Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 587 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:34

The Legend

*Plop*

mhr-zip schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:34:
[...]

Ik heb wel eens lang lang geleden met een tang het tubeless ventiel vast gedraaid (dus niet te kern).

Tip, doe dat niet 8)7
Dat heeft @ElGreco gedaan dus hopelijk niet te vast :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:53
Gewoon ventielen kopen waarbij zo'n tooltje in de ventieldop zit.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:03

Secsytime

Automagisch

Giel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:00:
Zijn er hier mensen die hun racefiets hebben omgebouwd tot tijdritfiets? En dan bedoel ik niet een decathlon tijdritstuur erop (wat ik nu heb/had voor een halve triathlon een maand terug), maar een echte TT cockpit incl stuur? Ik kan daar op internet eigenlijk weinig over vinden.

Ik overweeg volgend jaar mee te doen met een hele triathlon en zit een beetje rond te kijken naar mogelijkheden met de fiets. Het mooiste is een tijdritfiets, maar nieuw beginnen die bij 5000 euro, dan heb je echt een instapfiets. Tweedehands optie, maar wellicht ook een optie een andere cockpit op mijn huidige racefiets te zetten en zadel wat meer naar voren.

Ik heb een keer een ritje gemaakt op een tijdritfiets van een maat, en het eerste wat me opviel is dat je met je hoofd ter hoogte van je vooras zit of er zelf iets voor. Bij een racefiets een flink stuk er achter. Verder weet ik niet echt wat het verschil in geometrie is.

Even een fotootje voor het vermaeck. Altijd leuk toch.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Omdat je meer opgevouwen ligt op een TT fiets moet je inderdaad verder naar voren zitten om je heupen niet op slot te hebben.

De makkelijkste stap heb je al gedaan met een ligstuur. Huidige fiets aanpassen naar TT is een dure grap en wordt het net niet.

Hangt er maar net vanaf hoe serieus je het wilt nemen.. en dus hoeveel geld je er tegenaan wilt gooien. Hoeveel mogen een paar minuten tijdsbesparing kosten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Tinusvolkel de P Zero TLR zijn wmb de ideale allround tubeless banden. Lekbestendig, goede grip in het nat etc. Prima keuze.

Je zou ook nog de SL kunnen overwegen, nog lekbestendiger, maar iets minder goed in nat weer. Ik zou eerst de normale P Zero’s proberen. Let op: gaan wel moeilijk om de velg :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:09
The Legend schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:39:
[...]

Dat heeft @ElGreco gedaan dus hopelijk niet te vast :+
Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:07:
@Tinusvolkel de P Zero TLR zijn wmb de ideale allround tubeless banden. Lekbestendig, goede grip in het nat etc. Prima keuze.

Je zou ook nog de SL kunnen overwegen, nog lekbestendiger, maar iets minder goed in nat weer. Ik zou eerst de normale P Zero’s proberen. Let op: gaan wel moeilijk om de velg :-).
Ik zie dat er ook een 4S versie is, hebben hier toevallig mensen ervaring mee?
Heb met m'n conit's 4S ook 8k lekvrij kunnen rijden, dus heb op zich wel vertrouwen in 4S banden.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:34:
[...]

Ik zie dat er ook een 4S versie is, hebben hier toevallig mensen ervaring mee?
Heb met m'n conit's 4S ook 8k lekvrij kunnen rijden, dus heb op zich wel vertrouwen in 4S banden.
4S is maar een naam he? :). Deze versie is lek bestendiger, maar wat langzamer. Ik zou oprecht beginnen met de normale P Zero TLR, die heeft al best in class lekbestendigheid.

Wat je niét wil is voor de RS versie gaan. Die is net nieuw, dunner loopvlak en sneller. Die ga ik als vlg band testen, maar is meer een zomer/racy band.

Dus lekker de normale P zero tlr doen en dan het kleurtje sidewall uitkiezen dat het beste bij je past.

Hieronder nog de lekbestendigheid score van BRR. Verschil tussen de 4S en normale is ong 15%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKUp__pyq6P0qS1wj0hdr4xqxcM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uC7J35eG8ktwnhpEjaVOPEvT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Requiem19 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:07:

Ik sluit me hier wel bij aan maar ik moet wel zeggen dat ik de grip van de Zero TLR minder vind dan mijn GP5000 STR. Ik heb zowel de speedcore als franse variant, zou wel de speedcore halen nu. Maar die pirelli's hebben iets minder grip in het natte dan de gp5000's. Je kunt er echter prima het hele jaar mee doorrijden. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:05:
[...]

4S is maar een naam he? :). Deze versie is lek bestendiger, maar wat langzamer. Ik zou oprecht beginnen met de normale P Zero TLR, die heeft al best in class lekbestendigheid.

Wat je niét wil is voor de RS versie gaan. Die is net nieuw, dunner loopvlak en sneller. Die ga ik als vlg band testen, maar is meer een zomer/racy band.

Dus lekker de normale P zero tlr doen en dan het kleurtje sidewall uitkiezen dat het beste bij je past.

Hieronder nog de lekbestendigheid score van BRR. Verschil tussen de 4S en normale is ong 15%[Afbeelding]
En zijn ze qua grip ook vergelijkbaar? wil er namelijk wel m'n woonwerk ritjes in de winter/herfst maanden mee blijven doen.

En dan nog de keuze voor de breedte, heb nu 25mm maar moet neem ik aan met tubeless sowieso naar 28 of eventueel 30mm ivm lagere druk / betere sealant werking.

Qua skinwalls blijf ik lekker bij zwart (op m'n vorige rode fiets vond ik het wel wat hebben.
Maar heb nu niks schreeuwerigs op m'n fiets ( zie foto ) dus vind het dan zwart wel rustiger ogen.

Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/fit?width=1589&height=992&type=webp&url=https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/t/r/trek_emonda_sl7_etap_donkergrijs_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:21:
[...]

En zijn ze qua grip ook vergelijkbaar? wil er namelijk wel m'n woonwerk ritjes in de winter/herfst maanden mee blijven doen.

En dan nog de keuze voor de breedte, heb nu 25mm maar moet neem ik aan met tubeless sowieso naar 28 of eventueel 30mm ivm lagere druk / betere sealant werking.

Qua skinwalls blijf ik lekker bij zwart (op m'n vorige rode fiets vond ik het wel wat hebben.
Maar heb nu niks schreeuwerigs op m'n fiets ( zie foto ) dus vind het dan zwart wel rustiger ogen.

[Afbeelding]
Zo breed mogelijk gaan, dan kun je met lagere druk rijden en dat geeft meer grip dan een klein compound verschil. Drze band is er nu ook in 35mm, zou ik ideaal zijn in de winter (als het past).

Verschil in grip tussen de normale P Zero en de 4S is vrij minimaal vlgs BRR. De normale versie wel in speedcore nemen zoals @rolandos582 zegt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
Deze keer geen vragen of onderwerpen voor ellenlange discussie, maar wilde wel het volgende even kwijt:

Na eind vorige maand rond de langste dag voor het eerst 300km gereden te hebben bewust even paar dagen pauze genomen van de fiets. Daarna door wellicht aan elkaar gerelateerde omstandigheden (lang festivalweekend & coronabesmetting) twee weken niet echt kunnen fietsen.

Tot gisteravond. Op die heerlijke zomeravond lekker met de fiets de Heuvelrug op gegaan en eigenlijk alleen maar genoten.

Wat een heerlijke hobby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:07
als ik alles opnieuw mocht doen qua tubeless op dit moment, had ik zoiets gehaald

https://www.mantel.com/topeak-joeblow-booster-fietspomp

en zo zijn er wel meer. Dan heb je een goede pomp en booster in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Secsytime schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Hangt er maar net vanaf hoe serieus je het wilt nemen.. en dus hoeveel geld je er tegenaan wilt gooien. Hoeveel mogen een paar minuten tijdsbesparing kosten? :+
Precies, geen 6000 euro of zo op dit moment. Vandaar dat ik dan zit te kijken naar een uitgebreidere/comfortabelere cockpit. Voor een knappe tijdritcockpit betaal je ook zo minimaal 300-400 euro, en dan moet ie nog even goed afgesteld worden als ik 180km zonder pijntjes e.d. wil kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 20:37

Galois

1811 - 1832

Al (bijna) 10 jaar fietsen we wekelijks met een groepje van 8. Bij ons 10-jarig jubileum leek het ons wel leuk om teamkleding te ontwerpen. Er komt in ieder geval een mooi logo op (één van de jongens is grafisch ontwerper) en nog wat tekst (de naam van onze groep en oprichtingsjaar oid).

Nu willen we wel goed spul (we keken nu naar Castelli) en twijfelen of we alleen een shirt willen of ook een broekje erbij. Dit alles zal afhankelijk zijn van de kosten.

Gezien de beperkte bestelling (8 setjes) is voordeelkorting er niet bij :)
Aan jullie de vraag: hebben jullie ervaring met het zelf maken van teamkleding? En wat kost het ongeveer?
Idealiter willen we broekje, korte mouwen en lange mouwen. Maar dat zal wel erg prijzig zijn lijkt mij...

Over de prijs is niet veel te vinden... steeds 'vraag offerte aan'. Maat wat kost zoiets?
Castelli, Rapha, Assos, ... is wat we veelal dragen en tevreden over zijn. Staan overigens wel open voor andere merken (maar niet de zgn. goedkope merken).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-10 12:00
Ik ben bang @Galois dat dit in het andere topic moet, fietskleding topic ;)

Maar ik ben erg tevreden over de kleding van Bioracer, de broekjes en shirtjes etc. Je heb hier verschillende soorten broekjes waaruit je kunt kiezen, instapmodel tot broekjes waar de tourrenners ook in rijden.

Cavendish reed bijvoorbeeld een aantal jaren terug in Oakley kleding, dit kwam gewoon uit de Bioracer fabriek vandaan.

Ik zou eens gaan rondkijken bij wielerverenigingen, die doen vaak zaken met merken en laten hier om de zoveel jaren shirtjes ontwerpen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Galois schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:00:
Al (bijna) 10 jaar fietsen we wekelijks met een groepje van 8. Bij ons 10-jarig jubileum leek het ons wel leuk om teamkleding te ontwerpen. Er komt in ieder geval een mooi logo op (één van de jongens is grafisch ontwerper) en nog wat tekst (de naam van onze groep en oprichtingsjaar oid).

Nu willen we wel goed spul (we keken nu naar Castelli) en twijfelen of we alleen een shirt willen of ook een broekje erbij. Dit alles zal afhankelijk zijn van de kosten.

Gezien de beperkte bestelling (8 setjes) is voordeelkorting er niet bij :)
Aan jullie de vraag: hebben jullie ervaring met het zelf maken van teamkleding? En wat kost het ongeveer?
Idealiter willen we broekje, korte mouwen en lange mouwen. Maar dat zal wel erg prijzig zijn lijkt mij...

Over de prijs is niet veel te vinden... steeds 'vraag offerte aan'. Maat wat kost zoiets?
Castelli, Rapha, Assos, ... is wat we veelal dragen en tevreden over zijn. Staan overigens wel open voor andere merken (maar niet de zgn. goedkope merken).
Het grote fietskleding topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:25

Flipmo

OMG !!

@Galois ik zit toevallig in de kledingcommissie van onze wielerclub, en zijn ook bezig met nieuwe clubkleding.
Bij ons kwam bioracer als beste optie naar voren. Shirtjes liggen qua prijs overal wel in dezelfde lijn.
Maar bij Bioracer heb je geen opstartkosten, geen ontwerpkosten, geen minimale afname.
Echter eenmaal een klein bedrag aan administratiekosten bij orders onder xxx euro.

Dit gaat om een kleine fietsclub met +/- 30 leden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24
Zondag de batterij cover van mijn stages left powermeter kwijtgeraakt. Toen ie uitviel onderweg, dacht ik dat de batterij leeg was. (Nu al? Shitty action batterijen.) Gisteren voor ik weg ging voor een ronde, wilde ik ff de batterij verwisselen, oeps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYeGfu-9fSnV3tgRUTt0pQm2fWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TumV5lskQkNsufbJ9DBT5Seb.png?f=fotoalbum_large

Zoals hier eerder geschreven is, bevindt Stages Cycling USA zich in de financiële problemen.
Dus reserve onderdelen gaan waarschijnlijk een probleem worden.

Gelukkig vond ik https://www.stagescycling.eu/
Dit is een duits bedrijf, met nog wat voorraad.
Heb ze gebeld en ze konden de batterij cover nog leveren.
2 stuks besteld via de webshop.

Dit ter info voor andere pechvogels met Stages Cycling parts.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Zo breed mogelijk gaan, dan kun je met lagere druk rijden en dat geeft meer grip dan een klein compound verschil. Drze band is er nu ook in 35mm, zou ik ideaal zijn in de winter (als het past).

Verschil in grip tussen de normale P Zero en de 4S is vrij minimaal vlgs BRR. De normale versie wel in speedcore nemen zoals @rolandos582 zegt.
Heb 21mm velgen (Bontrager Aeolus Pro 37), als ik wat google zou daar tussen de 25 en 35 op moeten passen, qua frame heb ik nu heel veel ruimte met m'n 25mm banden.
Maar denk dat ik dan voor de 30mm ga ( ziet hier niet in het gravel topic >:) )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
mhr-zip schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:43:
[...]

Je kan als velglint dit gebruiken: https://www.vanspeykwheels.nl/product/tesa-tubeless-tape/
Daar zit op 1 rol genoeg voor meerdere wielen, incl. een keertje oefenen :+

Ventielen zijn niet merk specifiek, maar of je winst gaat halen door een ander merk te nemen.... Deze zijn iig niet overdreven duur.

Tirebooster: Ligt er een beetje aan wat voor bandjes/velg combi je hebt. Maar van alles wat ik ondertussen tubeless gemaakt heb, heb ik bijna alles gewoon de ventielkern er uit en dan met de handpomp gedaan. Misschien iemand in je omgeving met een compressor? Vind het een beetje zonde om gelijk zo'n ding aan te schaffen, je kan het ook met CO2 proberen.

Die bandjes waren van de week bij Futurumshop in de aanbieding*.

*Je kan ze wel bestellen met code "TFF-15", alleen staan ze niet op voorraad. Dus gaan ze in backorder (Weet niet hoeveel haast je hebt).

[...]

Je hebt 3 kampen.
- De N=0 ervaring maar ik heb er toch een mening over.
- De ik heb het geprobeerd, maar minder prettige ervaring mee (allemaal user error in mijn ogen O-) )
- De ik wil nooit meer terug.

@Cranzai heeft het afgelopen weekend ff gefixed voor de eerste keer, dus die kan je er alles over vertellen >:)
Oh ja, tubeless...
Na lang wikken en wegen en nachtmerries over een hele fietsenschuur onder de latex toch maar eens aan het experiment begonnen. @Grin hoopt nog steeds op de grote latex explosie.

Van tevoren @mhr-zip en @ElGreco uitvoerig uitgehoord over het hoe en wat, waarvoor dank heren.
Kon een setje bandjes overnemen van de een en de ander heeft sindskort een handige webshop waarin alles wat je moet hebben is te vinden.

Zo snel uit mijn hoofd:
-Orange Seal Endurance Sealant ("das de goeie" heb ik gehoord)
-Tubeless ventielen (niet van die dure van 20eu maar gewoon de vanspeykwheels huismerk)
-Tubeless tape (ook hier geen gedonder, gewoon die TESA halen en als breedte intern + 4mm als ik me niet vergis)
-Spuitje voor de latex (lekker makkelijk door je ventielkern de boel erin mikken)

Al het bovenstaande via onze huisleverancier (vanspeykwheels.nl) te krijgen natuurlijk!

Aangezien ik mijn wielen tweedehands heb gekocht vond ik het verstandig het velglint direct ff te vervangen, hoewel dat er goed op zat, want was toch wel aantal jaar oud. Goed tapen is ff een kunst, ik heb het wiel tussen mijn knieen geklemd en steeds kleine stukjes gedraaid terwijl je de tape goed strak houdt, dan is het best goed te doen. (Je zou ook de wielen in de fiets kunnen hangen of de fiets op de kop zetten, maar dat laatste kon ik niet over mijn hart krijgen.)
Belangrijkste is ff dat je heel voorzichtig een gaatje maakt voor je ventiel, beste is een kleiner rond gaatje te maken (niet met een schaar o.i.d., liever een schroevendraaier ofzo dat je met een rond gat begint, je wil geen vouwtjes of scheurtjes) en dan het ventiel daar met beleid door te drukken, dan krijg je de mooiste aansluiting van het ventiel.

Bandjes erom (Veloflex Corsa EVO TLR 28mm, op 19 intern SCOPE R4) was ff wat werk omdat ze strak om de velg vielen maar dat is uiteindelijk geen probleem (ik was GP5000 gewend). Doordat de Veloflex plat geleverd werden kreeg ik ze niet met normale pomp in de haak vd velg (1 kant was gelukt met biba maar de andere kant ging de lucht zo onder door). Binnen de fietsclub ff een tirebooster geleend en het was zo gepiept. Latex erin gemikt (ietwat veel bleek achteraf maar veloflex slurpt soms wat op) en ff lekker lopen schudden met de wielen (in eerste instantie nog wat gesis rondom 1 ventiel (het minst mooie gaatje), maar de latex heeft daar zijn werk gedaan). Daarna ff 25km ingereden en klaar is kees.
Heb ze nu een weekje onder de fiets liggen (226km) en rij nu ~4bar (ik weeg 67kg), bevalt tot nu toe goed.

Eigenlijk reed ik met binnenband ook nooit lek en kon ik daarmee ook al vrij lage druk rijden (~5 bar) maar was vooral benieuwd naar tubeless omdat er dan wat meer keuze is uit de nieuwste bandjes en je soms ook wat exotischers kan proberen. Keurig ook dynaplugs in huis gehaald maar met mijn geschiedenis van lek rijden verwacht ik deze eigenlijk niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Giel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Precies, geen 6000 euro of zo op dit moment. Vandaar dat ik dan zit te kijken naar een uitgebreidere/comfortabelere cockpit. Voor een knappe tijdritcockpit betaal je ook zo minimaal 300-400 euro, en dan moet ie nog even goed afgesteld worden als ik 180km zonder pijntjes e.d. wil kunnen rijden.
Ik zou misschien minder op de cockpit focussen en meer op de lichaamshouding.. Dus TT zadel, zadelpositie en stem length.

Cockpit wordt sowieso meteen een dure grap, tenzij je de shifters etc. niet aan gaat passen.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hierbij kan ik ook mijn beloofde tweedaagse avontuur posten: Amsterdam - Brugge (2 day epic 277 km)

Vooreerst mijn dank aan iedereen die geholpen heeft de route samen te stellen. Ik kan dit niet voldoende benadrukken. Zonder deze was de ervaring heel wat minder geweest gezien Komoot veel meer de vlotte fietspaden neemt en de 'snelste' weg.

DAG 1

Door de weersomstandigheden, die als minder dan ideaal omschreven kunnen worden, zijn het aantal foto's heel beperkt gebleven. Mijn gsm functioneert nog steeds als GPS in een top tube bag. Bij regenweer geeft dit ghost touches. Om dit tegen te gaan en de gsm beter te beschermen, steek ik de gsm + baterypack in een ziplockzakje. In dat zakje laat ik wat lucht zitten, waardoor de regen niet in contact komt met mijn scherm. Zo los ik het probleem van de ghost touches op. Grootstse nadeel, dat zakje laat je best dicht onderweg. Wegens geknoei met neopreen handschoenen, condensvocht in het zakje.

Begin van de rit vond plaats om 4u20, aanzetten met de fiets van bij mij thuis naar Brugge station.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i88NextxIvhLEAMMGXulsQxhH7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vZajtF6Tk9enBOSqpJjxKzFS.jpg?f=user_large

Planning was de trein om 4u58 te nemen en aan te komen in Amsterdam centraal 8u45.
Je hoort het al komen, planning en de Belgische spoorwegen...
De trein vertrekt stipt om 4u58, mezelve en fiets aan boord. Ik reis voor het eerst met de fiets op de trein. Dat was even zoeken naar de wagon met aanduiding voor de fiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVA-tP3hJcgPE4im-Ex-WtmpR_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/huvdG7HIKJukbpSrhRpJeicb.jpg?f=user_large

Daar begint het avontuur:

5u02, we zijn 4 minuten vertrokken, de trein valt stil...
Nu ja een minuutje, kan altijd. 5 minuten, 10 minuten. Communicatie volgt "technische storen, we proberen het op te lossen"
30 minuten, "We krijgen het niet opgelost. We zullen de remmen moeten ontkoppelen en in slakkegang terugkeren naar Brugge"
6u10 Ik sta terug in Brugge station...
Gelukkig snel aansluiting gehad en om 6u15 zat ik alweer richting Gent Sint Pieters op de trein. Daar zat mijn buddy mij op te wachten, die had zich intussen mooi geïnstalleerd in een lokaal koffiehoekje.

7u51 arriveer ik, na overstap in Gent en het instappen van mijn buddy, in Antwerp Centraal. Door het later uur, was er natuurlijk géén aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PsEpnDwJ3PxERfTM5V8YK3ZDTU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqOYrrAyz0P0fwgTvTQwxI4g.jpg?f=fotoalbum_medium
(klikbaar)
50 minuten wachten...

10u35 arriveren we eindelijk in Amsterdam Centraal. Net geen twee uur later dan gepland.
We verlaten het station en de voorspelde 17 mm regen was al begonnen met vallen. Laten we het stevige miezer noemen.
Om ons niet te laten opjagen, rustig vertrokken, na 50 meter rijden, onmiddellijk omleiding. Het mooi voorgestelde fietspad was niet beschikbaar. Uit gemak en gebrek aan kennis kiezen we dus gewoon één straat, parallel, verder. Die lag dus vol tramsporen. Nauw een halve kilometer verder, gaat mijn buddy onderuit op de natte en gladde tramsporen...
Muv een remspoor in zijn bib, was er geen schade aangericht. Om toch even de tijd te nemen in de hoofdstad en mijn buddy te laten bekomen. Koffiepauze op het Rembrandplein.

11u30 2 km op de teller. Zijn we eigenlijk eindelijk vertrokken op het grote avontuur. Dit was al even geen miezer meer. Buienradar voorspelde tegelijk dat dit nog maar de voorbode was.
Ik was verbaasd over de mooie fietsinfrastructuur in de grootstad. En even hard verbaasd hoe weinig voetgangers onderscheid maakten tussen wandelen op een fietspad of voetpad. Misschien zijn dit voornamelijk toeristen dan? Brave wielrenner die ik ben, heeft mijn fietsbel zelden zo veel gewerkt.
Nog snel even door een filmshoot gereden op de "Weesperzijde".
Richting Zuiden, Amstel aan je zijde, onafhoudelijke regen op je kop. Gelukkig was het niet koud, de wind zachtjes in de rug. En vooral de kledingkeuze was juist. Niet te warm, niet te nat en niet koud.
Zachtjesaan fietsten we verder, de waterloop naast ons werd steeds smaller. Voorbij Alphen aan de Rijn, naar Boskoop.
Dat was een onverwacht pareltje. Fietsen langs de venen en (boom)kwekerij was heel apart. De venen, overmatige waterval en overvolle afwatering zorgden ervoor dat je als het ware in de venen reed.
De wegen lagen overvol grote plassen, meestal ondiep. Maar vooral onontwijkbaar. Mijn 10 liter zadeltas deed goed zijn werk als ass guard.

Ik was intussen volledig in de sfeer en had 'het avontuur van de openbare spoorwegen' achter me gelaten. Het volgende uur kregen we het meest regen te verduren van de hele rit. Straten stonden blank, blaasjes op de plassen vanwege de grote regendruppels. Zicht verminderd tot geen 50 meter. Alles grijs. De lucht boven je, de baan voor je en de reflectie op de plassen onder je.

Dan, het Bentwoud. Als er voor mij ooit een moment geweest is waarop ik de romantiek rond fietsen moet kunnen omschrijven, was het dan wel. Mijn gezicht nat en vuil, het zand hangt intussen ook aan mijn bidon. De weg stond nog steeds blinkend vol neerslag. Rechts van mij een serieus uit de oever getreden gracht. De overvloed aan wildbloemen, halfverzopen in de graskant. De bloemkoppen hingen door van hun eigen gewicht. Hun kleur was het enige wat de eeuwige grijste probeerde te doorbreken.
Plots verschijnend in wat ik niet anders dan noemen het mooiste grijs, langharig bruine koeien. Even verzopen als mijn buddy en ik.
Hun stemming leek even goed of de onze. Dewelke eigenlijk gewoon opperbest te noemen was.
Kijkend naar elkaar: 'Wat doe jij hier eigenlijk?'
Door dit weer waren het aantal andere gekken op een fiets zo goed als 0 op dit moment van de dag.

Dit was geen gewoon avontuur, deze gaat blijven plakken, dat voelde je dan al.

Linksaf, de Rotte volgen vanaf nu. Deze kronkelde meer dan vorige 50 kilometer. Het onderscheid vervaagde nog meer tussen het spiegelgrijze fietspad, de overvolle Rotte en kleine meertjes die al lang niet meer op grachten leken aan de andere kant.
Het zou je vergeven zijn mocht je plots gewoon de Rotte ingereden zijn. Alles blonk, was grijs en het zicht was beperkt.

Net voor Rotterdam was de Kermis in de hel dan toch plots afgelopen. Wat volgde was een uurtje van wat we beter omschrijven als 'gewoon regen'. De windmolens, brugjes, kronkeltjes, passeren nu in sneltempo.
Dan de autosnelweg onder en heel plots ben je in Rotterdam. Even gedaan met de magie.

15u intussen, tijd voor onze lunchpauze. In het Kralingebos een gezellig pandje gevonden. De Eekhoorn irc. Snel even warme soep, croque monsieur (Tosti?)

Het volgende uur was toch een andere wereld. Met de fiets door een wereldstad. Eentje die wél aangepast is voor fietsers. In omstandigheden die we kunnen omschrijven als 'ergens tussen miezer en motregen' Wat ging het vlot. Weinig tot geen voetgangers op het fietspad en gedisciplineerde fietsers.
Erasmusbrug over, langs de Zuidkant van de Maas. Linksaf terug een autosnelweg over.
Even plots we in Rotterdam kwamen, waren we er terug uit. Direct terug het groen in. Richting Spijkenisse, de oude Maas over.
Voor het eerst in de dag was het droog. Ja, het valt niet anders te omschrijven. Maar er was geen enkele vorm van neerslag te bekennen.
Maar dan was er wind. De teller ging net de 100 km over, de wind was wat aangewakkerd en gedraaid naar het Westen. Das was dus ook de kant die wij uitgingen. Tegenwind tot aan de Deltageul, gemiddelde net boven de 20 km/u.
Links, Deltageul over, links. Met de laatste 15 kilometer van de dag gelukkig wind mee én droog... Aangekomen in het lokale Dirksland. Mooie kleine B&B, Na 5 minuten vechten met het codeslot binnengeraakt. Tijd voor de natteklerendans.

Proberen alles tijdig droog te krijgen, jezelf wat wassen en fatsoeneren.
Goed eten en slapen.

De voorspelde 17 mm regen werd er uiteindelijk dik 30 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv0UiXWcHyjhAGLzrDWQFxjnW1A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/myzg54VxzyRi2P3rJNTLCWMx.jpg?f=user_large

https://strava.app.link/Hg5y494JkLb
Dag 2 volgt later :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08:22

Reginas

Queen of Core Stability

@Joindry Prachtig verhaal! Je hebt me helemaal meegenomen op je trip. Ik kijk uit naar dag 2. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:37:
[...]

Heb 21mm velgen (Bontrager Aeolus Pro 37), als ik wat google zou daar tussen de 25 en 35 op moeten passen, qua frame heb ik nu heel veel ruimte met m'n 25mm banden.
Beginnen met 30 kan uiteraard ook. Weet ook niet of een 35mm op een 21mm IW velg lekker valt, denk dat die misschien wel heel erg bol staat? Dus vanuit dat opzicht denk wel slim om te gaan voor 30mm.

Op mijn toekomstige 'all road' fiets ga ik denk ik wel voor 35mm, zeker ook omdat bij racebanden de breedste banden minder rolweerstand hebben.

Ja het is waar, 35mm racebanden zijn (in het laboratorium tenminste) sneller dan 28mm. Je verliest dus echt niets en je kunt met veel meer comfort en grip rijden.

https://www.bicyclerollin...x-5000-s-tr-comparison#rr

In dit artikel vergelijkt BRR (in het lab, kanttekening blijft 'ja maar real world is..) 25mm, 28mm, 30mm en 32mm van de GP5K S TR. De snelste band is de 32mm. Mooie is dat de 32mm op 3.5 bar even snel is als de 28mm op 4.5 bar. Zijn allemaal verwaarloosbare verschillen overigens. Maar wil alleen even aangeven dat de oude gedachte 'oh zulke grote banden maakt me wel heel traag' niet waar is, het is juist omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Requiem19 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Beginnen met 30 kan uiteraard ook. Weet ook niet of een 35mm op een 21mm IW velg lekker valt, denk dat die misschien wel heel erg bol staat? Dus vanuit dat opzicht denk wel slim om te gaan voor 30mm.

Op mijn toekomstige 'all road' fiets ga ik denk ik wel voor 35mm, zeker ook omdat bij racebanden de breedste banden minder rolweerstand hebben.

Ja het is waar, 35mm racebanden zijn (in het laboratorium tenminste) sneller dan 28mm. Je verliest dus echt niets en je kunt met veel meer comfort en grip rijden.

https://www.bicyclerollin...x-5000-s-tr-comparison#rr

In dit artikel vergelijkt BRR (in het lab, kanttekening blijft 'ja maar real world is..) 25mm, 28mm, 30mm en 32mm van de GP5K S TR. De snelste band is de 32mm. Mooie is dat de 32mm op 3.5 bar even snel is als de 28mm op 4.5 bar. Zijn allemaal verwaarloosbare verschillen overigens. Maar wil alleen even aangeven dat de oude gedachte 'oh zulke grote banden maakt me wel heel traag' niet waar is, het is juist omgekeerd.
Ah mooi. Ik fiets nog wel eens met collega's die een gravelfiets hebben. Die komen dan met het argument; ja maar met bredere banden zijn we wat langzamer. Nou, dat argument kan de prullenbak in. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Giel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:36:
[...]

Ah mooi. Ik fiets nog wel eens met collega's die een gravelfiets hebben. Die komen dan met het argument; ja maar met bredere banden zijn we wat langzamer. Nou, dat argument kan de prullenbak in. >:)
Nou, niet helemaal. Voor gravelbanden geldt grosso modo (again - in het lab) dat de bredere banden langzamer testen dan de smallere banden.

Voor racebanden (dus slicks) geldt het omgekeerde.

Mijn persoonlijke ervaring is ook dat gravelfietsen wat langzamer zijn, komt met name doordat de geometrie zorgt voor een andere lichaamshouding en daarmee meer luchtweerstand (meer rechtop, breder stuur, etc etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Giel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:36:
[...]

35mm slicks of 40+ met profiel is wel een verschil. Ik heb ook gereden met 32 en 36mm gravelkings, maar dat was wel merkbaar trager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Nou, niet helemaal. Voor gravelbanden geldt grosso modo (again - in het lab) dat de bredere banden langzamer testen dan de smallere banden.
Die conclusie kun je mi niet trekken uit de resultaten van BRR. Er zijn best wat brede gravelbanden te vinden die sneller zijn dan smalle. Of de resultaten liggen zo dicht bij elkaar dat de verschillen niet significant genoeg zijn om toe te schrijven aan de breedte.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
klaaas schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Die conclusie kun je mi niet trekken uit de resultaten van BRR. Er zijn best wat brede gravelbanden te vinden die sneller zijn dan smalle. Of de resultaten liggen zo dicht bij elkaar dat de verschillen niet significant genoeg zijn om toe te schrijven aan de breedte.
Het is een conclusie die Jarno van BRR zelf getrokken heeft obv zijn testen :-).

BRR:
Just like the Schwalbe G-One RS in the 35, 40, and 45 mm sizes, we see the largest size of the Gravel Thundero being the slowest rolling one. This confirms that, in contrast to road bike tires, gravel bike tires in larger sizes do not roll faster than smaller ones. We're quite sure this can be applied to most other gravel bike, mountain bike, touring bike and other bicycle tires that contain much more material than light and fast road bike tires.
https://www.bicyclerollin...s/tufo-gravel-thundero-48

[ Voor 37% gewijzigd door Requiem19 op 18-07-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Plus dat aero op een gegeven moment ook wel gaat meespelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:53:
[...]

Het is een conclusie die Jarno van BRR zelf getrokken heeft obv zijn testen :-).

BRR:

[...]

I know, maar ik vind zijn conclusie te kort door de bocht. Het verschil tussen de 40 en 48 is in dit geval 1 Watt. De 44 fietst daar fijn tussendoor met op lage druk de rolweerstand van de 48 en op hoge druk die van de 40.

Met zulke uitkomsten moet je volgens mij meerdere exemplaren testen om zinnige uitspraken te kunnen doen. En dan bij voorkeur ook met banden uit hetzelfde jaar.

Daarnaast zijn er in zijn testresultaten ook gravelbanden aan te wijzen waarbij de bredere versie sneller is dan de dunne (strada Bianca en terra speed b.v.)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:41
Misschien beetje wc eend, maar interessant artikel over bredere banden :

https://www.renehersecycl...testing-lab-vs-real-road/

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
klaaas schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:05:
[...]

I know, maar ik vind zijn conclusie te kort door de bocht. Het verschil tussen de 40 en 48 is in dit geval 1 Watt. De 44 fietst daar fijn tussendoor met op lage druk de rolweerstand van de 48 en op hoge druk die van de 40.

Met zulke uitkomsten moet je volgens mij meerdere exemplaren testen om zinnige uitspraken te kunnen doen. En dan bij voorkeur ook met banden uit hetzelfde jaar.

Daarnaast zijn er in zijn testresultaten ook gravelbanden aan te wijzen waarbij de bredere versie sneller is dan de dunne (strada Bianca en terra speed b.v.)
Voor de duidelijkheid: de positieve verschillen tussen de verschillende GP5K breedtes zit ook in de grootte van 1 a max 2 watt. Dus zowel de positieve verschillen als de negatieve verschillen tussen de verschillende breedtes zijn relatief klein zoals al eerder gezegd.

En natuurlijk zullen er altijd een paar uitzonderingen op de regel zijn. Maar ik denk dat Jarno na het testen van honderden banden een dergelijke conclusie over een bepaald patroon beter kan maken dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:53:
[...]

BRR:

[...]

De opstelling van BRR staat ook niet in een windtunnel hé.

De kale racebanden ondervinden op de testopstelling nauwelijks luchtweerstand; hooguit turbulentie van de lucht die aan het oppervlakte van de band 'kleeft'.
Banden met grof profiel (zoals dat van de atb en gravelfiets) zijn hun eigen ventilator en ondervinden op de testopstelling dus wel degelijk luchtweerstand. Dat is een wezenlijk verschil.
De op de testopstelling van BRR gemeten weerstanden van gladde- en profielbanden zijn dan ook niet vergelijkbaar in de zin van real world weerstand.

Als je ooit op een offroad band van een heuvel af bent gereden herinner je je vast het huilen van die band door de luchtweerstand..

Edit: op youtube kun je wel tests terug vinden waarbij verschillende band breedtes geprobeerd worden waarbij men een gelijk wattage probeert te fietsen.

[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 18-07-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
guapper schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:18:
[...]

De opstelling van BRR staat ook niet in een windtunnel hé.

De kale racebanden ondervinden op de testopstelling nauwelijks luchtweerstand; hooguit turbulentie van de lucht die aan het oppervlakte van de band 'kleeft'.
Banden met grof profiel (zoals dat van de atb en gravelfiets) zijn hun eigen ventilator en ondervinden op de testopstelling dus wel degelijk luchtweerstand. Dat is een wezenlijk verschil.
De op de testopstelling van BRR gemeten weerstanden van gladde- en profielbanden zijn dan ook niet vergelijkbaar in de zin van real world weerstand.

Als je ooit op een offroad band van een heuvel af bent gereden herinner je je vast het huilen van die band door de luchtweerstand..

Edit: op youtube kun je wel tests terug vinden waarbij verschillende band breedtes geprobeerd worden waarbij men een gelijk wattage probeert te fietsen.
BRR meet de rolweerstand, dat is wat anders dan de luchtweerstand uiteraard.

Verder heb ik nu al 2x de disclaimer genoemd 'yeah but it's a lab test', zodat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat er nogal wat haken en ogen kleven aan de correlatie naar de echte wereld. Het simpelste voorbeeld is dat de BRR testen laten zien dat de hoogste bandendruk zorgt voor de minste luchtweerstand. In de echte wereld weet bijna iedere fietser inmiddels wel dat met 7 bar je banden zo hard stuiteren op de wegen in NL (laat staan buiten NL :D) dat je tractie en overbrengingsverliezen hebt, waardoor juist een lagere bandendruk sneller (en prettiger) fietst.

Aerodynamica van banden meten staat los van de rolweerstand en is zeker een factor die invloed heeft. In dat kader beweert continental flink wat watts te kunnen besparen met hun nieuwe aeroband met name bij hogere yaw angles:

Afbeeldingslocatie: https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2024/07/Aero-111-tire-drag-comparison-chart.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.continental-tires.com/adobe/dynamicmedia/deliver/dm-aid--bb9c27dc-d54c-4f3d-9b69-05cc31d11c9e/continental--aero-111-steermom.png?preferwebp=true&quality=85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:46

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:37:
[...]

Op welke fiets? Bontrager velgen + een Trek Emonda of Madone geeft te weinig ruimte. Max clearance is volgens mij 30mm?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Voor de duidelijkheid: de positieve verschillen tussen de verschillende GP5K breedtes zit ook in de grootte van 1 a max 2 watt. Dus zowel de positieve verschillen als de negatieve verschillen tussen de verschillende breedtes zijn relatief klein zoals al eerder gezegd.

En natuurlijk zullen er altijd een paar uitzonderingen op de regel zijn. Maar ik denk dat Jarno na het testen van honderden banden een dergelijke conclusie over een bepaald patroon beter kan maken dan wij.
Ik ben bang dat ik wat minder vertrouwen heb in Jarno dan jij ;) Ik herinner me een test van GP5000's waarbij hij zo ging spelen met de druk dat de smalste uiteindelijk toch de snelste leken.

Ik geloof echt wel dat hij zijn testen goed uitvoert en dat zijn resultaten op zich kloppen. Maar zijn sample size (van een specifieke band) is zo klein dat je met verschillen van 1 Watt m.i. geen goede conclusies kunt trekken. Nog even afgezien van de verschillen in de praktijk.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Op welke fiets? Bontrager velgen + een Trek Emonda of Madone geeft te weinig ruimte. Max clearance is volgens mij 30mm?
Tis een Emonda SL7 met idd Bontrager velgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0whrJ1p_L8T56nJR9Oh7AFhj0Mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yPSdzUYLGmv7PqHqVv7nh8E.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik met m’n 25mm banden nog 1cm speling dus dan zou 30mm sowieso wel moeten passen en eventueel 35mm ook nog wel net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 16-10 08:47

derx666

mecker ende blaet

Totdat er een steentje of wat anders aan je band blijft hangen, en je frame beschadigd. 30, of misschien net 32 (ligt eraan hoe breed deze valt) zou kunnen. Breder zou ik persoonlijk niet gaan.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:06

McMiGHtY

- burp -

Joindry schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:18:
Hierbij kan ik ook mijn beloofde tweedaagse avontuur posten: Amsterdam - Brugge (2 day epic 277 km)

Vooreerst mijn dank aan iedereen die geholpen heeft de route samen te stellen. Ik kan dit niet voldoende benadrukken. Zonder deze was de ervaring heel wat minder geweest gezien Komoot veel meer de vlotte fietspaden neemt en de 'snelste' weg.

DAG 1

Door de weersomstandigheden, die als minder dan ideaal omschreven kunnen worden, zijn het aantal foto's heel beperkt gebleven. Mijn gsm functioneert nog steeds als GPS in een top tube bag. Bij regenweer geeft dit ghost touches. Om dit tegen te gaan en de gsm beter te beschermen, steek ik het de gsm + baterypack in een ziplockzakje. In dat zakje laat ik wat lucht zitten, waardoor de regen niet in contact komt met mijn scherm. Zo los ik het probleem van de ghost touches op. Grootstse nadeel, dat zakje laat je best dicht onderweg. Wegens geknoei met neopreen handschoenen, condensvocht in het zakje.

Begin van de rit vond plaats om 4u20, aanzetten met de fiets van bij mij thuis naar Brugge station.
[Afbeelding]

Planning was de trein om 4u58 te nemen en aan te komen in Amsterdam centraal 8u45.
Je hoort het al komen, planning en de Belgische spoorwegen...
De trein vertrekt stipt om 4u58, mezelve en fiets aan boord. Ik reis voor het eerst met de fiets op de trein. Dat was even zoeken naar de wagon met aanduiding voor de fiets.
[Afbeelding]

Daar begint het avontuur:

5u02, we zijn 4 minuten vertrokken, de trein valt stil...
Nu ja een minuutje, kan altijd. 5 minuten, 10 minuten. Communicatie volgt "technische storen, we proberen het op te lossen"
30 minuten, "We krijgen het niet opgelost. We zullen de remmen moeten ontkoppelen en in slakkegang terugkeren naar Brugge"
6u10 Ik sta terug in Brugge station...
Gelukkig snel aansluiting gehad en om 6u15 zat ik alweer richting Gent Sint Pieters op de trein. Daar zat mijn buddy mij op te wachten, die had zich intussen mooi geïnstalleerd in een lokaal koffiehoekje.

7u51 arriveer ik, na overstap in Gent en het instappen van mijn buddy, in Antwerp Centraal. Door het later uur, was er natuurlijk géén aansluiting.
[Afbeelding]
(klikbaar)
50 minuten wachten...

10u35 arriveren we eindelijk in Amsterdam Centraal. Net geen twee uur later dan gepland.
We verlaten het station en de voorspelde 17 mm regen was al begonnen met vallen. Laten we het stevige miezer noemen.
Om ons niet te laten opjagen, rustig vertrokken, na 50 meter rijden, onmiddellijk omleiding. Het mooi voorgestelde fietspad was niet beschikbaar. Uit gemak en gebrek aan kennis kiezen we dus gewoon één straat, parallel, verder. Die lag dus vol tramsporen. Nauw een halve kilometer verder, gaat mijn buddy onderuit op de natte en gladde tramsporen...
Muv een remspoor in zijn bib, was er geen schade aangericht. Om toch even de tijd te nemen in de hoofdstad en mijn buddy te laten bekomen. Koffiepauze op het Rembrandplein.

11u30 2 km op de teller. Zijn we eigenlijk eindelijk vertrokken op het grote avontuur. Dit was al even geen miezer meer. Buienradar voorspelde tegelijk dat dit nog maar de voorbode was.
Ik was verbaasd over de mooie fietsinfrastructuur in de grootstad. En even hard verbaasd hoe weinig voetgangers onderscheid maakten tussen wandelen op een fietspad of voetpad. Misschien zijn dit voornamelijk toeristen dan? Brave wielrenner die ik ben, heeft mijn fietsbel zelden zo veel gewerkt.
Nog snel even door een filmshoot gereden op de "Weesperzijde".
Richting Zuiden, Amstel aan je zijde, onafhoudelijke regen op je kop. Gelukkig was het niet koud, de wind zachtjes in de rug. En vooral de kledingkeuze was juist. Niet te warm, niet te nat en niet koud.
Zachtjesaan fietsten we verder, de waterloop naast ons werd steeds smaller. Voorbij Alphen aan de Rijn, naar Boskoop.
Dat was een onverwacht pareltje. Fietsen langs de venen en (boom)kwekerij was heel apart. De venen, overmatige waterval en overvolle afwatering zorgden ervoor dat je als het ware in de venen reed.
De wegen lagen overvol grote plassen, meestal ondiep. Maar vooral onontwijkbaar. Mijn 10 liter zadeltas deed goed zijn werk als ass guard.

Ik was intussen volledig in de sfeer en had 'het avontuur van de openbare spoorwegen' achter me gelaten. Het volgende uur kregen we het meest regen te verduren van de hele rit. Straten stonden blank, blaasjes op de plassen vanwege de grote regendruppels. Zicht verminderd tot geen 50 meter. Alles grijs. De lucht boven je, de baan voor je en de reflectie op de plassen onder je.

Dan, het Bentwoud. Als er voor mij ooit een moment geweest is waarop ik de romantiek rond fietsen moet kunnen omschrijven, was het dan wel. Mijn gezicht nat en vuil, het zand hangt intussen ook aan mijn bidon. De weg stond nog steeds blinkend vol neerslag. Rechts van mij een serieus uit de oever getreden gracht. De overvloed aan wildbloemen, halfverzopen in de graskant. De bloemkoppen hingen door van hun eigen gewicht. Hun kleur was het enige wat de eeuwige grijste probeerde te doorbreken.
Plots verschijnend in wat ik niet anders dan noemen het mooiste grijs, langharig bruine koeien. Even verzopen als mijn buddy en ik.
Hun stemming leek even goed of de onze. Dewelke eigenlijk gewoon opperbest te noemen was.
Kijkend naar elkaar: 'Wat doe jij hier eigenlijk?'
Door dit weer waren het aantal andere gekken op een fiets zo goed als 0 op dit moment van de dag.

Dit was geen gewoon avontuur, deze gaat blijven plakken, dat voelde je dan al.

Linksaf, de Rotte volgen vanaf nu. Deze kronkelde meer dan vorige 50 kilometer. Het onderscheid vervaagde nog meer tussen het spiegelgrijze fietspad, de overvolle Rotte en kleine meertjes die al lang niet meer op grachten leken aan de andere kant.
Het zou je vergeven zijn mocht je plots gewoon de Rotte ingereden zijn. Alles blonk, was grijs en het zicht was beperkt.

Net voor Rotterdam was de Kermis in de hel dan toch plots afgelopen. Wat volgde was een uurtje van wat we beter omschrijven als 'gewoon regen'. De windmolens, brugjes, kronkeltjes, passeren nu in sneltempo.
Dan de autosnelweg onder en heel plots ben je in Rotterdam. Even gedaan met de magie.

15u intussen, tijd voor onze lunchpauze. In het Kralingebos een gezellig pandje gevonden. De Eekhoorn irc. Snel even warme soep, croque monsieur (Tosti?)

Het volgende uur was toch een andere wereld. Met de fiets door een wereldstad. Eentje die wél aangepast is voor fietsers. In omstandigheden die we kunnen omschrijven als 'ergens tussen miezer en motregen' Wat ging het vlot. Weinig tot geen voetgangers op het fietspad en gedisciplineerde fietsers.
Erasmusbrug over, langs de Zuidkant van de Maas. Linksaf terug een autosnelweg over.
Even plots we in Rotterdam kwamen, waren we er terug uit. Direct terug het groen in. Richting Spijkenisse, de oude Maas over.
Voor het eerst in de dag was het droog. Ja, het valt niet anders te omschrijven. Maar er was geen enkele vorm van neerslag te bekennen.
Maar dan was er wind. De teller ging net de 100 km over, de wind was wat aangewakkerd en gedraaid naar het Westen. Das was dus ook de kant die wij uitgingen. Tegenwind tot aan de Deltageul, gemiddelde net boven de 20 km/u.
Links, Deltageul over, links. Met de laatste 15 kilometer van de dag gelukkig wind mee én droog... Aangekomen in het lokale Dirksland. Mooie kleine B&B, Na 5 minuten vechten met het codeslot binnengeraakt. Tijd voor de natteklerendans.

Proberen alles tijdig droog te krijgen, jezelf wat wassen en fatsoeneren.
Goed eten en slapen.

De voorspelde 17 mm regen werd er uiteindelijk dik 30 mm.

[Afbeelding]

https://strava.app.link/Hg5y494JkLb
Dag 2 volgt later :)
Met plezier gelezen, mooie tocht voor in het Grote Bikepacking Topic

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
derx666 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:53:
Totdat er een steentje of wat anders aan je band blijft hangen, en je frame beschadigd. 30, of misschien net 32 (ligt eraan hoe breed deze valt) zou kunnen. Breder zou ik persoonlijk niet gaan.
Net de 30mm besteld, waren weer op voorraad bij Futurum, samen met de orange sealant voldeed ik precies aan de 125 euro grens voor de 20 euro korting.

Ondertussen bij trek / bontrager zelf het velglint en de ventielen besteld.

Dus nu nog op zoek naar een dynaplug tool, zie dat er veel verschillende zijn, dus zijn er nog voorkeuren? of moet je al lang blij zijn als je er ergens 1 kan bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dit is degene die je moet hebben:

https://www.vanspeykwheel...tubeless-tire-repair-kit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Je kan toch ook gewoon normale plugs gebruiken? Die heb ik voor de motor iig wel..

Wat is de toegevoegde waarde van deze dynaplugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Met dit tooltje ben ik met 2min weer onderweg..

vinger op de plek waar die lekt, dynaplug uit het zadeltasje, pluggen, en indien nodig ietsje bijpompen en door.

[ Voor 55% gewijzigd door McMiGHtY op 19-07-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
McMiGHtY schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:36:
Met dit tooltje ben ik met 2min weer onderweg..

vinger op de plek waar die lekt, dynaplug uit het zadeltasje, pluggen, en indien nodig ietsje bijpompen en door.
als je zwart/oranje aanklikt zie je ineens tekst uitverkocht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
dfbt schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:41:
[...]

als je zwart/oranje aanklikt zie je ineens tekst uitverkocht :D
Idd, krijg als het goed is een mailtje bij voorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ze zijn gewild idd :)

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

DAG 2

Alleen wakker geworden. Mijn maatje stapte gisteren af, bekeek zijn telefoon, 5 gemiste oproepen en -tig berichten. Onverwacht overlijden in zijn familie. Dik uur na zijn aankomst in de B&B werd hij gerepatrieerd door zijn dochter huiswaarts.
Alleen verder dan? Natuurlijk wel.
Weerbericht snel bekeken, Westenwind, nog een paar uur regen voorspeld in de voormiddag.
Gezien het logement geboekt was voor 2, was het ontbijt meer dan royaal en tegelijk mijn lunchpakket voor de helft gemaakt. Met een grote bak, verbazingwekkend lekkere, koffie, een kleine berg boterhammen smerend, nog even snel de route doorlopen. 15km West en dan gewoon 115 km Zuid. Turend naar buiten. Daar was mijn metgezel van gisteren alweer, neerslag.

Hoewel de B&B, en vooral de ontbijtafel opriepen om 'nog even langer' te blijven, ging het inpakken en aanzetten terug van start.
Alles zo goed mogelijk gedroogd, maar één nacht was niet voldoende. Neopreen handschoenen en schoenovertrekken niet droog. Wat eigenlijk niet erg is. Sokken en shirt wél. Schoenen en bib leken droog. Tot ik op het zadel ging zitten en aanzette. Het achtergebleven vocht van diep in de stof kwam door naar buiten. 'Hallo vriend, daar ben ik weer'. Niks dat je sneller alert maakt dan een onverwacht natte en koude anus.

Iets na 10u Westwaards, lichte regen en direct wind op kop. De nog kille ochtendwind en enkele regendruppels recht in het gezicht. 'Dag rare hobby die weinig mensen begrijpen'. Met de buik vol boterhammen, handen in de drops en kop in de wind.
Heel snel vind ik mijn comfort van gisteren terug. Spieren terug opgewarmd, positie voelt aan als vertrouwd. Er moet zelfs een glimlach zichtbaar geweest zijn. De enkele voetgangers en joggers die ik passeerde, lachten vaak terug. Misschien zag ik er gewoon raar uit en lachten ze me uit. Wie weet.

11u ik sla linksaf, gravelwegje op, licht hellend. Terwijl ik de top van het hellingkje benader, wakkert de wind aan. Ik kom boven, zicht op zee. Duinen, wilde golven. Koude natte lucht en zand, recht in mijn bakkes. Het zicht is fantastisch, glooiende gravelweg door de 'duinen van Goeree', lang wapperend gras wild dansend in de wind.
Hier fietsen was een ander paar mouwen. Door de overvloedige regenval van de vorige dagen was de gravel een zuigend en klevend papje geworden. Met wisselende begroeiing naast me, had de wind soms open spel en soms niet. Ik voelde me alle kanten uitgesleurd worden, maar weinig tot niet vooruit.
De regen was er intussen ook weer. Koud, snijdend, guur. Weinig volk en vooral, ik leek de enige fietser te zijn die naar het zuiden ging.
12u, ongeveer, het pad wordt verhard en er zijn meer wandelaars actief in de duinen. Ik bevind me nu duidelijk in het meer toeristische deel. Hoewel het tegenwind blijft, probeer ik wat te recupereren, goed rollend asfalt en rechte wegen doen al veel. Tot wanneer plots, een dreumes-wieleramateur enkele meters voor mij met zijn voet van zijn pedaaltje slaat. Wat volgt was een weinig sierlijke zwaai die hij maakte over de volledige breedte van het fietspad om tot slot tot rust te komen met zijn lieflijk gezicht tegen het natte, zanderige asfalt aan. Zijn fietsje geparkeerd net tussen de wielen van mijn nog rijdende fiets. Met 70% geluk en 30% skill (ongeveer) bunnyhop ik met mijn achterwiel over het fietsje van de asfaltkusser. Er was niet meer plaats om verder links uit te wijken. Met gewoon 100% geluk (geen benadering) blijf ik overeind en is mijn fiets ongehavend. Wat volgt is een minuut vol adrenaline. Gillend kind, tierende moeder (jegens mij) en direct sympatethische vader, rennen richting hun kind. Ik krijg het intussen even heel benauwd, flashback. Bijna 11 jaar geleden ben ik op een gelijkaardige situatie wél ten val gekomen. Ziekenhuis, hersenschudding, hernia en heel wat schuurwonden. Ik stond aan de grond genageld terwijl de vrouw me uitkafferde en de man haar kalmeerde (en tegelijk licht schaamde voor het vertoon). Nog steeds in de gure wind en regen. Het bedaarde allemaal héél snel en buiten een gescheurde broek, was het broekie helemaal ok. Na nog een snelle materiaalinspectie ging ik terug op weg. Mijn hart nog lang niet terug op rust, maar we moeten verder.
Brouwersdam, mijn eerste echte keer ik de dammen zie in Nederland. En ik zal voldoende tijd krijgen ze te zien. Bovenop de dam, windkracht 5 rechtsvoor, weinig tot geen beschutting. Ik haal een gemiddelde van 16 km/u over de dam.
Ik ben nog steeds de enige fietser die Zuidwaarts lijkt te reizen. Ik kan oprecht niet begrijpen waarom.
Goed uur later, terug landinwaarts, lunchpauze. Op aanraden van een Tweakert hier 'Wanneer je in Haamstede bent, stop bij bakkerij Sonnemans, probeer een lokale Bolus.' Nu ja, als er één ding is wat ik wel goed kan, is het eten onderweg. Ik kom binnen vraag, 'bolus en de grootste koffie die je hebt aub' met een bespat gezicht en lichte grimas. De bediende geeft mij één korte aanblik en begrijpt direct zijn opdracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvCa1iImO52l01w9oeD8Vn3ybMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OvHFad5UU4egak47xKF3bhTV.jpg?f=user_large

Onmiddelijk na de rust, terug arbeid. Nog enkele druppels regen. Gewoon om me er aan te herinneren dat het kan. De Oosterschelde stormvloedkering over. Alweer een pracht. De eeuwig durende, monotone blokken dam. Wind nog steeds rechtsvoor. Mijn rechteroor gloeit intussen en de fiets ziet er meer en meer gezandstraald uit. Met enkel in het midden tweetal eilandjes vol windmolens. Net wanneer je denkt dat je het gehad hebt, draai ik toch nog eens met mijn kop recht in de wind. Tussen het De Noorderzee en het Veerse meer. De laatste paar kilometers écht afzien. Want erna lijkt ook de regen voorgoed te stoppen. Ik zie zelfs de zon voor het eerst doorkomen. Weg van de kust daalt ook de wind, de temperatuur stijgt, ik doe voor het eerst in meer dan 10u fietsen mijn regenjas uit. Neopreen handschoenen gaan ook uit. Middelburg richting Vlissingen, terug tussen de mensen. Daar de zon schijnt en het zaterdagnamiddag is, kom ik plots tussen heel wat mensen terecht in Middelburg. Ik voel me een dagtoerist, rustig verderpendelend naar het Zuiden, naar mijn snel naderend Belgenlandje.
Ik kom tegelijk aan met een Veerboot in de haven van Vlissingen en kan dus tegelijk aan boord. Van het kwartier tijd maak ik gebruik zelfs mijn windstopper uit te trekken en jawel, zonnecrème boven te halen voor het gezicht en nek. Anders had ik die de hele rit voor niks meegehad...
En omdat het kan, 5 minuten rust, boterham en bakkie koffie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxiI_GOkMBe22O0GA1J0npXQ-7Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XhJhCOi9VxXyyAOVhTS5AAsK.jpg?f=user_large
Het veer was kalm, geen 10% bezet, waardoor ik indoor voor het eerst sinds het begin van de dag, geen windruis in mijn oren had. Had ik gekunnen, ik had een extra keer heen en weer blijven zitten. Het slechtste bakkie koffie in twee dagen en ik waren daar perfect gelukkig samen.

Eens terug op vaste land stonden me nog te wachten, een kleine 50 kilometer, via Sluis naar Brugge en terug naar huis. Het landschap begon al terug vertrouwder aan te voelen. De polders rond Sluis, kilometers schoten voorbij. Weinig wind, zon, hervulde bidons en een buik vol boterhammen nog uit de B&B.
Ik scheerde langs Sluis weg, wat nog drukker was dan Vlissingen. Richting de Damse polders.
Even het lokale overzetpondje gebezigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THzNKeIusCSa4rvboatq7qcp41c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b5XylhO5rWObGQRCl4nG0Dl7.jpg?f=user_large
Ik had nog nooit met zo een gestripte ketting rondgereden. Zout water en Squirt gaan dus niet goed samen...

16u Ik zat intussen op gekende wegen. Niks kon mij nog tegenhouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2DVXnDpMdA5ILQnUtN3m9E0Cxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GUxSU6abgF4BJVpdVT59yYkP.jpg?f=user_large
Nu ja, bijna niks. Toch even 5 minuten extra pauze moeten nemen. Ik bemerkte bij mezelf dat ik zelfs al terug schaduw aan het opzoeken was.
Daarna de laatste stretch naar huis, Brugge rond, zelfde stukje van het station naar huis. Maar zoals het begonnen was, zou het ook eindigen. Afgezette wegen. Mijn fietshoofd was compleet vergeten dat dat weekend 'cactusfestival' plaatsvond in Brugge. Hierdoor mocht ik last minute toch nog enkele kilometers rondrijden. Maar 275 of 280km, wat zal het. Met de zon op mijn glimlach, huiswaarts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXW_7U_Fh0rIj7TkbmEV6GU73pg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y0uNFMTZS7ILqpUudquExyFT.jpg?f=user_large
https://strava.app.link/CNzCTZWXlLb

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
@Joindry
Prachtig geschreven, met veel genoegen gelezen.

Quote-du-jour:
Niks dat je sneller alert maakt dan een onverwacht natte en koude anus
:')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Genoten van je verhaal!
Goed uur later, terug landinwaarts, lunchpauze. Op aanraden van een Tweakert hier 'Wanneer je in Haamstede bent, stop bij bakkerij Sonnemans, probeer een lokale Bolus.' Nu ja, als er één ding is wat ik wel goed kan, is het eten onderweg. Ik kom binnen vraag, 'bolus en de grootste koffie die je hebt aub' met een bespat gezicht en lichte grimas. De bediende geeft mij één korte aanblik en begrijpt direct zijn opdracht.
[Afbeelding]
https://www.komoot.com/nl-nl/highlight/1396051 <<-- Tip van de week

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:25

Flipmo

OMG !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-10 10:17

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik overweeg volgend jaar mee te doen met een hele triathlon en zit een beetje rond te kijken naar mogelijkheden met de fiets. Het mooiste is een tijdritfiets, maar nieuw beginnen die bij 5000 euro, dan heb je echt een instapfiets. Tweedehands optie, maar wellicht ook een optie een andere cockpit op mijn huidige racefiets te zetten en zadel wat meer naar voren.

Ik heb een keer een ritje gemaakt op een tijdritfiets van een maat, en het eerste wat me opviel is dat je met je hoofd ter hoogte van je vooras zit of er zelf iets voor. Bij een racefiets een flink stuk er achter. Verder weet ik niet echt wat het verschil in geometrie is.
Een long distance zou ik zeker naar een Tri bike kijken.
Als je even zoekt op geometrie verschillen krijg je een duidelijk antwoord op de 'why' (tip GTN filmpje op YouTube)

Voor een nieuwe tri bike onder de 3k kijk vooral naar Argon of Felt

[ Voor 20% gewijzigd door dreameater op 19-07-2024 14:58 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Laatst online: 19:29
Zijn er hier mensen die hun racefiets hebben omgebouwd tot tijdritfiets? En dan bedoel ik niet een decathlon tijdritstuur erop (wat ik nu heb/had voor een halve triathlon een maand terug), maar een echte TT cockpit incl stuur? Ik kan daar op internet eigenlijk weinig over vinden.

Even een fotootje voor het vermaeck. Altijd leuk toch.
Hier een tweaker die in het bezit is van een Tri bike, Een Trek Speed Concept. Oud beestje dat wel. Maar het grote voordeel van een echt Tri bike is dat je veel meer voorover zit. Je vangt aan de ene kant veel minder wind en aan de andere kant gebruik je andere spieren, waardoor het lopen uiteindelijk makkelijker gaat. Je zou kunnen kijken naar een tweedehands Canyon Speedmax of een Cervello P3 of een Felt AI of een Quintana Roo of een Speed Concept.

Persoonlijk heb ik eerst een bikefit gedaan bij tripro (wel voor beide fietsen) en toen pas een tri bike gekocht zodat ik de maat wist en wist hoe ik hem goed moest afstellen.

Afgelopen weekend nog een kwart triathlon gedaan en ik moet zeggen dat de afgelopen weken afzien op zwift wel uitbetaald hebben. Ik reed bijna een minuut sneller met slechtere omstandigheden. Mijn gemiddelde ging met 0.44 omhoog naar iets over de 35 km/h. Ergens houd ik van racen op mijn speed concept.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zijn wel wat tweaks mogelijk, zie onderstaand..

[ Voor 17% gewijzigd door Secsytime op 19-07-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:07
Mooi avontuur @Joindry, heb je toevallig ook de route? De strava linkjes werken niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 21:03
Mijn MET Trenta helm heeft grote lucht ingangen waar makkelijk insecten invliegen. Wat doe jullie hiertegen?

Heeft er hier al iemand geëxperimenteerd met het monteren van een netje van heel soepel gaas?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Strider schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:33:
Mijn MET Trenta helm heeft grote lucht ingangen waar makkelijk insecten invliegen. Wat doe jullie hiertegen?

Heeft er hier al iemand geëxperimenteerd met het monteren van een netje van heel soepel gaas?
Bijna elke helm heeft daar last van. Er zijn helmen waar standaard een netje in zit. Ik zelf gebruik een skullcap onder m'n helm. Ziet er niet uit, maar beter dan dat je thuiskomt met je haren vol met insecten.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:57
[…] lucht ingangen waar makkelijk insecten invliegen. Wat doe jullie hiertegen?
Klakske!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik doe er een buff onder, helpt naast boze prikkende insecten ook nog eens tegen zweet dat in mijn ogen loopt bij dit warme weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 16:12

Ja ik kon na een afdaling laatst een bij eruit halen,. Was geen prettig idee dat die daar klem zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:07
Ik heb een Castelli skullcap voor onder de helm.
Werkt goed tegen insecten etc.. Maar vind het zelf al snel te warm als het richting de 25C gaat.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:54

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Als ervaringsdeskundige (= kaalkop die ALTIJD iets draagt onder de helm, tegen zon, koude, insecten, ...) = Castelli skullcap zijn de lichtste in hun soort die je kunt vinden voor bij dit warme weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:41
Heb eigenlijk altijd een morf/buff onder de helm. Wat @Polariteit zegt. Naast insecten ook handig tegen zweet

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Of gewoon geen helm dragen :P :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:31

Niellie41

[object Object]

Je kan ook zo'n windscherm gebruiken wat normaal voor kinderstoeltjes is. Zo blijf je zelf ook uit de wind! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-10 10:03
derx666 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 00:22:
[...]

Bijna elke helm heeft daar last van. Er zijn helmen waar standaard een netje in zit. Ik zelf gebruik een skullcap onder m'n helm. Ziet er niet uit, maar beter dan dat je thuiskomt met je haren vol met insecten.
Ik gebruik ook zo'n skullcap. Maar bij mij met name omdat die zweet opneemt. En bij mijn kale kop loopt anders het zweet direct naar mijn ogen. :'(

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mollos_
Ik zie het helaas nog regelmatig bij wat oudere mannen. Ik heb helaas mogen ervaren bij mijn vader dat een helm tijdens het wielrennen zijn leven gered heeft, helaas met nog stapels breuken, kneuzingen en scheuren. Maar hij leeft nog. Vind het totaal onverantwoord als iemand op de racefiets zit zonder een helm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mollos_
verstappen33 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:42:
Ik heb een Castelli skullcap voor onder de helm.
Werkt goed tegen insecten etc.. Maar vind het zelf al snel te warm als het richting de 25C gaat.
Ik gebruik deze:
https://www.decathlon.nl/...-p-12137?mc=8300693&c=WIT

Voelt nog best koel als deze vochtig is van het zweet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Een bij/wesp is toch niet zo onder de indruk van een stukje stof? Enfin ik heb nooit last van insecten, hoogstens een paar vliegjes die je tegenkomt bij het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Een bij prikte mij inderdaad eens door de skullcap heen (dat kwam wel binnen moet ik zeggen). Mensen met haar zullen daar minder last van hebben, denk ik.
Andere friemelende insecten worden door een skullcap (buff, pet, ...) wel geweerd van mij kale hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

wibblemoo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:28:
Een bij/wesp is toch niet zo onder de indruk van een stukje stof? Enfin ik heb nooit last van insecten, hoogstens een paar vliegjes die je tegenkomt bij het douchen.
Bij mij zit de buff niet 'strak' op mijn hoofd in de ventilatiegaten, is denk ik net genoeg om die angel uit de buurt van mijn huidte houden.

Sinds ik zo'n ding op mijn kop doe is het aantal steken gereduceerd tot 0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Mollos_ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Ik gebruik deze:
https://www.decathlon.nl/...-p-12137?mc=8300693&c=WIT

Voelt nog best koel als deze vochtig is van het zweet.
Heb beiden, vind de skullcap (castelli) lichter dan de aquafreeze (decathlon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
derx666 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 00:22:
[...]

Ja dat valt mij ook op, alleen de goedkopere helmen hebben een netje erin.

BlaBlaBla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verstappen33
jorrefunk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:38:
Een bij prikte mij inderdaad eens door de skullcap heen (dat kwam wel binnen moet ik zeggen). Mensen met haar zullen daar minder last van hebben, denk ik.
Andere friemelende insecten worden door een skullcap (buff, pet, ...) wel geweerd van mij kale hoofd.
2 jaar geleden ook een keer gestoken door een wesp/bij onder de helm, ik droeg er toen nog niets onder..
Je voelt ineens wat kriebelen, je schudt een keer met je hoofd en ineens BAM instant koppijn!!
Ik wist niet hoe snel ik moest stoppen en dat beest van mijn hoofd af te krijgen..

Ik ben niet allergisch ofzo, maar heb er wel flink last van gehad..

Daarnaast zie ik op warme dagen ook veel mensen met hun wielershirt open rijden..
Ook hier heb ik ervaring mee, beest vloog er mooi achter en stak me precies op de tepel... -O-
Had binnen een half uur een AA cup aan 1 kant.. :X

Sindsdien een skullcap op wanneer die beesten het meest actief zijn, en shirtje blijft dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:32
jorrefunk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:56:
Als ervaringsdeskundige (= kaalkop die ALTIJD iets draagt onder de helm, tegen zon, koude, insecten, ...) = Castelli skullcap zijn de lichtste in hun soort die je kunt vinden voor bij dit warme weer.
Koude snap ik. Maar zon bij zonder haar haar heb je toch zonnebrand voor? En de insecten blijven niet hangen op een glad hoofd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
HBSVDK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:27:
[...]

Koude snap ik. Maar zon bij zonder haar haar heb je toch zonnebrand voor? En de insecten blijven niet hangen op een glad hoofd :)
Met of zonder zonnebrand, de delen die geen zon zien blijven wit, de rest bruin. Dus dan loop je met een patroon op je hoofd _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 17:17
HBSVDK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:27:
[...]
En de insecten blijven niet hangen op een glad hoofd :)
Op een bezweet glad hoofd wel.

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• Giel
Even een kort verslagje van mijn trip naar de Eifel. Afgelopen vrijdag en zaterdag lekker kunnen fietsen in de Eifel met als hoogtepunt zondagochtend Rad am Ring.

We hadden ons ingeschreven in de toergroep en mochten van 07:00 tot 13:00 op de Nordschleife rijden (incl deel GP strecke). Ik heb wel wat ervaring met de auto en motor op de ring rijden, maar niet met de fiets en ook niet op de GP strecke, dus dat was een erg leuk vooruitzicht. Aangezien we uiterlijk 12:00 het huisje uit moesten en daarom beetje op tijd van het circuit moesten, stonden we om 6:50 in de pitbox. Het zag er een beetje lullig uit want we stonden daar met maar 10 man. Vermoed dat veel andere mensen later kwamen. Evengoed was de ring wel bezet door oa. de 24h uurs race (dus in teamverband 24h fietsen, soort estafetterace).

Regen. Helaas regende het behoorlijk in het begin. Vooral bij de afdalingen bij remmen. Wat een gepiep van iedereen. Vraag me nog steeds af waarom fietsschrijfremmen zo moeten piepen. Bij auto's en motoren hoor je dat nooit. Gedurende de eerste ronde werd het droog en klaarde het op. Was wel fijn want ik reed voor nog lek, maar kon na 15min weer op pad.

Tweede en derde ronde werd het echt mooi weer en was het fantastisch fietsen. Er waren veel mensen, maar druk niet. Er was meer dan voldoende ruimte en je kon lekker je eigen gang gaan. Verder iets van 4x een ambulance op de baan gezien om hulp te verlenen aan mensen die echt lelijk gevallen waren. Fietsen in 3 stukken en schaafwonden van hier tot gunder.

Totaal dus 3 ronden gereden, gemiddeld 22,5km/u en in de afdaling (Fuchsröhre) 88km/u gefietst. Wat een ervaring. Volgend jaar weer, of misschien een paar collega's zo gek krijgen om mee te doen met de 24h. Lijkt me een leuke uitdaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqhvOt2QE8MI7DI5sucSFxc6MqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Up4NrSnS1TvIEeVLsDnX1te.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7JX8IUTF7eAV9F8_2M6ld3nN5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymTbvcmSyqKoSjPEbIWrrQ0v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJYYjxqP3PSMs4dOqiIRd6yeYjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5IbBaCTlCWKUJkkrpGWOKCa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Giel schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:31:
Even een kort verslagje van mijn trip naar de Eifel. Afgelopen vrijdag en zaterdag lekker kunnen fietsen in de Eifel met als hoogtepunt zondagochtend Rad am Ring.

We hadden ons ingeschreven in de toergroep en mochten van 07:00 tot 13:00 op de Nordschleife rijden (incl deel GP strecke). Ik heb wel wat ervaring met de auto en motor op de ring rijden, maar niet met de fiets en ook niet op de GP strecke, dus dat was een erg leuk vooruitzicht. Aangezien we uiterlijk 12:00 het huisje uit moesten en daarom beetje op tijd van het circuit moesten, stonden we om 6:50 in de pitbox. Het zag er een beetje lullig uit want we stonden daar met maar 10 man. Vermoed dat veel andere mensen later kwamen. Evengoed was de ring wel bezet door oa. de 24h uurs race (dus in teamverband 24h fietsen, soort estafetterace).

Regen. Helaas regende het behoorlijk in het begin. Vooral bij de afdalingen bij remmen. Wat een gepiep van iedereen. Vraag me nog steeds af waarom fietsschrijfremmen zo moeten piepen. Bij auto's en motoren hoor je dat nooit. Gedurende de eerste ronde werd het droog en klaarde het op. Was wel fijn want ik reed voor nog lek, maar kon na 15min weer op pad.

Tweede en derde ronde werd het echt mooi weer en was het fantastisch fietsen. Er waren veel mensen, maar druk niet. Er was meer dan voldoende ruimte en je kon lekker je eigen gang gaan. Verder iets van 4x een ambulance op de baan gezien om hulp te verlenen aan mensen die echt lelijk gevallen waren. Fietsen in 3 stukken en schaafwonden van hier tot gunder.

Totaal dus 3 ronden gereden, gemiddeld 22,5km/u en in de afdaling (Fuchsröhre) 88km/u gefietst. Wat een ervaring. Volgend jaar weer, of misschien een paar collega's zo gek krijgen om mee te doen met de 24h. Lijkt me een leuke uitdaging.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi man, ik heb ook wel getwijfeld om de toer versie te rijden (150km / 6 rondjes), maar kreeg het qua planning niet rond..

Volgend jaar ook zeker van de partij voor de toerversie.
Maar hoe werkt die 24h race? ik zie teams met 1-2-4-8 deelnemers? Is dat dan gewoon in estafette rijden? Of moet je met een minimale bezetting op de baan zijn?

Als je met 8 man kunt wisselen, dan is het gewoon telkens 1 rondje "knallen", en heb je ook de nodige rust.
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-10 19:26
verstappen33 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Mooi man, ik heb ook wel getwijfeld om de toer versie te rijden (150km / 6 rondjes), maar kreeg het qua planning niet rond..

Maar hoe werkt die 24h race? ik zie teams met 1-2-4-8 deelnemers? Is dat dan gewoon in estafette rijden? Of moet je met een minimale bezetting op de baan zijn?

Als je met 8 man kunt wisselen, dan is het gewoon telkens 1 rondje "knallen", en heb je ook de nodige rust.
Iemand ervaring mee?
Ik weet niet exact hoe het werkt. Zag dat een estafetteteam van mijn fietsclub steeds 1 rondje per persoon deed inderdaad. Toch continu goed kapot gaan.

Klinkt wel heel gaaf. Je hoort alleen wel heftige dingen over de afdeling (loeisnel).

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:09

Phydomir

Dennis

Lekker @Giel

Ik heb zaterdag de 150KM wedstrijd gereden. Het was behoorlijk warm en heb me daar een beetje op verkeken. Eerste twee rondjes lekker mee kunnen rijden in wat de 2e of 3e groep was. Had niet het idee dat ik over m'n limiet aan het gaan was, maar begon in het begin van het 3e rondje al wat kramp achtige symptomen in m'n kuiten te krijgen. Besloten om het iets rustiger aan te gaan doen en boven aan Hohe Acht extra water bij te vullen en kijken of het beter zou gaan. Nou, dat lukte niet echt. 4e rondje nog afgemaakt maar tegen het einde schoot de kramp er volledig in, waar eerder 200w al als threshold voelde. Geen nut om nog af te maken.

Wel weer een mooie ervaring en heb weer het één en ander over m'n lichaam en het rijden in deze hitte geleerd. Volgend jaar weer.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Goh, als ik dit eerder geweten had, had ik hier zeker aan mee willen doen. Snap niet waarom deze niet op m'n radar verschenen is. M'n zwager heeft in het verleden meerdere malen de 24u gereden (zowel in team als solo). In 2020 zou hij nog 1x solo meedoen, hele jaar getraind, meerdere keren een nacht doorgefietst, Corona kwam, was nog kortstondig hoop dat alles mee zou vallen, maar helaas.
Helaas heeft hij door corona een chronische longaandoening opgelopen, en is intensief fietsen onmogelijk geworden. Hij heeft nog wel een e-MTB voor nog een beetje hier in het bos te crossen, maar zodra het een beetje bergop gaat moet de ondersteuning er al flink op.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
[...]

Iemand ervaring mee?
Ik lees het net even vluchtig door; je krijgt een transponder in een bidon, en die geef je aan de volgende rijder. Lijkt mij dat er dan ook één persoon per keer per team rijdt.

19.2.1 24h-Race Road Bike and 24h-Races-MTB

https://radamring.de/en/terms-conditions/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Phydomir schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:53:
Lekker @Giel

Ik heb zaterdag de 150KM wedstrijd gereden. Het was behoorlijk warm en heb me daar een beetje op verkeken. Eerste twee rondjes lekker mee kunnen rijden in wat de 2e of 3e groep was. Had niet het idee dat ik over m'n limiet aan het gaan was, maar begon in het begin van het 3e rondje al wat kramp achtige symptomen in m'n kuiten te krijgen. Besloten om het iets rustiger aan te gaan doen en boven aan Hohe Acht extra water bij te vullen en kijken of het beter zou gaan. Nou, dat lukte niet echt. 4e rondje nog afgemaakt maar tegen het einde schoot de kramp er volledig in, waar eerder 200w al als threshold voelde. Geen nut om nog af te maken.

Wel weer een mooie ervaring en heb weer het één en ander over m'n lichaam en het rijden in deze hitte geleerd. Volgend jaar weer.
Balen! Het was inderdaad erg warm zaterdag. Ook wel een hoge luchtvochtigheid.

Volgend jaar ook maar even kijken wat ik ga doen. Zo'n 75km of 150km race klinkt ook wel mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Stufferdt schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Ik weet niet exact hoe het werkt. Zag dat een estafetteteam van mijn fietsclub steeds 1 rondje per persoon deed inderdaad. Toch continu goed kapot gaan.

Klinkt wel heel gaaf. Je hoort alleen wel heftige dingen over de afdeling (loeisnel).
Je daalt af zo snel als je wilt toch. Toen ik fietste kon je prima rechts houden en je eigen tempo fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

[...]

Iemand ervaring mee?
Je krijgt als team een bidon en die rondjes tellen. Bij ons was er een groepje van 4 en 2 hebben de toeristenrit gereden. Het estafetteteam heeft elk rondje gewisseld, ook omdat ze redelijk naar de vaantjes waren na elk rondje. Een van de mannen van de lange rit heeft catering gedaan de rest van de rijd en de ander heeft voor het moraal nog af en toe een rondje meegefietst met een estafettelid. Slapen lukte niet echtt hoorde ik.

Je kan kiezen voor een plek in een pitbox, dat was de club eerst van plan. Uiteindelijk is het een partytent langs het circuit geworden omdat inschrijvingen achterbleven. De echte liefhebbers hadden het al eens gedaan en anderen hebben de valpartijen op YouTube gezien.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Duidelijk, ik ging er al een beetje vanuit dat het op die manier zou werken..
Eens kijken of ik komende winter wat sterke rijders kan verzamelen in mijn omgeving, en anders wordt het denk ik de 75 of de 150km race solo..

Heb zelf niet zoveel trek om 24u solo te ploeteren.. 4 of 8 man is een mooi aantal, dan heb je nog enige tijd tussen de rondjes om te herstellen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
verstappen33 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:13:
Duidelijk, ik ging er al een beetje vanuit dat het op die manier zou werken..
Eens kijken of ik komende winter wat sterke rijders kan verzamelen in mijn omgeving, en anders wordt het denk ik de 75 of de 150km race solo..

Heb zelf niet zoveel trek om 24u solo te ploeteren.. 4 of 8 man is een mooi aantal, dan heb je nog enige tijd tussen de rondjes om te herstellen.
Hoe zwakker de andere rijder, hoe langer je pauze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrtPubm6P6ugiXGsIwV1_wuhsBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/cIdMx85RDaBXRHeTzUzkNOiN.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
mhr-zip schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:03:
[...]

Hoe zwakker de andere rijder, hoe langer je pauze

[Afbeelding]
Hahaha, maar je wilt ook niet als laatste eindigen :+
Al verwacht ik sowieso niet een podium plek, maar het zou mooi zijn als we minimaal 27-28 ronden neer zouden kunnen zetten en in de top 50 kunnen eindigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:18
Mijn buitenblad/kettingblad moet vervangen gaan worden. Echter kom er niet helemaal achter welk blad ik moet hebben. Ik heb een 10 speed Shimano groep.

Op mijn buitenblad staat 50F en als ik het goed zie staat op de binnenkant SG-X en 50-34. Binnenblad staat 'Shimano SG-X 10S 34-F'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVdDpFQ8MKW_B9J0jhroRM44VwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loxnql0q1wmPUaVcu8bE5XOE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik volgens mij hetzelfde model. gevonden en dat is DEZE bij Mantel.

Maar ik zie bv. ook een Shimano 105 5703 en die is stukken goedkoper, maar daar staat weer op 50-D. Die type aanduidingen zijn mij niet helemaal duidelijk. De vraag is kortom, kan ik ook een ander type erop zetten? Of heeft iemand nog tips voor een ander merk/type? Fiets trouwens voornamelijk van- en naar werk - dwars door Amsterdam. Fiets niet zoveel tochten (tegenwoordig).

[ Voor 17% gewijzigd door webber87 op 24-07-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

webber87 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:43:
Mijn buitenblad/kettingblad moet vervangen gaan worden. Echter kom er niet helemaal achter welk blad ik moet hebben. Ik heb een 10 speed Shimano groep.

Op mijn buitenblad staat 50F en als ik het goed zie staat op de binnenkant SG-X en 50-34. Binnenblad staat 'Shimano SG-X 10S 34-F'.

[Afbeelding]

Nu heb ik volgens mij hetzelfde model. gevonden en dat is DEZE bij Mantel.

Maar ik zie bv. ook een Shimano 105 5703 en die is stukken goedkoper, maar daar staat weer op 50-D. Die type aanduidingen zijn mij niet helemaal duidelijk. De vraag is kortom, kan ik ook een ander type erop zetten? Of heeft iemand nog tips voor een ander merk/type? Fiets trouwens voornamelijk van- en naar werk - dwars door Amsterdam. Fiets niet zoveel tochten (tegenwoordig).
Van de twee voorstellen die je zelf geeft nu zal sowieso maar één passen. Voor een kettingblad vooraan is het belangrijkste de BCD, of zoals mantel het noemt de "steek"
De oude maat hiervoor is 130 mm, de nieuwe 110 mm. Je kan dat eenvoudig zelf meten door de afstand tussen twee vijsjes te meten. (hart op hart)
Vroeger was het altijd zo dat een 50 een steek had van 110 mm, echter zijn daar sinds enkele jaren uitzondering op gebleken. Dus meten aub.
Verder is vooral van belang dat het visueel wat overeenkomt.
En 10 speed of 11 speed is niet van belang voor een voorste tandwiel. Mocht de website daarvoor een filter hebben is das niet correct, gewoon negeren. Mijn 105 5600 set draait intussen enkele jaren op een R7000 crank vooraan.

Ook het aantal vijzen is van belang, maar dat kon je visueel zelf wel afleiden. Jij hebt er 5 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:56
crimby schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Dure les geleerd wel bij terugkomst bij de auto. Fietsendrager weg. Normaal koppel ik die af en leg ik hm in de auto. Alle parkeerplaatsen stonden nu vol met auto’s met dragers… dus niet meer aan gedacht. Fietsendrager stond op slot, maar was blijkbaar geen probleem :-(

De nieuwe Fiamme klemmen die ik gisteren had binnen gekregen nog niet eens betaald en ze zijn alweer weg.
Gelukkig paste beide fietsen in de auto.
Ik moest hier even aan denken. Stond jouw fiets op de parking aan het Shimano Express Center in Valkenburg? De mijne is maandag gestolen daar, en terwijl ik stond te vloeken kwam een andere gedupeerde afgelopen dat die van hem ook gestolen was. Beide XT933 trouwens, dus ik denk dat die kleptomaan een soort loper heeft om snel de sloten los te maken. Op marktplaats kom ik trouwens een profiel tegen die de voorbije jaren honderden tweedehandse fietsdragers heeft verkocht.. waarschijnlijk 5 keer dezelfde opnieuw gestolen :( . Triest dat er figuren zijn die zich hier mee bezig houden, even in de spiegel kijken s'avonds en met de glimlach slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 16:12
Cloclo100 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Ik moest hier even aan denken. Stond jouw fiets op de parking aan het Shimano Express Center in Valkenburg? De mijne is maandag gestolen daar, en terwijl ik stond te vloeken kwam een andere gedupeerde afgelopen dat die van hem ook gestolen was. Beide XT933 trouwens, dus ik denk dat die kleptomaan een soort loper heeft om snel de sloten los te maken. Op marktplaats kom ik trouwens een profiel tegen die de voorbije jaren honderden tweedehandse fietsdragers heeft verkocht.. waarschijnlijk 5 keer dezelfde opnieuw gestolen :( . Triest dat er figuren zijn die zich hier mee bezig houden, even in de spiegel kijken s'avonds en met de glimlach slapen?
Op de parking daarnaast. Effectief 5 minuten loopafstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSPq5x7RKhbJuc0BL-OJmSH3hpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2mZVUSYHIZSwH3Sxvj0xofe.png?f=fotoalbum_large

Zeer triest inderdaad en laat het (nogmaals) een waarschuwing voor iedereen zijn.

Overigens heb ik nog geen marktplaats advertentie / account gevonden die ze verkoopt :|

[ Voor 3% gewijzigd door crimby op 24-07-2024 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:56
crimby schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Op de parking daarnaast. Effectief 5 minuten loopafstand.
[Afbeelding]

Zeer triest inderdaad en laat het (nogmaals) een waarschuwing voor iedereen zijn.

Overigens heb ik nog geen marktplaats advertentie / account gevonden die ze verkoopt :|
Die van mij stond op de parking aan het Center zelf. Ik ga voor alle duidelijkheid niemand beschuldigen, kan je wel wat info geven in pm over mensen die zowat dagelijks een fietsdrager verkopen via Marktplaats ..

Heb net iemand van de andere gedupeerden gehoord, die had nog weet van een derde persoon op dezelfde dag. Ik zou zeggen, als je de plaats hebt in de koffer.. afkoppelen en wegsteken. Ik heb nog naar Shimano Experience center gebeld om te melden dat ze eens wat meer moeite moeten doen om mensen te sensibiliseren. Ze zeggen dat die parkings eigendom zijn van de gemeente, heb toch maar even duidelijk gemaakt dat het hun klanten zijn, die komen voor de "experience" ; . Ze ging het doorgeven aan management voor eventueel bordjes te plaatsen. Voor mij too little too late, hopelijk anderen hierbij nu meer aandacht voor hun spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
de goedheid is er niet meer, bescherm je goederen door ze op te bergen, kan/lukt dat niet zou ik echt iedereen aanraden om een Apple/Samsung tag te kopen van 3 tientjes.. Doe er 1 op je fiets en 1 op je fietsendrager.
Plak hem ergens op.. Kan je hem volgen als die gestolen is.
Ik slaap echt een stukje beter door zo'n ding te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:18
Joindry schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Van de twee voorstellen die je zelf geeft nu zal sowieso maar één passen. Voor een kettingblad vooraan is het belangrijkste de BCD, of zoals mantel het noemt de "steek"
De oude maat hiervoor is 130 mm, de nieuwe 110 mm. Je kan dat eenvoudig zelf meten door de afstand tussen twee vijsjes te meten. (hart op hart)
Vroeger was het altijd zo dat een 50 een steek had van 110 mm, echter zijn daar sinds enkele jaren uitzondering op gebleken. Dus meten aub.
Verder is vooral van belang dat het visueel wat overeenkomt.
En 10 speed of 11 speed is niet van belang voor een voorste tandwiel. Mocht de website daarvoor een filter hebben is das niet correct, gewoon negeren. Mijn 105 5600 set draait intussen enkele jaren op een R7000 crank vooraan.

Ook het aantal vijzen is van belang, maar dat kon je visueel zelf wel afleiden. Jij hebt er 5 nodig.
Dank! Dus als ik je goed begrijp moet ik weten en dus meten de HoH tussen de vijsjes, oftewel de steek. Wanneer ik dat weet dan kan kan ik dus alle typen kopen die voldoen aan de BCD/steek en 50 tanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik fiets alweer enkele jaren rond zonder hulpmiddelen bij een lek (tubeless). Dat gaat natuurlijk een keer fout.

Nu wil ik een zadeltasje kopen met tools om verder te kunnen fietsen bij een lek. Bij tubeless zou ik voldoende moeten hebben aan een prop (3 stuks?) + Co2 patroon toch?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:58
Strider schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:54:
Nu wil ik een zadeltasje kopen met tools om verder te kunnen fietsen bij een lek. Bij tubeless zou ik voldoende moeten hebben aan een prop (3 stuks?) + Co2 patroon toch?
Dan moet je wel geluk hebben dat het in 1 keer goed gaat.

Ik neem altijd ook een binnenband mee omdat je dan als het gat te groot is om met pluggen te dichten, alsnog thuis kan komen. Het is me in 28.000 km al twee keer gebeurd dat ik zonder binnenband niet verder had gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:54:
Ik fiets alweer enkele jaren rond zonder hulpmiddelen bij een lek (tubeless). Dat gaat natuurlijk een keer fout.

- Je moet 9 van 10 keer beetje bijpompen, CO2 is vooral om een band “helemaal” op te pompen. Dus een goede losse pomp is beter.
Zelf en vele met mij op het forum hebben goede ervaring met de SILCA Tattico pomp (niet zonder korting kopen!).
Ik weet van een aantal op het forum dat ze een Cycplus pompje hebben.

- Goede pluggen maakt tubeless een stuk prettiger. Wat is goed? Dynaplug (racer pro) sowieso. Zijn op het moment alleen even lastig te krijgen. Ik zou even geduld hebben en goed zoeken waar deze te koop zijn. Andere plugsystemen kunnen ook werken, maar dat wisselt wat wel en niet werkt. Ik heb niet paraat wat wel en niet werkt.

- Binnenband meenemen is altijd goed, want zelfs met een plug is het mogelijk dat je het niet dicht krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
mhr-zip schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:53:
[...]

- Goede pluggen maakt tubeless een stuk prettiger. Wat is goed? Dynaplug (racer pro) sowieso. Zijn op het moment alleen even lastig te krijgen. Ik zou even geduld hebben en goed zoeken waar deze te koop zijn. Andere plugsystemen kunnen ook werken, maar dat wisselt wat wel en niet werkt. Ik heb niet paraat wat wel en niet werkt.
Zijn idd lastig leverbaar… na een flinke tijd googlen ben ik op een Canadese webwinkel terecht gekomen waar ik de laatste dynaplug racer pro besteld heb. Kwam tijdens m’n zoektocht nog wel andere buitenlandse winkels tegen maar daar was je een euro of 30 kwijt aan verzendkosten.

Dus als het goed is komt die ergens in de komende 2 weken binnen en dan kan m’n tubeless ellende avontuur beginnen
:)

Pagina: 1 ... 587 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).