Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 586 ... 644 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 15:28
verstappen33 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Ik ben geen Pogacar idd, maar ik denk niet dat het onhaalbaar is voor mij om rond de 4,5 te kunnen pieken voor een uurtje.
Dit wattages zal ik niet 8-9 uur vol kunnen houden natuurlijk.

Ik ben nu idd 75, na de vakantie ga ik hier ook mee aan de slag en wil rond de 70 zien uit te komen, dan ziet het kwa wattages er al wat rooskleuriger uit met 280-315W.

Maar het streven is wel om boven de 300W te komen de komende maanden.
Komende week maar even een test doen om te zien waar ik nu sta en hoeveel % verbetering nodig is.
Boh, 300 watt zou ik ook wel willen maar dat red ik echt niet. Ik kom nu op 265 uit, met een stevige inspanning (weeg 63kg). Dus ben al enorm blij met 4,2 watt/kg. Heel veel meer zie ik zonder gestructureerd trainen ook niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:39
crimby schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Dure les geleerd wel bij terugkomst bij de auto. Fietsendrager weg. Normaal koppel ik die af en leg ik hm in de auto. Alle parkeerplaatsen stonden nu vol met auto’s met dragers… dus niet meer aan gedacht. Fietsendrager stond op slot, maar was blijkbaar geen probleem :-(
Vorig jaar t zelfde gehad in Limburg.
Gingen 1,5u fietsen. Ook slotje erop en bij terugkomst dacht ik 😲. Kon mijn ogen eerst gewoon niet geloven. Slotje lag wat verderop. Man, blijf met je tengels van andermans spullen af.

Was passen en meten met 2 fietsen en bagage.
Was weekendje weg maar niks mogelijk via de diverse verzekeringen helaas (heb doorlopende reisverzekering).

Weer een inklapbare gekocht en die gaat altijd in de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door rinslll op 15-07-2024 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:18
Holk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Nogmaals, ik reageer op iets waar je bovenstaande verhaal niet over gaat:

[...]

En een uur lang 4.5 w/kg wegtrappen, onafhankelijk van hoe lang de rit is, is de FTP.
Als je 4,5W/kg een uur lang wegtrapt gedurende een langere rit dan is je FTP met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hoger dan die 4,5. Ervan uitgaande dat we het over een serieuze rit hebben zoals de genoemde Marmotte.

Maar als jij mijn zin liever uit zn context trekt om een bijdehante opmerking te maken...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 19:30
klaaas schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Als je 4,5W/kg een uur lang wegtrapt gedurende een langere rit dan is je FTP met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hoger dan die 4,5. Ervan uitgaande dat we het over een serieuze rit hebben zoals de genoemde Marmotte.

Maar als jij mijn zin liever uit zn context trekt om een bijdehante opmerking te maken...
Wat laat je je kennen zeg, ongelofelijk. En ik trek niets uit een context, quote tot 2 keer toe exact je eigen bewoording. Dat jij kiest om double down te gaan ligt bij jezelf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06:54
Hier ben ik al tot 3.8 w/kg gekomen
( gemiddelde tijdens een ritje van een uur waar ik redelijk maximaal ging ) met ongestructureerd trainen fietsen (voornamelijk woon-werkverkeer), te veel chips en bier en 3 kinderen. :9

Weet vanuit m’n marathon periode hoe het is als je wel alles “goed” doet maar heb daar momenteel geen zin in en denk dat het plezier dan zo weg is.
Als ik m’n maat eraf kan fietsen en hij niet mij dan ben ik al tevreden. >:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:46
Om de discussie te beëindigen.

Streven is om een FTP van 4,5W/kg te halen met 70kg, ofwel 315W.

Klimmen tijdens de Marmotte zal tussen de 80-90% liggen, oftewel sweetspot, 250-280W.

Dat is de theorie.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:21:

Als ik m’n maat eraf kan fietsen en hij niet mij dan ben ik al tevreden. >:)
Ja dat is ook mijn streven altijd. Helaas is een van m'n maten een dame die gruwelijk hard omhoog fietst. Ze staat dit jaar op 1 op de Keutenberg Strava KOM, nog voor allerlei profs.

Wist ik maar vooraf dat het met fietsen handig is om je fiets buddy's eerst door de ballotage commissie te laten gaan... :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:10:
[...]

Ja dat is ook mijn streven altijd. Helaas is een van m'n maten een dame die gruwelijk hard omhoog fietst. Ze staat dit jaar op 1 op de Keutenberg Strava KOM, nog voor allerlei profs.

Wist ik maar vooraf dat het met fietsen handig is om je fiets buddy's eerst door de ballotage commissie te laten gaan... :9
Gewoon ontvrienden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
verstappen33 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:07:

Klimmen tijdens de Marmotte zal tussen de 80-90% liggen, oftewel sweetspot, 250-280W.

Dat is de theorie.
315W lijkt me goed haalbaar toch? Vlieg je de berg op!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 23:59

ken-dj

Life is short break the rules

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CnS_xqlfvWvfNdpgyPdjo6senw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxxxijWyq3IuJNowKEw6Dl68.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag 20 Juli 2024 start vanaf Bilderdijkstraat Echelon
Social Ride 50 KM

Inschrijven :
https://docs.google.com/f...l-H-zIrjxctx9NTA/viewform

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04
ken-dj schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:10:
[Afbeelding]

Zaterdag 20 Juli 2024 start vanaf Bilderdijkstraat Echelon
Social Ride 50 KM

Inschrijven :
https://docs.google.com/f...l-H-zIrjxctx9NTA/viewform
Zo kan het dus ook hè @McMiGHtY. Gewoon eens een 50 km ride influencen ipv iedere keer weer 200 km+-ers.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 20:16

derx666

mecker ende blaet

rinslll schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Vorig jaar t zelfde gehad in Limburg.
Gingen 1,5u fietsen. Ook slotje erop en bij terugkomst dacht ik 😲. Kon mijn ogen eerst gewoon niet geloven. Slotje lag wat verderop. Man, blijf met je tengels van andermans spullen af.
Die slotjes op de dragers zijn ook niet echt bedoelt voor diefstal beveiliging (imho), maar meer dat het allemaal niet los kan trillen, en zo eraf kan donderen. Als je die bevestigingen op slot zet, dan kun je draaien aan die knoppen, maar gebeurt er niks. Tijdens het rijden trilt het allemaal best wel, dus dat is een goeie manier om te zorgen dat die fiets iig blijven staan.

Blijft evengoed dat ze er moet de poten vanaf moeten blijven, mja... Zo werkt het tegenwoordig helaas niet meer. Easy money is beter dan werken voor je poen.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
mhr-zip schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:59:
[...]

Zo kan het dus ook hè @McMiGHtY. Gewoon eens een 50 km ride influencen ipv iedere keer weer 200 km+-ers.
Je kunt die 50km ook 4x achter elkaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:53

McMiGHtY

- burp -

Kijk..iemand die het snapt!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
Met een beperkt budget wat zouden jullie dan kiezen, hoge velgen met 105 of lage velgen met 105 Di2? En waarom?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Lage Velgen met 105di2
En doorsparen voor hoge velgen.

Nieuwe wielen zet je makkelijker in je frame dan een nieuwe groepset.
Lage wielen kun je altijd nog houden als wintersetje

Een gebruikte 105 groep levert je weinig op.
En dooooorrrrrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:22
wat @McMiGHtY zegt..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:27

Galois

1811 - 1832

derx666 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:33:
[...]

Die slotjes op de dragers zijn ook niet echt bedoelt voor diefstal beveiliging (imho), maar meer dat het allemaal niet los kan trillen, en zo eraf kan donderen. Als je die bevestigingen op slot zet, dan kun je draaien aan die knoppen, maar gebeurt er niks. Tijdens het rijden trilt het allemaal best wel, dus dat is een goeie manier om te zorgen dat die fiets iig blijven staan.

Blijft evengoed dat ze er moet de poten vanaf moeten blijven, mja... Zo werkt het tegenwoordig helaas niet meer. Easy money is beter dan werken voor je poen.
Hmmm... ik laat mijn drager er eigenlijk ook altijd op zitten. Teveel gedoe om 'm eraf te halen en aangezien die van mij ook niet inklapbaar is (Uebler P22S(*)), neemt hij ook heel veel ruimte in de kofferbak. Als daar al één en ander zit (fietsspullen, kleren, ...) dan is het echt rangschikken. Daarom laat ik 'm er altijd (op slot) op zitten.

Misschien toch maar niet meer doen...

(*) Misschien wat off topic, maar mijn fietsendrager is 90 graden kantelbaar en mijn auto te laat, waardoor ik mijn fietsen moet vasthouden als ik de drager kantel (anders komen ze op de grond). Ik dacht erover om een staalkabeltje tussen het kantelbare gedeelte en het vaste gedeelte te zetten, zodat deze staalkabel het volledig kantelen belemmerd. Iemand ook eens met zo'n probleem/oplossing te maken gehad? Tips?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:38

Dat is de theorie.
Vergeet niet te corrigeren voor hoogte. Boven de 1500 meter moet de gemiddelde Nederlander (zonder acclimatisering) zo’n 10% van zijn ftp aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:52
Noxa schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:39:
[...]

Vergeet niet te corrigeren voor hoogte. Boven de 1500 meter moet de gemiddelde Nederlander (zonder acclimatisering) zo’n 10% van zijn ftp aftrekken.
Dit heb ik op de Galibier (2.600m) gemerkt vorige week. Hartslag en alles was oké, maar de benen wouden gewoon niet harder. Op de Alpe vervolgens mijn beste waardes van de hele rit (9 fietsuren) getrapt, dus daar lag het niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
@Owios wat @Webgnome zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-05 19:12

Dat is de theorie.
4,5 W/kg is ook m'n doel. Na mijn operatie wist ik terug waar aan te werken.
Eind juni voor ik op reis vertrok een mooie 73.5 kg (195 cm). Op reis wel veel gegeten (en wat aangekomen :+), maar ook de Alpe beklommen. Tijdens die activiteit was mijn 57 min power 341W. FTP dus zo'n 340W.

Zou eigenlijk 350W als FTP willen behalen en voor 'klimevenementen' mijn gewicht tot 73 kg willen brengen om te pieken naar 4.8 W/kg.

Klimmen in je sweetspotzone lijkt me perfect. Is ook iets wat ik meestal gedaan heb en vrij natuurlijk aanvoelt zonder dat je te diep in het rood gaat.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
CedricD schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Eind juni voor ik op reis vertrok een mooie 73.5 kg (195 cm). Op reis wel veel gegeten (en wat aangekomen :+), maar ook de Alpe beklommen. Tijdens die activiteit was mijn 57 min power 341W. FTP dus zo'n 340W.

Zou eigenlijk 350W als FTP willen behalen en voor 'klimevenementen' mijn gewicht tot 73 kg willen brengen om te pieken naar 4.8 W/kg.

Klimmen in je sweetspotzone lijkt me perfect. Is ook iets wat ik meestal gedaan heb en vrij natuurlijk aanvoelt zonder dat je te diep in het rood gaat.

Succes!
Mooi streven! 195 en 73,5 kg is wel aardig aan de dunne lange kant of niet :D?
Het is natuurlijk wel een verschil of je de Alp d'huez vers opfiets en na een uur je fiets kan wegzetten, of je hebt al 160 km en 4000 hoogtemeters in de benen en nog aan de alp d'huez starten. (Marmotte) Dan zal 4,5 of 4,8 niet echt meer makkelijk haalbaar zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
[...]

Succes!
How zot.. :) Ik ben even groot en ben met 79 à 80kg echt mager. Kan me niet voorstellen daar nog eens 7KG vanaf te doen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32
Cloclo100 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:14:
[...]

How zot.. :) Ik ben even groot en ben met 79 à 80kg echt mager. Kan me niet voorstellen daar nog eens 7KG vanaf te doen!
Hij is dan ook net geopereerd, en heeft een stuk darm laten verwijderen. Dat is winst, en groeit niet snel terug.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

[...]

Succes!
Soms twijfel ik aan de nauwkeurigheid van mijn vermogensmeter. Of zijn deze FTP-waardes die jullie noemen allen op de Tacx bepaald?

Mijn Garmin zegt dat mijn FTP zo net boven de 3 W/kg is. Als ik dit vergelijk met fietsmaatjes die zeker niet harder fietsen dan ik en een soortgelijk bouw (gewicht) hebben, dan zit ik altijd onder ze, maar qua prestaties niet.

Ter indicatie: ik fiets een rondje solo van 50 km met 34 km/h en 3 W/kg bij maximale inspanning (met weinig wind). Vorige week hebben we met een groepje, waarvan ik 1/3 van de tijd aan kop reed 70 km gefietst met 36 km/h gemiddeld en gem. vermogen van 2,8 W/kg.

Als ik dit soort snelheden met anderen vergelijk, dan zitten die altijd >4 W/kg.

Zijn deze 'prestaties' in lijn met mijn vermogens? Of moet ik echt aan mijn vermogensmeter twijfelen (Stages op cranck, alleen links).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Galois schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:36:
[...]

Soms twijfel ik aan de nauwkeurigheid van mijn vermogensmeter. Of zijn deze FTP-waardes die jullie noemen allen op de Tacx bepaald?

Mijn Garmin zegt dat mijn FTP zo net boven de 3 W/kg is. Als ik dit vergelijk met fietsmaatjes die zeker niet harder fietsen dan ik en een soortgelijk bouw (gewicht) hebben, dan zit ik altijd onder ze, maar qua prestaties niet.

Ter indicatie: ik fiets een rondje solo van 50 km met 34 km/h en 3 W/kg bij maximale inspanning (met weinig wind). Vorige week hebben we met een groepje, waarvan ik 1/3 van de tijd aan kop reed 70 km gefietst met 36 km/h gemiddeld en gem. vermogen van 2,8 W/kg.

Als ik dit soort snelheden met anderen vergelijk, dan zitten die altijd >4 W/kg.

Zijn deze 'prestaties' in lijn met mijn vermogens? Of moet ik echt aan mijn vermogensmeter twijfelen (Stages op cranck, alleen links).
Tja, lastig te zeggen, kalibreer je die vermogen meter wel eens? Sommige doen t voor elke rit, wellicht veranderen je waardes ineens heel hard..
Ik heb thuis nog een Kickr Core staan met ingebouwde vermogensmeter, wanneer mijn fiets met 4iii linkerzijde erin staat, komt mijn power op 1-2 watt nauwkeurig overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

dfbt schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Tja, lastig te zeggen, kalibreer je die vermogen meter wel eens? Sommige doen t voor elke rit, wellicht veranderen je waardes ineens heel hard..
Ik heb thuis nog een Kickr Core staan met ingebouwde vermogensmeter, wanneer mijn fiets met 4iii linkerzijde erin staat, komt mijn power op 1-2 watt nauwkeurig overheen.
Jep. Ik kalibreer 'm elke rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Galois schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Als al je maatjes wel een goed werkende power meter hebben, met allemaal de juiste data is t wel vreemd.
Met 36 uur per thuiskomen op 70 km is wel een inspanning.. Maar goed, stel je weegt 80 kilo, en je fiets 240 watt, is dat 3 watt/kilo inderdaad. Maar als jou fiets maatjes voor de zelfde inspanning en zelfde gewicht 320 watt moeten trappen terwijl jij op kop zit, is dat heel gek :) Zou eerder denken dat hun data niet klopt, maar dat van jou wel. Zomaar in Nederland op t vlakke 4w/kg trappen is ook niet heel makkelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Galois schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Misschien een overbodige vraag, maar hoe heeft Garmin die FTP berekend? Gewoon tijdens een rit of tijdens een FTP-test? Als dat laatste nog niet gebeurd is, zou het wel eens kunnen zijn dat je FTP te laag ingeschat is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:02

Phydomir

Dennis

Het is sowieso al heel lastig om op basis van snelheid iets te zeggen. Daarnaast kan je op het vlakke meestal beter beredeneren met absolute wattages. Als ik hier een rondje over de dijken doe in mijn duurzone (tussen de 210 en 225 watt ongeveer) dan zit ik ook wel rond die 32/33kpu. Maar op dijken waait het altijd dus dat is ook heel erg moeilijk vergelijken.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Cloclo100 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Misschien een overbodige vraag, maar hoe heeft Garmin die FTP berekend? Gewoon tijdens een rit of tijdens een FTP-test? Als dat laatste nog niet gebeurd is, zou het wel eens kunnen zijn dat je FTP te laag ingeschat is..
Met zo'n 'ingebouwde' training in de Garmin. Je fietst dan 20 minuten lang maximaal. Dat heb ik hier gedaan op een fietspad langs de dijk van 15 km waar geen noemenswaardige bocht of afslag in zit.

Verder geeft de Garmin regelmatig aan 'nieuwe FTP waarde gevonden, opslaan?' (oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 12:18

joker1977

Tweakert

[...]

Watt / kg is bijna zinloos in Nederland als je het wilt correleren aan snelheid, omdat Nederland gemiddeld genomen vlak is.

Als ik even kijk naar mijn ritje van afgelopen dinsdag: Lekker weer, 26 graden, weinig wind (Bft 2 à 3 in Groningen) en doe ik over een "rondje" - toevallig met 34 km/h op 220W. Dat is met mijn gewicht ongeveer 2.7 W/kg. Ik zit op een endurance-fiets, dus zeker niet erg aero.

Mijn eerste inschatting bij het horen van 4 W/kg voor 34 km/h is dan ook volstrekt onzinnig; tenzij ze heel veel rolweerstand hebben en extreem licht zijn. Maar mensen die 34 km/h gemiddeld rijden, rijden meestal niet met trekker-banden.

Ben al wel tot de conclusie gekomen dat verschillende powermeters op verschillende fietsen met verschillende berijders eigenlijk niet goed te vergelijken zijn. In theorie zou het allemaal binnen een paar procent moeten zitten, maar ik zie heel vaak vermogens in mijn groepjes die nergens op kunnen slaan. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ah... ok.

Maar als ik een tocht van 50 km fiets en dat maximaal doe, dan zit ik rond de 34 km/h en 200-220 W gemiddeld. Ben rond de 70 kg.

Net een paar van dit soort rondjes bekeken en ze zitten allemaal op deze waarden.

Blijkbaar dus wel snelheden en vermogenwaarden die bij elkaar passen en hoef ik niet te twijfelen aan mijn vermogensmeter? :)
Uiteraard speelt evt. wind en veel stoppen (bochten/stoplichten) een grote rol. Maar gemiddeld gezien is dit wat ik ongeveer kan (bij gewone wind en gewone hoeveelheid bochten/stoplichten). In ieder geval is 4 W/kg (dus 280 W in mijn geval) onhaalbaar voor mij. En als je die 4 W/kg niet haalt, dan ben je geen 'goede amateur' volgens de lijstjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Stap 1: watt per kg laten varen in Nederland (de vlakke stukken). W/kg is bergop interessant. Op het vlakke is de impact van je gewicht echt heeeellll klein. Snelheid op het vlakke wordt bepaald door de combinatie van je absolute vermogen en je CdA waarde (frontaal oppervlak icm je drag, in simpele woorden hoe aerodynamisch de combinatie van jou+je fiets is).

Having said that: er zijn veel verschillen tussen mensen die dezelfde gemiddelde snelheid verliezen. Deels zal het een meetverschil zijn (alleen al iemand die eenzijdig vermogen meet kan z'n vermogen flink over/onderschatten, nog los van de verschillen tussen fabrikanten). Maar een groot deel zit ook in je houding op de fiets, of je in een flapper shirt rijdt of niet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Cloclo100 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Ik was met 73kg meer ripped dan nu met 67. Met 73kg deed ik alleen nog krachttraining en nu niet meer.

Gewicht sec zegt niets. Gaat ook om spiermassa in je benen en/of bovenlichaam. Als je echt skinny wilt worden moet je Wout Poels’ armen trainen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:17
En stap 2: gemiddelde snelheid ook laten varen.
Leuk om op het forum te lezen dat iemand gemiddeld 35 rijd met 220W maar dat zegt niets over of hij lekker over een dijk heeft gereden zonder stoplichten/geen afrem acties etc.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:01:
En stap 2: gemiddelde snelheid ook laten varen.
Leuk om op het forum te lezen dat iemand gemiddeld 35 rijd met 220W maar dat zegt niets over of hij lekker over een dijk heeft gereden zonder stoplichten/geen afrem acties etc.
Het valt mij op dit forum altijd op dat we het lastig vinden om te praten over 'meestal/over het algemeen/gemiddeld'. Dus bij gewone wind, bij een normaal aantal stop- en afremacties, enz. Dan kan je m.i. echt wel uitspraken doen met een acceptabele onzekerheidsmarge.

Als ik nu de uitspraak zou doen: ik heb in 2024 gemiddeld X km/h gefietst. Dan is dat incl. de makkelijke tochten en incl. de tegen-de-wind-in tochten. Ik heb in 2024 niet gemiddeld altijd wind mee gehad :) (helaas).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 15:31
Stap 3 vooral het plezier erin houden ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 15:31
Stap 4 niet vergeten om te denken aan stap 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Galois schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Het valt mij op dit forum altijd op dat we het lastig vinden om te praten over 'meestal/over het algemeen/gemiddeld'. Dus bij gewone wind, bij een normaal aantal stop- en afremacties, enz. Dan kan je m.i. echt wel uitspraken doen met een acceptabele onzekerheidsmarge.
Als je in zelfde omgeving fietst wel ja, maar hier aan de kust stond er vanmorgen bijvoorbeeld toch weer windkracht 7 en dan hoor je mensen in het binnenland ook klagen over de harde wind (windkracht 4)
Dus daar heb je het al wat is gewone/harde wind ?

Gisteren kwam ik op werk-woon ritje met 250w uit op 34km/u
Kruissnelheid op veel stukken rond de 40 en 300w trappen. (om voor de regen thuis te zijn, die dan uiteindelijk wel later kwam/wel weer meeviel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

pier87 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:14:
Stap 3 vooral het plezier erin houden ;)
Een deel van het plezier voor mij (en voor velen op dit forum) is de data.

Er zijn weinig fietsers die regelmatig fietsen (laten we zeggen 5000 km/jaar) en dat doen zonder enig apparaat die data toont :)

Ik kende er één: in mijn fietsgroep zat iemand die zelfs geen eenvoudige snelheidsmeter had. Sinds een jaartje heeft hij toch een Garmin gekocht (en misschien wel de enthousiaste van de gehele groep hierover! :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Als je in zelfde omgeving fietst wel ja, maar hier aan de kust stond er vanmorgen bijvoorbeeld toch weer windkracht 7 en dan hoor je mensen in het binnenland ook klagen over de harde wind (windkracht 4)
Dus daar heb je het al wat is gewone/harde wind ?

Gisteren kwam ik op werk-woon ritje met 250w uit op 34km/u
Kruissnelheid op veel stukken rond de 40 en 300w trappen. (om voor de regen thuis te zijn, die dan uiteindelijk wel later kwam/wel weer meeviel)
Hahaha... ook bij jou aan de kust is het niet gemiddeld windkracht 7 :) Dus windkracht 7 is niet gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Er wordt wel eens gezegd over dat banden niet zo'n verschil maken. Pogacar gisteren op de persconferentie:
Maar ook de fietsen zien er nu compleet anders uit. Ze zijn veel sneller, vooral door de banden. Die maken het grootste verschil, vind ik.
UAE is overigens overgestapt van Pirelli naar Continental en rijdt nu ook vaak de road-stages op de TT band van Continental (GP5000 TT TR ipv de GP5000 S TR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Requiem19 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:35:
Er wordt wel eens gezegd over dat banden niet zo'n verschil maken. Pogacar gisteren op de persconferentie:

[...]

UAE is overigens overgestapt van Pirelli naar Continental en rijdt nu ook vaak de road-stages op de TT band van Continental (GP5000 TT TR ipv de GP5000 S TR).
Misschien bedoelde hij wel de Continentals van 19 mm op 10 bar van 30 jaar geleden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
@dfbt
@Cloclo100

Veel magerder moet het idd niet worden. Ik heb het voordeel dat ik 'bovenaan' smal ben, dus scheelt ook wel.
Na de operatie woog ik nog 72 kg. Dat was echt op het randje ;)

@Galois

Op Zwift heb ik op 18/06 deze test gedaan.
Daar kwam 332W uit. 3 weken later 340W, dus zal wel aardig kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Galois schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Misschien bedoelde hij wel de Continentals van 19 mm op 10 bar van 30 jaar geleden? :)
Nee, want de rest van de quote is als volgt :).
Maar ook de veel meer aerodynamische wielen en kaders dragen bij aan de snellere fietsen. Ik vind het geweldig om te zien hoe veel mijn fiets uit 2019 verschilt met de huidige.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Galois schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Hahaha... ook bij jou aan de kust is het niet gemiddeld windkracht 7 :) Dus windkracht 7 is niet gewoon...
Nee maar 4-5 noem ik (helaas) vrij gewoon.
En dat noemen veel mensen harde wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Requiem19 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:35:

[...]

https://escapecollective....ine-on-the-aero-111-tyre/

Alleen voorband nodig dus minder slijtage dus dan valt de prijs wel weer mee. (al weet ik niet of de aero voordelen misschien al na 1000km verloren zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Er zit inderdaad best wel veel verschil binnen Nederland tussen de gemiddelde windsnelheid :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTUN1r7SoWVyyjnZi8vqoeGJQoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DcBV67NTEPnF5ZSPXaQQbcRx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-05 15:29
Requiem19 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:02:
Er zit inderdaad best wel veel verschil binnen Nederland tussen de gemiddelde windsnelheid :).

[Afbeelding]
Heel slecht gekozen schaal. 6.75 is namelijk midden windkracht 4 terwijl 8.5m/s een lage windkracht 5 is (schaalverdeling). Voor heel nederland kan je dus alsnog stellen: gemiddeld windkracht 4-5 :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
GWBoes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Heel slecht gekozen schaal. 6.75 is namelijk midden windkracht 4 terwijl 8.5m/s een lage windkracht 5 is (schaalverdeling). Voor heel nederland kan je dus alsnog stellen: gemiddeld windkracht 4-5 :9
Ja dat is stom, schuld van het RVO :).

https://www.rvo.nl/sites/...SDE%20december%202018.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik geloof eigenlijk weinig van dit plaatje, maargoed zal ook afhangen waar deze meetpunten zitten.
En schaalverdeling is ook niet heel handig.

Windsnelheid op 100 meter hoogte tja dat zijn niet de normale weerstations/de wind die wij op de fiets merken.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 16-07-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
GWBoes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Overigens klopt je conclusie niet per se volgens mij? De laagste schaal (Oost / Zuid-Oost Nederland) is < 6.75m seconde. Zou in theorie dus ook 1 kunnen zijn voor bepaalde gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ja daarom is die schaalverdeling niet handig, 6 kleuren maar je kan alleen zien of het '4 of lager' is of '5 of hoger'.

dit kaartje zegt iets meer :

https://www.knmi.nl/kenni...htergrond/potentiele-wind
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/system/data_center_article_blocks/image1s/000/000/899/large/windkaart.png?1619089544

[ Voor 69% gewijzigd door DDX op 16-07-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:30

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Galois schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:31:
[...]

Een deel van het plezier voor mij (en voor velen op dit forum) is de data.

Er zijn weinig fietsers die regelmatig fietsen (laten we zeggen 5000 km/jaar) en dat doen zonder enig apparaat die data toont :)
Zou wel een leuke poll zijn om eens te zien: hoeveel procent houdt zich bezig met data en hoeveel niet?
Heb zelf een Garmin 530 maar enkel om de gpx routes te kunnen volgen die ik uitteken (meestal op Komoot) aan de hand van afstand (en eventueel hoogtemeters). Hoe snel (of hoe traag), hoeveel uur, ... interesseert mij geen fluit.
Ik rij ongeveer 7500 km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

jorrefunk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Zou wel een leuke poll zijn om eens te zien: hoeveel procent houdt zich bezig met data en hoeveel niet?
Heb zelf een Garmin 530 maar enkel om de gpx routes te kunnen volgen die ik uitteken (meestal op Komoot) aan de hand van afstand (en eventueel hoogtemeters). Hoe snel (of hoe traag), hoeveel uur, ... interesseert mij geen fluit.
Zou zeker interessant zijn. Hoeveel procent heeft helemaal niets aan apparatuur tijdens het fietsen? (daar hoor jij dus niet bij! :))

Ik denk van de mensen die regelmatig fietsen (als in wekelijks) dat het er heel weinig zullen zijn... <10% zou ik gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:30

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Helemaal geen apparatuur zal vrijwel zeker een kleine minderheid zijn en dus is dat geen interessante poll (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:45
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

https://www.futurumshop.nl/de-grote-ontvetter-test

Of zijn de huismerken van Futurum (op 1 en 3) echt zo goed?

[ Voor 4% gewijzigd door La1974 op 16-07-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49
Om nog even op het vermogensmeter verhaal in te haken...

Sommige fietscomputers nemen niet de 0 waarden mee in de data.
Ik had vorig jaar precies hetzelfde met mijn fietsmaatjes, ze trapten +-10 a 12% lager dan ik.
Op 1 rit hadden we het geloofd, maar niet op een stuk of 4.
Na zoeken bleek mijn Wahoo Bolt V2 dus niet de 0 waarden op te slaan, als je dan niet trapt is er ook niets!

Je maatje trapt niet data : 0
Jij trapt niet data :

https://support.wahoofitn...021-Information-and-Setup
Include zeros in average cadence / power:

Disabling one of these options will avoid calculating periods of inactivity during unpaused portions of rides into recorded cadence and/or power averages.

[ Voor 3% gewijzigd door raymondw op 16-07-2024 20:33 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
raymondw schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:31:
Om nog even op het vermogensmeter verhaal in te haken...

Sommige fietscomputers nemen niet de 0 waarden mee in de data.
Ik had vorig jaar precies hetzelfde met mijn fietsmaatjes, ze trapten +-10 a 12% lager dan ik.
Op 1 rit hadden we het geloofd, maar niet op een stuk of 4.
Na zoeken bleek mijn Wahoo Bolt V2 dus niet de 0 waarden op te slaan, als je dan niet trapt is er ook niets!

Je maatje trapt niet data : 0
Jij trapt niet data :

https://support.wahoofitn...021-Information-and-Setup

[...]
Ik zie dat Garmin deze optie ook heeft, zowel voor power als cadans. De vraag is dan ook wat is de way to go?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49
crimby schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Ik zie dat Garmin deze optie ook heeft, zowel voor power als cadans. De vraag is dan ook wat is de way to go?
MET 0 waarden in de data

We hebben er onderling lang over gediscussieerd, maar data is data, ook al is het 0.
Garmin is standaard met de 0, ook op de Tacx producten.
Mijn data binnen en buiten komt nu overeen, zonder de 0 waarden zou ik voor binnen een andere FTP moeten aanhouden }:|
Binnen zit je bijna niet met benen stil in de draft van je digitale fietsmaatjes.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
[...]

0 meenemen voor power en niet voor cadans.

Hij wil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Stel je rijdt 30min volgas - laten we zeggen 300watt - een bergop en vervolgens daal je 30 minuten af terwijl je je benen stil houdt. Als je zero’s exclude is je gemiddelde vermogen over 1 uur 300 watt.

De volgende dag zoek je een vlak stuk weg op, rijd je weer 30 minuten volgas (300watt). Vervolgens fiets je de laatste 30 minuten uit met 150 watt. Je gemiddelde vermogen is dan 225 watt.

Best gek, want op dag 2 heb je meer arbeid verricht op de fiets, maar is je gemiddelde vermogen lager. Je trainingload van die 2e rit is lager. Je kcal estimate van je fietscomputer ook etc.

Nooit de zero’s excluden dus bij power idd :). Als je een soort gewogen vermogen wilt zien kun je kijken naar Normalized Power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Stel je rijdt 30min volgas - laten we zeggen 300watt - een bergop en vervolgens daal je 30 minuten af terwijl je je benen stil houdt. Als je zero’s exclude is je gemiddelde vermogen over 1 uur 300 watt.

De volgende dag zoek je een vlak stuk weg op, rijd je weer 30 minuten volgas (300watt). Vervolgens fiets je de laatste 30 minuten uit met 150 watt. Je gemiddelde vermogen is dan 225 watt.

Best gek, want op dag 2 heb je meer arbeid verricht op de fiets, maar is je gemiddelde vermogen lager. Je trainingload van die 2e rit is lager. Je kcal estimate van je fietscomputer ook etc.

Nooit de zero’s excluden dus bij power idd :). Als je een soort gewogen vermogen wilt zien kun je kijken naar Normalized Power.
Check, heldere uitleg. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
jorrefunk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Mijn vader kijkt enkel naar de gemiddelde snelheid van een rit en de gereden afstand.
De rest boeit hem niet. Hij heeft ook geen hartslagmeter oid.

Data vind ik dan wel weer énorm leuk. Zowel tijdens als na een rit.
Gisterenavond reden we tegen wind met 380W amper 30 km/u.
Sowieso ook leuk om je prestaties te kunnen tracken over een lange tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
Sinds ik met een powermeter rijd heb ik de (gemiddelde) snelheid als metric compleet losgelaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
Biohazzard21 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:19:
Sinds ik met een powermeter rijd heb ik de (gemiddelde) snelheid als metric compleet losgelaten.
Ik ook, enkel als ik zie dat ik met bv. 29.9 km/u zou thuiskomen duw ik nog wat extra om aan de 30 te geraken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
same here. Echt een verademing om snelheid los te laten (ivm wind, oneffenheden / klimmetjes, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46
Ik heb weer een kortingscode van Futurumshop, vorige keer werd die hier gewaardeerd: sjroorda in "Meld hier uw kortingscodes/coupons V2". Soort van vakantiegeld ;).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Sinds ik mijn data in- en output tot een minimum heb teruggebracht (heb geen power-, hartslag- of cadansmeter) en ik besloten heb dat het mij botweg niet meer interesseert met wat voor gemiddelde of afstand ik thuis kom, is het fietsen een stuk relaxter geworden (soort van).

Als ik hoge wattages wil, dan doe ik de magnetron wel aan

[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 17-07-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
wisselwerking schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:38:
[...]

Sinds ik mijn data input tot een minimum heb teruggebracht (heb geen power-, hartslag- of cadansmeter) en ik besloten heb dat het mij botweg niet meer interesseert met wat voor gemiddelde of afstand ik thuis kom, is het fietsen een stuk relaxter geworden (soort van).
Dat kan natuurlijk ook ;-) uiteindelijk haalt iedereen ergens anders zijn motivatie/plezier uit. Ik vind persoonlijk data gebruiken super, maar dan wel data zoals wattages waar ik zelf invloed op heb.

En ik doe genoeg social ritjes om ook te genieten van de omgeving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Biohazzard21 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Dat kan natuurlijk ook ;-) uiteindelijk haalt iedereen ergens anders zijn motivatie/plezier uit. Ik vind persoonlijk data gebruiken super, maar dan wel data zoals wattages waar ik zelf invloed op heb.

En ik doe genoeg social ritjes om ook te genieten van de omgeving ;)
Helemaal mee eens hoor. Je moet vooral doen wat voor jou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-05 17:49
Ik gebruik m'n vermogensmeter vooral als rem: zorgen dat ik niet té hard trap en ik de geplande rit helemaal kan volmaken. Ik heb op de fiets nogal de neiging om te veel plezier te maken en meteen met JAAAAA FIEEETSSSEEEEEEEN mezelf er in een half uur af te leggen. En dan is zo'n rondje m-meer vrij lang.

Maargoed, ik reed gisteren met het voorwiel een prachtige scheur in de weg in waardoor m'n hele carbon velg gekrast is en ik voorover dook (alles oké, schaafwonden helen wel).

Nu dus rustig oriënteren op een nieuwe velgset om einde seizoen te gaan wisselen (ik hou nogal van de voorpret van het uitzoeken).

Ik heb nu 21mm interne breedte, maar ben tegenwoordig al over op 28/30mm banden en zou dus liever naar 23mm+ intern gaan. Toch lees ik dat veel velgen, ook bij handgespaakt, nog op 21 mm staan. Is dat dan nog steeds de concensus of is 23mm+ toekomstbestendiger?

Wielset is alleen voor op de weg, 80kg, latex binnenbanden. Gewicht is irrelevant want dat is met alle high-end wielen toch +-1500 gram.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 17-07-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:29
Iemand hier ervaring met het leggen van tubeless banden (continental GP5000 S TR) op hookless velgen (Giant SLR2) met een normale pomp?

Wil dat een beetje lukken of heb ik een compressor/speciale pomp nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Louislouislouis schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:56:
Iemand hier ervaring met het leggen van tubeless banden (continental GP5000 S TR) op hookless velgen (Giant SLR2) met een normale pomp?

Mijn ervaring (n=1, wel, 2 wielen, dus n=2); kansloos met een normale pomp. Met een compressor werkte het ook niet heel lekker, met een booster uiteindelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
wisselwerking schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:38:
[...]

Sinds ik mijn data in- en output tot een minimum heb teruggebracht (heb geen power-, hartslag- of cadansmeter) en ik besloten heb dat het mij botweg niet meer interesseert met wat voor gemiddelde of afstand ik thuis kom, is het fietsen een stuk relaxter geworden (soort van).

Als ik hoge wattages wil, dan doe ik de magnetron wel aan
Ik ben een schizofrene fietser. Als ik een doel heb staat alle data aan en zit er achter elke fietsrit een bepaald trainingsdoel opbv vermogens.

Nu er even geen doel meer is, ben ik vogeltjes aan het kijken als ik zin heb, of fiets ik lekker door als ik zin heb. Werkt voor mij lekker om de boog af en toe te spannen en echt gericht te fietsen en te focussen en dat vervolgens dan een paar maanden lekker los te laten en vooral rondjes maken naar ergens waar de taartjes goed zijn.

Dus je kunt het wmb ook allebei doen. Je hoeft niet ad infinitum je data uit te zetten en je hoeft het ook niet ad infinitum aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-05 15:29
@Louislouislouis Schwalbe ProOne op een set SLR velgen (weet zo niet of het de 2 waren en of dat anders is) was een drama. Volgens mij zelfs met compressor nog even prutsen om hem volledig af te dichten.

edit: SLR1 velgen van een 2018 Propel, kan niet vinden dat die hookless zouden zijn. Maar was nog steeds een dikke kliederbende :+

[ Voor 24% gewijzigd door GWBoes op 17-07-2024 11:49 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-05 11:56
Louislouislouis schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:56:

Niet dezelfde wielset, maar zelfde banden & hookless (zipp 303s) => probleemloos gelukt.
Core uit ventiel halen voor maximale airflow en beetje zeep op de band doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:19
Zijn er hier mensen die hun racefiets hebben omgebouwd tot tijdritfiets? En dan bedoel ik niet een decathlon tijdritstuur erop (wat ik nu heb/had voor een halve triathlon een maand terug), maar een echte TT cockpit incl stuur? Ik kan daar op internet eigenlijk weinig over vinden.

Ik overweeg volgend jaar mee te doen met een hele triathlon en zit een beetje rond te kijken naar mogelijkheden met de fiets. Het mooiste is een tijdritfiets, maar nieuw beginnen die bij 5000 euro, dan heb je echt een instapfiets. Tweedehands optie, maar wellicht ook een optie een andere cockpit op mijn huidige racefiets te zetten en zadel wat meer naar voren.

Ik heb een keer een ritje gemaakt op een tijdritfiets van een maat, en het eerste wat me opviel is dat je met je hoofd ter hoogte van je vooras zit of er zelf iets voor. Bij een racefiets een flink stuk er achter. Verder weet ik niet echt wat het verschil in geometrie is.

Even een fotootje voor het vermaeck. Altijd leuk toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgtZ9eYo1baNB-fIGz72zP_12r0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IKh0Sos5NFWIrGWXltRYL4lg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5XEQSd-Pdf4n_TWI_J-F7MbYQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NOE9V5fziyJFv0JG7xvbUqq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik heb een tijdje geleden met een vriend gekeken naar TT fietsen en hij pikte voor minder dan jij noemt een hele leuke 2e hands Giant TT fiets op.

Ombouwen is leuk en wel, maar dan heb je uiteindelijk een fiets die niet optimaal is voor TT en op de weg ook niet meer echt te gebruiken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-05 17:35

Reginas

Queen of Core Stability

@dreameater Ik tag jou even, omdat jij recent een tijdritfiets hebt aangeschaft voor -ik meen- minder dan €5000, ook met het doel om een volledige triatlon te rijden. Misschien kun jij nog iets zinnigs toevoegen?😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:19
Even voor de duidelijkheid, ik snap dat ze tweedehands voor minder te koop staan. ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Giel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:17:
Even voor de duidelijkheid, ik snap dat ze tweedehands voor minder te koop staan. ;) :+
Ja, maar ik bedoelde dat je voor 2k echt een knappe 2e hands hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mocht er nog iemand van die Dynapluggen zoeken??

-->> HIER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Kijken hoelang het duurt.

Iets met 1200 stuks ofzo las ik ergens ? >:)

[ Voor 50% gewijzigd door DDX op 17-07-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als je 1200 pluggen in een wiel kan pluggen...ben benieuwd hoe dat rijd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
McMiGHtY schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:23:
Als je 1200 pluggen in een wiel kan pluggen...ben benieuwd hoe dat rijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3W1rR5uebgi9UT5SUxo6hkYBzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwbBeReKp80KJ87rr04Ar2nu.jpg?f=fotoalbum_large

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik was mij is aan het oriënteren wat ik nodig heb voor tubeless en wat het kost, is het onderstaande lijstje compleet? Of mis ik nog iets.
- Bontrager TLR velglint 2x€15
- Bontrager TLR–ventiel 2x€10
- Dynaplug setje €50 ( als je hem ergens kan aankomen
- Sealant Orange €15
- Tire Booster €50
- Pirelli P Zero Race TLR 2x€50 (deze kosten had ik met binnenbanden ook wel gemaakt )

Dus een pakweg €165 extra om tubeless te rijden, maar is het dat waard volgens de kenners hier? ( de kosten zijn gelukkig wel bijna allemaal eenmalig )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:19:
Ik was mij is aan het oriënteren wat ik nodig heb voor tubeless en wat het kost, is het onderstaande lijstje compleet? Of mis ik nog iets.
- Sealant Orange €15
- Tire Booster €50
- Pirelli P Zero Race TLR 2x€50 (deze kosten had ik met binnenbanden ook wel gemaakt )

Dus een pakweg €165 extra om tubeless te rijden, maar is het dat waard volgens de kenners hier? ( de kosten zijn gelukkig wel bijna allemaal eenmalig )
Ja.

Je mist nog ventielen. Edit: oops, heb je al wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Tinusvolkel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:19:
- Sealant Orange €15
- Tire Booster €50
Je kan als velglint dit gebruiken: https://www.vanspeykwheels.nl/product/tesa-tubeless-tape/
Daar zit op 1 rol genoeg voor meerdere wielen, incl. een keertje oefenen :+

Ventielen zijn niet merk specifiek, maar of je winst gaat halen door een ander merk te nemen.... Deze zijn iig niet overdreven duur.

Tirebooster: Ligt er een beetje aan wat voor bandjes/velg combi je hebt. Maar van alles wat ik ondertussen tubeless gemaakt heb, heb ik bijna alles gewoon de ventielkern er uit en dan met de handpomp gedaan. Misschien iemand in je omgeving met een compressor? Vind het een beetje zonde om gelijk zo'n ding aan te schaffen, je kan het ook met CO2 proberen.

Die bandjes waren van de week bij Futurumshop in de aanbieding*.

*Je kan ze wel bestellen met code "TFF-15", alleen staan ze niet op voorraad. Dus gaan ze in backorder (Weet niet hoeveel haast je hebt).
Je hebt 3 kampen.
- De N=0 ervaring maar ik heb er toch een mening over.
- De ik heb het geprobeerd, maar minder prettige ervaring mee (allemaal user error in mijn ogen O-) )
- De ik wil nooit meer terug.

@Cranzai heeft het afgelopen weekend ff gefixed voor de eerste keer, dus die kan je er alles over vertellen >:)

[ Voor 23% gewijzigd door mhr-zip op 17-07-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Tinusvolkel ik rij sinds kort tubeless. Zaten onder m'n nieuwe wielen. Ik was super sceptisch vanwege gedoe met latex, pluggen, hoge kosten, wat als je lek rijdt en de band wil niet om het wiel, rommel. Wilde de biba plus oude clinchers van mn oude wielset gaan overzetten.

Maar goed, besloten het een kans te geven en moet zeggen:: het comfort is naar mijn gevoel echt stukken beter op klinkerweggetjes. Ik blijf eerst bij de tubeless setup en zelfs al nieuwe sealant besteld :)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:26

The Legend

*Plop*

Ik heb van de week voor het eerst sealent bijgevuld, eitje voor een n00b als ik. Ventielkern er uit, spuitje vullen, slangetje erop en vullen maar. Geen geknoei, ging prima.

Wel nog een vraagje voor als ik straks op een alp sta met een band die niet geplugd wil worden omdat ik dat voor het eerst (en vermoedelijk fout :')) doe. Ik heb een TPU biba gekocht. Als ik die erop wil leggen dan moet dus wel ff de buitenband (met latex, dus dat wordt wel gesmeer) eraf, dan moet het tubeless ventiel eruit neem ik aan? En dan biba er gewoon in?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
The Legend schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:29:
Ik heb van de week voor het eerst sealent bijgevuld, eitje voor een n00b als ik. Ventielkern er uit, spuitje vullen, slangetje erop en vullen maar. Geen geknoei, ging prima.

Wel nog een vraagje voor als ik straks op een alp sta met een band die niet geplugd wil worden omdat ik dat voor het eerst (en vermoedelijk fout :')) doe. Ik heb een TPU biba gekocht. Als ik die erop wil leggen dan moet dus wel ff de buitenband (met latex, dus dat wordt wel gesmeer) eraf, dan moet het tubeless ventiel eruit neem ik aan? En dan biba er gewoon in?
Yep, wordt een grote zooi, maar je kunt dan gewoon prima doorfietsen. Kleine kans overigens dat het gebeurt. Dan moet je:

- Eerst lek rijden
- Moet je sealant het gat niet kunnen dichten
- Moet je plug het gat niet kunnen dichten.

Geen zorgen dus, 3 layers of defense voordat je bij het emergency plan bent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
The Legend schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:29:

Ja.

Dus neem een paar latex handschoenen mee.

Je (biologisch afbreekbare >:) ) latex ff uit je band in de berm gooien, tubeless ventiel er uit en dan je biba er in.

(Heb je je tubeless ventiel met de hand of met een tang vast gezet? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bedankt voor de info (y)
mhr-zip schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:43:
[...]

Je kan als velglint dit gebruiken: https://www.vanspeykwheels.nl/product/tesa-tubeless-tape/
Daar zit op 1 rol genoeg voor meerdere wielen, incl. een keertje oefenen :+

Ventielen zijn niet merk specifiek, maar of je winst gaat halen door een ander merk te nemen.... Deze zijn iig niet overdreven duur.
Heb Bontrager Aeolus Pro 37 wielen, dus daarom de keuze voor het Bontrager ventiel en velglint, hoop dat dat dan beter op elkaar past dus minder “gezeik”
Tirebooster: Ligt er een beetje aan wat voor bandjes/velg combi je hebt. Maar van alles wat ik ondertussen tubeless gemaakt heb, heb ik bijna alles gewoon de ventielkern er uit en dan met de handpomp gedaan. Misschien iemand in je omgeving met een compressor? Vind het een beetje zonde om gelijk zo'n ding aan te schaffen, je kan het ook met CO2 proberen.
Heb een Topeak vloerpomp JoeBlow Max HP en m’n vader heeft een compressor dus misschien eerst dat maar is proberen als het prima zonder een tirebooster kan.
Die bandjes waren van de week bij Futurumshop in de aanbieding*.

*Je kan ze wel bestellen met code "TFF-15", alleen staan ze niet op voorraad. Dus gaan ze in backorder (Weet niet hoeveel haast je hebt).
Qua haast valt het mee m’n huidige banden ( Bontrager R2 Hard-Case Lite ) heb nu een kleine 2500km erop zitten dus zouden denk ik nog wel even mee moeten gaan. Wil verder alvast voorbereid zijn en kan dus de komende tijd kijken of er wat aanbiedingen zijn.

Kan je met de Pirelli P Zero Race TLR prima de herfst winter doorkomen als het redelijk weer is? ( ga sowieso niet met gladheid of sneeuw of veel natte bladeren )
Je hebt 3 kampen.
- De N=0 ervaring maar ik heb er toch een mening over.
- De ik heb het geprobeerd, maar minder prettige ervaring mee (allemaal user error in mijn ogen O-) )
- De ik wil nooit meer terug.

@Cranzai heeft het afgelopen weekend ff gefixed voor de eerste keer, dus die kan je er alles over vertellen >:)
Door een goeie voorbereiding / materiaal ga ik een poging doen om in het eerste kamp terecht te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Tinusvolkel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:03:
Bedankt voor de info (y)

[...]

Heb Bontrager Aeolus Pro 37 wielen, dus daarom de keuze voor het Bontrager ventiel en velglint, hoop dat dat dan beter op elkaar past dus minder “gezeik”
Is dit lint specifiek voor jou velgen?
Breedte van je velglint is specifiek voor je interne velgbreedte.
Heb een Topeak vloerpomp JoeBlow Max HP en m’n vader heeft een compressor dus misschien eerst dat maar is proberen als het prima zonder een tirebooster kan.
Dan zou ik zeker (nog) geen tirebooster aanschaffen.
Qua haast valt het mee m’n huidige banden ( Bontrager R2 Hard-Case Lite ) heb nu een kleine 2500km erop zitten dus zouden denk ik nog wel even mee moeten gaan. Wil verder alvast voorbereid zijn en kan dus de komende tijd kijken of er wat aanbiedingen zijn.

Kan je met de Pirelli P Zero Race TLR prima de herfst winter doorkomen als het redelijk weer is? ( ga sowieso niet met gladheid of sneeuw of veel natte bladeren )

[...]
@rolandos582 @Nutterd @Requiem19 volgens mij hebben jullie met deze bandjes gereden, en zouden jullie deze vraag kunnen beantwoorden.
Door een goeie voorbereiding / materiaal ga ik een poging doen om in het eerste kamp terecht te komen :)
Ik heb nog wel ergens een concept introductie naar tubeless. Dat kan ik wel even in DM sturen als je wilt. Met nadruk, het is nog concept :+ (het klopt wel, maar is nog niet zo strak geschreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
mhr-zip schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Is dit lint specifiek voor jou velgen?
Breedte van je velglint is specifiek voor je interne velgbreedte.
Yep hebben bij Bontrager een mooie tabel welk lint en ventiel je nodig hebt voor welk wiel
[...]

Dan zou ik zeker (nog) geen tirebooster aanschaffen.

[...]

@rolandos582 @Nutterd @Requiem19 volgens mij hebben jullie met deze bandjes gereden, en kunnen jullie deze vraag prima beantwoorden.
Las in dit forum genoeg positiefs over de band, vandaar ook de keuze voor deze.
[...]

Ik heb nog wel ergens een concept introductie naar tubeless. Dat kan ik wel even in DM sturen als je wilt. Met nadruk, het is nog concept :+ (het klopt wel, maar is nog niet zo strak geschreven).
Heb nu zelf deze gevonden, maar stuur hem maar door (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:26

The Legend

*Plop*

mhr-zip schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:02:
[...]

Ja.

Dus neem een paar latex handschoenen mee.

Je (biologisch afbreekbare >:) ) latex ff uit je band in de berm gooien, tubeless ventiel er uit en dan je biba er in.

(Heb je je tubeless ventiel met de hand of met een tang vast gezet? :+ )
Heb wel ff een ventielkern-tooltje besteld :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik heb wel eens lang lang geleden met een tang het tubeless ventiel vast gedraaid (dus niet te kern).

Tip, doe dat niet 8)7

Pagina: 1 ... 586 ... 644 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).