Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 589 ... 662 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Off-topic maar volgens mij heb ik nog ooit een zwembad van de kinderen geprobeert te plakken met een van de BBB plakkers die ik nog ongebruikt had liggen nadat ik biba's heb afgezworen, dat was in ieder geval geen succes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:55
Giel schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Ja, alleen tekst is voldoende hiervoor.
_O- Die zag ik aankomen. Die details blijven zeker bespaard. En mezelf hopelijk ook 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10:34

Reginas

Queen of Core Stability

Nixo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:22:
[...]

_O- Die zag ik aankomen. Die details blijven zeker bespaard. En mezelf hopelijk ook 8)
Geen linkje naar je Only Fans voor de liefhebbers? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:21:
Off-topic maar volgens mij heb ik nog ooit een zwembad van de kinderen geprobeert te plakken met een van de BBB plakkers die ik nog ongebruikt had liggen nadat ik biba's heb afgezworen, dat was in ieder geval geen succes. :+
Was dat toevallig in je vakantiehuis in Spanje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:55
mhr-zip schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:42:
Wie heeft er goede ervaringen met "glueless patches" icm butyl binnenbanden? Ervaringen dus niet wat er in je zadeltasje zit, maar wat je nog nooit gebruikt heb.

Ik heb deze, en toen ik ze aanschafte stond er zover ik wist ook bij dat ze voor butyl binnenbanden zouden werken. Proefondervindelijk*, werkt het niet met butyl O-) (en het staat er ook niet meer bij op de site).

Patches die ik gevonden heb:

Parktool GP-2
BBB Leakfix
Topeak TGP01
Lezyne Smart Patch Kit

Evt nog andere, maar heeft iemand er (goede) ervaringen mee?

Antwoorden als: "neem een binnenband mee" of vergelijkbaar, dat kan ik zelf ook wel verzinnen. Maar dat is niet de vraag :P

*Ja niet op mijn eigen fiets natuurlijk :+
Ik gebruik (thuis, veilig in de schuur) regelmatig de stickers van Decathlon. Goede ervaring mee. Wegens gebrek aan geduld en genoeg andere dingen te doen, zet ik de gestickerde biba vast onder een lijmklem, zodat die lekker lang en goed kan hechten.

In het veld heb ik ze nog niet nodig gehad wegens voldoende reserve biba.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:28
Eerste uitdaging voor 2025 staat gepland. Vriend van me wilde graag de Pieter Ride van NL Tours doen… dus ingeschreven, voor in september. 4 dagen van Pieterburen naar Maastricht (570km)

Ik word eind december / begin januari voor de tweede keer vader, dus een mooie stok achter de deur om te blijven bewegen of het zsm weer op te pakken.

Maargoed morgen met deze heerlijke temperaturen eerst maar eens de Utrechtse Heuvelrug overleven!

[ Voor 25% gewijzigd door crimby op 30-07-2024 19:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:23
Tom-Z schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:38:
[...]

Ik fiets regelmatig vanuit Maastricht naar de Eifel. Die eerste highlight uit je route is echt top (vooral om af te dalen). Die twee beklimmingen/afdalingen bij Woffelsbach en Rurberg zijn ook mooi.

Wat erg de moeite waard is om op te nemen is het gravelpad langs de oever van de Rursee. Dat is goed te combineren met deze beklimming die leuk verscholen ligt. Het gravelpad waar ik naar link is goed te fietsen, en verder naar het zuiden naar Gemünd kan je het ook volgen. Vanuit Heimbach naar het noorden is hetzelfde pad absoluut niet voor racefietsen geschikt, dus pas daarmee op.
Door het Osthertogenwald is ook mooi fietsen, er is een mooie beklimming door het bos parallel aan de Monschauer Strasse; deze beklimming/afdaling is ook leuk (en de weg verder naar Konzen ook).

Nog een kleine tip: het is mogelijk om met de trein van Maastricht naar Aken te gaan, en dan Aken als startpunt te nemen. Dat bespaart 30 km fietsen. Je kan met de OV-chipkaart reizen (op Aachen staat in de stationshal ergens een paaltje) en via de naveo-app kan je een euregioticket Fahrrad kopen (AVV-tarif) voor €4,30 dat ook geldig is op het traject vanaf Maastricht (NS Fietskaart Dal is ook geldig naar Aken toe, maar duurder). Het bespaart niet veel tijd (een uurtje met de trein versus 30 km fietsen), maar je houdt wel meer energie over voor de Eifel zelf (het stuk door België naar de Eifel toe vind ik minder interessant).

Wat van mijn ritten ter inspiratie:
https://www.strava.com/activities/11863478711
https://www.strava.com/activities/11291882003
https://www.strava.com/activities/10924431046
https://www.strava.com/activities/9957203843
https://www.strava.com/activities/9152049675
https://www.strava.com/activities/7676960100
Thx! Ik probeer morgen eens te bekijken! _/-\o_
GerGio schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:04:
Gisteren voor het eerst mee gedaan met de Social ride van mijn triathlon coaching groep.
Ik moet zeggen ik fiets ten eerste bijna nooit in een groep. Daarnaast was dit de eerste keer dat ik met een groep vertrok op mijn tijdritfiets. Nu zal ik wel niet de beste fietser zijn maar ik heb echt weinig keren in een rit 40km/h voorbij zien komen als nu. Man dit was wel een nieuwe vorm van hard. Gewoon hele stukken tussen de 35 en de 40 rijden. Dus er zijn nu ook wel weer een paar strava records aan.

Wel erg van genoten. Dat moet ik zeggen leuk om met zo'n groep te vertrekken.
In groep gaat het idd hard.
Vandaag op afgesloten circuit (vliegveld) groepstraining gehad.
2u44 gefietst, 113 km aan 41,3 km/u gemiddeld met slechts 228W avg (260W NP)

https://strava.app.link/6t6VQ3F2ELb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGWlhJyN_x9kKOCnnYYfuNWgw2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzwwlY8x5SqdAgLJTRjKWuEW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wegens nieuwe fietspositie (na bikefit) wil ik mijn zadelpen vervangen voor eentje met 0mm setback. Ik twijfel alleen nog over het materiaal: carbon vs. aluminium. Huidige situatie is een 27,2mm alu pen in een carbon frame. Het prijsverschil is zo'n 100 euro en ik twijfel of dat het waard is, of dat je er toch niks van merkt. Het gaat mij dan puur om de winst in comfort, gewicht is niet belangrijk. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 15:47

derx666

mecker ende blaet

VantageR schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:49:
Wegens nieuwe fietspositie (na bikefit) wil ik mijn zadelpen vervangen voor eentje met 0mm setback. Ik twijfel alleen nog over het materiaal: carbon vs. aluminium. Huidige situatie is een 27,2mm alu pen in een carbon frame. Het prijsverschil is zo'n 100 euro en ik twijfel of dat het waard is, of dat je er toch niks van merkt. Het gaat mij dan puur om de winst in comfort, gewicht is niet belangrijk. Iemand ervaring hiermee?
Zoek op Ali op Toseek. Die hebben carbon zadelpennen in alle maten voor een schappelijke prijs.
Ik heb er een met 0mm setback al ruim een jaar op m'n Colnago zitten, en ik weeg net geen 100kg. Dus kwa sterkte zet het ook wel snor.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-07 18:47
Prulleman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:24:
@Strider inderdaad wat @La1974 zegt.. spacers zijn niet mooi voor de product foto's, dus daarom zie je ze eigenlijk nooit in de webshop staan met spacers, ook niet bij andere merken
Klopt. Ik heb een frame in bestelling staan en op al de plaatjes is de voorvork al afgezaagd op positie 'lager kan niet'. Bij navraag is er gewoon 20 cm aan buis maar op de foto ziet dat er niet uit vinden ze. Op zich gelijk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07 14:33

Secsytime

Automagisch

Moet je voor carbon - carbon ook andere smeermiddelen gebruiken of is dat alleen in combinatie met staal/aluminium?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Laatst online: 15-07 18:47
Secsytime schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:03:
Moet je voor carbon - carbon ook andere smeermiddelen gebruiken of is dat alleen in combinatie met staal/aluminium?
Voor bevestiging van, bijvoorbeeld, een zadelpen in een carbon frame heb je carbon-pasta. Dat is een soort gel met grove stukken die voor wrijving zorgen en daarmee de bevestiging verstevigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 16:14
Heeft er iemand een aanrader voor een driepunts camera strap? Ik moet zeggen dat ik vrij weinig interessants vindt online dat niet over-priced is..

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• crimby
Het onvermijdelijke is gebeurd. Na een heerlijk rondje Utrechtse Heuvelrug kwam ik aan het einde van de rit. Reed langs het terras van De Proloog om daar de fiets te stallen en het terras op te duiken. Maar dat ging helaas gepaard met een val tijdens het uitklikken :-(

Nog nooit gevallen met uitklikken dus ik zat er al op te wachten, moest een keer gebeuren. Jammer genoeg moest dat per se voor het terras van hét wielercafe.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:21
crimby schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:38:
Het onvermijdelijke is gebeurd. Na een heerlijk rondje Utrechtse Heuvelrug kwam ik aan het einde van de rit. Reed langs het terras van De Proloog om daar de fiets te stallen en het terras op te duiken. Maar dat ging helaas gepaard met een val tijdens het uitklikken :-(

Nog nooit gevallen met uitklikken dus ik zat er al op te wachten, moest een keer gebeuren. Jammer genoeg moest dat per se voor het terras van hét wielercafe.
Een onuitwisbare indruk is goud waard.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Tsja, mij gebeurde het in 1994 bovenop Alpe d'Huez. Echt zo'n moment wat in slowmotion lijkt te gebeuren, en wat je ook doet, je weet op dat moment gewoon dat je omkiept, en dat er niks meer is wat je kunt doen. Nja, behalve zelf hard meelachen met de rest, nadat je je fiets op schade gecontroleerd hebt :)

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Leverde dit wel een gratis koffie op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
@derx666 aii na zo’n prestatie! Mja idd, soms voel je het gewoon aankomen, slowmotion en soms kan je het dan nog net fixen. Maar helaas niet altijd.

@Requiem19 nee enkel het gevulde terras zag het, diegene die over de koffie gaat helaas niet.
Wel klein beetje schade, maar denk goed weg te tippen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 20:26
mhr-zip schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:42:
Wie heeft er goede ervaringen met "glueless patches" icm butyl binnenbanden? Ervaringen dus niet wat er in je zadeltasje zit, maar wat je nog nooit gebruikt heb.

Ik heb deze, en toen ik ze aanschafte stond er zover ik wist ook bij dat ze voor butyl binnenbanden zouden werken. Proefondervindelijk*, werkt het niet met butyl O-) (en het staat er ook niet meer bij op de site).

Patches die ik gevonden heb:

Parktool GP-2
BBB Leakfix
Topeak TGP01
Lezyne Smart Patch Kit

Evt nog andere, maar heeft iemand er (goede) ervaringen mee?

Antwoorden als: "neem een binnenband mee" of vergelijkbaar, dat kan ik zelf ook wel verzinnen. Maar dat is niet de vraag :P

*Ja niet op mijn eigen fiets natuurlijk :+
Ik ga gewoon mijn slechte ervaringen posten. Skip maar als je alleen goed niews wilt.

Een aantal jaar geleden de eigen merk patches van Rose gekocht om eens uit te proberen.

Wat een waardeloze rommel!
Eens maar nooit meer. Ja, ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd maar ze blijven domweg niet zitten. Sindsdien heb ik (weer) ouderwetsche plakkers en een tubetje solutie bij me. Nu Parktool maar net zo lief Simson of Rema. Twee keer per jaar kijk ik of het niet is ingedroogd, evt vervangen. Regelmatig onderweg bandjes mee geplakt en dat gaat 100% goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
DieAnder schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:10:
[...]

Ik ga gewoon mijn slechte ervaringen posten. Skip maar als je alleen goed niews wilt.

Een aantal jaar geleden de eigen merk patches van Rose gekocht om eens uit te proberen.

Wat een waardeloze rommel!
Eens maar nooit meer. Ja, ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd maar ze blijven domweg niet zitten. Sindsdien heb ik (weer) ouderwetsche plakkers en een tubetje solutie bij me. Nu Parktool maar net zo lief Simson of Rema. Twee keer per jaar kijk ik of het niet is ingedroogd, evt vervangen. Regelmatig onderweg bandjes mee geplakt en dat gaat 100% goed.
Onderweg bandjes plakken. De goede oude tijd 🥹

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 20:26
ElGreco schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:37:
[...]
Tja, ik heb meestal één reservebandje mee en die gaat er in als ik lek rijd.
Nou komt een ongeluk bij mij zelden alleen, dus voor lek 2...7 heb ik plakkers en solutie. Of voor het lek van een ander wanneer ik het niet aandurf m'n reservebandje af te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07 07:40
ElGreco schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:37:
[...]

Ben jij al zo oud dan? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Nee maar @DieAnder wel

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:54

sapphire

Die-hard pruts0r

DieAnder schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:09:
[...]

Tja, ik heb meestal één reservebandje mee en die gaat er in als ik lek rijd.
Nou komt een ongeluk bij mij zelden alleen, dus voor lek 2...7 heb ik plakkers en solutie. Of voor het lek van een ander wanneer ik het niet aandurf m'n reservebandje af te staan.
Ooit tijdens een ritje van Venlo naar Düsseldorf met een groep…. Rit van ca 5u waarvan 4,5u regen en met 8 man 12x lekgereden, op een gegeven moment waren de bandjes inderdaad op :X

Overigens regen :(
Had een ritje gepland staan voor vanmorgen om de vakantie af te sluiten, even een stukje België meepakken maar het heeft tot een half uur geleden gegoten :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ik heb vandaag een Varia RTL 515 gekregen en heb deze met de standaard mounts vast gezet op mijn D-shaped zadelpen. Er zit best wat speling, maar lijkt wel goed te zitten. Bij het erop klikken gaat de mount wel alle kanten op. Is dat oke of gebruiken jullie andere mounts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00
crimby schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:42:
Ik heb vandaag een Varia RTL 515 gekregen en heb deze met de standaard mounts vast gezet op mijn D-shaped zadelpen. Er zit best wat speling, maar lijkt wel goed te zitten. Bij het erop klikken gaat de mount wel alle kanten op. Is dat oke of gebruiken jullie andere mounts?
Klopt, ik vond het rubbertje ook niet toekomst bestendig.
Heb via Etsy een carbon reinforced 3d-print gekocht, D-shaped en met ingeprint metaal. (Cube Agree C:62)
Zit echt goed vast, ben er zeer content mee!
Link

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04
Op aanraden van @derx666 heb ik een Garmin mount besteld bij Sloperoad van de week gemonteerd, ziet er prima uit.

Kom ook niet meer met mijn been er tegen, schroefjes mooi weggewerkt.

Ben er blij mee.

Ik keek net naar de plaatjes en daar ziet het er heel strak uit, maar die plaatjes zijn gerenderd. In het echt is de afwerking "bead blasted with glass beads, and then painted black". Is gewoon netjes, maar iets minder glad dan op het plaatje.

[ Voor 35% gewijzigd door mhr-zip op 01-08-2024 22:39 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31

Roozzz

Plus ultra

mhr-zip schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:33:
Op aanraden van @derx666 heb ik een Garmin mount besteld bij Sloperoad van de week gemonteerd, ziet er prima uit.

Ben er blij mee.
Oe, die bewaar ik meteen even. Sjieke oplossing O+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Nu online
Deze vraag over de varia mount is al eens eerder voorbij gekomen en toen heb ik ook deze gepost. Normaal niet zo'n problemen mee, maar E 50 voor een mount zorgt ervoor dat ik deze toch eens ga proberen als ik wat tijd heb.

YouTube: Same Varia Radar, but 25g lighter! 1 dollar DIY

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 02-08-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

GerbenBK schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:28:
Deze vraag over de varia mount is al eens eerder voorbij gekomen en toen heb ik ook deze gepost. Normaal niet zo'n problemen mee, maar E 50 voor een mount zorgt ervoor dat ik deze toch eens ga proberen als ik wat tijd heb.

YouTube: Same Varia Radar, but 25g lighter! 1 dollar DIY
Voor mn gravel fiets met ronde zadelpen heb ik gewoon zo'n goedkoop ding van de Ali gekocht, maar voor m'n nieuwe fiets wilde ik iets wat er gewoon wat netter uitzag. Die 50,- heeft me ook nog wel even tegen gehouden, want volgens mij is het gewoon een simpele 3d print. Met een 3d printer en 3d design skills had ik daar wellicht wat kleiners en goedkopers voor gemaakt, maar helaas heb ik beide niet 😅

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperv91
  • Laatst online: 15-07 13:41

jasperv91

PSN: Glutinator91

Ben er blij mee.

Ik keek net naar de plaatjes en daar ziet het er heel strak uit, maar die plaatjes zijn gerenderd. In het echt is de afwerking "bead blasted with glass beads, and then painted black". Is gewoon netjes, maar iets minder glad dan op het plaatje.
Gisteren nog zitten denken voor zo'n oplossing, word ineens die link gedeeld, ja dat is dan toch het universum die bepaald dat het besteld moet worden O-)

Moet toch iets tegen de vrouw zeggen als er weer iets binnenkomt voor de fiets :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
jasperv91 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:51:
[...]
Moet toch iets tegen de vrouw zeggen als er weer iets binnenkomt voor de fiets :*)
Pakketpunt?

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Nu online

Ben er blij mee.

Schroefjes? Heb je dan voor al je fietsen zo'n mount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 20:48
Iemand toevallig aan het kijken voor een nieuwe Canyon fiets? Ik heb er pas één aangeschaft en heb een kan 5 mensen een korting code geven voor 100 euro korting op aanschaf van een nieuwe fiets. Mocht je interesse hebben, geef me een DM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

GerbenBK schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Schroefjes? Heb je dan voor al je fietsen zo'n mount?
Als je een ronde zadelpen hebt kun je prima de cheape Garmin mounts van Ali gebruiken. Die werken echt goed en kosten een paar euro. Voor D-shape zadelpennen heb ik helaas nog niks gevonden op Ali, en kom je al gauw uit bij bovenstaande. Gelukkig heb ik maar 1 fiets met een D-shape zadelpen :)

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zit gisteravond nog even fietsen te kijken en kwam op de Trek Domane’s. Die gingen hebben gewoon onder de liggen de bidon in de onderbuik een compartiment met ruimte voor een binnenband, co2 patroon met kop en bandenlichters en in de deksel een plekje voor een multitool. Serieus geniaal concept!

Dat niet meer merken zoiets gedaan hebben, lijkt me echt handig omdat je de basis dingen gewoon altijd bij je hebt en alles netjes uit zicht :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
sapphire schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:54:
Ik zit gisteravond nog even fietsen te kijken en kwam op de Trek Domane’s. Die gingen hebben gewoon onder de liggen de bidon in de onderbuik een compartiment met ruimte voor een binnenband, co2 patroon met kop en bandenlichters en in de deksel een plekje voor een multitool. Serieus geniaal concept!

Dat niet meer merken zoiets gedaan hebben, lijkt me echt handig omdat je de basis dingen gewoon altijd bij je hebt en alles netjes uit zicht :)
Volgens mij zijn er wel meer merken die het hebben o.a. BMC.

In 2024 rijden we trouwens allemaal tubeless, heb je niet echt meer wat aan CO2 patronen O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
mhr-zip schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

In 2024 rijden we trouwens allemaal tubeless, heb je niet echt meer wat aan CO2 patronen O-)
Alleen in jouw dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Er zijn nog altijd een paar boomers die de overstap naar de e-bike gemist hebben O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:15
sapphire schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:54:

Ja ik vind het toch vaag dat ze dat dan weer niet hebben gemaakt bij de nieuwe Madone, had van mij wel gemogen

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mhr-zip schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Nu in de Vogezen met mijn velgrem carbonfiets met 23 mm Vitoria Zaffiro winterbanden.
Rijd als een trein en vlieg menigeen voorbij.

Ik heb teveel mensen gezien waarvan de fiets onder de latex zat, niets voor mij dat geklieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Simbob schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:37:
[...]

Nu in de Vogezen met mijn velgrem carbonfiets met 23 mm Vitoria Zaffiro winterbanden.

Ik heb teveel mensen gezien waarvan de fiets onder de latex zat, niets voor mij dat geklieder.
Velgrem, die werken anno 2024 toch niet meer :?

De volgende fiets krijgt ook schijven maar in de tussentijd werken de velgremmen nog prima inderdaad :)

@GerGio Niet, bij de huidige modellen staat dit nog we er bij :?
Zou balen zijn want het zou voor mij een serieuze reden zijn om een Domane te overwegen :)

[ Voor 13% gewijzigd door sapphire op 03-08-2024 08:34 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:23
Simbob schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:37:
[...]

Die commandeurs werken ook perfect bergop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
sapphire schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

De volgende fiets krijgt ook schijven maar in de tussentijd werken de velgremmen nog prima inderdaad :)

@GerGio Niet, bij de huidige modellen staat dit nog we er bij :?
Zou balen zijn want het zou voor mij een serieuze reden zijn om een Domane te overwegen :)
De Domane heeft gewoon nog het opbergvakje in het frame. Dus die kun je goed overwegen. De nieuwe Madone die de Emonda en de Madone samenvoegt heeft het niet. Gemiste kans misschien had van mij wel gemogen. De speed concept heeft het ook dus dat zou geen reden mogen zijn.

Mijn LBS (vriend) had een domane staan. Ik moet zeggen ze rijden wel lekker comfortabel maar ik geef toch de voorkeur aan iets meer een racemonster

[ Voor 9% gewijzigd door GerGio op 03-08-2024 08:53 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
sapphire schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Zeker wel, alleen ik moet nog lage alu velgen in de fiets steken in de bergen.
Wat meer zekerheid tegenover de hoge carbon wielen die er normaal in zitten.

Bij schijfremmen hoef je daar niet naar te kijken, wat een plus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Simbob Je miste de /s ondertoon?
GerGio schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:51:
[...]

De Domane heeft gewoon nog het opbergvakje in het frame. Dus die kun je goed overwegen. De nieuwe Madone die de Emonda en de Madone samenvoegt heeft het niet. Gemiste kans misschien had van mij wel gemogen. De speed concept heeft het ook dus dat zou geen reden mogen zijn.

Mijn LBS (vriend) had een domane staan. Ik moet zeggen ze rijden wel lekker comfortabel maar ik geef toch de voorkeur aan iets meer een racemonster
Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar Giant want goede ervaring qua fiets en LBS, al is die LBS niet heel lokaal want een dik half uur rijden met de auto maarja familie + super goede service.
2e keus is Trek want LBS die wat meer in de buurt zit en ook super goede service heeft :)

Maargoed discussie blijft hetzelfde TCR of Defy tegen Emonda of Domane.
Ik vraag me dus af hoever je daarbij van merkt qua comfort of inlevert qua snelheid zeker als wielertoerist als ik :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
sapphire schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:26:
@Simbob Je miste de /s ondertoon?
Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar Giant want goede ervaring qua fiets en LBS, al is die LBS niet heel lokaal want een dik half uur rijden met de auto maarja familie + super goede service.
2e keus is Trek want LBS die wat meer in de buurt zit en ook super goede service heeft :)

Maargoed discussie blijft hetzelfde TCR of Defy tegen Emonda of Domane.
Ik vraag me dus af hoever je daarbij van merkt qua comfort of inlevert qua snelheid zeker als wielertoerist als ik :?
Heel eerlijk ik heb mijn TCR jarenlang gebruikt of misbruikt voor mijn rondom het huis fiets. Dus voor mij is die houding geen probleem en het "comfort" wat je inlevert ook niet. Mijn LBS verkoopt trek al zit er ook een Giant winkel dichterbij. Maar goed goede vriend want scheelt. Al heeft dat ook zijn nadelen want de top monteur zit even thuis vanwege een kleine en dus laat mijn nieuwe madone een op zich wachten. Maar dan weet ik wel dat hij helemaal goed is als ik hem krijg.

Een hoop mensen hebben denk ik meer plezier aan een Defy of een Domane dan een TCR of een Madone nu ( Emonda is vervangen door Madone) want je als je langere tochten maakt is het die tocht volhouden belangrijker dan hard gaan.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
mhr-zip schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:11:
[...]

Er zijn nog altijd een paar boomers die de overstap naar de e-bike gemist hebben O+
Gezien mijn leeftijd hoor ik daar inderdaad ook bij. Ik blijf nog lekker onder mijn steen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

Gezien mijn leeftijd hoor ik daar inderdaad ook bij. Ik blijf nog lekker onder mijn steen aanhangwagen.
Fixed that for you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
Niellie41 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:32:

Als het goed is, heb ik de juiste schakels. Net om de quick link heen, toch? Of moet een uiteinde van de tang in het midden van de quick link?

Ik had ook verwacht dat het zou werken, maar het wordt fysiek gewoon tegen gehouden door dit pinnetje.Het zit dan helemaal tegen het einde aan.

[Afbeelding]

En dit is ook precies de reden waarom ik liever de dan wilde gebruiken.
Ik meende al iets te herinneren over die BBB tang en moet de zoekfunctie kwam het zowaar naar boven.

Ik heb net hetzelfde probleem ervaren. Schijnbaar werkt deze tang niet (goed) met 11 speed kettingen. Na wat hobbyen heb ik de tang werkend gekregen.

Even schroefje los draaien en de boel uitelkaar halen. Met een vijl of ijzerzaag de helft van dat palletje weg vijlen of zagen en weer in elkaar zetten. Dan gaat ie wat verder open.

Uiteindelijk langer met die tang lopen klooien dan met de ketting bezit geweest, maar goed. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-07 12:32
Wat mij vanmorgen weer is overkomen..

Wilde een lekker stuk fietsen. Rij na 18km op een dijk en zie 100m voor mij een elektrische PostNL scooter in een bochtje omvallen, stapvoets. Niets spannends. Ik rijd naar hem toe, stop, en vraag of alles goed gaat. Hij mompelt okok. Terwijl hij begint met het overeind trekken van z’n scooter (ik stond er naast, een voet ingeklikt), komt het moment dat de banden weer contact maken en grip krijgen met het asfalt. Op dat moment - blijkbaar stond dat elektrische ding nog in een gasstand of trok ie per ongeluk aan de gashendel - schiet die scooter vooruit met de bestuurder die meegetrokken werd. Uiteraard reed ie dat ding vol in de zijkant van m’n fiets. Ik val, fiets valt op derailleur, stuur en zadel. God wat heb ik even staan vloeken, al zag ik dat het allemaal per ongeluk ging en door een soort van onkunde gebeurde.

Dan begint het gedoe, midden op een dijk zonder getuigen. Die jongen spreekt geen woord Nederlands en geen Engels. Via z’n chef aan de telefoon die 3 woorden Nederlands spreekt, zegt hij dat hij net een maandje voor PostNL werkt, maar dan weer via een tussenpersoon en niet direct voor PostNL en hij geen schadeformulier kan sturen want ze zijn daar niet voor verzekerd. Gelul natuurlijk, maar in zo’n situatie kan ik niet zoveel..

Hij wilde het graag buiten de verzekering om regelen, waar ik niet zo happig op was want lijkt mij dat PostNL gewoon verzekerd is voor dit soort dingen. We hebben gegevens uitgewisseld (ook gecheckt). Hij heeft zelfs een bedrag overgemaakt met z’n gegevens erbij en laat volgende week aan hem weten wat de kostenpost is. Ik ben benieuwd of ik ooit nog een reactie ga krijgen…

Gelukkig heb ik m’n eigen fietsschadeverzekering die het ook dekt..

Gezeik, baal er goed van. Vooral het hele communicatiegedoe maakte het een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Giel schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:14:
Wat mij vanmorgen weer is overkomen..

Wilde een lekker stuk fietsen. Rij na 18km op een dijk en zie 100m voor mij een elektrische PostNL scooter in een bochtje omvallen, stapvoets. Niets spannends. Ik rijd naar hem toe, stop, en vraag of alles goed gaat. Hij mompelt okok. Terwijl hij begint met het overeind trekken van z’n scooter (ik stond er naast, een voet ingeklikt), komt het moment dat de banden weer contact maken en grip krijgen met het asfalt. Op dat moment - blijkbaar stond dat elektrische ding nog in een gasstand of trok ie per ongeluk aan de gashendel - schiet die scooter vooruit met de bestuurder die meegetrokken werd. Uiteraard reed ie dat ding vol in de zijkant van m’n fiets. Ik val, fiets valt op derailleur, stuur en zadel. God wat heb ik even staan vloeken, al zag ik dat het allemaal per ongeluk ging en door een soort van onkunde gebeurde.

Dan begint het gedoe, midden op een dijk zonder getuigen. Die jongen spreekt geen woord Nederlands en geen Engels. Via z’n chef aan de telefoon die 3 woorden Nederlands spreekt, zegt hij dat hij net een maandje voor PostNL werkt, maar dan weer via een tussenpersoon en niet direct voor PostNL en hij geen schadeformulier kan sturen want ze zijn daar niet voor verzekerd. Gelul natuurlijk, maar in zo’n situatie kan ik niet zoveel..

Hij wilde het graag buiten de verzekering om regelen, waar ik niet zo happig op was want lijkt mij dat PostNL gewoon verzekerd is voor dit soort dingen. We hebben gegevens uitgewisseld (ook gecheckt). Hij heeft zelfs een bedrag overgemaakt met z’n gegevens erbij en laat volgende week aan hem weten wat de kostenpost is. Ik ben benieuwd of ik ooit nog een reactie ga krijgen…

Gelukkig heb ik m’n eigen fietsschadeverzekering die het ook dekt..

Gezeik, baal er goed van. Vooral het hele communicatiegedoe maakte het een uitdaging.
Witwas praktijk ofzo? Waarom zou je dit buiten de verzekering om willen regelen..

Klinkt in ieder geval wel dat het goed gaat komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Secsytime schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:23:
[...]

Witwas praktijk ofzo? Waarom zou je dit buiten de verzekering om willen regelen..

Klinkt in ieder geval wel dat het goed gaat komen!
Waarom niet?

Als de tegenpartij de schade vergoed is het toch goed?

Zo’n schade is relatief goedkoop, en verzekeringen worden echt niet blij als je vaak claimt.
Ik heb ook wel eens schade aan een auto gereden en contant geregeld. Was goedkoper dan via verzekering en no-claim. Mijn verzekering rekende zelfs voor mij uit vanaf welk bedrag het goedkoper was om wel/niet te claimen.

Daarnaast als het door een onderaannemer van PostNL gebeurd is, is het ook zijn pakkie an. En niet die van PostNL zelf.
In Nederland is het “normaal” om je driedubbel over te verzekeren, maar andere landen/culturen is dat het niet. Dus zou prima kunnen dat ze niet (zo goed) verzekerd zijn. Of een verzekering hebben met een hoog eigen risico.

Kan ook de nodige redenen verzinnen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar als daar geen aanleiding toe is…..

Sterkte met alle gezeik @Giel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

mhr-zip schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:05:
[...]

Waarom niet?

Als de tegenpartij de schade vergoed is het toch goed?

Zo’n schade is relatief goedkoop, en verzekeringen worden echt niet blij als je vaak claimt.
Ik heb ook wel eens schade aan een auto gereden en contant geregeld. Was goedkoper dan via verzekering en no-claim. Mijn verzekering rekende zelfs voor mij uit vanaf welk bedrag het goedkoper was om wel/niet te claimen.

Daarnaast als het door een onderaannemer van PostNL gebeurd is, is het ook zijn pakkie an. En niet die van PostNL zelf.
In Nederland is het “normaal” om je driedubbel over te verzekeren, maar andere landen/culturen is dat het niet. Dus zou prima kunnen dat ze niet (zo goed) verzekerd zijn. Of een verzekering hebben met een hoog eigen risico.

Kan ook de nodige redenen verzinnen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar als daar geen aanleiding toe is…..

Sterkte met alle gezeik @Giel
Gaat om een scooterverzekering, niet om een autoverzekering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Secsytime schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:08:
[...]

Gaat om een scooterverzekering, niet om een autoverzekering..
Die hebben toch een grote bedrijfspolis.

En uit eindelijk maakt het niet uit, als de schade maar vergoed wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 04-08-2024 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Het is idd in heel veel landen/culturen minder gebruikelijk dit soort dingen via een verzekering te spelen en gewoon onderling. Ik vind het allemaal prima, als het idd maar vergoed wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:10
Jemig, dan wil je helpen en dan krijg je (hoe per ongeluk ook) brokken.
Da's balen. Hopen dat het geregeld kan worden, in ieder geval fijn dat jij en de scooterbestuurder zo te lezen geen letsel hebben overgehouden.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:39
Mbt de Garmin varia mount gebruik ik zelf zo iets als hieronder. Voor maximaal €10 klaar. Ik heb er wel nog een verlengstukje (gewoon zo’n fake gopro verloop, ook van Ali) tussen gestoken omdat het anders niet ging met mijn zadeltas.

Link (ik heb niet deze maar vergelijkbaar):
https://nl.aliexpress.com...9123c3a&afSmartRedirect=n

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

R0y. schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:50:
Mbt de Garmin varia mount gebruik ik zelf zo iets als hieronder. Voor maximaal €10 klaar. Ik heb er wel nog een verlengstukje (gewoon zo’n fake gopro verloop, ook van Ali) tussen gestoken omdat het anders niet ging met mijn zadeltas.

Link (ik heb niet deze maar vergelijkbaar):
https://nl.aliexpress.com/item/1005005320509100.html
Ik vond het er persoonlijk niet zo mooi uitzien onder het zadel, en wilde specifiek iets voor aan de zadelpen. Maar smaken verschillen, en als jij dit wel mooi vond is dit een prima oplossing.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 18:43
Ik ben even benieuwd hoe jullie kenbaar maken dat jullie willen inhalen. Inmiddels meerdere keren dat er niet of laat wordt gereageerd op dat ik aangeef dat ik in wil halen. Ik bel me de pletter, uiteindelijk roep ik nog eens en dan krijg je vaak een geïrriteerde reactie. Met mijn maatje heb ik getest of de bel die ik gebruik te horen is, hij geeft aan van wel.

Van de week een valpartij gehad omdat iemand zonder iets aan te geven gaat inhalen, daardoor moet ik uitwijken en bots ik achterop een kind (die plotseling remde omdat het petje van mama blijkbaar was gevallen). Die vrouw die ineens ging inhalen heeft helemaal NIKS van de valpartij gemerkt.

Vandaag twee keer bijna een botsing gehad omdat ik na het bellen in ga halen en de gene die ik aan het inhalen ben zonder iets aan te geven ineens afslaat naar links. Ook een keer iemand die doodleuk de koeien links van haar gaat aanwijzen en mij daarbij op de helm raakt. Dat terwijl ik bel en waar mogelijk echt wel ruimte hou.

Ook pas ik mijn snelheid aan. Met 40km/u langs een ebike met grijze krullen, een helm, spiegeltje en dikke fietstassen vind ik niet netjes. Dus verlaag ik mijn snelheid naar ongeveer 30km/u. (Goed voor de intervaltraining, in een wedstrijd kan je ze ook niet altijd timen)

Hoe zorgen jullie dat inhalen zonder gevaar en/of irritatie voor één of meer van de partijen gebeurt?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-07 21:25
Je kan het simpelweg niet altijd goed doen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Benen even stil en freehub laten ratelen. Dan kijken of ze het horen. Dat zie je 75% van de tijd wel aan dat ze vaak iets opzij gaan.

Ligt er ook aan waar je fietst vind ik. Rondom Amsterdam was het stuk trickier. Waar ik nu woon, in de Beemster, is het stuk rustiger en komen er minder gevaarlijke situaties voor.

Valt me wel op dat er veel partijen zijn waar ik hier over lees. Ik ben - afkloppen - in 5 jaar nog niet gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
En nooit inhalen op een punt dat iemand af kan slaan, je weet het natuurlijk nooit maar op een afslag is natuurlijk niet handig. Daarnaast zo veel bellen dat ze je horen (dan vinden ze mij maar irritant), zorgen dat je ruimte hebt om eventueel nog een stuk naar links te gaan (als iemand ineens de fiets naar links hoekt heb je daar waarschijnlijk nog weinig aan) en er zo snel mogelijk langs.

Ik woon in een druk toeristisch gebied maar skip op bepaalde dagen/tijden bepaalde wegen omdat het dan vragen om problemen is. Of ik moet een rondje in Z1 willen doen..

Mijn ervaring is (hier) dat mensen met kinderen juist opletten. Het zijn vaak die bejaarde op E bikes die in hun hoofd ergens anders zitten.. Laatst in een blinde bocht (ik zag al wat beweging in de verte dus hield er al rekening mee) iemand die vrolijk op het schermpje van zijn E bike bezit was. Als ik er geen rekening mee had gehouden was het een gevalletje frontaal op elkaar. Ik vraag mij af of die persoon mij überhaupt heeft gezien..

[ Voor 28% gewijzigd door R0y. op 04-08-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
stevens20 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:49:
Ik ben even benieuwd hoe jullie kenbaar maken dat jullie willen inhalen. Inmiddels meerdere keren dat er niet of laat wordt gereageerd op dat ik aangeef dat ik in wil halen. Ik bel me de pletter, uiteindelijk roep ik nog eens en dan krijg je vaak een geïrriteerde reactie. Met mijn maatje heb ik getest of de bel die ik gebruik te horen is, hij geeft aan van wel.

Van de week een valpartij gehad omdat iemand zonder iets aan te geven gaat inhalen, daardoor moet ik uitwijken en bots ik achterop een kind (die plotseling remde omdat het petje van mama blijkbaar was gevallen). Die vrouw die ineens ging inhalen heeft helemaal NIKS van de valpartij gemerkt.

Vandaag twee keer bijna een botsing gehad omdat ik na het bellen in ga halen en de gene die ik aan het inhalen ben zonder iets aan te geven ineens afslaat naar links. Ook een keer iemand die doodleuk de koeien links van haar gaat aanwijzen en mij daarbij op de helm raakt. Dat terwijl ik bel en waar mogelijk echt wel ruimte hou.

Ook pas ik mijn snelheid aan. Met 40km/u langs een ebike met grijze krullen, een helm, spiegeltje en dikke fietstassen vind ik niet netjes. Dus verlaag ik mijn snelheid naar ongeveer 30km/u. (Goed voor de intervaltraining, in een wedstrijd kan je ze ook niet altijd timen)

Hoe zorgen jullie dat inhalen zonder gevaar en/of irritatie voor één of meer van de partijen gebeurt?
Zeer herkenbaar dit. Echt heel vaak dat ik wel 5-7 keer moet bellen en dan kijken ze eerst nog even achterom of ze wel echt aan de kant moeten. Ook mijn bel getest maar ook de vorige bel gaf geen ander resultaat. Het zijn vaak gewoon mensen die denken alleen op de wereld te zijn of zouden eigenlijk gewoon niet meer mogen fietsen als ze ander verkeer niet meer mee kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:10
Had laatst op mijn normale rondje dat ik er gewoon niet voorbij werd gelaten. Reed achter ze, liet mijn fietsbel horen, er werd omgekeken maar opzij gaan ho maar. En vervolgens ook nog iets breder gaan rijden zodat enig poging tot inhalen finaal zou worden geblokkeerd. Bij het volgende stoplicht mijn fiets er ietwat brutaal naast gezet in een licht verzet, bij het wegrijden was ik van ze af.

Negen van de tien keer wacht ik tot men doorheeft dat ik achter ze rijd, vaak is dat al afdoende. Even handje omhoog of dank je wel zeggen en dan door.

[ Voor 16% gewijzigd door Maarten_E op 04-08-2024 19:06 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:11

Phydomir

Dennis

Bellen en dan kijken of je een reactie ziet. Gaat eigenlijk altijd wel goed.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 08:38
Bellen, ketting laten spinnen voor lawaai, gaan ze niet aan de kant , brul ik vaak wel even. Maak eigenlijk niet/nooit mee dat mensen bewust je er niet door laten..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
Met 30 inhalen is nog steeds te snel. En zoals ook al aangegeven is, niet trappen gewoon ratelen en kijken wat er gebeurd. Het is vaak geen bewuste keuze om jou dwars te zitten. Denk gewoon even aan het snelheidsverschil. Een fietspad is geen racebaan.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Mensen met elektrische fietsen zijn het volgens mij niet gewend om ingehaald te worden.

Ik bel niet, je toetert toch ook niet voordat je met de auto inhaalt? Meestal horen ze het wel als ik stop met trappen.

Je kan het nooit goed doen, dus gewoon relaxed en vriendelijk blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:49

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Maarten_E schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:05:
Had laatst op mijn normale rondje dat ik er gewoon niet voorbij werd gelaten. Reed achter ze, liet mijn fietsbel horen, er werd omgekeken maar opzij gaan ho maar. En vervolgens ook nog iets breder gaan rijden zodat enig poging tot inhalen finaal zou worden geblokkeerd. Bij het volgende stoplicht mijn fiets er ietwat brutaal naast gezet in een licht verzet, bij het wegrijden was ik van ze af.

Negen van de tien keer wacht ik tot men doorheeft dat ik achter ze rijd, vaak is dat al afdoende. Even handje omhoog of dank je wel zeggen en dan door.
What the fuck bezielt sommige mensen toch....

Ik steek vaak ook even handje omhoog/ dank je wel zeggen. Bij oudere mensen doe ik altijd rustig aan en inderdaad, nooit bij afslagen of twijfelaars inhalen.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 09:17
Ik heb een HideMyBell en had dezelfde ervaringen. Ben nu overgestapt op een Knog Oi en ik heb sindsdien (gevoelsmatig) minder van deze ervaringen. Misschien toch dat de bel niet luid genoeg is? Als ze me dan nog niet horen idd de freehub laten ratelen en als ook dat nog niet genoeg is even "pardon" zeggen/roepen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:55
crimby schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Zeer herkenbaar dit. Echt heel vaak dat ik wel 5-7 keer moet bellen en dan kijken ze eerst nog even achterom of ze wel echt aan de kant moeten. Ook mijn bel getest maar ook de vorige bel gaf geen ander resultaat. Het zijn vaak gewoon mensen die denken alleen op de wereld te zijn of zouden eigenlijk gewoon niet meer mogen fietsen als ze ander verkeer niet meer mee kunnen krijgen.
Gewoon vroeger opstaan en je rondje maken voordat het druk wordt is vaak de beste remedie (als het weer meewerkt). ;)

@stevens20
Ik gebruik de bel al vrij vroeg, op 50m en dan bij het naderen opnieuw tot ik een reactie zie. Dan groet ik Goedemorgen/Goedemiddag vlak voor ik passeer om te laten weten dat ik voorbij kom. Werkt in de meeste gevallen erg goed, maar ligt misschien ook aan de streek waar je fietst.

[ Voor 18% gewijzigd door guapper op 04-08-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
guapper schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:34:
[...]

Gewoon vroeger opstaan en je rondje maken voordat het druk wordt is vaak de beste remedie (als het weer meewerkt). ;)
Dan heb ik een bijna 2 jarige vriend aan m’n arm hangen 8)7 maar idd, als het even kan probeer ik niet tijdens prime time te fietsen. Steden probeer ik sowieso te vermijden en soms heb ik het maar voor lief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:01
Het is misschien ook de moeite waard om meer aandacht te besteden aan een slimme route. Vermijd drukke punten en wellicht zelfs fietspaden als er (mijn voorkeur) landbouw weggetjes zijn. Van die typische 1-baans wegen zonder markering waar auto’s voor elkaar aan de kant moeten maar fietsers niet. Dit is natuurlijk niet in heel Nederland mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:11

Phydomir

Dennis

Secsytime schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:06:

Ik bel niet, je toetert toch ook niet voordat je met de auto inhaalt?
Bellen doe ik ook eigenlijk alleen als ik fietserswil in halen die zij aan zij rijden en het niet breed genoeg is. Enkele fietser bel ik meestal wel even als ik zie dat ze slingeren of duidelijk niet met het verkeer bezig zijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00

Net als @Requiem19 fiets ik voornamelijk NH en als favoriet rond de Beemster.
Niet teveel last van verkeer, al is een radar dan wel weer een uitkomst/must have...

Tijdens vakanties op de Veluwe irriteer ik mij idd nog wel eens aan grijs fietsverkeer.
Ben al de berm ingereden op een gravelpad, op mijn schouder geslagen ivm aanwijzen, aantal keer dat ik ben afgesneden is enorm...
Maar met irritant bellen kom ik er meestal wel voorbij als ik de freehub laat gaan (lekker LUID)
Ook mijden van drukke paden nu ik de weg wat beter ken.

Inmiddels ben ik wel van mening dat we een fietsrijbewijs zouden moeten invoeren voor ebikes.
Boven de 70 elke 2 jaar een verplichte cursus, een (korte) praktijk test en verplicht een helm keuring. (nee schoonmoeders, die draaiknop hoort niet voorop)
De issues die ik onderweg gehad heb zijn meestal op vlak van verkeerskennis.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 22:00
Snelheid laten zakken en ruim van te voren bellen. Freehub even lawaai laten maken als je in de buurt bent. Ik heb zelden problemen eigenlijk. Tuurlijk soms moet je even je benen stilhouden en afremmen blijft publieke ruimte. Bij kinderen haal ik bij voorbaat de snelheid eruit die zijn simpelweg te onvoorspelbaar waarom zou je het risico nemen. Iedereen heeft een keer moeten leren fietsen. Als er irritatie is zijn het wel altijd boomer mannen die voor verkeersagent spelen. Ik vraag dan altijd of die zijn fluit op de dagbesteding heeft laten liggen vaak zijn ze dan zo van slag dat je er al voorbij bent.

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 04-08-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Patrick4 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:18:
Het is misschien ook de moeite waard om meer aandacht te besteden aan een slimme route. Vermijd drukke punten en wellicht zelfs fietspaden als er (mijn voorkeur) landbouw weggetjes zijn. Van die typische 1-baans wegen zonder markering waar auto’s voor elkaar aan de kant moeten maar fietsers niet. Dit is natuurlijk niet in heel Nederland mogelijk.
Dit dus, fietsen langs het strand hier is leuk maar je moet niet verwachten dat je in het hoogseizoen, met prachtig weer in het weekend je door kan rijden op je racefiets. Ik pas mijn routes echt aan op het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik bel ook meestal ruim van te voren, in combinatie met het ratelen van de cassette. Komt daar geen zichtbare reactie op, dan roep ik 'pardon' of 'goedemorgen' oid. Werkt meestal prima, eigenlijk nooit problemen :)

Bij kleine kinderen rem ik fors af, en bij honden nog meer. Die laatste vertrouw ik echt voor geen cent.

Alleen bij mensen die een megagrote koptelefoon op hun hoofd hebben en mijn bel, cassette en stem niet horen heb ik moeite om vriendelijk te blijven :X

[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 05-08-2024 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:01
Oortjes of koptelefoon gebruik is een universeel probleem. Genoeg wielrenners, ook profs tijdens trainingen, die ze ook gebruiken.

Stomste wat ik heb mee gemaakt is op een dubbel fietspad met een skater met oortjes in, die extreem brede/wijde slagen maakt. Niet reageren op bellen of hallo roepen en dan zelf schrikken als ik heel voorzichtig mijn voorwiel in z’n gezichtsveld probeer te prikken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-07 18:43
Ik merk echt dat er heel slecht gereden wordt! Echt heel vaak geen hand uitsteken bij afslaan (deze keer was het bij een oprit, dat verwacht je niet) of inhalen. Men kijkt niet om, belt niet, steekt geen hand uit maar gaat gewoon.

Met name de ouderen die door @raymondw worden beschreven zijn gevaarlijk. Hoe langzaam en beheerst je er ook langs gaat, schrikken en slingeren doen ze toch. Daarbij duurt het allemaal zo giga voordat er gehandeld wordt.

Je ziet ze soms denken: hé, er wordt zes keer gebeld, zou dat voor ons zijn Gerda? Laat ik eens in mijn spiegeltje kijken. Ik zie niemand in de spiegel, even omkijken dan maar, oeps dat kan ik niet meer. spiegeltje dan maar rechtzettten (slinger de slinger). Oww, zag je dat Gerda, ik viel bijna… Verrek, die bel weer. Nog eens kijken. JA er zit iemand achter ons. Gerda, verminder jij vaart of doe ik het? Ach laat maar. Ik fiets aan de linker kant, ik zak wel af. Even goed uitkijken met de fietstassen, past het allemaal, ja! Ik denk dat ik zover ben. (Bovenstaande gaat pas in werking als je al in het wiel zit)
Dit zijn ook de figuren die mee kunnen doen aan het “wk slecht helmen dragen”

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@stevens20 Dat is zeker waar. Maar meestal zie je ‘slechte’ fietsers wel aankomen toch?

Wij komen van achteren en zien dus hoe de fietsers voor ons reageren als je freehub ratelt of belt. Als ik zie dat ze of niet reageren, of gek reageren verlaag ik m’n snelheid flink of worst case wacht ik zelfs even met passeren tot de weg breder is.

Ja - de e-bike boomers en e-bejaarden fietsen vaak echt slecht. Maar dat hebben wij niet in de hand. Wat wij wel in de hand hebben is hoe wij daarop reageren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:23
stevens20 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:30:
Ik merk echt dat er heel slecht gereden wordt! Echt heel vaak geen hand uitsteken bij afslaan (deze keer was het bij een oprit, dat verwacht je niet) of inhalen. Men kijkt niet om, belt niet, steekt geen hand uit maar gaat gewoon.
Helaas slaat dit ook op wielrenners. Het lijkt nu net of alle schuld bij het ‘langzame’ verkeer ligt. Maar het is universeel - en dan vlak ik mezelf ook niet uit - we zitten elkaar flink in de weg.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Webgnome
stevens20 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:30:

Met name de ouderen die door @raymondw worden beschreven zijn gevaarlijk. Hoe langzaam en beheerst je er ook langs gaat, schrikken en slingeren doen ze toch. Daarbij duurt het allemaal zo giga voordat er gehandeld wordt.

Je ziet ze soms denken: hé, er wordt zes keer gebeld, zou dat voor ons zijn Gerda? Laat ik eens in mijn spiegeltje kijken. Ik zie niemand in de spiegel, even omkijken dan maar, oeps dat kan ik niet meer. spiegeltje dan maar rechtzettten (slinger de slinger). Oww, zag je dat Gerda, ik viel bijna… Verrek, die bel weer. Nog eens kijken. JA er zit iemand achter ons. Gerda, verminder jij vaart of doe ik het? Ach laat maar. Ik fiets aan de linker kant, ik zak wel af. Even goed uitkijken met de fietstassen, past het allemaal, ja! Ik denk dat ik zover ben. (Bovenstaande gaat pas in werking als je al in het wiel zit)
Dit zijn ook de figuren die mee kunnen doen aan het “wk slecht helmen dragen”
Als je dat weet dan kun je twee dingen doen
  1. Verbazen dat ouder worden met gebreken komt en vinden dat dat onzin is en gewoon je ding blijven doen
  2. Accepteren dat dit nu eenmaal zo is en als je een kudde rimpelsauriers nadert gewoon snelheid minderen, bellen en geduldig wachten tot je er langs kan / mag
Het is allemaal niet zo heel moeilijk. Want wat ik zo lees is op het einde belangrijk detail "Bovenstaande gaat pas in werking als je al in het wiel zit". Als je de tijd neemt dan hoeft dat niet. Is het lastig en moet je daarna weer versnellen? Ja.

Moet je eens met een handbike proberen om snel ouderen / fietsers in te halen. Dan weten ze al helemaal niet wat ze overkomt. Ik heb mij er dus bij neer gelegd en ben gewoon rustig achter ze gaan rijden, beetje ratelen en als ze het weten dan ga ik er pas langs. Nogmaals. Het openbaar fietspad is geen racebaan. En wil je geen last van ouderen dan kun je er ook voor kiezen om heel vroeg te vertrekken zodat je de drukte net voor bent. Dat is wat ik wel eens doe. Zaterdag/Zondag rond 07:30 buiten zijn zodat wanneer ik klaar ben met de training de rest van de wereld pas begint.

@La1974 helemaal mee eens. We zitten wel te zeuren op ouderen kan ook wel een boekje open doen over wielrenners die perse met 40+ km/u mij willen inhalen zonder ook maar 1 teken van leven en dan raar vinden dat ik daar van schrik.

Moraal van het verhaal. Rekening houden met elkaar is een must

Aanvulling:

De Veluwe is mij geen onbekend terrein. Als je snel wil fietsen dan moet je NIET over de smalle betonpaden gaan fietsen zoals menigeen lijkt te doen maar pak de iets bredere doorgaande wegen. Je weet dat op dagen zoals afgelopen tijd het daar vol zit met allemaal mensen van allerlei statuur en dat een wielrenner daar vreemde eend is. Men wil daar vooral genieten van de natuur, de stilte etc en dat kan niet met 30+ km/u. Heb je dan minder keuze? Ja, maar veiligheid boven alles.

[ Voor 13% gewijzigd door Webgnome op 05-08-2024 09:37 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59

joker1977

Tweakert

Mijn ervaring is dat je het beste rechts kunt inhalen. Bij eventuele klachten een klein drukkertje geven zodat ze wat meer aan de kant gaan de volgende keer.

In de praktijk werkt jouw bel, signalering en alles net zo goed als een spiegel op zo'n fiets: Niet. Dus geen verwachtingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-07 23:18
Interessant onderwerp en ik herken me in veel frustraties. Ik heb de voorbije 2 zondagen de bijna-doodervaringen aan mekaar geregen, waarbij sommige gevallen echt de verbeelding hebben getart. Gisteren had ik eigenlijk 110km ellende, op een prachtig parcours met 65km jaagpad en een 35km fietsostrades;

- Meerde keren op een fietsostrade frontaal op oudjes afgereden die 2 aan 2 reden, waarbij ik al bellend en roepend zelf alles moest dichtgooien en in de berm moest. In bijna alle gevallen deed de bejaarde geen enkele moeite om de botsing te vermijden. Een sorry heb ik nog nooit gehoord.

- Eén keer kwam er zonder te kijken een ganse kolonne grijsaarden uit een zijstraat rechts, waarbij zij duidelijk haaientanden hadden en voorrang moesten geven, waarbij ik ze al slippend nét kon ontwijken. Gelukkig zag ik het gevaar wat op voorhand en was ik al uitgeklikt. Ik was verbouwereerd en wou verhaal halen, maar kreeg allen "how how manneke, doe eens rustig" te horen en "voorrang van rechts hé!!". Die haaientanden hadden volgens hen niets te zeggen, dan ben je natuurlijk uitgepraat.

- Bij een laatste geval gisteren reed een gezin met één kindje op minifietsje + elektrische opa zonder helm op het jaagpad langs een kanaal, waarbij opa mij ook frontaal tegemoet kwam. Ik minder wat automatisch wat vaart, maar na het bellen en uiteindelijk weer roepen geen enkele beweging langs zijn kant. Ik was het beu en ging nu niet aan de kant en net op het laatste ging hij een beetje aan de kant maar onze schouders raakte en zijn zijspiegel krakte in 2. Gelukkig viel er niemand, we stoppen allemaal en ik zeg "En nu, wat verwacht ge van mij? Dat ik in het gras ga rijden zodat jullie met 3 langs elkaar kunnen rijden? Wat doe ik verkeerd, vertel het mij eens?" Er kwam bijna geen enkel woord uit de bejaarde en de man van het gezin zei dat hij mij niet gezien had. Even ter duiding; ik draag een fel geel shirt en ben bijna 2M groot, er was geen boom of struik te zien. Dan zegt opa ineens "ge denkt toch nie dat ik aan de kant ga voor zo ne kutkoerser zeker" . Ik ben na het horen van dat stukje proza meteen mijn fiets op gestapt en door gereden, lesje geleerd en op zondag na 10u kom ik niet meer buiten ;).

Het is werkelijk een plaag geworden met elektrische (bejaarde) fietsers. Ik rijd al behoorlijk defensief mag ik zeggen, waarbij ik nooit zomaar een voorrang van rechts neem. Ik heb een radar en ook gewoon een bel die mijn inziens hard genoeg gaat. Voorts zeg ik bijna tegen iedereen hallo en bedank ik altijd als ik voorbij mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-07 08:48

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Ivm de 'inhaalproblemen', is ook gewoon een algemeen maatschappelijk (gedrags)probleem dat alleen maar zal verergeren, helaas, in deze egoïstische wereld waar geen rekening meer wordt gehouden met anderen. Terwijl het nog zo leuk is en een goed gevoel geeft als je zelf hoffelijk en vriendelijk bent of iemand anders dat voor u doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:20
joker1977 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:44:
Mijn ervaring is dat je het beste rechts kunt inhalen. Bij eventuele klachten een klein drukkertje geven zodat ze wat meer aan de kant gaan de volgende keer.

In de praktijk werkt jouw bel, signalering en alles net zo goed als een spiegel op zo'n fiets: Niet. Dus geen verwachtingen hebben.
Hoop dat dit een slechte grap is, maar dit soort hufterig gedrag zorgt ervoor dat de hele groep sportieve fietsers een slechte naam krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 17:22

Jentae

Houdt van aglets.

Ik volg deze volgorde:
- tot 5 meter erachter: Freehub laten ratelen, je merkt meteen of ze je horen of niet
- tot 2,5 meter erachter: Twee keer bellen ipv één keer. Één pingetje kan iemand verwarren met een steentje op een velg of een ander achtergrondgeluid. Twee keer bellen is een bewust ander geluid en valt meer op.
- Zoveel mogelijk afstand houden tussen de fietsen (min 70 cm of wat er kan), vooral als het jongeren/ouderen zijn en defensief rijden.

Succes!

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:23:
Interessant onderwerp en ik herken me in veel frustraties. Ik heb de voorbije 2 zondagen de bijna-doodervaringen aan mekaar geregen, waarbij sommige gevallen echt de verbeelding hebben getart. Gisteren had ik eigenlijk 110km ellende, op een prachtig parcours met 65km jaagpad en een 35km fietsostrades;

- Meerde keren op een fietsostrade frontaal op oudjes afgereden die 2 aan 2 reden, waarbij ik al bellend en roepend zelf alles moest dichtgooien en in de berm moest. In bijna alle gevallen deed de bejaarde geen enkele moeite om de botsing te vermijden. Een sorry heb ik nog nooit gehoord.

- Eén keer kwam er zonder te kijken een ganse kolonne grijsaarden uit een zijstraat rechts, waarbij zij duidelijk haaientanden hadden en voorrang moesten geven, waarbij ik ze al slippend nét kon ontwijken. Gelukkig zag ik het gevaar wat op voorhand en was ik al uitgeklikt. Ik was verbouwereerd en wou verhaal halen, maar kreeg allen "how how manneke, doe eens rustig" te horen en "voorrang van rechts hé!!". Die haaientanden hadden volgens hen niets te zeggen, dan ben je natuurlijk uitgepraat.

- Bij een laatste geval gisteren reed een gezin met één kindje op minifietsje + elektrische opa zonder helm op het jaagpad langs een kanaal, waarbij opa mij ook frontaal tegemoet kwam. Ik minder wat automatisch wat vaart, maar na het bellen en uiteindelijk weer roepen geen enkele beweging langs zijn kant. Ik was het beu en ging nu niet aan de kant en net op het laatste ging hij een beetje aan de kant maar onze schouders raakte en zijn zijspiegel krakte in 2. Gelukkig viel er niemand, we stoppen allemaal en ik zeg "En nu, wat verwacht ge van mij? Dat ik in het gras ga rijden zodat jullie met 3 langs elkaar kunnen rijden? Wat doe ik verkeerd, vertel het mij eens?" Er kwam bijna geen enkel woord uit de bejaarde en de man van het gezin zei dat hij mij niet gezien had. Even ter duiding; ik draag een fel geel shirt en ben bijna 2M groot, er was geen boom of struik te zien. Dan zegt opa ineens "ge denkt toch nie dat ik aan de kant ga voor zo ne kutkoerser zeker" . Ik ben na het horen van dat stukje proza meteen mijn fiets op gestapt en door gereden, lesje geleerd en op zondag na 10u kom ik niet meer buiten ;).

Het is werkelijk een plaag geworden met elektrische (bejaarde) fietsers. Ik rijd al behoorlijk defensief mag ik zeggen, waarbij ik nooit zomaar een voorrang van rechts neem. Ik heb een radar en ook gewoon een bel die mijn inziens hard genoeg gaat. Voorts zeg ik bijna tegen iedereen hallo en bedank ik altijd als ik voorbij mag.
Die jaagpaden zijn sowieso terror vind ik. Veel te smal om te kunnen anticiperen op slechte fietsers. Die doe ik alleen doordeweeks in de ochtend als ik eens een dagje vrij heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
Cloclo100 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:23:

Maak je borst maar nat. Mensen worden steeds ouder en met hulpmiddelen zoals een elektrische fiets kan men steeds langer door blijven rijden. En bij "ons" (waar ik niet specifiek wielrenners mee bedoel maar alle verkeersdeelnemers die zich daar aan storen) wordt het geduld steeds minder.

Ach, ik maak wel eens hetzelfde mee. Ik zwem bijvoorbeeld ook veel en wij hebben bij ons in de stad net een nieuw stadsstrand. Prachtig aangelegd. Savonds heel druk, gevaarlijk om vrij te zwemmen ivm motorbootjes, en onderweg naar de zwempier word je omver gereden door 14 jarige fatbikers (och, daar kan je ook boeken over schrijven...). Ik probeer me er minder aan te storen maar mijn karakter zorgt er voor dat dat niet zo makkelijk is. Vervolgens gisterochtend (zondag) om 09:00 het water in gedoken. Niemand te bekennen en je kan heerlijk je eigen gang gaan. Je moet alleen wel gaan/kunnen op de momenten dat het zo rustig is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
Ik snap de frustratie maar met termen als jaagpad en fietsostrade heb je misschien de verkeerde instelling voor een fietsrondje op de zondag?

Gisteren ook om 10:30 vertrokken voor een rondje Berg en Dal. Dan weet ik dat het kut gaat worden en laat ik het maar gebeuren. Fietspaden door drukke gebieden zoveel mogelijk proberen te mijden en uiteindelijk viel het nog best mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Webgnome
@Rudolf Jaagpaden en Fietsostraden zijn toch echt de juiste benamingen. Een jaagpad is een fietspad naast een kanaal. Dat zegt niets , ook al doet de naam anders vermoeden, over de snelheid die je daar mag/moet voeren.

En een fietsostrade daarentegen is een erkend fietspad dat als fietssnelweg mag worden gebruikt. Daar mag je dus verwachten dat de mensen die er op fietsen een bepaalde snelheid aanhouden omdat ze bijvoorbeeld naar hun werk moeten. Dat heeft verder niets met instelling te maken.

Uiteindelijk gaat het er om dat we elkaar accepteren en proberen aan te passen aan de situatie. Zie mijn vorige post.. Ik kan er niet meer mee zitten. Omdat ik geen topsporter ben is het allemaal relatief. Is het vervelend dat ik net op dat ene segmentje geen PR heb gehaald omdat Gerda niet aan de kant wil? Nee, Gerda heeft een mooie dag gehad en de volgende keer is ze er niet en kan ik het alsnog proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door Webgnome op 05-08-2024 12:06 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
@Webgnome oh haha, ik kende de termen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Webgnome schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:04:
@Rudolf Jaagpaden en Fietsostraden zijn toch echt de juiste benamingen. Een jaagpad is een fietspad naast een kanaal. Dat zegt niets , ook al doet de naam anders vermoeden, over de snelheid die je daar mag/moet voeren.

En een fietsostrade daarentegen is een erkend fietspad dat als fietssnelweg mag worden gebruikt. Daar mag je dus verwachten dat de mensen die er op fietsen een bepaalde snelheid aanhouden omdat ze bijvoorbeeld naar hun werk moeten. Dat heeft verder niets met instelling te maken.

Uiteindelijk gaat het er om dat we elkaar accepteren en proberen aan te passen aan de situatie. Zie mijn vorige post..
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Is dat iets Belgisch of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Giel schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Is dat iets Belgisch of zo?
Jaagpad volgens mij gewoon Nederlands ( althans als ik google mag geloven ) en Fietsostrade vlaams. Heb het een tijd geleden al ooit een keer opgezocht vandaar dat ik het nog wist ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Webgnome op 05-08-2024 12:07 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Dit is een typisch jaagpad:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Jaagpad_tussen_Schellebelle_en_Wetteren.jpg

Gebruikten ze vroeger om paarden te laten lopen die dan de schepen in het kanaal voort trokken. Hele smalle paadjes waar je net wel/net niet met 2 naast elkaar kunt fietsen.

Terror dingen, want ook al fietst er 1 iemand dan nog is het krap inhalen.

[ Voor 27% gewijzigd door Requiem19 op 05-08-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Oh grappig; de term 'jaagpad' ken ik wel, maar die associeer ik vooral met smalle onverharde paadjes langs een kanaal/sloot/rivier oid. Niet met een geasfalteerd fietspad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Polariteit schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:14:
Oh grappig; de term 'jaagpad' ken ik wel, maar die associeer ik vooral met smalle onverharde paadjes langs een kanaal/sloot/rivier oid. Niet met een geasfalteerd fietspad :D
Was vroeger uiteraard onverhard, tegenwoordig zie je dat ze op steeds meer plekken geasfalteerd worden en opgenomen worden in het fiets knooppunten netwerk.

In Friesland kom je ze vaak tegen (mijn schoonfamilie woont daar, dus fiets er af en toe). In NH kom ik ze minder tegen moet ik zeggen, daar zijn het vaak meer gewoon dijkweggetjes die 1.5 tot 2x zo breed zijn als zo'n smal jaagpad.

Zo zie je denk ik ook maar: hoe je ervaring met mede weggebruikers is hangt voor een groot deel af van waar je woont en welke routes je kiest.

Als ik in NH een route maak langs de kust en ik ga het duingebied in tussen Castricum en Bergen word ik ook gillend gek. Als ik de Beemster ronddijk pak kan ik met ogen dicht 40km fietsen met nauwelijks verkeer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Mijn rij-instructeur zei altijd: 'verkeersdeelname is problemen van anderen oplossen'. En zo zit ik ook op de fiets: iemand let niet op / maakt een foutje / doet iets bewust: aan mij op het op te lossen en er samen uit te komen. Scheelt een hoop ergernis/getier en posts op Tweakers.
Pagina: 1 ... 589 ... 662 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).