Ik wil me komende week samen met een maatje van me inschrijven voor de Strade Bianche. Nou begrijp ik dat ze de startvakken indelen op volgorde van inschrijving. Weet iemand of ik 2 inschrijvingen kan doen op 1 moment of moeten we tegelijk individueel de inschrijving doen?
Je kan wel 2x 750ML per uur drinken, de kans is alleen vrij groot dat je lichaam dat niet kan verwerken. Als ik het goed herinner kan het gemiddelde lichaam slechts zo'n 750-1000ML per uur verwerken. Dus veel meer drinken is niet altijd wenselijk, want dat kan weer tot andere ongemakken zorgen.dfbt schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:02:
[...]
Helemaal gelijk, dat zijn vaak grote stappen ja. Vooral als je dan ook je energie behoefte niet goed weet aan te vullen..
Ik heb ook gelijk wel aan vraag voor iedereen hier..
Ik ben persoonlijk een snelle zweter (en veel) Heb toevallig afgelopen donderdag op een ritje van ongeveer 1 uur en een paar minuutjes (intensief) eens gemeten hoeveel vocht ik nou echt verlies.
Ik heb 5 minuten voordat ik weg fietste mijzelf gewogen ( naakt ) en dat direct na mijn training ook weer gedaan.
Ik heb 1 bidon van 750 ML meegenomen en die is opgegaan.
Ik was begonnen met 94,9 en woog na het ritje 94,2.
Het was redelijk zonnig , 20 graden, wel veel wind, dus eigenlijk tijdens de rit zelf niet echt veel gemerkt van het zweten, maar toen ik thuis kwam was ik wel zeiknat.
Ik verlies dus gewoon op zomaar een intensief ritje ( ongeveer 1 uur a 85% FTP) zo'n 1,4/1.5 kilo lichaamsgewicht en dan zijn de weeromstandigheden helemaal zo gek nog niet.
Ik wil volgend jaar de Marmotte gaan rijden, en ben dan toch wel redelijk huiverig voor het drinken.
Maar als ik dit zo zie, moet ik toch wel echt een goede 2 bidons 750 ML per uur drinken als ik bijvoorbeeld bezig ben met klimmen, of gewoon veel inspanning inlever.
Er zijn wel methodes om te zorgen dat je voor bijvoorbeeld een rit als de Marmotte wat meer vocht vast te houden, zodat je iets in reserve hebt over de dag. Heb me hier niet echt in verdiept dus daar zal je zelf wat verder in moeten duiken.
Nog wel één dingetje. Je hebt tijdens die intensive rit ook wel flink wat glycogeen vanuit je spieren verbruikt. Dat wordt samen met water opgeslagen in je spieren in een 1 tot 4 verhouding. Dus stel je hebt 100 gram glycogeen verbruikt in die rit, dan ben je 400 gram aan water daarbij kwijt geraakt. Ook dat verbruik moet je meenemen in je gewichtsverlies.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik heb dit dan maar gedaan (en ook vermeld dat mijn ketting nog nooit losgekomen is tijdens het fietsen), dit was hun antwoord:Mistraller schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:40:
[...]
Of nog beter en canyon contacten voor service, want dat hoort er simpelweg niet af te vallen zomaar.
De chainsuck plate wordt beschouwd als een slijtage onderdeel. De vervanging wordt dan ook niet gedekt onder de garantie voorwaarden.
Aangezien u het originele plaatje nog heeft kan u dit terug vastkleven. Dat wordt gedaan met een 2 componentenlijm die u in een doe-het-zelf zaak kan vinden.
Geen garantie dus
Dat roasten valt wel meePrulleman schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:51:
even wat anders
https://roastmystrava.com/
[...]
I just got my Strava roasted by an AI...
Stephan, buddy, are you secretly trying to break the GPS? With 5451 rides and 425,329.85 kilometers under your belt, your bike has probably seen more of North Holland than any car ever will! I’m pretty sure your bike’s tires have permanent residency in Assendelft by now.
Your commute rides are basically mini marathons – who needs a car when you can clock 257.77 km just getting home? And those Woon - Werk rides? You’re practically a cycling superhero, dodging traffic like a pro.
Oh, and speaking of pro, that profile picture – is it just me, or do you look like you’re about to race a dolphin in the sea behind you? Keep spinning those wheels, and maybe one day you’ll find out! Keep pedaling and smiling, Stephan – you’re making the rest of us look like lazy couch potatoes! 🚴♂️😂
Get your Strava roasted at https://roastmystrava.com
Inmiddels zit er een 105 7100 op ( ja een 12 spd maar die is dus compatibele met 11 spd )
Thanx nog voor de bevestiging.
Ik moet alleen de voorderaileur nog even afstellen want die werpt de ketting nu niet op het buitenste tandwiel maar dat zal wel met de L en de H schroefjes te maken hebben.
Nu beschouw ik mijn gehele fiets als slijtage onderdeelschoene schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:48:
[...]
Ik heb dit dan maar gedaan (en ook vermeld dat mijn ketting nog nooit losgekomen is tijdens het fietsen), dit was hun antwoord:
De chainsuck plate wordt beschouwd als een slijtage onderdeel. De vervanging wordt dan ook niet gedekt onder de garantie voorwaarden.
Aangezien u het originele plaatje nog heeft kan u dit terug vastkleven. Dat wordt gedaan met een 2 componentenlijm die u in een doe-het-zelf zaak kan vinden.
Geen garantie dus, maar wel met 2 componententlijm te bevestigen
Ook een "slijtage onderdeel" heeft een bepaalde gebruikelijke levensduur; gaat het niet zo lang mee dan geldt ook daar de wettelijke garantie.
Stel dat je een fiets koopt, en na 100km is je ketting versleten. Dan kan een winkel zich er ook niet met "slijtage onderdeel" vanaf maken
Of je er wat mee wilt is een tweede maar ik maak bij veel producten echt wel coulantere houding mee. Zeker bij items waar het opsturen van vervangend artikel bijna goedkoper is dan met de klant in discussie te gaan...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik zie ook niet echt hoe je zo'n plaatje als slijtage onderdeel kan zien.
Die hoort gewoon vast te blijven zitten op je frame.
Die hoort gewoon vast te blijven zitten op je frame.
Een aantal jaar verder na aankoop van mijn huidige fiets en ik merk dat ik langzaam begin rond te kijken naar een nieuwe fiets.
Afgelopen weekend bij 12Go en Mantel geweest en daar veel fietsen gezien. Ik schrok toch wel een beetje van de prijzen van (carbon) fietsen.
Bijvoorbeeld onderstaande fiets vind ik al erg vet, maar is aluminium (wel beter betaalbaar)
Cube Attain
Nu vraag ik mij vooral af, ga ik het verschil tussen Carbon (huidige) en nieuw aluminium merken of is dit verwaarloosbaar? Het prijsverschil is dusdanig dat ik het misschien wil overwegen.
Of zeggen jullie dan: Koop een tweedehands fiets van carbon?
Afgelopen weekend bij 12Go en Mantel geweest en daar veel fietsen gezien. Ik schrok toch wel een beetje van de prijzen van (carbon) fietsen.
Bijvoorbeeld onderstaande fiets vind ik al erg vet, maar is aluminium (wel beter betaalbaar)
Cube Attain
Nu vraag ik mij vooral af, ga ik het verschil tussen Carbon (huidige) en nieuw aluminium merken of is dit verwaarloosbaar? Het prijsverschil is dusdanig dat ik het misschien wil overwegen.
Goe ontvetten en erop plakken. Dat blijft met contactlijm ook prima zitten. Niet teveel tijd in stoppen. Je kan gaan discussiëren, dan zeggen ze: kom maar naar Eindhoven en dan plakken we het erop. Daar heb je ook niks aan.schoene schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:48:
[...]
Ik heb dit dan maar gedaan (en ook vermeld dat mijn ketting nog nooit losgekomen is tijdens het fietsen), dit was hun antwoord:
Geen garantie dus, maar wel met 2 componententlijm te bevestigen
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
wat is een aantal jaar na aankoop? wat mis je aan je huidige fiets wat je in een alu cube wel denkt te zien?schilderstape schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:43:
Een aantal jaar verder na aankoop van mijn huidige fiets en ik merk dat ik langzaam begin rond te kijken naar een nieuwe fiets.
Cube Attain
kan me voorstellen dat je een velgrem frame niet helemaal wilt upgraden met Di2 en nieuwe wielen, maar als de overstap naar schijf niet belangrijk voor je is, is dat misschien ook een overweging.
in principe is alu/carbon voornamelijk gewicht, tenzij je echt in de hogere prijsklasses gaat kijken, dan komen er wat meer verbeterde rij eigenschappen bij kijken (stijf bij aanzetten, maar niet oncomfortabel etc).
ik ben van een low end alu cube overgestapt naar een systemsix high mod.. een grotere stap kan je bijna niet maken, maar om nou te zeggen dat het een wereld van verschil is.. nee.. als je vol aanzet flexed het inderdaad een stuk minder, en voor een aero fiets vind ik de systemsix niet oncomfortabel (maar dat ligt voor een deel ook in de wielen en banden). Alles bij elkaar is het een flinke vooruitgang met alles aero (stuur, wielen, frame), schijfremmen, 12 speed Di2.
Je moet niet verwachten dat de verschillen van alleen het frame groot zijn
Zelf heb ik nu een carbon na een lange tijd aluminium, veel verschil merkte ik niet. Ik zie dat je een fiets van 1400 euro op het oog hebt, voor niet heel veel meer zijn denk ik Carbon frames met hetzelfde 105 setje te krijgen.schilderstape schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:43:
Wie heeft er ervaring met AbsoluteBlack sub-compact tandwielen (https://absoluteblack.cc/...6-and-32-48-for-110-4bcd/). Ik ben dus al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe fiets en heb nu het bijna "perfecte" model gevonden en nu is het 2025 model ook nog eens 1000 euro goedkoper geworden
.
https://www.merida.nl/rac...000-starfield-purple/2025
Het enige puntje, deze is alleen leverbaar met Ultegra Di2, met eigenlijk een te grote crankset. Mijn huidige fiets heeft 34/34 als kleinste verzet en ben er deze zomer achter gekomen dat ik daarmee op klimmetjes met (langere) stukken boven de 14% gewoon niet bovenkom.
Vandaar dat ik mijn zinnen had gezet op een fiets met SRAM Rival/Force groepset welke wel sub-compact combinaties maken bijv (30-34 of zelfs 30-36) als kleinste verzet. Shimano heeft een dergelijke versnelling alleen op hun GRX groepsets. Kortom de enige manier om hier iets aan te doen is met een Aftermarket crank of dus met die speciale ovale kettingbladen waarmee ik dus effectief een (30-34 kan creëren).
https://www.merida.nl/rac...000-starfield-purple/2025
Het enige puntje, deze is alleen leverbaar met Ultegra Di2, met eigenlijk een te grote crankset. Mijn huidige fiets heeft 34/34 als kleinste verzet en ben er deze zomer achter gekomen dat ik daarmee op klimmetjes met (langere) stukken boven de 14% gewoon niet bovenkom.
Vandaar dat ik mijn zinnen had gezet op een fiets met SRAM Rival/Force groepset welke wel sub-compact combinaties maken bijv (30-34 of zelfs 30-36) als kleinste verzet. Shimano heeft een dergelijke versnelling alleen op hun GRX groepsets. Kortom de enige manier om hier iets aan te doen is met een Aftermarket crank of dus met die speciale ovale kettingbladen waarmee ik dus effectief een (30-34 kan creëren).
HD4Life @ Full-HD
weg
[ Voor 101% gewijzigd door guapper op 23-09-2024 14:29 ]
voor het boutje ben je op zoek naar een "pulley bolt". het busje is een lager, weet niet of je die los kunt kopen, maar als je een setje nieuwe pulleys bestelt, krijg je die erbij.exponential schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:14:
Bij het schoonmaken van mijn drivetrain ben ik volgens mij een boutje en een busje van mijn derailleur verloren. Ik weet het, stom. Nu is mijn vraag waar ik het beste een nieuw boutje en busje kan kopen? Het gaat om een Shimano 105 RD5701 derailleur.
[Afbeelding]
Je zou de lokale fietsenmaker even kunnen proberen. Ik ben bij mijn fietsenmaker al meer dan eens geholpen met een boutje dat ik kwijt was geraakt.exponential schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:14:
Bij het schoonmaken van mijn drivetrain ben ik volgens mij een boutje en een busje van mijn derailleur verloren. Ik weet het, stom. Nu is mijn vraag waar ik het beste een nieuw boutje en busje kan kopen? Het gaat om een Shimano 105 RD5701 derailleur.
[Afbeelding]
Read the code, write the code, be the code!
@Davidshadow13 Ik rijd zelf sinds deze zomer met Shimano 105 Di2 12-speed met 34-50 voor en 11-36 achter met deze cassette. Fietsenmaker heeft het gemonteerd en bevestigd dat deze combinatie werkt. Ook onze Di2-God @Salteh heeft dit bevestigd. Misschien is dit ook wel een oplossing voor jouw situatie.
Voor €300 extra heb je een carbon frame met 105 12-speed groep.schilderstape schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:43:
Cube Attain
Ligt eraan wat je wilt, frame moet eigenlijk gelijk naar je wens zijn, dit is namelijk niet te upgraden (behalve nieuw frame/fiets kopen).schilderstape schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:43:
Cube Attain
Meestal is het "high-end" alu vs. "low-end" carbon..
Fiets eens op beide type fietsen en grote kans dat je alu fijner vind fietsen, al zal carbon wel een stukje lichter zijn.
Wil je echt profijt hebben van een carbon fiets zul je niet bij de instapmodellen moeten kijken maar bij een klasse erboven (2500-3500 euro). maar dat is mijn mening..
Fietsen is emotie en je zult zelf moeten bepalen waar je je geld aan besteed..
Maar begin bij een goed frame, de rest kun je allemaal upgraden naar wens.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Dat was ik eigenlijk wel van plan, maar de "principiële ik" had er toch moeite mee, ik heb die fiets pas een jaar, heb wegens allerlei familiale omstandigheden maar een 4000km mee gereden, en goedkoop was ie toch niet (Ultimate CF SLX 8 Di2). Ik heb dus geantwoord dat ik het niet correct vond, en ondertussen antwoord gekregen dat het toch zal hersteld worden. Nu moet ik ook zeggen dat er op 10km van mijn deur een erkend canyon service partner is, dus ver moet ik niet gaanNoutie schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:01:
[...]
Goe ontvetten en erop plakken. Dat blijft met contactlijm ook prima zitten. Niet teveel tijd in stoppen. Je kan gaan discussiëren, dan zeggen ze: kom maar naar Eindhoven en dan plakken we het erop. Daar heb je ook niks aan.
Fiets hier nu bijna 4 jaar op, toen tweedehands gekocht.Prulleman schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:02:
[...]
wat is een aantal jaar na aankoop? wat mis je aan je huidige fiets wat je in een alu cube wel denkt te zien?
......
Je moet niet verwachten dat de verschillen van alleen het frame groot zijn
Ik mis voornamelijk schijfremmen. Ik merk dat ik bij het dalen vertrouwen mis mbt het remvermogen. En daarnaast, wie wil er nu geen nieuwe fiets
Helaas niet in mijn maat, denk dat 56 te groot gaat zijn.ajaxestria schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:03:
[...]
Voor €300 extra heb je een carbon frame met 105 12-speed groep.
OK, niks mis meeschilderstape schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
[...]
Fiets hier nu bijna 4 jaar op, toen tweedehands gekocht.
Ik mis voornamelijk schijfremmen. Ik merk dat ik bij het dalen vertrouwen mis mbt het remvermogen. En daarnaast, wie wil er nu geen nieuwe fiets
[...]
Helaas niet in mijn maat, denk dat 56 te groot gaat zijn.
zelf zou ik nog even doorsparen voor een fiets waarbij je toch wel wat meer verschillen gaat hebben dan een (mogelijk) slechter frame en schijfremmen. Elektronisch schakelen voelt wel als een echte upgrade en misschien als 2e stap een keer mooie wielen.
Maar als het gewoon om vervangen van de huidige fiets gaat, maar dan schijfremmen als upgrade.. ja dan heb je inderdaad een fiets met schijfremmen dus doel bereikt. (klinkt misschien botter als dat ik het bedoel ... punt is meer dat het niet zo heel ingewikkeld is als schijfremmen en een nieuwe fiets de enige upgrade redenen zijn)
Wat bedoel je met vertouwen missen met remvermogen ?schilderstape schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
[...]
Als ik in de bergen ga fietsen fiets ik merendeel op fiets met velgremmen en ik heb nooit het idee dat ik remvermogen mis.
Schijfremmen is voordeel als het regent/onverhard maar gewoon droge (of beetje regen) ritjes mis ik echt niets aan remvermogen.
"Vertrouwen in remvermogen missen" is niet hetzelfde als "remvermogen missen".DDX schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:06:
[...]
Wat bedoel je met vertouwen missen met remvermogen ?
Als ik in de bergen ga fietsen fiets ik merendeel op fiets met velgremmen en ik heb nooit het idee dat ik remvermogen mis.
Schijfremmen is voordeel als het regent/onverhard maar gewoon droge (of beetje regen) ritjes mis ik echt niets aan remvermogen.
---------------
Er komt hier om de week wel iemand met de vraag of 'nieuwe fiets X of Y een goede keuze is'.
Vervolgens is de vraag altijd of verstandig/goed is - kortom, er wordt een rationele overweging gemaakt.
Mijn standaard antwoord: waarom moet je nieuwe fiets een rationeel goede keuze is? Wat is er mis met iets kopen dat je niet per se nodig hebt, maar waar je wel blij van wordt?
De schaal van blijheid is voor iedereen anders, dus daar is ook moeilijk op te adviseren. De ene wordt blij van de looks van het frame, de ander van de kleur, de ander van elektronisch schakelen, terwijl weer iemand anders elektronisch schakelen niet boeiend vindt.
Er is veel terechte subjectiviteit, want het gaat er allemaal om hoe we iets ervaren. Kortom, als je het geld over hebt en je hebt gewoon zin om iets nieuws te kopen, GO FOR IT!
(of probeer eens een dag lang een fiets uit - heb mijn Canyon Aeroad ook pas gekocht nadat ik vanaf 9 uur 's ochtends tot 6 uur 's middags in Limburg erop had gefietst voor 35 euro huurkosten bij het Shimano Center in Valkenburg.
Vervolgens is de vraag altijd of verstandig/goed is - kortom, er wordt een rationele overweging gemaakt.
Mijn standaard antwoord: waarom moet je nieuwe fiets een rationeel goede keuze is? Wat is er mis met iets kopen dat je niet per se nodig hebt, maar waar je wel blij van wordt?
De schaal van blijheid is voor iedereen anders, dus daar is ook moeilijk op te adviseren. De ene wordt blij van de looks van het frame, de ander van de kleur, de ander van elektronisch schakelen, terwijl weer iemand anders elektronisch schakelen niet boeiend vindt.
Er is veel terechte subjectiviteit, want het gaat er allemaal om hoe we iets ervaren. Kortom, als je het geld over hebt en je hebt gewoon zin om iets nieuws te kopen, GO FOR IT!
(of probeer eens een dag lang een fiets uit - heb mijn Canyon Aeroad ook pas gekocht nadat ik vanaf 9 uur 's ochtends tot 6 uur 's middags in Limburg erop had gefietst voor 35 euro huurkosten bij het Shimano Center in Valkenburg.
Ik rijd dagelijks op schijven en mijn racer heeft nog velg remmen. Laatst ook een ‘shoot dat remt niet best momentje’. Remblokjes zijn nog lang niet op dus velgranden schoongemaakt en ontvet, remblokjes voor naar achter en andersom gezet en schoongemaakt/ontvet en puntjes vuil eruit gepeuterd. Verschil van dag en nachtschilderstape schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:48:
[...]
Fiets hier nu bijna 4 jaar op, toen tweedehands gekocht.
[...]
Helaas niet in mijn maat, denk dat 56 te groot gaat zijn.
@DDX En imho voordeel van schijfremmen is dat je velg geen slijtage onderdeel meer is
Wat is het verschil tussen een low end carbon frame en de klasse erboven precies?verstappen33 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:13:
[...]
Ligt eraan wat je wilt, frame moet eigenlijk gelijk naar je wens zijn, dit is namelijk niet te upgraden (behalve nieuw frame/fiets kopen).
Meestal is het "high-end" alu vs. "low-end" carbon..
Fiets eens op beide type fietsen en grote kans dat je alu fijner vind fietsen, al zal carbon wel een stukje lichter zijn.
Wil je echt profijt hebben van een carbon fiets zul je niet bij de instapmodellen moeten kijken maar bij een klasse erboven (2500-3500 euro). maar dat is mijn mening..
Fietsen is emotie en je zult zelf moeten bepalen waar je je geld aan besteed..
Maar begin bij een goed frame, de rest kun je allemaal upgraden naar wens.
Goede tip! Dit ga ik in ieder geval even doen!sapphire schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:49:
[...]
Ik rijd dagelijks op schijven en mijn racer heeft nog velg remmen. Laatst ook een ‘shoot dat remt niet best momentje’. Remblokjes zijn nog lang niet op dus velgranden schoongemaakt en ontvet, remblokjes voor naar achter en andersom gezet en schoongemaakt/ontvet en puntjes vuil eruit gepeuterd. Verschil van dag en nacht
@DDX En imho voordeel van schijfremmen is dat je velg geen slijtage onderdeel meer is
Inderdaad op de vlakke droge ritten niet echt problemen met de velgremmen. Bij natte omstandigheden wordt dat toch wel anders
Mijn vrouw wordt vooral blij van rationele argumenten 😅Requiem19 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:34:
Hij wil.
Omdat die eerste vraag vaak wordt gecombineerd met een soort van rationale 2e: Is xyz een geschikte nieuwe fiets?" Maw, Ga ik hier gelukkig van worden, wil men dus een niet rationele keuze toch een beetje rationeel verklaren om er een goed gevoel bij te krijgen.Requiem19 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:34:
Er komt hier om de week wel iemand met de vraag of 'nieuwe fiets X of Y een goede keuze is'.
Ook daar is niets mis mee, maar dan krijg je dus wel antwoorden die wellicht aangeven dat de keuze rationeel nergens op slaat
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Lekker kopen die Cube. Ik heb een Cube agree C62. Die is van carbon, en weegt volgens Cube 9 kilo. Dat scheelt dus 800 gram. Lijkt mij sterk dat je dat verschil gaat merken.schilderstape schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:43:
Cube Attain
Er zijn natuurlijk nog wel wat meer verschillen tussen carbon en aluminium dan gewicht. Bijv stijfheid en daarmee comfort.
Denk dat vooral belangrijk om te weten is wat je beoogde gebruik is?
Denk dat vooral belangrijk om te weten is wat je beoogde gebruik is?
Dit is in een wetenschappelijke formule vastgelegd.Requiem19 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:34:
---------------
Vraag haar even waarom ze met jou getrouwd isklaaas schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:22:
[...]
Mijn vrouw wordt vooral blij van rationele argumenten 😅
Na het verdiepen in een nieuwe fiets is dit zo ongeveer de samenvatting:Secsytime schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:53:
[...]
Wat is het verschil tussen een low end carbon frame en de klasse erboven precies?
Heel veel R&D die voor een profwielrenner relevant is.
Andere Carbon lay-up(lagen vezels) die meer stijfheid biedt met minder materiaal en dus minder gewicht. Naast het gewicht kun je door het aanpassen van de lay-up de eigenschappen van het frame aanpassen door delen van het frame stijver/minder stijf te maken, bijvoorbeeld meer comfort zonder door te buigen bij het zetten van kracht. Je ziet het meestal ook bij de topmodellen van de grote merken, de Specialized S-Works tarmac SL8 heeft een lichter frame en veel hoger prijskaartje dan de niet S-works versie. Specialized noem het bij de normale versie een 10R Carbon frame en bij de S-Works gaat het om 12R Carbon frame.
Naar mijn mening is het voor recreatieve fietsers vooral veel marketing zonder dat het meteen veel voordeel heeft. Of een fiets bij je past is vooral heel subjectief.
[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 23-09-2024 23:04 ]
heren en dames, met de winter in aantocht zitten we hier thuis te kijken naar een indoor fietsmogelijkheid. Want ik moet trainen voor een Ironman en vriendin voor een halve.
Nu heb ik op m’n fiets SRAM 12 speed, mijn TT fiets die er aan komt krijgt ook SRAM 12 speed. Fiets van m’n vriendin 105 11 speed. Tacx is de goedkoopste oplossing denk ik maar dan is het wat onpraktisch aangezien we dan 2 verschillende cassettes moeten aanschaffen en ik nog een XDR hub. Met fiets wisselen zitten we niet echt op te wachten.
Nu zie ik dat Puck Moonen op Insta haar nieuwe gesponsorde Zwift Ride uitpakt. Ik even opgezocht en dat lijkt me echt een topding. 1300 euro voor fiets incl direct drive trainer.
Heeft iemand al ervaring met dit ding of wat zinnigs hier over te melden? Ik ben benieuwd naar de bouwkwaliteit en zo. Het is voor een complete bike goedkoop, maar duurder dan een beetje knappe tacx.
Edit; gaat dus om deze: https://eu.zwift.com/prod...re?variant=45958170738939
Nu heb ik op m’n fiets SRAM 12 speed, mijn TT fiets die er aan komt krijgt ook SRAM 12 speed. Fiets van m’n vriendin 105 11 speed. Tacx is de goedkoopste oplossing denk ik maar dan is het wat onpraktisch aangezien we dan 2 verschillende cassettes moeten aanschaffen en ik nog een XDR hub. Met fiets wisselen zitten we niet echt op te wachten.
Nu zie ik dat Puck Moonen op Insta haar nieuwe gesponsorde Zwift Ride uitpakt. Ik even opgezocht en dat lijkt me echt een topding. 1300 euro voor fiets incl direct drive trainer.
Heeft iemand al ervaring met dit ding of wat zinnigs hier over te melden? Ik ben benieuwd naar de bouwkwaliteit en zo. Het is voor een complete bike goedkoop, maar duurder dan een beetje knappe tacx.
Edit; gaat dus om deze: https://eu.zwift.com/prod...re?variant=45958170738939
[ Voor 8% gewijzigd door Giel op 24-09-2024 08:14 ]
Indien je zwift gebruikt kun je ook deze overwegen:Giel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:12:
heren en dames, met de winter in aantocht zitten we hier thuis te kijken naar een indoor fietsmogelijkheid. Want ik moet trainen voor een Ironman en vriendin voor een halve.
https://eu.zwift.com/coll...ne?variant=46439281426683
Door de zwift cog en virtual shifting hoef je de cassette niet te wisselen.
Dit kan je het beste even vragen bij de buren in het indoortopicGiel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:12:
Indoorvraag
Hier ook geswitched van een oude fiets (aluminium sensa met 105 rim brake) naar een nieuwe fiets (scott addict met 105di2 disc). De nieuwe remt veel beter, met name veel controleerbaarder en constanter. Verder is ie veel comfortabeler (25mm naar 32mm banden, plus frame is wat meer compliant) en stuurt ie fijner, plus ik pak nogal eens stukken gravel/zand mee en dat was met 25mm soms wat uitdagend als het heel los lag. Plus di2 schakelt ook iets fijner dan mechanisch. Maar met de oude sensa reed ik mijn solo rondjes ook met zo'n 31-35 gemiddeld, dat is met de nieuwe scott niet anders, ik kom alleen minder gesloopt aan. Nog een prijsniveau hoger dan de scott was heb ik niet naar gekeken, naar mijn idee marginal gains voor veel extra geld, plus dan zou ik 'm niet meer durven te gebruiken voor alle gravel stukken.
In de eerste zin geef je aan dat het verbruik evenredig omhoog gaat met het aantal watt en in de tweede zin geef je aan dat het verbruik onevenredig omhoog gaat met het aantal watt.Prulleman schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:19:
Verder kan het ook gewoon zijn dat de rit te intensief was, je verbruik gaat evenredig omhoog met je watts. (200 watt per uur is 720kCal, 100 watt de helft).
Maar dit gaat niet op voor watts / km/u, om een paar km per uur harder te fietsen, bv van 30 naar 33 scheelt meer dan 10% watts, in verbruik eerder 25%
Dat lijkt mij tegenstrijdig?
Busjes kan je denk ik niet los kopen, dan moet je een nieuw setje pulley wieltjes kopen.exponential schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:14:
[Afbeelding]
Het lijkt mij dat je deze onderdelen nodig hebt:
Y5V598140 Guide Pully Bolts
Y5XH98120 Pully Set
Bijvoorbeeld hier verkrijgbaar:
https://www.bike-discount...-6700-gs/4700/m6100/m8000
https://www.bike-discount.de/en/shimano-road/mtb-pully-set
Vergeet niet de 'maar zij zeggen ook dat ik het moet doen' component. De keuze is vaak al gemaakt en die keuze is te duur als je het rationeel bekijkt. Maar die keuze is feitelijk al gemaakt, niets zo erg als spijt krijgen. Dus wij zijn hier om te zeggen "ja joh, doen!" waardoor de vraag steller een gemoedsrust krijgt om het te doen, z'n partner een tegenargument krijgt en de wielerwereld er weer een nieuwe tevreden rijder bij krijgtRequiem19 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:34:
win - win - win
Mijn definitie van low-end vs high-end is dat de goedkopere frames vaak een massa productie is, frames die als "universeel" in china geproduceert worden en de merken hun eigen stikkertje erop plakken.Secsytime schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:53:
[...]
Wat is het verschil tussen een low end carbon frame en de klasse erboven precies?
Sensa is hier met hun goedkopere fietsen heer en meester in.
Bij de wat duurdere modellen/frames proberen merken toch wel hun eigen gewenste eigenschappen erin te verwerken bij de productie om zo bijvoorbeeld de stijfheid/vorm etc. naar hun hand te zetten..
Ik zeg zeker niet dat low-end slecht is qua kwaliteit, merken gooien hun naam namelijk niet zomaar te grabbel, maar qua specifieke wensen zul je waarschijnlijk wat water bij de wijn moeten doen en meer een 12 uit een dozijn fiets gaan kopen.
Nee, hij zegt dat je 2x zoveel kcal verbruikt als je vermogen 2x zoveel Watts betreft. Dat is evenredig.kwiebus schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:02:
[...]
In de eerste zin geef je aan dat het verbruik evenredig omhoog gaat met het aantal watt en in de tweede zin geef je aan dat het verbruik onevenredig omhoog gaat met het aantal watt.
Dat lijkt mij tegenstrijdig?
Maar snelheid is niet evenredig met vermogen. Als je 20 km/h fietst bij X Watt, dan is je vermogen voor 40 km/h niet 2X
Tenminste, zo "lees" ik het ?
Ja en het is eigenlljk nog erger; bij een hogere intensiteit neemt het relatieve aandeel koolhydraten ook nog eens toe. Dat wordtr dan bijvoorbeeld:
30 km/h = 150 Watt waarvan 30% koolhydraten => 40h koolhydraten per uur
33 km/h = 200 Watt waarvan= 50% koolhydraten => 90g koolhydraten per uur
Koolhydraat verbruik per uur stijgt dus nog veel sneller.
30 km/h = 150 Watt waarvan 30% koolhydraten => 40h koolhydraten per uur
33 km/h = 200 Watt waarvan= 50% koolhydraten => 90g koolhydraten per uur
Koolhydraat verbruik per uur stijgt dus nog veel sneller.
Edit: in de historie gevonden
[ Voor 90% gewijzigd door Secsytime op 24-09-2024 11:53 ]
Afgelopen weekend met een vriend de 110KM Dam tot Dam Classic gereden, was weer een ervaring in vele opzichten en viel eigenlijk mee 
Route was uiteindelijk 106.xkm en dan nog 2x bijna 6km naar de start en daarna terug naar de auto.
Geparkeerd onder het Olympisch stadion en s'morgens door Amsterdam en het Vondelpark was even leuk. Starten op de Dam is een leuk idee maar praktisch is anders, ophalen van de late bird start bewijzen was ook alles behalve efficiënt dus dat duurde een ruim half uur.
Even door de start en langs een deel van de Dam tot Dam loop waar al veel muziek stond en door de ijtunnel was ook leuk. Rest van de route vond ik ook leuk en mooi, het gebied is mij totaal onbekend dus was eens leuk om door de Noord-Hollandse polders te fietsen. Op het einde wel veel smalle polderpaadjes en de Zeedijk was ook wat smal voor zoveel mensen maar ach moeten ze zich maar gedragen.
Bevoorrading was ook héél goed geregeld en verkeersregelaars op een aantal punten ook
Ik heb zondag ook ontdekt dat politiewagens een luidspreker hebben
We reden vrij in het begin nog in de bebouwde kom en kwamen bij een rotonde dus ik deed gewoon mijn ding hoe ik altijd een rotonde oversteek en blijkbaar was dat netjes want we horen opeens uit de politiewagen "Netjes mannen, zo hoort het, goed bezig!!!" 
En wat me verder opviel was dat signaleren in een groep écht een drama was, echt meerdere keren dat opeens iedereen vol in de remmen ging want er kwam een auto aan. Niet even roepen of iets, nee gewoon niks. Ik snap dat je er misschien niet voor kiest om in een groep te rijden maar als het wel gebeurd vind ik dat je die verantwoordelijkheid gewoon moet nemen. Zoiets ontstaat gewoon op een route met smalle weggetjes en wind in de polder.
Overnemen is ook een vies woord, en fietsbeheersing leek ook af en toe ver te zoeken bij mensen. Zo gebeurde het een paar keer dat het enorm opstroopte bij bv een rotonde/bochtje/iets omdat mensen bochten enorm beroerd maken en heel veel afremmen. Blijkbaar is mijn fietsbeheersing dus nog niet zó slecht want het gebeurde meerdere keren dat ik ipv achteraan opeens vooraan eindigde met een hele groep achter me. Mijn vriend heeft netjes kopwerk mee gedaan tot de 2e stop maar op de Zeedijk en erna heb ik hele eindes alleen op kop gereden. Totaal denk zeker 25km op kop gereden met een groepje achter me, nou vind ik dat opzich geen probleem, verstand op nul en gaan maar netjes is het niet.
Tegen het einde maakte ik nog een verkeerde afslag, bordje hing wat ongelukkig en ik zag meerdere mensen die afslag nemen en de Wahoo zei ook dat ik daar in moest....zo het grind in op een woonerf (goede weg was achter de struik ipv ervoor
). Enweg was de groep die al 15km achter me reed, zullen ook niet even inhouden en maatje zat er toen even doorheen dus in de polder even een flink gat dicht moeten rijden. Was wel ouderwets leuk, HR 170+ en zelfs de 40km/u kort aangetikt voor we bij waren en dan scheelt het dus wel als mensen beroerd bochtenwerk hebben 
Ik hou het er maar op dat dit gewoon een heel toegankelijke toer was voor veel mensen en met allerlei verschillende niveau's van wielerervaring en geen bewust gedrag was.....
Uiteindelijk hebben wij samen een leuke dag gehad, lekker gefietst, lekker weer en een mooie route en ondanks een sub-optimale voorbereiding voelde de benen prima aan
Zeker voor een jaar waarin ik voornamelijk gepland had om alleen maar rustig te rijden en kilometers te maken heb ik toch veel 'wins' voor mezelf behaald
Nu nog even de foto's opzoeken van het evenement, kijken of ik er nog een beetje florisant opsta
Route was uiteindelijk 106.xkm en dan nog 2x bijna 6km naar de start en daarna terug naar de auto.
Geparkeerd onder het Olympisch stadion en s'morgens door Amsterdam en het Vondelpark was even leuk. Starten op de Dam is een leuk idee maar praktisch is anders, ophalen van de late bird start bewijzen was ook alles behalve efficiënt dus dat duurde een ruim half uur.
Even door de start en langs een deel van de Dam tot Dam loop waar al veel muziek stond en door de ijtunnel was ook leuk. Rest van de route vond ik ook leuk en mooi, het gebied is mij totaal onbekend dus was eens leuk om door de Noord-Hollandse polders te fietsen. Op het einde wel veel smalle polderpaadjes en de Zeedijk was ook wat smal voor zoveel mensen maar ach moeten ze zich maar gedragen.
Bevoorrading was ook héél goed geregeld en verkeersregelaars op een aantal punten ook
Ik heb zondag ook ontdekt dat politiewagens een luidspreker hebben
En wat me verder opviel was dat signaleren in een groep écht een drama was, echt meerdere keren dat opeens iedereen vol in de remmen ging want er kwam een auto aan. Niet even roepen of iets, nee gewoon niks. Ik snap dat je er misschien niet voor kiest om in een groep te rijden maar als het wel gebeurd vind ik dat je die verantwoordelijkheid gewoon moet nemen. Zoiets ontstaat gewoon op een route met smalle weggetjes en wind in de polder.
Overnemen is ook een vies woord, en fietsbeheersing leek ook af en toe ver te zoeken bij mensen. Zo gebeurde het een paar keer dat het enorm opstroopte bij bv een rotonde/bochtje/iets omdat mensen bochten enorm beroerd maken en heel veel afremmen. Blijkbaar is mijn fietsbeheersing dus nog niet zó slecht want het gebeurde meerdere keren dat ik ipv achteraan opeens vooraan eindigde met een hele groep achter me. Mijn vriend heeft netjes kopwerk mee gedaan tot de 2e stop maar op de Zeedijk en erna heb ik hele eindes alleen op kop gereden. Totaal denk zeker 25km op kop gereden met een groepje achter me, nou vind ik dat opzich geen probleem, verstand op nul en gaan maar netjes is het niet.
Tegen het einde maakte ik nog een verkeerde afslag, bordje hing wat ongelukkig en ik zag meerdere mensen die afslag nemen en de Wahoo zei ook dat ik daar in moest....zo het grind in op een woonerf (goede weg was achter de struik ipv ervoor
Ik hou het er maar op dat dit gewoon een heel toegankelijke toer was voor veel mensen en met allerlei verschillende niveau's van wielerervaring en geen bewust gedrag was.....
Uiteindelijk hebben wij samen een leuke dag gehad, lekker gefietst, lekker weer en een mooie route en ondanks een sub-optimale voorbereiding voelde de benen prima aan
Zeker voor een jaar waarin ik voornamelijk gepland had om alleen maar rustig te rijden en kilometers te maken heb ik toch veel 'wins' voor mezelf behaald
Nu nog even de foto's opzoeken van het evenement, kijken of ik er nog een beetje florisant opsta
Welkom bij een grote (massale) toertocht, hier doe je niets aan behalve zelf goed opletten/anticiperen.sapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:31:
Tegen het einde maakte ik nog een verkeerde afslag, bordje hing wat ongelukkig en ik zag meerdere mensen die afslag nemen en de Wahoo zei ook dat ik daar in moest....zo het grind in op een woonerf (goede weg was achter de struik ipv ervoor). Enweg was de groep die al 15km achter me reed, zullen ook niet even inhouden en maatje zat er toen even doorheen dus in de polder even een flink gat dicht moeten rijden. Was wel ouderwets leuk, HR 170+ en zelfs de 40km/u kort aangetikt voor we bij waren en dan scheelt het dus wel als mensen beroerd bochtenwerk hebben
@sapphire of je communiceert gewoon met mensen achter je of ze kunnen/willen overnemen?
Zit er op kop in de groep iemand voorheen te hengsten en moet je al moeite doen om te volgen, dan is overnemen geen succes.
als je t echt vervelend vind, even je eigen 1-2 minuten waarde uit de kast halen en een gat laten. Dan zie je vanzelf wel wie er sterk genoeg is om bij te springen, waarna je met een kleiner groepje kan draaien eventueel.
Grote toeristische tochten zijn ook veel voor de buhne, bedrijven met mensen die t leuk vinden om een keer ongetraind een mooie route te rijden, met klanten, of wat sponsorkleding. Je gaat nooit een paar duizend goed getrainde wielrenners vinden die allemaal al de regels volgen, seinen, overnemen etc. Boer Henk van 100 km verderop, die 1x per jaar zijn wielrenfiets van ome Jan leent, doet ook mee
Zit er op kop in de groep iemand voorheen te hengsten en moet je al moeite doen om te volgen, dan is overnemen geen succes.
als je t echt vervelend vind, even je eigen 1-2 minuten waarde uit de kast halen en een gat laten. Dan zie je vanzelf wel wie er sterk genoeg is om bij te springen, waarna je met een kleiner groepje kan draaien eventueel.
Grote toeristische tochten zijn ook veel voor de buhne, bedrijven met mensen die t leuk vinden om een keer ongetraind een mooie route te rijden, met klanten, of wat sponsorkleding. Je gaat nooit een paar duizend goed getrainde wielrenners vinden die allemaal al de regels volgen, seinen, overnemen etc. Boer Henk van 100 km verderop, die 1x per jaar zijn wielrenfiets van ome Jan leent, doet ook mee
[ Voor 31% gewijzigd door dfbt op 24-09-2024 13:43 ]
Dit was de 14e vergelijkbare tocht voor mij maar wel de eerste sinds 2018. Bij de vorige tochten is me dat nooit echt opgevallen of werd er gewoon wel netjes gesignaleerdverstappen33 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:35:
[...]
Welkom bij een grote (massale) toertocht, hier doe je niets aan behalve zelf goed opletten/anticiperen.
Ik heb het idee dat het niveau van af-en-toe wielrenners en locals (gezien het vele Engels dat gesproken werd) hier een stuk hoger lag dus vandaar.
Ik heb meerdere keren gevraagd of iemand wilde overnemen en qua signaleren ook meerdere keren hééél hard geroepen. Bij signaleren werd er dan 1 of 2 keer door iemand midden in de groep wat geroepen en dan hield het op.dfbt schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:41:
@sapphire of je communiceert gewoon met mensen achter je of ze kunnen/willen overnemen?
En qua hengsten, daar heb ik de conditie nog/niet meer voor op dit moment dus dat viel ook mee.
En over je laatste deel, ja dat zou ook zomaar kunnen en me niets verbazen maar zoals ik al zei viel het me dit keer enorm op terwijl ik dat nooit zo gehad heb met toertochten.
Ik heb foto's van mezelf gevonden, de keuze is reuze want ik sta op bijna 15 foto's en gezien de prijs moet ik er nog even één of 2 kiezen
Ja klopt, het kan per tocht verschillen, maar bij de meeste massale tochten is het echt drama.. Ikzelf probeer dan ook vaak wel te voorkomen dat we in grotere groepen komen met veel onervaren rijders.. Dan maar even een gaatje trekken/laten vallen en die mensen zien te lozen..sapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:51:
[...]
Dit was de 14e vergelijkbare tocht voor mij maar wel de eerste sinds 2018. Bij de vorige tochten is me dat nooit echt opgevallen of werd er gewoon wel netjes gesignaleerd
Ik heb het idee dat het niveau van af-en-toe wielrenners en locals (gezien het vele Engels dat gesproken werd) hier een stuk hoger lag dus vandaar.
Mocht je een keer meedoen aan de 11-stedentocht of de AGR dan kun je helemaal je lol op.. Daar is het soms totale chaos en is het ieder voor zich en god voor ons allen..
Als je niet weg kan versnellen van de groep kan je het tegenovergestelde doen. Steeds wat langzamer gaan fietsen, op een gegeven moment zal er echt wel iemand overnemen. Of niet, maar met 15 km/h op kop rijden kost wel minder energie
Mja.. @sapphire is weer eens lekker uitgelaten, stevige boost voor het moraal er bij; dat is toch ook ergens goed voor?ElPaco schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:57:
Als je niet weg kan versnellen van de groep kan je het tegenovergestelde doen. Steeds wat langzamer gaan fietsen, op een gegeven moment zal er echt wel iemand overnemen. Of niet, maar met 15 km/h op kop rijden kost wel minder energie
Ik heb de 110km ook gefietst. Tweede keer, vorig jaar ook meegedaan maar toen de 90km. Organisatie top. Stops ook, voldoende eten drinken etc. Aardige mensen. Top voor elkaar!sapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:31:
Afgelopen weekend met een vriend de 110KM Dam tot Dam Classic gereden, was weer een ervaring in vele opzichten en viel eigenlijk mee
Ik heb zondag ook ontdekt dat politiewagens een luidspreker hebbenWe reden vrij in het begin nog in de bebouwde kom en kwamen bij een rotonde dus ik deed gewoon mijn ding hoe ik altijd een rotonde oversteek en blijkbaar was dat netjes want we horen opeens uit de politiewagen "Netjes mannen, zo hoort het, goed bezig!!!"
Tegen het einde maakte ik nog een verkeerde afslag, bordje hing wat ongelukkig en ik zag meerdere mensen die afslag nemen en de Wahoo zei ook dat ik daar in moest....zo het grind in op een woonerf (goede weg was achter de struik ipv ervoor). Enweg was de groep die al 15km achter me reed, zullen ook niet even inhouden en maatje zat er toen even doorheen dus in de polder even een flink gat dicht moeten rijden. Was wel ouderwets leuk, HR 170+ en zelfs de 40km/u kort aangetikt voor we bij waren en dan scheelt het dus wel als mensen beroerd bochtenwerk hebben
Maar.. ik vond het eigenlijk voor het mooie te druk. Verbazingwekkend hoe sommige mensen zich in lastige posities kunnen wurmen. Ook nog een valpartijvoor m'n ogen zien gebeuren. Je zag in de verte een grote trekker met aanhanger tegemoet komen. Zware jongen, smal weggetje. Dus een grote groep voor me moest ritsen en dat ging niet helemaal goed. Iemand flink onderuit, trekker had voldoende ruimte om te stoppen en zal wel gedacht hebben..
Ook weer een aantal Pogi's gezien die denken dat ze de Tour rijden. Op smalle paadjes waar vaders met hun bakfietsen rijden en kleine kinderen, per se met 35 er langs willen. Heb wel een aantal keren hoofdschuddend op de fiets gezeten.
Maar al met al met een paar collega's lekker door kunnen trappen en bij kunnen praten. Daarna terrasje gepakt, topdag gehad.
Volgend jaar weer eens hardlopen, kijken hoe dat bevalt. Ben hier wel even klaar mee en stoor me er te veel aan.
Simpel gezegd als je bij zo'n ritje een tempo van 30km/u gaat rijden zal je snel een sliert mensen in je wiel krijgen die maar al te graag profiteren van uit de wind zitten en soms misschien even overnemen.
Ga je 33km/u (gemiddeld) rijden zal je mensen in het wiel krijgen die je net aan bij kunnen houden en gevaarlijke acties gaan uithalen om maar niet uit het wiel te gaan, gaatjes onzinnig dichtrijden vlak voor bochten ed.
Ga je 35km/u rijden raak je dat soort mensen vaak wel kwijt, moet je alleen wel met paar man zo'n tocht rijden anders ga jij die 35km/u ook niet hele dag volhouden.
Seintjes geven voor tegenliggers etc hoef je niet echt op te rekenen, veel mensen snappen dit niet/doen dit nooit.
Iets te simpel geschreven misschien, maar dat is zo ongeveer mijn ervaring.
Ga je 33km/u (gemiddeld) rijden zal je mensen in het wiel krijgen die je net aan bij kunnen houden en gevaarlijke acties gaan uithalen om maar niet uit het wiel te gaan, gaatjes onzinnig dichtrijden vlak voor bochten ed.
Ga je 35km/u rijden raak je dat soort mensen vaak wel kwijt, moet je alleen wel met paar man zo'n tocht rijden anders ga jij die 35km/u ook niet hele dag volhouden.
Seintjes geven voor tegenliggers etc hoef je niet echt op te rekenen, veel mensen snappen dit niet/doen dit nooit.
Die vriend wil heel graag samen de AGR doen en ik ken de verhalen....en hij bevestigde ze nog ook na zijn deelname vorig jaar.verstappen33 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:56:
[...]
Ja klopt, het kan per tocht verschillen, maar bij de meeste massale tochten is het echt drama.. Ikzelf probeer dan ook vaak wel te voorkomen dat we in grotere groepen komen met veel onervaren rijders.. Dan maar even een gaatje trekken/laten vallen en die mensen zien te lozen..
Mocht je een keer meedoen aan de 11-stedentocht of de AGR dan kun je helemaal je lol op.. Daar is het soms totale chaos en is het ieder voor zich en god voor ons allen..
Lopend de berg op, mensen die uitgeput van de fiets vallen, nu al zin in
@ElPaco Ja had gekund maar ik het het grootste deel zoiets van 'ik rijd toch wel dus of ik nou alleen in de wind rijd of met wat mensen achter me....' (overigens heb je als kopman toch ook iets van 5% voordeel als er wat achter je rijd?). Alleen na een tijdje word het wel irritant en als je dan een par keer vraagt of iemand over wil nemen en je krijgt 0 reactie.
Bij de 2e stop kwamen er nog wel wat mannen naar ons toe om te bedanken, dat kon ik wel weer waarderen.
Ja daarom, ook eens goed voor mijn egoguapper schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:16:
[...]
Mja.. @sapphire is weer eens lekker uitgelaten, stevige boost voor het moraal er bij; dat is toch ook ergens goed voor?
Ja de organisatie was top en inderdaad heel erg vriendelijke mensen bij alle stops, verkeersregelaers, etc. Viel ons ook positief op.Giel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:20:
[...]
Ik heb de 110km ook gefietst. Tweede keer, vorig jaar ook meegedaan maar toen de 90km. Organisatie top. Stops ook, voldoende eten drinken etc. Aardige mensen. Top voor elkaar!
Maar.. ik vond het eigenlijk voor het mooie te druk. Verbazingwekkend hoe sommige mensen zich in lastige posities kunnen wurmen. Ook nog een valpartijvoor m'n ogen zien gebeuren. Je zag in de verte een grote trekker met aanhanger tegemoet komen. Zware jongen, smal weggetje. Dus een grote groep voor me moest ritsen en dat ging niet helemaal goed. Iemand flink onderuit, trekker had voldoende ruimte om te stoppen en zal wel gedacht hebben..
Ook weer een aantal Pogi's gezien die denken dat ze de Tour rijden. Op smalle paadjes waar vaders met hun bakfietsen rijden en kleine kinderen, per se met 35 er langs willen. Heb wel een aantal keren hoofdschuddend op de fiets gezeten.
Maar al met al met een paar collega's lekker door kunnen trappen en bij kunnen praten. Daarna terrasje gepakt, topdag gehad.
Volgend jaar weer eens hardlopen, kijken hoe dat bevalt. Ben hier wel even klaar mee en stoor me er te veel aan.
Qua hardrijders viel het me mee moet ik zeggen, de meeste keren dat we door een groepje ingehaald werden werd er gebeld of verbaal even wat gezegd en ging dat vrij soepel.
Wel veel pech onderweg gezien en één ambulance met wat deelnemers er bij.
Nou mijn conditie komt nog lang niet in die buurt als dat ooit weer luktDDX schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:24:
Simpel gezegd als je bij zo'n ritje een tempo van 30km/u gaat rijden zal je snel een sliert mensen in je wiel krijgen die maar al te graag profiteren van uit de wind zitten en soms misschien even overnemen.
Qua snelheid, veel stukken kon je niet eens hard rijden want het was te smal of te druk/stad. Nou ben ik zeker geen hardrijder maar mijn gemiddelde was 26,2 en dat is zeker onder wat ik kan weet ik uit mijn enige recente 100km rit maargoed ik ben al blij dat ik dit kan fietsen. 6 maanden geleden was ik al blij als ik een uur kon fietsen zonder de rest van de dag gestrekt te gaan dus alles is pure wist op dit moment
Als je de AGR wil rijden maar je wilt niet het gezeur wat je er bij hebt kun je altijd zelf de route doen op een zaterdagmiddag. Niemand die je tegenhoudsapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:49:
[...]
Die vriend wil heel graag samen de AGR doen en ik ken de verhalen....en hij bevestigde ze nog ook na zijn deelname vorig jaar.
@ElPaco Ja had gekund maar ik het het grootste deel zoiets van 'ik rijd toch wel dus of ik nou alleen in de wind rijd of met wat mensen achter me....' (overigens heb je als kopman toch ook iets van 5% voordeel als er wat achter je rijd?). Alleen na een tijdje word het wel irritant en als je dan een par keer vraagt of iemand over wil nemen en je krijgt 0 reactie.
Bij de 2e stop kwamen er nog wel wat mannen naar ons toe om te bedanken, dat kon ik wel weer waarderen.
[...]
Ja daarom, ook eens goed voor mijn ego
[...]
Ja de organisatie was top en inderdaad heel erg vriendelijke mensen bij alle stops, verkeersregelaers, etc. Viel ons ook positief op.
Qua hardrijders viel het me mee moet ik zeggen, de meeste keren dat we door een groepje ingehaald werden werd er gebeld of verbaal even wat gezegd en ging dat vrij soepel.
Wel veel pech onderweg gezien en één ambulance met wat deelnemers er bij.
[...]
Nou mijn conditie komt nog lang niet in die buurt als dat ooit weer lukt
Qua snelheid, veel stukken kon je niet eens hard rijden want het was te smal of te druk/stad. Nou ben ik zeker geen hardrijder maar mijn gemiddelde was 26,2 en dat is zeker onder wat ik kan weet ik uit mijn enige recente 100km rit maargoed ik ben al blij dat ik dit kan fietsen. 6 maanden geleden was ik al blij als ik een uur kon fietsen zonder de rest van de dag gestrekt te gaan dus alles is pure wist op dit moment
In het hardloop topic hebben ze het ook over de drukte bij DTD loop en over de hoeveelheid ongetrainde en/of onervaren mensen.Giel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:20:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Niellie41 op 24-09-2024 15:04 ]
I know, grootste deel heb ik zo al eens gedaan op vakantiesWebgnome schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:58:
[...]
Als je de AGR wil rijden maar je wilt niet het gezeur wat je er bij hebt kun je altijd zelf de route doen op een zaterdagmiddag. Niemand die je tegenhoud
Hij wil gewoon supergraag de AGR met me rijden, nouja prima toch. Als we uitgeloot worden stel ik wel voor het een andere keer zelf te doen
Gewoon stoppen met trappen, komen ze je vanzelf voorbij, of je staat met z'n alle stilsapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:49:
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Mijn AGR dit jaar was wel positief, maar ik zat ook redelijk voorin.. Ik deed zelf de 150km en starte zo vroeg mogelijk, daarnaast een beetje doorfietsen en je zit redelijk voorin.sapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:49:
[...]
Die vriend wil heel graag samen de AGR doen en ik ken de verhalen....en hij bevestigde ze nog ook na zijn deelname vorig jaar.
Doe je de lange route dan heb je op het laatst kans dat je in de drukte komt op het eind.
Daarnaast gewoon goed anticiperen en een beetje opletten op de mensen naast je..
Zo had ik op de keutenberg en de kruisberg ook een zwalkend iemand voor mij fietsen die de hele weg nodig had om boven te komen, dan is het gewoon even tijdig aangeven of die aan de kant kan of je moment goed timen dat je er langs kunt.
Verder geen problemen gehad tijdens de tocht, hooguit dat het af en toe wat langzamer rijd ivm een groepje voor je, maarja ik heb voor dit soort tochten toch geen snelheidsdoel.
Dan gewoon doen inderdaad. Andere optie is een handbike dan zit je in de achterhoede dus geen last van de mensensapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:04:
[...]
I know, grootste deel heb ik zo al eens gedaan op vakanties
Hij wil gewoon supergraag de AGR met me rijden, nouja prima toch. Als we uitgeloot worden stel ik wel voor het een andere keer zelf te doen
Zelf fietsen is altijd een optie, maar ik vind die grote massale tochten ook wel iets hebben hoor, je hebt altijd wel wat aanspraak onderweg, je hebt verzorging dus je hoeft zelf niet onderweg wat te regelen, beetje de algemene gezelligheid bij start/finish en vaak ook onderweg met mensen die je aanmoedigen.
Dat maakt een tocht van 200-240km soms net wat leuker dan wanneer je in je eentje of met een maatje fietst.
Maarja dat is mijn persoonlijke mening.
Dat maakt een tocht van 200-240km soms net wat leuker dan wanneer je in je eentje of met een maatje fietst.
Maarja dat is mijn persoonlijke mening.
Als je uitgeloot wordt zou je ook kunnen overwegen om Limburgs Mooiste te rijden. Zelfde omgeving, iets andere route, prima verzorgd, en vooral minder massaal dan de AGR.sapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:04:
[...]
I know, grootste deel heb ik zo al eens gedaan op vakanties
Afgelopen editie wel pech met het weer en hierdoor veel rommel / grind / meuk uit de berm / takjes / etc op de weg, en dus ontelbaar veel lekke banden. Helaas had ik m'n oude wielset nog op de fiets, die ik nog niet tubeless gemaakt had, en dus zelf ook 3x lek gereden 😬
Ik was als een van de eersten gestart en zat ook bij de eersten nog bij het eerste verzorgingspunt. Lekker rustig, 1 persoon gezien op de Keuteberg (die op de 150km route meteen na ~25km zat). Als ik niet zo vaak lek had gereden dan was het waarschijnlijk wel de hele dag rustig gebleven, maar gezien de strubbelingen bij de 2e keer lek, kwam ik midden in de meute terecht. Evengoed geen enkel moment gehad dat het te druk was imho. En zou hem zeker aanraden als uitwijk voor de AGR.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
de 150 km versie van Amstel Gold Race , en dan zo vroeg mogelijk starten heeft mij al 2x 0 problemen opgeleverd. Ja helemaal op t einde, bij een Cauberg wat drukker.. Maar dat was t dan. Wij zaten wel al rond 06:00 bij t ontbijt in ons hotel zodat we bij 1e startschot van 150 km groep konden vertrekken.
Maar rond half 9/9 uur starten is vragen om problemen ja
dus lekker die wekker zetten en rijden. Wellicht 1e verzorgingspost overslaan ( of heel snel omheen) en genoeg eten meesteken om het tot 2e stop te maken. (dat lukt vaak wel)
Maar rond half 9/9 uur starten is vragen om problemen ja
@wackmaniac, @kwiebus, @borft dank voor alle tips. Vandaag even bij de LBS geweest, zonder resultaat. Hij gaf zelfs aan dat de boutjes niet los te krijgen zijn, en dat een hele nieuwe derailleur de snelste oplossing is. Ik heb vriendelijk bedankt en online een nieuwe set boutjes en derailleurwieltjes besteld.kwiebus schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:02:
[...]
Busjes kan je denk ik niet los kopen, dan moet je een nieuw setje pulley wieltjes kopen.
Het lijkt mij dat je deze onderdelen nodig hebt:
Y5V598140 Guide Pully Bolts
Y5XH98120 Pully Set
Bijvoorbeeld hier verkrijgbaar:
https://www.bike-discount...-6700-gs/4700/m6100/m8000
https://www.bike-discount.de/en/shimano-road/mtb-pully-set
We kwamen ze tegen inderdaad zondag..op diverse punten reden we blijkbaar op of tegen de route in. Her en der wat grote groepen waarvan 1 groep dacht dat het koers was blijkbaar.. Maar goed, je verwacht niet anders van een groep alfa's op zondagmorgensapphire schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:31:
Ik heb zondag ook ontdekt dat politiewagens een luidspreker hebbenWe reden vrij in het begin nog in de bebouwde kom en kwamen bij een rotonde dus ik deed gewoon mijn ding hoe ik altijd een rotonde oversteek en blijkbaar was dat netjes want we horen opeens uit de politiewagen "Netjes mannen, zo hoort het, goed bezig!!!"
Buitendat is het natuurlijk best een keer geinig om door die tunnel te fietsen en zeker als je niet in NH woont kom je langs leuke stukjes.
Ik heb de Ultimate route al "geleend" die ga ik denk is een stukje aanpassen en dan fietsen
En als je dat nog niks lijkt.. boek een b&b in Valkenburg of Schin op Geul, zoek een paar leuke routes van locals (@mhr-zip had een hele leuke zaterdag) en doe is lekker gek. Geen tijdsdruk, minder massaal en je hoeft je niet te verwonderen over de toeren die andere rijders uithalen vlak voor of naast je..derx666 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:55:
[...]
Als je uitgeloot wordt zou je ook kunnen overwegen om Limburgs Mooiste te rijden. Zelfde omgeving, iets andere route, prima verzorgd, en vooral minder massaal dan de AGR.
Afgelopen editie wel pech met het weer en hierdoor veel rommel / grind / meuk uit de berm / takjes / etc op de weg, en dus ontelbaar veel lekke banden. Helaas had ik m'n oude wielset nog op de fiets, die ik nog niet tubeless gemaakt had, en dus zelf ook 3x lek gereden 😬
Ik was als een van de eersten gestart en zat ook bij de eersten nog bij het eerste verzorgingspunt. Lekker rustig, 1 persoon gezien op de Keuteberg (die op de 150km route meteen na ~25km zat). Als ik niet zo vaak lek had gereden dan was het waarschijnlijk wel de hele dag rustig gebleven, maar gezien de strubbelingen bij de 2e keer lek, kwam ik midden in de meute terecht. Evengoed geen enkel moment gehad dat het te druk was imho. En zou hem zeker aanraden als uitwijk voor de AGR.
Gek genoeg had ik dat wel vaak afgelopen week in LimburgMcMiGHtY schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:11:
[...]
[....]en je hoeft je niet te verwonderen over de toeren die andere rijders uithalen vlak voor of naast je..
Als Zuid Limburger zijnde wijk ik op de drukkere dagen uit naar onze zuiderburenElGreco schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:54:
[...]
Gek genoeg had ik dat wel vaak afgelopen week in Limburg
Daar hoef ik geen B&B voor te boeken. Ik rij regelmatig in Z-LMcMiGHtY schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:11:
[...]
En als je dat nog niks lijkt.. boek een b&b in Valkenburg of Schin op Geul, zoek een paar leuke routes van locals (@mhr-zip had een hele leuke zaterdag) en doe is lekker gek. Geen tijdsdruk, minder massaal en je hoeft je niet te verwonderen over de toeren die andere rijders uithalen vlak voor of naast je..
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Bedoel je dan een specifiek iemand?ElGreco schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:54:
[...]
Gek genoeg had ik dat wel vaak afgelopen week in Limburg
Dan heb je mazzelderx666 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:07:
[...]
Daar hoef ik geen B&B voor te boeken. Ik rij regelmatig in Z-LWoon minder dan een uur rijden van Heerlen, en m'n schoonvader woont in de buurt van Sittard, en doe zeer regelmatig ritten vanaf daar het heuvelland in.
Trekker overgehaald, ik heb mij een Van Rysel RCR besteld waarop SRAM Rival en Zipp 303S wielen zijn afgemonteerd.
Volgende week zou hij moeten arriveren, mijn eerste nieuwe wielrenfiets in 5 jaar (destijds ook een Van Rysel). Tussendoor heb ik nog een China fiets in elkaar gezet, maar daar durf ik niet heel veel op te rijden
Volgende week zou hij moeten arriveren, mijn eerste nieuwe wielrenfiets in 5 jaar (destijds ook een Van Rysel). Tussendoor heb ik nog een China fiets in elkaar gezet, maar daar durf ik niet heel veel op te rijden
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
edit:
Ik zie nu pas dat er ook een indoor fiets topic is. Verwijder deze post maar indien gewenst.
Ik zie nu pas dat er ook een indoor fiets topic is. Verwijder deze post maar indien gewenst.
Vorige week heb ik als volleerd fietsenmaker een cassette op m'n Wahoo Kickr Core gedraaid, echter heb ik de sluitring scheef erop gedraaid. Hier kwam ik pas later achter. De oorzaak was dat de laatste krans van de cassette er niet helemaal op lag.
Ik heb alle kransjes op mn bureau gelegd en geen een leek er krom te zijn. Echter nu wel goed gemonteerd lijken met name de kleinere kransjes er een beetje scheef op te liggen. Kan het zijn dat die kunststof tussenringen krom zijn geraakt?
Ik heb er een filmpje van gemaakt: https://imgur.com/a/Xkz9kS4
[ Voor 9% gewijzigd door Svenneh op 25-09-2024 10:41 ]
Ik ben benieuwd hoe die bevalt, zelf ook getwijfeld tussen de RCR Rival en een Canyon Aeroad met dezelfde groepset. Uiteindelijk voor die laatste gegaan door een goede tweedehands optie.Yakolev schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:41:
Trekker overgehaald, ik heb mij een Van Rysel RCR besteld waarop SRAM Rival en Zipp 303S wielen zijn afgemonteerd.
Zit toch goed?
De beweging die je op de kleine kransjes ziet is de aanpassing op de tanden om te schakelen.
Ik weet zo het juiste woord hiervoor niet. (hyperglide ?)
De beweging die je op de kleine kransjes ziet is de aanpassing op de tanden om te schakelen.
Ik weet zo het juiste woord hiervoor niet. (hyperglide ?)
mountainbiker
Het viel me op dat de grote kransen niet zo veel herrie maken, maar de kleine juist megaveel. Het afstellen hielp daar niet bij helaas.GWBoes schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:44:
@Svenneh Lijkt mij eerder gezichtsbedrog door de profielen op de tanden om het schakelen te bevorderen en misschien een lichte slingering in de naaf. Als je niks had gezegd had ik in ieder geval niks verkeerds gezien aan dat filmpje
Ik zie ook niks geks. Oude ketting, nieuwe cassette? Zit de ketting goed? (neem althans aan dat je daar niks aan had gedaan, maar toch; je zal de eerste niet zijn die de shimano logo's aan de binnenzijde doet of de pin in de derrie niet binnenlangs passeert)Svenneh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:14:
[...]
Het viel me op dat de grote kransen niet zo veel herrie maken, maar de kleine juist megaveel. Het afstellen hielp daar niet bij helaas.
---------------
Het is inderdaad een nieuwe cassette met de oude ketting. Ketting is er verder niet vanaf geweest. Ik zal eens kijken vanavond!Mistraller schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:47:
[...]
Ik zie ook niks geks. Oude ketting, nieuwe cassette? Zit de ketting goed? (neem althans aan dat je daar niks aan had gedaan, maar toch; je zal de eerste niet zijn die de shimano logo's aan de binnenzijde doet of de pin in de derrie niet binnenlangs passeert)
Nice! ik heb er ook over zitten denken.. Maar vond de blauwe kleur toch niet zo heel mooi in het echt.Yakolev schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:41:
was "kaal" blauw, zonder glinstering oid erin. En wil toch eigenlijk liever een shimano groepset.
Zit er nu aan te denken om net als @orange.x een Elves frame met stuur te kopen, en een 105 di2 groepset.
Misschien een wielset van Elves erbij (Orome) of voor een setje Elitewheels te gaan.
Ik vind het evo frame gaaf, en daarbij dat je zelf je kleurstelling kan bepalen
@Flipmo Ben dan wel niet ZO actief hier, maar heb dit seizoen echt genoten van de fiets. Ook het stevigere werk van wedstrijden is met geen centje pijn succesvol voltooid. Hij staat nu weer in het trainingshok geïnstalleerd en de nodige Zwift ritten zijn alweer gemaakt. Het blijft gewoon nice dat je je eigen ontwerp, tot op zekere hoogte, gespoten kan krijgen voor dat geld.
Moet wel zeggen, dat is sofar het enige "minpunt" dat ik heb kunnen constateren en dat is dat de lak soms best fragiel is. Ik heb door eigen toedoen een chainsuck gehad en dat overleven vrij weinig frames zonder schade natuurlijk. Maar er zitten ook al wel een paar kleine plekjes waar ineens een chipje weg is in de lak terwijl ik me niet kan heuvel dat ik er met iets tegenaan getikt ben bijvoorbeeld. Desalniettemin kan ik daar vrij makkelijk overheen stappen. Die chainsuck was met de 2e buitenrit al geregeld dus ik was al snel gewend aan wat visuele schade
Ik weet niet hoe die Orome wielen rijden, maar die zijn volgens mij nog wel een tikkeltje duurder dan die van Elitewheels. Ik zou zeker even als je voor Elitewheels wilt gaan even de blackfriday achtige actieperiode afwachten op Aliexpress. Laten verzenden tegen hun keuze van shipper (kost iets extra's maar dan heb je 0,0 gedoem et invoeren of rechten en andere kosten). En vaak kan je bij kortingscodes.ad.nl rond die actieperiodes mogelijk nog wat extra korting scoren.
Voor welk frame zou je gaan als je voor een Elves gaat? Falath Pro, Falath Evo?
Een vriend van mij heeft een fiets opgebouwd met als basis een Winspace T1550 frameset. Ook erg mooi en licht spul. Je kan ook daar als je contact opneemt best wel wat korting voor elkaar krijgen.
Moet wel zeggen, dat is sofar het enige "minpunt" dat ik heb kunnen constateren en dat is dat de lak soms best fragiel is. Ik heb door eigen toedoen een chainsuck gehad en dat overleven vrij weinig frames zonder schade natuurlijk. Maar er zitten ook al wel een paar kleine plekjes waar ineens een chipje weg is in de lak terwijl ik me niet kan heuvel dat ik er met iets tegenaan getikt ben bijvoorbeeld. Desalniettemin kan ik daar vrij makkelijk overheen stappen. Die chainsuck was met de 2e buitenrit al geregeld dus ik was al snel gewend aan wat visuele schade
Ik weet niet hoe die Orome wielen rijden, maar die zijn volgens mij nog wel een tikkeltje duurder dan die van Elitewheels. Ik zou zeker even als je voor Elitewheels wilt gaan even de blackfriday achtige actieperiode afwachten op Aliexpress. Laten verzenden tegen hun keuze van shipper (kost iets extra's maar dan heb je 0,0 gedoem et invoeren of rechten en andere kosten). En vaak kan je bij kortingscodes.ad.nl rond die actieperiodes mogelijk nog wat extra korting scoren.
Een vriend van mij heeft een fiets opgebouwd met als basis een Winspace T1550 frameset. Ook erg mooi en licht spul. Je kan ook daar als je contact opneemt best wel wat korting voor elkaar krijgen.
Fijn dat je nog steeds tevreden bent met de pro! vind het ook een gaaf model.orange.x schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:55:
@Flipmo Ben dan wel niet ZO actief hier, maar heb dit seizoen echt genoten van de fiets. Ook het stevigere werk van wedstrijden is met geen centje pijn succesvol voltooid. Hij staat nu weer in het trainingshok geïnstalleerd en de nodige Zwift ritten zijn alweer gemaakt. Het blijft gewoon nice dat je je eigen ontwerp, tot op zekere hoogte, gespoten kan krijgen voor dat geld.
Zelf zit ik te denken aan de Falath Evo+ (2025 versie met iets lagere stand over)
Heb ook geen haast, zal er waarschijnlijk pas volgend jaar mee de weg op gaan.
Dus was zeker van plan om black friday af te wachten. Wie weet zit er op het frame dan ook nog wat extra korting. Van Elitewheels had ik gezien dat het zeker wat kan schelen!
op Ali zie ik de Edge en de ENT, waarvan de Edge me wel aanspreekt qua gewicht en looks. Deze staan er nu op voor zo'n 636 euro met 65 euro verzendkosten vanuit Spanje.
Deze kleurstelling vind ik wel heel gaaf (screenshot uit een Youtube filmpje).
Chameleon jewelry blue met zilver of wit.
Hi allen,
Ik zou graag dit najaar nog net wat langer op de fiets zitten. Ik overweeg nu een soort van "winterbanden" op de fiets te zetten, zodat het wat veiliger fietsen is op (enigszins) nat wegdek. Mijn doel is niet fietsen in de regen. Maar wel bij droog weer maar met wegdek wat nog wat vochtig is mooie tochtjes maken.
Welk type band zouden jullie adviseren? En welke breedte? Ik heb een Cannondale Synapse (2019 met schijfremmen), denk dat ik max 32mm kwijt kan. Hoeft overigens geen gravel/offroad profiel.
Mocht ik er overigens helemaal naast zitten en 25mm gladde bandjes net zo 'veilig' zijn op nat/vochtig wegdek als bredere banden met winterprofiel dan hoor ik het ook graag!
Ik zou graag dit najaar nog net wat langer op de fiets zitten. Ik overweeg nu een soort van "winterbanden" op de fiets te zetten, zodat het wat veiliger fietsen is op (enigszins) nat wegdek. Mijn doel is niet fietsen in de regen. Maar wel bij droog weer maar met wegdek wat nog wat vochtig is mooie tochtjes maken.
Welk type band zouden jullie adviseren? En welke breedte? Ik heb een Cannondale Synapse (2019 met schijfremmen), denk dat ik max 32mm kwijt kan. Hoeft overigens geen gravel/offroad profiel.
Mocht ik er overigens helemaal naast zitten en 25mm gladde bandjes net zo 'veilig' zijn op nat/vochtig wegdek als bredere banden met winterprofiel dan hoor ik het ook graag!
ik fiets het hele jaar op mijn 25mm schwalbe one bandjes, zolang de bandjes nog grip hebben (en dus niet versleten zijn), zie ik het probleem niet. Als je op natte wegen rijdt moet je iets meer opletten, qua gladheid. Ook hebben je banden meer te lijden, omdat er meer prut aan blijft plakken waardoor ze harder slijten.Valorian schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:57:
Hi allen,
Belangrijker dan de bandenkeuze (los van lekbestendigheid in het najaar) is dat je bochten wat hoekiger neemt dan dat je met droog weer zou doen. Als het glad is door regen en/of blad dan helpt een andere band niet zoveel hoor. Ook met een MTB band ga je dan glijden.Valorian schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:57:
Hi allen,
En ik heb in het verleden ook met 25mm banden door de sneeuw gereden. Zolang je rechtdoor gaat geen enkel probleem.
Ik denk dat de beste veiligheid mbt de banden van de bestuurder van de fiets komt. Zolang je rechtuit gaat, is er geen reden om zomaar onderuit te gaan, is het wegdek wat vochtig moet je langzamer door de bocht gaan dan op een droge weg. Tot welke snelheid je terug moet zakken is van heel veel factoren afhankelijk waaronder je positie op de fiets en of je doortrapt bijv. Zelf altijd op dezelfde banden gefietst ook onder natte omstandigheden en nooit problemen mee gehad, nou is dat n=1 maar denk dat als je niet te gek door de bocht gaat, je nergens last van hebt. Tenzij er natuurlijk net een bananenschil ligt of een putdeksel of zoValorian schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:57:
Hi allen,
Is er een regel dat “hoe breder de band, hoe moeilijker tubeless te zetten”? Ik heb Schwalbes pro one TLE 34” gekocht voor op mijn ZIPP 303s, die staan netjes tussen de aangeraadde banden. Waar ik mijn Hutchinson Fusion 28 gewoon met Donrox pompje kon opblazen bij set-up, krijg ik hier zelfs niet met woest gepomp(voetpomp) lucht in de banden.
Over lucht in banden gesproken.. Ik wil voor mijn nieuwe fiets een tweetal mount voor mijn Silca Tattico kopen, dat kan maar de verzendkosten zijn bij Silca bijna net zoveel als de mount. Zijn er hier wellicht mensen die het op een alternatieve manier hebben opgelost of wellicht zelfs zo'n mount over hebben?
Even bij de duitse webshops kijken, volgens mij heb ik die van mij bij bike-discount vandaan.la_fusion schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:22:
Over lucht in banden gesproken.. Ik wil voor mijn nieuwe fiets een tweetal mount voor mijn Silca Tattico kopen, dat kan maar de verzendkosten zijn bij Silca bijna net zoveel als de mount. Zijn er hier wellicht mensen die het op een alternatieve manier hebben opgelost of wellicht zelfs zo'n mount over hebben?
Omdat de originele mount niet op mijn fiets paste, gebruik ik al jaren een andere houder voor mijn Silca Tattico, werkt vlekkeloos:la_fusion schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:22:
https://www.bike-componen...ybridRocket-HP-RX-p34778/
https://www.rosebikes.nl/...minipomp-tot-2019-2668219
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb de 32mm variant ervan. Ging op 1 wiel er met de gewone pomp op en bij de andere moest de booster er aan te pas komen.Cloclo100 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:17:
Is er een regel dat “hoe breder de band, hoe moeilijker tubeless te zetten”? Ik heb Schwalbes pro one TLE 34” gekocht voor op mijn ZIPP 303s, die staan netjes tussen de aangeraadde banden. Waar ik mijn Hutchinson Fusion 28 gewoon met Donrox pompje kon opblazen bij set-up, krijg ik hier zelfs niet met woest gepomp(voetpomp) lucht in de banden.
Mijn ervaring is dat er geen peil op te trekken is. Het is een soort loterij. Alleen bij banden die er om bekend staan lastig te zijn klopt de reputatie vaak wel.
Hij wil.
Ligt niet per se aan de breedte, verschilt simpelweg per band. In mijn ervaring is hoe ‘moeilijker de band om de velg te leggen is, hoe makkelijker je hem op kunt pompen tot hij plopt’.Cloclo100 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:17:
Er zijn wat trucjes om de band eerst te laten seaten voor je hem met de hand oppompt. Bijv met de hand de hand hem netjes onder de velgrand leggen (eerst de ene kant tot ventiel, dan andere kant gespiegeld. Even youtuben, vind je nog meer trucjes.
Even een vraag om jullie mening, inzicht of tips.
Ik ben meer een hardloper dan een fietser. Ik loop nu 3x in de week, dat gaat volgend jaar naar 4x als alles goed blijft gaan qua (geen) blessures, en hardlopen heeft ook prioriteit voor mij, ik richt me vooral graag steeds langere duurlopen doen, al ben ik momenteel nog aan het opbouwen na terugkerende blessures.
Maar, ik vind fietsen ook leuk, vooral voor erbij. Ik fiets nu 1x per week, en daar blijft het gezien de tijd (gezin, en er moet ook gewerkt worden) waarschijnlijk ook wel bij. Afstand meestal tussen de 75 en 100km. Tempo is laag en interesseert me ook bijzonder weinig.
Ik ben wel benieuwd waar de grenzen qua afstand liggen als ik maar 1x per week blijf fietsen, en dan langzaam steeds iets verder zou fietsen. Ik weet ook wel dat als ik echt beter zou willen worden ik vaker zou moeten fietsen maar dat zie ik niet gebeuren, die tijd gaat naar het hardlopen.
Ik ben vooral geïnteresseerd in het endurance aspect en wel even benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken behalve ‘gewoon lekker verder gaan en je loopt vanzelf een keer tegen je limiet aan’, dat was het plan toch al
Verder probeer ik ook redelijk actief te blijven, wandel 3x per week een uur, probeer zoveel mogelijk staand te werken als IT-er en ik werk dagelijks aan mijn mobiliteit.
Is het realistisch om met deze activiteit bijvoorbeeld te kijken naar (toer)tochten van 200 of misschien zelfs 300 kilometer op den duur of is dat niet te doen zonder vaker per week te fietsen?
Ik heb inmiddels denk ik redelijk geleerd om rustig op te bouwen dus het hoeft niet meteen volgende maand.
Ik ben meer een hardloper dan een fietser. Ik loop nu 3x in de week, dat gaat volgend jaar naar 4x als alles goed blijft gaan qua (geen) blessures, en hardlopen heeft ook prioriteit voor mij, ik richt me vooral graag steeds langere duurlopen doen, al ben ik momenteel nog aan het opbouwen na terugkerende blessures.
Maar, ik vind fietsen ook leuk, vooral voor erbij. Ik fiets nu 1x per week, en daar blijft het gezien de tijd (gezin, en er moet ook gewerkt worden) waarschijnlijk ook wel bij. Afstand meestal tussen de 75 en 100km. Tempo is laag en interesseert me ook bijzonder weinig.
Ik ben wel benieuwd waar de grenzen qua afstand liggen als ik maar 1x per week blijf fietsen, en dan langzaam steeds iets verder zou fietsen. Ik weet ook wel dat als ik echt beter zou willen worden ik vaker zou moeten fietsen maar dat zie ik niet gebeuren, die tijd gaat naar het hardlopen.
Ik ben vooral geïnteresseerd in het endurance aspect en wel even benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken behalve ‘gewoon lekker verder gaan en je loopt vanzelf een keer tegen je limiet aan’, dat was het plan toch al
Verder probeer ik ook redelijk actief te blijven, wandel 3x per week een uur, probeer zoveel mogelijk staand te werken als IT-er en ik werk dagelijks aan mijn mobiliteit.
Is het realistisch om met deze activiteit bijvoorbeeld te kijken naar (toer)tochten van 200 of misschien zelfs 300 kilometer op den duur of is dat niet te doen zonder vaker per week te fietsen?
Ik heb inmiddels denk ik redelijk geleerd om rustig op te bouwen dus het hoeft niet meteen volgende maand.
[ Voor 5% gewijzigd door sebasd op 25-09-2024 22:10 ]
@sebasd het ligt er denk ik ook aan waar je wilt gaan rijden. Ikzelf fiets 2 keer in de week op het moment. Dan fiets ik een keer 90 km en een keer 120. Het zal vast wel lukken om 300 kilometer over ons vlakke land te rijden. Echter, heuvels en bergen zal wel een ander verhaal zijn. Dat vraagt toch om het leveren van een hoog vermogen voor een tijd om een beetje op tempo een berg op te komen.
Als je nu al 100km, kun je op (rustig tempo) zeker ook wel langer gaan.sebasd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:09:
Even een vraag om jullie mening, inzicht of tips.
Je doet al veel aerobe training met het hardlopen, dat helpt natuurlijk. De basis is goed. Die 200 moet je wel naartoe kunnen werken. MAAR, zonder meer uren op de fiets gaat je beperking de snelheid zijn. Je zult niet veel sneller worden. 300km zal ook wel echt lastiger worden omdat je dan ook wel heel lang op de fiets zit en je lichaam wel gewend moet zijn om 10-12 uur lang constant eten binnen te krijgen.
Dus ja, ik denk dat je de stap van 100km naar 200km wel kan maken met je plan. Je zult niet sneller worden. En 300 is lastiger.
Goed punt! Ik zie mezelf ook niet per se bergritten gaan rijden overigens, eerder iets als een rondje IJsselmeer (of de Vatternrundan).AMD1800 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:32:
@sebasd het ligt er denk ik ook aan waar je wilt gaan rijden. Ikzelf fiets 2 keer in de week op het moment. Dan fiets ik een keer 90 km en een keer 120. Het zal vast wel lukken om 300 kilometer over ons vlakke land te rijden. Echter, heuvels en bergen zal wel een ander verhaal zijn. Dat vraagt toch om het leveren van een hoog vermogen voor een tijd om een beetje op tempo een berg op te komen.
Jij ook bedankt! Sowieso is 200 een eerste stap, of zelfs eerst 150. Dat laatste lukt zeker wel, heb al eens een tochtje van 135 gereden vorig jaar.Requiem19 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:32:
[...]
Als je nu al 100km, kun je op (rustig tempo) zeker ook wel langer gaan.
Je doet al veel aerobe training met het hardlopen, dat helpt natuurlijk. De basis is goed. Die 200 moet je wel naartoe kunnen werken. MAAR, zonder meer uren op de fiets gaat je beperking de snelheid zijn. Je zult niet veel sneller worden. 300km zal ook wel echt lastiger worden omdat je dan ook wel heel lang op de fiets zit en je lichaam wel gewend moet zijn om 10-12 uur lang constant eten binnen te krijgen.
Dus ja, ik denk dat je de stap van 100km naar 200km wel kan maken met je plan. Je zult niet sneller worden. En 300 is lastiger.
Zoals ik zei, snelheid is geen doel en boeit me niet, maar je hebt helemaal gelijk, hoe langzamer je fietst hoe langer je door moet trappen..
Ik ga gewoon lekker door op deze manier, hoop deze winter eindelijk eens door te kunnen blijven fietsen, dat zou al heel veel schelen.
[ Voor 5% gewijzigd door sebasd op 25-09-2024 22:44 ]
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/lnd1Z37joYPse40sYp8T9lCj.jpg?f=fotoalbum_large)