Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 617 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-01 10:29
mhr-zip schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:35:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie gekozen hebben voor "Europa overige" en "Geen van bovenstaande" En hoe groot het logeerbed is, en of je al routes klaar hebt liggen O-) . Maar ff serieus, hoe het fietsen is waar je woont.
Oost-Vlaanderen, waar het zo vlak is dat ik geen 10 hoogtemeters haal op een rondje fietsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Matuna op 21-01-2025 13:54 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:52
Requiem19 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Ah lekker! Waar in Spanje? :D
SR incoming

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:03
Requiem19 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Ik wist toen ook veel beter wat ik belangrijk vond bij een fiets wat het shoppen voor een volgend model makkelijker moeilijker maakte.
FTFY

WoT stats

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 15:02
Dank voor alle reacties. Erg verschillende meningen wat het niet makkelijker maakt haha. Ik zie zowel voordelen in het nieuw kopen als in het tweedehands kopen (zolang je maar goed oplet). Tweedehands heb ik opzich wel vrienden die met me mee kunnen kijken met meer ervaring. Aan nieuw kopen vind ik het dan weer prettig dat de verkoper met je meekijkt en de fiets aan mijn lichaam afstelt.

Lastig, lastig...

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-01 15:22
Jobius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:13:
Dank voor alle reacties. Erg verschillende meningen wat het niet makkelijker maakt haha. Ik zie zowel voordelen in het nieuw kopen als in het tweedehands kopen (zolang je maar goed oplet). Tweedehands heb ik opzich wel vrienden die met me mee kunnen kijken met meer ervaring. Aan nieuw kopen vind ik het dan weer prettig dat de verkoper met je meekijkt en de fiets aan mijn lichaam afstelt.

Lastig, lastig...
Bepaal een budget, kijk of je op MP kunt slagen, houdt ook rekening met evt kosten om slijtage onderdelen te vervangen op korte termijn.

Wil je meer zekerheid, dan is nieuw (bijvoorbeeld rond de 1000 euro) echt geen slechte keus, je rijdt de eerste 20.000 zonder noemenswaardige problemen en de afschrijving is niet super hoog.

Verschil tussen beide keuzes is in het meest gunstige geval een paar honderd euro, in het slechte geval kost de eerste optie net zoveel als de 2e..

En zoals je zei, bij een nieuwe fiets weet je dat de maat goed is, onderdelen zijn nieuw, en mogelijk vind je het model/kleur ook mooi..

Fietst toch net wat prettiger dan een model die niet 100% naar je smaak of maat is..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:13
Requiem19 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Ah lekker! Waar in Spanje? :D
Madrid.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
DDX schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:02:
Pas op met zomaar fiets van marktplaats kopen als je geen kennis hebt.
Risico dat je dan langs fietsenmaker moet om alle slijtagedelen te vervangen en dan alsnog 300 euro (of meer) kosten hebt.
Denk dat dit het belangrijkste is.. zo ben ik een keer mee gegaan met iemand die een fiets nodig had om te trainen voor een triathlon. budget max 400, liever minder. Op MP een prima alu fiets gevonden met een niet versleten 2x11 105 en velgremmen. Verder absoluut niks speciaals, maar gewoon een betrouwbare fiets. Lagers in orde, drivetrain in orde, banden ok, prima om pak em beet 5k zonder onderhoud op te fietsen. Als je dit niet kan beoordelen mag je een paar 100 voor onderhoud apart leggen, want zoals @DDX aangeeft, 300 euro ben je zo kwijt als de fietsenmaker ermee aan de slag gaat,

Strava

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:09
DDX schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:02:
Pas op met zomaar fiets van marktplaats kopen als je geen kennis hebt.
Risico dat je dan langs fietsenmaker moet om alle slijtagedelen te vervangen en dan alsnog 300 euro (of meer) kosten hebt.
Voordeel van een goedkope marktplaatsfiets is dan weer dat dat een mooie is om juist zelf te oefenen met het vervangen van de slijtageonderdelen, zonder bang te hoeven zijn je veel te dure nieuwe fiets te slopen. Genoeg YouTubefilmpjes die het uitleggen. Vervolgens heb je de rest van je leven deze skills die je uiteindelijk duizenden euro's aan fietsenmakerkosten kunnen besparen.

• Webgnome
  • Laatst online: 21:18
Eigenlijk is het niet zo zeer een vraag over intervals.icu. Het was meer dat ik vanmorgen dacht van he, daar heb ik ook nog een account. Waar ik tegen aan loop (:+) is dat ik nu al een aantal jaren sport, een jaartje met goede begeleiding ( voorbereiding marathon van Berlijn ) maar daarna eigenlijk alles zelf een beetje met apps en dingetjes heb gedaan.

Ik weet van mijzelf dat ik aardig op niveau ben, nooit een topatleet zal zijn. Echter wil ik eigenlijk wat meer inzicht in over of dat wat ik doe eigenlijk wel het goede is. Nu kan ik zelf wel een beetje op connect.garmin kijken naar wat vergelijkbare oefeningen en dan een conclussie trekken echter heb ik dan nooit echt een geargumenteerde mening. Want ja ik zie dat factor x stijgt of daalt dus dan zal dat wel. Dat niveau van analyze zeg maar. Ik dacht als ik nou eens vraag hoe dat met intervals.icu werkt dan hoop ik dat er iemand op basis van een praktijk voorbeeld met een werkwijze komt waarmee je als complete analyze leek er mee kan beginnen.

Dat was mijn vraag eigenlijk. Hopelijk hebben anderen hier ook nog wat aan of hebben andere mensen hier ook input voor. Als dit in een apart topic moet dan hoor ik dat graag.

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:06
Webgnome schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Eigenlijk is het niet zo zeer een vraag over intervals.icu. Het was meer dat ik vanmorgen dacht van he, daar heb ik ook nog een account. Waar ik tegen aan loop (:+) is dat ik nu al een aantal jaren sport, een jaartje met goede begeleiding ( voorbereiding marathon van Berlijn ) maar daarna eigenlijk alles zelf een beetje met apps en dingetjes heb gedaan.

Ik weet van mijzelf dat ik aardig op niveau ben, nooit een topatleet zal zijn. Echter wil ik eigenlijk wat meer inzicht in over of dat wat ik doe eigenlijk wel het goede is. Nu kan ik zelf wel een beetje op connect.garmin kijken naar wat vergelijkbare oefeningen en dan een conclussie trekken echter heb ik dan nooit echt een geargumenteerde mening. Want ja ik zie dat factor x stijgt of daalt dus dan zal dat wel. Dat niveau van analyze zeg maar. Ik dacht als ik nou eens vraag hoe dat met intervals.icu werkt dan hoop ik dat er iemand op basis van een praktijk voorbeeld met een werkwijze komt waarmee je als complete analyze leek er mee kan beginnen.

Dat was mijn vraag eigenlijk. Hopelijk hebben anderen hier ook nog wat aan of hebben andere mensen hier ook input voor. Als dit in een apart topic moet dan hoor ik dat graag.
Ok, dat is een vrij algemene vraag :). Maar ik kan er wel een beetje antwoord op geven.

Ik gebruik Intervals.icu voor een paar dingen:

1. Training load monitoren
De 'fitness curve' die je ziet is niet écht JOUW fitness, maar het is een weighted moving average van je training load van de afgelopen 2 dagen. Ik zit nu bijv op 44 en in topvorm zit ik rond de 90-100 bijv. Dit geeft me een beetje structuur over waar ik sta qua trainen. Alles valt en staat overigens met het nauwkeurig updaten van je FTP (je training load hangt af van je FTP).

Daaronder zie je 'form'. Het vakje 'optimal' is volgens dit model het niveau aan vermoeidheid dat goed is om progressie te boeken.

2. Trainingen plannen
Je kunt op je calender losse trainingen plannen, of zelfs hele trainingsschema's opnemen. De 'fitness grafiek' van hierboven rekent ook mooi door welk effect die trainingen hebben op je load etc. Die trainingen kun je syncen met je Garmin.

3. Progressie meten
De fitness grafiek kun je updaten met allerlei andere metrics. Eentje die ik bijv erg interessant vindt is 'efficiency' en 'decoupling'. Beide datapunten zeggen met name wat over je aerobe systeem.

4. Koppeling maken met health data
In dezelfde grafiek kun je ook je Garmin health data syncen, zoals HRV, rust hartslag, slaap etc. Ik doe dat ook om zo beetje in de gaten houden (retro-actief en pro-actief) of de balans tussen trainingsintensiteit, rust (en gezinsleven) beetje in balans in.

Dit is maar een klein deel van wat intervals.icu kan. Het is echt een power tool die alle rauwe data van je apparaten consolideert en die je kunt bewerken met voorgemaakte queries. Als je echt de voordelen ervan wilt gebruiken zul je initieel wat tijd moeten steken in het verdiepen ervan :).

• Webgnome
Het is inderdaad een erg algemene vraag, daarom ook dat ik mij zelf op dat gebied ook al leek bestempelde. De vraag die ik eigenlijk dan heb is via intervals.icu (of welke andere tool dan ook, kan ook garmin zijn ) hoe zorg je er nu voor dat je inzicht hebt in wat jet doet klopt. Is het daadwerkelijk zo simpel als vergelijkbare zaken bekijken en zien of dat wat je wil trainen ook daadwerkelijk verbeterd? Stel ik wil mijn kruissnelheid hoger hebben is dat dan zo simpel als wat ik net schreef? Dat voelt namelijk als 'te makkelijk' ;)

Misschien dat ik maar eens moet gaan zoeken naar wat betere sites over dit onderwerp anders dan tweakers forum :)

[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 21-01-2025 16:28 ]

Strava | AP | IP | AW

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:22
Dat stuk “form” waar @Requiem19 Het over heeft gebruik ik ook om te zien of m’n inspanningen ook effectief zijn. Verder is de wekelijkse opsomming handig als je een bepaald trainingsschema aanhoudt zoals pyramidal of base etc

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
Thy... schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Voordeel van een goedkope marktplaatsfiets is dan weer dat dat een mooie is om juist zelf te oefenen met het vervangen van de slijtageonderdelen, zonder bang te hoeven zijn je veel te dure nieuwe fiets te slopen. Genoeg YouTubefilmpjes die het uitleggen. Vervolgens heb je de rest van je leven deze skills die je uiteindelijk duizenden euro's aan fietsenmakerkosten kunnen besparen.
Ja leuke manier om kennis te maken met fietshobby, fiets kopen waar ketting van overslaat en dan eerst nieuwe hobby fiets sleutelen uitvinden hoe je cassette ketting en kettingbladen kan vervangen.
Allemaal tools kopen om nog meer kwijt te zijn...

Nee beter koop je voor iets meer een (2e hands) fiets bij een lokale fietsenmaker waar je direct op kan fietsen.
Daarna kan je altijd kijken of sleutelen aan je fiets ook een leuke hobby kan zijn.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
Webgnome schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:28:
Het is inderdaad een erg algemene vraag, daarom ook dat ik mij zelf op dat gebied ook al leek bestempelde. De vraag die ik eigenlijk dan heb is via intervals.icu (of welke andere tool dan ook, kan ook garmin zijn ) hoe zorg je er nu voor dat je inzicht hebt in wat jet doet klopt. Is het daadwerkelijk zo simpel als vergelijkbare zaken bekijken en zien of dat wat je wil trainen ook daadwerkelijk verbeterd? Stel ik wil mijn kruissnelheid hoger hebben is dat dan zo simpel als wat ik net schreef? Dat voelt namelijk als 'te makkelijk' ;)

Misschien dat ik maar eens moet gaan zoeken naar wat betere sites over dit onderwerp anders dan tweakers forum :)
De eerste vraag is; wat is je doel. In jouw geval 'kruissnelheid verbeteren'. Dan zou mijn 2e vraag zijn: hoe lang zijn je ritjes? Trainen om je kruissnelheid 20minuten te verbeteren is heel wat anders dan ritjes van een 1 uur, 3 uur, of 7-8 uur.

Afhankelijk van je doel zul je een trainingsschema opstellen. Kun je zelf doen, kan Join, trainerroad, andere software, een trainer zijn.

Die trainingen ga je uitvoeren en dan wil je een paar dingen weten over die trainingen:

1. Herstel je voldoende van je type training en je weekindeling (vergelijk Garmin health data met trainingload bijv). (of kijk gewoon naar hoe je je voelt ;)).
2. Meet voor je begint een basispunt: bijv 20minuten test en doe dezelfde test na X weken trainen.
3. Along the way kun je in intervals.icu data trends bekijken zoals efficiency - dit geeft aan welk vermogen je rijdt bij welke hartslag (in een duurrit). Als je meer traint moet je meer vermogen kunnen rijden met dezelfde hartslag. Dan wordt je 'engine' sterker en efficiënter.

Maar in het kort: je stelt een vraag waar sommige mensen honderden podcasts over maken, dus in 2 alinea's het korte en bondige antwoord is wat lastig... :)

• Thy...
DDX schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Ja leuke manier om kennis te maken met fietshobby, fiets kopen waar ketting van overslaat en dan eerst nieuwe hobby fiets sleutelen uitvinden hoe je cassette ketting en kettingbladen kan vervangen.

Nee beter koop je voor iets meer een (2e hands) fiets bij een lokale fietsenmaker waar je direct op kan fietsen.
Daarna kan je altijd kijken of sleutelen aan je fiets ook een leuke hobby kan zijn.
Er is natuurlijk een verschil tussen een oud verroest barrel en een prima bruikbare betaalbare fiets waarvan je na een paar maanden wat onderdelen moete beginnen te vervangen...

• Thy...
Sinds ik 10 jaar geleden een keer ruim €100,- mocht aftikken voor het vervangen van twee banden op mijn stadsfiets kom ik nooit meer bij de fietsenmaker. Snap dat het een normaal uurloon is, en de beste man moet ook zijn salaris verdienen en pand onderhouden, maar dan besteed ik liever een dagje aan het leren van een nieuwe skill dan dat ik elke paar jaar mag betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door Thy... op 21-01-2025 17:43 ]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
Jobius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:13:
Hey allemaal,

Nieuwe wielrenner hier die voor het eerst zijn eigen fiets wil kopen.
Na een aantal keer rijden op de 2de fiets van een vriend is het voor mij tijd om mijn eerste racefiets aan te schaffen.
Ik ben nu op marktplaats aan het kijken voor mooie dealtjes, maar zou wel wat hulp kunnen gebruiken.
Hier heb ik mijn eerste racefiets gekocht:
https://2ehandsracefietsen.nl/racefietsen
De fietsen zijn nagekeken door de monteur van een wielervereniging.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 16:50

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:04:
Oja en voor mensen die klagen over rotzooi op pomp als die aan je frame zit.
Op mijn slechtweer fiets heb ik een gereedschapsbidon met daarin wat binnenbandje, tools en een (lezyne)pompje.
Ik doe tegenwoordig een stukje tape om het pompje heen waar die over elkaar schuift (zeg maar) zodat er geen troep naar binnen komt.

Pompje werkte zondag perfect, toch @wisselwerking

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
McMiGHtY schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Ik doe tegenwoordig een stukje tape om het pompje heen waar die over elkaar schuift (zeg maar) zodat er geen troep naar binnen komt.

Pompje werkte zondag perfect, toch @wisselwerking
Zeker. Ik was afgelopen zondag bij de Elfstedentocht de trotse bezitter van een lekke band op 10km voor de finish en toen heb ik nog fijn gebruiken mogen maken van jouw pompje.

• verstappen33
Thy... schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:42:
Sinds ik 10 jaar geleden een keer ruim €100,- mocht aftikken voor het vervangen van twee banden op mijn stadsfiets kom ik nooit meer bij de fietsenmaker. Snap dat het een normaal uurloon is, en de beste man moet ook zijn salaris verdienen en pand onderhouden, maar dan besteed ik liever een dagje aan het leren van een nieuwe skill dan dat ik elke paar jaar mag betalen.
Ik doe ook 90% van het onderhoud zelf, maar toch vertrouw ik soms ook wel op de expertise van de fietsenmaker.

Alles is te leren, maar of je iets 1x per jaar doet of 10x per week, bij sommige dingen betaal je ook voor de ervaring die jezelf niet hebt en waarbij je dus zelf uren bezig bent voor het beste resultaat en een FM maar 10 minuten.

Daarnaast zien ze soms ook dingen die ikzelf niet zo snel zou opmerken.. Denk aan controle van lagers etc.. ik kan misschien niets merken, maar een FM kan wel snel beoordelen of een lager goed/slecht is of slechter wordt en zo problemen voorkomen.

Je zult net zien dat je op vakantie gaat en op de 2e dag krijg je problemen omdat je even geen rekening had gehouden met een trapaslager die eigenlijk versleten was..

Ik breng hem daarom straks in het voorjaar gewoon 1x weer weg voor een algehele onderhoudsbeurt.. Voor die paar tientjes per jaar heb ik graag een extra paar ogen van een FM die mijn fiets even nakijkt en mogelijk nog dingen ontdekt die ik heb gemist..
Requiem19 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:34:
[...]

De eerste vraag is; wat is je doel. In jouw geval 'kruissnelheid verbeteren'. Dan zou mijn 2e vraag zijn: hoe lang zijn je ritjes? Trainen om je kruissnelheid 20minuten te verbeteren is heel wat anders dan ritjes van een 1 uur, 3 uur, of 7-8 uur.

Afhankelijk van je doel zul je een trainingsschema opstellen. Kun je zelf doen, kan Join, trainerroad, andere software, een trainer zijn.

Die trainingen ga je uitvoeren en dan wil je een paar dingen weten over die trainingen:

1. Herstel je voldoende van je type training en je weekindeling (vergelijk Garmin health data met trainingload bijv). (of kijk gewoon naar hoe je je voelt ;)).
2. Meet voor je begint een basispunt: bijv 20minuten test en doe dezelfde test na X weken trainen.
3. Along the way kun je in intervals.icu data trends bekijken zoals efficiency - dit geeft aan welk vermogen je rijdt bij welke hartslag (in een duurrit). Als je meer traint moet je meer vermogen kunnen rijden met dezelfde hartslag. Dan wordt je 'engine' sterker en efficiënter.

Maar in het kort: je stelt een vraag waar sommige mensen honderden podcasts over maken, dus in 2 alinea's het korte en bondige antwoord is wat lastig... :)
Goed uitgangspunt idd, ik loop zelf afgelopen weken een beetje met het eerste puntje te kloten..
Veel stress in de familiesfeer die energie vreet, kinderen die regelmatig een verkoudheidsvirus meenemen vanuit school en iedereen aansteken, af en toe een slecht nachtje slapen..

gevolg is al ruim 2 maand een HRV status die regelmatig ongebalanceerd is, body battery die vaker leeg is dan vol..
En dan wil je ook nog een vol trainingschema volgen :+

De balans vinden is soms best moeilijk, en heb afgelopen weken dus ook af en toe moeten schuiven met trainingen of zelfs geskipt omdat ik de puf niet had.

Hopelijk over 2-3 weken wat meer rust en minder stres rond mij en mogelijk ook weer iets warmer/zonniger weer dat buiten trainen ook weer leuker wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door verstappen33 op 22-01-2025 08:49 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 16:50

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:48:
Vandaag mooi ritje gedaan met @McMiGHtY en nog wat andere mensen. De Elfstedentocht. Met de temperatuur van vandaag kom je niet veel dichter in de buurt van een echte Elfstedentocht. Begin van de rit was niet zo fijn. Donker, mist en smalle fietspaden waarvan je niet zeker wist of het glad was. Toen het licht werd was het een stuk fijner. Wel na elke stempelpost (wat niet klopt want ze hadden een knipkaart) weer opwarmen. Al met al vandaag toch mooi 205km gefietst (215km als je ook fietsen naar de carpoolplaats meetelt).
Mooi tochtje inderdaad..

Qua kleding:

- Tietshirt van Tour de Tietema
- Lange mouwen Merino van Spezzz
- Lange mouwen Merino van LaPassione
- Castelli Perfetto
- van Rysen windvestje

- Asos winterbroek
- Wintersokken Gripgrab
- Gripgrab Racethermo overschoenen (schoenventilatiegaatjes dichtgetaped_

- Futurum Merino buff (lekker lang
- Gripgrab wintermuts
- Abus Gamechanger

En ik had 2 paar handschoenen mee, een setje van btwin (al best oud) en een setje van Gripgrab, ergens bij de erwtenstampot omgewisseld.

Geen last van slush water (tipje, snufje zou erbij in gooien als je ze klaarmaakt) en eigenlijk een heerlijk dagje gehad.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 15:02
nogeeninlog schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Hier heb ik mijn eerste racefiets gekocht:
https://2ehandsracefietsen.nl/racefietsen
De fietsen zijn nagekeken door de monteur van een wielervereniging.
Goede tip, thanks!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:47

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Ah mijn ervaring met mijn eerste fiets. Kanariegele Eddy Merckx, rondje op gefietst bij de verkoper en niets mis mee leek het, op alle punten die ik van bekende gekregen had gelet. Na een maand de binnen- en buitenbanden, bijna de gehele drivetrain en een aantal lagers kunnen vervangen :(
Kosten bijna net zoveel als de fiets gekost had en ik was er toen wel goed klaar mee en na een paar maanden weer verkocht. Het is dat ik toen een fiets van mijn vader kreeg anders weet ik niet of ik nu nog zou wielrennen :+

Mijn zwager heeft de totaal andere kant qua ervaring, oude stalen racefiets gekocht van een liefhebber, ding bleek perfect onderhouden te zijn. Paar jaar af en toe wat ritjes op gereden, nooit onderhoud aan gedaan en tijdens corona schoongemaakt en met winst verkocht :+

Maatje van me heeft recent een 2e hands racer bij de lokale fietsenmaker gekocht, ik vond het alsnog veel geld maar was een prima fiets, nagekeken en emt garantie. :)

Gabriël AM5

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-01 11:29
2de hands fiets die ik heb gekocht heeft de vorige eigenaar denk ik ongeveer 6 euro afschrijving per km gekost. Hij had een wielrenfiets voor naast zijn mountainbike gekocht maar vond na een ritje van 80km het toch niet zo leuk als mountainbiken. Ik wou juist ook een fiets voor naarst mijn mountainbike en had die actie iets versneld omdat de mountainbike veel onderhoud nodig had en ik daar zelf niet aan wou beginnen omdat ik daar mijn (beperkte) vrije tijd niet aan wou besteden. Mountainbike van de fietsenmaker opgehaald en eigenlijk niet meer op gefietst (wat ook wel een beetje pijnlijk is).

• Flipmo
  • Laatst online: 12-01 15:43

Flipmo

OMG !!

NEW BIKE !!

Elves Falath Evo+ (2025)

Eerst goed rondgekeken naar aero fietsen maar nergens iets gevonden wat mij aanstond.
Ten tweede prijs, vaak al zo rond de 4K met alu wielen en 105 di2 en dan in een saaie zwarte of grijze kleur. Mijn huidige Sensa heeft een lekker blauw kleurtje, en zocht weer iets in die richting.

Via Youtube, Cam Nicolas, GC performace etc een Elves frame gezien wat mij erg aanstond.
Helemaal top dat je hem precies zo kan laten spuiten zoals je zelf wil en eigenlijk een complete unieke fiets hebt. Iemand van de fietsclub gevraagd of hij mij wel zou willen helpen met opbouwen.
Dat vond hij leuk, dus ook dat "probleem" kon afgestreept worden.
Nadat ik verschillende geometrie sites bekeken heb om te zien of de fiets mij zou passen heb ik de knoop doorgehakt om zelf een fiets op te gaan bouwen.

Lang getwijfeld over welke kleuren het zouden worden, uiteindelijk bij flash silver en jewelery blue uitgekomen. Deze kleurt net hoe het licht erop valt blauw of paars.
Hier een ontwerp van laten maken en binnen een dag had ik deze al op de mail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZrgE0Uu45M-3I50HzJ1HOr2HoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hY5FwhioDv9SU0o3skfjb9sm.png?f=fotoalbum_large

Ik heb even gewacht tot Black Friday en Singles day om te kijken of er leuke aanbiedingen kwamen.
En die waren er!
Zo heb ik via aliexpress een elitewheels edge wielset gekocht van 50mm hoog voor 580 euro (1339 gram thuis gewogen)
Bij onze vriend Wim de Vos in Oosterhout een 105 di2 groepset voor 799 euro
Bij Mantel in de sales schwalbe one tubeless bandjes van 32mm
3D zadel en stuurlint van Aliexpress
Pedalen, bidonhouders en hidemybell bij een NL webshop
Het Frame incl. stuur en zadelpen kwamen op 1100 euro

Gereedschap 0 euro, zo kwam ik uiteindelijk op NET onder de 2750 euro voor een custom gespoten frame met 50mm carbonnen wielen met 105 di2.

En dan nu het verloop van het bestel / opbouw proces

Na het bestellen / betalen van het frame op 5 december was het wachten tot ik de foto's zou krijgen van het gespoten frame.
Deze foto's kwamen op eerste kerstdag op de mail. Deze foto's goed bekeken. Ook een vriend van mij heeft er goed naar gekeken. Aangezien ik in mijn enthousiasme misschien direct akkoord zou geven.
Hij zag echter ook niks, dus op 2de kerstdag akkoord gegeven op het spuitwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iI1O2p4twjzSO2gz7X12uYOLUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rMaUZl9ZMqQMLq0OTFoU1V8.jpg?f=fotoalbum_large

De wielen waren met een week binnen en zagen er prima uit.
Hier het bijgeleverde velglint erin geplakt zodat ik ze van het voorjaar tubeless kan maken.
(Heeft nu nog weinig nut aangezien ik er pas in maart mee de weg op ga)

Zaterdag 11 januari was ik lekker een rondje aan het gravellen, na 20km belde de vrouw des huizes.
Er is net een "pakketje" voor je geleverd!! Heb uiteraard netjes mijn geplande rit afgemaakt en thuis de gravelbike eerst afgespoten en zelf even gedouched want het was KOUUUD!!
Daarna de doos uitgepakt en gelukkig was het frame goed verpakt, ook geen enkele beschadiging op de doos gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zmsAj2Pyw1Zbcxf0VPgdGZtLqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caAvy7LT8k9oJJlKNPV1MZFS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0FDp-H-HA8QsoVSCwf7yTfHW74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mhbgy2edk2CUpRSU4m0hcfNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag de 13de het hele spul meegenomen naar clubgenoot
Daar alles op de grond uitgestald en begonnen met opbouwen van de fiets.
Het frame werd echt super compleet geleverd. Incl. extra derailleur hanger, Bottom bracket, rubberen afdek kapjes, rubberen houder voor DI2 in de zadelpen en zelfs een houder voor de fietscomputer zat erbij.
Echt top van Elves!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5g3ZH__S6r9WemieHODjkbT37Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmnVPzYmsInkwykEIK5L8aau.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uS0-hXBUpYGt9DbLLb1UiXdKKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkw1e6jSadOUdLxnQ13eiRec.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk ging alles voorspoedig, alle liners zaten al in het frame dus de kabels voor de remmen en di2 waren er zo doorheen. Stuurpen afzagen was even spannend maar dat ging ook prima.
Derailleurs monteren en remmen bleeden was voor hem ook een eitje. Dus na 2 avondjes stond de fiets er zo bij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Si0VvHuX1RV7sSbnXDE50hvtXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVpkL608kBi64paQ1bvr6Yk5.jpg?f=fotoalbum_large

Toen kwam het punt dat we niet konden met de fiets want....
We hadden geen tool om het bottem bracket te monteren. Het is een ceramisch T47 met 16 tanden BB.
Deze zou volgens Elves bij het frame moeten zitten. Helaas was dit niet het geval.
Ze gaan hem echter voor mij opsturen vanuit china, maar dit kan maar zo een week of 2 duren.
Hier wilden we natuurlijk niet op wachten dus maar zelf een tool besteld bij Mantel.
Deze bleek echter ook niet te passen :( Die is ook weer retour afzender.
Op het grote interweb een 3D print bestand gevonden van een tool, deze wilde een buurman wel voor mij printen. Donderdags heeft hij hem voor me geprint en zaterdagmorgen had ik pas tijd om hem op te halen.
En wat denk je.. ook deze paste niet!! 8)7 Hij was net 2mm te klein..
Buurman is gelukkig handig en heeft het e.e.a nagemeten en het bestand wat aangepast en opnieuw geprint zodat we 's middags toch nog verder konden met opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tROlttrcJmBnmyJRsOAcyvPmBPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JK8c5ecXKpFLjI22BWjs4eLw.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat ik ding opgehaald heb, direct gemonteerd en voila! we kunnen weer verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsNY9C7Yvs4MYV1pw8SpWFN3tEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5b3sgztcomK4tBAMknkfM9Lw.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna ging het SNEL met de fiets!
Crankstal gemonteerd, pedalen erin gedraaid.
Ketting op lengte gemaakt en afstellen van de derailleurs maar..
Echter viel er NIKS af te stellen, alles schakelde direct feilloos :o Heel bizar eigenlijk.
En wat schakelt dat di2 fijn!!! echt heeel erg top tijdens het testen in de straat _/-\o_
Owja, zadel en stuurlint hadden we in de ochtend nog even gedaan omdat we toch niet verder konden, dus toen was de fiets gewoon al klaar! :*)

Het was echt heel interessant om het te doen met iemand die er ervaring mee heeft en ook het juiste gereedschap heeft. Bleed setje heb ik bijv niet, en ook de spullen om remleiding in te korten en dat nippeltje erin te drukken. Dat zijn eigenlijk de enige dingen die ik zelf zou moeten aanschaffen via Ali om zelf dit klusje te kunnen klaren mocht er ooit een Chinese carbonnen gravelbike komen :)
Eerst maar eens de fiets testen van het voorjaar of elke trap raak is etc ;)
Fiets heb ik niet gewogen, maar zal wel iets boven de 8KG zijn met pedalen, bidonhouders etc.
Wellicht dat ik het ooit wel eens weeg, maar voor nu boeit het me niet zo.. kan beter eerst zelf wat afvallen :+

En dan nu het eindresultaat, ik ben er ERG blij mee, vind hem mooier dan ik vooraf gehoopt had dus dat is altijd goed toch :*)

Vragen, opmerkingen?? laat maar horen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcDL_LyBoXH5cnZqTBiZeU-yKPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mh54M8ILBDHj6hqql4MtsW9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjK4twuS2-77W9g04yGqtt46PWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHrnpicL2RhBRylKv2JRO4RB.jpg?f=fotoalbum_large

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-01 15:37
Flipmo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:47:
NEW BIKE !!

Elves Falath Evo+ (2025)

Eerst goed rondgekeken naar aero fietsen maar nergens iets gevonden wat mij aanstond.
Ten tweede prijs, vaak al zo rond de 4K met alu wielen en 105 di2 en dan in een saaie zwarte of grijze kleur. Mijn huidige Sensa heeft een lekker blauw kleurtje, en zocht weer iets in die richting.

Via Youtube, Cam Nicolas, GC performace etc een Elves frame gezien wat mij erg aanstond.
Helemaal top dat je hem precies zo kan laten spuiten zoals je zelf wil en eigenlijk een complete unieke fiets hebt. Iemand van de fietsclub gevraagd of hij mij wel zou willen helpen met opbouwen.
Dat vond hij leuk, dus ook dat "probleem" kon afgestreept worden.
Nadat ik verschillende geometrie sites bekeken heb om te zien of de fiets mij zou passen heb ik de knoop doorgehakt om zelf een fiets op te gaan bouwen.

Lang getwijfeld over welke kleuren het zouden worden, uiteindelijk bij flash silver en jewelery blue uitgekomen. Deze kleurt net hoe het licht erop valt blauw of paars.
Hier een ontwerp van laten maken en binnen een dag had ik deze al op de mail.

[Afbeelding]

Ik heb even gewacht tot Black Friday en Singles day om te kijken of er leuke aanbiedingen kwamen.
En die waren er!
Zo heb ik via aliexpress een elitewheels edge wielset gekocht van 50mm hoog voor 580 euro (1339 gram thuis gewogen)
Bij onze vriend Wim de Vos in Oosterhout een 105 di2 groepset voor 799 euro
Bij Mantel in de sales schwalbe one tubeless bandjes van 32mm
3D zadel en stuurlint van Aliexpress
Pedalen, bidonhouders en hidemybell bij een NL webshop
Het Frame incl. stuur en zadelpen kwamen op 1100 euro

Gereedschap 0 euro, zo kwam ik uiteindelijk op NET onder de 2750 euro voor een custom gespoten frame met 50mm carbonnen wielen met 105 di2.

En dan nu het verloop van het bestel / opbouw proces

Na het bestellen / betalen van het frame op 5 december was het wachten tot ik de foto's zou krijgen van het gespoten frame.
Deze foto's kwamen op eerste kerstdag op de mail. Deze foto's goed bekeken. Ook een vriend van mij heeft er goed naar gekeken. Aangezien ik in mijn enthousiasme misschien direct akkoord zou geven.
Hij zag echter ook niks, dus op 2de kerstdag akkoord gegeven op het spuitwerk.

[Afbeelding]

De wielen waren met een week binnen en zagen er prima uit.
Hier het bijgeleverde velglint erin geplakt zodat ik ze van het voorjaar tubeless kan maken.
(Heeft nu nog weinig nut aangezien ik er pas in maart mee de weg op ga)

Zaterdag 11 januari was ik lekker een rondje aan het gravellen, na 20km belde de vrouw des huizes.
Er is net een "pakketje" voor je geleverd!! Heb uiteraard netjes mijn geplande rit afgemaakt en thuis de gravelbike eerst afgespoten en zelf even gedouched want het was KOUUUD!!
Daarna de doos uitgepakt en gelukkig was het frame goed verpakt, ook geen enkele beschadiging op de doos gelukkig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maandag de 13de het hele spul meegenomen naar clubgenoot
Daar alles op de grond uitgestald en begonnen met opbouwen van de fiets.
Het frame werd echt super compleet geleverd. Incl. extra derailleur hanger, Bottom bracket, rubberen afdek kapjes, rubberen houder voor DI2 in de zadelpen en zelfs een houder voor de fietscomputer zat erbij.
Echt top van Elves!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eigenlijk ging alles voorspoedig, alle liners zaten al in het frame dus de kabels voor de remmen en di2 waren er zo doorheen. Stuurpen afzagen was even spannend maar dat ging ook prima.
Derailleurs monteren en remmen bleeden was voor hem ook een eitje. Dus na 2 avondjes stond de fiets er zo bij

[Afbeelding]

Toen kwam het punt dat we niet konden met de fiets want....
We hadden geen tool om het bottem bracket te monteren. Het is een ceramisch T47 met 16 tanden BB.
Deze zou volgens Elves bij het frame moeten zitten. Helaas was dit niet het geval.
Ze gaan hem echter voor mij opsturen vanuit china, maar dit kan maar zo een week of 2 duren.
Hier wilden we natuurlijk niet op wachten dus maar zelf een tool besteld bij Mantel.
Deze bleek echter ook niet te passen :( Die is ook weer retour afzender.
Op het grote interweb een 3D print bestand gevonden van een tool, deze wilde een buurman wel voor mij printen. Donderdags heeft hij hem voor me geprint en zaterdagmorgen had ik pas tijd om hem op te halen.
En wat denk je.. ook deze paste niet!! 8)7 Hij was net 2mm te klein..
Buurman is gelukkig handig en heeft het e.e.a nagemeten en het bestand wat aangepast en opnieuw geprint zodat we 's middags toch nog verder konden met opbouwen.

[Afbeelding]

Nadat ik ding opgehaald heb, direct gemonteerd en voila! we kunnen weer verder!

[Afbeelding]

Hierna ging het SNEL met de fiets!
Crankstal gemonteerd, pedalen erin gedraaid.
Ketting op lengte gemaakt en afstellen van de derailleurs maar..
Echter viel er NIKS af te stellen, alles schakelde direct feilloos :o Heel bizar eigenlijk.
En wat schakelt dat di2 fijn!!! echt heeel erg top tijdens het testen in de straat _/-\o_
Owja, zadel en stuurlint hadden we in de ochtend nog even gedaan omdat we toch niet verder konden, dus toen was de fiets gewoon al klaar! :*)

Het was echt heel interessant om het te doen met iemand die er ervaring mee heeft en ook het juiste gereedschap heeft. Bleed setje heb ik bijv niet, en ook de spullen om remleiding in te korten en dat nippeltje erin te drukken. Dat zijn eigenlijk de enige dingen die ik zelf zou moeten aanschaffen via Ali om zelf dit klusje te kunnen klaren mocht er ooit een Chinese carbonnen gravelbike komen :)
Eerst maar eens de fiets testen van het voorjaar of elke trap raak is etc ;)
Fiets heb ik niet gewogen, maar zal wel iets boven de 8KG zijn met pedalen, bidonhouders etc.
Wellicht dat ik het ooit wel eens weeg, maar voor nu boeit het me niet zo.. kan beter eerst zelf wat afvallen :+

En dan nu het eindresultaat, ik ben er ERG blij mee, vind hem mooier dan ik vooraf gehoopt had dus dat is altijd goed toch :*)

Vragen, opmerkingen?? laat maar horen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk bericht Flipmo, De Sensa blijft op de trainer staan zeker :) Altijd bike +1 tegen de vrouw.
Ik heb zelf mijn laatste fiets ook zelf opgebouwd. inderdaad met de juiste tools niet moeilijk.
Elves ook al eens voorbij zien komen. Toch maar eens kijken bij hun voor een leuk nieuw frame.

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

tinusterror schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:55:
[...]

Leuk bericht Flipmo, De Sensa blijft op de trainer staan zeker :) Altijd bike +1 tegen de vrouw.
Ik heb zelf mijn laatste fiets ook zelf opgebouwd. inderdaad met de juiste tools niet moeilijk.
Elves ook al eens voorbij zien komen. Toch maar eens kijken bij hun voor een leuk nieuw frame.
De Sensa gaat in het voorjaar in de verkoop. Nu lijkt me niet het juiste moment om hem te verkopen en staat hij idd nog goed op de trainer in de garage.
Alleen ruim ik dat tzt ook weer op en dan staat hij wel in de weg ;)
Met het geld wat ik ervoor vang en met het verkoop van een wel werkende cannondale topstone wellicht een gravelbike bouwen :)

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37
Flipmo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:02:
[...]

De Sensa gaat in het voorjaar in de verkoop. Nu lijkt me niet het juiste moment om hem te verkopen en staat hij idd nog goed op de trainer in de garage.
Alleen ruim ik dat tzt ook weer op en dan staat hij wel in de weg ;)
Met het geld wat ik ervoor vang en met het verkoop van een wel werkende cannondale topstone wellicht een gravelbike bouwen :)
Goede post, interessant om je ervaring te lezen. Heb je de EVO toevallig ook gewogen zoals deze nu is opgebouwd?

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

jasperdeman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Goede post, interessant om je ervaring te lezen. Heb je de EVO toevallig ook gewogen zoals deze nu is opgebouwd?
dat niet, staat ook in het verhaal :)
Wil hem vanavond wel wegen op de weegschaal, maar of dat ding nu zo nauwkeurig is.
Die wijkt namelijk al een paar honderd gram af als ik er 3x achter elkaar op ga staan ;)
Heb niet zo'n "tassen weger" waar ik hem aan zou kunnen hangen helaas.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-01 14:47
Gave fiets @Flipmo heel mooi en leuk om te lezen.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:57
** naar het juiste topic **

kazzzdafke in "Het grote indoor cycling topic"

[ Voor 120% gewijzigd door kazzzdafke op 22-01-2025 12:35 ]

Never ever financial advice...

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:59

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

kazzzdafke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:03:

Mijn eerste vraag:
Wat is een goedkope TV (max. €300) of wat moet een TV minimaal hebben om Zwift goed weer te geven?
TCL is goed en goedkoop.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-01 13:38
kazzzdafke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:03:
Even een vraagje om mijn vrouw tevreden te houden aan de ervaringsdeskundigen in dit topic:

Mijn vrouw is een loper, geen fietser, maar ze wil gebruik maken van Zwift om op onze loopband te trainen. Ze loopt 2 tot 3 marathons per jaar en wil intervaltraining en tempo lopen meer op de loopband trainen. In plaats van naar een muur te staren, wil ze graag het interactieve aspect van Zwift ervaren.

Ik heb het al eens getest op de iPhone, en alles werkt prima, maar...

Ik ben op zoek naar een grotere TV, minstens 42 inch, om het wat aangenamer te maken. Zo moet je niet steeds naar beneden kijken naar een klein scherm.

Mijn eerste vraag:
Wat is een goedkope TV (max. €300) of wat moet een TV minimaal hebben om Zwift goed weer te geven?

Mijn tweede set vragen:

Is Zwift altijd iets dat je via een smart device (zoals een iPhone) naar een TV moet streamen? Bijvoorbeeld via Bluetooth of AirPlay?
Is het handiger om een laptop te gebruiken en die via HDMI of een andere manier met de TV te verbinden?
Zijn er TV-merken waar de Zwift-app rechtstreeks op de TV geïnstalleerd kan worden?

Ik zoek dus naar wat nu het handigste is én welke goedkope TV voldoende is om haar een leuke ervaring te bezorgen thuis.
Ik denk dat hier genoeg ervaringsdeskundigen rondlopen, maar je moet deze vraag even in het andere forum stellen. Het grote indoor cycling topic

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:57
pier87 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Ik denk dat hier genoeg ervaringsdeskundigen rondlopen, maar je moet deze vraag even in het andere forum stellen. Het grote indoor cycling topic
Laat me dat even in orde brengen :)

Never ever financial advice...

• crimby
nvm verplaatst

[ Voor 97% gewijzigd door crimby op 22-01-2025 12:51 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:47

sapphire

Die-hard pruts0r

@Flipmo Zeker een opmerking, wat een leuk verhaal en wat een vette fiets :9~

Wat is dat voor zadel wat je er op hebt zitten?

Gabriël AM5

• Requiem19
Hele gave fiets en project @Flipmo!

Naast het BB probleem, wat was het moeilijkste bij het opbouwen van de fiets?

• crimby
Iemand tips voor een handzaam compressortje om de fiets te drogen na een schoonmaakbeurt? Betreft vooral de ketting etc :-)

Dit lijkt me lekker handzaam en betaalbaar: https://www.bol.com/nl/nl...lD8g_0_15.16.ProductTitle

[ Voor 52% gewijzigd door crimby op 22-01-2025 14:31 ]

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

sapphire schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:21:
@Flipmo Zeker een opmerking, wat een leuk verhaal en wat een vette fiets :9~

Wat is dat voor zadel wat je er op hebt zitten?
Tnx :D

zadel van Aliexpress: https://a.aliexpress.com/_EuVV2jq
Een Ryet 3D geprint zadel, op het eerste gevoel erg comfortabel. Moet er natuurlijk nog echt op fietsen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WplwGZruCR8YNbWfh8GMpCnPWSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtcEkxMIvijkBYGw3NtN3o2w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otucwUbo_IDj7UAgCyTSfXQgPuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr1GVjzTgi69W1riJ6fJcayi.jpg?f=fotoalbum_large
Requiem19 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:23:
Hele gave fiets en project @Flipmo!

Naast het BB probleem, wat was het moeilijkste bij het opbouwen van de fiets?
Ook tnx!

De spacers denk ik.. had eerst 2x1cm en 1x een spacer voor een standaard stuurpen. Daardoor sloot het niet mooi aan het op het aero stuur.
Dat was nu net een spacer die niet demontabel was, dus die hebben we doorgeknipt en daarna een normale spacer ertussen gezet. Echter was deze net een paar mm dunner waardoor de vorkbuis weer te lang was ;)
Dus ik deze goed vast houden, en hij de vorkbuis weer 5mm inkorten.
Want om nu weer de net gebleede remleidingen los te halen en leiding weer door het stuur te halen was ook alweer zoiets.

Dat was meer een foutje, en niet echt moeilijk.. Maar denk dat iedereen wel ergens tegenaan loopt tijdens het opbouwen van een fiets.
derailleurs, BB, leidingen endoor trekken stelde eigenlijk weinig voor.

Owja, zadel op de rails klemmen was ook ff lastig haha. Elke klem is toch weer anders en is toch wel wat gepriegel. Daar zijn we ook een half uur mee bezig geweest ;)
Ook omdat we eerst dachten dat dit zadel niet paste op de rails.. want mijn aliepress rails waren 7x9mm, en de klem was 7x7mm.. Dus een oud zadel gemonteerd..
Bij het opruimen zagen we tussen de spullen op de folie 2 klemmen van 7x9 (of 7x10mm).. en dus weer snel zadel gewisseld.. Toen we eenmaal wisten hoe het systeem werkte was dat ook met 5 minuten gedaan :)
(die 2 dingen boven de di2 rubbers en momentsleutel.. dat waren de juiste klemmen ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door Flipmo op 22-01-2025 15:42 ]

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-01 13:08
Flipmo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Tnx :D

zadel van Aliexpress: https://a.aliexpress.com/_EuVV2jq
Een Ryet 3D geprint zadel, op het eerste gevoel erg comfortabel. Moet er natuurlijk nog echt op fietsen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ook tnx!

De spacers denk ik.. had eerst 2x1cm en 1x een spacer voor een standaard stuurpen. Daardoor sloot het niet mooi aan het op het aero stuur.
Dat was nu net een spacer die niet demontabel was, dus die hebben we doorgeknipt en daarna een normale spacer ertussen gezet. Echter was deze net een paar mm dunner waardoor de vorkbuis weer te lang was ;)
Dus ik deze goed vast houden, en hij de vorkbuis weer 5mm inkorten.
Want om nu weer de net gebleede remleidingen los te halen en leiding weer door het stuur te halen was ook alweer zoiets.

Dat was meer een foutje, en niet echt moeilijk.. Maar denk dat iedereen wel ergens tegenaan loopt tijdens het opbouwen van een fiets.
derailleurs, BB, leidingen endoor trekken stelde eigenlijk weinig voor.

Owja, zadel op de rails klemmen was ook ff lastig haha. Elke klem is toch weer anders en is toch wel wat gepriegel. Daar zijn we ook een half uur mee bezig geweest ;)
Ook omdat we eerst dachten dat dit zadel niet paste op de rails.. want mijn aliepress rails waren 7x9mm, en de klem was 7x7mm.. Dus een oud zadel gemonteerd..
Bij het opruimen zagen we tussen de spullen op de folie 2 klemmen van 7x9 (of 7x10mm).. en dus weer snel zadel gewisseld.. Toen we eenmaal wisten hoe het systeem werkte was dat ook met 5 minuten gedaan :)
(die 2 dingen boven de di2 rubbers en momentsleutel.. dat waren de juiste klemmen ;) )
Ik ben ook wel geïnteresseerd in zadels, en vind sommige hier in Nederland vrij duur.
Als ik jou link volg kom ik bij het eerste zadel uit op 14,77 maar tweede zadel is alweer 44 euro.
Weet nou niet precies wat ook verschillen zijn ?

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

dfbt schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Ik ben ook wel geïnteresseerd in zadels, en vind sommige hier in Nederland vrij duur.
Als ik jou link volg kom ik bij het eerste zadel uit op 14,77 maar tweede zadel is alweer 44 euro.
Weet nou niet precies wat ook verschillen zijn ?
eerste is zo te zien een gewoon zadel, en de 2de een 3d geprint zadel.
Daar zal het meeste verschil in zitten

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01 21:43
Moet je dan niet juist de afstand van de "zitbotjes" opmeten? ik ben ook wel geinteresseert ik ben niet zo te spreken over het zadel van mijn indoor Zwift ride frame :)

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

DaYwaLkUr schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:10:
Moet je dan niet juist de afstand van de "zitbotjes" opmeten? ik ben ook wel geinteresseert ik ben niet zo te spreken over het zadel van mijn indoor Zwift ride frame :)
dat is wel aan te raden, mijn oude zadel was 135mm (opgemeten thuis, en een keer ter controle bij Mantel)
en dit nieuwe zadel is 140mm, die paar mm extra kan ik wel hebben met mijn dikke reet :+

Opmeten kan je eenvoudig doen met een stukje karton, zijn wel filmpjes op YT van te vinden of via Mantel

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:04

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Flipmo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:06:
[...]

eerste is zo te zien een gewoon zadel, en de 2de een 3d geprint zadel.
Daar zal het meeste verschil in zitten
Eerste heeft ook Cro-Mo rails, 2e carbon.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:04

blitzkrieg

Whoop Whoop!

crimby schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:25:
Iemand tips voor een handzaam compressortje om de fiets te drogen na een schoonmaakbeurt? Betreft vooral de ketting etc :-)

Dit lijkt me lekker handzaam en betaalbaar: https://www.bol.com/nl/nl...lD8g_0_15.16.ProductTitle
Volgens mij is zo'n ding alleen druk en weinig debiet. Ik verwacht dat je daar de ketting niet mee droog gaat krijgen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:22

Ik heb bij Amazon een cleaner voor computers van IT Dusters aangeschaft, specifiek voor het drogen van m’n fiets, een van m’n beste aankopen ooit!

Edit: Het gaat om dit fijne apparaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Fanatix op 22-01-2025 18:28 ]

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• mhr-zip
Fanatix schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:32:
[...]

Ik heb bij Amazon een cleaner voor computers van IT Dusters aangeschaft, specifiek voor het drogen van m’n fiets, een van m’n beste aankopen ooit!
Je bent vergeten het linkje toe te voegen….

O-)

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:22
mhr-zip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Je bent vergeten het linkje toe te voegen….

O-)
FTFY :Y) (linkje staat in m’n vorige post)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-01 16:35
@crimby

https://www.aldi.nl/aanbi...sor-1667-1-0.article.html

Ik zag deze zojuist liggen in de winkel. Heeft weer net wat andere gebruiksmogelijkheden.
Op youtube kun je reviews vinden die een beeld geven van de werking.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
En een bladblazer ?
(mijn oplossing is gewoon doekje over ketting en nieuwe laag wax)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-01 08:34

Om je ketting droog te blazen wil je iets wat een hoge luchtsnelheid haalt lijkt me, zodat het water er echt uit geblazen wordt. Dit soort devices lijken dat vaak niet te doen.

• verstappen33
Ik heb een droogdoek die autodetailers ook gebruiken om snel een auto te drogen, werkt ideaal om snel het frame en velgen droog te krijgen..

Daarnaast als de ketting/cassette (en ander lastig bereikbare plekjes) nog echt nat is (na een wasbeurt of regen rit) dat blaas ik dat even droog met een spuitbusje: https://www.action.com/nl-nl/p/2575572/lab31-anti-stofspray/

Daarmee krijg je 90% van het vocht er wel uit, daarna even met een doek erover en opnieuw waxen/olien met Boeshield T9, dit verdrijft ook vocht uit/tussen de schakels..

Klusje duurt nog geen 5 minuten..

Na 1-2 uur nog even het restant wax/olie eraf vegen met een doekje en hij is weer klaar voor een volgende rit.

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:59

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Gebruik ook ALTIJD een oude dweil om ketting droog en/of proper te wrijven. En als de fiets nat is (door het weer of door te poetsen na een "vuile rit") wrijf ik de makkelijk reikbare stukken droog met een microvezeldoek en zet ik de fiets daarna nog een halfuur tot een uurtje voor dit https://eurom.nl/en/produ...ndustrial-heaters/ek3301/.

[ Voor 14% gewijzigd door jorrefunk op 23-01-2025 09:41 ]

• edoappelhof
Ik gebruik gewoon een oude handoek, werkt prima en als hij te goor wordt even in de wasmachine.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:17

Reginas

Queen of Core Stability

@verstappen33 Wat voor droogdoek is dat dan?

• Requiem19
Ik heb dit jaar wat minder tijd om te trainen, dus zit maar in de hoek van nutteloze marginal gains te zoeken. Ihkv de ketting discussie ga ik dit jaar maar eens kijken of dat hot waxen wat is.

Gisteren de hele rambam bestelld, Silca waxing pot, super secret waxing blend van Silca, de drip wax voor tussen de hot wax beurtjes door en de endurance chip. De race chip laat ik nog even voor wat het is.

Ketting schoonmaken zou erg makkelijk moeten zijn, alleen de ketting even afdrogen na een ritje. Lijkt me ook prettig dat de ketting gewoon niet meer vies is en m'n sokken binnen 1x fietsen zwart maakt (kan ook aan mijn motoriek liggen ;)).

• wibblemoo
Kun je die tijd niet beter stoppen in meer trainingsuren? Ben blij dat je het zelf als als 'nutteloos' markeert ;-)

• dfbt
wibblemoo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:46:
Kun je die tijd niet beter stoppen in meer trainingsuren? Ben blij dat je het zelf als als 'nutteloos' markeert ;-)
soms kan je bijv door kinderen niet weg van huis, maar kan je wel even tijdens middag slaapje of gewoon als ze even spelen je ketting waxen :D

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
edoappelhof schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Om je ketting droog te blazen wil je iets wat een hoge luchtsnelheid haalt lijkt me, zodat het water er echt uit geblazen wordt. Dit soort devices lijken dat vaak niet te doen.
Wij gebruiken hier inderdaad gewoon perslucht uit de compressor (50L/10bar unit)
Dan is ie wellicht niet 100% droog maar zand en druppels zijn goeddeels weg, dus voor dat roest een kans krijgt is het restje water al verdampt. Meestal ook even wat lucht tussen de cassette, derrie en remmen.
edoappelhof schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:37:
Ik gebruik gewoon een oude handoek, werkt prima en als hij te goor wordt even in de wasmachine.
Poetslappen gaan bij mij gewoon de kliko in, er is altijd een mand met oude kledingstukken/versleten beddengoed etc waar een nieuwe lap gepakt mag worden. Lijkt me ook risicovol voor je gewone was?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• edoappelhof
Mistraller schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Wij gebruiken hier inderdaad gewoon perslucht uit de compressor (50L/10bar unit)
Dan is ie wellicht niet 100% droog maar zand en druppels zijn goeddeels weg, dus voor dat roest een kans krijgt is het restje water al verdampt. Meestal ook even wat lucht tussen de cassette, derrie en remmen.

[...]

Poetslappen gaan bij mij gewoon de kliko in, er is altijd een mand met oude kledingstukken/versleten beddengoed etc waar een nieuwe lap gepakt mag worden. Lijkt me ook risicovol voor je gewone was?
Nog geen problemen mee gehad

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20

Kluus

Gang is alles

Ik ben vooral bang voor de mening van mijn vrouw als ik die doeken in de wasmachine zou doen. ;)

Hier zijn echter ook altijd wel voldoende oude doeken voorhanden om wat uit te halen op het moment dat de oude lap echt niet meer kan. En anders degradeer ik een van mijn goede poetsdoeken en koop ik een paar nieuwe microvezel doekjes bij de supermarkt.

• Webgnome
@Kluus de oplossing is om de was zelf te doen :+

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
wibblemoo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:46:
Helemaal nutteloos is het niet, want je ketting gaat veeellllll langer mee, maakt (nog) minder geluid, geeft niet af en is tot 5-6 watt efficiënter (in praktijk eerder 1-2 watt als je een goed onderhouden ketting hebt).

Maar precies wat hierboven staat, ideaal klusje als m'n zoontje van 2.5 z'n middagdutje doet en ik een half uurtje tijd over heb.

En verder vind ik het heerlijk om lekker te experimenteren met nieuwe dingen voor m'n fiets.

• wibblemoo
De prijs van zo'n waxblok is de prijs van een nieuwe ketting ;-)

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:03

Grin

Ride si sapis.

Ik pak gewoon de föhn om de boel droog te blazen.
Ketting is toch al ontdaan van zand door de Kärcher/Muc-Off Degreaser, dus dan hoeft hij alleen nog maar droog gemaakt te worden. Regelmatig een compressor overwogen maar dat ding moet je eerst weer op druk zetten, een föhn is voor mij net zeker net zo snel en waarschijnlijk ook gemakkelijker.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Requiem19
wibblemoo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:10:
De prijs van zo'n waxblok is de prijs van een nieuwe ketting ;-)
Gelukkig doe je eeuwig met zo'n waxblok :). De wax uber nerd heeft wel eens - met wat aannames waar iedereen over gaat vallen als ik het linkje deel - uitgerekend dat de total running costs lager zijn.

https://zerofrictioncycli...s/2023/05/cost_to_run.pdf

• guapper
Grin schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:12:
Regelmatig een compressor overwogen maar dat ding moet je eerst weer op druk zetten, een föhn is voor mij net zeker net zo snel en waarschijnlijk ook gemakkelijker.
Dat apparaat dat bij de Aldi heeft geen drukvat; werkt dus direct, neemt weinig ruimte in en kun je dus ook gemakkelijk meenemen. Werkt helaas alleen op 220V.

edit link gefixt.
(Gaat om een compressor van Ferrex, 8 bar werkdruk / 180 L/minuut.)

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 23-01-2025 12:33 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:54:
En een bladblazer ?
(mijn oplossing is gewoon doekje over ketting en nieuwe laag wax)
Ja same hier maar dan met olie, ongetwijfeld dat er wat vocht tussen de schakels blijft zitten maar dat wordt dan wel uitgedreven door het smeermiddel en heeft bij mij in ieder geval nooit voor problemen gezorgd.

Ik heb wel een compressor met drukvat maar die gebruik ik alleen voor de lastigere tubeless setups en om mijn autobanden op te pompen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
Webgnome schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:54:
@Kluus de oplossing is om de was zelf te doen :+
Dat is geen oplossing, dat is grensoverschrijdend gedrag :+
Grin schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:12:
Regelmatig een compressor overwogen maar dat ding moet je eerst weer op druk zetten, ..
Precies om deze reden heb ik een grote gekocht. Ik gebruik ook veel perslucht voor mijn hobby en dat is in de avond. En na 21u wil ik die motor niet meer horen stampen, maar wel kunnen blazen. Er zit een smart power plug tussen, die door home assistant aan en uit gezet wordt.

Ding blijft keurig op druk, er is altijd perslucht in het vat. En doordat ie dus wat groter is, heb je heel wat liters te gaan voordat je echt moet bijpompen. Vaak slaat ie dus in de ochtend aan; want dan zet home asisstant de switch weer aan.
Mocht je dit ook overwegen, hou rekening met de aanloopstroom van motoren. Mijn compressor heeft een 2.4kW motor, en de powerplug ging steeds uit op de aanloop. Nu met een 20A powerplug geen last meer van. (Probleem had ik ook met de waterpomp; die is slechts 1kW)

Bij het repaircafe hebben we een lownoise compressor trouwens. Fijn draagbaar en weinig kabaal maar uiteraard ook maar een klein drukvat en weinig pompvermogen. Maar om bijv. een koffiezetter droog te blazen is het afdoende.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tof idee om de compressor met een slimme plug aan home assistant te hangen @Mistraller. Denk dat ik dat ook ga doen, ook al gebruik ik hem dus niet zo heel vaak dus bij gebruik aanzetten is niet zo'n probleem, misschien gebruik ik hem vaker als hij altijd op druk is.

• verstappen33
Ik heb zelf enkele van Gyeon.
De grote maat is voor de auto, de kleinere maat gebruik ik voornamelijk voor de fiets..

https://www.carclean.com/...ScM7T7Qb4-5oaAlhyEALw_wcB

Doek naderhand gewoon ophangen om te drogen, daarna goed uitkloppen om evt zand/vuil eruit te halen.
Als die heel vies wordt dan gooi ik hem een keer in de was machine.

En voor de ketting/aandrijving gebruik ik gewoon een vieze oude doek..

• Martinique
  • Laatst online: 22:29
Ik ben me aan het oriënteren op dubbelzijdige powermeters voor op de racefiets (Ultegra). Ik zie dat Favero Assioma DUO populair is en veel positieve reviews heeft. De Favero Assioma DUO-Shi pedaalassen daarentegen lijken al snel problemen te krijgen met lagers / speling etc. Wat zijn de ervaringen hier? Mijn zorg is dat de eerstgenoemde onderhuids gewoon hetzelfde is als de Shi en wellicht gewoon dezelfde as en lagers etc of is dat niet zo? Het gekke is dat je van de niet-shi variant weinig negativiteit leest mbt lagers / speling etc.
Alternatief zou nog zijn de 4iiii Ultegra R8100 Precision 3+ PRO maar ik twijfel of ik die de meerprijs waard vind.

[ Voor 9% gewijzigd door Martinique op 23-01-2025 20:58 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Martinique schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:57:
Ik ben me aan het oriënteren op dubbelzijdige powermeters voor op de racefiets (Ultegra). Ik zie dat Favero Assioma DUO populair is en veel positieve reviews heeft. De Favero Assioma DUO-Shi pedaalassen daarentegen lijken al snel problemen te krijgen met lagers / speling etc. Wat zijn de ervaringen hier? Mijn zorg is dat de eerstgenoemde onderhuids gewoon hetzelfde is als de Shi en wellicht gewoon dezelfde as en lagers etc of is dat niet zo? Het gekke is dat je van de niet-shi variant weinig negativiteit leest mbt lagers / speling etc.
Alternatief zou nog zijn de 4iiii Ultegra R8100 Precision 3+ PRO maar ik twijfel of ik die de meerprijs waard vind.
De Assioma DUO (met LOOK schoenplaatjes) waren er het eerste. Deze worden gewoon als compleet pedaal geleverd. De DUO-Shi moet je zelf ombouwen icm een setje shimano pedalen.

Nou ben ik niet 100% op de hoogte maar ik vermoed dat e.e.a. van wat je leest over lagers en speling te maken heeft met het feit dat het een DIY pakket is.

Wisselen van Shimano plaatjes naar LOOK plaatjes hoeft je mijns inziens niet tegen te houden om voor de reguliere Assioma DUO te gaan. Beide zijn overal ter wereld wel verkrijgbaar.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-01 15:00
Ook hier hele goede ervaring met de normale Duo's. Bij de SHI wordt ook je stack (of q factor!?) anders, wat weer problemen geeft bij door de bocht gaan. Je pedalen raken dan eerder de grond meen ik gelezen te hebben.
Reed ook altijd met SPD SL, maar nu dus om naar de Look plaatjes en geen problemen.
En dat al sinds mei 2022 en bijna 6000km, dus met die lagers zit het wel goed hoor.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:03

Grin

Ride si sapis.

Nog nooit wat gedaan aan mijn Favero Assioma DUO pedalen en rij er al 4-5 jaren mee. Als ik die verhalen zo hoor van de SHI-versie; gewoon Look schoenplaatjes kopen/monteren en nooit weer aan denken.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik heb PowerTap P1 pedalen, als ik wat google staan die nou niet direct bekend om de goede kwaliteit... beetje eerste generatie product, en volgens mij geen goede afdichting bij de lagers.

Die heb ik in 2017 gekocht, in 2019 zijn ze kapot gegaan, gerepareerd en ook de lagers onderhouden, en nu, ~50K kilometer verder in 2025 is het beste er wel van af. Maar die lagers kan je niet zelf vervangen of onderhouden, dus fiets er voorlopig gewoon lekker op door totdat het echt niet meer kan.

• borft
  • Laatst online: 12-01 16:37
Martinique schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:57:
Ik heb sinds een jaar de favero duo, hiervoor had ik speedplay (ook met pm trouwens), daarvoor jaren met spd-sl gereden en in een grijs verleden daarvoor met Look. Moet zeggen dat ik na speedplay wel even moest wennen aan het inklikken. Maar verder erg tevreden, werkt goed, geen software of connectie issues, ook geen problemen.

Volgens mij zitten de lagers in het pedaal? de shi variant is alleen de sensor en de as toch?

• Martinique
Thanks voor de reacties, ik ga dan voor de Assioma DUO (niet Shi dus). Ik kan prima leven met Look plaatjes. Overigens realiseerde ik me dan wel dat ik een verschil krijg tov mijn binnenfiets dus die moet ik daar andere schoenen gebruiken of ook upgraden.
Goed punt van de Q factor ook, nog een voordeel voor de reguliere DUO.

• borft
  • Laatst online: 12-01 16:37
Martinique schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:29:
Thanks voor de reacties, ik ga dan voor de Assioma DUO (niet Shi dus). Ik kan prima leven met Look plaatjes. Overigens realiseerde ik me dan wel dat ik een verschil krijg tov mijn binnenfiets dus die moet ik daar andere schoenen gebruiken of ook upgraden.
Goed punt van de Q factor ook, nog een voordeel voor de reguliere DUO.
goeie keus ;) Voor mijn binnenfiets heb ik ook nog spd-sl pedalen, maar daar gebruik ik gewoon mijn oude schoenen voor ;) Hetzelfde probleem had ik al jaren toen ik nog met speedplay reed, maar die vond ik wel erg duur, en niet duurzaam (als in, ze gaven snel kuren, en problemen met regen/water)!

• Martinique
borft schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:57:
[...]

goeie keus ;) Voor mijn binnenfiets heb ik ook nog spd-sl pedalen, maar daar gebruik ik gewoon mijn oude schoenen voor ;) Hetzelfde probleem had ik al jaren toen ik nog met speedplay reed, maar die vond ik wel erg duur, en niet duurzaam (als in, ze gaven snel kuren, en problemen met regen/water)!
Ja volgens mij heb ik mijn oude schoenen ook nog ergens liggen, komt goed!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:28
sapphire schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:29:
@hulkie Welkom bij de club, hier ook op zoek naar een racer tot 4k :p

Heel stom maaar een aantal van mijn criteria:

Prijs - tot 4k dus

looks - geheel subjectief maar als ik een fiets niet mooi vind nouja...het word er dus gewoon één die ik erg mooi vind want dat motiveert toch ook wel :9

geometrie - ben nog erg tevreden met mijn huidige TCR. Tegenwoordig heet dat geloof ik allround dus niet te agressieve zit maar hoeft ook geen volledige comfort of Endurance te zijn.

Carbon velgen - bij de fiets er bij dus geen losse wielset hoeven zoeken

Verkrijgbaarheid lokaal - Ik heb mijn voorkeur voor een aantal fietsenmakers in de regio en een aantal gewoon niet dus welk merk is bij welke LBS te krijgen. Liever geen internet merken want ik ben toch een beetje lui/onervaren om alles zelf te fixen.

Merkvoorkeur - Ik heb ondertussen wel een lichte voor- en afkeur voor bepaalde merken door eigen ervaring.

Onderdelen/groepset - tot 4K vind je veel Shimano 105 Di2 maar er zijn merken die voor die prijs ook Ultegra Di2 leveren of Ultegra Mechanisch. Ben hier nog niet helemaal over uit maar denk dat ik Di2 wil proberen.

Overige - een lastige want het zijn vaak kleine dingen zoals dat het ene frame bredere banden aankan dan andere of een extra mounting punt voor accessoire X heeft...

Ondertussen heeeeeeeel veel fietsen bekeken en alle eisen in één fiets heb ik nog niet gezien eigenlijk. Wel veel gemerkt dat het erg persoonlijk is.

Om er een aantal te noemen; Specialized, Pinarello, etc allemaal gewoon te duur voor mij.
Scott Addict vond ik op plaatjes erg mooi maar de kleur irl gewoon écht niet en reed ook niet bijzonder en lastig verkrijgbaar in de buurt. Niks mis met die fiets maar niet voor mij.
Trek idem, schitterende fiets, één van mijn favo LBS'en is Trek dealer maar vind die gekke knip onder de zadelpen écht lelijk (zowel plaatjes als irl) en de wielen erg mêh voor de prijzen.
BMC, ook weer schitterende fietsen maar underwelming voor de prijs.
Sensa, schitterende fietsen (bv de Sensa Giulia GF Ubique), goede specs, goede prijs-kwaliteit én zelfde bovenstaande LBS levert Sensa. Heb alleen een Sensa woon-werk fiets en dat ding is zo matig dat ik altijd grap dat het enige goede er aan de fietsenmaker is :+ Dus niks mis met de racers maar bij mij staan ze 1-0 achter hierdoor.
Isaac Vitron, prijs-kwaliteit niet zo goed als de bovenstaande, dealer niet echt om-de-hoek-in-de-buurt, op plaatjes oogt het wel nice maar de Galaxy Blue variant is IRL zó gaaf :9~ Maarja of dat me een paar honderd euro waard is... O+
Giant, al jaren mijn go-to merk, mijn dealer niet in de buurt maar wel goede prijs, goede service en kom daar al jaren en altijd alles goed naar mijn wens opgelost (al duurt het wel soms even). Ben zelf serieus aan het kijken naar bv de TCR Advanced 0 die vrijwel alle vakjes aantikt.
Cube, zelf nooit echt naar gekeken tot de Attain C:62 SLT hier genoemd werd. Mooie fiets, goede bang for buck maar niet helemaal mijn ding. Daarna de Agree C:62 Pro gevonden die alle vakjes ook aantikt en tov de Giant specifieke plus- en minpunten heeft. Wel een LBS in de buurt gevonden die goed bekend staat maar ik zelf geen ervaring mee heb en één wat verderweg.
Cannondale, altijd al mooi gevonden maar slecht verkrijgbaar hier dus helaas :(
Canyon, vind de fietsen op de website meestal mêh ogen maar in het echt wel vaak mooi :+ Zit een LBS redelijk in de buurt die onderhoud aan Canyons doet en goed bekend staat maar nog niets gezien waar mijn hart sneller van ging kloppen.

Zoals je ziet veel emotie en persoonlijke voorkeur :p
Mooi en zeer herkenbaar verhaal! Ook de verhalen en reacties van anderen trouwens! Dank daarvoor, mooi forum dit! ( ik doe het even zo, omdat multi-quoten nu even niet lukt…)

Inmiddels ben ik wel wat stapjes verder. Ik heb bij mijn lbs uitgebreid gekeken naar zowel Specialized als Orbea. De eerste is mooi, maar toch echt te duur. De tweede is toch wel erg gaaf hoor! En dan specifiek de Orca!

Ook heb ik de Giant TCR van dichtbij bekeken. Ondanks dat ik weet dat het een erg goede fiets is merkte ik dat ik hem eigenlijk niet zo mooi vind. Vooral door de nogal bulky vierkante onderbuis. Scheelt in ieder geval weer wat keuzestress.

De Scott is mooi, maar minder goed te krijgen hier in de buurt. Ook lijkt hij iets minder comfort te bieden dan de Orbea. Die lijkt dus ook af te vallen.

Na 1000 reviews gelezen te hebben ben ik nog steeds vooral enthousiast over de Orbea Orca, en dan specifiek de m35i. Als ik het aandurf de aanschaf te doen kom ik met een update! :*)

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-01 17:20
Even een vraag voor de fietsers die ook indoor fietsen; hoe “schakelen” jullie om van binnen naar buiten?

Even meer info; ik train bijv op hartslag. Als ik een zone 1 training doe is dat in mijn geval tot hartslag 96, zone 2 tot 106. Is indoor prima op te fietsen, maar als ik buiten ga fietsen met Beaufort 2/3 dan kom ik letterlijk amper vooruit en zit ik toch al snel in mijn zone 3/4 te harken wat helemaal niet de bedoeling is.

Hoe ervaren anderen zit en hoe hier mee om te gaan? Ik zal het ook even aan mijn coach vragen maar denk stel hem hier ook even :)

• Webgnome
@Giel accepteren dat buiten fietsen anders is dan binnen? Een hogere hartslag is logisch als je tegen de wind in fietst ( windkracht 2 is toch bijna windstil? ) dus pas je daar je trainingen op aan past moet je een rustige training doen en waait het hard accepteer dan dat je niet snel gaat?

Strava | AP | IP | AW

• mhr-zip
Giel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:47:
Even een vraag voor de fietsers die ook indoor fietsen; hoe “schakelen” jullie om van binnen naar buiten?

Even meer info; ik train bijv op hartslag. Als ik een zone 1 training doe is dat in mijn geval tot hartslag 96, zone 2 tot 106. Is indoor prima op te fietsen, maar als ik buiten ga fietsen met Beaufort 2/3 dan kom ik letterlijk amper vooruit en zit ik toch al snel in mijn zone 3/4 te harken wat helemaal niet de bedoeling is.

Hoe ervaren anderen zit en hoe hier mee om te gaan? Ik zal het ook even aan mijn coach vragen maar denk stel hem hier ook even :)
Snelheid buiten moet je echt loslaten*

Want in zone 2 buiten fietsen is ook traag als je net zoveel talent heb als ik.

Weet je trouwens zeker dat hartslag 106 correct is?

En welk zone model gebruik je eigenlijk? 3/5/7 zones (weet niet hoeveel varianten je hier op hebt tegenwoordig eigenlijk)?

*indien je hier een bepaalde (groeps)druk van ervaart. Activityfix kan automatisch je gemiddelde snelheid op hide zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02IYzZN0u9C3yMc4O3Im9uf2wEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXT6yT7uHdxrUYQxIoQTMkvk.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 26-01-2025 13:25 ]

• Giel
mhr-zip schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Snelheid buiten moet je echt loslaten*

Want in zone 2 buiten fietsen is ook traag als je net zoveel talent heb als ik.

Weet je trouwens zeker dat hartslag 106 correct is?

En welk zone model gebruik je eigenlijk? 3/5/7 zones (weet niet hoeveel varianten je hier op hebt tegenwoordig eigenlijk)?

*indien je hier een bepaalde (groeps)druk van ervaart. Activityfix kan automatisch je gemiddelde snelheid op hide zetten.

[Afbeelding]
Zone 2 is ook heel traag inderdaad. Ik ben vorige week wezen fietsen op Lanzarote, dan zit ik eigenlijk bijna de hele tijd in zone 3 en deels zone 4 omdat ik gewoon wil doortrappen daar en ook met de klimmetjes e.d.

Mijn zones zijn op basis van een inspanningstest bij Tri2One, dus dat is wel een betrouwbare meting geweest. Ik heb van mezelf gewoon een lage hartslag..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWd1B_xPRAgK4IxMbjUKPKaLRIk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2NYcbPzmRxcUSU5hGIYNsByg.png?f=user_large

Ik ben nog met hen in contact hierover, maar zij zeggen dat het beïnvloed wordt door heel veel factoren zoals uiteraard wind, maar ook temperatuur, hoogtemeters en daardoor meer verschil in cadans.

Maar goed, blijf het ergens bijzonder vinden dat als ik een beetje doortrap ik vrij snel buiten in zone3/4 zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Giel op 26-01-2025 13:38 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:27
Zone 2 is ook niet 'een beetje doortrappen ' maar eerder rustig peddelen.

Hij wil.

• Webgnome
Als je een beetje doortrapt maar nog lang niet tot het gaatje gaat dan is het gek dat je al buiten zone 4 komt inderdaad. Iets zegt mij dat die test niet goed is gegaan?

Neemt niet weg dat zone 2 gewoon heel erg rustig fietsen is.

[ Voor 15% gewijzigd door Webgnome op 26-01-2025 13:43 ]

Strava | AP | IP | AW

• guapper
@Giel Wat is de maximale hartslag die je hartslagmeter laat zien wanneer je je lekker helemaal laat gaan?

• Giel
Webgnome schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:42:
Als je een beetje doortrapt maar nog lang niet tot het gaatje gaat dan is het gek dat je al buiten zone 4 komt inderdaad. Iets zegt mij dat die test niet goed is gegaan?

Neemt niet weg dat zone 2 gewoon heel erg rustig fietsen is.
Ik kom niet buiten zone 4 hè. Bij doortrappen vooral zone 3 en soms zone 4. Ik wacht even af wat ik verder terug krijg van tri2one. Dat zijn wel gasten met verstand van zaken.

Maar als die gasten verstand van zaken hebben, waarom ik het dan hier vraag? Wil gewoon graag weten hoe anderen er tegen aan kijken :)

• Giel
guapper schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:07:
@Giel Wat is de maximale hartslag die je hartslagmeter laat zien wanneer je je lekker helemaal laat gaan?
Vorige week in Lanzarote 4 ritten gedaan van 35, 80, 73 en 80km gedaan. Mijn hoogste hartslag tijdens al dit ritten was 143. Zal wel tijdens een klim zijn geweest met 25 graden. Gemeten overigens met Garmin hartslagband.

Zal eens kijken op de Zwift wat ik als hoogste haal van de week.

• dfbt
En hoe oud ben je?

• mhr-zip
Giel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Vorige week in Lanzarote 4 ritten gedaan van 35, 80, 73 en 80km gedaan. Mijn hoogste hartslag tijdens al dit ritten was 143. Zal wel tijdens een klim zijn geweest met 25 graden. Gemeten overigens met Garmin hartslagband.

Zal eens kijken op de Zwift wat ik als hoogste haal van de week.
Wat was je max hartslag destijds bij die test? En heb je toen ook adem analyse gehad?

• Requiem19
Giel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Zone 2 is ook heel traag inderdaad. Ik ben vorige week wezen fietsen op Lanzarote, dan zit ik eigenlijk bijna de hele tijd in zone 3 en deels zone 4 omdat ik gewoon wil doortrappen daar en ook met de klimmetjes e.d.

Mijn zones zijn op basis van een inspanningstest bij Tri2One, dus dat is wel een betrouwbare meting geweest. Ik heb van mezelf gewoon een lage hartslag..

[Afbeelding]

Ik ben nog met hen in contact hierover, maar zij zeggen dat het beïnvloed wordt door heel veel factoren zoals uiteraard wind, maar ook temperatuur, hoogtemeters en daardoor meer verschil in cadans.

Maar goed, blijf het ergens bijzonder vinden dat als ik een beetje doortrap ik vrij snel buiten in zone3/4 zit.
Wow, dat zijn bijzonder lage hartslagwaardes. Ben je toevallig ‘wat ouder’? 😉.

Maakt overigens niks uit, maar wel bijzonder om te zien.

Over je vraag: ik vind op vermogen fietsen binnen en buiten makkelijker. Als ik een buiten training heb die rustig moet, dan doe ik dat. Ook als dat betekent dat ik met wind tegen 15 km/h ga. I don’t care :-).

• Giel
mhr-zip schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Wat was je max hartslag destijds bij die test? En heb je toen ook adem analyse gehad?
Haha, wel interessant allemaal toch. Ik ben trouwens 37.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0_3IptkRpyUPZSWlaLERts1F9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvqbXpXHrAHxVcTIANkSj4QV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZdB2AaUgMcJ21afRRdBQu-j1TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvkaDbrmip7LjU7ayfEdsviG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Giel op 26-01-2025 19:01 ]

• Giel
Requiem19 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Over je vraag: ik vind op vermogen fietsen binnen en buiten makkelijker. Als ik een buiten training heb die rustig moet, dan doe ik dat. Ook als dat betekent dat ik met wind tegen 15 km/h ga. I don’t care :-).
Inderdaad, dat is dan maar zo op langzame snelheid. Bij mij hebben we bewust gekozen voor hartslag omdat ik op mijn racefiets geen vermogensmeter heb. Straks op de triathlonfiets wel, wellicht een idee om dan te switchen. Al zou dat in het trainingsprogramma niet uit mogen maken lijkt mij.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
[...]

Leeftijd speelt zeker een rol, maar de fitheid en oefening ook. Zelf kan ik op bv. Rue Tesny nog 186-188 bpm halen met 51 jaar. Dat moet ik weliswaar niet te gék lang willen volhouden.

• mhr-zip
[...]

Geen snelheid op het (hoofd)scherm van je Garmin/Wahoo/etc helpt ook zeker.

• Requiem19
Ramon 73 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Leeftijd speelt zeker een rol, maar de fitheid en oefening ook. Zelf kan ik op bv. Rue Tesny nog 186-188 bpm halen met 51 jaar. Dat moet ik weliswaar niet te gék lang willen volhouden.
Het is deels genetisch en deels sport gerelatereerd inderdaad. Bij minder (intensief) sporten daalt de maximale hartslag langzaam als je ouder wordt. Bij consistent sporten daalt hij veel minder snel over de jaren.

Maar het beginpunt van je maximale hartslag kun je niet veel aan doen en zegt ook niets over je prestatiepotentieel. Maar iemand van 37 met een max hr van 143 heb ik nog nooit gezien, dan val je vrij ver buiten de statistische gemiddelden.

• Requiem19
Giel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Inderdaad, dat is dan maar zo op langzame snelheid. Bij mij hebben we bewust gekozen voor hartslag omdat ik op mijn racefiets geen vermogensmeter heb. Straks op de triathlonfiets wel, wellicht een idee om dan te switchen. Al zou dat in het trainingsprogramma niet uit mogen maken lijkt mij.
Ja joh, gewoon negeren hoe hard je fietst en hoeveel mensen je inhalen. Vandaag duurrit gedaan en werd door veel mensen ingehaald. Dan voel ik niet de neiging om te laten zien dat ik harder kan.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
Requiem19 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Het is deels genetisch en deels sport gerelatereerd inderdaad. Bij minder (intensief) sporten daalt de maximale hartslag langzaam als je ouder wordt. Bij consistent sporten daalt hij veel minder snel over de jaren.

Maar het beginpunt van je maximale hartslag kun je niet veel aan doen en zegt ook niets over je prestatiepotentieel. Maar iemand van 37 met een max hr van 143 heb ik nog nooit gezien, dan val je vrij ver buiten de statistische gemiddelden.
220 - leeftijd wordt vaak gebruikt als startpunt voor het bepalen van de maximale hartslag. Met 37 zou je dan op 183 moet uitkomen. Voor mij persoonlijk klopte het op veel jongere leeftijd wel, toen sportte ik niet zo heel veel. Wel regelmatig, maar max 1x per week. De laatste 20 jaar minimaal 3x wekelijks en redelijk intensief.
Pagina: 1 ... 617 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).