Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
sapphire schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:29:
Als absolute PM-n00b....als je met een Pm rijd kun je in principe zonder een HRM rijden of niet ?

Dan vind ik het het investeren nog wel waard als amateur. Nu al eens naar een 4iiii gekeken in de aanbieding maar omdat Ultegra 6700 blijkbaar te bejaard is het maar laten schieten. Met een nieuwe fiets is het een leuke investering er bij :)
Ik heb m'n 6800 links 4iiii powemeter op zowel m'n Ultegra 6600 groepset zitten en als ik langere tochten fiets zet ik hem over op de fiets met Ultegra 8000. Dus alle Shimano road-groepsets sinds ca 2005 moet ip gewoon passen. (aka hollowtech 2 crancks)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
HBSVDK schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:43:
[...]

Ik heb m'n 6800 links 4iiii powemeter op zowel m'n Ultegra 6600 groepset zitten en als ik langere tochten fiets zet ik hem over op de fiets met Ultegra 8000. Dus alle Shimano road-groepsets sinds ca 2005 moet ip gewoon passen. (aka hollowtech 2 crancks)
Maar werkt ie ook goed op een Ultegra 8000 crank? Ik heb begrepen dat het asymmetrische ontwerp van die crank het lastig maakt om powermeters correct te laten functioneren.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:10

Phydomir

Dennis

Als absolute PM-n00b....als je met een Pm rijd kun je in principe zonder een HRM rijden of niet ?
Ik ben blijven rijden met hrm gewoon als extra data punt. Maar ik gebruik die nu niet meer om mijn zones mee te bepalen, daarvoor heb ik nu de PM.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
Hielko schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:48:
[...]

Maar werkt ie ook goed op een Ultegra 8000 crank? Ik heb begrepen dat het asymmetrische ontwerp van die crank het lastig maakt om powermeters correct te laten functioneren.
Ja hij geeft wattage aan, heb geen reden om aan te nemen dat het niet accuraat is. Zou ook niet kunnen bedenken waarom. De 'veer' wordt evenwel verbogen door de druk die ik op het pedaal zet. De kracht alsmede de hoek waaronder dit gebeurt verandert niet bij een links cranck 8000 Ultegra lijkt me. Het asymmetrische deel zit bovendien rechts... Op de 6600 fiets geeft hij vergelijkbare wattages als wat de Tacx neo meet. De 8000 fiets heeft thrue axle en kan ik niet vergelijken op de Tacx.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-01 16:36
@CedricD zit hier rond de 80-82 nu denk ik. Maar zal volgend seizoen wel een keer goed er tegenop rijden. Goed om te weten dat hij goed meet in ieder geval 👍🏻
Nog een half weekje en dan kan ik m’n Tacx Booster ophalen. Nog druk bezig met klussen, maar heb al een mooie rol behang binnen, verf gehaald, over een paar weken hopelijk grotendeels alles op orde om goed binnen te trainen in iedder geval! 😁

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11-2025
Dat is zeker geen domme vraag. In principe kun je altijd zonder HRM rijden, of je nu een PM hebt of niet ;)

Met beide rijden kan bepaalde voordelen hebben. Kort gezegd zegt HR veel over je gevoel, bijvoorbeeld vermoeidheid of ziekte kun je heel snel zien aan je HR. Vermogen zegt veel meer over wat je doet. De verhouding tussen beide kan ook best interessant zijn, al heb je enige kennis nodig om die gegevens goed te kunnen duiden. Zeker als je meerdere dagen achter elkaar fietst dan daalt je HR enorm bij gelijkblijvend vermogen. Daarom zie je ook zo weinig renners in bijv. de Tour nog met HR rijden.

Zelf rijd ik aan het einde van het seizoen meestal zonder HR.

In Trainingpeaks let ik vooral op de waardes EF en PR:HR. Dat zijn interessante waardes, alhoewel je die ook goed moet duiden.

Nog even over de FTP-discussie. Uiteindelijk is FTP maar één waarde, een power profile (PP) geeft een veel completer beeld. Zo zie je dat een veelfietser als DDX niet een extreem hoog FTP heeft, maar in zijn PP zal je waarschijnlijk zien dat zijn 60-90-120 waardes vrij dicht bij zijn FTP liggen. Dat is gebruikelijk voor mensen die heel veel fietsen.

Kijk je naar iemand die alleen indoor intervaltrainingen doet, zal je waarschijnlijk een relatief hoog FTP zien. Maar de PP zal een redelijk steil verval hebben. De 60-90-120 min. waardes liggen véél lager. Laat je deze persoon 175 km door de Ardennen rijden zal hij veel minder snel gaan dan een DDX, terwijl zijn FTP misschien wel hoger ligt.

[ Voor 42% gewijzigd door havana op 02-10-2019 07:55 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:46
Na een jaar met mijn Dt Swiss 240s naven te hebben gereden zijn de lagers van het achterwiel al gaar. Komende van Shimano cup/cone vind ik dat eigenlijk best wel snel.
Als je echter naar het design kijkt zakt je broek ook wel af hoor: je trekt de endcap er met handkracht makkelijk af om al direct tegen de lagers aan te kijken. Maw: water komt zeer makkelijk bij de lagers. Vreemd voor een naaf die ook in MTB veel wordt gebruikt imo. Vergeleken met de watersfsluiting van Shimano is dit broddelwerk.

Ga er nu iig NTN lagers inzetten. Hopelijk houden die het wat langer vol.

• havana
Ik dacht altijd dat 240S best duurzaam was? Zelf overigens geen ervaring met deze naven.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Stoffa
havana schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:31:
Ik dacht altijd dat 240S best duurzaam was? Zelf overigens geen ervaring met deze naven.
Ligt eraan hoe je duurzaam definieert: de naaf zelf is eigenlijk volledig modulair, alles is vervangbaar tot aan de bodylagers aan toe. Dit in tegenstelling tot Shimano DA, waarbij een vastgerotte body betekent dat je een nieuwe titanium body moet kopen voor veel.
Ook bij cartridge lagers is het gewoon een kwestie van nieuwe lagers erin en gaan. Bij Shimano je naaf niet onderhouden betekent dat de kogels sporen gaan trekken in het naaf materiaal zelf, wat kan leiden tot exit naaf.
Bestendigheid tegen water bij de 240s is echter wel veel matiger dan Shimano, wat tot (veel) meer lagervervanging leidt. Ook heb je een speciaal tooltje nodig voor het vervangen van ds lager, wat natuurlijk ook matig is.

• Hielko
HBSVDK schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:59:
[...]

Ja hij geeft wattage aan, heb geen reden om aan te nemen dat het niet accuraat is. Zou ook niet kunnen bedenken waarom. De 'veer' wordt evenwel verbogen door de druk die ik op het pedaal zet. De kracht alsmede de hoek waaronder dit gebeurt verandert niet bij een links cranck 8000 Ultegra lijkt me. Het asymmetrische deel zit bovendien rechts... Op de 6600 fiets geeft hij vergelijkbare wattages als wat de Tacx neo meet. De 8000 fiets heeft thrue axle en kan ik niet vergelijken op de Tacx.
Check bijv. dit artikel: https://gplama.com/2019/06/29/shimano-crankset-power-meters/

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Stoffa schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:30:
Na een jaar met mijn Dt Swiss 240s naven te hebben gereden zijn de lagers van het achterwiel al gaar. Komende van Shimano cup/cone vind ik dat eigenlijk best wel snel.
Als je echter naar het design kijkt zakt je broek ook wel af hoor: je trekt de endcap er met handkracht makkelijk af om al direct tegen de lagers aan te kijken. Maw: water komt zeer makkelijk bij de lagers. Vreemd voor een naaf die ook in MTB veel wordt gebruikt imo. Vergeleken met de watersfsluiting van Shimano is dit broddelwerk.

Ga er nu iig NTN lagers inzetten. Hopelijk houden die het wat langer vol.
Toevallig gisteren ook de lagers van mijn 240s achter vervangen. Maar dat is na 4 jaar en ruim 33.000 KM in weer en wind.

Dat vind ik ook tegenvallen. YMMV :)

• Stoffa
pdukers schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:44:
[...]

Toevallig gisteren ook de lagers van mijn 240s achter vervangen. Maar dat is na 4 jaar en ruim 33.000 KM in weer en wind.

Dat vind ik ook tegenvallen. YMMV :)
NDS lagers of DS lager ook? Snap niet dat je vervangen na 33000km vindt tegenvallen, dat is toch prima?

Overigens valt na een (iets te) uitgebreide googlesessie op dat DT Swiss er een handje van heeft verschillende kwaliteit lagers te gebruiken, ook in 1 type naaf. Zo zie je bij veel mensen de rode lagerseal terugkomen, wat een degelijke lager is. Bij mijn Farsports wielen met 240s naaf zie je die rode rand echter niet. Ik vermoed dus dat die chineesjes het met mindere lagers moeten stellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Stoffa op 02-10-2019 08:53 ]

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Stoffa schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

NDS lagers of DS lager ook? Snap niet dat je vervangen na 33000km vindt tegenvallen, dat is toch prima?
Geen idee. Is door de LBS uitgevoerd.

En tegenvallen in die zin dat ik geen referentiekader heb omdat ik pas sinds 4 jaar echt veel fiets en het onverwacht kwam ;)

• Stoffa
pdukers schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:50:
[...]

Geen idee. Is door de LBS uitgevoerd.

En tegenvallen in die zin dat ik geen referentiekader heb omdat ik pas sinds 4 jaar echt veel fiets en het onverwacht kwam ;)
Ah op die manier. 4 jaar en 33000km door wind en weer is heel respectabel voor een lager hoor.

• havana
Hangt er maar net vanaf waar je vergelijkt, een Campa naaf met conus cup haalt zo het dubbele.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
Hielko schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:48:
[...]

De linker kant is universeel uitwisselbaar tussen alle Shimano cranks. Het zijn alleen de looks die afwijken.

De zogenoemde problemen die met asymetrie gelden enkel voor de rechter drive side kant (het zijn de bevestigingspunten van de kettingbladen die niet haaks op elkaar staan en daardoor onvoorspelbare metingen produceren). Met een left-only heb je daar geen last van.
havana schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:30:
Hangt er maar net vanaf waar je vergelijkt, een Campa naaf met conus cup haalt zo het dubbele.
Niet zonder onderhoud neem ik aan? 33 dkm er niet naar kijken en dan voor een tientje nieuwe lagers inzetten lijkt me een prima deal. Als je cups niet onderhoudt lijkt mij de kans groot dat er na 33 dkm groeven in zitten? Ik heb met beide systemen geen problemen, maar ~1 jaar voor DT240S lagers lijkt me wel vlot.

• havana
Keertje nieuw vet indoen, that's all. Uiteindelijk slijten de conussen wel, maar die zijn extreem simpel te vervangen.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:02

Crazy D

I think we should take a look.

havana schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:44:
Nog even over de FTP-discussie. Uiteindelijk is FTP maar één waarde, een power profile (PP) geeft een veel completer beeld. Zo zie je dat een veelfietser als DDX niet een extreem hoog FTP heeft, maar in zijn PP zal je waarschijnlijk zien dat zijn 60-90-120 waardes vrij dicht bij zijn FTP liggen. Dat is gebruikelijk voor mensen die heel veel fietsen.
En dan heb je ook nog het verschil tussen mensen die gewoon goed kort diep kunnen gaan (wat een FTP test feitelijk is). Het is dus zeker geen garantie dat je je FTP ook echt een uur kunt volhouden (iets wat wel vaak gesteld wordt). De trainer bij Wattbike een paar jaar terug zei dat zijn FTP op 400 gemeten is, maar dat hij echt nevernooit een uur op dat vermogen volhoudt, eerder 350. En een lagere FTP maar dat wel 24 uur vol kunnen houden (je hebt het over DDX he, dus niet van die stukjes van 90 minuten :+) heb je uiteindelijk "veel meer aan" (afhankelijk van je doel, als je rondjes rond de kerk sprint in criteriums van een uur moet je het vooral 1 uur takkehard kunnen, maar de meesten willen vooral lekker een aantal uren fietsen).

Ik train wel met zowel hartslag als vermogen. Ik kan ondertussen de link redelijk leggen, 160 watt met hartslag < 120 betekend of dat ik heel moe ben, of dat ik goed in vorm ben. Hartslag 120-130 bij 160 watt is eigenlijk net te hoog. (daardoor weet ik dat ik op dit moment gewoon een ruk-vorm heb). Hoewel ik soms het idee heb dat als ik moe ben, mijn hartslag juist hoger wordt i.p.v. lager. Maar je hebt natuurlijk moe als in te weinig geslapen, en moe als in een paar dagen op rij flink gefietst.

Exact expert nodig?

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-01 14:49
Stoffa schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

Bij mijn Farsports wielen met 240s naaf zie je die rode rand echter niet. Ik vermoed dus dat die chineesjes het met mindere lagers moeten stellen.
Mijn Farsports DT 350S naven hebben een rode rand in de lagers ;)

• Stoffa
Dix0r schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Mijn Farsports DT 350S naven hebben een rode rand in de lagers ;)
Ik had het niet goed gezien, de mijne ook. Door de laag vet op de lager leek het alsof de ring grijsblauw was. Wegvegen onthulde de bekende rode rand.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
Ach misschien ligt mijn ftp wel iets hoger, zoals ik zei heb ik het alleen gemeten op klimmetjes in Frankrijk.
En dan heb ik vaak daarvoor al 60km gereden om bij de klim te komen.
En echte rustdagen doe ik ook niet aan als ik maar paar weken in Frankrijk zit.
Als ik Eifel heb ik wel eens dagen dat ik hogere hartslag kan trappen maar klimmetjes zijn daar net te kort om 20 minuten volle bak te gaan.

Ik kan ook wel paar klimmetjes op een dag oprijden met amper verschil in wattage die ik dan lever.
Goed herstelvermogen zegmaar ;)
Hartslag met vermogen vergelijken is van teveel factoren afhankelijk.
Temperatuur (zowel warm als koud) bijvoorbeeld kan zo al 20 slagen schelen.

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 02-10-2019 21:16 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:49

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Even een hele andere vraag, want ik heb geen powermeter :D

Op 11 september heb ik een Continental Grand Prix 5000 gekocht en om mijn achterwiel gelegd. Daarna 2 ritten gedaan van 246 en 10km (op 20 en 21 september, sindsdien niet meer gefietst) en nu heb ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M9kr1O0BS7aeavgJIJF0k7gn/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o5j9HupgjYMnOsIO7KspZJ47/thumb.png

Tijdens de ritten niets gemerkt, maar vanochtend viel het me ineens op (fiets hangt in huis aan de muur). Ik weet dat ik 1 keer wat harder heb moeten remmen en m'n achterwiel kort blokkeerde, maar dan nog lijkt me dit extreem? De vraag is dus of dit normaal is, of dat er al iets mis was met de band?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 16:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

SayWhatAgain! schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:49:

Op 11 september heb ik een Continental Grand Prix 5000 gekocht en om mijn achterwiel gelegd. Daarna 2 ritten gedaan van 246 en 10km (op 20 en 21 september, sindsdien niet meer gefietst) en nu heb ik het volgende:
[Afbeelding][Afbeelding]

Tijdens de ritten niets gemerkt, maar vanochtend viel het me ineens op (fiets hangt in huis aan de muur). Ik weet dat ik 1 keer wat harder heb moeten remmen en m'n achterwiel kort blokkeerde, maar dan nog lijkt me dit extreem? De vraag is dus of dit normaal is, of dat er al iets mis was met de band?
Het lijkt meer een hap uit de band dan een plek die is veroorzaakt door hard remmen. Mee terug naar de winkel.

If it aint fixed, it's broken.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wow, daar zou ik mee terug gaan ja. Al zou je er 3000km mee gefietst hebben, daar mist gewoon een heel stuk rubber :o

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Tjebakka schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Het lijkt meer een hap uit de band dan een plek die is veroorzaakt door hard remmen. Mee terug naar de winkel.
BreadFan schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:54:
Wow, daar zou ik mee terug gaan ja. Al zou je er 3000km mee gefietst hebben, daar mist gewoon een heel stuk rubber :o
Okay, thanks! Ik heb de winkel al gemaild, maar ik dacht toch maar even een sanity check doen :)

• Ypuh
Die band is wel klaar ja. Eerste indruk is ook geblokkeerd wiel, maar het zou niet mogen gebeuren dat met één remactie er zo'n grote hap uitvalt.

Heb je al even gegoogled of meer mensen hier tegenaan lopen?

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Ypuh schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:01:
Die band is wel klaar ja. Eerste indruk is ook geblokkeerd wiel, maar het zou niet mogen gebeuren dat met één remactie er zo'n grote hap uitvalt.

Heb je al even gegoogled of meer mensen hier tegenaan lopen?
Nog niet gegoogled nee, ik heb de band gekocht omdat hij hier en op de website van de verkoper goed aangeschreven staat en daar heb ik niets gelezen over dit soort schade. Mijn vorige band (Conti Grand Sport Race SL) heb ik ook wel eens geblokkeerd, vaker en zwaarder, daar zag je niets aan. Maar die is uiteindelijk stuk gereden op een stuk glas :'(

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12

[Afbeelding][Afbeelding]

Wij hebben ook al eens een setje banden gehad waarbij de laagjes delamineerden na korte afstand gereden te hebben. Die werden zonder probleem onder garantie vervangen. (Daar zaten dus luchtbellen tussen.) Ik kan me goed voorstellen, dat je met zo'n luchtbel, en een blokkerend wiel, zomaar een stuk rubber kunt verliezen. D

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-01 16:25
Ik heb er ook net 2 5000's op liggen, waarvan ik laatst (toen ik mijn fiets weg zette) ook zag dat er een paar putjes in zaten. Misschien net 200km mee gefietst. Dit ziet er wat extremer uit, dus zou er wel mee terug gaan.

Strava & Untappd - Do not combine!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
blokkeren is nooit goed voor banden, maar 1 keer blokkeren en een totaal van een paar 100 km is echt te weinig om een band af te moeten schrijven, dus zeker mee terug!

Strava

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:22
Raznov schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:11:
Ik heb er ook net 2 5000's op liggen, waarvan ik laatst (toen ik mijn fiets weg zette) ook zag dat er een paar putjes in zaten. Misschien net 200km mee gefietst. Dit ziet er wat extremer uit, dus zou er wel mee terug gaan.
Die hele kleine ronde putjes zijn de slijtage indicatoren he. Als die weg zijn moet je nieuwe bandjes monteren ;)

Plekken van @SayWhatAgain! lijken me ook productiefouten, zelfs bij volle slip / blokkeren krijg je niet zo veel schade

• Raznov
Holkers schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:23:
[...]

Die hele kleine ronde putjes zijn de slijtage indicatoren he. Als die weg zijn moet je nieuwe bandjes monteren ;)

Plekken van @SayWhatAgain! lijken me ook productiefouten, zelfs bij volle slip / blokkeren krijg je niet zo veel schade
Yes, dat is bekend, maar dit waren toch putjes die daar net even van af lagen (iets meer naar de buitenrand).

• Ypuh
Ik snap sowieso niet waarom die GP4K en nu zijn opvolger zo hoog aangeschreven staan. Ze scoren zo goed op tests omdat ze nergens een onvoldoende scoren, maar blinken ook nergens in uit. Qua slijtage vind ik ze één van de minste (binnen no-time vierkant, maar dat wordt niet benoemd in het kilometrage).

Zeg niet dat het een slechte band is, alleen voor het geld en als je bepaalde voorkeuren hebt zijn er betere opties.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2019 10:40 ]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Ypuh schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:39:
Ik snap sowieso niet waarom die GP4K en nu zijn opvolger zo hoog aangeschreven staan. Ze scoren zo goed op tests omdat ze nergens een onvoldoende scoren, maar blinken ook nergens in uit. Qua slijtage vind ik ze één van de minste (binnen no-time vierkant, maar dat wordt niet benoemd in het kilometrage).

Zeg niet dat het een slechte band is, alleen voor het geld en als je bepaalde voorkeuren hebt zijn er betere opties.
Ik ben wel benieuwd welke opties jij dan in gedachten hebt :)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:22

Banden test in de Fiets van september steken de 5000s met kop, schouder, middel en heupen boven de rest uit. Beste op veel gebieden.

• Galois
  • Laatst online: 12-01 14:34

Galois

1811 - 1832

Ik heb jarenlang op Schwalbes gereden. Eerst de Ultremo ZX en daarna op de Ones. Ze bevielen goed, dus bij vervanging van de banden, steeds weer hiervoor gekozen.

Op mijn nieuwe fiets zaten GP4000 en ze presteren vergelijkbaar voor mij, maar gaan veel langer mee! Daarom dat ik nu wel voor de GP's zou gaan ipv de Schwalbe One.

Maar ik wel de TL-variant nu, wil tubeless rijden op mijn racefiets (na goede ervaringen op mijn MTB) en de Schwalbe One TL kost een kleine 40 euro en de GP5000 TL minstens 10 euro meer per band...

Dus misschien toch maar weer een setje One's proberen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-01 14:48
Teug komend op de ramp test vs. 20 minuten test. Zojuist de ramp test gedaan en FTP is exact hetzelfde als die van de zomer met een 20 minuten test.

Deze was wel wat beter te verdragen. Die laatste 5 minuten doen pijn. Maar eerste stuk is meer dan prima te doen.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20

Kluus

Gang is alles

Productiefout inderdaad, kan gebeuren. Ik rij ook al jaren op deze banden en dit soort problemen nooit gehad terwijl ik me ook best wel eens verrem. ;)

Wat wel interessant is, is hoe hiermee wordt omgegaan in het kader van garantie, dus laat even weten hoe het af loopt :).

• Ypuh
SayWhatAgain! schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:52:
[...]

Ik rij de laatste 2 jaar alleen nog maar met verschillende (24mm, 26mm en 28mm/2Bliss) varianten van de S-Works Turbo. Veel grip, slijten evenredig en gaan best lang mee (ca. 4-5k). Rij ook nooit lek met deze banden tenzij er gewoon een scherp stuk metaal in zit (dit jaar al 10.000km lekvrij).

Voor lekbestendigheid en duurzaamheid kun je beter naar de Schwalbe Durano/Specialized Roubaix/GP4Season kijken. Voor grip vind ik de Pro One en Turbo beter (Pro One gaat alleen maar 2.5-4k mee en vaker lek). Dan heb je ook nog de Vittoria en Pirelli banden die simpelweg mooier zijn dan de Conti's, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Meeste van deze banden zijn met acties ook wel wat goedkoper te krijgen dan de GP5K's, dan is het in mijn ogen ook minder erg dat ze bijvoorbeeld maar 3dkm meegaan.
Holkers schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:12:
Banden test in de Fiets van september steken de 5000s met kop, schouder, middel en heupen boven de rest uit. Beste op veel gebieden.
Tja, die tests met zo'n rol en speldenprikjes geloof ik eigenlijk niet zo in. Spreek liever uit eigen ervaring. daar direct aan toe te voegen dat ik de GP5K nooit geprobeerd heb. Ga misschien wel eens een setje kopen weer voor de gein, maar geef ook liever de voorkeur aan iets anders dan de nieuwste Golf.

Zeg ook niet dat het slechte banden zijn, zeg alleen dat er betere opties voor specifieke voorkeuren zijn.

* Ypuh is zich bewust van zijn banden en wielenfetish en schaamt zich er ook niet voor.

[ Voor 42% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2019 11:31 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:47

sapphire

Die-hard pruts0r

SayWhatAgain! schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:52:
[...]

Ik rij de laatste 2 jaar alleen nog maar met verschillende (24mm, 26mm en 28mm/2Bliss) varianten van de S-Works Turbo. Veel grip, slijten evenredig en gaan best lang mee (ca. 4-5k). Rij ook nooit lek met deze banden tenzij er gewoon een scherp stuk metaal in zit (dit jaar al 10.000km lekvrij).

Voor lekbestendigheid en duurzaamheid kun je beter naar de Schwalbe Durano/Specialized Roubaix/GP4Season kijken. Voor grip vind ik de Pro One en Turbo beter (Pro One gaat alleen maar 2.5-4k mee en vaker lek). Dan heb je ook nog de Vittoria en Pirelli banden die simpelweg mooier zijn dan de Conti's, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Meeste van deze banden zijn met acties ook wel wat goedkoper te krijgen dan de GP5K's, dan is het in mijn ogen ook minder erg dat ze bijvoorbeeld maar 3dkm meegaan.
Holkers schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:12:
Tja, die tests met zo'n rol en speldenprikjes geloof ik eigenlijk niet zo in. Spreek liever uit eigen ervaring. daar direct aan toe te voegen dat ik de GP5K nooit geprobeerd heb. Ga misschien wel eens een setje kopen weer voor de gein, maar geef ook liever de voorkeur aan iets anders dan de nieuwste Golf.

Zeg ook niet dat het slechte banden zijn, zeg alleen dat er betere opties voor specifieke voorkeuren zijn.

* Ypuh is zich bewust van zijn banden en wielenfetish en schaamt zich er ook niet voor.
En die banden scoren op elk vlak minstens net zo goed of beter als Conti's?

Dat is het een beetje met Conti's, ze zijn wellicht nergens de allerbeste in maar omdat ze op veel gebieden wel gewoon heel goed zijn (Inc verkrijgbaarheid) zijn ze gewoon heel allround :)

Ik ga overigens binnenkort (lees wss voorjaar) de gewone GP's eens proberen. Ben helemaal klaar met mijn Senso all weathers, iets te vaak vage glijders/slippers gehad dat ik het vertrouwen een beetje kwijt ben. Vredestein zelf heeft ook niet thuis en zeggen dat het racebandjes zijn dus snel slijten en dat het niet gek is na 2500KM :+

Gabriël AM5

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 16:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik rijd voornamelijk Conti GP's vanwege de lekbestendigheid. Met andere banden veel sneller lek.

If it aint fixed, it's broken.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 12:20

MrDry

Desperados!

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik had iets gelijks met mijn GP5000 achterband. Na ca 2000km ook een stuk canvas zichtbaar. Kan mij geen rem actie herinneren met blokkerende achterband. Maar gewoon vervangen maar vond het ook erg snel. Heb ik bij de 4000's nooit last van gehad.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Ypuh
@sapphire Je zult altijd concessies moeten doen natuurlijk. Een Ferrari is sneller en heeft meer grip, maar wint het niet op kofferbakruimte en comfort van een Golf. Als je een beetje weet wat je wil dan zijn er talloze betere opties dan de GP5K, o.a. grip in het natte.

De normale GP zou ik afraden. Is 5 jaar geleden ofzo dat ik die voor het laatst gereden heb, maar mijn ervaring is dat het rubber veel te hard is. Dit geldt eigenlijk voor alle banden in de <25 euro range. Slijtvast en lekbestendig; ja. Grip (in het natte) en comfort; nee.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2019 11:47 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-01 16:08
Wat is jullie ervaring eigenlijk hoe snel een band "viekant" wordt? Ik heb nu tussen de 2500-3000km met de originele Giant P-SL1 banden gereden en het viel me op dat de achterband al een flink vlak loopvlak heeft.

En om de discussie in te haken, hier komen er sowieso geen gp5000s op, hoe goed ze ook zijn, maar dat is vooral omdat ik geen duitse vlag op m'n fiets wil hebben :P

Flickr - Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:22:
[...]

[...]

Bij mij gaat de conti GP4000/5000 achter 5000km mee en heb er dit jaar ook nog niet lek mee gereden. Na die 5000 kilometer verplaats ik mijn voorband naar achter, en daar gaat ie dan nog eens 5000 km mee waarmee ik in totaal dus 10.000k per band doe.

Overigens rij ik 16.000km per jaar in alle omstandigheden, dus ze worden niet bepaald vertroeteld.

• Ypuh
@Kluus Zo doe ik het inderdaad ook het liefst.

Realiteit is dat ik ook wel voor en achter omwissel om ze als set op te rijden als je daarna een andere maat of merk wilt uitproberen. Nadeel is dat je dan al snel een afgevlakte band voor krijgt, maar dat is beter dan met 2 verschillende merken banden rijden (oog wil ook wat). 10dkm haal ik in ieder geval niet met een set.

De GP4K was bij mij na 2dkm al zo vierkant als een legoblokje.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2019 14:13 ]

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01 14:47
Galois schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Ik heb jarenlang op Schwalbes gereden. Eerst de Ultremo ZX en daarna op de Ones. Ze bevielen goed, dus bij vervanging van de banden, steeds weer hiervoor gekozen.

Op mijn nieuwe fiets zaten GP4000 en ze presteren vergelijkbaar voor mij, maar gaan veel langer mee! Daarom dat ik nu wel voor de GP's zou gaan ipv de Schwalbe One.

Maar ik wel de TL-variant nu, wil tubeless rijden op mijn racefiets (na goede ervaringen op mijn MTB) en de Schwalbe One TL kost een kleine 40 euro en de GP5000 TL minstens 10 euro meer per band...

Dus misschien toch maar weer een setje One's proberen :)
Ik rij op Schwalbe One's TL en die bevallen prima!

• havana
GWBoes schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:48:
Wat is jullie ervaring eigenlijk hoe snel een band "viekant" wordt? Ik heb nu tussen de 2500-3000km met de originele Giant P-SL1 banden gereden en het viel me op dat de achterband al een flink vlak loopvlak heeft.

En om de discussie in te haken, hier komen er sowieso geen gp5000s op, hoe goed ze ook zijn, maar dat is vooral omdat ik geen duitse vlag op m'n fiets wil hebben :P
Conti's worden al vierkant als je er naar kijkt.

Op zich is vierkant worden niet erg. Iedere band wordt vierkant. De vraag is hoe dat de rij-eigenschappen beïnvloedt. En bij Conti begint de boel meteen vreselijk te zwabberen, terwijl dat bij andere merken veel minder is.

Ik mag zelf ook graag experimenteren met banden. Heb momenteel Schwalbe One TL op mijn Bora's liggen. Prima banden, al vind ik wel dat ze snel slijten.

De S-Works turbo 26mm vind ik ook een ontzettend fijne band.

[ Voor 12% gewijzigd door havana op 04-10-2019 18:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Wat is jullie ervaring met verlichting van AliExpress? Ik wil eigenlijk niet teveel uitgeven aan verlichting aangezien ik deze maar sporadisch ga gebruiken.

Bijvoorbeeld: https://m.nl.aliexpress.c...lKkn78Ei0EbL1570214732944

Ik heb trouwens een aero zadelpen. Gaat dit dan toch passen?

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-01 16:22
havana schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:31:
[...]
De S-Works turbo 26mm vind ik ook een ontzettend fijne band.
Helemaal mee eens, heerlijk bandje loopt super soepel en heerlijk in de bochten helemaal wanneer tubeless met iets lagere bandenspanning.

Spicy!

• wouter12345
  • Laatst online: 20:18
Morgen de Tour du Dumoulin in Maastricht en de vooruitzichten zijn de hele dag regen... 17 mm, wat ook nog eens in de ochtend en middag valt. Ik heb nog nooit in dit soort weer gefietst, wat is aan te raden qua kleding? Ik wel een goed windjack dat ook waterafstotend is en me droog houdt bij een klein buitje, maar dat zal niet genoeg zijn over 125 kilometer. Wat raden jullie aan voor dit soort weer?

• Stoffa
wouter12345 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:50:
Morgen de Tour du Dumoulin in Maastricht en de vooruitzichten zijn de hele dag regen... 17 mm, wat ook nog eens in de ochtend en middag valt. Ik heb nog nooit in dit soort weer gefietst, wat is aan te raden qua kleding? Ik wel een goed windjack dat ook waterafstotend is en me droog houdt bij een klein buitje, maar dat zal niet genoeg zijn over 125 kilometer. Wat raden jullie aan voor dit soort weer?
Gore Shakedry jas, waterdichte dunne overschoenen (GripGrab of Velotoze ofzo, dun want de temperatuur is nog vrij hoog) met GripGrab gaitors, en waterdichte dunne handschoenen (je kunt ook latex handschoentjes onder je niet waterdichte handschoenen doen). Maar vooral Shakedry.

Een droge core, handen en voeten vind ik persoonlijk voldoende.

Nog een tip: zorg dat je spatborden hebt. Dit voorkomt dat je bij een bocht door een plas al het water van je voorwiel over je voeten krijgt gegieterd.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoffa op 05-10-2019 09:45 ]

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 15:46
Ik ga die ook doen met mijn vrouw. Hebben geen spatborden en specifieke regenkleding. We doen het met laagjes en een regenjasje. Zorgen voor een droog shirt en broek aan de finish. Misschien wel een langs de winkel voor een ass saver.

Wij doen de 75km en als het echt bar is dan geven we de pijp aan Maarten.

• Stoffa
Seriph schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:13:
Ik ga die ook doen met mijn vrouw. Hebben geen spatborden en specifieke regenkleding. We doen het met laagjes en een regenjasje. Zorgen voor een droog shirt en broek aan de finish. Misschien wel een langs de winkel voor een ass saver.

Wij doen de 75km en als het echt bar is dan geven we de pijp aan Maarten.
De dood of de gladiolen dus?

• Ypuh
wouter12345 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:50:
Ik ga hem morgen ook fietsen (175) en zit al de hele week met argusogen te kijken naar de weersvoorspelling. Ik ben best gewend om door de regen te fietsen, maar morgen lijkt erop alsof het tussen 10-13u met bakken uit de hemel gaat komen.

Met 10 graden gevoelstemperatuur wordt het ook best fris, dus kleed je warm aan(!) Ik ga gewoon in lang/lang met een Assos jack met windstopper en Gore regenjack. Een winddicht bovenlichaam, handschoenen + overschoenen zijn wel een must (stop eventueel nog wat boterhamzakjes in je schoenen). Gaiters zoals Stoffa noemt rij ik nu ook een tijdje mee en zijn vrij geniaal voor zulke dagen.

Waterdicht is niet per se nodig, je gaat toch zeiknat worden en de klimmetjes houden je wel warm. Verder zou ik geen lange (lunch)pauzes nemen tenzij het droog is, en het liefst nog een extra windjackje of droog shirt klaar hebben liggen bij de finish.

Succes en veel plezier! Gaat ondanks het weer vast een leuke dag worden en zal ook vast niet de hele dag stromende regen zijn.

@Seriph Dat wordt snel fietsen om voor de buien binnen te zijn ;-). Zonder regen of vooral windprotectie loop je best wel wat risico om onderkoeld te raken. De gevoelstemperatuur s'ochtends is 8-9 graden, met een beste bui, windkracht 3 en een paar zware klimmen zijn geen doorsnee omstandigheden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2019 11:00 ]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
lochtejans schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:06:
Wat is jullie ervaring met verlichting van AliExpress? Ik wil eigenlijk niet teveel uitgeven aan verlichting aangezien ik deze maar sporadisch ga gebruiken.

Ik heb bij Ali ooit een mijnwerkerslamp gekocht voor het hardlopen. Deze bevalt me beter dan de lamp die ik bij de Decathlon heb gekocht.

Trouwens, als je zo'n lamp als koplamp gebruikt, dan moet je hem wel naar het wegdek richten, anders verblind je de mensen die je tegemoetkomen.

• Seriph
Stoffa schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

De dood of de gladiolen dus?
Beetje wel. Mijn vrouw en ik rijden niet zo vaak samen. En eigenlijk nooit als het met bakken uit de hemel komt. Wij hebben anti regen spullen niet. Ik blijf niet thuis als het een beetje spettert maar als het echt regent blijf ik meestal thuis. Hier hebben we best wel naar uitgekeken dus we moeten van onszelf.

Ik kom uit Noord Holland en dit is de enige dag in ons weekendje weg dat we fietsen gepland hebben staan.

• Microkid

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

lochtejans schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:06:

Alle waar naar z'n geld. Als jij denkt dat je voor 11 euro een 20000Lums Fietslicht L2/T6 USB Oplaadbare 5200mAh kan halen van goede kwaliteit, moet je dat zeker niet nalaten. Maar hopelijk snap je zelf ook dat dergelijke specs totale onzin zijn voor dat geld.
Zelfs de beste Lezyne lamp geeft niet meer dan 1300 lumen.
Ben dus bang dat dit Aliexpress ding een flut ding is die na een jaar er mee ophoudt of waarvan de accu gaar is. Ik zeg altijd: geef je geld 1x uit en koop iets goeds :) Bijv. https://www.mantel.com/lezyne-mini-drive-300-lm-fietslamp of https://www.mantel.com/lezyne-mini-drive-400-fietslamp (beide goedkope modellen). Er zijn er natuurlijk nog veel meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 06-10-2019 11:08 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Seriph
Uiteindelijk om 15.00 binnen. De hele dag regen gehad. We waren doorweekt. Maar we hebben hem uitgefietst en met de kleding die we hadden was het vrij aardig te doen. Op een gegeven moment was wel de lol er een beetje af.

• Ypuh
Gister ook de Tour de Dumoulin uitgereden. Was inderdaad wel een pittig ritje met de kou en eindeloze regen. Wel een prachtige route met een paar leuke klimmen (niet té extreem). Ook was de organisatie top, maar simpelweg jammer dat het van start tot finish met bakken uit de hemel kwam.

https://www.strava.com/activities/2768495853

• Galois

Galois

1811 - 1832

Vorig jaar in de sale een Rapha bibshort (Pro Team Bib Shorts, normale prijs: 220 euro, ik gekocht voor 90) gekocht. Deze bevalt zeer goed en zal een blijverdje zijn.

Nu houd ik de sale van Rapha al een tijdje in de gaten, want geen haar op mijn hoofd dat 220 euro gaat betalen voor een broekje :)

Maar mijn vraag: ik zag dat in hun standaardassortiment de Core Bib Short 100 euro kost (standaard prijs). Een behoorlijk prijsverschil met de Pro Team die ik heb.

Maar wat zijn de verschillen (die er echt toe doen)? Ik kan er niet echt heel wijs uit worden. Er staat in ieder geval bij 'The same Rapha chamois pad used in all our Classic bib shorts' en de zeem is toch wel een voor mij (zeer) belangrijke reden om voor Rapha te willen gaan.

Onder 'details' op de website, zie ik nou ook niet echt hele grote verschillen. Maar gezien het prijsverschil (meer dan het dubbele), moeten die er toch wel zijn...

Wie heeft ervaring met beide en kan verschillen noemen die er toe doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 07-10-2019 11:46 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• DDX
Ik heb geen ervaring met de core lijn, wel met goedkopere lijn van aantal jaar geleden. (voorloper van core)
Maar broek zit gewoon net ff wat losser/minder strak om je lijf.
Beviel mij minder goed iig.

En dan heb je tegenwoordig ook weer de pro training bib.
Geen idee waar je die weer moet plaatsen.
Al heb ik het idee als je plaatjes kijkt dat dit oude versie van pro team bib is.

[ Voor 31% gewijzigd door DDX op 07-10-2019 12:32 ]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

...

De band wordt zonder problemen omgeruild :)
Hopelijk gaat de volgende langer mee.

• coelho
  • Laatst online: 10-01 17:06
Ypuh schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:25:
Gister ook de Tour de Dumoulin uitgereden. Was inderdaad wel een pittig ritje met de kou en eindeloze regen. Wel een prachtige route met een paar leuke klimmen (niet té extreem). Ook was de organisatie top, maar simpelweg jammer dat het van start tot finish met bakken uit de hemel kwam.

https://www.strava.com/activities/2768495853
Was de luchtdruk flink veranderd omdat je 150 meter hoger eindigt dan dat je begonnen bent? Ik neem aan dat het een rondrit was.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Ypuh
coelho schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

Was de luchtdruk flink veranderd omdat je 150 meter hoger eindigt dan dat je begonnen bent? Ik neem aan dat het een rondrit was.
Er is zoveel water gevallen dat ik het uberhaupt een wonder vond dat de Garmin het nog deed :D.

Het werkelijke aantal hm was ook iets van 2850, dus er is iets niet goed gegaan. Ik heb sinds kort een rubber beschermhoes om de Garmin en heb het idee dat deze de luchtdruksensor blokkeert als er water tussen komt.

• Proxzor
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2020
Ik heb besloten om te beginnen met wielrennen maar ik heb nu zoveel fietsen bekeken dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn zoveel opties dat ik eigenlijk op dit moment een beetje in de twijfel ben wat ik nou precies het beste kan kopen. Overigens ben ik ook van plan om een direct drive voor Zwift aan te schaffen, en ik weet nou niet precies wat ideaal is als fiets.

Op dit moment heb ik de Sensa Trentino SL 105 2020 op het oog, maar ook de Sensa Modena LTD 105 2019 bij 12gobiking is een hele aantrekkelijke aanbieding. Ik zag eerder in dit topic dat er iemand ook de Canyon Endurance AL 7.0 als alternatief aanbood en dat lijkt me nou ook een prima fiets. Mijn budget ligt ergens rond de 1000, kan er iemand mij vertellen welke het beste nou bij mij past? Ik zal niet echt door de heuvels/bergen gaan fietsen buiten, maar in Zwift is dat wellicht een optie. En ik weet dat de Sensa Modena een 11-32T bergverzet gebruikt. Of kan ik beter voor de andere twee opties gaan?

• havana
Proxzor schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:54:
Ik heb besloten om te beginnen met wielrennen maar ik heb nu zoveel fietsen bekeken dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn zoveel opties dat ik eigenlijk op dit moment een beetje in de twijfel ben wat ik nou precies het beste kan kopen. Overigens ben ik ook van plan om een direct drive voor Zwift aan te schaffen, en ik weet nou niet precies wat ideaal is als fiets.

Op dit moment heb ik de Sensa Trentino SL 105 2020 op het oog, maar ook de Sensa Modena LTD 105 2019 bij 12gobiking is een hele aantrekkelijke aanbieding. Ik zag eerder in dit topic dat er iemand ook de Canyon Endurance AL 7.0 als alternatief aanbood en dat lijkt me nou ook een prima fiets. Mijn budget ligt ergens rond de 1000, kan er iemand mij vertellen welke het beste nou bij mij past? Ik zal niet echt door de heuvels/bergen gaan fietsen buiten, maar in Zwift is dat wellicht een optie. En ik weet dat de Sensa Modena een 11-32T bergverzet gebruikt. Of kan ik beter voor de andere twee opties gaan?
Als je begint met wielrennen raad ik je een MP fiets aan van maximaal 400 euro. Vind je het wat, upgrade je naar wat beters en maak je van deze fiets je reserve/Tacx/winterfiets.

Bijvoorbeeld een Bulls Harrier, Cube Peloton, dat soort fietsen komen regelmatig voorbij voor prima prijzen.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Proxzor
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2020
havana schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:42:
[...]

Als je begint met wielrennen raad ik je een MP fiets aan van maximaal 400 euro. Vind je het wat, upgrade je naar wat beters en maak je van deze fiets je reserve/Tacx/winterfiets.

Bijvoorbeeld een Bulls Harrier, Cube Peloton, dat soort fietsen komen regelmatig voorbij voor prima prijzen.
Ik ben 'begonnen' met een al wat oudere fiets. En daarmee heb ik besloten om het wat serieuzer aan te pakken dus ik ben niet geheel nieuw.

• Ypuh
Voor beide valt iets te zeggen, maar ik ben meer van de koop je eerste fiets nieuw om de volgende redenen:
- Je kunt een passende fiets uitzoeken, en een passende fiets gaat verder dan alleen de maat (een maat 58 van het ene merk is niet hetzelfde als maat 58 van het andere merk of endurance/wedstrijd)
- Alle slijtagedelen zijn nieuw
- Zeker in deze tijd van het jaar zijn er veel overjarige koopjes

Bij een 2e hands ga ik er altijd vanuit dat alle slijtagedelen aan vervanging toe zijn (op de kettingbladen na). Dan heb je het over banden, remblokken, cassette, ketting, remkabels, fris stuurlintje en als het tegenzit ook nog lagers. Voor de home mechanic die z'n onderdelen uit Duitsland haalt is dat ~€150, voor iemand met 2 linkerhanden die het door de FM laat doen bijna het dubbele.

Daarbij opgeteld vind ik MP nogal tricky als het op fietsspullen aankomt. De pareltjes zijn vaak de mensen die 3 jaar geleden een nieuwe fiets hebben gekocht om de AGR te rijden en er na 1.500km de brui aangeven, maar doorgaans zijn het mensen die denken dat ze goud in de schuur hebben staan en 80% van hun (veel te hoge) aanschafprijs wensen. Ook veel te vaak wordt iets verkocht als 'zo goed als nieuw, slechts 100km' terwijl velgen zo krom als een hoepel zijn en de ketting nog nooit schoongemaakt, laat staan vervangen is.

Het prijsverschil tussen een leuk overjarig model of te dure tweedehands is doorgaans minder dan €200.

Met nieuw moet je net zo goed opletten trouwens. FM's zullen je vrijwel uitsluitend proberen te verkopen wat ze in de winkel hebben staan. Een 56 'past jou ook wel en anders kom je maar langs' terwijl je een 58/60 nodig hebt. Laat staan dat ze over geometrie of met een uitgebreide meting beginnen. Een goed passende fiets is altijd beter/leuker/sneller dan het verschil tussen 105 en Ultegra of carbon en aluminium.

Mijn tip; neem iemand mee uit je vriendenkring snel kan zien of je goed op de fiets zit of om een 2e hands te beoordelen op slijtage.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01 16:44
Proxzor schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:54:

Ik zou als ik jou was proberen op de fietsen die je interessant vindt een rondje te rijden zodat je een beetje gevoel hebt van hoe de geometrie in elkaar zit en wat je lekker vindt zitten. De onderdelen zijn verder gelijk (allebei 105) dus daar zou ik verder niet al teveel aandacht aan besteden. Verder maakt een verzet niets uit, die kun je zelf super makkelijk vervangen als je wilt, daar zou ik mijn keuze zeker niet van laten afhangen.

• Seriph
coelho schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

Dat heb ik ook. Bij mij is het verschil 40 meter. Ik startte op 80m en eindigde op 120m

https://www.strava.com/activities/2770958018

Let niet op de tijden ik heb samen met mijn vrouw gefietst en moest 115 kilo omhoog tillen. Ik ben blij dat ik nergens laatste sta :P

De fiets heeft er wel onder geleden. De remblokjes zijn op. Die zijn inmiddels vervangen. Even grondig schoongemaakt. Nieuwe olie op de ketting.

Alleen mijn achterrem is nu "sticky". Als ik de hendel in knijp gaat de achterremklauw niet meer helemaal open. Ik kan hem handmatig wel terug duwen. Daar ga ik straks even voor naar de LBS. Vermoedelijk is de remkabel vies of zo. Maar dat weet ik niet zeker. Ik heb wel de remklauw van de fiets gehad maar daar zag ik geen vreemde dingen.

• Ypuh
Seriph schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:26:
De fiets heeft er wel onder geleden. De remblokjes zijn op. Die zijn inmiddels vervangen. Even grondig schoongemaakt. Nieuwe olie op de ketting.

Alleen mijn achterrem is nu "sticky".
Idem. Heb gewoon een vrijwel nieuwe set remblokken bijna tot het aluminium opgeremd. Nog nooit eerder zo extreem meegemaakt.

Een achterrem die niet goed terugspringt komt me bekend voor. Binnen + buitenkabels vervangen zou het op moeten lossen. Is een leuk klusje om zelf te doen voor de beginnende home mechanic.

• wouter12345
  • Laatst online: 20:18
Stoffa schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:38:
[...]
Gore Shakedry jas, waterdichte dunne overschoenen (GripGrab of Velotoze ofzo, dun want de temperatuur is nog vrij hoog) met GripGrab gaitors, en waterdichte dunne handschoenen (je kunt ook latex handschoentjes onder je niet waterdichte handschoenen doen). Maar vooral Shakedry.

Een droge core, handen en voeten vind ik persoonlijk voldoende.

Nog een tip: zorg dat je spatborden hebt. Dit voorkomt dat je bij een bocht door een plas al het water van je voorwiel over je voeten krijgt gegieterd.
Nog bedankt voor de tips, zondag de 125 km uitgereden. Weer was erg slecht en ondanks mijn gribgrab overschoenen en gaitors waren mijn schoenen door opspattend water binnen no-time nat (de plassen op de weg waren gewoon niet te ontwijken, zoveel water viel er). Jasje bij de Decathlon gehaald, want de Gore Shakedry valt wat buiten mijn budget - ik hoop vanaf nu niet vaak meer in de regen te fietsen :)
Dit jasje gehaald, heeft me prima droog gehouden en kan ik aanraden.

Verder was het allemaal top geregeld! Jammer van de regen maar toch mooi om mee te hebben gefietst!

En mijn remblokjes waren ook volledig versleten, op een gegeven moment vooral met voorrem moeten remmen omdat achterwiel blokje op was - niet echt veilig. Voor dit soort weer zou je toch schijfremmen gaan overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door wouter12345 op 08-10-2019 12:46 . Reden: Remblokjes toegevoegd ]

• havana
Nieuw / extra fietsje. Verhaal erachter is bijzonder en vertel ik later nog eens...

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=6858&mode=view

Build list
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
FRAME: Lynskey R230 maat M/L
VORK: 3T Funda Pro
STUUR: FSA Compact 42 cm
STUURPEN: Merkloos -17 gr. 130 mm
STUURLINT: Prologo
SHIFTERS: Campagnolo Chorus 11sp
DERAILLEURS: Campagnolo Chorus 11sp
REMMEN: Campagnolo Potenza
REMBLOKKEN: Campagnolo 
WIELEN: DT Swiss 500
BANDEN: Michelin Pro3 Race
SNELSPANNERS: DT Swiss
ZADELPEN: Lynskey 27.2 (met shim)
ZADEL: Specialized Phenom 142 mm
CRANK / PM: Quarq Dzero carbon 5x110 NHB 
KETTINGBLADEN: SRAM Red 10v 50/34
KETTING: Campagnolo Chorus
CASSETTE: Campagnolo Chorus 12/29 (vlak: Campagnolo Record 12/25)
PEDALEN: Look Keo carbon
BALHOOFD: FSA Orbit
BIDONHOUDERS: LifeLine titanium

[ Voor 90% gewijzigd door havana op 11-10-2019 16:25 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Noxa
havana schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:57:
Nieuw / extra fietsje. Verhaal erachter is bijzonder en vertel ik later nog eens...

[Afbeelding]
Ja dag, je kunt ons niet laten hangen met zo’n teaser. Kom op, voor de draad er mee.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
havana schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:57:

[Afbeelding]
Noxa schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:34:
[...]
Ja dag, je kunt ons niet laten hangen met zo’n teaser. Kom op, voor de draad er mee.
Precies dit! Erg mooie fiets in ieder geval, heeft een mooie "slick" metaalachtige look.
Ook nog eens campagnolo afgemonteerd, dikke prima!

edit:
merk ff gegoogled, titanium dus O+

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 08-10-2019 14:39 ]

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik heb hier een paar keer pechhulp van Fietsned voorbij zien komen. Hoe is jullie ervaring daarmee? Als ik deze afsluit voor mijn racefiets is die dan ook geldig voor mijn gewone fiets (kan ik niet ontdekken op hun website). En wat zijn zo de aanrijtijden?

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-01 16:44
Weet iemand toevallig of het op enige wijze mogelijk is om Zwift activiteiten niet in je activiteitenfeed te krijgen (waar activiteiten van anderen ook instaan) vind dat niet echt interessant om te zien en inmiddels begint mn feed er echt vol mee te staan.

• havana
Noxa schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:34:
[...]
Ok dan :)

Ik heb deze fiets geërfd van iemand die ik nog nooit IRL heb gezien. Via het Fietsforum. Het was een wat oudere man die altijd prachtige reisverslagen schreef, waar ik altijd op reageerde. Meermaals via PB enzo contact gehad over van alles en nog wat.

Een paar jaar geleden is hij tijdens het fietsen gevallen en verlamd geraakt vanaf zijn nek :/ De jaren die volgden waren zeker niet makkelijk. Recent is hij na een kort ziektebed gestorven.

Zijn weduwe heeft mij gecontacteerd met de mededeling dat hij wilde dat ik zijn fiets zou erven. Ik moest daar echt even over nadenken, maar heb 't uiteindelijk toch geaccepteerd. Dit is overigens niet de fiets waarop hij gevallen is, maar dit terzijde.

Afgelopen week heb ik de fiets opgehaald en daarna heb ik 'm opgebouwd. Zoveel mogelijk met de oorspronkelijke delen, maar deels ook met mijn eigen componenten.

Dit is het resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 08-10-2019 18:49 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-01 15:41

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

havana schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Ik heb deze fiets geërfd van iemand die ik nog IRL heb gezien. Via het Fietsforum. Het was een wat oudere man die altijd prachtige reisverslagen schreef, waar ik altijd op reageerde. Meermaals via PB enzo contact gehad over van alles en nog wat.

Een paar jaar geleden is hij tijdens het fietsen gevallen en verlamd geraakt vanaf zijn nek :/ De jaren die volgden waren zeker niet makkelijk. Recent is hij na een kort ziektebed gestorven.

Zijn weduwe heeft mij gecontacteerd met de mededeling dat hij wilde dat ik zijn fiets zou erven. Ik moest daar echt even over nadenken, maar heb 't uiteindelijk toch geaccepteerd. Dit is overigens niet de fiets waarop hij gevallen is, maar dit terzijde.

Afgelopen week heb ik de fiets opgehaald en daarna heb ik 'm opgebouwd. Zoveel mogelijk met de oorspronkelijke delen, maar deels ook met mijn eigen componenten.

Dit is het resultaat.
Enige wat ik niet mooi vind zijn de hoeveelheid stickers op die wielen. Vind ik vaak een probleem. Gewoon haardroger erop en héél wat zeepzop of lijmoplosser. Mijn eigen Fullcrum 5 setje ontdaan van 80% van de stickers, stuk mooier/minder schreeuwerig imho.

• Noxa
havana schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Ik heb deze fiets geërfd van iemand die ik nog IRL heb gezien. Via het Fietsforum. Het was een wat oudere man die altijd prachtige reisverslagen schreef, waar ik altijd op reageerde. Meermaals via PB enzo contact gehad over van alles en nog wat.

Dit is het resultaat.
WoW bijzonder verhaal! Goed dat je de fiets hebt aangenomen. Dat had de vorige eigenaar zo gewild en je kunt hem niet beter eren dan een paar mooie tochten maken op zijn fiets. Veel plezier er mee.

• BreadFan
  • Niet online
Mooi @havana! Heel bijzonder.

• Raznov
Mooi verhaal, hierbij zou ik het zelf prachtig vinden om een naam-sticker oid van de vorige eigenaar er op te plakken.

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

@havana zeer bijzonder inderdaad!
Wellicht een rare vraag: Hoe heeft de weduwe jou weten te vinden of had die meneer dat reeds achter gelaten?

• havana
jspr schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:58:
@havana zeer bijzonder inderdaad!
Wellicht een rare vraag: Hoe heeft de weduwe jou weten te vinden of had die meneer dat reeds achter gelaten?
Via een PB op het forum vanuit zijn oude account. Op die manier hield zij trouwens ook het hele forum op de hoogte van zijn gezondheidssituatie.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Crazy D

Crazy D

@havana dat is echt bijzonder man. Weet wie je bedoelt, en ondanks dat ik hem letterlijk alleen kende van zijn reisverhalen ben ik destijds gigantisch geschrokken van zijn ongeluk. En van het hele traject daarna. Echt mooi dat je zoiets erft van een internet-bekende.

Exact expert nodig?

• Mistraller
  • Laatst online: 23:12
@havana Wat een mooi verhaal. Koester die fiets. Ik ken de man niet maar ik ben nu al geraakt. :')

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Stoffa
Le Grimpeur, bijzondere kerel.

@wouter12345 Ja het opspattende water zorgt ervoor dat je je voeten zonder spatborden nooit droog houdt. Ik heb op m'n eigen fiets de zomer wielen vervangen door winterwielen (alu remrand), en SKS spatborden. Ziet er niet uit, maar wel droge voeten en niet een fiets die er na iedere rit uitziet alsof iemand er overheen heeft gekotst.

[ Voor 85% gewijzigd door Stoffa op 09-10-2019 08:21 ]

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

havana schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:41:
[...]

Via een PB op het forum vanuit zijn oude account. Op die manier hield zij trouwens ook het hele forum op de hoogte van zijn gezondheidssituatie.
Dat is dan zeker net zo indrukwekkend van zijn vrouw wetende dat het slecht gaat met haar echtgenoot en dan een "online communitie" op de hoogte te houden. Moet je maar kunnen.

• Crazy D

Crazy D

jspr schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:25:
[...]

Dat is dan zeker net zo indrukwekkend van zijn vrouw wetende dat het slecht gaat met haar echtgenoot en dan een "online communitie" op de hoogte te houden. Moet je maar kunnen.
Ja, hoewel die man wel echt zo verkikkerd was van fietsen en verhalen schrijven dat het niet helemaal zomaar een online community is, maar dan nog, dat was zijn passie niet die van haar dus dat maakt het nog steeds erg sterk en knap.

Exact expert nodig?

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik ben van plan om komende winter een Velobuild disc frame op te bouwen.
Nu ben ik op zoek naar youtube filmpjes die kunnen helpen bij het opbouwen van een schijfrem frame. Heeft er iemand tips?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
@ahlers,los van het inkorten/vullen/bleeden van hydraulische schijfremmen is er verder niks anders toch? Dat is een beetje afhankelijk van je merk remmen, dus je kan specifiek zoeken op hoe je bv ultegra schijfremmen monteert, maar verder zou ik niet zoeken icm velobuild

(of gaat het gewoon om algemeen opbouwen van een frame?)

verder vind ik de video's van deze dude erg rustgevend om naar te kijken:
YouTube: Gee Milner

verder zonder uitleg en vaak ook niet volledig en daardoor zeker niet altijd leerzaam, maar ik wordt er altijd wel zen van :D

[ Voor 40% gewijzigd door Prulleman op 11-10-2019 16:07 ]

Strava

• BreadFan
  • Niet online
ahlers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:14:
Nu ben ik op zoek naar youtube filmpjes die kunnen helpen bij het opbouwen van een schijfrem frame. Heeft er iemand tips?
@DDX heeft een Velobuild opgebouwd naar mijn weten. Die kan je vast meer vertellen.

Wellicht geen disc trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door BreadFan op 11-10-2019 15:45 ]

• havana
ahlers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:14:
Bleeden: https://www.globalcycling...ano-hydraulic-disc-brakes

verder:

YouTube: Dura Ace Disc brake Installation and bleeding How-to | Road to Dura ...

Het installeren stelt weinig voor, het bleeden is het IMHO verreweg het lastigste. Op de één of andere manier is dat veel lastiger dan bijvoorbeeld bij auto's is mijn ervaring.

[ Voor 35% gewijzigd door havana op 11-10-2019 16:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• DDX
BreadFan schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:45:
[...]

@DDX heeft een Velobuild opgebouwd naar mijn weten. Die kan je vast meer vertellen.

Wellicht geen disc trouwens.
Heb er 2.
Een gravelbike met disc brake en een normale racefiets met velgremmen.

Voor remmen alleen even op letten dat in gat waarin je schroef doet verf kan zitten, verder gewoon gebruikelijke tips voor afstellen/bleeden etc.
En je zadelpen gaat waarschijnlijk zakken ;)

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2025
DDX schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:57:
[...]

Heb er 2.
Een gravelbike met disc brake en een normale racefiets met velgremmen.

Voor remmen alleen even op letten dat in gat waarin je schroef doet verf kan zitten, verder gewoon gebruikelijke tips voor afstellen/bleeden etc.
En je zadelpen gaat waarschijnlijk zakken ;)
Je schrijft dat de zadelpen in zakt, hoe heb je dit verholpen? :)
Bevalt het verder goed een velobuild frame? Heb je ervaring met het spuitwerk?

• DDX
ahlers schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:30:
[...]

Je schrijft dat de zadelpen in zakt, hoe heb je dit verholpen? :)
Bevalt het verder goed een velobuild frame? Heb je ervaring met het spuitwerk?
Zadelpen bij gravelbike opgelost door paar laagjes haarlak op zadelpen te spuiten.
Bij het andere frame hielp dit niet (teveel speling) opgelost door blikje cola te verknippen en als opvulling te gebruiken.
Na paar keer mailen/herinneren (nazorg moet je niet teveel van verwachten bij velobuild) heb ik nog wel een nieuwe zadelpen opgestuurd gekregen die beter zou moeten zijn.
Maar die zit nog in de verpakking, bewaar ik maar als reserve pen.
Het is iig bekend probleem bij de velobuild frames, zie ook topic op fiets.nl over china frames.

Spuitwerk is ok, niet perfect. Maargoed kan je ook niet verwachten voor 50 euro extra.
Niet echt netjes afgewerkt bij zadelpen. (opgelost met fizik rubbertje om zadelpen waardoor je het niet ziet)

Afbeeldingslocatie: http://dl.a2000.nu/gallery/d/26195-2/DSC_4239.JPG

En klein plekje (onder de blanke laklaag) :

Afbeeldingslocatie: http://dl.a2000.nu/gallery/d/26201-2/DSC_4241.JPG

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mijn buurman van 75 kwam van de week met een vraag bij mij. Hij heeft een hometrainer gekocht (moest van de dokter :)) en fietst dan regelmatig een uur met een vermogen van 50 W (de hometrainer geeft dus 50 W aan op het display).

Die 50 W worden dus gemeten door het apparaat en lijken mij 'echte' waarden.

Na een uur geeft het apparaat dat hij 600 calorieën gebruikt heeft. En toen kwam de vraag van mijn buurman:

"50 J/s is dus 180.000 J in een uur en dat is 43.000 calorieën, dus 43 kcal."

Tot hier ben ik het dus met mijn buurman eens. Zijn verwondering met de 600 kcal dat de hometrainer aangaf, reageerde ik op dat het rendement van zijn lichaam niet 100% was. Hoogstens 20%, maar goed, dan zou je dus op 200 kcal uitkomen en bij lange na niet op 600 kcal.

Hij heeft alles goed ingevoerd in het apparaat zegt hij en aan mij was de vraag dus: "Waarom dit verschil? Wordt ik belazerd door de fabrikant om het 'mooier eruit te laten zien dan het is'?"

Ik heb dus geen idee...

Ik ben toen mijn eigen gegevens erbij gepakt van Strava van twee willekeurige fietstochten:

Voorbeeld 1: Strava zegt dat ik met 219 W gefietst heb gedurende 1:05 en daarmee 927 kcal gebruikt heb. Als ik dan uitreken wat 'mijn rendement' volgens Strava is, kom ik uit op 22% (dus 219*3900/4,2/1000/927).

Prima, een geloofwaardig rendement lijkt het.

Voorbeeld 2:164 W, gedurende 2:45 en hiermee 1883 kcal gebruikt. Rendement dus: 12%. 21% (rekenfoutje gemaakt, dank @Hielko)

Een totaal ander 'rendement'? Dus het geleverd vermogen is niet te vertalen naar verbruikte kcal.

Oké, misschien dan twee vergelijkbare vermogens nemen:

Voorbeeld 3: 230 W, gedurende 1:01 en 741 kcal. Rendement: 27%.

Hmmm... Heb alleen meer vragen na de vraag van mijn buurman:

- ik kan zijn verschil tussen het vermogen dat hij levert en de kcal die verbruikt zijn niet verklaren
- ik kan het verschil in 'rendement' tussen bovenstaande eigen voorbeelden niet verklaren

Iemand hier die er iets zinnigs over zeggen kan?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:10

Phydomir

Dennis

Die hometrainer klopt in ieder geval van geen kant. Daarnaast doet Strava ook nog zijn eigen ding. Ik heb daar altijd meer verbrand dan wat mijn Bolt zegt aan de hand van mijn power meter.
Verder kan ik er niet zo veel over vertellen omdat ik me er nooit echt in heb verdiept.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Hielko
Als ik snel een paar ritjes van mijn Strava pak en calorieën omreken naar Watts met een efficiency tussen de 20/25% lijkt het bij mij wel aardig overeen te komen.

Volgens mij heb je een rekenfout gemaakt in je 2e voorbeeld.
Voorbeeld 2:164 W, gedurende 2:45 en hiermee 1883 kcal gebruikt. Rendement dus: 12%.
Dat is 685kcal per uur, dat is 795watt oftewel 21% efficiency. Zit dus in de juiste range.
Pagina: 1 ... 62 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).