Bij deze een verslag(je) van mijn ervaring met een weekendje weg met de Wielrenschool naar Kopp in de Eifel.
TLDR; Het was leuk 😄
Afgelopen vrijdagochtend was het zover en was ik klaar om, met mijn volgeladen auto, te vertrekken.
Dit weekend had ik afgelopen november geboekt omdat ik tot toen klimmen niet per se leuk vond. Enige "klimervaring" had ik tot toen alleen nog maar in Limburg opgedaan.
Dus ik dacht, misschien gewoon maar eens een weekendje in een andere omgeving proberen. En daarnaast in mijn eentje met een onbekende groep, even uit mijn comfortzone.
In december kwam het weekendje Girona met een stel tweakers er tussendoor en toen zei ik na dag 1; ah ik vind klimmen toch leuk en had alweer zin in de volgende dag. De langere en glooiendere klimmen vind ik leuker dan kort en steil bleek toen. Dus ik had hoop voor de Eifel dat het vast wel zou lukken en ik vast boven zou komen.
Toen ik vrijdag richting het vakantiehuis in Kopp reed kreeg ik een enigszins verhoogde hartslag bij al die bochten en het stijgingspercentage waarmee ik (met auto) omhoogging. Het gevoel "o jee, kan ik dit wel?" en "waar ben ik aan begonnen?" bekroop mij maar goed, geen weg terug.
Rond 14:00 kwam ik daar aan en werd ik ontvangen door de Wielrenschool, er waren ook al wat andere fietsers aanwezig. We waren in totaal met ongeveer 18 mensen denk ik. De groep was heel divers, mensen die LBL en de Ventoux gefietst hadden, een groep die tour for life gefietst hadden maar ook mensen die een keer per week fietsen.
We verbleven in een soort van pension en er waren 2 persoonskamers. Tegen meerprijs kon je ook een eenpersoonskamer boeken. Alle kamers waren voorzien van eigen douche en toilet. Er was een redelijk grote keuken en een eet/woonkamer. Daarnaast een terras voor het huis aan de straat (heel rustig dorpje) en aan de achterkant was ook nog een terras waar je kon zitten en je fiets afgesloten weg kon zetten. Ook was er nog een washok waar je de fietsen veilig kon stallen.
Vanuit de Wielrenschool was er een kok mee en de prijs was "all-inclusive". Dus ontbijt, diner, snack bij terugkomst na het fietsen, fris, chocolademelk, bier, wijn, sapjes, cola, koffie/thee etc. en op zaterdag onderweg "kaffee mit kuchen".
Op vrijdagmiddag vertrokken we om 15:00 voor een opwarmrondje. Het eerste stuk met ons allen en op een gegeven moment werd de groep gesplitst in een snellere en minder snellere groep.
Ik zat bij de minder snellere groep en we hebben die middag 30 km gefietst met 549 hm.
De wegen waren erg rustig en er werd steeds duidelijk aangegeven tot waar we konden fietsen, bijv. volgende kruispunt, splitsing o.i.d. Iedereen kon dus op zijn eigen tempo omhoog en omlaag maar tot een bepaald punt.
Om de verschillen niet te groot te laten zijn en dat iedereen een beetje gelijke fietstijd had was er afgesproken dat wanneer je als eerste bij het "stoppunt" kwam, je weer (in veel gevallen omhoog, of omlaag en weer omhoog ging om de laatste v.d. groep "op te halen" dus zo bleef je als "snellere" in beweging maar had je soms wat meer km of hm.
Dit ging heel goed en heel fijn en zorgde ook voor een minder bezwaard gevoel t.o.v. de groep als je wat langzamer was.
Tussendoor kreeg je soms ook nog wat klim- en daaltips.
Bij terugkomst voor iedereen een lekkere wrap met kip en broccoli. Iedereen kon nadien zijn fiets poetsen of in orde maken, douchen, wat drinken, kletsen etc. Allemaal heel ongedwongen.
's Avonds konden we lekker aan een gedekte tafel aanschuiven en lekker hoofd- en nagerecht gehad met de nodige wijntjes en biertjes.
Op zaterdag kon je vanaf 8:00 ontbijten (0.a. brood, duitse broodjes, roerei, crackers, roggebrood, griekse yoghurt, muesli, verse jus 'd orange). Om 10:00 zouden we weer vertrekken. Je kon kiezen bij welke groep je mee ging.
Er was een groep die 80 km deed (en op 40km pauze bij een Duitse bakker) en er was een groep die 100 km deed (op 50km pauze bij Duitse bakker en pauze was gelijk met de eerste groep).
Je kon ook voor en na de pauze van groep wisselen dus er was vanalles mogelijk.
Ik ging met de snellere groep mee en nam de taak van "de langzaamste van de groep" op mij en werd netjes weer door de rest van de groep opgehaald.
Bij de bakker heb ik besloten om na de pauze met de minder snelle groep mee te gaan. Ik voelde me toch wat bezwaard t.o.v. de andere groep terwijl ze me verzekerden dat dit niet nodig was.
Na de pauze had ik wat vaker de taak van "ophaler" 😉.
Maar allemaal heel ongedwongen en ontspannen.
Aan het einde van de dag had ik 93,5 km en 1551 hm op de teller staan.
Bij terugkomst een lekker bord pastasalade buiten in het zonnetje met een drankje erbij.
Ook even later weer een lekker hoofd- en nagerecht en hierbij ook weer de nodige wijntjes en biertjes. Ontzettend gezellige avond weer gehad en gelachen.
Veel mooie (fiets) verhalen gehoord, echt heel leuk. ook bijv. van de groep die vorig jaar tour for life hebben gedaan met zo'n ontzettend baggerweer en die hoogtemeters.
Gisterochtend was er wederom vanaf 8:00 ontbijt (vergelijkbaar als zaterdag maar nu met gekookte eieren en wentelteefjes van suikerbrood). Om 10:00 kon er nog een rondje gefietst worden voor liefhebbers. Een rondje van 35 km of van ongeveer 45 km. Ik ging met de 45 km groep mee. Wederom een mooie tocht met flinke klimmen en zeker ook (voor mij) flinke afdalingen van 16%.
Ik had gisteren 40,8 km en 639 hm op de teller staan.
Bij terugkomst stond er een buffet met allemaal lekker eten klaar, brood, broodjes, warme maaltijd, pastasalade nog, pannenkoeken etc. Je kon het zo gek niet bedenken.
Je kon ook nog wat te eten mee nemen voor onderweg eventueel.
Ook was er de mogelijkheid om nog te douchen etc. en toen was het rond 15:00 weer tijd om richting huis te vertrekken.
De weersvoorspellingen waren de hele week heeeeel erg bagger en zeker niet motiverend. Maar we hebben het hele weekend super weer gehad en zon en mijn tanlines zijn flink bijgekleurd.
Dus super veel geluk mee gehad.
M.b.t. influencen is iig het volgende aan bod gekomen:
* Better shifting
* Silca tattico pompje gedemonstreerd
* Shoefresh
* Liberpee
* Garmin radar