Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 572 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53
Louislouislouis schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Is dit niet zo’n gevalletje waarbij ze van de UCI een frame ook daadwerkelijk moeten verkopen aan consumenten om te mogen gebruiken in de koers maar eigenlijk niet geschikt is voor de gemiddelde wielertoerist?
Waarschijnlijk wel ja.

Beetje zelfde als de trek domane met pro endurance geometry (waarvan ik er een heb)
Voor meeste mensen is de normale geometry variant een betere keus.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
DDX schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Voor de meeste mensen compleet niet passende stack en reach.
Sinds wanneer luistert iemand hier naar zulk advies?

De keuze is allang bepaald, enige waarvoor hier geshopt wordt is bevestiging* van eigen keuze of voor de likes.
*horen alleen wat ze willen horen

Het is Tweakers anno 2016 niet meer hier.

Yolo!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:34

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik ben ook aan het oriënteren op een fiets en toevallig ook een Orbea Orca m30i @Jovinho99 en dan nog 2 verschillende Treks emonda en domane deze zijn toevallig bij mijn "standaard" fietsenmaker, waarbij ik ook mijn MTB's altijd al heb gekocht.

Heb het geluk dat ik de Orbea Orca en ook de Aero beide al eens ruim een uur kunnen uitproberen. Ook met Di2. Maar wil graag het vergelijk nog eens hebben met de Trek's gewoon om te voelen of ik echt verschil merk erin. Emonda en Orca zijn qua geometrie op paar mm's gelijk. Verwacht geen groot verschil te ervaren ook. Domane is vooral interessant voor de endurance geometrie is dit prettig voor mij. Heb nu geen probleem om 4+ uur met MTB op de weg te zitten, dus dit zal ook wel niet nodig zijn voor mijn gevoel en ervaring die ik nu heb met gebogen sturen. Pasgeleden een van nicholas Rowtag gehuurd voor 2 dagen in de ardennen en waar ik last van kreeg was het zadel.

Voor mijn gevoel en portomonnee zal het waarschijnlijk de Orbea Orca gaan worden. Fietsenmaker waar ik heb ga halen is ook heel toegankelijk in bikefits en als ik aangeef dat het stuur toch wat lager moet of geen riser past hij dit gewoon aan. Heb de fiets ook al eens gereden en geen problemen gevoeld qua positie enzo.

Heb ook nog gekeken naar BH, maar dat was het voor mij niet qua afmontage vrij raar en ook voelde als een standaardframe met een sticker erop.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
DDX schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:59:
[...]

Beetje zelfde als de trek domane met pro endurance geometry (waarvan ik er een heb)
Met welke generatie Domane rijd je? Ik rijd met de SL6 Gen 4 en he best wat problemen gehad met de seatpost en de "tong" in het frame, jij ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:25
RHE218 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:04:
[...]

Het blijft goedkoop maar wel een beetje jammer van de 7,50 verzendkosten..

Mocht je bij Rotterdam in de buurt wonen dan heeft Rat Bikes hem voor Eur 49,60 als je hem op komt halen.. en gratis verzenden (stelletje floeperts) als je voor nog 40 cent bijbesteld (CO2 containers nodig?)

Hoe dan ook veel plezier ermee!
Thanks! Heb ook nog een garmin hoesje nodig dus eens kijken daar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 18:15
Als ik het Orbea kamp even mag stimuleren. Vandaag die van mij nog eens gekuist, was dringend nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5-KY5Lw3362XNZLd7wznGU40Ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7l1i2dxK8sbKXsBD45WALpkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00Vo-i3yxzQpt5_kcHMsob75-sU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSmNxe9wGJpPuuQmggtFQNR9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbxITEkTqL0C_R2Yx3dSTRFwWnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skSVDC5HGYmDzPtrm0FFJxDM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
BravoWhiskyAlfa schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Met welke generatie Domane rijd je? Ik rijd met de SL6 Gen 4 en he best wat problemen gehad met de seatpost en de "tong" in het frame, jij ook?
RSL Domane lijkt me het enige wat past bij de beschrijving. Maar je hebt mijn interesse gewekt (Domane staat hoog op mijn wish-list): wat voor probleem bedoel je?

Edit: ik heb ook op een sl6-4 mogen proefrijden: dat is echt een vliegend tapijt vergeleken met mijn huidige alu racer op 25mm bandjes. ;)
Ben ook erg nieuwsgierig hoe zich dat verhoudt tot bijvoorbeeld een Giant Defy Advanced.

[ Voor 33% gewijzigd door guapper op 23-05-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een Domane geleased in 2022 , gen 3 SL6, en die had ook het probleem van de dropping seatpost. Waarschijnlijk een gevolg van hun isofix systeem om demping op te vangen. Volgens de FM (trek dealer) was dit een bekend probleem. Ik heb eerst maanden moeten wachten op een andere seatpost van een SLR, volgens FM dé oplossing, om daarna bij de eerste rit helemaal in één keer door de seatpost te zakken. Daarna heb ik een nieuw kader gekregen van 2023, gen 4 sl7, om tot mijn horror vast te stellen dat deze ook gewoon inzakt bij normaal gebruik. Ze hebben dus niks met de feedback van het jaar ervoor gedaan. Het internet staat vol met mensen met hetzelfde probleem, SL tot SLR. Frustrerend om wekelijks mijn zadelhoogte te moeten controleren, en soms moet ik dan verstellen. Nooit meer een Domane voor mij alleszins..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Cloclo100 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:50:
Ik heb een Domane geleased in 2022 , gen 3 SL6, en die had ook het probleem van de dropping seatpost. Waarschijnlijk een gevolg van hun isofix systeem om demping op te vangen. Volgens de FM (trek dealer) was dit een bekend probleem. Ik heb eerst maanden moeten wachten op een andere seatpost van een SLR, volgens FM dé oplossing, om daarna bij de eerste rit helemaal in één keer door de seatpost te zakken. Daarna heb ik een nieuw kader gekregen van 2023, gen 4 sl7, om tot mijn horror vast te stellen dat deze ook gewoon inzakt bij normaal gebruik. Ze hebben dus niks met de feedback van het jaar ervoor gedaan. Het internet staat vol met mensen met hetzelfde probleem, SL tot SLR. Frustrerend om wekelijks mijn zadelhoogte te moeten controleren, en soms moet ik dan verstellen. Nooit meer een Domane voor mij alleszins..
De gen 4 heeft natuurlijk wel een heel ander klem systeem. Gen 3 was toch met die lange mast?
Gen 4 had in eerste instantie ook een probleem met het klemsysteem; de klemmen van de 1e batch zijn door de dealers vervangen, wordt geschreven. Geen idee of dat ook werkelijk gebeurd is en het probleem daarmee verholpen was. Vandaar ook mijn interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovinho99
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:56
Mistraller schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Wil je de tour gaan winnen of gewoon lekker fietsen? De fietsenmaker verkoopt de fiets met de dikste marge. Hij wil ook liever een luxe broodje brie dan een boterham met pindakaas :P
Tuurlijk lekker fietsen 😛deze
twee fietsen zijn alle twee in men profiel de bianchi 3k , de orbea 3,5k maar beide zijn volgens mij wat gelijk, ik hoor gewoon graag jullie mening 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
guapper schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:58:
[...]

De gen 4 heeft natuurlijk wel een heel ander klem systeem. Gen 3 was toch met die lange mast?
Gen 4 had in eerste instantie ook een probleem met het klemsysteem; de klemmen van de 1e batch zijn door de dealers vervangen, wordt geschreven. Geen idee of dat ook werkelijk gebeurd is en het probleem daarmee verholpen was. Vandaar ook mijn interesse.
Lees op dat forum mensen die bij die 2e versie (rev2 klem) dezelfde problemen hebben. Uiteindelijk is nog het beste een stuk rubber rond de zadelpen. Zonde voor zo een dure fiets..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
BravoWhiskyAlfa schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Volgens mij is het modeljaar 2017.
Dit model iig :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/LAfbaEvADe0_RnZCxiVrkNhmBXx_5x5AJD5HV9PlPHo-2048x1152.jpg

Domane slr rsl (team issue) ofzo heet hij.

Wat voor problemen precies ?
Met seatpost/isospeed bij zadel nog nooit problemen gehad.
Isospeed aan voorkant wel wat gedoe, recent nog even alles uit elkaar gehaald en zaken goed vastgezet met loctite omdat boutjes los gingen (trilden?) en ik daardoor speling kreeg bij headset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg
  • Laatst online: 21:27

nrg

Jovinho99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:16:
[...]

twee fietsen zijn alle twee in men profiel de bianchi 3k , de orbea 3,5k maar beide zijn volgens mij wat gelijk, ik hoor gewoon graag jullie mening 😅
Als die fietsen qua geometrie vergelijkbaar zijn (heb ik niet opgezocht) dan moet je vooral de mooiste fiets kopen die binnen het budget past dat je wil uitgeven. De verschillen tussen die fietsen gaan bij niet-profrenners echt niet extreem significante verschillen opleveren. Waarschijnlijk fietsen ‘wij’ vooral het hardst op de fietst die we het gaafst vinden. En dat is persoonlijk he. Dus als jij die Orbea gaver vindt en kunt betalen: go for it.

NB: ik fiets zelf ook op een veel dikkere fiets dan echt nodig. Lekker boeiend, ben er blij mee ;)

[ Voor 6% gewijzigd door nrg op 23-05-2024 22:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57
Jovinho99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:16:
[...]

Ik zou de Orbea doen. Is maar net of je een dropped seatstay mooi vind of niet. Krijg je ook geen gezeur dat je een Bianchi in de verkeerde kleur gekocht hebt :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:11
nrg schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:15:
[...]

NB: ik fiets zelf ook op een veel dikkere fiets dan echt nodig. Lekker boeiend, ben er blij mee ;)
+1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VtzGGXz5XOyk1shmehBSxX5V4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K57lRfvFrs7Ji0gefIMNOii9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:49
En ook, laat niet bepalen waar je gelukkig van wordt. Als sommige details je om het even zijn, ja dan is het handig om de beste optie te pakken. Maar als je per se op 25mm wil blijven rijden of velgremmen nog steeds fijner vindt, of whatever je "relatief impopulaire" mening is, ga je gang. Het is niet alsof iemand anders op die fiets moet gaan rijden, doe wat jij fijn vindt bij je eigen fiets.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-05 10:12
guapper schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:58:
[...]

Ja de klem (die je los moet halen om het zadel hoger/lager te zetten) is inderdaad vervangen nadat de seatpost zakte. Toen een aantal maanden probleemloos rond gereden, tot ik plots zijwaarste speling merkte op de seatpost. Trek Utrecht heeft toen eerst opnieuw de klem vervangen (dit was daarvoor bij een andere LBS gedaan), maar daarmee was het euvel niet verholpen. Vervolgens is de "tong" (https://www.trekbikes.com...speed-tongues/p/W5284403/) vervangen waarna het probleem wel verholpen is. De uitleg die ze erbij gaven is dat de ronde gaten aan weerszijde waar een bus doorheen gaat wat groter waren geworden waardoor deze bus niet meer helemaal klem zat.

Begreep verder van de LBS waar de klem als eerste vervangen is, dat zij na het vervangen van deze "tong" bij andere klanten nooit meer iemand hebben gehad waarbij de problemen opnieuw op zijn getreden.

Alles netjes onder garantie overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:03
Arensman in de afdaling van de Giro gister. Werd daarna nog bijna van z'n fiets gereden door Shimano.
https://www.indeleiderstr...ment-in-volle-giro-finale

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HLP2Q-I__hrUPMthdUflwS3cH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RFbjgAHlhxiIHH0wr0t6iKMT.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
Ypuh schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:31:
Arensman in de afdaling van de Giro gister. Werd daarna nog bijna van z'n fiets gereden door Shimano.
https://www.indeleiderstr...ment-in-volle-giro-finale

[Afbeelding]
Dit bij een GP5000 8)7

Echt nog nooit gezien :+

Moest je het er nu wel of niet bij zetten als het sacrastisch was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:51

McMiGHtY

- burp -

Tubeless werkt dus echt niet!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
O+

Maar ik ga even iets serieus posten, let op mensen:

Als de GP5000 niet zou bestaan, had tubeless een veel betere naam reputatie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• guapper
mhr-zip schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:47:
[...]

O+

Maar ik ga even iets serieus posten, let op mensen:

Als de GP5000 niet zou bestaan, had tubeless een veel betere naam.
Wat een onzin; dan zou het nog steeds tubeless heten.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
guapper schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Wat een onzin; dan zou het nog steeds tubeless heten.
:+
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:38

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

en ook nog carbon wielen :o

Doe mij maar alu met een biba :+

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:18
Stancke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:21:
Als ik het Orbea kamp even mag stimuleren. Vandaag die van mij nog eens gekuist, was dringend nodig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
*noteert op shortlist. Ik heb nu nog een instap Canyon Endurace van 6 jaar oud met Tiagra. Prima aanschaf geweest, maar zo langzamerhand ben ik ook eens met een schuin oog aan het kijken naar een opvolger. Huidige geometrie is wel goed dus opnieuw een Endurace zou kunnen, maar een keer iets anders is ook wel leuk. Had ook de Trek Madone op de radar (na bovenstaande verhalen ga ik wel even meer ervaringen opzoeken). En deze Orbea spreekt me ook wel aan, mooie kleur ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 24-05-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Dit bij een GP5000 8)7

Echt nog nooit gezien :+

Moest je het er nu wel of niet bij zetten als het sacrastisch was?
Bij volledige foto staat dat hij iets raakte, denk dat dat het gat wel kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik wil mijn bestaande mavic wielset vervangen door een FFWD Ryot. Nu dacht ik even snel zelf de remschijven over te zetten met een cassettesleutel. Echter pas dit niet. Welke sleutel heb ik nodig om onderstaande remschijf te demonteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwK31SsJicNN1tqYwtOmlfyCj9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ntnv4g0fBz22F3ZVz4hIeta.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0hSJS_2COhUtjJCXxHN4vcQLTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxWsCEuHJkxyzh3O0xDUcD6h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RC8r9jQr3tQ1j3LIHJzlIq5QVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gu5KfXxhiv1j5jhwKPdqGJnj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:34
N.a.v. mijn vorige vraag, mijn zinnen gezet op de Canyon Endurace CF8 di2.
Nu is Koblenz vanuit mij 2u vandaan, ik denk dat ik er een ritje aan ga wagen.

Maar mijn vraag is, bij Canyon is het veel "bang for buck" maar weinig service. Ik heb via de chat gevraagd, kan er een kortere stuurpen op? nee Meneer, hij wordt geleverd zoals afgebeeld.

Vervolgens met Koblenz gebeld, ja dat kon ik bespreken met de adviseur. Dus heeft iemand ervaring mee of de "cockpit" te vervangen? (zie foto, dat is niet eenvoudig een stuurpen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wCNJG346s5jlVlZHvPtRa84D2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UYYbTR2hM07w7tzU97lhNgjp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
lochtejans schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:01:
Ik wil mijn bestaande mavic wielset vervangen door een FFWD Ryot. Nu dacht ik even snel zelf de remschijven over te zetten met een cassettesleutel. Echter pas dit niet. Welke sleutel heb ik nodig om onderstaande remschijf te demonteren?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt een 44mm bottom bracket sleutel nodig, dit is een externe vertanding.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 15:43

jasperv91

PSN: Glutinator91

Wat is jullie ervaring met de garmin vaira rtl515 icm wahoo roam.

Ik ga volgende week op vakantie naar de dordogne en gelukkig mocht van de vrouw de fiets mee :)
Nu ben ik daar veelal alleen aan het fietsen dus dan lijkt die radar me toch wel erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
ElGreco schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Je hebt een 44mm bottom bracket sleutel nodig, dit is een externe vertanding.
Oké bedankt. Ga weer een bezoekje brengen aan de winkel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:47

Flipmo

OMG !!

jasperv91 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:20:

Ik ga volgende week op vakantie naar de dordogne en gelukkig mocht van de vrouw de fiets mee :)
Nu ben ik daar veelal alleen aan het fietsen dus dan lijkt die radar me toch wel erg prettig.
Niet met een Roam, maar wel met een Bolt V2.
De radar nu een week of 3 in bezit, maar werkt top. Via de bolt kan je hem op andere (verlichtings) standen zetten en de meldingen zijn erg duidelijk.
Gisteren ritje met de club pakte hij zelfs auto's op, terwijl er nog 2 mensen achter me fietsten.
Die konden aan het geknipper dus ook zien dat er wat achterop kwam :)

Ik vond het eest ook een "onzin" ding, maar ben ook om.. erg fijn om te merken dat er een auto achterop komt.
Kan je net wat makkelijker anticiperen, en je schrikt niet zo snel als je hem niet hoort door de wind.
+++ je bent beter zichtbaar voor de automobilist

[ Voor 15% gewijzigd door Flipmo op 24-05-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:09:
N.a.v. mijn vorige vraag, mijn zinnen gezet op de Canyon Endurace CF8 di2.
Nu is Koblenz vanuit mij 2u vandaan, ik denk dat ik er een ritje aan ga wagen.

Maar mijn vraag is, bij Canyon is het veel "bang for buck" maar weinig service. Ik heb via de chat gevraagd, kan er een kortere stuurpen op? nee Meneer, hij wordt geleverd zoals afgebeeld.

Vervolgens met Koblenz gebeld, ja dat kon ik bespreken met de adviseur. Dus heeft iemand ervaring mee of de "cockpit" te vervangen? (zie foto, dat is niet eenvoudig een stuurpen)

[Afbeelding]
In principe hetzelfde als deze:
YouTube: Canyon Cockpit Change | Timelapse | H31

Je vervangt ineens de hele cockpit (€ 304,95), brifters en nieuwe griptape monteren: youtube is a great tutor!.

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 24-05-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:45
jasperv91 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:20:

Die combi heb ik met de Roam (v2?). Erg fijn. Vooral in het buitenland, waar je regelmatig op autowegen fietst, vind ik het hebben van de radar erg fijn. Lampje is natuurlijk handig. Combi met Roam is inderdaad prima. Weergave is prettig en geluid kun je regelen. Die heb ik altijd uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Laatst online: 22:34
guapper schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:52:
[...]

In principe hetzelfde als deze:
YouTube: Canyon Cockpit Change | Timelapse | H31

Je vervangt ineens de hele cockpit (€ 304,95), brifters en griptape monteren: youtube is a great tutor!.
Het is meer de vraag, of ze dat bij Canyon (willen) doen, wordt wel een duur grapje zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:25
@Flipmo ik vind het ook een fijn apparaatje. Het zou nog beter zijn om te zien wat er precies achter je zit. Met name tractoren en vrachtwagens kunnen je toch moeilijk passeren, dus dan stop ik liever even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Het is meer de vraag, of ze dat bij Canyon (willen) doen, wordt wel een duur grapje zo :P
Gewoon een slecht verhaal dat ze geen optie geven in bestel proces dat je een andere lengte kan kiezen...
Zeker bij geintegreerde sturen met alle kabels binnendoor ben je zo 600 euro verder als je dit moet laten doen en zit je daarna met stuur wat je maar moet zien te kunnen verkopen.

[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 24-05-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:57:
[...]

Hmm verrek goed punt wat ik me nog niet had beseft. Ik heb door mijn BBL een XL frame nodig maar wel kortere pen en smaller stuuur nodig ben ik achter gekomen. Minpunt voor Canyon, als ze daar niks mee kunnen schrap ik ook de Endurace.

[ Voor 50% gewijzigd door Southern Sun op 24-05-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Voor een smaller stuur hebben ze bij canyon wel wat creatiefs bedacht :

Afbeeldingslocatie: https://bikerumor.com/wp-content/uploads/2020/10/2021-Canyon-Aeroad-CFR-carbon-aero-road-bike_Aerocockpit-adjustable-width-bar.jpg
https://bikerumor.com/uni...djustability-packability/

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 24-05-2024 17:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Flipmo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Niet met een Roam, maar wel met een Bolt V2.
De radar nu een week of 3 in bezit, maar werkt top. Via de bolt kan je hem op andere (verlichtings) standen zetten en de meldingen zijn erg duidelijk.
Gisteren ritje met de club pakte hij zelfs auto's op, terwijl er nog 2 mensen achter me fietsten.
Die konden aan het geknipper dus ook zien dat er wat achterop kwam :)

Ik vond het eest ook een "onzin" ding, maar ben ook om.. erg fijn om te merken dat er een auto achterop komt.
Kan je net wat makkelijker anticiperen, en je schrikt niet zo snel als je hem niet hoort door de wind.
+++ je bent beter zichtbaar voor de automobilist
Het is zo’n ding waarvan je altijd denkt: “had ik dit maar eerder aangeschaft” en “hoe heb ik ooit zonder kunnen rijden”.

Tenzij je alleen langs drukke N wegen rijdt of groepsritten doet, dan is het iets tussen overbodig en irritant in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:56:
[...]

Gewoon een slecht verhaal dat ze geen optie geven in bestel proces dat je een andere lengte kan kiezen...
Zeker bij geintegreerde sturen met alle kabels binnendoor ben je zo 600 euro verder als je dit moet laten doen en zit je daarna met stuur wat je maar moet zien te kunnen verkopen.
Krijg je niet verkocht want iedereen met een fiets waarop die past heeft het al… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
DDX schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:02:
Voor een smaller stuur hebben ze bij canyon wel wat creatiefs bedacht :

[Afbeelding]
https://bikerumor.com/uni...djustability-packability/
Een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Hoe vaak pas je de breedte van je stuur aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
lochtejans schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:01:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij moet deze passen. Decathlon. Kan je meteen een bijpassende cassette tool kopen mocht je nog hannessen met een kettingzweep.

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1877018/k$11d3c6162ac35d81035a97d82b7d898c/sq/trapaslichter-hollowtech-ii.jpg?format=auto&f=969x969

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1904873/k$6e0c41dc015dc686f2aadd9ded83ef33/sq/kettingzweep-cassetteafnemer.jpg?format=auto&f=969x969

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Mistraller schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Volgens mij moet deze passen. Decathlon. Kan je meteen een bijpassende cassette tool kopen mocht je nog hannessen met een kettingzweep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze past niet.

De bovenkant is iets te dik, die verbreding zit in de weg en zorgt er voor dat de tool geen volledige contact kan maken met de lockring.

Deze past wel, is volledig plat. Dat zwarte tooltje is voor de preload dop van een hollotech crank, maar die kun je er af trekken en weg leggen.
https://www.mantel.com/bbb-cycling-btl-27l-trapassleutel

De tool van de Decathlon die de kettingzweep vervangt is wel heel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 24-05-2024 23:30 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:13
ElGreco schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:28:
[...]
Deze past wel, is volledig plat. Dat zwarte tooltje is voor de preload dop van een hollotech crank, maar die kun je er af trekken en weg leggen.
https://www.mantel.com/bbb-cycling-btl-27l-trapassleutel
Of deze dop:
https://www.mantel.com/bbb-cycling-btl-105-trapassleutel
Past op je 1/2" ratel en momentsleutel. Deze dop is diep genoeg om over je as heen te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovinho99
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:56
Mistraller schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:26:
[...]

Ik zou de Orbea doen. Is maar net of je een dropped seatstay mooi vind of niet. Krijg je ook geen gezeur dat je een Bianchi in de verkeerde kleur gekocht hebt :P
Bwa ja vindt de bianchi in beide kleuren mooi dusja 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:31
wibblemoo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Hoe vaak pas je de breedte van je stuur aan :?
Veel sturen worden rond maat M/L standaard met 42cm geleverd, terwijl ik zelf liever een 40cm stuur heb, dan kan ik zonder een nieuw onderdeel te moeten kopen toch eenmalig de breedte aanpassen, dan is het doel van deze ingebouwde flexibiliteit al bereikt toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
r0g3r schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Veel sturen worden rond maat M/L standaard met 42cm geleverd, terwijl ik zelf liever een 40cm stuur heb, dan kan ik zonder een nieuw onderdeel te moeten kopen toch eenmalig de breedte aanpassen, dan is het doel van deze ingebouwde flexibiliteit al bereikt toch?
Ik heb mijn stuur nu al een paar keer aangepast om te proberen welke breedte het lekkerste voor mij werkt. Uiteindelijk gesettled op 38cm. Briljant dat dit zo makkelijk kan bij Canyon zonder gelijk een heel nieuw stuur te moeten monteren (en kopen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22
ZieMaar! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:43:
[...]

Het is zo’n ding waarvan je altijd denkt: “had ik dit maar eerder aangeschaft” en “hoe heb ik ooit zonder kunnen rijden”.

Tenzij je alleen langs drukke N wegen rijdt of groepsritten doet, dan is het iets tussen overbodig en irritant in.
Helemaal mee eens!
Fiets veel op dijk en polderwegen zonder dedicated fietspad, dan wil je echt niet anders meer!

Dus even en plugje ;)
De RT515 is nu bij je favoriete (online) shop in de aanbieding voor 149,-
Dit waarschijnlijk in aanloop naar een nieuw model.

Naast de schoenendroger waarschijnlijk de beste aankoop waarvan je het niet verwacht :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:05
Ja vind het ook een goede move van Canyon. Mijn fiets werd ook geleverd met 42cm maar vind 38 ook lekkerder, toch weer een nieuwe handlebar moeten kopen

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik wou mijn trapas eens losdraaien om te reinigen, had al langer last van een klein kraakje en met mijn misofonie werd het ondraaglijk. 😅
Kan ik die vuile onderdelen gewoon reinigen met WD-40 (kettingreiniger) of gewoon met wat keukenrol residu afnemen? Bijkomend, welk vet gebruik ik dan om hem nog eens te smeren? Bedankt! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuFS224AO23-n-W-qfbXDs7FUpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9dU2gdEaSnJdkxO3SUyVjC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQP_DwzLocZo7Y9AaeuumTo2xOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9wowITDJHT1ei8FUdiAb7M2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YerOODbWovWslXFWGb9N95thWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFmITRbqRCSupc0VeXk6YxnC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij18_oJCuH1JZNboUiRWt5TD5_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ritmlZfMS3GnDEp2LlfJW8R9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cfv2AF-aubq7dxlS93lpvRxsq9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiqo7H5A00XVEL4t9sWPa7cy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
Merk dat ik een beetje verliefd ben geworden op de fiets van @Stancke :+ Bij Orbea eens op de website zitten neuzen en zag dat je ook zelf kan kiezen welke stuurbreedte en -pen je wil. Bovenop de vele kleuren (met die rode als favoriet) die je kunt kiezen maken dit wel een optie die hoog op de lijst komt nu. Binnenkort nog eens even neuzen bij de Trek store en het e.e.a. eens vergelijken IRL.

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 25-05-2024 14:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
raymondw schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Helemaal mee eens!
Fiets veel op dijk en polderwegen zonder dedicated fietspad, dan wil je echt niet anders meer!

Dus even en plugje ;)
De RT515 is nu bij je favoriete (online) shop in de aanbieding voor 149,- 129,-
code:
1
FESTIVAL
Naast de schoenendroger waarschijnlijk de beste aankoop waarvan je het niet verwacht :+
code:
1
REGEN
voor 20% korting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Southern Sun schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:59:
zag dat je ook zelf kan kiezen welke stuurbreedte en -pen je wil.
Dat mag bij de gemiddelde FM toch ook gewoon |:(

Iedere FM heeft een marge, dat kan hij weggeven doormiddel van korting en/of het doen van bijv. aanpassingen in stuurbreedtes en pennen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard33
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:34
Weet iemand toevallig wat voor lagers er in het balhoofd gaan van een canyon endurance al 7 rb met velgremmen uit 2022? Op de canyon site staan er geen lagers voor dit model bij vervangingsonderdelen. Gaat om de onderste lagers. Technische tekening staan mooi cijfers bij maar weer geen onderdeel nummers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
raymondw schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:47:
[...]
De RT515 is nu bij je favoriete (online) shop in de aanbieding voor 149,-
129 zelfs met de actiecode.
Tip om wel de 5 jaar garantie erbij te nemen. (recent mijn 510 op die manier ingeruild voor 2e 515)

Maar deze prijs hadden ze ook in november 2023, dus of er nou echt snel een nieuw model aan zit te komen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:59

joker1977

Tweakert

Richard33 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:02:
Weet iemand toevallig wat voor lagers er in het balhoofd gaan van een canyon endurance al 7 rb met velgremmen uit 2022? Op de canyon site staan er geen lagers voor dit model bij vervangingsonderdelen. Gaat om de onderste lagers. Technische tekening staan mooi cijfers bij maar weer geen onderdeel nummers…
Ga een beetje vanuit dat ze vrijwel altijd dezelfde gebruiken, d.w.z. https://www.canyon.com/nl...-01-headset/10007996.html

1x ACROS upper bearing 1 1/4 (44x35x5,5mm)
1x ACROS lower bearing 1 1/4 (44x33x6mm)
1x ACROS Compression ring 1 1/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16
DDX schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:58:
[...]

129 zelfs met de actiecode.
Tip om wel de 5 jaar garantie erbij te nemen. (recent mijn 510 op die manier ingeruild voor 2e 515)

Maar deze prijs hadden ze ook in november 2023, dus of er nou echt snel een nieuw model aan zit te komen ?
Ook maar eens aangeschaft. Had nog een cadeaubon uit 2020 liggen, die code werkt gewoon nog. Voor nog 100 euro een radar. Prima deal zo.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zojuist de nieuwste di2 firmware geïnstalleerd voor de nieuwe “FRONT SHIFT NEXT” functie:
https://bike.shimano.com/nl-NL/e-tube/project/firmware.html

Benieuwd welke configuraties er nu voor de hand liggen. Heb hem nu toegewezen aan een to button om te testen. Denk dat ik hem uiteindelijk zet op de standaard voorderrie opschakelen en dan aafschakelen als bonus knop gebruik voor iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kluus schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:25:
Zojuist de nieuwste di2 firmware geïnstalleerd voor de nieuwe “FRONT SHIFT NEXT” functie:
https://bike.shimano.com/nl-NL/e-tube/project/firmware.html

Benieuwd welke configuraties er nu voor de hand liggen. Heb hem nu toegewezen aan een to button om te testen. Denk dat ik hem uiteindelijk zet op de standaard voorderrie opschakelen en dan aafschakelen als bonus knop gebruik voor iets anders.
Dat zou wel handig zijn, zeker bij 105 waar je die knoppen bovenop niet hebt. Met full synchro gebruik je voor toch bijna niet en 1 knop is dan zat. Kan je de andere gebruiken om van scherm te wisselen oid wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Voor op mn nieuwe fiets wil ik een Sram rival powermeter aanschaffen. Deze is er in de normale variant en de wide variant. Maar hoe weet ik welke ik nodig heb?

En is zo’n powermeter makkelijk zelf te monteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
crimby schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:19:
Voor op mn nieuwe fiets wil ik een Sram rival powermeter aanschaffen. Deze is er in de normale variant en de wide variant. Maar hoe weet ik welke ik nodig heb?

En is zo’n powermeter makkelijk zelf te monteren?
Een Wide wordt gemonteerd op gravel fietsen en hebben een kettingblad combinatie van 43-30

Ik gok dat je de normale nodig hebt voor je racer.
Zit vast met een inbus bout en je moet de preload ook afstellen met een afstelring. Dat laatste moet wel goed gedaan worden. Als je daar geen ervaring mee hebt, zou ik een FM die ervaring heeft met sram vragen om dat ding erop te knallen voor je.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ElGreco schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Een Wide wordt gemonteerd op gravel fietsen en hebben een kettingblad combinatie van 43-30

Ik gok dat je de normale nodig hebt voor je racer.
Zit vast met een inbus bout en je moet de preload ook afstellen met een afstelring. Dat laatste moet wel goed gedaan worden. Als je daar geen ervaring mee hebt, zou ik een FM die ervaring heeft met sram vragen om dat ding erop te knallen voor je.
Thanks! Dan laat ik het lekker over aan de FM :-) en kijk ik bij hem wel even of ie de powermeter kan leveren of dat ik die even los bestel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ZieMaar! schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:36:
[...]

Dat zou wel handig zijn, zeker bij 105 waar je die knoppen bovenop niet hebt. Met full synchro gebruik je voor toch bijna niet en 1 knop is dan zat. Kan je de andere gebruiken om van scherm te wisselen oid wellicht?
Dat kan zeker! Voor 105 voegt het hierdoor inderdaad het meeste toe, precies om deze reden.

Vandaag even zitten testen maar bij mij zit het traditionele shimano schakelen toch nog wel erg in mijn systeem, dus toch maar weer terug op het oude voor nu. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van gewenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verkeerd!

[ Voor 99% gewijzigd door Kluus op 26-05-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kluus schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Dat kan zeker! Voor 105 voegt het hierdoor inderdaad het meeste toe, precies om deze reden.

Vandaag even zitten testen maar bij mij zit het traditionele shimano schakelen toch nog wel erg in mijn systeem, dus toch maar weer terug op het oude voor nu. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van gewenning.
Ik zie nu wel dat t updaten van die shifters wel wat voeten in aarde heeft….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ZieMaar! schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:25:
[...]

Ik zie nu wel dat t updaten van die shifters wel wat voeten in aarde heeft….
Klopt ja, bij mijn fiets zit de accu in de zadelpen dus die trek ik er uit en dan sluit ik de shifters een voor een aan met een losse di2 kabel. Alternatief is via de kabel van je voorderailleur en een verlengstukje.

Die spullen moet je dan nog wel los kopen dus, of bij iemand die het heeft, of even terug naar de winkel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kluus schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:44:
[...]

Klopt ja, bij mijn fiets zit de accu in de zadelpen dus die trek ik er uit en dan sluit ik de shifters een voor een aan met een losse di2 kabel. Alternatief is via de kabel van je voorderailleur en een verlengstukje.

Die spullen moet je dan nog wel los kopen dus, of bij iemand die het heeft, of even terug naar de winkel…
Gaat om een nieuwe fiets die over 40 dagen al de eerste check/beurt krijgt. Zolang kunnen we wel wachten :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:49
Updaten van shifters....

Soms moet ik een zin 3 keer lezen voor ik hem begrijp, ben denk ik een boomer by heart. ;)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Laatst online: 23:20
Ik heb nu Continental GP 4000 S II banden, 28mm. Deze zijn uitermate goed bevallen maar inmiddels helaas aan vervanging toe. Deze zijn overigens niet echt maatvast want ik meet aan de buitenkant 32mm.
Nu heb ik de GP 5000 28 mm (bruin) gemonteerd en gemeten, die blijkt op dezelfde velg wel ca 28mm te zijn, dus lever ik 4mm in de breedte in.
Als ik én bruin én weer 32 mm wil kom ik dus uit op de GP 5000 S TR. Iemand hier ervaring of die serie ook niet veel afwijkt qua breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slpkgl
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-03 18:02
Kan iemand deze beginner even wegwijs maken?

Sindskort een nieuwe Giant Defy gekocht omdat ik fietsen toch wel erg leuk vond. Na een 300-400km besloten om ook eens Squirt te proberen. Ketting eraf gehaald en aantal keer door terpentine gehaald en vervolgens alcohol. Opnieuw erop gedaan en Squirt zoals beschreven bevestigd. Ketting maakte een rotlawaai, niet normaal. Aantal zaken geprobeerd maar uiteindelijk naar fietsenmaker. Nieuwe ketting eropgekregen en alles leek weer in orde.

Nu ben ik weer een aantal km’s verder en zal ik mijn ketting moeten gaan onderhouden. Nu is de vraag welke olie ik het best kan gebruiken, of ik de ketting hiervoor wéér helemaal moet reinigen (ben nogal huiverig nu), en hoe (en hoevaak) ik deze dan het beste kan onderhouden.

Ben echt een complete beginner en ontzettend bang iets fout te doen, maar wil wel echt graag alles leren en alle fijne kneepjes van het vak onder de knie krijgen zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Slpkgl schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:47:

Sindskort een nieuwe Giant Defy gekocht omdat ik fietsen toch wel erg leuk vond. Na een 300-400km besloten om ook eens Squirt te proberen. Ketting eraf gehaald en aantal keer door terpentine gehaald en vervolgens alcohol. Opnieuw erop gedaan en Squirt zoals beschreven bevestigd. Ketting maakte een rotlawaai, niet normaal. Aantal zaken geprobeerd maar uiteindelijk naar fietsenmaker. Nieuwe ketting eropgekregen en alles leek weer in orde.

Nu ben ik weer een aantal km’s verder en zal ik mijn ketting moeten gaan onderhouden. Nu is de vraag welke olie ik het best kan gebruiken, of ik de ketting hiervoor wéér helemaal moet reinigen (ben nogal huiverig nu), en hoe (en hoevaak) ik deze dan het beste kan onderhouden.

Ben echt een complete beginner en ontzettend bang iets fout te doen, maar wil wel echt graag alles leren en alle fijne kneepjes van het vak onder de knie krijgen zelf.
- Heb je de ketting goed terug gelegd? (Shimano heeft een draairichting, KMC's maken standaard herrie :+ ).
- Weet je waar/welk deel van je ketting moet smeren?
- Ontvetten is makkelijk, wax goed terug krijgen bij de bewegende delen is een heel stuk lastiger. Volgens de Squirt specs moet je eerst onvetten, maar ik en veel andere hier doen dat nooit. En ik heb er nooit gezeur mee. De keren dat ik hem eerst door de ontvetter heen haalde had ik wel een krakende ketting.

Edit: heeft de FM niet gezegd wat er mis was met je fiets?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:58:
[...]

- Heb je de ketting goed terug gelegd? (Shimano heeft een draairichting, KMC's maken standaard herrie :+ ).
Of “buitenom” door de kooi gehaald, ook een veelvoorkomende fout die veel geluid oplevert. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:04

Iedereen doet dit een beetje anders.
Ik doe het zo:
  1. ketting zo schoon en droog mogelijk maken met een oude doek.
  2. Ketting olieën, klein drupje op elke schakel
  3. Nachtje wachten en dan met een doek weer droog maken.
  4. Na je rit kijken of de ketting niet te vet is, zo ja, nog een keer je doek erover

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:29
@Slpkgl en aanvullend op @mhr-zip :

Heb je de ketting toen je hem terug deed op de goede manier door de derailleur gedaan?

De eerste keer dat ik dit deed had ik hem over het plaatje tussen het bovenste en onderste derailleurwieltje gedaan in plaats van achterlangs dat maakt ook echt een hoop herrie :F

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZX0OO4vv4gi61PZ_JP2OLN98Rc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WPJc6TEVIVBbn6ZyM8QZNVN8.webp?f=fotoalbum_large

Zo moet het dus NIET (plaatje van reddit maar zelfde situatie)

[ Voor 40% gewijzigd door Louislouislouis op 26-05-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slpkgl
Kluus schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Of “buitenom” door de kooi gehaald, ook een veelvoorkomende fout die veel geluid oplevert. ;)
Louislouislouis schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:05:
@Slpkgl en aanvullend op @mhr-zip :

Heb je de ketting toen je hem terug deed op de goede manier door de derailleur gedaan?

De eerste keer dat ik dit deed had ik hem over het plaatje tussen het bovenste en onderste derailleurwieltje gedaan in plaats van achterlangs dat maakt ook echt een hoop herrie :F

Edit:

[Afbeelding]

Zo moet het dus NIET (plaatje van reddit maar zelfde situatie)
[...]

- Ontvetten is makkelijk, wax goed terug krijgen bij de bewegende delen is een heel stuk lastiger. Volgens de Squirt specs moet je eerst onvetten, maar ik en veel andere hier doen dat nooit. En ik heb er nooit gezeur mee. De keren dat ik hem eerst door de ontvetter heen haalde had ik wel een krakende ketting.
Haha mooi om te lezen. Ja die fout heb ik inderdaad ook gemaakt. Na 20km kwam ik er pas achter. Uiteindelijk goed gelegd, hielp wel maar bleef niet optimaal.

Daar kwam ik er ook pas achter dat ik een KMC had waar ik een Shimano quicklink op had gezet, ook niet optimaal natuurlijk.

Nu in ieder geval Shimano ketting, die ik voor de eerste keer moet gaan oliën, maar geen idee waar te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slpkgl
[...]

Edit: heeft de FM niet gezegd wat er mis was met je fiets?
Nee, kon het zelf ook niet echt plaatsen want ketting leek in orde.

Als ik het goed begrijp smeer je dus direct Squirt op een al gevette ketting zonder eerst te ontvetten?! Ik had geen idee dat dit kon en dacht oprecht dat dit alles tegen zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 15:45
Slpkgl schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:30:
[...]
Als ik het goed begrijp smeer je dus direct Squirt op een al gevette ketting zonder eerst te ontvetten?! Ik had geen idee dat dit kon en dacht oprecht dat dit alles tegen zou werken.
Het is echt niet zulke exacte wetenschap als sommige mensen het laten voordoen. Je bent niet als één of andere Heisenberg met zwaar reactieve stoffen bezig, gewoon olie en wax opgelost in water. Zolang je niet elk laatste wattje naar je achterwiel probeert te krijgen en de ketting een leven lang mee wil laten gaan loopt het allemaal wel los.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 12:04
GWBoes schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:43:
[...]

Het is echt niet zulke exacte wetenschap als sommige mensen het laten voordoen. Je bent niet als één of andere Heisenberg met zwaar reactieve stoffen bezig, gewoon olie en wax opgelost in water. Zolang je niet elk laatste wattje naar je achterwiel probeert te krijgen en de ketting een leven lang mee wil laten gaan loopt het allemaal wel los.
Iedereen weet dat je dit alleen bij volle maan moet doen en bij elke schakel ‘Pogaçar’ moet zeggen. Free speed!

Ik vind zelf de fietsketting spray van de Action heel fijn. Binnen 10 seconden een nieuwe laag olie op je ketting. Doek er over en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
GWBoes schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:43:
[...]

Nu wil ik niet beweren dat je nooit van de instructies mag afwijken, maar oliën/vetten/smering is juist wel een vorm van exacte wetenschap :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
wibblemoo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Nu wil ik niet beweren dat je nooit van de instructies mag afwijken, maar oliën/vetten/smering is juist wel een vorm van exacte wetenschap :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_ZWRryAGmQxAaWncgvq8RGHMlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cQWOQn8ufejvICCJ1JSwcTS6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 15:45
wibblemoo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:03:
[...]
maar oliën/vetten/smering is juist wel een vorm van exacte wetenschap :)
Oh ja zeker. In hoog belaste en speciale toepassingen zeker. Ga ook zeker niet zeggen dat je in een auto motor maar willekeurig wat olie moet gooien of elk soort huis tuin en keuken vet in een aandrijfas kan. Maar we hebben het hier over een fietsketting die op een goeie dag een keer 100kg trekkracht voor zo'n kiezen krijgt. :9

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
GWBoes schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Oh ja zeker. In hoog belaste en speciale toepassingen zeker. Ga ook zeker niet zeggen dat je in een auto motor maar willekeurig wat olie moet gooien of elk soort huis tuin en keuken vet in een aandrijfas kan. Maar we hebben het hier over een fietsketting die op een goeie dag een keer 100kg trekkracht voor zo'n kiezen krijgt. :9
Fair enough. Ik kook zelf ook geen ketels wax en maak m’n ketting 3-4x per jaar schoon, maar reageerde even op het ‘exacte wetenschap’ puntje ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 12:16
EkkeHH schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:00:
[...]

Iedereen weet dat je dit alleen bij volle maan moet doen en bij elke schakel ‘Pogaçar’ moet zeggen. Free speed!

Ik vind zelf de fietsketting spray van de Action heel fijn. Binnen 10 seconden een nieuwe laag olie op je ketting. Doek er over en klaar.
spray is wel een risico met schijfremmen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 12:04
Prulleman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:53:
[...]

spray is wel een risico met schijfremmen
En ook met velgremmen want je spuit het zo je remrand op, maar met een stukje karton tussen ketting en wiel heb ik niet het idee dat het dusdanig vernevelt dat het nog op je schijfremmen/velgrand gaat landen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller

Lawaai kan IMHO alleen door verkeerde kettingloop komen. en een quicklink van shimano op een KMC ketting zou volgens mij ook niet uit kunnen maken, de breedte is exact gelijk. Ben toch wel benieuwd wat de FM als reden aangaf dat er nieuw materiaal moest komen...
Ik gebruik zelf altijd wasbenzine btw. Als ik met terpentine bezig ben geweest (ben nogal klusser) dan stinkt de garage nog dagen, terwijl wasbenzine met een uurtje niet meer te ruiken is. Ik denk dus zelf dat wasbenzine veel vluchtiger is en geen/minder residu achterlaat.
Ik leg de ketting altijd een half uurtje in een bakje; voorzichtig beetje borstelen voor de zijkanten en goed wiebelen zodat alle vuil en zand er goed uit valt. Dan laat ik hem goed drogen en gaat de squirt erop. (in 2 fases) (Ook de rest van de drivetrain even schoonmaken uiteraard, daar kan ook veel zwarte troep in komen te hangen)

Het verwijderen van oud vet doe je namelijk niet alleen omdat Squirt dat zo fijn vind, maar ook om het vuil dat in vet blijft plakken, eruit te krijgen. En squirt hecht natuurlijk beter op metaal dat schoon is ipv dat er al een oliefilm op staat, al zal het uiteraard ook wel mengen.

Dat gezegd hebbende; ik heb nog steeds wet lube (olie dus) op de ketting. Wat mij betreft zijn de weersomstandigheden nog altijd niet WAX waardig.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik heb jullie hulp nodig.

Ik fiets sinds anderhalf jaar op een prorace cupid maatje 56. Ik verwacht niet dit het modeljaar is (ik heb em immers voor maar 500 euro op de kop getikt). Maar geometrie lijkt wel aardig te kloppen: https://issuu.com/prorace_feryn/docs/prorace_cupid_2017

Nu ben ik de scott addict 40 (https://www.scott-sports....40-bike?article=290370054) en Canyon Endurace CF (https://www.canyon.com/nl...8_pv_rahmenfarbe=R076_P06).

De geometrie van de Canyon zou relax en dus korter moeten zijn. Als ik kijk naar de handleiding die ik heb gevonden lijkt het erop dat B-C de reach zou moeten zijn. Oftewel de Prorace heeft een reach van 436mm.

De scott is 391mm en de canyon heeft een reach van 378 in M maar volgens Canyon heb ik een S nodig en die heeft een reach van 375.

belangrijkste vraag is: klopt mijn aanname dat B minus C gelijk staat in de reach voor mijn prorace? Mijn Prorace voelt niet super sportief ofzo dus ik snap dan niet zo goed waarom mensen naar Endurance kijken en hoeveel lever je in qua snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Limbeckx schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:09:
Ik heb jullie hulp nodig.

Ik fiets sinds anderhalf jaar op een prorace cupid maatje 56. Ik verwacht niet dit het modeljaar is (ik heb em immers voor maar 500 euro op de kop getikt). Maar geometrie lijkt wel aardig te kloppen: https://issuu.com/prorace_feryn/docs/prorace_cupid_2017

Nu ben ik de scott addict 40 (https://www.scott-sports....40-bike?article=290370054) en Canyon Endurace CF (https://www.canyon.com/nl...8_pv_rahmenfarbe=R076_P06).

De geometrie van de Canyon zou relax en dus korter moeten zijn. Als ik kijk naar de handleiding die ik heb gevonden lijkt het erop dat B-C de reach zou moeten zijn. Oftewel de Prorace heeft een reach van 436mm.

De scott is 391mm en de canyon heeft een reach van 378 in M maar volgens Canyon heb ik een S nodig en die heeft een reach van 375.

belangrijkste vraag is: klopt mijn aanname dat B minus C gelijk staat in de reach voor mijn prorace? Mijn Prorace voelt niet super sportief ofzo dus ik snap dan niet zo goed waarom mensen naar Endurance kijken en hoeveel lever je in qua snelheid?
Kijk hier eens of de modellen er tussen staan, zo kan je makkelijk vergelijken.

https://geometrygeeks.bike/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
Simbob schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Kijk hier eens of de modellen er tussen staan, zo kan je makkelijk vergelijken.

https://geometrygeeks.bike/
De prorace staat daar niet tussen. Wilde het zelf toevoegen totdat ik zag wat ze allemaal vroegen. Ik denk niet dat ik het goed genoeg begrijp om correcte gegevens in te vullen.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:36
Bij deze een verslag(je) van mijn ervaring met een weekendje weg met de Wielrenschool naar Kopp in de Eifel.

TLDR; Het was leuk 😄

Afgelopen vrijdagochtend was het zover en was ik klaar om, met mijn volgeladen auto, te vertrekken.
Dit weekend had ik afgelopen november geboekt omdat ik tot toen klimmen niet per se leuk vond. Enige "klimervaring" had ik tot toen alleen nog maar in Limburg opgedaan.
Dus ik dacht, misschien gewoon maar eens een weekendje in een andere omgeving proberen. En daarnaast in mijn eentje met een onbekende groep, even uit mijn comfortzone.
In december kwam het weekendje Girona met een stel tweakers er tussendoor en toen zei ik na dag 1; ah ik vind klimmen toch leuk en had alweer zin in de volgende dag. De langere en glooiendere klimmen vind ik leuker dan kort en steil bleek toen. Dus ik had hoop voor de Eifel dat het vast wel zou lukken en ik vast boven zou komen.

Toen ik vrijdag richting het vakantiehuis in Kopp reed kreeg ik een enigszins verhoogde hartslag bij al die bochten en het stijgingspercentage waarmee ik (met auto) omhoogging. Het gevoel "o jee, kan ik dit wel?" en "waar ben ik aan begonnen?" bekroop mij maar goed, geen weg terug.
Rond 14:00 kwam ik daar aan en werd ik ontvangen door de Wielrenschool, er waren ook al wat andere fietsers aanwezig. We waren in totaal met ongeveer 18 mensen denk ik. De groep was heel divers, mensen die LBL en de Ventoux gefietst hadden, een groep die tour for life gefietst hadden maar ook mensen die een keer per week fietsen.
We verbleven in een soort van pension en er waren 2 persoonskamers. Tegen meerprijs kon je ook een eenpersoonskamer boeken. Alle kamers waren voorzien van eigen douche en toilet. Er was een redelijk grote keuken en een eet/woonkamer. Daarnaast een terras voor het huis aan de straat (heel rustig dorpje) en aan de achterkant was ook nog een terras waar je kon zitten en je fiets afgesloten weg kon zetten. Ook was er nog een washok waar je de fietsen veilig kon stallen.
Vanuit de Wielrenschool was er een kok mee en de prijs was "all-inclusive". Dus ontbijt, diner, snack bij terugkomst na het fietsen, fris, chocolademelk, bier, wijn, sapjes, cola, koffie/thee etc. en op zaterdag onderweg "kaffee mit kuchen".

Op vrijdagmiddag vertrokken we om 15:00 voor een opwarmrondje. Het eerste stuk met ons allen en op een gegeven moment werd de groep gesplitst in een snellere en minder snellere groep.
Ik zat bij de minder snellere groep en we hebben die middag 30 km gefietst met 549 hm.
De wegen waren erg rustig en er werd steeds duidelijk aangegeven tot waar we konden fietsen, bijv. volgende kruispunt, splitsing o.i.d. Iedereen kon dus op zijn eigen tempo omhoog en omlaag maar tot een bepaald punt.
Om de verschillen niet te groot te laten zijn en dat iedereen een beetje gelijke fietstijd had was er afgesproken dat wanneer je als eerste bij het "stoppunt" kwam, je weer (in veel gevallen omhoog, of omlaag en weer omhoog ging om de laatste v.d. groep "op te halen" dus zo bleef je als "snellere" in beweging maar had je soms wat meer km of hm.
Dit ging heel goed en heel fijn en zorgde ook voor een minder bezwaard gevoel t.o.v. de groep als je wat langzamer was.
Tussendoor kreeg je soms ook nog wat klim- en daaltips.
Bij terugkomst voor iedereen een lekkere wrap met kip en broccoli. Iedereen kon nadien zijn fiets poetsen of in orde maken, douchen, wat drinken, kletsen etc. Allemaal heel ongedwongen.
's Avonds konden we lekker aan een gedekte tafel aanschuiven en lekker hoofd- en nagerecht gehad met de nodige wijntjes en biertjes.

Op zaterdag kon je vanaf 8:00 ontbijten (0.a. brood, duitse broodjes, roerei, crackers, roggebrood, griekse yoghurt, muesli, verse jus 'd orange). Om 10:00 zouden we weer vertrekken. Je kon kiezen bij welke groep je mee ging.
Er was een groep die 80 km deed (en op 40km pauze bij een Duitse bakker) en er was een groep die 100 km deed (op 50km pauze bij Duitse bakker en pauze was gelijk met de eerste groep).
Je kon ook voor en na de pauze van groep wisselen dus er was vanalles mogelijk.
Ik ging met de snellere groep mee en nam de taak van "de langzaamste van de groep" op mij en werd netjes weer door de rest van de groep opgehaald.
Bij de bakker heb ik besloten om na de pauze met de minder snelle groep mee te gaan. Ik voelde me toch wat bezwaard t.o.v. de andere groep terwijl ze me verzekerden dat dit niet nodig was.
Na de pauze had ik wat vaker de taak van "ophaler" 😉.
Maar allemaal heel ongedwongen en ontspannen.
Aan het einde van de dag had ik 93,5 km en 1551 hm op de teller staan.
Bij terugkomst een lekker bord pastasalade buiten in het zonnetje met een drankje erbij.
Ook even later weer een lekker hoofd- en nagerecht en hierbij ook weer de nodige wijntjes en biertjes. Ontzettend gezellige avond weer gehad en gelachen.
Veel mooie (fiets) verhalen gehoord, echt heel leuk. ook bijv. van de groep die vorig jaar tour for life hebben gedaan met zo'n ontzettend baggerweer en die hoogtemeters.

Gisterochtend was er wederom vanaf 8:00 ontbijt (vergelijkbaar als zaterdag maar nu met gekookte eieren en wentelteefjes van suikerbrood). Om 10:00 kon er nog een rondje gefietst worden voor liefhebbers. Een rondje van 35 km of van ongeveer 45 km. Ik ging met de 45 km groep mee. Wederom een mooie tocht met flinke klimmen en zeker ook (voor mij) flinke afdalingen van 16%.
Ik had gisteren 40,8 km en 639 hm op de teller staan.
Bij terugkomst stond er een buffet met allemaal lekker eten klaar, brood, broodjes, warme maaltijd, pastasalade nog, pannenkoeken etc. Je kon het zo gek niet bedenken.
Je kon ook nog wat te eten mee nemen voor onderweg eventueel.
Ook was er de mogelijkheid om nog te douchen etc. en toen was het rond 15:00 weer tijd om richting huis te vertrekken.

De weersvoorspellingen waren de hele week heeeeel erg bagger en zeker niet motiverend. Maar we hebben het hele weekend super weer gehad en zon en mijn tanlines zijn flink bijgekleurd.
Dus super veel geluk mee gehad.

M.b.t. influencen is iig het volgende aan bod gekomen:
* Better shifting
* Silca tattico pompje gedemonstreerd
* Shoefresh
* Liberpee
* Garmin radar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r65e5QqvayDXuEU2hg_E1TEC4OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBmIdlBNNYw2TETGhy5HfvjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVZeZ0qwahALKMSaCRhqJ9fTaig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9Mo71G7owSPUWmJC68gfqqY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPMEaqWZUwJla-RRuEBQSaOmYzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEbe5cTKFX4vYhB2Wy9oCG4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43pohQ9tmR_vHR80bWxjcqXYe8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgsJTNS36bsvtAapUg4yD5RU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
@rinslll Klinkt erg leuk. Omdat het de ‘Wielrenschool’ heet ben ik wel benieuwd wat je geleerd hebt mbt klimmen / dalen. Heb je echt dingen meegenomen die je vanaf nu anders gaat doen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 22-09 08:42
McMiGHtY schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:11:
[...]

Jammer dat je je niet goed in kan leven in anderskroketeters..
Tja, we hebben allemaal onze grens

Dit weekend fiets mee gehad naar 't hoge noorden, helemaal goed, behalve dan dat ik m'n fietsschoenen thuis had gelaten |:(

Onderweg snel gekeken of ik op MP een setje tweedehands kon scoren (maat 47 & SPD-SL is niet echt gangbaar blijkt) of dat een der grunningers toevallig op grote voet leeft (zelfs @rolandos582 heeft een bescheiden maatje). Gelukkig kwam @wisselwerking met een slimme oplossing, die uiteindelijk ook maar een schamele €7,50 kostte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbQQzqottLCPPZZo8pAHXRvaRA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM9uLJOeTBWNNsp0gbxcyEYy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:36
Requiem19 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:55:
@rinslll Klinkt erg leuk. Omdat het de ‘Wielrenschool’ heet ben ik wel benieuwd wat je geleerd hebt mbt klimmen / dalen. Heb je echt dingen meegenomen die je vanaf nu anders gaat doen?
Nou de opzet van zo'n weekend is vooral lekker fietsen en vakantie gevoel.
Je krijgt wel wat tips maar het is niet "school".
Er was iemand bij met flinke daal angst.
Diegene werd geadviseerd om specifieke klimmen en dalen clinic (bij hem bijv. 😎) te volgen

Ik vond op een nat wegdek dalen eng.
Nou fietsten we zaterdag achter een flinke bui aan toen we ook een behoorlijke afdaling hadden dus ik "moest".
Maar vrijdag was t bij mij vooral kort remmen, los laten, kort remmen, loslaten etc.
Ik kreeg te horen dat ik moest blijven trappen.
Achterrem wat inhouden en blijven trappen en onderin de beugels.
Ik voelde me wel stabieler op de fiets moet ik zeggen.
Er ontstond later op de avond wel een discussie tussen een aantal mannen over wel of niet rem ingegrepen houden ivm o.a. slijtage, warm wordende schijf.
Ieder deed dat dus op zijn eigen manier en er waren aantal mensen die alleen kort voor de bochten remden en afdalen echt super vinden dus die hebben de rem iets minder nodig.

Voor mij ging rem inhouden en trappen naar beneden verrassend goed en voelde goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:33
Frenz64 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Dit weekend fiets mee gehad naar 't hoge noorden, helemaal goed, behalve dan dat ik m'n fietsschoenen thuis had gelaten |:(

Onderweg snel gekeken of ik op MP een setje tweedehands kon scoren (maat 47 & SPD-SL is niet echt gangbaar blijkt) of dat een der grunningers toevallig op grote voet leeft (zelfs @rolandos582 heeft een bescheiden maatje). Gelukkig kwam @wisselwerking met een slimme oplossing, die uiteindelijk ook maar een schamele €7,50 kostte:

[Afbeelding]
Had je wel 'normale' sportschoenen meegenomen? Wel creatieve oplossing!

Later dit jaar wil ik ook graag mijn racefiets mee nemen naar het Noorden alleen de enige optie is plat bovenop de vouwwagen*. Ik geloof dat met wat bescherming er omheen het wel losloopt maar kunnen jullie wellicht nog wat tips delen hoe dit het meest veilig/minst beschadigend te doen?

* vouwwagen van schoonzus ivm logeren bij vrienden in Friesland, mijn auto heeft geen trekhaak en hoewel ik wel die kant op wil fietsen (240 km enkel) zie ik het niet zitten om 3 dagen later diezelfde afstand nog eens te doen met wind tegen. Als ik afstand niet heen/terug doe, wil ik ter plaatsen de Elfstedentocht fietsen maar dan alsnog geld hetzelfde probleem voor het vervoeren van de fiets helaas.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 21:49
Als we dan toch sterke verhalen aan het opschrijven zijn ;). Van het weekend afgereisd naar Gulpen om aldaar te gaan trainen voor de Handbikebattle in Oostenrijk over 4 weken. Zaterdag aangekomen rond 11:00 uur en gewacht op de rest. Rond 14:00 vertrokken we dan voor een klein verkenningsrondje van 42 kilometer. We hadden een nieuw iemand bij ons dus dat leek ons wel slim. Vanuit Gulpen via Epen, Camerig het echte Drielanden punt bekeken en natuurlijk een foto bij het hoogst punt van Nederland.

Daarna naar beneden gesuist en aangezien ik een beetje in charge was van de route ' per ongeluk ' een verkeerde afslag genomen waardoor we dus nog even de Gemmenicherweg mee pakte. Niet heel lastig maar gewoon leuk. Al vond een vriend van mij dat veel minder. Vloeken en tieren en ik zou de nacht niet overleven :+. Via de Rijksweg weer naar Gulpen toe. Had er nog even over zitten te pijnzen om bij 'Partij' de afslag te pakken en daar een heuveltje te pakken. Toch maar niet gedaan.

De dag er op was het plan om met twee groepen te fietsen. Een groepje via Gulpen door Belgie naar het Drie landen punt (totaal iets van 700 hoogtemeters) en ik zou samen met iemand anders richting Verviers, Limburg en Eupen fietsen. We hebben heel Limburg en Eupen niet gezien maar wel Luik aangetikt. Thuis gekomen gezien dat we eigenlijk alle ingeplande klimmetjes hadden gemist. Ondanks dat toch een mooie rit gemaakt, bijna 100 km, 1000 hoogtemeters. Was een geslaagd weekend. Volgende week nog de Zeven voor Leven en dan gaan we nog even kijken wat we nog kunnen doen aangezien de laatste week van Juni alweer de Battle is.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
rinslll schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:02:
[...]
[...]
Voor mij ging rem inhouden en trappen naar beneden verrassend goed en voelde goed.
Een biomechanisch AntiBlokkeerSysteem dus.
Slim. En werkt ook bij het wegrijden als Tractie Controle, tegen het doorslippen van het achterwiel zeg maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:53
Vraagje.

Ik ga in de zomervakantie bikepacking naar Zweden. Ik ga via Duitsland rechstreeks door Denemarken naar Frederikshavn om daar te boot pakken.

Mij leek het leuk om de Jutland route te nemen. Deze is echter nog vrij veel onverhard. Nu kan ik de route omleggen om over het asfalt te laten gaan. Maar ik kan natuurlijk ook andere bandjes steken.

Mijn vraag. Ik heb geen gravelbike en gebruik mijn Merida Reacto 6000 voor de fietsvakantie. Deze heeft een max clearance van 30mm. Heeft er hier iemand ervaring met de Jutland route of andere onverharde paden in Denemarken en is dit te doen op een 30mm gravelband. Zo ja, welke gravelband zou dan geschikt zijn.

Nu fiets ik met GP 5000s 28mm.

Hoor graag jullie meningen.

PS: zat te twijfelen of dit nou in het graveltopic moest, betreft een racefiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
[...]

[Afbeelding]
Ondanks mijn gigantische lijf heb ik geen maat 49 gelukkig. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]
Gelukkig kwam @wisselwerking met een slimme oplossing, die uiteindelijk ook maar een schamele €7,50 kostte:

[Afbeelding]
Trappers O+

>:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:07
De meeste hier gebruiken een fietscomputer, maar daar fiets ik te weinig voor dus gebruik ik mijn telefoon.. Mijn oude telefoonhouder (case) is te klein voor mijn huidige telefoon en nu vraag ik me af wat prettiger is. Een telefoonhouder waarbij de telefoon in een case zit, of een open klem constructie waarbij je vertrouwd op de waterdichtheid van de telefoon.
Pagina: 1 ... 572 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).