Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 588 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ4yJ-3BIbbdKUn3rsg1FK9ZWMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y4h2EJH4LHKl96PnP5PLqZB.jpg?f=fotoalbum_large

"Om de BCD te berekenen, meet 2 tegenoverlegen ''bolts". Maar dan meet ik volgens mij 105mm+-. Meet ik het na met een schuifmaat kom ik ongeveer uit op 107mm. Dat lijkt mij geen logische maat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEpK37EHxwpTn5oaT4ozuMhJ8xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RftFTkF0abwWfaUYye9Iu1r7.jpg?f=fotoalbum_large

Meet ik vervolgens tussen 2 bolts. Zie foto 2. Dan meet ik ongeveer 65mm (schuifmaat 65,76 mm hoh).
Dat zou dan volgens mij weer overeenkomen met een 110mm. Wat wel weer logisch is.

Kan ik gewoon een 110mm aanhouden? Maar waarom heb ik dan bij de tegenoverlegen een rare waarde en is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:20
webber87 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:25:

Meet ik vervolgens tussen 2 bolts. Zie foto 2. Dan meet ik ongeveer 65mm (schuifmaat 65,76 mm hoh).
Dat zou dan volgens mij weer overeenkomen met een 110mm. Wat wel weer logisch is.

Kan ik gewoon een 110mm aanhouden? Maar waarom heb ik dan bij de tegenoverlegen een rare waarde en is er iets anders aan de hand?
Je hebt inderdaad een 110 mm BCD chainring nodig. De ruimte tussen 2 bouten zal 64.7mm zijn. zie bvb https://www.wolftoothcomp...-bolt-circle-diameter-bcd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
webber87 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:25:
Maar waarom heb ik dan bij de tegenoverlegen een rare waarde en is er iets anders aan de hand?
Omdat met 5 (gelijkmatig verdeelde) bouten 2 bouten nooit recht tegenover elkaar liggen op de steekcirkel. ;)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:25
Strider schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:54:
Ik fiets alweer enkele jaren rond zonder hulpmiddelen bij een lek (tubeless). Dat gaat natuurlijk een keer fout.

Nu wil ik een zadeltasje kopen met tools om verder te kunnen fietsen bij een lek. Bij tubeless zou ik voldoende moeten hebben aan een prop (3 stuks?) + Co2 patroon toch?
Waarom nu opeens het licht gezien? "Life without risk is a waste of oxygen."

Hoe groot wil je je zadeltas hebben?
Co2 patroon icm Co2 pompje (wel zo een die je open en dicht kan draaien) + een dynaplug racer is het kleinst denk ik. Zelf heb ik in sommige gevallen geen Co2 bij me maar een Lezyne Pocket Drive Pro minipompje. Die past in een gereedschapsbidon of een middelgroot zadeltasje en gaat nooit op. :*)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
GerbenBK schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Waarom nu opeens het licht gezien? "Life without risk is a waste of oxygen."

Hoe groot wil je je zadeltas hebben?
Co2 patroon icm Co2 pompje (wel zo een die je open en dicht kan draaien) + een dynaplug racer is het kleinst denk ik. Zelf heb ik in sommige gevallen geen Co2 bij me maar een Lezyne Pocket Drive Pro minipompje. Die past in een gereedschapsbidon of een middelgroot zadeltasje en gaat nooit op. :*)
Omdat mijn afstanden steeds langer worden en het toch een keer mis zal gaan. Tasje moet zo klein mogelijk gaan worden :)
Thanks voor de tip.

Voor de wielerliefhebbers, best een leuke docu:
https://npo.nl/start/video/de-acht-van-chaam

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 25-07-2024 10:58 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:11
Strider schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Omdat mijn afstanden steeds langer worden en het toch een keer mis zal gaan. Tasje moet zo klein mogelijk gaan worden :)
Thanks voor de tip.

Voor de wielerliefhebbers, best een leuke docu:
https://npo.nl/start/video/de-acht-van-chaam
Hier fan van het merk Vaude qua (zadel)tassen, ben destijds naar een mantel winkel gegaan en gekocht / gepast wat er in moest. Kwam toen op de Vaude Race Light middel uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBNYmPnXOjBPAGIgOH0IFMh7yoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQUxGz8lEGNTkdMyVrwuzN27.jpg?f=fotoalbum_large
Hmm zie net dat Mantel niks meer van het merk Vaude verkoopt.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:09
Ik fiets alweer enkele jaren rond zonder hulpmiddelen bij een lek (tubeless). Dat gaat natuurlijk een keer fout.

Nu wil ik een zadeltasje kopen met tools om verder te kunnen fietsen bij een lek. Bij tubeless zou ik voldoende moeten hebben aan een prop (3 stuks?) + Co2 patroon toch?
Ook met tubeless wil je denk ik altijd zelfredzaam thuis kunnen komen. Ik heb de volgende dingen in mijn zadeltasje en die is echt niet groot. Ik gebruik deze van BBB in maat M (S zou nu ook meer dan genoeg zijn, M had ik gekocht toen ik nog met butyl biba's rondreed): https://bbbcycling.com/nl_nl/bsb-41s-compacked-s

- Dynaplug Racer Pro
- Parktool TB-1 (om een biba te kunnen gebruiken bij een grotere scheur, een gel wikkel voldoet ook)
- TPU binnenband (lekker klein)
- Topeak Super Chain Tool (https://www.topeak.com/gl...duct/181-SUPER-CHAIN-TOOL) -> hier zitten ook direct inbus maatjes 5 en 6
- Uit de graaibak van de bouwmarkt een setje inbussen aan een sleutelring gepakt en daar de ontbrekende inbussen uit gehaald en los in mijn zadeltas (niet helemaal los, er zit een stuk tape omheen gewikkeld) -> Geen dikke multitool met veel te korte inbusjes meer
- Missing link voor de ketting
- Ventiel kern + verwijderaar
- 2xCO2 patroon + opzetstuk met kraantje (nu ik dit schrijf denk ik waarom in Godsnaam, zie volgend punt)
- Silca Tattico aan de fiets
- Knopcel batterij voor shifter
- Knopcel batterij voor PM
- 2 bandenlichters + 1 TyreMonkey (hier valt ook winst te behalen zie ik nu ik dit schrijf)
- Schijf richttooltje (https://nl.aliexpress.com...yPGQ&gatewayAdapt=glo2nld)
- 2 latex handschoenen om mijn handen (en uiteindelijk mijn stuur en kleding) schoon te houden
- ventielverlengers (voor het geval ik een 2e biba moet lenen van iemand met een te korte ventiel - ik rijd met 45mm velgen)

Mijn zadeltasje is al klein, maar nu ik dit schrijf kan er alweer wat uit. Thanks.

Moraal van mijn verhaal: je hoeft niets thuis te laten als je tactisch de spullen bij elkaar uitzoekt en goed in je tasje bewaart. En al helemaal als je sommige dingen niet redundant meeneemt als, nu blijkt, ik doe.

Tenzij je je schaamt om een pompje aan je frame. Dan zit je vast aan die CO2 patronen.

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 25-07-2024 11:37 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 21:13
Tinusvolkel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Hier fan van het merk Vaude qua (zadel)tassen, ben destijds naar een mantel winkel gegaan en gekocht / gepast wat er in moest. Kwam toen op de Vaude Race Light middel uit.
[Afbeelding]
Hmm zie net dat Mantel niks meer van het merk Vaude verkoopt.
wat zit daar achter op je zadel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:39

The Legend

*Plop*

Afgelopen week eerste col van de vakantie opgefietst (Col des Ayes). Kwam er achter dat als je bovenop een berg begint, je niet veel anders kan dan naar beneden en weer omhoog :+ Daardoor krijg je ook niet echt tijd om warm te fietsen. In 23km nu 850 hoogtemeters. Ik parkeer hem lekker gelijk op de 34/34 en regel de rest met cadans, op stijle stukken kruipend omhoog met 60rpm en als het afvlakt wat sneller ronddraaien. In een uur omhoog gekomen met ca. 200w gemiddeld (weeg 98kg). Maar ik houd dan ook niet van kapotgaan dus blijf liever ruim onder m’n omslagpunt :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 21:11
dfbt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:45:
[...]

wat zit daar achter op je zadel?
Een lampje en die had ik al eerder dan de radar anders was ik voor de combi (radar + lamp ) gegaan

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18
Tinusvolkel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Hier fan van het merk Vaude qua (zadel)tassen
Erg praktisch inderdaad.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:03

Secsytime

Automagisch

Edit: bouten waren inderdaad verkeerd gemonteerd. 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Secsytime op 25-07-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Secsytime schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:15:
Ik zou graag het zadel nog iets verder naar voren willen zetten. Maar wat moet ik voor de max aanhouden bij het zadel? Is dit de boven of onderkant van de klem, want anders zou hij namelijk nog wat verder naar voren kunnen..

Mijn logica zou zeggen dat het om de bovenkant van de klem gaat, nummer 2 dus.

[Afbeelding]
Ik weet niet wat precies mag hier (of hoeveel overschrijding nog verstandig is :+ )
Maar als je verder naar voren wil dan dat de specificaties toelaten bestaan er ook zadelpennen met verschillende soorten "offset". Bijvoorbeeld 0/15/25 (mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-10 20:52
Secsytime schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:15:
Ik zou graag het zadel nog iets verder naar voren willen zetten. Maar wat moet ik voor de max aanhouden bij het zadel? Is dit de boven of onderkant van de klem, want anders zou hij namelijk nog wat verder naar voren kunnen..

Mijn logica zou zeggen dat het om de bovenkant van de klem gaat, nummer 2 dus.

[Afbeelding]
Eens met de tip van @mhr-zip over een zadelpen met een andere offset, ben ik zelf ook fan van.

Daarnaast: op je foto zie ik een merkwaardige constructie. Ik zou verwachten dat het bovenste en onderste deel van de klem recht boven elkaar zitten; bij jouw fiets is de ene verschoven t.o.v. de andere. Is er iets verkeerd om gemonteerd of is het gewoon een 'opmerkelijk' ontwerp?

[ Voor 7% gewijzigd door DieAnder op 25-07-2024 12:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
DieAnder schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Eens met de tip van @mhr-zip over een zadelpen met een andere offset, ben ik zelf ook fan van.

Daarnaast: op je foto zie ik een merkwaardige constructie. Ik zou verwachten dat het bovenste en onderste deel van de klem recht boven elkaar zitten; bij jouw fiets is de ene verschoven t.o.v. de andere. Is er iets verkeerd om gemonteerd of is het gewoon een 'opmerkelijk' ontwerp?
Ik zet mijn geld op: bovenste klem is achterste voren gemonteerd. Maar ik zit vaker mis.
Want die twee horen OP elkaar te klemmen en niet schuin tegenover elkaar.

Wat zijn die bouten lang overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 25-07-2024 12:50 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:03

Secsytime

Automagisch

Is de standaardklem van Cube..

Misschien maar eens kijken naar een andere zadelpen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:28

Ik gebruik een Topeak Elementa (2l). Met pijn en moeite krijg ik daar een mini tool in, wat pluggen (weet niet welke zo uit mijn hoofd) en een co2 pomp. De patronen hangen onder het tasje. Op die manier heb ik geen hele gereedschapskoffer onder mijn zadel hangen.

Al wil ik in de toekomst wel overstappen naar een gewoon (mini pompje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-10 20:52
ElGreco schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Ik zet mijn geld op: bovenste klem is achterste voren gemonteerd. Maar ik zit vaker mis.
Want die twee horen OP elkaar te klemmen en niet schuin tegenover elkaar.

Wat zijn die bouten lang overigens.
Hierop doorfilosoferend:
Het bovendeel lijkt symmetrisch te zijn; ik denk eigenlijk dat de bouten zijn verwisseld. Als de korte bout achter zit, komt de klem ook naar achteren.

Maar misschien hebben we het samen mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:52
Ik ben al een lange tijd op zoek naar een nieuwe (Endurance) fiets. Op de shortlist staan inmiddels:

Canyon Endurace CF7 - Slechte service, Stuurpen niet te vervangen, veel bang for buck, echte endurance.
BMC Roadmachine Five - Best bang for back (ook DI2). Maar niet zo mooi als de Addict 30 (meer racer)
Scott Addict 30 - Persoonlijke de mooiste fiets, echter mechanisch en geen DI2 (meer racer)

Deze vallen af:
Trek Domane SL6 gen 4 - Erg duur
Roubaix SL8 sport - Erg duur, hoogste stack van ze allemaal

Nu twijfel ik over deze 3, ik ben bang als ik kies voor Looks boven Afmontage (Mechanisch vs DI2) , ik hier spijt van ga krijgen. Nu weet ik dat de Canyon goed uit de bus komt en het meest "endurance" is. Die andere 2 hebben een langere reach, waardoor meer agressiever/racer.

Hoe hebben jullie dit ooit besloten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
DaYwaLkUr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:33:
Ik ben al een lange tijd op zoek naar een nieuwe (Endurance) fiets. Op de shortlist staan inmiddels:

Canyon Endurace CF7 - Slechte service, Stuurpen niet te vervangen, veel bang for buck, echte endurance.
BMC Roadmachine Five - Best bang for back (ook DI2). Maar niet zo mooi als de Addict 30 (meer racer)
Scott Addict 30 - Persoonlijke de mooiste fiets, echter mechanisch en geen DI2 (meer racer)

Deze vallen af:

Nu twijfel ik over deze 3, ik ben bang als ik kies voor Looks boven Afmontage (Mechanisch vs DI2) , ik hier spijt van ga krijgen. Nu weet ik dat de Canyon goed uit de bus komt en het meest "endurance" is. Die andere 2 hebben een langere reach, waardoor meer agressiever/racer.

Hi,

Ik zie dat je hem eigenlijk al doorgestreept hebt in je lijstje, maar je zou Hopmans Fietsgigant eens kunnen bellen waarvoor de Domane SL6 Gen 4 daar nu weg gaat. Heb hem zelf daar ook gekocht voor een bijzonder aantrekkelijke prijs.

Edit: na 17k+ kilometers nog steeds waanzinnig blij mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco

Deze vallen af:

Heb je alleen gekeken naar adviesprijzen op internet of heb je ook bij winkels nagevraagd wat ze hebben staan en voor welke prijs? Want daar kan best een groot verschil in zitten en is een fiets wat te duur is op papier opeens wel haalbaar.

Maak een lijstje van Trek dealers binnen een straal van x km, pak een kop koffie en ga een paar uur rondbellen. Ik wil dit model, maat x, afmontering y: heb je het staan en voor hoeveel. Met 5 minuten per winkel ben je klaar.

De Canyon cockpit kun je achteraf wel vervangen maar dat wordt dan een duur geintje.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:27

Deze vallen af:

Stel je de vraag: Waar wordt ik blij van.

Wordt ik blijer van mijn fiets als ik dit er wel of niet opzit. Eerlijk?

Wordt je blij van weggewerkte kabels, wordt je blij een goede stuurpen, wordt je blij van een kleur van een fiets. Wordt je blij van carbon velgen, wordt je blij van een opbergvakje voor je binnenband en CO2 patroon?

Ik heb recentelijk een Trek Madone SL5 gekocht en waarom geen SL6. Omdat ik niet heel veel blijer wordt van elektronisch schakelen en carbon velgen. Althans niet 1500 blijer. Want ik kan andere dingen kopen van dat geld wat me blijer maakt. Daarnaast vond ik hem in het blauw gewoon mooier.

Ik vind wel dat er best wel wat verschil zit in de specs van de bovenstaande. Die trek SL6 is prima. Die is ook duur maar die heeft wel carbon velgen. Er is ook gewoon een SL5 met mechanisch schakelen en Alu wielen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
GerGio schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:07:
[...]

Stel je de vraag: Waar wordt ik blij van.

Wordt ik blijer van mijn fiets als ik dit er wel of niet opzit. Eerlijk?

Wordt je blij van weggewerkte kabels, wordt je blij een goede stuurpen, wordt je blij van een kleur van een fiets. Wordt je blij van carbon velgen, wordt je blij van een opbergvakje voor je binnenband en CO2 patroon?

Ik heb recentelijk een Trek Madone SL5 gekocht en waarom geen SL6. Omdat ik niet heel veel blijer wordt van elektronisch schakelen en carbon velgen. Althans niet 1500 blijer. Want ik kan andere dingen kopen van dat geld wat me blijer maakt. Daarnaast vond ik hem in het blauw gewoon mooier.

Ik vind wel dat er best wel wat verschil zit in de specs van de bovenstaande. Die trek SL6 is prima. Die is ook duur maar die heeft wel carbon velgen. Er is ook gewoon een SL5 met mechanisch schakelen en Alu wielen.
Dat is lastig:
- BMC Roadmachine Five 105 kost 2699,- (Shirmano 105 R7100 met DI2) normaal gesproken starten die pas vanaf 3200 euro.
- Scott Addict 30 yellow kost 2799,-

Dus voor 100 euro minder, krijg je DI2 schakelen, maar dan lever ik (persoonlijk) een fancy geel/metallic tintje in, voor een "saai" zwart model. Dus looks vs afmontage.

En dan heb je nog de Canyon welke "echt" endurance is en veel populairder is, als bovenstaande modellen. Wellicht toch eens naar Koblenz afreizen (2u vanaf Limburg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:48
Heb je de fietsen al eens in het echt bekeken, vastgehouden en al eens op gereden/gezeten?
En waarom specifiek deze fietsen? Passen ze qua geometrie? En heb je al eens gesproken met een fietsenmaker zodat je weet wat de exacte prijs gaat zijn? :)

Ik zou altijd frame boven groepset en andere attributen plaatsen. Frame vervang je niet, groepset en wielen kan altijd nog. Heb zelf SRAM force axs maar zou het zou inruilen voor mechanisch en een dikker frame :)

En wat is concreet je budget?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Stufferdt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:58:
Heb je de fietsen al eens in het echt bekeken, vastgehouden en al eens op gereden/gezeten?
En waarom specifiek deze fietsen? Passen ze qua geometrie? En heb je al eens gesproken met een fietsenmaker zodat je weet wat de exacte prijs gaat zijn? :)

Ik zou altijd frame boven groepset en andere attributen plaatsen. Frame vervang je niet, groepset en wielen kan altijd nog. Heb zelf SRAM force axs maar zou het zou inruilen voor mechanisch en een dikker frame :)

En wat is concreet je budget?
Afgezien van de BMC en de Canyon (want: Koblenz is de showroom) heb ik ze allemaal gezien. Ik ben op deze fietsen uitgekomen vanwege hun geometrie.

Rijden/Zitten zegt me niet veel, want dit is bijna nooit mogelijk. Je mag dan bij de lokale fietsenmaker op het zadel zitten in de showroom, dat zegt me totaal niks. Alleen bij Trek mocht ik een rondje maken.

Ik ga pas voor een exacte prijs vragen, als ik tot kopen overga, anders heeft dat mijn inziens geen nut ;) ik heb ook nog nooit met DI2 geschakeld, dus ik weet niet wat ik mis. Ik kom nu over van een Aluminium Cube peleton uit 2013 met schijfremmen en een triple. Dus ook carbon is voor mij nieuw.

Mijn budget is ongeveer 3500euro, al had ik ook stiekem gekeken naar de Canyon Endurace CF8 DI2 met Ultegra :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:54

fdees

Trust me I'm an Engineer

Voor dat zelfde budget heb ik een Orbea Orca M30i gekocht. heb hierop test kunnen rijden met een demodag van meer dan een uur.

Voordeel was ook dat de fietsen nog aan te passen zijn af fabriek. Dus voor mij is er een korte stuurpen op gegaan en voor een klein meerprijs zit er nu ook een powermeter op. Qua levertijd scheelde dit een weekje extra. Maar wel direct een fiets die goed zat en de opties had die ik wilde.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
DaYwaLkUr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Afgezien van de BMC en de Canyon (want: Koblenz is de showroom) heb ik ze allemaal gezien. Ik ben op deze fietsen uitgekomen vanwege hun geometrie.

Rijden/Zitten zegt me niet veel, want dit is bijna nooit mogelijk. Je mag dan bij de lokale fietsenmaker op het zadel zitten in de showroom, dat zegt me totaal niks. Alleen bij Trek mocht ik een rondje maken.

Ik ga pas voor een exacte prijs vragen, als ik tot kopen overga, anders heeft dat mijn inziens geen nut ;) ik heb ook nog nooit met DI2 geschakeld, dus ik weet niet wat ik mis. Ik kom nu over van een Aluminium Cube peleton uit 2013 met schijfremmen en een triple. Dus ook carbon is voor mij nieuw.

Mijn budget is ongeveer 3500euro, al had ik ook stiekem gekeken naar de Canyon Endurace CF8 DI2 met Ultegra :9
In vind die BMC niet voor die prijs maar misschien kijk ik verkeerd.

Nu eens een rare opmerking. Misschien eens kijken of je ergens een bikefit kan doen met advies welke fietsen zouden passen. Want misschien is de range wel en stuk groter dan je denk en zit je uiteindelijk ook gewoon goed op een fiets die je nu afschrijft omdat je denkt dat de reach niet goed is. Dat heeft mij gewoon geholpen in een keer een goede Triathlon Fiets te kopen.

Daarnaast zou ik me niet te blindstaren op specs. Want dat is ergens leuk en ergens ook een beetje tijdelijk leuk.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

Ik ga pas voor een exacte prijs vragen, als ik tot kopen overga, anders heeft dat mijn inziens geen nut ;)
Ik denk dat het wel nut kan hebben.

Winkel A geeft meer korting dan winkel B op exact dezelfde fiets
Of
Opeens is de verhouding/verschil machanisch/di2 of whatever opeens heel anders obv de verkregen voorstellen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:41
@DaYwaLkUr Scott Addict 20, heb je ook binnen budget, dan heb je en de mooiste fiets en 105 DI2 (https://www.12gobiking.nl/scott-addict-20). Zou wel vooraf een proefrit maken want geometry is inderdaad minder Endurance dan de Canyon. Maar eigenlijk alleen de Canyon Endurance en de Pinarello X zijn "echte endurance" frames met een grote afwijking t.o.v. de race frames. De rest is hooguit paar cm hogere stack en paar cm kortere reach.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
ElGreco schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:59:
[...]

Of
Opeens is de verhouding/verschil machanisch/di2 of whatever opeens heel anders obv de verkregen voorstellen.
De prijs is denk ik niet zo zeer de discussie. Maar eerder looks vs specs.
Als ik de goedkoopste prijs wil, kan ik op internet gaan zoeken, mijn ervaring is dat een lokale fietsenmaker niet onder prijzen van Mantel en/of 12gobiking gaat zitten.

Als je bijv bij Trek een carbon frame wilt met DI2, kom je op de SL6 Gen5 uit, de (scherpste prijs) 3999,- nu kan ik voor een stuk minder 2699,- dezelfde specs rijden (echter is deze wat meer "racer" dan de Domane).

Ik denk dat mijn vraag meer is, is de DI2 elektronisch schakelen echt een meerwaarde? anders valt de BMC denk ik af (want kabels voren bij het stuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:59:
[...]

Of
Inderdaad. Toen ik de nodige korting kreeg van de FM lagen de verhouding tussen de fietsen op eens een stuk anders.

Was wel heel eng om van mijn zolderkamer af te komen en te praten tegen mensen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Davidshadow13 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:20:
@DaYwaLkUr Scott Addict 20, heb je ook binnen budget, dan heb je en de mooiste fiets en 105 DI2 (https://www.12gobiking.nl/scott-addict-20). Zou wel vooraf een proefrit maken want geometry is inderdaad minder Endurance dan de Canyon. Maar eigenlijk alleen de Canyon Endurance en de Pinarello X zijn "echte endurance" frames met een grote afwijking t.o.v. de race frames. De rest is hooguit paar cm hogere stack en paar cm kortere reach.
Die had ik het liefst, maar heb je die groene fiets gezien ;w die grijze ben ik nog nergens tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DaYwaLkUr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:32:
[...]

die grijze ben ik nog nergens tegengekomen.
Wat zegt je FM?

Mijn FM belde de importeur, die haalde mijn fiets uit het buitenland bij een andere dealer vandaan.

In NL was hij “uitverkocht”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
DaYwaLkUr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Ik denk dat mijn vraag meer is, is de DI2 elektronisch schakelen echt een meerwaarde? anders valt de BMC denk ik af (want kabels voren bij het stuur)
Heb je het nodig om te fietsen? Nee.
Mijn ervaring is wel dat iedereen die zegt nee joh niet nodig, een goed afgestelde mechanische groep functioneert perfect (en daar hebben ze gelijk in), zelf vaak nog niet met een elektrische groep gereden hebben
Dezelfde mensen zeggen zodra ze wel een Di2/AXS fiets hebben, dammit, dit had ik veel eerder moeten doen.

Dus nodig? Nee. Leuk? Ja.

Anyway, iemand anders hierboven/vorige pagina riep iets over een bikefit eerst. Ik weet niet hoever je bent in jouw zekerheid over de maten/stack-reach die je nodig hebt?

En jouw punt over kabels door het balhoofd is heel valide, dan moet je echt zeker weten dat de fiets je perfect past anders ben je ver van huis met ombouw werkzaamheden.

Wat ook een mogelijkheid is, als je je maten echt kent, dit met de FM vooraf bespreken, vaak zetten ze er een andere stuurpen voor je op vóór aflevering en past de fiets beter. Heb je dat gezeik niet en vaak doen ze dit gratis of voor heel weinig extra. Bij Canyon kun je dit vergeten uiteraard.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Davidshadow13 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:20:
Wat zijn de Trek Domane en Specialized Roubaix dan?

Ik weet nu even niet meer uit mijn hoofd welke van de twee dat was, maar dat was een Endurance fiets met zowat de kortst mogelijk reach en hoogst mogelijk stack op de markt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
mhr-zip schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Wat zegt je FM?

Mijn FM belde de importeur, die haalde mijn fiets uit het buitenland bij een andere dealer vandaan.

In NL was hij “uitverkocht”.
Ik denk dat mijn FM zegt, ik kan hem voor je bestellen. Maar hij laat hem heus niet overkomen voor ff te bekijken.

Dat vind ik ook juiste het lastige bij een racefiets aanschaffen. Bij een auto oid. kan je gewoon een testrit maken, bij heel veel fietsen is dit niet mogelijk. Hoe weet ik nu of DI2 en/of Carbon mij bevalt?

Ik heb zelfs gekeken of de Shimano Experience Center in Valkenburg een van deze fietsen had, om te huren, dat was voor mij het allerbeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
ElGreco schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Wat zijn de Trek Domane en Specialized Roubaix dan?

Ik weet nu even niet meer uit mijn hoofd welke van de twee dat was, maar dat was een Endurance fiets met zowat de kortst mogelijk reach en hoogst mogelijk stack op de markt.
Klopt deze 2 zijn relaxter/comfortabeler dan bijv de Scott & BMC. Ik denk dat je op de Domane doelt.

Domane reach 380 stack 611 (kortste reach van alle fietsen)
Roubaix reach 397 stack 630 (hoogste stack van alle fietsen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:25
DaYwaLkUr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Dat is lastig:
- BMC Roadmachine Five 105 kost 2699,- (Shirmano 105 R7100 met DI2) normaal gesproken starten die pas vanaf 3200 euro.
- Scott Addict 30 yellow kost 2799,-

Dus voor 100 euro minder, krijg je DI2 schakelen, maar dan lever ik (persoonlijk) een fancy geel/metallic tintje in, voor een "saai" zwart model. Dus looks vs afmontage.

En dan heb je nog de Canyon welke "echt" endurance is en veel populairder is, als bovenstaande modellen. Wellicht toch eens naar Koblenz afreizen (2u vanaf Limburg)
Di2 is wel erg leuk. Een paar dingen ga je niet zo snel veranderen; je groepset en je frame. Wielen zijn wel makkelijk te vervangen. Daarnaast kun je op termijn je frame ook eens laten spuiten. Mijn vriendin was de rode kleur van haar Willier na een tijdje zat en heeft nu een donkergrijze metallic lak (zonde, maar ok wat ze zelf wil).

Daarnaast ook wel even interessant om te kijken naar hoe brede banden eronder kunnen? Zie bij de BMC tot 40mm, dat is wel interessant want dan kun je er ook prima licht mee gravelen of bijv op vakantie wat kasseien pakken met 35 of 40mm banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
DaYwaLkUr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:27:
[...]
Als je bijv bij Trek een carbon frame wilt met DI2, kom je op de SL6 Gen5 uit, de (scherpste prijs) 3999,- nu kan ik voor een stuk minder 2699,- dezelfde specs rijden (echter is deze wat meer "racer" dan de Domane).
Die trek heeft carbon wielen, die scott niet.
ElGreco schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:38:

Anyway, iemand anders hierboven/vorige pagina riep iets over een bikefit eerst. Ik weet niet hoever je bent in jouw zekerheid over de maten/stack-reach die je nodig hebt?
Me en daar sta ik nog steeds achter. Ik heb er een gedaan bij Tripro. Kreeg netjes een lijstje met fietsen de maten en hoe ze afgesteld moesten worden. Superhandig. Nooit last van iets tijdens het fietsen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:54

Reginas

Queen of Core Stability

@DaYwaLkUr In Eindhoven heb je het Canyon Factory Service Center zitten. Toevallig hebben ze daar binnenkort (morgen geloof ik?) een test-event om de lancering van de nieuwste Aeroad te vieren en kun je dan ook proefritten maken op de fietsen. Je zou ze kunnen contacteren om te vragen of ze ook een Endurace in jouw vermoedelijke maat hebben staan en of je daar een testrit op zou mogen maken.

Maar: als je zin hebt om naar Koblenz te gaan dan houd ik je niet tegen. Trakteer jezelf dan vooral op een portie frieten met knoflookolie bij Frittenwerk, want die zijn tamelijk onovertroffen. ;)

Verder eens met nagenoeg alles wat hierboven wordt genoemd: wielen wissel je gemakkelijk zelf, Di2 is fijn maar geen halszaak en de kleur moet je moraal een boost geven die uit te drukken is in watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:48
GerGio schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:56:
[...]

Die trek heeft carbon wielen, die scott niet.

[...]
Hoe kom je daar bij? Een paar maanden terug heb ik met de Domane sl6 gen 4 proef gereden toen zaten daar aluminium Bontrager Paradigm Comp velgen onder (25mm binnen breedte), geheel conform de specs.

Niets mis mee, maar ook niet dat ik m de adviesprijs van €4500,- waard vond.
ElGreco schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Ook met tubeless wil je denk ik altijd zelfredzaam thuis kunnen komen. Ik heb de volgende dingen in mijn zadeltasje en die is echt niet groot. Ik gebruik deze van BBB in maat M (S zou nu ook meer dan genoeg zijn, M had ik gekocht toen ik nog met butyl biba's rondreed): https://bbbcycling.com/nl_nl/bsb-41s-compacked-s

- Dynaplug Racer Pro
- Parktool TB-1 (om een biba te kunnen gebruiken bij een grotere scheur, een gel wikkel voldoet ook)
- TPU binnenband (lekker klein)
- Topeak Super Chain Tool (https://www.topeak.com/gl...duct/181-SUPER-CHAIN-TOOL) -> hier zitten ook direct inbus maatjes 5 en 6
- Uit de graaibak van de bouwmarkt een setje inbussen aan een sleutelring gepakt en daar de ontbrekende inbussen uit gehaald en los in mijn zadeltas (niet helemaal los, er zit een stuk tape omheen gewikkeld) -> Geen dikke multitool met veel te korte inbusjes meer
- Missing link voor de ketting
- Ventiel kern + verwijderaar
- 2xCO2 patroon + opzetstuk met kraantje (nu ik dit schrijf denk ik waarom in Godsnaam, zie volgend punt)
- Silca Tattico aan de fiets
- Knopcel batterij voor shifter
- Knopcel batterij voor PM
- 2 bandenlichters + 1 TyreMonkey (hier valt ook winst te behalen zie ik nu ik dit schrijf)
- Schijf richttooltje (https://nl.aliexpress.com...yPGQ&gatewayAdapt=glo2nld)
- 2 latex handschoenen om mijn handen (en uiteindelijk mijn stuur en kleding) schoon te houden
- ventielverlengers (voor het geval ik een 2e biba moet lenen van iemand met een te korte ventiel - ik rijd met 45mm velgen)

Mijn zadeltasje is al klein, maar nu ik dit schrijf kan er alweer wat uit. Thanks.

Moraal van mijn verhaal: je hoeft niets thuis te laten als je tactisch de spullen bij elkaar uitzoekt en goed in je tasje bewaart. En al helemaal als je sommige dingen niet redundant meeneemt als, nu blijkt, ik doe.

Tenzij je je schaamt om een pompje aan je frame. Dan zit je vast aan die CO2 patronen.
Mooi lijstje.
Ik begrijp uit deze post dat jouw wielen van dermate hoge kwaliteit zijn dat je zonder spakenspanner van huis durft te gaan? :+

Edit: oh wacht.. excuseer, ik rij nog met velgremmen. Realiseer me ineens dat dat anders is

[ Voor 80% gewijzigd door guapper op 25-07-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-10 15:38
Ik fiets zaterdag van omstreeks Apeldoorn naar Haarlem (centrum), iemand tips hoe het leukst te rijden om door de linie Zaandam/Almere, Adam, Schiphol heen te komen? Tot en met 't Gooi en Utrecht ken ik het goed, daarna houdt t wel op. Markermeer is me net wat te gek en Komoot stuurt me standaard langs t Gooisemeer en 't IJ, dus dwars door Amsterdam. Ik dacht misschien hebben mensen hier iets leukere ideeën. Ik ben eigenlijk alles, behalve de randstad gewend ;).

Kon niet echt wat vinden in dit topic, laatst wel discussie geweest om van Adam naar Rotterdam te komen, maar dat kruist dus precies wat ik wil doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Giku op 25-07-2024 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
guapper schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Hoe kom je daar bij? Een paar maanden terug heb ik met de Domane sl6 gen 4 proef gereden toen zaten daar aluminium Bontrager Paradigm Comp velgen onder (25mm binnen breedte), geheel conform de specs.

Niets mis mee, maar ook niet dat ik m de adviesprijs van €4500,- waard vond.

[...]

Mooi lijstje.
Ik begrijp uit deze post dat jouw wielen van dermate hoge kwaliteit zijn dat je zonder spakenspanner van huis durft te gaan? :+

Edit: oh wacht.. excuseer, ik rij nog met velgremmen. Realiseer me ineens dat dat anders is
Je bedoelt een sleutel om de nippels aan te draaien? Nee die heb ik niet mee.
Op een velgrem wiel ook niet echt nodig, als er een slag in zit, doe je je remklauw helemaal open.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Giku schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:21:
Ik fiets zaterdag van omstreeks Apeldoorn naar Haarlem (centrum), iemand tips hoe het leukst te rijden om door de linie Zaandam/Almere, Adam, Schiphol heen te komen? Tot en met 't Gooi en Utrecht ken ik het goed, daarna houdt t wel op. Markermeer is me net wat te gek en Komoot stuurt me standaard langs t Gooisemeer en 't IJ, dus dwars door Amsterdam. Ik dacht misschien hebben mensen hier iets leukere ideeën. Ik ben eigenlijk alles, behalve de randstad gewend ;).

Kon niet echt wat vinden in dit topic, laatst wel discussie geweest om van Adam naar Rotterdam te komen, maar dat kruist dus precies wat ik wil doen.
DM even jouw gpx dan trek ik voor je een lijntje. Zaandam heb je niets te zoeken. Niet met deze route en sowieso nooit :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
ElGreco schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:53:
[...]

DM even jouw gpx dan trek ik voor je een lijntje. Zaandam heb je niets te zoeken. Niet met deze route en sowieso nooit :+
Ik sta best open voor elke route eigenlijk, en tot en met hoogte Almere-Naarden-Utrecht krijg ik t wel uitgezocht, dus zoek eigenlijk vooral iets daarna.

Maakt nogal uit of de suggesties langs t IJ of door schiphol lopen, aan de hand daarvan wilde ik het eerste stuk indelen :), mocht je die ook willen indelen voel je vrij hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:03
Giku schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Ik sta best open voor elke route eigenlijk, en tot en met hoogte Almere-Naarden-Utrecht krijg ik t wel uitgezocht, dus zoek eigenlijk vooral iets daarna.

Maakt nogal uit of de suggesties langs t IJ of door schiphol lopen, aan de hand daarvan wilde ik het eerste stuk indelen :), mocht je die ook willen indelen voel je vrij hoor
Kijk of je onderlangs via Amstelveen op de ringvaart kan komen, en vanuit daar naar Haarlem.

Of bovenlangs: zaandam, richting Beverwijk, pontje over 't kanaal heen en via Spaarnwoude naar Haarlem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:22
Kijk even naar de waterlinieroute hoe die loopt vanuit Hilversum richting Spaarndam, dan zit je zo ongeveer in Haarlem en mooie route.

https://www.nederlandfiet...route/lf-waterlinieroute/

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
DDX schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:37:
Kijk even naar de waterlinieroute hoe die loopt vanuit Hilversum richting Spaarndam, dan zit je zo ongeveer in Haarlem en mooie route.

@Giku dit zou voor mij ook de basis zijn. Zo slinger je tussen de meeste plaatsen door over dijkjes en doorgangen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-10 11:07
ElGreco schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Heb je het nodig om te fietsen? Nee.
Mijn ervaring is wel dat iedereen die zegt nee joh niet nodig, een goed afgestelde mechanische groep functioneert perfect (en daar hebben ze gelijk in), zelf vaak nog niet met een elektrische groep gereden hebben
Dezelfde mensen zeggen zodra ze wel een Di2/AXS fiets hebben, dammit, dit had ik veel eerder moeten doen.

Dus nodig? Nee. Leuk? Ja.
100 punten!!
Ikzelf zag ook nooit meerwaarde in electronisch schakelen, 5 jaar met een 105 groep gefietst en ging prima.
Nu een jaartje een Ultegra Di2 fiets en ik zou niet meer zonder willen...
De bediening is zoveel makkelijker, en je hebt wat minder onderhoud, bij mijn vorige fiets moest ik af en toe de derailleurs nog wel wat bijstellen, maarja dat was vaak 5-10 minuten werk, maar met Di2 is het gewoon set & forget, altijd raak met op/af schakelen.

Ik zal denk ik ook niet snel meer terug gaan naar een mechanische groep.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
[...]

Kijk ook even met een schuin oog naar een Giant Defy Advanced 1. Qua geometrie vergelijkbaar met de Canyon en wordt gezien als een van de betere endurance fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
DDX schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:37:

Top! Precies wat ik zocht :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:58
Noutie schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Nee, deze veer is niet zichtbaar. Je moet je wiel eruit halen en de ketting losmaken. Daarna opschakelen (lichter verzet) zodat je ruimte hebt. Er zit een schroefje dat ervoor zorgt dat je derailleur niet te ver naar achteren kan. Trek je derailleurkooi naar achteren en dan zie je vanzelf welk schroefje verhindert dat je verder kan. Dat schroefje eruit halen. Één keer rond en het schroefje erin. Als je kooi vrij kan draaien, dan is de veer stuk. Succes!

toevoeging, alles met beleid, anders maak je het stuk.
Het duurde even voor ik eraan toe kwam, maar dit heeft gewerkt! Heel erg bedankt _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bobermo
  • Laatst online: 20:54
Holk schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Kijk ook even met een schuin oog naar een Giant Defy Advanced 1. Qua geometrie vergelijkbaar met de Canyon en wordt gezien als een van de betere endurance fietsen
Mocht je interesse hebben in een Defy, Duitse dealers hebben nog voorraad met 2023 modellen. De dealer in Keulen matchte bij mij de Nederlandse aanbieding prijs, dus kreeg bijna 1000 euro korting op een fiets van 4400 euro!

Dus ook van mij de tip, bel/mail even rond, er zijn goede deals te scoren op overjarige modellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-10 11:34
Vraagje, ik wil mijn band vervangen zodat ik deze wel zelf onderweg kan wisselen mocht ik lek rijden (ik weet dat het een erg strakke passing is), maar ik krijg ‘m niet naar het midden van de velg waar de banden lichter er onder kan komen, iemand tips?

Huidige status is dit; de band blijft tegen de velgrand aan plakken. De voorband heb ik wel los gekregen met ouderwets duw/trekwerk, maar achter geeft nog geen krimp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sU0mwuRDhmGqEaMJCR1trGGAGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wu4QlPbvjfhxaFVv3XJfqPxU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bastard op 27-07-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-10 21:18
Bastard schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:06:
ik krijg ‘m niet naar het midden van de velg waar de banden lichter er onder kan komen, iemand tips?
Bij mijn weten hoeft de band niet in het midden te zijn voor je de bandenlichter gebruikt. Duw de bandenlichter tussen de band en de velg. Dan gebruik je de bandenlichter als hefboom op de band op te lichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
Delay schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Bij mijn weten hoeft de band niet in het midden te zijn voor je de bandenlichter gebruikt. Duw de bandenlichter tussen de band en de velg. Dan gebruik je de bandenlichter als hefboom op de band op te lichten.
Bedankt voor het meedenken, maar ik ken geen bandenlichters die hier tussen komen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K6xwE11Y_yc3y-9s-J69XgMG7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzbbI6nYKeSPb3d4pWmgHFHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: een heel bot oud keukenmes er voorzichtig tussen geduwd, erna overgepakt met een bandenlichter, erna een dikkere bandenlichter, en hij is los.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastard op 27-07-2024 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-10 21:18
Bastard schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:36:
Bedankt voor het meedenken, maar ik ken geen bandenlichters die hier tussen komen:
Heb weleens gezien dat iemand maar twee bandenlichters onder de band kreeg, maar geen één, dat heb ik nog nooit gehoord. Wat denk je ervan om wat meer informatie te delen, zoals:

Wat voor type band is het? Tubeless? Welk merk en type? Zit er sealant vloeistof in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastard
Ik heb 50mm Carbon velgen https://www.bike24.nl/producten/655706
Met continental Grand Prix banden (geen gp5000, ik ben niet zo van het banden plakken) icm binnenbanden.

Het is dus gelukt, nu heb ik er Schwalbe S-one's op liggen die met de fiets kwamen, die gaan er in ieder geval veel makkelijker op. Hopelijk ook eraf ;).

[ Voor 31% gewijzigd door Bastard op 27-07-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Voordat ik weer ga zoeken tot ik een ons weeg: Ik heb een vraagje voor de fietsers die nog met velgremmen rijden. Mijn 105 R7000 velgrem (achter) weet het continu te presteren om scheef te gaan zitten waardoor hij aanloopt. Behoorlijk storend, net meermaals tijdens een ritje stil gaan staan om dat ding weer te centreren. Hij zit behoorlijk strak gemonteerd en ik heb hem al wat meer speling gegeven (kabeltje iets losser waardoor de blokjes wat minder dicht op de velg zitten), maar dat biedt helaas geen soelaas. Heeft iemand een idee hoe ik dit makkelijk fix?

Voor het beeld: Het is deze kant van de rem die continu richting de velg gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbK9qWjU5zxR_yAjq_TQ0rUnRXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfsziD8dtZsAavw9mCsEDOaY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Ik zou een druppeltje olie op de scharnier punten en veertje doen. Dan veert hij weer beter open naar het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 20:10
Zit er spanning op de kabel uit het frame, die hem scheef trekt?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:44
Als die constant scheef trekt dan zit er toch iets niet goed met de bevestiging aan het frame?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dank allen!
Patrick4 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:39:
Ik zou een druppeltje olie op de scharnier punten en veertje doen. Dan veert hij weer beter open naar het midden.
Ga ik proberen!
avdongen schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:27:
Zit er spanning op de kabel uit het frame, die hem scheef trekt?
Nee… Als ik hem rechtdraai en niet rem is er niets aan de hand.
Webgnome schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:33:
Als die constant scheef trekt dan zit er toch iets niet goed met de bevestiging aan het frame?
Ik ga hem er maar gewoon even helemaal afhalen en herbevestigen. Hij zit zo strak als mogelijk met een doorsnee inbussleutel. Voor zit hij “losser” maar trekt hij niet scheef…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 22:48
Thomas schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:42:
Dank allen!

[...]

Ga ik proberen!

[...]

Nee… Als ik hem rechtdraai en niet rem is er niets aan de hand.

[...]

Ik ga hem er maar gewoon even helemaal afhalen en herbevestigen. Hij zit zo strak als mogelijk met een doorsnee inbussleutel. Voor zit hij “losser” maar trekt hij niet scheef…
Je hebt al gecontroleerd of er een stelschroef op zit om de veerspanning (en de stand van de remhoeven) te regelen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-10 21:09
Zo zo, korte vakantie gehad. Veel gefietst.
Je hoeft niet ver te gaan om je te amuseren :9.

DatumAfstandTijdTitelStrava
vrijdag 19/071143:38Congé = naar zee 🌞😎https://www.strava.com/activities/11929436172
zaterdag 20/072066:03VP + blokjes + duur 🌧️ -> 🌞https://www.strava.com/activities/11935072964
zondag 21/072086:33De Veluwe 🇳🇱🌦️https://www.strava.com/activities/11945334904
maandag 22/072116:31Gemeentes afvinken 😎 🇳🇱https://www.strava.com/activities/11952435266
dinsdag 23/071616:08Genieten met een grote G van Gravel 👻https://www.strava.com/activities/11961635451
woensdag 24/072037:05Rondje stoplichten en open bruggen🚦🙈https://www.strava.com/activities/11970294751
110311:58

Weinig foto's genomen. Vooral genoten van het fietsen eigenlijk :9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEmSqAvwmZojbPsDy7SKSa2Va2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nn9WRXWSDZsZb2J413MREOu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VshGYkMrwhAehIpYY2yOci6KDEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIi54kaKlQ88HOsCsIW5DXTP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SHcn_OQlRdU9Jv_EEm4wObVdho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NP5IqadOinuayg5VfYZxhB0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGOHjmdpuPmhMLGAQ9cTZY1J--8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEwbRsjv0sQiiHjvEfcEGlNN.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook heel wat gemeentes kunnen afvinken (https://wielervrienden.nl)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9v-SLvcsyUDAwtq4JLXBtVRGRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X4F3WmAHXR05LQVSb4kyF2yf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcRMnSNfBpz9JrUTgC5xa1sJxPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZClcNbuXc2ZegTGppHlA5f33.png?f=fotoalbum_large

Je hebt inmiddels in 154 gemeenten gefietst. Dat is 45 % van alle gemeenten in Nederland.
Je hebt inmiddels in 238 gemeenten gefietst. Dat is 40 % van alle gemeenten in België.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibK1b29SykOx1gTrntRkGuICCEo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5O6Bqz2IgAFmGxwwvW3AFxG5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCmT0Dzjs0i9hfrBGuzmkSKJaFw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4WAHf8xGocYH07PF0Zr6GijT.png?f=fotoalbum_tile

Komend weekend zit ik enkele dagen in Maastricht. Aangezien ik wel eens zin heb in andere wegen zou ik graag even richting de Eifelstreek willen trekken.

Iemand suggesties voor een mooie route?
Deze lijkt me wel wat: https://www.komoot.com/nl-nl/smarttour/23533364

Mag gerust tegen de 200 km zijn, zo lang ik maar ergens eten/drinken kan bijtanken :).
Ook hiervoor zijn tips welkom!
Zou tevens graag ook door Raeren, Waimes, Butgenbach & Bullange passeren. Terug 4 gemeentes afgevinkt. Dan is die kant ook 'klaar' :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo * sapphire kruipt weer eens onder zijn steen vandaan naar dit topic :)

Na denk zo’n 2~3 jaar amper gefietst te hebben ivm migraine na het fietsen kroop het bloed toch waar het niet gaan kon mede doordat een goed ex-vriend begon met wielrennen en ben ik in het voorjaar weer heeeeeeel langzaam begonnen met opbouwen van enige conditie, met nadruk op heel :|
Kort gezegd kwam het er op neer dat als ik intensief gesport had ik er vrijwel zeker van was dat ik na een paar uur gestrekt ging en de rest van de dag in bed lag. Dus de keuze gemaakt voor gezin wat met twee kleine kinders en toen een derde op komst meer prioriteit had imho.

Dus in de lente de fiets afgestoft en het over een andere boeg gegooid, rustig fietsen :+ Normaal was ik niet vies van mezelf een beetje pushen en doorrijden maarja dat ging dus niet goed. Dus nu op gemiddelde hartslag, begin met 120~130bpm en dan eindig ik vaak wat hoger tot max 150bpm en probeer vooral onder omslagpunt te blijven.
Dat icm met niet te lange ritten lijkt nu redelijk goed te gaan :)
Van de week 57km en 65km en er staat nog een 70~80km rit op de planning :)
Kreeg vandaag bericht of ik de Amstel Gold Tour 150km volgend jaar mee wil doen dus doel voor de boeg.

In het verlengde daarvan in 2013 heb ik mijn huidige fiets gekregen, een Giant TCR 0 (2012) met Fulcrum Quattro LG’s (2016) waarvan ik altijd gezegd heb dat ik na 10 jaar een nieuwe zou kopen. Rustig gaan sparen naar een streefbedrag wat inmiddels gehaald is en de 10 jaar is ook al gepasseerd maarja een fiets kopen als je amper fietst is ook zo wat :+ Dus nu uitgesteld naar 2026, logica daarachter is dit jaar opbouwen en kijken hoe dat gaat, 2025 wel wat doelen stelen en 2026 word ik 40 dus mooi kado aan mezelf :+
Maar man wat zijn fietsen duur geworden zeg!

Ik had ooit de hoop op een mooie fiets met Ultegra, chique velgen en DI2 maar dat gaat het hem niet worden voor mijn budget. Nou komt het meeste wel goed maar wat zijn er kunstwerken te koop zeg :9

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
sapphire schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:52:
Zo * sapphire kruipt weer eens onder zijn steen vandaan naar dit topic :)

Na denk zo’n 2~3 jaar amper gefietst te hebben ivm migraine na het fietsen kroop het bloed toch waar het niet gaan kon mede doordat een goed ex-vriend begon met wielrennen en ben ik in het voorjaar weer heeeeeeel langzaam begonnen met opbouwen van enige conditie, met nadruk op heel :|
Kort gezegd kwam het er op neer dat als ik intensief gesport had ik er vrijwel zeker van was dat ik na een paar uur gestrekt ging en de rest van de dag in bed lag. Dus de keuze gemaakt voor gezin wat met twee kleine kinders en toen een derde op komst meer prioriteit had imho.

Dus in de lente de fiets afgestoft en het over een andere boeg gegooid, rustig fietsen :+ Normaal was ik niet vies van mezelf een beetje pushen en doorrijden maarja dat ging dus niet goed. Dus nu op gemiddelde hartslag, begin met 120~130bpm en dan eindig ik vaak wat hoger tot max 150bpm en probeer vooral onder omslagpunt te blijven.
Dat icm met niet te lange ritten lijkt nu redelijk goed te gaan :)
Van de week 57km en 65km en er staat nog een 70~80km rit op de planning :)
Kreeg vandaag bericht of ik de Amstel Gold Tour 150km volgend jaar mee wil doen dus doel voor de boeg.

In het verlengde daarvan in 2013 heb ik mijn huidige fiets gekregen, een Giant TCR 0 (2012) met Fulcrum Quattro LG’s (2016) waarvan ik altijd gezegd heb dat ik na 10 jaar een nieuwe zou kopen. Rustig gaan sparen naar een streefbedrag wat inmiddels gehaald is en de 10 jaar is ook al gepasseerd maarja een fiets kopen als je amper fietst is ook zo wat :+ Dus nu uitgesteld naar 2026, logica daarachter is dit jaar opbouwen en kijken hoe dat gaat, 2025 wel wat doelen stelen en 2026 word ik 40 dus mooi kado aan mezelf :+
Maar man wat zijn fietsen duur geworden zeg!

Ik had ooit de hoop op een mooie fiets met Ultegra, chique velgen en DI2 maar dat gaat het hem niet worden voor mijn budget. Nou komt het meeste wel goed maar wat zijn er kunstwerken te koop zeg :9
Leuk verhaal! Ik heb a;s beginnen fietser net een "middenklasse" uit 2021 aangeschaft (Giant Defy 3 advanced) en nu ook aan het trainen/sparen voor upgrades of uiteindelijk inwisselen waarbij ik ook een Di2, mooie hogere velgen, bredere tubeless bandjes en vooral veel aero op mijn lijstje staan... Heb je al specifieke op het oog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 19:24

joker1977

Tweakert

[...]
Edit: een heel bot oud keukenmes er voorzichtig tussen geduwd, erna overgepakt met een bandenlichter, erna een dikkere bandenlichter, en hij is los.
Je kunt normaliter gewoon de band van de velg aftrekken door de band vast te pakken en naar het midden van het velgbed te trekken. Als je dat niet in 1X lukt dan "pak je over" en masseer / duw je de band naar het midden.

Zodra je een klein deel naar het midden hebt gemasseerd krijg je er wel een lichter tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:00
Giel schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:31:
Even een kort verslagje van mijn trip naar de Eifel. Afgelopen vrijdag en zaterdag lekker kunnen fietsen in de Eifel met als hoogtepunt zondagochtend Rad am Ring.
Vorig jaar heb ik dit met mijn broer gedaan. Per toeval, we gingen naar de Eifel en toen bleek er ook Rad am Ring te zijn. Het circuit is heerlijk breed waardoor je niet merkt van de drukte. Het gebied is mooi groen en het is heerlijk om snel af te dalen zonder bang te hoeven zijn voor verkeer uit een andere richting. Wij moesten eerst 30 km fietsen om bij het circuit te komen Ook mooi maar geen aanrader als je een toptijd op de baan neer wil zetten :P. Het is zeker een aanrader om over de Ring te fietsen mocht je in de gelegenheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
joker1977 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 07:24:
[...]

Je kunt normaliter gewoon de band van de velg aftrekken door de band vast te pakken en naar het midden van het velgbed te trekken. Als je dat niet in 1X lukt dan "pak je over" en masseer / duw je de band naar het midden.

Zodra je een klein deel naar het midden hebt gemasseerd krijg je er wel een lichter tussen.
Normaliter wel ja, hier was het met veel masseren mogelijk om er een keukenmes tussen te krijgen ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 00:25
[...]

Bedankt voor het meedenken, maar ik ken geen bandenlichters die hier tussen komen: [Afbeelding]

Kan het filmpje niet meer vinden maar zag eens een tip (voor onderweg) om een thru axle te gebruiken. Je rolt de leeggelopen band daar omheen en dan draaien met je hex key. Dan trek je hem wel van de zijkant.

Edit: Zo dus: https://www.instagram.com/iamspecialized/reel/C6MO1GfRT5j/

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 28-07-2024 11:46 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

sapphire

Die-hard pruts0r

OmeRobbie schreef op zondag 28 juli 2024 @ 06:27:
[...]

Leuk verhaal! Ik heb a;s beginnen fietser net een "middenklasse" uit 2021 aangeschaft (Giant Defy 3 advanced) en nu ook aan het trainen/sparen voor upgrades of uiteindelijk inwisselen waarbij ik ook een Di2, mooie hogere velgen, bredere tubeless bandjes en vooral veel aero op mijn lijstje staan... Heb je al specifieke op het oog?
Dank je :)

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik denk voor een Giant TCR Advanced 0 gaan.
Mooi frame en fijne geometrie, super strakke bekabeling, Shimano 105 Di2 en SLR36 Carbon velgen. Ja er zijn vast betere wielen maar het als één geheel heeft de voorkeur ivm fietsreging die er hopelijk tegen die tijd is.

Andere kanshebber is de TCR Advanced Disc 1+ met Ultegra 11 speed en 42mm Carbon velgen :9
Geen Di2 wel Ultegra maar 11-speed maar we weer 42mm velgen :9
Hoger hoeft van mij niet.

Sowieso een luxe probleem deze keuze dat ben ik me bewust.

Om het nog erger te maken is het ook tijd voor een nieuwe helm, bril word wat slecht en fietscomputer word de batterij ook erg matig van maar daar hebben we andere topics voor :P

Andere note, sinds een aantal weken heb ik een irritant kraakje tijdens een bepaalde cadans. Het is cadans gerelateerd en pas bij een bepaalde snelheid of kracht komt het tevoorschijn. Omdat de LBS het bizar druk heeft en ik met vakantie zit maar eea geprobeerd. Er zat dus speling in mijn zadel zelf dus die schoongemaakt, schroefjes vastgedraaid, hielp niet. Toen hele kop/bevestiging van het zadel gehaald, schoongemaakt en in vet/montagepasta gezet, niets. Cranks er afgehaald en was vet strategisch gesmeerd maar zag er goed uit allemaal en hielp niets. Nu een ander zadel gemonteerd (was vergeten dat ik die nog had) en schoenplaatjes vastgedraaid (kon overal makkelijk een halve slag bij zonder veel kracht). Hopelijk is het zoiets simpels en anders is het denk de trapaslager, mag wel na bijna 11 jaar maar weer irritant dat ik de fiets dan moet weg brengen :p

Gabriël AM5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Laatst online: 17-10 12:46
Hier net mijn vaste rondje van iets minder dan 70km afgeraffeld, volgens Strava zet ik bij bijna iedere activiteit die ik doe een nieuwe PR op een bepaald aantal kilometer, heb het idee dat er wat vooruitgang in mijn missie om wat harder te rijden zit. Daar word ik blij van. :D

Het beste is nog dat ik blijkbaar PR's op bepaalde segmenten zet met niet echt goede wind, en zonder dat ik het echt door heb. Het is nog steeds niks om over naar huis te schrijven, maar progressie desalniettemin. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Maarten_E op 28-07-2024 22:59 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-10 09:58
CedricD schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:42:
Komend weekend zit ik enkele dagen in Maastricht. Aangezien ik wel eens zin heb in andere wegen zou ik graag even richting de Eifelstreek willen trekken.

Iemand suggesties voor een mooie route?
Deze lijkt me wel wat: https://www.komoot.com/nl-nl/smarttour/23533364

Mag gerust tegen de 200 km zijn, zo lang ik maar ergens eten/drinken kan bijtanken :).
Ook hiervoor zijn tips welkom!
Zou tevens graag ook door Raeren, Waimes, Butgenbach & Bullange passeren. Terug 4 gemeentes afgevinkt. Dan is die kant ook 'klaar' :9
Ik fiets regelmatig vanuit Maastricht naar de Eifel. Die eerste highlight uit je route is echt top (vooral om af te dalen). Die twee beklimmingen/afdalingen bij Woffelsbach en Rurberg zijn ook mooi.

Wat erg de moeite waard is om op te nemen is het gravelpad langs de oever van de Rursee. Dat is goed te combineren met deze beklimming die leuk verscholen ligt. Het gravelpad waar ik naar link is goed te fietsen, en verder naar het zuiden naar Gemünd kan je het ook volgen. Vanuit Heimbach naar het noorden is hetzelfde pad absoluut niet voor racefietsen geschikt, dus pas daarmee op.
Door het Osthertogenwald is ook mooi fietsen, er is een mooie beklimming door het bos parallel aan de Monschauer Strasse; deze beklimming/afdaling is ook leuk (en de weg verder naar Konzen ook).

Nog een kleine tip: het is mogelijk om met de trein van Maastricht naar Aken te gaan, en dan Aken als startpunt te nemen. Dat bespaart 30 km fietsen. Je kan met de OV-chipkaart reizen (op Aachen staat in de stationshal ergens een paaltje) en via de naveo-app kan je een euregioticket Fahrrad kopen (AVV-tarif) voor €4,30 dat ook geldig is op het traject vanaf Maastricht (NS Fietskaart Dal is ook geldig naar Aken toe, maar duurder). Het bespaart niet veel tijd (een uurtje met de trein versus 30 km fietsen), maar je houdt wel meer energie over voor de Eifel zelf (het stuk door België naar de Eifel toe vind ik minder interessant).

Wat van mijn ritten ter inspiratie:
https://www.strava.com/activities/11863478711
https://www.strava.com/activities/11291882003
https://www.strava.com/activities/10924431046
https://www.strava.com/activities/9957203843
https://www.strava.com/activities/9152049675
https://www.strava.com/activities/7676960100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
Gisteren voor het eerst mee gedaan met de Social ride van mijn triathlon coaching groep.
Ik moet zeggen ik fiets ten eerste bijna nooit in een groep. Daarnaast was dit de eerste keer dat ik met een groep vertrok op mijn tijdritfiets. Nu zal ik wel niet de beste fietser zijn maar ik heb echt weinig keren in een rit 40km/h voorbij zien komen als nu. Man dit was wel een nieuwe vorm van hard. Gewoon hele stukken tussen de 35 en de 40 rijden. Dus er zijn nu ook wel weer een paar strava records aan.

Wel erg van genoten. Dat moet ik zeggen leuk om met zo'n groep te vertrekken.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:25
GerGio schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:04:
Gisteren voor het eerst mee gedaan met de Social ride van mijn triathlon coaching groep.
Ik moet zeggen ik fiets ten eerste bijna nooit in een groep. Daarnaast was dit de eerste keer dat ik met een groep vertrok op mijn tijdritfiets. Nu zal ik wel niet de beste fietser zijn maar ik heb echt weinig keren in een rit 40km/h voorbij zien komen als nu. Man dit was wel een nieuwe vorm van hard. Gewoon hele stukken tussen de 35 en de 40 rijden. Dus er zijn nu ook wel weer een paar strava records aan.

Lijkt me wel tricky om op tijdrit fiets in een groep te rijden?

Ik heb regelmatig in grotere groepjes gereden op de gewone fiets en dan is het ook al goed opletten tov in je eentje rijden. Solo kun je best even afdwalen met je gedachten, maar in een grotere groep sta ik toch wel goed 'aan' de hele tijd.

Wel heeulll lekker hoeveel verschil een klein pelotonnetje maakt ja :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

GerGio schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:04:

Dat was 1 van de grootst eye openers voor mij. Hoeveel harder je in een groep kan gaan zonder dat het meer energie kost. Ik wist het wel (want wie kijkt er nou niet naar de tour) maar het ervaren is toch wel iets anders.

Beginnersgroep, 2 uur lang stoempen met harde tegenwind, hagel, regen en af en toe een zonnetje en dan het laatste uur 30+ draaien terwijl iedereen eigenlijk wel zou willen afstappen voordat we de laatste draai maakte richting de stal.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:12
Ik zit te denken om woensdag naar Amerongen te rijden met de auto om daar eens rondje te fietsen, maar ik ken het hele gebied niet. De Proloog biedt ook wel wat routes, maar voornamelijk Gravel.. Hebben jullie nog fantastische routes vanaf de proloog of een andere parkeerplaats/startpunt in deze buurt?

Of is dit wel echt een aanrader? https://deproloog.cc/route/omstreken-x-de-proloog-weg85/
gevoelsmatig is dit juist net niet in de mooie gebieden (maar kan het verkeerd hebben natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
crimby schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:07:
Ik zit te denken om woensdag naar Amerongen te rijden met de auto om daar eens rondje te fietsen, maar ik ken het hele gebied niet. De Proloog biedt ook wel wat routes, maar voornamelijk Gravel.. Hebben jullie nog fantastische routes vanaf de proloog of een andere parkeerplaats/startpunt in deze buurt?

Of is dit wel echt een aanrader? https://deproloog.cc/route/omstreken-x-de-proloog-weg85/
gevoelsmatig is dit juist net niet in de mooie gebieden (maar kan het verkeerd hebben natuurlijk).
Op deze website staan meerdere "goede" opties durf ik als semi-local wel te zeggen -> https://www.opdeheuvelrug.../wielrennen/wielrenroutes. Met name de route "Acht van Amerongen" ziet er goed uit. Beklimming van de Amerongse berg blijft qua richting altijd wel een dingetje, van noord naar zuid klim je wat mij betreft het leukst, maar daal je af het dorp in, met de nodige straatjes van rechts...

Verder qua segmentjes de moeite als je zelf gaat puzzelen met een route:
- Combinatie Ruiterberg/Hoogstraat (kan beide kanten op prima;
- Donderberg/kerkhof bij Leersum klimmetje over de klinkers;
- Koerheuvel via Paardenveld bij Rhenen
- Grebberg, klimmen van oost naar west
- Pyramide van Austerlitz omhoog via de Zeisterweg, en dat het fietspad naast de Traayweg naar beneden terug richting het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 16:21
Vraagje aan de meerdaagse fietsers.
Ik heb na een lange tocht vaak wat lichte irritatie rondom de schaamstreek van haartjes die aan het schuren zijn geweest. Nu is dat meestal niet erg geneest snel weer. Maar nu ga ik 4 dagen achter elkaar flink fietsen en ben een beetje huiverig hiervoor met dag 3 en 4...
Hoe voorkom ik dit (naast een chamoise creme en goede broek?)
Werkt trimmen goed hiertegen? Internet bied me nog niet veel soelaas. Zitvlak heb ik dan geen problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:15
@Nixo ik zou het als ik jou was eens vragen in het Bikepacking topic

WoT stats

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@Nixo Je zou inderdaad eens kunnen trimmen. Dat levert minder irritatie en kans op ontstekingen op door ingegroeide haartjes op dan scheren of waxen. Ook is bij trimmen de kans kleiner dat haartjes klem komen te zitten tussen huidplooien of kleding door hun lengte. Na het trimmen een keertje scrubben onder de douche met een scrubhandschoen of milde bodyscrub (beide verkrijgbaar bij de drogist) helpt verder bij het voorkomen van het ingroeien van te korte haartjes. Uiteraard niet scrubben op een geïrriteerde huid, dan maak je het vaak alleen maar erger. Tip: doe dit niet op de dag van een grote trip, maar liever 1 of 2 dagen vooraf, zodat je huid kan herstellen, mocht je toch een wondje hebben gemaakt met de tondeuse.

Als het specifieke plukjes haar zijn die problemen opleveren, kun je het ook voorzichtig bijknippen met een schaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:13
Thomas schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:09:
Voordat ik weer ga zoeken tot ik een ons weeg: Ik heb een vraagje voor de fietsers die nog met velgremmen rijden. Mijn 105 R7000 velgrem (achter) weet het continu te presteren om scheef te gaan zitten waardoor hij aanloopt. Behoorlijk storend, net meermaals tijdens een ritje stil gaan staan om dat ding weer te centreren. Hij zit behoorlijk strak gemonteerd en ik heb hem al wat meer speling gegeven (kabeltje iets losser waardoor de blokjes wat minder dicht op de velg zitten), maar dat biedt helaas geen soelaas. Heeft iemand een idee hoe ik dit makkelijk fix?

Voor het beeld: Het is deze kant van de rem die continu richting de velg gaat.

[Afbeelding]
Hier had ik laatst ook last van. Ik heb de velgrem losgemaakt, schoongemaakt/ontvet, inclusief de spacer/ring die tussen de velgrem en het frame zit. Vervolgens carbon assembly paste aangebracht op beide kanten van die spacer en aan de rand van die imbus huls, en weer vast gedraaid. Dan merk je bij het vastdraaien al dat hij zichzelf echt vastzet. Zal bij een alu frame ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

EkkeHH schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:14:
[...]

Hier had ik laatst ook last van. Ik heb de velgrem losgemaakt, schoongemaakt/ontvet, inclusief de spacer/ring die tussen de velgrem en het frame zit. Vervolgens carbon assembly paste aangebracht op beide kanten van die spacer en aan de rand van die imbus huls, en weer vast gedraaid. Dan merk je bij het vastdraaien al dat hij zichzelf echt vastzet. Zal bij een alu frame ook wel werken.
Ik heb inmiddels het hele ding uit elkaar gehaald, schoongemaakt en met wat montage pasta opnieuw bevestigd. Eigenlijk hetzelfde als jij dus :). Ik heb er nog niet mee gereden maar volgens mij zit hij nu een stuk beter vast. Duurde even voor ik doorhad dat de scharnieren van het klauwtje zelf nog een beetje speling nodig hebben om soepel te bewegen, maar goed, die les heb ik dan ook weer geleerd :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
Nixo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:29:
Ik heb na een lange tocht vaak wat lichte irritatie rondom de schaamstreek van haartjes die aan het schuren zijn geweest. Nu is dat meestal niet erg geneest snel weer. Maar nu ga ik 4 dagen achter elkaar flink fietsen en ben een beetje huiverig hiervoor met dag 3 en 4...
Werkt trimmen goed hiertegen? Internet bied me nog niet veel soelaas. Zitvlak heb ik dan geen problemen mee.
Chamoise gebruiken. En als je denkt voldoende te hebben gehad, nog een keer dezelfde hoeveelheid. Zou niet gaan trimmen of scheren, dat gaat je zeker op dag 3, 4 wanneer die haren net buiten de huid uit komen enorm irriteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Nixo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:29:
Zelf heb ik daar ook veel last van gehad, maar de oplossing was bij mij dat het zadel te hoog stond. De huid werd elke keer opgerekt als het ware.
Al een aantal jaar geen creme meer aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19

Kluus

Gang is alles

guapper schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:27:
[...]

Je hebt al gecontroleerd of er een stelschroef op zit om de veerspanning (en de stand van de remhoeven) te regelen?
@Thomas heb je dit al geprobeert? Wat bedoel je met centreren, bedoel je het centreren middels de daarvoor benoemde stelschoef of gewoon door de hoef telkens om het montagepunt te kantelen.

Indien dat laatste denk ik dat dat het probleem is, telkens als je remt trekken de pads de remklauw weer scheef als deze niet correct gecentreerd zijn met de daarvoor bedoelde stelschroef.

http://www.killasgarage.b...e-calipers-the-right-way/

Het gaat dan om deze schroef:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8tGZ4APBmx8c8K76yJ6QNMO8aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3x2N7JswbaZPjL9iJAIWtsqg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 29-07-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Kluus schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:09:
[...]

@Thomas heb je dit al geprobeert? Wat bedoel je met centreren, bedoel je het centreren middels de daarvoor benoemde stelschoef of gewoon door de hoef telkens om het montagepunt te kantelen.

Indien dat laatste denk ik dat dat het probleem is, telkens als je remt trekken de pads de remklauw weer scheef als deze niet correct gecentreerd zijn met de daarvoor bedoelde stelschroef.

http://www.killasgarage.b...e-calipers-the-right-way/

Het gaat dan om deze schroef:
[Afbeelding]
Ik heb deze inderdaad ook afgesteld. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Klopt het dat je bij de nieuwe Canyon Endurace's geen spacers meer kunt verwijderen? Dus je zit vast aan 1 afstelling?

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw137ec713/images/top/3711_TOP-1/2014,2023/3711_TOP-1_endurace-cf-slx-8-di2_P01_tt-logo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw779c0d39/images/detail/detail_202/2023/detail_2024_3708_endurace-cf-7-etap_P01_P5.jpg?sw=2500&sh=1500&sm=cut&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 29-07-2024 23:09 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:40
Strider schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:08:
Klopt het dat je bij de nieuwe Canyon Endurace's geen spacers meer kunt verwijderen? Dus je zit vast aan 1 afstelling?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op deze foto missen een aantal spacers. Die zitten er in het echt wel op. Staat ook in de omschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
Reginas schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:05:
@Nixo Je zou inderdaad eens kunnen trimmen. Dat levert minder irritatie en kans op ontstekingen op door ingegroeide haartjes op dan scheren of waxen. Ook is bij trimmen de kans kleiner dat haartjes klem komen te zitten tussen huidplooien of kleding door hun lengte. Na het trimmen een keertje scrubben onder de douche met een scrubhandschoen of milde bodyscrub (beide verkrijgbaar bij de drogist) helpt verder bij het voorkomen van het ingroeien van te korte haartjes. Uiteraard niet scrubben op een geïrriteerde huid, dan maak je het vaak alleen maar erger. Tip: doe dit niet op de dag van een grote trip, maar liever 1 of 2 dagen vooraf, zodat je huid kan herstellen, mocht je toch een wondje hebben gemaakt met de tondeuse.

Als het specifieke plukjes haar zijn die problemen opleveren, kun je het ook voorzichtig bijknippen met een schaartje.
Ik denk dat ik deze tips ten harte ga nemen en vanavond de boel trimmen en schrubben. Ik vermoed dat het vooral komt door haartjes in een plooi die wat heen en weer getrokken worden. (hoop dat dit het oplost)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
@Strider inderdaad wat @La1974 zegt.. spacers zijn niet mooi voor de product foto's, dus daarom zie je ze eigenlijk nooit in de webshop staan met spacers, ook niet bij andere merken

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Nixo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat ik deze tips ten harte ga nemen en vanavond de boel trimmen en schrubben. Ik vermoed dat het vooral komt door haartjes in een plooi die wat heen en weer getrokken worden. (hoop dat dit het oplost)
Wellicht ten overvloede en wellicht TMI, maar de haartjes tussen je billen kun je het beste laten staan. Die hebben een duidelijke functie: zorgen ervoor dat je billen langs elkaar glijden ipv wrijven (met frictie/huidirritatie als gevolg) en nemen zweet op. Je hebt gelukkig geen zadelklachten op dit moment en dat willen we zo houden. Huidirritaties in de bilnaad ontstaan gemakkelijker èn houden langer aan.
Routine van trimmen en scrubben werkt prima op overige delen van de schaamstreek en liesregio.
Succes! Hopelijk boek je het gewenste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Reginas schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:01:
[...]
***Knip ivm dubbelpost.***

[ Voor 67% gewijzigd door Reginas op 30-07-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
Reginas schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Wellicht ten overvloede en wellicht TMI, maar de haartjes tussen je billen kun je het beste laten staan. Die hebben een duidelijke functie: zorgen ervoor dat je billen langs elkaar glijden ipv wrijven (met frictie/huidirritatie als gevolg) en nemen zweet op. Je hebt gelukkig geen zadelklachten op dit moment en dat willen we zo houden. Huidirritaties in de bilnaad ontstaan gemakkelijker èn houden langer aan.
Routine van trimmen en scrubben werkt prima op overige delen van de schaamstreek en liesregio.
Succes! Hopelijk boek je het gewenste resultaat.
Billen wilde ik helemaal met rust laten behalve goed veel chamois creme. Het gaat specifiek om de lies en schaamregio. Ik laat het dinsdag weten of het een succes is geworden met een kleine trip review :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Nixo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Billen wilde ik helemaal met rust laten behalve goed veel chamois creme. Het gaat specifiek om de lies en schaamregio. Ik laat het dinsdag weten of het een succes is geworden met een kleine trip review :) .
Nu we toch de TMI richting op gaan, scheren/trimmen/wat dan ook, doe dat ff twee dagen van tevoren en niet de avond van tevoren, kan de huid alweer ff tot rust komen voordat je gaat fietsen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Nixo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Ja, alleen tekst is voldoende hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Wie heeft er goede ervaringen met "glueless patches" icm butyl binnenbanden? Ervaringen dus niet wat er in je zadeltasje zit, maar wat je nog nooit gebruikt heb.

Ik heb deze, en toen ik ze aanschafte stond er zover ik wist ook bij dat ze voor butyl binnenbanden zouden werken. Proefondervindelijk*, werkt het niet met butyl O-) (en het staat er ook niet meer bij op de site).

Patches die ik gevonden heb:

Parktool GP-2
BBB Leakfix
Topeak TGP01
Lezyne Smart Patch Kit

Evt nog andere, maar heeft iemand er (goede) ervaringen mee?

Antwoorden als: "neem een binnenband mee" of vergelijkbaar, dat kan ik zelf ook wel verzinnen. Maar dat is niet de vraag :P

*Ja niet op mijn eigen fiets natuurlijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@mhr-zip Ik heb ervaring met zowel de Parktool GP-2 als de BBB Leakfix. Beide heb ik minimaal 2x gebruikt bij butyl binnenbanden die met hogere druk worden gereden (ik help mijn fietsvriend als hij strandt ;) ). Mijn ervaring: prima als thuiskomertje, ook wanneer je nog tientallen kilometers te gaan hebt, maar na langere tijd kunnen de plakkers loslaten, waardoor er lucht ontsnapt langs de randen en je met een trage leegloper zit.

Ik heb ze standaard in mijn zadeltasje zitten, voor als mijn reservebandje ook lek is gegaan. Zelf gelukkig nog nooit nodig gehad voor mijn eigen fiets, maar een aantal keer een ander kunnen helpen. De bandenplaksetjes met solutie leveren een duurzamere geplakte band op, maar dat is ook een complexere handeling om uit te voeren langs de kant van de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:06

Polariteit

Fietsende fotografeur

mhr-zip schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:42:
Wie heeft er goede ervaringen met "glueless patches" icm butyl binnenbanden? Ervaringen dus niet wat er in je zadeltasje zit, maar wat je nog nooit gebruikt heb.

Ik heb deze, en toen ik ze aanschafte stond er zover ik wist ook bij dat ze voor butyl binnenbanden zouden werken. Proefondervindelijk*, werkt het niet met butyl O-) (en het staat er ook niet meer bij op de site).

Patches die ik gevonden heb:

Parktool GP-2
BBB Leakfix
Topeak TGP01
Lezyne Smart Patch Kit

Evt nog andere, maar heeft iemand er (goede) ervaringen mee?

Antwoorden als: "neem een binnenband mee" of vergelijkbaar, dat kan ik zelf ook wel verzinnen. Maar dat is niet de vraag :P

*Ja niet op mijn eigen fiets natuurlijk :+
Ik heb enkel ervaringen met zowel die van parktool als die van Lezyne die je noemt. Doen uitstekend wat ze moeten doen zolang ze niet al te oud zijn. Naarmate ze ouder worden en langer in je tas zitten wordt de lijm minder goed, tot op het punt dat ze waardeloos zijn zonder tube met lijm :+

K denk sterk dat dit ook voor andere 'lijmloze plakkertjes' geldt, dus ik hoor graag het tegendeel :+
Pagina: 1 ... 588 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).