Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 619 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Nu we het toch over de meivakantie hebben, we hebben straks 2 weken meivakantie (vanaf de pasen), vorig jaar hebben we het weer afgewacht en zijn we uiteindelijk in het Teutoburger Wald terecht gekomen. Daar hebben we mooi gefietst. Duitsland had toen geen vakantie, dus het was heerlijk rustig.

Nu hadden we het idee om dat dit jaar weer te doen en zaten we te kijken naar Rugen, de Eifel of het zwarte woud, maar we kwamen er achter dat zowel Duitsland als Frankrijk deze 2 weken ook schoolvakantie heeft en dat sommige campings nu al (bijna) vol zitten. Vogezen zou ook kunnen.

Zijn op zoek naar een camping waar ook de kinderen (in puberleeftijd) zich vermaken, ze zijn op zich niet veel nodig, als er maar wifi is.

Iemand een goede suggestie?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:23
hulkie schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Mooi en zeer herkenbaar verhaal! Ook de verhalen en reacties van anderen trouwens! Dank daarvoor, mooi forum dit! ( ik doe het even zo, omdat multi-quoten nu even niet lukt…)

Inmiddels ben ik wel wat stapjes verder. Ik heb bij mijn lbs uitgebreid gekeken naar zowel Specialized als Orbea. De eerste is mooi, maar toch echt te duur. De tweede is toch wel erg gaaf hoor! En dan specifiek de Orca!

Ook heb ik de Giant TCR van dichtbij bekeken. Ondanks dat ik weet dat het een erg goede fiets is merkte ik dat ik hem eigenlijk niet zo mooi vind. Vooral door de nogal bulky vierkante onderbuis. Scheelt in ieder geval weer wat keuzestress.

De Scott is mooi, maar minder goed te krijgen hier in de buurt. Ook lijkt hij iets minder comfort te bieden dan de Orbea. Die lijkt dus ook af te vallen.

Na 1000 reviews gelezen te hebben ben ik nog steeds vooral enthousiast over de Orbea Orca, en dan specifiek de m35i. Als ik het aandurf de aanschaf te doen kom ik met een update! :*)
Heb m vandaag samen met mijn fietsenmaker besteld! Duurt nog even voor hij er is, kan niet wachten! 🥳😎

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06

sapphire

Die-hard pruts0r

@hulkie Nice, de voorpret kan beginnen :)

Wat ik me nog afvroeg? Zijn hier mensen die standaard met TPU tubes rondrijden? Het is hier al vaker over gegaan dus de voors- en tegens zoek ik niet maar meer wat eigen ervaring?
Niet van plak direct over te stappen maar als vervanger voor de good'old reserveband en een setje patches lijken me ruimtetechnisch interessant :)

Gabriël AM5

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
sapphire schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:53:

Wat ik me nog afvroeg? Zijn hier mensen die standaard met TPU tubes rondrijden? Het is hier al vaker over gegaan dus de voors- en tegens zoek ik niet maar meer wat eigen ervaring?
Niet van plak direct over te stappen maar als vervanger voor de good'old reserveband en een setje patches lijken me ruimtetechnisch interessant :)
Ik heb ze alleen als reserveband mee (tubeless). Maar lees wel hier en daar redelijk wat mensen die er probleemloos mee fietsen. Zijn wel wat verschillen in kwaliteit tussen de verschillende TPU merken. Je zou hier eens kunnen kijken voor wat ervaringen:

https://weightweenies.sta...ic.php?p=1851271#p1851271

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik had ze als reserve, maar na het vervangen van 1 vd 2, heb ik ze nu 500km in beide banden zitten. Sin problemas.

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-01 15:54

Flipmo

OMG !!

heb ze nu zo'n 1000km in de gravelbike zitten. Ze blijven goed op druk.
Pomp ze 1x in de maand wat bij, als ik met mijn duimen de band te ver in kan duwen ;)
(gravelbike tubeless maken wilde niet lukken helaas..)

Voor de racefiets heb ik ze er nu ook in zitten, maar daar wil de nieuwe fiets straks weer tubeless maken.
Mocht dat niet lukken dan gaan de TPU's er weer in.
Lekker licht, en scheelt een hoop ruimte in mijn "The Pack case"

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Sinds die post 1000-1500? km verder en slechts 1 keer lek: op semi-natte weg door wat glassplinters (bierflesje) gereden die bleven plakken en daarna bij een hobbel o.i.d. lek.

Die patches werken voor geen zak, maar dat kan specifiek voor die ome Ali TPU dingen zijn. Lek = nieuwe er in. Verder reuze tevreden mee. Ben nu mijn butyl biba's aan het oprijden, maar hopen dat ze z.s.m. lek gaan is ook weer zo wat ... :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:48

Mijn racefiets is er mee geleverd. Ik dacht met Schwalbes. 3000+ km verder, zonder 1 keer lek. En toch ben ik van plan om ze tubeless te zetten, omdat ik met mn MTB daar zo'n goeie ervaring mee heb. Ik denk dat ik zonder tubeless banden in de laatste 3 jaar al meer dan 10 keer lek zou gereden hebben, aan de "melkvlekken" te zien, maar nog nooit moeten stoppen. enkel 2 weken geleden was er toch heel wat lucht uit alvorens het gat automatisch is gedicht. Ik was toen bijna thuis, dus gewoon thuis bijgepompt. Nog nooit een groter gat gehad die ik moest stoppen met een plug.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Ik heb ze alleen als reserveband mee (tubeless). Maar lees wel hier en daar redelijk wat mensen die er probleemloos mee fietsen. Zijn wel wat verschillen in kwaliteit tussen de verschillende TPU merken. Je zou hier eens kunnen kijken voor wat ervaringen:

https://weightweenies.sta...ic.php?p=1851271#p1851271
Bijna zeker dat de hopelijk binnenkort nieuwe fiets tubeless is dus daarom leek me een licht reservebandje inderdaad wel handig :)
TheTinusNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:18:
[...]

TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Sinds die post 1000-1500? km verder en slechts 1 keer lek: op semi-natte weg door wat glassplinters (bierflesje) gereden die bleven plakken en daarna bij een hobbel o.i.d. lek.

Die patches werken voor geen zak, maar dat kan specifiek voor die ome Ali TPU dingen zijn. Lek = nieuwe er in. Verder reuze tevreden mee. Ben nu mijn butyl biba's aan het oprijden, maar hopen dat ze z.s.m. lek gaan is ook weer zo wat ... :+
Die patches las ik vaker over dat die amper plakken maar als je ze in een band stopt de door de druk op hun plek op de biba gehouden worden.

binnenkort maar eens goed in tubeless op een racer verdiepen.

Gabriël AM5

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-01 15:26
@hulkie
Wat ik me nog afvroeg? Zijn hier mensen die standaard met TPU tubes rondrijden?
Nu een kleine 3 jaar en 6500km op Aerothans met Vittoria Corsa en 1 keer lek (dik stuk ijzer door de band die al vervangen had moeten worden :9 ). Rijdt voor mijn gevoel wel een stukje fijner.

Ga niet meer terug naar butyl zolang ik geen racefiets heb die tubeless kan en misschien hou ik ze er dan ook nog wel in.

Flickr - Strava

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37
sapphire schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:57:

[...]

Die patches las ik vaker over dat die amper plakken maar als je ze in een band stopt de door de druk op hun plek op de biba gehouden worden.
[...]
Moet je wel eerst het lek zien te vinden, hetgeen enigszins lastig is aangezien je de tpu biba niet op druk mag zetten als die niet opgesloten is door een velg+buba.
8)7

edit: wat meewerkt is dat je de druk wel kunt opvoeren: de TPU biba wordt er niet minder bruikbaar van..

[ Voor 16% gewijzigd door guapper op 05-02-2025 15:50 ]

• TheTinusNL
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Klopt, al genoeg videos/fora gezien die de patches zonder buitenband gebruiken (gewoon los in de leegte) en zich dan beklagen dat hij leeglopt :+
Het idee van die patches is inderdaad dat ze de tegendruk van de buitenband gebruiken, maar toch werkt het bij mij voor geen meter. Mijn geval: de RideNow van ome Ali. Staat een nacht later weer plat. Nou moeten ze sowieso wat vaker bijgepompt worden, maar niet zo snel :+

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-01 16:19

Rij al geruime tijd met tubolito op de racer! Geen probleem met de 5 bar die ik erin pomp.
Heeft voor mij toch de voorkeur op een racer.
Tubeless met 5 bar lijkt me dan minder, heb het idee dat dan alles onder hangt als je lek rijdt.
MTB/Gravel zweer ik dan weer wel bij tubeless, daar is de druk ook max 2 bar he.

• TheTinusNL
  • Niet online
guapper schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Moet je wel eerst het lek zien te vinden, hetgeen enigszins lastig is aangezien je de tpu biba niet op druk mag zetten als die niet opgesloten is door een velg+buba.
8)7

edit: wat meewerkt is dat je de druk wel kunt opvoeren: de TPU biba wordt er niet minder bruikbaar van..
Mijn ervaring is dat ik het lek redelijk makkelijk kan vinden door hem op te pompen en hem onder de opgegeven drukgrens te houden. Even rondje maken langs het oor en dan hoor je het wel als je her en der beetje knijpt in de biba.
Maar niet altijd, en in die gevallen kon het bij mij in ieder geval geen kwaad om ze even wat harder dan die drukgrens te pompen om het lek te vinden.

Het lek fixen daarentegen... zie vorige post.

[ Voor 5% gewijzigd door TheTinusNL op 05-02-2025 19:52 ]

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:29
TheTinusNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:51:
[...]

Mijn ervaring is dat ik het lek redelijk makkelijk kan vinden door hem op te pompen en hem onder de opgegeven drukgrens te houden. Even rondje maken langs het oor en dan hoor je het wel als je her en der beetje knijpt in de biba.
Maar niet altijd, en in die gevallen kon het bij mij in ieder geval geen kwaad om ze even wat harder dan die drukgrens te pompen om het lek te vinden.

Het lek fixen daarentegen... zie vorige post.
Hoewel ik het lek ook meestal zoek door de band wat harder op te pompen, wel een waarschuwing vanuit mij.. Let erg goed op, hoeveel harder je de band oppompt. Jaren geleden de band wat harder opgepompt om het lek te vinden maar door de wrijving van mijn handen over de band klapte die band naast mijn oor. Nu nog altijd een piep in mijn oor daarvan helaas.

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:31

Ik rijd al een jaartje op TPU tubes van Ali. Eenmalig lek gereden, maar dat kwam door de combinatie van te lage bandendruk en een veerooster dat niet helemaal lekker lag. Een stootlek heb je al snel want ze zijn flinterdun, mogelijk had ik hier met een butyl biba niet lek gereden. Verliezen over tijd wel wat sneller druk, maar verder goede ervaringen. Goedkoper, lichter, kleiner.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 17:56

joker1977

Tweakert

Jullie "plakken" die TPU-binnenbanden ?

• guapper
joker1977 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:43:
Jullie "plakken" die TPU-binnenbanden ?
Dat deden we met die veel goedkopere butyl biba's ook al...
Proberen te repareren zit er toch wel een beetje ingebakken onder de Tweakers. :P

• guapper
la_fusion schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Hoewel ik het lek ook meestal zoek door de band wat harder op te pompen, wel een waarschuwing vanuit mij.. Let erg goed op, hoeveel harder je de band oppompt. Jaren geleden de band wat harder opgepompt om het lek te vinden maar door de wrijving van mijn handen over de band klapte die band naast mijn oor. Nu nog altijd een piep in mijn oor daarvan helaas.
Dat is vervelend om te lezen.

In een ver verleden herinner ik me dat we een kunststof bakje hadden, met aan 1 zijde een gaasje. In het bakje zaten EPS bolletjes (dat heette toen nog gewoon piepschuim), en die gingen snel bewegen wanneer je langs het 'lek' kwam.
Praktische ding , heb ze al lang niet meer gezien.

ninja edit:
https://www.12gobiking.nl/simson-lekzoeker

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 07-02-2025 10:18 ]

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-01 06:59
Iemand ervaring met aftermarket SPD-SL schoenplaatjes zoals:

https://www.wielerkoopjes...oenplaatje-138036252.html

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:01
Waarom zou je daar op besparen als je voor paar euro meer originele hebt ?

https://www.bike-discount...-sl-cleats/pedalplatten-1

https://www.strava.com/athletes/2323035

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik wil mijn Mavic Allroad S wielen een onderhoudsbeurt geven, alleen loop ik tegen een probleem aan. De afdichtdoppen zijn er af. Om bij de lagers te komen moet ik de freehub ID360 eraf halen en aan de andere kant zit een klemmetje / ring, maar hoe doe ik dat? Ik heb gelezen dat ik de hub 'zo' eraf kan halen, maar dat 'zo' lukt niet.

https://ibb.co/S7RGV0pn en https://ibb.co/ynZD99w5
De freehub waar het om gaat

https://ibb.co/9k7SvVgp
De andere kant. Ik vermoed dat ik een speciaal gereedschap nodig heb om het klemmetje / ringetje (met de 2 gaatjes) eruit te halen? Of is er nog een workaround?

Wie kan mij verder helpen?

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03:24
Die ringen heten borgringen en voor het verwijderen van een borgring heb je een borgringtang nodig.

Die kosten gelukkig niet de hoofdprijs.
kielkiel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:09:
Ik wil mijn Mavic Allroad S wielen een onderhoudsbeurt geven, alleen loop ik tegen een probleem aan. De afdichtdoppen zijn er af. Om bij de lagers te komen moet ik de freehub ID360 eraf halen en aan de andere kant zit een klemmetje / ring, maar hoe doe ik dat? Ik heb gelezen dat ik de hub 'zo' eraf kan halen, maar dat 'zo' lukt niet.

https://ibb.co/S7RGV0pn en https://ibb.co/ynZD99w5
De freehub waar het om gaat

https://ibb.co/9k7SvVgp
De andere kant. Ik vermoed dat ik een speciaal gereedschap nodig heb om het klemmetje / ringetje (met de 2 gaatjes) eruit te halen? Of is er nog een workaround?

Wie kan mij verder helpen?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
bwernsen schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:48:
Die ringen heten borgringen en voor het verwijderen van een borgring heb je een borgringtang nodig.

Die kosten gelukkig niet de hoofdprijs.

[...]
Ik heb deze van ome Ali. Kan voor binnenringen en buitenringen.

Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S42d6dbd93acd45a88f9998fb4e5173cbH.jpg_960x960q75.jpg_.avif

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:42
Worden ook vaak circlips genoemd, mocht je nog een zoekterm willen.

• DDX
In principe zou je een id360 body er zou af moeten kunnen trekken. (als in hij zou er zo ongeveer vanzelf af moeten vallen, net zoals bij dt swiss body's)
Misschien cassette gebruiken om meer kracht te kunnen zetten ?

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-01 16:32
Heb ze laatst hier gehaald:
https://www.marktplaats.n...ano-spd-sl-schoenplaatjes
Volgens mij wilde ik toen blauwe en heb ik via hem nog weer een adresje gekregen daarvoor. Maar incl verzendkosten goedkoper dan die in Duitsland. Bestel je gelijk 2 paar en dan heb je vast een reserve setje.

• DDX
Als je gele zoekt mag je mij ook pbtje sturen, heb nog er nog een aantal liggen die bij pedalen geleverd werden.
Maar ik rijd met blauwe.

• jostefa
Thanks voor de berichten ik heb (helaas) al 2 paar originele besteld bij mantel, kan ik voorlopig weer vooruit :)

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:58
Hoe lang na ziekte wachten jullie om terug te trainen?

Heb zondag/maandag last gehad van griep, merk dat ik nog niet 100% ben (vooral nog vocht te kort merk ik), maar morgen zou ik toch terug graag rustig beginnen trappen.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:25

Reginas

Queen of Core Stability

De stelregel die ik hanteer is het aantal dagen ziekteduur nemen als aantal dagen herstel. Dus 3 dagen ziek? 3 dagen wachten alvorens het trainen weer op te pakken.

Trainingen of oefeningen waarbij je hartslag niet verhoogd durf ik wel eerder op te pakken. Denk dan bijv aan yoga, corestability oefeningen of wandelen aan een zeer lage intensiteit.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-01 16:21

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Reginas schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:33:
De stelregel die ik hanteer is het aantal dagen ziekteduur nemen als aantal dagen herstel. Dus 3 dagen ziek? 3 dagen wachten alvorens het trainen weer op te pakken.

Trainingen of oefeningen waarbij je hartslag niet verhoogd durf ik wel eerder op te pakken. Denk dan bijv aan yoga, corestability oefeningen of wandelen aan een zeer lage intensiteit.
Ik hanteer "de helft", (6 dagen koorts, 3 dagen rust).
Maar de eerste training is dan wel een zone 2 training van een uur max. En dan kijk ik hoe het lichaam reageert. Dus op zich niet zo verschillend.
Ik denk dat vooral 'luister naar je lichaam' centraal moet staan.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
UnderAVoidSky schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:18:

Heb zondag/maandag last gehad van griep, merk dat ik nog niet 100% ben (vooral nog vocht te kort merk ik), maar morgen zou ik toch terug graag rustig beginnen trappen.
Ik ben ook net ziek geweest, ook met koorts etc. Nadat ik weer beter was heb ik nog 3 dagen rust genomen. Nog steeds is m'n HRV lager en m'n rusthartslag hoger dan anders, dus ik gebruik ook m'n gezond verstand en kijk ik wat kritischer naar de trainingen die m'n Garmin me voorschotelt.
Vandaag verwacht m'n Garmin dat ik sprintjes van 730W ga trappen, dat lijkt me nogal onverstandig, dus ga ik een uurtje op 55-60% van m'n ftp fietsen.

Het is altijd een beetje gokken, hoe ziek was je en hoe ver zit je in het herstelproces. Misschien was het in mijn geval beter geweest om iets langer volledige rust te nemen, dan had ik inmiddels weer iets harder kunnen trainen, maar dat is achteraf praten.

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2025

Als je twijfelt nog niet beginnen, als je wel weer wil trainen zou ik je adviseren om een hele lage intensiteit / lage hartslagzone (D1) training te doen en kijken hoe je lichaam op reageert.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als je echt griep hebt gehad ben je rustig 2 weken uit de running. Maar goed, waarom vraag jij het hier? Jij wilt het toch, dus waarom niet gaan?

blup

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:58
Bezulba schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Als je echt griep hebt gehad ben je rustig 2 weken uit de running. Maar goed, waarom vraag jij het hier? Jij wilt het toch, dus waarom niet gaan?
Griep valt natuurlijk ruim te definiëren, ik papegaai mijn dokter gewoon.
Ik vraag het vooral om inzicht te krijgen van andere. Uiteraard is niet elke situatie hetzelfde, maar advies van mensen die al langer dan mezelf op de fiets zitten kan geen kwaad ik denk dan.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-01 15:27
Nadat we hier het hele najaar via de kinderopvang (in ruil voor een hoop geld) het hele scala aan verkoudheid-, griep- en covidvirussen door de bloedstroom hebben gehad kan de wederopbouw weer beginnen.

FTP september: 4,2 w/kg
FTP februari: 3,1 w/kg
:w

Maar de banden van de racer hebben dus ook stilgestaan. Ik ben eind vorig jaar in de tubeless wereld gestapt (nieuwe wielen, installatie door LBS).

Nu komt de vraag: deze sealant was hard geworden in de band (Stan's race sealant). Ik heb dat er zo goed en zo kwaad weten uit te borstelen/wassen, maar hoe schoon moet dit daadwerkelijk worden? Mijns inziens kan er best een filmlaagje sealant achterblijven of moet echt alles weg?

Kortom: hoe 'schoon' moet je gaan bij het vervangen van sealant?

• Requiem19
Mr. Stom schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:03:
Nadat we hier het hele najaar via de kinderopvang (in ruil voor een hoop geld) het hele scala aan verkoudheid-, griep- en covidvirussen door de bloedstroom hebben gehad kan de wederopbouw weer beginnen.

Maar de banden van de racer hebben dus ook stilgestaan. Ik ben eind vorig jaar in de tubeless wereld gestapt (nieuwe wielen, installatie door LBS).

Nu komt de vraag: deze sealant was hard geworden in de band (Stan's race sealant). Ik heb dat er zo goed en zo kwaad weten uit te borstelen/wassen, maar hoe schoon moet dit daadwerkelijk worden? Mijns inziens kan er best een filmlaagje sealant achterblijven of moet echt alles weg?

Ik zou vooral de randen van de velg en de randen van de band goed schoonmaken. Heb wel eens gehad dat dit soort banden minder goed sealden met nieuwe sealant omdat er nog wat restjes her en der zaten op kritieke punten.

Het is niet erg als de binnenband binnenin nog een laagje sealant heeft afaik.

• Requiem19
UnderAVoidSky schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Griep valt natuurlijk ruim te definiëren, ik papegaai mijn dokter gewoon.
Ik vraag het vooral om inzicht te krijgen van andere. Uiteraard is niet elke situatie hetzelfde, maar advies van mensen die al langer dan mezelf op de fiets zitten kan geen kwaad ik denk dan.
Bij echt griep nul sporten. Zodra hoestjes ed echt 'bovenin de keel' zijn en ik me weer 95% normaal voel, doe ik de dag zelf een heel rustig ritje. Vaak is dat uitgeziekt zijn +1 dag. Dat rustige ritje is dan op pak 'm beet 40% ftp, echt heeellll traag. Gewoon een half uurtje even alles weer in gang zetten met een lage hartslag.

Voordat ik wat steviger train ben ik dan 1 week a 10 dagen verder.

• Prulleman
  • Laatst online: 23:30

Als je vrij poreuze buitenbanden hebt, houd dat filmlaagje de lucht in je band, dus, de klonten eruit, als er nog vloeistof in zit dat er ook uit, bijvullen en klaar.

Als de hele band eraf is geweest probeer ik alle oneffenheden wel van de bead te halen. ik denk dat dat voor een betere seal zorgt, maar geen bewijs voor

Strava

• orlok
  • Laatst online: 19:41

Na al die jaren tubeless nog nooit last gehad van opdrogen in zo'n korte tijd maar ik zou gewoon met een doekje schoonmaken, meer niet. ;)

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Gewoon band wegmikken, nieuwe band, nieuwe sealant en goan. Je uurloon is hoger dan een nieuwe band, dus een uur kutten voor minder dan een optimaal resultaat is onzin.

blup

• Prulleman
Bezulba schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:49:
Gewoon band wegmikken, nieuwe band, nieuwe sealant en goan. Je uurloon is hoger dan een nieuwe band, dus een uur kutten voor minder dan een optimaal resultaat is onzin.
huh..dat gaat wel heel ver... ik heb van het weekend mijn sealant vervangen.. (en een paar gaten aan de binnenkant geplakt voor wat meer gemoedsrust...), denk half uurtje bezig geweest met 2 banden (van 60 euro per stuk). 240 euro per uur red ik niet hoor.

wellicht als je zoveel km maakt dat je band zo goed als versleten is als je sealant vervangen moet worden.. maar anders.. ik geef mijn geld liever aan meer nuttige dingen uit dan goede banden wegflikkeren

Strava

• DDX
Ik mis even wat, waarom zou je oude sealant eruit halen ?
Ja als je wiel een half jaar ergens heeft gestaan/gehangen zal je klont sealant hebben op1 plek, die kan je er eventueel uit halen.
Maar resten die gewoon netjes over hele band verdeeld zijn waarom zou je daar moeite voor gaan doen ?
Je loopt juist risico dat je gaatje die door sealant gedicht is weer open maakt.

• Mr. Stom
Haha ik heb een togaberoep aan de zuidkant van de hoofdstad, dus als ik met mijn uurloon ga rekenen dan gaat het hard met onderdelen vervangen.

De banden zijn gloednieuw (<200km) omdat ik vrij snel daarna covid kreeg, daarna een aantal keer griep/verkouden en nu ben ik eindelijk twee weken klachtenvrij en ga ik weer écht buiten trainen op de 'main-bike'.

De fiets hangt in de garage boven de radiator. Handig voor nattigheid en roestpreventie, maar minder handig voor tubeless kom ik nu achter.

Dank allen voor de tips. Ik zorg voor schone beads/velg en ga het gewoon proberen. Anders mag de LBS het maar oplossen :X

• Mr. Stom
DDX schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:10:
Ja als je wiel een half jaar ergens heeft gestaan/gehangen zal je klont sealant hebben op1 plek, die kan je er eventueel uit halen.
Maar resten die gewoon netjes over hele band verdeeld zijn waarom zou je daar moeite voor gaan doen ?
Je loopt juist risico dat je gaatje die door sealant gedicht is weer open maakt.
Op de velgrand en bead zitten stukken sealant die slierterig zijn geworden en deels loslaten. Er hangen als het ware franjes aan de band. Die moeten er toch minimaal af, maar ik vroeg me af in hoeverre de rest van de aangekoekte sealant óók van de bead af moet. Dat is namelijk flink krabben met je nagel of een ander niet al te scherpe tool.

• Prulleman
DDX schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:10:
ligt een beetje aan de sealant, bij stans in de MTB bleef bij mij vooral een waterige soep over, daar sealant bij gooien levert een verdunde variant op als eind resultaat.. ik haar dan liever de restanten eruit.
wat betreft klonten.. te grote klonten geven een onbalans in je wiel.. lijkt me ook niet prettig, en een kleine moeite om te verwijderen.

Ook de slierten rond de bead zitten alleen maar in de weg.. (dit had ik ook met orange op de racefiets).

het hoeft zeker niet allemaal weg, maar alles wat (half) los zit haal ik wel weg, onder het loopvlak niet teveel kloten, maar zeker niet gewoon nieuwe sealant erbij gooien..

Strava

• orlok
Mr. Stom schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:15:
[...]
Op de velgrand en bead zitten stukken sealant die slierterig zijn geworden en deels loslaten. Er hangen als het ware franjes aan de band. Die moeten er toch minimaal af, maar ik vroeg me af in hoeverre de rest van de aangekoekte sealant óók van de bead af moet. Dat is namelijk flink krabben met je nagel of een ander niet al te scherpe tool.
Als er opgedroogde slierten aan de randen zitten kan dat afdichtingsproblemen geven bij de velgrand, die zou ik wel afhalen met bijvoorbeeld een staalborstel o.i.d. de resten in de band kunnen blijven zitten.

• DDX
Iedereen z'n eigen manier zal ik dan maar zeggen, ik doe het iig nooit.
En ja ik heb ook fietsen waar ik nu al maanden niet op gefietst heb.
Ik zorg dat ik wel minimaal eens per maand even een slinger aan de wielen geef.
En dan straks als het weer wat beter weer is gooi ik er wel wat latex bij, maar ik ga band er niet afhalen oid.
Gewoon even schudden aan wiel om te horen of er nog wat latex inzit.

En ik gebruik stans (de normale en race) sealant

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 12-02-2025 17:05 ]

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:49

Mijn ervaring met orange seal: pas mijn bandjes vervangen. Voorband zat er al 2 jaar op, achterband 1 jaar (rij niet zoveel). Doekje door de velg en alles was weer helemaal schoon.

"Vroeger" wel eens een bandje aan de binnenkant schoongemaakt. Maar met beetje lauw water was die orange seal er ook zo af.
In mijn ogen: niet, alleen ergste klodders er uit. Als er lucht uit een gat kan ontsnappen, kan er sealant naar toe om het te dichten O-)
DDX schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:03:
Iedereen z'n eigen manier zal ik dan maar zeggen, ik doe het iig nooit.
En ja ik heb ook fietsen waar ik nu al maanden niet op gefietst heb.
Ik zorg dat ik wel minimaal eens per maand even een slinger aan de wielen geef.
En dan straks als het weer wat beter weer is gooi ik er wel wat latex bij, maar ik ga band er niet afhalen oid.
Gewoon even schudden aan wiel om te horen of er nog wat latex inzit.

En ik gebruik stans (de normale en race) sealant
Dit. Je moet bij sealant niet de standaard Tweakers methode als "elfjes smeden bij maanlicht" gebruiken.

Als je wielen echt heel weinig gebruikt kan je ook nog kiezen om gewoon de sealant er uit te zuigen, en bij de volgende rit er weer in te gooien.

https://nl.aliexpress.com/item/32960668917.html

[ Voor 28% gewijzigd door mhr-zip op 12-02-2025 19:14 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:41

Kluus

Gang is alles

Met orange is het zo gepiept ja, stan’s idem. Ik leg meestal een klein bekertje in de band, even kwartslagje draaien en 90% van de sealant vloeit daar mooi in. Als ik bezig ben met band vervangen en de sealant is nog goed dan herbruik ik die ook gewoon.

Anders is het met muc-off sealant, dat is gewoon een dikke yoghurt wat voor geen meter vloeit, man wat haat ik dat spul. Laatst niet specifiek genoeg geweest naar de fietsenmaker, heeft ‘ie mijn band vervangen en ook weer voorzien van die rotzooi… Binnenkort maar weer eens voor gaan zitten. :(

• Valorian
  • Laatst online: 22:51
https://www.bd.nl/brabant...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Eindelijk weer eens nieuws over een wielrenner waarbij "we" er niet als aso uitkomen maar als held, goed voor het wereldbeeld ;)

Is ook wel een held trouwens hoor, op je 69e zonder blikken of blozen in februari het water induiken om iemand te redden. Artikel is achter pay-wall, maar het betreft dus een oud prof Peter Zijerveld die toevallig langs een auto-te-water situatie reed tijdens een trainingsrondje wielrennen en ingreep. Nog een mooie quote:
"Ik had voor de zekerheid nog de bandenlichters van mijn fiets meegenomen, om een ruit stuk te kunnen slaan. Maar dat bleek niet nodig.” ..

Ben benieuwd, waren die bandenlichters vroeger van gietijzer en rijd deze prof nog altijd met dat setje ;) ? De wielrenner was overigens maar net op tijd. De auto zonk snel, portieren gingen door waterdruk al niet meer open. Achterklep wel, dus wielrenner heeft vrouw er via die kant nog net uit kunnen krijgen.

• jostefa
Ik ben een nieuwe race fiets aan bouwen en ben op zoek naar naar een t47 internal 85.5mm bb voor hollow tech 2. Ik kom uit praxis t47 of Chris King. Over die praxis lees ik dat er niet al te beste lager inzitten en Chris King wel maar die prijs is duur, zijn er geen goede Chinese alternatieven? Ik post trouwens wel wat foto's als ik aan het bouwen ben :)

[ Voor 9% gewijzigd door jostefa op 12-02-2025 21:08 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

jostefa schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:01:
Ik ben een nieuwe race fiets aan bouwen en ben op zoek naar naar een t47 internal 85.5mm bb voor hollow tech 2. Ik kom uit praxis t47 of Chris King. Over die praxis lees ik dat er niet al te beste lager inzitten en Chris King wel maar die prijs is duur, zijn er geen goede Chinese alternatieven? Ik post trouwens wel wat foto's als ik aan het bouwen ben :)
Is wheels mfg geen goede middenweg? Zoals deze:

https://www.tradeinn.com/...ta+feed&utm_source=502102

Voordeel is volgens mij dat je in de toekomst los de lagers kan vervangen en de shells kan laten zitten.

• Mistraller
iets met mijn onderschrift....

Als je zo zou denken kan je ook beter niet aan een vrouw beginnen en gewoon naar de wallen gaan. :+

---------------

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mistraller schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:48:
[...]

iets met mijn onderschrift....

Als je zo zou denken kan je ook beter niet aan een vrouw beginnen en gewoon naar de wallen gaan. :+
Voor een groot deel van de huwelijken zou dat de betere optie zijn inderdaad :X

blup

• wackmaniac
  • Laatst online: 05-01 10:14
Valorian schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:44:
https://www.bd.nl/brabant...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Eindelijk weer eens nieuws over een wielrenner waarbij "we" er niet als aso uitkomen maar als held, goed voor het wereldbeeld ;)

Is ook wel een held trouwens hoor, op je 69e zonder blikken of blozen in februari het water induiken om iemand te redden. Artikel is achter pay-wall, maar het betreft dus een oud prof Peter Zijerveld die toevallig langs een auto-te-water situatie reed tijdens een trainingsrondje wielrennen en ingreep. Nog een mooie quote:
"Ik had voor de zekerheid nog de bandenlichters van mijn fiets meegenomen, om een ruit stuk te kunnen slaan. Maar dat bleek niet nodig.” ..

Ben benieuwd, waren die bandenlichters vroeger van gietijzer en rijd deze prof nog altijd met dat setje ;) ? De wielrenner was overigens maar net op tijd. De auto zonk snel, portieren gingen door waterdruk al niet meer open. Achterklep wel, dus wielrenner heeft vrouw er via die kant nog net uit kunnen krijgen.
Mooie heldendaad inderdaad 👏

Hier zonder de paywall voor de liefhebber: knip

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 13-02-2025 14:13 . Reden: Omzeilen van paywalls doen we niet bij got ]

Read the code, write the code, be the code!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:43
Prulleman schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:00:
[...]

ik heb van het weekend mijn sealant vervangen.. (en een paar gaten aan de binnenkant geplakt voor wat meer gemoedsrust...),
Met wat heb je de gaten geplakt (aan de binnenzijde)? Goede ervaringen mee?

• Prulleman
RR46 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Gewoon met biba plakkers, er zijn ook speciale buitenband plakkers, die rekken wat minder geloof ik. Voor een klein sneetje maakt dat minder uit denk ik.

Op de mtb eerder gedaan, op de racefiets nu voor het eerst

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 13-02-2025 08:51 ]

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Ik heb ook al regelmatig gaten aan de binnenzijde geplakt, ook wel eens met biba plakkers maar de tubeless buitenband plakkers zoals @Prulleman al zegt zijn wat steviger, die ondersteunen ook het karkas in geval van een scheurtje beter. Werkt verder hetzelfde als biba plakkers, en ditzelfde setje bestaat overigens ook in een simson doosje.

https://www.rosebikes.nl/...t-tubeless-banden-2674083
https://www.halfords.nl/simson-reparatiedoos-tubeless.html

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 13-02-2025 09:05 ]

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:58
Doet me denken aan deze klassieker:

• orlok
Prulleman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:51:
[...]

Gewoon met biba plakkers, er zijn ook speciale buitenband plakkers, die rekken wat minder geloof ik. Voor een klein sneetje maakt dat minder uit denk ik.

Op de mtb eerder gedaan, op de racefiets nu voor het eerst
Geen gedoe met bandenplakkers maar gewoon een 'klodder' Bison Max Repair extreme erop, werkt hetzelfde als een propje sealant, dat werkt bij mij al jaren zo.!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

orlok schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Geen gedoe met bandenplakkers maar gewoon een 'klodder' Bison Max Repair extreme erop, werkt hetzelfde als een propje sealant, dat werkt bij mij al jaren zo.!
Ahja die heb ik ook al vaker terug gelezen, doe je dit gewoon vanaf de buitenkant?

Nvm, ook binnenkant zie ik al op het fiets forum. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 13-02-2025 10:22 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Jeeeej met wat geluk komend weekend een nieuwe fiets (en anders volgende week) dus moet ik gaan nadenken over wat dingen...

ik zit in dubio....ik gebruik nog een bejaarde Garmin GSC10 snelheids en cadans meter op mijn oude fiets die werkt prima, één apparaat voor snelheid en cadans maar zit je weer met zo'n lompe spaakmagneet.

Garmin heeft een nieuwe cadans- en snelheidssensor maar de set van die is slecht/amper verkrijgbaar en los weer relatief prijzig.

Daarnaast overweeg ik nog over een tijdje een 4iiii powermeter op de crank te kopen en die doet als het goed is ook cadans dus dan schaf ik een sensor aan voor wellicht heel kort, ook zo zonde.

Andere optie is een Wahoo setje maar daar lees ik regelmatig problemen met verbinden na een paar maanden terwijl de ik over de Garmin vrijwel alleen lovende dingen lees.

Of een Garmin snelheidssensor en een Magene cadanssensor van Ali als overbrugging?

#luxeprobleem :p

Gabriël AM5

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:54

Grin

Ride si sapis.

Kluus schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:51:
Met orange is het zo gepiept ja, stan’s idem. Ik leg meestal een klein bekertje in de band, even kwartslagje draaien en 90% van de sealant vloeit daar mooi in. Als ik bezig ben met band vervangen en de sealant is nog goed dan herbruik ik die ook gewoon.

Anders is het met muc-off sealant, dat is gewoon een dikke yoghurt wat voor geen meter vloeit, man wat haat ik dat spul. Laatst niet specifiek genoeg geweest naar de fietsenmaker, heeft ‘ie mijn band vervangen en ook weer voorzien van die rotzooi… Binnenkort maar weer eens voor gaan zitten. :(
Inmiddels heb ik ook alle spullen in huis om over enkele weken over te stappen naar tubeless:
Pirelli P ZERO Race TLR, Muc-off v2 ventielen, pluggen en sealant. Nu eerst nog even de Pirelli 4S banden oprijden, ben erg nieuwsgierig hoe de Barkeeper Pro sealant zich gaat gedragen/houden...

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

sapphire schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:24:
Jeeeej met wat geluk komend weekend een nieuwe fiets (en anders volgende week) dus moet ik gaan nadenken over wat dingen...

ik zit in dubio....ik gebruik nog een bejaarde Garmin GSC10 snelheids en cadans meter op mijn oude fiets die werkt prima, één apparaat voor snelheid en cadans maar zit je weer met zo'n lompe spaakmagneet.

Garmin heeft een nieuwe cadans- en snelheidssensor maar de set van die is slecht/amper verkrijgbaar en los weer relatief prijzig.

Daarnaast overweeg ik nog over een tijdje een 4iiii powermeter op de crank te kopen en die doet als het goed is ook cadans dus dan schaf ik een sensor aan voor wellicht heel kort, ook zo zonde.

Andere optie is een Wahoo setje maar daar lees ik regelmatig problemen met verbinden na een paar maanden terwijl de ik over de Garmin vrijwel alleen lovende dingen lees.

Of een Garmin snelheidssensor en een Magene cadanssensor van Ali als overbrugging?

de Magene sensor is zowel een cadans sensor als een snelheidssensor, even batterij eruit en hij switch over naar de andere functie.
Dingen zijn niet duur, en werken hier al jaren naar tevredenheid.
Dat zou mijn optie zijn, 1 of desnoods 2 van die sensoren als je nog geen PM hebt

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Ik zou het geld dat je nu overweegt uit te geven aan sensoren alvast in het potje voor je vermogensmeter doen.
Als je die eenmaal hebt is die snelheidsmeter niet heel interessant meer, daarnaast heb je denk ik al de snelheid van de gps van je fietscomputer.

Is de fietsenmaker waar je je fiets hebt besteld toevallig bereid om wat korting te geven als je de vermogensmetererbij koopt en hij de ongebruikte crankarm mag houden?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:35:
[...]

Inmiddels heb ik ook alle spullen in huis om over enkele weken over te stappen naar tubeless:
Pirelli P ZERO Race TLR, Muc-off v2 ventielen, pluggen en sealant. Nu eerst nog even de Pirelli 4S banden oprijden, ben erg nieuwsgierig hoe de Barkeeper Pro sealant zich gaat gedragen/houden...
Muc-off ventielen zijn dan weer wel tof inderdaad! Ik ben ook wel benieuwd naar die sealant. Misschien iets om ook eens uit te proberen als ik door mijn voorraad OS heen ben.

• Mistraller
Stevie-P schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Ik zou het geld dat je nu overweegt uit te geven aan sensoren alvast in het potje voor je vermogensmeter doen.
Als je die eenmaal hebt is die snelheidsmeter niet heel interessant meer, daarnaast heb je denk ik al de snelheid van de gps van je fietscomputer.

Is de fietsenmaker waar je je fiets hebt besteld toevallig bereid om wat korting te geven als je de vermogensmetererbij koopt en hij de ongebruikte crankarm mag houden?
Een speedsensor is toch wel nuttig hoor. Bij slechtere GPS ontvangst heb je toch altijd accurate waardes en je Garmin houdt bij goede GPS ontvangst keurig je wielmaat in sync. Dus je hebt er geen omkijken naar. Het is inderdaad een extraatje en zeker niet noodzakelijk, maar zoals @Flipmo al aangeeft, die magene sensors kosten een tientje dus dat zijn de kosten niet. In cadans mode heb je er met een vermogensmeter inderdaad niks aan want een powermeter heeft ook altijd cadans.
Een left crank zal denk ik geen korting geven, hooguit als je de hele crankset vervangt.

---------------

• Mistraller
[...]

Ik plak ook nog wel eens aan de binnenkant, sommige gaatjes blijven gewoon net een beetje "zweten" of zo, en een lapje helpt dan goed.
orlok schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Klinkt goed, ik heb alleen ervaring met bison Tix en kit, en dat leek me te zacht. Ik ga ook eens een tuubje halen!

---------------

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Stevie-P schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Als ik een vermogensmeter via hem koop ben waarschijnlijk een stuk meer kwijt dan als ik die er zelf op schroef. Korting word het ook niet ivm lease.

Snelheid via de Bolt heb ik inderdaad maar mijn eerdere ervaring (met andere computers dat wel) was dat die nogal fluctueert en er een vertraging in zit. Wellicht dat dat tegenwoordig beter is dus dat is het proberen waard!

@Flipmo Welk heb je? De S, S+ of S314? :)

Gabriël AM5

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Kluus schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Muc-off ventielen zijn dan weer wel tof inderdaad! Ik ben ook wel benieuwd naar die sealant. Misschien iets om ook eens uit te proberen als ik door mijn voorraad OS heen ben.
Mja vooral het statement dat het veel langer meegaat en niet zo snel opdroogt trok mij over de streep. Daarbij ziet de video er ook erg veelbelovend uit, tot slot is het Neerlandsche waar; dat heeft altijd extra sympathie.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Grin schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Mja vooral het statement dat het veel langer meegaat en niet zo snel opdroogt trok mij over de streep. Daarbij ziet de video er ook erg veelbelovend uit, tot slot is het Neerlandsche waar; dat heeft altijd extra sympathie.
Zeker vwb dat laatste! Toen ik op je link drukte dacht ik nog, wtf, duur! Maar als je hem vervolgens gaat zoeken bij de Mantels van deze wereld valt dat ook wel weer mee. ;)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Kluus schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Zeker vwb dat laatste! Toen ik op je link drukte dacht ik nog, wtf, duur! Maar als je hem vervolgens gaat zoeken bij de Mantels van deze wereld valt dat ook wel weer mee. ;)
Ik heb het gekocht bij Hopmans voor 44 euro, vond ik een prima prijs.

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

sapphire schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Als ik een vermogensmeter via hem koop ben waarschijnlijk een stuk meer kwijt dan als ik die er zelf op schroef. Korting word het ook niet ivm lease.

Snelheid via de Bolt heb ik inderdaad maar mijn eerdere ervaring (met andere computers dat wel) was dat die nogal fluctueert en er een vertraging in zit. Wellicht dat dat tegenwoordig beter is dus dat is het proberen waard!

@Flipmo Welk heb je? De S, S+ of S314? :)
De S3+ volgens mijn ali bestelling overzicht.
Deze nu 3 jaar in gebruik naar tevredenheid.
Heb ook nog een oudere versie op de gravelbike zitten, die doet het ook nog steeds.

Heb trouwens ook een wahoo bolt (v2), en die wisselt idd heel erg qua snelheid onder de bomen en/of in het bos. Vandaar dat ik op beide fietsen een magene snelheidssensor heb zitten.
Op de gravelbike nog een cadanssensor, en racefiets een PM (met dus standaard cadans)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:36:
[...]

De S3+ volgens mijn ali bestelling overzicht.
Deze nu 3 jaar in gebruik naar tevredenheid.
Heb ook nog een oudere versie op de gravelbike zitten, die doet het ook nog steeds.

Heb trouwens ook een wahoo bolt (v2), en die wisselt idd heel erg qua snelheid onder de bomen en/of in het bos. Vandaar dat ik op beide fietsen een magene snelheidssensor heb zitten.
Op de gravelbike nog een cadanssensor, en racefiets een PM (met dus standaard cadans)
Zit daar wel iets van een rubber onder ofzo, of zit deze zo met het hard plastic op de naaf?

• Prulleman
geen sensoren hier.. vind het lelijke dingen en de toegevoegde waarde is wat mij betreft nihil.. cadans.. wat moet je er mee tijdens de rit en wat moet je ermee achteraf?

en wat betreft snelheid. ik geloof dat het aan het einde van de rit wel aardig OK zal zijn, en power is belangrijker dan snelheid :)

Strava

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Zit daar wel iets van een rubber onder ofzo, of zit deze zo met het hard plastic op de naaf?
zit een rubber flapje onder idd

@Prulleman ik vind het wel prettig om te zien dat de snelheid die je op je fietscomputer ziet ook de werkelijke snelheid is :)

[ Voor 20% gewijzigd door Flipmo op 13-02-2025 11:53 ]

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:21
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen met de pro. De reguliere was imho echt beroerd, gaten bleven zowel op MTB als weg niet gesealed.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Flipmo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:51:
[...]

zit een rubber flapje onder idd

@Prulleman ik vind het wel prettig om te zien dat de snelheid die je op je fietscomputer ziet ook de werkelijke snelheid is :)
Top in dat geval ga ik er zo een stuk of 3 bestellen denk ik!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Top in dat geval ga ik er zo een stuk of 3 bestellen denk ik!
YouTube: Product Guide: How to use Magene S3+ Speed/Cadence Sensor?

op 46 seconden zie je het rubberen ding wel.

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik gebruik eigenlijk alle 3 de merken door elkaar. Mijn fiets heeft een Garmin cadans en een Wahoo speed sensor. Mijn vrouw een Wahoo cadans en Magene speed sensor.

Eigenlijk met allemaal geen problemen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• DDX
Snelheidssensor is onderweg volgens mij 'nuttig' maar achteraf heb je er niets meer aan.
Want zover ik weet negeert strava waardes van een snelheidssensor, als in het kijkt altijd naar gps punten in een fit file.
(Tenzij dit is aangepast ergens in de afgelopen jaren)

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 13-02-2025 13:20 ]

• Requiem19
DDX schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:19:
Snelheidssensor is onderweg volgens mij 'nuttig' maar achteraf heb je er niets meer aan.
Want zover ik weet negeert strava waardes van een snelheidssensor, als in het kijkt altijd naar gps punten in een fit file.
Vooral nuttig als je wilt aero benchmarken met een aerosensor.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-01 15:40
Requiem19 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Vooral nuttig als je wilt aero benchmarken met een aerosensor.
In dat geval wordt een snelheidssensor met magneet aangeraden omdat de modellen met een IMU niet precies genoeg zijn.

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:43
[...]

Pirelli P ZERO Race TLR, Muc-off v2 ventielen, pluggen en sealant.
Hier idem; eindelijk de overstap naar tubeless op de racer (na al vele jaren tubeless te rijden met mtb / grvl).

Deze week dezelfde banden icm doc blue erop gelegd… laten zich er niet makkelijk opleggen maar met zeepsop zo gepiept.

Benieuwd ook naar jouw ervaring icm barkeeper.

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Ik ben op zoek naar een goede koplamp, nu in het bezit van een Lezyne Lite Drive 1000XL, dit is op zich wel een goede koplamp echter ik mis een remote control. Die is voor dit type wel te verkrijgen, echter ondanks dat de racemodus wel handig is met 1000 en 150 lumen, alleen deze laatste lichtsterkte is voor mij veel te weinig in buitenstedelijke gebieden. Graag jullie aanbevelingen en/of advies, sterkte minimaal 800 lumen en met een remote control. Liefst ook nog met een beam/cut/ off, zodat ik andere weggebruikers niet verblind.

• borft
  • Laatst online: 14-01 16:01
blitzkrieg schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:30:
Ik gebruik eigenlijk alle 3 de merken door elkaar. Mijn fiets heeft een Garmin cadans en een Wahoo speed sensor. Mijn vrouw een Wahoo cadans en Magene speed sensor.

Eigenlijk met allemaal geen problemen.
Ik had een Wahoo (intertial, dus om de as), en nadat die het begeven heeft, heb ik er een van magene gehaald, die werkt eigenlijk ook wel prima. Enige wat soms misgaat is dat ie vergeet dat ie een snelheidssensor is, en denkt dat ie een cadanssensor is :D

• Mistraller
borft schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Ik had een Wahoo (intertial, dus om de as), en nadat die het begeven heeft, heb ik er een van magene gehaald, die werkt eigenlijk ook wel prima. Enige wat soms misgaat is dat ie vergeet dat ie een snelheidssensor is, en denkt dat ie een cadanssensor is :D
wellicht maakt je batterijtje slecht contact?

---------------

• Prulleman
DDX schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:19:
Op zich logisch, anders kan je mooi gaan KOM hunten met een wielmaat aanpassing in je garmin...

Strava

• borft
  • Laatst online: 14-01 16:01
Mistraller schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:56:
[...]

wellicht maakt je batterijtje slecht contact?
als ie (bijna) leeg is, dan willen temperatuurverschillen er wel eens voor zorgen dat de sensor denkt dat ik hem uit en aan gedaan heb (wat ook de manier is om te wisselen tussen snelheid en cadans). ;)

• Prulleman
O, en wat betreft sealant.. op aanraden van @ElGreco Orange seal gaan gebruiken en tot nu to 2 positieve ervaringen. Met de vrij poreuze veloflex evo banden was Barkeeper sealant simpelweg niet voldoende om een rit van 2-3 uur te doen zonder een verlies van 4 naar 3 bar.. Niet echt wenselijk, verder niet mee lekgereden, dus hoe het gaten zou dichten weet ik niet. Maar met orange seal blijven dezelfde banden gewoon prima op druk. Na een week wel wat bijpompen, maar echt een mega verschil met Barkeeper.

2 weken geleden ook voor het eerst lek gereden, helaas niet direct dicht, maar dat is denk ik op de racefiets enkel mogelijk bij hele kleine gaatjes.... Bij dit sneetje hoorde ik de sealant en de lucht ontsnappen en was de band na 10 meter plat. Maar even rustig gat naar beneden, co2 gepakt, bij de 1e stoot lucht kwam er nog sealant uit, maar dat stopte vrij snel en ik heb gewoon naar huis kunnen rijden.

Strava

• DDX
Prulleman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Op zich logisch, anders kan je mooi gaan KOM hunten met een wielmaat aanpassing in je garmin...
KOM hunten doe je door je gps interval op 30 seconde te zetten en dan een segment inrijden waarbij je gps pas na 25 seconde meld dat hij in het segment is en de laatste meting ook ruim voor einde van het segment is.
Komt je gemiddelde snelheid op strava wel hoger te staan dan de max snelheid.

(dat is precies wat er gebeurd met korte segmenten en mensen die kom hebben en bovenaanstaan met strava app op telefoon)

• hulkie

Ik kijk nu al uit naar de foto van je nieuwe liefde dit weekend!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@hulkie Begin van de middag bericht gekregen dat ik hem kan ophalen. Helaas zaterdag pas tijd :)

En qua sensors liep het ook even anders…..
Ik wilde een setje Magene’s bestellen maar kwam op marktplaats een nieuwe set Garmin sensors tegen voor een schappelijk prijsje, in de buurt. Dus die net even opgepikt.

Er staat ook nog een setje zgan Magene s3+ op markplaats en die meneer wil er iets meer dan €20 inc verzenden voor hebben voor wie die interessant vind.
DDX schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:32:
[...]

KOM hunten doe je door je gps interval op 30 seconde te zetten en dan een segment inrijden waarbij je gps pas na 25 seconde meld dat hij in het segment is en de laatste meting ook ruim voor einde van het segment is.
Komt je gemiddelde snelheid op strava wel hoger te staan dan de max snelheid.

(dat is precies wat er gebeurd met korte segmenten en mensen die kom hebben en bovenaanstaan met strava app op telefoon)
Serieus? Dat is best wel sneu om jezelf zo voor de gek te houden om bovenaan een lijstje te staan.

[ Voor 40% gewijzigd door sapphire op 13-02-2025 22:31 ]

Gabriël AM5

• raymondw
  • Laatst online: 22:52
sapphire schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:20:
@hulkie
[...]

Serieus? Dat is best wel sneu om jezelf zo voor de gek te houden om bovenaan een lijstje te staan.
Heb nog andere hobbies waarbij GNSS nog iets belangrijker is dan met fietsen.
Als je ziet wat mensen proberen om bovenaan te komen in een (dag)lijstje :$
- Stukken in een auto
- Andere spullen gebruiken
- GPS punten editen
- Andere apparatuur gebruiken

Strava en bij fietsen gebruikte GNSS(/GPS) devices zijn best slap :N

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:49
Prulleman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:10:
O, en wat betreft sealant.. op aanraden van @ElGreco Orange seal gaan gebruiken en tot nu to 2 positieve ervaringen. Met de vrij poreuze veloflex evo banden was Barkeeper sealant simpelweg niet voldoende om een rit van 2-3 uur te doen zonder een verlies van 4 naar 3 bar.. Niet echt wenselijk, verder niet mee lekgereden, dus hoe het gaten zou dichten weet ik niet. Maar met orange seal blijven dezelfde banden gewoon prima op druk. Na een week wel wat bijpompen, maar echt een mega verschil met Barkeeper.

2 weken geleden ook voor het eerst lek gereden, helaas niet direct dicht, maar dat is denk ik op de racefiets enkel mogelijk bij hele kleine gaatjes.... Bij dit sneetje hoorde ik de sealant en de lucht ontsnappen en was de band na 10 meter plat. Maar even rustig gat naar beneden, co2 gepakt, bij de 1e stoot lucht kwam er nog sealant uit, maar dat stopte vrij snel en ik heb gewoon naar huis kunnen rijden.
Hier ook Orange Seal, bevalt super (en heb echt wel een paar andere soorten gebruikt).

Barkeeper zie ik vooral influencers gebruiken O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 22:09
cosmos81 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:00:
Ik ben op zoek naar een goede koplamp, nu in het bezit van een Lezyne Lite Drive 1000XL, dit is op zich wel een goede koplamp echter ik mis een remote control. Die is voor dit type wel te verkrijgen, echter ondanks dat de racemodus wel handig is met 1000 en 150 lumen, alleen deze laatste lichtsterkte is voor mij veel te weinig in buitenstedelijke gebieden. Graag jullie aanbevelingen en/of advies, sterkte minimaal 800 lumen en met een remote control. Liefst ook nog met een beam/cut/ off, zodat ik andere weggebruikers niet verblind.
Ik heb voor kerst een XAND 1300 lumen gekregen. Pas een aantal keer gebruikt maar tevreden over

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou gisterochtend eindelijk tijd om de fiets op te halen *O*
Dus halverwege de ochtend richting de LBS, eerst nog even wat administratieve dingen geregeld en de laatste dingen betaald en toen tijd voor het rijwiel...
Uiteindelijk nog 1~1,5u bezig geweest en kleine aanpassing aan het zadel gemaakt, shifters nog nét even anders afgesteld, schoenplaatjes afgesteld. Je kan een hoop zeggen maar ze hebben we de tijd genomen voor de afstelling :)
Helaas met de auto naar huis en daar brak de pleuris uit en moesten we bijna direct weg dus pas eind van de middag even een rondje langs vader en zwager om even de fiets te showen en zelf even goed te bekijken.

S'avonds even lekker zitten neuzen en spelen met Di2, app gekoppeld, firmware geupdate, aan Wahoo gekoppeld enzo.

Vanmorgen dan eindelijk tijd om even écht te fietsen, heerlijk zonnig weer alleen wel 0 graden met harde wind dus gevoelstemperatuur was -7 :/
Na een paar kilometer tegen de wind werd ik gek van het getik wat van de achterderailleur leek te komen. Leek (of was) op het getik als je derailleur niet 100% goed opgeschakeld. Normaal was het dan even draaien aan het wieltje in de kabel en was het weg maarja ... dat kan nu niet.
Nou had ik gisteravond de optie gezien om adjustments te maken in de app dus eerste tunneltje uit de wind gestopt en verbinding gemaakt. Gek genoeg stond die op -3 ingesteld :? na wat proberen op +1 uit gekomen en daarna reed en schakelde de aandrijflijn als een (stil) zonnetje en kon het genieten beginnen O+
Super subjectief allemaal maar man wat een bak en wat een feest om op te rijden! Ondanks de tegenwind leek het af en toe alsof de fiets als een mes door de boter ging. Opeens snap ik ook wat zijwind met hogere velgen doet want dat was nu ook een stuk merkbaarder. Verder vanalles kunnen uitproberen, goed asfalt, minder goed asfalt, slecht asfalt, klinkers, gewone tegels, stukje gras O-), gewoon zitten, in de beugels, sprintje uit het zadel, viaduct op sprinten
Eerste uur had ik wel wat spieren die een beetje protesteerde wat ik deels wijt aan een iets andere houding maar ook aan mijn huidige fysieke staat die na 17 dagen antibiotica niet optimaal is maar wat nodigt de Agree uit om gewoon te gaan en kilometers te maken en na dat eerste uur was het puur genieten 8)
Ook is de out front mount onder de stuurpen nog losgetrilt dus ik zag opeens mijn Wahoo van links naar rechts en terug zwabberen :+ Vast gedraaid en van de week even goed naar kijken.

Was mijn oude Giant TCR 0 dan zo slecht? Nee niet echt vond ik, heerlijke fiets maar blijkbaar is alles na 12 jaar een stuk soepeler, verfijnder en meer gepolijst geworden :X

En zoals het hoort even new bike day showen:

Cube Agree C:62 Pro Blackline
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vkQedtAImKcuWqSvZIwsIomg-Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpYK5q3KbqWh8h5z5I8TOEEe.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwimLmPNCxdUImG6U71PLDlmfkA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hWbCoCiqL8ElyCv1JuZwvDz.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWD7Cmy_coX1RnMcqrdhEG5jjDI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjKljcCsd4WjHSk4NhyWVuE4.jpg?f=fotoalbum_medium

Door de familie al liefkozend 'de Batmobiel' gedoopt :+

Edit: Enige wat ik écht gemist heb vandaag was een bel!
Na een tip van @McMiGHtY is deze gelukkig al onderweg :)

Gabriël AM5

• hulkie
sapphire schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:58:
Nou gisterochtend eindelijk tijd om de fiets op te halen *O*
Dus halverwege de ochtend richting de LBS, eerst nog even wat administratieve dingen geregeld en de laatste dingen betaald en toen tijd voor het rijwiel...
Uiteindelijk nog 1~1,5u bezig geweest en kleine aanpassing aan het zadel gemaakt, shifters nog nét even anders afgesteld, schoenplaatjes afgesteld. Je kan een hoop zeggen maar ze hebben we de tijd genomen voor de afstelling :)
Helaas met de auto naar huis en daar brak de pleuris uit en moesten we bijna direct weg dus pas eind van de middag even een rondje langs vader en zwager om even de fiets te showen en zelf even goed te bekijken.

S'avonds even lekker zitten neuzen en spelen met Di2, app gekoppeld, firmware geupdate, aan Wahoo gekoppeld enzo.

Vanmorgen dan eindelijk tijd om even écht te fietsen, heerlijk zonnig weer alleen wel 0 graden met harde wind dus gevoelstemperatuur was -7 :/
Na een paar kilometer tegen de wind werd ik gek van het getik wat van de achterderailleur leek te komen. Leek (of was) op het getik als je derailleur niet 100% goed opgeschakeld. Normaal was het dan even draaien aan het wieltje in de kabel en was het weg maarja ... dat kan nu niet.
Nou had ik gisteravond de optie gezien om adjustments te maken in de app dus eerste tunneltje uit de wind gestopt en verbinding gemaakt. Gek genoeg stond die op -3 ingesteld :? na wat proberen op +1 uit gekomen en daarna reed en schakelde de aandrijflijn als een (stil) zonnetje en kon het genieten beginnen O+
Super subjectief allemaal maar man wat een bak en wat een feest om op te rijden! Ondanks de tegenwind leek het af en toe alsof de fiets als een mes door de boter ging. Opeens snap ik ook wat zijwind met hogere velgen doet want dat was nu ook een stuk merkbaarder. Verder vanalles kunnen uitproberen, goed asfalt, minder goed asfalt, slecht asfalt, klinkers, gewone tegels, stukje gras O-), gewoon zitten, in de beugels, sprintje uit het zadel, viaduct op sprinten
Eerste uur had ik wel wat spieren die een beetje protesteerde wat ik deels wijt aan een iets andere houding maar ook aan mijn huidige fysieke staat die na 17 dagen antibiotica niet optimaal is maar wat nodigt de Agree uit om gewoon te gaan en kilometers te maken en na dat eerste uur was het puur genieten 8)
Ook is de out front mount onder de stuurpen nog losgetrilt dus ik zag opeens mijn Wahoo van links naar rechts en terug zwabberen :+ Vast gedraaid en van de week even goed naar kijken.

Was mijn oude Giant TCR 0 dan zo slecht? Nee niet echt vond ik, heerlijke fiets maar blijkbaar is alles na 12 jaar een stuk soepeler, verfijnder en meer gepolijst geworden :X

En zoals het hoort even new bike day showen:

Cube Agree C:62 Pro Blackline
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Door de familie al liefkozend 'de Batmobiel' gedoopt :+

Edit: Enige wat ik écht gemist heb vandaag was een bel!
Na een tip van @McMiGHtY is deze gelukkig al onderweg :)
To the Batmobile, let’s go!

Dikke fiets hoor! Gefeliciteerd 🤩
Pagina: 1 ... 619 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).