze voor me kunnen betekenen._Z3 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:42:
[...]
Is wel vaker genoemd: https://www.bikeshoe4u.com/. Zit in Nijkerk, meet uitgebreid je voeten op en zoekt vervolgens bijpassende schoenen. Bij mij zit er een maat verschil tussen links en rechts, het is daar ook mogelijk om verschillende maten voor te bestellen.
Dat is inderdaad een stuk dichter bij, als ik niet toevallig in apeldoorn+utrecht moest zijn morgen was dat een hele goede optie geweest.Reginas schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:34:
@Bastard Breng anders een bezoekje aan Bike Fashion in Eersel. Zij hebben een minder uitgebreid assortiment dan BikeShoe4U (kan geen enkele zaak in Nederland aan tippen als je mij vraagt), maar zij voeren wel Sidi en Fizik die in mijn ervaring vrij smal vallen. Roy (eigenaar) is heel hulpvaardig en kan misschien ook nog wel iets bestellen als blijkt dat je een bijzondere maat nodig hebt.
Tjah, ik denk dat ik >20dkm heb gefietst op mijn huidige decathlon schoentjes, maar zelfs de matig passende sidi's zijn echt een verademing vergeleken met die schoenen. Echt hoog tijd voor wat anders. Per uur zal het dus ook nog wel meevallen qua prijs ervan uitgaande dat ik niet veel minder ga fietsen...verstappen33 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:08:
Is er hier iemand die de Flandrien Challenge heeft voltooid? Voor mij is het iets wat op mijn bucketlist staat. Ik zou er dan voor kiezen om de uitdaging te verdelen over 4 dagen.
Voor de mensen die hem hebben volbracht:
Hoeveel dagen heb je ervoor uitgetrokken?
Heb je gebruik gemaakt van de routes van de website of eigen routes gebouwd? Zo ja, linkjes zijn altijd welkom.
Heb je aanraders voor onderweg qua eten, slapen, etc.?
Zijn er nog andere zaken die handig zijn om te weten of rekening mee te houden?
Heb je gebruik gemaakt van de routes van de website of eigen routes gebouwd? Zo ja, linkjes zijn altijd welkom.
Niet bekend met de route, maar als ik deze challenge zou uitvoeren dan zou ik de routes gewoon pakken die op die website gesuggereerd worden.Reginas schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:29:
Is er hier iemand die de Flandrien Challenge heeft voltooid? Voor mij is het iets wat op mijn bucketlist staat. Ik zou er dan voor kiezen om de uitdaging te verdelen over 4 dagen.
Wel jammer dat het startpunt en eindpunt niet op hetzelfde punt is. Je hebt dan weer iemand nodig die je ophaalt op het eind, of je moet er nog een dagje achteraan plakken om weer terug te fietsen naar de auto.
Ik heb hem in ieder geval opgeslagen, lijkt mij ook wel een leuke uitdaging dit voorjaar.
Past dat wel in je trainingsplan? Zo'n extreme dag?
Jahoor, straks heb ik 8 van zulke dagen op rij..McMiGHtY schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:47:
Past dat wel in je trainingsplan? Zo'n extreme dag?
Afgelopen jaar in het voorjaar ook af en toe 300-400km in een weekend gefietst.
Als ik hem zou fietsen dit voorjaar dan zou ik het in 2 dagen doen..
Ik denk dat @McMiGHtY bedoeld dat je deze challenge ook in 1 dag kan doen en of dat wel past. In 2 of meer dagen is het qua inspanning uiteraard beter in te passen.
Daarom gaf ik ook aan dat ik hem dan het liefst in 2 dagen zou doen.wisselwerking schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:16:
Ik denk dat @McMiGHtY bedoeld dat je deze challenge ook in 1 dag kan doen en of dat wel past. In 2 of meer dagen is het qua inspanning uiteraard beter in te passen.
1 dag zou ook wel gaan, qua kilometers scheelt dat wel een heel stuk, maar het is wel echt een hele dag op de fiets, en persoonlijk vind ik 10-12 uur incl evt pauzes eigenlijk wel genoeg op 1 dag..
Ooit nog van plan geweest, maar het praktische is een stuk minder. Je moet echt logistiek ondersteund worden of er komen nog heel wat kilometers bij.Reginas schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:29:
Het volledige stuk in het 'Heuvelland' (streek rond Kemmel) ligt een heel stuk uit de rest. En het stuk naar daar fietsen is niet exact Vlaanderens Mooiste.
Advies over eetplaatsen en verblijven ga ik niet geven. Het oppervlak dat je beschrijft biedt wel 'enkele' gelegenheden. En ik weet ook niet welk budget je over beschikt. Wil je 'budget', of ga je eerder voor toch wat 'luxe'.
Als je het niet binnen de 3 dagen van plan bent. Wat de grens is voor 'certificering' in het centrum Ronde van Vlaanderen. Dan zou ik zeggen, maak er 5 dagen van. Neem ergens een volledige rustdag.
De streek rond Kemmel heb je WO 1 cultuur die héél dichtbij ligt.
En de hele Vlaamse Ardennen heb je zoveel dingen (waaronder culinair) dat je makkelijk enkele dagen kunt vullen.
Als je echt een flandrien challenge wilt, dan is er deze 😅. Ik ga ze met een paar vrienden doen over een 5-tal dagen, heeft eens ergens in een krantje gestaan maar ik weet niet meer waar juist dus daarom gewoon de gpx.
https://www.komoot.nl/tou...7T8Xg6xqGJsyOqyBQTN8kjtg0
https://www.komoot.nl/tou...7T8Xg6xqGJsyOqyBQTN8kjtg0
De 59 secties (kasseien en klimmen) moeten binnen 72 uur worden voltooid. De site zelf geeft aan dat het haalbaar is in 4 dagen, mits dag 1 op de late middag/avond wordt verreden.Joindry schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:00:
[...]
Als je het niet binnen de 3 dagen van plan bent. Wat de grens is voor 'certificering' in het centrum Ronde van Vlaanderen. Dan zou ik zeggen, maak er 5 dagen van. Neem ergens een volledige rustdag.
De streek rond Kemmel heb je WO 1 cultuur die héél dichtbij ligt.
En de hele Vlaamse Ardennen heb je zoveel dingen (waaronder culinair) dat je makkelijk enkele dagen kunt vullen.
Bestond er maar zoiets als een uurkalender, dan zou ik beter kunnen kunnen uitpuzzelen of dat logistiek en conditioneel haalbaar is voor mij binnen de 72 uur.
De vermelding in het Centrum Ronde van Vlaanderen lijkt me bijzonder om te verdienen, maar niet koste wat het kost. Het gaat ook om de totale beleving.
Mijn idee zou zijn om dit uitdaging aan te gaan in een periode dat het wat langer licht is en 's avonds na de ronde rondom de Kemmel de trein vanuit Ieper naar Oudenaarde te pakken. Dat zou ongeveer een uur duren. Ik zou dus niet van Ieper richting de Vlaamse Ardennen fietsen. Dat zijn inderdaad een hoop extra kilometers en een flinke extra inspanning.
Ik ben helemaal met je eens dat in de streek rondom Ieper veel prachtig WO1-geschiedenis te bezichtigen/beleven is. Op de middelbare school ben ik in die streek op excursie geweest en dat heeft veel indruk op me gemaakt. Alleen al voor de geschiedenis zou ik een keertje terug moeten gaan.
Ah, 72u over 4 dagen.Reginas schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:30:
[...]
De 59 secties (kasseien en klimmen) moeten binnen 72 uur worden voltooid. De site zelf geeft aan dat het haalbaar is in 4 dagen, mits dag 1 op de late middag/avond wordt verreden.
Bestond er maar zoiets als een uurkalender, dan zou ik beter kunnen kunnen uitpuzzelen of dat logistiek en conditioneel haalbaar is voor mij binnen de 72 uur.![]()
De vermelding in het Centrum Ronde van Vlaanderen lijkt me bijzonder om te verdienen, maar niet koste wat het kost. Het gaat ook om de totale beleving.
Mijn idee zou zijn om dit uitdaging aan te gaan in een periode dat het wat langer licht is en 's avonds na de ronde rondom de Kemmel de trein vanuit Ieper naar Oudenaarde te pakken. Dat zou ongeveer een uur duren. Ik zou dus niet van Ieper richting de Vlaamse Ardennen fietsen. Dat zijn inderdaad een hoop extra kilometers en een flinke extra inspanning.
Ik ben helemaal met je eens dat in de streek rondom Ieper veel prachtig WO1-geschiedenis te bezichtigen/beleven is. Op de middelbare school ben ik in die streek op excursie geweest en dat heeft veel indruk op me gemaakt. Alleen al voor de geschiedenis zou ik een keertje terug moeten gaan.
Moet zeker haalbaar zijn voor je. Dat tegeltje is inderdaad wel een speciaaltje.
Het blijft logistiek natuurlijk wel een uitdaging.
Mocht er ooit nog een 'groepje' ontstaan rond het idee, wil ik mezelf zelfs als 'geïnteresseerd' opgeven.
Ik woon rond het Brugse en heb ooit wel al eens al die hellingen gedaan. Ik zou het ook doen zuiver voor het 'steentje'. Ik gaf er vooral de brui aan omdat ik de planning niet zag zitten voor mezelf alleen.
Het voordeel van die 3 of 4 daagse route is dat het startpunt en eindpunt steeds hetzelfde is voor die dag..Reginas schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:30:
[...]
De 59 secties (kasseien en klimmen) moeten binnen 72 uur worden voltooid. De site zelf geeft aan dat het haalbaar is in 4 dagen, mits dag 1 op de late middag/avond wordt verreden.
Bestond er maar zoiets als een uurkalender, dan zou ik beter kunnen kunnen uitpuzzelen of dat logistiek en conditioneel haalbaar is voor mij binnen de 72 uur.![]()
Je zou dan zelf makkelijk met de auto naar de volgende route kunnen rijden en ergens overnachten (of regel een camper ofzo
Bij de 2 daagse variant heb je die "luxe" niet, dan heb je of een volgauto nodig of je moet naderhand nog 70-80km terug fietsen naar je auto met bepakking..
Als je de 4 daagse route doet, dan kun je bijvoorbeeld om 14:00 starten op dag 1, en dan moet je voor 14:00 uur op de 4e dag binnen zijn.. Dan heb je het binnen de 72 uur gehaald.
Ik heb vorig jaar de 'Dag 3' van de flandrien challenge gereden (https://www.cyclinginflan...en-challenge-3-days-day-3) . Niet met het idee om die challenge te doen, ik was gewoon op zoek naar een rit in de vlaamse ardennen. Eerlijk gezegd vond ik het niet de leukste route om te rijden. Niet omwille van de vele hellingen, daar was ik naar op zoek, maar het was mij te veel keren en draaien en dikwijls zelfde padjes in verschillende richtingen. Ik vind dat je er veel mooiere ritten kan doen.
De dag erna heb ik overigens wat MTB lussen gereden, die vond ik wel top!
De dag erna heb ik overigens wat MTB lussen gereden, die vond ik wel top!
@Reginas kan je helaas geen advies geven maar gaaf hoor!
@verstappen33 Bedankt voor de tip! Ziet er inderdaad een beetje Oost-Duits uit
Jjj doet één overnachting en dan na de tocht naar huis?
@Mistraller Die dikke vinger die ik nog naar je zou opsteken is ondertussen flink ontstoken en zit nu aan een stevige antibiotica kuur
Trouwens wel een bak weer, vriend vroeg of ik ook mee doe aan de Joop Zoetemelk Classic. Prima leuk idee zeker nu ik met redelijke basis de winter uitkom (als het zo doorgaat).
Hij gaat alleen met de wielervereniging en ik mag niet meerijden er naartoe ‘want ik ken de regels niet en dan zijn ze verantwoordelijk voor mij’.
Euhm als er iemand willekeurig aanhaakt op de weg ben je dan als groep opeens medeverantwoordelijk voor die persoon
Daarnaast ben ik gewoon bekend met in groepen rijden, signaleren, overnemen, etc.
Prima joh rijd ik vanuit huis er naartoe en zien we elkaar daar wel
@Mistraller Die dikke vinger die ik nog naar je zou opsteken is ondertussen flink ontstoken en zit nu aan een stevige antibiotica kuur
Trouwens wel een bak weer, vriend vroeg of ik ook mee doe aan de Joop Zoetemelk Classic. Prima leuk idee zeker nu ik met redelijke basis de winter uitkom (als het zo doorgaat).
Hij gaat alleen met de wielervereniging en ik mag niet meerijden er naartoe ‘want ik ken de regels niet en dan zijn ze verantwoordelijk voor mij’.
Euhm als er iemand willekeurig aanhaakt op de weg ben je dan als groep opeens medeverantwoordelijk voor die persoon
Daarnaast ben ik gewoon bekend met in groepen rijden, signaleren, overnemen, etc.
Jep, het is voor mij dik 2,5 uur rijden, dus als ik vanuit huis wil starten dan moet ik al rond 4:00 weg.sapphire schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:43:
Ik heb dat afgelopen jaar 1x gedaan voor de Amstel Gold Race, en na de tocht weer naar huis gereden, dit was niet echt een succes.
Dus later met de Limburg Mooiste de camping geboekt, die stond toen helaas onder water en moest ik last minute omboeken en in Aachen terecht gekomen.
Dit beviel me prima, ik heb ook geen verwachtingen bij een doorreis hotel, als het bed maar goed is, de kamer een beetje schoon dan vind ik het al snel goed.
Dus voor komende editie het ook alvast geboekt.
Parkeren doe ik wel ergens in Heerlen zelf in een woonwijk waar je gratis mag parkeren, dan is het nog 2-3km fietsen naar de start en kom ik in ieder geval "uitgerust" aan..
Afgelopen jaar waren we rond 17:00 weer terug bij de finish, 17:15 bij de auto, en om 20:00 thuis met een korte stop bij de gele M.
Way-to-go wat betreft ledenwervingsapphire schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:43:
@Reginas kan je helaas geen advies geven maar gaaf hoor!
Terugkomend op mijn zoektocht naar een passende (mtb) schoen; bij bikeshoe4u.com geweest, daar zijn mijn voeten gemeten en ik heb naast smalle voeten er ook erg weinig vlees/vet op zitten. Hierdoor moet ik eigenlijk in elke schoen al een dikkere zool (of 2) gebruiken om uberhaupt wat te vinden wat goed aansluit. Na flink wat dozen van zolder te hebben getrokken kwam ik uit op een setje Gaerne's die met een dikkere zool goed aan lijken te sluiten bij mijn set voeten. Geslaagd dus, maar gezien ik uberhaupt nog nooit van het merk gehoord had denk ik niet dat ik er zonder een bezoekje aan Nijkerk snel/goed uit was gekomen. Plus ze waren ook nog eens bijna de helft goedkoper dan de Lake's.
@verstappen33 Ja ik moet ook 2,5 á 3u rijden om er te komen dus zo'n beetje in de nacht vertrekken is niet te doen. Ik twijfelde alleen om ook nog een overnachting erna te pakken maar ga dat denk niet doen.
@Cranzai Zo had ik het nog niet eens bekeken
@Bastard Hebben voeten niet sowieso weinig vlees
Wel fijn om te horen dat je geslaagd bent voor prettige schoenen 
Hier weer wat ontwikkelingen qua fiets. Vandaag bij en Lokale Cube dealer geweest, fietsenmaker die in zijn algemeen goed aangeschreven staat.
Heb de Attain C:62 SLT daar in het echt gezien en de foto's op de site doen hem geen eer aan, in het echt veel mooier
Maargoed ik kwam voor een Agree, drama qua verkrijgbaarheid blijkbaar
De blauw-groene was nog mondjesmaat leverbaar de zwarte amper tot niet meer. Ik dacht een 58 nodig te hebben maar op advies van de fietsenmaker ben ik van top tot teen opgemeten, lengtes van alles, breedte, 'scharnierpunten', voeten, alles. Lekker in je shirtje met blote voeten
Maargoed na alles ingevoerd te hebben kwam er uit dat voor mijn maten een Cube maat 61 geadviseerd werd, ze hebben 60 en 62 dus hij adviseerde een 60. Blijkbaar heb ik een relatief lang bovenlichaam.
Reach op de Agree 60 is 399 en de stuurpen 110mm (=509) en de fitting adviseerde een reach + stuurpen lengte van 505mm. Geadviseerde stack is 611mm en de Agree 60 is 606mm, de meeste maten vallen inderdaad net tussen 60 en 62 in vaak meer richting de 60 dus al met al verrassend.
Hij gaat proberen een 60 te regelen en dan opbouwen en dan kunnen we even eea proberen qua afstelling.
Al met al een verrassend en enerverend ochtendje.
@Cranzai Zo had ik het nog niet eens bekeken
@Bastard Hebben voeten niet sowieso weinig vlees
Hier weer wat ontwikkelingen qua fiets. Vandaag bij en Lokale Cube dealer geweest, fietsenmaker die in zijn algemeen goed aangeschreven staat.
Heb de Attain C:62 SLT daar in het echt gezien en de foto's op de site doen hem geen eer aan, in het echt veel mooier
Maargoed ik kwam voor een Agree, drama qua verkrijgbaarheid blijkbaar
De blauw-groene was nog mondjesmaat leverbaar de zwarte amper tot niet meer. Ik dacht een 58 nodig te hebben maar op advies van de fietsenmaker ben ik van top tot teen opgemeten, lengtes van alles, breedte, 'scharnierpunten', voeten, alles. Lekker in je shirtje met blote voeten
Maargoed na alles ingevoerd te hebben kwam er uit dat voor mijn maten een Cube maat 61 geadviseerd werd, ze hebben 60 en 62 dus hij adviseerde een 60. Blijkbaar heb ik een relatief lang bovenlichaam.
Reach op de Agree 60 is 399 en de stuurpen 110mm (=509) en de fitting adviseerde een reach + stuurpen lengte van 505mm. Geadviseerde stack is 611mm en de Agree 60 is 606mm, de meeste maten vallen inderdaad net tussen 60 en 62 in vaak meer richting de 60 dus al met al verrassend.
Hij gaat proberen een 60 te regelen en dan opbouwen en dan kunnen we even eea proberen qua afstelling.
Al met al een verrassend en enerverend ochtendje.
@sapphire dat idee had ik ook, maar blijkbaar zijn die van mij nog iets meer vel-over-been dan normaal. In combinatie met een al smalle voet houd je dan helemaal weinig over om een schoen mee op te vullen.
Echt wel heel pittig denk op 1 dag. Ter inspiratie https://youtu.be/TFG_PWkdArYverstappen33 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:32:
[...]
Daarom gaf ik ook aan dat ik hem dan het liefst in 2 dagen zou doen.
1 dag zou ook wel gaan, qua kilometers scheelt dat wel een heel stuk, maar het is wel echt een hele dag op de fiets, en persoonlijk vind ik 10-12 uur incl evt pauzes eigenlijk wel genoeg op 1 dag..
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ook op meerdere dagen pittig hoor! Zelf ook van plan geweest om eens te doen maar vergis niet dat zelfs de 3 daagse nog flink wat kilometers per dag zijn. Niet ondoenlijk maar kasseien en pittige klimmen zijn wel killing voor hoeveel je hebt om na een dag er weer opnieuw aan te beginnenMaikie18 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:08:
[...]
Echt wel heel pittig denk op 1 dag. Ter inspiratie https://youtu.be/TFG_PWkdArY
:strip_exif()/f/image/lYuIQnvdQuPu3LdVs1w1eM2f.jpg?f=fotoalbum_small)
Iemand een idee hoe dit kan gebeuren?
Besloten de freehub body te vervangen door een stalen exemplaar en met het schoonmaken van de oude zag ik deze schade in de body zitten de ratchets hebben dezelfde markeringen.
Voor het vervangen had ik geen klachten of het idee dat er iets raars in de freebody aan de gang was, behalve de slijtage door de cassette
Stalen casette vs aluminium freehub.DCG909 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:23:
[Afbeelding]
Besloten de freehub body te vervangen door een stalen exemplaar en met het schoonmaken van de oude zag ik deze schade in de body zitten de ratchets hebben dezelfde markeringen.
Voor het vervangen had ik geen klachten of het idee dat er iets raars in de freebody aan de gang was, behalve de slijtage door de cassette
Kan mogelijk een gevolg zijn van te weinig nM op de lockring, maar kan volgens mij ook gebeuren als deze wel strak genoeg staat. Mocht het problemen geven bij verwijderen/installeren van casette dan kan je het aluminium wat boven uitsteekt wegvijlen.
Er zijn ook fabrikanten die plakken daarom een extra stalen plaatje op die plek:
[ Voor 14% gewijzigd door EkkeHH op 02-02-2025 16:38 ]
Ik bedoel juist niet het gedeelte waar de cassette zit, maar de "binnenkant" wat in het wiel steekt.EkkeHH schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Stalen casette vs aluminium freehub.
Kan mogelijk een gevolg zijn van te weinig nM op de lockring, maar kan volgens mij ook gebeuren als deze wel strak genoeg staat. Mocht het problemen geven bij verwijderen/installeren van casette dan kan je het aluminium wat boven uitsteekt wegvijlen.
Er zijn ook fabrikanten die plakken daarom een extra stalen plaatje op die plek:
[Afbeelding]
De lockring zat hoer gewoon strak genoeg, maar het aluminium is er gewoon niet goed tegen bestand
Vandaar dat ik nu ook een stalen exemplaar erin heb zitten (wacht alleen nog tot de dt swiss special greas binnen is...)
Iets te weinig Nm op de lockring icm iets teveel Nm op de trappers, plus metalen tandwielen en aluminium body. Heb het op de MTB ook wel eens gehad.DCG909 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:23:
[Afbeelding]
Edit: Mea culpa, geen idee hoe die beschadigingen tussen de pallen komen...
[ Voor 4% gewijzigd door Bastard op 03-02-2025 08:14 ]
@DCG909 bedoeld niet het invreten van de cassette denk ik, dit heeft hij zo te zien ook al welleens bij geveild lijkt het, dat is inderdaad vrij normaal.Bastard schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:43:
[...]
Iets te weinig Nm op de lockring icm iets teveel Nm op de trappers, plus metalen tandwielen en aluminium body. Heb het op de MTB ook wel eens gehad.
Het gaat om de beschadigingen tussen de pallen volgens mij. Ik heb het idee dat ik dit ook al wel eens gezien heb maar dat weet ik niet zeker... Zo lang je er niets van merkt misschien maar niets van aantrekken inderdaad.... Lijkt er op dat bij hard aanzetten iets scheef trekt en met het body tegen de ratchets komt wat deze afdruk geeft.
Enige wat ik zo nog extra kan bedenken kan bedenken is of alle spacers geinstalleerd zijn en indien de body met een bout vast zit of deze vast genoeg zit, zo niet, misschien een keer met een los gelopen steekas gereden..?
[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 03-02-2025 08:23 ]
Als Ollie het kan, dan moet het zeker haalbaar zijn voor de normale amateur.Maikie18 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:08:
[...]
Echt wel heel pittig denk op 1 dag. Ter inspiratie https://youtu.be/TFG_PWkdArY
Respect hoor om het in 1 dag te doen..
Zoiets denk ik ook, iets heeft een beetje scheef kunnen gaan bij flink aanzetten. Volgens mij verhelpt een 6-pal ratchet dit ook wel een beetje. (Al grijpen er volgens mij altijd 3 aan, het is 3-om-3 dacht ik.) Moet je alleen wennen aan een heel ander freewheel sound; ik vind mijn 6-pal minder goed klinken als de 3-pal in elk geval.Kluus schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:45:
[...]
... misschien een keer met een los gelopen steekas gereden..?
Ander dingetje wat zou kunnen is dat je pallen vies zijn geweest, en moeilijk uitklappen/aangrijpen, of te dik vet, te hard vet, oid. Als je dan ff met 1 aangegrepen pal rijdt trekt ie wellicht ook een beetje scheef. (Soms merk je dat, als ook die ene pal eruit schiet en je een kloeink voelt terwijl je ketting gewoon braaf op de kransjes is blijven liggen)
Hoe zien de tandjes in de hub er zelf eigenlijk uit? Zijn die nog wel een beetje strak?
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 03-02-2025 10:31 ]
---------------
Weet iemand of dit mogelijk is:
Heb nu een Canyon Aeroad met Sram Force en quarq power. Nu wil ik mijn kettingbladen vervangen.
Zat te kijken naar losse kettingbladen en kwam toen ook Sram Red kettingbladen tegen.
Nu heb ik al wat handleidingen doorgelezen, maar kom er niet helemaal uit. Ik weet dat het RED kettingblad te monteren is op een Force crank.
Maar is de powermeter dan ook uitwisselbaar? Het lijkt mij haast wel, maar voordat ik de bladen bestel wil ik het wel even zeker weten.
Heb nu een Canyon Aeroad met Sram Force en quarq power. Nu wil ik mijn kettingbladen vervangen.
Zat te kijken naar losse kettingbladen en kwam toen ook Sram Red kettingbladen tegen.
Nu heb ik al wat handleidingen doorgelezen, maar kom er niet helemaal uit. Ik weet dat het RED kettingblad te monteren is op een Force crank.
Maar is de powermeter dan ook uitwisselbaar? Het lijkt mij haast wel, maar voordat ik de bladen bestel wil ik het wel even zeker weten.
Dit wiel was nog "fabrieksaf", vet kan misschien te vuil geworden zijn, of ik heb de wielen niet hard genoeg aangedraaid een keer (biks rammelends oid), spacers zaten waar ik ze zou verwachten.Mistraller schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Zoiets denk ik ook, iets heeft een beetje scheef kunnen gaan bij flink aanzetten. Volgens mij verhelpt een 6-pal ratchet dit ook wel een beetje. (Al grijpen er volgens mij altijd 3 aan, het is 3-om-3 dacht ik.) Moet je alleen wennen aan een heel ander freewheel sound; ik vind mijn 6-pal minder goed klinken als de 3-pal in elk geval.
Ander dingetje wat zou kunnen is dat je pallen vies zijn geweest, en moeilijk uitklappen/aangrijpen, of te dik vet, te hard vet, oid. Als je dan ff met 1 aangegrepen pal rijdt trekt ie wellicht ook een beetje scheef. (Soms merk je dat, als ook die ene pal eruit schiet en je een kloeink voelt terwijl je ketting gewoon braaf op de kransjes is blijven liggen)
Hoe zien de tandjes in de hub er zelf eigenlijk uit? Zijn die nog wel een beetje strak?
Ik zal vanmiddag van de hub tandjes even een foto maken, het vet komt toch volgende week pas binnen, dus tools en een eventuele vervangende hub zou ik voor die tijd moetten kunnen sourcen als het foute boel is.
Iemand een idee waar je de Canyon Endurace kan proefrijden? Ik ken wel het Shimano Experience Center in Limburg, maar daar kun je alleen de Aeroad en de Ultimate proefrijden.
Canyon Factory Service in EindhovenBlik1984 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:11:
Iemand een idee waar je de Canyon Endurace kan proefrijden? Ik ken wel het Shimano Experience Center in Limburg, maar daar kun je alleen de Aeroad en de Ultimate proefrijden.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
heb je een losse spider? of de PM geintegreerd in de kettingbladen... (bv zoals deze https://www.bike24.nl/producten/734485 )MartijnMartijn schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:47:
de spider PM is in principe Red / Force, bv:
https://www.futurumshop.n...ce-axs-quarq-spider.phtml?
Dus die past op force en red cranks en op de spider passen force en red bladen..
(maar volgens mij ook bij de geintegreerde varient zouden ze beide op je cranks passen, maar die kost nog eens 200 euro duurder.. bij een sltijtage product zoals kettingbladen gaat dat dan wel ver.. )
ok, bizar dat ik die optie gemist heb, werd telkens naar Limburg of Koblenz geleid in mijn zoektocht.
Enig idee of je daar gewoon binnen kan lopen voor een kort testritje?
Dit staat op de site die ik linkte
Test je droomfiets
Maak een testrit op je favoriete Canyon in Eindhoven! We hebben de meeste maten beschikbaar voor de Aeroad en Endurace, evenals de Grail en Grizl. Heb je vragen over de beschikbare maten of wil je een ander model uitproberen? Kom direct langs of neem contact op met ons team.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ik had hetzelfde probleem, volgens mij alleen bij hun Koblenz. Hier de reactie van de experience center in Valkenburg.Blik1984 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:11:
ik moet je helaas mededelen dat we de Endurace niet hebben!
Meerdere malen aangekaart bij Canyon dat er vraag naar is, maar tot op heden hebben we hem nog niet!
Enigste optie is om in Koblenz te gaan kijken.
[ Voor 28% gewijzigd door DaYwaLkUr op 03-02-2025 14:24 ]
Eindhoven zou die wel moeten staan, ga binnenkort eens daarnaartoe. Ga dan wel even vantevoren bellen of ze mijn specifieke maat voorradig hebben, want zonde om 1u in de auto te zitten enkele reis voor noppes.DaYwaLkUr schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:22:
[...]
Ik had hetzelfde probleem, volgens mij alleen bij hun Koblenz. Hier de reactie van de experience center in Valkenburg.
[...]
Wil wel graag even passen, want de geometrie van de endurace is wel anders als mijn huidige fiets, maar heb eigenlijk nooit een 100% lekker gevoel gehad op die fiets. Maar ben wel helemaal verliefd op de Light Moss kleur van de Endurace CF SLX 8, alleen beetje jammer van de levertijd van mei-augustus
Denk dat het een significant sterkere renner is dan je hier insinueert.verstappen33 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Als Ollie het kan, dan moet het zeker haalbaar zijn voor de normale amateur.![]()
Respect hoor om het in 1 dag te doen..
Er is een compatibility guide voor de powermeter.MartijnMartijn schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:47:
https://www.sram.com/glob...ade-compatiblity-map-.pdf
Ik heb een AXS Powermeter Spider en die is compatible met alles van Force, behalve: Force AXS 43/30 Wide Crankset
Ikzelf heb die AXS Powermeter Spider op een Rival Wide 1X gemonteerd. En vervolgens een Red kettingblad erop (die was het goedkoopst...)
Je ziet wel duidelijk wat punten waarop je body geraakt hebt. Zou zelf kijken of er scherpe punten opzitten, die weghalen en daarna gewoon proberen of t weer prima werkt!
Hmmm, zover ik kan voelen zitten er geen scherpe punten op (iig niet die ik met mijn vinger kan voelen).
Ik kan ook geen toothed rings voor de fulcrum 800 db's vinden en er staat ook niks in de spare parts lijst.
Ik was al enigszins verbaasd dat ik de free wheel hub kon vinden en kopen.
Ik kan ook geen toothed rings voor de fulcrum 800 db's vinden en er staat ook niks in de spare parts lijst.
Ik was al enigszins verbaasd dat ik de free wheel hub kon vinden en kopen.
Vandaar ook de smiley erachter...edoappelhof schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:27:
[...]
Denk dat het een significant sterkere renner is dan je hier insinueert.
Ik weet zelf ook wel wat er voor nodig is.
Ik heb zijn strava ritje er niet bij gepakt, maar wanneer men enigszins goed getraind is en een rit van 200+ goed kan uitrijden zoals de Amstel Gold Race, dan moet dit ook wel lukken al zal het zeker niet makkelijk zijn.
Als het makkelijk is, is het geen uitdaging.verstappen33 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:44:
[...]
Vandaar ook de smiley erachter...
Ik weet zelf ook wel wat er voor nodig is.
Ik heb zijn strava ritje er niet bij gepakt, maar wanneer men enigszins goed getraind is en een rit van 200+ goed kan uitrijden zoals de Amstel Gold Race, dan moet dit ook wel lukken al zal het zeker niet makkelijk zijn.
Ben hier weer ontwaakt uit m'n winterslaap en inmiddels al weer een paar keer gespind en afgelopen zaterdag weer buiten op de fietst gezeten.
Maar laatst de meivakantie geboekt op een park tegen Limburg aan dus wil daar wat leuke klimmen meepakken, aangezien hier veel ervaringsdeskundige zitten ben ik op zoek naar tips.
Wil de routes niet te lang maken aangezien de rest van de fam ook nog wel iets wil doen tijdens de vakantie
Heb net zelf iets in elkaar gezet maar andere suggesties zijn welkom.
Maar laatst de meivakantie geboekt op een park tegen Limburg aan dus wil daar wat leuke klimmen meepakken, aangezien hier veel ervaringsdeskundige zitten ben ik op zoek naar tips.
Wil de routes niet te lang maken aangezien de rest van de fam ook nog wel iets wil doen tijdens de vakantie
Heb net zelf iets in elkaar gezet maar andere suggesties zijn welkom.
@Tinusvolkel Ik heb in jouw route de (saaie) fietspaden langs drukke wegen weggehaald.
https://www.strava.com/routes/3321778326615919028
Wil je de bekende hellingen aftikken en hoogtemeters maken of lekker toeren? De Hoge Kempen is nl. zelf al een prachtig, bosrijk fietsgebied.
https://www.strava.com/routes/3321778326615919028
Wil je de bekende hellingen aftikken en hoogtemeters maken of lekker toeren? De Hoge Kempen is nl. zelf al een prachtig, bosrijk fietsgebied.
@Tinusvolkel je laat bewust de Bemelerberg links liggen? Je kan die op zowel de heen als terug weg erin bouwen. Vanaf Margraten richting 't Rooth en dan Bemelerberg af lijkt me ook leuker dan die saaie Rijksweg terug naar Maastricht 
Edit: Ah kijk pdukers was me al voor
Edit: Ah kijk pdukers was me al voor
[ Voor 8% gewijzigd door loyske op 04-02-2025 09:51 ]
@loyske / @pdukers Zo te zien hebben jullie hetzelfde idee
dus dank daarvoor naar dit soort tips ben ik op zoek.
Maar wil idd wat (bekende) klimmen aftikken en wat hoogtemeters maken maar andere gebieden zijn ook prima, dus een ritje naar de hoge kempen zit er ook wel in, en misschien nog een keer naar het oosten cq zuiden mocht dat gebied interessant genoeg zijn.
Maar wil idd wat (bekende) klimmen aftikken en wat hoogtemeters maken maar andere gebieden zijn ook prima, dus een ritje naar de hoge kempen zit er ook wel in, en misschien nog een keer naar het oosten cq zuiden mocht dat gebied interessant genoeg zijn.
@Tinusvolkel Als je max kilometers ongeveer 70 km is dan is het lastig. En dan ligt Maastricht ook nog in de weg.
Dit rondje is ook wel aardig.
https://www.strava.com/routes/3321794368891787968
Richting Kanne langs het Albertkanaal (echt mooi stuk jaagpad; zie foto's die Strava toevoegt), dan de Voerstreek en terug via Noorbeek / Mheer.
Richting Kanne langs het Albertkanaal (echt mooi stuk jaagpad; zie foto's die Strava toevoegt), dan de Voerstreek en terug via Noorbeek / Mheer.
[ Voor 6% gewijzigd door pdukers op 04-02-2025 10:51 ]
Die foto's zien er idd goed uit, en mooie jaagpaden ben ik wel vanpdukers schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:49:
@Tinusvolkel Als je max kilometers ongeveer 70 km is dan is het lastig. En dan ligt Maastricht ook nog in de weg.
@Tinusvolkel Het vorige rondje uitgebreid met een extra loop door de Voerstreek en richting Epen.
https://www.strava.com/routes/3321799966762789546
Je kunt de Camerig /Schweiberg loop eruit halen om 10 km te besparen en in Epen direct richting Slenaken gaan.
https://www.strava.com/routes/3321799966762789546
Je kunt de Camerig /Schweiberg loop eruit halen om 10 km te besparen en in Epen direct richting Slenaken gaan.
@wibblemoo Hij vroeg zelf om een 100 km rondje en veel hoogtemeters
Klopt
heb ik een mooi doel om voor te trainen, neem aan dat je 1000m+ hoogtemeters icm 100km ritje niet vanzelf gaan. (als ik zo snel kijk heb ik verschillende keren 500 hoogtemeter ritjes gedaan ) Dus dan zullen we maar is wat ritjes gaan plannen richting berg en dal om wat hoogtemeters te trainen.
Dat wordt dan inderdaad een forse uitdaging, vooral omdat al het klimwerk in 50 km gepropt zit.
Er zijn wel genoeg afkortingsmogelijkheden als het tegenvalt. Bij Teuven kun je ipv richting Epen te gaan ook direct naar Slenaken. Scheelt dik 17 km en 400 hoogtemeters.
Er zijn wel genoeg afkortingsmogelijkheden als het tegenvalt. Bij Teuven kun je ipv richting Epen te gaan ook direct naar Slenaken. Scheelt dik 17 km en 400 hoogtemeters.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/DyMt6TIvQpFkUV3mTq69zAPD.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Aq6JjyL8SSZFtnVZEhptTp6g.jpg?f=fotoalbum_small)