Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb de ketting en cassette vervangen (shimano R7000, CN-5800 en KMC missing link). Op het buitenblad loopt het geheel soepel (100km vandaag afgelegd). Echter de ene keer dat ik het binnenblad gebruikte voelde en hoor ik een kraakje als ik kracht zet.

Bij vorige vervanging had ik dit nooit. Wat ik al heb gecontroleerd is dat de ketting in de goede richting gemonteerd is en het soepel lopen van de crank. Dit is nu wel de 4e ketting voor de voorbladen.

Is dit een kwestie van nog inrijden, binnenblad vervangen of heeft iemand tips wat ik nog kan bekijken?

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49
pdukers schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:00:
Dit is nu wel de 4e ketting voor de voorbladen.

Is dit een kwestie van nog inrijden, binnenblad vervangen of heeft iemand tips wat ik nog kan bekijken?
Tegelijk ketting en cassette vervangen is de optimale route.

Wellicht dat de kettingbladen wat te ver versleten zijn in relatie tot nieuwe cassette en ketting?

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
Ik heb er gewoon een extra grote handdoek onder gelegd. Een strandlaken kan ook. En die gaat eens in de zoveel tijd gewoon in de was :). O en hij vangt meteen alle Wax bolletjes op:)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:47

sapphire

Die-hard pruts0r

bert74 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:25:
[...]

Wellicht dat de kettingbladen wat te ver versleten zijn in relatie tot nieuwe cassette en ketting?
Dure grap dan aangezien de casette's heel veel langer mee gaan dan kettingen bij mij :? Heb nu de 3e ketting op deze casette :)

Gabriël AM5

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:23
Wat hebben jullie qua verlichting (met name koplamp) op de fiets, nu het 's avonds weer wat donkerder begint te worden? Heb nu een paar jaar een BBB koplamp gehad,

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/8/0/3/9200000020933088.jpg

Werkte naar behoren, maar het vastzetrubber is versleten, en zojuist bij het openen kwam een minipakking los die bescherming moet bieden tegen regen voor de batterijen.
Dus nu op zoek naar een nieuwe. Vond deze qua montage heel fijn, kwestie van erop zetten en na het fietsen er weer afhalen, verder geen omkijken naar. Ik zet mijn fiets altijd in het semi-openbaar (parkeergarage appartementencomplex), dus wil de koplamp er wel graag af kunnen halen zonder al te veel moeite.

Weet helaas niet wat de output is van de huidige lamp qua lumen, was volgens mij geen extreem felle lamp, maar wel een breed en instelbare lichtbundel, wat ik wel erg fijn vond. Stuurbevestiging heeft eveneens mijn voorkeur.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:48
pdukers schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:00:
Ik heb de ketting en cassette vervangen (shimano R7000, CN-5800 en KMC missing link). Op het buitenblad loopt het geheel soepel (100km vandaag afgelegd). Echter de ene keer dat ik het binnenblad gebruikte voelde en hoor ik een kraakje als ik kracht zet.

Bij vorige vervanging had ik dit nooit. Wat ik al heb gecontroleerd is dat de ketting in de goede richting gemonteerd is en het soepel lopen van de crank. Dit is nu wel de 4e ketting voor de voorbladen.

Ik mis de hulpvraag een beetje. Is het probleem en kraakje? Ik zou me niet zo'n zorgen maken over een kraakje links of rechts. Als het continu piept, kraakt of niet goed schakelt moet je aan de slag.
Je ketting bladen gaan zo'n 30 a 50 duizend km mee (@DDX fill me in here?)
Als je daar onder zit zou ik nog even wachten met dat binnenblad vervangen.
Volgens mij zou het zo moeten zijn: ketting > cassette > ketting bladen. Waarbij je ketting zo rond de 3 a 5 duizend km vervangen moet worden. Cassette @ 25K en kettingbladen @50K.

En anders alleen nog maar buitenblad, sowieso beter voor je velominati punten.

[ Voor 3% gewijzigd door Noxa op 14-09-2019 23:34 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
Lekker weer dit weekend! Gisteren mijn afstandsrecord op 120km gezet, met 1350hm voor mijn doen een pittige tocht. Jammer genoeg blijft het gemiddelde steken op 26km/h, jammer genoeg.
Maar ach, ik weet nu dat ik dergelijke afstanden aan kan. Volgend jaar maar bijtijds starten met rijden, en deze winter veel tacx-en.
Maarten_E schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:25:
Wat hebben jullie qua verlichting (met name koplamp) op de fiets, nu het 's avonds weer wat donkerder begint te worden? Heb nu een paar jaar een BBB koplamp gehad,
Ik heb zelf een Lezyne Deca Drive 1500i en ben daar erg tevreden over. Meer dan voldoende licht voor de pikkedonkere veldwegen die ik in de winter naar werk neem. En in de bebouwde kom kun je prima terug naar lager lichtsterkte, overige verkeer niet verblinden en accu sparen (al houdt die het full power makkelijk 1 uur vol).

Ik had ooit een chinese lamp, gaf ook een bak licht maar:
- Lamp kon je niet vást op stuur zetten, verschoof steeds
- Accuduur mwah, eigenlijk net geen uur op max
- Ging in stevige afdaling ineens stuk, ga je met 45kmh in het donker naar beneden....

[ Voor 60% gewijzigd door Ramon 73 op 15-09-2019 19:55 . Reden: Niet vastzetten verbeterd ]

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
Ramon 73 schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:37:
Lekker weer dit weekend! Gisteren mijn afstandsrecord op 120km gezet, met 1350hm voor mijn doen een pittige tocht. Jammer genoeg blijft het gemiddelde steken op 26km/h, jammer genoeg.
Maar ach, ik weet nu dat ik dergelijke afstanden aan kan. Volgend jaar maar bijtijds starten met rijden, en deze winter veel tacx-en.
Ik ben wel benieuwd naar je tochtje :). Bovendien 1300hm. Kan dat in NL?

• pdukers
  • Niet online
[...]

Check ... ketting en cassette heb ik altijd gelijktijdig vervangen.
Noxa schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:33:
[...]

Ik mis de hulpvraag een beetje. Is het probleem en kraakje? Ik zou me niet zo'n zorgen maken over een kraakje links of rechts. Als het continu piept, kraakt of niet goed schakelt moet je aan de slag.
Volgens mij zou het zo moeten zijn: ketting > cassette > ketting bladen. Waarbij je ketting zo rond de 3 a 5 duizend km vervangen moet worden. Cassette @ 25K en kettingbladen @50K.

Bedoeling van mijn vraag was om te checken of ik in de goede richting zit denken.

Het kraakt op het binnenblad altijd als ik kracht zet. Binnen- en buitenblad gaan al 33K mee. Ik denk dat ik het binnenblad ga vervangen. Kost maar 14 euro. Alleen heb ik het zelf nog nooit eerder gedaan.

Verbaast me alleen dat het binnenblad het eerste problemen geeft aangezien die de minste kilometers maakt (6K-7K van de 33K is mijn inschatting).

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:45

MJV

HBSVDK schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:57:
[...]

Met een beetje puzzelen en een paar lusjes lukt dat wel in Limburg. Hoewel ik nog wel steeds opzoek ben naar een route met maximale hoogtemeters daar. Ik denk dat 2.000hm in 100km haalbaar moet zijn, met minimalisering van stukken die je dubbel af moet leggen.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 10:09
In Limburg ga je die 2000hm wel halen. Wordt wel wat draaien en keren met diverse lussen maar je komt een heel eind. Vooral aan de kant van Vaals en eys. Met af en toe de grens over...

...

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34

Galois

1811 - 1832

[...]

Ketting gaat wel langer mee is mijn ervaring hoor... mijn ketting is nu bijna 5000 km oud en nog geen slijtage (volgens kettingslijtagemeter).

Ik zit dan ook alleen bij droog weer op de racefiets. De ketting van mijn MTB gaat wel zo rond de 3-4000 km mee.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:02

Crazy D

I think we should take a look.

MJV schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:27:
[...]

Met een beetje puzzelen en een paar lusjes lukt dat wel in Limburg. Hoewel ik nog wel steeds opzoek ben naar een route met maximale hoogtemeters daar. Ik denk dat 2.000hm in 100km haalbaar moet zijn, met minimalisering van stukken die je dubbel af moet leggen.
1600hm: https://www.routeyou.com/...id-limburg-2-extra-lussen

1700hm: https://www.routeyou.com/...etsroute/limburg-met-hans

Weet van beiden niet of de hm's kloppen, heb ze nooit helemaal gereden... maar wel getekend om zoveel mogelijk hm's te maken.

Exact expert nodig?

• Ramon 73
HBSVDK schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:57:
[...]

Beetje overdreven met 1300hm, zijn er slechts 1273 ;)
Je mag het ritje bekijken.
En ben wel degelijk een heel eind buiten Nederland geweest, wij zitten zó dicht tegen de grens dat het zonde is om niet over de grens te gaan, zie je nog wat andere omgeving.

[ Voor 20% gewijzigd door Ramon 73 op 15-09-2019 19:09 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003

MJV

Crazy D schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:54:
[...]

1600hm: https://www.routeyou.com/...id-limburg-2-extra-lussen

1700hm: https://www.routeyou.com/...etsroute/limburg-met-hans

Weet van beiden niet of de hm's kloppen, heb ze nooit helemaal gereden... maar wel getekend om zoveel mogelijk hm's te maken.
In de 150km van de Amstel Gold zitten er 2.200 zie ik. Maar ik ga eens kijken of het nog beter kan.
https://www.routeyou.com/...ie-amstel-gold-race-150km

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Afgelopen vakantie ook een paar ritjes in Limburg gemaakt.

Hier zit wel een klein lusje in bij het drielandenpunt, maar 85km en 1500hm: https://strava.app.link/32QhY5Ly0Z Ook mooi uit te breiden met lusje naar Schin op Geul van 35km met 500hm: https://strava.app.link/XJEjp1Xy0Z Heb je veel leuke klimmetjes te pakken en aardig wat hoogtemeters.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:03

Grin

Ride si sapis.

[...]
[...]
Huh, wat?
Nee joh, cassettes gaan echt veel langer mee dan een ketting. Moderne 11-12 speed cassettes overleven wel 3-4 kettingen. Tegelijk vervangen hoeft maar zelden, gelukkig maar want m'n cassette kost 260-280 euro... :X

NewsBlur || My Fujifilm gear

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Grin schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:24:
[...]

Huh, wat?
Nee joh, cassettes gaan echt veel langer mee dan een ketting. Moderne 11-12 speed cassettes overleven wel 3-4 kettingen. Tegelijk vervangen hoeft maar zelden, gelukkig maar want m'n cassette kost 260-280 euro... :X
Als je op tijd bent wel. Rij je te lang door met een versleten ketting dan slijten de kransjes van je cassette en zal de volgende nieuwe ketting niet meer passen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34

Galois

1811 - 1832

SirLenncelot schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:16:
[...]

Als je op tijd bent wel. Rij je te lang door met een versleten ketting dan slijten de kransjes van je cassette en zal de volgende nieuwe ketting niet meer passen.
Maar ook een nieuwe ketting op (bv) een beetje versleten cassette die nog niet aan vervanging toe is, werkt niet optimaal. Het duurt altijd even voordat de nieuwe ketting 'ingesleten' is op de cassette (paar honderd km?).
Nu is deze slijtage op de racefiets veel en veel minder dan op de MTB. Ik ben nu van plan op mijn MTB (zit net nieuwe cassette, bladen en ketting op), om elke 500-1000 km van ketting te verwisselen. Dus om en om met twee kettingen om zo beide kettingen gelijkmatig te laten inslijten op de cassette (en bladen) en minder 'last' te hebben van een nieuwe ketting op een bestaande cassette.

Ik begrijp dat veel mensen dit doen, ben benieuwd hoe dat bevalt. Op de racefiets lijkt mij dat minder van belang omdat een ketting daar veel minder snel slijt.

Overigens ben ik sinds vorige week ook overgestapt op Squirt Lube. Na een kort internetonderzoek en tips hier, leek het mij wel een mooi smeermiddel.

Het grappige is wel dat ik juist voor mijn racefiets een ander smeermiddel zocht. Op de MTB vond ik dat minder van belang omdat je daar toch vaak wel na elke rit alles schoonmaakt en dus opnieuw smeert. Op de racefiets doe ik dat niet (fiets alleen met droog weer op de racefiets).

Maar op vrijwel alle reviews en ervaringen die ik vond, werd juist in de MTB-wereld Squirt Lube aangeprezen.
Ben benieuwd hoe het bevalt, vind veel reviews wel erg, erg lovend (en twijfel dan ook aan hun onafhankelijkheid... de maatschappij heeft mij achterdochtig gemaakt, hehehe :) ).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:00
Galois schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:19:
[...]

Maar op vrijwel alle reviews en ervaringen die ik vond, werd juist in de MTB-wereld Squirt Lube aangeprezen.
Ben benieuwd hoe het bevalt, vind veel reviews wel erg, erg lovend (en twijfel dan ook aan hun onafhankelijkheid... de maatschappij heeft mij achterdochtig gemaakt, hehehe :) ).
Ik ben bij mijn laatste nieuwe ketting overgegaan van PTFE naar Squirt Lube en het bevalt me prima. Na een aantal keer aanbrengen zit er nu een goede laag op en die blijft best lang zitten zonder iedere keer te moeten bijsmeren. Ook na een regenrit heb ik geen krakende ketting. Wel is het even wennen om na het rijden te smeren, in plaats van ervoor: het spul moet wel kunnen drogen. De ketting gaat er echter niet van blinken en blijft zwart afgeven.

Overigens: kan ik nog iemand blij maken met een startbewijs voor de Dam-tot-dam fietstocht van aanstaande zondag 22 september? Ik had me al ingeschreven maar we hebben net een last-minute vakantie geboekt. De inschrijving is voor de langste afstand (150km) maar een kortere route rijden mag altijd.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Galois schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:19:
[...]

Maar ook een nieuwe ketting op (bv) een beetje versleten cassette die nog niet aan vervanging toe is, werkt niet optimaal. Het duurt altijd even voordat de nieuwe ketting 'ingesleten' is op de cassette (paar honderd km?).
Nu is deze slijtage op de racefiets veel en veel minder dan op de MTB. Ik ben nu van plan op mijn MTB (zit net nieuwe cassette, bladen en ketting op), om elke 500-1000 km van ketting te verwisselen. Dus om en om met twee kettingen om zo beide kettingen gelijkmatig te laten inslijten op de cassette (en bladen) en minder 'last' te hebben van een nieuwe ketting op een bestaande cassette.

Ik begrijp dat veel mensen dit doen, ben benieuwd hoe dat bevalt. Op de racefiets lijkt mij dat minder van belang omdat een ketting daar veel minder snel slijt.

Overigens ben ik sinds vorige week ook overgestapt op Squirt Lube. Na een kort internetonderzoek en tips hier, leek het mij wel een mooi smeermiddel.

Het grappige is wel dat ik juist voor mijn racefiets een ander smeermiddel zocht. Op de MTB vond ik dat minder van belang omdat je daar toch vaak wel na elke rit alles schoonmaakt en dus opnieuw smeert. Op de racefiets doe ik dat niet (fiets alleen met droog weer op de racefiets).

Ik rij nu ook met 2 kettingen op de MTB, maar wissel wel < 500km (tussen de 200 en 300 denk ik. 1 x een nieuwe ketting te laat geprobeerd (+/- 800 km) en dat was geen succes, met name de kleine kransjes waren al tever versleten en hadden last van doorslaan. Uiteindelijk nog 2000 km mee gereden en toen gelijk met andere wielen vervangen door een nieuwe cassette en 2 kettingen.

om nog een beetje on topic te reageren ;):
2 (of zelfs 3) kettingen op de racefiets en dan rond de 1000 km wisselen is denk ik beter* dan na 5000 vervangen.
*of je het de moeite waard vind is een ander verhaal, aangezien je met fatsoenlijk onderhoud zonder te wisselen ook wel even vooruit kan (want we rijden lang niet allemaal DDX afstanden).

(op de MTB moet je wat minder ruim nemen, maar dat is ook erg afhankelijk je materiaal en omstandigheden.. de 1 rijd 1500 km met een set, de ander 10.000)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 16-09-2019 09:49 ]

Strava

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 15:46
euchromatic schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:35:
[...]

Overigens: kan ik nog iemand blij maken met een startbewijs voor de Dam-tot-dam fietstocht van aanstaande zondag 22 september? Ik had me al ingeschreven maar we hebben net een last-minute vakantie geboekt. De inschrijving is voor de langste afstand (150km) maar een kortere route rijden mag altijd.
Net te laat :(

Heb net afgelopen vrijdag ingeschreven want het weer lijkt mooi te worden.

• bert74
  • Laatst online: 08-01 13:49
Grin schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:24:
[...]

Huh, wat?
Eens. Met dergelijke dure cassettes moet je inderdaad een andere strategie hanteren. Kettingen op tijd (voordat ze totaal versleten zijn) vervangen, dan kun je veel langer met een cassette doen.

Bij middenklasse groepen, kost een nieuwe cassette niet zo veel en kan je de ketting en cassette samen "op" rijden. Op mijn woon-werk fiets, vervang ik ieder jaar (6000 km) voor ~€ 50 de cassette en ketting, half uur werk en klaar.

Gewoon zelf een beetje rekenen wat qua prijs, onderhoud het handigst is.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
[...]

Dat zijn wel serieuze aantallen hoor. Ketting inderdaad 3-5k, maar cassettes gaan eerder 8-12k mee en kettingbladen ongeveer 15-25k. Alles is sterk afhankelijk van meerdere factoren (o.a. waar je fietst, hoe braaf je poetst en de weersomstandigheden). Langs de kust of op de Veluwe zijn namelijk veel slijtage gevoeliger dan ergens in de polder.

Zelf houd ik ongeveer 3 kettingen per cassette aan en 3 cassettes per set kettingbladen. Om de 500km wisselen doe ik niet meer, maar ik vervang kettingen wel ruim op tijd (<0.75). Rij met 105/Ultegra cassette's en KMC 10.93x kettingen, niet de meest geruisloze, maar die vervang je wel wat makkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 16-09-2019 10:22 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
bert74 schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:06:
[...]

Eens. Met dergelijke dure cassettes moet je inderdaad een andere strategie hanteren. Kettingen op tijd (voordat ze totaal versleten zijn) vervangen, dan kun je veel langer met een cassette doen.

Bij middenklasse groepen, kost een nieuwe cassette niet zo veel en kan je de ketting en cassette samen "op" rijden. Op mijn woon-werk fiets, vervang ik ieder jaar (6000 km) voor ~€ 50 de cassette en ketting, half uur werk en klaar.

Gewoon zelf een beetje rekenen wat qua prijs, onderhoud het handigst is.
Qua prijs en onderhoud lijkt het me sterk dat het optimaal is om altijd cassette en ketting samen te vervangen. Het lijkt me nog steeds een stuk goedkoper en makkelijker om eerst een paar keer alleen de ketting te vervangen. Sowieso is het helemaal "op" rijden van je ketting en cassette niet aan te raden, want dan slijt je tandblad voor ook onnodig.

• Ypuh
Hielko schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:23:
[...]

Qua prijs en onderhoud lijkt het me sterk dat het optimaal is om altijd cassette en ketting samen te vervangen. Het lijkt me nog steeds een stuk goedkoper en makkelijker om eerst een paar keer alleen de ketting te vervangen. Sowieso is het helemaal "op" rijden van je ketting en cassette niet aan te raden, want dan slijt je tandblad voor ook onnodig.
Tja, in zekere zin is nieuw op nieuw optimaal. Realistisch is een cassette nog lang niet versleten als je ketting op begint te raken.

Dat samen oprijden is iets voor stadsfietsen met een naafverstelling. Die kettingen zijn veel duurzamer en daarnaast een kettingblad en kransje die een stuk goedkoper zijn. Voor racefietsen met hogere kilometrages, belasting en fijnere onderdelen lijkt dat me niet de juiste strategie.

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Stoffa schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 00:34:
[...]

Waarom koop je nooit die limited editions van Attaquer?
Ik koop liever de normale series vanwege de kleuren.

• DDX
  • Registratie: April 2001
[...]
[...]
Ik denk eigenlijk dat als je op tijd je ketting (en cassettes) vervangt je als normaal persoon op een racefiets eigenlijk nooit je ketting bladen hoeft te vervangen.
Mijn Trek Emonda met 50/34 heeft al 65 duizend km gereden met voorbladen.
Ik heb zover ik mij kan herrinneren 1 keer een binnenblad vervangen van ander crankstel omdat die soms doorsloeg.

Op een mtb/gravelbike gaat het allemaal wat rapper omdat je dan veel zand ed hebt waardoor slijtage sneller gaat.
Gravelbike (met 1 blad voor) heb ik met 20 duizend km wel voorblad vervangen maar dat was omdat er scheurtjes in kettingblad zaten.

En zaak is idd meten met tooltje en op tijd vervangen.
Kettingen red ik zeker 10 duizend km mee en cassette zo'n 30 duizend km.
(maar ook op gravelbike heb ik al eens na 1000km ketting moeten vervangen)

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 16-09-2019 12:29 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Maarten_E
Hmm, blijkt dat de losse koplampen van tegenwoordig alleen maar via USB op te laden zijn, en niet meer werken met losse batterijen. :| :?
Vond juist het feit dat de vorige koplamp batterijen had fijn, dan kon je er een paar meenemen en had je altijd reserve bij je. Als de lamp leeg is in het donker, stop je onder een lantaarnpaal, draai je de dop eraf en vervang je de batterijen. 3 minuten later ben je weer onderweg met goed licht.

Ben ik zo'n doemdenker dat ik nu bang ben dat ik in de avonden opeens zonder licht zit, zonder dat ik er wat aan kan doen? Ik kan een powerbank meenemen natuurlijk, maar fietsen met een powerbank aangesloten aan de lamp lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
Heb nu deze gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1000x1000/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/b/l/bls-131-strike_render-2945743101.png

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Kleine powerbank/staafje is toch eigenlijk hetzelfde?

• Ramon 73
Maarten_E schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:08:
Hmm, blijkt dat de losse koplampen van tegenwoordig alleen maar via USB op te laden zijn, en niet meer werken met losse batterijen. :| :?
Vond juist het feit dat de vorige koplamp batterijen had fijn, dan kon je er een paar meenemen en had je altijd reserve bij je. Als de lamp leeg is in het donker, stop je onder een lantaarnpaal, draai je de dop eraf en vervang je de batterijen. 3 minuten later ben je weer onderweg met goed licht.

Ben ik zo'n doemdenker dat ik nu bang ben dat ik in de avonden opeens zonder licht zit, zonder dat ik er wat aan kan doen? Ik kan een powerbank meenemen natuurlijk, maar fietsen met een powerbank aangesloten aan de lamp lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
Lezyne maakt juist lampen waar een powerbank op kan worden aangesloten. Ja, wel de eigen powerbank van lezyne zelf en zo'n set is gewoon dúúr. Maar het kan wel gewoon.
Reden voor het verlaten van verwisselbare batterijen is dat die niet tegen hoge stromen kunnen, dan zijn ze zó leeg. Lupine is nog weer extremer, die hebben kleine lampjes voor op het stuur en een losse accu voor frame montage.
Zo'n Lezyne gaat op 1000lux ruim 2 uur mee op interne accu, dus dat moet toch eigenlijk genoeg zijn.

Maar die Strike die je gekocht hebt geeft ook zát licht, denk ik. En draait op 18650 accu's die je los bij medetweaker nkon kunt kopen en met losse lader opladen. Accu's kosten paar euro per stuk, goede lader erbij. Goed licht en voldoende accu's in je voorraad.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 17-09-2019 16:20 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:52
Ik heb een cateye volt 800, en daar is gewoon een spare accu voor te krijgen: https://hollandbikeshop.c...-volt-el471-zwart-579814/

Afbeeldingslocatie: https://www.cateye.com/intl/products/data/images/volt800_right_eng.png

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Maarten_E
jspr schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:53:
Kleine powerbank/staafje is toch eigenlijk hetzelfde?
Klopt, maar waar laat je die als je gaat fietsen?
Als je hem laat bungelen aan de lamp terwijl je hem gebruikt ben je de powerbank in een minuut kwijt.

• Ypuh
DDX schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:25:
Mijn Trek Emonda met 50/34 heeft al 65 duizend km gereden met voorbladen.
Kettingen red ik zeker 10 duizend km mee en cassette zo'n 30 duizend km.
Hoe dan!?

Een paar verschillen zijn wel te verklaren (o.a. zand/zee en onderhoud), maar jij rijdt dan het dubbele van wat ik met mijn spullen haal. Ik maak mijn fiets niet na iedere rit schoon (jij ook niet ga ik vanuit), maar laat het ook nooit uit de hand lopen. De drivetrain gaat regelmatig een doek met ontvetter over heen. Bij clubgenoten zie ik binnen de 20dkm wel eens versleten kettingbladen en eerder nog overslaande kettingen (zo ver laat ik het nooit komen).

Rij verder ook door weer en wind (al valt dat de laatste 2 jaar reuze mee in NL) maar jij ook, en merk ik dat je drivetrain in de heuvels/bergen wel een stuk meer te verduren krijgt dan de vlakke meters in Nederland (bijv. fietsvakantie met bepakking in Noorwegen dan is na 3.000km een nieuwe ketting gewoon op). Kettingbladen heb ik ook nog nooit hoeven vervangen (2 fietsen hebben elk ca. 20dkm gereden nu).

Misschien toch iets met gewicht/trapfrequentie/rijstijl? Ik mag graag een sprintje trekken en ben vrij lomp sterk.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 16-09-2019 22:22 ]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11-2025
10k voor een ketting haal ik ook never nooit niet. Die vervang ik bij 0,75% rek en dat is meestal tussen de 3 en de 5k.

Cassettes en voorbladen komt wel goed overeen.

[ Voor 20% gewijzigd door havana op 17-09-2019 07:54 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• SirLenncelot
  • Niet online
Overigens zouden volgens mijn lokale fb juist de goedkopere setjes (sora/tiagra) een stuk duurzamer zijn dan de lichtere duurdere kettingbladen.

Overigens zit het echt in het onderhoud, eerst deed ik dat niet zo goed en moest ik na 5k mijn voor-kettingbladen echt vervangen. Die waren bijna vlak afgesleten. Daarna beter met schoonmaken bezig gegaan en nu al 15k met enkel 2 kettingen en 1 cassettewissel gedaan.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Maarten_E Ik heb 2 lezyne lampjes, een oude neem ik mee als reserve. Mocht de andere uitvallen.
Mijn 1100XL gaat lang genoeg mee, fiets niet altijd op de hoogste stand.

Whatever.

• DDX
Scheelt natuurlijk wel dat ik de Trek niet pak als het slecht weer is, dan pak ik wel een andere fiets.
Vorige Cassette heb ik 34 duizend km gehaald.
En vorige ketting 17.600km, huidge ketting 13.660km en tooltje van .75 kan er nog niet in. (als die erin kan vervang ik de ketting)
Ik gebruik squirt voor ketting en gewoon doekje erover 1 keer per week of als ketting er vuil uitziet.
En zo ongeveer iedere 300km nieuw laagje wax.

Cassette en ketting trouwens beide dura ace.

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 17-09-2019 09:45 ]

• Crazy D
  • Laatst online: 20:02

Crazy D

I think we should take a look.

DDX schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:43:
En zo ongeveer iedere 300km nieuw laagje wax.
Dus jij smeert gewoon dagelijks met wat, soms zelfs 2 x per rit :+

Exact expert nodig?

• DDX
Crazy D schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:44:
[...]

Dus jij smeert gewoon dagelijks met wat, soms zelfs 2 x per rit :+
Soms wel ja, dan neem ik zo'n klein flesje mee (15ml)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20

Kluus

Gang is alles

SirLenncelot schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:59:
Overigens zouden volgens mijn lokale fb juist de goedkopere setjes (sora/tiagra) een stuk duurzamer zijn dan de lichtere duurdere kettingbladen.

Overigens zit het echt in het onderhoud, eerst deed ik dat niet zo goed en moest ik na 5k mijn voor-kettingbladen echt vervangen. Die waren bijna vlak afgesleten. Daarna beter met schoonmaken bezig gegaan en nu al 15k met enkel 2 kettingen en 1 cassettewissel gedaan.
Ze zijn in ieder geval heel veel goedkoper. Op mijn winterfiets zit nog een oude 3x9 Ultegra groep. Daar rij ik gewoon 9 speed Sora cassettes op, lekker goedkoop en het schakelt er niets minder om. Ik heb wel het idee dat er iets eerder wat roestvorming op komt, maar dat kan ook aan de gebruiksomstandigheden liggen (pekel/water).

Als ik die groep ooit ga upgraden moet ik mijn onderhoudstactiek op deze fiets wel gaan aanpassen helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 17-09-2019 11:47 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dit weekend voor het eerst de Kemmelberg beklommen. Had tegen dan een kleine 100km in de benen, dus het was met een klein hartje. Gewoon uit veiligheid na het opdraaien direct naar het kleinste verzet geschakeld (v39/a34). Het weer was ideaal, dus de kasseien lagen droog. Verbazingwekkend genoeg boven geraakt op souplesse.

Jammergenoeg was mijn Strava vastgelopen na een 40tal kilometer. Pas gezien toen ik volledig rond was na 131 km, doodzonde. Niks van data :(
Mooie organisatie wel de "great rememberance race". Ik zou het enthousiastelingen wel aanraden die wat het circuit van Gent-Wevelgem willen leren kennen.

• la_fusion
  • Laatst online: 19:19
Maarten_E schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:08:

Heb nu deze gehaald:

[Afbeelding]
Toevallig deze ook aangeschaft, wel bij Mantel, een stuk voordeliger.. met name vanwege het feit dat ik snel een andere batterij erin kan zetten. Met name voor het geval ik langer door het donker wil fietsen dan de gebruiksduur van de accu.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:26

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik heb wat ervaring van jullie nodig.
Ik heb voor de zomer mijn knie uit de kom gehad, met zaalvoetbal, en heb hierbij mijn voorstelkruisband ingescheurd(zit nog met 20% vast)
Nu heb ik te horen gekregen dat ik mijn zaalvoetbal carrière moet vergeten en een andere hobby/sport moet gaan beoefenen.

Nu heb ik van het weekend een race fiets gekocht. Alleen zitten daar SPD-SL pedalen op.
Nu wil ik graag weten welke pedalen jullie mij het beste aanraden om te gebruiken.

Ik ben niet van plan om races te gaan doen, en zal meer tochtjes doen met familie/vrienden.
Ik ben wel van plan om minimaal 2xpw te gaan rijden en dan 20 - 30(1-1,5uur) te rijden in het begin en later als de conditie weer goed is misschien verder te gaan(1,5-2uur).

• Joindry

Joindry

TrekDr0p schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:08:
Ik heb voor de zomer mijn knie uit de kom gehad, met zaalvoetbal, en heb hierbij mijn voorstelkruisband ingescheurd(zit nog met 20% vast)
Nu heb ik te horen gekregen dat ik mijn zaalvoetbal carrière moet vergeten en een andere hobby/sport moet gaan beoefenen.

Nu heb ik van het weekend een race fiets gekocht. Alleen zitten daar SPD-SL pedalen op.
Nu wil ik graag weten welke pedalen jullie mij het beste aanraden om te gebruiken.

Ik ben niet van plan om races te gaan doen, en zal meer tochtjes doen met familie/vrienden.
Ik ben wel van plan om minimaal 2xpw te gaan rijden en dan 20 - 30(1-1,5uur) te rijden in het begin en later als de conditie weer goed is misschien verder te gaan(1,5-2uur).
SPD-SL zijn de echte racefietsschoenen, met plaatjes onder. Als jouw tochtjes met vrienden niet vereisen dat je buiten fietsen ook moet wandelen, zijn die pedalen prima. Wandelen met SPD SL is écht geen pretje. Die plaatjes zijn er overigens ook niet voor gemaakt. Ze slijten sneller van 30m te wandelen dan van 100km te fietsen.
Moet je meer wandelen kan je overwegen MTB pedalen, SPD trappers, te installeren. Daarbij zit het plaatje op de schoen meer verborgen in de zool, waardoor wandelen een stuk minder onaangenaam wordt. Lees wel minder onaangenaam, dat is niet hetzelfde als aangenaam.
Moet je echt veel wandelen en zit je liever niet vastgeklikt, blijft de optie om gewone pedalen te monteren altijd mogelijk.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-01 08:40
@TrekDr0p Vanwege je knieblessure is het mij niet helemaal duidelijk wat het betekent als je voet in het pedaal op één plek wordt gefixeerd. Als aanvulling op het verhaal van @Joindry : De pedaalplaatjes die je onder een raceschoen monteert, hebben een kleurcodering. Dit geeft aan de speling die je met je voet hebt als je deze vast klikt op het pedaal. SPD-SL is Shimano. De gele van Shimano hebben een zekere speling (SM-SH11): https://www.futurumshop.n...tjes-shimano-spd-sl.phtml

• Lonestander
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04-2025

@TrekDr0p Ik heb zelf 3x mijn voorste kruisband helemaal afgescheurd en er een nieuwe in laten zetten.
Ik zelf vind de SPD-SL pedalen fijn, en heb ook geen last van dat de voeten gefixeerd zitten. (mits de plaatjes aan je schoenen goed zijn afgesteld, evt met een bikefitting erbij).

Het ligt er vooral verder aan wat je wilt gaan doen. Ga je met je vrienden ook een beetje klimmen, dan zijn klik pedalen wel fijn, gezien je dan meer kracht kan overbrengen.

PSN: Lonestander, Steam: Lonestander / Lone

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:37

Ik heb vorig jaar rechts een nieuwe voorste kruisband gekregen (was volledig afgescheurd), en links is ie ook afgescheurd. Wat mij superveel heeft geholpen in de revalidatie was heel veel binnen fietsen op de Tacx. De eerste 2 maanden heb ik met gewonen schoenen gefietst (mijn fysio was redelijk streng), daarna weer terug geswitched naar spd-sl.

Persoonlijk zit ik veel stabieler op de fiets als ik ingeklikt ben, omdat mijn voeten niet kunnen verschuiven, of uit de pedalen kunnen schieten. Ik moet er wel bij vermelden dat ik al jaren op de racefiets zit, dus het komt eigenlijk niet voor dat ik vergeet uit te klikken en dan omval ;)

Met andere woorden, ik ben erg tevreden over mijn spd-sl pedaaltjes, maar dat komt denk ik ook omdat ik eraan gewend ben. Ik heb ook goeie verhalen gehoord over speedplay. Vraag anders je fysio eens om advies!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Joindry schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:27:
[...]

SPD-SL zijn de echte racefietsschoenen, met plaatjes onder. Als jouw tochtjes met vrienden niet vereisen dat je buiten fietsen ook moet wandelen, zijn die pedalen prima. Wandelen met SPD SL is écht geen pretje. Die plaatjes zijn er overigens ook niet voor gemaakt. Ze slijten sneller van 30m te wandelen dan van 100km te fietsen.
Moet je meer wandelen kan je overwegen MTB pedalen, SPD trappers, te installeren. Daarbij zit het plaatje op de schoen meer verborgen in de zool, waardoor wandelen een stuk minder onaangenaam wordt. Lees wel minder onaangenaam, dat is niet hetzelfde als aangenaam.
Moet je echt veel wandelen en zit je liever niet vastgeklikt, blijft de optie om gewone pedalen te monteren altijd mogelijk.
In principe zullen we niet veel gaan lopen, en ik had ook gezien dat er afdekplaatsjes zijn die je erop kan doen als je eventueel wat verder gaat lopen om de plaatjes te beschermen.
EdwinW schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:39:
@TrekDr0p Vanwege je knieblessure is het mij niet helemaal duidelijk wat het betekent als je voet in het pedaal op één plek wordt gefixeerd. Als aanvulling op het verhaal van @Joindry : De pedaalplaatjes die je onder een raceschoen monteert, hebben een kleurcodering. Dit geeft aan de speling die je met je voet hebt als je deze vast klikt op het pedaal. SPD-SL is Shimano. De gele van Shimano hebben een zekere speling (SM-SH11): https://www.futurumshop.n...tjes-shimano-spd-sl.phtml
Vooral de onverwachte bewegingen, verschuiven afglijden geven mij het meeste oncomfortabele gevoel.
Vandaar dat ik ze ook graag wil vastklikken.
En had inderdaad ook al gelezen dat de gele, 6 graden speling, het meeste word aangeraden om te gebruiken.
Lonestander schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:57:
[...]

@TrekDr0p Ik heb zelf 3x mijn voorste kruisband helemaal afgescheurd en er een nieuwe in laten zetten.
Ik zelf vind de SPD-SL pedalen fijn, en heb ook geen last van dat de voeten gefixeerd zitten. (mits de plaatjes aan je schoenen goed zijn afgesteld, evt met een bikefitting erbij).

Het ligt er vooral verder aan wat je wilt gaan doen. Ga je met je vrienden ook een beetje klimmen, dan zijn klik pedalen wel fijn, gezien je dan meer kracht kan overbrengen.
Ik ben van plan om eigenlijk niet mijn voorste kruisband helemaal af te scheuren, en de rest van mijn leven ga doen met deze nog beetje vast zittende kruisband :)
Ik ga sowieso een bikefitting doen, zodat ik een 100% fijne beleving heb ipv een vervelende en dan niet door zet.
Waar ik woon komen niet echt bergen voor, maar ik ben wel van plan om met familie uit eindelijk wat bergen te gaan bezoeken in belgie/frankrijk.
borft schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:04:
[...]

Ik heb vorig jaar rechts een nieuwe voorste kruisband gekregen (was volledig afgescheurd), en links is ie ook afgescheurd. Wat mij superveel heeft geholpen in de revalidatie was heel veel binnen fietsen op de Tacx. De eerste 2 maanden heb ik met gewonen schoenen gefietst (mijn fysio was redelijk streng), daarna weer terug geswitched naar spd-sl.

Persoonlijk zit ik veel stabieler op de fiets als ik ingeklikt ben, omdat mijn voeten niet kunnen verschuiven, of uit de pedalen kunnen schieten. Ik moet er wel bij vermelden dat ik al jaren op de racefiets zit, dus het komt eigenlijk niet voor dat ik vergeet uit te klikken en dan omval ;)

Met andere woorden, ik ben erg tevreden over mijn spd-sl pedaaltjes, maar dat komt denk ik ook omdat ik eraan gewend ben. Ik heb ook goeie verhalen gehoord over speedplay. Vraag anders je fysio eens om advies!
Voor mij zal het eerst even goed oefenen zijn met in en uitklikken :+ ik ben daarin natuurlijk nog een behoorlijke klungelige beginner in :)
Ik zal mijn volgende fysio bezoek even laten informeren wat zij aanraden.

• borft
[...]

Ik ben van plan om eigenlijk niet mijn voorste kruisband helemaal af te scheuren, en de rest van mijn leven ga doen met deze nog beetje vast zittende kruisband :)
Ik ga sowieso een bikefitting doen, zodat ik een 100% fijne beleving heb ipv een vervelende en dan niet door zet.
Waar ik woon komen niet echt bergen voor, maar ik ben wel van plan om met familie uit eindelijk wat bergen te gaan bezoeken in belgie/frankrijk.

[...]

Voor mij zal het eerst even goed oefenen zijn met in en uitklikken :+ ik ben daarin natuurlijk nog een behoorlijke klungelige beginner in :)
[/quote]

Goed plan, volledige revalidatie kost je 9 maanden. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want ik had er heel veel last van (door instabiliteit van het gewricht ook meniscus gesloopt) en nu is het heel veel beter (ik kan zelfs weer skiën).

Goed oefenen is een goeie denk ik. Je kunt op de pedaaltjes instellen hoe straks ze klemmen, dit bepaalt mede hoe lastig het is om je voeten los te krijgen. Waarschijnlijk wel verstandig om dit, zeker in het begin, redelijk lost te zetten.

• Joindry

Joindry

TrekDr0p schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:17:

In- en uitklikken is best makkelijk. Ben je weg mee op 5minuten. Niet vergeten uitklikken vergeet iedereen wel een keer... Vroeg of laat kom je het tegen. Bij mij duurde het bijna drie jaar, dan plots gewoon, even verward bij het stoppen. Valpartij aan 0km/u 8)7
Ik zou denken dat de gele plaatjes best gaan werken. Zoals voor de meesten. Beetje speling is best voor de gewrichten.

Die afdekplaatjes moet je er wel iedere keer je afstapt weer opzetten, en afhalen bij het opstappen, toch?

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

@borft

Ik kijk ook erg op tegen die 9 maanden revalidatie.
Mijn knie is gelukkig niet zo heel erg instabiel en krijg dus in december nog een onderzoek om te kijken of ik toch in januari onder het mes moet voor een nieuwe.
Joindry schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:27:
[...]

In- en uitklikken is best makkelijk. Ben je weg mee op 5minuten. Niet vergeten uitklikken vergeet iedereen wel een keer... Vroeg of laat kom je het tegen. Bij mij duurde het bijna drie jaar, dan plots gewoon, even verward bij het stoppen. Valpartij aan 0km/u 8)7
Ik zou denken dat de gele plaatjes best gaan werken. Zoals voor de meesten. Beetje speling is best voor de gewrichten.

Die afdekplaatjes moet je er wel iedere keer je afstapt weer opzetten, en afhalen bij het opstappen, toch?
Ja die zit tussen de uitstekende puntjes als opvulling. Zodat je een vlakke kant hebt ipv 3 puntjes waar je op loopt.

Nog even me beginners fietsje showen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HNimU2YQCyL3gQKgJXO3QNAH/full.jpg

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Joindry schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:27:
[...]

Ook na 6 jaar kun je gewoon nog vallen doordat je vastgeklikt zit hoor heb ik 2 weken geleden bewezen :+

Gabriël AM5

• Ypuh
sapphire schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:45:
[...]

Ook na 6 jaar kun je gewoon nog vallen doordat je vastgeklikt zit hoor heb ik 2 weken geleden bewezen :+
Of als je denkt heel cool een trackstand te kunnen doen na een hele winter amper op de fiets gezeten te hebben :P

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 15:46
Of je denk het paaltje van het verkeerslicht te kunnen pakken en dan misgrijpen. En dan zo heel langzaam omvallen.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
Gisteren mijn DI2 uitgebreid met de wireless unit (Shimano SM-EWWU111 Di2 Wireless Unit) op mijn Canyon Ultimate CF 2019. Simpelweg door de JC130 er tussenuit te halen en de SM-EWWU111 te plaatsen (bekabeling bij stuur).

Werkt perfect _/-\o_

Nu ook gear info en battery status af te lezen op mijn Garmin. Daarnaast mogelijkheid om met shifters door mijn garmin te bladeren.

Was nog wel even peentjes zweten. Het software gedeelte van Shimano 'voelt' toch wel erg breekbaar/laggy/buggy. Nadat ik via de E-TUBE app de boel wilde configureren en een setting doorvoerde reageerde DI2 helemaal niet meer. Uiteindelijk mijn batterij moeten loskoppelen (30-60sec), charger kabel eraan via laptop. Settings opnieuw inlezen en vervolgens werkte DI2 gelukkig weer.

Ben er huiverig voor om via E-TUBE android app settings definitief door te voeren. Een volgende keer dat ik dat doe gaat het gewoon via de kabel en laptop software.

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Lekker he, de Garmin bedienen vanaf de remhendels

• borft
TrekDr0p schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:58:
@borft

Ik kijk ook erg op tegen die 9 maanden revalidatie.
Mijn knie is gelukkig niet zo heel erg instabiel en krijg dus in december nog een onderzoek om te kijken of ik toch in januari onder het mes moet voor een nieuwe.
Succes, ik hoop dat het meevalt! Regel een goeie fysio, dat heeft mij veel geholpen, ik zat na 2 maanden binnen op de tacx, na 3 maanden weer buiten op de racefiets, en stond na 5 maanden weer op de ijsbaan (een beetje massel moet je hebben).

overigens heb ik lang gewacht met de operatie, omdat ik niet wist dat de kruisband afgescheurd was, dat heeft de meniscus geen goed gedaan, zorg dus dat ze je goed checken (MRI)!

[ Voor 13% gewijzigd door borft op 18-09-2019 11:17 ]

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

borft schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:15:
[...]

Succes, ik hoop dat het meevalt! Regel een goeie fysio, dat heeft mij veel geholpen, ik zat na 2 maanden binnen op de tacx, na 3 maanden weer buiten op de racefiets, en stond na 5 maanden weer op de ijsbaan (een beetje massel moet je hebben).

overigens heb ik lang gewacht met de operatie, omdat ik niet wist dat de kruisband afgescheurd was, dat heeft de meniscus geen goed gedaan, zorg dus dat ze je goed checken (MRI)!
Ik ben al geopereerd aan die knie, aangezien ik hem niet meer kon buigen en strekken.
Ze dachten eerst dat de meniscus klem zat, maar het bleek dus dat mijn voorste kruisband gedeeltelijk los gescheurd was en een prop was ontstaan.

Meniscus en de rest zag er nog perfect uit.
Ik loop ook bij de fysio, dus dat komt wel goed.

Ik heb gisteren nieuwe SPD-SL gele plaatjes gekocht bij mantel, dus die ga ik eens proberen dit weekend :)
Ik zal hier dan wel van het weekend mijn klik score doorgeven :+

• borft
TrekDr0p schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:39:
[...]

Ik ben al geopereerd aan die knie, aangezien ik hem niet meer kon buigen en strekken.
Ze dachten eerst dat de meniscus klem zat, maar het bleek dus dat mijn voorste kruisband gedeeltelijk los gescheurd was en een prop was ontstaan.

Ik heb gisteren nieuwe SPD-SL gele plaatjes gekocht bij mantel, dus die ga ik eens proberen dit weekend :)
ah shit zeg, knieën zijn maar lastig! Bij mij was het wel de meniscus die ertussen zat, daardoor kon ik dus ook niet buigen en strekken. Na de MRI kwamen ze erachter dat mijn voorste kruisband volledig weg was (de orthopeed kon hem niet vinden).

Succes met fietsen, het belooft topweer te worden van het weekend, perfect fietsweer :) (ik fiets tegenwoordig met blauwe plaatjes, juist omdat ik dan minder kan draaien met mijn voet).

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmm eens een gek gedachte spinsel...

Kom net op marktplaats een mooi Giant frame tegen. Van Scholten Cycling, denk een handelaar want hij bied verschillende Giant fietsen/frames/wielsets aan.
Maargoed mooi TCR Advanced frame (met lagers, zadel, ect en standaard Giant wielset, vraagprijs €895. Zag dat een R8000 groepset bij Mantel €649 kost.
Dan nog stuur, kabels, ect. en dan ben je in principe toch klaar of mis ik iets?
Ja een LBS die het in elkaar wil zetten wellicht maar volgens mij is het dan nog goedkoper dan waarvoor de fiets als geheel te koop stond :?

Gabriël AM5

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:36
Vraagje voor de powermetergebruikers / ervaringsdeskundigen. Ik kan waarschijnlijk via via een Quarq Riken PM overnemen geschikt voor mijn fiets. 1,5jr oud en nog garantie dus. Enige dat ik kan bedenken tov nu is dat het een aluminium crank is tov de Red crank die ik nu heb. Qua gewicht zal het allemaal wel meevallen, maar ga je zoiets echt merken in het gebruik qua aanzetten enzo? Verder vroeg ik me af wat qua prijs een beetje redelijk is. Nieuw zal het rond de 500-600 gezeten hebben lijkt me zo. 1,5 jaar oud is nog niet eens zo heel gek oud opzich.

• orange.x
sapphire schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:52:

Kom net op marktplaats een mooi Giant frame tegen. Van Scholten Cycling, denk een handelaar want hij bied verschillende Giant fietsen/frames/wielsets aan.
Maargoed mooi TCR Advanced frame (met lagers, zadel, ect en standaard Giant wielset, vraagprijs €895. Zag dat een R8000 groepset bij Mantel €649 kost.
Dan nog stuur, kabels, ect. en dan ben je in principe toch klaar of mis ik iets?
Ja een LBS die het in elkaar wil zetten wellicht maar volgens mij is het dan nog goedkoper dan waarvoor de fiets als geheel te koop stond :?
Och, in elkaar zetten, als je met lagers weinig tot niets hoeft te doen kan je een hoop zelf hoor. Zorg alleen wel voor een goede tang als je de buitenkabels moet gaan knippen. Heb dit vroeger wel eens met "een tangetje" gedaan maar ik heb nu een goed genoege en dat merk je wel. Overigens ook heel handig voor het verbouwen van de zolder met al die elektrakabels :9

Maar in principe kabels, stuur, lintje, pedalen heb je waarschijnlijk al, bidonhouders idem. Dus opzich klinkt het als een prima deal ja! Heb bij de club wel eens iemand zien rijden op mat zwarte Giant met Sunweb gebeuren erop, dat is toch wel heul erg vetjes hoor :)

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-01 22:50
TrekDr0p schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:39:
[...]

Veel fietsplezier!

Heb hetzelfde verhaal, gaan fietsen dmv kruisband blessure.
Ik heb zelf geen voorste kruisband meer, is nooit een nieuwe ingezet. Met fietsen nul problemen gehad. Met spd-Sl geel en kan overal fietsen, bergen alles. Terwijl ik soms nog wel eens voetbal, en voel mijn knie dan weleens “glippen”, maar zoals gezegd nooit gehad met fietsen..

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:43

Flipmo

OMG !!

sapphire schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:52:

.... dat een R8000 groepset bij Mantel €649 kost.......
Bij Wim de Vos zag ik de groepset voorbij komen (6 september) voor €549,-
Scheelt toch weer 100 euro :)

• EdwinW
Dix0r schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:36:
Was nog wel even peentjes zweten. Het software gedeelte van Shimano 'voelt' toch wel erg breekbaar/laggy/buggy. Nadat ik via de E-TUBE app de boel wilde configureren en een setting doorvoerde reageerde DI2 helemaal niet meer. Uiteindelijk mijn batterij moeten loskoppelen (30-60sec), charger kabel eraan via laptop. Settings opnieuw inlezen en vervolgens werkte DI2 gelukkig weer.

Ben er huiverig voor om via E-TUBE android app settings definitief door te voeren. Een volgende keer dat ik dat doe gaat het gewoon via de kabel en laptop software.
Ehhh .... als je je Di2 in Maintenance Mode zet, dan kun je met de shifters je versnelling niet meer bedienen. Works as designed ;) Haal je je Di2 weer uit Maintenance Mode, dan kun je je versnellingen weer gebruiken en wordt de connectie met de fietscomputer weer gemaakt, d.w.z. door de Bluetooth verbinding te verbreken met E-tube. (als je dat tenminste bedoelt)

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
EdwinW schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:25:
[...]

Ehhh .... als je je Di2 in Maintenance Mode zet, dan kun je met de shifters je versnelling niet meer bedienen. Works as designed ;) Haal je je Di2 weer uit Maintenance Mode, dan kun je je versnellingen weer gebruiken en wordt de connectie met de fietscomputer weer gemaakt, d.w.z. door de Bluetooth verbinding te verbreken met E-tube. (als je dat tenminste bedoelt)
Kan zo maar zijn dat het mijn fout is geweest. Ben alleen uitgegaan van YouTube filmpjes. Echter ik had de app afgesloten, shiften was desondanks niet mogelijk.

• EdwinW
Op de homepage van de App staat zoiets als "Bluetooth ontkoppelen". Hiermee wordt de verbinding verbroken en is Di2 weer gereed voor gebruik. Wat er gebeurd als je de App afsluit zonder de bluetooth connectie op eerder genoemde manier te verbreken, weet ik niet. Alternatief is om het knopje van Di2 even ingedrukt te houden (lampjes gaan hierna uit). Je haalt hiermee ook Di2 uit Maintenance Mode.

• Ypuh
orange.x schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:56:
Vraagje voor de powermetergebruikers / ervaringsdeskundigen. Ik kan waarschijnlijk via via een Quarq Riken PM overnemen geschikt voor mijn fiets. 1,5jr oud en nog garantie dus. Enige dat ik kan bedenken tov nu is dat het een aluminium crank is tov de Red crank die ik nu heb. Qua gewicht zal het allemaal wel meevallen, maar ga je zoiets echt merken in het gebruik qua aanzetten enzo? Verder vroeg ik me af wat qua prijs een beetje redelijk is. Nieuw zal het rond de 500-600 gezeten hebben lijkt me zo. 1,5 jaar oud is nog niet eens zo heel gek oud opzich.
Qua cranks zul je het verschil niet voelen (if any, alu is stijver dan carbon). Het verschil in BB's is groter en dat voelt ook bijna niemand.

Denk dat de Quarq Riken nieuw nog wel rond de 800 zat (het was de goedkopere variant naast de Elsa), maar hij is inmiddels wel opgevolgd door de Dzero. De Dzero heeft naast ANT+ ook Bluetooth, waardoor je hem aan je telefoon kunt koppelen en de Qalvin app gebruiken kunt. Alle laatste firmware updates zijn voor de Dzero beschikbaar en daarnaast heeft de Dzero intern ook wat wijzigingen ondergaan t.b.v. de plaatsing van de strain gauges en temperatuur compensatie die de betrouwbaarheid ten goede komen. Last but nog least hebben de Elsa en Riken een magneet op je frame nodig om betrouwbaar tot een cadans te komen.

Daarnaast zijn er nogal wat argumenten om bij PM's geen 2e hands te nemen (heb ik zelf nog niet zoveel moeite mee bij een gerenommeerd merk als Quarq), maar alle interne wijzigingen en upgrades zijn voor mij wel een reden om niet meer voor het oude model te kiezen.

Als je even rondkijkt heb je ook een nieuwe alu Dzero voor zo'n 500e zonder kettingbladen. Waarschijnlijk kom je dan nog 2x zo duur uit, maar dan heb je wel de Quarq die bekend staat als de benchmark op PM gebied.

@havana biedt nog een Quarq Dzero GXP aan, misschien kan hij een leuk prijsje maken (zit zelf ook naar 2e te kijken voor mijn winterfiets, dus hoop dat je hem voor me wegkaapt :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 18-09-2019 14:03 ]

• DDX
Hangt echt van prijsverschil af, mocht je er maar 200 euro mee besparen zou ik het lekker laten zitten en gewoon een nieuwe powermeter kopen.
Je kan pech hebben dat je garantie nodig hebt nml.

Ik heb recente een defecte 4iiii gehad (gaf te hoge waardes aan) en die was ruim 2,5 jaar oud.
Geen garantie meer, maar wel kortingscode van 50% gehad.
Maar geen idee hoe quarq daar mee omgaat.

• orange.x
Ypuh schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:51:
[...]

Qua cranks zul je het verschil niet voelen (if any, alu is stijver dan carbon). Het verschil in BB's is groter en dat voelt ook bijna niemand.

Denk dat de Quarq Riken nieuw nog wel rond de 800 zat (het was de goedkopere variant naast de Elsa), maar hij is inmiddels wel opgevolgd door de Dzero. De Dzero heeft naast ANT+ ook Bluetooth, waardoor je hem aan je telefoon kunt koppelen en de Qalvin app gebruiken kunt. Alle laatste firmware updates zijn voor de Dzero beschikbaar en daarnaast heeft de Dzero intern ook wat wijzigingen ondergaan t.b.v. de plaatsing van de strain gauges en temperatuur compensatie die de betrouwbaarheid ten goede komen. Last but nog least hebben de Elsa en Riken een magneet op je frame nodig om betrouwbaar tot een cadans te komen.

Daarnaast zijn er nogal wat argumenten om bij PM's geen 2e hands te nemen (heb ik zelf nog niet zoveel moeite mee bij een gerenommeerd merk als Quarq), maar alle interne wijzigingen en upgrades zijn voor mij wel een reden om niet meer voor het oude model te kiezen.

Als je even rondkijkt heb je ook een nieuwe alu Dzero voor zo'n 500e zonder kettingbladen. Waarschijnlijk kom je dan nog 2x zo duur uit, maar dan heb je wel de Quarq die bekend staat als de benchmark op PM gebied.

@havana biedt nog een Quarq Dzero GXP aan, misschien kan hij een leuk prijsje maken (zit zelf ook naar 2e te kijken voor mijn winterfiets, dus hoop dat je hem voor me wegkaapt :+ )
Had het even nagevraagd van die magneet en die heeft hij er niet bijgehad, op de site van quarq staat ook het volgende:
AxCad™ accelerometer cadence removes the need for a magnet. Dus blijkbaar heeft de Riken ook wel een update gehad ergens.
Qua kosten kan ik het misschien onder de 250 krijgen. Alhoewel ik je punt begrijp over nieuw en updates etc. Het prijsverschil is wel behoorlijk te noemen dan :) Dit zou dan voor nu gewoon een prima "instap" zijn om eens te kijken hoe en wat je er mee kan. Mocht ik dan ooit eens een nieuwe fiets gaan aanschaffen dan kan het dan wel voorzien worden van allerlei nieuw spul. Maar voor zeg 250 val je je ook niet zo snel een breuk denk ik.

• pdukers
  • Niet online
pdukers schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:14:
Het kraakt op het binnenblad altijd als ik kracht zet. Binnen- en buitenblad gaan al 33K mee. Ik denk dat ik het binnenblad ga vervangen. Kost maar 14 euro. Alleen heb ik het zelf nog nooit eerder gedaan.

Verbaast me alleen dat het binnenblad het eerste problemen geeft aangezien die de minste kilometers maakt (6K-7K van de 33K is mijn inschatting).
Binnenblad vervangen en het gekraak is weg :D

Oude binnenblad goed bekeken en ik vind de slijtage toch visueel schokkend gezien het aantal kilometers.

• Prulleman
pdukers schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:01:
[...]

Binnenblad vervangen en het gekraak is weg :D

Oude binnenblad goed bekeken en ik vind de slijtage toch visueel schokkend gezien het aantal kilometers.
Foto?

Als ie alleen kraakt en niet doortrapt dan valt het mee...

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 18-09-2019 19:29 ]

Strava

• pdukers
  • Niet online
Helaas geen foto gemaakt waarbij de nieuwe en oude op elkaar lagen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fJsqhbcN/binnenblad.jpg

• Prulleman
Valt nog best mee, dit is pas versleten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/3335/3435036007_a4778e0903_z.jpg
Puntig en haaientandprofiel :X

Het mooie is nog dat het nog kan werken ook, als de ketting maar net zo versleten is. (Hoewel het met versnellingen lastig is om het zover te laten komen zonder in te leveren op schakel kwaliteit...)

[ Voor 39% gewijzigd door Prulleman op 18-09-2019 20:09 ]

Strava

• pdukers
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:06:
[Afbeelding]

Het mooie is nog dat het nog kan werken ook, als de ketting maar net zo versleten is. (Hoewel het met versnellingen lastig is om het zover te laten komen zonder in te leveren op schakel kwaliteit...)
Baas boven baas _/-\o_

Maar goed. De mijne was niet meer bruikbaar vanwege het gekraak.

[ Voor 6% gewijzigd door pdukers op 18-09-2019 20:25 ]

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:10
EdwinW schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:25:
[...]

Yeah, dat is wel eens verwarrend..
Daarnaast heb ik het idee dat de mobiele app soms in maintenance mode blijft hangen o.i.d. Heel stabiel is 'ie in ieder geval niet.

Vandaag wat functies van knoppen aangepast.. daarna toch nog even fiets aan de PC gehangen... herkende de PC beide derailleurs, shifters en junction A niet meer 8)7. Is dan wel weer op te lossen door onderdelen even los te koppelen, maar ik pak daardoor toch minder snel de mobiele app erbij als ik tijdens een koffiestop een instelling wil veranderen.
(ja dat doe je bijna nooit.. maar toch ;))

BetterShifting.com | Strava

• orange.x
Prulleman schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:06:
[Afbeelding]

Als je die gespiegeld weer monteert dan kan je er denk ik nog wel even mee door hoor :P

Powermeter gaat door, zondag even ophalen en proberen. Ben benieuwd. Op een mooi bedrag uitgekomen dus ik ben tevreden!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2025
Even snel een vraagje.. ik loop letterlijk vast :(
Achter een Ultegra 6700 10-sp 12-30T, voor 52/36
Ketting is een KMC 11/128 X10EL 114L 10SP

Wanneer ik voor groot rij en achter groot, dan blokkeert de boel.. Dit is gekomen nadat ik er een nieuwe cassette op heb gelegd, hiervoor had ik 11(of 12)/28 cassette.. Is dit makkelijk op te lossen? Ruimere ketting? Zo ja, waar moet ik dan op letten kwa type / nr?

• Prulleman
Rhain schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:19:
Even snel een vraagje.. ik loop letterlijk vast :(
Achter een Ultegra 6700 10-sp 12-30T, voor 52/36
Ketting is een KMC 11/128 X10EL 114L 10SP

Wanneer ik voor klein rij en achter groot, dan blokkeert de boel.. Dit is gekomen nadat ik er een nieuwe cassette op heb gelegd, hiervoor had ik 11(of 12)/28 cassette.. Is dit makkelijk op te lossen? Ruimere ketting? Zo ja, waar moet ik dan op letten kwa type / nr?
Bij een groot/groot issue zou je ketting lengte het probleem kunnen zijn.. maar bij klein voor, groot achter niet.

Misschien dat iemand anders dit heeft gehad, maar voor mij de belangrijkste vraag is, wat betekend: "dan blokkeert de boel"? Komt je ketting ergens tussen, loopt je ketting voor of achter van de uiterste tandwielen, ...?

en wat heb je exact veranderd? heb je alleen een andere cassette gemonteerd, of ook een andere ketting? indien je nog de oude ketting hebt.. heb je een slijtage meter en hoever is je ketting heen? net zoals een nieuwe ketting en oude tandwielen niet altijd lekker gaan, is dat andersom natuurlijk ook het geval.

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 19-09-2019 09:24 ]

Strava

• Rhain
Prulleman schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:23:
[...]

Bij een groot/groot issue zou je ketting lengte het probleem kunnen zijn.. maar bij klein voor, groot achter niet.

Misschien dat iemand anders dit heeft gehad, maar voor mij de belangrijkste vraag is, wat betekend: "dan blokkeert de boel"? Komt je ketting ergens tussen, loopt je ketting voor of achter van de uiterste tandwielen, ...?

en wat heb je exact veranderd? heb je alleen een andere cassette gemonteerd, of ook een andere ketting? indien je nog de oude ketting hebt.. heb je een slijtage meter en hoever is je ketting heen? net zoals een nieuwe ketting en oude tandwielen niet altijd lekker gaan, is dat andersom natuurlijk ook het geval.
Sorry, is inderdaad groot - groot, het is nog vroeg :P , gelijk aangepast in m'n post.. veranderd de oplossing denk ik..

• Prulleman
Rhain schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:27:
[...]

Sorry, is inderdaad groot - groot, het is nog vroeg :P , gelijk aangepast in m'n post.. veranderd de oplossing denk ik..
ah, dat veranderd het inderdaad.. je cassette heeft 2 tandjes meer, dus in theorie moet je ketting ook 2 schakels langer. In sommige gevallen was de ketting al wat ruimer en heb je wat speling, in jou geval dus niet. Andere ketting en zorgen dat je deze minder inkort dan de huidige.

(groot/groot moet je trouwens ook niet teveel in fietsen, deze valt eigenlijk niet onder de bruikbare versnellingen, je ketting lengte aanpassen zodat je de boel niet sloopt als je per ongeluk wel dit verzet pakt is wel aan te raden)

Strava

• Rhain
Prulleman schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:30:
[...]

ah, dat veranderd het inderdaad.. je cassette heeft 2 tandjes meer, dus in theorie moet je ketting ook 2 schakels langer. In sommige gevallen was de ketting al wat ruimer en heb je wat speling, in jou geval dus niet. Andere ketting en zorgen dat je deze minder inkort dan de huidige.

(groot/groot moet je trouwens ook niet teveel in fietsen, deze valt eigenlijk niet onder de bruikbare versnellingen, je ketting lengte aanpassen zodat je de boel niet sloopt als je per ongeluk wel dit verzet pakt is wel aan te raden)
Ah helder! Ik fiets het inderdaad niet snel, maar ben er per ongeluk wel een keer op gekomen en dat was even schrikken

• Prulleman
Rhain schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:42:
[...]

Ah helder! Ik fiets het inderdaad niet snel, maar ben er per ongeluk wel een keer op gekomen en dat was even schrikken
ja, dat kan ik me voorstellen, en je hebt waarschijnlijk geluk gehad, als je dit onder een beetje load doet, dan kan je zo je ketting breken of zelfs je derailleur krom/eraf trappen

Strava

• pdukers
  • Niet online
Rhain schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:42:
[...]

Dit kan helpen bij het bepalen van de lengte: YouTube: How to Size a Bicycle Chain
[...]

ah, dat veranderd het inderdaad.. je cassette heeft 2 tandjes meer, dus in theorie moet je ketting ook 2 schakels langer.
Nieuwsgierig. Klopt de theorie met de praktijk of is het beter om de instructies uit bovenstaand filmpje te gebruiken?

• Prulleman
pdukers schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:30:
[...]

Dit kan helpen bij het bepalen van de lengte: YouTube: How to Size a Bicycle Chain

[...]

Nieuwsgierig. Klopt de theorie met de praktijk of is het beter om de instructies uit bovenstaand filmpje te gebruiken?
Beste is de instructies van de fabrikant te volgen, dan voorkom je dat je verder gaat rekenen vanuit een verkeerde kettinglengte. Maar in dit geval je hebt 2 tandjes meer bij groot groot, dus je hebt ook 2 schakels meer nodig, In dit geval was de ketting mogelijk al aan de krappe kant, aangezien het nu met 2 tandjes meer al fout gaat. dus het zal voldoende zijn (zelfde als de oude situatie), maar wellicht kan het beter.

Strava

• Ypuh
orange.x schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:03:
[...]

Als je die gespiegeld weer monteert dan kan je er denk ik nog wel even mee door hoor :P

Powermeter gaat door, zondag even ophalen en proberen. Ben benieuwd. Op een mooi bedrag uitgekomen dus ik ben tevreden!
Zag hem eerder ook al voorbij komen op MP. Wou zelf alleen graag een compact, maar voor die prijs ga je je er geen buil aan vallen lijkt me. Quarq's zijn door de jaren heen wel redelijk hufterproof gebleken.

Fiets inmiddels ook alweer 1-2 maand op vermogen en begin de laatste weken wat meer een idee te krijgen hoe je er op kunt trainen en wat mijn waardes zijn. Een indoortrainer helpt daar bij omdat TrainerRoad (en ook Zwift) je naar vermogen laten werken.

Grootste pluspunt tot nu toe is het 'pacen'. Je zult zien dat je al snel teveel trapt (bijv. 400w~), voor een minuutje is dat prima, maar voor 15-20 minuten of meerdere korte klimmetjes wordt dat al snel ongemakkelijk. 300w is ook redelijk vol te houden, maar weer niet op een rit van 150km waar ook de nodige klimmetjes inzitten. Ook zie je wat voor een gigantisch verschil het maakt als je op kop of de 3e/4e rij rijdt, dat scheelt gewoon 50%~ vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 19-09-2019 10:49 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat is er niet bruikbaar aan dan? Werkt prima op 6700 hoor, wellicht niet optimaal voor je ketting maar werken doet het gewoon hoor :?

Ik ben wat aan het rondkijken voor ondershirts maar echt duidelijker word het er niet van :+

Ik heb nu 1x Decathlon shirtje van €5, eigenlijk net niks maargoed, 1x Decathlon 900/aerofit shirt korte mouw en 1x lange mouw. Fijne shirts en vooral fijne fit!

Heb ook een Craft Active extreme, erg dun stofje maar bizar warm, warmer dan de dikkere Decathlon, valt alleen extreem klein, voert vocht ook sneller af en droogt sneller dan de Decathlons.
En heb 1x korte mouw Craft Active oid. Ook merkbaar beter dan de Decathlon's. Voert sneller vocht af en droogt sneller.

Voorkeur gaat dus uit naar Craft shirts omdat ze in een aanbieding vaak niet veel duurder zijn dan bv. de Decathlon's, en kwalitatief wat beter zijn.
Ik kom alleen echt niet uit welke ik nu moet hebben, na een korte zoektocht heb ik de Active extreme 2.0 GC, Essential, Stay Cool, Cool intensity, Active intensity, Be Active extreme 2.0, de Active en mesh shirts gevonden :+

De Mesh spreekt voor zich, de Stay Cool en Cool intensity lijken me ook meer zomer gericht.

De Active Extreme en Be Active Extreme zijn de echt warmere varianten?

Be Active en Essential de wat gematigdere shirts?

Ben nu op zoek naar denk lange mouw voor komende periode dat het frisser word icm. een ietsjes dikker boven shirt, voor nog iets kouder onder mijn Goretex jasje en dan denk een Active extreme voor als het echt koud word?

Zit ik dan op het goede spoor qua line-up of sla ik de plank mis :?

Gabriël AM5

• Prulleman
sapphire schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:56:
[...]

Wat is er niet bruikbaar aan dan? Werkt prima op 6700 hoor, wellicht niet optimaal voor je ketting maar werken doet het gewoon hoor :?

..
ik denk dat we hetzelfde bedoelen.. . (tenzij je regelmatig hele stukken in groot/groot fietst, dan heb je mijn punt gemist).

de boel slijt niet alleen een stuk harder, maar de weerstand van je drivetrain neemt ook toe, daarnaast, 52/28 is zo goed als gelijk aan 36/19, waarbij je mooi midden in je cassette zit, geen enkele reden dus om bewust 52/28 te trappen

Strava

• EdwinW
@sapphire Kijk even bij Mantel. Daar staat bij de omschrijving aangegeven voor welke temperaturen elk shirt is te gebruiken: https://www.mantel.com/on...ing-korte-mouw&brand[]=23 en https://www.mantel.com/on...ing-lange-mouw&brand[]=23

• orange.x
Ypuh schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:45:
[...]

Zag hem eerder ook al voorbij komen op MP. Wou zelf alleen graag een compact, maar voor die prijs ga je je er geen buil aan vallen lijkt me. Quarq's zijn door de jaren heen wel redelijk hufterproof gebleken.

Fiets inmiddels ook alweer 1-2 maand op vermogen en begin de laatste weken wat meer een idee te krijgen hoe je er op kunt trainen en wat mijn waardes zijn. Een indoortrainer helpt daar bij omdat TrainerRoad (en ook Zwift) je naar vermogen laten werken.

Grootste pluspunt tot nu toe is het 'pacen'. Je zult zien dat je al snel teveel trapt (bijv. 400w~), voor een minuutje is dat prima, maar voor 15-20 minuten of meerdere korte klimmetjes wordt dat al snel ongemakkelijk. 300w is ook redelijk vol te houden, maar weer niet op een rit van 150km waar ook de nodige klimmetjes inzitten. Ook zie je wat voor een gigantisch verschil het maakt als je op kop of de 3e/4e rij rijdt, dat scheelt gewoon 50%~ vermogen.
SSSSSST :P Ja compact, ik zou het allerliefst ook naar een 52/36 gaan, voor mij denk ik het ultieme verzet. Maar 130BCD zorgt wel weer voor net even dat gelukje dat niet iedereen dat wilt en ik dus daar wel prima mee uit de voeten kan :) Dus ik rock straks gewoon die 53/39 weer. Ben er in de Ardennen ook overal mee bovengekomen (25max achter nu met 11s) dus dat is helemaal prima!

Naast dat het een leuke gimmick is en hartslag niet alles zegt, zeker bij mij het laatste jaar niet, ben ik inderdaad ook wel benieuwd in hoeverre ik er qua verschillende trainingen wat aan ga hebben. Je hebt gelijk als je zegt dat je inderdaad meer kan letten op pacen bij de verschillende soorten tochten die je rijdt maar dat doe ik in principe ook al jaren zonder powermeter en zou het ook prima zonder hartslagmeter af kunnen. Het is alleen wel interessant om te weten, denk ik dus, of je echt aan je limiet zit en waar die limiet dan echt ligt.

Mijn hartslag is bijvoorbeeld dit jaar gemiddeld gezien sterker gedaald dan in de voorgaande jaren. Waar ik voorgaande jaren nog prima een langere tijd boven de 180 kon trappen "lukt" me dat niet meer. Niet meer in de zin van dat ik daardoor ondervind dat ik een bepaald niveau niet haal want ik fiets er zeker niet slechter van. Het lijkt er in die zin meer op dat mijn hartslag of conditie of duur of hoe je het wilt noemen meer gewend geraakt is aan of het minder moeite kost om datzelfde nog te doen. Alleen omdat ik dus geen wattages kan zien, en ook over de afgelopen jaren niet gezien heb, weet ik niet aan welk deel het precies ligt. Ik ben bijvoorbeeld ook lichter geworden dus dat zal ook een beste duit in het zakje doen. Maar zo'n watt/kg is daarvoor dus wel heel handig.

Wat mij overigens altijd wel verbaasd is dat mensen die dan zo'n meter hebben er gemakshalve vanuit gaan dat ze doordat ze een FTP test gedaan hebben dan zeggen van ja, ik kan in principe altijd voor zolang zoveel vermogen trappen... Eeeuh, NEE, dat is dus helemaal niet zo. Dat kon je ten tijde van de test ja, waarvoor je een bepaalde rust misschien ingelast had qua training of slaap of voeding etc. Dat op dat moment zoiets eruit komt betekent niet dat je dat maar te pas en te onpas ook op allerlei andere momenten kan presteren. Omgekeerd is het ook waar dat het dus ook op momenten misschien zelfs wel beter kan zijn dan je voorheen getest had.

Hoe dan ook, toen ik dit jaar met de carbon wieltjes, nieuwe Garmin, recent nieuwe kleding, tubeless en weet ik wat allemaal geupdate heb dacht: ik denk dat het niet veel bijzonderder gaat worden met deze fiets want discs is voor een volgende fiets, kan het dus nog wel :) Maar met die powermeter zit ik toch denk ik wel aan de "max" van wat ik van die fiets ga verwachten of wat ik nog wens op mijn fiets. Dit zorgt er alleen wel voor dat mijn volgende fiets als die ooit komt toch wel in 1x alles moet hebben omdat je natuurlijk geen stapje terug wilt haha. Mag wel gaan sparen denk ik :>

[ Voor 4% gewijzigd door orange.x op 19-09-2019 11:27 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
" Wat mij overigens altijd wel verbaasd is dat mensen die dan zo'n meter hebben er gemakshalve vanuit gaan dat ze doordat ze een FTP test gedaan hebben dan zeggen van ja, ik kan in principe altijd voor zolang zoveel vermogen trappen... Eeeuh, NEE, dat is dus helemaal niet zo. Dat kon je ten tijde van de test ja, waarvoor je een bepaalde rust misschien ingelast had qua training of slaap of voeding etc. Dat op dat moment zoiets eruit komt betekent niet dat je dat maar te pas en te onpas ook op allerlei andere momenten kan presteren. Omgekeerd is het ook waar dat het dus ook op momenten misschien zelfs wel beter kan zijn dan je voorheen getest had."

Daarom moet je dus regelmatig een FTP test doen omdat het een momentopname is. Door training / de-training wijzigt dit constant.
Tevens kun je kort na een test wel degelijk zeggen: 70 a 80% van dit vermogen kan ik de hele dag trappen. En in theorie zou je je FTP wattage ook een uur kunnen trappen (al is dit niet altijd het geval :) )

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

EdwinW schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:10:
@sapphire Kijk even bij Mantel. Daar staat bij de omschrijving aangegeven voor welke temperaturen elk shirt is te gebruiken: https://www.mantel.com/on...ing-korte-mouw&brand[]=23 en https://www.mantel.com/on...ing-lange-mouw&brand[]=23
Ja weet ik maar de range is echt heel overlappend en niet strokend met eigen ervaring :|
Active extreme staat -5 t/m 10 graden, lekker brede range. En geloof dat bijna alles met lange mouw aanbevolen word tussen 0-10 graden :+

Gabriël AM5

• orange.x
Michaelg schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:00:
Daarom moet je dus regelmatig een FTP test doen omdat het een momentopname is. Door training / de-training wijzigt dit constant.
Tevens kun je kort na een test wel degelijk zeggen: 70 a 80% van dit vermogen kan ik de hele dag trappen. En in theorie zou je je FTP wattage ook een uur kunnen trappen (al is dit niet altijd het geval :) )
Ja, maar je gaat lijkt me niet iedere maand zo'n test doen. Ik denk dat je het inderdaad als indicator moet zien en als je gevoel is dat je misschien een periode minder of juist beter bent, op basis van je resultaten, dan kan een FTP test dat bevestigen of ontkrachten.

Voor pro's is dit misschien wel interessant hoor, maar voor ons leken (er vanuitgaande dat hier geen gecontracteerden rondhangen) vraag ik me het af :+ Wat ik aangaf, je kan er ongetwijfeld beter van worden of slimmer trainen, maar als los cijfer of iets is FTP niet zo gek veelzeggend.

Geregeld dit jaar gehad dat ik na het werk op de fiets naar huis reed, gewoon stadsfietsje, en ik echt gevoelsmatig geen pap in de benen had. Zit je vervolgens 2u later op de racefiets en rij je de sterren van de hemel bij wijze van.

• Ypuh
Ik heb vooralsnog het gevoel dat ik buiten altijd wel iets harder kan dan de FTP test die ik binnen doe. Meestal rij je buiten met een hele groep achter je, heb je betere koeling en zijn er gewoon veel meer prikkels die je pushen om iets dieper te gaan. Buiten kan ik bijvoorbeeld lange stukken 190-195 bpm vasthouden, waar het binnen met 185 bpm wel ongeveer ophoudt. Ik kan binnen dus gewoon minder diep gaan en dat ook minder lang volhouden.

Nadeel is dat je buiten vrijwel nergens 20 minuten voluit kunt gaan (dan heb je het over 15-16km zonder verkeer/kruispunten/stoplichten/scherpe bochten etc). Toch is de 20m op mijn Garmin hoger dan wat ik gister op TrainerRoad trapte (al scheelt het maar 5w).

Lang verhaal kort; ik ga de ftp test binnen gewoon als graadmeter gebruiken omdat dat een 'controlled environment' is. Specifiek rusten/voorbereiden doe ik niet, dat zou de resultaten alleen maar beinvloeden. Het is misschien juist wel fijn om te weten hoeveel je ftp daalt de dag na een zware rit, of dat je snel herstelt.

Ps. Mijn gemiddelde en max HR zijn (net als gewicht) ook wel gedaald dit jaar. Met name als ik niet helemaal fit ben kan de max HR wel 205+ zijn, terwijl nu mijn benen ontploffen als ik dat halen wil (het kan wel, maar de puf is er dan allang uit). Het omslagpunt is wel ongeveer gelijk geblijven alleen kan ik dat nu langer volhouden.

• orange.x
@Ypuh dat laatste wat je zegt is het volgens mij wel ja. Waar de voorgaande jaren de hartslag misschien de bottleneck was om voor je gevoel niet harder te kunnen is dat nu het lichaam / benen. Niet op een negatieve manier maar juist positief doordat je hartslag het nu wel even volhoud maar de benen eerder zeggen van: joh, doe het lekker zelf. En dus niet omdat de benen nu minder kunnen hebben. Ik bedenk me ook dat ik het hier pas inderdaad over had met een vriend :+

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 19-09-2019 13:40 ]

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:25
Na wikken en wegen uiteindelijk 2 weken terug een Bianchi Oltre XR overgenomen via MP. Moet het eea aan gebeuren maar dat gaat wel lukken. Afgelopen weekend de Herfst Route van Ermelo gereden, 80 km, nog 30 aan vast geplakt. Heerlijke fiets en een flinke upgrade over mijn Koga Roadwinner 105 van 10 jaar oud :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ph2mhpY1leNZzXohfvtWG6Rv/medium.jpg

Moet de crankbladen en cassette nog vervangen en dan nog even kijken wat ik ga doen met het stuurlint. Zit zelf te denken aan een zwart + celeste lint.

Strava & Untappd - Do not combine!

• Ypuh
orange.x schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:39:
@Ypuh dat laatste wat je zegt is het volgens mij wel ja. Waar de voorgaande jaren de hartslag misschien de bottleneck was om voor je gevoel niet harder te kunnen is dat nu het lichaam / benen. Niet op een negatieve manier maar juist positief doordat je hartslag het nu wel even volhoud maar de benen eerder zeggen van: joh, doe het lekker zelf. En dus niet omdat de benen nu minder kunnen hebben. Ik bedenk me ook dat ik het hier pas inderdaad over had met een vriend :+
Haha, ik ben tot exact dezelfde conclusie gekomen dit jaar. Na mijn fietsvakantie zit het met de conditie wel goed en is dat niet langer de beperkende factor. Ben daarna nog 2x de Ardennen ingeweest en daar nog wel redelijk kapot gegaan, niet conditioneel maar de benen deden dan gewoon pijn.

Heb er op die manier wel meer van genoten. Je krijgt meer mee van de omgeving als het je benen zijn die pijn doen i.p.v. dat je conditioneel gewoon aan/over je limiet zit.

• Microkid
  • Laatst online: 21:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik ga zaterdag met een paar vrienden lus 1 van de Amstel Gold fietsen. Nu zit ik wat te lezen op internet en lees toch redelijk veel berichten met commentaar over deze lus. O.a. Geleen, verkeerslichten, rotondes, het stuk langs DSM, veel stadjes, veel industrie. Dat zet mij aan het denken: moeten we deze wel fietsen? Of heeft iemand een alternatief voor Lus 1 die wel mooi is (met zelfde aantal km en hm).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SirLenncelot
  • Niet online
@Microkid Dat stuk naar geleen is echt een beetje saai. Als ik jou was zou ik lus 3 volgen. https://www.klimtijd.nl/fietsroute/amstel-gold-race-finale. Hoewel ik in de regio geboren ben ken ik de routes daar niet echt.

Misschien kom ik je wel tegen, ik ga zaterdag ook met een vriend van vroeger daar fietsen.

[ Voor 21% gewijzigd door SirLenncelot op 19-09-2019 20:38 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).