Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 602 ... 698 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:09
@sebasd vraag me wel af hoe leuk het wordt om zo’n 200km toertocht (of zelfs 300km) te fietsen op basis van 1x fietsen per week.

Maar vertel het ons gerust volgend jaar. Wellicht komt iedereen tot de conclusie dat al die uren niet nodig zijn :-).

[ Voor 17% gewijzigd door Requiem19 op 25-09-2024 23:11 ]

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:51
Ik denk dat heel veel mensen meer kunnen dan ze zich soms realiseren.
Iets van een gezegde van als je al denkt dat je er helemaal doorheen zit , zit je pas op 40% :D
Die kilometers zitten wel snor, je moet blijven eten en drinken, en het tempo moet gewoon niet te hoog zijn.

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-12 11:32
@sebasd hier ook iemand die uit de basis meer loopt dan fietst, maar nu ook met fietsen meer ervaring heeft,
ligt ook heel erg aan wat van loop trainingen je 3-4 keer per week doet. is het bv trainingen tot een uurtje, dan wordt 200km wel de max. zijn het meer marathon trainingen, dan moet het richting de 300 ook lukken, jet hebt 1 keer per week een langere fiets rit wel nodig om zitvlees te krijgen, maar ook om uit te vinden hoe en wat je moet doen met voeding en drinken, ik zou wel de fiets rit wat langer maken dan 75km.

en een rit van 300 vraagt ook zeker wat doorzettingskracht

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:21

sebasd

rijdt op espresso

Requiem19 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:10:
@sebasd vraag me wel af hoe leuk het wordt om zo’n 200km toertocht (of zelfs 300km) te fietsen op basis van 1x fietsen per week.

Maar vertel het ons gerust volgend jaar. Wellicht komt iedereen tot de conclusie dat al die uren niet nodig zijn :-).
Dat vraag ik me ook af :) We gaan het merken.

Ik ben momenteel nog in de opbouwfase met lopen en fietsen, daar ga ik gewoon lekker mee door, ergens zal ik vast wel een keer tegen een grens aanlopen. Maar ik was vooral even benieuwd naar jullie meningen.

@Rickbhs het zijn nu nog loopjes van max een uurtje, maar ook daar komt met de tijd verandering in met een steeds langere duurloop een keer in de week.

[ Voor 11% gewijzigd door sebasd op 26-09-2024 07:12 ]

• Requiem19
dfbt schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:46:
Ik denk dat heel veel mensen meer kunnen dan ze zich soms realiseren.
Iets van een gezegde van als je al denkt dat je er helemaal doorheen zit , zit je pas op 40% :D
Die kilometers zitten wel snor, je moet blijven eten en drinken, en het tempo moet gewoon niet te hoog zijn.
Ja, ik denk dat heelllllll veel mensen best een 300km kunnen fietsen als ze geen keuze hebben (wereld vergaat, auto’s rijden niet meer etc).

Maar wat ik eerder zeg: is het leuk dan? Dat je echt al bij km 40 heel moe bent, bij km 60’s je benen al niet meer willen, bij km 80 je hoofdpijn krijgt en misselijk wordt omdat je niet gewend bent aan eten op de fiets?

Mijn minst leuke ervaring was een rondje Markermeer toen ik nog te weinig fietste. Ook omdat het groepje met wie ik ging wel snel was. Dus daarom is snelheid (=intensiteit) nog wel belangrijker dan afstand.

Iedereen mag en moet natuurlijk doen wat hij/zij wilt, maar persoonlijk heb ik het veel meer naar m’n zin als de afstand bij m’n getraindheid past.

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-12 10:13
Afgelopen paar keer in de regen gefietst en nu komt er best een lucht uit mijn schoenen.

Wat is jullie 'proven' techniek om vieze luchtjes uit jullie schoenen te halen?

Oh! Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCVl6yfbzs0-KqQ8qks1pF8-PCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qj8Hwh05DRTZPOT3FOyXgBbY.png?f=fotoalbum_large

Grote verwachtingen van!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17
@JustMyOpinion een extra paar schoenen en de oude buiten neer leggen :+

Strava | AP | IP | AW

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Even voor de duidelijkheid (geen idee of dit een reactie op mij was): ik fiets alleen dus niemand die me harder laat fietsen dan ik wil, eten op de fiets doe ik nu ook al dus dat blijf ik ook trainen, en ik bouw langzaam op, het is niet alsof ik volgende maand comfortabel 300km denk te gaan fietsen..

Het idee is juist om te blijven trainen en rustig aan kijken wat ik kan, niet ongetraind ineens een serieus lange rit gaan maken.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12 14:08
sebasd schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:56:
Even voor de duidelijkheid (geen idee of dit een reactie op mij was): ik fiets alleen dus niemand die me harder laat fietsen dan ik wil, eten op de fiets doe ik nu ook al dus dat blijf ik ook trainen, en ik bouw langzaam op, het is niet alsof ik volgende maand comfortabel 300km denk te gaan fietsen..

Het idee is juist om te blijven trainen en rustig aan kijken wat ik kan, niet ongetraind ineens een serieus lange rit gaan maken.
Geen idee hoe 'langzaam' je fietst maar als je uitgaat van gemiddelde snelheid van 25 km/h dan is 300 km non-stop fietsen zo'n 12 uur.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12 11:22
@JustMyOpinion Heel veel mensen in dit topic hebben een Shoefresh in huis staan. Deze dood ook nog bacteriën met ozon. Over de effectiviteit hiervan ga ik geen uitspraak doen, als de stank er al goed in zit krijg je die er niet spontaan uit maar na elke rit even op de shoefresh blijven ze wel langer fris.
Bijkomend pluspunt is ook dat het een "Nederlands" product is.

Flickr - Strava

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:53
Requiem19 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:10:

1x per jaar pijn, of iedere week een paar keer pijn O+

Er zijn er genoeg volgens mij die ongetraind* de AGR of Elfstedentocht fietsen, das misschien leuk. Maar rest van het jaar heb je "vrij".

*Bedoel niet dat ze allemaal niks aan sport doen, maar iig niet fietsen.

@sebasd mijn ervaring is dat je op een hardloop conditie best goed kan fietsen. Maar persoonlijk had ik 1 ding dat ik miste bij fietsen:
Soms moet je bij fietsen even 1-2 minuten 300-500 watt rijden (humble brag, maar ff het idee). Ik trainde met hardlopen veel en gevarieerd, incl intervallen etc. Maar als ik dan op de fiets stapte en moest met paar andere mee die even een duin op reden, liepen gelijk mijn benen vol met zuur :+
Wat natuurlijk wel het voordeel is van fietsen is dat je semi ongestraft oneindige duurtraining kan doen, terwijl dat o.a. qua impact niet zo lekker is bij het hardlopen (dus als je nu uit een blessure komt...).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

la_fusion schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:02:
[...]

Geen idee hoe 'langzaam' je fietst maar als je uitgaat van gemiddelde snelheid van 25 km/h dan is 300 km non-stop fietsen zo'n 12 uur.
Dat klopt. Dat is inderdaad een lange dag. Ik weet ook niet of ik ooit zo ver kom, en of ik dat wel wil. Misschien.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:45
sebasd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:42:
[...]

Goed punt! Ik zie mezelf ook niet per se bergritten gaan rijden overigens, eerder iets als een rondje IJsselmeer (of de Vatternrundan).
Ik denk, dat als je regelmatig sport (zoals je zegt), en gewoon fit bent, dat een vattern prima te doen is. Onderschat trouwens niet hoeveel hoogemeters daarin zitten, dat zijn er toch 2000 (op 300k weliswaar). Ik heb hem, jaren geleden, gereden met simpel een rondje per week trainen, en in de aanloop een paar keer wat verder (150-200), om wat zitvlees te kweken.

Leuke tocht trouwens; protip: 's avonds vertrekken, dan zie je tijdens de rit de zonder (bijna) onder gaan, en weer opkomen over het meer, schitterend!

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 26-09-2024 08:54 ]

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
borft schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:53:
[...]

Ik denk, dat als je regelmatig sport (zoals je zegt), en gewoon fit bent, dat een vattern prima te doen is. Onderschat trouwens niet hoeveel hoogemeters daarin zitten, dat zijn er toch 2000 (op 300k weliswaar). Ik heb hem, jaren geleden, gereden met simpel een rondje per week trainen, en in de aanloop een paar keer wat verder (150-200), om wat zitvlees te kweken.

Leuke tocht trouwens; protip: 's avonds vertrekken, dan zie je tijdens de rit de zonder (bijna) onder gaan, en weer opkomen over het meer, schitterend!
Zo, dat was precies ver genoeg :D

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-12 09:42
Hey @sebasd ik denk dat dit een perfecte combi voor je is.

Ik bewandel momenteel de andere weg, afgelopen jaren zat ik veelal op de fiets maar probeer dit jaar na enkele jaren weer eens het hardlopen op te pakken. Ik merk dat ik conditioneel wel in orde ben, maar dat het met name rustig opbouwen is om zo blessures te voorkomen.

Met hardlopen zit je veel meer in de hogere hartslagzones, als jij die rustige duurritten pakt heb je een mooie variatie te pakken en werk je goed aan je basis door de lange rustige duurritten.

• borft
  • Laatst online: 16:45
pier87 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:11:
Hey @sebasd ik denk dat dit een perfecte combi voor je is.

Ik bewandel momenteel de andere weg, afgelopen jaren zat ik veelal op de fiets maar probeer dit jaar na enkele jaren weer eens het hardlopen op te pakken. Ik merk dat ik conditioneel wel in orde ben, maar dat het met name rustig opbouwen is om zo blessures te voorkomen.

Met hardlopen zit je veel meer in de hogere hartslagzones, als jij die rustige duurritten pakt heb je een mooie variatie te pakken en werk je goed aan je basis door de lange rustige duurritten.
Pas vooral op met te snel te ver lopen ;) Ik ben een paar jaar geleden begonnen met wat hardlopen, op basis van een vrij aardige fietsconditie, en na een maand of 6 kreeg ik overal last van (heupen / billen / rug) ;) Conditioneel kon ik het prima aan om 10km te rennen, maar mijn lichaam was daar niet helemaal van gediend. De fysio lachte me nog net niet uit, maar een rustige opbouw is key. Uiteindelijk duurde het een maand of 5 herstellen voordat ik weer pijn vrij was (slapeloze nachten van pasgeboren dochter zal ook niet geholpen hebben). (fietsen ging gelukkig prima).

Nadien rustig opgebouwd met rondjes van 4-5km, en inmiddels kan ik prima een stuk verder rennen, zonder last. Anyhoe, mijn protip, bouw het rustig om en luister goed naar je lichaam. ymmv natuurlijk ;)
sebasd schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:35:
[...]

Dat klopt. Dat is inderdaad een lange dag. Ik weet ook niet of ik ooit zo ver kom, en of ik dat wel wil. Misschien.
andere tip, doe een dergelijke toch met wat vrienden, hoef je niet zelf alle wind weg te trappen en/of het tempo te maken

[ Voor 11% gewijzigd door borft op 26-09-2024 09:20 ]

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-12 13:11
borft schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:18:
[...]

Pas vooral op met te snel te ver lopen ;) Ik ben een paar jaar geleden begonnen met wat hardlopen, op basis van een vrij aardige fietsconditie, en na een maand of 6 kreeg ik overal last van (heupen / billen / rug) ;) Conditioneel kon ik het prima aan om 10km te rennen, maar mijn lichaam was daar niet helemaal van gediend. De fysio lachte me nog net niet uit, maar een rustige opbouw is key. Uiteindelijk duurde het een maand of 5 herstellen voordat ik weer pijn vrij was (slapeloze nachten van pasgeboren dochter zal ook niet geholpen hebben). (fietsen ging gelukkig prima).

Nadien rustig opgebouwd met rondjes van 4-5km, en inmiddels kan ik prima een stuk verder rennen, zonder last. Anyhoe, mijn protip, bouw het rustig om en luister goed naar je lichaam. ymmv natuurlijk ;)
Ja eens, met een aardige fietsconditie en zelfs met de combi met voetbal merkte ik dat ik voor hardlopen toch een maand of 2 aan opbouw nodig had om weer richting 10km of intervals te gaan. Als je helemaal nooit rent kun je daar echt nog wel 2 maanden aan toevoegen: het begint gewoon met heel veel 5-8km runs. Eerlijk gezegd geeft dat wel weinig voldoening als je 2-3u (of meer) op de fiets gewend bent overigens.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-12 23:04
sebasd schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:09:
[...]

Dat vraag ik me ook af :) We gaan het merken.

Ik ben momenteel nog in de opbouwfase met lopen en fietsen, daar ga ik gewoon lekker mee door, ergens zal ik vast wel een keer tegen een grens aanlopen. Maar ik was vooral even benieuwd naar jullie meningen.

@Rickbhs het zijn nu nog loopjes van max een uurtje, maar ook daar komt met de tijd verandering in met een steeds langere duurloop een keer in de week.
Ik loop al jaren duurtochten (Dus 4daagse, kennedymarsen etc) en daar is fietsen bijgekomen. Volume is belangrijk om te zorgen dat je lichaam weet wat te doen. Nu kan ik die zaken wel uitwisselen. Zo heb ik eerder een (warm-weer) BRM gereden in de periode voor de 4daagse en dat hielp zeker bij de adaptatie. Maar ik weet ook dat de laatste kilometers zwaarder kunnen zijn dan alles wat je al gehad hebt. Na de eerste 100km begint het pas.

Dus als je nu qua hardlopen niet op duur cq volume traint, dan ga je ook met duurtochten fietsen echt een zware tocht tegemoet.
Je moet niet alleen weten hoe je spieren het doen, maar ook hoe je je lichaam van energie voorziet zonder misselijk te worden, hoe je mentaal goed blijft functioneren etc. In die zin is hardlopen natuurlijk minder vergelijkbaar met fietsen want met een uurtje rennen ga je onderweg niks eten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Requiem19
Ik weet dat niet iedereen dit soort details interessant vindt, maar voor wie het nog niet gezien heeft is dit wel goed om te begrijpen mbt hardlopen/fietsen:

Afbeeldingslocatie: https://bandanatraining.com/wp-content/uploads/2023/09/Lactate-Heart-Rate-1024x576.png

Als je 200 0f 300km fietst, fiets je 90% van je tijd in Zone 2 van dit 5 zone model. Als je echter hardlooptraining doet, is het HEEL moeilijk om op deze lage intensiteit te lopen. Mijn threshold pace met hardlopen is bijv 4:50 per km, maar mijn Zone 2 tempo is rond de 6:30. Het is verschrikkelijk om zo langzaam te lopen, voelt ook heel onnatuurlijk. Pas als je echt heel goed bent in hardlopen kun je ook beter rustig lopen.

Probleem is dus dat je in Zone 3 loopt (ook al met je 'rustige' loopjes). Alles wat niet rustig is bij hardlopen is bovenkant zone 3, begin zone 4 (omslagpunt/threshold) of daarboven. Je traint je lichaam dus om goed te zijn met iets hogere intensiteit. Ik zie dat ook met hardloopvrienden die met me mee fietsen soms. Die kunnen prima 30 minuutjes even hard fietsen als ik, maar die staan dan wel in 1x geparkeerd en gaan klagen wanneer we nou eindelijk bij de koffiestop zijn :D.

Fietsen is wel weer heel erg geschikt om in Zone 2 te fietsen. Als je daar wat tijd in stopt word je er ook echt significant beter in. Betekent a) dat je meer vermogen trapt met dezelfde hartslag en b) dat je lichaam veel beter wordt in het gebruiken van vetten ipv koolhydraten.

Wat wel een heel leuk experiment zou zijn, is om iemand met hardlopen heel streng veel uren te laten maken in Zone 2 (dus echt retetraag - hartslag 130-135-140 bij een maximale hartslag van 200). Benieuwd of deze persoon dan op de fiets ook beter is in z'n Zone 2.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:37
Requiem19 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:40:
Ik weet dat niet iedereen dit soort details interessant vindt, maar voor wie het nog niet gezien heeft is dit wel goed om te begrijpen mbt hardlopen/fietsen:

[Afbeelding]

Als je 200 0f 300km fietst, fiets je 90% van je tijd in Zone 2 van dit 5 zone model. Als je echter hardlooptraining doet, is het HEEL moeilijk om op deze lage intensiteit te lopen. Mijn threshold pace met hardlopen is bijv 4:50 per km, maar mijn Zone 2 tempo is rond de 6:30. Het is verschrikkelijk om zo langzaam te lopen, voelt ook heel onnatuurlijk. Pas als je echt heel goed bent in hardlopen kun je ook beter rustig lopen.

Probleem is dus dat je in Zone 3 loopt (ook al met je 'rustige' loopjes). Alles wat niet rustig is bij hardlopen is bovenkant zone 3, begin zone 4 (omslagpunt/threshold) of daarboven. Je traint je lichaam dus om goed te zijn met iets hogere intensiteit. Ik zie dat ook met hardloopvrienden die met me mee fietsen soms. Die kunnen prima 30 minuutjes even hard fietsen als ik, maar die staan dan wel in 1x geparkeerd en gaan klagen wanneer we nou eindelijk bij de koffiestop zijn :D.

Fietsen is wel weer heel erg geschikt om in Zone 2 te fietsen. Als je daar wat tijd in stopt word je er ook echt significant beter in. Betekent a) dat je meer vermogen trapt met dezelfde hartslag en b) dat je lichaam veel beter wordt in het gebruiken van vetten ipv koolhydraten.

Wat wel een heel leuk experiment zou zijn, is om iemand met hardlopen heel streng veel uren te laten maken in Zone 2 (dus echt retetraag - hartslag 130-135-140 bij een maximale hartslag van 200). Benieuwd of deze persoon dan op de fiets ook beter is in z'n Zone 2.
Ik denk dat dit toch persoonlijk is, een paar jaar terug toen ik nog fanatiek hardliep, liep ik 80% van de tijd in zone 2, en dat ging gewoon op een tempo van 5:00/km.
Hartslag zat dan mooi rond de 120 (max hr is pakweg 175)
Als ik nu met fietsen weer in vorm ben heb ik pakweg dezelfde zone verdeling, dus langere duurritjes beginnen op een hartslag van 120.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:50

Phydomir

Dennis

Beetje off topic. Maar is het andersom dan niet heel nuttig om als hardloper veel zone 2 uren op de fiets te maken?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• mhr-zip

[Afbeelding]

Rustig hardlopen vond ik altijd heerlijk, lekker podcastje in. Genieten van de omgeving.
Wat is het verschil tussen hardlopers en fietsers? Hardlopers eten en drinken niet :+

(gratis tippie @sebasd )

Probleem met die heel veel uur in Zone 2 is de impact die hardlopen met zich meebrengt op je lichaam.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:39
@mhr-zip: dan moet je een trailrun gaan doen. Dan kun je tussendoor ook eten en drinken.

Maar bij hardlopen in het algemeen vind ik het nog lastiger om de hartslag laag te houden dan bij fietsen. Alhoewel dat de laatste tijd (even los van niet fit zijn) wel beter gaat. #vogeltjeskijkenmodus

• mhr-zip
wisselwerking schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:30:
@mhr-zip: dan moet je een trailrun gaan doen. Dan kun je tussendoor ook eten en drinken.

Maar bij hardlopen in het algemeen vind ik het nog lastiger om de hartslag laag te houden dan bij fietsen. Alhoewel dat de laatste tijd (even los van niet fit zijn) wel beter gaat. #vogeltjeskijkenmodus
Zodra mijn blessure over is ;(

• Requiem19
Phydomir schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:15:
[...]

Beetje off topic. Maar is het andersom dan niet heel nuttig om als hardloper veel zone 2 uren op de fiets te maken?
Absoluut - ik denk dat een hardloper die 3x per week in Z3/Z4 loopt heel veel kan winnen door nog 2x per week 2 uurtjes in Z2 te fietsen. Dan kun je als hardloper veel stappen maken.

Je ziet dit ook in toenemende mate terug bij de pro lopers. Veel marathon lopers maken nu steeds meer uren op de fiets. Ook Kipchoge doet dit en Michel Butter had dit ook door aan het einde van z'n carriere.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat is nou dé manier om je Voor en achter derrie goed af te stellen? Ik heb 47 filmpjes bekeken maar wat/welke is volgens jullie nou dé manier?

Ik heb nog een kleine MTB van mijn kind warbij de derailleur crap afgesteld staat en aangezien ik ern nog neit over uit ben of Di2 het nou echt gaat worden of niet dacht ik dat eht wel eens handig is om zelf te leren dat goed af te stellen :)

Gabriël AM5

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:37
sapphire schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:15:
Wat is nou dé manier om je Voor en achter derrie goed af te stellen? Ik heb 47 filmpjes bekeken maar wat/welke is volgens jullie nou dé manier?

Ik heb nog een kleine MTB van mijn kind warbij de derailleur crap afgesteld staat en aangezien ik ern nog neit over uit ben of Di2 het nou echt gaat worden of niet dacht ik dat eht wel eens handig is om zelf te leren dat goed af te stellen :)
Als Park Tool er een filmpje van heeft dan is dat de beste manier.

Hij wil.

• mhr-zip
sapphire schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:15:

Ik heb veel gehad aan onderstaand filmpje.

Kinderfiets --> is je derailleur padje niet krom?
Verder (komt vast in filmpje aan bod). Is je kabelspanning niet te laag of te hoog? Dat laatste had ik een keer, kan je best lang aan de schroefjes draaien :+

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-12 11:32
@sebasd als je nog een tip mag geven: let op bij het fietsen dan de cadans hoog houd, als hardloper heb je sneller de neiging om te zwaar te fietsen

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:23
Cube Attain C:62 SLT 2025
https://www.cube.eu/de-de...t-carbon-n-rainbow/825600

Ik heb nu deze fiets gevonden, welke voldoet aan alle checkboxes:

+ Carbon frame
+ Binnen het budget
+ Elektronisch schakelen (zelfs Ultegra Di2)
+ Kabels weggewerkt
+ "Endurance" geometrie
+ Carbon wielset (Deze is extra, mooi meegenomen)
- Reach lijkt iets langer 388mm, maar een beetje sportieve wil ik ook wel.

Nu wel een vraag: Ik weeg zelf iets van 92kg bij 1,89m en hier in Zuid-limburg (Belgie/Duitsland) zit af en toe een welke een flink gat in het wegdek. Hoe zit dit met Carbon wielen? max. Rider weight = 100kg

Moet ik nog ergens opletten?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:17

fdees

Trust me I'm an Engineer

Carbon wielen moet dit echt wel kunnen hebben hoor. Fiets mag 115 kg hebben, dus je zit gewoon veilig met 100 kg. Stuur om de gaten heen voor je eigen comfort.

Of je nog ergens op moet letten? Krijg je een smile van de fiets😉

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Requiem19
DaYwaLkUr schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:51:

+ Carbon frame
+ Binnen het budget
+ Kabels weggewerkt
+ "Endurance" geometrie

Nu wel een vraag: Ik weeg zelf iets van 92kg bij 1,89m en hier in Zuid-limburg (Belgie/Duitsland) zit af en toe een welke een flink gat in het wegdek. Hoe zit dit met Carbon wielen? max. Rider weight = 100kg

Mooie fiets voor dat bedrag!

Lijkt erop dat de prijzen voor nieuwe fiets weer iets normaler worden gelukkig.

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Rickbhs schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:50:
@sebasd als je nog een tip mag geven: let op bij het fietsen dan de cadans hoog houd, als hardloper heb je sneller de neiging om te zwaar te fietsen
Dat is een goede. Die neiging heb ik niet per se maar goed om daar op te blijven letten. Dank je!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12 13:11

Carbon wielen kunnen flink wat hebben.
Ik zou niet door elk gat proberen te rijden om het te testen maar ze zullen niet snel beschadigen door normaal gebruik.
YouTube: What Will It Take To Break Carbon Wheels?

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
Ik heb een Trek Emonda SL5 uit 2016 (specs https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-sl-5-2016) en afgelopen weekend naar Limburg geweest. Heerlijk gefietst (sowieso een fijne fiets) en de bergjes goed over gekomen, maar had toch wel vaak dat ik nog wat lichter wilde trappen maar dat het niet meer kon.
Achter ligt er dus een 11-28 op, zou deze graag willen vervangen door iets als een 11-34. Voor is een 50-34.
Als ik ze vergelijk in de Gear Calculator (hopelijk alles goed ingevuld) lijkt dat er wel goed uit te zien
https://www.gear-calculat...1,23,25,27,30,34&UF2=2135
Goede stap?
In z'n totaliteit heb ik sinds 2017 door verschillende omstandigheden nu 4500km gefietst, heb verder niet het gevoel dat er al andere onderdelen aan vervanging toe zijn door slijtage oid. Is een nieuwe ketting nodig bij deze overstap?
Op mijn indoor Kickr ligt ook een 11-28, kan dat zo blijven of is het het beste dat dit dan ook een 11-34 wordt ivm afstelling derailleur?

• DieAnder
  • Laatst online: 29-12 17:15
fdees schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:57:
Carbon wielen moet dit echt wel kunnen hebben hoor. Fiets mag 115 kg hebben, dus je zit gewoon veilig met 100 kg. Stuur om de gaten heen voor je eigen comfort.

Of je nog ergens op moet letten? Krijg je een smile van de fiets😉
Het voorwiel van die Cube heeft 21 spaken. Dat zijn 12,5% minder spaaknippeltjes die alle klappen moeten opvangen dan in een regulier 24 spaaks wiel.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:16
DieAnder schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:38:
[...]

Het voorwiel van die Cube heeft 21 spaken. Dat zijn 12,5% minder spaaknippeltjes die alle klappen moeten opvangen dan in een regulier 24 spaaks wiel.
Ja maar het is 15gr lichter dan hetzelfde wiel met 24 spaken!

www.vanspeykwheels.nl

• n0pe
Pino112 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:29:
Ik heb een Trek Emonda SL5 uit 2016 (specs https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-sl-5-2016) en afgelopen weekend naar Limburg geweest. Heerlijk gefietst (sowieso een fijne fiets) en de bergjes goed over gekomen, maar had toch wel vaak dat ik nog wat lichter wilde trappen maar dat het niet meer kon.
Achter ligt er dus een 11-28 op, zou deze graag willen vervangen door iets als een 11-34. Voor is een 50-34.
Als ik ze vergelijk in de Gear Calculator (hopelijk alles goed ingevuld) lijkt dat er wel goed uit te zien
https://www.gear-calculat...1,23,25,27,30,34&UF2=2135
Goede stap?
In z'n totaliteit heb ik sinds 2017 door verschillende omstandigheden nu 4500km gefietst, heb verder niet het gevoel dat er al andere onderdelen aan vervanging toe zijn door slijtage oid. Is een nieuwe ketting nodig bij deze overstap?
Op mijn indoor Kickr ligt ook een 11-28, kan dat zo blijven of is het het beste dat dit dan ook een 11-34 wordt ivm afstelling derailleur?
6 tanden meer is normaal gesproken 3 links meer ketting lengte bij grote kettingblad en grootste krans achter (van 28 naar 34). Na 4500km is het sowieso bijna tijd om de ketting te vervangen. Overigens heb je waarschijnlijk een RD-5800 achter derailleur, je zult waarschijnlijk een 105 7000 cassette nodig hebben.

Voor je Kickr zal het weinig uitmaken, de afstelling voor de derailleur gaat vooral om de positie van de cassette ten opzichte van de derailleur en die is niet anders.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:34
ElGreco schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:04:
[...]

Ja maar het is 15gr lichter dan hetzelfde wiel met 24 spaken!
Samenvattend en minder dingen die kapot kunnen en lichter. Wat wil je nog meer. ;)

Zonder gekheid, die nieuwe Cubes zijn wel scherp geprijsd zeg. Hopelijk een trend die doorzet. Ik heb het idee dat bijvoorbeeld Canyon en Trek alleen maar duurder worden.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:59
Ik ben misschien een zeur en er zijn hier mensen die er vast meer van weten dan ik maar is max 100 kg niet wat weinig marge met een lichaamsgewicht van 92kg?

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

twodigits schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:39:
Ik ben misschien een zeur en er zijn hier mensen die er vast meer van weten dan ik maar is max 100 kg niet wat weinig marge met een lichaamsgewicht van 92kg?
Het is 8 kg, ongeveer het gewicht van een fiets.

Maar zelf zit in de techniek/productie van allerlei mechanische installaties. En daar heb je zoiets als een veiligheidsfactor op berekeningen. Een simpel voorbeeld zijn hijsmiddelen als kabels daar zit vaak al een veiligheidsfactor op van 4. Dus als je 100 kg ermee mag tillen zijn ze getest op 400 kg. Zo een fiets is geschikt voor 100 kg, maar die gaat echt niet kapot bij 105 kg en ook niet als er iemand van 110 kg gaat op zitten. Ik ken de exacte normen niet, maar ze willen niet dat zo een fiets kapotgaat als je met 98 kg van een stoepje afspringt. Je hebt dan een versnelling die op het frame komt en dit is normaal gebruik en dan mag zoiets niet kapot gaan.
DieAnder schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:38:
[...]

Maar je spreekt over een carbon rim, dit is een stijver materiaal met de juiste lay-up. Dus zal minder gaan vervormen waardoor de spaken weer relatief minder energie krijgen te verwerken.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-12 16:58

+ Carbon frame
+ Binnen het budget
+ Kabels weggewerkt
+ "Endurance" geometrie

Carbon kan een klap beter hebben dan alu, is mijn empirische wetenschap.
Carbon nog nooit krom gereden, alu wel. En inmiddels heb ik met beide materialen hoogwaardigere wielen gereden gedurende 20.000km per soort.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12 14:08
Requiem19 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:03:
[...]

Mooie fiets voor dat bedrag!

Lijkt erop dat de prijzen voor nieuwe fiets weer iets normaler worden gelukkig.
Ik denk dat dat vooral bij Cube zo is en niet bij andere bedrijven :+

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-12 11:22
Pino112 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:29:
1-28 op, zou deze graag willen vervangen door iets als een 11-34. Voor is een 50-34.
Goede stap?
ja, is heerlijk klimmen voor ons laaglanders zonder klimbenen, zelf ook een 11-34 erop gezet voor een recent ritje in Zwitserland terwijl ik normaal ook met een 11-28 fiets, zelfs als je met 34-28 naar boven komt is het fijn om een paar kransjes achter de hand te hebben.
Je moet wel goed kijken welke achterderailleur je hebt! Als de fiets standaard met een 11-28 komt zou dit best één met een korte kooi (SS) kunnen zijn, daar krijg je geen 11-34 op. 11-32 zou net kunnen zolang je niet tegelijk voor als achter het grootste tandwiel gebruikt maar alsnog niet aan te raden. Gelukkig kan je ook gewoon een nieuwer model 11 speed achterderailleur gebruiken met jouw shifters, dus 1 met een lange kooi (GS) vinden zou niet moeilijk moeten zijn.
Bedenk je wel dat de grotere stappen tussen de versnellingen op het vlakke verre van ideaal zijn, ik gooi hem er direct weer af in Nederland.
waarschijnlijk is hij nu te kort dus moet je sowieso een nieuwe ketting, qua slijtage ligt er helemaal aan hoe je de ketting gebruikt en onderhouden hebt.
Nee maakt niks uit. Ik gebruik een 11-28, 11-32 (op de trainer) en 11-34 allemaal met dezelfde ketting en zonder ook maar naar de derailleur (ook R5800) te kijken. Maar kan zijn dat je een klein slagje moet geven aan de b-tension schroef of de kabelspanner. Maar nogmaals: dan moet je wel een lange kooi hebben, de korte kooi heeft te weinig capaciteit om het verschil in tanden op te vangen.

Flickr - Strava

• twodigits
fdees schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:52:
[...]

Het is 8 kg, ongeveer het gewicht van een fiets.

Maar zelf zit in de techniek/productie van allerlei mechanische installaties. En daar heb je zoiets als een veiligheidsfactor op berekeningen. Een simpel voorbeeld zijn hijsmiddelen als kabels daar zit vaak al een veiligheidsfactor op van 4. Dus als je 100 kg ermee mag tillen zijn ze getest op 400 kg. Zo een fiets is geschikt voor 100 kg, maar die gaat echt niet kapot bij 105 kg en ook niet als er iemand van 110 kg gaat op zitten. Ik ken de exacte normen niet, maar ze willen niet dat zo een fiets kapotgaat als je met 98 kg van een stoepje afspringt. Je hebt dan een versnelling die op het frame komt en dit is normaal gebruik en dan mag zoiets niet kapot gaan.
Als hij zelf 92kg weegt en de fiets 8kg zit je er inderdaad al aan, dan komt daar schoeisel, kleding en bidons/ spulletjes bij dus hij zal altijd met meer dan 100kg aan gewicht rijden. Ik neem graag van je aan dat die wielen echt niet zomaar kapot zullen springen maar zelf zou ik toch stevigere wielen pakken, zeker bij aanschaf van nieuwe en nu heeft hij die kans. Mogelijk dan enkel voor mijn eigen gemoedsrust maar toch.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:41
twodigits schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:14:
[...]

Als hij zelf 92kg weegt en de fiets 8kg zit je er inderdaad al aan, dan komt daar schoeisel, kleding en bidons/ spulletjes bij dus hij zal altijd met meer dan 100kg aan gewicht rijden. Ik neem graag van je aan dat die wielen echt niet zomaar kapot zullen springen maar zelf zou ik toch stevigere wielen pakken, zeker bij aanschaf van nieuwe en nu heeft hij die kans. Mogelijk dan enkel voor mijn eigen gemoedsrust maar toch.
Het gaat toch alleen om het gewicht van de rijder. Dus excl fiets. Zou wel heel vreemd zijn anders.

• kwiebus
  • Laatst online: 17:19
[...]

Newman geeft zelf voor de Advanced A.38 wielen een maximaal systeemgewicht van 130kg en Cube geeft 115kg systeemgewicht voor die fiets. Dus die wielen lijken mij dan toch niet de beperkende factor?

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

[...]

Ik haalde de 8 kg aan als voorbeeld voor wat het verschil is. Maar de fiets mag 115 kg systeem gewicht hebben.

Rijder is 92 kg
Kleding 3 kg (dikke winter bepakking, helm is 400 g, schoenen 700 g)

Dus wat de fiets draagt is 95 kg, 5 kg spelling tov het ontwerpgewicht en niet wat veiligheidsfactor is.

Fiets is 7.9 kg

Je hebt dan een totaal gewicht van 103 kg. De fiets mag 115 kg totaal gewicht hebben. Je bidon's, pomp, zadeltas en fietscomputer gaan geen 12 kg zijn.
kwiebus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:56:
[...]

Newman geeft zelf voor de Advanced A.38 wielen een maximaal systeemgewicht van 130kg en Cube geeft 115kg systeemgewicht voor die fiets. Dus die wielen lijken mij dan toch niet de beperkende factor?
Zeker met dit zal ik al helemaal niet meer bang zijn. Grootste risico is dat hij het frame uit elkaar trekt en dat doen de profs zelfs niet.

• twodigits
Misschien is er dan langs elkaar heen gepraat maar ik las dit
Hoe zit dit met Carbon wielen? max. Rider weight = 100kg
als dat de wielen max 100kg konden hebben (en het frame inderdaad 115kg). Het leek me al weinig, dus als dat niet klopt maakt dat het voor mij helder.

• DaYwaLkUr
twodigits schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:26:
[...]

als dat de wielen max 100kg konden hebben (en het frame inderdaad 115kg). Het leek me al weinig, dus als dat niet klopt maakt dat het voor mij helder.
Staat ook hier, rider weight = 100kg (voor het frame) miss niet zo handig van mij geschreven ;)
https://file.cube.eu/azwe...uMTcyNzQyNDE5Mi4wLjAuMA..
maar ik begrijp je moet dus bij "maximum system weight" kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door DaYwaLkUr op 27-09-2024 10:07 ]

• Pino112
  • Laatst online: 13:13
GWBoes schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:13:
[...]

ja, is heerlijk klimmen voor ons laaglanders zonder klimbenen, zelf ook een 11-34 erop gezet voor een recent ritje in Zwitserland terwijl ik normaal ook met een 11-28 fiets, zelfs als je met 34-28 naar boven komt is het fijn om een paar kransjes achter de hand te hebben.
Je moet wel goed kijken welke achterderailleur je hebt! Als de fiets standaard met een 11-28 komt zou dit best één met een korte kooi (SS) kunnen zijn, daar krijg je geen 11-34 op. 11-32 zou net kunnen zolang je niet tegelijk voor als achter het grootste tandwiel gebruikt maar alsnog niet aan te raden. Gelukkig kan je ook gewoon een nieuwer model 11 speed achterderailleur gebruiken met jouw shifters, dus 1 met een lange kooi (GS) vinden zou niet moeilijk moeten zijn.
Bedenk je wel dat de grotere stappen tussen de versnellingen op het vlakke verre van ideaal zijn, ik gooi hem er direct weer af in Nederland.

[...]

waarschijnlijk is hij nu te kort dus moet je sowieso een nieuwe ketting, qua slijtage ligt er helemaal aan hoe je de ketting gebruikt en onderhouden hebt.

[...]

Nee maakt niks uit. Ik gebruik een 11-28, 11-32 (op de trainer) en 11-34 allemaal met dezelfde ketting en zonder ook maar naar de derailleur (ook R5800) te kijken. Maar kan zijn dat je een klein slagje moet geven aan de b-tension schroef of de kabelspanner. Maar nogmaals: dan moet je wel een lange kooi hebben, de korte kooi heeft te weinig capaciteit om het verschil in tanden op te vangen.
Bedankt!
Heb even gekeken, zoals @n0pe al vermoedde is het inderdaad een RD-5800. De afstand even gemeten en hart-hart is een cm of 6, dus dat is de korte variant.

Dan heb ik in principe aan deze set genoeg; cassette, ketting en derailleur. Bij 11-34 wordt logischerwijs meteen de lange kooi geselecteerd. :)
https://www.mantel.com/sh...leur-upgrade-kit-groepset
Eventueel nog een kabel en tools erbij om de ketting los te maken enz en dan moet het wel goedkomen dacht ik.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

twodigits schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:26:
[...]

Ja lijkt het wel op beetje langs elkaar aan het praten. Maar de wielen kunnen het gewicht dus ruim hebben.
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:06:
[...]

Staat ook hier, rider weight = 100kg (voor het frame) miss niet zo handig van mij geschreven ;)
https://file.cube.eu/azwe...uMTcyNzQyNDE5Mi4wLjAuMA..
maar ik begrijp je moet dus bij "maximum system weight" kijken?
Je moet weten dat je officieel niet zwaarder bent dan 100 kg en dat je in totaal, fiets, rijder met accessoires niet boven de 115 kg uitkomt.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dang die Cuba is best mooi en voor het geld bizar in vergelijking met andere merken.
Bij de meeste merken heb je voor dat geld 105 of Ultegra mechanisch en alu velgen!

Deze houd ik ook in de gaten, ik vind het niet de mooiste fiets maar hij vinkt een hoop vakjes af en 1K minder dan veel andere fietsen met 105 Di2 :X

@Requiem19 Ik hoop dat die trend zich ook bij andere merken doorzet maar het zal me verbazen als het zo is.

Even de adviesprijs opgezocht van mijn fiets 11 jaar geleden, dat was €1499 full Ultegra (6700), alu velgen en kwalitatief goed alu frame).
Full Ultegra, Carbon en alu velgen kost nu vaak al richting de €3000. :X

€1499 met 11 jaar inflatie zou €2088 zijn geworden.

[ Voor 24% gewijzigd door sapphire op 27-09-2024 14:58 ]

Gabriël AM5

• dfbt
sapphire schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:52:
Dang die Cuba is best mooi en voor het geld bizar in vergelijking met andere merken.
Bij de meeste merken heb je voor dat geld 105 of Ultegra mechanisch en alu velgen!

Deze houd ik ook in de gaten, ik vind het niet de mooiste fiets maar hij vinkt een hoop vakjes af en 1K minder dan veel andere fietsen met 105 Di2 :X

@Requiem19 Ik hoop dat die trend zich ook bij andere merken doorzet maar het zal me verbazen als het zo is.

Even de adviesprijs opgezocht van mijn fiets 11 jaar geleden, dat was €1499 full Ultegra (6700), alu velgen en kwalitatief goed alu frame).
Als je nu bijv op een 12go website Carbon racefiets en dan ultegra of 105 di 2 selecteert in filter, kom je al 5-6 fietsen tegen.
Dus voor 3000 euro heb je vandaag de dag gewoon een ''budget'' frame met elektrisch schakelen.

• Requiem19
sapphire schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:52:

€1499 met 11 jaar inflatie zou €2088 zijn geworden.
Ik denk dat deze trend zich wel door gaat zetten eigenlijk. De hele fietsindustrie gaat nog steeds maar medium lekker. De merken die zich onderscheiden (bijv op prijs/kwaliteit) gaan grieien en blijven over.

Merken die blijven doen wat ze deden gaan het moeilijk krijgen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

dfbt schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:59:
[...]

Als je nu bijv op een 12go website Carbon racefiets en dan ultegra of 105 di 2 selecteert in filter, kom je al 5-6 fietsen tegen.
Dus voor 3000 euro heb je vandaag de dag gewoon een ''budget'' frame met elektrisch schakelen.
Hanteren die adviesprijzen?

Ik heb er toendertijd ook geen €1499 voor betaald (technisch gezien heb ik niets betaald want ik kreeg de fiets) maar ik moet iets aan houden om te vergelijken.

@Requiem19 Ik hoop het ook want ik heb nog even voordat ik daadwerkelijk wat ga kopen :)

Gabriël AM5

• n0pe
dfbt schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:59:
[...]

Ook een subtop frame is al aardig beter betaalbaar aan het worden, een Canyon Aeroad CF SLX met SRAM etap/carbon velgen is van €5000 naar €4300 gegaan bij het 2024 model.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Oef dankzij @dfbt Even zitten neuzen bij 12go en daar zie ik toch wel wat hele gave fietsen:

https://www.12gobiking.nl/cube-agree-c-62-pro

https://www.12gobiking.nl/cube-agree-c-62-race

Die laatste is wel heel erg flitsend in het geel 8)

Gabriël AM5

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:00

Secsytime

Automagisch

sapphire schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:28:
Oef dankzij @dfbt Even zitten neuzen bij 12go en daar zie ik toch wel wat hele gave fietsen:

Ja zijn echt mooie kleuren! En de prijs is mijns inziens ook erg netjes..

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-12 19:58

Dat gele is wel leuk! Weer eens wat anders he. Wel lastig om er een beetje mooie passende kleding bij te dragen :+ . Wel vet.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19

Die gele is erg cool IRL!
Mijn fietsmaatje heeft er 1 besteld, levertijd is Nov/Dec ALS je geluk hebt.
Cubestores hadden wat pre-orders gedaan, voor later bestelende klanten zou het best veel langer kunnen duren...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• dfbt

Heel vet :D
Ik weet niet of je bij 12 stores persoonlijk nog wat korting en of accessoires kan kopen, heb ik nog nooit geprobeerd :D

• dfbt
raymondw schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:36:
[...]

Cubestores hadden wat pre-orders gedaan, voor later bestelende klanten zou het best veel langer kunnen duren...
als ik framemaat aanklik bij die gele, krijg ik te zien binnen 1 week levertijd?

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:56

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Lelijke velgen, verder mooie fiets zeg!

Do { Ping } while ( LOL )

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19
dfbt schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:58:
[...]

als ik framemaat aanklik bij die gele, krijg ik te zien binnen 1 week levertijd?
Niet alle maten, de 56 is 27 weken en de 53 19 weken.
De 58 is volgens Cube 8 weken, misschien een showroom model binnen een week?
We hebben het Cube voorraad systeem gezien tijdens de bestelling :-(

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• dfbt
raymondw schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:46:
[...]

Niet alle maten, de 56 is 27 weken en de 53 19 weken.
De 58 is volgens Cube 8 weken, misschien een showroom model binnen een week?
We hebben het Cube voorraad systeem gezien tijdens de bestelling :-(
zijn maar weinig mensen in mijn kring die op een 56 passen :D

• DaYwaLkUr
raymondw schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:36:
[...]

Het lastige vind ik, je zou hem toch eerst eens in het echt willen zien? Of koop je een auto ook online zonder de kleur gezien te hebben en/of er in gezeten te hebben? Dit zie je bijv veel vaker, zelfs met een hond aanschaffen 😅 Ik vind het maar riskant..

• KW25
  • Laatst online: 29-12 20:18
dfbt schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:09:
[...]

zijn maar weinig mensen in mijn kring die op een 56 passen :D
Ben wel benieuwd tussen wat voor reuzen jij je dan bevindt. Ik ben 185cm en fiets nu op een 58 fiets, zou voor mn volgende fiets toch wel een maatje kleiner gaan. Weet dat bij elk merk de maat anders is, maar heb nu een fiets waarbij de stack 571 is en zou wel 15 kleiner kunnen eigenlijk.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:00

Secsytime

Automagisch

dfbt schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:57:
[...]

Heel vet :D
Ik weet niet of je bij 12 stores persoonlijk nog wat korting en of accessoires kan kopen, heb ik nog nooit geprobeerd :D
Kan altijd wel wat af hoor, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Bij Cube zal het niet heel veel zijn aangezien ze al enorm scherp geprijsd worden, misschien 100 euro ofzo.

• Galois
  • Laatst online: 10:53

Galois

1811 - 1832

Heeft iemand een Canyon CP0018 aerostuur met Garmin Cockpit mount?

Past daar de Garmin Edge 1050 op? Volgens Futurum past de Edge 1050 niet nl, maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:17
Galois schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:32:
Heeft iemand een Canyon CP0018 aerostuur met Garmin Cockpit mount?

Past daar de Garmin Edge 1050 op? Volgens Futurum past de Edge 1050 niet nl, maar dat kan ik mij eigenlijk niet voorstellen.
En anders leg je er een Ravemen tussen :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik heb dus zoals eerder gezegd een nieuwe wielset gekocht ,exact dezelfde zipp303s met exact dezelfde cassette (SRAM 12-speed) maar nu ratelt de drivetrain zowat in elke versnelling. Komt dit omdat de ketting al wat ingesleten is en koop ik ook best een nieuwe of slijt deze gewoon snel samen met de kilometers? Slijtagemeter valt er niet in alleszins. Ik heb de huidige maar een maand of 5 erop liggen , wel een dikke 5000km gereden. Alvast bedankt voor een antwoord!

[ Voor 10% gewijzigd door Cloclo100 op 28-09-2024 19:07 ]

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Dat is nogal lastig te beoordelen op basis van de verstrekte informatie.

Als je de ketting enigszins goed onderhouden hebt (lees: regelmatig afnemen, regelmatig smeren, etc.) en niet alleen maar in de regen en vieze zooi gereden hebt, dan zou 5k aan km’s het probleem niet mogen zijn…

• Cloclo100
  • Nu online
RR46 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:20:
Dat is nogal lastig te beoordelen op basis van de verstrekte informatie.

Als je de ketting enigszins goed onderhouden hebt (lees: regelmatig afnemen, regelmatig smeren, etc.) en niet alleen maar in de regen en vieze zooi gereden hebt, dan zou 5k aan km’s het probleem niet mogen zijn…
Nee die wordt vrij frequent gereinigd eigenlijk.. het is zo een brommend geluid, kan er niets anders van maken. 🤔

• Mistraller
Cloclo100 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:59:
Ik heb dus zoals eerder gezegd een nieuwe wielset gekocht ,exact dezelfde zipp303s met exact dezelfde cassette (SRAM 12-speed) maar nu ratelt de drivetrain zowat in elke versnelling. Komt dit omdat de ketting al wat ingesleten is en koop ik ook best een nieuwe of slijt deze gewoon snel samen met de kilometers? Slijtagemeter valt er niet in alleszins. Ik heb de huidige maar een maand of 5 erop liggen , wel een dikke 5000km gereden. Alvast bedankt voor een antwoord!
Nou ik weet het niet hoor maar bij mij zit ik met 6000km aan een nieuwe ketting en ik rij meestal langer door met kettingen dan gemiddeld aangegeven. Veel forumleden hier zullen al onder de 5000km wisselen. Zeker met een 12 speed. Is je kettingmeter wel okee?

---------------

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:05
Cloclo100 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:59:
Je hebt dus een nieuwe cassette en een oude ketting met 5k erop? Dan zou ik zeker een nieuwe ketting pakken.

Strava

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:37
Mistraller schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:22:
[...]

Nou ik weet het niet hoor maar bij mij zit ik met 6000km aan een nieuwe ketting en ik rij meestal langer door met kettingen dan gemiddeld aangegeven. Veel forumleden hier zullen al onder de 5000km wisselen. Zeker met een 12 speed. Is je kettingmeter wel okee?
Idd @Cloclo100 heb je de goede meter? voor flattop heb je een andere nodig:
joker1977 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Bij de SRAM Flat-top kettingen heb je een ander tooltje nodig, kun je het nodige over vinden op internet waarom.

Ik heb een Parktool CC-4; die werkt bij Shimano 11-speed en SRAM 12-speed

bv. https://www.12gobiking.nl/parktool-cc4-kettingmeter

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:40
Voor de flattop kettingen van sram heb je een speciale chain wear tool nodig, hier vind je welke door sram voorgeschreven staan.

In heb recent ook een 2e wielset gekocht met een nieuwe red cassette (oude is rival), tot dan toe had ik 2 Force flattop kettingen die ik alternerend heb gereden vanaf begin maart toen ik de fiets kocht, op beide kettingen zat ong. 5k km's dus heb voor de nieuwe wielen wel een nieuwe ketting erop gelegd, ditmaal de nieuwe red E1 ketting. Door de extra uitsparingen nog lichter, stiller en minder oppervlak voor vuil om aan te blijven hangen, ben er erg tevreden mee en hier vond ik 'm momenteel het voordeligst.

• Cloclo100
  • Nu online
Prulleman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:40:
[...]

Je hebt dus een nieuwe cassette en een oude ketting met 5k erop? Dan zou ik zeker een nieuwe ketting pakken.
Heb nog eens alles omgewisseld en dan draait het als een zonnetje. Ik ga gewoon gewoon de cassette van wiel veranderen en de ketting helemaal op rijden, de kettingtool is de juiste versie alleszins.

Edit: Heb eens even gekeken, ketting op 29 maart vervangen en sindsdien 6851km gereden 🫣. Toch maar vervangen voor ik op mijn bikepack trip vertrek.

[ Voor 15% gewijzigd door Cloclo100 op 28-09-2024 22:13 ]

• Cloclo100
  • Nu online
r0g3r schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:54:
Voor de flattop kettingen van sram heb je een speciale chain wear tool nodig, hier vind je welke door sram voorgeschreven staan.

In heb recent ook een 2e wielset gekocht met een nieuwe red cassette (oude is rival), tot dan toe had ik 2 Force flattop kettingen die ik alternerend heb gereden vanaf begin maart toen ik de fiets kocht, op beide kettingen zat ong. 5k km's dus heb voor de nieuwe wielen wel een nieuwe ketting erop gelegd, ditmaal de nieuwe red E1 ketting. Door de extra uitsparingen nog lichter, stiller en minder oppervlak voor vuil om aan te blijven hangen, ben er erg tevreden mee en hier vond ik 'm momenteel het voordeligst.
Thanks! Dit werkt gewoon op een rival 12s neem ik aan ?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
73 euro voor een ketting, the fuck.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• joker1977
  • Laatst online: 26-12 13:13

joker1977

Tweakert

MrAngry schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:12:
73 euro voor een ketting, the fuck.
Ik vind het ook idioot veel geld. Ik heb even gekeken, voor mijn SRAM Drive-train heb ik in 2022 een setje kettingen gekocht van bike24 voor EUR 22 ( https://www.bike24.com/p2313609.html ). Die zijn nu bij dezelfde shop dus EUR 39

Rond de 3500-4500 km. is die ketting echt wel af, het is mijn slecht-weer fiets. Ik vind die Force kettingen wel de sweet-spot, maar goede kans dat ik naar Rival ga als mijn voorraadje op is.

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12 12:00
Vorige week het Orbea Aero stuur laten monteren, gedaan voor de looks O-)
Nog niet getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJMVUqi6bhCnH0SJGYouT5YlcvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moThNjicdKjpdhdFKPO9uH7v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bv6sWOd2IvsaxSHiNi3kxIIjJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lUvdKYwHw8gyx0WuwFFZ7vl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYSTDbVg1NKLD6fFQRmMl340sMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6InHHQ569Asi32jg4YF9sqL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DseJ_GPqgM_eLyiCWwWwf7K0gic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44JGIp8qAydt6FiVw969Ft3e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m10tpJn90Bl1JDs2k3ahLZFTzIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dF696BnQ36nViFBKfEHC9glA.jpg?f=fotoalbum_large

• r0g3r
joker1977 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:14:
[...]

Ik vind het ook idioot veel geld. Ik heb even gekeken, voor mijn SRAM Drive-train heb ik in 2022 een setje kettingen gekocht van bike24 voor EUR 22 ( https://www.bike24.com/p2313609.html ). Die zijn nu bij dezelfde shop dus EUR 39

Rond de 3500-4500 km. is die ketting echt wel af, het is mijn slecht-weer fiets. Ik vind die Force kettingen wel de sweet-spot, maar goede kans dat ik naar Rival ga als mijn voorraadje op is.
Als ik zie hoe de kettingtool bij mijn 2 force kettingen, die er elk ong 5k km op hebben zitten, er nog zelfs niet een beetje in valt, dan heb ik er goed vertrouwen in dat de nieuwe red ketting bij mij makkelijk 8-9k mee zal gaan, dat relativeert de prijs wel weer een beetje, maar ben het eens dat het belachelijk duur is voor een ketting.

Met de force kettingen heb ik ook door weer en wind 2,5 maand door Noorwegen gefietst, maar wel bijna iedere dag met doek afgenomen en opnieuw squirt erop.

Ik denk dat zeer regelmatig schoonmaken sws echt een grote impact op de levensduur kan hebben en aangezien ik veel waarde aan een stille drivetrain hecht is dit toch al onderdeel van het fietsen bij mij.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 11:02
Ik heb op zolder mijn oude racefiets staan om in de winter op te trainen. Ik heb geen idee hoe oud die is, maar volgens mij heb ik hem zelf al een jaar of 10 en ik heb hem tweedehands gekocht, dus hij was toen al een paar jaar oud. Het is een batavus roadracer, dit model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xG7aMD1WEjLJ0pdStsdvH4hG_Bg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YagnhBmQkIceVCyRn4tNGWKS.jpg?f=user_large

Een tijdje terug is de voorste versnelling kapot gegaan, daar was ergens een pinnetje afgebroken van de derailleur (heet dat voor ook zo?). Het was een shimano sora, maar die zijn niet meer te krijgen, ik heb er iets anders opgezet. Maar het is het allemaal net niet, schakelen gaat verre van soepel. Nu overweeg ik om er dan maar meteen een helemaal nieuwe groepset op te zetten. Het is nu 3*7, ik wil naar 2x11. Kan dat zomaar? Achter geloof ik het allemaal wel, ik gebruik de hub van de trainer, dat komt wel goed. Maar ik heb geen idee wat voor bottom bracket de fiets heeft, of daar veel in is veranderd sinds een jaar of 15, waar je op moet letten. Iemand advies?

[ Voor 10% gewijzigd door Byte_Me op 29-09-2024 13:05 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:30
r0g3r schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:50:
[...]

Als ik zie hoe de kettingtool bij mijn 2 force kettingen, die er elk ong 5k km op hebben zitten, er nog zelfs niet een beetje in valt, dan heb ik er goed vertrouwen in dat de nieuwe red ketting bij mij makkelijk 8-9k mee zal gaan, dat relativeert de prijs wel weer een beetje, maar ben het eens dat het belachelijk duur is voor een ketting.

Met de force kettingen heb ik ook door weer en wind 2,5 maand door Noorwegen gefietst, maar wel bijna iedere dag met doek afgenomen en opnieuw squirt erop.

Ik denk dat zeer regelmatig schoonmaken sws echt een grote impact op de levensduur kan hebben en aangezien ik veel waarde aan een stille drivetrain hecht is dit toch al onderdeel van het fietsen bij mij.
Merk je nog enig geluidsverschil tussen Rival, force en red kettingen? Momenteel Rival maar als een duurdere ketting voor een stillere drivetrain kan zorgen (ik gebruik ook Squirt) dan wil ik eventueel wel upgraden bij een wissel.

• Martinique
  • Laatst online: 08:24
Byte_Me schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:03:
Ik heb op zolder mijn oude racefiets staan om in de winter op te trainen. Ik heb geen idee hoe oud die is, maar volgens mij heb ik hem zelf al een jaar of 10 en ik heb hem tweedehands gekocht, dus hij was toen al een paar jaar oud. Het is een batavus roadracer, dit model:

[Afbeelding]

Een tijdje terug is de voorste versnelling kapot gegaan, daar was ergens een pinnetje afgebroken van de derailleur (heet dat voor ook zo?). Het was een shimano sora, maar die zijn niet meer te krijgen, ik heb er iets anders opgezet. Maar het is het allemaal net niet, schakelen gaat verre van soepel. Nu overweeg ik om er dan maar meteen een helemaal nieuwe groepset op te zetten. Het is nu 3*7, ik wil naar 2x11. Kan dat zomaar? Achter geloof ik het allemaal wel, ik gebruik de hub van de trainer, dat komt wel goed. Maar ik heb geen idee wat voor bottom bracket de fiets heeft, of daar veel in is veranderd sinds een jaar of 15, waar je op moet letten. Iemand advies?
Fiets je voornamelijk met ERG mode en of alleen maar met Zwift dan zou je de Zwift Cog kunnen overwegen? Kan je ketting op dezelfde plek blijven liggen.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 11:02
Martinique schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:23:
[...]

Fiets je voornamelijk met ERG mode en of alleen maar met Zwift dan zou je de Zwift Cog kunnen overwegen? Kan je ketting op dezelfde plek blijven liggen.
Ik heb altijd via Zwift gefietst, maar door de prijsverhoging eens mywoosh geprobeert, dat biedt in mijn geval nagenoeg dezelfde ervaring, maar dan gratis. Dus helaas, geen Zwift cog.

• r0g3r
R0y. schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:49:
[...]

Merk je nog enig geluidsverschil tussen Rival, force en red kettingen? Momenteel Rival maar als een duurdere ketting voor een stillere drivetrain kan zorgen (ik gebruik ook Squirt) dan wil ik eventueel wel upgraden bij een wissel.
Voor mijn gevoel scheelt het wel iets, ik heb eerst nog iets van 800km met de nieuwe ketting op m'n oude rival cassette gereden en dit schakelde merkbaar soepeler, nu met de nieuwe wielen en red cassette merk ik juist wat achteruitgang in de snelheid van schakelen, dit zal ook deels in het nog moeten inrijden ervan liggen maar de fietsenmaker kwam ook met een verklaring dat de red cassette minder punten heeft voor de ketting om naar het volgende kransje af te glijden, dit zou dan weer minder slijtage moeten geven en de duurzaamheid ten goede komen, maar ergens vind ik het ook een tegenstrijdig verhaal omdat je verwacht dat je juist snellere en soepelere prestaties mag verwachten bij de duurdere productlijn..

De meeste geluidsproductie in m'n aandrijflijn komt momenteel denk ik toch van het grote rival kettingblad. Als ik helemaal grondig gereinigd begin met fietsen, begint de ketting daar na enkele tientallen km en met wat vuil oppakken toch lichtjes te kraken. Nu ben ik ten aanzien van geluidjes aan de fiets ook wel een beetje een miepert :P

• twodigits
Byte_Me schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:03:

[Afbeelding]
Gaaf, ik heb nog een Batavus RR Elite, die is van 2002. Ik denk dat jouw fiets er net voor zit, rond 2000.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:21
RHE218 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:32:
[...]

Supertof om te lezen.. Dank je wel.
Ik heb me ingeschreven voor de versie van 2025 en ik herken me volledig in je motivatie om eraan mee te doen. Bij deze nog heel veel meer zin gekregen in dat avontuur (en de weg ernaartoe).

Nu maar hopen dat de Stelvio sneeuwvrij is in Juni volgend jaar :X
Ik heb me ook weer ingeschreven voor de 2025 editie.. :7
Met de kennis en ervaring van dit jaar hoop ik mij beter voor te kunnen bereiden, als ook de week zelf beter door zien te komen qua rust/slaap.

En 3 weken na The Ride ook nog eens de Marmotte als ik een startbewijs kan scoren. B-)

Conditie is nog steeds goed op peil, dus we gaan komende winter lekker doortrainen en hopelijk nog beter aan de start te staan dan dit jaar.

Waren er nog anderen hier die The Ride 2025 gingen doen?
Dan kunnen we misschien een apart topic aanmaken met onze vorderingen en niet dit topic vervuilen :+

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 30-09-2024 10:06 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Mistraller
r0g3r schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:50:
[...]

Dat moet dan toch ook in ontwerp en materiaalkeus zitten. Metaalvervorming ga je met smeren en schoonmaken niet tegenhouden. En vervorming komt met name ook doordat je kettinglijn nooit perfect recht is.
Maar daarom wel mooi om te horen dat jij zoveel kilometers met 1 ketting kan draaien!

Zou ook wel mooi zijn als er vanuit fabrikanten aandacht komt om de levensduur van de drivetrain te verlengen ipv het zoveelste extra kransje. Dunnere kettingen en levensduur zijn immers elkaars tegenstrijdige.

---------------

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-12 06:21
Afgelopen voorjaar zijn we met een stel tweakers een weekend naar Girona geweest.
Dit is mij goed bevallen en ik zou volgend voorjaar wel weer een weekend die kant op willen.

Iemand nog tips/ervaringen met organisaties die ook die kant op gaan?
Mallorca is trouwens ook een optie wat ik begreep qua hm want ben niet per se een klimster maar Girona was prima voor mij qua klimmen 👍🏻
(Roccacorba geskipt, Els wel gedaan).

Ik zie wel e.e.a aan reizen maar die zijn vaak 8 dagen (dat is thuis niet haalbaar) of voor najaar 2025 maar vond juist in het voorjaar even de zon opsnuiven wel lekker 😃

Ik vind het gezellig om samen te fietsen maar is geen vereiste.
Ik zie het alleen niet zitten om daar helemaal alleen te zijn en geen back up te hebben als er wat is en s avonds even samen wat eten is ook wel gezellig.

Heb me wel ook vrijblijvend ingeschreven voor een info avond van bas vd goor foundation, die gaan in Mei naar Spanje.
Wel een week en moet je wel flink sponsorbedrag ophalen dus dat is wel een dingetje.
Reden dat ik voor die reis een uitzondering qua duur zou maken is ivm zoon die diabetes heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door rinslll op 30-09-2024 12:08 ]

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:57

Reginas

Queen of Core Stability

@rinslll Al gekeken naar Yomads/SNP Natuurreizen? Die organiseren wel leuke trips. Fietsvriendin zit nu in Toscane op een graveltrip. Enige bijzondere was dat de gids 0 fietservaring had volgens haar. Omkadering van Yomads schijnt wel goed te zijn.

Ride A Long schijnt ook leuk en goed te zijn. @Jesse was daar ook over te spreken. Zij hebben nu alleen een najaarsreis in de agenda staan, maar misschien loont het om te informeren of er ook iets voor het voorjaar op het programma staat.

En doet De Wielrenschool niet ook een Spanje-trip in het voorjaar?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Oef gisteren een kort ritje maar die kwam goed aan :X

Eerste deel rustig tegen de wind in gereden met een nette HR van 130~140, gewoon prima. Tweede deel dan windje mee, ik had er zelf ook wel zin in én een goede route om door te rijden dus even wat meer inspanning gedaan. HR van 150 ~160, af en toe omslag aangetikt met aanzetten maar ging eigenlijk lekker......tot later s'middags de hoofdpijn weer goed aankwam :X

Nou twijfel ik of het door de inspanning kwam of toch niet goed gehydrateerd dus dat vereist nog wat onderzoek maar lekker was weer anders.
Ik heb gisteravond er lang over na zitten denken en zou uitrijden nog iets kunnen betekenen hierin? Wat ike r van begrepen heb ik dat uitrijden oa. is zodat je lichaam na grote inspanning rustig kan afschalen en oa. je hart daardoor niet onnodig lang op standje turbo blijft pompen met verwijde bloedvaten.
Migraine de pijn ontstaat als ik het goed onthouden heb door verwijding van de bloedvaten in de hersenen.....dus als ik (langer)zou uitrijden, kunnen de bloedvaten daardoor misschien weer vernauwen --->minder/minder heftige migraine>

Wat een theorieën weer marja je moet wat als je in bed ligt :+

En ik had bedacht dat ik @Reginas nog eens wilde vragen naar haar praktijk ervaringen met Di2 105. Elke review die ik vind is namelijk van korte duur maar ik ben benieuwd hoe het zich in de praktijk houd :)

Gabriël AM5

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-12 06:21
Reginas schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:58:
@rinslll Al gekeken naar Yomads/SNP Natuurreizen? Die organiseren wel leuke trips. Fietsvriendin zit nu in Toscane op een graveltrip. Enige bijzondere was dat de gids 0 fietservaring had volgens haar. Omkadering van Yomads schijnt wel goed te zijn.

Ride A Long schijnt ook leuk en goed te zijn. @Jesse was daar ook over te spreken. Zij hebben nu alleen een najaarsreis in de agenda staan, maar misschien loont het om te informeren of er ook iets voor het voorjaar op het programma staat.

En doet De Wielrenschool niet ook een Spanje-trip in het voorjaar?
Yomads nog niet naar gekeken.

Ride a long en wielrenschool wel maar of najaar of week.

• dfbt
rinslll schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:51:
Afgelopen voorjaar zijn we met een stel tweakers een weekend naar Girona geweest.
Dit is mij goed bevallen en ik zou volgend voorjaar wel weer een weekend die kant op willen.

Iemand nog tips/ervaringen met organisaties die ook die kant op gaan?
Mallorca is trouwens ook een optie wat ik begreep qua hm want ben niet per se een klimster maar Girona was prima voor mij qua klimmen 👍🏻
(Roccacorba geskipt, Els wel gedaan).

Ik zie wel e.e.a aan reizen maar die zijn vaak 8 dagen (dat is thuis niet haalbaar) of voor najaar 2025 maar vond juist in het voorjaar even de zon opsnuiven wel lekker 😃

Ik vind het gezellig om samen te fietsen maar is geen vereiste.
Ik zie het alleen niet zitten om daar helemaal alleen te zijn en geen back up te hebben als er wat is en s avonds even samen wat eten is ook wel gezellig.

Heb me wel ook vrijblijvend ingeschreven voor een info avond van bas vd goor foundation, die gaan in Mei naar Spanje.
Wel een week en moet je wel flink sponsorbedrag ophalen dus dat is wel een dingetje.
Reden dat ik voor die reis een uitzondering qua duur zou maken is ivm zoon die diabetes heeft.
Zoek je mensen voor bijv. een weekendje fietsen, of wil je plekken/organisaties weten waar je kan boeken?

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:21
Beetje afhankelijk van vluchttijden etc. ben je eigenlijk de aankomst/vertrekdag al kwijt als beschikbare fietsdag..
Dus als je 3-4 dagen wilt fietsen zit je al aan 5-6 dagen qua duur..

Ikzelf zit het ook wel te overwegen, maar dan wel minimaal een week zodat je 4-5 echte fietsdagen hebt.

Blijf je wat meer in de buurt (6-7 uur met de auto), dan heb je misschien minder mooi weer, maar wel meer efficientie qua tijd.
Zo wil ik in april naar de Vogezen, 6,5 uur rijden, beetje op tijd vertrekken, en je bent er rond 1-2 uur smiddags, kun je nog prima een klein rondje maken.
Idem op dag van vertrek, lekker fietsen tot een uur of 2-3 smiddags, en dan naar huis, ben je rond 10 uur thuis.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• dfbt
verstappen33 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:57:
Beetje afhankelijk van vluchttijden etc. ben je eigenlijk de aankomst/vertrekdag al kwijt als beschikbare fietsdag..
Dus als je 3-4 dagen wilt fietsen zit je al aan 5-6 dagen qua duur..

Ikzelf zit het ook wel te overwegen, maar dan wel minimaal een week zodat je 4-5 echte fietsdagen hebt.

Blijf je wat meer in de buurt (6-7 uur met de auto), dan heb je misschien minder mooi weer, maar wel meer efficientie qua tijd.
Zo wil ik in april naar de Vogezen, 6,5 uur rijden, beetje op tijd vertrekken, en je bent er rond 1-2 uur smiddags, kun je nog prima een klein rondje maken.
Idem op dag van vertrek, lekker fietsen tot een uur of 2-3 smiddags, en dan naar huis, ben je rond 10 uur thuis.
Als ik 6-7 uur in de auto heb gezeten, hoef ik niet mijn pak aan te trekken om nog eens 100+ km te rijden. Wellicht een leuk inkomstritje van 60-70 km. Zelfde voor vertrek. Of je moet kunnen wisselen met Auto rijden. Vooral als je dag erna moet werken :D
Wat ik nu al 2x heb gedaan met vrienden is een weekendje valkenburg. Vrijdag vrij nemen van t werk, op je gemak uur of 10-11 gaan rijden ( wij wonen echt tegen kust in west Nederland) dus 2,5 uur met de auto. Ben je rond 2-3 uur in appartement daar, rustig alle fietsen uitpakken en klaarzetten voor zaterdag)
Zwembad in en ff genieten van een mooie vrije dag :D Op zaterdag een rondje van 150 km (vergelijk Amstel gold) en op zondag ochtend nog een mooie route van 80-100 km en afhankelijk hoogtemeters. Uur of 15:00 naar huis rijden, eten we rond half 6 in een lekker restaurantje en sluiten we ons weekend af. Ben je 21:00 weer thuis, ff alles uitpakken op gemak en 22:00 naar bed omdat 06:00 wekker weer staat voor werkdag :D

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-12 16:25
verstappen33 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:05:
[...]

Ik heb me ook weer ingeschreven voor de 2025 editie.. :7
Met de kennis en ervaring van dit jaar hoop ik mij beter voor te kunnen bereiden, als ook de week zelf beter door zien te komen qua rust/slaap.

En 3 weken na The Ride ook nog eens de Marmotte als ik een startbewijs kan scoren. B-)

Conditie is nog steeds goed op peil, dus we gaan komende winter lekker doortrainen en hopelijk nog beter aan de start te staan dan dit jaar.

Waren er nog anderen hier die The Ride 2025 gingen doen?
Dan kunnen we misschien een apart topic aanmaken met onze vorderingen en niet dit topic vervuilen :+
Ha mooi, dan gaan we elkaar vast wel tegenkomen.. Conditioneel gaat het hier wel goed.. rustig doorfietsen in de winter en dan vanaf 2 jan het schema zo goed mogelijk volgen.. op de dag af nog 8 maanden voorbereiding te gaan d:)b Volgende week de grote (waarschijnlijk) laatste georganiseerde tocht van dit jaar met de meewindkoers in Amersfoort..
Pagina: 1 ... 602 ... 698 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).