Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 603 ... 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-12 09:21
RHE218 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:13:
[...]

Ha mooi, dan gaan we elkaar vast wel tegenkomen.. Conditioneel gaat het hier wel goed.. rustig doorfietsen in de winter en dan vanaf 2 jan het schema zo goed mogelijk volgen.. op de dag af nog 8 maanden voorbereiding te gaan d:)b Volgende week de grote (waarschijnlijk) laatste georganiseerde tocht van dit jaar met de meewindkoers in Amersfoort..
Ik ben er zondag ook bij, fiets je met The Ride gangers mee?
Dan zie ik je daar misschien nog wel.. d:)b

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:10
rinslll schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:51:
Afgelopen voorjaar zijn we met een stel tweakers een weekend naar Girona geweest.
Dit is mij goed bevallen en ik zou volgend voorjaar wel weer een weekend die kant op willen.

Iemand nog tips/ervaringen met organisaties die ook die kant op gaan?
Mallorca is trouwens ook een optie wat ik begreep qua hm want ben niet per se een klimster maar Girona was prima voor mij qua klimmen 👍🏻
(Roccacorba geskipt, Els wel gedaan).

Ik zie wel e.e.a aan reizen maar die zijn vaak 8 dagen (dat is thuis niet haalbaar) of voor najaar 2025 maar vond juist in het voorjaar even de zon opsnuiven wel lekker 😃

Ik vind het gezellig om samen te fietsen maar is geen vereiste.
Ik zie het alleen niet zitten om daar helemaal alleen te zijn en geen back up te hebben als er wat is en s avonds even samen wat eten is ook wel gezellig.

Heb me wel ook vrijblijvend ingeschreven voor een info avond van bas vd goor foundation, die gaan in Mei naar Spanje.
Wel een week en moet je wel flink sponsorbedrag ophalen dus dat is wel een dingetje.
Reden dat ik voor die reis een uitzondering qua duur zou maken is ivm zoon die diabetes heeft.
Voor Mallorca ben ik deze wel eens tegengekomen (zelf geen ervaring mee):

https://fredrompelberg.com/

Mallorca wordt eigenlijk nergens moeilijker dan Els Angels (behalve Sa Calobra misschien, maar die kun je vrij gemakkelijk overslaan als je die niet wilt doen).

In Girona zou ik bijna zeggen dat je de weg na het maart tripje al best goed kent en je op eigen gelegenheid met een paar fietsvrienden wel een eind moet kunnen komen?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:13
rinslll schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:51:
Afgelopen voorjaar zijn we met een stel tweakers een weekend naar Girona geweest.
Dit is mij goed bevallen en ik zou volgend voorjaar wel weer een weekend die kant op willen.

Iemand nog tips/ervaringen met organisaties die ook die kant op gaan?
Mallorca is trouwens ook een optie wat ik begreep qua hm want ben niet per se een klimster maar Girona was prima voor mij qua klimmen 👍🏻
(Roccacorba geskipt, Els wel gedaan).
Ik ga vaak met/naar deze partij :
https://www.sierranevada.cc/

Je zit niet vast aan week, je kan ook paar dagen/weekend gaan.
En gezellig met gids/andere mensen fietsen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-12 06:21
dfbt schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:45:
[...]

Zoek je mensen voor bijv. een weekendje fietsen, of wil je plekken/organisaties weten waar je kan boeken?
Goede vraag.

In eerste instantie dacht ik een organisatie maar het is ook zeker een optie om met een groepje gelijkgestemden wat af te spreken en te organiseren.

• rinslll
Reginas schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:58:
@rinslll Al gekeken naar Yomads/SNP Natuurreizen? Die organiseren wel leuke trips. Fietsvriendin zit nu in Toscane op een graveltrip. Enige bijzondere was dat de gids 0 fietservaring had volgens haar. Omkadering van Yomads schijnt wel goed te zijn.
Ik zie bij Yomads wel een leeftijdsgrens 😬😅😂

[ Voor 3% gewijzigd door rinslll op 30-09-2024 16:52 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:30
Heb dus nu een nieuwe ketting gelegd en het geratel is uiteraard opgelost :). SRAM rival aandrijving, 12-speed. Nu heb ik wel gezien dat de nieuwe ketting (114 schakels) één schakel meer heeft dan de oude. Ik hou uiteraard geen rekening met quick link. Zou ik die 113 schakels aanhouden of toch best gewoon zoals fabriek het voorschrijft? Ik vertrek deze week op bikepack avontuur en heb geen zin om een kettingpons mee te nemen :). Maw, kan het kwaad om met 1 schakel minder te rijden?

Edit: fm heeft na een garantiegeval oude aandrijving op een nieuw kader gezet, dus mss daar gebeurd en niet bv. af fabriek.

[ Voor 17% gewijzigd door Cloclo100 op 30-09-2024 17:00 ]

• rinslll
verstappen33 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:57:
Beetje afhankelijk van vluchttijden etc. ben je eigenlijk de aankomst/vertrekdag al kwijt als beschikbare fietsdag..
Dus als je 3-4 dagen wilt fietsen zit je al aan 5-6 dagen qua duur..

Ikzelf zit het ook wel te overwegen, maar dan wel minimaal een week zodat je 4-5 echte fietsdagen hebt.

Blijf je wat meer in de buurt (6-7 uur met de auto), dan heb je misschien minder mooi weer, maar wel meer efficientie qua tijd.
Zo wil ik in april naar de Vogezen, 6,5 uur rijden, beetje op tijd vertrekken, en je bent er rond 1-2 uur smiddags, kun je nog prima een klein rondje maken.
Idem op dag van vertrek, lekker fietsen tot een uur of 2-3 smiddags, en dan naar huis, ben je rond 10 uur thuis.
Afgelopen voorjaar, door omstandigheden, s ochtends heeeel vroeg gevlogen.
Vlgs mij zaten we vrijdags rond 10u aan de koffie/ontbijt (moesten als gevolg vd omstandigheden ook nog van Barcelona naar Girona met ene taxi) en zaten rond 12.30 op de fiets en mooi rondje van 60km kunnen fietsen.
Zaterdags en zondags mooi wat uren kunne maken. Maandags naar huis. Was mooi 👍🏻

• DDX
Ben trouwens ook wel benieuwd of er vergelijkbare organisaties zijn in bijvoorbeeld Girona of bijvoorbeeld Canarische Eilanden.
Wel makkelijk als je gewoon vlucht boekt en op vliegveld opgehaald wordt/appartement hebt en geen gedoe hebt met ergens op een kantoortje een sleutel ophalen en daarna weer door met taxi naar het daadwerkelijke appartement.
En overdag niet hoeft na te denken over een route maken (dus ritje maakt met iemand die ook koffie/lunchplekken weet) en 's avonds gezellig met de mensen waarmee je gefietst heb ook gaat eten.

Tuurlijk kan je ook zelf via airbnb een overnachting regelen en routes maken op basis van info die je via strava/komoot kan vinden.
En dan met taxi naar die airbnb.
Maar mijn ervaring me dus sierranevada.cc en andaluciancyclingexperience.com dat je daar helemaal niet meer geld voor kwijt bent en het wel zo gemakkelijk is (minder gedoe) en ook gezellig.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 30-09-2024 16:59 ]

• rinslll
DDX schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:58:
Ben trouwens ook wel benieuwd of er vergelijkbare organisaties zijn in bijvoorbeeld Girona of bijvoorbeeld Canarische Eilanden.
Wel makkelijk als je gewoon vlucht boekt en op vliegveld opgehaald wordt/appartement hebt en geen gedoe hebt met ergens op een kantoortje een sleutel ophalen en daarna weer door met taxi naar het daadwerkelijke appartement.
En overdag niet hoeft na te denken over een route maken (dus ritje maakt met iemand die ook koffie/lunchplekken weet) en 's avonds gezellig met de mensen waarmee je gefietst heb ook gaat eten.

Tuurlijk kan je ook zelf via airbnb een overnachting regelen en routes maken op basis van info die je via strava/komoot kan vinden.
Maar mijn ervaring me dus sierranevada.cc en andaluciancyclingexperience.com dat je daar helemaal niet meer geld voor kwijt bent en het wel zo gemakkelijk is (minder gedoe) en ook gezellig.
Ja zoiets idd t idee, gewoon eenvoudig met gelijkgestemden 👍🏻

• DDX
Met Fred Rompelberg en Max Huerzeler ook ervaring op Mallorca (als is het wel weer wat jaren geleden)
Vergeleken met de 2 organisaties die ik hier noemde toch wat massaler/minder persoonlijk.
Die zag ik beide meer als organisatie waar je pakket met fietshuur hebt en hotel waar je dan weet dat je fiets veilig in kelder kan zetten.
Maar als je daar als solo reiziger naartoe gaat zit je 's avonds wel alleen aan een tafel.
In beide gevallen ging ik toen met vriendenclubje naar Mallorca dus geen issue in dit geval. (en persoonlijk maakt het mij ook weinig uit om 's avonds alleen te eten)
Maar in beide gevallen moesten we zelf maar zien hoe we van vliegveld bij hotel kwamen. (op Mallorca redelijk makkelijk te doen met buslijnen)

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49
DDX schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:12:
Met Fred Rompelberg en Max Huerzeler ook ervaring op Mallorca (als is het wel weer wat jaren geleden)
Vergeleken met de 2 organisaties die ik hier noemde toch wat massaler/minder persoonlijk.
Die zag ik beide meer als organisatie waar je pakket met fietshuur hebt en hotel waar je dan weet dat je fiets veilig in kelder kan zetten.
Maar als je daar als solo reiziger naartoe gaat zit je 's avonds wel alleen aan een tafel.
In beide gevallen ging ik toen met vriendenclubje naar Mallorca dus geen issue in dit geval. (en persoonlijk maakt het mij ook weinig uit om 's avonds alleen te eten)
Maar in beide gevallen moesten we zelf maar zien hoe we van vliegveld bij hotel kwamen. (op Mallorca redelijk makkelijk te doen met buslijnen)
Voor Mallorca heb je Clips Cycling. 3x Mallorca mee gedaan. Regelt transport vanaf vliegveld naar hotel en ook twee / drie keer per week gids. Alleen samen eten is niet geregeld, maar wel veel klanten in zelfde hotel.

Everytime I suffer I become a better man because of it

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:36
rinslll schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:42:
[...]

Goede vraag.

In eerste instantie dacht ik een organisatie maar het is ook zeker een optie om met een groepje gelijkgestemden wat af te spreken en te organiseren.
Maak jij een polletje waar en wanneer? Dan zie je zo hoeveel gelijkgestemden je hebt ;)

WoT stats

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023

Reginas

Queen of Core Stability

rinslll schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:00:
[...]

Ja zoiets idd t idee, gewoon eenvoudig met gelijkgestemden 👍🏻
Ik wil wel mee hoor. ;) Op de fiets heb je geen last van mij (rijden allebei ons eigen plan). Ik geloof niet dat ik alle mooie routes rondom Girona al heb ontdekt. En ik heb ook nog niet alle tapasrestaurants uitgespeeld.

• Requiem19
DDX schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:58:

Probleem in Girona is dat dit gelijk nogal prijzig is. Eat Sleep Cycle kan wel zoiets aanbieden in G, maar die vraagt wel de hoofdprijs.

Ik ben wel benieuwd hoeveel animo er voor jouw wens in de markt is. Lijkt me wel een leuk hobbymatig bedrijfje. Aanbieden om met een busje iedereens eigen fiets vanuit NL naar Giroma te rijden en dan daar appartement+transfer te regelen.

Ik ben zelf niet zo’n goede gids heb ik dit jaar ontdekt, maar ken wel wat mensen die het leuker vinden en beter kunnen.

Wat zou de animo zijn voor zoiets en wat voor prijzen zouden mensen voor een weekje (excl vlucht?)

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:32
Requiem19 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:06:
[...]
Wat zou de animo zijn voor zoiets en wat voor prijzen zouden mensen voor een weekje (excl vlucht?)
Tis wel een niche denk ik. Bij mezelf (en in mijn omgeving) merk ik dat gelijkgestemden het ook prima zelf kunnen regelen (met zn allen in een busje richting de Alpen oid). En op een locatie als Gran Canaria / Tenerife heb je geen gids nodig om prachtige routes te rijden.

Wellicht blijft er een substantiele groep over die lekker ontzorgd willen worden en ook bereid is ervoor te betalen. Als jij het nou start, beloof ik dat ik een keer boek (mits Tweakers korting van toepassing is natuurlijk) ;)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35
[...]

Ik ben wel benieuwd hoeveel animo er voor jouw wens in de markt is. Lijkt me wel een leuk hobbymatig bedrijfje. Aanbieden om met een busje iedereens eigen fiets vanuit NL naar Giroma te rijden en dan daar appartement+transfer te regelen.

...

In Vlaanderen is hier duidelijk een markt voor, wat resulteert in meerdere aanbieders. De grootste is Kortweg, maar je hebt ook kleinere spelers zoals Flamme Rouge en Bidong. Zelfs grote spelers als TUI hebben hun eigen aanbod (mij niet duidelijk of ze dit volledig zelf doen, of uitbesteden).

Prijzen liggen meestal ergens tussen de 1000 en 1300 EUR voor een week waarbij je volledig ontzorgd wordt: met vervoer eigen fiets in busje + vliegtuigreis + vol pension + elke dag keuze uit 3 groepen (met begeleiders en bevoorrading onderweg) + wasdienst voor wielerkledij + ...

Voor die prijs kan je het vaak zelf niet veel goedkoper zelf organiseren denk ik dan, of je levert toch behoorlijk wat in aan comfort (zelf je potje koken, zelf je wasje draaien, onderweg zelf je eten zoeken, ...). Voor de hotels in Mojacar / Mallorca is het gewoon een prima manier om hun laagseizoen toch wat te doen renderen.

• Requiem19
GerbenBK schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:57:
[...]

Tis wel een niche denk ik. Bij mezelf (en in mijn omgeving) merk ik dat gelijkgestemden het ook prima zelf kunnen regelen (met zn allen in een busje richting de Alpen oid). En op een locatie als Gran Canaria / Tenerife heb je geen gids nodig om prachtige routes te rijden.

Wellicht blijft er een substantiele groep over die lekker ontzorgd willen worden en ook bereid is ervoor te betalen. Als jij het nou start, beloof ik dat ik een keer boek (mits Tweakers korting van toepassing is natuurlijk) ;)
Ja die korting is natuurlijk geen probleem, houden we gewoon rekening mee wanneer we de 'normale' prijs bepalen >:).

Soms denk ik inderdaad dat het een niche is en soms denk ik dat er ook wel heel veel fietsers zijn in Nederland die nog nooit in het buitenland gefietst hebben die juist wat zekerheid/hulp willen zo'n eerste keer.

Ik ga ook al jaren met auto+fiets+airbnb heel Europa door in de zomer, dus ik zou zelf ook niet perse een klant zijn hiervoor. Het lastige vind ik dat mijn eigen werkelijkheid niet per se de werkelijkheid van iedereen is. Wellicht eens wat beter marktonderzoek doen.

• Requiem19
CyberThijs schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

In Vlaanderen is hier duidelijk een markt voor, wat resulteert in meerdere aanbieders. De grootste is Kortweg, maar je hebt ook kleinere spelers zoals Flamme Rouge en Bidong. Zelfs grote spelers als TUI hebben hun eigen aanbod (mij niet duidelijk of ze dit volledig zelf doen, of uitbesteden).

Prijzen liggen meestal ergens tussen de 1000 en 1300 EUR voor een week waarbij je volledig ontzorgd wordt: met vervoer eigen fiets in busje + vliegtuigreis + vol pension + elke dag keuze uit 3 groepen (met begeleiders en bevoorrading onderweg) + wasdienst voor wielerkledij + ...

Voor die prijs kan je het vaak zelf niet veel goedkoper zelf organiseren denk ik dan, of je levert toch behoorlijk wat in aan comfort (zelf je potje koken, zelf je wasje draaien, onderweg zelf je eten zoeken, ...). Voor de hotels in Mojacar / Mallorca is het gewoon een prima manier om hun laagseizoen toch wat te doen renderen.
Interessant!

Bij dit soort spelers denk ik echter dat een USP is dat zij een relatief goedkoop pakket kunnen aanbieden door hun connecties en grote inkoopvolumes. Als jij als klein bedrijfje iets vergelijkbaars begint kun je helaas nooit concurreren met dergelijke aanbieders.

Overigens is het een van mijn langetermijndromen om ooit een hele mooie oude (en grote) boerderij te kopen op het platteland in de buurt van Girona en dat te openen als fietshotel. Nog even sparen alleen... (en niet teveel uitgeven aan nieuwe fietsspulletjes :P).

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:36
Requiem19 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Overigens is het een van mijn langetermijndromen om ooit een hele mooie oude (en grote) boerderij te kopen op het platteland in de buurt van Girona en dat te openen als fietshotel. Nog even sparen alleen... (en niet teveel uitgeven aan nieuwe fietsspulletjes :P).
Laat je even weten als het zo ver is? ;)

WoT stats

• Requiem19
ElPaco schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Laat je even weten als het zo ver is? ;)
Als jij in 2044 nog op Tweakers zit ben je de eerste die het hier leest :D

• verstappen33
Persoonlijk denk ik dat die markt nogal lastig is en hierdoor zul je er niet een dikke boterham aan verdienen..

Ik denk dat een beter uit bent als je ook zelf een onderkomen cq eten kan verzorgen, en vanuit daar (on)georganiseerde tochten gaat doen..

Dan verdien je namelijk aan de overnachting, eten, en evt "trainingsessies".

Als je mensen moet onderbrengen in andere hotels/pensions en ook niet verdient aan het eten, dan blijft er weinig over ben ik bang en is het meer een bijverdienste dan een hoofdinkomen.

Ikzelf wil komend voorjaar hier naartoe: http://sportherberg.com/
Welliswaar niet in zonnig Spanje, maar bied wel alle mogelijkheden wat een fietser nodig heeft, en ze hebben zelf ook heel veel routes/gpx'en waarmee je gelijk uit de voeten kunt.

Als je zoiets opzet in het zonnige spanje, dan kun je er een leuke verdienste aan hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 01-10-2024 10:30 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-12 23:04
Cloclo100 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:47:
Heb dus nu een nieuwe ketting gelegd en het geratel is uiteraard opgelost :). SRAM rival aandrijving, 12-speed. Nu heb ik wel gezien dat de nieuwe ketting (114 schakels) één schakel meer heeft dan de oude. Ik hou uiteraard geen rekening met quick link. Zou ik die 113 schakels aanhouden of toch best gewoon zoals fabriek het voorschrijft? Ik vertrek deze week op bikepack avontuur en heb geen zin om een kettingpons mee te nemen :). Maw, kan het kwaad om met 1 schakel minder te rijden?

Edit: fm heeft na een garantiegeval oude aandrijving op een nieuw kader gezet, dus mss daar gebeurd en niet bv. af fabriek.
Als het met de uiterste bladen (groot-groot en klein-klein) allemaal nog past (dus ketting niet te strak/los) dan is het prima. Kettinglengte bepalen staat meestal iets bij van "Voeg 1 tot 3 schakels toe" (zoals hier https://si.shimano.com/nl...0001/DM-CN0001-07-DUT.pdf). Kwaad kan het zeker niet;als alles lekker rolt, niks meer aan doen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• 3Stone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:45
Reginas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

Ik wil wel mee hoor. ;) Op de fiets heb je geen last van mij (rijden allebei ons eigen plan). Ik geloof niet dat ik alle mooie routes rondom Girona al heb ontdekt. En ik heb ook nog niet alle tapasrestaurants uitgespeeld.
Ook al eens naar http://www.wielerbus.nl gekeken? Gaan ook naar girona in maart. Zelf geen ervaring mee, maar uit mijn fietsclub hoor ik meerdere goede verhalen.

• derx666
  • Laatst online: 15:22

derx666

mecker ende blaet

verstappen33 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:28:
Persoonlijk denk ik dat die markt nogal lastig is en hierdoor zul je er niet een dikke boterham aan verdienen..

Ik denk dat een beter uit bent als je ook zelf een onderkomen cq eten kan verzorgen, en vanuit daar (on)georganiseerde tochten gaat doen..

Dan verdien je namelijk aan de overnachting, eten, en evt "trainingsessies".

Als je mensen moet onderbrengen in andere hotels/pensions en ook niet verdient aan het eten, dan blijft er weinig over ben ik bang en is het meer een bijverdienste dan een hoofdinkomen.

Ikzelf wil komend voorjaar hier naartoe: http://sportherberg.com/
Welliswaar niet in zonnig Spanje, maar bied wel alle mogelijkheden wat een fietser nodig heeft, en ze hebben zelf ook heel veel routes/gpx'en waarmee je gelijk uit de voeten kunt.

Als je zoiets opzet in het zonnige spanje, dan kun je er een leuke verdienste aan hebben.
Dat ziet er zeker niet gek uit, en een stuk goedkoper dan even een weekje Mallorca / Tenerife / Girona. Ga ik zeker onthouden. Wij gaan in Feb al een vrij dure reis maken, en een extra trainingsweek in Mallorca zit er dan ook niet aan. Maar zoiets voor een lang weekend ofzo is dan wel lekker. Zeker omdat ik ook wel wat meer hoogtemeters wil maken in voorbereiding op de Maratona volgend jaar. Tot nu toe heb ik nog nooit meer dan 1900hm op een dag gemaakt, en de Maratona zijn er 4200 😬

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• verstappen33
derx666 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Dat ziet er zeker niet gek uit, en een stuk goedkoper dan even een weekje Mallorca / Tenerife / Girona. Ga ik zeker onthouden. Wij gaan in Feb al een vrij dure reis maken, en een extra trainingsweek in Mallorca zit er dan ook niet aan. Maar zoiets voor een lang weekend ofzo is dan wel lekker. Zeker omdat ik ook wel wat meer hoogtemeters wil maken in voorbereiding op de Maratona volgend jaar. Tot nu toe heb ik nog nooit meer dan 1900hm op een dag gemaakt, en de Maratona zijn er 4200 😬
Ik ga het ook gebruiken als opwarmertje voor The Ride begin juni..

Eind april/begin mei wil ik 4-5 dagen die kant op, het is "maar" 6-7 uur rijden, dus als je een beetje op tijd vertrekt kun je op de aankomstdag nog een klein rondje fietsen, en op de dag van vertrek zou je ook nog tot een uur of 2 s'middags kunnen fietsen.

En genoeg routes om aan de 3000-4000hm te komen daar met 1 ritje.. :+
En je hebt enkele lange klimmen die je goed voorbereiden op het beklimmen van echte cols..

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:38
ElPaco schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:48:
[...]

Maak jij een polletje waar en wanneer? Dan zie je zo hoeveel gelijkgestemden je hebt ;)
Niks is exclusief hier hé:

https://poll.dezeserver.nl

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mhr-zip
[...]

Begin dit jaar met een vriend 8 "TUI" dagen naar Cyprus geweest.

Gevlogen met fietsen, fietskoffer in NL gehuurd*. Daar een huurauto en huis (via booking.com) met ieder eigen (bad)kamer en wasmachine O+
Iedere dag uit eten en lekkere koffie/lunch stops.
Koste iets van €1250,- p.p.

Ja, je krijgt geen kant en klare GPX en ook geen begeleiding mee.
Maar ik vond het wel zo relaxed dat we lekker onze eigen gang konden gaan.

*Wat we opgezocht hadden was dit net zo duur als fietsen huren. Ga je veel korter is huren slimmer, ga je langer is eigen fiets mee voordeliger. Maar eigen fiets is in mijn ogen altijd lekker(der).

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Als jij in 2044 nog op Tweakers zit ben je de eerste die het hier leest :D
Na 22 jaar Tweakers denk ik dat het me tot 2044 ook nog wel lukt.

Interessante discussie, ik ben namelijk ook niet zo'n held om alleen Europa door te gaan om te gaan fietsen :)

Gabriël AM5

• DDX
[...]
Ik merk dat er bij de 2 organisties die in zuid spanje zitten wel vraag naar is.
Tuurlijk niet zo massaal als bij partijen zoals fredrompelberg.
Maar toch voldoende dat ze in de weken dat ik er kom vaak zo'n 10-20 mensen hebben.

En kwa prijs is het dus niet duurder dan zelf alles regelen. Ook omdat je zo'n appartement gebouw dan kan delen met meer mensen.
Even uit m'n hoofd 700 euro voor weekje. (transfer/appartement/dagelijkse gids)
En in zuid spanje (sierra nevada) zijn de prijzen van eten nog vrij goedkoop dus gewoon dagelijks in restaurant eten.
Maar eventueel ook supermarkt en zelf koken.

Bij https://www.sierranevada.cc/ doen ze ook aan fietsverhuur, wat volgens mij hun grootste omzet is.
Hele omgeving voorzien van (goede)huurfietsen.

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 01-10-2024 15:24 ]

• derx666

derx666

mecker ende blaet

verstappen33 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:04:
[...]

Ik ga het ook gebruiken als opwarmertje voor The Ride begin juni..

Eind april/begin mei wil ik 4-5 dagen die kant op, het is "maar" 6-7 uur rijden, dus als je een beetje op tijd vertrekt kun je op de aankomstdag nog een klein rondje fietsen, en op de dag van vertrek zou je ook nog tot een uur of 2 s'middags kunnen fietsen.

En genoeg routes om aan de 3000-4000hm te komen daar met 1 ritje.. :+
En je hebt enkele lange klimmen die je goed voorbereiden op het beklimmen van echte cols..
Dat is wel echt een goeie inderdaad. Moet het eens voorleggen aan de 1e kamer hier (mn vrouw). Een lang weekend lukt me denk ik wel, veel langer denk ik dat ik budgettair in de problemen kom :)

Cube Nuroad Race (2022)

• verstappen33
derx666 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Dat is wel echt een goeie inderdaad. Moet het eens voorleggen aan de 1e kamer hier (mn vrouw). Een lang weekend lukt me denk ik wel, veel langer denk ik dat ik budgettair in de problemen kom :)
Als budget het probleem is, er zijn ook genoeg airbnb's in de buurt die onder de 100 euro kosten per nacht en 2-3 slaapkamers hebben.
Misschien dat er hier genoeg animo is voor een lang weekend, dan ben je voor 30-40 euro p.p. per nacht klaar. Moet je alleen nog wel eten/drinken zelf regelen.

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12 14:48
@DDX Op de canarische eilanden heb je dit:

https://outerdetours.com

Het is prijzig, maar wel volledig verzorgd verder

• DDX
Ja dat is wel ff andere prijsklasse, op de een of andere manier is daar wel/ook een markt voor.
Laurens ten Dam had recent ook zoiets waar mensen dan 4 dagen met hem konden fietsen ergens voor paar duizend euro.
Zullen dan ook wat mensen zijn met geld teveel die het leuk vinden om met bekend iemand te fietsen.

Eigenlijk is voor mij persoonlijk gewoon iets regelen via airbnb prima, alleen dan zit je soms met gedoe van sleutel ophalen en dan loop je daar met je fietskoffer te slepen van/naar.
Daarom wel zo handig om organisatie te hebben die je oppikt van vliegveld, appartement heeft geregeld en jouw daar dropt met sleutel.

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 01-10-2024 17:27 ]

• KW25
  • Laatst online: 22:29
DDX schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:22:
Ja dat is wel ff andere prijsklasse, op de een of andere manier is daar wel/ook een markt voor.
Laurens ten Dam had recent ook zoiets waar mensen dan 4 dagen met hem konden fietsen ergens voor paar duizend euro.
Zullen dan ook wat mensen zijn met geld teveel die het leuk vinden om met bekend iemand te fietsen.

Eigenlijk is voor mij persoonlijk gewoon iets regelen via airbnb prima, alleen dan zit je soms met gedoe van sleutel ophalen en dan loop je daar met je fietskoffer te slepen van/naar.
Daarom wel zo handig om organisatie te hebben die je oppikt van vliegveld, appartement heeft geregeld en jouw daar dropt met sleutel.
Tsja opzich snap ik het wel, waarom beknibbelen op een weekendje met vrienden. Ik vlieg regelmatig naar de costa blanca om te fietsen. Daar zie je ook genoeg meer high-end faciliteiten en geef dat geen ongelijk. Als je toch gaat vilegen met vrienden, dan wil je ook een mooi weekend met elkaar hebben en niet zo goedkoop mogelijk doen. Fietsen op een mooie fiets, slapen/ontbijten in een lekker hotel, uit eten in een mooie tent.

Niet iedereen is zo, maar allemaal zo goedkoop mogelijk lijkt me ook niks.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:06
Ik zit er dan toch weer compleet anders in. Als ik al ga met vrienden dan is het verblijf eigenlijk alleen maar om te slapen. Daar ga ik niet veel euro's tegenaan gooien voor een bed :+. Tot nu toe al een aantal keren in Gulpen op een Roompot parkje verbleven en dat werkt tot nu toe gewoon altijd goed.

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
KW25 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

Tsja opzich snap ik het wel, waarom beknibbelen op een weekendje met vrienden. Ik vlieg regelmatig naar de costa blanca om te fietsen. Daar zie je ook genoeg meer high-end faciliteiten en geef dat geen ongelijk. Als je toch gaat vilegen met vrienden, dan wil je ook een mooi weekend met elkaar hebben en niet zo goedkoop mogelijk doen. Fietsen op een mooie fiets, slapen/ontbijten in een lekker hotel, uit eten in een mooie tent.

Niet iedereen is zo, maar allemaal zo goedkoop mogelijk lijkt me ook niks.
Ik vind het ook wel leuk om een mooi huisje te hebben, wel fijn als de vakantie beetje ‘bijzonder’ blijft. Maar is maar net wat je belangrijk vindt en hoeveel eurootjes je er voor over hebt inderdaad.

Dit was het appartement van de laatste keer bijv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooWFLOKIw8BV19sZgDHkRf-S-RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mi8nD7YgUOsY5shFFQOkVobK.jpg?f=fotoalbum_large

• KW25
  • Laatst online: 22:29
Webgnome schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:58:
Ik zit er dan toch weer compleet anders in. Als ik al ga met vrienden dan is het verblijf eigenlijk alleen maar om te slapen. Daar ga ik niet veel euro's tegenaan gooien voor een bed :+. Tot nu toe al een aantal keren in Gulpen op een Roompot parkje verbleven en dat werkt tot nu toe gewoon altijd goed.
Ja NL is anders dan dat je 'helemaal' naar Spanje vliegt om te gaan fietsen.

@Requiem19 Ziet er heerlijk uit! Enve fiets ook? Ziet er ook goed uit!

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:16
Requiem19 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Ik vind het ook wel leuk om een mooi huisje te hebben, wel fijn als de vakantie beetje ‘bijzonder’ blijft. Maar is maar net wat je belangrijk vindt en hoeveel eurootjes je er voor over hebt inderdaad.

[Afbeelding]
Waarom niet die fiets gewoon in het bad zetten?

www.vanspeykwheels.nl

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:27
Requiem19 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

[Afbeelding]
Ik vind het een beetje overdreven hoor, een badkamer voor je fiets :P

• Webgnome
KW25 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Ja NL is anders dan dat je 'helemaal' naar Spanje vliegt om te gaan fietsen.

@Requiem19 Ziet er heerlijk uit! Enve fiets ook? Ziet er ook goed uit!
Staat nog wel een keertje op de planning. Maar ja eerst maar eens uitzoeken hoe de handbike dan heelhuids daar aan komt

Strava | AP | IP | AW

• mhr-zip
Webgnome schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:55:
[...]

Staat nog wel een keertje op de planning. Maar ja eerst maar eens uitzoeken hoe de handbike dan heelhuids daar aan komt
BikeAlan heeft daar koffers voor, kan je wel ff pinnen.

RideAlong heeft fiets transport service, kan je misschien ook je handbike aan meegeven.

• Webgnome
Heb ff zitten kijken op die site, vind de prijzen nog wel mee vallen als ik het afzet tegen de prijs die ik heb betaald voor mijn handbike :+

Strava | AP | IP | AW

• mhr-zip
Webgnome schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:15:
Heb ff zitten kijken op die site, vind de prijzen nog wel mee vallen als ik het afzet tegen de prijs die ik heb betaald voor mijn handbike :+
UK zit niet meer in de EU hé.

• DDX
Webgnome schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:58:
Tja alleen kan je vaak van zo'n verblijf in vakantiepark of hotel in Nederland beter gewoon vliegtuig naar spanje nemen.
Ben je goedkoper uit en heb je meer garantie op goed weer. (en echte bergen)

• rinslll
Reginas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

👍🏻 Ik neem het mee wanneer mijn plannen concreter gaan worden.
Heb in Girona geen last van je gehad 😃
Ik zit nu nog in de oriënterende fase en ik vind het ook leuk om beetje te bedenken wat ik volgend jaar wil qua fietsavonturen 😊

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023

Reginas

Queen of Core Stability

@rinslll Helemaal goed! Ik ben me ook breed aan het oriënteren op een leuke trip in het voorjaar. Heb via HungryCyclists.cc ook mooie beelden vanuit Toscane en Zuid-Portugal langs zien komen. Zijn geen goedkope reizen, maar wel heel inspirerend. Met een groepje gelijkgestemden valt er vast ook wel iets leuks in die regio’s te regelen. Ik zou ook weleens naar Livigno willen, lijkt me ook heel gaaf. Maar dat is eerder een trip die ik met een e-MTB zou willen ondernemen dan met de racefiets.

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Reginas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:08:
@rinslll Helemaal goed! Ik ben me ook breed aan het oriënteren op een leuke trip in het voorjaar. Heb via HungryCyclists.cc ook mooie beelden vanuit Toscane en Zuid-Portugal langs zien komen. Zijn geen goedkope reizen, maar wel heel inspirerend. Met een groepje gelijkgestemden valt er vast ook wel iets leuks in die regio’s te regelen. Ik zou ook weleens naar Livigno willen, lijkt me ook heel gaaf. Maar dat is eerder een trip die ik met een e-MTB zou willen ondernemen dan met de racefiets.
Oeh. Livigno, mag ik dan op sleeptouw achter jouw e-MTB met m'n racefiets ? 😉

Cube Nuroad Race (2022)

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:40:
Wij kwamen de mannen gisteren nog tegen, grote kans dat je over ons hoort in een komende podcast :)
Ben jij dan toevallig een van die vrienden van @ElGreco die genoemd wordt in de podcast?

O-)

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 11:02
twodigits schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:09:
[...]

Gaaf, ik heb nog een Batavus RR Elite, die is van 2002. Ik denk dat jouw fiets er net voor zit, rond 2000.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens op het frame iets kan vinden.

• Flipmo
  • Laatst online: 23-12 11:12

Flipmo

OMG !!

Het was dan wel geen spanje of een ander warm land.

Maar afgelopen weekend (donderdag t/m zondag) naar Luxemburg geweest om wat meters te maken op de fiets. Zijn met onze caravan geweest, al het avondeten en drinken zelf meegenomen.
Alleen paar keer een broodje oid gehaald bij een bakkertje, en natuurlijk koffie met gebak ;)

Donderdags niet kunnen fietsen ivm te slecht weer.
Vrijdags 84km met 1680hm https://www.strava.com/activities/12515963192
Zaterdags 129km met 2650hm https://www.strava.com/activities/12524953744
Zondags 72km met 1280hm. https://www.strava.com/activities/12530761847

Het weer was niet top, maar een super weekend gehad. Waarbij de kosten slechts 200 euro p.p. waren.
Camping plek, eten en drinken op de camping en onderweg, incl. de benzine.

Weekendje zoutelande van mijn vrouw was dit alleen al kwijt aan 2 overnachtigen, wie zegt nou dat fietsen duur moet zijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pjQzA2aAkCdnJ1eJea_2Q0Scks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6VKtNtYF1Q8XquwQmpGFrkN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE7WABTpNj6SD5ZinUUQc7qw4jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSYAu9HXKk6FXM0fJz5Xbf1f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Flipmo op 02-10-2024 10:00 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32

sapphire

Die-hard pruts0r

@Flipmo Die laatste foto is briljant :)

Nou ik moet zeggen dat ik ook veel enthousiaste verhalen uit Luxemburg hoor dus snap prima dat je daar gaat fietsen. Als je alleen al die eerste foto ziet, gaaf toch :)

Gabriël AM5

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

sapphire schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:16:
@Flipmo Die laatste foto is briljant :)

Nou ik moet zeggen dat ik ook veel enthousiaste verhalen uit Luxemburg hoor dus snap prima dat je daar gaat fietsen. Als je alleen al die eerste foto ziet, gaaf toch :)
Ik moest gewoon stoppen om die foto te maken, zag hem daar staan pissen op het hoogste punt van de klim.
Dat in combinatie met de dichte mist wist ik dat het een mooi plaatje zou worden *D
Het was overigens KOUD in de afdaling.. pff niet te zuinig. Toen even later in Vianden het zonnetje erdoor kwam was het overigens weer erg lekker!

Luxemburg is prachtig fietsen, het maakt niet uit welke weg je pakt. Eigenlijk alles is mooi.
Asfalt is perfect, automobilisten wachten rustig met inhalen voor een bocht of wachten op een teken dat je aangeeft dat de weg vrij is voor je.
Enige "nadeel" is dat in de kleinere plaatsen niks open is om even te stoppen voor een kop koffie oid.
Dat moet je wel aardig plannen. Maar verder niks negafiets over Luxemburg.

Niet te ver van NL, leuke klimmen die niet te lang duren, max 5km klimmen.
Rustige wegen qua verkeer. Echt wel een aanrader.

• Webgnome
@Flipmo hoe is het asfalt daar? Op zich is het dichtbij genoeg om een keertje lang weekend heen te gaan met de auto

Strava | AP | IP | AW

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Webgnome schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:10:
@Flipmo hoe is het asfalt daar? Op zich is het dichtbij genoeg om een keertje lang weekend heen te gaan met de auto
Perfect, je hoeft niet bang te zijn voor kuilen, scheuren etc in een afdaling ofzo

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:30
[...]

Ik zat toevallig op hotel in Mallorca waar Kortweg haar thuisbasis had. Inderdaad allemaal mooi geregeld en degenen die ik sprak waren overwegend lovend. Ik heb met een aantal deelnemers gesproken en zij deden een aantal ritten die ik ook ongeveer gereden had en ik heb alle eten zelf kunnen meenemen, dus ik dacht ik ga eens even rekenen. Ik verschoot wel even toen ik die prijs zag en ik zelf wat stimuleerde voor een week in april. Goedkoopste vlucht + goedkoopste kamer half pension was samen 1000 euro en dan had ik geen transfer naar Alcudia geteld, wat je zo duur maakt wat je wilt. Als je dan daar een fiets huurt a 35 euro per dag, kom je op een kleine 200 euro . Kortweg bood dit alles aan voor 1315 euro. Ze zullen uiteraard wel korting krijgen in dat hotel maar dat vind ik zeer scherp , temeer dat je die ontzorging er bij krijgt + dan fijn op je eigen fiets zit.

• verstappen33
Weet iemand wanneer en waar je je kunt inschrijven voor de Marmotte Alpes komend jaar?

Ik zie nu wel enkele reisorganisaties de mailing uitsturen om met hun mee te gaan, maar ik wil het liefst zelfstandig inschrijven en niet vastzitten aan een arrangement of iets dergelijks.

• derx666

derx666

mecker ende blaet

verstappen33 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:55:
Weet iemand wanneer en waar je je kunt inschrijven voor de Marmotte Alpes komend jaar?

Ik zie nu wel enkele reisorganisaties de mailing uitsturen om met hun mee te gaan, maar ik wil het liefst zelfstandig inschrijven en niet vastzitten aan een arrangement of iets dergelijks.
Denk dat de officiele inschrijving nog niet open is. De officiele website is nog steeds van de tocht van 2024.

Cube Nuroad Race (2022)

• verstappen33
derx666 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Denk dat de officiele inschrijving nog niet open is. De officiele website is nog steeds van de tocht van 2024.
Wat is de officiele website dan?
Ik heb deze wel gevonden: https://marmottegranfondoalpes.com/nl/ maar ik weet niet of deze de officiele registratie doet? Of dat ik me ergens moet aanmelden op een franse website?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:21

Phydomir

Dennis

verstappen33 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Wat is de officiele website dan?
Ik heb deze wel gevonden: https://marmottegranfondoalpes.com/nl/ maar ik weet niet of deze de officiele registratie doet? Of dat ik me ergens moet aanmelden op een franse website?
Dat is de officiële site ja. Inschrijving voor het jaar erop gaat meestal half oktober, begin november open.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12 21:30

McMiGHtY

- burp -

Tipje voor de volgende keer.. cycloworld.cc

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Eerste rit met mijn nieuwe Van Rysel RCR gemaakt. Veel kan ik er niet echt overzeggen behalve dat het soepel rijdt. Vooral even gecheckt of hij een beetje fatsoenlijk uit de fabriek in elkaar gezet is, en ondanks een goede 5km aan vervelende tegels heb ik geen kraken of piepen gehoord.

Geen idee of de fiets sneller is dan mijn oude Van Rysel, maar het was wel even een lekkere ervaring om weer eens goed over de weg te fietsen. De afgelopen 2 jaar eigenlijk vooral op de gravel gezeten, maar hier in omgeving Utrecht begon het wel heel erg saai te worden, vandaar weer een switch naar een mix tussen weg en gravel.

Niet de mooiste foto, maar hier is ie dan. (Zadelpen moet nog 0.5cm omhoog)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGU5Bcfn7ddCleRwxHOrIaO72vM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/t40zvcMxgvGgzKclsxkob8gj.gif?f=fotoalbum_large

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:24

Secsytime

Automagisch

Yakolev schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:45:
Eerste rit met mijn nieuwe Van Rysel RCR gemaakt. Veel kan ik er niet echt overzeggen behalve dat het soepel rijdt. Vooral even gecheckt of hij een beetje fatsoenlijk uit de fabriek in elkaar gezet is, en ondanks een goede 5km aan vervelende tegels heb ik geen kraken of piepen gehoord.

Geen idee of de fiets sneller is dan mijn oude Van Rysel, maar het was wel even een lekkere ervaring om weer eens goed over de weg te fietsen. De afgelopen 2 jaar eigenlijk vooral op de gravel gezeten, maar hier in omgeving Utrecht begon het wel heel erg saai te worden, vandaar weer een switch naar een mix tussen weg en gravel.

Niet de mooiste foto, maar hier is ie dan. (Zadelpen moet nog 0.5cm omhoog)

[Afbeelding]
Is die crank arm zo lang of lijkt dat maar zo?

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:55:

De tijden dat de Marmotte binnen een paar dagen vol zat zijn ook wel een beetje voobij dus niet te druk maken. Gewoon die site een beetje in de gaten houden en inschrijven als je ziet dat hij open is.

Toen ik hem reed kon je de Marmotte ook rijden als onderdeel van de Trophee d'Oisans, GFNY La Vaujany was dan een week ervoor, gedurende de week twee klimtijdritten (Grimpee Alpe d'Huez en een tot halverwege de Alpe>Balkonroute>Vaujany) en dan de Marmotte, daar werd dan een totaalklassement over opgemaakt. Dat maakte echt een leuke fietsweek maar volgens mij niet meer mogelijk omdat de GFNY La Vaujany niet meer standaard een week voor de Marmotte is :(.

[ Voor 27% gewijzigd door Kluus op 04-10-2024 21:00 ]

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53
Secsytime schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Is die crank arm zo lang of lijkt dat maar zo?
lijkt maar zo, pedaal staat in verlengde van crank gepositioneerd.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-12 23:04
Vanavond zo uit mijn dak gegaan tijdens een geweldig (metal) concert, maar hoe komt dat nou in dit topic terecht? Ik fiets altijd graag met een muziekje in mijn oor en mijn smaak is metal gericht. Beetje muziek waar je stevig op kunt doortrappen en liefst in een BPM van rond de 180. Maar welke artiesten Spotify mij voorschotelt ben ik niet echt mee bezig eigenlijk, tijdens het fietsen.

En dan krijg je een mailtje van spotify dat je "favoriete artiest" in de buurt optreedt. Blijkt dat ik al fietsend blijkbaar 90% van de setlist van die band had leren kennen haha. Het was op en top genieten. Zeker omdat ik helaas in een revalidatie traject zit vanwege een blessure die ernstiger lijkt te zijn dan de oorspronkelijke zorgverlener mij vertelde.

Voor de metalheads: het was Battlebeast

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 05-10-2024 00:41 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Lekkere timing net nu ik aan de klus wil :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMy_WvR9I8H2-0YrjkFaf_xr5EY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QyOPLGwwTD7R1JJlcptbbfXQ.png?f=fotoalbum_large

Anyway, ik probeer uit te vinden wat voor opties ik heb om mijn kapotte hydraulische Shimano voorrem te vervangen. Zelf niet kunnen fixen met bleeden, had al het vermoeden dat zowel shifter (Shimano diaphragm, eerdere ervaring) als remklauw (pistons/seal) kapot waren, LBS constateerde dat ook. Kostenplaatje identieke vervanging bij LBS werd ik niet blij van en aangezien het gaat om mijn tot woonwerk-fiets gedegradeerde gravelbike zoek ik een goedkoop en makkelijker zelf te fixen plan B.

Ben in het algemeen wel klaar met hydraulische schijfremmen, is de enige reden waarom ik de afgelopen jaren naar de LBS ben geweest (aanrijding uitgezonderd :+).

Dacht aan het zelf installeren van een "velg"rem-roadshifter met mechanische schijfremmen daar ik de geweldige hydraulische remkracht eigenlijk niet nodig heb, maar de bandenruimte van schijfremmen wel. Geinspireerd door wat ik zoal tegenkwam in mijn zoektocht naar een toekomstige woonwerk-fiets.

Zit een FD-RX810 (dus GRX) shifter op die gelukkig ook met alle mechanische 11spd-road shifters werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR4_OGSQxcxpd7aR84RBQ3ripYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aSA4o3mk1w9dfQPzVfnVIOCP.png?f=user_large
Maar ik lees online verschillende verhalen over Tiagra/Sora/Claris 2spd-derries die wel/niet zouden werken met 1) mechnische schijfremmen, 2) 11spd voorderries. Kan wel aanzienlijk in kosten schelen, terwijl de functionaliteit en gewicht met niet interesseren.

Plan C zou zijn om complete voorderailleur-setup vaarwel te zeggen en over te stappen op 1by. Twijfelde ik al over toen het nog een gravelbike was, maar zeker sinds degradatie naar woonwerkfiets heb ik die 2*11 versnellingen lang niet allemaal nodig. Dan zou ik gewoon de simpelste/goedkoopste/goedwerkende mechnische schijfrem-combi kunnen installeren?

Heeft iemand zeer gewaardeerde tips? :>

Informaticus of vakkundig Googler?

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:12
Ik heb ook een sleutelprobleem.

Zolang ik voor op het buitenblad zit werkt mijn achterderailleur perfect, maar zodra ik naar het binnenblad schakel wisselt de ketting steeds tussen 2 tandwielen op de cassette.

Het enige wat onderweg een beetje help is om dan achter helemaal naar het kleinste tandwiel te schakelen en dan vanaf daar schakelen naar een groter blad achter.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Ik heb destijds dit filmpje gebruikt om het af te stellen.

[ Voor 89% gewijzigd door Owios op 05-10-2024 11:38 ]

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-12 13:34
TheTinusNL schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:01:
Lekkere timing net nu ik aan de klus wil :+

[Afbeelding]

Anyway, ik probeer uit te vinden wat voor opties ik heb om mijn kapotte hydraulische Shimano voorrem te vervangen. Zelf niet kunnen fixen met bleeden, had al het vermoeden dat zowel shifter (Shimano diaphragm, eerdere ervaring) als remklauw (pistons/seal) kapot waren, LBS constateerde dat ook. Kostenplaatje identieke vervanging bij LBS werd ik niet blij van en aangezien het gaat om mijn tot woonwerk-fiets gedegradeerde gravelbike zoek ik een goedkoop en makkelijker zelf te fixen plan B.

Ben in het algemeen wel klaar met hydraulische schijfremmen, is de enige reden waarom ik de afgelopen jaren naar de LBS ben geweest (aanrijding uitgezonderd :+).

Dacht aan het zelf installeren van een "velg"rem-roadshifter met mechanische schijfremmen daar ik de geweldige hydraulische remkracht eigenlijk niet nodig heb, maar de bandenruimte van schijfremmen wel. Geinspireerd door wat ik zoal tegenkwam in mijn zoektocht naar een toekomstige woonwerk-fiets.

Zit een FD-RX810 (dus GRX) shifter op die gelukkig ook met alle mechanische 11spd-road shifters werkt:
[Afbeelding]
Maar ik lees online verschillende verhalen over Tiagra/Sora/Claris 2spd-derries die wel/niet zouden werken met 1) mechnische schijfremmen, 2) 11spd voorderries. Kan wel aanzienlijk in kosten schelen, terwijl de functionaliteit en gewicht met niet interesseren.

Plan C zou zijn om complete voorderailleur-setup vaarwel te zeggen en over te stappen op 1by. Twijfelde ik al over toen het nog een gravelbike was, maar zeker sinds degradatie naar woonwerkfiets heb ik die 2*11 versnellingen lang niet allemaal nodig. Dan zou ik gewoon de simpelste/goedkoopste/goedwerkende mechnische schijfrem-combi kunnen installeren?

Heeft iemand zeer gewaardeerde tips? :>
Van aliexpress zijn wel setje pistons en rubber ringen voor remklquw te krijgen. Werken prima. Ook diafragma wel gezien op Ali 2 jaar geleden. Geen idee hoe dat werkt, toen heb ik bij gebroken diafragma de brifter geheel vervangen. Poging wagen kan altijd, dan ben je voor totaal 30 euro? Weer klaar.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:04
Owios schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:27:

Zolang ik voor op het buitenblad zit werkt mijn achterderailleur perfect, maar zodra ik naar het binnenblad schakel wisselt de ketting steeds tussen 2 tandwielen op de cassette.

Het enige wat onderweg een beetje help is om dan achter helemaal naar het kleinste tandwiel te schakelen en dan vanaf daar schakelen naar een groter blad achter.

Verkeerde kettinglengte / derailleurkooi lengte?

• Owios
henri86 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:18:
[...]

Verkeerde kettinglengte / derailleurkooi lengte?
Ik heb een korte kooi geschikt tot 25t en ik heb nu een cassette met 28t, maar deze combi met dezelfde ketting heeft hiervoor wel een periode goed geschakeld.

Ik ben wel overgestapt naar een smaller stuur waardoor de buitenkabel een iets grotere radius heeft, maar zou dat het probleem kunnen zijn? Gaat nog om oude dura ace shifters van het waslijn type.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:01
Owios schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:27:

Staat je derailleur wel recht onder je casette. Dus minuut 9 uit je filmpje.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:50
Of is je padje krom?

Strava

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:53
@TheTinusNL : ik heb rondgereden met Tiagra shifters, mechanische schijfremmen en GRX 400 voorderrie. Ik begrijp niet helemaal wat je wil mixen, maar mijn setup werkte prima.

Hij wil.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-12 17:15
Daar zet ik blind op in.
Padje (of pat of derailleurhouder of hoe je het beestje wil noemen) is het allereerste dat je moet controleren als het lastig is je achterderailleur goed afgesteld te krijgen.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:58
Vraagje, ik ga met partner op vakantie naar Tenerife voor ~2 weekjes, waarbij we ook wat fietsen gehuurd hebben op locatie (e-bike voor mevrouw, kan ze beetje van de omgeving genieten terwijl ik afzie). Ik wilde hiervoor mijn eigen pedalen meenemen (want wil natuurlijk wel vermogens weten tijdens het klimmen :P).

Heeft iemand hier ervaring met het meenemen van je eigen pedalen bij het huren van fietsen + in handbagage vliegtuig, gaat dat een beetje makkelijk/probleemloos?

Ten tweede, in Tenerife gaan we op 3 locaties slapen, mocht iemand nog tips hebben vanuit:
Guía de Isora:https://maps.app.goo.gl/dSwMFLBFg3dtGXAe7
Guimar:https://maps.app.goo.gl/wUmmp5XnMmjA9AN87
of
Taganana: https://maps.app.goo.gl/UVStLNawrEfpRKfPA

• TheTinusNL
  • Niet online
klaaas schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:57:
@TheTinusNL : ik heb rondgereden met Tiagra shifters, mechanische schijfremmen en GRX 400 voorderrie. Ik begrijp niet helemaal wat je wil mixen, maar mijn setup werkte prima.
Check. Goed om te lezen dat het prima werkte.

Maar GRX 400 is 10spd net als Tiagra shifters, die staan ook in de Shimano compatibility chart (ST-4700 + FD-RX400).
Ik heb een FD-RX810 (GRX 800, 11spd) voorderrie.
Ben dus benieuwd of ik die ook met niet-11-spd shifters kan laten werken.

En zo zijn er natuurlijk veel combinaties mogelijk van shifter en derrie die "officieel" (lees: volgens Shimano) niet compatible zijn, maar waar ik online soms anders lees omdat sommige combinaties toch gelijke pull ratios o.i.d. gebruiken. Dan vraag ik mij of of dat "officiele" 1) letterlijk technische niet mogelijk is, of 2) volgens de verkoop-/marketingafdeling van Shimano niet mogelijk is.

Concreet dus zoek ik dus eigenlijk de goedkoopste shifter die (officieel of onofficieel) met mijn FD-RX810 werkt, plus dus een mechnische schijfrem-remklauw in het groen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVvikRL3ifGVY7j-Wc2RoK4KbkE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HfrjA7kDE2mETjyLxCNvVZE5.png?f=user_large
(@Brake systems compatibility [ROAD])
Maar dat onofficiele gedeelte is nog even vaag hoe ik daar informatie over kan vinden (maar ik snap ook waarom :+).

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-12 13:34
Bastard schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:01:
Vraagje, ik ga met partner op vakantie naar Tenerife voor ~2 weekjes, waarbij we ook wat fietsen gehuurd hebben op locatie (e-bike voor mevrouw, kan ze beetje van de omgeving genieten terwijl ik afzie). Ik wilde hiervoor mijn eigen pedalen meenemen (want wil natuurlijk wel vermogens weten tijdens het klimmen :P).

Heeft iemand hier ervaring met het meenemen van je eigen pedalen bij het huren van fietsen + in handbagage vliegtuig, gaat dat een beetje makkelijk/probleemloos?

Ten tweede, in Tenerife gaan we op 3 locaties slapen, mocht iemand nog tips hebben vanuit:
of
Met gewone spd pedalen nooit problemen gehad in handbagage. Lijkt mij ook niet een probleem met powermeter pedalen en kleine batterij. Natuurlijk mag je ze bij de verhuurder laten monteren. Denk dat het zelfs geen probleem was geweest als je een left cranc pm erop had willen laten zetten. Desnoods doe je het later stiekem zelf. :)
T.a.v. locaties: ik heb toen in hostels gezeten op Tenerife, denk niet dat jij daarvoor gaat,

• Requiem19
@Bastard same: Assioma’s mee in het vliegtuig naar Spanje dit jaar. Ging prima, zaten in m’n ingecheckte baggage.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00
@Bastard Vriend van mij een werk/vakantie op Tenerife.
Verhuur is erg relaxed vertelde hij. 3 dagen huur kun je over een dag of 5 verdelen als dat nodig is.
Power meters hebben ze daar ook, maar ze hebben vorig jaar zijn meter ook op de fiets gezet. (Favero pedalen)

Veel plezier, heb al mooie foto's van El Teide voorbij zien komen d:)b
Paar tips voor de Teide
- er gaat een bus terug die fietsers meeneemt, maar de dienst stopt al vroeg
- Als je helemaal de krater ingaat, dan heb je een HEUL stijl stuk terug. Je kan ook op de rand draaien.
- Er zitten supermarktjes en tankstations voor evt refills

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• mhr-zip
Bastard schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:01:

of
Ik zeg niet dat je het mee moet nemen, maar denk ook ff aan je:
Zadel
Bel
Garmin/Wahoo mount.
Varia Radar
Lampjes bij tunnels

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 21:20
Ik heb een vraagje.
Vorig jaar heb ik de hele winter getraint voor de ARG. Die ging me goed af. Dit jaar ga ik hem weer doen maar nu met iemand die een stuk minder hard fietst als ik. Dus dat komt goed, uiteraard moet ik de 125km met klimmetjes wel kunnen verteren.

Deze zomer heb ik wat minder gefietst als eigenlijk de wens was (gelukkig veel andere leuke dingen in de plaats gedaan). Mijn conditie is dus iets minder, de bbq’s en biertjes heb ik heerlijk van genoten dus er zitten ook weer een paar kilo’s aan (kleine 5kg dus niks bijzonders).

Deze winter wil ik mij meer richten op tijdrijden. Kost minder tijd en met de tweede kleine op komst haalbaarder dan trainen voor lange afstanden. Een uurtje knallen tussendoor kan prima. Daarbij zijn er hier in de buurt een paar leuke ritjes te verrijden.

Om dit jaar gericht te trainen zit ik te kijken naar een Join abbo. Ik verwacht ongeveer 3x per week te trainen waarbij 1x langer kan zijn dan twee uur. Daarbij fiets ik woonwerk (elektrisch, 20km per dag) wat niet veel te betekenen heeft maar wel lekker is voor het herstel. Heeft er hier iemand ervaring met Join? Hoe bevalt dit en is het haalbaar om in mijn situatie een trainingsschema te volbrengen?(Join geeft niks weg over trainingsuren&load).

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Requiem19
stevens20 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:55:
Ik heb een vraagje.
Vorig jaar heb ik de hele winter getraint voor de ARG. Die ging me goed af. Dit jaar ga ik hem weer doen maar nu met iemand die een stuk minder hard fietst als ik. Dus dat komt goed, uiteraard moet ik de 125km met klimmetjes wel kunnen verteren.

Deze zomer heb ik wat minder gefietst als eigenlijk de wens was (gelukkig veel andere leuke dingen in de plaats gedaan). Mijn conditie is dus iets minder, de bbq’s en biertjes heb ik heerlijk van genoten dus er zitten ook weer een paar kilo’s aan (kleine 5kg dus niks bijzonders).

Deze winter wil ik mij meer richten op tijdrijden. Kost minder tijd en met de tweede kleine op komst haalbaarder dan trainen voor lange afstanden. Een uurtje knallen tussendoor kan prima. Daarbij zijn er hier in de buurt een paar leuke ritjes te verrijden.

Om dit jaar gericht te trainen zit ik te kijken naar een Join abbo. Ik verwacht ongeveer 3x per week te trainen waarbij 1x langer kan zijn dan twee uur. Daarbij fiets ik woonwerk (elektrisch, 20km per dag) wat niet veel te betekenen heeft maar wel lekker is voor het herstel. Heeft er hier iemand ervaring met Join? Hoe bevalt dit en is het haalbaar om in mijn situatie een trainingsschema te volbrengen?(Join geeft niks weg over trainingsuren&load).
Als je op ‘Join’ zoekt in dit topic krijg je 15 pagina’s :).

Mijn korte antwoord: Join vind ik wat geschikter bij meer uren p/w (denk 6/7+). Technisch kun je overigens wel prima aangeven dat je 3x kunt trainen waarvan 1x 2uur. Schema’s die Join bedenkt zit vaak nogal veel duur in. Als je zo kort traint wil je meer intensiteit. Maar hee, je kunt het vaak goedkoop proberen paar maandjes, dus poging waard? (Shit, toch geen kort antwoord).

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18
Requiem19 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:01:
[...]

Als je op ‘Join’ zoekt in dit topic krijg je 15 pagina’s :).

Mijn korte antwoord: Join vind ik wat geschikter bij meer uren p/w (denk 6/7+). Technisch kun je overigens wel prima aangeven dat je 3x kunt trainen waarvan 1x 2uur. Schema’s die Join bedenkt zit vaak nogal veel duur in. Als je zo kort traint wil je meer intensiteit. Maar hee, je kunt het vaak goedkoop proberen paar maandjes, dus poging waard? (Shit, toch geen kort antwoord).
Klopt inderdaad, dat komt omdat polarized trainen het uitgangspunt is.
Ik dacht dat je ook je doel kon instellen bij Join, dus dat die met tijdrijen ook iets meer treshold training doet.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12 13:13

joker1977

Tweakert

Ik heb een vraagje.
[..]
Kan prima, er zat ook een tijdrijden programma in, meen ik me te herinneren.

Als je een Garmin hebt: De Garmin-coach in de app heeft ook een tijdrijden-programma. Tegenwoordig is dat ook adaptief en gebaseerd op beschikbaarheid per dag, meen ik. Kun je ook nog even naar kijken.

• klaaas
TheTinusNL schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:54:
[...]
Maar GRX 400 is 10spd net als Tiagra shifters, die staan ook in de Shimano compatibility chart (ST-4700 + FD-RX400).
Ik heb een FD-RX810 (GRX 800, 11spd) voorderrie.
Ben dus benieuwd of ik die ook met niet-11-spd shifters kan laten werken.
Tiagra 4700 heeft dezelfde cable pull als de 11 speed groepen. Je ziet de FD-RX400 ook geregeld op 11 speed fietsen zitten. Die Tiagra shifters gaan dus ook sowieso met je fd werken.

Het lijkt me trouwens belangrijker dat ze met je rd werken, die zijn een stuk duurder. Als een goedkopere shifter al met je voorderailleur werkt dan in ieder geval niet met je achterderailleur.

Hij wil.

• TheTinusNL
  • Niet online
klaaas schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:51:
[...]

Tiagra 4700 heeft dezelfde cable pull als de 11 speed groepen. Je ziet de FD-RX400 ook geregeld op 11 speed fietsen zitten. Die Tiagra shifters gaan dus ook sowieso met je fd werken.
Check. Dit voorbeeld voedt dus mijn vorige reactie over "officiele" compatibiliteit.

Kwam dit tegen:
https://bike.bikegremlin....railleur-compatibility/#1 achterderrie 8)7
e: https://bike.bikegremlin....derailleur-compatibility/
https://bike.bikegremlin....derailleur-compatibility/
en
https://bicycles.stackexchange.com/a/45267
waar vooral de laatste ik nog niet heel wijs van ben geworden.

Maar ik dacht te concluderen dat ST-4700 de goedkoopste optie is die ik heb als ik mijn FD-RX810 wil behouden?
Het lijkt me trouwens belangrijker dat ze met je rd werken, die zijn een stuk duurder. Als een goedkopere shifter al met je voorderailleur werkt dan in ieder geval niet met je achterderailleur.
Vergeten te vermelden dat ik voor de lelijke maar functionele en goedkoopste optie ga: twee verschillende shifters :+
Mechanische FD en hydraulische RD, voor mij meer dan prima voor een woonwerk-gravelbike.

[ Voor 7% gewijzigd door TheTinusNL op 06-10-2024 21:19 . Reden: RD -> FD ]

• klaaas
TheTinusNL schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:22:
[...]

Check. Dit voorbeeld voedt dus mijn vorige reactie over "officiele" compatibiliteit.

Kwam dit tegen:
https://bike.bikegremlin....railleur-compatibility/#1
en
https://bicycles.stackexchange.com/a/45267
waar vooral de laatste ik nog niet heel wijs van ben geworden.

Maar ik dacht te concluderen dat ST-4700 de goedkoopste optie is die ik heb als ik mijn FD-RX810 wil behouden?

[...]

Vergeten te vermelden dat ik voor de lelijke maar functionele en goedkoopste optie ga: twee verschillende shifters :+
Mechanische FD en hydraulische RD, voor mij meer dan prima voor een woonwerk-gravelbike.
Ja zo'n setup met verschillende shifters kunnen we natuurlijk niet vermoeden :P

Je linkt hierboven een pagina van bikegremlin over achter derailleurs. Je moet deze hebben: https://bike.bikegremlin....derailleur-compatibility/ Duidelijk verhaal: 11 speed is afwijkend.

Maar als je nog goedkoper wilt zou je ook nog een andere fd kunnen overwegen. Zo'n fd kost natuurlijk geen drol dus als je een bv een Claris shifter + FD aanschaft ben je wellicht nog goedkoper uit dan met een Tiagra shifter. Kun je je huidige fd verkopen.

Hij wil.

• TheTinusNL
  • Niet online
klaaas schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:18:
[...]

Ja zo'n setup met verschillende shifters kunnen we natuurlijk niet vermoeden :P

Je linkt hierboven een pagina van bikegremlin over achter derailleurs. Je moet deze hebben: https://bike.bikegremlin....derailleur-compatibility/ Duidelijk verhaal: 11 speed is afwijkend.
Zag het net, 1 minuut te laat ge-edit :+

edit: Maar begin ik nu gek te worden? :+
Exception are the Shimano 11 speed road FDs and Shimano Tiagra 4700 10 speed FDs – they have a (vastly) different cable pull (and cable anchor arm), so they are not compatible.
Dat is wat anders dan:
klaaas schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:51:
[...]
FD werkt niet, RD wel?
Ik ga er maar eens een nachtje over slapen :z
Maar als je nog goedkoper wilt zou je ook nog een andere fd kunnen overwegen. Zo'n fd kost natuurlijk geen drol dus als je een bv een Claris shifter + FD aanschaft ben je wellicht nog goedkoper uit dan met een Tiagra shifter. Kun je je huidige fd verkopen.
Maar bij een andere FD komen dan toch ook weer andere voorbladen kijken aangezien ik nu GRX voorbladen heb? 46/30 FC-RX610-2 om precies te zijn.
Daarvan een tijdje geleden al uitgezocht dat dat daadwerkelijk niet werkt met road FD wegens andere spacing/qfactor o.i.d., wilde namelijk die 46/30 vervangen door road 50/34 of 52/36 maar dat ging dus niet met de huidige FD-RX810.
Of nouja, Shimano compatibility charts zeggen dat het niet gaat en internetfora spraken daar ook over.

[ Voor 20% gewijzigd door TheTinusNL op 06-10-2024 21:33 ]

• klaaas
Ik denk dat je het verkeerd leest. Tiagra 4700 heeft voor zowel voor als achter dezelfde cable pull als 11 speed. Er staat dus niet dat 11 speed en Tiagra 4700 zoveel van elkaar verschillen. Je FD gaat gewoon werken met een Tiagra shifter, Sterker nog, je RD ook. Alleen zou je er dan een 10 speed cassette op moeten zetten. (Voor het geval je toch beide shifters gelijk zou willen hebben).
Maar bij een andere FD komen dan toch ook weer andere voorbladen kijken aangezien ik nu GRX voorbladen heb? 46/30 FC-RX610-2 om precies te zijn.
Daarvan een tijdje geleden al uitgezocht dat dat daadwerkelijk niet werkt met road FD wegens andere spacing/qfactor o.i.d., wilde namelijk die 46/30 vervangen door road 50/34 of 52/36 maar dat ging dus niet met de huidige FD-RX810.
Of nouja, Shimano compatibility charts zeggen dat het niet gaat en internetfora spraken daar ook over.
O ja, GRX cranks zijn afwijkend van road, dat klopt. Veel mensen krijgen een road FD echter wel werkend op een GRX crankset. Maar als je voor zeker wilt gaan dan kun je het beter bij een Tiagra 4700 houden.

Let trouwens wel op dat de compatibiliteit met 11 speed alleen Tiagra 4700 betreft. 4600 en eerder zijn niet compatibel met 11 speed.

Zit je trouwens vast aan de 2x setup? Als het een dedicated commuter is zou je ook 1x kunnen gaan rijden lijkt me. Dan maakt het (bijna) helemaal niet uit wat voor shifter je gebruikt.

Hij wil.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12 11:22
TheTinusNL schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:22:
Bedenk je wel dat de vorm van mechanische en hydraulische shifters ook compleet anders is. Helemaal als je ook nog grx met een weggroep gaat combineren. Dat lijkt mij verre van comfortabel.

Flickr - Strava

• Bastard
HBSVDK schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

Met gewone spd pedalen nooit problemen gehad in handbagage. Lijkt mij ook niet een probleem met powermeter pedalen en kleine batterij. Natuurlijk mag je ze bij de verhuurder laten monteren. Denk dat het zelfs geen probleem was geweest als je een left cranc pm erop had willen laten zetten. Desnoods doe je het later stiekem zelf. :)
T.a.v. locaties: ik heb toen in hostels gezeten op Tenerife, denk niet dat jij daarvoor gaat,
Top.
We gaan inderdaad niet voor de hostels, maar paar huisjes :9. De pm crank meenemen had ik ook over gedacht maar dat leek me wat omslachtiger :P.
raymondw schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:04:
@Bastard Vriend van mij een werk/vakantie op Tenerife.
Verhuur is erg relaxed vertelde hij. 3 dagen huur kun je over een dag of 5 verdelen als dat nodig is.
Power meters hebben ze daar ook, maar ze hebben vorig jaar zijn meter ook op de fiets gezet. (Favero pedalen)
Veel plezier, heb al mooie foto's van El Teide voorbij zien komen d:)b
Paar tips voor de Teide
- er gaat een bus terug die fietsers meeneemt, maar de dienst stopt al vroeg
- Als je helemaal de krater ingaat, dan heb je een HEUL stijl stuk terug. Je kan ook op de rand draaien.
- Er zitten supermarktjes en tankstations voor evt refills
Nice, bedankt voor de tips. Wordt sowieso mijn eerste keer een berg op fietsen dus ik ben benieuwd, mogelijk heb ik die bus wel nodig :X . Ik zal sowieso zorgen voor warmere kleding voor de afdaling.
mhr-zip schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Ik zeg niet dat je het mee moet nemen, maar denk ook ff aan je:
Zadel
Bel
Garmin/Wahoo mount.
Varia Radar
Zadel is hetzelfde als mijn huidige fiets, radar heb ik niet. Achterlampje+bel+bryton mount gaat mee :)

• Owios
DieAnder schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Daar zet ik blind op in.
Padje (of pat of derailleurhouder of hoe je het beestje wil noemen) is het allereerste dat je moet controleren als het lastig is je achterderailleur goed afgesteld te krijgen.
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad. In het voorjaar heb ik hem nog naar de fietsenmaker gebracht om hem te laten richten. Misschien nu toch maar zelf een derailleur pad richter aanschaffen. Maar in de 15 jaar dat ik fiets heb ik dat nooit eerder nodig gehad en nu dus 2x in een jaar.

Of worden de padjes na het richten minder sterk zodat ze eerder weer buigen en is het beter om een nieuw padje te monteren?

• verstappen33
Ik heb een vraagje.

Er is genoeg te vinden over Join hier in het topic, een andere optie is ook TrainerRoad, deze kijkt wel naar je load en uren etc. maar is wel een stukje duurder.
Mij bevalt het zeer goed.
Ik heb er nu 2 trainingsblokken opzitten (7 weken), gisteren een leuke toertocht gereden waar ook af en toe lekker hard gekoerst werd door de groep waarmee ik fietste.
Ik heb heerlijk mijn kopbeurten kunnen doen met 250-300W vermogen, zonder na 3 minuten al verzuurde benen te krijgen..
Ook op een klimmetje/up-hill sprintje mijn 30 seconden vermogen verbeterd en zelfs de sprint gewonnen van een kennis die 15kg lichter is en normaal altijd naar boven vloog.

Mijn schema is voornamelijk gericht op sustained power cq FTP verbeteren, en daar heb ik gisteren in ieder geval al wat vruchten van kunnen plukken..

Ik zit zelf op 4 trainingen per week (6,5 uur) waarbij doordeweeks veel intervallen is op sweetspot, threshold, en Vo2Max, en in het weekend een duurrit van 2u.

De trainingen kun je zo lang/kort maken als je wilt, dus pas het aan wat je agenda toelaat..

Andere optie is trainnow optie binnen TrainerRoad, hierbij kun je zelf het type training kiezen en bepaald TrainerRoad aan de hand van jou geschiedenis welke workout goed bij je zou passen..

3e optie is zelf iets opstellen, maar dat kan met elke app/programma etc..

• Bastard
verstappen33 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Er is genoeg te vinden over Join hier in het topic, een andere optie is ook TrainerRoad, deze kijkt wel naar je load en uren etc. maar is wel een stukje duurder.
Mij bevalt het zeer goed.
Ik heb er nu 2 trainingsblokken opzitten (7 weken), gisteren een leuke toertocht gereden waar ook af en toe lekker hard gekoerst werd door de groep waarmee ik fietste.
Ik heb heerlijk mijn kopbeurten kunnen doen met 250-300W vermogen, zonder na 3 minuten al verzuurde benen te krijgen..
Ook op een klimmetje/up-hill sprintje mijn 30 seconden vermogen verbeterd en zelfs de sprint gewonnen van een kennis die 15kg lichter is en normaal altijd naar boven vloog.

Mijn schema is voornamelijk gericht op sustained power cq FTP verbeteren, en daar heb ik gisteren in ieder geval al wat vruchten van kunnen plukken..

Ik zit zelf op 4 trainingen per week (6,5 uur) waarbij doordeweeks veel intervallen is op sweetspot, threshold, en Vo2Max, en in het weekend een duurrit van 2u.

De trainingen kun je zo lang/kort maken als je wilt, dus pas het aan wat je agenda toelaat..

Andere optie is trainnow optie binnen TrainerRoad, hierbij kun je zelf het type training kiezen en bepaald TrainerRoad aan de hand van jou geschiedenis welke workout goed bij je zou passen..

3e optie is zelf iets opstellen, maar dat kan met elke app/programma etc..
Ik doe zelf de 4e optie; TrainerRoad 1 of 2 maanden per jaar nemen, kijken wat ze nu weer voor leuks bedacht hebben en de rest van het jaar dat toepassen op mijn zelfbouw-schema's via intervals.icu >:) .

• verstappen33
Dat is ook prima mogelijk, ik vind persoonlijk de feature "Adaptive Training" wel fijn..
Deze past naargelang je voortgang je schema continu aan.
Ze vond TrainerRoad al 2x dat ik een iets hoger FTP had dan ik dacht, en ik kan nog steeds alle trainingen prima volhouden.
Doe ik een keer teveel (keertje buitenspelen en zodoende teveel TSS genereren) dan krijg je ook de suggestie om evt een volgende training iets rustiger te doen...

Na de 150km van gisteren vond TrainerRoad het ook niet tof om vandaag gelijk weer te trainen en suggereerde zelfs een rustdag, gelukkig is het Recovery-week in mijn schema nu, dus ik doe ipv een endurance workout nu wel even een recovery-workout op 40-50% van FTP (ipv de endurance die op 65-70% zou zitten).

Dus ja ook ik trek mijn eigen lijn wel een beetje door, maar het is wel fijn dat je ook feedback ziet op je trainingen.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb even getwijfeld of dit in een eigen topic moest (en of ik het uberhaupt moet vragen), maar aangezien fietsen (met focus op wielrennen) mijn primaire sport is plaats ik hem hier. Vanwege prive omstandigheden heb ik een driekwart jaar nauwelijks gesport. Mijn conditie is erg verslechterd en aan de kilo-kant van watt/kg is er ook weer werk aan de winkel. In geen van mijn fietsclubjes kom ik nog mee. 'Men' houdt zeker rekening en wacht gewoon netjes, maar je voelt aan jezelf dat het niet lekker loopt. Ik moet op vol vermogen rijden om anderen bij te houden die kalm aan doen, en zelfs dat lukt niet. Ik vind voor mezelf/alleen fietsen matig leuk, zeker omdat ik merk hoe veel ik heb ingeleverd. Kortom ik merk dat ik een enorme motivatiedip heb: ik kom niet mee met m'n fietsmaatjes, ik weet waar ik vandaan kom conditioneel en ik weet eigenlijk niet goed hoe ik nu weer moet gaan opbouwen.

Jaren geleden toen ik ook geen conditie had ben ik 'gewoon' gaan fietsen, heb ik dat opgebouwd en had ik succeservaringen. Nu als ik opstap zit ik niet verdrietig op de fiets, maar ik merk dat ik het erg lastig vind om de knop weer om te zetten, om gewoon te genieten van het fietsen/buiten zijn, om trots te zijn als ik een rit gedaan heb (hoe klein ook). Rationeel begrijp ik wel wat ik moet doen om dit om te keren: 'ga weer lekker buiten fietsen, geniet ervan', 'bouw rustig op en wees blij met elke progressie' etc. etc. Mentaal vind ik dat echter heel erg lastig.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het terugkeren uit stevige onttraining en mogelijk tips? (Los van de rationele tips die ik zelf al benoemd heb?)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:34
Ugchel schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:51:

Zijn er mensen die ervaring hebben met het terugkeren uit stevige onttraining en mogelijk tips? (Los van de rationele tips die ik zelf al benoemd heb?)
Naast inderdaad alle rationele tips die je niet wilde; denk eens aan een mooie nieuwe fiets kopen! dat heeft mij in ieder geval heel veel motivatie gegeven een aantal jaar geleden om weer te beginnen.

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:16

Vakjes sparen met Statshunters! Goede motivatie om (alleen) ergens naartoe te fietsen

• verstappen33
Ik heb even getwijfeld of dit in een eigen topic moest (en of ik het uberhaupt moet vragen), maar aangezien fietsen (met focus op wielrennen) mijn primaire sport is plaats ik hem hier. Vanwege prive omstandigheden heb ik een driekwart jaar nauwelijks gesport. Mijn conditie is erg verslechterd en aan de kilo-kant van watt/kg is er ook weer werk aan de winkel. In geen van mijn fietsclubjes kom ik nog mee. 'Men' houdt zeker rekening en wacht gewoon netjes, maar je voelt aan jezelf dat het niet lekker loopt. Ik moet op vol vermogen rijden om anderen bij te houden die kalm aan doen, en zelfs dat lukt niet. Ik vind voor mezelf/alleen fietsen matig leuk, zeker omdat ik merk hoe veel ik heb ingeleverd. Kortom ik merk dat ik een enorme motivatiedip heb: ik kom niet mee met m'n fietsmaatjes, ik weet waar ik vandaan kom conditioneel en ik weet eigenlijk niet goed hoe ik nu weer moet gaan opbouwen.

Jaren geleden toen ik ook geen conditie had ben ik 'gewoon' gaan fietsen, heb ik dat opgebouwd en had ik succeservaringen. Nu als ik opstap zit ik niet verdrietig op de fiets, maar ik merk dat ik het erg lastig vind om de knop weer om te zetten, om gewoon te genieten van het fietsen/buiten zijn, om trots te zijn als ik een rit gedaan heb (hoe klein ook). Rationeel begrijp ik wel wat ik moet doen om dit om te keren: 'ga weer lekker buiten fietsen, geniet ervan', 'bouw rustig op en wees blij met elke progressie' etc. etc. Mentaal vind ik dat echter heel erg lastig.

Je zit natuurlijk niet in de ideale tijd van het jaar, ik weet niet of je van MTB/Gravel houdt. voor die mensen begint het seizoen nu pas echt..

Ik herken mijzelf wel in jou, ik fietste eerder ook maar 3-4 maanden per jaar, en de rest zat ik op kantoor/thuis op de bank..

Gelukkig kun je de basis vrij snel weer opbouwen, binnen enkele weken zul je echt wel sprongetjes maken..
Desnoods begin je eerst op een indoortrainer of op de sportschool met wat cardio (fietsen, roeien, crosstrainer etc). en bouw je het rustig op..

Ik ben 3 jaar geleden aan het begin van het wegseizoen aangehaakt bij een club, conditie van veel mensen is dan toch niet hoog, en ik kon prima meekomen met de 2 langzamere groepen..
na 1-2 maanden merkte ik dat ik al beter werd en maakte toen al weer de overstap naar een sneller groepje, wel met de mededeling dan ik vooral in het wiel wil blijven en niet teveel kopwerk zou doen..

Zodoende mijn conditie opgebouwd en na de zomer kon ik prima meekomen en zelfs regelmatig kopwerk doen..

Ja het vergt veel van je, vooral dat je de knop om moet zetten en iets moet gaan doen, ook al heb je er geen zin in... Zoek een trainingsmaatje, ga een keer mee met een social ride van Tweakers, of vraag gewoon hier eens een keer of iemand een rondje mee wil fietsen.. Tweakers komen uit het hele land, dus er is vast wel iemand in de buurt van jou woonplaats.

• wackmaniac
  • Laatst online: 17-12 10:53
Wat mij vaak motiveert is mooie routes rijden. Dan denk ik: "Goh, dat lijkt me leuk om naartoe te fietsen". Dan maak ik een route en dan heb ik een doel. Afgelopen weekend zag in het weerbericht en kreeg ik een onweerstaanbare drang om naar de kust te fietsen. En dat heb ik gedaan. Soms zit ik in de auto of trein en zie een "landmark", en dan maak ik een route. Recentelijk eindelijk de Hamtoren bij Vleuten - die je vanuit de trein goed kan zien - kunnen afvinken.

Read the code, write the code, be the code!

Pagina: 1 ... 603 ... 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).