Afgelopen weekend voor het eerst even een wat betere test gedaan met de powermeter. Quarq Riken 2e hansie gefixt.
Een argument voor het fietsen met een powermeter is dat als je weet hoeveel watt je kan trappen voor welke duur bij een goede / normale dag. Voorheen reed ik meer op snelheid / hartslag wat opzich ook wel prima is maar bij hogere snelheden lijkt dat een soort van aparter te werken kwam ik achter bij deze rit dus.
Op de heenweg had ik de wind schuin van voren en reed ik met een gangetje van 33 ofzo tegen de wind in en had een gemiddelde rond de 250W (220-280) afhankelijk van de richting, windvlaagje etc. Dat duurde zo'n 25-30min voordat ik bij de Amerongse Berg aankwam en daar was dan de eerste echte klim met vermogensmeter. Dat ging opzich prima, heb daar voor mijn gevoel lekker met druk op de beentjes naar boven gereden en ondanks de wind en alles toch onder de 3min gereden zo bleek achteraf. Voor deze tijd van het jaar eigenlijk behoorlijk goed vind ik zelf
Vervolgens richting Leersum en daar is een klein klimmetje welke gezien de wind nog wel een kanshebber op een PR was. Dus ik begon aan de klim na de 1e drempel met een snelheid van rond de 38km/h wat ik in mijn vorige PR ook ongeveer deed. Wattage lag zo rond de 500W en dat ging de 1e halve minuut zo door waarbij de weg ietsje steiler wordt. Uiteindelijk met bijna een minuut onderweg op de klim begon het heel eventjes te dippen onder de 500W en ik dacht echt van:"Ja, hallo! Hop, boven die 500W weer!" Dus aangezet en was bijna op het makkelijkere deel. Daar nog meer opgeschakeld maar echt een powersprint kwam er niet meer uit maar de snelheid bleef wel oplopen. Uiteindelijk een voor mijn Garmin nieuw record qua hoogst gemeten hartslag, 187 (wat niet zo hoog lijkt maar ik heb het dit jaar weinig gehaald). En ook net aan een PR met 1 seconde, maar dat is best wel wat op 1:14.
Tot dusverre ging het qua gevoel en alles wel prima maar wist nog niet echt hoe en wat nu dan het voordeel echt was. Totdat ik weer echt richting huis reed vanaf Maarn ongeveer. Die weg naar Amersfoort toe is mooi recht, weinig last van verkeer dus daar kon ik even lekker cruisen, windje beetje schuin achter. Ook op die weg heb je een segment liggen icm de Dodeweg. Ik kwam gunstig voorbij het enige stoplicht en ging lekker doorrijden. Tot mijn verbazing bleef dat wattage dus eigenlijk relatief laag. En daar viel uiteindelijk wel het kwartje. Waar ik normaal rond de 39-40km/h fiets met wind mee gaat er een soort van "oooh, dit is wel prima snelheid/hr zo"-gevoel bijkomen. Maar qua wattage deed ik rond de 200-220 volgens mij. Dus ik wilde eigenlijk niet minder hard trappen dan op de heenweg, dus ik ben meer geforceerd gaan kijken naar welk wattage ik aan het trappen was los van de snelheid en hr. Uiteindelijk over het segment dat ik wilde rijden een gemiddelde van 291W getrapt omdat ik ook een beetje aan het uitzoeken was wat vol te houden was. Kwam neer op een gemiddelde van 43 waarbij er dan nog een rotknikje inzit en een niet superoverzichtelijke oversteek van 1 kant, waar ik ook nog door een stuk berm ging

Maar heb wel de KOM op mogen rapen hehehe.
Stukje verder bleek er nog wat in de tank te zitten en heb ik nog een KOM opgeraapt welke ik ook al eerder eens had willen doen. Tuurlijk speelde de wind ook wel een rol maar dat moet tegenwoordig haast wel.
Om een lang verhaal dus maar even kort samen te vatten nog

Dat fietsen op vermogen heeft dus wel degelijk voordelen omdat als je van jezelf weet waartoe je in staat bent je daar dus op kan focussen en je de andere factoren in principe links kan laten liggen. Daarnaast is vlak nog wel echt een andere tak van sport dan omhoog fietsen. Hoge wattages trappen op het vlakke voor een langere tijd is wel wat lastiger dan heuvelop. Volgens mij gebruik je dan ook net wat andere spieren maargoed het uberfijne weet ik daar ook niet van.
https://www.strava.com/activities/2745901303